Orman Genel Müdürlüğünden:
ORMAN BİTKİSİ VE BİTKİSEL ÜRÜNLERİNE ARIZ OLAN
ZARARLI
ORGANİZMALAR İLE TEKNİK MÜCADELE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; orman bitkisi ve
bitkisel ürünlerine, asli orman ürünü ve odun dışı orman ürünleri arız olan
zararlı organizmalar ile mücadele etmek için, zararlıların teşhisi, mücadele
metodu, kimyasal mücadelede kullanılacak bitki koruma ürünlerinin reçeteye
yazılması, orman bitkisinin doğal olarak yetiştiği veya yapay olarak
yetiştirildiği, Devlet ormanı, özel orman, kent ormanı, yol kenarı
ağaçlandırmaları, mezarlıklar, park ve bahçeler ile orman bitkisinin
üretildiği fidanlıklarda, bitkisel ürünlerin üretildiği ve depolandığı
yerlerde, biyolojik, bioteknik, mekanik ve kimyasal metotlar kullanılarak
teknik mücadele yapmak ve yaptırmaktır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; yetiştiği yerlere bakılmaksızın
Devlet ormanları, gerçek ve tüzel kişilere ait özel ormanlar, özel
ağaçlandırmalar ile kurulan ormanlar, kent ormanları, alleler, yol kenarı
ağaçlandırmaları, mezarlıklar, park ve bahçelerde bulunan orman bitkisi ve
bitkisel ürünlere arız olan zararlı organizmalar ile orman bitkilerinin
üretildiği fidanlıkları, orman bitkisel ürünlerinin üretildiği ve
depolandığı yerleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 31/10/1985 tarihli ve 3234 sayılı
Orman Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 2 nci, 7 nci ve 29 uncu
maddeleri, 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 6 ncı maddesi,
11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda
ve Yem Kanununun 15 inci maddesi, 29/6/2006 tarihli ve 5531 sayılı Orman
Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri
Mühendisliği Hakkında Kanunun 4 ve 5 inci maddelerine dayanarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ağaç: Ormanlarda tabii olarak yetişen veya
emekle yetiştirilen, en az 8 metre boy yapabilen, yaşı ve çapı ne olursa
olsun kökü, gövdesi ve tepesi olan yerli veya egzotik orijinli odunsu
bitkileri,
b) Ağaççık: Ormanlarda tabii olarak yetişen veya
emekle yetiştirilen, boyu 8 metreyi bulmayan, yaşı ve çapı ne olursa olsun
yerli veya egzotik orijinli odunsu bitkileri,
c) Aktif madde: Bitki koruma ürünleri içinde
bulunan biyolojik etki yapan maddeyi,
ç) Araştırma kurumu: Ormancılık araştırma
enstitüleri, Zirai araştırma enstitüleri, üniversiteler veya benzer
kurumları,
d) Asli orman ürünü: Her çeşit ağaç ev
ağaççıklardan elde edilen tomruk, direk, sanayi odunu, kağıtlık odun,
lif-yonga odunu, sırık, çubuk, yakacak odun gibi orman emvalini,
e) Bitki koruma ürünü: Orman bitkisi ve bitkisel
ürünlere arız olan zararlı organizmalar ile yapılacak kimyasal mücadelede
reçete yazılarak kullanılacak olan, kullanıcıya bir veya daha fazla aktif
madde içeren bir formülasyon halinde sunulan Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığınca ruhsatlandırılmış aktif madde ve preparatları,
f) Bitkisel ürün: Orman bitkisel orijinli, işlem
görmemiş veya basit bir işlemden geçmiş, bitki tanımına girmeyen asli orman
ürünleri ile odun dışı orman ürünleri,
g ) Bölge Müdürlüğü: Orman Bölge Müdürlüğünü,
ğ) Depo: Orman bitkilerinden yapılan üretimlerden
elde edilen yarı mamul, mamul, bitkisel ürünlerle, odun dışı orman bitkisel
ürünlerin depolandığı açık ve kapalı mekanları,
h) Fidanlık: Ağaç, ağaççık ve orman florasına ait
tohum ve fidanların üretildiği fidanlıkları,
ı) Fidanlık Müdürlüğü: Orman Fidanlık Müdürlüğünü,
i) Fidanlık Şefliği: Orman Fidanlık Müdürlüklerine
bağlı ilgili Fidanlık Şefliğini,
j) Flora: Ağaç ve ağaççıklarla birlikte orman alt
tabakasında yetişen, toprak muhafaza fonksiyonunu icra eden, ormanların
müşir bitkisi özelliğini taşıyan, gerektiğinde süs bitkileri olarak da
kullanılabilen, orman ekosisteminin canlı unsuru, odunsu ve otsu orman
bitkilerini,
k) Formülasyon: Bir veya birden fazla bir arada
kullanılabilecek aktif madde ile birlikte inaktif yardımcı ve dolgu
maddelerinin ilavesi ile uygulanabilir hale getirilmiş karışımı,
l) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
m) İşletme Müdürlüğü: Orman İşletme Müdürlüğünü,
n) İşletme Şefliği: Orman İşletme Müdürlüklerine
bağlı ilgili Orman İşletme Şefliğini,
o) Laboratuvar: Kamu kurum ve kuruluşları ile orman
fakültelerine ait laboratuvarları ve özel sektöre ait akredite olmuş
laboratuvarları,
ö) Meslek mensubu: Orman yüksek mühendisi ve orman
mühendisi unvanına haiz olup, 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman
Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanun
çerçevesinde ormancılık büroları veya şirketlerini kurmak ya da faaliyet
alanlarında hizmet akdi ile çalışmak amacıyla Oda tarafından
ruhsatlandırılan kişileri,
p) Mesul müdür: Özel orman sahiplerinin, 6831
sayılı Orman Kanununun 53 üncü maddesine göre, orman idaresine bildirmek
zorunda oldukları, 29/6/2006 tarihli ve 5531 sayılı Kanuna göre hazırlanıp
10/10/2009 tarihli ve 27372 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Orman, Orman
Endüstri ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisleri İle Serbest Meslek
Bürolarının Çalışma Alanlarına Dair Yönetmeliğin 15 inci maddesi birinci
fıkrasının (d) bendine göre belirlenen meslek mensubunu,
r) Oda: TMMOB Orman Mühendisleri Odasını,
s) Odun dışı orman ürünü: Her türlü orman ağaç,
ağaççık, çalı ve otsu bitkilerinden elde edilen balzamik yağlar ile
bunların kabuk, meyve, sürgün, yaprak, çiçek, tohum, kök, soğan, yumru ve
