Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
DEMİRYOLU ARAÇLARI TESCİL VE SİCİL YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, ulusal demiryolu
altyapı ağında işletilecek demiryolu araçlarının tescil ve sicil
işlemlerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik;
a) Ulusal demiryolu altyapı ağı üzerinde
çalıştırılacak demiryolu araçlarına uygulanır.
b) Ulusal demiryolu altyapı ağı dışındaki demiryolu
ağları üzerinde çalıştırılacak demiryolu araçlarına uygulanmaz.
(3) Kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler, il özel
idareleri gerçek ve tüzel kişiler tarafından işletilmekte olan banliyö, metro ve şehir içi raylı ulaşım araçları tescil ve
siciline ilişkin usul ve esaslar ile demiryolu araçlarının tip onayına
ilişkin usul ve esaslar ayrıca düzenlenir.
(4) Uluslararası Demiryolu Taşımalarına İlişkin
Sözleşme hükümleri saklıdır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 26/9/2011
tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 24/4/2013
tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi
Hakkında Kanun ve 6/10/2005 tarihli ve 5408 sayılı Kanunla onaylanması
uygun bulunan, 9/5/1980 tarihli Uluslararası Demiryolu Taşımalarına İlişkin
Sözleşme (COTIF)’de değişiklik yapan 3/6/1999 tarihli Protokole dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 ‑– (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) AB: Avrupa Birliğini,
b) Açık noktalar: İlgili UTP/TSI eklerinde
belirtilmiş, demiryolu aracı standartlarına karşılık gelen ancak ayrıntılı
bir şekilde yer almayan teknik hususları,
c) AK: Avrupa Komisyonunu,
ç) Atanmış kuruluş: Demiryolu araçlarının ulusal
yeterlilikleri karşılayıp karşılamadığını değerlendirerek belgelendiren ve
Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kuruluşları,
d) ATMF: Uluslararası trafikte kullanılan demiryolu
malzemesinin teknik kabulüne ilişkin tek tip kuralları,
e) Bağımsız emniyet kuruluşu: Ulusal demiryolu
altyapı ağında çalıştırılacak araçların ağa uygunluğunu ve emniyet kriterlerini inceleyerek belgelendiren ve Bakanlık
tarafından izin verilen/yetkilendirilen kuruluşları,
f) Bakan: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanını,
g) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığını,
ğ) Bakımdan sorumlu birim: Yük vagonları hariç her
türlü demiryolu aracının bakımından sorumlu araç sahibi tarafından
belirlenmiş ve Bakanlıkça izin verilen kuruluşu,
h) Bakımdan sorumlu kuruluş: Yük vagonlarının
bakımından sorumlu Bakanlık tarafından COTIF bakımdan sorumlu birim/kuruluş
düzenlemesinde belirtilen prosedürlere göre
yetkilendirilmiş kuruluşu,
ı) Başvuru sahibi: Bir demiryolu aracının tescili
ve/veya ulusal sicil kaydına alınması için Bakanlığa başvuru yapan
imalatçıyı, demiryolu tren işletmecisini, kullanma hakkına sahip olan kişi
ya da kuruluşu, aracın sahibini,
i) COTIF: Uluslararası Demiryolu Taşımalarına
ilişkin sözleşmeyi,
j) Çeken araçlar: Demiryolu üzerinde kendi tahrik
güçleri ile hareket etme yeteneği olan her türlü aracı,
k) Çekilen araçlar: Demiryolu üzerinde kendi
güçleri ile hareket etme yeteneği olmayan yük ve yolcu taşımasında
kullanılan her türlü demiryolu araçlarını,
l) Demiryolu altyapı işletmecisi: Tasarrufundaki
