Mesleki Yeterlilik Kurumundan:
MESLEKİ YETERLİLİK KURUMU SINAV, ÖLÇME,
DEĞERLENDİRME VE
BELGELENDİRME YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmelik, ulusal
yeterlilikler dâhilinde Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) tarafından
belgelendirme kuruluşlarının başvurularının incelenmesi, değerlendirilmesi;
kuruluşların denetlenmesi, yetkilendirilmesi, izlenmesi ile sınav, ölçme,
değerlendirme ve MYK Mesleki Yeterlilik Belgesine ilişkin usul ve esasları
düzenler.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 21/9/2006
tarihli ve 5544 sayılı Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanununun 4 üncü ve 22 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday: Ulusal yeterliliklere göre
belgelendirilmek üzere başvuru yapan ve yeterliliğe giriş şartlarını
taşıyan kişiyi,
b) Akreditasyon: Yetkili bir kurum tarafından
belgelendirme kuruluşlarının ulusal veya uluslararası kabul görmüş teknik
ölçütlere göre değerlendirilmesini, yeterliğinin onaylanmasını ve düzenli
aralıklarla denetlenmesini,
c) Birim başarı belgesi: Bireylerin başarılı
oldukları yeterlilik birimlerini gösteren, Mesleki Yeterlilik Kurumu
tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenen
belgeyi,
ç) Dış doğrulama: İlke ve prensiplere dayalı, güven
veren bir belgelendirme alt yapısı oluşturmak için yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarının gerçekleştirdikleri ölçme, değerlendirme ve
belgelendirme ile iç doğrulama faaliyetlerinde, belirlenen ölçütlere uygun
davranmalarını ve birbirleriyle tutarlı kararlar almalarını sağlamak üzere
Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından uygulanan kalite güvence sisteminin
araçlarından birini,
d) Dış doğrulayıcı: Dış doğrulama yapmak üzere
Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından görevlendirilen kişiyi,
e) Europass: Kişilerin
yeterliliklerinin Avrupa'da açıkça ve kolayca anlaşılmasını sağlamak amacı
ile oluşturulan sistemi,
f) Europass Sertifika
Eki: Mesleki eğitim veya yeterlilik belgesine sahip olan bireylerin
edindikleri bilgi ve becerilerini şeffaf ve karşılaştırılabilir şekilde
tanımlayan belgeyi,
g) Gezici sınav birimi: Kuruluşun kendisine ait
veya protokol ile temin ettiği sınav merkezleri dışında kullanılan sınav
alanlarını,
ğ) İç doğrulama: Ulusal yeterliliklere uygun
gerçekleştirilen ölçme ve değerlendirme süreçlerinin geçerli, güvenilir,
uygulanabilir ve tutarlı olmasını, eşitliğin sağlanmasını hedefleyen
Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşlarınca yürütülen kalite güvence sisteminin araçlarından birini,
h) İç doğrulayıcı: Yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşlarında iç doğrulama faaliyetlerini yürüten ve kuruluşun
belgelendirme kararını veren organında görevli olan kişiyi,
ı) Kanun: 21/9/2006 tarihli
ve 5544 sayılı Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanununu,
i) Kurum: Mesleki Yeterlilik Kurumunu,
j) Kurum Başkanı: Mesleki Yeterlilik Kurumu
Başkanını,
k) MYK Markası: Mesleki Yeterlilik Kurumunun
yetkilendirdiği belgelendirme kuruluşları tarafından kullanılan markayı,
l) Mesleki Yeterlilik Belgesi: Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarınca düzenlenen ve sınavlarda başarılı olanlara
verilen MYK Mesleki Yeterlilik Belgelerini,
m) Ulusal Europass
Merkezi: Mesleki Yeterlilik Kurumu bünyesinde oluşturulan ve Europass sistemine ilişkin Türkiye’deki faaliyetleri
koordine eden irtibat noktasını,
n) Ulusal yeterlilik: Ulusal meslek standardı veya
uluslararası standartlar temel alınarak hazırlanan, Mesleki Yeterlilik
Kurumu Yönetim Kurulu tarafından onaylanan ve belgelendirme süreçlerinde
kullanılan belgeyi,
o) Yeterlilik birimi: Ulusal yeterliliklerde zorunlu
veya seçmeli olarak yer alan, bağımsız olarak ölçülebilen, transfer
edilebilir yeterlilik bölümünü,
ö) Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşu: Türk
Akreditasyon Kurumu veya Avrupa Akreditasyon Birliği ile çok taraflı tanıma
anlaşması imzalamış akreditasyon kurumlarından akredite edilmiş; Mesleki
Yeterlilik Kurumu tarafından, ulusal yeterliliklere göre ölçme,
değerlendirme ve belgelendirme faaliyetlerini yürütmek üzere yetkilendirilmiş,
tüzel kişiliği haiz kurum ve kuruluşları,
p) Yönetim Kurulu: Mesleki Yeterlilik Kurumu
Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yetkilendirme ve Sözleşme
Ulusal
yeterliliklerin kullanımı
MADDE 4 – (1) Kurum tarafından yetkilendirilen belgelendirme
kuruluşları, sınav ve belgelendirme işlemlerini ulusal yeterlilikleri
kullanarak yapar. Ulusal yeterlilikler kamunun kullanımına açıktır. Ancak
Kurumun izin vermediği veya yetkilendirmediği hiçbir kişi, kurum ya da
kuruluş ulusal yeterliklere atıfta bulunarak sınav ve herhangi bir ad
altında belgelendirme yapamaz.
(2) Kurum tarafından yetkilendirilmediği veya izin
verilmediği halde ulusal yeterliliklere atıfta bulunarak sınav ve
belgelendirme faaliyetinde bulunduğu tespit edilen kişi, kurum ve
kuruluşlar hakkında Kurum tarafından suç duyurusunda bulunulur.
Ulusal
yeterliliklerin güncellenmesi ve iptali
MADDE 5 – (1) Ulusal yeterliliklerin güncellenmesi ya da
iptal edilmesi durumunda yapılan değişikliklerin veya iptalin mevcut
belgeli kişiler ile yetkilendirilmiş veya yetkilendirilme başvurusunda
bulunmuş kurum/kuruluşlara etkisinin değerlendirilmesi ve gerekli
tedbirlerin alınmasına ilişkin işlemler Kurum tarafından onaylanan ve
Kurumun internet sitesinde yayınlanan usul ve esaslara göre yapılır.