rizomları ile mantar ve benzeri ürünleri,
ş) Orman bitkisi: Orman ekosistemini oluşturan
ağaç, ağaççık ve florasını oluşturan, yerli ve/veya egzotik orijinli canlı
odunsu ve otsu bitkileri,
t) Orman idaresi: Orman Genel Müdürlüğünün merkez
ve taşra teşkilatını,
u) Ormancılık büroları: 8/4/2009 tarihli ve 27194
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ormancılık ve Orman Ürünleri Bürolarının
Kuruluş ve Çalışma Esasları Yönetmeliği hükümlerine göre kurulan serbest
ormancılık veya serbest yeminli ormancılık büroları ile şirketlerini,
ü) Reçete: Orman bitkisi ve bitkisel ürünlere arız
olan zararlı organizmalarla mücadelede, önerilecek bitki koruma ürünü aktif
maddesinin ticari ismi, dozu, gerektiğinde uygulamaya hazırlama ve uygulama
şekli gibi diğer tavsiyeleri içeren yetkili kişilerce doldurulan belgeyi,
v) Reçete yazma yetki belgesi: Bitki koruma
ürünlerini reçeteye yazmak üzere Genel Müdürlükçe yetkilendirilen kişiler
için düzenlenen belgeyi,
y) Teknik mücadele: Orman bitkisi ve bitkisel
ürünleri ile tohumlarına zarar veren organizmalarla mekanik, biyolojik,
kimyasal ve biyoteknik metotlarla yapılan mücadeleyi,
z) Üretim yeri: Orman bitkisi ve bitkisel ürünleri
ile tohumluklarının üretimlerinin yapıldığı açık veya kapalı mekânları,
devlet ormanı, özel orman, fidanlık alanlarını,
aa) Zararlı organizma: Orman bitkisi ve bitkisel
ürünleri ile tohumlarına zarar veren bitki, hayvan veya patojenik ajanların
tür, streyn veya biyotiplerini ,
bb) Zararlı organizmalar ile teknik mücadele: Orman
bitkisi ve bitkisel ürünlerini ile tohumlarına artım ve diğer kayıplara
neden olan organizmaların zararını önlemek amacıyla yapılan teknik-mücadele
faaliyetini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Orman Bitkisi ve Bitkisel Ürünlere Arız Olan
Zararlı Organizmalar ile Teknik Mücadele
Mücadele
yöntemleri
MADDE 5 – (1) Orman bitkisi ve bitkisel ürünlerine zarar
veren organizmalar ile mücadele , aşağıda belirtilen teknik yöntemlerden
biri veya birkaçı ile entegre olarak;
a) Mekanik mücadele: Zararlı organizmaların
yumurta, larva, pupa, linf ve erginlerini yakalamak, toplamak, yok etmek ve
zarar gören orman bitkilerini alandan uzaklaştırmak ve imha etmek şeklinde
yapılan mücadele,
b) Biyolojik mücadele: Orman bitkisi ve bitkisel
ürünlerinde artım ve diğer kayıplara neden olan organizmaların zararını
önlemek amacıyla canlı organizmalardan yararlanmak suretiyle yapılan
mücadele,
c) Kimyasal mücadele: Zararlı organizmaları temas,
solunum ve sindirim yoluyla etkileyen bitki koruma ürünleri kullanılarak
yapılan mücadele,
ç) Biyoteknik mücadele: Böceklerin üremek için salgıladıkları
eşeysel özel kokunun, tuzaklara yerleştirilmesi ile, cezbedilen zararlı
böceklerin toplanarak imha edilmesi suretiyle yapılan mücadeledir.
(2) Birinci fıkradaki teknik mücadele yöntemlerinin
açıklaması ve gerekli olan araç ve gereçler ile nitelikleri, uygulama şekli
Genel Müdürlükçe belirlenir.
Zararlı
organizmaları gözlem ve değerlendirme
MADDE 6 – (1) Ormanlara arız olan zararlı organizmalarla
yapılacak teknik-mücadeleye gözlem ve değerlendirme sonucuna dayalı olarak
karar verilir. Gözlem değerlendirme;
a) Ormanların yerden gözlemlenmesi-yerden sörvey;
zararlı organizmanın yayıldığı alanın ve yayılış hızının ağaç, ağaççık ve
floranın direncine göre birim alanda yersel metotlar ile ölçülmesi ve
değerlendirilmesi suretiyle,
b) Ormanların havadan gözlemlenmesi-havadan sörvey;
zararlı organizmaların görüldüğü alanların hava ve uydu araçlarıyla yapılan
gözlemlerin ve/veya çekilen hava fotoğraflarının yorumlanması ve
değerlendirilmesi suretiyle yapılır.
(2) Zararlı organizmanın popülasyon yoğunluğunun
değerlendirilmesinde; ekonomik zarar seviyesinin tespiti amacıyla orman
bitkisi ve bitkisel ürünlerinde zarara neden olan organizmaların en düşük
popülasyon yoğunluğu ve yayılma hızı belirlenir.
a) Zararlı organizmanın yayılma hızı ve ekonomik
zarar eşiği tahmin edilemiyorsa, teknik mücadele projesi hazırlanarak
mücadele yapılır veya yaptırılır.
b) Zararlı organizmanın yayılma hızı ve zarar
derecesi ekonomik zarar seviyesinin üzerinde tahmin ediliyor ise teknik
mücadele projesi hazırlanarak mücadele yapılır veya yaptırılır.
c) Zararlı organizmanın yayılma hızı ve zarar
derecesi ekonomik zarar seviyesinin altında tahmin ediliyor ise teknik
mücadele projesi yapılmaz ancak gözlemlere devam edilir.
(3) Ormanlarda gözlem ve değerlendirme,
zararlıların biyolojik döngülerine uygun olarak, Genel Müdürlükçe
belirlenecek esaslar doğrultusunda;
a) Devlet ormanlarında ilgili İşletme Şefi
tarafından,
b) Özel ormanlar ve özel ağaçlandırmalarla kurulan ormanlarda,
özel orman mesul müdürleri veya ormancılık büroları tarafından,
c) Orman Fidanlıklarında mülkiyeti orman olsun veya
olmasın ilgili Fidanlık Şefi tarafından,
ç) Özel Fidanlıklarda; sahipleri veya ormancılık
büroları tarafından,
d) Devlet ormanlarına bitişik özel ormanlar ve özel
ağaçlandırmalarla kurulan ormanlarda, zararlı organizmanın Devlet ormanına
sirayet etmesine engel olmak için, ilgili İşletme Şefi ile özel orman mesul
müdürleri tarafından yapılır veya ormancılık bürolarına yaptırılır. Bedeli
sahiplerinden tahsil edilir.
e) Ancak gerçek ve tüzel kişilere ait ormanlarda
zararlı organizmalarla mücadele yapılmaması ve zararlının Devlet
ormanlarına sirayet etme ihtimali olması durumunda bedeli sahiplerinden
tahsil edilmek üzere Orman Genel Müdürlüğünce yapılır veya yaptırılır.
