İpek Üniversitesinden:
İPEK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ÖĞRETİM VE
SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, İpek Üniversitesine
bağlı Sosyal Bilimler Enstitüsünde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim ve
sınavlarla ilgili esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, İpek Üniversitesinde yürütülen
ve lisans temeline dayalı yüksek lisans ve doktora programlarından oluşan
lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) Azami süre: Yüksek lisans programları için üç
yılı (altı yarıyılı), doktora programları için altı yılı (on iki yarıyılı),
lisans sonrası doktora programları için dokuz yılı (on sekiz yarıyılı),
ç) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders ve
tez çalışması dönemlerinde rehberlik etmek üzere Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından atanan öğretim elemanını,
d) Enstitü: İpek Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsünü,
e) Enstitü Anabilim/Anasanat
Dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve
İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan ve eğitim programı
bulunan anabilim/anasanat dalını,
f) Enstitü Anabilim/Anasanat
Dalı Akademik Kurulu: Anabilim/anasanat dalının
tam zamanlı bütün öğretim üyelerinden ve öğretim görevlilerinden oluşan
kurulu,
g) Enstitü Kurulu: Müdürün başkanlığında, müdür
yardımcıları ve Enstitüyü oluşturan anabilim/anasanat
dalı başkanlarından oluşan kurulu,
ğ) Enstitü Yönetim Kurulu: Enstitü müdürünün
başkanlığında, müdür yardımcıları ve müdür tarafından gösterilecek altı
aday arasından Enstitü Kurulu tarafından üç yıl için seçilecek üç öğretim
üyesinden oluşan kurulu,
h) GMAT: Uluslararası bir sınav olan “Graduate Management Admission Test” sınavını,
ı) GNO: Genel not ortalamasını,
i) GRE: Uluslararası bir sınav olan “Graduate Record Examinations” sınavını,
j) Hazırlık Okulu: İpek Üniversitesi Hazırlık
Okulunu,
k) IELTS: Uluslararası bir yabancı dil sınavı olan,
“International English Language Testing System” sınavını,
l) IPEX: İpek Üniversitesi İngilizce Yeterlik
Sınavını,
m) Kredi: Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi
değerini,
n) Lisansüstü eğitim: Yüksek lisans, doktora ve
sanatta yeterlik eğitimi programlarını,
o) Müdür: İpek Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Müdürünü,
ö) Öğrenci: Lisansüstü öğrenim için Enstitüye
kayıtlı öğrenciyi,
p) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
r) Rektör: İpek Üniversitesi Rektörünü,
s) Rektörlük: İpek Üniversitesi Rektörlüğünü,
ş) Senato: İpek Üniversitesi Senatosunu,
t) Tam Bursluluk: Yüksek lisans eğitimi için ikibuçuk yıl, doktora eğitimi için beş yıl süreyle
yüzde 100 eğitim ücreti muafiyetini ve aylık cep harçlığını,
u) Tez: Yüksek lisans ve doktora tezini,
ü) TOEFL: Uluslararası bir yabancı dil sınavı olan
“Test of English as a Foreign
Language” sınavını,
v) Üniversite: İpek Üniversitesini,
y) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Belirleme
Sınavını,
z) Yurtiçi ortak yüksek lisans programı:
Yurtiçindeki bir yükseköğretim kurumu ile ortaklaşa yürütülen bir yüksek
lisans programını,
aa) Yurtdışı ortak yüksek lisans programı:
Yurtdışındaki bir yükseköğretim kurumu ile ortaklaşa yürütülen bir yüksek
lisans programını,
bb) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
cc) Yükseköğretim Kurumu: 4 yıllık üniversite veya
yüksek teknoloji enstitülerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Eğitim-Öğretimle İlgili Genel Esaslar
Yüksek
lisans programına başvuru ve kabul
MADDE 5 – (1) Yüksek lisans programlarına başvuracak
adayların, lisans öğrenimini tamamlamış ve başvuru koşullarını sağlamış
veya koşullu ön kabul için lisans öğrenimlerinin son yarıyılında olmaları
gerekir.