demiryolu altyapısını güvenli bir şekilde işletmek ve demiryolu tren
işletmecilerinin hizmetine sunmak hususunda Bakanlıkça yetkilendirilmiş
kamu tüzel kişilerini ve özel şirketleri,
m) Demiryolu aracı: Hat yapım, bakım, tamir ve
kontrol araçları dâhil her türlü çeken ve çekilen araçlar ile tren
setlerini,
n) Demiryolu tren işletmecisi: Ulusal Demiryolu
altyapı ağı üzerinde yük ve/veya yolcu taşımacılığı yapmak üzere Bakanlıkça
yetkilendirilmiş kamu tüzel kişilerini ve şirketleri,
o) Doğrulama beyanı: Demiryolu aracının üretiminin
ve hizmete konulma aşamalarının ilgili UTP/TSI’lara,
yürürlükte olan teknik ve operasyonel hüküm ve mevzuata
uygun olduğunu belirten ve başvuru sahibi tarafından Bakanlığa verilen
beyanı,
ö) Doğrulama sertifikası: Demiryolu aracının
UTP/TSI standartlarına uygun olarak üretildiğini gösteren ve onaylanmış
kuruluş tarafından hazırlanmış sertifikayı,
p) EN: Avrupa standardını,
r) İmalatçı: Bir demiryolu aracının üretimini
gerçekleştiren kuruluşu,
s) Onaylanmış kuruluş: 16/12/2011
tarihli ve 2011/2621 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ve
ilgili teknik mevzuatta belirlenen esaslar doğrultusunda Bakanlık tarafından
teknik uygunluk değerlendirme faaliyetinde bulunmak üzere yetkilendirilen
ve isimleri komisyona bildirilen Türkiye’de yerleşik uygunluk değerlendirme
kuruluşları ile AK tarafından yayınlanan 2008/57/AT direktifine göre
kurulmuş ve Avrupa Demiryolu Ajansı tarafından yayınlanan onaylanmış
kuruluş listesinde yer alan ve ilgili teknik mevzuatta belirlenen esaslar
doğrultusunda Bakanlık tarafından teknik uygunluk değerlendirme
faaliyetinde bulunmak üzere yetkilendirilen kuruluşları,
ş) OTIF: Uluslararası Demiryolu Taşımalarına
İlişkin Hükümetlerarası Örgütü,
t) Özel durumlar: Coğrafi, topografik
veya kentsel çevre kısıtlamaları ya da mevcut sistem ile uyumluluğu etkileyen
faktörler nedeniyle UTP/TSI'lar içinde, ya geçici
ya da kesin özel hükümlere ihtiyaç duyan durumları,
u) RIC: Yolcu vagonlarının uluslararası trafikte
karşılıklı kullanılmasını düzenleyen anlaşmayı,
ü) RID: Tehlikeli Eşyaların Demiryolu ile
Uluslararası Taşınmasına İlişkin Yönetmeliği,
v) RIV: Yük vagonlarının uluslararası trafikte
karşılıklı kullanılmasını düzenleyen anlaşmayı,
y) Sicil: Bu Yönetmelik kapsamına giren demiryolu
araçlarıyla ilgili bilgi ve belgelerin kaydedildiği kütüğü,
z) Şirket: 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre tutulan ticaret siciline
kayıtlı şirketi,
aa) TEN: Demiryolu araçları üzerine yazılan aracın
UTP/TSI şartlarına uygun olduğunu gösteren işareti,
bb) Teknik dosya: Demiryolu aracına ait her türlü
test raporu ve teknik bilgiyi içeren dosyayı,
cc) Tescil: Bir demiryolu aracının ulusal demiryolu
ağında emniyetli bir şekilde seyredebilmesi için ilgili teknik ve idari
mevzuata uygun olduğunun kabulünü ve sahipliğinin belirlenmesini,
çç) Tescil belgesi: Bir demiryolu aracının Bakanlık
tarafından tescilinin yapıldığını gösteren kâğıt veya elektronik belgeyi,
dd) Tip: Aracın temel tasarım özelliklerini,
ee) Tip değişikliği: Tip kabulü yapılmış demiryolu
aracının ana aksamında yapılacak değişiklikleri,
ff) Tip onayı: Bir demiryolu aracı ve ana aksamının
