Gümüşhane Üniversitesinden:
GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ
EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı,
Gümüşhane Üniversitesine bağlı Enstitülerde yürütülen lisansüstü
eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Gümüşhane Üniversitesine bağlı
Enstitülerde yürütülen yüksek lisans ve doktora programları ile bunların
gerektirdiği eğitim, bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerine yönelik
lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü, 44 üncü ve 46 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday değerlendirme jürisi: Her akademik yarıyıl
öncesi ilgili programlara kabul edilecek öğrencilerin giriş sınavını yapmak
ve adaylar arasındaki bilimsel sıralamayı belirlemek üzere ilgili anabilim
dalı kurulunun önerisini dikkate alarak Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
kurulan; ilgili anabilim dalının, yoksa yakın anabilim dallarının öğretim
üyeleri arasından her anabilim dalı veya program için en az üç asil ve iki
yedek öğretim üyesi ve/veya gerektiğinde doktora ve sanatta yeterlik
unvanına sahip öğretim görevlisinden oluşan komisyonu,
b) AGNO: Ağırlıklı genel not ortalamasını,
c) Akademik yıl: Güz yarıyılı ders kayıtları ile
başlayan, izleyen akademik yılın güz yarıyılı ders kayıtları başlangıç
tarihinde sona eren dönemi,
ç) AKTS: Avrupa kredi transfer sistemini,
d) Alan içi-dışı: Öğrencinin mezun olduğu lisans
veya yüksek lisans programı alan içini, bunların dışında kalan bütün
programlar alan dışını,
e) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
f) Azami öğrenim süresi: Bir yıl süreli bilimsel
hazırlık sınıfı hariç yüksek lisans öğreniminde 3 yıl, doktora öğreniminde
ise yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için 6 yıl, lisans derecesi
ile kabul edilenler için 9 yıllık süreyi,
g) Bilim dalı: 28/3/1983
tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun 3 üncü
maddesi uyarınca YÖK’ün olumlu görüşü alınarak Senato tarafından belirlenen
ve Üniversitelerarası Kurul tarafından doçentlik sınavı açılmasına karar
verilen dalları,
ğ) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders,
dönem projesi, yüksek lisans tezi ve doktora tezi gibi tez çalışması
dönemlerinde rehberlik etmek üzere atanan öğretim üyeleri ile gerektiğinde
doktor unvanına sahip öğretim görevlilerini,
h) Doğrudan doktora programı: Yükseköğretim Kurulu
tarafından açılması onaylanmış yüksek lisans programı ile doktora
programlarının kesintisiz olarak birleştirildiği lisansüstü programı,
ı) Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans eğitimi
sırasında araştırılan ve/veya incelenen bilimsel bir konuyu, bir bilimsel
araştırma raporu şeklinde sunan çalışmayı,
i) Enstitü: Gümüşhane Üniversitesine bağlı
lisansüstü eğitim-öğretim yapan ilgili Enstitüyü,
j) Enstitü anabilim dalı: 3/3/1983
tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü
Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci
maddesinde tanımlanan ve Enstitüde eğitim programı bulunan anabilim dalını,
k) Enstitü anabilim dalı başkanı: İlgili anabilim
dalı başkanını,
l) Enstitü anabilim dalı kurulu: Anabilim dalının
bilim dalı başkanlarından oluşan kurulu; anabilim dalının, yalnız bir bilim
dalını kapsadığı durumlarda ise bütün öğretim üyelerinden ve doktor
unvanına sahip öğretim görevlilerinden oluşan kurulu,
m) Enstitü kurulu: Enstitü
müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve Enstitüde öğretim
programları bulunan anabilim dalı başkanlarından oluşan kurulu,
n) Enstitü yönetim kurulu: Enstitü müdürünün
başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitü müdürü tarafından
önerilen altı aday arasından enstitü kurulu tarafından üç yıl süreyle
seçilen üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,
o) Giriş sınavı: Öğrencinin başvuru bilgilerinin ve
başvurduğu program için gerekli bilgi altyapısına sahip olup olmadığının
incelendiği değerlendirme sınavını,
