Türkiye Atom Enerjisi Kurumundan:
NÜKLEER TESİSLER İÇİN EKİPMAN TEDARİK SÜRECİNE VE
İMALATÇILARIN ONAYLANMASINA
İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Genel Hususlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1
‒ (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
nükleer tesislerde kullanılan tüm ekipmanın
tedarik sürecini, tedarike başlanabilmesi için Kurucu tarafından alınması
gereken izni, izin başvurusu için gerekli belgeleri, imalat bildirimini,
imalat onayını ve bu onay için sunulması gereken belgeleri, nükleer
güvenlik açısından önemli ekipmanın tedarik sürecinde yer alacak
imalatçıların onaylanmasına yönelik hususları ile tedarik sürecinde
gerçekleştirilecek olan düzenleyici denetimleri ve yaptırımları
düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, nükleer tesislerde kullanılan
ekipmanın tedarik sürecini ve ekipman
imalatçılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 2
‒ (1) Bu Yönetmelik; 9/7/1982 tarihli ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi
Kurumu Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi ve
18/11/1983 tarihli ve 83/7405 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan Nükleer Tesislere Lisans Verilmesine İlişkin Tüzük hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3
‒ (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) Durma noktası: Belirli bir işin
gerçekleştirilmesi öncesinde veya sırasında, gözden geçirme, muayene, kontrol,
doğrulama gibi kalite faaliyetlerini gerektirmesi nedeniyle Kurucu
tarafından planlanan ve/veya Kurum tarafından belirlenen, işin
ilerlemesinin durdurulduğu iş akış sırasını,
b) Ekipman: Nükleer tesisi oluşturan tüm sistem ve
bileşenleri,
c) İmalatçı: Bir nükleer tesiste kullanılan nükleer
güvenlik açısından önemli ekipman üretimini
gerçekleştiren tüzel kişiyi,
ç) Kalite yönetim sistemi: Bir kuruluşu kalite
bakımından idare ve kontrol etmek için gerekli yönetim sistemini,
d) Kurucu: Nükleer tesis kurmak üzere Kurum
tarafından tanınmış olan tüzel kişiliği,
e) Kurum: Türkiye Atom Enerjisi Kurumunu,
f) Nükleer güvenlik denetçisi: Belirli faaliyetleri
gerçekleştirmek üzere Kurum tarafından yetkilendirilen kişilerin ilgili
mevzuat gereklerini ve yetkilendirme koşullarını karşılayıp
karşılamadıklarının tespitine ilişkin nükleer güvenlik denetimlerini Kurum
adına yapmakla yetkili ve görevli kişiyi,
g) Nükleer güvenlik denetimleri: Nükleer tesislere
ilişkin olarak, yer etütlerinin başlamasından tesisin işletmeden
çıkarılması tamamlanıncaya kadar tüm faaliyetlerin güvenli bir şekilde
yerine getirildiğine ve bunların nükleer güvenlik hedefleri ve ilgili
yetkilendirme koşullarını karşıladığına dair yüksek seviyede güvence
sağlamak amacıyla yapılan denetim faaliyetlerini,
ğ) Nükleer güvenlik açısından önemli ekipman: Arızalanmaları durumunda tesis çalışanlarının
ve halkın normalin üzerinde radyasyona maruz kalmalarına sebep olabilecek
veya beklenen işletme olaylarının kazalara dönüşmesini engelleyen veya
kazaların sonuçlarını hafifleten ekipmanı,
h) Nükleer tesis: Nükleer güvenliğin göz önüne
alınması gerektiği Kurum tarafından belirlenen miktarın üzerinde nükleer
maddenin üretildiği, işlendiği, kullanıldığı, bulundurulduğu, yeniden
işlendiği veya depolandığı her türlü tesisi,
ı) Şahitlik noktası: Belirli bir işin
gerçekleştirilmesi sırasında, nükleer güvenlik denetçilerinin bilgi edinmek
amacıyla fiziki olarak faaliyet yerinde bulunarak faaliyetin yapılmasının
gözlemlendiği iş akış sırasını,
i) Tedarik: Bir ürünün bedelli veya bedelsiz alma,
imalat, kaynakta doğrulama, kabul muayenesi ve fabrika montaj testlerini
içeren faaliyetlerin bütününü,
j) Tedarik yönetim sistemi: Hammadde, mamül veya yarı mamül mal,
hizmet ve benzerlerinin tedarik edildiği süreçte ürün veya hizmetin kalitesi
ve yeterliliğini garanti altına alan yönetim ve denetim mekanizmasını,
organizasyonunu, koordinasyonunu ve prosedürlerini
içeren sistemi,
k) Tüzük: Nükleer Tesislere Lisans Verilmesine
İlişkin Tüzüğü,
ifade eder.