yapım tipinin bu Yönetmelik ve ilgili diğer teknik mevzuata uygun olduğuna
dair onaylanmış kuruluş tarafından verilen uygunluk belgesini,
gg) Tren seti: Sabit ya da önceden tanımlanmış
şekilde teşkil edilmiş, bir ya da daha fazla araçtan oluşan her türlü yolcu
trenlerini,
ğğ) TSI: Karşılıklı İşletilebilirlik Teknik
Şartnamesini,
hh) UIC: Uluslararası Demiryolu Birliğini,
ıı) Ulusal araç kaydı veri tabanı: Demiryolu
araçlarına ait bilgilerin kaydedildiği veri tabanını,
ii) Ulusal Demiryolu Altyapı Ağı: Türkiye sınırları
içerisinde bulunan il ve ilçe merkezleri ve diğer yerleşim yerleri ile
limanlar, hava meydanları, organize sanayi bölgeleri, lojistik ve yük
merkezlerini birbirine bağlayan, kamuya veya şirketlere ait bütünleşik
demiryolu altyapısı ağını,
jj) Ulusal Yeterlilik Raporu: Demiryolu aracının
iklim koşulları, enerji tedarik sistemi, kumanda kontrol ve sinyalizasyon
sistemi, hat açıklığı ve altyapı ölçüleri, izin verilen azami dingil yükü
ve şebekenin diğer kısıtlamaları da dahil olmak
üzere, altyapıyla ve sabit tesislerle uygunluğu gibi ulusal yeterlilikleri
karşıladığına dair atanmış kuruluş tarafından hazırlanmış teknik ve
işlevsel özellikleri gösteren raporu,
kk) UTP: OTIF Teknik Uzmanlar Komisyonu tarafından kabul
edilmiş Tek Tip Teknik Talimatları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Demiryolu Araçlarının Tescil Zorunluluğu, Tescil
Belgesi Alımında Uyulması
Gereken Mevzuat ve Sertifikalandırma, Sertifika
Verecek Kuruluşlar ve
Denetim Hakkı,
Tescil Belgesi Başvurusunun Reddi ile Redde İtiraz
Demiryolu
araçlarının tescil zorunluluğu
MADDE 4 – (1) Türkiye’de üretilmiş veya yürürlükteki
mevzuata göre ithal edilmiş demiryolu araçlarının ulusal demiryolu altyapı
ağında kullanılabilmesi için bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak
tescilinin yapılması zorunludur.
(2) Bakanlık tarafından demiryolu araçlarının
tescilinin yapılması için başvuru sahiplerinin 9 uncu maddede istenilen
bilgi ve belgelerle beraber Bakanlığa müracaat etmeleri gerekir.
(3) Yurt dışından bir kiralama sözleşmesi
kapsamında temin edilmiş ve ulusal demiryolu altyapı ağında 3 aydan fazla
kullanılacak demiryolu araçları için bu Yönetmelikte belirtilen usul ve
esaslar dâhilinde tescil işlemi yapılması zorunludur.
(4) Ulusal demiryolu altyapı ağında kullanılmak
üzere yurt dışından kiralama sözleşmesi kapsamında bir yıl içinde bir kez 3
aydan kısa süreli olarak getirilen RIV, RIC veya RID şartlarına haiz yolcu
ve yük vagonlarında tescil edilme şartı aranmaz. Ancak, yük vagonlarında,
vagonların bakımının bakımdan sorumlu kuruluş tarafından yapılması şartı
aranır.
(5) Ulusal demiryolu altyapı ağında kullanılmak
üzere yurt dışından kiralama sözleşmesi kapsamında bir yıl içinde bir kez 3
aydan kısa süreli olarak getirilen yük ve yolcu vagonları haricindeki
demiryolu araçları için TSI/UTP’lere uygun
üretildiklerine dair belgenin ibraz edilmesi halinde tescil edilme şartı
aranmaz.
(6) Yabancı ülkelere ait uluslararası trafikte
kullanılan TEN, RIV, RIC veya RID işaretli yük ve yolcu vagonlarında tescil
edilme şartı aranmaz. Ancak, yük vagonlarında, vagonların bakımının
bakımdan sorumlu kuruluş tarafından yapılması şartı aranır.
