Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2015/32)
Yasal
dayanak ve başvuru
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ; 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik)
oluşan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Mevzuat
(Mevzuat) hükümleri çerçevesinde yapılan nihai gözden geçirme soruşturması
başvurusu ile bu başvuruya ilişkin olarak söz konusu mevzuat kapsamında
yapılan değerlendirmenin sonuçlarını içermektedir.
(2) Yerli üretici Anlaş Anadolu Lastik San. ve Tic.
A.Ş. tarafından, Çin Tayvanı ve Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti (Vietnam)
menşeli "motosiklet iç ve dış lastikleri" ithalinde halen
uygulanmakta olan dampinge karşı önlemlerin sona ermesinin damping ve
zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı gerekçesiyle
bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması istemiyle başvuruda
bulunulmuştur.
Önlemlere tabi ürünler
MADDE 2 – (1) Önlemlere tabi ürünler 4011.40 Gümrük Tarife
Alt Pozisyonu altında yer alan “motosikletlerde kullanılan kauçuktan yeni
dış lastikler (motosiklet dış lastikleri)” ve 4013.90.00.00.11 Gümrük
Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) altında yer alan “motosikletlerde
kullanılan kauçuktan iç lastikler (motosiklet iç lastikleri)”dir.
(2) Bahse konu tarife pozisyonları, yalnızca bilgi
amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önlemlere tabi ürünlerin Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan bilgi ve belgeler
temelinde, Yönetmeliğin 20 nci
maddesi çerçevesinde başvuru yeterliliğine sahip olan yerli üreticinin
Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır.
Mevcut
önlemler
MADDE 4 – (1) 17/7/2010 tarihli ve 27644 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2010/20) ile Çin Tayvanı ve Vietnam menşeli motosiklet iç ve
dış lastikleri ithalinde dampinge karşı kesin önlemler yürürlüğe
konulmuştur.
(2) Bu kapsamda, CIF bedel üzerinden motosiklet iç
lastikleri için Çin Tayvanı menşeli olanlarda %21, Vietnam menşeli
olanlarda ise %49; motosiklet dış lastiklerinde Çin Tayvanı menşeli
olanlarda %6, Vietnam menşeli olanlarda ise %29 oranında dampinge karşı
önlemler uygulanmaktadır.
Gerekçe
MADDE 5 – (1) 21/3/2015 tarihli ve 29302 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/4) ile mevcut önlemlerin yürürlükte kalma sürelerinin sona
ereceği ve bahse konu ürünlerin yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen
sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile bir nihai gözden
geçirme soruşturması açılması talebinde bulunabilecekleri ilan edilmiştir.
(2) Bu çerçevede yapılan başvurunun incelenmesi
neticesinde, Çin Tayvanı ve Vietnam menşeli önlemlere konu ürünler için
uygulanan dampinge karşı önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin
ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna
ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması için yeterli
delillerin bulunduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 6 – (1) Bir nihai gözden geçirme soruşturmasının
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından
Çin Tayvanı ve Vietnam menşeli söz konusu ürünler için Yönetmeliğin 35 inci
maddesi çerçevesinde bir nihai gözden geçirme soruşturması açılmasına karar
verilmiştir.
(2) Başvuruya konu Çin Tayvanı ve Vietnam menşeli
motosiklet iç ve dış lastiklerine yönelik yürürlükte bulunan mevcut
önlemler, Yönetmeliğin 35 inci maddesi gereğince, soruşturma sonuçlanıncaya
kadar yürürlükte kalmaya devam edecektir.
(3) Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülecektir.
Piyasa
ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin seçimi
MADDE 7 – (1) Genel Müdürlük tarafından Yönetmeliğin 40 ıncı
ve 41 inci maddelerinde öngörülen hükümler saklı kalmak üzere soruşturma
kapsamında normal değer tespitine karar verilmesi halinde; Vietnam’da
soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün
üretiminde ve satışında Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki ölçütler
çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu bu Tebliğin 9
uncu maddesinde belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi
durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin
5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin uygulanması halinde adı
geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin
seçilmesi öngörülmektedir.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 8 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına, Vietnam’ın Ankara Büyükelçiliği’ne ve Taipei
Ekonomik ve Kültür Misyonu’na soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde
bulunulacaktır.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği
hususunda bilgi verilecektir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Ekonomi Bakanlığına ait internet sayfasındaki
ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü
iletişimler Türkçe yapılacaktır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin
yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekmektedir.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi,
belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 9
uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler.
(6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen diğer
ilgili taraflar (ürünü girdi olarak kullanan işletmeler, bunların meslek
kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren
sendikaları gibi) görüşlerini Genel Müdürlüğe 9 uncu maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilmelidir.
(8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla
verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur.
Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilirler. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 9 – (1) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 8 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderilmediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilirler.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden, ancak 8 inci maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma
süreci içerisinde sunabilirler.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 10
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi, soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya
yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre
yapılabilir.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 11 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekmektedir:
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
İnönü Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA
Faks: +90-312-204 86 33
E-posta: ngs168@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 12 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 13 –
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|