Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2015/34)
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Bilgi ve İşlemler
Kapsam ve
yasal dayanak
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız
rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat (mevzuat) hükümleri çerçevesinde
yürütülen nihai gözden geçirme soruşturması (NGGS) sonuçlarını
içermektedir.
Mevcut
önlem ve soruşturma
MADDE 2 – (1) Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) ve Tayland menşeli
4011.40, 4013.90.00.00.11 Gümrük Tarife Pozisyonları (GTP) altında kayıtlı
“motosiklet iç ve dış lastikleri”ne yönelik
açılan damping soruşturması neticesinde, 30/4/2003
tarihli ve 25094 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2003/7) uyarınca, %37 ila
%100 arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) Endonezya ve Malezya menşeli 4011.40,
4013.90.00.00.11 GTP’leri altında kayıtlı
“motosiklet iç ve dış lastikleri”ne yönelik
açılan damping soruşturması neticesinde, 1/8/2009
tarihli ve 27306 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/28) uyarınca, %0 ila %29
arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.
(3) Yerli üretim dalı tarafından ÇHC ve Tayland
menşeli söz konusu ürüne yönelik bir nihai gözden geçirme soruşturması
açılması talebinde bulunulması üzerine, 26/4/2008
tarihli ve 26858 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2008/15) ile başlatılan
NGGS soruşturması neticesinde 5/8/2009 tarihli ve 27310 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(2009/30) ile ÇHC ve Tayland’a yönelik uygulanan dampinge karşı önlemlerin
devamına karar verilmiştir.
(4) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin 2 nci fıkrası hükmünce, 22/1/2014
tarihli ve 28890 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/5) vasıtasıyla mevcut
önlemlerin yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin
mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru
ile bir NGGS açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur.
(5) Yerli üretici Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve
Ticaret A.Ş., İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/5)’de öngörülen sürede ÇHC, Endonezya, Malezya
ve Tayland menşeli önleme tâbi ürüne yönelik NGGS açılması için başvuruda
bulunmuştur. Yapılan başvuru üzerine, 25/7/2014
tarihli ve 29071 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/22) ile başlatılan
NGGS, T.C. Ekonomi Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel
Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.
(6) Söz konusu dampinge
karşı önlemler NGGS süresince yürürlükte kalmaya devam etmiştir.
Yerli
üretim dalı ve başvurunun temsil niteliği
MADDE 3 – (1) Başvuru aşamasında yapılan incelemede,
Yönetmeliğin 20 nci ve 18 inci maddeleri çerçevesinde
başvuru sahibi Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve destekçi Billas Lastik ve Kauçuk San. Tic. A.Ş. dışında bilinen
başka yerli üretici bulunmadığından söz konusu firmaların yerli üretim
dalını (YÜD) temsil niteliğini haiz olduğu tespit edilmiş olup, soruşturma
sırasında bu bulguyu değiştirecek bir bilgiye ulaşılmamıştır.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi, bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi
MADDE 4 –
(1) Soruşturma açılmasını
müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlık tarafından bilinen ÇHC,
Endonezya, Malezya ve Tayland’daki üreticilerine/ihracatçılarına,
Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkelerde
yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen, anılan ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun
gizli olmayan metnine ve soru formlarına nereden erişileceği hususunda
bilgi verilmiştir.
(3) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dâhil 37 gün süre tanınmış olup tarafların süre uzatımı yönündeki
makul talepleri karşılanmıştır.
(4) YÜD soruşturma süresince Bakanlığımız ile
işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin
etmiştir.
(5) Kendilerine soru formu gönderilen 35 ithalatçı
firmanın 16’sından cevap alınmıştır.
(6) Türkiye’ye ÇHC, Endonezya, Malezya ve Tayland
menşeli motosiklet iç ve dış lastiği ihracatı gerçekleştirdiği tespit
edilen 31 firmaya soru formu gönderilmiş olup hiçbir firmadan cevap
alınmamıştır.
(7) Ayrıca, ilgili taraflardan alınan bilgi ve
belgelerin gizli olmayan özetleri, talep eden bütün ilgili tarafların bilgisine
sunulmak üzere hazır tutulmuştur.
(8) Soruşturma sonucunda alınacak karara esas
teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren Nihai
Bildirim soruşturma konusu ülkelerin resmi temsilciliklerine, yerli üretim
dalına ve soruşturma kapsamında işbirliğinde bulunan ithalatçılara
iletilmiş ve yapılan tespit ve değerlendirmelere ilişkin görüşlerini
Bakanlık ile paylaşmaları istenmiştir.
(9) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu
tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat
kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
cevap verilmiştir.
Yerinde
doğrulama soruşturması
MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde
başvuru sahibi yerli üretici Anlaş Anadolu Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin üretim ve idari tesislerinde yerinde doğrulama
soruşturması gerçekleştirilmiştir.
Gözden
geçirme dönemi
MADDE 6 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda,
dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek üzere 1/1/2011–31/12/2013
arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak belirlenmiştir.
İKİNCİ BÖLÜM
Önlem Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Önlem
konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 7 – (1) Başvuru konusu ürün, 4011.40
ve 4013.90.00.00.11 GTP’lerinde yer alan
“motosiklet iç ve dış lastikleri”dir. Motosiklet dış lastiği, sentetik kauçuk, doğal kauçuk, dolgu,
yağ ve kimyasal karışımdan oluşan hamura sırt lastiği çekimi (extrusion), topuk teli imali, beze kauçuk kaplama ve
eğik kesme ile yanak bezi hazırlama işlemleri ve müteakiben iç ve dış
boyama ile pişirme uygulanarak; motosiklet iç lastiği ise, butil kauçuk, doğal kauçuk, dolgu, yağ ve kimyasal
karışımdan oluşan hamura sırasıyla süzme, lastik çekim, boya, kesme, sübap çakma, ekleme uçların ek yersiz birleştirilmesi,
pişim, şişirme, aksesuar takımı ve vakum işlemleri uygulanarak imal edilmektedir.
(2) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2009/28) ve İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (2009/30) ile sonuçlanan soruşturmalarda yerli üretici
tarafından üretilen ürünler ile şikayet konusu
ülkeler menşeli ürünler arasında fiziksel özellikler, ürün çeşitliliği ve
kullanım alanları olarak “benzer ürün” tanımı açısından ayrım yaratan
herhangi bir farklılık bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu defa da ilgili
başvuru kapsamında yapılan değerlendirmede, Yönetmeliğin 4 üncü maddesi
çerçevesinde benzer ürüne yönelik tespiti değiştirecek herhangi bir bulguya
rastlanmamıştır.
