Osmaniye Korkut Ata Üniversitesinden:
OSMANİYE KORKUT
ATA ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ
EĞİTİM VE
ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı ve
kapsamı; Osmaniye Korkut Ata Üniversitesine bağlı enstitülerde kayıtlara,
lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akademik takvim: Güz ve bahar yarıyılları ve
Senato tarafından karar verilmesi hâlinde yaz dönemini de kapsayan, yarıyıl
esasına göre düzenlenen ve eğitim-öğretime başlama ve bitirme tarihlerini
gösteren dönemi,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) AKTS: Öğrencilerin yurt içinde ve yurt dışında
aldıkları ve başarılı oldukları ders kredilerinin ve notlarının bir
yükseköğretim kurumundan diğerine transfer edilmelerini sağlayan Avrupa
kredi transfer sistemini,
ç) Anabilim dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan, Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin
Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan ve eğitim
programı bulunan anabilim dalını,
d) Anabilim dalı akademik kurulu: İlgili anabilim
dalında fiilen eğitim-öğretim görevi yapan öğretim üyeleri ve doktora
yapmış öğretim görevlilerinden oluşan kurulunu,
e) Anabilim dalı kurulu: Anabilim dalının bilim
dalı başkanlarından oluşan kurulunu; anabilim dalının, yalnız bir bilim
dalını kapsadığı durumlarda ise bütün öğretim üyelerinden ve doktora yapmış
öğretim görevlilerinden oluşan kurulu,
f) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye rehberlik
etmek üzere enstitü yönetim kurulunca atanan öğretim üyesini,
g) DNO: Dönem not ortalamasını,
ğ) Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans
eğitim-öğretimi sırasında araştırılan ve/veya incelenen bilimsel bir konunun,
bilimsel araştırma raporu biçiminde sunulmuş şeklini,
h) Enstitü: Üniversiteye bağlı lisansüstü
eğitim-öğretim yapan enstitüleri,
ı) Enstitü kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında,
müdür yardımcıları ve enstitüye bağlı anabilim dalı başkanlarından oluşan
kurulu,
i) Enstitü müdürü: Üniversiteye bağlı enstitü
müdürlerini,
j) Enstitü yönetim kurulu (EYK): Enstitü müdürünün
başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitü müdürünün gösterdiği altı aday
arasından enstitü kurulu tarafından üç yıl için seçilen üç öğretim
üyesinden oluşan kurulu,
k) GNO: Genel not ortalamasını,
l) İkinci danışman: Lisansüstü eğitim-öğretim yapan
öğrencinin tez konusunun özelliği gereği, enstitü yönetim kurulunca atanan,
Üniversitede veya başka bir yükseköğretim kurumunda görevli öğretim
üyesini,
m) KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye
Tespit Sınavını,
n) Lisansüstü eğitim: Tezli ve tezsiz yüksek lisans
ve doktora programlarından oluşan eğitimi,
o) Öğrenci: Lisansüstü eğitim-öğretim yapmak üzere
enstitüye kayıtlı olan yüksek lisans ve doktora programı öğrencisini,
ö) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
p) ÖYP: Öğretim üyesi yetiştirilmesi amacıyla
Yükseköğretim Kurulunun uygun gördüğü yükseköğretim kurumlarında açılan
Öğretim Üyesi Yetiştirme Programını,
r) Seminer: Lisansüstü eğitim-öğretim öğrencilerinin
ders döneminde hazırladıkları bilimsel bir konunun incelenip irdelenmesine
dayanan, sözlü sunulup değerlendirilen ve yazılı bir metinden oluşan
çalışmayı,
s) Senato: Üniversite Senatosunu,
ş) Tez: Yüksek lisans ve/veya doktora eğitiminin
amacına yönelik olarak hazırlanan bilimsel çalışmayı,
t) Tez izleme komitesi: Doktora öğrencisinin tez
önerisini değerlendirmek, tez çalışmalarına rehberlik etmek ve yönlendirmek
görevini üstlenen, biri tez danışmanı olmak üzere en az üç öğretim üyesinden
oluşan komiteyi,
u) TÖMER: Türkçe ve Yabancı Dil Araştırma ve
Uygulama Merkezini,
ü) Ulusal kredi sistemi: 1 saat teorik ders veya 2
saat laboratuvar-uygulama karşılığı 1 kredi olan ulusal kredi sistemini,
v) Uzmanlık alan dersi: Danışmanın çalıştığı
bilimsel alanda bilgi, görgü ve deneyimlerini öğrencilere aktardığı ve tez
çalışmalarına yardımcı olduğu teorik dersini,
y) ÜDS: Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil
Sınavını,
z) Üniversite: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesini,
aa) Yarıyıl: Cumartesi, pazar ve resmî tatil
günleri ile yarıyıl sınav günleri hariç, en az 14 haftayı kapsayan,
başlangıç ve bitiş tarihleri her akademik yılda Senato tarafından
belirlenen güz ve bahar yarıyılı dönemlerindeki eğitim ve öğretim
sürelerini,
bb) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit
Sınavını,
cc) Yeterlik sınavı: Doktora öğrencisinin bilimsel
düşünme, bilimsel yöntemleri özümseme, bağımsız bir araştırmayı yürütebilme
yeterliliğini değerlendirmeye yönelik sınavı,
çç) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü
Programlara Öğrenci Kabulüne ve Kayıtlara İlişkin Esaslar
Lisansüstü
programlara öğrenci kabulü
MADDE 4 –
(1) Lisansüstü programlar,
lisansüstü öğretim yapan anabilim dalları ile aynı adı taşırlar. Enstitü,
ilan edilmesi düşünülen lisansüstü öğrenci kontenjanları için bünyesindeki
anabilim dalı başkanlıklarından bir yazı ile görüş alır. Enstitü anabilim
dalları, kendi akademik kurullarında alacakları kararları, enstitü
müdürlüğüne bildirir. Enstitü kurulu, anabilim dallarındaki öğretim üyesi
sayısı ve mevcut imkânları dikkate alarak kontenjanlarla ilgili son şekli
karara bağlar. Enstitü, öğrenci kabul edeceği yüksek lisans ve doktora
programlarının adlarını ve her programa kabul edilecek öğrenci sayısını ve
son başvuru tarihini ilan vererek duyurur. Söz konusu ilan, her yarıyıl
başında öğrenci almak üzere verilebilir. Adaylar, ilanda belirtilen başvuru
süresi içinde enstitüye yazılı olarak başvurarak hangi anabilim dalında
eğitim görmek istediklerini bildirir. Adaylar, ilanda belirtilen başvuru
süresi içinde en fazla iki anabilim dalına başvurabilir. Aday öğrencilerin
kayıt işlemleri enstitü tarafından düzenlenir ve yürütülür.
(2) Başvurusu kabul edilen adayları değerlendirme
jürisi, anabilim dalı kurulu önerileri dikkate alınarak üç asıl ve iki
yedek üye olmak üzere, enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir.
Değerlendirme sonuçları sınavdan sonra, jüri başkanı tarafından enstitüye
en geç üç iş günü içinde bildirilir.
(3) Yüksek lisans programına öğrenci kabulüne
ilişkin esaslar şunlardır:
a) Yüksek lisans programına başvurabilmek için;
adayların bir lisans diplomasına sahip olması ve yurt dışından alınmış
lisans diplomalarının denkliğinin YÖK tarafından onaylanmış olması gerekir.
b) Adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak
yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünden en az 55 veya YÖK
tarafından bu sınava eş değer kabul edilen sınavlardan bu puana karşılık
gelecek olan taban puanı almış olması gerekir.
c) Adayların, enstitü kurulu tarafından belirlenen
en az lisans not ortalamasına sahip olması gerekir.