(2) Adayların yüksek lisans programına kabul
edilmeleri için;
a) Lisans öğrenimlerini başarıyla tamamlamaları,
b) Senato tarafından kabul edilen bir İngilizce dil
sınavında başarılı olmaları ya da bu Yönetmelik hükümlerine göre İngilizce
sınavından muaf sayılmaları,
c) İlgili anabilim/anasanat
dalı tarafından yapılacak bilimsel veya sanatsal yeterlik
değerlendirmesinde başarılı olmaları,
ç) Tezli lisansüstü
programlarında ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES sınavından
başvurdukları programın puan türünde Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan
edilen ALES taban puanından az olmamak koşuluyla anabilim/anasanat dallarının tespit etmiş olduğu ALES puanını ya
da Yükseköğretim Kurulu tarafından ALES taban puanına karşılık gösterilen
GMAT veya GRE sonucunu elde etmiş olmaları gerekir. Ancak Sanat ve Tasarım Fakültesi, Sinema Sanatları
Fakültesi ve Konservatuvarlara öğrenci kabulünde ALES’e girmiş olma koşulu aranmaz. Tezsiz yüksek lisans
programlarına başvurularda asgari şartlar, anabilim/anasanat
dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun önerisi ile Senato tarafından
belirlenir.
d) Yüksek lisans programını İpek Üniversitesinde
tamamlayan öğrenciler, anabilim/ anasanat dalı
başkanının önerisi ve Enstitü müdürünün onayı ile doğrudan aynı anabilim
veya anasanat dalında doktora programlarına kabul
edilebilirler. Yüksek lisans programını İpek Üniversitesinde tamamladıktan
en fazla bir yıl sonra doktora programına devam etmek isteyen öğrencilerin
dosyalarında bulunan ve doktora programına başvuru sırasında geçerli olan
belgeler tekrar istenmez.
(3) Yabancı uyruklu adaylar ile yurtdışında ikamet
eden Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile
ALES yerine GRE, GMAT ya da Enstitü Yönetim Kurulunun onaylayacağı bir
başka yazılı sınav notu ile de başvurabilir.
Doktora
programına başvuru ve kabul
MADDE 6 –
(1) Doktora programlarına
başvuracak adayların;
a) Tezli yüksek lisans derecesini almış ve başvuru
koşullarını sağlamış olmaları,
b) Koşullu ön kabul için, yüksek lisans
öğrenimlerinin son yarıyılında öğrenci olmaları,
c) Lisans derecesi ile doktora programına başvuru
kabul etmek isteyen anabilim/anasanat dalları
tarafından belirlenen şartları taşımaları,
ç) YDS’den en az 55 puan
veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası bir yabancı dil
sınavından bu puan muadili bir puan almış olmaları
gerekir.
(2) Adayların doktora programına kabul edilmeleri
için;
a) Senato tarafından kabul edilen İngilizce dil
sınavlarının birinden başarılı olmaları ya da bu Yönetmelik hükümlerine
göre bu sınavdan muaf sayılmaları,
b) İlgili anabilim/anasanat
dalı tarafından yapılacak bilimsel veya sanatsal yeterlik
değerlendirmesinde başarılı olmaları,
c) ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES
sınavından başvurdukları programın puan türünde Yükseköğretim Kurulu
tarafından ilan edilen ALES standart puanından az olmamak koşuluyla ALES
puanını ya da Yükseköğretim Kurulu tarafından ALES taban puanına karşılık
gösterilen GMAT veya GRE sonucunu elde etmiş olmaları,
gerekir.
ALES ve
uluslararası sınavlara ilişkin esaslar
MADDE 7 – (1) Üniversitenin lisansüstü programlarına öğrenci
kabulünde GMAT ve GRE puanlarının geçerlilik süresi beş yıldan fazla
olmamak üzere ilgili anabilim/anasanat dalları
tarafından belirlenir.
(2) Adayların lisansüstü eğitime kabulü için
Üniversiteye başvurduğu tarihte ALES geçerlilik süresi olan üç yılın
dolmamış olması gerekir.
(3) Yüksek lisans mezunu olup, mezuniyet tarihinden
en fazla bir yıl sonra Enstitüye doktora eğitimi için başvuranlardan yeniden
ALES sınavına girme şartı aranmaz.
Yatay
geçişle öğrenci kabulü
MADDE 8 – (1) Başka üniversiteye bağlı enstitülerin birinden
İpek Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüne yatay geçiş yapmak isteyen
bir öğrencinin Enstitüye kabul edilebilmesi için;
a) İlk girdiği enstitüde en az bir yarıyıl
lisansüstü öğrenim görmüş, aldığı bütün derslerin her birinden 4,00 tam
puan üzerinden en az 3,00 puan ya da 100 tam puan üzerinden en az 76 puan
alarak başarılı olmuş ve lisansüstü programlara öğrenci kabul koşullarını
yerine getirmiş olması,
b) Başvuru sırasında bir lisansüstü programa
kayıtlı olması,
c) Yurtdışından alınmış diplomaların denkliğinin
YÖK tarafından onaylanmış olması
gerekir.