(4) Hem orman hem de tarım arazilerinde zararlı
böcek ve hastalık görülmesi halinde teknik mücadele, Orman Genel Müdürlüğü
ile Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca müştereken belirlenen esaslara
göre, ormanlardaki böcek ve hastalıklar ile mücadele Orman Genel Müdürlüğü,
tarım alanlarındaki mücadele ise Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı yapar
veya yaptırır.
Mekanik
mücadele usul ve esasları
MADDE 7 – (1) Ormanlara arız olan zararlı organizmalar ile
yapılacak mekanik mücadele;
a) Toplama: Zararlıların yumurta, larva, pupa, linf
ve erginlerin bulunduğu, kök boğazı, kabuk, odun, toprak, sürgün, ibre ve
yaprak, tohum, kozalak, meyvelerinin ve bitki organlarının toplanması,
alandan uzaklaştırılması ve imha edilmesi,
b) Tuzak Odunu istifleri veya Tuzak Ağacı: Kabuk,
kambiyum veya odun içinde üreyen primer veya sekonder zararlı böceklerin
yumurta koymalarını ve pupa olmalarını sağlamak üzere kesilmiş veya
boğulmuş tuzak ağaçlarının hazırlanması ve tuzaklara gelen böceklerin bıraktığı
yumurta, larva, linf, pupaların ve erginlerin imha edilmesi,
c) Havuzlama ve Sulama: Satış depolarında veya
fabrikalarda kayın tomruklarını böcek ve mantar tasallutundan korumak üzere
istiflerin sulanması, orman emvallerinin su havuzlarına bırakılması,
fidanlıklarda zararlı organizmaların imha edilmesi için sulama kanalarının
suyla doldurulması,
ç) Tuzak yığınları: Fidanlıklarda zarar yapan Tel
Kurdu ve Dana Burnu ile mücadele için, mevsiminde fidanlıklarda oluşturulan
gübre ve kompost yığınlarından zararlı organizmaların toplanarak imha
edilmesi,
d) Tuzak bitkileri: Zararlı organizmaların kışlamak
veya beslenmek için farklı konukçu bitkilere cezp edilmesini sağlamak ve bu
konukçulara gelen zararlıların imha edilmesi,
e) Tuzak macunu: Ağaç gövdesinde kabuk düzeltilip
gövdeyi çevreleyecek şekilde uygun özellikli macunla halka oluşturularak
zararlıların ağaçtan toprağa inmesine veya ağaca çıkmasına mani olunması,
f) Tuzak hendekleri ve tuzak çukurları: Özellikle
fidanlıklarda korunmak istenen alanın etrafına kazılarak oluşturulan dik
hendeklere ve çukurlara düşen zararlıların imha edilmesi, faydalı
böceklerin serbest bırakılması,
g) Su altında bırakmak, vernik ve boya sürmek,
emprenye etmek, buharlama, ısıl işlem yapma, güneşte kurutma: Sulama imkanı
bulunan plantasyon sahalarında, toprakta pupa olan böceklere karşı sahayı
su altında bırakmak, böcek zararlarına karşı ahşap yüzleri verniklemek,
boyamak, tomrukları buharlama, fırınlamak ve güneşte kurutmak suretiyle
zararlıların imha edilmesi,
ğ) Tuzak aparatları: Zararlı organizmaların
yumurta, larva, pupa ve erginlerini yakalamak için geliştirilen tuzak
aparat malzemeleri ile zararlının yakalanması ve imha edilmesi,
şeklinde yapılır veya yaptırılır.
Biyolojik
mücadele usul ve esasları
MADDE 8 – (1) Biyolojik mücadele; Zararlı organizma
popülasyonunu azaltmak veya zararını durdurmak amacıyla zararlının doğal
düşmanlarından yararlanmak süretiyle yapılan mücadeledir. Biyolojik
mücadele aşağıda açıklanan canlı organizmalar ile yapılır;
a) Faydalı Parazit,parazoit, Mantar, Bakteri, virüs
ve diğer yararlı patojenlerin Doğada veya Laboratuvar ortamında üretilmesi
ve doğaya bırakılması suretiyle,
1) Parazit Böcekler ile; Belirli bir süre veya
gelişim dönemi süresince, tabii olarak kendinden daha kuvvetli başka zararlı
organizma üzerinde veya içinde yaşayarak ve onun zararına gelişerek çoğalan
organizmaların üretilmesi, çoğaltılması veyahut korunması suretiyle,
2) Bakteriler ile; Zararlı organizmaları etkileyen,
gelişimini engelleyen ve yaşamının sonlandırılmasında etkili olan faydalı
organizmanın kullanılması ile zararlı organizmanın gelişmesini yavaşlatmak
veya durdurmak suretiyle,
3) Virüsler ile; Faydalı virüslerin kullanılması
ile zararlı organizmaların gelişmesini durdurmak ve zarar gören dokunun
iyileşmesini sağlamak suretiyle,
b) Kuş Yuvaları Asılması: Zararlı böcek populasyon
yoğunluğun ekonomik zarar seviyesini aşma ihtimali bulunan ormanlarda
böcekler ile beslenen kuşların sayılarını arttırmak, barınma ve
çoğalmalarını sağlamak için TSE standartlarına uygun kuş yuvalarının
ormanlara asılması suretiyle,
c) Kırmızı Orman Karıncası Nakli: Zararlı organizma
tasallutu tehlikesi bulunan ormanlarda, şartları uygun olan yerlere,
kırmızı orman karıncası nakledilmesi suretiyle,
ç) Böcek Yiyen Hayvanlar: Zararlı organizmaları
yiyerek yaşamlarını sürdüren, yarasa, köstebek, kirpi, sivrifare, keklik,
sülün, tilki, porsuk, sincap ve gelincik gibi hayvanların korunarak,
toprakta yaşayan ve kışı toprak içerisinde geçiren zararlı böcekleri ve
özellikle mayıs böceği larvalarını yiyen yabani domuzlardan yararlanmak
suretiyle,
d)Yırtıcı Böcekler: Zararlı organizmaların
populasyon yoğunluğunun azaltılması gayesi ile, orman idaresince üretilen
veya ormancılık bürolarına ürettirilen yırtıcı böcekler kullanılmak
suretiyle,
e) Örümcekler ve Akarlar: Ormanda yaşayan faydalı
örümcek grupları özellikle kelebek tırtılları ve yaprak bitlerini yiyen,
ördükleri ağ sayesinde uçan böcekleri yakalayan, ipeğimsi salya ile
larvaları yakalayan faydalı örümcekler ile zararlı organizmaların yumurta
ve larvalarını yiyen akarların korunması suretiyle
yapılır veya yaptırılır.
