Sağlık Bakanlığından:
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
DENETİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye Kamu
Hastaneleri Kurumu Denetim Hizmetleri Daire Başkanlığının teşkilat, görev,
yetki ve sorumlulukları, çalışma usul ve esasları ile denetçilerin tabi
olacağı usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Denetim Hizmetleri Daire
Başkanlığının görevleri ile Denetim Hizmetleri Daire Başkanı ve
denetçilerin görev, yetki, sorumlulukları ile mesleğe alınmalarını,
yetiştirilmelerini, tez hazırlama ve yeterlik sınavlarını, yükselmelerini,
görevlendirilmelerini, çalışma usul ve esaslarını, birim sorumlularının
görev, yetki ve sorumluluklarını, denetime tabi kişi ve kurumların
yükümlülüklerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 11/10/2011
tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 29, 35, 40 ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bağlı Kuruluş: Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu,
Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ve Türkiye
Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğünü,
b) Bakan: Sağlık Bakanını,
c) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
ç) Birim: Daire Başkanlığının iş ve işlemlerine
yardımcı olmak üzere oluşturulmuş şubeleri,
d) Daire Başkanı: Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu
Denetim Hizmetleri Daire Başkanını,
e) Daire Başkanlığı: Türkiye Kamu Hastaneleri
Kurumu Denetim Hizmetleri Daire Başkanlığını,
f) Denetçi: Sağlık Başdenetçisini,
Sağlık Denetçisini ve Sağlık Denetçi Yardımcısını,
g) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,
ğ) Kurum: Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumunu,
h) Kurum Başkanı: Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu
Başkanını,
ı) Kurum Başkanlığı: Türkiye Kamu Hastaneleri
Kurumu Başkanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Daire Başkanlığının Kuruluşu, Bağlılığı, Görev
Merkezi ve Görevleri
Kuruluş
ve bağlılık
MADDE 5 – (1) Daire Başkanlığı; Daire Başkanı, denetçiler,
birim sorumluları ve personelinden oluşur. Daire Başkanlığı doğrudan Kurum
Başkanına bağlıdır. Denetçilere; Bakan, Kurum Başkanı ile Daire Başkanı
dışında hiçbir merci tarafından emir verilemez.
Görev
merkezi
MADDE 6 –
(1) Daire Başkanlığının görev
merkezi Ankara’dır. Gerektiğinde Daire Başkanının önerisi, Kurum Başkanının
onayı ile İstanbul ve İzmir illerinde de görev merkezi tesis edilebilir
veya aynı yolla kaldırılabilir.
(2) Görev merkezlerinde; Kurum Başkanı ve Daire
Başkanı tarafından verilen emirlerin yerine getirilmesi, büro hizmetlerinin
yürütülmesi, Denetçilerin büroyla ilişkilerinin düzenlenmesi konularında,
görev merkezindeki denetçilerden biri Daire Başkanı tarafından
görevlendirilir.
(3) Görev merkezlerinde; Denetçilerin sağlıklı,
verimli ve güvenli bir şekilde denetim hizmetlerine ilişkin çalışmalarını
yürütebilmeleri için gerekli çalışma ortamı sağlanır. Bu amaçla, görev
merkezindeki denetçi sayısı da dikkate alınarak, gerekli nitelik ve
nicelikte personel görevlendirilir.
Daire
başkanlığının görevleri
MADDE 7 – (1) Daire Başkanlığı, Kurum Başkanının emri veya
onayı üzerine Kurum Başkanı adına aşağıdaki görevleri yapar:
a) Kurumun görev alanına giren konularda, denetim
ve rehberliğe ilişkin yöntem ve teknikleri geliştirmek, denetim alanındaki
standart ve ilkelerin oluşturulmasını sağlamak, denetim rehberleri
hazırlamak, denetimlerin etkinliğini ve verimliliğini artırıcı tedbirler
almak.
b) Kurumca belirlenen standart ve kriterlere uygun olarak merkez ve taşra teşkilatının
düzenlilik ve performans denetimlerini yapmak.
c) Kurumun denetimine tabi kurum ve kuruluşların
faaliyetlerinin ilgili mevzuat, plan ve program çerçevesinde denetimlerini
yapmak.
ç) Kurumun merkez ve taşra teşkilatının, denetime
tabi sağlık kurum ve kuruluşlar ile personelinin her türlü faaliyet ve
işlemleri ile ilgili olarak araştırma, denetim, inceleme, ön inceleme ve
soruşturma işlerini yürütmek.
d) Kurumun sağlık politikalarının amaçlarına
ulaşmasını sağlamak ve sağlık hizmetlerinin mevzuata, plan ve programa
uygun olarak sürdürülmesini sağlamak amacıyla, denetlediği kurum ve
kuruluşlar ile gerçek ve tüzel kişilere ilişkin gerekli önerileri
hazırlamak ve Kurum Başkanına sunmak.
e) Kurum teşkilatında gerçekleştirilen
faaliyetlerin, Kurumun hedeflerine ve amaçlarına uygun olarak daha iyi
yürütülmesini sağlamak üzere gerekli rehberlik faaliyetlerinde bulunmak.
f) Mevzuatta belirtilen ve Kurum Başkanı tarafından
verilen benzeri görevleri yapmak.
(2) Kurumun merkez ve taşra teşkilatının tüm iş ve
işlemleri hakkında denetim, inceleme ve soruşturmaların öncelikli olarak
kurumun denetçileri tarafından yapılması esastır.
(3) Kurum görev alanına giren konularda, Sağlık
Bakanlığı Denetim Hizmetleri Başkanlığınca; 663 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının
(c) bendi kapsamında bizzat Bakan tarafından verilecek denetim, inceleme ve
soruşturma görevi haricinde denetim, inceleme ve soruşturma yapılamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Daire Başkanının Atanması,
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Daire
başkanının atanması
MADDE 8 – (1) Daire Başkanlığına, atama tarihi itibariyle,
son beş yılı Bakanlık veya bağlı kuruluşlarında çalışmış olmak şartıyla en
az on yıl fiilen denetçilik/müfettişlik yapmış başdenetçiler
arasından atama yapılır.
(2) 23 üncü maddenin birinci fıkrasının (b)
bendindeki öğrenim şartını haiz olmak kaydıyla bakanlıklarda denetim
hizmetleri ile ilgili görevlerde en az on yıl hizmeti bulunanlar ile genel
müdür yardımcılığı, dengi veya üstü görevleri asaleten yapanlar arasından
da Daire Başkanlığına atama yapılabilir.
Daire
başkanının görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 9 – (1) Daire Başkanı, aşağıdaki görevleri yapar ve
yetkileri kullanır:
a) Daire Başkanlığını sevk ve idare etmek, denetim,
inceleme, soruşturma ve çalışma programını hazırlayıp Kurum Başkanının
onayından sonra uygulanmasını sağlamak.
b) Denetim, inceleme ve soruşturma işlerinde
çalıştırılacak denetçileri görevlendirmek ve denetçilerin çalışmalarını, iş
verimlerini, görevine olan ilgilerini, meslek ilke ve etiğine göre hareket
edip etmediklerini izlemek, gerekli gördüğü zamanlarda bu çalışmaları
yerinde denetlemek.
c) Kurum Başkanının gerekli gördüğü hallerde bizzat
denetim, araştırma, inceleme ve soruşturma yapmak.
ç) Denetçiler tarafından hazırlanan raporların
şekil yönünden standart formatta olmasını sağlamak.
d) Denetçiler tarafından düzenlenen raporlar üzerinde
gerekli incelemeyi yapmak veya yaptırmak, varsa eksikliklerinin
giderilmesini sağlamak, ilgili mercilere göndermek.
e) Denetçilerden gelen raporlarda
yer alan konularla ilgili eksik inceleme bulunmamakla birlikte, tespit
edilen hususlarla ilgili değerlendirme ve önerilerin uyumlu olmadığı,
yaptırılacak yeni bir incelemenin ise zaman ve insan kaynağı israfına neden
olabileceği durumlarda; raporlar ve eklerinde yer alan tespit ve bilgiler
doğrultusunda mevzuata uygun işlem önerisinde bulunulmasını sağlamak üzere
başkanlık görüşü oluşturmak.
f) Denetim, inceleme ve soruşturma faaliyetlerinin
yürütülmesini sağlamak, bu faaliyet sonuçlarına göre yapılacak işlemler ve
alınacak önlemlere ilişkin önerileri Kurum Başkanına sunmak.
g) Denetçi yardımcılarının işe alınmalarını ve
yetişmelerini sağlayıcı iş ve işlemleri yürütmek ve gerekli tedbirleri
almak.
ğ) Denetçi yardımcılığı giriş sınavı ile yeterlik
sınavının yapılmasını ve yürütülmesini sağlamak.
h) Uygulamada, denetçiler arasında mevzuatın farklı
yorumlandığı hallerde, bu farklılığın giderilmesi yönünde görüş ve uygulama
birliğini sağlamak.