(2) Enstitüye yatay geçiş başvuruları, ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ile
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından değerlendirilir ve karara bağlanır.
(3) Yatay geçişle kabul edilen öğrencilerin daha
önceki programlarda aldığı en fazla 4 ders kabul edildiği lisansüstü
programdaki dersler yerine sayılabilir.
(4) Yatay geçişle kabul edilen öğrencilerin daha
önceki lisansüstü programlarda geçirdikleri süreler, yeni programlarına
sayılır.
(5) Doktora programlarına Üniversite dışından yatay
geçiş yapan öğrencilerin yeterlik sınavına İpek Üniversitesinde girmeleri
şarttır. Üniversite içinden yatay geçiş yapan öğrencilerin yeterlik
sınavına girip girmeyeceğine anabilim/anasanat
dalı başkanının önerisi ile Enstitü Yönetim Kurulu karar verir.
(6) İpek Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünün
anabilim/anasanat dalları arasındaki yatay
geçişler için de aynı şartlar aranır. Sadece ders alma aşamasında olan
öğrenciler yatay geçiş için başvurabilir.
(7) Yatay geçişle gelen öğrencilerin önceki diploma
programından aldığı ve başarılı olduğu derslerden daha önce alınan notlar
bu Yönetmeliğin 22 nci maddesindeki tablo esas
alınarak belirlenir ve not döküm belgesinde gösterilir.
Özel ve
misafir öğrenci kabulü
MADDE 9 – (1) Bir
yükseköğretim kurumunun lisans programından mezun olmuş veya başka bir
üniversitenin enstitüsünde lisansüstü öğrenim görmekte olanlar veya bu
öğrenimini tamamlamış olup belirli bir konuda bilgi ve uygulama
becerilerini artırmak isteyenler, ders sorumlusu ve ilgili anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşleri ve Enstitü
Yönetim Kurulunun onayı ile lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul
edilebilirler.
(2) Başka bir üniversitenin enstitüsünde lisansüstü
öğrenim görmekte olanlar, ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanının uygun görüşleri ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile
misafir öğrenci olarak kabul edilebilirler.
(3) Özel ve misafir öğrenciler tam zamanlı
öğrenciler gibi tüm koşullara uymak zorundadırlar.
(4) Özel ve misafir öğrenciler Üniversitenin
öğrencisi sayılmaz ve tam zamanlı öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(5) Özel ve misafir öğrencilerin alacağı dersler
anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile belirlenir.
(6) Özel ve misafir öğrencilere diploma veya
sertifika verilmez; kayıtlı oldukları dersleri ve bu derslerden aldıkları
notları gösteren bir belge verilir.
(7) Özel ve misafir öğrencilerin ücretleri her
akademik yıl sonunda Senato tarafından belirlenir.
Öğrenci
değişim programları
MADDE 10
– (1) Yurtiçi veya yurtdışı yükseköğretim
kurumları arasında karşılıklı anlaşmalar çerçevesinde öğrenci değişim
programları düzenlenebilir. Bu programlara ilişkin esaslar Senato
tarafından belirlenir.
(2) Öğrenci değişim programlarında alınan derslerin
kredi eşdeğerliği ve notların intibakı Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
yapılır.
Yurtiçi
ve yurtdışı ortak lisansüstü programı
MADDE 11
– (1) Yurtiçi ve yurtdışındaki
yükseköğretim kurumları ile uluslararası ortak lisansüstü programları
açılabilir.
(2) Bu programlarda eğitim Yükseköğretim
Kurumlarının Yurtdışındaki Kapsama Dâhil Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak
Eğitim ve Öğretim Programları Tesisi Hakkında Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde yapılır.
Enstitüye
kayıtla ilgili esaslar
MADDE 12
– (1) Lisansüstü programlarına
kabul edilen öğrencilerin kayıt işlemleri, Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(2) İstenen belgelerin aslı veya Üniversite
tarafından aslı görülerek onaylanacak örneği kabul edilir. Askerlik durumu
ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem
yapılır. Sahte veya eksik belge verdiği veya gerçek dışı beyanda bulunduğu
sonradan anlaşılan öğrencilerin, bulundukları yarıyıla bakılmadan
Üniversite ile ilişikleri kesilir. Söz konusu öğrenciler Üniversiteden
ayrılmışlarsa, kendilerine verilen belgelerin (diploma dâhil) tümü iptal
edilir ve haklarında yasal işlem yapılır.