Kimyasal
mücadele usul ve esasları
MADDE 9 – (1) Zararlı organizmalarla kimyasal mücadelede
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca ruhsatlandırılmış ilaçlar
kullanılır.
(2) Öncelikli olarak mücadelede kitin sentezi
engelleyici ve bakteri kökenli ilaçlar kullanılır. Hedef zararlıyla
mücadelede, Kitin sentezini engelleyici, zararlı organizma veya bakteri
kökenli ilaçlar mevcut değil ise Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca
ruhsatlandırılmış diğer ilaçlar kullanılır.
(3) Zararlı organizmaya ait ülkemizde ruhsatlı bir
ilaç bulunmaması durumunda, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından izin
alınarak yurt dışından ilaç getirilerek kullanılır.
(4) Kimyasal mücadele, Yönetmelikte yetkilendirilen
gerçek ve tüzel kişiler tarafından ve/veya nezaretindeki kişilerce Genel
Müdürlükçe düzenlenen esaslar dahilinde, gerekli tedbirler alınmak
suretiyle yapılır.
Biyoteknik
mücadele usul ve esasları
MADDE 10
– (1) Zararlıların biyolojisi, fizyolojisi
ve davranışları üzerine etkili olan bazı yapay ve doğal maddeler
kullanılarak mücadele yapılır.
a) Çiftleşme feromonları, alarm feromonları,
toplanma feromonları, iz–işaret feromonları, ısı ve ışık feromonları gibi
feromon ilaçlar ve tuzaklar kullanılmak suretiyle yapılan mücadeledir.
b) Biyoteknik mücadelede kullanılacak feromonlar
zararlı organizmalarını toplamada etkili oldukları ruhsatla belirlenmişse
bu ruhsatlı feromonlar kullanılır. Şayet zararlı organizmaların ruhsatlı
feromonu yoksa yurt dışından temin edilerek kullanılır.
Ormanlara
arız olan zararlı organizmalar ile teknik mücadeleyi yapacak birimler
MADDE 11
– (1) Devlet ormanlarında görülen
zararlı organizmalar ile teknik mücadele orman idaresince yapılır veya
ormancılık bürolarına yaptırılır.
(2) Gerçek ve tüzel kişilere ait özel ormanlarda,
özel ağaçlandırmalar ile kurulan ormanlarda, devlet ormanlarıyla sınır
oluşturmayan alanlarda zararlı organizmalar ile teknik mücadele sahipleri
tarafından ormancılık bürolarına; devlet ormanları ile sınır oluşturan
alanlarda ise sahipleri ile orman idaresi müştereken belirleyecek esaslara
göre ormancılık bürolarına yaptırılır.
(3) Devlet ormanı ve bu ormana bitişik tarım
arazilerinde tespit edilen zararlı organizmalar ile teknik mücadele Genel
Müdürlük ile Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca müştereken belirlenen
esaslara göre Devlet ormanlarında Orman idaresi, tarım alanlarında ise
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca yapılır veya yaptırılır.
Fidanlıklarda
zararlı organizmalar ile teknik mücadele
MADDE 12
– (1) Genel Müdürlüğe ait
fidanlıklarda mülkiyetine bakılmaksızın zararlı organizmalarla teknik
mücadele, Orman idaresi tarafından yapılır veya yaptırılır.
(2) Özel fidanlıklarda zararlı organizmalarla
teknik mücadele yetki belgesi bulunan orman mühendisi unvanına haiz
sahipleri tarafından yapılır veya ormancılık bürolarına yaptırılır.
Park-bahçe,
mezarlık ve yol kenarı ağaçlandırmalarında zararlı organizmalar ile teknik
mücadele
MADDE 13
– (1) Belediyelerin kontrolündeki
park ve bahçelerdeki orman bitkilerine arız olan zararlı organizmalar ile
yapılacak teknik mücadele belediye bünyesindeki yetki-belgesi bulunan orman
mühendislerince yapılır veya ormancılık bürolarına yaptırılır.
(2) Özel mülkiyete ait park-bahçelerdeki orman
bitkilerine arız olan zararlı organizmalar ile yapılacak teknik mücadele
eğitim almış sahiplerince yapılır veya ormancılık bürolarına yaptırılır.
(3) Yol kenarı ağaçlandırmalarındaki orman
bitkilerine arız olan zararlı organizmalara yapılacak teknik mücadele Orman
idaresince yapılır veya ormancılık bürolarına yaptırılır.
(4) Belediyelere ait mezarlıklardaki orman
bitkilerine arız olan zararlı organizmalarla yapılacak teknik mücadele,
belediye bünyesindeki yetki belgesi bulunan orman mühendislerince yapılır
veya ormancılık bürolarına yaptırılır.
(5) Köy tüzel kişilerine ait mezarlıklardaki orman
bitkilerine arız olan zararlı organizmalarla yapılacak teknik mücadele
orman idaresince yapılır veya ormancılık bürolarına yaptırılır.
Zararlı
organizmalar ile yapılacak teknik mücadelede hazırlanacak dokümanlar
MADDE 14
– (1) Devlet ormanı ve özel
ormanlardaki orman bitkisi ve bitkisel ürünlere zarar veren organizmalar
ile yapılacak teknik mücadele için aşağıdaki dokümanlar düzenlenir.
a) Tarama raporu (EK:1),
b) Zararlı organizmayı duyurma raporu (EK:2),
c) Zararlı organizmayı teşhis numune fişi (EK:3),
ç) Teknik mücadele projesi (Mücadele metoduna uygun
olarak) (EK:4),
d) Mücadele sonu raporu (EK:5).