ı) Görev alanına giren konularda ve uygulamalarda
ortaya çıkan mevzuat yetersizliği ve aksaklıklarla ilgili hususlarda
inceleme ve araştırma yaptırarak, alınması gereken yasal ve idari tedbirler
konusunda Kurum Başkanına teklifte bulunmak.
i) Rehberlik hizmetlerinin etkin olarak işletilmesi
için, Daire Başkanlığı ile Kurumun tüm birimleri arasında iletişimi
sağlamak.
j) Daire Başkanlığının tüm faaliyet alanına ilişkin
uygulama birliğinin sağlanmasına yönelik rehber ve talimatların
hazırlanmasını ve uygulanmasını sağlamak.
k) 10/12/2003 tarihli ve
5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 41 inci maddesi hükmü
uyarınca Daire Başkanlığının faaliyet raporunu hazırlamak.
l) Gerektiğinde Daire Başkanlığının iç işleyişine
ilişkin talimat çıkarmak.
m) Yıllık performans ölçütleri koyarak denetçilerin
performanslarını ölçmek ve değerlendirmek.
n) Denetçilerin, mevcut imkânlar dâhilinde
meslekleri ile ilgili çalışmalara özendirilerek yurt içinde ve yurt dışında
inceleme ve araştırmada bulunması, ayrıca mesleki bilgi ve becerilerinin
artırılması için önerileri Kurum Başkanına sunmak.
o) Etik ilkeler ve temel mesleki nitelik
standartlarının gereğinin yerine getirilmesini sağlamak.
ö) Mevzuat ile verilen diğer görevleri ve Kurum
Başkanı tarafından verilecek benzeri görevleri yapmak.
(2) Daire Başkanı, Daire Başkanlığının görevlerinin
yerine getirilmesinden, yürürlükteki mevzuat çerçevesinde Kurum Başkanına
karşı sorumludur.
(3) Daire Başkanı; görev, yetki ve sorumlulukları
çerçevesinde kendisine yardımcı olmak üzere yeterli sayıda denetçiyi, Daire
Başkan Yardımcısı olarak Kurum Başkanının onayı ile görevlendirir. Daire
başkan yardımcıları, denetçi unvan ve yetkilerine sahiptir.
(4) Denetçiler tarafından düzenlenen raporları
değerlendirmek üzere, denetçiler arasından Daire Başkanınca yeterli sayıda raportör görevlendirilebilir.
Daire
başkanlığına vekâlet
MADDE 10 – (1) Daire Başkanının kanuni izin, geçici görev,
hastalık izni gibi geçici sebeplerle görevden ayrılması durumunda, daire
başkan yardımcılarından biri Daire Başkanı tarafından vekâleten
görevlendirilir. Herhangi bir sebeple Daire Başkanlığının boşalması halinde
vekalet görevi Kurum Başkanı tarafından
belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Denetçilerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları,
Çalışma Esasları ile Denetime Tabi Olanların
Yükümlülükleri
Denetçilerin
görev ve yetkileri
MADDE 11 – (1) Denetçiler; Kurum Başkanının emri veya onayı
üzerine denetim, araştırma, inceleme, soruşturma ve benzeri diğer görevleri
yaparlar ve bu görevlerini Daire Başkanının emri ile ifa ederler.
(2) Denetçilerin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Kurum merkez ve taşra teşkilatının mevzuata göre
her türlü faaliyet, hesap ve işlemlerinin denetim, inceleme, soruşturma ile
ön incelemesini yapmak.
b) Denetimini yaptıkları işlerde, tespit ettikleri
mevzuata uygun olmayan hususların düzeltilme ve tamamlanması, işlerin daha
iyi yürütülmesi ve görevlilerin çalışmalarından daha fazla verim alınması
için gerekli gördükleri tedbirleri Kuruma bildirmek.
c) Denetçiler, görevlerini
yaparken bizzat ya da ihbar yoluyla öğrenmiş oldukları ve görev emrinin
dışında kalan yolsuzluk ve usulsüzlükler için durumu yazılı veya sözlü
olarak hemen Daire Başkanlığına bildirerek alacağı talimata göre işlem
yapmak; gecikmesinde kamu zararı veya delillerin kaybolması ihtimali olması
halinde delilleri toplamak, olayın derhal Cumhuriyet Başsavcılığına
duyurulması zorunlu görülen hallerde Daire Başkanlığını bilgilendirerek
doğrudan Cumhuriyet Başsavcılığına bildirimde bulunup raporun bir örneğini
Kuruma göndermek.
ç) Kurum personelinin, 19/4/1990
tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla
Mücadele Kanunu kapsamına giren eylemlerine ilişkin olarak, bu Kanun ile
belirlenen iş ve işlemleri gerçekleştirmek.
d) Kurumu ilgilendiren konularda yurt içinde ve
yurt dışında incelemeler yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs,
seminer, sempozyum ve toplantılara katılmak ve
sonuçlarını Kuruma bildirmek.
e) Kurum merkez ve taşra teşkilatı içinde ve
dışında yaptıkları denetim, inceleme, araştırma, ön inceleme ve disiplin
soruşturması çalışmalarında, Kurumun daha iyi hizmet vermesine, başta insan
kaynağı olmak üzere kaynakların etkin ve verimli kullanılmasına, yolsuzluk
ve usulsüzlüklerin önlenmesine yönelik çözümler ve öneriler getirmek.
f) Refakatlerindeki denetçi yardımcılarının
meslekte yetişmelerini sağlamak, yetiştirme dönemi sonunda değerlendirmelerini
Daire Başkanlığına intikal ettirmek.
g) Denetim, inceleme ve soruşturma esnasında,
inceleme ve değerlendirilmesi uzmanlık bilgi ve tecrübesini gerektiren
konuların varlığı halinde, uzmanlara gerekli incelemeyi yaptırmak.
ğ) Denetçiler, görevlerini
yaparlarken gerekli gördükleri yardımları istemek; kayıt ve belgelerin
örneklerini, herhangi bir yolsuzluğun kanıtı ise asıllarını almak; kasa,
depo ve ambarları incelemek ve saymak, mühürlemek; gerektiğinde resmi ve
özel kurumlardan, devletin denetimi altındaki bütün kurum, kuruluş ve
ortaklıklardan, kamu yararına çalışan derneklerden, vakıflardan, diğer
gerçek ya da tüzel kişilerden bilgi ve belge istemek ve bu konularda yazılı
ve sözlü bilgi almak.
h) Daire Başkanı tarafından verilen benzeri
görevler ile mevzuatla verilen diğer görevleri yapmak.
(3) Denetçiler yürüttükleri inceleme, soruşturma ve
denetimler kapsamında resmi ve özel bütün gerçek ve tüzel kişilerle
doğrudan; merkezi idare teşkilatlarıyla yapılacak yazışmaları Daire
Başkanlığı aracılığı ile yaparlar.
(4) Denetçiler haklarında soruşturma yaptıkları
memurların görevlerinden uzaklaştırılmasını 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 137 nci
maddesinde belirtilen hususlar göz önünde bulundurularak, 138 inci
maddesinde belirtilen yetkili mercilerden talep edebilirler.
Denetçilerin
sorumlulukları
MADDE 12 – (1) Denetçiler yaptıkları çalışmalarda,
yetkilerini tam olarak kullanmaktan ve görevlerini eksiksiz olarak yerine
getirmekten yürürlükteki mevzuat çerçevesinde sorumludurlar ve Daire
Başkanlığınca belirlenen yıllık performans ölçütlerine göre çalışırlar.
(2) Denetçi, görevini işin kapsamı ile uyumlu
sürede başarıyla yerine getirmek ve güven duygusunu sarsmamak için;
tarafsızlık ve nesnellik, eşitlik, dürüstlük, gizlilik, çıkar çatışmasından
kaçınma, nezaket, saygı ve mesleki özen gibi etik davranış ilkelerini
gözeten yaklaşım içinde bulunmak zorundadır.
(3) Ayrıca görevleri sebebiyle;
a) Denetim, inceleme ve soruşturma için gidecekleri
yer ve yapacakları işleri, görevleri nedeniyle edindikleri gizli bilgi ve
belgeler ile öğrendikleri sırları açıklayamazlar.
b) Denetim, inceleme ve soruşturmayla görevli
bulundukları sırada, bu işlerle ilgili kimselere konuk olamazlar; doğrudan
ve dolaylı olarak hizmet ve ikramlarını kabul edemezler; alışveriş
yapamazlar; borç alıp veremezler. Beşeri ve sosyal ilişkilerin gereği olup
etik davranış ilkelerine aykırı olmayan hususlar bu yasakların dışındadır.
c) Mesleğin gerektirdiği saygınlık ve güven
duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunamazlar.
ç) Denetime tabi olanların icra işlerine
karışamazlar.
d) Evrak, defter ve kayıtlar üzerine şerh, ilave ve
düzeltme yapamazlar.
Müşterek
çalışmalar
MADDE 13 – (1) Denetim, inceleme ve soruşturmaların birden
fazla denetçi tarafından yapılması halinde en kıdemli denetçi çalışmaları
organize eder. Ayrıca, işlerin süresinde bitirilmesini sağlayacak önlemleri
alır, süresinde bitirilemeyeceği anlaşılan işlerle ilgili olarak
çalışmaların seyri hakkında Daire Başkanlığına özet bilgi veya ön rapor
verir.