ç) Tezli yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde, ALES standart puanının ya da aldığı eş değer taban puanının
%50’si, lisans mezuniyet not ortalamasının %20’si, varsa geçerli olan KPDS,
ÜDS, YDS gibi yabancı dil taban puanının %10’u, mülakat ve/veya yazılı
sınav sonucunun %20’si alınarak yüksek lisans giriş puanı hesaplanır.
d) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde, lisans mezuniyet not ortalaması YÖK eşdeğerlik tablosu esas
alınarak sıralanır ve yüksek lisans giriş puanı hesaplanır.
e) Yabancı dil belgesi bulunmayan adayların yabancı
dil puanı sıfır (0) kabul edilerek hesaplama yapılır. Yüksek lisans
programına başvuran adayların değerlendirilmesinde adayın lisans not
ortalaması ve yabancı dil puanı YÖK eşdeğerlik tablosuna göre 100 üzerinden
karşılığına dönüştürülür ve 100 üzerinden bir bilim sınavı/mülakat yapılır.
Mülakat sınavına girmeyen aday değerlendirme dışı bırakılır.
f) Yüksek lisans giriş sınavı başarı puanı 55 veya
daha fazla olan adaylar puan sırasına göre sıralanır ve kontenjan dâhilinde
asıl liste ile birlikte yedek liste ilan edilir. Giriş sınavı başarı
puanlarının eşit olması hâlinde; sırasıyla ALES, lisans mezuniyet ve
yabancı dil puanı yüksek olan adaya öncelik tanınır. Kesin kayıtlar enstitü
müdürlüğü tarafından yapılır.
(4) Doktora programına öğrenci kabulüne ilişkin
esaslar şunlardır:
a) Fen Bilimleri Enstitüsü doktora programlarına
başvuracak adayların, ilgili bir lisans veya tezli yüksek lisans
diplomasına; hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli tıp, diş
hekimliği, eczacılık, veteriner ve eğitim fakülteleri diplomasına; fen
fakülteleri, fen-edebiyat fakülteleri fen bölümü ve mühendislik fakülteleri
mezunlarının ise lisans veya tezli yüksek lisans derecesine veya Sağlık
Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan
uzmanlık yetkisine sahip olmaları; Sosyal Bilimler Enstitüsünün doktora
programlarına başvuracak adayların ise bir lisans veya tezli yüksek lisans
diplomasına sahip olmaları gerekir.
b) Yüksek lisans diploması ile başvuranların
ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55, lisans diplomasıyla
başvuranlardan 80 ALES standart puanına sahip olmaları gerekir. ALES taban
puanına karşılık YÖK tarafından belirlenen diğer sınavlardan eş değer taban
puanı almış olması gerekir. ALES puanının % 50’den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı, Senato tarafından belirlenir.
Enstitü programlarına ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebilir. ALES’e
eşdeğer kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen eşdeğer
puanlar, Senato kararı ile yükseltilebilir. Güzel sanatlar fakülteleri ile
konservatuvarlara öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz. Ancak, Senatonun
kararı ile ALES puanı aranabilir. Bu durumda aranan ALES puanı Senato
tarafından belirlenir.
c) Doktora programına öğrenci kabulünde geçerli
olan KPDS, ÜDS, YDS gibi yabancı dil sınavından en az 55 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puan eş değeri bir
puan; yabancı uyruklu öğrenciler için ana dilleri dışında İngilizce,
Fransızca ve Almanca dillerinden geçerli olan yabancı dil sınavlarının
birinden en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir
sınavdan bu puan eşdeğeri bir puan alınması zorunlu olup bu asgari
puanların girilecek programların özelliklerine göre gerekirse
yükseltilmesine Senatoca karar verilir.
ç) Lisans derecesiyle doktora programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya
eşdeğeri bir puana sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans derecesiyle
doktoraya başvuracak olanların doktora programlarına kabulünde, ALES puanı
yanı sıra lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu da
değerlendirilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için
adayların sağlaması gereken diğer belgeler Senato tarafından belirlenir.
d) Doktora adaylarının başvurularının
değerlendirilmesi ve programa yerleştirilmesinde; ALES standart puanının ya
da aldığı eşdeğer taban puanının %50’si, YDS ya da eşdeğer taban puanının
%15’i, lisans veya varsa tezli yüksek lisans mezuniyet not ortalamasının
%15’i, mülakat sınavı sonucunun %20’si alınarak doktora giriş puanı hesaplanır.
e) Doktora giriş sınavı başarı puanı 65 ve daha
fazla olan adaylar puan sırasına göre sıralanır ve kontenjan dâhilinde asıl
liste ile birlikte yedek liste ilan edilir. Giriş sınavı başarı puanlarının
eşit olması hâlinde; sırasıyla ALES, lisans diploması ile başvurularda
lisans, yüksek lisans diploması ile başvurularda ise yüksek lisans
mezuniyet ve yabancı dil puanları yüksek olan adaya öncelik tanınır. Kesin
kayıtlar enstitü müdürlüğü tarafından yapılır.
(5) Sanatta yeterlilik programına öğrenci kabulüne
ilişkin esaslar şunlardır:
a) Sanatta yeterlik çalışmasına başvurabilmek için
adayların bir lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve Güzel
Sanatlar Fakülteleri ile Konservatuvarlar haricinde, ALES’in sözel
kısmından 55, lisans diplomasıyla başvuranlardan 80, standart puandan az
olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES standart puanına
sahip olmaları gerekir.
b) Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya
eş değeri bir puana sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans derecesiyle
sanatta yeterlik programına başvuracak olanların sanatta yeterlik
programlarına kabulünde, ALES puanı yanı sıra, lisans ve/veya yüksek lisans
not ortalaması ile mülakat/yetenek sınavı/portföy incelemesi sonucu da
değerlendirilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için
adayların sağlaması gereken diğer belgeler Senato tarafından belirlenir.
Ancak, sanatta yeterlik programına öğrenci kabulünde geçerli olan KPDS,
ÜDS, YDS gibi geçerli olan yabancı dil sınavından en az 55 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puan eşdeğeri bir
puan, yabancı uyruklu öğrenciler için ana dilleri dışında İngilizce,
Fransızca ve Almanca dillerinden birinden en az 55 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puan eşdeğeri bir
puan alınması zorunlu olup bu asgari puanların girilecek programların
özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senatoca karar verilir. ALES
puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye
alınacağı, Senato tarafından belirlenir.
c) Üniversite, yalnız ALES puanı ile de öğrenci
kabul edebilir. ALES’e eşdeğer kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan
edilen eşdeğer puanlar Senato kararları ile yükseltilebilir. Ancak, güzel
sanatlar fakülteleri ile konservatuvarlara öğrenci kabulünde ALES puanı
aranmaz.
(6) Yabancı uyruklu adaylarla yurt dışında ikamet
eden Türk vatandaşlarının lisansüstü programlara kabulünde Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşları için gerekli yüksek lisans ve doktora şartlarını
sağlamış olmak, TÖMER’in açacağı Türkçe dil bilgisi seviye tespit sınavında
yeterli olmak şartı aranır.
(7) Bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı ve
bilimsel hazırlık programı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın lisans ve yüksek lisans derecesini birlikte
veren programları azami dokuz yıl, yüksek lisans programını azami üç yıl,
doktora programını ise azami altı yıl içinde başarı ile tamamlayamayan
öğrenciler ilgili döneme ait katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek
koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda,
ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan
diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.
(8) Yüksek lisans ve doktora düzeyinde öğretim yaptırılacak
anabilim dallarının adları, bu programlara alınacak öğrenci sayıları, varsa
öğrencilerde aranacak nitelikler, başvuru için gerekli belgeler, son
başvuru tarihi ve diğer hususlar enstitü anabilim dalı başkanlıklarının
görüşleri de alınarak ilgili enstitü kurulu tarafından tespit edilir ve
daha sonra Üniversite tarafından ilan edilir. Bu ilanda yabancı öğrenci ve
yurt dışında yaşayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları kontenjanları da
ayrıca belirtilebilir. Enstitü anabilim dalı başkanlıklarının önerisi ile
söz konusu ilan ilgili enstitü tarafından her yarıyıl başında verilebilir.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 5 –
(1) Yüksek lisans ve doktora
programlarında, nitelikleri aşağıda belirtilen adayların eksikliklerini
gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir:
a) Lisans derecesini başvurdukları yüksek lisans
programından farklı alanlarda almış olan adaylar,
b) Lisans derecesini başvurdukları yükseköğretim
kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans
programı adayları,
c) Lisans ve/veya yüksek lisans derecelerini
başvurdukları yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından
almış olan doktora adayları,
ç) Lisans ve/veya yüksek lisans derecelerini
başvurdukları doktora programından farklı alanda almış olan adaylar.
