Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2015/30)
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Bilgi ve
İşlemler
Kapsam ve
yasal dayanak
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde
yürütülen nihai gözden geçirme soruşturması (NGGS) sonuçlarını
içermektedir.
Mevcut
önlem ve soruşturma
MADDE 2 – (1) 31/7/2003 tarihli ve
25185 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2003/16) ile Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC)
menşeli “topuzlu kapı kilidi (elektromekanik
olanlar hariç)” için 1,60 ABD Doları/Adet, “diğer kapı kilitleri
(elektromekanik olanlar hariç)” için 1,77 ABD Doları/Adet, “yalnız kapı
kilitleri için silindir – bareller ile kilit
kasası” için 0,74 ABD Doları/Adet tutarında dampinge karşı kesin önlem
yürürlüğe konulmuştur. Söz konusu önlem, gerçekleştirilen NGGS neticesinde 30/7/2009 tarihli ve 27304 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ
No:2009/21) ile aynı tutarlarda 5 yıl daha uzatılmıştır.
(2) 22/1/2014 tarihli ve
28890 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2014/5) ile söz konusu ürüne ilişkin
önlemin 25/7/2014 tarihinde sona ereceği, yerli üretim dalının mevzuatta
öngörülen sürede yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS
açılması talebinde bulunabileceği duyurulmuştur.
(3) Dampinge karşı önlemin sona ermesinin dampingin
ve zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasıyla
yerli üretici Kale Kilit ve Kalıp Sanayii A.Ş.
firması tarafından yapılan başvuru üzerine, 22/7/2014
tarihli ve 29068 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2014/28) ile başlatılan
NGGS, T.C. Ekonomi Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük)
tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.
Yerli
üretim dalının (YÜD) temsil niteliği
MADDE 3 – (1) Başvuru aşamasında ve soruşturma müddetince
delillerin incelenmesi neticesinde, şikayetçi yerli
üreticinin Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci
maddeleri çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Bahse konu yerli üretici bu Tebliğin geri kalan kısımlarında
“yerli üretim dalı (YÜD)” olarak anılacaktır.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi ve toplanan bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 4 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ürünün Bakanlık tarafından bilinen soruşturma konusu ülkedeki
üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve
ayrıca soruşturmaya konu ülkede yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara
iletilebilmesini teminen ÇHC’nin
Ankara Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde
bulunulmuştur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına nereden erişileceği
hususunda bilgi verilmiştir.
(3) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır.
(4) YÜD, soruşturma süresi boyunca Bakanlık ile
işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin
etmiştir.
(5) Kendilerine soru formu iletilen ithalatçı
firmaların on bir tanesinden cevap alınmıştır.
(6) Kendilerine soru formu iletilen hiçbir
ihracatçı firmadan cevap alınmamıştır.
(7) Soruşturmaya ilişkin bilgi ve bulguların
tamamlanması akabinde, soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil
edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren nihai bildirim 2/6/2015 tarihinde soruşturma konusu ülkenin Ankara
Büyükelçiliği ile soruşturma sırasında işbirliği içinde olduğu
değerlendirilen taraflara iletilmiştir.
(8) Nihai bildirime yönelik olarak iki firmadan
cevap alınmıştır.
(9) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu
tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş olup, mezkûr görüşlerden somut,
nesnel ve kanıtlanabilir olanlarına bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
değinilmiştir.
Yerinde
doğrulama soruşturması
MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde YÜD’ün İstanbul’da bulunan üretim tesisi ile idari
merkezinde yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir.
Gözden
geçirme dönemi
MADDE 6 – (1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda,
dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
olmadığının tespiti için 1/1/2011–31/12/2013
arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak tespit edilmiştir.