İşlerin
devri ve geri bırakılması
MADDE 14 – (1) Denetçiler, zorunlu ve istisnai haller dışında
kendilerine verilen işleri ara vermeden bizzat yapıp bitirirler. Süresinde
tamamlanamayacağı anlaşılan işler hakkında Daire Başkanlığına zamanında
bilgi verip, alacakları talimata göre hareket ederler. Denetçilere verilen
işin devredilmemesi esastır. Ancak, geri bırakma ve devir zorunluluğu
doğarsa, denetçiler ellerindeki işleri, Kurum Başkanı veya Daire Başkanının
yazılı emri veya müsaadesi ile başka bir denetçiye devrederler. Kurum
Başkanı veya Daire Başkanı gerekli görülen durumlarda yürütülmekte olan işi
re’sen başka denetçiye verebilir.
(2) Devredilecek işler için devri yapacak olan
denetçi bir devir notu hazırlar. Hazırlanacak olan devir notuna; devredilen
işin ne olduğu, devir gününe kadar işin hangi kısmının ne dereceye kadar
incelendiği, iş hakkında ne gibi görüş veya kanaate varıldığı hakkındaki
düşüncelerini yazar ve Daire Başkanlığına teslim eder.
(3) Devredilen işe ait bütün belgeler, sıra
numarası altında gösterilen dizi pusulası ile birlikte, Daire Başkanlığına
yazı ile ve/veya elektronik ortamda verilir.
Denetçilerin
koordinasyon görevi
MADDE 15 – (1) Denetçiler, görevlendirildikleri ve yetkili oldukları konularda;
Kurumun merkez veya taşra teşkilatıyla, valilik ve kaymakamlıklarca
başlatılmış olan denetim, inceleme ve soruşturmalarda koordinasyon görevini
de yerine getirir. Denetçi tarafından gerek görüldüğü takdirde, daha önce
yapılmış çalışmalar ile ilgili bilgi ve belgeler yetkili mercinin bilgisi dâhilinde denetçiye devredilir.
Denetçiler, bu durumu raporlarında belirtir.
Denetime
tabi olanların yükümlülük ve sorumlulukları
MADDE 16 – (1) Denetime
tabi olan gerçek ve tüzel kişiler, denetçilerin görevlendirildikleri
konularda denetim için gerekli olan bütün bilgi, belge, defter ve kayıtları
vermek, para ve para hükmündeki evrakı ve ayniyatını göstermek ve
incelenmesine yardımcı olmak, sorulan sözlü ve yazılı soruları
geciktirmeden cevaplandırmak, ifade vermek, bilgi işlem sistemleri,
raporlama araçları, internet, intranet ve benzeri ağlar ile veri
tabanlarına erişimlerini sağlamak, elektronik, manyetik ve benzeri bilgi
işlem ortamlarındaki bilgi ve kayıtları vermek zorundadır. Denetçiler, görevleri sırasında kamu kurum ve
kuruluşları ve kamuya yararlı dernekler ile gerçek ve tüzel kişilerden
gerekli yardım, bilgi, evrak, kayıt ve belgeleri istemeye yetkili olup
kanunî engel bulunmadıkça bu talebin yerine getirilmesi zorunludur.
(2) Asılları alınan belgelerin, denetçilerin
imzasıyla onaylı örnekleri, dosyasında saklanmak üzere, belgenin alındığı
birim, kişi veya kuruluşa verilir.
(3) Denetim, inceleme ve soruşturmaya tabi tutulan
kurum ve kuruluşların yöneticileri, hizmetin gereği gibi yürütülebilmesi
için gereken önlemleri almak, denetçilere görevleri süresince temsile uygun
bir yer sağlamak ve gerekli diğer tedbirleri almakla yükümlüdürler.
(4) Denetime başlanılan kurum ve kuruluşların
görevlilerine daha önce verilmiş izinlerin kullanılması, hastalık ve bunun
gibi zorunlu sebepler dışında, denetçinin talebi üzerine, denetim sonuna
kadar ertelenebilir. Denetim devam ettiği süre içinde kurum görevlilerine
denetçinin bilgisi dışında izin verilemez. İznini kullanmaya başlamış
olanlar, denetçinin gerekli gördüğü zorunlu hallerde geri çağrılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Daire Başkanlığı Birimleri
Birimler
MADDE 17 – (1) Birimler; Daire Başkanının emri altında,
Denetim, İnceleme ve Soruşturma Birimi ile İdari ve Mali İşler Biriminden
oluşur.
(2) Birim yönetiminden sorumlu olmak üzere bir kişi
Daire Başkanı tarafından görevlendirilir.
(3) Daire Başkanlığının yazı, hesap, arşiv, bilgi
işlem, kütüphane ve benzeri işleri Daire Başkanlığına bağlı birimlerce
yürütülür.
Denetim,
inceleme ve soruşturma birimi
MADDE 18 – (1) Denetim, İnceleme ve Soruşturma Birimi, Daire
Başkanlığına bağlı bir Birim Sorumlusu ile yeterli sayıda personelden
oluşur.
(2) Denetim, İnceleme ve Soruşturma Biriminin
görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Denetim, inceleme, soruşturma ve benzeri
konularda denetçilere verilecek görevlendirme yazışmalarını yapmak.
b) Denetçilerden gelen rapor ve denetim, inceleme
ve soruşturma evrakını kayıt etmek ve ilgili olduğu yerlere vererek takip
etmek.
c) İşleri biten rapor ve evrakı düzenli bir şekilde
muhafaza etmek.
ç) Denetim, inceleme ve soruşturma konularına
ilişkin cetvellerle istatistikleri tutmak.
d) Daire Başkanı ve yardımcıları tarafından
verilecek diğer görevleri yapmak.
(3) Denetim, İnceleme ve Soruşturma Biriminin
idaresinden, Daire Başkanı ve yardımcılarına karşı birinci derecede
Denetim, İnceleme ve Soruşturma Birimi Sorumlusu sorumludur. Birim
personeli görevleri dolayısıyla edindikleri bilgileri açıklayamazlar.
İdari ve
mali işler birimi
MADDE 19 – (1) İdari ve Mali İşler Birimi, Daire Başkanlığına
bağlı bir Birim Sorumlusu ile yeterli sayıda personelden oluşur.
(2) İdari ve Mali İşler Biriminin görev, yetki ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Daire Başkanlığının yıllık bütçesini hazırlamak,
tahakkuk işlerini yapmak.
b) Denetçilerin çalışma ve hakediş
cetvellerini zamanında inceleyerek tahakkuka ait işlemi hazırlamak.
c) Daire Başkanlığında görev yapan denetçilerin ve
diğer memurların özlük haklarıyla ilgili idari ve mali işlemlerini yaparak
takip etmek ve sonuçlarını ilgililere bildirmek.
ç) Daire Başkanlığının taşınır mal işlemleri ile
ilgili her türlü işlemlerini yürütmek, kayıtlarını tutmak.
d) Daire Başkanlığına intikal eden her türlü
evrakın kaydını tutmak ve arşivi düzenlemek.
e) Daire Başkanlığı tarafından çıkarılacak alt
düzenleyici işlemleri ve görüş yazılarını, belli bir düzen dairesinde
dosyalamak suretiyle muhafaza etmek.
f) Daire Başkanı ve yardımcıları tarafından
verilecek diğer görevleri yapmak.
(3) İdari ve Mali İşler Biriminin idaresinden,
Daire Başkanı ve yardımcılarına karşı birinci derecede İdari ve Mali İşler
Birimi Sorumlusu sorumludur. Birim personeli görevleri dolayısıyla
edindikleri bilgileri açıklayamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Denetçiliğe Giriş ve Sınavlar
Denetçiliğe
giriş
MADDE 20 – (1) Denetçiliğe, denetçi yardımcısı olarak
girilir.
(2) Denetçi yardımcılığına atanabilmek için
yapılacak giriş sınavını kazanmak şarttır. Denetçi yardımcılığı giriş
sınavının yapılmasına, Daire Başkanının teklifi ve Kurum Başkanının onayı
ile karar verilir.
Giriş
sınavının şekli ve yeri
MADDE 21 – (1) Giriş sınavı; Daire Başkanlığında denetçi
yardımcısı unvanı ile görev alabilecek kişileri bilgi, tutum, davranış ve
genel kabiliyet bakımından yeterli nitelikleri taşıyanlar arasından seçmek
üzere yapılan değerlendirme ve işlemlerin tamamıdır. Giriş sınavı, yazılı
ve sözlü olmak üzere iki aşamadan oluşur.
(2) Yazılı sınav, Kurum tarafından yapılır. Bu
sınavda başarı gösterenler sözlü sınava çağrılır. Sözlü sınava, yazılı
sınavda başarılı olan adaylardan alınacak Denetçi Yardımcısı kadrosunun
dört katına kadar aday, başarı sırasına göre çağrılır. Her iki sınavda
başarı gösterenler giriş sınavını başarmış sayılırlar.
(3) Yazılı ve sözlü sınavlar Ankara’da yapılır.
Giriş sınavı gerektiğinde Daire Başkanının teklifi ve Kurum Başkanının
onayı ile diğer illerde de yapılabilir.