Yetkilendirmeye
ilişkin şartlar
MADDE 6 –
(1) Yetkilendirilme şartları
şunlardır;
a) Türk Akreditasyon Kurumu veya Avrupa
Akreditasyon Birliği ile çok taraflı tanıma anlaşması imzalamış
akreditasyon kurumlarından personel belgelendirme alanında akredite edilmiş
olmak,
b) Son iki yıl içerisinde yetkisinin kaldırılmasına
ilişkin Kurum tarafından herhangi bir karar alınmamış olmak,
c) Görevlerini yerine getirmeye elverişli olan ve
etkin şekilde kullanılan teknik, mali ve fiziki kaynaklara sahip olmak,
ç) Sınav ve belgelendirme süreçlerinde dışarıdan
hizmet sağlanan kuruluşlarla gizliliğe ve tarafsızlığa ilişkin gerekli
düzenlemeleri içeren ve yasal geçerliliği olan bir sözleşme imzalamak,
d) Dışarıdan hizmet sağlanan kuruluşların hizmet
sağladığı alana ilişkin şartları yeterli düzeyde karşıladığını
değerlendirmek ve izlemek,
e) Gezici sınav birimlerinin ulusal yeterlilikte
tanımlanan ölçme ve değerlendirme faaliyetlerini gerçekleştirmek için
gerekli şartları sağladığını güvence altına almak,
f) Yetki başvurusunda bulunulan ulusal
yeterliliklere uygun ölçme, değerlendirme ve belgelendirme sistemi ile
sınav gereçlerine sahip olmak,
g) Sürekli gözden geçirilen, güncellenen ve etkin
şekilde yürütülen bir kalite güvence sistemine sahip olmak,
ğ) Kuruluş içerisinde ve Kurumla etkin iletişimi
sağlayacak bir bilgi yönetim sistemine sahip olmak,
h) Kurum tarafından belirlenen ölçütlere uygun iç
doğrulama süreçlerine sahip olmak,
ı) Sınav ve belgelendirme süreçlerine ilişkin
kayıtları saklamak ve bu kayıtların erişilebilir olmasını sağlamak,
i) Ölçme, değerlendirme ve belgelendirme ile kalite
yönetim sistemine ilişkin Kurum tarafından belirlenen prosedürleri
hazırlamak,
j) Tüm adaylara, belgelendirilmek üzere
başvurdukları ulusal yeterlilik, yatay ve dikey ilerleme yolları, sınav,
ölçme, değerlendirme ve belgelendirme ve bu kapsamdaki hak ve
yükümlülükleri ile itiraz ve şikâyet süreçleri hakkında bilgilendirme ve
yönlendirme yapmak,
k) Sınav organizasyonlarında engelli veya itina
gösterilmesi gereken kişiler için özel ihtiyaçların karşılanmasına yönelik
ilgili mevzuat ve düzenlemeler çerçevesinde önlemler almak,
l) Sınav, ölçme, değerlendirme ve belgelendirme
süreçlerini yürütmeye yetkin ve bu Yönetmelikte belirlenmiş şartlara sahip
personel görevlendirmek ve sınav, ölçme, değerlendirme ve belgelendirme
süreçlerinde ihtiyaç duyulan gerekli diğer görevlendirmeleri yapmak,
m) Son iki yıl içerisinde kusurlu eylemi nedeniyle
her hangi bir personel belgelendirme kuruluşunun yetkisinin kaldırılmasına
veya akreditasyonunun iptaline neden olmuş kişilere görev vermemek,
n) Sınav, ölçme, değerlendirme ve belgelendirme
faaliyetlerinde tarafsızlık ilkelerini zedeleyecek ve çıkar çatışmasına
sebebiyet verecek kişilere görev vermemek,
o) Ölçme, değerlendirme ve belgelendirmede
görevlendirilen personeli düzenli olarak izlemek, yönlendirmek ve eğitim
ihtiyaçlarını belirlemek,
ö) Kurum tarafından yayımlanan mevzuat, kılavuz,
rehber ve talimatlarda belirlenen diğer kriterlere
sahip olmak,
p) Sınav ve belgelendirme süreçlerinin
tarafsızlığını ve güvenilirliğini sağlayacak önlemleri almak,
r) Eğitim veren birim ile sınav yapan birim ve bu
birimlerde görev alan kişiler arasında ast-üst ilişkisi olmamak,
s) Eğitim ile sınav ve belgelendirme
faaliyetlerinin ayrımını ve tarafsızlığını güvence altına almak.
Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarında görevlendirilecek kişiler
MADDE 7 – (1) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarında
görev alan değerlendiricilerin, iç doğrulayıcıların, belgelendirme karar
vericilerin tamamının ulusal yeterliliklerde belirtilen değerlendirici
ölçütlerini karşılaması gerekir.
(2) Eğitim veren personel eğitim faaliyetinin
sonuçlandığı tarihten itibaren iki yıl içerisinde eğitime katılan adayların
sınavında değerlendirici olarak yer alamaz.
(3) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşunun
kurucusu, yetkili kurullarının başkanı ve üyesi, ortağı, idarecisi ve tüzel
kişiliği temsil ve ilzama yetkili diğer görevlileri ile belgelendirme
süreçlerinde yer alan teknik ve idari personelinin, 26/9/2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununda düzenlenen; devletin
güvenliğine, anayasal düzene, millî savunmaya karşı işlenen suçlar ile
kaçakçılık, dolandırıcılık, hileli iflas, sahtecilik, güveni kötüye
kullanma, hırsızlık, rüşvet, zimmet, irtikâp, ihaleye fesat karıştırma, mal
varlığı değerlerini aklama, tefecilik suçları ile 12/4/1991 tarihli ve 3713
sayılı Terörle Mücadele Kanununa giren suçlardan hürriyeti bağlayıcı ceza
ile hüküm giymemiş olması, iştigal ettiği ticari, mesleki ve sanatsal
alanlarda meslek ve sanatının icrasından yasaklanmamış olması gerekir.
Yetkilendirme
ön başvurusu
MADDE 8 – (1) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu olmak
isteyen kuruluşlar, Kuruma yetkilendirme ön başvurusunda bulunur.
(2) Kuruluş tarafından sunulan başvuru belgeleri
Kurum tarafından usul yönünden incelenir, varsa eksiklikler
tamamlatıldıktan sonra ilgili kuruluşla yetkilendirme ön sözleşmesi imzalanır.