(3) İlgili taraflarca YÜD’ün
bazı ürün tiplerini üretmediği ifade edilmiştir. Yapılan incelemelerde şikayete konu ürünün üretilmediği iddia edilen ürün
tiplerinin büyük çoğunluğunu ürettiği veya üretme kapasitesinin olduğu
görülmüştür. Ayrıca YÜD’ün önleme konu ürünün tüm
tiplerini üretmesi gibi bir zorunluluk da bulunmamaktadır.
(4) Motosiklet iç ve dış lastiklerinin jant
üzerinde takılı olarak ithal edilmesi suretiyle önlemlerin etkisinin azaltıldığına
ilişkin görüşler alınmış olup, mevcut soruşturma kapsamında bu görüşler
incelenmiş ve soruşturma konusu ürün kapsamına jant üzerine takılan
motosiklet iç ve dış lastiklerinin de alınmasının uygun olacağı
değerlendirilmiştir. Jant üzerinde takılı halde gelen motosiklet iç ve dış
lastiğinin 8714.10.30.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında
sınıflandırıldığı tespit edilmiştir. Konuya ilişkin Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü ile yazışmalar yapılarak, uygulamaya
ilişkin Gümrük İdarelerinden resmi görüş alınmıştır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Dampingin Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi
İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde
önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin
devamı veya yeniden meydana gelmesi ihtimali incelenmiştir. Yönetmeliğin 41
inci maddesi çerçevesinde, soruşturma sırasında yeni damping
marjı hesaplanmamış, esas soruşturmada hesaplanmış olan damping marjları gösterge
olarak dikkate alınmıştır.
Esas
soruşturmada tespit edilen damping marjlarının
büyüklüğü
MADDE 9 –
(1) Mevcut dampinge karşı
önlemlerin hukuki ve idari altyapısını teşkil eden esas soruşturmalar neticesinde
şikayet konusu ürün için damping marjları ÇHC
menşeli motosiklet dış lastikleri için CIF bedelin %37,42’si, motosiklet iç
lastikleri için CIF bedelin %127,45’i oranında; Endonezya menşeli
motosiklet dış lastikleri için CIF bedelin %0’ı ila %29’u arasında,
motosiklet iç lastikleri için CIF bedelin %19,88’i ila %29’u arasında firma
bazında değişen oranlarda; Malezya menşeli motosiklet dış lastikleri için
CIF bedelin %19,63’ü ila %29’u arasında, motosiklet iç lastikleri için CIF
bedelin %29’u ila %39,64’ü arasında firma bazında değişen oranlarda;
Tayland menşeli motosiklet dış lastikleri için CIF bedelin %68,17’si,
motosiklet iç lastikleri için CIF bedelin %165,12’si oranında tespit
edilmiştir. Mezkur soruşturmalar esnasında tespit edilen damping
marjları bahse konu ülkelerin önlemin kalkması halinde muhtemel davranışını
yansıtması bakımından önemli bir gösterge niteliği taşımaktadır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Zararın Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi
İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 10
– (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde, YÜD’ün ekonomik göstergeleri ile
önlem konusu ürünün genel ithalatı ve fiyatlarının gelişimi, soruşturma
konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalat, pazar payı, fiyat baskısı ve
kırılması gözden geçirme dönemi için incelenmiştir.
(2) Önlem konusu ürünün genel ithalatı ve önleme
konu ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde Türkiye İstatistik
Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır. İthalat verileri incelenirken
2011-2013 dönemi dikkate alınmıştır.
Genel
ithalat
MADDE 11
– (1) Motosiklet iç lastiği
ürününün 2011-2013 döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat rakamları
incelendiğinde 2011’de 1.661.757 adet olan ithalatın, 2012 yılında 939.167 adete gerilediği, 2013 yılında ise 1.277.214 adete
yükseldiği görülmektedir. 2011 yılında 1,42 ABD Doları/adet olan birim
fiyatın, 2012 yılında artarak 1,59 ABD Doları/adete
yükseldiği, 2013 yılında ise 1,53 ABD Doları/adete gerilediği
görülmektedir.
(2) Motosiklet dış lastiği ürününün 2011-2013
döneminde tüm ülkelerden gerçekleşen ithalat rakamları incelendiğinde
2011’de 888.441 adet olan ithalatın, 2012 yılında 557.300 adete gerilediği, 2013 yılında ise 607.018 adete yükseldiği
görülmektedir. 2011 yılında 9,87 ABD Doları/adet olan birim fiyatın, 2012
yılında artarak 12,13 ABD Doları/adete yükseldiği,
2013 yılında ise 11,65 ABD Doları/adete gerilediği görülmektedir.
ÇHC’den ithalat
MADDE 12
– (1) Önleme konu motosiklet iç
lastiğinin ÇHC’den gerçekleştirilen ithalatı
incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında 236.110 adetten, 2012 yılında
152.638 adete gerilediği, 2013 yılında ise 160.938
adete yükseldiği görülmektedir. ÇHC menşeli ithalatın toplam motosiklet iç
lastiği ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında %14,2 iken 2013 yılında
%12,6’ya gerilediği görülmüştür.
(2) Birim fiyata bakıldığında, 2011 yılında 1,79
ABD Doları/adet olan motosiklet iç lastiği birim fiyatının 2012 yılında
artarak 2,20 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise düşerek 1,86 ABD Doları/adet
olduğu görülmektedir.
(3) Önleme konu motosiklet dış lastiğinin ÇHC’den gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde,
ithalatın 2011 yılında 401.597 adetten, 2012 yılında 219.844 adete gerilediği, 2013 yılında ise az bir miktar artarak
220.183 adete ulaştığı görülmektedir. ÇHC menşeli ithalatın toplam
motosiklet iç lastiği ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında %45,2 iken
2013 yılında %36,3’e gerilediği görülmüştür.
(4) Birim fiyata bakıldığında, 2011 yılında 5,89
ABD Doları/adet olan motosiklet dış lastiği birim fiyatının 2012 yılında
artarak 7,28 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise düşerek 7,00 ABD Doları/adet
olduğu görülmektedir.
