Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
ELEKTRONİK TİCARETTE HİZMET SAĞLAYICI VE ARACI
HİZMET
SAĞLAYICILAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, hizmet
sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcıların elektronik ticaret işlemlerinin
yapıldığı ağ üzerinde bulundurmakla yükümlü oldukları genel bilgiler ile
sözleşme öncesinde ve sipariş sürecinde alıcılara sunmaları gereken
bilgilere ve elektronik ticaret ile ilgili diğer uygulamalara ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, hizmet sağlayıcı ve aracı
hizmet sağlayıcıların ağ üzerinde mal veya hizmet satışına ilişkin sözleşme
ve siparişlerdeki bilgi verme yükümlülükleri ile elektronik ticaretle
ilgili diğer tedbirleri kapsar.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri, münhasıran elektronik
posta, telefon araması, kısa mesaj veya elektronik ortamda doğrudan
iletişime imkân veren benzeri bireysel iletişim araçlarıyla yapılan
sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 23/10/2014
tarihli ve 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanuna
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ağ: Elektronik ticarete dair işlemlerin
yapılmasına imkân sağlayan internet gibi bilgisayar tabanlı ortamları,
b) Alıcı: Elektronik ticarete konu mal veya hizmeti
satın alan ya da satın alma amacıyla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
c) Aracı hizmet sağlayıcı: Başkalarına ait iktisadî
ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını sağlayan
gerçek ya da tüzel kişileri,
ç) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
d) Elektronik ortam: Verilerin sayısallaştırılarak
depolanması, işlenmesi, saklanması ve iletilmesinin sağlandığı ortamı,
e) Elektronik ticaret: Fizikî olarak karşı karşıya
gelmeksizin, elektronik ortamda gerçekleştirilen çevrim içi iktisadî ve
ticari her türlü faaliyeti,
f) Genel Müdürlük: İç Ticaret Genel Müdürlüğünü,
g) Hizmet sağlayıcı: Elektronik ticaret
faaliyetinde bulunan gerçek ya da tüzel kişileri,
ğ) İl Müdürlüğü: Ticaret il müdürlüğünü,
h) Kanun: 6563 sayılı Elektronik Ticaretin
Düzenlenmesi Hakkında Kanunu,
ı) Kayıtlı elektronik posta (KEP): Elektronik
iletilerin gönderimi ve teslimatı da dâhil olmak üzere kullanımına ilişkin
olarak hukukî delil sağlayan, elektronik postanın nitelikli şeklini,
i) Merkez adresi: Tacirler için ticaret siciline
tescilli adresi, esnaflar için iş yeri adresini, sabit iş yeri olmayanlar ile
tacir veya esnaf olmayanlar için ise yerleşim yeri adresini,
j) Merkezî Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS) numarası:
Genel Müdürlük bünyesindeki MERSİS tarafından verilen ve özel algoritma ile
üretilmiş tekil numarayı,
k) Meslek odası: 18/5/2004
tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve
Borsalar Kanunu ile 7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar
Meslek Kuruluşları Kanununa tabi odaları,
l) Onaylanmış telefon numarası: Hizmet sağlayıcı
tarafından beyan edilen ve aracı hizmet sağlayıcı tarafından gönderilen bir
doğrulama koduyla onaylanan numarayı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Hizmet
sağlayıcının bilgi verme yükümlülüğü
MADDE 5 – (1) Hizmet sağlayıcı, elektronik ticaret
faaliyetine başlamadan önce kendine ait elektronik ticaret ortamında
aşağıdaki bilgileri eksiksiz olarak bulundurur:
a) Tebligata elverişli KEP adresi, elektronik posta
adresi ve telefon numarası ile varsa işletme adı veya tescilli marka adı.
b) Mensubu olduğu meslek odası ve varsa üyesi
olduğu sektörel kuruluşlar ile meslekle ilgili
davranış kuralları ve bunlara elektronik olarak ne şekilde
ulaşılabileceğine ilişkin bilgiler.
c) Tacir ise ayrıca ticaret unvanı, MERSİS numarası
ve merkez adresi.
ç) Esnaf ise ayrıca adı ve soyadı, vergi kimlik
numarası ve merkez adresi.
(2) Tacir veya esnaf olmayan hizmet sağlayıcı,
kendine ait elektronik ticaret ortamında adı ve soyadını veya unvanını,
merkez adresini, tebligata elverişli KEP adresini, elektronik posta
adresini ve telefon numarasını eksiksiz olarak bulundurur.