ö) GMAT: Graduate Management Admission Test
sınavını,
p) GRE: Graduate Record Examinations sınavını,
r) İkinci danışman: Tez çalışmasının niteliğinin
gerektirdiği durumlarda atanan ikinci danışmanı,
s) Kredi: Kredili bir lisansüstü dersin yarıyıl
kredi değeri; bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders
saatinin tamamı ile haftalık uygulama, atölye çalışması veya laboratuvar saatinin yarısının toplamını,
ş) Rektör: Gümüşhane Üniversitesi Rektörünü,
t) Seçmeli ders: Eğitim-öğretim programında yer
alan ve önerilen belirli dersler veya ders grupları arasından seçilebilecek
dersleri,
u) Seminer: Lisansüstü öğrencilerinin ders döneminde
hazırladıkları bilimsel içerikli bir konunun öğrenci tarafından sözlü
sunumu yapılarak uygulanan bir dersi,
ü) Senato: Gümüşhane Üniversitesi Senatosunu,
v) Tez: Yüksek lisans ve doktora tezini,
y) Tez izleme komitesi: Doktora öğrencisinin tez
önerisini değerlendirmek, tez çalışmalarına rehberlik etmek ve yönlendirmek
görevini üstlenen, biri tez danışmanı olmak üzere en az üç öğretim
üyesinden oluşan komiteyi,
z) Uzmanlık alan dersi: Lisansüstü öğrencilerine;
danışmanları tarafından bilimsel etik ve çalışma disiplininin, güncel literatürü izleyebilme ve değerlendirebilme yeteneğinin
kazandırılması ile tez çalışmasının bilimsel temellerinin oluşturulması ve
yürütülmesi için uygulanacak olan dersi,
aa) Üniversite: Gümüşhane Üniversitesini,
bb) Yarıyıl: Hafta sonu ve yarıyıl sınav günleri
hariç on dört haftayı kapsayan, başlangıç ve bitiş tarihleri her akademik
yıl için Senato tarafından belirlenen güz ve bahar dönemlerindeki eğitim ve
öğretim sürelerini,
cc) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
çç) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
dd) Zorunlu ders: Eğitim-öğretim programında yer alan
ve öğrencinin alıp başarması gereken dersleri
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Programlar ile İlgili Genel Esaslar
Lisansüstü
programların kapsamı
MADDE 5 – (1) Lisansüstü öğretim, aşağıda tanımlanan yüksek
lisans ve doktora düzeylerinde yapılır:
a) Yüksek lisans programı: En az dört yıl süreli
bir yükseköğretim kurumundan lisans diploması veya buna eşdeğer bir derece
almış olanların, bu eğitim üzerine yapacakları öğretim, bilimsel araştırma
ve uygulama etkinliklerini kapsar. Yüksek lisans programları tezli veya
tezsiz olabilir. Tezli yüksek lisans programları sadece birinci öğretim,
tezsiz yüksek lisans programları ise birinci veya ikinci öğretim şeklinde
açılabilir. İkinci öğretim tezsiz yüksek lisans programları Yükseköğretim
Kurulu tarafından açılması onaylanmış ve mesai saatleri dışında yapılan,
katkı payı Enstitü Yönetim Kurulunun önerisi ve Senatonun onayı ile
belirlenen öğretim programlarıdır.
b) Doktora programı: Yüksek lisans eğitimi üzerine
yapılacak öğretim, yeterlik sınavı ve tez çalışmasından oluşur. Öğrenciye
bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı
ile irdeleyerek yorum yapma ve özgün sonuçlara ulaşmak için gerekli adımları
belirleme yeteneği ve becerisi kazandırmayı amaçlar.
c) Doğrudan doktora programı: Lisans eğitimi
üzerine yapılacak öğretim, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından
oluşur. Öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin
bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve özgün sonuçlara ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği ve becerisi kazandırmayı amaçlar.
ç) Lisansüstü uzaktan öğretim programı: Öğretim
elemanı ve öğrencilerin aynı mekanda bulunma
zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak
öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü öğretim programıdır.
Lisansüstü uzaktan öğretim programı, 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi
hükümlerine göre yürütülür. Uzaktan öğretim, tezli veya tezsiz yüksek
lisans programı biçiminde yürütülür. Uzaktan öğretim ile ilgili diğer
esaslar Senato tarafından belirlenir.