(3) Lisansüstü programlara kabul edilen
öğrencilerin kayıtlarının kesinleşmesi için, yüksek lisans programlarına
kabul edilenlerin lisans diplomasına, doktora programlarına kabul edilen
yüksek lisans mezunlarının yüksek lisans diplomasına, lisans
programlarından doğrudan doktora programlarına kabul edilenlerin ise lisans
diplomasına sahip olması ve Üniversitenin ilan ettiği diğer şartları yerine
getirmesi gerekir.
(4) Öğrencilerin kayıt yaptırabilmeleri için
akademik takvimde belirtilen tarihe kadar mali yükümlülüklerini yerine
getirmiş olmaları gerekir.
(5) Ders kayıtlarının tamamlanabilmesi için
Enstitünün onayı gerekir.
(6) Kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayanlar,
Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak
iddia edemezler.
(7) Enstitüye kayıtlı öğrenciler akademik takvime
göre kayıt yenilemek zorundadırlar. Kayıt işleminin tamamlanması için
eğitim ücretinin de ödenmiş olması gerekir.
(8) Tam burslu öğrencilerin bu statüde eğitim
süresi, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmadan yüksek
lisans programında azami iki buçuk yıl, doktora programında ise azami beş
yıldır. Bu süreler içinde mezun olamayan öğrencilere, anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ile yüksek lisans programında bir yarıyıl, doktora
programında iki yarıyıl burslu statüde ek süre verilebilir. Bu süreler
içinde mezun olamadıkları takdirde öğrenimlerine ücretli statüde devam
ederler.
Bilimsel
hazırlık programları
MADDE 13
– (1) Bilimsel hazırlık
programları öğrencilerin kabul edildikleri akademik programa intibaklarını
sağlamak amacıyla hazırlanmıştır.
(2) Bilimsel hazırlık programlarındaki dersler
ilgili anabilim/anasanat dalı tarafından
belirlenir.
(3) Bilimsel hazırlık programı en fazla bir yıldan
oluşur. Bu süre, ilgili lisansüstü programının azami eğitim süresine dâhil
değildir.
(4) Öğrenciler, bilimsel hazırlık programına bu
Yönetmelikte belirtilen lisansüstü programlara kabule ilişkin esaslara göre
kabul edilirler.
(5) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen
derslerin yerine geçemez. Ancak, bilimsel hazırlık programındaki bir
öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler de alabilir.
(6) Bilimsel hazırlık programında alınan lisansüstü
derslerinin bilimsel hazırlık derslerine ve lisansüstü müfredat derslerine
oranı Enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ile Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(7) Bilimsel hazırlık programında alınan lisansüstü
derslerininin notları lisansüstü programın genel
not ortalamasına katılır.
(8) Bilimsel hazırlık programına kaydolan
öğrencilerin derslere devam etmeleri, bütün derslerden en az “C” notu
almaları ve programı en az 2,00 genel not ortalaması ile tamamlamaları
zorunludur. Başarısız öğrencilerin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Danışman
atanması
MADDE 14
– (1) Lisansüstü programa kaydolan
her öğrenciye ilk yarıyıl başında bir ders danışmanı atanır. Ders
danışmanı, öğrencinin ilgi alanını dikkate alarak alacağı derslerde
rehberlik yapar.
(2) Tezli yüksek lisans programında, Enstitü
anabilim dalı başkanlığı en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar her öğrenci
için bir tez danışmanını Enstitüye önerir, Enstitü Yönetim Kurulunun kararı
ile danışman atanır. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı görevlendirilir. Tez
danışmanı, öğretim üyeleri veya bilim doktoru unvanına sahip öğretim
görevlileri arasından seçilir.
(3) Tezsiz yüksek lisans programında, Enstitü
anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için dönem projesinin yürütülmesinde
danışmanlık yapacak bir öğretim üyesini veya bilim doktoru unvanına sahip
bir öğretim görevlisini, en geç birinci yarıyılın sonuna kadar belirler.
(4) Doktora tez danışmanı en geç ikinci yarıyılın
sonuna kadar ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararıyla atanır. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı görevlendirilebilir.
Tez danışmanı öğretim üyeleri arasından seçilir. İkinci tez danışmanının da
en az doktora derecesine sahip olması gerekir.
Öğretim
programları
MADDE 15
– (1) Lisansüstü öğretim, tezli
yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik
programlarından oluşur.
Dersler
ve ders sorumluları
MADDE 16
– (1) Açılacak dersler ve sorumlu
öğretim elemanları, anabilim/anasanat dalı
akademik kurulu tarafından belirlenir ve Enstitü Kurulu tarafından karara
bağlanır.
(2) Bazı dersler uzaktan eğitim kapsamında
verilebilir.