(3) Hizmet sağlayıcı birinci ve ikinci fıkralarda
belirtilen bilgilerini, ağ üzerindeki ana sayfasında ve doğrudan ulaşılabilecek
şekilde “iletişim” başlığı altında sunar.
(4) Aracı hizmet sağlayıcı üzerinden satış yapan ve
tacir veya esnaf olan hizmet sağlayıcı, elektronik ticaret faaliyetine
başlamadan önce, aracı hizmet sağlayıcı tarafından kendine tahsis edilen
alanda aşağıdaki bilgileri eksiksiz olarak bulundurur:
a) Ticaret unvanı, işletme adı veya tescilli marka
adı bilgilerinden en az biri.
b) Tebligata elverişli KEP adresi.
c) Esnaflar için vergi kimlik numarası, tacirler
için MERSİS numarası.
ç) Merkez adresi ve onaylanmış telefon numarasının
aracı hizmet sağlayıcıda bulunduğuna ilişkin bilgi.
(5) Aracı hizmet sağlayıcı üzerinden satış yapan ve
tacir veya esnaf olmayan hizmet sağlayıcı, aracı hizmet sağlayıcı
tarafından kendine tahsis edilen alanda aşağıdaki bilgileri eksiksiz olarak
bulundurur:
a) Adı ve soyadı.
b) İkametgâhının bulunduğu il.
c) Merkez adresi ve onaylanmış telefon numarasının
aracı hizmet sağlayıcıda bulunduğuna ilişkin bilgi.
(6) Bu
maddede yer alan bilgilerdeki değişikliklere ilişkin güncellemeler, hizmet
sağlayıcı tarafından değişikliğin gerçekleştiği gün yapılır.
(7) Bu maddede yer alan bilgilerin doğruluğundan
hizmet sağlayıcı sorumludur.
Aracı
hizmet sağlayıcının yükümlülükleri
MADDE 6 –
(1) Alıcı ve hizmet sağlayıcı
arasında alım satım işleminin yapıldığı elektronik ticaret pazar yerlerini
işleten aracı hizmet sağlayıcılar, kendileriyle ilgili olarak 5 inci
maddenin birinci ve ikinci fıkralarındaki yükümlülükleri aynı usulle yerine
getirir.
(2) Aracı hizmet sağlayıcı, elektronik ticaret
ortamı sunduğu hizmet sağlayıcıya ilişkin bilgilerin, hizmet sağlayıcıya
tahsis edilen alanda gösterilebilmesi ve güncellenebilmesi için gerekli
teknik imkânları sağlar.
(3) Aracı hizmet sağlayıcı, hizmet sağlayıcının
elektronik ticaret faaliyetine başlamasından önce 5 inci maddenin dördüncü
ve beşinci fıkralarındaki yükümlülüklerini yerine getirmesini sağlar.
(4) Aracı hizmet sağlayıcı, hizmet sunduğu
elektronik ortamı kullanan gerçek ve tüzel kişiler tarafından sağlanan
içeriği kontrol etmek, bu içerik ve içeriğe konu mal veya hizmetle ilgili
hukuka aykırı bir faaliyetin ya da durumun söz konusu olup olmadığını
araştırmakla yükümlü değildir.
İşlem
rehberi
MADDE 7 –
(1) Aracı hizmet sağlayıcı ve
kendine ait elektronik ortamda satış yapan hizmet sağlayıcı tarafından,
elektronik ticaret işlemlerinin gerçekleştirildiği ağ üzerinden doğrudan
ulaşılabilecek şekilde ana sayfada “işlem rehberi” başlığı altında
aşağıdaki bilgiler güncel olarak bulundurulur:
a) Sözleşmenin kurulabilmesi için mal ve hizmetin
seçilmesi, teslimat ve ödeme bilgilerinin girilmesi ile siparişin
onaylanması gibi gerekli aşamaları gösterir şekilde teknik adımlar.
b) Elektronik ticarete ilişkin sözleşmenin,
elektronik ortamda saklanıp saklanmayacağı ile bu sözleşmeye alıcının daha
sonra aynı ortamda erişiminin mümkün olup olmayacağı ve bu erişimin ne
kadar süreyle sağlanacağına ilişkin bilgi.
c) Alıcının siparişi vermeden önce veri girişindeki
hatalarını açık ve anlaşılır bir şekilde belirleyebilmesi ve düzeltebilmesi
amacıyla özet sipariş formu ile geri al ve değiştir gibi teknik araçların
sunulacağına ilişkin bilgi.