İKİNCİ BÖLÜM
Önlem Konusu
Ürün ve Benzer Ürün
Önlem
konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 7 – (1) Önlem konusu ürün, 8301.40.11.00.00,
8301.40.19.00.11, 8301.40.19.00.19 ve 8301.60.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonları
(GTİP) altında yer alan “topuzlu kapı kilidi (elektromekanik olanlar
hariç)”, “diğer kapı kilitleri (elektromekanik olanlar hariç)” ile “yalnız
kapı kilitleri için silindir – bareller ile kilit
kasası”dır.
(2) Kapı kilitleri, kapılara takılan ve bunları
kilitli tutmaya yarayan kapı kolu ve/veya anahtarla açıldığı zaman kapının
açılmasını sağlayan metalden yapılmış elemanlardır. Kilitlerin silindirli
gömme, iç kapı gömme, amerikan tipi topuzlu
(silindir biçimli, anahtarlı ve/veya düğmeli), elektromekanik (elektrikle
çalışan mekanizması vardır; manyetik kart anahtar işlevini görür) gibi
muhtelif çeşitleri bulunmaktadır.
Kullanılan yer, kapı, güvenlik derecesi ve hatta ebatlarına göre bu
çeşitleri çoğaltmak mümkündür.
(3) Silindirli gömme kilitler birbirine sabit bir
şekilde bağlı olmayan silindir-barel ve kilit
kasası olarak iki temel parçadan müteşekkildir. Silindir-barel, anahtar vasıtasıyla iç mekanizmayı çalıştırarak
dili ileri-geri hareket ettirmeye yarayan parçadır. Kilit kasası ise kapıya
sabitlenen ve kilidin gövdesini oluşturan parçadır. Temelde silindir-barel ve kilit kasası takım olarak, diğer bir ifadeyle
bütün kilit halinde ticarete konu olmakla birlikte ayrı ayrı
da satılabilmektedir. Bu durum bilhassa silindir-barel
için geçerlidir.
(4) Önlem kapsamı dışında tutulan elektromekanik
kilitler, elektrikli bir devre ile çalışan, mekanik kilitleme özelliği olan
kilitlerdir. Bu kilitler, tam elektronik kilitleri ve elektromanyetik
kilitleri de kapsar.
(5) Soruşturma konusu ürün dikkate alındığında,
yerli üretim dalı tarafından imal edilen kilit, silindir-barel ve kilit kasasının benzer ürün niteliği taşıdığı,
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:
2003/16)’in hukuki ve idari alt yapısını oluşturan önleme esas damping soruşturmasında tespit edilmiştir. Bu soruşturmada
ise, YÜD tarafından üretilen kilit, silindir-barel
ve kilit kasası ile soruşturma konusu ülkeden ithal edilen önleme konu
ürünlerin işlevsel özellikleri, fiziksel özellikleri, kullanım alanları,
dağıtım kanalları, kullanıcıların ürünü algılaması ve ürünlerin birbirini
ikame edebilmeleri açısından benzer ürüne yönelik bu tespiti ortadan
kaldıracak saptamada bulunulmamıştır.
Bu nedenle, söz konusu ürünün benzer ürün olduğu tespiti
geçerliliğini korumaktadır.
(6) Önlem konusu ürün ile ilgili açıklamalar genel
içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP’ler ve
karşılığı eşya tanımıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Dampingin
Devamı veya Yeniden Meydana Gelme İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin
devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
incelenmiştir.
(2) Soruşturma sırasında yeni damping
marjı hesaplanmamış, esas soruşturma ve son NGGS’de
hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate alınmıştır.
Esas
soruşturma ve son NGGS’de tespit edilen damping marjları
MADDE 9 – (1) Esas soruşturmada ve sonrasında tamamlanan NGGS’de tespit edilen damping
marjları, önlemin uygulanmadığı ortamda ihracatçı firmaların davranışlarını
ve yapabilmeleri muhtemel olan dampingi göstermesi açısından önem
taşımaktadır.
(2) Buna göre, esas soruşturmada damping
marjı nispi olarak CIF ithal bedelin %165’i oranında bulunmuştur. Damping marjı mutlak olarak, topuzlu kapı kilitleri için 1,60
ABD Doları/Adet, diğer kapı kilitleri için 1,77 ABD Doları/Adet, silindir-barel ile kilit kasası için ise 0,74 ABD Doları/Adet
olarak bulunmuştur.