Genel
hususlar
MADDE 4
‒ (1) Bir nükleer tesiste
kullanılacak olan ekipmanın tedarik sürecine
başlanabilmesi için bu Yönetmelik hükümleri uyarınca tedarike başlama izni
alınır.
(2) Bu Yönetmelik kapsamına giren ekipmanın imalatına Tüzüğün 17 nci
maddesi uyarınca sınırlı çalışma izni alındıktan sonra başlanır. Bununla
birlikte bu Yönetmeliğin ilgili hükümleri yerine getirilmek şartı ile
tedariki uzun süren nükleer güvenlik açısından önemli ekipmanın
imalatına daha önce başlanabilir.
(3) Nükleer güvenlik açısından önemli ekipmanın imalatına başlanabilmesi için Kuruma imalat
bildirimi yapılır. Tedarik sürecinin uzun olması nedeniyle sınırlı çalışma
izni alınmadan önce imalatına başlanması gereken nükleer güvenlik açısından
önemli ekipman için ise Kurumdan imalat onayı
alınır.
(4) Kurum, gerek gördüğü takdirde nükleer güvenlik
açısından önemli olmayan ekipmana yönelik nükleer
güvenlik denetimlerini gerçekleştirmek için gerekli bilgi ve belgeleri
ister ve imalat denetimlerine katılır.
(5) Ekipmanın sahada nükleer tesisin inşası
esnasında kullanılabilmesi ve montajının yapılabilmesi için Kurucunun
inşaat lisansı almış olması şarttır.
(6) Nükleer güvenlik açısından önemli ekipmanın tedarik sürecinde Kurum tarafından bu
Yönetmelik hükümlerine göre onaylanmış imalatçılar yer alır. Kurucu,
onaylanmamış imalatçılarla sözleşme imzalayamaz.
(7) Kurum, gerek gördüğünde Kurucu da dâhil olmak
üzere tedarik sürecinde yer alacak imalatçıları ve bunların alt
yüklenicilerini denetler.
(8) Yönetmelik kapsamında Kuruma yapılacak olan
onay, izin ve bildirim başvurularında sunulacak belgelerin aslı veya onaylı
kopyası sunulur. Sunulan belgelerin aslı Türkçe veya İngilizce değilse,
belge ile birlikte yeminli tercüman tarafından yapılan Türkçe veya İngilizce
tercümesi Kuruma sunulur.
(9) Kurum, onay veya izin vermek veya denetlemekle
Kurucunun veya onaylı imalatçının sorumluluklarına ortak olmuş sayılmaz ve
eylemlerinden sorumlu tutulamaz.
İKİNCİ BÖLÜM
Ekipman Tedarik Süreci
Tedarike
başlama izni
MADDE 5
‒ (1) Kurucu, tedarike
başlama izni almak için kalite yönetim sisteminde tanımlı tedarik yönetim
sistemi dokümanları ve tedarike başlama izni için gereken hizmet bedelinin
ödendiğine dair banka dekontu ile Kuruma başvuru
yapar.
(2) Kurum başvuruyu Kurucunun tedarik sürecinin
yeterli ve net bir şekilde tanımlı olup olmadığı açısından otuz işgünü
içerisinde değerlendirir. Gerektiğinde bu süre, Kurum tarafından
uzatılabilir ve süre uzatımı başvuru sahibi Kurucuya yazılı olarak bildirilir.
(3) Kurum tarafından yapılan değerlendirme
sonucunda, sunulan dokümanlarda eksiklik, uygunsuzluk veya yetersizlik
olduğunun tespit edilmesi halinde Kurucudan ilave bilgi ve belge sağlanması
istenir. Kurucunun istenen bilgi ve belgeleri sağlaması için geçen süre
ikinci fıkrada belirtilen Kurumun değerlendirme süresine eklenir.