(3) Derslerin sorumluları öğretim üyeleri ve
öğretim görevlileridir.
Ders
ekleme ve bırakma
MADDE 17
– (1) Derslere kayıt yaptırmış
olan öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekleme-bırakma döneminde
danışmanının onayıyla programında değişiklik yapabilir.
Kredi
aktarma
MADDE 18
– (1) Enstitüden özel öğrenci
olarak alınan lisansüstü derslerin, yüksek lisans için “C” ve üstü, doktora
için “B” ve üstü olması koşuluyla, kredileri danışmanın görüşü, anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayıyla devam edilmekte olan programa aktarılabilir.
(2) Başka bir yükseköğretim kurumundan alınan
lisansüstü derslerin, yüksek lisans için “C” ve üstü, doktora için “B” ve
üstü olması koşuluyla, kredileri danışmanın görüşü, anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayıyla devam edilmekte olan programa aktarılabilir. Bu şekilde
aktarılacak kredi miktarı, programın toplam kredisinin dörtte birini
geçemez.
(3) Bu şekilde aktarılan derslerin notları bu
Yönetmeliğin 22 nci maddesindeki tablo esas
alınarak belirlenir ve not döküm belgesinde gösterilir.
Adayların
bilimsel değerlendirilmesi
MADDE 19
– (1) Lisansüstü programlara
başvuran adayların ilgili bilim/sanat alanlarındaki yeterlik düzeyleri,
ilgili lisansüstü programını yürüten anabilim/anasanat
dalı tarafından yapılan bir sınavla değerlendirilir.
(2) Mezun olduğu alan dışındaki bir lisansüstü
programına başvuran öğrenciler, ilgili anabilim dalının teklifiyle, bir
akademik yılı ve toplam yirmi bir krediyi aşmamak kaydıyla bilimsel hazırlık
programına tabi tutulabilirler.
(3) Öğrencilerin kabulü, ilgili anabilim/anasanat dalının önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından karara bağlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim ve Sınavlara İlişkin Esaslar
Eğitim-öğretim
yılı
MADDE 20
– (1) Bir eğitim-öğretim yılı
(akademik yıl), yarıyıl sonu sınav süreleri dâhil olmak üzere, her biri en
az on altı haftalık iki yarıyıldan oluşur. Senato tarafından uygun görülen
hallerde lisansüstü programları üç dönemden oluşabilir.
(2) Akademik takvim Senato tarafından belirlenir ve
her eğitim-öğretim yılı başında ilan edilir.
(3) Lisansüstü öğretim süresinde izlenecek eğitim
ve öğretim programları, mezuniyet için gerekli koşullar, ilgili anabilim
dalı tarafından hazırlanan içerikler, Enstitü Yönetim Kurulunun olumlu
görüşü ve Senatonun onayı ile kesinleşir.
(4) Programların uygulanmasına ilişkin diğer
esaslar, Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Sınavlar
MADDE 21
– (1) Lisansüstü programlarda, ara
sınav, final sınavı ve bütünleme sınavı olmak üzere üç türlü sınav yapılır.
Öğretim elemanı, bunların yerine proje, ödev, uygulama vb. gibi çalışmalar
da yaptırabilir. Ara sınavlar ya da ara sınav yerine geçecek diğer
çalışmalar yarıyıl içinde yapılır. Devam koşulunu yerine getiren öğrenci,
yarıyıl sonunda belirtilen gün ve saatte final sınavına girer ya da
belirlenen tarihte projesini, ödevini teslim eder. Ders sorumlusu
tarafından mazereti kabul edilen öğrenci, ara sınav yerine yarıyıl içinde
mazeret sınavına alınır. Mazeret sınavı tarihini ders sorumlusu belirler.
Bazı sınavlar uzaktan eğitim sınav sistemine göre yapılabilir.
Notlar
MADDE 22
– (1) Bir dersin başarı notu,
yarıyıl içinde yapılan ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve
genel sınav ile ders ve uygulamalara devamın birlikte değerlendirilmesi
sonucunda elde edilir. Sınavların ve uygulamalı çalışmaların ders başarı notu
içerisindeki ağırlığını ders sorumlusu belirler.