Başvuru dosyasının ve sözleşmenin kapsamı Kurum tarafından belirlenir.
(3) Kuruluş, yetkilendirme ön sözleşmesi
çerçevesinde akreditasyon süreciyle sınırlı kalmak kaydıyla ulusal
yeterliliklere atıf yaparak sınav ve belgelendirme yapabilir. Sözleşme
hükümlerini yerine getirmeyen veya sözleşmede belirtilen süreler dâhilinde yetkilendirme
başvurusunda bulunmayan kuruluşların başvurusu işlemden kaldırılır ve durum
ilgili taraflara bildirilir.
Yetkilendirme
başvurusu ve denetim
MADDE 9 – (1) Akreditasyonunu tamamlayan kuruluşlar Kuruma
yetkilendirme başvurusunda bulunur. Yetkilendirme başvurusunda,
akreditasyona ilişkin belgeler ile Kurum tarafından talep edilen diğer
belgeler Kuruma sunulur.
(2) Esas yönünden yapılan inceleme sonucunda
başvuru dosyası uygun bulunan kuruluşta, mutabık kalınan denetim planı
çerçevesinde ve ilgili usul ve esaslara göre yerinde denetim
gerçekleştirilir. Kurumun bildirdiği denetim planının iki defa kabul
edilmemesi durumunda kuruluşun başvurusu işlemden kaldırılır.
(3) Denetimler sonucunda tespit edilen ve
giderilmesi istenen uygunsuzlukları belirtilen süre içerisinde gidermeyen
kuruluşun başvurusu işlemden kaldırılır.
Yetkilendirme
MADDE 10 – (1) Başvuru dosyasının tetkiki ve denetim sonucu
elde edilen tüm bulgular ışığında belgelendirme kuruluşunun
yetkilendirilmesine yönelik şartları karşılamadaki yeterliğine ilişkin
değerlendirmeler Yönetim Kuruluna sunulur.
(2) Yönetim Kurulu tarafından belgelendirme
kuruluşunun yetkilendirilmesinin uygun olduğu yönünde karar verilmesini
takiben kuruluştan ücret tarifesi, kuruluş logosu ve gerekli diğer bilgiler
alınarak kuruluşla sözleşme imzalanır.
(3) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarının
listesi Kurum internet sitesinden ilan edilir.
Yetkilendirme
sözleşmesi ve sözleşmenin hükmü
MADDE 11
– (1) Yetkilendirme sözleşmesinin
içeriği ve şekli Kurum tarafından belirlenir ve sözleşme iki nüsha olarak
düzenlenir. Yetkilendirme sözleşmesi kuruluş adına temsil ve ilzama yetkili
kişi ile Kurum adına Kurum Başkanı veya Kurum Başkanının bu konudaki
yetkisini devrettiği Kurum yetkilisi tarafından Yönetim Kurulu karar
tarihinden itibaren otuz iş günü içerisinde imzalanır.
(2) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu,
yetkilendirmeye ilişkin şartları koruduğu ve sözleşme ile belirlenen
şartlar yürürlükte olduğu sürece yetkilidir.
(3) Bir belgelendirme kuruluşunun Kurum ile
yetkilendirme sözleşmesi imzalamış olması, adaylarla veya diğer üçüncü
taraflarla yapmış olduğu işlemlerde sorumluluklarının Kurum tarafından
üstlenilmesi veya Kuruma aktarılması anlamına gelmez.
Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarının görev ve sorumlulukları
MADDE 12
– (1) Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşu:
a) Belgelendirilmek üzere başvuran adaylara
yetkilendirildiği kapsamda bu Yönetmelik şartlarına uygun hizmet verir.
b) Yetkilendirme kapsamını, yetkilendirildiği
ulusal yeterliliklerin adlarını ve seviyelerini açıkça belirtir.
c) İç doğrulama sistemini uygular.
ç) Dış doğrulama ve denetim faaliyetlerinde Kurum
tarafından istenen bilgi, belge ve kayıtları ibraz eder ve bunların
tetkikinde iş birliği yapar.
d) Kurum portalını
belirlenen şartlara uygun olarak kullanır.
e) MYK Markasını, sözleşmelerde ve mevzuatta
belirtilen kurallara uygun şekilde kullanır.
f) Sözleşmede ve mevzuatta belirlenen mali
yükümlülükleri yerine getirir.
g) Yetkilendirilme durumunu reklam, ilan ve
yayınlarında bu Yönetmeliğe, sözleşmelere ve Kurumca belirlenen diğer
şartlara uygun olarak ifade eder.
ğ) Yetkilendirildiği konu dışındaki faaliyetlerinde
ve bunlara ilişkin tanıtımlarında Kurum tarafından yetkilendirilmiş
olduğunu ifade eden veya ima eden davranışlarda bulunmaz.
h) Kişilerin başvuru, sınav ve belgelendirme
süreçleri ve belge kullanımına ilişkin ihtiyaç duyabileceği bilgileri
içeren basılı veya görsel materyalleri hazırlar ve ilgililerin erişimine
sunar.
ı) Sınav ve belgelendirme faaliyetlerinin ve bu
faaliyetler kapsamında yer alan ilgili taraflara ilişkin bilgilerin
gizliliğini tehlikeye atmadığını güvence altına alır.
i) Yetkisinin askıya alınması ya da kaldırılması
durumunda yetkilendirildiğine ilişkin her türlü basılı ve görsel materyalin
kullanımını durdurur.
j) Kurum ile imzaladığı sözleşme hükümlerini yerine
getirir; Kurum mevzuatına, kılavuzlara, formlara ve diğer dokümanlara uygun
işlem yapar.
k) İş sağlığı ve güvenliği önlemlerini uygular ve
Kurum tarafından gerçekleştirilen izleme faaliyetlerinde görevlendirilen
kişilere uyulması gereken iş sağlığı ve güvenliği kuralları hakkında
gerekli bilgilendirmeyi yapar.
l) Yetkilendirilme şartlarını ve ölçme,
değerlendirme ve belgelendirme faaliyetlerini etkileyen tüm değişiklikleri
değişiklik tarihinden itibaren on iş günü içerisinde Kuruma bildirir.
m) Sınavları, kişinin bilgi ve becerisini sınavdan
sonra da değerlendirmeye imkân verecek şekilde ve mevzuata uygun olarak
kayıt altına alır ve bu kayıtları istenildiğinde Kuruma sunar.
n) Rapor ve kayıtları zamanında Kuruma bildirir.