(3) Öte yandan, soruşturma konusu ürüne yönelik
İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2009/21)
ile tamamlanan son NGGS kapsamında hesaplanan damping
marjları, ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçıların
Türkiye’ye ihracatlarında damping uygulamalarını sürdürdüklerini ortaya
koymaktadır. Bahse konu soruşturma bağlamında kilitler için nispi olarak
CIF ithal bedelin %52’si düzeyinde damping marjı
hesaplanmıştır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Zararın Devamı
veya Yeniden Meydana Gelme İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde
önlemin yürürlükte olduğu dönemde, YÜD’deki zarar
durumu ve önlemin yürürlükten kalkması halinde zarara etki edebilecek
muhtemel gelişmeler incelenmiştir. Bu çerçevede, ithalatın miktarı ve
muhtemel gelişimi, fiyatlarının gelişimi, fiyat baskısı ve kırılması ile YÜD’nin ekonomik göstergeleri incelenmiştir. İthalat
verileri incelenirken, 2011-2013 dönemi verileri dikkate alınmıştır.
(2) Önlem konusu ürünün genel ithalatı ve önleme
konu ülkeden yapılan ithalatının incelenmesinde TÜİK verileri
kullanılmıştır.
Genel
ithalat
MADDE 11 – (1) TÜİK’den alınan
veriler çerçevesinde, soruşturma konusu ürünün genel ve önlem konusu ülkeden
ithalatı incelenmiştir.
(2) Türkiye’nin kilit ve aksam parçaları ithalatı,
miktar bazında 2011 yılında 3.988.083 Kg, 2012 ve 2013’te ise sırasıyla,
2.803.150 Kg ve 2.740.583 Kg olarak gerçekleşmiştir. Değer bazında
bakıldığında ise 2011 yılında 71.862.142 ABD Doları olan genel ithalatın
değeri, 2012 yılında 55.669.473 ABD Doları ve 2013 yılında ise 54.385.943
ABD Doları olmuştur. Genel ithalatın birim fiyatlarına bakıldığında ise,
2011’de 18,02 ABD Doları/Kg, 2012’de 19,86 ABD Doları/Kg ve 2013’te ise
19,84 ABD Doları/Kg olduğu görülmüştür.
ÇHC’den İthalat
MADDE 12 – (1) ÇHC’den yapılan
önlem konusu ürün ithalatı, 2011 yılında 678.133 Kg, 2012 yılında 650.197
Kg, 2013 yılında ise 844.457 Kg seviyesinde gerçekleşmiştir. Değer olarak
bakıldığında ise söz konusu ülkeden 2011 yılında 13.341.286 ABD Doları,
2012 yılında 12.938.440 ABD Doları ve 2013 yılında ise 15.852.441 ABD
Doları değerinde ithalat gerçekleşmiştir. 2011-2013 döneminde ÇHC’den yapılan ithalatın birim fiyatları ise sırasıyla
19,67 ABD Doları/Kg, 19,90 ABD Doları/Kg ve 18,77 ABD Doları/Kg olarak
gerçekleşmiştir. ÇHC’den yapılan ithalatın toplam
ithalat içindeki payı ise miktar bazında 2011 yılında %17, 2012 yılında %23
ve 2013 yılında ise %31 olarak gerçekleşmiştir.
Diğer
ülkelerden ithalat
MADDE 13 – (1) ÇHC dışındaki ülkelerden gerçekleştirilen
ithalat 2011 yılında 3.309.950 Kg, 2012 yılında 2.152.953 Kg ve 2013
yılında 1.896.126 Kg’dır. Değer bazında ise söz
konusu ithalat 2011-2013 dönemi için sırasıyla 58.520.856, 42.731.033 ve
38.533.502 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. Üçüncü ülkelerden yapılan
ithalatın birim fiyatlarına bakıldığında ise 2011 yılında 17,68 ABD
Doları/Kg, 2012 yılında 19,85 ABD Doları/Kg ve 2013 yılında 20,32 ABD
Doları/Kg olduğu görülmüştür. ÇHC dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın
genel ithalat içindeki payı incelendiğinde ise, 2011 yılında miktar bazında
%83 olan söz konusu pay, 2012 yılında %77 ve 2013 yılında ise %69 olarak
gerçekleşmiştir.