Endonezya’dan
ithalat
MADDE 13 –
(1) Önleme konu motosiklet iç
lastiğinin Endonezya’dan gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde,
ithalatın 2011 yılında 153.580 adetten, 2012 yılında 56.280 adete gerilediği, 2013 yılında ise 220.090 adete yükseldiği
görülmektedir. Endonezya menşeli ithalatın toplam motosiklet iç lastiği
ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında %9,2 iken 2013 yılında %17,2’ye
yükseldiği görülmüştür.
(2) Birim fiyata bakıldığında, 2011 yılında 1,11
ABD Doları/adet olan motosiklet iç lastiği birim fiyatının 2012 yılında artarak
1,22 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise yine artarak 1,34 ABD Doları/adete ulaştığı görülmektedir.
(3) Önleme konu motosiklet dış lastiğinin
Endonezya’dan gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2011
yılında 140.763 adetten, 2012 yılında 48.030 adete
gerilediği, 2013 yılında ise bir miktar artarak 56.133 adete ulaştığı
görülmektedir. Endonezya menşeli ithalatın toplam motosiklet iç lastiği
ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında %15,8 iken 2013 yılında %9,2’ye
gerilediği görülmüştür.
(4) Birim fiyata bakıldığında, 2011 yılında 8,38
ABD Doları/adet olan motosiklet dış lastiği birim fiyatının 2012 yılında
artarak 10,84 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise düşerek 9,97 ABD
Doları/adet olduğu görülmektedir.
Malezya’dan
ithalat
MADDE 14
– (1) Önleme konu motosiklet iç
lastiğinin 2011-2013 döneminde Malezya’dan gerçekleştirilen ithalatı
bulunmamaktadır.
(2) Önleme konu motosiklet dış lastiğinin 2011-2013
döneminde Malezya’dan gerçekleştirilen ithalatı 2012 yılında sadece üç
adettir.
Tayland’dan
ithalat
MADDE 15 –
(1) Önleme konu motosiklet iç
lastiğinin 2011-2013 döneminde Tayland’dan gerçekleştirilen ithalatının
sırasıyla 120, 240 ve 612 adet düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir.
Toplam ithalat içindeki payı ise önemsenmeyecek düzeydedir.
(2) Önleme konu motosiklet dış lastiğinin
Tayland’dan gerçekleştirilen ithalatı incelendiğinde, ithalatın 2011 yılında
4.909 adet, 2012 yılında 5.973 adet ve 2013 yılında 3.024 adet düzeyinde
gerçekleştiği görülmektedir. Tayland menşeli ithalatın toplam motosiklet iç
lastiği ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında %0,6 iken 2013 yılında
%0,5’e gerilediği görülmüştür.
(3) Birim fiyata bakıldığında, 2011 yılında 21,48
ABD Doları/adet olan motosiklet dış lastiği birim fiyatının 2012 yılında
azalarak 19,29 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise artarak 42,00 ABD
Doları/adet olduğu görülmektedir. İthalatın azlığı ve birim fiyatların
dünya ortalamasının çok üstünde olması, söz konusu ithalatın
kompozisyonunun genel eğilimi yansıtmadığı izlenimini doğurmaktadır.
(4) İlgili taraflarca Tayland menşeli ithalatın çok
düşük düzeyde gerçekleştiği ve zarara neden olmadığı ve bu nedenle Tayland
menşeli ithalata yönelik önlemin yürürlükten kaldırılması gerektiği ifade
edilmiştir. Ancak bu durum önlemin etkinliğini göstermektedir. Esas
soruşturmada belirlenen damping marjları da
dikkate alındığında Tayland menşeli ithalata yönelik damping önleminin
kalkması halinde Tayland menşeli dampingli ithalatın tekrar artabileceği
öngörülmektedir.
Diğer
ülkelerden yapılan ithalat
MADDE 16
– (1) 2011-2013 döneminde üçüncü
ülkelerden yapılan motosiklet iç lastiği ithalat incelendiğinde, 2011
yılında 1.271.947 adet olan ithalat, 2012 yılında 730.009 adete düşmekte, 2013 yılında ise 895.574 adet düzeyine
çıkmaktadır.
(2) 2011-2013 döneminde üçüncü ülkelerden yapılan motosiklet
dış lastiği ithalat incelendiğinde, 2011 yılında 341.172 adet olan ithalat,
2012 yılında 283.450 adete düşmekte, 2013 yılında
ise 327.678 adet düzeyine çıkmaktadır.
(3) Diğer ülkeler menşeli motosiklet iç lastiği
ithalatının toplam motosiklet ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında
%76,5 iken, 2013 yılında %70,1’e gerilediği görülmüştür.
(4) Diğer ülkeler menşeli motosiklet iç lastiği
ithalatının toplam motosiklet ithalatı içindeki payının ise 2011 yılında
%76,5 iken, 2013 yılında %70,1’e gerilediği görülmüştür.
(5) Motosiklet iç lastiği ithal birim fiyatına
bakıldığında, 2011 yılında 1,39 ABD Doları/adet olan birim fiyatın 2012
yılında artarak 1,49 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise bir miktar daha
artarak 1,51 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir.
(6) Motosiklet dış lastiği ithal birim fiyatına
bakıldığında, 2011 yılında 15,00 ABD Doları/adet olan birim fiyatın 2012
yılında artarak 15,96 ABD Doları/adet, 2013 yılında ise bir miktar düşerek
14,78 ABD Doları/adet olduğu görülmektedir.
Yurt içi
tüketim ve pazar payları
MADDE 17
– (1) Türkiye toplam benzer mal
tüketiminin hesaplanmasında yerli üretici Anlaş’tan
ve destekçi yerli üretici Billas’tan temin edilen
yurt içi satış miktarları ile genel ithalat miktarları adet bazında
toplanarak ilgili yılda benzer mala ilişkin tüketim elde edilmiştir.
(2) Bu veriler çerçevesinde, motosiklet iç lastiği
Türkiye benzer mal tüketimi endeks değeri 2011 yılı için 100 olarak
alındığında 2012 yılında 78’e gerilemiş, 2013 yılında ise 86’ya
yükselmiştir. Yerli üretimin pazar payı endeksi ise 2011 yılında 100, 2012
yılında 152 ve 2013 yılında 120 olarak gerçekleşmiştir.