Öğretim
programlarının açılması
MADDE 6 – (1) Lisansüstü programlar, Lisansüstü
Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde belirtildiği çerçevede Senatonun önerisi
ve YÖK kararı ile açılır.
(2) Lisansüstü programlar, yurtiçi ve yurtdışı
ortak lisansüstü programlar şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların
Senato tarafından hazırlanan uygulama usul ve esasları, Yükseköğretim
Kuruluna sunulur.
Lisansüstü
programların yürütülmesi
MADDE 7 –
(1) Lisansüstü programlar Enstitü
Anabilim Dalı Başkanlığınca yürütülür. Lisansüstü programların düzenli
yürütülmesi ve öğretim kalitesinin sürekli iyileştirilmesi Enstitü Anabilim
Dalı Başkanlığı sorumluluğundadır.
(2) Öğrenci, sorunları için Enstitü Anabilim Dalı
Başkanlığına başvurur. Karar Enstitü Yönetim Kurulunca verilir. Enstitü
Yönetim Kurulu kararına itirazlar, Üniversite Yönetim Kurulunda
sonuçlandırılır.
Öğretim
dili
MADDE 8 –
(1) Lisansüstü öğretim dili
Türkçedir. İhtiyaç duyulduğu takdirde Enstitü Kurulunun önerisi ve
Senatonun kararı ile dersler yabancı dilde verilebilir. Türkçe dışındaki
dilde verilecek dersler ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Programlara Öğrenci Kabulü
Öğrenci
kontenjanlarının belirlenmesi
MADDE 9 – (1) Üniversitede yürütülen lisansüstü eğitim
programlarına öğrenci alınıp alınmayacağı ve kontenjan tespiti Enstitü
Anabilim Dalı Başkanlığının teklifi, Enstitü Yönetim Kurulunun Kararı ve
Senatonun onayı ile yapılır.
(2) Kontenjan belirlenmesi ile ilgili diğer esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Lisansüstü
programlara başvuru esasları
MADDE 10
– (1) Lisansüstü programlara
başvuru ve kabul koşulları Senato tarafından belirlenir.
(2) Başvuruda kullanılan tüm belgeler için
geçerlilik süresi Senato tarafından belirlenir.
İlan
MADDE 11
– (1) Öğrenci alınacak yüksek
lisans ve doktora programları, son başvuru tarihi, yapılacak ise giriş
sınavı tarihi, program kontenjanları, başvuru ve kayıt sırasında
istenilecek belgeler, her yarıyıl için ilgili Enstitü internet sitesinde
ilan edilerek duyurulur.
Programlara
başvuru
MADDE 12
– (1) Lisansüstü programa giriş
sınavı için başvuru, lisansüstü öğrenci kabul ilanında belirtilen usul ve
şartlara uygun olarak son başvuru tarihine kadar ilgili Enstitü Müdürlüğüne
yapılır.
Değerlendirme
MADDE 13
– (1) Lisansüstü programlara
yapılan başvuruların değerlendirmesinde dikkate alınacak kriterler
ve bu değerlendirmelerin nasıl yapılacağı ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Kayıt
işlemleri
MADDE 14
– (1) Lisansüstü programları
kazanan ve mezuniyetini belgeleyen adaylar, akademik takvimde belirtilen
süre içinde istenilen belgelerle ilgili Enstitüye başvurarak kesin
kayıtlarını yaptırmak zorundadırlar. Belirlenen tarihlerde kayıt için
şahsen veya resmi olarak yetkilendirdiği kişi aracılığıyla başvurmayan,
istenilen belgeleri eksik olan veya Enstitü Yönetim Kurulunca mazereti
kabul edilmeyen adaylar kayıt haklarını kaybederler.
(2) Lisansüstü programları kazanan adayların kayıt
yapabileceği program sayısı Senato tarafından belirlenir.