İlan
MADDE 22 – (1) Atama yapılacak kadroların sayısı, sınıfı ve
dereceleri, giriş sınavının yapılış tarihi ve saati, yapılacağı yerler,
giriş şartları, KPSS taban puanı ve türü, gerekli görülmesi halinde öğrenim
dalları ve kontenjanları, başvurma şekli ve belgeler, son başvurma tarihi
ve saati, sınavın içeriği ve değerlendirme yöntemi ile gerekli görülen
diğer hususlar belirtilmek suretiyle Türkiye genelinde yayımlanan tirajı en yüksek ilk beş gazetenin en az birinde, Resmî
Gazete’de, Kurum ilan panosunda ve internet sitesinde, Devlet Personel
Başkanlığının internet sitesinde ve Kurumun uygun göreceği diğer iletişim
araçlarıyla ilan olunur.
(2) İlanlar, sınav tarihinden en az 30 gün önce
yapılır.
Başvuruda
aranacak şartlar
MADDE 23 – (1) Denetçi yardımcılığı giriş sınavına
katılabilmek için aşağıda gösterilen nitelikleri taşımak gerekir:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinde belirtilen genel şartları taşımak.
b) Kurumun kadro ve ihtiyaç durumuna göre;
1) İktisadi ve idari bilimler, siyasal bilgiler,
hukuk, iktisat ve işletme fakültelerinden veya bunlara denkliği yetkili
makamlarca kabul edilmiş yurt içi ve yurt dışındaki öğretim kurumlarından,
2) Tıp, diş hekimliği, eczacılık ve sağlık
bilimleri fakülteleri mezunları, mühendislik fakültelerinin kimya mühendisliği
bölümü ile fen ve fen-edebiyat fakültelerinin biyoloji, kimya, moleküler
biyoloji ve genetik bölümlerinden veya bunlara denkliği yetkili makamlarca
kabul edilmiş yurtiçi ve yurtdışındaki öğretim kurumlarından,
mezun olmak.
c) Yazılı sınavın yapıldığı yılın ocak ayının
birinci günü itibarıyla otuzbeş yaşını
doldurmamış olmak.
ç) Sağlık durumu bakımından yurdun her yerinde
görev ve yolculuk yapmaya elverişli olmak.
d) Son başvuru tarihi itibarıyla geçerlilik süresi
dolmamış KPSS’den, giriş sınavının ilanında
belirtilen puan türlerine göre asgari puanı almış olmak.
(2) Yazılı sınava katılacakların sayısı, atama
yapılacak kadro sayısının 20 katından fazla olamaz. KPSS başarı sıralaması
esas alınmak ve her fakülte mezunlarından ayrı ayrı
olmak üzere Daire Başkanlığınca belirlenen sayıda aday yazılı sınava
çağrılır. KPSS puanı en yüksek adaydan başlamak üzere yapılan sıralama
sonucunda son sıradaki aday ile eşit puana sahip diğer adaylar da sınava
çağrılır.
(3) Hangi meslek gruplarından ne kadar denetçi
yardımcısı alınacağı hususuna sınav açılmasına dair Kurum Başkanından
alınacak onayda yer verilir.
Sınava
müracaatta istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 24 – (1) Denetçi yardımcılığı giriş sınavına girmek
isteyen adaylar;
a) Kurumdan veya Kurumun resmi internet sitesinden
temin edilecek sınav başvuru formu,
b) Geçerlilik süresi dolmamış olan KPSS sonuç
belgesi,
c) 3 adet fotoğraf,
ç) Yükseköğretim diploması veya bitirme belgesinin
aslı ya da aslı gösterilmek şartıyla Daire Başkanlığı tarafından onaylanan
sureti veya noter onaylı sureti,
ile sınavı yapacak olan Daire Başkanlığına müracaat
ederler.
(2) Adayların elektronik imza kullanmaları şartıyla
elektronik ortamda müracaat etmeleri için de imkan
sağlanabilir.
(3) Adayların son müracaat tarihi ve kayıt süresi,
giriş sınavı duyurusunda belirtilir.
(4) Birinci fıkrada sayılan belgelerin, son başvuru
tarihi mesai bitimine kadar Daire Başkanlığına teslim edilmesi şarttır.
Postadaki gecikmeler nedeniyle süresi içinde Daire Başkanlığına ulaşmayan
başvurular değerlendirmeye alınmaz.
(5) Sınav başvuru formu, adayın kimlik bilgilerini
yazarak, sağlıkla ilgili görevini devamlı yapmaya engel bir durumunun
olmadığını, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesine göre
adli sicil yönünden memuriyete engel halinin bulunmadığını, erkek adayların
askerlikle ilişiğinin olmadığını belirterek imzası ile beyanının doğruluğunu
kabul edeceği şekilde düzenlenir.
Başvuruların
incelenmesi ve adayların sınava kabulü
MADDE 25 – (1) Sınav öncesinde oluşturulacak bir sınav
hazırlık komisyonu marifetiyle, süresinde yapılan başvurular incelenerek
adaylarda aranan şartların mevcut olup olmadığı tespit edilir ve yarışma
sınavına katılmaya hak kazananlar Kurum internet sayfasında ilan edilir.
İlanda adayın adı, soyadı, numarası, sınava gireceği yerin adresi, gün ve
saati belirtilir.
(2) Yazılı sınava girme hakkı kazanan adaylara
fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik
bilgileri, sınav yeri, tarihi ve saati yer alır. Sınav giriş belgesi
olmayan adaylar sınava katılamaz.
(3) Yazılı sınava katılacakların listesine, isim
listesinin ilanından itibaren üç iş günü içinde itiraz edilebilir. Yapılan
itirazlar sınav hazırlık komisyonunca itiraz tarihinden itibaren en geç üç
iş günü içerisinde sonuçlandırılır. Bu süre, incelemenin zorunlu kılması
halinde en fazla yedi iş gününe kadar uzatılabilir.
(4) Başvurusu kabul edilip, isimleri sınava
katılabilecekler arasında yer alanlardan, gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu
tespit edilenler sınava alınmaz, sınava girmiş olanların sınavları geçersiz
sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal
edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemez ve haklarında 26/9/2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak
üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Yanıltıcı
beyanda bulunanlar kamu görevlisi ise durumları çalıştıkları kurumlara
bildirilir.
(5) Başvuru şartlarını haiz olmayanlara ait başvuru
ve ilgili belgeler talep halinde, kendilerine elden iade edilir.
Yazılı
sınav konuları
MADDE 26 – (1) Denetçi yardımcılığı giriş sınavı, ikinci ve
üçüncü fıkralardaki konulardan seçilmek suretiyle ve yürürlükteki mevzuat
hükümleri esas alınarak yapılır.
(2) 23 üncü maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen fakültelerden mezun olanlar
için yazılı sınav konuları şunlardır:
a) Hukuk;
1) Anayasa hukuku (genel esaslar),
2) İdare hukukunun genel esasları, idari yargı,
idari teşkilat,
3) Ceza hukuku (genel esaslar ve memur suçları),
4) Medeni hukuk (genel esaslar ve ayni haklar),
5) Borçlar hukuku (genel esaslar),
6) Ticaret hukuku (genel esaslar),
7) Ceza muhakemeleri usulü hukuku (genel esaslar).
b) İktisat;
1) İktisat teorisi (mikro iktisat, makro iktisat),
2) İktisadi düşünceler ve doktrinler tarihi,
3) Para, banka, kredi ve konjonktür,
4) Uluslararası iktisadi ilişkiler ve teşekküller,
5) İşletme iktisadı,
6) Güncel ekonomik sorunlar.
c) Maliye;
1) Genel maliye teorisi ve maliye politikaları,
2) Kamu giderleri,
3) Bütçe.
ç) Muhasebe;
1) Genel muhasebe,
2) Bilanço analizi ve teknikleri,
3) Ticari hesap.
d) Kompozisyon (genel, güncel ve sosyo-ekonomik konular).
(3) 23 üncü maddenin birinci fıkrasının (b)
bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen fakültelerden mezun olanlar
için yazılı sınav konuları şunlardır:
a) Mezun olunan bölümlerin müfredatı dikkate
alınarak belirlenen alan bilgisi konuları.
b) Kompozisyon (genel, güncel ve sosyo-ekonomik konular).
Denetçi
yardımcılığı giriş sınav komisyonu
MADDE 27 – (1) Sınav Komisyonu, Daire Başkanının başkanlığında, Daire
Başkanının teklifi ve Kurum Başkanının onayı ile belirlenecek dört denetçi
olmak üzere toplam beş kişiden oluşur. Gerek görülmesi halinde, üniversitelerden
Kurum Başkanınca belirlenecek bir öğretim üyesi de Sınav Komisyonuna
alınır. Bu durumda, Sınav Komisyonunda üç denetçi bulunur. Zorunlu
sebeplerden dolayı görev yapamayacak durumda olan asıl üyelerin yerine
geçmek üzere aynı usulle ve aynı sayıda yedek üye tespit edilir.
(2) Daire Başkanlığınca yapılan sınavın sonuçları,
Sınav Komisyonunca değerlendirilir.
(3) Sınav Komisyonu ve Daire Başkanlığı tarafından
gözlemcilik yapmak üzere görevlendirilen denetçiler, sınav disiplinini
sağlamak, kopya çekilmesine, başkasının yerine sınava girilmesine engel
olmak ve sınavı düzenli olarak sonuçlandırmak ile görevlidir.