(2) Birinci fıkradaki dokümanlar; özel ormanlarda
ormancılık bürolarınca, devlet ormanlarında orman idaresince düzenlenir
veya ormancılık bürolarına düzenlettirilir. Bu dokümanlar ilgili mevzuatta
aksi belirtilmediği sürece en az dört takım düzenlenir. Özel ormanlarda
ormancılık bürolarınca düzenlenen belgelerden bir takımı düzenleyen
ormancılık bürosunda kalır, diğer üç takımı orman sahibine verilir.
Yetkilendirilen orman İşletme şeflikleri ve fidanlık şefliklerince
düzenlenen belgelerden bir takımı işletme ve/veya fidanlık müdürlüğüne bir
takımı ise bölge müdürlüğüne gönderilir.
(3) Ormancılık bürolarına yaptırılan birinci
fıkradaki dokümanlarda; düzenleyen hanesi, dokümanı düzenleyen büronun adı,
meslek mensubunun adı ve soyadı, imzası, odadan aldığı resmi kaşesi tatbik
edildikten ve odanın mesleki denetimine tabi tutulduktan sonra devlet
ormanlarına ait olanlar tasdik için ilgili orman idaresine, gerçek ve özel
hukuk tüzel kişilerine ait olanlar da orman sahiplerine teslim edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Orman Bitkisi Reçetesine İlişkin Hükümler
Reçete
yazma yetkisi alabilecek kişiler ve reçete yazılması
MADDE 15
– (1) Orman Bitki Koruma Ürünü
Reçete Yazma Yetki Belgesi almak için Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak
koşuluyla aşağıda belirtilen kişiler başvurabilirler.
a) 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri
Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanuna göre,
Orman Mühendisleri Odasınca düzenlenen sınavlı, sertifikalı eğitim programı
sonunda yapılan sınavda başarı göstererek yetki belgesi alan orman
mühendisi unvanlı meslek mensupları,
b) Orman entomolojisi, fitopatoloji programında
orman bitkilerinde zarar yapan organizmalarla mücadele esasları üzerine
yüksek lisans ve doktora yapmış olan orman mühendisi, orman endüstri
mühendisi unvanlı meslek mensupları,
c) Orman idaresine ait birimlerde orman zararlılarıyla
mücadele alanında ve orman işletme şefliği ya da fidanlık şefliğinde en az
üç yıl hizmeti olan orman mühendisleri,
ç) Orman idaresinde görevli ve orman idaresince
düzenlenecek eğitim programı sonunda yetki belgesi alan orman mühendisleri,
d) Belediyelerde görevli ve Orman Mühendisleri
Odasınca yapılan sınavlı, sertifika programı sonunda yapılan sınavda başarı
göstererek yetki belgesi alan orman mühendisleri,
(2) Ormanlardan elde edilen ve canlı olmayan
bitkisel ürünlere arız olan zararlı organizmalara reçete yazmaya, Orman
Mühendisleri Odasınca yapılan sınavlı, sertifika programı sonunda sınavda
başarı göstererek yetki belgesi alan orman endüstri mühendisleri,
(3) En az 4 yıllık lisans eğitimi veren
fakültelerin veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul
edilen yurt içindeki veya yurtdışındaki öğretim kurumlarının orman
mühendisliği, orman endüstri mühendisliği bölümünden mezun olanlar 1 ve 2
nci fıkradaki haklardan yararlanır.
Reçete
yazma yetkisinin kullanılması
MADDE 16
– (1) Orman İdaresinde,
Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentleri
kapsamında, görev yapan orman mühendisleri; Devlet ormanlarında ve orman
fidanlıklarındaki bitkiler ve bitkisel ürünlere arız olan zararlı
organizmalara ilişkin olarak orman idaresinin yapacağı veya yaptıracağı
mücadele için ihtiyaç duyulan bitki koruma ürününü yazmaya yetkilidir.
(2) Belediyelerde çalışan ve Orman Mühendisleri
Odasınca düzenlenen sınavlı, sertifika programına katılan ve yapılan
sınavda başarı göstererek yetki belgesi alan orman mühendisleri
belediyelerin görev alanlarındaki park, bahçe, mezarlık ve yol
kenarlarındaki orman bitkilerine reçete yazmaya yetkilidir.
(3) Ormancılık bürolarında çalışan ve Orman
Mühendisleri Odasınca düzenlenen sınavlı, sertifika programına katılan ve
yapılan sınavda başarı göstererek yetki belgesi alan orman mühendisi
unvanlı meslek mensupları; özel ormanlar, özel ağaçlandırma ile kurulan
ormanlar, özel fidanlıklar, park ve bahçelerdeki orman bitkileri ile talep
halinde devlet ormanları ve belediyelerin sorumluluğundaki park-bahçe, yol
kenarlarındaki orman bitkileri ile bitkisel ürünlere reçete yazmaya
yetkilidir.
(4) Genel Müdürlükten Orman Bitki Koruma Ürünü
Reçete Yazma Yetki Belgesi almayan kişiler orman bitki ve bitkisel ürünlerinde
kullanılacak bitki koruma ürünü reçetesi yazamazlar.
Reçete
yazma yetki belgesinin düzenlenmesi
MADDE 17
– (1) Orman Bitki Koruma Ürünü
Reçete Yazma Yetki Belgesi almak isteyen kişiler, aşağıdaki belge ve
bilgiler eklenmiş olarak EK:6’daki dilekçe ile Genel Müdürlüğe başvuruda
bulunur.
a) Diploma veya geçici mezuniyet belgesinin aslı ve
onaylanmak üzere 1 adet fotokopisi ya da bunlara denkliği Yükseköğretim
Kurulu tarafından kabul edilen yurtdışındaki öğretim kurumlarından mezun
olanlar için diploma denklik belgesinin aslı veya onaylı örneği,
b) Nüfus cüzdanı fotokopisi,
c) İşyeri adresi veya yazışma adresi ile telefon
numarası,
ç) Son altı aylık sürede çekilmiş iki adet
fotoğraf,
d) Orman entomolojisi, fitopatolojisi programında orman
bitkilerinde zarar yapan organizmalarla mücadele esasları üzerine yapılmış
yüksek lisans veya doktora belgesi/orman idaresinde orman zararlıları
mücadele alanında ve orman işletme şefliği ya da fidanlık şefliğinde en az
üç yıl görev yaptığına dair orman idaresinden alınmış belge.
(2) Birinci fıkradaki belgeler, reçete yazma
yetkisi alacak meslek mensupları için Oda tarafından, orman idaresinde
görevli olanlar için ise Orman Bölge Müdürlüğü kanalıyla Genel Müdürlüğe
gönderilir.