(2) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, lisansüstü program için gerekli görülen derslerin yerine geçmez.
Ancak, bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık
derslerinin yanı sıra, anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun onayı ile lisansüstü programa yönelik derslerden her yarıyılda
en fazla iki ders alabilir. Alınan bu dersler öğrencinin lisansüstü
programda alması gereken AKTS hesabına dâhil edilir. Bilimsel hazırlık
programında lisans programlarından da ders aldırılabilir.
(3) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam,
sınavlar, notlar, derslerden yeterli sayılma şartları, ilişik kesme ve
diğer hususlar, bu Yönetmelikteki esaslara uygun olarak yürütülür.
(4) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en fazla iki yarıyıldır. Bu programda geçirilen süre, bu Yönetmelikte
belirtilen yüksek lisans programı sürelerine dâhil edilmez. Yukarıdaki
esaslara göre hangi öğrencilerin bilimsel hazırlık programına gireceği, bilimsel
hazırlık programına tabi olanların alacakları dersler ve toplam kredi
miktarları anabilim dalı akademik kurulunun teklifi ve enstitü yönetim
kurulunun kararıyla belirlenir.
(5) Bilimsel hazırlık programına kabul edilen
yüksek lisans öğrencisinin başvurmuş olduğu programa başlayabilmesi için,
bilimsel hazırlık programı derslerinden en az CC notu alması ve programı en
az 4,00 üzerinden 2,00 genel not ortalamasıyla tamamlaması; bilimsel
hazırlık programına kabul edilen doktora öğrencisinin başvurmuş olduğu
programa başlayabilmesi için bilimsel hazırlık programı derslerinden en az
CB notu alması ve programı en az 4,00 üzerinden 3,00 genel not
ortalamasıyla tamamlaması gerekir.
Özel
öğrenci kabulü ve uluslararası ilişkiler kapsamındaki öğrenci kabulü
MADDE 6 –
(1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu veya öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak
isteyenler, anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu
kararıyla lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel
öğrenciler sadece kayıtlı lisansüstü öğrenciler için açılan derslere
kaydolabilir. Lisansüstü eğitime özel öğrenci olarak kaydolan öğrenciler,
lisansüstü eğitimde alacakları derslerin toplam kredi sayısının en çok
%50’sini özel öğrenci olarak alabilir. Özel öğrenciler öğrencilik
haklarından yararlanamaz.
(2) Özel öğrenci statüsündeki öğrencilerin başarı
durumlarının değerlendirilmesinde diğer lisansüstü öğrencilere uygulanan
ölçütler göz önüne alınır. Özel öğrenci statüsündeki öğrenciler aldıkları
dersleri daha sonraki dönemlerde kredili dersler olarak saydırabilir. Özel
öğrencilik statüsünde geçirilecek süre iki yarıyıldan fazla olamaz. Özel
öğrenciler ders saati başına, enstitü yönetim kurulu tarafından
belirlenecek katkı payı veya öğrenim ücretini ödemek zorundadır.
(3) İkili anlaşmalar ve uluslararası ilişkiler
kapsamındaki ilkeler dâhilinde, belli bir süre için yurt dışındaki
üniversitelerde eğitime giden lisansüstü öğrencilerin, yeterli oldukları
derslerden ve uygulamalardan aldıkları notların öğrencilerin öğrenim kredisinden
sayılması; bu ülkeler ile yapılan anlaşmalar ve ilkeler kapsamında anabilim
dalı kurulu önerisi ile enstitü yönetim kurulunca değerlendirilir. Bu
kapsamda öğrenimlerinin belirli bir aşamasındaki öğrenciler karşılıklı bir
protokole dayandırılmış uluslararası ortak programa da dâhil edilmiş ise,
ortak programa yönelik protokolün hazırlanmasında ve konuya ilişkin diğer
hususlarda ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır. Aynı kapsamda
Üniversiteye gelen öğrencilerin işlemleri, bu anlaşma hükümleri ve diğer
mevzuat hükümleri, ilgili kurulların kararlarına göre yürütülür.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 7 –
(1) Yatay geçişlere ilişkin
esaslar şunlardır:
a) İlgili enstitü bünyesindeki başka anabilim dalında
veya başka yükseköğretim kurumlarına bağlı lisansüstü programlarda kayıtlı
olup en az bir yarıyılı başarı ile tamamlamış öğrenciler, Üniversitenin
lisansüstü eğitim programlarına yatay geçiş yolu ile ve her yarıyıl başında
ilan edilen kontenjan sayısınca kabul edilebilir.
b) Yatay geçişle alınacak öğrenci sayısı ve gerekli
şartlar anabilim dalı kurulunun önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunca
karara bağlanır. Yatay geçiş için başvuracak öğrencilerin dilekçelerine;
kayıtlı bulunduğu programda aldığı dersleri ve notlarını, kayıt tarihini,
okuduğu yarıyılları ve disiplin durumunu gösteren bir belgeyi eklemeleri
gerekir.
c) Tez aşamasındaki öğrencilerin yatay geçiş
talepleri; öğrencinin (b) bendinde belirtilen belgeleri ve çalışma konusu
ile ilgili durumu incelenerek anabilim dalı kurulunun önerisi üzerine
enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır.
ç) Tezli ve tezsiz programlar arasında yatay geçiş
talepleri, anabilim dalı kurulu tarafından (b) bendinde belirtilen belgeler
incelenerek ve öğrencinin programa geçişinin uygun olup olmayacağına
ilişkin bir rapor tutularak enstitüye bildirilmesi üzerine enstitü yönetim
kurulunca karara bağlanır.
d) Yatay geçiş için öğrencinin, programın kabul
şartlarını taşıması ve geldiği programda devam ettiği derslerin tamamını
başarmış ve bu derslerden başarı notu ortalamasının yüksek lisans için 4,00
üzerinden en az 2,50, doktora için 4,00 üzerinden en az 3,00 ya da 100’lük
not sisteminde Yükseköğretim Kurulunun belirlediği eşdeğerlik tablosundaki
bu notlara karşılık gelen not olması gerekir.
e) Yatay geçişler, her yıl ilan edilen tarihlerde
yapılır. Öğrencinin kabul edildiği programlardaki intibakına, anabilim dalı
kurulunun görüşü alınarak enstitü yönetim kurulunca karar verilir.
f) Yatay geçişle bir programa kaydolan öğrencinin,
programını tamamlama süresi, daha önce kullandığı süre de dâhil olmak
üzere, bu Yönetmelikte yer alan programın süresidir.
g) Daha önce alınmış olan derslerin kabulü veya
kredi eşdeğerliği ile öğrencinin derslerden muafiyeti, anabilim dalı kurulunun
önerisi üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir.
ğ) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 50/d
maddesine göre araştırma görevlisi kadrosuna atanıp, halen başka bir
üniversitede lisansüstü eğitim gören öğrenciler, ilgili anabilim dalının
teklifi, EYK kararı ile başka herhangi bir şart aranmaksızın yatay geçiş
hakkı kazanırlar. Ancak bu öğrencilerin mezun olabilmek için 11 inci
maddede öngörülen not ortalamalarını sağlamaları gerekir.
Lisansüstü
programlara kayıt
MADDE 8 –
(1) 4 üncü maddedeki giriş
sınavlarında yeterli olup adları, programın kontenjanı dikkate alınarak
enstitü müdürlüğünce yapılan ilanda asıl aday listesinde yer alan öğrenci
adayları; kendilerinden istenen bilgi ve belgeleri, ilan tarihini izleyen
kayıt için belirtilen süreler içinde enstitü müdürlüklerine teslim ederek
kesin kayıtlarını yaptırmak zorundadır. Bu süre içinde kaydını
yaptırmayanlar yerine yedek listedeki öğrenci adayları sıra ile davet
edilir.