(4) Sınav Komisyonu, sınavlara ilişkin olarak
yapılacak olan diğer iş ve işlemleri kararlaştırır.
(5) Komisyon üye tam sayısıyla toplanır ve oy
çokluğuyla karar alır.
(6) Komisyon üyeleri, boşanmış olsalar dahi
eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının
veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda görev alamazlar.
Yazılı
sınava ilişkin esaslar
MADDE 28 – (1) Yazılı sınav soruları, 26 ncı
maddede belirtilen konu gruplarından ayrı ayrı
hazırlanır.
(2) Yazılı sınav soruları ve her soruya verilecek
puanlar ile cevapları veya cevap anahtarları ve sınav süreleri, sınav
komisyonunca tespit edilir. İhtiyaç hâlinde, üniversitelerde görevli
öğretim elemanlarına da soru hazırlatılabilir.
(3) Soru kâğıtlarında sınavın süresi ve her bir
soruya verilecek olan not belirtilir. Soru kâğıtları, Sınav Komisyonunca
imzalanır ve cevap kâğıtları ile birlikte mühürlenir.
(4) Sorular ve cevaplar, ayrı zarflara konularak
zarflar mühürlenir, Sınav Komisyonunca imzalanır ve durum, bir tutanak ile
tespit edilip Komisyon Başkanına teslim edilir. Sınavların birden fazla
yerde yapılması hâlinde zarflar yer sayısınca düzenlenir.
(5) Çoğaltılan soru kâğıtları, zarflar içerisine
konularak mühürlenmek suretiyle kapatılıp muhafaza edilir ve sınav
salonunda adayların huzurunda açılır.
(6) Yazılı sınavda, Daire Başkanlığı tarafından
görevlendirilen denetçiler gözlemcilik yaparlar. Sınava başlamadan önce,
sınava kaç adayın katıldığı ve kimlerin gelmediği bir tutanakla tespit
edilir, sonra soru zarflarının sağlam, kapalı ve mühürlü olduğu hususunda
da ayrı bir tutanak düzenlenir. Zarflar açılarak soru kâğıtları sınava
gireceklere dağıtılır.
(7) Sınav sırasında, adaylardan sınav disiplinini
bozucu davranışlarda bulunan, kopya çeken veya çekmeye teşebbüs eden,
başkasının yerine sınava giren olursa, durum bir tutanakla kayıt altına
alınır ve sınav kâğıtları geçersiz sayılır.
(8) Sınavda, önceden mühürlenmiş cevap kâğıtları
kullanılır. Sınav kâğıtlarının özel bölümü dışındaki yerlere ad, soyad ya da kimliği belirtecek herhangi bir işaret
konulamaz. Aksi takdirde sınav kâğıdı iptal edilir. Adaylar tarafından
cevaplanan sınav kâğıdının özel bölümleri kapatılıp yapıştırılarak
gözlemcilere teslim edilir.
(9) Yazılı sınav sona erdikten sonra, sınava
girenlerin adı, soyadı, teslim ettiği kâğıt adedi, sınavın başlama ve bitiş
saati ile ilgili olabilecek sair hususlar, sınavın sonucuna ilişkin
düzenlenen tutanağa alınır. Sınav sonunda; toplanan sınav kâğıtları ve
tutanaklar, zarf içine konularak kapatılıp mühürlendikten sonra sınav
komisyonu başkanına teslim edilir.
Yazılı
sınav notlarının değerlendirilmesi ve sınav sonucunun ilanı
MADDE 29 – (1) Denetçi yardımcılığı giriş sınavında her konu
grubu için tam not 100’dür. Yazılı sınavı başarmış sayılmak için her konu
grubu için alınan notun 50’den ve konu gruplarının aritmetik ortalamasının
da 70’ten aşağı olmaması gerekir.
(2) Sınav kâğıtları, sınav komisyonu tarafından
ayrı ayrı veya birlikte kapalı bölümleri
açılmadan değerlendirilir.
(3) Sınav kâğıtlarındaki cevaplarla, cevap
anahtarlarının karşılaştırılması sonucu verilen notlar sınav kâğıdının üst
kısmına yazılır. Tüm kâğıtlar değerlendirildikten sonra, sınav komisyonu
üyeleri tarafından kapalı olan kimlik bölümü açılarak, en yüksek notlardan
başlamak üzere başarı sırasını gösterir bir tutanak düzenlenir.
(4) Yazılı sınavda başarı göstererek sözlü sınava
girecek olanların başarı sırasını gösterir liste, Daire Başkanlığı hizmet
binasına asılır ve Kurum Başkanlığının internet sitesinde ilan edilir.
Ayrıca yazılı sınav sonucu sınavda başarılı olan adayların, başvuru
formlarında belirttikleri adreslerine sonuç taahhütlü mektup ile de
bildirilir.
Sözlü
sınav
MADDE 30 – (1) Sözlü sınavın yapılacağı yer, tarih ve saat
belirtilmek suretiyle Kurum Başkanlığının internet sitesinde ilan edilir.
(2) Sözlü sınav, yazılı sınav sonuçlarının liste
halinde duyurulduğu tarihten itibaren en geç 30 gün içinde yapılır.
(3) Sözlü sınavda aday;
a) Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade etme
yeteneği ve muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirmeye tabi tutulur.
(4) Adaylar, komisyon tarafından üçüncü fıkranın
(a) bendi için 50 puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı özelliklerin her
biri için 10’ar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Sözlü sınavda başarılı
sayılmak için, komisyon başkan ve üyelerinin 100 tam puan üzerinden
verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az 70 olması şarttır.
Giriş
sınavının değerlendirilmesi ve sonuçların ilanı
MADDE 31 – (1) Denetçi yardımcılığı sınavını başarmış
sayılmak için giriş sınavı notunun 70’ten az olmaması gerekir. Giriş sınavı
notu, yazılı sınav notu ile sözlü sınav notu toplamının ortalaması alınarak
bulunur.
(2) Sınavda başarı gösterenlerin sayısı kadro sayısından
fazla ise giriş sınavı notu en yüksek olandan başlayarak kadro sayısı kadar
kişi tercih edilir. Giriş sınavı notunun eşitliği halinde, sırasıyla yazılı
sınav notu ve KPSS puanı yüksek olan aday öncelik kazanır.
(3) Sınav sonuçları, sınav komisyonu tarafından
tutanakla tespit edilir ve sonuçlar Kurumun ilan panosunda ve resmi
internet sitesinde ilan edilir. Ayrıca, asıl ve yedek listede yer alan
adaylara tebligat yapılır.
(4) Yapılan sınav sonucunda, giriş sınavında
başarılı olmak kaydıyla, atama yapılacak kadro sayısı kadar yedek aday
listesi belirlenir. Asıl adaylardan atama için gelmeyen veya ataması
yapılıp da göreve başlamayan adayların ya da göreve başlayıp da herhangi
bir sebeple görevden ayrılanların yerine sınav sonuçlarının ilanından
itibaren altı ay içerisinde yedek adaylar başarı sırasına göre çağrılır.
(5) Atama için gelmeyen veya ataması yapılıp da
göreve başlamayan adaylar için sınav sonuçları müktesep hak teşkil etmez.
(6) Sınav komisyonunca düzenlenen ve sınava
girenlerin aldıkları notları gösteren listeler ile tutanaklar haricinde
kalan belge ve kayıtlar, herhangi bir yargılama işlemi olmaması halinde bir
yıl saklandıktan sonra imha edilir.
(7) Sınav belgeleri, sınavla ilgili işlemlerin
herhangi bir nedenle yargıya intikal etmesi halinde yargılama işlemi sonuna
kadar saklanır.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 32 – (1) Yazılı ve sözlü sınav sonuçlarına itiraz,
sınav sonuçlarının ilan gününden başlamak üzere beş iş günü içinde Kuruma
dilekçe ile başvurmak suretiyle yapılır. İtirazlar sınav komisyonunca
incelenir. Komisyon incelemesi sonucu bir tutanağa bağlanarak sonuca göre
işlem tesis edilir.
Denetçi
yardımcılığına müracaat ve atanma
MADDE 33 –
(1) Sınavı kazanarak atanmayı hak
eden adaylara Kurum tarafından gerekli tebligat yapılır. Kazanan adayların
atama işlemleri, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 62 nci maddesi gözetilerek yapılır.
(2) Atanmayı hak eden adaylar müracaatta mal
bildirimini ve 4 adet vesikalık fotoğrafı Kuruma verirler.
(3) Aynı giriş sınavında başarı gösterenlerin
denetçi yardımcılığına atanmaları sınavdaki başarı sırasına göre yapılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Denetçi Yardımcılarının Yetiştirilmesi ve Tez
Süreci
Denetçi
yardımcılarının yetiştirilmesi
MADDE 34 – (1) Denetçi yardımcılığı süresi en az üç yıldır.