Bilimsel
hazırlık programlarına öğrenci kabulü
MADDE 15
– (1) Lisansüstü programları
kazanan adaylara uygulanacak Bilimsel Hazırlık Programı ile ilgili esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 16
– (1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu olup belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyenler Anabilim Dalı
Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile lisansüstü
derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel öğrenci statüsünde ders
alanlar öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Özel öğrenci kabul
koşulları ile ilgili diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Misafir
öğrenci kabulü
MADDE 17
– (1) Başka bir yükseköğretim
kurumunda lisansüstü öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak
isteyenler Anabilim Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu
kararı ile misafir öğrenci olarak kabul edilebilirler. Misafir öğrenci
kabul koşulları ile ilgili diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 18
– (1) Üniversitedeki veya başka
bir yükseköğretim kurumundaki lisansüstü programda hazırlık sınıfları hariç
en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenciler lisansüstü
programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilirler. Yatay geçiş ile ilgili
diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Yabancı
uyruklu adayların kabulü
MADDE 19
– (1) Yabancı uyruklu öğrencilerin
lisansüstü programlara kabul şartları ile ilgili esaslar Senato tarafından
belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim Öğretim ile İlgili Genel Esaslar
Derslerin
açılması ve ders görevlendirilmeleri
MADDE 20
– (1) Bir yarıyılda hangi
lisansüstü derslerin açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından
verileceği, ilgili Enstitü Anabilim dalı kurulunun önerisi ile Enstitü
Kurulu tarafından belirlenir. Bu karardan sonra oluşabilecek değişiklikler
Anabilim dalı kurulunun gerekçeli kararı ve Enstitü Kurulu onayı ile
sonuçlandırılır.
(2) Lisansüstü düzeydeki dersler, öğretim üyeleri
tarafından verilir. Bu dersler, zorunlu hallerde Anabilim dalı kurulunun
gerekçeli önerisi ve Enstitü Kurulunun uygun görüşü ile doktoralı öğretim
görevlileri tarafından da verilebilir.
(3) Ders açılması ve görevlendirilmeleri ile ilgili
diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Danışmanlık
işlemleri
MADDE 21
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında, Enstitü Anabilim Dalı Kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin
yürütülmesinde danışmanlık yapmak üzere bir öğretim üyesi veya ihtiyaç
duyulması halinde doktor unvanına sahip öğretim görevlisi en geç birinci yarıyılın
sonunda belirlenir. Enstitü Yönetim Kurulunda danışman atanıncaya kadar ABD
Başkanı danışmanlık görevini yürütür, bu danışmanlık görevi için ABD
Başkanına ders ücreti ödenmez ve ders yükünden de sayılmaz. Lisansüstü öğrencilerin
danışmanlık ile ilgili işlemlerinin nasıl yapılacağı ile ilgili diğer
esaslar Senato tarafından belirlenir.
Uzmanlık
alan dersi ve tez yükü
MADDE 22
– (1) Öğrencilerin danışmanları
tarafından açılan ve tez çalışmasına yönelik olan uzmanlık alan dersleri
Anabilim Dalının diğer lisansüstü dersleri ile aynı usulde ancak kredisiz
olarak açılır.
(2) Tez çalışmasının iki danışman tarafından
yönetildiği durumlarda uzmanlık alan dersleri, ilk danışman tarafından
açılır ve ders yükü ilk danışmanın üzerinde tanımlanır.
(3) Uzmanlık alan dersi ile ilgili diğer esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Kredi
sistemi
MADDE 23
– (1) Kredi sistemi, ulusal kredi
sistemi ve Avrupa Kredi Transfer Sistemine (AKTS) göre düzenlenir.
(2) Bir lisansüstü dersin yarıyıl ulusal kredi
değeri, bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders saatinin
tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuvar
saatinin yarısının toplamıdır.
(3) AKTS’de bir dersin
kredisi, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesinde yedinci ve
sekizinci düzeyler için belirlenen ve program bazında öngörülen bilgi,
beceri ve yetkinliklerin kazandırılmasına dayalı haftalık öğrenci iş yükünü
temsil eder.
(4) AKTS kullanımı ile ilgili diğer esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Derslere
kayıt
MADDE 24
– (1) Öğrenciler, her akademik
yarıyıl başında, akademik takvimde belirtilen süre içinde kayıtlarını
yenilemek zorundadır. Kayıt yenileme yapılmadığında geçen süre, azami
öğrenim süresinden sayılır.
(2) Mazeretleri nedeniyle ders kayıt sürecini
kaçıran öğrencilerin mazeretlerinin geçerlilikleri ile ilgili diğer esaslar
Senato tarafından belirlenir.