ç) Elektronik ticaret işlemleri nedeniyle elde ettiği
kişisel verilere ilişkin gizlilik kuralları.
d) Alıcıyla arasında uyuşmazlık çıkması halinde
varsa alternatif uyuşmazlık çözüm mekanizmaları.
(2) Alternatif uyuşmazlık çözüm mekanizmaları,
tarafların diğer hukuki çözüm yollarına başvurma hakkına engel teşkil
etmez.
Siparişe
ilişkin yükümlülükler
MADDE 8 – (1) Aracı hizmet sağlayıcı ve kendine ait
elektronik ortamda satış yapan hizmet sağlayıcı;
a) İkinci el malların ayrı kategoride satışa
sunulmasını,
b) Ağ üzerinden verilen siparişin onaylanması aşamasında
ve ödeme bilgilerinin girilmesinden önce, vergi ve teslimat masrafları da
dâhil olmak üzere alıcının ödeyeceği toplam bedelin ve sözleşmenin diğer
şartlarının alıcı tarafından açıkça görülmesini,
c) Mal veya hizmetin toplam bedeli, fiyatın
hesaplanma usulü ve teslimat masrafları önceden belirlenemiyorsa buna
ilişkin ek masrafların ödenebileceği bilgisini,
ç) Siparişin onaylanmasından önce alıcıların veri
giriş hatalarını belirleyebilmesi için sipariş özetini ve bu hatalarını
düzeltebilmesi için geri al ve değiştir gibi uygun, etkili ve kolay
erişilebilir teknik araçları,
d) Sözleşme hükümlerinin ve genel işlem
şartlarının, alıcı tarafından yeniden görülebilmesi, basılı bir şekilde
kullanılabilmesi ve saklanabilmesi amacıyla söz konusu hususların alıcıya
fiziki veya elektronik ortamda gönderilmesini,
sağlar.
Siparişin
teyidi
MADDE 9 – (1) Aracı hizmet sağlayıcı ve kendine ait
elektronik ortamda satış yapan hizmet sağlayıcı siparişi aldığını, işlemin
yapıldığı ağ üzerinden ve ayrıca elektronik posta, kısa mesaj, telefon
araması, faks gibi araçlardan en az biriyle gecikmeksizin alıcıya bildirir.
(2) Sipariş ve siparişin alındığının teyidi,
tarafların söz konusu beyanlara erişiminin mümkün olduğu anda gerçekleşmiş
sayılır.
Kişisel
verilerin korunması
MADDE 10
– (1) Hizmet sağlayıcı ve aracı
hizmet sağlayıcı, bu Yönetmelik çerçevesinde yaptığı işlemler ve sunduğu
hizmetler nedeniyle elde ettiği kişisel verilerin, 23/2/2006
tarihli ve 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu ve diğer
ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla muhafazasından ve hukuka
aykırı olarak bunlara erişilmesini ve işlenmesini önlemek amacıyla gerekli
tedbirlerin alınmasından sorumludur.
(2) Kişisel veriler, ilgili kişinin açık irade
beyanını içerecek şekilde önceden alınan onayı olmaksızın üçüncü kişilerle
paylaşılamaz, işlenemez ve başka amaçlarla kullanılamaz.
İspat
yükümlülüğü ve elektronik kayıtların saklanma süresi
MADDE 11
– (1) Şikâyet konusu işlemlerde
ispat yükümlülüğü, hizmet sağlayıcı ve/veya aracı hizmet sağlayıcıya
aittir.
(2) Hizmet sağlayıcı ve/veya aracı hizmet
sağlayıcı, elektronik ticaret işlemlerine ilişkin elektronik kayıtları işlem
tarihinden itibaren üç yıl süreyle saklar ve talep halinde bu kayıtları
Bakanlığa sunar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Şikâyet ve Denetim
Şikâyet
MADDE 12
– (1) Şikâyet başvuruları,
elektronik ortamda e-Devlet kapısı veya Bakanlığın internet sitesi üzerinden
veyahut şikâyetçinin ikametgâhının bulunduğu yerdeki il müdürlüğüne yazılı
olarak yapılır. Şikâyetçi; gerçek kişi ise adı ve soyadı ile imzası ve
ikametgâh adresinin; tüzel kişi ise unvanı ve adresi ile temsile yetkili
kişinin veya vekilinin adı ve soyadı ile imzasının başvuruda yer alması
gerekir.
(2) Bu maddede yer alan şartları taşımayan
başvurular işleme konulmaz.