Kapsam
genişletme
MADDE 13
– (1) Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşları yetki kapsamlarına eklemek istedikleri ulusal yeterlilikler
için Kuruma kapsam genişletme ön başvurusunda bulunur. Kurum tarafından
başvurusu uygun bulunan yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları ile
kapsam genişletme ön sözleşmesi imzalanır.
(2) Akreditasyon sürecini tamamlayan
yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu kapsam genişletme başvuru dosyasını
hazırlayarak Kuruma başvurur.
(3) Başvuru dosyası Kurum tarafından incelenir ve
belirlenen denetim planı çerçevesinde ve ilgili usul ve esaslara göre kuruluşta
yerinde denetim gerçekleştirilir. Kurumun bildirdiği denetim planının iki
defa kabul edilmemesi durumunda kuruluşun başvurusu işlemden kaldırılır.
(4) Denetimler sonucunda tespit edilen
uygunsuzlukları belirtilen süre içerisinde gidermeyen kuruluşun kapsam
genişletme başvurusu işlemden kaldırılır.
(5) Başvuru dosyasının tetkiki ve denetim sonucu
elde edilen tüm bulgular ışığında yetkilendirme şartlarını karşıladığı
tespit edilen kuruluşun yetki kapsamı Kurum Başkanının onayı ile
genişletilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşlarının
İzlenmesi
Raporlama
ve bildirimler
MADDE 14
– (1) Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşu Kurum tarafından belirlenen esaslara göre yıllık
faaliyet raporunu Kuruma sunar.
(2) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu, ilgili
akreditasyon kuruluşu tarafından yapılan periyodik denetim raporları ile
kendi iç denetimlerine ilişkin raporlarını denetim tarihinden itibaren on
iş günü içerisinde Kuruma sunar. İlgili denetimlere ilişkin düzeltici
faaliyet var ise düzeltici faaliyet kayıtları da faaliyetin
tamamlanmasından itibaren on iş günü içerisinde Kuruma sunulur.
İç
doğrulama
MADDE 15
– (1) İç doğrulama,
gerçekleştirilen ölçme ve değerlendirme faaliyetlerinin geçerli, güvenilir
ve uygulanabilir nitelikte olmasını, adayların ölçülmesi ve
değerlendirilmesinde tutarlılık ve eşitliğin sağlanmasını kontrol etmek
üzere yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşunca görevlendirilen iç
doğrulayıcılar tarafından yapılır.
(2) İç doğrulama, yapılacak en az iç doğrulama
sayısını içeren ve Kuruma bildirilen yıllık plan kapsamında yapılır. Ayrıca
her bir ulusal yeterlilik veya yeterlilik birimi için gerçekleştirilen ilk
sınav sonrasında iç doğrulama yapılması esastır.
(3) Ölçme, değerlendirme ve belgelendirme
süreçlerini etkileyecek şekilde ulusal yeterlilikte, dokümanlarda, sınav
materyalinde ve değerlendiricilerde değişiklik olması durumunda yıllık plan
dışı iç doğrulama yapılır.
(4) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu
gerçekleştirdiği ilk sınavla ilgili iç doğrulama raporunu ve sınav
sonuçlarını, belgelendirme kararını takiben on iş günü içerisinde Kuruma
bildirir.
(5) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu diğer
iç doğrulama faaliyetlerini rapor tarihinden itibaren on iş günü içerisinde
Kuruma bildirir.
Dış
doğrulama
MADDE 16
– (1) Kurum gerekli görmesi
hâlinde, dış doğrulayıcılar aracılığıyla yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşları ile ilgili dış doğrulama faaliyetlerinde bulunabilir.
(2) Dış doğrulama faaliyetleri, yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarında, varsa bu kuruluşların hizmet alımı yaptığı
kuruluşlarda veya kuruluştan bilgi, belge ve kayıt istenmesi usulüyle
yapılabilir.
(3) Dış doğrulayıcı, kuruluşun iç doğrulama, ölçme,
değerlendirme ve belgelendirme faaliyetlerinin mevzuata ve dokümanlara
uygunluğunu inceler, değerlendirir ve raporlar.
Seminer,
Rehberlik ve Tanıtım Hizmetleri
MADDE 17
– (1) Kurum tarafından yılın belli
dönemlerinde yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu olmak isteyen
kuruluşlara yönelik içeriği Kurum tarafından belirlenen seminerler
düzenlenebilir. Söz konusu seminerlere katılım sağlamayan kuruluşlardan
yetkilendirme ön başvurusu alınmaz.
(2) Kurumun gerekli görmesi hâlinde veya
kuruluşların talebi doğrultusunda belgelendirme kuruluşlarına yönelik
rehberlik faaliyetleri düzenlenebilir.
Denetim
MADDE 18
– (1) Kurum, yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşunun yetkilendirme kapsamındaki faaliyetlerini ve
kayıtlarını yıllık plan dâhilinde, mutabık kalınan denetim planı
çerçevesinde ve Kurum tarafından onaylanan usul ve esaslara göre yılda bir
kez gözetim denetimine tabi tutar. Kurumun bildirdiği denetim planlarında
iki defa mutabakata varılamaması durumunda bu Yönetmelik hükümlerince işlem
yapılır.
(2) Kurum gerek görülen hâllerde yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşunda ilgili usul ve esaslara göre programsız denetim
yapar veya yaptırır.
(3) Denetimler sonucunda tespit edilen
uygunsuzlukları belirtilen süre içerisinde gidermeyen kuruluş hakkında bu
Yönetmelik hükümlerince işlem yapılır.
Raporlara
ilişkin tedbirler
MADDE 19
– (1) Yıllık faaliyet raporlarında,
iç doğrulama ve dış doğrulama raporlarında yetkilendirme şartlarına ilişkin
tedbir alınmasını gerektiren hususların bulunması hâlinde Kurum tarafından
ilave araştırma, inceleme ve denetim yapılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme
Sınav
başvurusu ve sınav
MADDE 20
– (1) Adayların bilgi, beceri ve
yetkinliklerinin ulusal yeterliliklere göre değerlendirilmesi amacıyla
yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu tarafından teorik, uygulamalı ve
benzeri yöntemlerle sınav yapılır. Sınava ilişkin usuller ilgili ulusal
yeterlilikte belirlenir.