Yurt içi
tüketim ve pazar payı
MADDE 14 – (1) İnceleme konusu ithalatın nispi olarak
gelişimini görebilmek için, söz konusu ithalatın toplam Türkiye benzer mal
tüketimi içindeki payı incelenmiştir. Bu bağlamda, öncelikle şikâyetçi
firma ve diğer yerli üretici firmaların yurt içi satış miktarı ile genel
ithalat miktarı toplanarak ilgili yılda Türkiye benzer mal tüketimi elde
edilmiştir.
(2) İnceleme konusu ürünün Türkiye benzer mal
tüketimi 2011 yılı 100 alındığında, 2012 yılında 78’e düşmüş, 2013 yılında
ise 86’ya yükselmiştir. Pazar paylarına bakıldığında ise önlem konusu ülke ÇHC’nin toplam pazar payı gözden geçirme döneminde
artış trendi içinde olmuştur. ÇHC’nin 2011
yılında 100 olarak kabul edilen pazar payı endeksi, 2012 yılında 122, 2013
yılında ise 145 olarak gerçekleşmiştir. YÜD’ün
pazar payı endeksi de yıllar itibariyle artış kaydederek 2011, 2012 ve 2013
yıllarında sırasıyla 100, 116 ve 121 şeklinde gerçekleşmiştir. ÇHC
dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın pazar payı endeksi ise 2011 yılında
100 iken 2012 yılında 83’e, 2013
yılında ise 67’ye düşmüştür.
Fiyat
kırılması ve baskısı
MADDE 15 – (1) Fiyat kırılması hesabında, ÇHC’den
gerçekleştirilen ithalatın CIF bedeline %2,7 oranında gümrük vergisi
ile %2 oranında gümrükleme masrafı
eklenerek soruşturma konusu ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı
bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir ortamda ÇHC
menşeli ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatların hangi düzeyde olacağına
ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyata dampinge karşı önlem eklenmemiştir. Bu şekilde elde
edilen fiyat YÜD’ün ağırlıklı ortalama yurt içi
satış fiyatları ile mukayese edilerek soruşturma konusu ülkenin ihraç
fiyatının YÜD’ün ağırlıklı iç satış fiyatlarını
hangi oranda kırdığı tespit edilmiştir. Buna göre 2011, 2012 ve 2013
yılları için yapılan hesaplamalar sonucunda, ÇHC menşeli önlem konusu ürün
ithalatının YÜD’ün fiyatlarını anılan yıllar için
kırmadığı tespit edilmiştir.
(2) Fiyat baskısı ise YÜD’ün
ağırlıklı ortalama yurt içi satış fiyatlarının dampingli ithalat sebebiyle
baskı altında bulunması ve fiyatlarını makul kar elde edecek şekilde
belirleyememesi durumunda, şikayete konu ürünün Türkiye
pazarına giriş fiyatı ile yerli üreticinin maliyetlerine makul bir kar
oranı ekleyerek bulunan olması gereken fiyatın karşılaştırılmasıdır. Buna
göre 2011, 2012 ve 2013 yılları için yapılan hesaplamalar sonucunda ÇHC
menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının YÜD’ün
fiyatları üzerinde anılan yıllar için fiyat baskısına neden olmadığı
görülmüştür.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 16 – (1) ÇHC menşeli ithalatın YÜD üzerindeki etkisinin
belirlenmesinde, başvuru sahibi yerli üretici Kale Kilit firmasından elde
edilen veriler esas alınmıştır. Miktar Kg bazlı
değerlendirilmiştir.