(3) ÇHC’nin motosiklet iç
lastiği pazar payı endeksi 2011-2013 yıllarında sırasıyla 100, 83 ve 79;
Endonezya’nın pazar payı endeksi sırasıyla 100, 37, 143 ve Tayland’ın pazar
payı endeksi sırasıyla 100, 200 ve 510 olarak gerçekleşmiştir. Malezya’nın
ilgili dönemde pazar payı bulunmamaktadır.
(4) Bu veriler çerçevesinde, motosiklet dış lastiği
Türkiye benzer mal tüketimi endeks değeri 2011 yılı için 100 olarak
alındığında 2012 yılında 77’ye gerilemiş, 2013 yılında ise 83’e
yükselmiştir. Yerli üretimin pazar payı endeksi ise 2011 yılında 100, 2012
yılında 130 ve 2013 yılında 129 olarak gerçekleşmiştir.
(5) ÇHC’nin motosiklet
dış lastiği pazar payı endeksi 2011-2013 yıllarında sırasıyla 100, 71 ve
66; Endonezya’nın pazar payı endeksi sırasıyla 100, 44, 48 ve Tayland’ın
pazar payı endeksi sırasıyla 100, 157 ve 74 olarak gerçekleşmiştir.
Malezya’nın ilgili dönemde pazar payı bulunmamaktadır.
Fiyat
kırılması
MADDE 18
– (1) Fiyat kırılması, dampingli ithal ürünün Türkiye pazarına giriş
fiyatlarının YÜD’ün fiyatlarının ne kadar altında
kaldığını gösterir. Fiyat kırılması hesabında, şikayet
konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın CIF bedeline gümrük vergisi ve
%2 oranında gümrükleme masrafı eklenerek inceleme konusu ürünün Türkiye
piyasasına giriş fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu
olmadığı bir ortamda şikayet konusu ülkeler menşeli
ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatının hangi düzeyde olacağına ilişkin
değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyata dampinge karşı önlem
eklenmemiştir. Bu şekilde elde edilen fiyat YÜD’ün
ağırlıklı ortalama yıllık yurt içi satış fiyatları ile mukayese edilerek şikayet konusu ülkelerin ihraç fiyatının YÜD’ün ağırlıklı iç satış fiyatlarını hangi oranda kırdığı
tespit edilmiştir.
(2) ÇHC menşeli motosiklet iç lastikleri için
hesaplanan fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde sırasıyla %28, %9 ve
%23 düzeyinde hesaplanmıştır. Motosiklet dış lastiklerinde ise fiyat
kırılması oranı 2011-2013 döneminde sırasıyla %55, %48 ve %52 düzeyinde
hesaplanmıştır.
(3) Endonezya menşeli motosiklet iç lastikleri için
fiyat kırılması oranı 2011-2013 döneminde sırasıyla %57, %51 ve %46
düzeyinde hesaplanmıştır. Motosiklet dış lastiklerinde ise fiyat kırılması
oranı 2011-2013 döneminde sırasıyla %35, %22 ve %31 düzeyinde
hesaplanmıştır.
(4) Malezya’dan motosiklet iç ve dış lastik
ithalatı bulunmadığından fiyat kırılması hesaplaması yapılamamıştır.
(5) Tayland menşeli motosiklet iç ve dış lastik
ithalatının ise çok az miktarda gerçekleşmesi nedeniyle, mevcut ithalat
ilgili ülke menşeli ithalatın genel eğilimini yansıtmadığından fiyat
kırılması hesaplaması yapılamamıştır.
Fiyat
baskısı
MADDE 19
– (1) Fiyat baskısı, dampingli ithalat fiyatlarının Türkiye piyasasında YÜD’ün olması gereken satış fiyatının yüzde olarak ne
kadar altında kaldığını göstermektedir.
(2) İncelenen dönemde ÇHC menşeli motosiklet iç
lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları üzerinde
yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %37 iken, 2012 yılında %24 ve 2013
yılında %30 olarak gerçekleşmiştir. Yine, ÇHC menşeli motosiklet dış
lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları üzerinde
yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %61 iken, 2012 yılında %55 ve 2013
yılında %53 olarak gerçekleşmiştir.
(3) İncelenen dönemde Endonezya menşeli motosiklet
iç lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları üzerinde
yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %62 iken, 2012 yılında %59 ve 2013
yılında %51 olarak gerçekleşmiştir. Yine, Endonezya menşeli motosiklet dış
lastiklerinin YÜD’ün birim fiyatları üzerinde
yarattığı baskı düzeyi 2011 yılında %45 iken, 2012 yılında %33 ve 2013
yılında %33 olarak gerçekleşmiştir.
(4) Malezya’dan motosiklet iç ve dış lastik
ithalatı bulunmadığından fiyat baskısı hesaplaması yapılamamıştır.
(5) Tayland menşeli motosiklet iç ve dış lastik
ithalatının ise çok az miktarda gerçekleşmesi nedeniyle, mevcut ithalat
ilgili ülke menşeli ithalatın genel eğilimini yansıtmadığından fiyat
baskısı hesaplaması yapılamamıştır.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 20
– (1) YÜD’ün
ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesinde, şikayetçi
yerli üretici Anlaş’ın 2011-2013 dönemi verileri
incelenmiştir. Eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla, Türk
Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama ÜFE kullanılarak enflasyondan
arındırılmış reel değerler esas alınmak suretiyle endeksleme yapılmıştır.
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı
(KKO)
1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiklerinde 2011 yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında
110, 2013 yılında ise 99 olmuştur. Motosiklet dış lastiklerinde ise 2011
yılında 100 olan üretim miktar endeksi, 2012 yılında 99, 2013 yılında ise
115 olmuştur.
2) Zarar inceleme döneminde kapasitede bir
değişiklik olmamıştır. KKO ise motosiklet iç lastiklerinde 2011 yılında 100
iken, 2012 yılında artarak 110’a çıkmış, 2013 yılında ise azalarak 99
olarak gerçekleşmiştir. Motosiklet dış lastiklerinde KKO 2011 yılında 100
iken, 2012 yılında azalarak 99’a gerilemiş, 2013 yılında ise artarak 115
olarak gerçekleşmiştir.
b) Yurt içi satışlar ve ihracat
1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiğinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012
yılında 120’ye yükselmiş, 2013 yılında ise 99 düzeyine gerilemiştir. Aynı
dönemde, endekslenmiş yurt içi satış değeri 2011 yılında 100 iken 2012
yılında 118’e yükselmiş, 2013 yılında ise 98’e gerilemiştir.