(4) Başvurunun uygun bulunması durumunda tedarike
başlama izni Kurum tarafından verilir. Tedarike başlama izninin ekinde
Kurum tarafından belirlenen izin koşulları yer alır.
(5) Tedarike başlama izni alan Kurucu her bir ünite
için tedarike başlamadan önce üniteyi oluşturan ekipmanın güvenlik, kalite
ve sismik sınıflandırmasını da içeren listesi ile ekipman
bazında hazırlanmış bir tedarik planını Kuruma sunarak bildirim yapar.
İmalat
bildirimi
MADDE 6 –
(1) Kurucu, imalatına başlanacak
nükleer güvenlik açısından önemli ekipmanın her
biri için imalatın başlamasından en az iki ay önce Kuruma bildirim yapar.
Birden fazla ekipman için tek bir bildirim
yapılabilir.
(2) Bildirimle birlikte Kuruma sunulacak belgeler
şunlardır:
a) İmzalanmış sözleşme ve teknik şartnamelerin mali
hususları karartılmış kopyaları,
b) İmalat sürecinde uygulanacak olan mevzuat,
kılavuz ve standartların listesi ile bu listede belirtilen mevzuat ve
kılavuzlar,
c) İmalatçının bu Yönetmelik hükümleri uyarınca
almış olduğu imalatçı onay belgesinin bir kopyası,
ç) İmalatçı tarafından hazırlanan, Kurucunun bu ekipman için uygulayacağı denetimleri de içeren ve
Kurucu tarafından onaylı kalite planı ve planda atıfta bulunulmuş
prosedürler ile muayene ve test planları gibi ilgili tüm dokümanları,
d) Ekipmanın imalat sürecinde yer alacak olan test,
muayene ve gözetim kuruluşlarının, Türk Akreditasyon Kurumu tarafından veya
Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Anlaşmasında yer alan
ulusal akreditasyon kurumları tarafından ilgili faaliyet alanında akredite
edildiğini gösterir belge.
(3) Kurum, ekipmanın
imalatına ilişkin durma ve şahitlik noktalarını da içeren nükleer güvenlik
denetimlerini planlar ve on işgünü içerisinde Kurucuya bildirir.
Gerektiğinde bu süre, Kurum tarafından uzatılabilir ve süre uzatımı başvuru
sahibi Kurucuya yazılı olarak bildirilir.
İmalat
onayı
MADDE 7
‒ (1) Kurucu, tedarik süreci
uzun sürdüğü için sınırlı çalışma izni alınmadan önce imalatına başlanması
gereken nükleer güvenlik açısından önemli ekipmanın
her birinin imalatı için imalat bildirimi yerine imalat onayı almak üzere
Kuruma başvurur. Birden fazla ekipman için tek bir
başvuru yapılabilir.
(2) Başvuru ile birlikte her bir ekipman
için Kuruma sunulacak olan belgeler şunlardır:
a) İmalat bildirimi için 6 ncı
maddenin ikinci fıkrasında tanımlanan belgeler,
b) Ekipmanın tasarımını belirleyen sınırlayıcı
unsurları ve bunların sayısal değerlerinden oluşan tasarım çerçevesi,
c) Ekipmanın bu çerçeve içerisinde olduğunu
gösteren tasarım bilgileri,
ç) Ekipmanın güvenlik fonksiyonlarını yerine
getirebildiğini gösteren bir rapor.
(3) Kurum, başvuru ile sunulan belgeleri ekipmana ilişkin tasarım çerçevesi ve güvenlik
fonksiyonlarının yeterliliği açısından üç ay içerisinde değerlendirir. Gerektiğinde
bu süre, Kurum tarafından uzatılabilir ve süre uzatımı başvuru sahibi
Kurucuya yazılı olarak bildirilir.
(4) Kurumun değerlendirmeleri sonucunda sunulan
bilgi ve belgelerin eksik, uygunsuz veya yetersiz olduğunun tespit edilmesi
durumunda, Kurucudan eksikliğin giderilmesi veya ilave bilgi ve belge
sağlanması istenir. Eksiklik, uygunsuzluk veya yetersizliğin giderilmesi
için Kurucu tarafından kullanılan süre Kurumun değerlendirme süresine
eklenir.