(2) Mesleki yeterliliklerinin tespitini isteyen
bireyler, ilgili ulusal yeterlilikte Kurum tarafından yetkilendirilmiş bir
belgelendirme kuruluşuna sınav başvurusu yapar.
(3) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu ilgili
ulusal yeterlilikte yer alan başvuru şartlarına göre belgelendirme
başvurularını değerlendirir ve uygun olanları kabul eder.
Sınav
programı
MADDE 21
– (1) Sınav, yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşu tarafından hazırlanan ve Kuruma bildirilen sınav
programına uygun olarak gerçekleştirilir.
(2) Sınav programlarında; hangi ulusal
yeterliliklerden sınav yapılacağı, yeterliliklerin seviyesi, revizyon numarası, birimleri, teorik ve uygulama
sınavlarının yeri, sınavların tarihi ve saati, sınavda görev alacak
değerlendiriciler, sınava katılacak aday sayısı ve gerekli diğer bilgiler
yer alır.
(3) Sınav programları, sınavın başladığı tarihten
iki gün öncesine kadar; sınav programındaki değişiklikler ile sınava
katılacak adayların kişisel bilgileri ise sınav öncesine kadar elektronik
ortamda Kuruma bildirilir.
(4) Sınava ilişkin yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşundan kaynaklanmayan mücbir sebeplerle değişiklik oluştuğunda
sınavın güvenilirliğinin ve şeffaflığının etkilenmesi hâlinde sınav kuruluş
tarafından iptal edilir ve bu durum tutanak altına alınır.
(5) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşundan
kaynaklanmayan sebeplerle sınava ilişkin meydana gelen her türlü değişiklik
aynı gün içerisinde Kuruma bildirilir. Değişikliklere ilişkin kayıt, kanıt
ve gerekçe ise iki iş günü içerisinde Kuruma iletilir. Kurum gerekli
gördüğü takdirde ilave araştırma, inceleme ve denetim yapabilir.
Sınav
gereçleri
MADDE 22
– (1) Bireyleri ulusal
yeterliliklere göre belgelendirmek amacıyla yapılacak ölçme ve değerlendirmelerde
kullanılacak sınav gereçleri; teorik sınav soruları ve cevapları, pratik
sınav soruları ve değerlendirme rehberleri, sınavlarda adayların
kullanacağı cevaplandırma-çözüm formları, değerlendirme formları, kontrol
listeleri, sözlü sınav soruları ve cevapları, proje hazırlama soruları ve
değerlendirme anahtarları, yazılım, donanım ve simülasyon
uygulama soruları ile değerlendirme rehberi, olay analiz soruları ve
çözümleri, hesaplama soruları ve çözümleri; bunlara ilişkin puanlama
kılavuzu, şekil, grafik, tablo, resim, görüntü, ses kaydı; iş yeri pratik
değerlendirme formları ve rehberleri ve benzeri sınav ve değerlendirmelerin
uygulanmasında kullanılacak gereçler ile uygulama sınavları için gerekli
alet, makine ve teçhizata ilişkin bilgileri kapsar.
(2) Her bir ulusal yeterlilikte uygulanacak sınav ve
değerlendirme yöntemine göre ihtiyaç duyulan sınav gereçleri belirlenerek
sınav esnasında yeterli miktarda hazır bulundurulur.
(3) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu
sınavlarda kullanacağı sınav gereçlerinin içeriğini ulusal yeterlilikte
tanımlanan dağılıma uygun olacak şekilde belirler.
(4) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu,
kullandığı sınav gereçlerinin izlenebilirliğini sağlamalıdır. Sınav
gereçlerinde bir değişiklik ve ilave olması hâlinde bu durum kayıt altına
alınır. Kurum tarafından yapılan ilk denetimde güncellenen sınav gereçleri
incelenir ve uygun bulunmaması halinde yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşundan gerekli düzeltici faaliyetleri uygulaması istenir. Uygun
bulunmayan sınav gereçleri sınavlarda kullanılmış ise söz konusu sınavları
yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu yeniden değerlendirir ve
değerlendirme sonrası belgelendirme kararlarına ilişkin gerekli işlemleri
yerine getirir.
Sınav
sonuçlarının değerlendirilmesi ve belgelendirme kararı
MADDE 23
– (1) Sınav sonuçlarının
değerlendirilmesi ve belgelendirme kararı yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşunun yetki ve sorumluluğundadır. Sınav sonuçları yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşu tarafından yazılı dokümanlarında belirlenen usullere
göre değerlendirilir ve belgelendirme kararı alınır.
(2) Sınavın yeri, tarihi, türü, katılımcıları,
değerlendiricileri gibi bilgileri içeren sınav sonuç listesi ile belge
almaya hak kazananlar listesi yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu
tarafından Kuruma bildirilir. Düzenlenen Mesleki Yeterlilik Belgelerine
ilişkin bilgiler Yönetim Kurulunun bilgisine sunulur.
Mesleki
Yeterlilik Belgesinin düzenlenmesi
MADDE 24
– (1) Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşu tarafından belgelendirme kararı alınan bireyler için
Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir. Mesleki Yeterlilik Belgelerinde tek
imza yer alır.
(2) Belge almaya hak kazananlara Mesleki Yeterlilik
Belgelerine bağlı olarak kimlik kartı şeklinde belgeler de düzenlenebilir.
(3) Mesleki Yeterlilik Belgesinin ve kimlik
kartının şekli, içeriği ve güvenlik unsurları Kurum tarafından belirlenir.
(4) Mesleki Yeterlilik Belgelerini imzalamaya
yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşunu temsil ve ilzama yetkili olan
veya bu konuda usulüne uygun yetki devri yapılan kişiler yetkilidir.
Yeterlilik
birimlerinin belgelendirilmesi ve birleştirilmesi
MADDE 25
– (1) Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarınca, yapılan sınavlarda başarılı olunan her bir yeterlilik
birimi için, bireyin talebi hâlinde, başarı durumunu gösteren birim başarı
belgesi düzenlenir. Birim başarı belgesinin şekli, içeriği ve geçerlilik
süresi ilgili ulusal yeterliliğe uygun olmak kaydıyla yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarınca belirlenir ve ilan edilir.