2) YÜD’ün motosiklet dış
lastiğinde 2011 yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi, 2012 ve
2013 yıllarında 101’e yükselmiştir. Aynı dönemde, endekslenmiş yurt içi
satış değeri 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 109’a, 2013 yılında ise
116’ya yükselmiştir.
3) Dönem itibariyle YÜD’ün
motosiklet iç lastiği yurt dışı satışları miktar bazında 2011 yılı 100
olmak üzere 2012 yılında 94’e gerilemiş, 2013 yılında ise 179’a
yükselmiştir. Motosiklet iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılı 100
olmak üzere 2012 yılında 75’e gerilemiş, 2013 yılında ise 127’ye
yükselmiştir.
4) Motosiklet dış lastiği yurt dışı satışları 2011
yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 148’e, 2013 yılında ise 436’ya
yükselmiştir. Motosiklet iç lastiği ihracatının değer bazında gelişimi 2011
yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 155’e, 2013 yılında ise 528’e yükselmiştir.
c) Yurt içi satış fiyatları
1) YÜD’ün motosiklet iç
lastikleri yurt içi birim satış fiyat endeksi baz
yılda 100 iken 2012 yılında 98’e gerilemiş, 2013 yılında ise 99 değerine
ulaşmıştır.
2) YÜD’ün motosiklet dış
lastikleri yurt içi birim satış fiyat endeksi baz
yılda 100 iken 2012 yılında 108’e, 2013 yılında ise 115’e yükselmiştir.
ç) Pazar payı
1) Motosiklet iç lastiği yurt içi tüketimi 2011
yılında 100 iken, 2012 yılında 78’e gerilemiş, 2013 yılında ise 86 düzeyine
ulaşmıştır. Motosiklet dış lastiği yurt içi tüketimi 2011 yılında 100 iken,
2012 yılında 77’ye gerilemiş, 2013 yılında ise 83 düzeyine ulaşmıştır.
2) YÜD’ün motosiklet iç
lastiği pazar payı endeks değerleri 2011-2013 döneminde 100, 152 ve 120
düzeyindedir. Motosiklet dış lastiği pazar payı endeks değerleri 2011-2013
döneminde 100, 130 ve 129 düzeyindedir.
d) Stoklar
1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiği stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı 100
alındığında 2012 yılında 95’e gerileyen stok düzeyi endeksi, 2013 yılında
98 seviyesine ulaşmıştır. YÜD’ün motosiklet dış
lastiği stok verileri incelendiğinde, miktar bazında 2011 yılı 100
alındığında 2012 ve 2013 yıllarında 107 seviyesine ulaşmıştır.
2) 2011-2013 döneminde stok çevrim hızları
motosiklet iç lastiğinde sırasıyla 100, 128 ve 108; motosiklet dış lastiğinde
ise 100, 97 ve 114 olarak gerçekleşmiştir.
e) İstihdam
1) YÜD’ün motosiklet iç
ve dış lastiğinde çalışan toplam direkt işçi sayısı endeksi 2011 yılı 100
olmak üzere 2012 yılında 97’ ye, 2013 yılında ise 88’e gerilemiştir.
f) Ücretler
1) YÜD’ün motosiklet iç
ve dış lastiği üretiminde çalışan işçilerinin aylık brüt ücret endeksi 2011
yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 98’e gerilemiş, 2013 yılında ise 126’ya
yükselmiştir.
g) Verimlilik
1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiği üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2011-2013
yıllarında sırasıyla 100, 114 ve 113 olmuştur. Motosiklet dış lastiği
üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi ise 2011-2013 yıllarında
sırasıyla 100, 102 ve 131 olmuştur.
ğ) Maliyetler ve kârlılık
1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiğinde ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı 100 olmak üzere
2012 yılında 103, 2013 yılında ise 95 olmuştur. Motosiklet dış lastiğinde
ortalama birim ticari maliyet endeksi 2011 yılı 100 olmak üzere 2012
yılında 108, 2013 yılında ise 100 olmuştur.
2) YÜD’ün motosiklet iç
lastiğinde ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate
alınarak hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100
olmak üzere 2012 ve 2013 yıllarında 15 düzeyine yükselmiştir. Motosiklet
dış lastiğinde yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2011 yılı -100 olmak
üzere 2012 yılında -94’e yükselmiş, 2013 yılında ise 117 düzeyine
çıkmıştır.
h) Nakit akışı
1) YÜD’ün motosiklet iç
lastiği satışları ile yarattığı nakit akışı endeksi 2011 yılında -100 iken
2012 yılında -373’e gerilemiş, 2013 yılında ise -83’e yükselmiştir.
Motosiklet dış lastiği satışları ile yarattığı nakit akışı endeksi 2011
yılında -100 iken 2012 yılında -112’ye gerilemiş, 2013 yılında ise 58’e
yükselmiştir.
ı) Büyüme
1) YÜD’ün bütün
faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü reel olarak 2011 yılı 100
olmak üzere 2012 yılında 100 iken, takip eden 2013 yılında 123 olarak
gerçekleşmiştir.
i) Sermaye ve yatırımları artırma yeteneği
1) YÜD’ün sermaye artırma
yeteneğini görebilmek amacıyla YÜD’ün bütün
faaliyetlerinde kullanılan özsermayesinin
gelişimi incelenmiştir. Buna göre, 2011 yılında 100 olan özsermaye endeksi, 2012 yılında 94, 2013 yılında ise
91’e gerilemiştir.
j) Yatırımların seyri
1) YÜD’ün yapmış olduğu
tevsi yatırımları 2011 yılı 100 olmak üzere 2012 yılında 175’e, 2013
yılında ise 425’e yükselmiştir.
k) Özsermaye kârlılığı
oranı
1) Motosiklet iç lastiğinde YÜD’ün
özsermaye kârlılığının 2011 yılı -100 olarak alındığında,
2012 yılında -382, 2013 yılında ise -98 düzeyinde gerçekleştiği
görülmektedir. Motosiklet dış lastiğinde ise söz konusu oranın 2011 yılı
-100 olarak alındığında, 2012 yılında
-120, 2013 yılında ise 56 düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir.