(3) Ders kayıtları ile ilgili diğer esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Ders
saydırma
MADDE 25
– (1) Lisansüstü programlarda
kayıt yapan öğrencilerin ders saydırma işlemleri ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Sınav ve
değerlendirme
MADDE 26
– (1) Lisansüstü programlarla
ilgili devam, ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma
koşulları, ders tekrarı, öğrencilerin alması gereken ders türleri (zorunlu,
seçmeli, Türkçe, İngilizce vb.) ve diğer esaslar, Senato tarafından
belirlenir.
Disiplin
MADDE 27
– (1) Lisansüstü öğrencileri,
disiplin iş ve işlemlerinde 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
İzin ve
hakların saklı tutulması
MADDE 28
– (1) Lisansüstü eğitimde
verilebilecek izinler ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
İlişik
kesme ve kayıt silme
MADDE 29
– (1) Öğrencinin kaydını sildirme
isteğini yazılı olarak beyan etmesi veya Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma
cezası alması durumunda Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kaydı silinir ve
ödemiş olduğu katkı payı ve öğrenim giderleri iade edilmez.
Tez/proje
yazımı ve dili
MADDE 30
– (1) Tez/proje yazımı ve
çoğaltılması ile ilgili hususlar, Senato tarafından onaylanan Tez Yazım
Kılavuzu ve Proje Yazım Kılavuzunda belirtilir.
(2) Lisansüstü programlarda hazırlanacak olan tez
ve proje çalışmalarında kullanılacak dil Türkçedir. İhtiyaç duyulduğu
takdirde Enstitü Kurulunun önerisi ve Senatonun kararı ile tez ve proje
çalışmaları yabancı dilde yazılabilir. Türkçe dışındaki dilde yazılacak tez
ve proje çalışmaları ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
Katkı
payı ödeme
MADDE 31
– (1) Lisansüstü öğrencilerden
alınacak katkı payı ve öğrenim ücreti ile ilgili hükümler, Bakanlar Kurulu
kararları çerçevesinde belirlenir.
(2) Katkı payı ödemeleri ile ilgili diğer esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Mezuniyet
için yayın koşulu
MADDE 32
– (1) Lisansüstü öğrencilerin
danışmanı ile beraber tez çalışmasından üretmeleri beklenen yayınların
niteliği ve sayısı ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 33
– (1) Tezli yüksek lisans
programının amacı, öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme,
bilgiyi değerlendirme, yorumlama, kullanma ve üretme yeteneğini kazanmasını
sağlamaktır.
Ders yükü
MADDE 34
– (1) Tezli yüksek lisans
programı, toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet
ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez
çalışması, kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(2) Tezli yüksek lisans programı için ders yükü ile
ilgili diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Tezsiz
yüksek lisans programına geçiş
MADDE 35
– (1) Tezli ve tezsiz yüksek
lisans programları arasında geçişe verilecek izin ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Süre
MADDE 36
– (1) Tezli yüksek lisans
programlarının azami süresi 3 yıldır.
(2) Programı azami süresi içinde tamamlayamayan
öğrencilerin durumları ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
(3) Programı kısa sürede tamamlayacak öğrencilerin
durumları ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
Yüksek
lisans tezi ve sonuçlandırılması
MADDE 37
– (1) Senato tarafından belirlenen
şartları sağlayan öğrenci, tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları Senato
tarafından kabul edilmiş olan Tez Yazım Kılavuzuna uygun biçimde yazmak ve
tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2) Yüksek lisans tez jürisi, danışmanın talebi,
Enstitü Anabilim Dalı Başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı
ile belirlenir. Jüri, biri öğrencinin danışmanı ve en az biri başka bir
yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç veya beş kişiden oluşur. İkinci
danışmanın tez jürisinde bulunması durumunda jüri, beş kişiden oluşur. En
fazla bir jüri üyesi yükseköğretim kurumları dışındaki kurum ve
kuruluşlarda görev yapan doktora unvanına sahip uzmanlardan seçilebilir.
(3) Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle jüriye
katılamayacak olan üyeler katılamama gerekçelerini tezi teslim aldıkları
tarihten itibaren en geç bir hafta içinde yazılı olarak Enstitü Müdürlüğüne
bildirirler. Mazereti kabul edilen jüri üyesinin yerine uygun bir yedek üye
jüriye katılır.