Tescil
belgesi alımında uyulması gereken mevzuat ve sertifikalandırma
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren Türkiye’de üretilecek veya yurtdışından ithal edilecek demiryolu
araçlarının tescil edilebilmesi için bu araçların AK tarafından yayınlanan
TSI teknik ve idari şartları ile birlikte, bu Yönetmelikte belirtilen
şartları da karşılaması zorunludur.
(2) TSI teknik şartlarına uygunluk belgesi
bulunmayan demiryolu yol bakım, onarım ve ölçüm makinalarının
UIC ve EN standartlara uygun olduğunun belgelendirilmesi halinde tescil
işlemleri yapılır.
(3) Demiryolu araçlarının UTP/TSI teknik şartlarına
uygunluğunun sertifikalanması onaylanmış kuruluşlar tarafından, demiryolu
araçlarının ulusal yeterliliklere uygunluğunun sertifikalanması atanmış
kuruluşlar tarafından, demiryolu araçlarının gerekli emniyet kriterlerini sağladığı ve risk analizlerinin
yapıldığının sertifikalanması bağımsız emniyet kuruluşları tarafından
yapılır.
(4) İkinci el demiryolu araçlarının ithal
edilebilmesi için 31/12/1995 tarihli ve 22510
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ekinde yer alan İthalat Rejimi Kararının 7 nci
maddesine göre Ekonomi Bakanlığından ithalat izin belgesi alınması gerekir.
Sertifika
verecek kuruluşlar ve denetim hakkı
MADDE 6 – (1) Bakanlığın, onaylanmış kuruluş, atanmış
kuruluş ve bağımsız emniyet kuruluşları ile bu kuruluşlar tarafından
sertifikalandırılmış demiryolu araçları üzerinde denetim ve inceleme yapma
ve/veya yaptırma hakkı saklıdır.
Tescil
belgesi başvurusunun reddi ile redde itiraz
MADDE 7 – (1) Tescil başvurusunun reddedilmesi halinde,
Bakanlık bunun gerekçelerini başvuru sahibine yazılı olarak bildirir.
Başvuru sahibi, ret kararının bildiriminden sonraki 30 iş günü içinde bu
karara karşı Bakanlığa itiraz edebilir. Bakanlık talebin iletildiği
tarihten itibaren 30 iş günü içinde karar verir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tescil Ücreti, Tescil Başvurusunda Gerekli
Belgeler, Tescil Başvurusu Değerlendirme Süresi, Tescilin Yenilenmesi,
Tescilin Askıya Alınması, Tescilin İptali,
Tescil
Bildirimi ve İthalat İzni
Tescil
ücreti
MADDE 8 – (1) Bakanlıkça yapılacak tescil işlemleri için bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek-1 sayılı ücret tablosunda belirtilen
ücretler alınır. Ücreti alınmadan tescil işlemi yapılmaz.
(2) Tescil ücretleri, her takvim yılı başından
geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve
213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden
değerleme oranında artırılarak uygulanır.
(3) Tescil ücretleri Bakanlık Döner Sermaye
İşletmesi Muhasebe Birimi hesabına yatırılır.
Tescil
başvurusunda gerekli belgeler
MADDE 9 – (1) - Başvuru sahibi demiryolu araçlarının tescili
için aşağıdaki bilgi ve belgeleri ile birlikte Bakanlığa başvurur.
a) Yük vagonları için COTIF tarafından belirlenen
özellikteki bakımdan sorumlu kuruluş bilgileri veya diğer demiryolu
araçları için bakımdan sorumlu birim bilgileri.
b) Yurtiçinden satın alınan araçlar için noter veya
ilgili vergi dairesinden onaylı demiryolu aracına ait fatura sureti.
c) Yurt dışından satın alınan veya kiralanan
araçlara ait apostilli ve konsolosluk tarafından
onaylı evrakları.