(3) Başvurusu uygun bulunan kişilere Genel Müdürlük
tarafından Ek-7’de yer alan orman bitkisi ve bitkisel ürünlerine “Orman
Bitki Koruma Ürünü Reçete Yazma Yetki Belgesi” verilir.
Reçete
yazma yetkisine sahip olan kişilerin yetki ve sorumlulukları
MADDE 18
– (1) Orman bitkisi ve bitkisel
ürünlerine, bitki koruma ürünü reçete yazma yetkisi alan kişiler tüm
illerde reçete yazabilir.
(2) Reçete yazan yetkili kişiler yazdığı reçetenin
içerdiği teşhis ve mücadele metodu ile teknik tavsiyeden sorumludurlar.
(3) Reçete yazma yetkisine sahip kişiler; Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından, Genel Müdürlükçe temin edilecek orman
bitkilerine kullanılacak bitki koruma ürünü ruhsat bilgilerini, kısıtlı
kullanım ve yasaklama kararlarıyla ilgili Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığına ait tamim ve teknik talimatlar ile etiket bilgilerini ve Genel
Müdürlük tebliğlerini takip ederler.
(4) Reçete yazma yetkisine sahip sertifikalı
kişiler; Genel Müdürlük ve/veya Oda tarafından yapılacak bilgilendirme
toplantılarına yılda en az bir defa katılırlar. Yılı içinde yapılan
bilgilendirme toplantılarının hiç birine mazeretsiz katılmayan sertifika
sahiplerinin reçete yazma yetkileri aynı yıl ve takip eden yıl için iptal
edilir. Takip eden yılda yapılacak toplantılara katılmamaları durumunda
reçete yazma yetkisi kaldırılır. Yeniden reçete yazma yetkisi almak isterse
Orman Mühendisleri Odasınca düzenlenen sınavlı sertifika programına
katılarak yapılan sınavda başarı göstermek suretiyle reçete yazma yetkisi
yeniden verilir.
(5) Reçete yazma yetkisine sahip eğitim almış,
orman idaresinde çalışan orman mühendisleri, orman idaresinin ilgili
birimleri tarafından düzenlenecek bilgilendirme toplantılarına yılda en az
bir defa katılırlar.
(6) Orman Bitki Koruma Ürünü Reçete Yazma Yetki
Belgesi alan kişiler; işi bırakmaları durumunda ellerindeki reçete
koçanlarını Orman Bölge Müdürlüklerine otuz gün içinde teslim ederler.
Adres değişikliği durumunda ise otuz gün içerisinde Genel Müdürlüğe yazılı
olarak bildirmek zorundadırlar.
(7) Reçete yazmaya yetkili kişiler; Genel Müdürlükçe
çıkarılacak orman bitkisi ve bitkisel ürün zararlıları ile mücadele
esaslarına ilişkin düzenlemelere uyarlar.
(8) Reçete yazmaya yetkili kişiler; ihbarı zorunlu
olan zararlı organizmalar ile yeni tespit edilen organizmaları yedi gün
içerisinde tespitin yapıldığı yerin görev ve sorumluluk alanı içerisinde
kaldığı Orman İdaresine bildirirler.
Bitki
koruma ürününü satın alanların sorumlulukları
MADDE 19
– (1) Reçete ile satın alınan
bitki koruma ürününün; tavsiye edilen doz ve uygulama şekli ile tavsiye edilen
orman bitkisi ve zararlı organizmalar dışında kullanılmasından doğacak
sorumluluk, bitki koruma ürününü satın alan ve kullananlara aittir.
Reçete
düzenleme ve muhafazasına ilişkin usul ve esaslar
MADDE 20
– (1) Reçete, Genel Müdürlük
tarafından orman bitkisi ve bitkisel ürünlerine, Bitki Koruma Ürünü Reçete
Yazma Yetki Belgesi verilen kişilerce, orman bitkisi ve bitkisel ürün
zararlıları ile mücadele esaslarını içerir tebliğe uygun olarak düzenlenir.
(2) Reçete yazma yetkisine sahip kişi, zararlı organizmadan
dolayı kendisine müracaat eden kişi veya kurumların talepleri doğrultusunda
ilgili alanda gerekli kontrol ve muayeneyi yaparak bitki koruma ürünü
reçetesini düzenler.
(3) Zarar yapan organizma tanınıyor ve bu nedenle
de arazide tanı amaçlı kontrol ve muayeneyi gerektirmeyen hallerde, kişi
veya kurum yetkilisinin yanında getirdiği zararlı organizma, bulaşık veya
zarar görmüş orman bitkisi ve bitkisel ürün örnekleri ve diğer bilgiler
doğrultusunda teşhis ve mücadele metodunu tespit ve tavsiyesini eder.
(4) Zararlı organizma tanısının yapılamaması ve
coğrafi bölge temelinde orman bitkisi veya bitkisel ürünü için yeni olması
halinde, en yakın orman idaresinden veya araştırma kurumundan alınan teşhis
sonucuna göre mücadele metodunu belirler, tavsiyesini yapar.
(5) Reçete, birinci ve ikinci nüshası ilgiliye
verilmek üzere üç nüsha düzenlenir. İlgili kişi bitki koruma ürününü
alırken; ikinci nüshasını bayide bıraktıktan sonra, bitki koruma
ürünlerinin bayiden alındığını kanıtlamak üzere, bayinin adı, adresi,
kaşesi, imzası ve tarih yazılıp onaylandıktan sonra birinci nüshasını geri
alır.
Reçetenin
şekli, basımı, dağıtımı, geçerlik süresi, saklama süresi ve koçan ücreti
MADDE 21
– (1) Reçete, EK:8’de belirtilen
örneğe göre birinci sayfası beyaz, ikinci sayfası pembe, üçüncü sayfası
sarı renkli olmak üzere üç nüshadan oluşur. Her bir koçana ayrı seri ve
varak numarası verilmiş, ellişer sayfalık koçanlar halinde Genel Müdürlükçe
kendinden karbonlu olarak basılır veya bastırılır ve Bölge Müdürlüklerine
dağıtılır.
(2) Bölge Müdürlükleri, teslim aldıkları reçete
koçanlarını takip defterine kaydederek, koçan seri numaraları belirtilmek
suretiyle zimmetli olarak uhdesinde çalışan reçete yazmaya yetkili kişilere
bedelsiz, reçete yazmaya yetkili meslek mensubu orman mühendisi ve orman
endüstri mühendislerine bedeli mukabili teslim eder.