(2) İlan edilen süre içerisinde kesin kaydını
yaptırmayan adaylar haklarını kaybederler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Lisansüstü
Eğitim-Öğretime İlişkin Esaslar
Lisansüstü
dersler ve ders seçimi
MADDE 9 –
(1) Lisansüstü dersler ile varsa
ön şart dersleri, bunların kredi saatleri, okutulacak yarıyıllar, sorumlu
öğretim üyeleri, enstitüyü oluşturan anabilim dalı akademik kurulunun
önerisi üzerine mayıs ayı içerisinde enstitü kurulunca kararlaştırılır ve
Senatonun onayından sonraki öğretim dönemlerinde uygulanır.
(2) Öğrencinin kaydolduğu bir dersin sınavına
girebilmesi için; o derse en az %70 oranında, uygulamalara ise en az %80
oranında devam etmesi gerekir.
(3) Danışmanlar her yarıyıl başında lisansüstü
öğrencilerle birlikte açılan dersler içerisinden alınacak dersleri belirler
ve enstitüye bildirir. Öğrenciler yarıyıl başladıktan sonra ilk iki hafta
içerisinde danışmanının uygun görüşünün alınması koşuluyla o yarıyıl
programda mevcut olan başka dersleri programlarına ekleyebilir veya devam
etmekte olduğu dersleri bırakabilir.
(4) Lisansüstü programlara kayıtlı olan öğrenciler
güz ve bahar yarıyılı başında akademik takvimde belirtilen tarihlerde,
ilgili mevzuatta belirlenen ve enstitü müdürlüğünce istenen kayıt yenileme
işlemlerini yerine getirmekle yükümlüdür. Öğrenimini azami sürede
tamamlayamayan öğrenciler katkı payı veya öğrenim ücretini ödemekle sorumludur.
Süresi içinde katkı payı veya öğrenim ücretini ödemeyenler ve mazeretleri
enstitü yönetim kurulunca kabul edilmeyenler, o dönem için kayıt yaptıramaz
ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(5) İlgili öğrencilerin 2547 sayılı Kanunun 46 ncı
maddesinde belirtilen katkı payı ve öğrenim ücretlerini ödeyerek tekrar
edeceği ders veya derslere kayıt yaptırmaları zorunludur.
(6) Enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen
haklı ve geçerli bir nedeni olmadan kaydını yenilemeyen öğrenciler sınavlara
alınmaz ve o yarıyıl almakla yükümlü oldukları derslerden başarısız
sayılırlar. Bu hallerde geçen süreler azami sürelerin hesaplanmasında
dikkate alınır.
(7) Öğrenci danışmanının görüşü doğrultusunda,
anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer
anabilim dalı, enstitü ve başka yükseköğretim kurumlarındaki enstitülerden
bir dönemde en fazla iki ders alabilir.
Ders
sınavları ve değerlendirme
MADDE 10
– (1) Öğrenciye verilecek ders
başarı notu, her yarıyıl yapılan en az bir ara sınav ve/veya proje,
seminer, laboratuvar çalışmaları gibi yarıyıl içi çalışmalar notu, yarıyıl
sonu sınav notu, varsa yarıyıl proje çalışması ilgili öğretim elemanının
yarıyıl başında verdiği ders işleyiş programı doğrultusunda belirlenir. Bir
yüksek lisans veya doktora dersinin başarı notu, ara sınav ve/veya yarıyıl
içi çalışmalar notu ile yarıyıl sonu sınav notu ortalamasının toplamı
sonucu bulunur. Öğrencinin dersten yeterli sayılabilmesi için bu notun
yüksek lisans için en az (CC), doktora için en az (CB) olması gerekir.
Öğrencinin herhangi bir yarıyıldan sonra programına devam edebilmesi için
Senatoca gerekli ek başarı koşulları belirlenebilir.
(2) Yeterlilik, seviye tespit veya ders
başarılarını ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve eş zamanlı olarak yapılabileceği
gibi, alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan
bir soru bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru
sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir.
Sınavlarda sorulacak soruların hazırlanması, soru bankasının oluşturulması
ve şifrelenmesi, sınav sorularının kâğıt ortamında veya elektronik ortamda
saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanmasına ilişkin ilkeler
Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir.
Ders
başarı notları
MADDE 11
– (1) Bir dersteki başarı durumu
başarı notu ile belirlenir. Başarı notu, o derse ait yarıyıl içinde yapılan
çalışmalarda sağlanan yarıyıl içi başarı notu ile yarıyıl sonunda yapılan
sınavlarda sağlanan başarı notunun birlikte değerlendirilmesiyle
belirlenir. Yarıyıl içinde yapılan çalışmalar; uygulama, ödev, kısa sınav,
proje, seminer, laboratuvar ve benzeri çalışmalardır. Yarıyıl sonu
sınavının ders başarı notu, dersin öğretim elemanı tarafından belirlenir.
(2) Dersin sorumlu öğretim elemanı, öğrencinin harf
notunu belirlemek için bağıl veya mutlak değerlendirme sistemlerinden
birini kullanır.
a) Bağıl değerlendirme sistemi: Öğrencinin başarı
notu; ara sınav(lar), yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınavından
alınan notların bir arada değerlendirilmesiyle, sınıfın genel başarı düzeyi
de göz önünde bulundurularak, sınıf ortalaması ve notların istatistiksel
dağılımı dikkate alınarak hesaplanır. Bu değerlendirme sonunda her
öğrenciye dersi veren öğretim elemanı tarafından aşağıdaki tabloda belirtilen
harf notlarından biri, tablonun ilk sütununda yer alan sınırlar dikkate
alınmaksızın verilir.
b) Mutlak değerlendirme sistemi: Öğrencinin başarı
notu, ara sınav(lar), yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınavından
alınan notların bir arada değerlendirilmesiyle ham başarı notu olarak
belirlenir. Mutlak değerlendirme sisteminde aşağıdaki tabloya göre ham
başarı notuna karşılık gelen harf notu verilir.
Ham Başarı Notu Harf Notu Katsayı
90 – 100 AA 4,00
85 – 89 BA 3,50
80 – 84 BB 3,00
75 – 79 CB 2,50
70 – 74 CC 2,00
60 – 69 DC 1,50
50 – 59 DD 1,00
30 – 49 FD 0,50
0 – 29 FF 0,00
(3) Değerlendirmeler sonunda;
a) Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında bir
dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini almış olan öğrenci
o dersi başarmış sayılır. Doktora programında ise bir dersten (AA), (BA),
(BB), (CB) notlarından birini almış olan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
b) Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında bir
dersten (DC), (DD), (FD), (FF) notlarından birini alan öğrenci o dersi
başaramamış sayılır. Doktora programında ise bir dersten (CC), (DC), (DD),
(FD), (FF) notlarından birini alan öğrenci o dersi başaramamış sayılır.
c) Enstitü yönetim kurulu tarafından mazereti kabul
edilen öğrencilere, ilgili yarıyılın son haftasına kadar ara sınav hakkı
tanınır. Mazeretsiz olarak girmediği bir sınav için öğrenciye sıfır (0)
notu verilir.