(2) Bireyin sahip olduğu birim başarı belgelerinin
bir ulusal yeterliliği oluşturması hâlinde bireyin talebi ile birim başarı
belgeleri birleştirilir. Belgelendirme kararı en son tarihli sınavı yapan
yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu tarafından verilir ve Mesleki
Yeterlilik Belgesi düzenlenir.
(3) Birim başarı belgesine sahip kişilerin,
birimlerinin geçerlilik süresi boyunca, ilgili birimi içeren farklı ulusal
yeterliliklerde Mesleki Yeterlilik Belgesi almak istemeleri durumunda, söz
konusu birimlerden muaf tutulur.
Europass Sertifika Eki
MADDE 26
– (1) Belgelendirilmesi yapılan
her bir ulusal yeterlilik için Europass Sertifika
Eki düzenlenir ve Kurum tarafından yürütülen Ulusal Europass
Merkezi veri tabanına yüklenir.
(2) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu,
adayları Europass Sertifika Eki hakkında
bilgilendirir. Mesleki Yeterlilik Belgesi sahipleri Europass
Sertifika Ekini veri tabanı üzerinden indirebileceği gibi söz konusu
dokümanı yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarından da talep edebilir.
Belgelerin
geçerlilik süresi, gözetimi, yenilenmesi ve yeniden basımı
MADDE 27
– (1) Mesleki Yeterlilik
Belgesinin geçerlilik süresi, gözetim ve belge yenileme şartları ilgili ulusal
yeterlilikte belirlenir.
(2) Geçerlilik süresi dolan Mesleki Yeterlilik
Belgelerinin yenileme faaliyetleri, ilgilinin belge
geçerlilik süresi dolmadan başvurusu üzerine yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşu tarafından yapılır. Bu konudaki başvurular, belge
alınan yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşuna yapılabileceği gibi ilgili
ulusal yeterlilikte yetkili olan farklı bir kuruluşa da yapılabilir.
(3) Geçerlilik süresi içerisinde Mesleki Yeterlilik
Belgesinin yeniden basılmasına ilişkin talepler yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşunca değerlendirilir. Mesleki Yeterlilik Belgesinin
yeniden basılması hâlinde, yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşunca belge
masraf karşılığı dışında ilave ücret talep edilebilir. İlave ücret, belge
masraf karşılığı tutarını aşamaz.
Mesleki
Yeterlilik Belgesinin yabancı dilde düzenlenmesi
MADDE 28
– (1) İlgilinin talebine göre Mesleki
Yeterlilik Belgesi, Avrupa Birliğinin kabul ettiği dillerde ve ülkemiz ile
ikili tanıma anlaşması yapmış ülke dillerinde de düzenlenir.
Kayıtların
tutulması
MADDE 29
– (1) Mesleki Yeterlilik Belgesi
düzenlenen bireylerin başvurularına, sınavlarına ve belgelendirme kararına
ilişkin kayıtlar, yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu tarafından
belgelerin geçerlilik süresinin sona ermesinden sonraki beşinci yılın
sonuna kadar saklanır.
(2) Sınavlara ilişkin sesli ve görüntülü kayıtlar
için saklama süresi belgelendirme kararından itibaren bir yıldır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sözleşmenin İhlali ve Yaptırımlar
Sözleşmenin
ihlali
MADDE 30
– (1) Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşunun bu Yönetmelik ile sözleşmede tanımlanan şartları
ihlal ettiğinin tespit edilmesi durumunda, tespitin gerektirdiği işlem bu
Yönetmeliğin ilgili hükümlerine göre yapılır.
Yetkinin
askıya alınması
MADDE 31
– (1) Yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşunun;
a) Akreditasyonunun ilgili akreditasyon kuruluşu
tarafından askıya alınması,
b) Kurumun yaptığı denetimlerde; kuruluşça beyan
edilenden farklı bulgulara ulaşılması veya kuruluşun akreditasyon şartı
hariç diğer yetkilendirme şartlarından en az birini yitirmiş olduğunun
tespit edilmesi,
c) Yaptığı değişikliklere ilişkin bildirimlerde
akreditasyon şartı hariç diğer yetkilendirme şartlarından en az birini
yitirmiş olduğunun tespit edilmesi,
ç) Ulusal yeterliliklerin güncellenmesine ilişkin
usul ve esaslara göre ulusal yeterliliklerde yapılan değişiklikleri
dokümanlarına ve sınav gereçlerine zamanında yansıtmaması,
d) Kuruma verilmesi gereken bilgileri ikaza rağmen
zamanında vermemesi,
e) MYK Markasını yanıltıcı şekilde kullanması ve
Kurumun bu konuda yapacağı ikaza rağmen düzeltici işlem gerçekleştirmemesi,
f) Kurumun önerdiği gözetim denetimi programını
gerekçe belirterek en fazla iki defa kabul etmemesi veya her halükârda
Kurumun önerdiği gözetim denetimi tarihini iki aydan fazla ertelemesi,
g) Sözleşmede ve mevzuatta belirtilen mali veya
diğer yükümlülükleri yerine getirmemesi,
ğ) Gözetim ve programsız denetimlerde tespit edilen
uygunsuzlukların belirlenen süre içerisinde giderilmemesi,
h) Kendi isteği ile yetkisinin askıya alınmasını talep
etmesi,
ı) Eğitim ve belgelendirme ayrımı hususunda bu
Yönetmeliğin hükümlerinin ihlal edilmesi,
hâlinde yetkisi askıya alınır.
(2) Kurum tarafından yukarıda sıralanan hususlarla
ilgili askıya almayı gerektirebilecek bir tespit yapıldığında ilgili kuruluştan
söz konusu tespitle ilgili açıklama talep edilir. Yetkinin askıya
alınmasına ilişkin tespitler ve kuruluştan gelen açıklamalar tüm bulgular
ışığında değerlendirilir ve yapılan değerlendirme sonucunda yetkinin askıya
alınmasına ilişkin kanaate varılması hâlinde kuruluşun yetkisi Yönetim
Kurulu tarafından askıya alınır.
(3) Askı kararı yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşunun yetkilendirildiği tüm ulusal yeterlilikleri kapsayabileceği
gibi sadece yetkinin askıya alınmasına neden olan ulusal yeterlilik için de
uygulanabilir ve söz konusu kararda askının kapsadığı ulusal yeterlilikler,
askıya alma sebebi ve azami askı süresinin neler olduğu belirtilir.