ç) Onaylanmış kuruluşlardan alınan Ek-10’da içeriği
bulunan Türkçe olmayan doğrulama sertifikaları ile diğer dokümanların
yeminli mütercimler tarafından yapılmış Türkçe çevirileri ve ilgili
ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçiliği veya Konsolosluğundan onaylı
asıl veya suretleri.
d) Ek-4’teki örneğine uygun olarak başvuran
tarafından doldurulmuş tescil belgesi ve bilgileri.
e) Ek-8’deki örneğine uygun varsa araçla ilgili
kısıtlama kodları.
f) Demiryolu aracı park yerine ait mülkiyet belgesi
veya kullanım sözleşmesi/muvafakatname ve
kapasitesi ile ilgili bilgi ve belgeler.
g) İçeriği Ek-2’de verilen doğrulama beyanı.
ğ) Onaylanmış kuruluşa ait bilgiler.
h) Atanmış kuruluşa ait bilgiler.
ı) Onaylanmış kuruluş tarafından demiryolu aracı
için hazırlanmış teknik dosya.
i) Atanmış kuruluş tarafından hazırlanan ulusal
yeterlilik raporu.
j) İlgili UTP/TSI’larda
belirtilen açık noktalar için geçerli ulusal yeterlilikler.
k) İlgili UTP/TSI’larda
belirtilen özel durumlarda uygulanabilir ulusal yeterlilikler.
(2) Bir demiryolu aracının tip onayı varsa bu tipe
göre seri olarak imal edilmiş demiryolu araçlarının tescilinde doğrulama
sertifikası aranmaz.
Tescil
başvurusu değerlendirme süresi
MADDE 10 – (1) Tescil için yapılan başvuru tüm belgelerin tam
ve eksiksiz olması durumunda 20 iş günü içerisinde değerlendirilerek karara
bağlanır.
(2) Başvuru dosyasında eksiklik bulunması halinde,
tescil başvurusu ret edilir. Ancak başvuru sahibi bu eksiklikleri giderip
Bakanlığa tekrar başvurabilir.
Tescilin
yenilenmesi
MADDE 11 – (1) Demiryolu araçlarının;
a) Sahibinde ve kullanma hakkına sahip olan kişi ya
da kuruluşta değişiklik olması,
b) Araçta/araçlarda modifikasyon ve/veya tip
değişikliği olması,
c) Bakımdan sorumlu kuruluşun/birimin değişmesi,
hallerinde tescil yenilemesi yapılır.
(2) Onaylanmış kuruluş tarafından proje dosyası ve
uygunluk raporu ile emniyeti olumsuz etkilemediği ve araç tescil
numarasının değiştirilmesini gerektirmediği belgelenen değişikliklerde
tescil yenilenmesi gerekmez.
(3) Demiryolu aracını kullanma hakkına sahip olan
kişi ya da kuruluşun veya aracın sahibinin değişmesi halinde, tescilde
kayıtlı olan kullanma hakkına sahip olan kişi ya da kuruluş veya sahibi ile
başvuru sahibi Bakanlığa en geç 5 iş günü içerisinde bilgilendirmekle
yükümlüdür.
(4) Tescil yenilemesi için yapılan başvuru, tüm
evrakların tam ve eksiksiz olması durumunda Bakanlık tarafından 20 iş günü
içerisinde değerlendirilerek karara bağlanır.
(5) Tescil yenilenmesini gerektirdiği halde bu
Yönetmelikte belirtilen süre ve kurallara uyulmadığının tespiti halinde;
demiryolu aracını kullanan demiryolu tren işletmecisine her araç için ayrı ayrı 26/9/2011 tarihli, 655
sayılı Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesi çerçevesinde
Demiryolu Düzenleme Genel Müdürü veya yetkilendirdiği personel tarafından
25.000 (yirmibeşbin) Türk Lirası idari para
cezası karar tutanağı düzenlenir.
(6) Tescil yenilemesinde de EK-1’de belirtilen
ücret alınır.