ç) Yarıyıl sonu sınavına giremeyen, girip başarısız
olan ya da not yükseltmek isteyenler bütünleme sınavına girer. Bütünleme
sınavından alınan not yarıyıl sonu sınav notu olarak değerlendirmeye
alınır.
d) Kredisiz derslerin, seminerlerin ve dönem
projesinin değerlendirmesi ile devamsızlık ve mazeretli durumlarda;
1) Başarılı (S), başarısız (U), devamsızlık nedeni
ile başarısız (DS), uygulamada başarısız (U) ve eksik (E) notlarından biri
verilir. (S) notu; kredisiz dersleri başarı ile tamamlayan öğrencilere
verilir. Ayrıca, yatay geçiş ve özel öğrenci olarak enstitüye kaydolan
öğrencilere, daha önce almış oldukları ve denkliği, anabilim dalı kurulunun
önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunca kabul edilen derslerin notu
olduğu şekliyle kabul edilir. (U) notu, kredisiz derslerde başarısız olan
öğrencilere verilir. (S) ve (U) notları öğrencilerin GNO hesabında dikkate
alınmaz. Değişim programları kapsamında yurt içi veya yurt dışında eğitim
gören öğrencilerin yurt içi veya yurt dışında aldığı derslerin not girişleriyle
ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
2) (DS) notu; derse devam yükümlülüklerini yerine
getirmeyen öğrencilere verilir. (DS) notu, dönem not ortalaması (DNO)
hesabında (FF) notu gibi işlem görür.
3) (E) notu; yarıyıl sonu sınavına girmeyenlere
verilir.(E) notu verilen her dersin eksik sınavı, bu dersin verildiği
yarıyılı izleyen ilk yarıyıl kayıt dönemi başlamadan önce yapılır.
Öğrencinin bu sınavda aldığı not, yarıyıl sonu sınavının notu olarak
değerlendirilir. Bu sınava girmeyen öğrencinin notu kendiliğinden (FF) veya
(U) notuna dönüşür. Ancak, haklı ve geçerli mazeret hallerinde anabilim
dalı kurulunun önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulunun onayı ile eksik
sınavının süresi bir sonraki sınav döneminin sonuna kadar uzatılabilir. Bu
durumda (E) notu DNO hesabında dikkate alınmaz.
Not
ortalamaları
MADDE 12
– (1) Öğrencilerin başarı
durumları her bir yarıyıl için dönem not ortalaması ve tüm yarıyıllar için
de genel not ortalaması hesaplanarak belirlenir. Dönem not ortalaması,
öğrencinin ilgili dönem derslerinden aldığı notların ve genel not
ortalaması ise öğrencinin lisansüstü programa kabul edilişinden itibaren
bütün dönemlerin derslerinden almış olduğu notların derslerin kredi değeri
ile çarpımlarının toplamının toplam krediye bölünmesiyle bulunan ağırlıklı
aritmetik ortalama hesaplanarak elde edilir. Tekrar edilen derslerden en
son alınan not hem genel not ortalaması hesabında, hem de derslerin ait
olduğu dönemin dönem not ortalaması hesabında dikkate alınır.
Ders
saydırma
MADDE 13
– (1) Öğrencilerin özel
öğrencilik, yatay geçiş, daha önceki bir lisansüstü programından ders saydırma,
bir veya daha fazla dersten muaf olma ve buna bağlı olarak süre eksiltme
koşulları, tez danışmanının ve anabilim dalı kurulunun önerisi ile ders
yüküne sayılmak üzere enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir. Ders
saydırma işlemleri öğrencinin enstitüde ders kaydı yaptırdığı ilk yarıyılın
ilk iki haftası içinde yapılır.
Ders
tekrarı
MADDE 14
– (1) Bir dersten başarılı
sayılabilmek için, o dersten yarıyıl sonu başarı notu olarak; yüksek lisans
öğrencisinin en az (CC), doktora öğrencisinin ise (CB) notu almış olması
gerekir. Öğrenciler, başarısız oldukları zorunlu dersleri, dersin verildiği
yarıyılda kayıt yaptırarak ve devam koşulunu sağlamayanlar ise derslere
devam etmek suretiyle tekrarlamak ve başarmak zorundadır. Öğrenciler,
başarısız oldukları ve açılmayan seçmeli dersler yerine isterlerse
danışmanının ve anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim
kurulunun onayı ile diğer seçmeli dersleri alabilir. Öğrenciler, genel not
ortalamalarını yükseltmek amacıyla dersleri tekrarlayabilir veya seçmeli dersler
yerine danışmanınca kabul edilen dersleri alabilir. Ancak, bu durumda ders
alma talebi ders kayıt süresi içinde danışman ve anabilim dalı başkanlığı
aracılığıyla enstitü yönetim kurulu onayına sunulur.
Yabancı
dil hazırlık sınıfı
MADDE 15
– (1) Enstitülerde yabancı dil
hazırlık sınıfı, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek
Okulu tarafından yürütülür. Yabancı dil hazırlık sınıfına kayıtlı enstitü
öğrencilerinin; kayıt, eğitim-öğretim, başarı ve muafiyet gibi işlemleri
ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
(2) Tezli yüksek lisans programlarını kazanan
öğrenciler, kabul edildikleri programda yabancı dil hazırlık sınıfının
zorunlu olması durumunda, muaf olanlar hariç, yabancı dil hazırlık sınıfına
kayıt yaptırmak ve devam etmek zorundadırlar.
(3) Tezli ve tezsiz yüksek lisans öğrencileri,
isteğe bağlı yabancı dil hazırlık sınıfına kayıt yaptırabilir. Bu durumdaki
öğrenciler, bir yıllık yabancı dil hazırlık sınıfı süresi tamamlanmadan
yerleştirildikleri programa devam edemezler.
(4) Yabancı dil hazırlık sınıfına kayıtlı
öğrenciler, eş zamanlı olarak yüksek lisans, ders, seminer, tez gibi çalışmaları
yürütemezler.
İlişik
kesme
MADDE 16
– (1) Aşağıdaki hallerde
öğrencilerin enstitü yönetim kurulu kararıyla ilişiği kesilir:
a) Bir yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası
alanlar.
b) Kendi isteğiyle yükseköğretim programından
ayrılmak isteyen öğrenciler.
c) İlgili mevzuat hükümlerine göre ilişiği
kesilenler.
İzinli
sayılma
MADDE 17
– (1) Lisansüstü öğrencileri,
belgelemek koşuluyla, aşağıdaki nedenlerle enstitü yönetim kurulu kararı
ile izledikleri programlardan bir defaya mahsus olmak üzere bir yıla kadar
izinli sayılabilir:
a) Meslekleri ve lisansüstü çalışmaları ile ilgili
olarak öğretim amacıyla süreli olarak yurt dışında veya aynı amaçla süreli
olarak yurt içi bir kuruluşta görevlendirilmesi.
b) Askerlikle ilgili mazeretlerinin bulunması.
c) Sağlık kuruluşlarından alınan sağlık raporu ile
belgelenmiş sağlıkla ilgili mazeretlerinin olması.
ç) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge
ile belgelenmiş olması koşulu ile doğal afetler nedeniyle öğrencinin
öğrenimine ara vermek zorunda kalmış olması.
d) Birinci derecede yakınının hastalığı veya ölümü.
e) Tutukluluk hali.
f) 2547 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi uyarınca öğretimin aksaması
sonucunu doğuracak olaylar dolayısıyla öğrenime YÖK kararı ile ara
verilmesi.
g) Kesinleşmiş bir mahkumiyet hali veya 18/8/2012
tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları
Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan
süreli uzaklaştırma veya çıkarma cezası dışındaki hallerin bulunması.
ğ) Enstitü yönetim kurulunun kabul edeceği diğer
hallerin ortaya çıkması.
(2) İzinli sayılma nedenlerinin ortaya çıkması
hâlinde öğrencinin en geç 7 iş günü içinde anabilim dalı başkanlığı
kanalıyla enstitüye başvurması ve gerekçelerini belgeleri ile kanıtlaması
zorunludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tezli ve Tezsiz
Yüksek Lisans Programı
Yüksek
lisans programı
MADDE 18
– (1) Yüksek lisans programı,
tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir. Tezsiz yüksek lisans
programları, anabilim dalı akademik kurulunun başvurusu ve enstitü kurulu
önerisi üzerine Senato kararı ile YÖK’e sunulur ve YÖK’ün uygun kararı ile
açılabilir.