(2) Denetçi yardımcıları, 21/2/1983
tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Aday
Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik ile bu Yönetmelikte
belirtilen esaslar dâhilinde eğitim ve staja tabi tutulurlar. Ayrıca,
denetçi yardımcısı olarak atananlar, denetçiliğin gerektirdiği bilgi,
beceri ve etik değerleri kazanmaları amacıyla gerekli teorik ve pratik
eğitimlerden geçirilir. Bu eğitimlerin içeriği, Daire Başkanlığınca
belirlenir. Bu süreçte;
a) Kurumun teşkilat yapısı, görevleri ve çalışma
düzeni hakkında bilgi ve tecrübe kazanmaya,
b) Kurumun görev alanına giren konulara ilişkin
mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri
kazanmaya,
c) Yazışma, rapor yazma, araştırma, inceleme ve
soruşturma teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneği kazanmaya,
ç) Yabancı dil bilgisini geliştirmeye,
d) Kurum çalışma alanıyla ilgili olarak, ulusal ve
uluslararası konferans, seminer ve eğitim programlarına katılım ve temsil
kabiliyetini geliştirmeye,
e) Yetki alanına giren yürürlükteki mevzuat ile
denetim, inceleme ve soruşturma konularında tecrübe ve ihtisas sahibi
olmalarını sağlamaya,
f) Denetim kültürünü ve rehberlik anlayışını
geliştirmeye,
g) Temel yazılı ve sözlü iletişim becerileri ile
analitik düşünme alışkanlığı kazandırmaya,
ğ) Çalışma disiplini ve ekip çalışması alışkanlığı
kazandırmaya,
h) Bilimsel çalışma ve teknolojinin getirdiği
yeniliklerden yararlanma alışkanlığını kazandırmaya,
ı) Kurum stratejik planında yer alan amaç ve
hedefler konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamaya,
yönelik eğitimler verilir.
(3) Denetçi yardımcıları, 6 aylık süreler halinde
ve 3 ayrı denetçi refakatinde denetim, inceleme ve soruşturma usulleri
hakkında bilgi ve deneyimlerini geliştirme ve müstakil olarak görev
yapabilecek duruma gelmelerini sağlamak üzere pratik eğitim alırlar. Ancak
iki yıllık yetiştirilme süreci sonunda yeterli oldukları anlaşılan denetçi
yardımcıları, Daire Başkanının teklifi Kurum Başkanının onayı ile denetim,
inceleme ve soruşturmaları bağımsız olarak yürütmekle yetkili kılınabilir.
(4) Denetçi yardımcıları refakatinde bulundukları
denetçinin denetim ve gözetimi altındadır. Kendilerine verilen görevleri,
denetçinin talimatına göre yerine getirirler.
(5) Denetçi yardımcılarının bu yetkileri
kullanabilmeleri ya da bağımsız olarak görev yapabilmeleri, iki yıllık bir
yetişme süresinin sonunda, kendilerine yetki verilmesiyle mümkündür.
Tez
süreci
MADDE 35 – (1) Tez jürisi, tez konularının belirlenme
tarihinden en az otuz gün önce oluşturulur. Tez jürisi, Kurum Başkanının
onayı ile Daire Başkanının başkanlığında, başkan ve dört denetçi olmak
üzere toplam beş üyeden oluşur. Ayrıca, aynı vasıfları haiz dört yedek üye
belirlenir. Kurumca lüzum görülmesi halinde, öğretim üyeleri jüri üyesi
olarak görevlendirilebilir. Ancak bu şekilde görevlendirilecek üye sayısı
ikiyi geçemez. Tez jürisi; önerilen tez konuları hakkında görüş bildirir ve
tezleri değerlendirir.
(2) Daire Başkanlığı, Kurum merkez birimlerinin
görüşlerini de alarak, Kurumun görev sahası ve ihtiyaçlarına göre tez
konularını belirleyip tez konuları listesini oluşturur ve bu listeyi tez
jürisine bildirir. Tez jürisi bu liste içerisinden öncelikli konuları,
Denetçi Yardımcılarına tebliğ edilmek üzere Daire Başkanlığına
gönderebilir.
(3) Denetçi yardımcıları bu listede yer alan tez
konuları arasından tercih sırasına göre üç tez konusunu aylıksız izin ile
toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç iki yıllık
hizmetinin bitiminden itibaren onbeş gün içinde
seçip Daire Başkanlığına bildirirler. Denetçi yardımcılarına öncelikli
konuların tebliğ edilmesi durumunda, denetçi yardımcılarının tez konusu
tercihlerini bu konular arasından belirlemeleri esastır.
(4) Denetçi yardımcılarının belirledikleri tez
konuları, tez jürisinin onayına sunulur. Tez jürisi, üç tez konusundan bir
tanesini veya gerekli görülen hallerde başka bir tez konusunu Denetçi
Yardımcısının hazırlayacağı tez olarak belirler.
(5) Tez jürisi, denetçi yardımcısının hazırlayacağı
tezi belirledikten sonra, her denetçi yardımcısına kendi teklifi
doğrultusunda veya re’sen tez danışmanı belirler.
Bir öğretim üyesi veya denetçiden tez danışmanı belirlenebileceği gibi tez
konusu ile ilgili ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan
personelden de tez danışmanı belirlenebilir. Uygun bulunan tez konuları ve
tez danışmanları, denetçi yardımcılarına tebliğ edilmek suretiyle
kesinleşir.
(6) Denetçi Yardımcısına tez konusunun
kesinleşmesinden itibaren oniki ay tez hazırlama
süresi verilir ve verimli bir çalışma yapabilmesini sağlamak amacıyla bu
sürenin son iki ayı içerisinde zorunlu olmadıkça başka görev verilmemesi
esastır.
Tez
hazırlanmasına ilişkin esaslar ve değerlendirme
MADDE 36 – (1) Tez konusunun başka bir kurum ve kuruluşta
uzmanlık, yüksek lisans, doktora tezi veya başka bir ad altında aynı
şekilde incelenip savunulmamış olması zorunludur. Denetçi yardımcısının
hazırlayacağı tezin kendi görüş ve değerlendirmeleri ile önerilerini
içermesi ve bilimsel çalışma etiğine uygun olması gerekir.
(2) Denetçi yardımcısı, tezini tez danışmanının
rehberliğinde Daire Başkanlığınca oluşturulacak tez hazırlama kılavuzuna
uygun olarak hazırlar. Tezde savunulan fikir ve görüşlerin özgünlüğü ile sorumluluğu
tezi hazırlayan denetçi yardımcısına aittir.
(3) Denetçi yardımcısı, tez danışmanının
değerlendirme raporunu ve tez hazırlanması için tanınan sürenin bitiminde
hazırladığı tezi, elektronik ortamda ve yazılı olarak Daire Başkanlığına
sunar. Süresi içinde tezini Daire Başkanlığına teslim etmeyen denetçi
yardımcısına bir defaya mahsus olmak üzere altı ayı aşmamak üzere ek süre
verilir.
(4) Daire Başkanlığına sunulan tezler beş gün
içerisinde tez jürisinin asıl ve yedek üyelerine gönderilir. Tez jürisi,
teslim aldığı tezleri en geç iki ay içerisinde inceler ve bu sürenin
bitiminden itibaren bir ay içerisinde denetçi yardımcısını tezini savunmak
üzere çağırır. Tezini teslim ettiği halde, geçerli görülecek bir mazeret
nedeniyle tez savunmasına girememiş olan denetçi yardımcısı için ayrı bir
savunma tarihi belirlenir.
(5) Denetçi Yardımcısı, belirlenen günde tezini
sözlü olarak savunur ve tez jürisinin tez konusu ile ilgili sorularını
cevaplandırır. Tez jürisi, tez danışmanını dinlemek üzere davet eder. Geçerli
bir mazereti olmaksızın savunma toplantısına girmeyen denetçi yardımcısı
başarısız tez vermiş sayılır.
(6) Tez jürisi üyelerinin her biri, savunma
toplantısının ardından teze ilişkin puanlamasını yapar. 100 tam puan
üzerinden yapılacak değerlendirmede, verilen notların aritmetik ortalaması
en az 70 puan olan tez, başarılı kabul edilir.
(7) Tezi başarılı bulunmayan denetçi
yardımcılarına, başarısız olma gerekçesinin yer aldığı tez jürisi raporunu
dikkate almak suretiyle, gerekli düzeltmeleri yapmaları için altı ayı
aşmamak üzere ek süre verilir. Tezin yeniden başarısız bulunması halinde 38
inci maddenin üçüncü fıkrası hükümleri uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Yeterlik Sınavı ve Denetçiliğe Atanma, Yükselme,
Kıdem ve Denetçi Güvencesi
Denetçi
yeterlik sınavı
MADDE 37 – (1) Denetçi yardımcısı yeterlik sınavını, 27 nci maddede belirtilen şekilde oluşturulacak sınav
komisyonu yapar. Sınavlar yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre yapılır.
(2) Tezi kabul edilen denetçi yardımcısı, aylıksız
izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç en az üç
yıl fiilen çalışması kaydıyla yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.
(3) Yeterlik sınavı, tezin kabulünden itibaren en
geç altı ay içerisinde yapılır.
(4) Yeterlik sınavı, Kurumun görev alanına giren ve
sınavdan en az altı ay önce ilan edilen konularda yazılı ve sözlü olarak
yapılır. Sınav soruları Yeterlik Sınavı Komisyonunca hazırlanır. Sınav
sorularının hazırlanmasında gizliliğe riayet edilir. Yazılı ve sözlü sınav
puanlarının aritmetik ortalaması esas alınarak 100 puan üzerinden en az 70
puan alanlar başarılı sayılır.