(5) Kurumun değerlendirmeleri sonucunda sunulan bilgi
ve belgelerde herhangi bir eksiklik, uygunsuzluk veya yetersizlik tespit
edilmediği veya tespit edilen eksik, uygunsuz veya yetersiz bilgi ve
belgelerin giderildiği takdirde imalat onayı verilir. Kurum bu ekipmana ilişkin durma ve şahitlik noktalarını da içeren
nükleer güvenlik denetim planlarını imalat onayı ekinde Kurucuya yazılı
olarak bildirir.
(6) Üçüncü fıkrada belirtilen değerlendirme, hiçbir
şekilde inşaat lisansı kapsamında yapılacak olan değerlendirmenin yerine
geçmez ve ekipmanın tasarımının onayı anlamını
taşımaz.
Kurucunun
tedarik sürecine ilişkin sorumlulukları
MADDE 8
‒ (1) Kurucu, ekipman tedarik sürecini başlatabilmek için tedarike
başlama iznini alarak gerekli imalat bildirimlerini yapar veya imalat
onaylarını alır.
(2) Kurucu, Kurum tarafından imalat denetimlerinin
planlandığı şekilde gerçekleştirilebilmesi için imalatın yapılacağı
tesislerde gerekli her türlü tedbirleri aldırır ve imalatçının Kurumun
nükleer güvenlik denetim planlarına ilişkin bilgileri imalat planına
işlemesini sağlar.
(3) Kurucu, her bir ekipmanın
üretime temel olacak tüm tasarım çizimlerini onaylar ve bir kopyasını
nükleer tesis sahasında bulundurur. Ayrıca, Kurucu tedarik sürecine ilişkin
olarak gerekli tüm belge ve kayıtların üretilmesini sağlar ve bu kayıtları
ana merkezinde ve/veya nükleer tesis sahasında nükleer tesis düzenleyici
kontrolden çıkarılana kadar korur. Bu belge ve kayıtlar Kurumun erişimine
ve denetimine açık tutulur ve Kurum tarafından gerek görülmesi durumunda
Kuruma sunulur.
(4) Kurucu, ekipmanın güvenlik
fonksiyonunu belirlenen tasarım çerçevesi içerisinde yerine
getirebileceğinin analiz, değerlendirme veya test yoluyla kontrol
edilmesini ve garanti altına alınmasını sağlar.
(5) Kurucu, ekipmanın
imalat sürecinde gerekli tüm kontrol ve denetimleri yaparak ekipmanın
tasarıma uygun olarak imal edildiğini garanti altına alır.
(6) Kurucu, tedarik sürecinde yapacağı
sözleşmelerde, imalatçıların ve bunların alt yüklenicilerinin Kurumun
denetim haklarını kabul ettiğine dair hüküm bulundurur.
(7) Kurucu, imalat sürecini denetler ve ekipmanın kabulünü yapar. Kurum, bu kabul sürecine dahil olmaz, gerek görmesi durumunda gözlemci olarak
katılır.
(8) Kurucu, ekipman
tedarik edeceği imalatçıların ve bunların alt yüklenicilerinin
belgelendirilmiş bir kalite yönetim sistemine sahip olması şartını arar.
(9) Kurucu, tedarik sürecinde yer alan test,
muayene ve gözetim kuruluşlarının seçiminde hizmet alınacak kuruluşun, ekipman imalatçıları ve tasarımcılar ile herhangi bir
kurumsal bağı olmaması, belgelendirilmiş kalite yönetim sistemine ve benzer
iş tecrübesine sahip olması ve yeterli sayıda nitelikli uzman çalışan
bulundurması hususlarını dikkate alır.
(10) Tedarik sürecine ilişkin olarak Kurucunun her
bir ekipman için bulundurması gereken kayıt ve
belgeler asgari olarak şunlardır:
a) Uygulanmış imalat çizimlerini de içeren nihai
tasarım raporları,
b) Uygunluk sertifikaları,
c) Denetim ve test sonuçları,
ç) Uygunsuzluk ve düzeltici faaliyet raporları,
d) Tedarik kayıtları,
e) Saklama, taşıma, montaj ve test talimatları,
f) İşletme ve bakım el kitapları,
g) İşletme sınır ve koşulları.