(2) Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir şekilde
incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama ÜFE
kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler esas alınmış ve
veriler 2011 yılı verileri 100 birim olacak şekilde endekslenmiştir.
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı
(KKO)
1) YÜD’ün önlem konusu
ürün için 2011 yılında 100 olan kilogram bazlı
üretim miktar endeksi, 2012 yılında 110’a, 2013 yılındaysa 115’e çıkmıştır.
2) YÜD’ün 2011 yılında
100 olan üretim kapasitesi, 2012 yılında 100 olarak sabit kalırken, 2013
yılında 64’e düşmüştür.
3) Söz konusu üründe, KKO endeksi, 2011 yılında 100
iken, 2012 yılında 110’a, 2013 yılında ise 180’e yükselmiştir.
b) Yurt içi satışlar
1) YÜD’ün 2011 yılında
100 olan yurt içi satış miktar endeksi 2012 yılında 91’e düşmüş, 2013
yılındaysa 104’e yükselmiştir.
c) Yurt içi fiyatlar
1) YÜD’ün 2011 yılında
100 olan ağırlıklı yurt içi fiyatları, 2012 ve 2013 yıllarında 103 olarak
gerçekleşmiştir.
ç) Yurt dışı satışlar
1) YÜD’ün, 2011 yılında
100 olan yurt dışı satış miktar endeksi, 2012 yılında 108’e yükselmiş, 2013
yılında ise 104’e düşmüştür.
d) Yurt dışı fiyatlar
1) YÜD’ün, 2011 yılında
100 olan yurt dışı satış birim fiyat endeksi 2012 yılında 94 ve 2013
yılında 105 olarak gerçekleşmiştir.
e) Pazar payı
1) YÜD’ün pazar payı
endeksi 2011-2013 dönemindeki yıllarda sırasıyla 100, 116 ve 121 şeklinde
gerçekleşmiştir.
f) Maliyetler
1) YÜD’ün 2011 yılında
100 olan ticari maliyet değer endeksi, 2012 yılında 94, 2013 yılındaysa 96
olarak gerçekleşmiştir.
g) Kârlılık
1) YÜD’ün 2011 yılında
100 olan yurt içi satışlardan ürün kârı endeksi, 2012 yılında 148’e, 2013 yılında ise 272’ye
yükselmiştir.
ğ) Stoklar ve stok çevrim hızı
1) YÜD’ün 2011 yılında
100 olan miktar bazında stok endeksi, 2012 yılında 128’e, 2013 yılındaysa
177’ye yükselmiştir. Değer bazında stok endeksi ise yine 2011 yılı 100 iken
2012 yılında 101’e, 2013 yılında ise 168’e yükselmiştir.
2) Stok çevrim hızı endeksi ise 2011 yılı 100 kabul
edildiğinde, 2012’de 73’e, 2013’te ise 53’e gerilemiştir.
h) İstihdam
1) YÜD’ün 2011 yılında
100 olan direkt işçi sayısı endeksi 2012 yılında 87’ye ve 2013 yılında ise
84’e gerilemiştir. 2011 yılı 100 olarak alınan idari personel endeksi de
2012 yılında 98’e ve 2013 yılında ise 71’e gerilemiştir.
ı) Verimlilik
1) YÜD’ün 2011 yılında
100 olan verimlilik endeksi, 2012’de 127’ye, 2013’te ise 136’ya
yükselmiştir.
i) Ürün nakit akışı
1) YÜD’ün 2011 yılında
100 olan ürün
nakit akış endeksi, 2012’de 132’ye, 2013’te ise 213’e yükselmiştir.
j) Büyüme
1) YÜD’ün bütün
faaliyetlerine ilişkin aktif büyüklüğü reel olarak 2011 yılında 100 iken,
2012 yılında 96’ya düşmüş, 2013 yılında ise 108’e yükselmiştir.