(5) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar veya
sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav
hakkını kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir.
İkinci sınavda da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar
hakkında 38 inci maddenin üçüncü fıkrası hükümleri uygulanır.
Denetçiliğe
atanma
MADDE 38 – (1) Yeterlik
sınavında başarılı olanların denetçi kadrolarına atanabilmeleri,
yardımcılık döneminde alınmış olması kaydıyla; Yabancı Dil Bilgisi Seviye
Tespit Sınavından asgarî (C) düzeyinde veya dil yeterliği bakımından buna
denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan başka bir
belgeye, en geç yeterlik sınavından itibaren iki yıl içinde sahip olma
şartına bağlıdır.
(2) Yeterlik sınavında başarı gösteren denetçi
yardımcılarının denetçi kadrolarına atanmaları, yeterlik sınavı başarı
sırasına göre yapılır. Yeterlik sınavı puanlarının eşitliği halinde,
denetçi yardımcılığı kıdemi esas alınır.
(3) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan
veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler, ikinci
sınavda da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar ile süresi
içinde yabancı dil yeterliği şartını yerine getirmeyenler denetçi
yardımcısı unvanını kaybeder ve Kurumda durumlarına uygun memur unvanlı
kadrolara atanırlar.
Başdenetçiliğe yükselme
MADDE 39 –
(1) Bakanlık veya bağlı
kuruluşlarında en az on yıl fiilen çalışmış olan denetçiler kıdem, performans,
denetçilik yeteneği ve yeterliliği ile başarı durumları göz önünde
bulundurularak, Daire Başkanının önerisi ve Kurum Başkanının uygun görüşü
üzerine başdenetçi kadrolarına atanabilir.
(2) On yıllık sürenin hesaplanmasına toplamı üç ayı
aşan hastalık ve refakat izinleri ile aylıksız izinlerde geçen süreler
dâhil edilmez.
Denetçi
kıdemi
MADDE 40 – (1) Denetçi kıdemine esas süre, denetçi
yardımcılığı ile denetçilikte, denetçilik sıfat ve kadrosu muhafaza edilmek
şartıyla idari görevlerde ve ücretli izinlerde geçirilen süredir.
(2) Denetçilik kıdemine esas süreleri aynı olanlar
için kıdem sırası; denetçi yardımcıları açısından giriş sınavındaki,
denetçiler için yeterlik sınavındaki başarı derecelerine göre tespit
edilir.
(3) Başdenetçilerin kıdem
sırası denetçilerden öncedir. Başdenetçiler
arasındaki kıdem sırasının tespitinde, Başdenetçiliğe
atanma tarihi, aynı tarihte atananlar için denetçilik kıdemi, denetçilik
kıdemi aynı olanlar için yeterlik sınavındaki başarı sırası esas alınır.
Bakanlığa naklen müfettiş/denetçi olarak atananların diğer kamu kurum ve
kuruluşlarında denetçi/kontrolör/müfettiş kadrolarında geçirdikleri süreler
kıdemlerinde dikkate alınır.
(4) Daire Başkanlığı yaptıktan sonra Denetçiliğe
dönenler, döneminin en kıdemlisi sayılırlar. Aynı dönemde bu durumda birden
fazla denetçi varsa, bunların kıdem sırasının tespitinde denetçilik kıdemleri
esas alınır.
(5) Daire Başkanlığından ayrılıp yeniden
atananların Daire Başkanlığı dışında geçirdikleri süre denetçi kıdemlerinde
dikkate alınmaz.
Denetçi
güvencesi ve idari görev
MADDE 41 –
(1) Denetçiler, görevlerini Kurum
Başkanı adına ve Daire Başkanına karşı sorumlu olarak bağımsız bir şekilde
yerine getirirler.
(2) Denetçiler kendi istekleri haricinde veya
denetim hizmetlerinin gerekleri ile bağdaşmayan sıhhi ve mesleki yönden
yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamaz, diğer idari görevlere
atanamaz.
(3) Yetersizlik halleri, yargı kararı, sağlık
kurulu raporu veya üç denetçinin birlikte düzenleyeceği soruşturma raporu
ile tevsik edilir.
(4) Denetçiler, kurumun uygun görmesi ve denetçinin
muvafakati ile idari kademelerde görevlendirilebilirler.
(5) Açık olan maddi ve hukuki durumun bilerek
değiştirilmesi veya başka türlü gösterilmesi veya denetçiliğin ve etik
ilkelerin gereklerine uyulmaksızın rapor düzenlenip zarara yol açılması
gibi haller hariç olmak üzere, denetçilerin düzenledikleri raporlardaki
kanaat ve teklifleri sebebiyle sorumlu tutulmamaları esastır.
Mesleki
eğitim
MADDE 42 – (1) Denetçiler, mesleki yeteneklerinin
arttırılması amacıyla yurt içinde ve gerekiyorsa yurt dışında yüksek lisans
dâhil eğitime tabi tutulabilirler.
(2) Denetçiler birinci fıkra kapsamındakiler dâhil
görev alanlarıyla ilgili konularda inceleme ve araştırma yapmak ve mesleki
bilgilerini artırmak üzere 21/1/1974 tarihli ve
7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek
Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde yurt dışına gönderilebilirler.
Denetçiliğe
yeniden atanma ve kurumlar arası geçiş
MADDE 43 – (1) Denetçi unvanını kazandıktan sonra Kurumdan
çeşitli sebeplerle ayrılanlardan denetçiliğe atanmak isteyenler; gerekli
nitelikleri yitirmemiş olmaları, durumlarına uygun boş kadro bulunması ve
Bakanlık Makamınca uygun bulunması halinde yeniden denetçiliğe
atanabilirler.
(2) 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı
Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
yürürlüğe girdiği tarihte Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarına sağlık
denetçisi olarak atanmış olanlar, Kuruma aynı unvanla geçiş yapabilirler.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Denetim Türleri ve Denetime İlişkin Esaslar
Düzenlilik
denetimi
MADDE 44 – (1) Kurum merkez ve taşra teşkilatının her türlü
iş ve işlemlerinin ilgili kanun, tüzük, yönetmelik ve diğer mevzuata
uygunluğunun denetlenmesidir.
(2) Denetimlerde Daire Başkanlığınca hazırlanan
denetim rehberleri kullanılır. Denetimlerde suç unsuruna rastlanılmışsa,
konunun incelenmesi veya soruşturulması için Daire Başkanlığı vasıtasıyla
soruşturma emri talep edilir.
(3) Daire Başkanlığı, Kurum Başkanın onayını almak
kaydıyla tabip, hemşire, mühendis ve diğer meslek gruplarından belirlenecek
kişileri denetim ekibinde geçici olarak görevlendirebilir.
(4) Denetimlerde; kanun, tüzük, yönetmelik,
Bakanlık stratejik-kalkınma planları ve diğer mevzuatın yanı sıra,
akreditasyon ve kalite standartları ile bir idari işlemin süreç yönetimi
metoduna dayalı tüm aşamalarının takip edilmesini içeren denetim anlayışını
ifade eden iz sürme metotlarından faydalanılabilir.
(5) Denetim ekibince, denetim programı ve denetim
rehberi denetim yapılacak illere önceden bildirilir. Kamu Hastaneleri
Birlikleri rehbere uygun bir şekilde kendi ön denetimini yaparak
görevlendirilen denetim ekibine sunar. Denetim ekibince ön denetim
sonuçları değerlendirilir ve rehber doğrultusunda denetim sonuçlandırılır.
(6) Denetim raporunda, Kurumun merkez ve taşra
teşkilatının her türlü iş ve işlemlerinde etkinlik ve verimliliği arttırmak
amacı ile uygulamaya yönelik yol gösterici ve rehberlik yapıcı hususlara
yer verilir.
(7) Denetim ekibince, denetim başlangıç ve
bitişinde yöneticilerin de hazır bulunduğu toplantılar düzenlenir.
(8) Denetim sırasında acil müdahale gereken
durumlarda, Kurumda ilgili daire başkanlıkları ile irtibat kurularak,
sorunların yerinde ve hızlı bir şekilde çözümlenmesine katkı sağlanır.
(9) Denetim programları ve denetim sonucu
hazırlanacak raporlar Kurum Başkanının onayı ile işleme konulur.
İnceleme,
soruşturma ve ön inceleme
MADDE 45 – (1) Denetçiler tarafından, bir konunun veya
yürütülen iş ve işlemlerin mevcut bilgi ve belgelere dayanarak gerçeğe
uygunluğunun ve doğruluğunun belirlenmesi ve buna bağlı olarak mevzuat
çerçevesinde yapılması gereken işlemlerin saptanması amacıyla inceleme
yürütülür. Yapılan inceleme sonucunda soruşturma açılmasını gerektirir bir
sonucun ortaya çıkması halinde Daire Başkanlığı vasıtasıyla Kurum
Başkanından soruşturma yetkisi talep edilir.