(2) Ders başarı notunun belirlenmesinde aşağıdaki
esaslar uygulanır:
a) Değerlendirmede kullanılan notların anlamları,
katsayıları ve 100 üzerinden karşılıkları aşağıda belirtilmiştir:
Notlar Katsayı
% Karşılığı
A 4,00 95-100
A - 3,70 90-94
B + 3,30 85-89
B 3,00 80-84
B - 2,70 77-79
C + 2,30 74-76
C 2,00 70-73
C - 1,70 65-69
D + 1,50 60-64
D 1,00 55-59
F 0,00 0-54
b) Ayrıca değerlendirmede kullanılan diğer notlar
ve anlamları şunlardır:
1) S (Satisfactory):
Kredisiz dersten geçti. Başarılı dönem projesi, seminer dersi veya tez
dersine S notu verilir.
2) U (Unsatisfactory):
Kredisiz dersten kaldı.
3) E (Exempt): Dersten
muaf tutuldu.
4) T (Transfer): Ders aktarıldı.
5) I (Incomplete): Bir
derse kayıt yaptırıp geçerli mazeretinden dolayı yarıyıl içi çalışmalarını
tamamlayamayan öğrencilere (I) notu verilir. I notunun, bir sonraki
yarıyılın ders ekleme-bırakma döneminin sonuna kadar harf notuna çevrilmesi
gerekir. Ancak, özel durumlarda, Enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile bu süre en
geç bir sonraki yarıyılın not teslim tarihine kadar uzatılabilir. Süresi
içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden F veya U notuna
dönüşür.
6) W (Withdraw):
Öğrencinin dersten çekilmesi durumunda verilir.
7) N (Non-attendance): Öğrencinin devamsızlıktan dolayı dersten
başarısız olması durumunda verilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 23
– (1) Öğrenciler, sınav ya da ders
değerlendirmesine dahil ödev, proje vs.
uygulamaların sonuçlarının ilanından itibaren en geç üç iş günü içinde,
Enstitüye yazılı başvuruda bulunarak sınav belgesinin tekrar incelenmesini
isteyebilir. İlgili öğretim üyesi, Enstitü tarafından dilekçenin kendisine
iletilmesinden itibaren en geç beş iş günü içinde, sınav belgesini
inceleyerek sonucu Enstitüye bildirir.
Not
ortalamaları
MADDE 24
– (1) Bir öğrencinin bir dersten
aldığı toplam puan, ilgili dersin kredisi ile aldığı notun katsayısının
çarpımı ile elde edilir. Dönem not ortalaması (DNO) hesabında, ilgili
dönemde öğrencinin bütün derslerden aldığı toplam puan, alınan derslerin
kredi toplamına bölünür. Genel not ortalaması (GNO), öğrencinin programa
başlamasından itibaren kayıt yaptırdığı derslerin tümü (müfredattaki
dersler ile danışmanın onayı ile fazladan aldığı dersler) dikkate alınarak
aynı yöntemle hesaplanır. Elde edilen ortalamalar, virgülden sonra iki hane
olarak gösterilir. GNO hesabında tekrar edilen derslerden alınan en son not
dikkate alınır. Öğrencinin kayıt yaptırdığı tüm dersler not döküm
belgesinde gösterilir.
Notların
açıklanması ve not belgeleri
MADDE 25
– (1) Öğretim elemanları yarıyıl
sonu ders notlarını akademik takvimde belirtilen tarihlerde verir.
(2) Notlar, akademik takvimde belirtilen tarihte
internet üzerinden ilan edilir.
(3) Üniversitede öğrenim gören tüm öğrencilerin
lisansüstü programa ilk kayıt yaptırdıkları tarihten başlayarak,
öğrenimleri süresince aldıkları dersler, notları ve akademik durumları not
döküm belgesi üzerinde gösterilir ve öğrencinin talebi üzerine, Öğrenci
İşleri Müdürlüğü tarafından düzenlenir.
Notlarda
maddi hata
MADDE 26
– (1) İlan edilen notlarında maddi
hata olduğunu düşünen öğrenciler, notların ilan edilmesinden sonra en geç
üç iş günü içinde anabilim/anasanat dalı
başkanlığına yazılı başvuruda bulunarak notunda olabilecek maddi hatanın
düzeltilmesini isteyebilirler. Dersin öğretim elemanı, dilekçenin anabilim/anasanat dalı tarafından kendisine iletilmesinden
sonraki üç iş günü içinde notları inceleyerek sonucu anabilim/anasanat dalı başkanlığına bildirir. İlan edilen notta
maddi hata olduğu saptanırsa, anabilim/anasanat
dalı başkanlığının onayı ile not düzeltilerek Öğrenci İşleri Müdürlüğüne
iletilir.
Derste
başarı ve ders tekrarlama
MADDE 27
– (1) Yüksek lisans programında
bir dersten başarılı olmak için en az C, doktora programında ise en az B
notu almak gerekir.