Şikâyetin
sonuçlandırılması
MADDE 13
– (1) Şikâyet başvuruları,
alıcının ikametgâhının bulunduğu yerdeki il müdürlüğüne yapılır. Şikâyet
edilen hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcının sicile kayıtlı
merkezinin başka bir ilde bulunması halinde, bu başvuru ilgili il
müdürlüğüne gönderilir ve başvuru sahibine bilgi verilir.
(2) Şikâyet edilen hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet
sağlayıcı, il müdürlüğü tarafından tespit edilir. Konuya ilişkin bilgi ve
belgeler ilgilisinden temin edilerek şikâyet sonuçlandırılır. Ancak gerekli
hallerde il müdürlüğünce denetim için görevlendirilen personel tarafından
yerinde denetim yapılır.
(3) Hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcı, il
müdürlüğü tarafından söz konusu şikâyetle ilgili olarak talep edilen bilgi
ve belgeleri, bu talebin tebliğinden itibaren on beş gün içinde teslim
etmekle yükümlüdür. Gerekli hallerde ilgilinin talebine istinaden il
müdürlüğünce bu süre bir defaya mahsus olmak üzere en fazla on beş gün
uzatılabilir. Bu sürenin sonunda da talep edilen bilgi ve belgelerin teslim
edilmemesi halinde, şikâyet başvurusu sırasında il müdürlüğüne sunulan
bilgi ve belgeler üzerinden idari işlem tesis edilir. İl müdürlüğünce talep
edilen bilgi ve belgelerin verilen süre içinde teslim edilmemesi halinde,
hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcı hakkında Kanunda öngörülen idari
para cezası uygulanır. İl müdürlüğünün bilgi ve belge talebine ilişkin
yazısında, talep edilen bilgi ve belgelerin süresi içinde teslim edilmemesi
halinde, şikâyet başvurusu sırasında il müdürlüğüne sunulan bilgi ve
belgeler üzerinden idari işlem tesis edileceği belirtilir.
(4) İl müdürlüğü, hizmet sağlayıcı ya da aracı
hizmet sağlayıcının doğrudan tespit edilmesine imkân bulunmadığı hallerde,
ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile elektronik haberleşme hizmeti sunan
işletmecilerden bilgi ve belge talep edebilir.
Denetim
MADDE 14 – (1) Bakanlık, hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet
sağlayıcının, bu Yönetmelik kapsamında gerçekleştirdiği faaliyet ve
işlemlerini denetlemeye yetkilidir.
(2) Bakanlıkça görevlendirilen denetim elemanları,
bu Yönetmelik kapsamında Bakanlık yetkisine giren hususlarla ilgili olarak
her türlü bilgi, belge ve defterleri istemeye, bunları incelemeye ve
örneklerini almaya, ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi almaya yetkilidir.
İlgililer istenilen bilgi, belge ve defterler ile elektronik kayıtlarını,
bunların örneklerini noksansız ve gerçeğe uygun olarak vermek, yazılı ve
sözlü bilgi taleplerini karşılamak ve gerekli yardım ve kolaylığı
göstermekle yükümlüdür.
(3) Bakanlıkça görevlendirilen denetim elemanları,
hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcının, elektronik ticaret
faaliyetlerine ilişkin bilgi ve belgeleri, ilgili diğer kamu kurum ve
kuruluşları ile elektronik haberleşme hizmeti sunan işletmecilerden istemeye
yetkilidir.
İdari
yaptırımları uygulama yetkisi
MADDE 15 – (1) Kanunun 12 nci
maddesinde belirtilen idari para cezalarını verme yetkisi Bakanlığa aittir.
Bu yetki, Genel Müdürlüğe veya il müdürlüklerine devredilebilir.
(2) Verilen idari para cezaları, tebliğ tarihinden
itibaren bir ay içinde ödenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Güvenlik
ve hizmet kalitesi standartları ile bildirim yükümlülükleri
MADDE 16
– (1) Hizmet sağlayıcı ve aracı
hizmet sağlayıcıya ilişkin güvenlik ve hizmet kalitesi standartları ile
bildirim yükümlülüklerine ilişkin hususlar Bakanlık tarafından çıkarılacak
tebliğler ile belirlenir.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğünden önce kendine ait elektronik ortamda satış yapan hizmet
sağlayıcılar ile aracı hizmet sağlayıcılar 5, 6, 7 ve 8 inci maddelerdeki
yükümlülükleri bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde
yerine getirir. Bu süre, aracı hizmet sağlayıcının sunduğu elektronik
ticaret ortamında satış yapan hizmet sağlayıcılar için aracı hizmet
sağlayıcı tarafından teknik imkânların sağlanmasından itibaren başlar.
Yürürlük
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
|