k) Sermaye ve yatırımları arttırma yeteneği
1) YÜD’ün bütün
faaliyetlerine ilişkin öz sermayesi 2011 yılında 100 iken, 2012 yılında
97’ye gerilemiş, 2013 yılında ise 109’a yükselmiştir. 2011 yılında 100
tevsi yatırımlar değer endeksi ise 2012 yılında 51’e düşmüş, 2013 yılında
ise 53’e çıkmıştır. Firmanın gözden
geçirme dönemine ait yenileme yatırımı bulunmamaktadır.
l) Yatırımların geri dönüş oranı
1) YÜD’ün bütün
faaliyetlerine ilişkin (Kâr/Özkaynak) oranı 2011
yılında -100 iken, 2012 yılında 11’e ve 2013’te 632’ye yükselmiştir.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi
MADDE 17 – (1) YÜD’ün ekonomik
göstergeleri incelendiğinde, önlemin etkisiyle üretim, yurt içi satışlar,
KKO, pazar payı, maliyetler, karlılık, verimlilik ve ürün nakit akışı gibi
temel ekonomik verilerinde gözden geçirme döneminde iyileşmeler
görülmüştür. Bununla birlikte, istihdam ve stoklar gibi bazı temel ekonomik
göstergelerinde bozulmalar gözlenmiştir. Tüm bu verilerden, önlemin
kalkması halinde zararın devamının veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel
olduğu değerlendirilmektedir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
Gelmesi
İhtimalinin
Değerlendirilmesi
Genel
Açıklamalar
MADDE 18 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi hükümleri
gereğince, önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin
ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
olmadığı değerlendirilmiştir. Bu çerçevede, önleme tabi ülkedeki kapasite
ve ihracat potansiyeli ve talebi etkileyen unsurlar incelenmiştir.
Soruşturma
konusu ülkedeki yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeli
MADDE 19
– (1) Önlem konusu ürünün küresel
piyasasındaki gelişmeler ve soruşturma konusu ülkedeki yerleşik kapasiteye
ilişkin inceleme, Uluslararası Ticaret Merkezi-UTM (International
Trade Center) verileri
kullanılarak yapılmıştır. Analizde, UTM verileri 2011-2013 yılları arasında
ton bazında değerlendirilmiştir. Söz konusu istatistik verileri ÇHC’nin önlem konusu üründeki üretim kapasitesine
gösterge teşkil etmesi açısından önemlidir.
(2) UTM’nin verileri
incelendiğinde, ÇHC’nin hem önlem konusu
kilitlerde hem de barel ve kilit kasasının içinde
bulunduğu aksam ve parçalarda dünyada ana tedarikçi ülke konumunda olduğu
görülmektedir. Buna göre ÇHC’nin tüm dünyaya
yapmış olduğu kilit ihracatı miktar bazında 2011 yılında 230.014 Ton, 2012
yılında 232.602 Ton ve 2013 yılında 225.255 Ton olarak gerçekleşmiştir.
Değer bazında ise, ÇHC’nin 2011 yılında
1.191.603.000 ABD Doları, 2012 yılında 1.261.161.000 ABD Doları ve 2013
yılında 1.305.687.000 ABD Doları değerinde gerçekleşmiştir. Söz konusu
ihracatın birim fiyatları 2011-2013 dönemindeki yıllar için sırasıyla 5.181
ABD Doları/Ton, 5.422 ABD Doları/Ton ve 5.796 ABD Doları/Ton’dur. ÇHC’nin 2011 yılında değer bazında dünya ihracatından
aldığı pay %31,9, 2012 yılında %33,7
ve 2013 yılında ise %33,5’dir.