(4) Askı süresi Kurum tarafından belirlenir ve on
iki ayı geçemez. Kuruluş, belirlenen askı süresinden önce gerekli düzeltici
faaliyetleri yerine getirdiği takdirde askı kaldırılır. Askı süresi sonunda
gerekli düzeltici önlemler başlatılmakla birlikte tamamlanamamış ise,
ilgili kuruluşun talebi üzerine askı hâli altı aya kadar uzatılır.
(5) Yetkisi askıya alınan kuruluşun askıya alındığı
yeterlilikler ile askı süresine ilişkin bilgiler Kurumun internet sitesinde
askı süresince yayınlanır.
(6) Yetkisi askıya alınan kuruluş gözetim ve belge
yenileme faaliyetlerinde bulunamaz. Gözetim ve belge yenilemeye yönelik iş
ve işlemler Kurum tarafından düzenlenecek usul ve esaslarda belirlenir.
Yetkinin
kaldırılması
MADDE 32
– (1) Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşunun;
a) Akreditasyonunun ilgili akreditasyon kuruluşu
tarafından geri çekilmesi,
b) Yetkisi askıya alındıktan sonra belirlenen
düzeltici faaliyetleri yerine getirememesi veya verilen ek süreye rağmen
tamamlayamaması,
c) Yetkilendirmenin kaldırılmasına neden olacak
önemde yanıltıcı beyanda bulunduğunun tespit edilmesi,
ç) Sınavların şeffaflığını ve güvenilirliğini
etkileyen kural ihlallerinin tespit edilmesi,
d) Sınav ve belgelendirme kayıtlarında sahtecilik
veya tahrifat yaptığının tespit edilmesi,
e) Sahte belge düzenlemesi,
f) Yetki kapsamı dışında Mesleki Yeterlilik Belgesi
vermesi ya da vermeyi taahhüt ettiğinin tespit edilmesi,
g) Kurum tarafından yapılmak istenen programsız
denetimi reddetmesi,
ğ) Kurumun önerdiği gözetim denetimi programını
gerekçe olmaksızın reddetmesi veya her hâlükârda Kurumun önerdiği gözetim
denetimi tarihini altı aydan fazla ertelemesi,
h) Kendi isteği ile yetkisinin askıya alınmasını
talep etmesi dışında iki yıl içinde aynı nedenden dolayı yetkisinin iki kez
askıya alınması,
ı) Kendi isteği ile yetkisinin kaldırılmasını talep
etmesi veya varlığının sona ermesi hâlinde yetkisinin kaldırılmasına
ilişkin süreç başlatılır.
(2) Kurum tarafından yukarıda sıralanan hususlarla
ilgili yetkinin kaldırılmasını gerektirebilecek bir tespit yapıldığında
ilgili kuruluştan söz konusu tespitle ilgili açıklama talep edilir.
Yetkinin kaldırılmasına ilişkin tespitler ve kuruluştan gelen açıklamalar
tüm bulgular ışığında değerlendirilir ve yapılan değerlendirme sonucunda
yetkinin kaldırılmasına ilişkin kanaate varılması hâlinde kuruluşun yetkisi
Yönetim Kurulu tarafından kaldırılır.
(3) Yetki kaldırma kararı, kuruluşun
yetkilendirildiği tüm ulusal yeterlilikleri kapsayabileceği gibi sadece kuruluşun
yetkisinin kaldırılmasına neden olan ulusal yeterlilik için de uygulanabilir.
(4) Yetki kaldırma kararı Kurum internet sitesinden
ilan edilir.
(5) Yetkisi kaldırılan belgelendirme kuruluşu sınav
ve belgelendirme faaliyetleri ile belgelendirdiği kişilere ilişkin tüm
kayıtları Kuruma teslim eder. Bu kayıtlara yönelik yürütülecek iş ve
işlemler Kurum tarafından düzenlenecek usul ve esaslarda belirlenir.
Sınavın
iptali ve belgenin geri çağrılması
MADDE 33
– (1) Yapılan tetkikler veya
denetimler sonucunda sınavın güvenilirliğini ve şeffaflığını etkileyecek
bir usulsüzlük veya sahtecilik tespit edilmesi hâlinde sınavın tümünün ya
da sadece usulsüzlük tespit edilen adayın sınavının iptaline
yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu tarafından karar verilir.
(2) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu iptal
ettiği sınava ilişkin düzenlediği belgeleri belge sahiplerinden iade
etmesini talep ederek geri çağırır. Kurum ve ilgili yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşunun internet sitesinde belgenin geçersizliğine
ilişkin bilgilendirme yapılır.
(3) Tespit edilen usulsüzlük ve sahtecilik hakkında
genel hükümler çerçevesinde işlem yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
İdari ve Mali Hükümler
MYK
Markası
MADDE 34
– (1) Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşları, yetkilendirme sözleşmesinde tanımlanan MYK
Markasını kullanmaya hak kazanırlar.
(2) MYK Markasının kullanımı ile ilgili usul ve
esaslar Kurum tarafından belirlenir.
İtiraz ve
şikâyet
MADDE 35
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetler hakkında yapılan itiraz ve şikâyetler Yönetim Kurulu tarafından
kabul edilen usul ve esaslara göre sonuçlandırılır.
(2) Karara taraf tüm kuruluşlar, Kurum tarafından
alınan kararlara itirazda bulunabilirler.
(3) Adaylar tarafından yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarına yapılan itirazlar ilgili kuruluş tarafından
sonuçlandırılır.
Kurum
faaliyetleriyle ilgili bedeller, bedellerin üst sınırları ve tahsili
MADDE 36
– (1) Kurum faaliyetleriyle ilgili
aşağıda tanımlanan bedeller uygulanır. Bu bedeller Yönetim Kurulu
tarafından yıllık olarak belirlenir.
a) Belge masraf karşılığı: Düzenlenen her bir
Mesleki Yeterlilik Belgesi için bireylerden alınan masraf karşılığıdır.
b) Başvuru masraf karşılığı: Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşu olmak üzere Kuruma başvuru yapan kurum veya
kuruluşlardan alınan masraf karşılığıdır.
c) Yıllık aidat: Yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşlarından yıllık olarak alınan aidatlardır. Yıl içindeki yetkilendirmelerde
ve yetkinin yıl tamamlanmadan kaldırılması hâllerinde yıllık aidat kıst olarak belirlenir. Kuruluşun yetkisinin askıya
alınmış olması yıllık aidat alınmasına engel teşkil etmez.