Tescilin
askıya alınması
MADDE 12 – (1) Bir demiryolu aracına verilmiş tescil
aşağıdaki hallerde Bakanlık tarafından askıya alınır ve demiryolu aracının
ulusal demiryolu ağında çalıştırılması altyapı işletmecisine yazılı
bildirim yapılarak durdurulur.
a) UTP/TSI’larda, tescil
şartlarında ve/veya RID’de belirtilen teknik
kontroller, muayeneler, bakım ve servislerin gerçekleştirilmemesi veya
sürelerin geçirilmesi.
b) Kazalı demiryolu aracının 5 gün içerisinde
Bakanlığa bildirilmemesi.
c) Demiryolu aracının tescil edilen özelliklerinde
yapılan değişikliklerin süresi içerisinde Bakanlığa bildirilmemesi.
(2) Birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerine
aykırı hareket edilmesi halinde her bir bent için ayrı ayrı
26/9/2011 tarihli 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 28 inci maddesi çerçevesinde Demiryolu Düzenleme Genel Müdürü
veya yetkilendirdiği personel tarafından 15.000 (onbeşbin)
Türk Lirası idari para cezası karar tutanağı düzenlenir.
(3) Birinci fıkra kapsamında tescili askıya alınmış
demiryolu araçlarının eksikliklerini gidermeleri için işletmecilerine talep
ettikleri kadar bir süre verilir. Bu süre sonunda eksikliklerinin
giderildiği belgelenen demiryolu araçlarının tescilleri yenilenir.
Tescilin
iptali
MADDE 13 – (1) Tamir edilemeyecek derecede ağır hasarlı
olduğu araç sahibi tarafından bildirilerek tescil iptali talep edilen
demiryolu araçlarının tescilleri, bakımdan sorumlu kuruluş/birim tarafından
verilen bu yöndeki teknik rapora istinaden iptal edilir. Araç sicil
kayıtlarındaki bir demiryolu aracı üzerinde rehin, tedbir, haciz ve benzeri
yasal kısıtlamalar bulunması/oluşması halinde; kısıtlamayı getiren lehtarın
talebine göre işlem tesis edilir.
(2) Tescili askıya alınmış demiryolu araçları
Bakanlık tarafından verilen sürede eksiklikleri giderilmediği takdirde
tescilleri başka bir işlem yapılmaksızın iptal edilir.
(3) Araç sahibinin talebi ve varsa kullanım hakkı
sahibinin rızasının bulunması halinde, demiryolu aracı üzerinde rehin,
tedbir, haciz ve benzeri yasal kısıtlamalar bulunmaması kaydıyla tescil
iptal edilir.
Tescil
bildirimi
MADDE 14 – (1) Bakanlık bir tescil belgesi verdiğinde, askıya
aldığında, yenilediğinde, iptal ettiğinde veya değiştirdiğinde, söz konusu
durumu altyapı işletmesine ve ilgili demiryolu tren işletmesine bildirir.
(2) İptal ve askıya alma işlemleri Bakanlığın
internet sitesinde yayımlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Demiryolu Araçlarının Sicilinin Tutulması ve Sicil
Kaydının Kapsamı, Sicil Başvurusu, Sicil Numarasının Verilmesi ve Sicil
Kayıtlarının Yenilenmesi, Sicil Kayıtlarının
Arşivlenmesi,
Sicilin Silinmesi, Rehin ve Haciz İşlemi
Demiryolu
araçlarının sicilinin tutulması ve sicil kaydının kapsamı
MADDE 15 – (1) Tescilleri yapılmış demiryolu araçlarının
tescilleri yapıldıktan sonra sicilleri OTIF Teknik Uzmanlar Komisyonu
tarafından yayınlanan ve güncellenen Ulusal Araç Kaydı dokümanı esas
alınarak Bakanlık tarafından tutulur ve yayınlanır.
(2) Demiryolu araçlarının sicil kaydında araç için
hazırlanmış kullanma hakkına sahip olan kişi ya da kuruluş ile sahibi
hakkında bilgi, araç sicil numarası, araç kısıtlamaları, bakımdan sorumlu
kuruluş ve/veya birim bilgileri, aracın tescillendiği diğer OTIF üyesi ülkeler,
imalat yılı, AK/OTIF referansları yer alır.