(4) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en erken yedi gün, en geç otuz gün içinde toplanarak
öğrenciyi tez savunma sınavına alır.
(5) Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunulması
ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma sınavının
duyurusunu ilgili Anabilim Dalı yapar. Tez savunmasına katılım herkese
açıktır, ancak öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir.
(6) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra jüri
tez hakkında oy çokluğu veya oy birliğiyle kabul, ret veya düzeltme kararı
verir. Bu karar Enstitü Anabilim Dalı Başkanlığınca tez sınavını izleyen üç
gün içinde tutanakla Enstitüye bildirilir.
(7) Tez savunma sınavında başarılı olan ve diğer
koşulları sağlayan öğrenci, gerekli düzeltmeleri de tamamladıktan sonra
Senatonun belirlediği Tez Yazım Kılavuzuna göre yazılmış tezini ilgili
formlarla birlikte tez savunma sınavından itibaren en geç bir ay içerisinde
Tez Teslim Kılavuzunda belirlenen kriterlere göre
Enstitüye teslim eder.
(8) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen,
reddedilen, düzeltme sonrası reddedilen veya belirtilen süre içerisinde
tamamlanmış tezini teslim etmeyen öğrencilerin durumları ile ilgili esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Yüksek lisans
diploması
MADDE 38
– (1) Mezuniyetine Enstitü Yönetim
Kurulunca karar verilen öğrenciye Senato tarafından uygun görülen yüksek
lisans diploması verilir. Yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin
tamamladığı Enstitü Anabilim Dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu
tarafından onaylanmış adı bulunur.
ALTINCI BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 39
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı, öğrencinin mesleki konulardaki bilgisini artırmak ve
öğrenilmiş bilgisinin uygulamada nasıl kullanılacağı konusunda yol
göstermektir.
Ders yükü
ve süre
MADDE 40
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı 36 krediden az olmamak koşuluyla en az on iki adet ders, bir
seminer ve bir dönem projesinden oluşur.
(2) Tezsiz yüksek lisans programı için diğer ders
yükü durumları ve program süresi ile ilgili esaslar Senato tarafından
belirlenir.
Danışman
atanması
MADDE 41
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programlarının azami süresi 3 yıldır.
(2) Tezsiz yüksek lisans programlarını azami süresi
içinde tamamlayamayan öğrencilerin durumları ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Dönem
projesi ve sonuçlanması
MADDE 42
– (1) Öğrenci, dönem projesinin
alındığı yarıyılda dönem projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda
yazılı bir rapor vermek zorundadır. Projesi reddedilen öğrenci, Enstitü
Anabilim Dalının onayı ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile danışmanını
değiştirebilir.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 43
– (1) Derslerini ve dönem
projesini başarı ile tamamlayan öğrencinin mezuniyetine Enstitü Yönetim
Kurulunca karar verilir.
(2) Mezuniyetine karar verilen öğrenciye Senato
tarafından uygun görülen tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Tezsiz
yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin tamamladığı Enstitü Anabilim
Dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.
(3) Tezsiz yüksek lisans programlarından tezli
yüksek lisans programlarına geçişler ile ilgili esaslar Senato tarafından
belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Doktora Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 44
– (1) Doktora programının amacı,
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışması
sonunda hazırlanacak tezin; bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel
yöntem geliştirme ve bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.
Ders yükü
MADDE 45 – (1) Doktora
programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için
toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, yeterlik
sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından, lisans derecesi ile kabul edilen
öğrenciler için ise toplam 42 krediden az olmamak koşuluyla en az on dört
adet ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından
oluşur.
(2) Tez çalışması ve seminer, kredisiz olup
başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(3) Doktora programı için diğer ders yükü durumları
ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
Yüksek
lisans programına geçiş
MADDE 46
– (1) Doğrudan doktora
programından yüksek lisans programlarına geçiş ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Süre
MADDE 47
– (1) Doktora programını tamamlama
süresi yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için azami altı yıl,
doğrudan doktora programı için azami dokuz yıldır.