(2) Denetçiler tarafından kamu görevlileri ve diğer
ilgililerin ceza ve disiplin hukukundan doğan sorumluluklarının
belirlenmesi amacıyla soruşturma yürütülür.
(3) Denetçiler Kurum Başkanınca görevlendirilmeleri
halinde, memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında 4483 sayılı Memurlar
ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun gereğince ön
inceleme yaparlar.
(4) Ön inceleme görevleri hariç olmak üzere,
denetçiler, inceleme ve soruşturma görev emrini aldıkları tarihten itibaren
en geç 5 gün içinde göreve başlamak zorundadır. Bu süre içerisinde
başlanamıyorsa, gerekçesiyle birlikte ve başlanılacağı öngörülen tarih de
belirtilerek Daire Başkanlığına bildirilir.
(5) Acil hallerde dördüncü fıkrada belirtilen
süreye bağlı kalmaksızın Daire Başkanının yazılı veya şifahi talimatına
göre derhal göreve başlanır.
(6) Ön inceleme görevleri hariç olmak üzere,
denetçiler, başladıkları işleri her türlü tedbiri zamanında alarak, görev
merkezine döndükten en geç 15 gün içerisinde sonuçlandırmak zorundadırlar.
Bu süre içerisinde kriminal inceleme, bilirkişi
görüşü alınması, ilgili birim veya kurumlardan bilgi ve belge istenilmesi
ve benzeri gerekçelerle raporun süresinde tamamlanamayacağı anlaşıldığı
takdirde durum, gerekçesi ve işin tamamlanabileceği öngörülen tarih de
belirtilerek Daire Başkanlığına bildirilir ve alınacak talimata göre
hareket edilir.
Denetim
komisyonu
MADDE 46 – (1) Denetim komisyonu, Kurum Başkanının
başkanlığında, Denetim Hizmetleri Daire Başkanı, İç Denetim Birim Başkanı,
Kurum Başkan Yardımcıları, Birinci Hukuk Müşaviri ve Strateji Geliştirme
Daire Başkanından oluşur.
(2) Denetim komisyonu; düzenlilik denetimi yıllık
programlarının hazırlanması, denetim ajandasının oluşturulması ve denetim
sonuçlarının değerlendirilmesi için yılda en az bir kez toplanır.
(3) Denetim Komisyonunun sekretaryası Daire
Başkanlığınca yürütülür.
ONUNCU BÖLÜM
Raporlar
Rapor
çeşitleri
MADDE 47 – (1) Denetçiler, çalışmalarının neticesinde işin
özelliğine göre aşağıdaki raporları düzenler:
a) Düzenlilik denetim raporu: Denetlenen
kurum/kuruluşların denetim rehberlerinde ve kılavuzlarında belirtilen kriterlere uyumları kısaca değerlendirilir. Denetim
onayında kurum verimlilik ve hizmet göstergelerinin değerlendirilmesi
istenmişse bu hususlar ayrıca değerlendirilir. Ülke genelindeki
kurum/kuruluşlarda sistem ve işleyiş yönünden aksayan ortak noktaların
tespiti amacıyla, Daire Başkanlığına sunulan düzenlilik denetim raporları
ve ekleri değerlendirilerek toplu sonuçlar çıkarılır. Hazırlanan ortak
değerlendirme raporları denetim raporlarıyla birlikte ilgili kurum ve
birimlere gönderilir.
b) İnceleme raporu: Şikayet
ve ihbarlar üzerine yapılan inceleme sonucunda cezai takibatı gerektirir
hal görülmediği takdirde yapılacak işleme esas görüşlerin; yürürlükteki
mevzuatın uygulanmasında görülen noksanlıklar ve bunların düzeltilme
yolları ile yeniden konulması gereken hüküm ve usuller hakkında görüş ve
tekliflerin bildirilmesi amacıyla düzenlenir. Denetçiler, bu raporları
verilen görev gereği olarak düzenlerler.
c) Disiplin soruşturma raporu: Verilen soruşturma
onayına istinaden, disiplin suçu niteliğindeki tutum ve eylemlere ilişkin
olarak düzenlenir.
ç) Tazmin raporu: İnceleme/soruşturma sonucu tespit
edilen zararların tazmini amacıyla yürürlükteki mevzuat çerçevesinde
düzenlenen rapordur.
d) Suç duyurusu raporu: Türk Ceza Kanununa veya
özel kanunlara göre suç sayılan ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkındaki Kanun kapsamında soruşturulamayan eylemlerle ilgili
olarak yetkili yargı mercilerine gönderilmek üzere düzenlenir. Kurum
dışındaki kurum ve kuruluşların görev alanına giren konuların bildirilmesi
veya personeli hakkında gerekli işlemlerin yapılması amacıyla da suç
duyurusu raporu düzenlenir.
e) Tevdi raporu: Denetim, inceleme ve
soruşturmaların yürütülmesi sırasında 4483 sayılı Kanun kapsamında ön
inceleme yapılması gereken konuların tespit edilmesi durumunda ön inceleme
yaptırmaya yetkili mercilere iletilmek üzere tevdi raporu düzenlenir.
Konunun özelliğine göre tevdi raporu düzenlenmeyip, açıklayıcı bir yazıyla
da yetkili merciye bilgi verme yoluna
gidilebilir.
f) Ön inceleme raporu: 4483 sayılı Memurlar ve
Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanuna göre yapılan
incelemenin sonuçlarının aktarıldığı rapor türüdür.
g) Araştırma raporu: Araştırma yaptırılan çeşitli
konular hakkındaki düşünceler ile mesleki ve bilimsel çalışmaların
sonuçlarının, bildirilmesi maksadıyla düzenlenir.
Raporlara
ilişkin esaslar
MADDE 48 – (1) Raporlar esas itibariyle somut verilere
dayanılarak, objektif değerlendirmeleri içerecek şekilde, açık, anlaşılır,
yazım kurallarına uygun olarak tanzim edilir. Raporlarda, hizmetin hukuka
uygunluk ile ekonomiklik, etkinlik ve verimlilik içinde yürütülüp
yürütülmediğinin tespiti, değerlendirilmesi ve önerileri yer alır.
(2) Önemli olmayan eksiklikler ve yanlışlıklar için
görevlilere sözlü açıklamalar yapmakla yetinilebilir. Gerektiğinde denetim
sırasında bunların giderilmesi sağlanır.
(3) Denetim sırasında inceleme, ön inceleme,
araştırma ve disiplin soruşturması konusu yapılan hususlar raporda ayrıca
belirtilir.
(4) İnceleme ve soruşturma raporlarının netice ve
kanaat bölümünde adli, idari, mali, hizmet sunumu, hasta/vatandaş ve
çalışan açılarından değerlendirme yapılır.
(5) Denetçiler rapor düzenlerken, Daire
Başkanlığınca hazırlanacak rapor şablonlarına uymak zorundadırlar.
Raporlar
üzerine yapılan işlemler
MADDE 49 – (1) Denetçilerce Daire Başkanlığına tevdi edilen
raporlar, Daire Başkanınca ve/veya görevlendireceği denetçiler tarafından,
kanunlar ile bunlara ilişkin kararname, tüzük, yönetmelik, genel tebliğ,
sirküler, genelgeler ve özelgelere uygunluğu ile
maddi hata ve usul hatası içerip içermediği yönünden değerlendirilir.
(2) Açık hata ve noksanlık tespit edilen
raporların, düzeltilmesi ve/veya tamamlanması raporu düzenleyen denetçiden
istenir. Denetçi ile görüş birliğine varılamadığı takdirde konu diğer
denetçi veya denetçilere yeniden incelettirilebilir veya Daire
Başkanlığının görüşü oluşturulmak suretiyle Kurum Başkanının takdiri
doğrultusunda raporlar muameleye konulur.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Denetçi
kimliği ve nitelikli elektronik sertifika
MADDE 50 – (1) Denetçilere; nitelikli elektronik sertifika
temin edilir ve yetkili makamlarca imzalanmış sağlık denetçisi kimlik ve
yetki belgesi verilir. Ancak elektronik imza sertifikasının verilememesi
durumunda müteselsil sıra numarası taşıyan mühür verilir.
Haberleşme
MADDE 51 – (1) Denetçiler, görevli gittikleri yerlere varış
ve buradan ayrılışlarını elektronik ortamda Daire Başkanlığına bildirirler.
İzin
kullanılması
MADDE 52 –
(1) Denetçiler, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa göre aldıkları izinleri, bu izinlere hangi gün
başladıklarını ve göreve dönüş tarihlerini Kurumca hazırlanacak elektronik
ortamda Daire Başkanlığına bildirirler.
İş devir
cetveli
MADDE 53 – (1) Denetçiler, her ayın ilk haftasında, bir
önceki ay itibariyle üzerlerindeki işlerin ayrıntılı safahatını ve muhtemel
bitiş tarihini gösterir iş devir cetvellerini elektronik ortamda Daire
Başkanlığına bildirirler.
Gündelik,
yolluk, diğer hakların alınması
MADDE 54 – (1) Denetçilerin gündelik, yolluk ve diğer
haklarına ilişkin iş ve işlemleri, ilgili mevzuat hükümlerine göre
yürütülür.
Yürürlük
MADDE 55 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 56 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sağlık Bakanı yürütür.
|