Başbakanlık (Hazine Müsteşarlığı)’tan:
SİGORTACILIK DESTEK HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 3/6/2007
tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu ve 28/3/2001 tarihli 4632 sayılı
Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu kapsamında faaliyet
gösteren şirketlerin ana faaliyet alanlarıyla ilgili konularda yardımcı
veya tamamlayıcı nitelikte destek hizmeti alımına, destek hizmetlerinin
verilişine ve bu hizmetleri sunan destek hizmeti sağlayıcılarına ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Aşağıda belirtilen hizmetler, dışarıdan temin
edilmeleri halinde bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.
a) Başka bir kurum bünyesinde istihdam edilmekle
birlikte şirketlerde geçici veya sürekli olarak çalıştırılan personele
ilişkin hizmet alımları,
b) Avukatlık hizmetleri, vergi ve hukuk
danışmanlığı dâhil her türlü danışmanlık,
c) Reklam faaliyetleri.
(3) 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu ve 4632 sayılı
Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu kapsamında aracıların
yürüttüğü faaliyetler destek hizmeti olarak kabul edilmez.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 3/6/2007
tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununun 31 inci maddesi ile
28/03/2001 tarihli 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım
Sistemi Kanununun 1 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu
Bakanı,
b) Bilgi Merkezi: Sigorta Bilgi ve Gözetim
Merkezini,
c) Destek Hizmeti Sağlayıcısı: Sigortacılık Kanunu
ve Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu kapsamında
faaliyet gösteren şirketlere faaliyet alanlarıyla ilgili konularda yardımcı
veya tamamlayıcı nitelikte hizmet veren kişi veya kuruluşları,
ç) Kanun: 03/06/2007
tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununu,
d) Liste: Bilgi Merkezi tarafından tutulan ve
destek hizmeti sağlayıcılarını içeren listeyi,
e) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
f) Şirket: Sigorta ve emeklilik şirketlerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Destek Hizmetlerine İlişkin Esaslar
Hizmet
konuları
MADDE 4 –
(1) Aşağıda sayılan hizmetlerin
sunumunda ve dışarıdan temininde bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar
uygulanır.
a) Poliçe tanzimi ile tazminat tedvir ve ödenmesine
ilişkin süreçlerde, sigorta eksperliği işinden
ayrı olmak kaydıyla gerçekleştirilen teknik inceleme ve kontrol hizmetleri,
b) Hasar öncesi risk azaltmaya ve hasar sonrası
zarar azaltmaya yönelik hizmetler,
c) Hasar ihbarı alma, dosya açma ve tamamlama
hizmetleri,
ç) Onarım ve bakım hizmetleri,
d) Yedek parça tedarik ve kontrol hizmetleri,
e) Yardım (asistans)
hizmetleri,
f) Sigortacılık hasar tedvir uygulamalarında tıbbi
danışmanlık hizmetleri,
g) Tedavi ve yardım hizmetleri,
ğ) Çağrı merkezi hizmetleri,
h) Sovtaj yönetimi
hizmetleri,
ı) Rücu takip hizmetleri,
i) Arşiv yönetimi hizmetleri,
j) Ürün ve tarife hazırlama hizmetleri.
(2) Bilgi sistemleri, sigortacılık mevzuatının
tanıdığı hukuki çerçevede sigortacılık faaliyet ve yükümlülükleri
bakımından yönetim, içerik tasarımı, erişim, kontrol, denetim, güncelleme,
bilgi/rapor alma gibi fonksiyonlarda karar alma gücünün ve sorumluluğun
destek hizmeti alanlarda olması şartıyla destek hizmeti alımına konu
edilebilir.
(3) Bu maddede sayılanların dışında, sigortacılık
işinin özüyle ilgili olan ve münhasıran Kanun kapsamındaki kişi ve
kuruluşlarca yapılması gereken faaliyetler destek hizmeti sağlayıcılarından
temin edilemez.
Hizmet
alımına ilişkin genel esaslar
MADDE 5 – (1) Şirketler, destek hizmetini almadan önce,
talep edildiğinde Müsteşarlığa ibraz edilmek üzere, alacakları hizmetten
doğabilecek riskler ile bunların yönetilmesine, beklenen fayda ve maliyetin
değerlendirilmesine ilişkin asgari içeriği ve formatı Müsteşarlıkça
belirlenecek raporu güvenli elektronik ortamda Bilgi Merkezine iletir.
(2) Destek hizmeti sunumunda hizmetin kimin adına
sunulduğu açıkça belirtilir.
(3) Alınan destek hizmeti, bu hizmeti alanların
mevzuattan ve sigorta sözleşmesinden kaynaklanan sorumluluğunu ortadan
kaldırmaz.
(4) Destek hizmeti sağlayıcısının verdiği hizmet
sonucu sigortalı, hak sahibi veya katılımcı aleyhine varsa ortaya çıkan
zarardan şirketler sigortalıya/hak sahibine/katılımcıya karşı birinci
derecede sorumludur. Şirketlerin, destek hizmeti sağlayıcısına rücu hakkı saklıdır.