(3) Bitki koruma ürünü yazılan reçetenin kullanım
süresi, zararlı organizmanın biyolojisine göre, reçete yazan kişi
tarafından belirlenir. Reçetede süre belirtilmemiş ise bir aylık süreyle
geçerlidir. Bu süre içinde kullanılmayan reçeteler geçersiz kabul edilir.
(4) Her yıl 1 Ocak tarihinden geçerli olmak üzere
Ocak ayı içerisinde Genel Müdürlükçe reçete koçan bedeli belirlenir.
(5) Kesilen reçete koçanlarının bulunduğu cildin
tamamı kullanıldıktan sonra dip koçanları sıra numaraları birbirini takip
edecek şekilde eksiksiz olarak teslim alınan bölge müdürlüğüne teslim
edilir. Bölge Müdürlüğü kullanılmış reçete ciltlerini beş yıl süreyle
muhafaza eder ve beşinci yılın sonunda tutanak ile imha eder. İmha edilen
reçete koçanlarının numaralarını kayıtlardan düşülmek üzere Genel Müdürlüğe
gönderir.
Reçete ve
reçete yazma yetkisinin denetimi
MADDE 22
– (1) Orman idaresi, orman bitkisi
ve bitkisel ürün zararlıları ile mücadele esaslarına ilişkin Genel
Müdürlükçe çıkartılacak düzenlemelere uygun olarak reçete yazılmasını ve
reçetelere ilişkin diğer hususların denetimlerini yapar veya serbest
yeminli ormancılık bürolarına yaptırabilir.
(2) Reçete yazmaya yetkili kişiler, reçetelerin
denetlenmesi ile ilgili her türlü bilgi ve belgeyi istenildiğinde orman
idaresi yetkililerine veya yetki verilmiş serbest yeminli ormancılık
bürolarına ibraz etmekle yükümlüdür.
(3) Reçete ve reçete yazma ile ilgili yapılacak
denetimlerde aşağıdaki hususlara bakılır.
a) Bitki koruma ürünü reçetesinin ruhsatlı ürünlere
ait olup olmadığı,
b) Bitki koruma ürünü reçetesinin yetkili kişi
tarafından düzenlenip düzenlenmediği,
c) Yasaklanan veya kısıtlama getirilen bitki koruma
ürünlerinin reçeteye yazılıp yazılmadığı,
ç) Reçetede belirtilen bölümlerin boş bırakılıp,
bilgilerin eksik doldurulup doldurulmadığı,
d) Genel Müdürlükçe ve/veya Oda tarafından yapılan
bilgilendirme toplantılarına katılıp katılmadığı,
e) Bitki ve zararlı organizma biyolojisi dikkate
alınmadan, mücadele dönemi dışında uygulama içeren reçete düzenlenip
düzenlenmediği,
(4) Denetim sonucunda yukarıdaki fıkralarda
belirtilen hususların tespiti halinde, reçete yazma yetkisine sahip olan
kişi ilk defasında yazılı olarak uyarılır ve tekrarı halinde yetki belgesi
iptal edilir.
Reçete
yazma yetkisinin iptali
MADDE 23
– (1) Reçete yazma yetkisine sahip
kişi, yapılan denetimde bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davranmaktan
dolayı bir kez uyarıldıktan sonra aynı durumun devam etmesi veya ikinci kez
tekrarı durumunda reçete yazma yetkisi Bölge Müdürlüğünün teklifi Genel
Müdürlüğün onayına istinaden iptal edilir.
(2) Reçete yazma yetkisi iptal edilen kişilere,
yetki iptali tarihinden itibaren üç yıl geçtikten sonra talep etmesi ve
gerekli şartları taşımaları halinde, sınavlı sertifika programına tekrar
katılarak sınavda başarı göstermesi koşuluyla yeniden reçete yazma yetki
belgesi verilir.
(3) Kendi isteği ile yetki belgesi iptal edilen
kişiler yeniden yetki belgesi alma talebinde bulunmaları halinde üç yıllık
sürenin aşılmaması durumunda talep ettiği yıldaki bilgilendirme
toplantısına katılmak şartı ile yetki belgesi yeniden düzenlenir, bu
sürenin aşılması durumunda bu maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.
(4) Orman idaresinde görev yapan ve hizmet içi
eğitimlere katılarak görev alanında reçete yazma yetkisi verilmiş orman
mühendislerinin bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davranması durumunda
disiplin hükümleri uygulanır.
(5) Belediyelerde görevli ve Orman Mühendisleri
Odasınca yapılan sınavlı sertifika programı sonunda başarı göstererek yetki
belgesi alan orman mühendislerinin bu Yönetmelik hükümlerine aykırı
davranması durumunda disiplin hükümleri uygulanmak üzere ilgili
belediyelere bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bitki Koruma Ürünlerinin Uygulanması ile İlgili
Hükümler
Bitki
koruma ürünlerinin uygulanması
MADDE 24
– (1) Bitki koruma ürünü
uygulamaları; orman alanlarında Genel Müdürlük personelince, Kamuya açık
park, bahçe, kent ormanı, alleler, yol kenarı ağaçlandırmaları ile orman
bitkisel ürünlerin bulunduğu açık alan ve kapalı depolarda ve üretim
yerlerinde, yetkili meslek mensupları tarafından veya bunların nezaretinde
ve sorumluluğunda yapılır.
Orman
bitkisi ve bitkisel ürünlere bitki koruma ürünleri uygulamasını yapacak
kişiler
MADDE 25
– (1) Orman bitkilerine, bitki
koruma ürünü uygulamaları aşağıda belirtilen gerçek ve tüzel kişilerce
yapılır.
a) Devlet ormanlarında;
1) Bu alanda görevlendirilen yetkili orman
mühendisi tarafından yapılır veya nezaretinde yaptırılır.
2) Orman idaresinin talebi halinde Kamu İhale
Mevzuatına göre ormancılık bürolarına yaptırılır.
b) Gerçek ve tüzel kişilere ait özel ormanlar ile
özel ağaçlandırma suretiyle kurulan ormanlarda; yetki belgesi almış orman
mühendislerine veya ormancılık bürolarına yaptırılır.
1) Yüzölçümü otuz dekar kadar olan ormanlarda
ormancılık büroları veya eğitim almış sahipleri tarafından yapılır.
2) Yüzölçümü otuz dekar ve daha büyük olan
ormanlarda ormancılık bürolarınca yapılır.
c) Kamuya açık park, bahçe, yol kenarı
ağaçlandırmalarında;
1) Belediyelerde görevli ve yetki belgesi almış
orman mühendislerince yapılır.