Sicil
başvurusu, sicil numarasının verilmesi ve sicil kayıtlarının yenilenmesi
MADDE 16 – (1) Demiryolu araçları için tescil başvurusu
yapıldığında sicil başvurusu da yapılmış sayılır. Sicil Formu örneği
Ek-5’te verilmiş olup başvuru sahibi tarafından doldurulur.
(2) Demiryolu araçlarının sicil numaraları
Bakanlıkça Ek-6’da belirtilen uluslararası numaralandırmaya göre verilir.
(3) Demiryolu araçlarının tescilinde yapılan
değişikliklere göre sicil kayıtları yenilenir.
Sicil
kayıtlarının arşivlenmesi, sicilin silinmesi
MADDE 17 – (1) Sicil kaydında yer alan bütün veriler
elektronik veya yazılı kağıt ortamında
arşivlenerek süresiz muhafaza edilir.
(2) Sicil kaydı silinen demiryolu araçlarına ait
bilgiler ise 10 yıl süre ile muhafaza edilir. Bir ya da birden çok aracı
kapsayan bir soruşturma/inceleme açılması halinde, bu araçlarla ilgili
veriler daha da uzun bir süre saklanabilir.
(3) Bir demiryolu aracının tescili iptal
edildiğinde sicili de silinmiş olur.
(4) Sicilden silinme ve iptal işlemi Ek-7’de
belirtilen hususlar ve kodlara göre yapılır.
Rehin ve
haciz işlemi
MADDE 18 – (1) Yetkili mercilerin bir demiryolu aracına rehin
veya haciz konulmasına dair yazılı olarak Bakanlığa bildirimde bulunmaları
halinde söz konusu aracın sicil kayıtlarına haciz ve/veya rehin şerhi
konulur.
(2) Demiryolu araçlarından rehin ve/veya haczin kaldırılabilmesi
için yetkili merciler tarafından Bakanlığa bildirimde bulunulması
gereklidir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetkilendirme
Yetkilendirme
MADDE 19 – (1) Bakanlık demiryolu araçlarının;
a) UTP/TSI’lara
uygunluğunun değerlendirilerek belgelendirilmesi amacıyla bir onaylanmış
kuruluşu,
b) Ulusal yeterliliklere uygunluğunun
değerlendirilerek belgelendirilmesi amacıyla bir atanmış kuruluşu,
c) Gerekli emniyet kriterlerini
sağladığı ve risk analizlerinin yapıldığını doğrulamak amacıyla bir
bağımsız emniyet kuruluşunu,
yetkilendirebilir.
(2) Bakanlık birinci fıkrada belirtilen hususlarda;
a) Bir demiryolu tren işletmecisini,
b) Bir demiryolu altyapı işletmecisini,
c) Aracı kullanma hakkına sahip olan kişi ya da
kuruluşu,
ç) Bakımdan sorumlu kuruluşu/birimi,
d) Demiryolu malzemesinin üretimine doğrudan veya
dolaylı olarak katılan bir demiryolu malzemesi üreticisini,
e) Bu fıkranın yukarıdaki bentlerinde sayılan
kuruluşların bağlı ortaklıklarını,
yetkilendiremez.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Sorumlu
hizmet birimi
MADDE 20 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında Bakanlıkça yerine
getirilmesi gereken iş ve işlemler Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü
tarafından yerine getirilir.
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik, 17/11/2008
tarihli ve 2008/57/AK sayılı Topluluk İçindeki Demiryolu Sisteminin
Karşılıklı İşletilebilirliği ile ilgili Avrupa Parlamentosu ve Konsey
Direktifi dikkate alınarak hazırlanmıştır.