(2) Yükseköğretim Kurulu kararı üzerine
yükseköğretim kurumlarında; öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı mekânda
bulunma zorunluluğu olmaksızın bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı
olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü lisansüstü
uzaktan öğretim programları açılabilir. Uzaktan öğretim programlarının
açılabileceği alanlar, uzaktan öğretim yoluyla verilecek dersler ve kredi
miktarları, ders materyallerinin hazırlanması, sınavlarının yapılma şekli,
yükseköğretim kurumları arasında bu amaçla yapılacak protokoller ile
uzaktan öğretime ilişkin diğer hususlar, Yükseköğretim Kurulu tarafından
belirlenir.
Tezli
yüksek lisans programı
MADDE 19
– (1) Tezli yüksek lisans
programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme,
bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır. Bu
program toplam 120 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir
seminer dersi ve uzmanlık alan dersi ile tez çalışmasından oluşur. Uzmanlık
alan dersi, seminer ve tez çalışması başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir.
(2) Öğrencinin alacağı derslerin en fazla iki
tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans
derslerinden seçilebilir. Öğrenci danışmanının da görüşü alınarak doktora
programındaki seçmeli derslerden de en fazla iki ders alabilir. Ayrıca,
öğrenci anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile
diğer anabilim dalı, enstitü ve yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden de en fazla iki ders alabilir.
(3) Öğrenci, her yarıyıl tez danışmanı tarafından
açılan uzmanlık alan dersine kayıt yaptırmakla yükümlüdür. Uzmanlık alan
dersleri, enstitü yönetim kurulunun öğrencinin tez danışmanını atadığı
tarihte başlar ve öğrencinin mezuniyetine ya da ilişiğinin kesilmesine
karar verildiği tarihe kadar devam eder. Uzmanlık alan dersleri krediden
sayılmaz. Uzmanlık alan dersleri güz yarıyılı başında kaydolan öğrenciler
için bahar yarıyılı başlangıcına kadar, bahar yarıyılında kaydolan
öğrenciler için güz yarıyılı başlangıcına kadar kesintisiz olarak yarıyıl
ve yaz tatillerinde de devam eder.
(4) Tezli yüksek lisans programları yurt içi ve
yurt dışı ortak yüksek lisans programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu
programların uygulama usul ve esasları, Üniversitenin teklifi, öğretim
üyesi ve araştırıcı yetiştirme kurulunun görüşü üzerine YÖK tarafından
belirlendiği şekilde uygulanır. Yurt içi ile ilgili programlar, 22/2/2007
tarihli ve 26442 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarının Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Lisansüstü
Eğitim ve Öğretim Programları Tesisi Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre
Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
Tezli
yüksek lisans programında süre
MADDE 20
– (1) Bir yıl süreli yabancı dil
hazırlık sınıfı ve bilimsel hazırlık programı hariç tezli yüksek lisansın
program süresi iki yıldır. Azami süresi üç yıldır.
(2) Tezli yüksek lisans programını azami üç yıl
içinde başarı ile tamamlayamayanlar, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde
belirtilen koşullara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim
ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt
yaptırabilir. Bu durumda, ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama
hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik
statüleri devam eder.
(3) Kredili derslerini ve seminer çalışmasını
başarıyla bitiren, ancak tez çalışmasını dördüncü yarıyıl sonuna kadar
tamamlayamadığı için tez sınavına giremeyen bir öğrenciye, danışmanının ve
anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile tezini
jüri önünde savunması için takip eden yarıyıl içinde tekrar tez sınavına
girme hakkı verilir. Bu savunma sınavında da başarısız olan öğrenci takip
eden yarıyıllarda tekrar sınava alınabilir ya da anabilim dalı kurulunun
önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile yeni dersler alabilir veya
tez konusu değiştirilerek öğrenimine devam edebilir.
Danışman
atanması
MADDE 21
– (1) Danışman önerisi ve
değişikliği aşağıdaki şekilde gerçekleşir:
a) Tezli yüksek lisans programında, birinci yarıyıl
başında, talepte bulunmuş ise öğrencinin de görüşü alınarak enstitü
anabilim dalı kurul kararı ile yapılan tez danışmanı önerisi, enstitü
yönetim kurulu onayı ile kesinleşir. Öğrencinin talebi, danışmanın görüşü,
anabilim dalı kurulunun gerekçeli önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı
ile danışman değişikliği yapılabilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden
fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda enstitü anabilim dalı kurulu
önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile ikinci tez danışmanı
üniversite kadrosu dışındaki öğretim üyelerinden de atanabilir. Bu durumda,
öğrencinin çalışmalarını izlemeyi ve derslerini belirlemeyi birinci
danışman yürütür.
b) Yer değiştiren veya emekliye ayrılan öğretim
üyelerinin başlamış olan danışmanlıkları, danışmanlarının da istemesi
halinde süreç tamamlanıncaya kadar devam eder.
(2) Enstitü anabilim dalı başkanlığı, en geç
derslerin tamamlanmasını izleyen yarıyılın başında, ilk hafta içerisinde,
öğrencinin danışmanı ile birlikte hazırladığı tez konusunu anabilim dalı
kurul kararı ile enstitüye önerir. Süresinde tez konusunu önermeyen öğrenci
o dönem için kayıt yaptırmamış sayılır.
(3) Yüksek lisans ve doktora programlarında öğretim
üyesi başına düşen tez danışmanlığı üst sınırı 12'dir. Ancak, bu sınırın
düşürülmesine veya sadece ÖYP ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 35
inci maddesi kapsamında görevlendirilenler, yabancı uyruklu öğrenciler,
lisansüstü programdan ilişiğini kestirmediği için programa kayıtlı gözüken
ancak ilgili dönemde kayıt yenilemeyen öğrenciler ile aftan yararlanarak
geri dönenleri gerekçe göstererek %50 artırılmasına anabilim dalı kurulunun
önerisi ile enstitü yönetim kurulu karar verir. Bir öğrenci/tez için birden
fazla danışman atanması durumunda, iki adet ortak danışmalığı olan öğretim
üyesi, bir adet danışmanlığa sahip sayılır.
Tezli
yüksek lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 22
– (1) Tezli yüksek lisans
programındaki bir öğrenci tezini enstitünün tez yazım kılavuzuna uygun bir
biçimde yazmak ve jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2) Yüksek lisans tez jürisi, danışmanın görüşü
alınarak enstitü anabilim dalı kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu
onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı ve en az biri başka
bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere en az üç öğretim üyesinden oluşur.
Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.
Tez jürisi oluşturulurken biri başka yükseköğretim kurumundan olmak üzere
iki öğretim üyesi yedek üye olarak belirlenir.
(3) Öğrenci; jüri üyesi sayısının bir fazlası kadar
hazırladığı tezini ve intihal tespit programından alınan raporu anabilim
dalı başkanlığı kanalıyla enstitüye teslim eder. Jüri üyeleri, söz konusu
tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde ve
önceden belirlenip ilan edilen bir tarihte toplanarak öğrenciyi tez
sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur. Tez çalışması dinleyiciye açık olarak
sunulur. Tez sınavı, öğrencinin sunumundan hemen sonra sınav jüri üyeleri
tarafından 45 ilâ 60 dakika sürecek şekilde yapılır.
(4) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar
enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç iş günü içinde
ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi hakkında düzeltme kararı
verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri
önünde yeniden savunur. Tezi reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada
reddedilen öğrenciye yeni bir tez konusu verilir veya öğrencinin talepte
bulunması hâlinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje
yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine
tezsiz yüksek lisans diploması verilerek programla ilişkisi sona erdirilir.
Kendisine yeni bir tez konusu verilen öğrenci, ilgili döneme ait öğrenci
katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam
etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, tez ile ilgili şartları yerine
getirmek ve sınavlara katılmak hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan
yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.
(5) Kabul kararı salt çoğunlukla verilmişse olumsuz
oy kullanan üyenin/üyelerin gerekçeleri tutanağa eklenir. Tezi kabul edilen
öğrenci en geç bir ay içinde gereğini yaparak tezini ilgili enstitüye
teslim eder.