(11) Onuncu fıkrada belirtilen belge ve kayıtlardan
bir ekipman için uygulanabilir olmayanlar
gerekçelendirilmek ve bu gerekçenin Kurum tarafından uygun bulunması
kaydıyla bulundurulmayabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İmalatçıların Onaylanması
İmalatçıların
onaylanmasına ilişkin başvuruda istenen belgeler
MADDE 9
‒ (1) Ekipman tedarik
sürecinde yer almak isteyen imalatçılar Kurumdan onay alır. İmalatçılar
onay almak için başvuru dilekçesine aşağıda belirtilen belgeleri ekleyerek Kuruma
başvurur. Kurum gerekli gördüğü takdirde imalatçılardan ilave belgeler
talep edebilir.
a) İmalatçının aktif ve kayıtlı ticari faaliyet
yürüttüğünü gösterir resmi belgeler,
b) İmalatçının, şirketi temsile yetkili kişileri
gösteren belgeleri ile bu kişilerin imza beyannamesi veya sirküleri,
c) İmalatçının ISO 9001 veya uluslararası düzeyde
geçerli bir kalite yönetim sistem belgesi,
ç) Türk Akreditasyon Kurumundan alınan, kalite
yönetim sistem belgesinin Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite
edilen belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Akreditasyon Forumu
Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan akreditasyon kurumlarınca
akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenmiş olduğunu
gösterir yazı,
d) İmalatçının; organizasyon yapısı, birimlerinin
görev, yetki ve sorumlulukları, teknik personelinin yeterlilikleri ve vasıflandırma
gerekleri ile tedarik yönetim ve kontrol sistemine ilişkin düzenlemeleri
içeren kalite el kitabı ve ilgili prosedürleri,
e) Başvurulan onay kapsamında yer alması talep
edilen ekipman listesi,
f) Listede yer alan ekipmanın
tipi, özellikleri ve güvenlik sınıfını, bu ekipmanın imalat sürecinde
kullanılan yürürlükteki mevzuat, kod ve standartların listesini, varsa
sertifika ve işaretlerini, imalat yapılacak tesise ilişkin bilgileri,
yapılacak iş kapsamında imalatçının altyapısının yeterliliğini, yazılım da
dâhil olmak üzere üretim sistemlerini, teçhizatını ve geçmiş tecrübesini
içeren bir rapor,
g) Hizmet bedelinin ödendiğine ilişkin banka dekontu,
ğ) Varsa imalatçının ilgili faaliyete ilişkin diğer
ülkelerin düzenleyici kurumlarından almış olduğu yetki belgeleri.
Başvurunun
değerlendirilmesi
MADDE 10
‒ (1) Başvuru, istenilen
belgelerdeki bilgiler dikkate alınarak imalatçıların onay almak için başvurdukları
faaliyeti gerçekleştirebilme yeterliliği açısından otuz işgünü içerisinde
değerlendirilir. Gerektiğinde bu süre, Kurum tarafından uzatılabilir ve
süre uzatımı başvuru sahibi imalatçıya yazılı olarak bildirilir. Kurum,
başvurunun değerlendirilmesi aşamasında gerekli görmesi halinde yerinde
inceleme veya denetim yapabilir. Değerlendirme veya denetim sonucunda
eksiklik, uygunsuzluk veya yetersizliğin tespit edilmesi durumunda
başvuruyu yapan imalatçıdan Kurum tarafından belirlenen bir süre içerisinde
ilgili sorunun giderilmesi istenir. Bu sürede ilgili sorunun giderilememesi
durumunda, imalatçının isteği ve
Kurumun uygun bulması halinde bu süre bir kez uzatılabilir. Bu süreç
sonunda eksikliklerin giderilememesi halinde başvuru reddedilir ve hizmet
bedeli iade edilmez.
İmalatçı
onay belgesi
MADDE 11
‒ (1) Kurum tarafından
yapılan değerlendirme ve inceleme sonucunda başvurusu uygun bulunan
imalatçıya imalatçı onay belgesi verilir.
(2) İmalatçı onayı beş yıllık bir dönem için
verilir.