l) Yatırım hasılatı oranı
1) Motosiklet iç lastiğinde YÜD’ün
yatırım hasılatı oranının 2011 yılı -100 olarak
alındığında, 2012 yılında -358, 2013 yılında ise -72 düzeyinde
gerçekleştiği görülmektedir. Motosiklet dış lastiğinde ise söz konusu
oranın 2011 yılı -100 olarak alındığında, 2012 yılında -112, 2013 yılında
ise 41 düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi
MADDE 21
– (1) Motosiklet iç lastiği
ekonomik göstergelerinden üretim, yurt içi satış ve KKO göstergelerinde
bozulma yaşanmıştır. Ancak aynı dönemde YÜD’ün
pazar payında artış gözlemlenmiştir. Yani YÜD’ün
üretim, yurt içi satış ve KKO göstergelerindeki bozulma pazarın
daralmasından kaynaklanmaktadır. Aynı dönemde stoklarda azalma görülmüştür.
İlgili dönemde YÜD’ün karlılığındaki yaşanan
bozulma büyük oranda bu dönemde yapılan yatırımlar ve katlanılan finansman
giderlerinden kaynaklanmaktadır. Ancak karlılıktaki bozulma, YÜD’ün ürün nakit akışı, kar/özsermaye
oranı ve yatırım hasılatı oranı göstergelerini
bozmuştur.
(2) Motosiklet dış lastiği ekonomik
göstergelerinden üretim, satışlar ve KKO göstergeleri söz konusu ürünün pazarında
bir miktar daralma olmasına rağmen artış göstermiştir. YÜD ilgili dönemde
pazar payını da önemli oranda artırmıştır. YÜD 2011 ve 2012 yıllarındaki
zarardan 2013 yılında kâra geçmiştir. Karlılıkta yaşanan bu olumlu gelişme
firmanın ürün nakit akışı, kar/özsermaye oranı ve
yatırım hasılatı oranı göstergelerini
iyileştirmiştir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
Gelmesi
İhtimalinin Değerlendirilmesi
Genel
açıklamalar
MADDE 22
– (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
hükümleri gereğince, önlemin sona ermesi halinde dampingin
ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
değerlendirilmektedir. Bu çerçevede, önleme tabi ülkelerdeki üretim,
kapasite ve ihracat potansiyeli ile Türkiye pazarının önemi ve talebi
etkileyen unsurlar incelenmiştir.
Soruşturma
konusu ülkelerdeki üretim, kapasite ve ihracat potansiyeli
MADDE 23
– (1) ÇHC, Endonezya, Malezya ve
Tayland’ın şikayet konusu üründeki üretim
kapasitesi ve ihracat kabiliyeti, Uluslararası Ticaret Merkezi (International Trade Center) verileri kapsamında incelenmiştir.
(2) Motosiklet iç lastiklerinde ÇHC dünyanın en
büyük ihracatçısı konumundadır. ÇHC’nin 2011
yılında 70.957 ton, 2012 yılında 87.977 ton ve 2013 yılında ise 86.938 ton
ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
sırasıyla 189.220.000 ABD Doları, 226.339.000 ABD Doları ve 227.537.000 ABD
Doları ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları
ise 2011 yılında 2.667 ABD Doları/ton, 2012 yılında 2.573 ABD Doları/ton ve
2013 yılında 2.617 ABD Doları/ton düzeyindedir.
(3) Motosiklet dış lastiklerinde de ÇHC dünyanın en
büyük ihracatçısı konumundadır. ÇHC’nin 2011
yılında 69.365 ton, 2012 yılında 83.106 ton ve 2013 yılında ise 92.485 ton
ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında
gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin
sırasıyla 212.262.000 ABD Doları, 263.218.000 ABD Doları ve 288.464.000 ABD
Doları ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları
ise 2011 yılında 3.089 ABD Doları/ton, 2012 yılında 3.167 ABD Doları/ton ve
2013 yılında 3.119 ABD Doları/ton düzeyindedir.
(4) Motosiklet iç lastiklerinde Endonezya dünyanın
en büyük 17. ihracatçısı konumundadır. Endonezya’nın 2011 yılında 663 ton,
2012 yılında 597 ton ve 2013 yılında ise 578 ton ihracat gerçekleştirdiği
görülmektedir. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen ihracata değer bazında
bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 2.517.000 ABD Doları, 2.468.000
ABD Doları ve 2.311.000 ABD Doları ihracat yaptığı görülmektedir. Söz
konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 3.796 ABD Doları/ton,
2012 yılında 4.134 ABD Doları/ton ve 2013 yılında 3.998 ABD Doları/ton düzeyindedir.
(5) Motosiklet dış lastiklerinde Endonezya dünyanın
en büyük 11. ihracatçısı konumundadır. Endonezya’nın 2011 yılında 7.627
ton, 2012 yılında 8.861 ton ve 2013 yılında ise 8.494 ton ihracat
gerçekleştirdiği görülmektedir. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen
ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 26.755.000
ABD Doları, 30.874.000 ABD Doları ve 28.623.000 ABD Doları ihracat yaptığı
görülmektedir. Söz konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 3.508
ABD Doları/ton, 2012 yılında 3.484 ABD Doları/ton ve 2013 yılında 3.370 ABD
Doları/ton düzeyindedir.
(6) Motosiklet iç lastiklerinde Malezya dünyanın en
büyük 20. ihracatçısı konumundadır. Malezya’nın 2011 yılında 1.119 ton,
2012 yılında 534 ton ve 2013 yılında ise 387 ton ihracat gerçekleştirdiği
görülmektedir. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen ihracata değer bazında
bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 5.069.000 ABD Doları, 2.534.000
ABD Doları ve 1.782.000 ABD Doları ihracat yaptığı görülmektedir. Söz
konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 4.530 ABD Doları/ton,
2012 yılında 4.745 ABD Doları/ton ve 2013 yılında 4.605 ABD Doları/ton düzeyindedir.