ç) Denetim bedeli: Bu Yönetmelik çerçevesinde
gerçekleştirilecek denetimler ile denetim sonucunda düzenlenen rapor
karşılığında alınan bedeldir. Söz konusu bedel, adam-gün üzerinden
belirlenir, raporlama ve ön hazırlık dâhil gerçekleşen süre kişi sayısı ile
çarpılarak her bir denetim için hesaplanır. Programsız denetimler için
denetim bedeli alınmaz.
d) Seminer bedeli: Yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşlarına yönelik düzenlenen seminerlerde kişi başına alınan bedeldir.
e) Tercüme bedeli: Mesleki Yeterlilik Belgesinin
yabancı dilde düzenlenmesi talep edildiği hâllerde bireylerden alınan
masraf karşılığıdır.
f) Teminat bedeli: Yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşlarından yetkilendirilme sözleşmesi imzalanmadan önce alınan
bedeldir.
(2) Birinci fıkrada tanımlanan bedellerin üst
sınırları brüt asgari ücretin; (a) bendi için onda biri, (b) ve (e)
bentleri için iki katı, (ç) ve (d) bentleri için dört katıdır. (c) ve (f)
bentlerinde belirtilen yıllık aidatın ve teminat bedelinin üst sınırı ek
gösterge dâhil en yüksek devlet memuru aylığının elli katıdır.
(3) Sınavlarda başarılı olan kişiler, belge masraf
karşılıklarını belgelendirme kararını veren yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşunun hesabına yatırırlar. Adaylardan alınan belge masraf
karşılıkları, belge talebinden önce Kurum hesaplarına aktarılır. Belge
masraf karşılığının yatırıldığını gösteren doküman, belgelendirmeye hak
kazanan kişilerin listesi ile birlikte Kuruma iletilir. Sınavda başarılı
olamayan kişilerden belge masraf karşılığı alınmaz.
(4) Başvuru masraf karşılığı, başvurudan önce;
denetim bedeli, denetimlerden önce; yıllık aidat, takip eden yılın ocak ayı
sonuna kadar; tercüme bedeli ise yabancı dilde belge düzenlenmeden önce,
teminat bedeli ise yetkilendirilme sözleşmesi imzalanmadan önce alınır.
(5) Teminat bedeli yıllık aidatın iki katı kadar
nakit ya da mektup şeklinde alınır. Teminat bedellerinin nakit yatırılması
hâlinde her yıl güncellenen yıllık aidat tutarı dikkate alınarak aradaki
fark yatırılmak suretiyle güncellenir. Teminat mektupları ise yıllık olarak
alınır ve süresi biten teminat mektupları cari yıldaki en düşük yıllık
aidat ücreti dikkate alınarak güncellenir.
Yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarının ücret tarifelerinin belirlenmesi
MADDE 37
– (1) Sınav ve belgelendirmeye
ilişkin ücret tarifeleri, yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca,
sağladıkları hizmetler ve diğer giderlerine göre yıllık olarak belirlenir.
Ücret tarifelerinde ulusal yeterliliğin tamamı için başvuruda bulunan
adaylardan alınacak ücretlerin yanı sıra yeterlilik birimine ya da sınavın
türüne göre başvuruda bulunacak adaylardan alınacak ücretler de belirtilir.
(2) Ücret tarifeleri, geçerli olacağı yıldan bir
önceki yılın sonuna kadar Kurumun bilgisine sunulur. Kurum, bu tarifelerin;
diğer kuruluşların ücret tarifeleri ile günün ekonomik ve sosyal koşulları
dâhilinde, fahiş ya da aşırı düşük olduğunu değerlendirdiğinde
yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşundan açıklama isteyebilir. Ücret
tarifeleri kuruluş ile imzalanan sözleşme tarihinden itibaren on iş günü
içerisinde Kurum internet sitesinde yayımlanarak uygulamaya konur. Kurum
internet sitesinde yayımlanmamış hiçbir ücret tarifesi uygulamaya
konulamaz.
(3) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları
belirlenen ücret tarifelerini, yılda en çok iki kez olmak üzere
giderlerindeki ve Tüketici Fiyat Endeksindeki değişimleri dikkate alarak
güncelleyebilirler. Güncellenen ücret tarifeleri Kuruma bildirilir ve
bildirim tarihinden itibaren on iş günü içerisinde Kurum internet sitesinde
yayımlanır. Güncellenen ücret tarifesi yayımlanmadan kuruluşlar
değişiklikleri uygulayamazlar.
(4) İlk girdiği sınavda başarısız olan adayların
başarısız olduğu yeterlilik birimleri ve sınav türleri için ilave sınav
ücreti alınmadan ilk sınav tarihinden itibaren bir yıl içerisinde adaylara
en az bir kez daha sınav imkânının sağlanması gerekir.
(5) Sınav ve belgelendirme ücretinin 25/08/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası
Kanunu çerçevesinde İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanması hâlinde ilk
girdiği sınavda başarısız olan adayların başarısız olduğu yeterlilik
birimleri ve sınav türleri için ilave sınav ücreti alınmadan ilk sınav
tarihinden itibaren bir yıl içerisinde adaylara en az iki kez daha sınav
imkânının sağlanması gerekir. Bu Kanun kapsamında sağlanan destek imkânı,
sınavdan önce Kuruluş tarafından adaylara bildirilmek zorundadır.
(6) Adayın ilk defa sınavına girdiği ve başarısız
olduğu ulusal yeterlilikte bir yıl içerisinde kuruluş tarafından sınav
açılmaması durumunda aday ödemiş olduğu ücretin tamamının iadesini talep
edebilir ve Kuruluş bu talebi yerine getirmek zorundadır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 38 – (1) 30/12/2008 tarihli ve
27096 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mesleki Yeterlilik, Sınav ve
Belgelendirme Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce Kurum tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşlarının sınav ve belgelendirme yetkileri devam eder. Ancak, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra bahse konu kuruluşlar sınav
ve belgelendirme faaliyetlerini bu Yönetmelik hükümlerine göre yerine
getirir.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu olmak üzere başvuru yapmış
kuruluşun başvurusu, başvurunun yapıldığı tarihte yürürlükte olan mevzuat
hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 39
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Mesleki Yeterlilik Kurumu Başkanı yürütür.
|