(2) Öğrenciler başarısız oldukları zorunlu dersleri
açıldığı ilk yarıyılda tekrarlamak zorundadır. Gerekli hallerde danışmanın
ve anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi,
Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile başarısız olduğu bir dersin tekrarı
ertelenebilir veya ders alınmışsa dersten çekilme izni verilebilir.
(3) Seçmeli derslerden başarısız olan öğrenci, bu
dersi açıldığı ilk yarıyılda tekrarlamak veya yerine geçecek bir başka
dersi tekrar R işareti ile almak zorundadır. Bu durumda yeni dersten alınan
not genel not ortalamasında eski notunun yerine geçer, ancak eski not, not
döküm belgesinde belirtilir.
(3) Öğrenciler daha önce almış oldukları dersleri
danışmanlarının onayıyla tekrarlayabilirler. Bu derslerden alınan son not
geçerlidir.
Dersten
çekilme
MADDE 28
– (1) Öğrenciler danışmanın uygun
görüşü ve enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının onayı ile kayıtlı oldukları bir dersten çekilebilirler.
(2) Öğrenciler bir dönemde en çok bir, öğrenim
süresi boyunca en fazla dört dersten çekilebilirler.
(3) Öğrenciler çekildikleri zorunlu bir dersi
açıldığı ilk yarıyılda tekrar alırlar; seçmeli bir ders ise ya aynı dersi
ya da danışmanın uygun göreceği bir başka dersi alabilirler.
Devam
zorunluluğu
MADDE 29
– (1) Öğrencilerin, sağlık
raporuyla belgelenmiş sağlık sorunları, belgelenmiş mazeretleri ve disiplin
cezası ile uzaklaştırma hariç derslere devam etmeleri zorunludur. Teorik
derslerin %30’undan, uygulamalı derslerin % 20’sinden fazlasına devam
etmeyen öğrenci, sınavlara alınmaz ve kendisine “N” notu verilir.
(2) Öğrencilerin sağlık nedeniyle aldıkları
raporlara “İpek Üniversitesi Öğrenci Sağlık Raporları Yönergesi” hükümleri
uygulanır.
İzinli
ayrılma
MADDE 30
– (1) Kabul edilebilir bir
mazereti olan öğrencilere, Enstitü Yönetim Kurulu tarafından en fazla iki
yarıyıl, askerlik hizmetleri için askerlik süresince, eğitim süresinden
sayılmadan izin verilebilir. Bu süre, zorunlu hallerde Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından uzatılabilir veya kısaltılabilir.
(2) Öğrenciler eğitim süresinden sayılmadan izinli
geçirilen dönemin/dönemlerin eğitim ücretinin yarısını ödemek
zorundadırlar.
(3) Belirli bir süre için yurtdışında öğrenim
görmek amacıyla izin almış öğrencilerin aldıkları derslerin nakledilmesi ve
yurtdışında geçirilen sürenin öğrencilerin öğrenim süresinden düşülmesine
ilişkin hususlar, öğrencilerin yurtdışından dönüşlerinden sonra danışmanlarının
ve anabilim/anasanat dalının görüşüyle Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır.
(4) İzin almak isteyen öğrenci, mazeretini belirten
bir dilekçe ve belgeleri ile birlikte en geç izin almak istediği yarıyılın
ders ekleme-bırakma dönemi sonuna kadar anabilim/anasanat
dalı başkanlığına başvurur. Anabilim/anasanat
dalı başkanlığı, başvuruyu öğrencinin danışmanının ve anabilim/anasanat dalı başkanlığının görüşüyle Yönetim Kurulunda
görüşülmek üzere Enstitüye iletir. Zorunlu haller dışında, ders
ekleme-bırakma döneminden sonra yapılacak başvurular işleme konulmaz.
(5) Öğrenciler, izin süreleri sonunda ve normal
kayıt döneminde kayıtlarını yaptırmak suretiyle öğrenimlerine devam
ederler.
(6) İzin sürelerinin tamamlanmasından önce
Üniversiteye dönmek isteyenlerin bir dilekçeyle Enstitüye başvurmaları
gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans Programı
Tezli
yüksek lisans programının kapsamı
MADDE 31
– (1) Bu program, kredili dersler,
bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez
çalışması kredisiz olup “başarılı” veya “başarısız” olarak değerlendirilir.
Öğrenci, varsa izinli olduğu süre hariç, en geç üçüncü yarıyılın başından
itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır.
Öğrenim
süresi
MADDE 32
– (1) Tezli Yüksek Lisans
Programında öğrenim süresi, bilimsel hazırlık ile varsa izinli olduğu
süreler hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden
başlamak üzere her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın
azami üç yıldır.
