Sağlık Bakanlığından:
SAĞLIKTA KALİTENİN GELİŞTİRİLMESİ VE
DEĞERLENDİRİLMESİNE
DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, sağlık kurum ve
kuruluşlarında kaliteli hizmet sunumunun sağlanması amacıyla, hasta
güvenliği, çalışan güvenliği, hasta memnuniyeti ve çalışan memnuniyetini
esas alan sağlıkta kalite standartları ile bu standartların uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; teşhis, tedavi ve rehabilitasyon hizmeti ile koruyucu sağlık hizmeti sunan
kamu ve özel tüm sağlık kurum ve kuruluşlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) 7/5/1987 tarihli ve
3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 9 uncu maddesinin (c) bendi,
11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 8 inci maddesinin
birinci fıkrasının (ı) bendi ile 40 ıncı
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Değerlendirme: Sağlık kurum ve kuruluşlarında
sağlıkta kalite standartlarının uygulanıp uygulanmadığını ve uygulanma
düzeylerini belirlemek için yerinde yapılan incelemeyi,
c) Değerlendirici: Bakanlıkça yetkilendirilen ve
değerlendirme faaliyetlerini gerçekleştiren kişiyi,
ç) Genel
Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
d) Kalite puanı: Sağlık kurum ve kuruluşlarında
yerinde yapılan değerlendirme neticesinde sağlıkta kalite standartlarının
uygulanma düzeyini gösteren, sıfır ile yüz arasında tespit edilen değeri,
e) İl kalite koordinatörlüğü: İl sağlık
müdürlüğünde sağlıkta kalite standartları çerçevesinde Bakanlık adına iş ve
işlemleri yürütmek ve koordine etmek üzere oluşturulan birimi,
f) Sağlıkta Kalite Standartları (SKS): Bakanlıkça,
sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliği başta olmak üzere
verimlilik, etkililik, etkinlik, süreklilik ve zamanlılık gibi hedeflerin
gerçekleştirilmesine yönelik geliştirilen standartların tamamını,
g) Sağlık kurum ve kuruluşu: Kamu ve özel sektöre
ait hastaneleri, tıp/dal merkezlerini, ağız ve diş sağlığı
merkezleri/hastanelerini, birinci basamak sağlık hizmeti veren
kuruluşlarını, poliklinikleri, tıbbi laboratuvarları,
görüntüleme, kan ve diyaliz gibi merkezleri ile il ambulans servislerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Standartların Uygulanması ve Değerlendirme
Sağlıkta
kalite standartlarının uygulanması
MADDE 5 – (1) Sağlık kurum ve kuruluşları; uygulamalarında
sağlıkta kalite standartlarına uygun çerçevede düzenlemeler yapar. SKS esas
alınarak yapılan öz değerlendirmeler ve sağlıkta kalite değerlendirmeleri
kapsamında gerekli görülen iyileştirme faaliyetlerini
gerçekleştirirler.
(2) Sağlık kurum ve kuruluşlarının uygulaması
gereken sağlıkta kalite standartları ve bunlara ilişkin rehberler Genel
Müdürlükçe hazırlanarak Bakanlığın internet sitesinde yayımlanır.
(3) Sağlık kurum ve kuruluşları, sağlıkta kalite
standartları ve rehberlerinin yayımlandığı tarihten itibaren altı ay sonra
sorumlu tutulurlar.
(4) Genel Müdürlük, sağlıkta kalite standartlarının
etkinliğini artırmak amacıyla uygulamaya yönelik uzaktan ya da yerinde
eğitim faaliyetleri düzenler ya da düzenlenmesini sağlar.
Değerlendirme
MADDE 6 –
(1) Bakanlık, sağlıkta kalite
standartları doğrultusunda sağlık kurum ve kuruluşlarını değerlendirir.
(2) Sağlıkta kalite standartlarının hazırlanması,
değerlendirme süreci ve değerlendiricilerin belirlenmesine ilişkin tüm iş
ve işlemler Genel Müdürlükçe yürütülür.
(3) Değerlendirmeler her yıl, Bakanlığın
belirlediği tarihlerde Bakanlıkça yapılır. İlgili yıldaki kalite puanı 95
ve üstü olan kurum ve kuruluşlar, öz değerlendirme sonuçlarını takip eden
yılın Ocak-Haziran ayları arasında Bakanlığa göndermeleri durumunda o yıl
değerlendirme yapılmaz ve mevcut kalite puanının geçerliliği devam eder.
Ancak kurum ve kuruluşun talebi üzerine yeniden değerlendirme de
yapılabilir.
(4) Değerlendirmeler önceden ilan edilen takvime ve
Genel Müdürlükçe yayımlanan sağlıkta kalite standartları değerlendirme
rehberine uygun olarak gerçekleştirilir.
(5) Sağlıkta kalite standartlarının tümü veya Genel
Müdürlükçe belirlenecek bir kısmı ve/veya bölümler üzerinden değerlendirme
yapılabilir.
(6) Sağlık kurum ve kuruluşları değerlendirme
sonucunun tebliğinden itibaren somut delillerle birlikte en geç yedi gün
içinde yazılı olarak Bakanlığa itiraz edebilir. İtiraz başvuruları,
Bakanlıkça en geç otuz gün içerisinde sonuçlandırılır.
(7) Sağlık kurum ve kuruluşlarında kalite puanı,
Genel Müdürlükçe yayımlanan sağlıkta kalite standartları puan hesaplama
rehberine uygun şekilde hesaplanır.
(8) Sağlık kurum ve kuruluşlarının ilgili yılda
aldıkları kalite puanları takip eden yılın sonuna kadar geçerlidir.
(9) Bakanlık, sağlık kurum ve kuruluşlarının kalite
puanlarını ilan edebilir. Bu ilanın takip eden yılın ilk üç ayında
yapılması esastır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 7 – (1) 6/8/2013 tarihli ve
28730 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sağlık Hizmeti Kalitesinin Geliştirilmesi
ve Değerlendirilmesine Dair Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 8 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 9 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı
yürütür.
|