2) Belediyelerin veya ilgili kamu kurumunun talep
etmesi halinde Kamu İhale Mevzuatına göre ormancılık bürolarına yaptırılır.
ç) Orman bitkisi bulunan özel park ve bahçelerde;
1) Eğitim almış sahipleri tarafından yapılır veya
ormancılık bürolarına yaptırılır.
d) Devlet Orman Fidanlıklarında;
1) Fidanlık Müdürlüğüne ve/veya fidanlık şefliğinde
görevli ve yetkili orman mühendisince yapılır veya nezaretinde yaptırılır.
2) Orman idaresinin talebi halinde Kamu İhale
Mevzuatına göre ormancılık bürolarına yaptırılır.
e) Özel Fidanlıklarda;
1) Eğitim almış sahiplerince yapılır veya
ormancılık bürolarına yaptırılır.
(2) Orman bitkisel ürünlerine, bitki koruma ürünü
uygulamaları aşağıda belirtilen gerçek ve tüzel kişilerce yapılır.
a) Orman idaresi dışında, gerçek ve tüzel kişilere
ait açık alan ve kapalı depolardaki orman bitkisel ürünlerine bitki koruma
ürünü ormancılık bürolarınca veya hizmet akdi ile çalıştırılan yetkili
meslek mensuplarınca yapılır.
b) Orman idaresine ait açık alan ve kapalı
depolarda bulunan bitkisel ürünlere bitki koruma ürünlerinin uygulanmasını
görevli ve yetkili orman mühendisleri yapar veya nezaretinde yaptırır.
Orman idaresinin talebi halinde ise Kamu İhale Mevzuatına göre ormancılık
bürolarına yaptırılır.
Özellikli
alanların korunması
MADDE 26
– (1) Yer altı ve yerüstü su
kaynakları, sulak alanlar ve yoğun kullanımı olan rekreasyon alanlarında
bitki koruma ürünlerinden kaynaklı kirliliği engelleyecek gerekli tedbirler
alındıktan sonra bitki koruma ürünü ve düşük sürüklenme sağlayan uygun
bitki koruma ürünü ve uygulama teknikleri kullanılır.
(2) Bal ormanları ve bal üretiminde önemli yeri
olan çam pamuklu koşnilinin yoğun olarak bulunduğu ormanlar kimyasal
mücadele dışında tutulur.
(3) 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu kapsamına
giren korunan alanlardaki ormanlara arız olan zararlı mikroorganizmalar ile
teknik mücadele, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünün uygun
görüşleri alınarak yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sertifikalı Eğitim ve Çeşitli Hükümler
Sertifikalı
eğitim
MADDE 27
– (1) Orman bitkisi ve bitkisel
ürünlere zarar veren organizmalarla teknik mücadele yapacak ve
yetkilendirilecek orman idaresindeki görevliler için Genel Müdürlükçe
eğitim verilir.
(2) Serbest çalışan meslek mensupları için Oda
tarafından sınavlı sertifikalı eğitim düzenlenir. Eğitimler, Genel Müdürlük
ve Oda tarafından birlikte de yapılabilir. Düzenlenen eğitim programı
sonunda yapılan sınavda başarı gösterenlere yetki belgesi verilir.
(3) Genel Müdürlük ile Oda, sertifikalı eğitimlerde
işbirliği yapar.
(4) Sertifikalı eğitimler aşağıdaki konularda
yapılır:
a) Türkiye orman bitkisi ve orman bitkisel
ürünlerine zarar veren organizmaların teşhis, tanı, biyolojik evreleri ve
yayılışları,
b) Teknik mücadele uygulama usul ve esasları,
c) Orman bitkisi ve bitkisel ürünlerine zarar veren
organizmalarla yapılacak kimyasal mücadelede kullanılacak ruhsatlı bitki koruma
ürünlerinin tanıtımı ve çevreye zararları,
ç) Bitki koruma ürünlerinin reçeteye yazılması ve
uygulanması esasları,
d) Mekanik, biyolojik, biyoteknik mücadelede
kullanılacak araçların tanıtımı ve uygulama esasları,
e) Yırtıcı böceklerin, parazit, parazoid, faydalı
virüs, faydalı bakteri üretilmesi ve korunması esasları.
(5) Eğitimler Genel Müdürlük ve Oda’nın internet
sayfalarında duyurulmak suretiyle yılda en az bir kez, talep durumuna göre
daha fazla yapılabilir.
(6) Serbest Meslek Mensuplarına eğitimler sonunda
sınav düzenlenerek 70 puan alanlara EK:9’deki sertifika belgesi verilir.
Bilgilendirme
toplantısı
MADDE 28
– (1) Genel Müdürlük ve Oda
birlikte teknik mücadele için Bitki Koruma ürünü uygulama yetkisine sahip
ormancılık büroları ve reçete yazma yetkisine sahip meslek mensupları için
yılda en az bir kez olmak üzere bilgilendirme toplantısı yapar. Bu
toplantılara, Orman İdaresinde görevli Orman Mühendislerinden Genel
Müdürlükçe katılmaları uygun görülenler iştirak ettirilir. Toplantılara
ilişkin bilgiler Genel Müdürlük ve oda tarafından orman idaresinde
çalışanlara ve serbest meslek mensuplarına internet yolu ile duyurulur.
(2) Bilgilendirme toplantılarında; teknik
mücadelede konusunda dünyadaki yeni gelişmeler, ülkemizdeki mevcut durumun
değerlendirilmesi ve yapılması gerekenler hakkında bilgi verilir.
(3) Bu toplantılara, geçerli mazeretleri olanların
dışında, orman idaresindeki ilgili kamu görevlileri, ormancılık büroları ve
reçete yazma yetkisine sahip meslek mensupları katılmak zorundadır.
Ücret
MADDE 29
– (1) Ormancılık bürolarından
yapılacak hizmet satın almalarında; 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman
Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunun
13 üncü maddesine göre Oda tarafından belirlenen asgari ücret tarifesi
uygulanır.
Yaptırımlar
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmeliğe aykırı iş ve
işlem yapanlar hakkında idari ve adli hükümler uygulanır.
Yürürlük
MADDE 31–
(1) Bu Yönetmeliğin 1 inci, 2 nci,
3 üncü, 4 üncü, 5 inci, 6 ncı, 7 nci, 8 inci, 9 uncu, 10 uncu, 11 inci, 12
nci, 13 üncü, 14 üncü ve 27 nci maddeleri yayımı tarihinde, diğer maddeleri
yayımı tarihinden altı ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 32
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Orman Genel Müdürü yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|