(3) Onay kapsamında yer alan ekipman
listesini de içeren onay koşulları, imalatçı onay belgesinin bütünleyici
eki olarak imalatçıya verilir.
Onay
geçerlilik süresinin yenilenmesi
MADDE 12
‒ (1) Geçerlilik süresi
sonunda imalatçı onay belgesini yenilemek isteyen onaylı imalatçılar,
ekinde hizmet bedelinin ödendiğine ilişkin banka dekontu
olan bir dilekçe ile mevcut imalatçı onay belgesi geçerlilik süresinin
bitiminden en az iki ay önce Kuruma başvurur. İmalatçı, onay başvurusu ile
verdiği belgelerde değişiklik olması halinde bu belgelerin güncel hallerini
de yenileme dilekçesine ekler.
(2) Başvurusu uygun bulunanların imalatçı onay
belgesi beş yıl süre ile yenilenir. Uygun bulunmayan başvurular reddedilir
ve hizmet bedeli iade edilmez.
(3) Belge yenilemeye başvurmayan imalatçılar belge
yenileme haklarını kaybederler ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yeniden onay için başvurabilirler.
Onay
kapsamının genişletilmesi
MADDE 13
‒ (1) Onay kapsamında yer
alan ekipman listesinde değişiklik yapmak isteyen
onaylı imalatçılar, başvuru dilekçesine aşağıda belirtilen belgeleri
ekleyerek Kuruma başvurur:
a) Onay kapsamına alınmak istenen ekipman için 9 uncu maddede belirtilen belgelerden yenilenmesi
gereken ve/veya eklenenler,
b) Hizmet bedelinin ödendiğine dair banka dekontu.
(2) Geçerlilik süresinin bitimine altı aydan kısa
süre kalmış onay belgeleri için kapsam genişletme başvurusu yapılamaz.
(3) Kapsam genişletme başvurusu, Kurum tarafından
otuz işgünü içerisinde değerlendirilir. Gerektiğinde bu süre, Kurum
tarafından uzatılabilir ve süre uzatımı başvuru sahibi imalatçıya yazılı
olarak bildirilir.
(4) Yapılan değerlendirme ve inceleme sonucunda
başvurunun uygun bulunmaması veya kapsam genişletme başvurusu
değerlendirilirken imalatçı onay belgesinin başka bir nedenle geçerliliğini
yitirmesi durumunda başvuru reddedilir ve hizmet bedeli iade edilmez.
(5) Yapılan değerlendirme ve inceleme sonucunda
uygun bulunan başvurular için Kurum tarafından onay verilir.
Onaylı
imalatçının sorumlulukları
MADDE 14
‒ (1) Onaylı imalatçı, kendi
işinin ve ürününün kalitesinden ve/veya imalat faaliyetleri ile ilgili
kalite yönetim sisteminin etkinliğinin sağlanmasından sorumludur. Ancak bu
sorumluluk, ürünü kullanacak olan Kurucunun sorumluluğunu azaltmaz veya
ortadan kaldırmaz.
(2) Onaylı imalatçı, imalatçı onay belgesinin
geçerlilik süresi boyunca, Kurum tarafından onay ile birlikte verilen onay
koşullarına uyar.
(3) Onaylı imalatçı, Kurum tarafından ilgili
tesislerde gerçekleştirilecek denetimlerin planlandığı şekilde ve
aksatılmadan tamamlanabilmesi için gerekli her türlü tedbiri alır.
(4) Onaylı imalatçı, onay koşullarının
değiştirilmesini gerektirecek her türlü organizasyon ve alt yapı değişikliklerini
Kuruma bildirir.
(5) Onaylı imalatçı, bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlerine ilişkin tüm kayıt ve raporları onaylı olduğu sürece saklar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Denetimler ve Yaptırımlar
Denetimler
MADDE 15
‒ (1) Kurum, 13/9/2007
tarihli ve 26642 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Nükleer Güvenlik
Denetimleri ve Yaptırımları Yönetmeliği hükümlerinde belirtilen düzenlemeler
çerçevesinde ekipman imalatına yönelik nükleer
güvenlik denetimleri gerçekleştirir.