(7) Motosiklet dış lastiklerinde Malezya dünyanın
en büyük 21. ihracatçısı konumundadır. Malezya’nın 2011 yılında 683 ton,
2012 yılında 753 ton ve 2013 yılında ise 863 ton ihracat gerçekleştirdiği
görülmektedir. 2011-2013 yıllarında gerçekleştirilen ihracata değer bazında
bakıldığında söz konusu ülkenin sırasıyla 3.349.000 ABD Doları, 4.451.000
ABD Doları ve 5.827.000 ABD Doları ihracat yaptığı görülmektedir. Söz
konusu ihracatın birim fiyatları ise 2011 yılında 4.903 ABD Doları/ton,
2012 yılında 5.911 ABD Doları/ton ve 2013 yılında 6.752 ABD Doları/ton
düzeyindedir.
(8) Motosiklet iç lastiklerinde Tayland dünyanın en
büyük ikinci ihracatçısı konumundadır. Tayland’ın 2011 yılında 10.556 ton
ve 2013 yılında ise 12.916 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. Tayland
için 2012 yılın miktar kısmında adet rakamı bulunmaktadır. 2011-2013
yıllarında gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu
ülkenin sırasıyla 47.829.000 ABD Doları, 53.446.000 ABD Doları ve
59.506.000 ABD Doları ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın
birim fiyatları ise 2011 yılında 4.531 ABD Doları/ton ve 2013 yılında 4.607
ABD Doları/ton düzeyindedir. 2012 miktarı adet olduğundan kg birim fiyatı
hesaplanamamıştır.
(9) Motosiklet dış lastiklerinde Tayland dünyanın
en büyük 4. ihracatçısı konumundadır. Tayland’ın 2011 yılında 33.926 ton ve
2013 yılında ise 26.759 ton ihracat gerçekleştirdiği görülmektedir. Tayland
için 2012 yılın miktar kısmında adet rakamı bulunmaktadır. 2011-2013
yıllarında gerçekleştirilen ihracata değer bazında bakıldığında söz konusu
ülkenin sırasıyla 166.244.000 ABD Doları, 172.771.000 ABD Doları ve
180.731.000 ABD Doları ihracat yaptığı görülmektedir. Söz konusu ihracatın
birim fiyatları ise 2011 yılında 4.900 ABD Doları/ton,
ve 2013 yılında 6.754 ABD Doları/ton düzeyindedir. 2012 miktarı adet
olduğundan kg birim fiyatı hesaplanamamıştır.
(10) Verilerden de görüleceği üzere şikayete konu ülkelerden ÇHC ve Tayland şikayete konu
üründe önemli ihracatçı ülkeler arasında yer almaktadırlar.
(11) Kauçuk lastiğin üretiminde kullanılan en
önemli hammaddedir. FPT Securities JSC firması
tarafından yayımlanan bir raporda dünyanın en büyük ilk 3 kauçuk üreticisi
sırasıyla Tayland, Endonezya ve Malezya’dır. Ayrıca, ÇHC dünya kauçuk
tüketiminin %33,5’ini gerçekleştirerek en büyük kauçuk tüketicisi konumunu
elinde bulundurmaktadır.
Şikayet konusu ülkelerin üçüncü ülkelere ihraç fiyatları
MADDE 24
– (1) Avrupa Birliği Pazara Giriş
Veri Tabanı’ndan (EU Market Access Database) şikayet konusu ülkelerin motosiklet iç ve dış lastiğinde
AB-28’e ihracatına ilişkin veriler incelenmiştir. Avro bazındaki veriler
ABD Dolarına dönüştürülürken TCMB Dolar/Avro çapraz kurları kullanılmıştır.
(2) ÇHC’nin AB-28’e
motosiklet iç lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 9.568.000 ABD Doları,
2012 yılında 13.656.000 ABD Doları ve 2013 yılında 20.669.000 ABD Doları
düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011
yılında 4,59 ABD Doları/kg, 2012 yılında 6,00 ABD Doları/kg ve 2013 yılında
8,20 ABD Doları/kg olmuştur.
(3) ÇHC’nin AB-28’e
motosiklet dış lastiği ihracatı değer bazında 2011 yılında 18.096.000 ABD
Doları, 2012 yılında 19.731.000 ABD Doları ve 2013 yılında 20.333.000 ABD
Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise
2011 yılında 3,09 ABD Doları/kg, 2012 yılında 3,15 ABD Doları/kg ve 2013
yılında 3,38 ABD Doları/kg olmuştur.
(4) Endonezya’nın AB-28’e motosiklet iç lastiği
ihracatı değer bazında 2011 yılında 4.435.000 ABD Doları, 2012 yılında
6.219.000 ABD Doları ve 2013 yılında 6.341.000 ABD Doları düzeyinde
gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 4,85
ABD Doları/kg, 2012 yılında 4,64 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 4,67 ABD
Doları/kg olmuştur.
(5) Endonezya’nın AB-28’e motosiklet dış lastiği
ihracatı değer bazında 2011 yılında 696.000 ABD Doları, 2012 yılında
678.000 ABD Doları ve 2013 yılında 664.000 ABD Doları düzeyinde
gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 4,61
ABD Doları/kg, 2012 yılında 4,67 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 4,49 ABD Doları/kg
olmuştur.
(6) Malezya’nın AB-28’e motosiklet iç lastiği
ihracatı değer bazında 2011 yılında 330.000 ABD Doları, 2012 yılında
927.000 ABD Doları ve 2013 yılında 836.000 ABD Doları düzeyinde
gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 7,67
ABD Doları/kg, 2012 yılında 10,07 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 9,83 ABD
Doları/kg olmuştur.
(7) Malezya’nın AB-28’e motosiklet dış lastiği
ihracatı değer bazında 2011 yılında 64.000 ABD Doları, 2012 yılında 168.000
ABD Doları ve 2013 yılında 66.000 ABD Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Söz
konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 3,36 ABD Doları/kg, 2012
yılında 3,35 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 3,87 ABD Doları/kg olmuştur.
(8) Tayland’ın AB-28’e motosiklet iç lastiği
ihracatı değer bazında 2011 yılında 38.073.000 ABD Doları, 2012 yılında
36.079.000 ABD Doları ve 2013 yılında 43.760.000 ABD Doları düzeyinde
gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 7,38
ABD Doları/kg, 2012 yılında 7,28 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 8,25 ABD Doları/kg
olmuştur.