(2) Doktora programlarını süresi içinde
tamamlayamayan öğrencilerin durumları ile ilgili esaslar Senato tarafından
belirlenir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 48
– (1) Doktora yeterlik sınavları
ile ilgili tüm düzenlemeler ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 49
– (1) Tez izleme komitesinin
oluşturulması süreci ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 50
– (1) Doktora tez önerisi savunma
süreci ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
Doktora
tezinin izlenmesi
MADDE 51
– (1) Doktora tezinin izlenme
süreci ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
Doktora
tezi ve sonuçlandırılması
MADDE 52
– (1) Öğrenci, Senato tarafından
belirlenen Tez Yazım Kılavuzu esaslarına uygun şekilde hazırladığı tezini
danışmanının uygun görüşü üzerine Enstitüye teslim eder.
(2) Doktora tez jürisi, danışmanın talebi, Enstitü
Anabilim Dalı Başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararıyla
belirlenir. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinden ve diğer ikisi
kurum dışındaki yükseköğretim kurumları ile diğer kurum ve kuruluşlardan
olmak üzere beş öğretim üyesinden oluşur. En çok bir jüri üyesi yükseköğretim
kurumları dışındaki kurum ve kuruluşlarda görev yapan doktor unvanına sahip
uzmanlardan seçilebilir. Enstitü Yönetim Kurulu, ayrıca birisi
Üniversiteden, diğeri ise başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyelerinden
olmak üzere iki yedek üye seçer.
(3) Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle jüriye
katılamayacak olan üyeler, katılamama gerekçelerini tezi teslim aldıkları
tarihten itibaren en geç bir hafta içinde yazılı olarak Enstitü Müdürlüğüne
bildirirler. Mazereti kabul edilen jüri üyesinin yerine uygun bir yedek üye
jüriye katılır.
(4) Doktora tez savunma sınavı ile ilgili diğer
esaslar Senato tarafından belirlenir.
(5) Jüri üyeleri, tezi bilimsel ve biçimsel yönden
inceleyerek gerekli kişisel raporlarını hazırlar ve tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en erken yedi gün, en geç otuz gün içinde
öğrenciyi tez savunma sınavına almak için toplanır. Tez savunma sınavı
herkese açıktır. Birinci bölümde tez çalışmasının sunumu yapılır ve
soru-cevap bölümünden oluşan toplantının ikinci bölümüne geçilir.
(6) Tez savunma sınavından sonra jüri dinleyicilere
kapalı olarak toplanır, tez hakkında oy çokluğu veya oy birliğiyle kabul,
ret veya düzeltme kararı verir ve bunu bir tutanakla belgeler.
(7) Jüri tarafından hazırlanan kişisel raporlar ve
ortak tutanak, tez sınavını izleyen üç gün içinde Enstitü Anabilim Dalı
Başkanlığınca Enstitü Müdürlüğüne gönderilir.
(8) Tez savunma sınavında başarılı olan ve diğer
koşulları sağlayan öğrenci, gerekli düzeltmeleri de tamamladıktan sonra
Senato tarafından kabul edilen Tez Yazım Kılavuzuna göre yazılmış tezini ilgili
formlarla birlikte tez savunma sınavından itibaren en geç bir ay içerisinde
Tez Teslim Kılavuzunda belirlenen kriterlere göre
Enstitüye teslim eder.
(9) Belirtilen süre içerisinde tamamlanmış tezini
teslim etmeyen öğrencilerin durumları ile ilgili esaslar Senato tarafından
belirlenir.
(10) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen/ret
edilen veya düzeltme sonrası ret edilen öğrencilerin durumları ile ilgili
esaslar Senato tarafından belirlenir.
Doktora
diploması
MADDE 53
– (1) Mezuniyetine Enstitü Yönetim
Kurulunca karar verilen öğrenciye Senato tarafından uygun görülen doktora
diploması verilir. Doktora diploması üzerinde öğrencinin tamamladığı
Enstitü Anabilim Dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından
onaylanmış adı bulunur.
(2) Öğrencinin diplomaya hak kazandığı tarih,
öğrencinin Enstitü Yönetim Kurulunca mezuniyetine karar verildiği tarihtir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 54
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri ile Senato ve Enstitü Kurulu
kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 55
– (1) 30/9/2012
tarihli ve 28427 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümüşhane Üniversitesi Lisansüstü
Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 56
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 57
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Gümüşhane Üniversitesi Rektörü yürütür.
|