Yürürlükten
Kaldırılan yönetmelik
MADDE 22 – (1) 1/7/2010 tarihli ve
27628 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan Yurtiçinde Üçüncü Şahıslarca
Üretilen Yük Vagonu ve Vagon Ana Aksamlarının Teknik Kabulü Hakkında
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. İlgili mevzuatta söz konusu
Yönetmeliğe yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yönetmelikten
önce işletilmekte olan RIV, RID ve TEN işaretiyle damgalanmış yük
vagonlarının tescili
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce Türkiye’de işletmede olan RIV, RID
ve TEN işaretiyle damgalanmış ve ticari amaçla kullanılan yük vagonlarının;
bakımlarının, onarımlarının veya dönemsel teknik muayenelerinin bakımdan
sorumlu kuruluş tarafından yapılmış olması ve buna ilişkin bilgi ve/veya
belgeleri eksiksiz olarak Bakanlığa sunulması halinde söz konusu yük
vagonlarının başka bir işleme gerek olmadan tescil işlemi yapılır.
Yönetmelikten
önce işletilmekte olan RIC ve UTP/TSI işaretiyle damgalanmış demiryolu
araçlarının tescili
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce Türkiye’de işletmede olan yük vagonları
hariç RIC ve UTP/TSI’a uygun demiryolu araçlarına
ait gerekli teknik dosyalar, ulusal ve/veya uluslararası standartlara
uyumluluğu gösteren bildirimler ve/veya bakım belgelerinin eksiksiz olarak
Bakanlığa sunulması halinde; söz konusu demiryolu araçlarının başka bir
işleme gerek olmadan tescil işlemi yapılır.
Yönetmelikten
önce işletilmekte olan RIV, RIC, RID, UTP/TSI ve TEN işaretiyle
damgalanmamış demiryolu araçlarının tescili
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesinden önce RIV, RIC, RID, UTP/TSI ve TEN işaretiyle damgalanmamış
demiryolu araçlarının tescili için Bakanlığa aşağıdaki bilgi ve belgelerin
eksiksiz olarak sunulması halinde söz konusu demiryolu araçlarının tescil
işlemi yapılır.
a) Başvuru sahibi demiryolu aracının ulusal
demiryolu alt yapı ağı üzerinde planlanan kullanım amacı.
b) Demiryolu aracına ait Ek-3’te belirtilen teknik
özellikler.
c) Demiryolu aracının teknik verileri, bakım
programını ve operasyonel özelliklerini içeren
belgeler ile Ek-9'da belirtilen belge.
Yönetmelik
yürürlüğe girmeden önce yurtiçinde üretimine başlanmış demiryolu
araçlarının tescili
GEÇİCİ
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce yurtiçinde üretimine başlanmış demiryolu
araçlarının tescil işlemi için bu Yönetmeliğin ilgili diğer hükümleri saklı
kalmak kaydıyla aşağıdaki kurallar uygulanır.
a) Üretilmesine başlanılmış olduğunu belgeleyen
üretici firma tarafından onaylı bilgi, belge, fotoğraf ve denetim
raporlarının Bakanlığa verilmesi zorunludur.
b) Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen TSI
teknik ve idari şartları aranmaz.
Yönetmelik
yürürlüğe girmeden önce ithal edilmiş demiryolu araçlarının tescili
GEÇİCİ
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce ithal edilmiş demiryolu araçları için bu
Yönetmeliğin ilgili diğer hükümleri saklı kalmak kaydıyla aşağıdaki
kurallar uygulanır.
a) İthalatının bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden
önce gerçekleştirildiğini gösteren ithalat belgesinin Bakanlığa verilmesi
zorunludur.
b) TCDD tarafından satın alma ihalesi yapılmış
ancak ithalatı henüz gerçekleştirilememiş demiryolu araçları için (a) bendi
uygulanmaz.
c) Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen TSI
teknik ve idari şartları aranmaz.
Yönetmeliğin
yayımlanmasından sonra ithal edilecek yurt içinde üretimi mümkün olan yük
ve yolcu vagonları
GEÇİCİ
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımlanmasından sonra ithal edilecek yurt içinde üretimi mümkün olan yük
ve yolcu vagonlarının 1/1/2020 tarihine kadar
tescil işlemi yapılmaz.
Yürürlük
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 24 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.
Ekler için
tıklayınız
|