Tezli
yüksek lisans diploması
MADDE 23
– (1) Tez sınavında başarılı olmak
ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin, enstitünün
belirlediği sayıda ciltlenmiş kopyasını tez sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden
uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması
verilir.
(2) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış
adı bulunur.
(3) İki veya daha fazla yükseköğretim kurumu
arasında yürütülen ortak yüksek lisans programlarından mezun olan öğrenciye
ortak diploma verilir.
Tezsiz
yüksek lisans programı
MADDE 24
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı; öğrenciye mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve
mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir. Tezsiz
yüksek lisans programı ikinci lisansüstü öğretimde de yürütülebilir. Bu
program, toplam 90 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem
projesi dersinden oluşur. Dönem projesi dersi kredisiz olup başarılı veya
başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, dönem projesinin alındığı
yarıyılda dönem projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı bir
rapor vermek zorundadır. Raporu başarısız bulunan öğrenci izleyen yarıyılda
dönem projesine yeniden kayıt yaptırmak ve bu yarıyıl sonunda yeni bir
yazılı rapor vermek zorundadır. İkinci lisansüstü öğretim programlarında
sadece tezsiz yüksek lisans eğitimi yürütülür. Bu programlarda doktora ve
tezli yüksek lisans eğitimi yapılamaz.
(2) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üç tanesi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden
seçilebilir. Ayrıca, öğrenci enstitü anabilim dalı kurulunun önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer anabilim dalı, enstitü ve
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de en fazla üç ders
alabilir.
Danışman
atanması
MADDE 25
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında, enstitü anabilim dalı başkanlığı, anabilim dalı kurul kararı
ile her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde
danışmanlık yapacak bir öğretim üyesini birinci yarıyılın başında ders
danışmanı olarak belirler. Danışman enstitü yönetim kurulu onayı ile
kesinleşir. Öğrencinin talebi, danışmanın görüşü, anabilim dalı kurulunun
gerekçeli önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile danışman değişikliği
yapılabilir.
Tezsiz
yüksek lisans programında süre
MADDE 26
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi azami 3 yıldır. Tezsiz yüksek lisans
programında bir öğrencinin yeterli sayılması için aldığı tüm derslerden
yeterli, (CC) veya bunun üzerinde bir not alması ve en az 2,00 genel not
ortalamasını elde etmesi ve dönem projesinden yeterli olması gerekir. Bu
süre içerisinde eğitimin tamamlanamaması hâlinde 2547 sayılı Kanunun ilgili
hükümleri uygulanır. Tezsiz yüksek lisans programını azami üç akademik yıl
içinde başarı ile tamamlayamayanlar, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde
belirtilen koşullara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim
ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt
yaptırabilir. Bu durumda, ders ve sınavlara katılma hariç, öğrencilere
tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam
eder.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 27
– (1) Kredili derslerini ve dönem
projesini başarıyla tamamlayan tezsiz yüksek lisans öğrencisine yüksek
lisans diploması verilir.
(2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış
adı bulunur.
(3) İki veya daha fazla yükseköğretim kurumu
arasında yürütülen ortak yüksek lisans programlarında mezun olan öğrenciye
ortak diploma verilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
başvurdukları yükseköğretim kurumunca tezli yüksek lisans programı için
belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek
lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans
programında alınan dersler enstitü yönetim kurulu kararıyla tezli yüksek
lisans programındaki derslerin yerine sayılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Doktora
Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 28
– (1) Doktora programının amacı;
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışması
sonunda hazırlanacak tezin; bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel
yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.
(2) Doktora programı; tezli yüksek lisans
derecesine sahip olan öğrenciler için toplam 240 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az 7 adet ders, yeterlik sınavı, tez önerisi, uzmanlık alan
dersi ve tez çalışmasından; lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler
için de toplam 300 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 14 ders, bir seminer
dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi, uzmanlık alan dersi ve tez
çalışmasından oluşur.
(3) Öğrencinin alacağı derslerin en fazla iki
tanesi, yüksek lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, yüksek
lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca öğrenci anabilim dalı kurulunun
önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer anabilim dalı, enstitü ve
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden de en fazla iki ders
alabilir. Lisans dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.
(4) Öğrenci her yarıyıl kendi tez danışmanı
tarafından açılan uzmanlık alan dersine kayıt yaptırmakla yükümlüdür.
Uzmanlık alan dersleri, enstitü yönetim kurulunun öğrencinin tez
danışmanını atadığı tarihte başlar ve öğrencinin mezuniyetine ya da
ilişiğinin kesilmesine karar verildiği tarihe kadar devam eder. Uzmanlık
alan dersleri krediden sayılmaz. Uzmanlık alan dersleri güz yarıyılı
başında kaydolan öğrenciler için bahar yarıyılı başlangıcına kadar, bahar
yarıyılında kaydolan öğrenciler için güz yarıyılı başlangıcına kadar
kesintisiz olarak yarıyıl ve yaz tatillerinde de devam eder.
(5) Doktora programları yurt içi ve yurt dışı
bütünleşik doktora programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların
uygulama usul ve esasları, Üniversitenin teklifi, öğretim üyesi ve
araştırıcı yetiştirme kurulunun görüşü üzerine YÖK tarafından belirlendiği
şekilde uygulanır. Yurt içi ile ilgili programlar, Yükseköğretim Kurumlarının
Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Lisansüstü Eğitim ve Öğretim
Programları Tesisi Hakkında Yönetmelik hükümlerine ve Senato tarafından
belirlenen esaslara göre yürütülür.
Süre
MADDE 29
– (1) Doktora programı tamamlama süresi;
bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı ve bilimsel hazırlık programı
hariç yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için 4 yıl, lisans
derecesi ile kabul edilenler için 6 yıldır. Azami süreleri yüksek lisans
derecesi ile kabul edilenler için 6 yıl, lisans derecesi ile kabul
edilenler için 9 yıldır. Uygulamaya ilişkin düzenlemeler konusunda Senato
yetkilidir. Tez çalışma süresi dört yarıyıldan az olamaz. Öğrenci doktora
programının gereklerini yerine getirdiği takdirde azami süreden önce de mezun
olabilir.
(2) Doktora programı derslerinin yüksek lisans
derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul
edilenler için altı yarıyıl içinde başarı ile tamamlanması gerekir. Bu süre
içinde derslerini başarıyla tamamlayamayanlar ve genel not ortalaması 3,00
altında kalan öğrenci için 2547 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
(3) Derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında yeterli bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını
birinci fıkrada belirtilen sürede tamamlayamadığı için tez sınavına
giremeyen bir öğrenciye, danışmanın, tez izleme komitesinin ve anabilim
dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile tezini jüri
önünde savunması için her seferinde en az altı ay olmak üzere yeni süreler
verilir.
(4) Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla
tamamlayamayanlar ile azami süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlar,
2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen koşullara göre ilgili
döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile
öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve
sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer
haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder. Lisans
derecesi ile doktora programına başvurmuş olanlardan, gerekli kredi yükü,
proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla doktora
tezinde başarılı olamayan öğrencilerin talepleri hâlinde kendilerine tezsiz
yüksek lisans diploması verilir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 30
– (1) Tez danışmanı; birinci
yarıyıl başında, öğretim üyeleri arasından, talepte bulunmuş ise öğrencinin
de görüşü alınarak, enstitü anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü
yönetim kurulu kararı ile atanır. Gerekli hallerde öğrencinin talebi, mevcut
danışmanın görüşü ve anabilim dalı kurulunun gerekçeli önerisi alınarak
enstitü yönetim kurulu kararı ile danışman değiştirilebilir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
enstitü anabilim dalı kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile
ikinci tez danışmanı üniversite kadrosu dışındaki öğretim üyelerinden de
atanabilir. Bu durumda, öğrencinin çalışmalarını izlemeyi ve derslerini
belirlemeyi birinci danışman yürütür.
(2) Yer
değiştiren veya emekliye ayrılan öğretim üyelerinin başlamış olan
danışmanlıkları, danışmanlarının da istemesi halinde, süreç tamamlanıncaya
kadar devam eder.