(2) Kurum, denetimleri gerçekleştirmek adına
Kurucuya ve imalatçılara, gerek görmesi halinde ise test, muayene ve
gözetim kuruluşlarına nükleer güvenlik denetçileri gönderir. Denetimlere
Kuruma danışmanlık yapan kişi veya kuruluşların personeli de katılabilir.
(3) Kurumun denetim planında ve sunulmuş olan
ilgili kalite planında belirlemiş olduğu durma ve şahitlik noktalarındaki
denetimleri gerçekleştirebilmesi için, Kurucu ilgili faaliyet başlamadan en
az on beş iş günü öncesinden Kuruma resmi yazı ile bildirim yapar.
(4) Nükleer güvenlik denetimlerinin
gerçekleştirilebilmesi için, Kurucu veya imalatçı gerekli olan tüm dokümanların
İngilizce ve varsa Türkçe bir kopyasını ilgili denetim yerinde hazır
bulundurur.
(5) Denetimlerin aksatılmadan
gerçekleştirilebilmesi ve gerekli iletişimin sağlanabilmesi için Kurucu
veya imalatçı, Türkçe veya İngilizce çeviri yapabilen tercüman veya
personelin denetim esnasında hazır bulundurulmasını sağlar.
(6) Onaylı imalatçılar onaylarının geçerliliği
süresince Kurumun nükleer güvenlik denetimlerine tabidir. Nükleer güvenlik
denetçileri görevlerini icra ederken onay kapsamındaki faaliyetlerin
yürütüldüğü tesislere, ilgili belgelere, kayıtlara ve kişilere erişim
yetkisine sahiptir.
Yaptırımlar
MADDE 16
‒ (1) Kurum, bu Yönetmelik
hükümlerinin ihlali çerçevesinde karar vereceği idari yaptırımlarda,
ihlalin nükleer güvenlik açısından önemini, aciliyetini
ve ciddiyetini dikkate alır.
(2) Nükleer tesisle ilgili faaliyetlerin Kurucu
veya onaylı imalatçı tarafından yürütülmesi sırasında;
a) Kurucunun veya onaylı imalatçının bu Yönetmelik
kapsamında taşıması gereken şartlardan birini veya birkaçını artık
taşımadığının anlaşılması,
b) Yapılan değerlendirme veya denetim
faaliyetlerinde uygunsuzluk veya sapmaların belirlenmesi,
durumlarında, Kurucu veya onaylı imalatçıya belirli bir süre
tanınarak ilgili sorunun giderilmesi istenir. Kurum tarafından belirlenen
bu süre içinde düzeltici ve önleyici faaliyetlerle sorunun giderilememesi
halinde imalatçıya veya Kurucuya ilgili faaliyet kapsamında verilen onaylar
ya da izinler iptal edilir.
(3) Kurumun denetimleri sırasında onaylı imalatçı
veya Kurucunun işbirliği yapmaması, istenen bilgi ve dokümanları sunmaması
ya da belgelerde tahrifat yapıldığının veya yanlış bilgilendirme
yapıldığının saptanması halinde; Kurum, verilen izni veya onayı iptal
edebilir.
(4) Kurum tarafından ikinci ve üçüncü fıkrada
belirtilen sebeplerden dolayı onay veya iznin iptal edilmesi durumunda onay
veya iznin iptal edildiği tarihten itibaren iki ay içerisinde Kurucu veya
onaylı imalatçı tarafından tekrar aynı konuda Kuruma başvuruda bulunulamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 ‒ (1) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte Kurucu tarafından tedarik sürecine
başlanmış olması durumunda, tedarike başlama izninin verilmesi için gerekli
doküman bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren üç ay içerisinde Kuruma
sunulur ve 8 inci maddede belirtilen sorumluluklar yerine getirilir.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte
tedarik süreci Kurucu tarafından başlatılmış olan ekipmanın
imalatçıları iki yıl içerisinde Kurumdan imalatçı onay belgesi alır.
(3) Kurum, bu Yönetmelik yürürlüğe girdikten sonra
iki yıl içerisinde imalatçı onay belgesi almayan imalatçılar tarafından
imal edilen ekipmanı yapacağı değerlendirme sonucu
yeterli bulmama hakkını saklı tutar.
Yürürlük
MADDE 17
‒ (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
‒ (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Başkanı yürütür.
|