(3) ÇHC’nin önlem konusu
kilit aksam ve parçasında tüm dünyaya yapmış olduğu ihracata bakıldığında, 2011
yılında 86.274 Ton, 2012 yılında 90.063 Ton ve 2013 yılında 97.720 Ton
olarak gerçekleştiği görülmektedir. Değer bazında bakıldığında ise, ÇHC tüm
dünyaya 2011 yılında 606.921.000 ABD Doları, 2012 yılında 651.995.000 ABD
Doları ve 2013 yılında 789.582.000 ABD Doları değerinde kilit aksam ve
parçası ihracatı gerçekleştirmiştir. Bahse konu ihracatın birim fiyatları
2011-2013 dönemindeki yıllar için sırasıyla 7.035 ABD Doları/Ton, 7.239 ABD
Doları/Ton ve 8.080 ABD Doları/Ton’dur. ÇHC’nin
2011 yılında değer bazında dünya ihracatından aldığı pay %22,8, 2012
yılında %23,9 ve 2013 yılında ise %28,2’dir.
(4) Tüm bu veriler, ÇHC’nin
üretim ve ihracat kapasitesinin büyüklüğünü açık bir biçimde ortaya koymaktadır.
Türkiye’de inşaat iş kolundaki büyüme dikkate alındığında ve soruşturma
konusu ürünün ağırlıklı olarak bu iş kolu kapsamındaki ürünlerde
kullanıldığı değerlendirildiğinde, önlemin kalkması durumunda söz konusu
potansiyelin Türkiye’ye yönelebileceği değerlendirilmektedir.
ALTINCI BÖLÜM
Değerlendirme ve Sonuç
Değerlendirme
MADDE 20 – (1) Yapılan değerlendirmeler sonucunda, önleme
tabi ülkenin Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi kapasitesinin ve ihracat
kabiliyetinin bulunduğu, önlemin yürürlükten kalkması durumunda
üretici/ihracatçı firmaların önlemin yokluğundaki davranışlarını yansıtacak
olan esas soruşturma ve son NGGS’de tespit edilen
damping marjlarının önemli seviyelerde olduğu da
dikkate alındığında, önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin devam
etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.
(2) ÇHC’den
gerçekleştirilen ithalatın, yürürlükte bulunan önleme rağmen 2013 yılında
artış gösterdiği, yürürlükte bulunan önlemin etkisiyle YÜD’ün
üretim, yurt içi satışlar, maliyetler, pazar payı, karlılık, verimlilik ve
ürün nakit akışı gibi temel göstergelerinde iyileşmeler yaşandığı önlem
konusu ithalatın birim fiyatlarını YÜD’ün
fiyatlarını kırmadığı ve baskı altında tutmadığı görülmüş olmakla birlikte,
YÜD’ün istihdam ve stoklar gibi diğer bazı
ekonomik göstergelerinde bozulmalar yaşandığı hususu da dikkate alındığında
önlemin yürürlükten kalkması halinde zararın devam etmesinin veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.
Karar
MADDE 21 – (1) Soruşturma sonucunda, mer’i
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve
zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit
edildiğinden, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve
Ekonomi Bakanının onayı ile soruşturma konusu ürün için İthalatta Haksız
Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/21) ile uygulanmakta
olan dampinge karşı önlemin tabloda belirtilen şekilde uygulanmaya devam
edilmesine karar verilmiştir.
Menşe
|
G.T.İ.P.
|
Madde
İsmi
|
Dampinge
Karşı Önlem
(ABD
Doları/Kg)
|
Çin
Halk
Cumhuriyeti
|
8301.40.11.00.00
|
Silindirli kapı kilitleri (elektromekanik, elektromanyetik,
tam elektronik olanlar hariç)
|
4,00
|
8301.40.19.00.11
|
Soğuk hava deposuna mahsus olanlar
(elektromekanik, elektromanyetik, tam elektronik
olanlar hariç)
|
8301.40.19.00.19
|
Diğerleri
(elektromekanik, elektromanyetik, tam elektronik olanlar hariç)
|
8301.60.00.00.00
|
Yalnız kapı kilitleri için silindir-bareller ile kilit kasası
|
Uygulama
MADDE 22 – (1) Gümrük idareleri, 21 inci maddede gümrük
tarife pozisyonu numarası, tanımı, menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer
mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ithalatında karşısında gösterilen
oranda dampinge karşı kesin önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 23 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|