(3) Doktora
programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için en az bir yüksek
lisans tezi yönetmiş olması gerekir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 31
– (1) Yeterlik sınavının amacı;
öğrencinin temel konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda
derinliğine bilgi sahibi olup olmadığının sınanmasıdır.
(2) Yeterlik sınavları yılda iki kez olmak üzere
güz veya bahar yarıyılı içerisinde yapılır. Doktora yapan öğrencinin;
yeterlik sınavına girebilmesi için ağırlıklı genel not ortalamasının en az
3,00 olması gerekir. Ortalama şartını sağlayamayan öğrenci yeterlik
sınavına giremez, tekrar veya yeni ders almakla yükümlüdür.
(3) Yeterlik sınavları, danışmanın görüşü alınarak,
anabilim dalı kurulu tarafından önerilen, enstitü yönetim kurulu tarafından
onaylanan ve üç yıl süreyle görev yapan beş kişilik doktora yeterlik
komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite; farklı alanlardaki
sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla beş kişilik
sınav jürisi kurar.
(4) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak
iki bölüm hâlinde yapılır. Doktora yeterlik komitesi, sınav jüri önerileri
ve öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek
öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu
karar, anabilim dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde
enstitüye tutanakla bildirilir. Olumsuz oy kullanan üyenin/üyelerin
gerekçelerini tutanağa eklemeleri gerekir. Doktora yeterlik komitesi,
yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile,
toplam kredi miktarının 1/3’ünü geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler
almasını isteyebilir.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, bir
sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır.
Tez
izleme komitesi
MADDE 32
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
olan öğrenci için danışmanının görüşü alınarak enstitü anabilim dalı
kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile bir ay içinde bir tez
izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede danışmandan başka enstitü anabilim dalı içinden ve
dışından birer üye yer alır. İkinci tez danışmanının olması durumunda
ikinci tez danışmanı dilerse komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, enstitü anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.
(4) Tez izleme komitesi üyesi diğer bir anabilim
dalı, enstitü ve yükseköğretim kurumlarından da olabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 33
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Tez izleme komitesi başkanı, tez
önerisini sözlü savunmadan en az on beş gün önce anabilim dalı başkanlığı
kanalı ile enstitüye iletir ve enstitü de tez izleme komitesi üyelerine
dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul veya reddine salt çoğunlukla karar verir. Olumsuz oy
kullanan üye, gerekçelerini yazılı olarak bir tutanakla bildirmek
durumundadır. Bu karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez önerisini izleyen
üç iş günü içinde enstitüye gerekçeyi de içeren tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir
tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek
isteyen bir öğrenci, üç ay içinde; danışman ve tez konusunu değiştiren bir
öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez
önerisi bu savunmada da reddedilen öğrenci için 2547 sayılı Kanunun ilgili
madde hükümleri uygulanır.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, ocak-haziran ve temmuz-aralık ayları arasında birer kere
olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir
ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar
yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
başarısız olarak belirlenir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 34
– (1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından kabul edilen ilgili
enstitünün tez yazım kılavuzuna uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde
sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2) Doktora tez jürisi, danışmanın görüşü alınarak
enstitü anabilim dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile
atanır. Doktora tez savunma jürisi, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde
yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi başka bir yükseköğretim kurumunun
öğretim üyesi olmak üzere beş kişiden oluşur. Doktora tez jürisi kurulurken
birisi başka yükseköğretim kurumu öğretim üyesi olmak üzere iki yedek üye
de belirlenir.
(3) Tez izleme komitesi başkanı, öğrencinin, jüri
üyesi sayısının bir fazlası kadar hazırladığı tezini ve öğrenci tarafından
düzenlenecek intihal tespit programından alınan raporu anabilim dalı
başkanlığı kanalıyla enstitü müdürlüğüne sunar. Enstitü tarafından
kendilerine tez teslim edilen jüri üyeleri, tez teslim tarihinden itibaren
en geç bir ay içinde tez izleme komitesi başkanının başkanlığında
toplanarak öğrenciyi sınava alır.
(4) Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu
izleyen soru ve cevap bölümünden oluşur. Tez çalışması dinleyiciye açık
olarak sunulur. Tez sınavı öğrencinin sunumundan hemen sonra sınav jüri
üyeleri tarafından 60 ilâ 90 dakika sürecek şekilde yapılır. Tez sınavının
tamamlanmasından sonra jüri, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Bu karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez
sınavını izleyen üç iş günü içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç altı ay içinde
gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Tezi reddedilen
veya düzeltme sonrası savunmada tezi reddedilen öğrenciye yeni bir tez
konusu verilir. Lisans derecesi ile doktoraya kabul edilmiş olanlardan
tezde başarılı olamayanlar için talepleri hâlinde 29 uncu maddenin dördüncü
fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Doktora
diploması
MADDE 35
– (1) Tez sınavında yeterli olmak
ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin enstitünün
belirlediği sayıda ciltlenmiş kopyasını, tez sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun
bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak kazanır.
(2) Doktora diploması üzerinde öğrencinin izlemiş
olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
(3) İki veya daha fazla yükseköğretim kurumu
arasında yürütülen ortak doktora programlarında mezun olan öğrenciye ortak
diploma verilir.
Sanatta yeterlik
çalışması
MADDE 36
– (1) Sanatta yeterlik programını
tamamlama süresi, yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için dokuz yıldır.
(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili
dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi, yüksek lisans derecesi ile
kabul edilenler için dört yarıyıl; lisans derecesi ile kabul edilenler için
altı yarıyıldır.
(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile
bitiren, ancak tez, sergi veya proje çalışmasını birinci fıkrada
belirtildiği üzere altı yılsonuna, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan
öğrenci için dokuz yılsonuna kadar tamamlayamadığı için sınava giremeyen
bir öğrenciye ilgili enstitü ana sanat dalı başkanlığının önerisi ve ilgili
enstitü yönetim kurulu onayı ile tezini, sergi veya proje çalışmasını jüri
önünde savunması için her seferinde en az altı ay olmak üzere ek süreler
verilir.
(4) Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla
tamamlamayanlar ile tez, sergi veya proje çalışmasını tamamlayamayanlar,
2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen koşullara göre ilgili
döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile
öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve sınavlara
katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan
yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder. Lisans derecesi ile
sanatta yeterlik programına başvurmuş olanlardan, gerekli kredi yükü, proje
ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta
yeterlik tezinde başarılı olamayan öğrencilerin talepleri hâlinde
kendilerine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 37
– (1) Tez hazırlayan bir öğrenci,
elde ettiği sonuçları; sergi veya proje hazırlayan bir öğrenci ise
çalışmasını açıklayan ve belgeleyen bir metni, Senato tarafından kabul
edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve ayrıca tezini, sergisini
veya projesini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2) Jüri, ilgili enstitü ana sanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri,
biri öğrencinin danışmanı ve en az ikisi başka yükseköğretim kurumlarının
öğretim üyeleri olmak üzere beş kişiden oluşur.
(3) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının
sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur.
(4) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri,
dinleyicilere kapalı olarak, tez veya sergi, proje, resital, konser, temsil
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar,
enstitü ana sanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen 3 gün içinde ilgili
enstitüye tutanakla bildirilir. Sanatta yeterlik çalışması hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci en geç 3 ay içinde gereğini yaparak tezini,
sergisini veya projesini aynı jüri önünde yeniden savunur. Sanatta yeterlik
çalışması reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada reddedilen öğrenciye
yeni bir çalışma konusu verilir. Lisans derecesi ile sanatta yeterlik
programına kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar için talepleri
hâlinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 38
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, ilgili mevzuat hükümleri ve Senato kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 39
– (1) 4/8/2013 tarihli ve 28728
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Lisansüstü
Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
İstisna
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin 4
üncü maddesinin dördüncü fıkrasının (a) bendi, 6/2/2013 tarihinden önce
tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrencilere uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 40
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Rektörü yürütür.
|