(9) Tayland’ın AB-28’e motosiklet dış lastiği
ihracatı değer bazında 2011 yılında 4.875.000 ABD Doları, 2012 yılında
3.894.000 ABD Doları ve 2013 yılında 3.670.000 ABD Doları düzeyinde
gerçekleşmiştir. Söz konusu ihracatın birim fiyatı ise 2011 yılında 4,95
ABD Doları/kg, 2012 yılında 4,70 ABD Doları/kg ve 2013 yılında 4,74 ABD Doları/kg
olmuştur.
Üçüncü
ülkelerce uygulanan ticaret politikası önlemleri
MADDE 25
– (1) Brezilya; ÇHC ve Tayland
menşeli motosiklet lastiklerine 18/12/2013
tarihinde sırasıyla 2,21-7,40 ABD Doları/kg arasında değişen oranlar ile
5,72-6,18 ABD Doları/kg arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem
uygulamaya koymuştur.
Değerlendirme
MADDE 26
– (1) ÇHC, Endonezya, Malezya ve
Tayland gerek üretim gerekse de ihracat kabiliyeti bakımından şikâyet
konusu ürün bağlamında küresel pazarda önemli ülkelerdir. Bahse konu
ülkeler menşeli ihracatçıların Türkiye pazarını iyi tanıdıkları ve pazara
erişim konusunda herhangi bir sorunla karşılaşmadıkları görülmektedir.
(2) TÜİK istatistiklerine göre 2002 yılında
1.046.907 adet olan trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı genel olarak motorlu
kara taşıtlarındaki artışın (%119) çok üzerinde artış göstererek (%170)
Ocak 2015 tarihi itibariyle 2.831.281 adete
ulaşmıştır. Görüldüğü üzere motosiklet kullanımı Türkiye’de giderek
artmakta ve buna bağlı olarak motosiklet iç ve dış lastiğine olan talep
artmaktadır. Bu durum Türkiye pazarının önleme konu ülkeler için önemli bir
pazar olduğunu göstermektedir.
(3) YÜD’ün motosiklet iç
lastiğinde üretim, yurt içi satış, KKO gibi göstergelerinde bir miktar
gerileme yaşansa da bu gerileme şikayet konusu
ürün pazarındaki daralmadan daha azdır. Bu nedenle motosiklet iç lastiğinde
YÜD pazar payını artırabilmiştir. Motosiklet iç lastiğinde zarar inceleme
döneminin son yılında firma yurt içi satışlarında zarardan kar durumuna
geçmiştir. Anılan dönemde YÜD’ün stoklarında da
bir miktar azalma görülmektedir.
(4) YÜD’ün motosiklet dış
lastiğinde üretim, satışlar, KKO, yurt içi satışlardan ürün kârlılığı, ürün
nakit akışı, özsermaye kârlılığı, yatırım hasılatı oranı ve verimlilik gibi ekonomik
göstergelerinde iyileşme gösterdiği görülmektedir.
(5) Zarar inceleme döneminde, YÜD’ün
motosiklet iç ve dış lastiğine ilişkin ekonomik göstergelerinde genel olarak
iyileşme yaşandığı, önlemin ortadan kalkması halinde dampingli
ithalata yönelik bir talep kayması yaşanabileceği ve bu durumun YÜD’ün ekonomik göstergelerinde meydana gelen
iyileşmeyi de ortadan kaldırabileceği değerlendirilmektedir.
(6) Bunun yanı sıra önlemlerin kalkması halinde
önlem konusu ülkelerin muhtemel davranışlarını yansıtması bakımından esas
soruşturmada hesaplanan damping marjlarının önemli
düzeyde olduğu, önleme konu üründe fiyatın ürün tercihinde en önemli
unsurlardan olduğu, önlemlerin yürürlükte olduğu dönem boyunca fiyat odaklı
pazara giriş stratejisinin önlem konusu ülkeler tarafından halen devam
ettirildiği, söz konusu ülkelerin önleme konu üründe dünyanın sayılı
ihracatçıları arasında yer aldığı ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi
kapasitelerinin bulunduğu, önlemin kalkması halinde fiyata duyarlı söz
konusu ürün ithalatının büyük miktarlarda ve kolaylıkla Türkiye pazarına
yönlendirilebileceği değerlendirilmektedir.
(7) Bu bağlamda yürürlükteki önlemlerin kalkması
halinde dampingin ve zararın devamı veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.
ALTINCI BÖLÜM
Diğer Hususlar
Zararın
devamı veya yeniden meydana gelmesini etkileyebilecek diğer unsurlar
MADDE 27
– (1) Yerli üretim dalında zararın
devam etmesi veya yeniden meydana gelmesine yol açabileceği düşünülen diğer
bilinen unsurlar incelenmiştir.
Diğer
unsurların etkisi
MADDE 28
– (1) Yapılan inceleme
neticesinde, önlem yürürlüğe girdikten sonra önleme konu ürünün kullanım
alanı ve tüketici algılanmasının aynı kaldığı ve dolayısıyla tüketim
eğiliminde bir değişiklik olmadığı; önleme konu ürün ile YÜD tarafından
üretilen benzer ürünün üretim teknolojisinde bir değişim olmadığı, ayrıca,
gözden geçirme döneminde önleme konu ürünün ithalatında ve ihracatında
Türkiye’de ve önleme konu ülkelerde ticareti kısıtlayıcı bir gelişmenin
gerçekleşmediği tespit edildiğinden, dampingli
ithalatın devamı veya yeniden meydana gelmesi dışında diğer bilinen
unsurlardan herhangi birinin YÜD’de zararın devam
etmesi veya yeniden meydana gelmesi üzerinde önemli olumsuz etkiye neden
olamayacağı belirlenmiştir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sonuç
Karar
MADDE 29
– (1) Soruşturma sonucunda,
yürürlükteki önlemin ortadan kalkması durumunda dampingin
ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu
tespit edildiğinden, ÇHC, Endonezya, Malezya ve Tayland menşeli “motosiklet
iç ve dış lastikleri” için İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2009/28) ve İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (2009/30) ile yürürlüğe konulan önlemlerin, İthalatta Haksız
Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile
aşağıda gösterilen şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.

Uygulama
MADDE 30
– (1) Gümrük idareleri, 29 uncu
maddede gümrük tarife pozisyon numarası, tanımı, menşe ülkesi belirtilen
eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ithalatında
karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı
kesin önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 31
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 32 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|