(5) Şirketler, sözleşme imzalamadan önce, hizmeti
sunacak kişilerin hizmet sunacakları alanda yeterli teknik donanıma, mali
güce, insan kaynağına, tecrübeye ve bu Yönetmelikte belirtilen diğer
şartlara sahip bulunduğunu incelemek zorundadır.
(6) Yurtiçindeki yardım hizmetleri için destek
hizmeti sağlayıcısının Türkiye’de kurulmuş olması gereklidir.
(7) Şirketler hizmet aldıkları destek hizmeti
sağlayıcılarının bu işleri nedeniyle bilgi sahibi oldukları sigortalılara,
hak sahiplerine ve katılımcılara ait sırların korunmasına yönelik gerekli
tedbirleri alır.
(8) Sunulan destek hizmetlerinin kısmen alt
yükleniciye devri, alt yüklenicinin bu Yönetmelikte aranan şartları
taşıması ve şirketin izin vermesi halinde mümkündür.
(9) Şirketler, hizmet konularına göre temin
ettikleri destek hizmetlerine ilişkin olarak bu maddenin birinci fıkrası
uyarınca hazırlanan rapora ilişkin değerlendirmelerini her yılın Mart ayı
sonuna kadar Bilgi Merkezine iletirler. Söz konusu rapor, ayrıca, şirketler
tarafından yönetim kuruluna sunulur. Raporun içeriği bu maddenin birinci
fıkrası uyarınca Müsteşarlıkça belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Destek Hizmeti Sağlayıcılarına İlişkin Esaslar
Destek
hizmeti sağlayıcılarında aranan şartlar
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında hizmet
sağlayıcıların, talep edilen hizmetleri gerçekleştirebilecek organizasyon
yapısına, teknik donanıma, eğitimli insan kaynağına, yeterli bilgi ile
deneyime sahip olması ve son beş yılda, yurt içinde veya yurt dışında
yetkili makamlarca faaliyette bulunduğu alanla ilgili yetkilerinin iptal
edilmemiş veya kısıtlanmamış olması gerekir.
(2) Şirketlerin yönetim ve denetiminde bulunanlar
ile bunlar adına imza atmaya yetkili olanlar destek hizmeti aldıkları
kuruluşların yönetim ve denetim kurullarında görev alamaz; imzaya yetkili
olarak çalışamaz; bunlara ortak olamaz ve bunlardan ücret karşılığı
herhangi bir iş kabul edemez. Şirketlerin veya şirketlerin mensup olduğu
grupların hakim hissedar olduğu destek hizmeti
sağlayıcıları, ortaklık hariç, bu hükümden istisnadır.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında destek hizmeti
sunanlar aynı zamanda destek hizmeti sundukları şirketle ilgili sigorta
aracılık faaliyetinde bulunamazlar.
(4) Müsteşarlık, destek hizmeti sağlayıcısının
sorumluluk sigortası yaptırmasını veya başka bir teminat sağlamasını talep
edebilir.
Liste
MADDE 7 – (1) Destek hizmeti sağlayıcısı olarak faaliyet
göstermek isteyenler, Listeye kayıt başvurusunu Bilgi Merkezine yapar.
Bilgi Merkezi, başvuruları Listeye kaydeder.
(2) Listede kayıtlı bulunan destek hizmeti
sağlayıcıları, kayıtlı bilgilerinde değişiklik olması halinde, değişikliği
izleyen en geç 15 iş günü içerisinde, Bilgi Merkezinin İnternet sitesinde
yer alan güncelleme beyan formunu doldurarak durumlarını Bilgi Merkezine
bildirir.
Çalışma
esasları
MADDE 8 –
(1) Destek hizmeti sağlayıcıları,
Kanunun 28 inci maddesi kapsamında Müsteşarlığın denetim ve gözetimine
tabidir. Destek hizmeti sağlayıcıları hakkında Kanunun 28 inci maddesinin
sekizinci fıkrası kapsamında Müsteşarlıkça gerekli işlem tesis edilir.
(2) Destek hizmeti sağlayıcısı ile yapılacak
sözleşmede, diğer hususların yanı sıra aşağıda belirtilen hususlara da yer
verilir.
a) Destek hizmeti sağlayıcısının hizmet
standartlarına, teknik yeterliliğine ve insan kaynaklarına ilişkin şartlar,
b) Destek hizmeti sağlayıcısının, mevzuata ve
sözleşme şartlarına göre kendisine verilen talimatlara uygun hareket etmek,
görevlerini iyi niyet ve dürüstlükle yürütmek ve taraflara doğru bilgi
vermekle yükümlü olduğu,
c) Destek hizmeti sağlayıcısının, sunduğu hizmetler
nedeniyle temin ettiği bilgi ve belgeleri sözleşmede belirtilen amaçlar
dışında hiç bir şekilde kullanamayacağı ve üçüncü şahıslarla
paylaşamayacağı.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik
kapsamındaki hizmet konularında şirketler ile destek hizmeti sağlayıcıları
arasında yapılan sözleşmeler bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir
yıl içinde Yönetmeliğe uygun hale getirilir.
Yürürlük
MADDE 9 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinden üç ay sonra
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Müsteşarlığın bağlı olduğu Bakan yürütür.
|