(2) Üç yıl içerisinde tezli yüksek lisans
programından başarı ile mezun olamayanlar eğitim ücretlerini ödemek koşulu
ile öğrenimlerine devam etmek için tekrar kayıt yaptırabilirler. Bu durumda
hangi dersleri tekrarlayacakları ve tez hazırlama ile ilgili hususlar
anabilim dalı akademik kurulu tarafından belirlenir ve anabilim dalı
başkanlığı tarafından Enstitüye bildirilir. Bu durumda, ders ve sınavlara
katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan
yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.
(3) Bu durumda ödenecek eğitim ücreti şöyle
saptanır: Programın başvuru koşullarında aksi belirtilmedikçe, kayıtlı
olduğu program ücretinin toplam krediye bölünmesi ile elde edilecek
sayının, alacağı dersin/derslerin toplam kredisi ile çarpımından elde edilen
miktardır.
(4) Tam burslu öğrencilerin bu statüde eğitim
süresi, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın azami
iki buçuk yıldır. Bu süreler içinde mezun olamayan öğrencilere, anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ile yüksek lisans programında bir yarıyıl, doktora
programında iki yarıyıl burslu statüde ek süre verilebilir. Bu süreler
içinde mezun olamadıkları takdirde öğrenimlerine ücretli statüde devam
ederler.
Tezli
yüksek lisans programında ders yükü
MADDE 33
– (1) Tezli yüksek lisans
programı, toplam yirmi bir krediden (120 AKTS’den)
az olmamak koşuluyla en az yedi kredili dersten, haftada bir saatlik, notu
başarılı veya başarısız (S/U) olan bir adet kredisiz seminer dersinden ve
tez çalışmasından oluşur.
(2) Öğrencinin, Üniversite dışından almış olduğu
derslerin notları, bu Yönetmeliğin 22 nci
maddesindeki tablo esas alınarak belirlenir ve not döküm belgesinde T
(transfer) notu gösterilir.
(3) Tezli yüksek lisans programında yer alan
seminer dersi, anabilim dalı başkanlığı tarafından her yarıyıl başında
açılır. İkinci yarıyıl sonuna kadar tez danışmanını ve konusunu
belirleyerek Enstitüye bildiren öğrencinin, en geç üçüncü yarıyıl başında
seminer dersine kayıt yaptırması ve aynı dönem içerisinde tez konusuyla
ilgili semineri vermesi gerekir.
(4) Öğrenci seminer dersine ilişkin talep formunu
seminer tarihinden en az bir hafta önce Enstitüye verir. Seminer sunumu
Enstitü tarafından ilan edilir ve tez danışmanı ve ilgili programdan bir
öğretim elemanı ve dinleyicilerin katılımıyla yapılır.
(5) Seminer bitiminde, tez danışmanı ve ilgili
programdan seminer sunumuna katılan öğretim elemanınca imzalanan seminer
tutanağı aynı gün Enstitüye teslim edilir. Tutanakta sonuç başarılı ise S,
başarısız ise U notu verilir. Başarısız olan öğrenci seminer dersini bir
sonraki dönem tekrar alır.
Yüksek
lisans tezi önerisi
MADDE 34
– (1) Programdaki derslerini 4,00
üzerinden 2,75 GNO ile tamamlayarak gerekli krediyi toplayan öğrenci bir
tez önerisi hazırlamak zorundadır. Öğrenci ve danışmanının önerisi üzerine
tezin başlığı, amacı ve kapsamı belirlenir. Öğrenci tarafından, danışmanının
onayıyla hazırlanan tez önerisi ilgili anabilim dalı akademik kurulunun
olumlu kararı ile en geç üçüncü yarıyılın başına kadar ilgili anabilim dalı
başkanlığı tarafından Enstitüye bildirilir. Tez önerisi Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ile kesinleşir.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 35
– (1) Tezli yüksek lisans
programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından belirlenen
tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü
olarak savunmak zorundadır.
(2) Öğrenci tez savunmasına alınmadan önce
düzenlediği “intihal programı raporunu” Enstitüye teslim etmek zorundadır.
(3) Yüksek lisans tez jürisi, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile görevlendirilir. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı ve
en az biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç kişiden
oluşur. İkinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.
(4) Tez savunmasının tarihi tez danışmanının
önerisiyle Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kararlaştırılır. Öğrenci bu
tarihten en az bir ay önce tezi jüri üyelerine teslim etmek zorundadır.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır.
(6) Tez savunması, tez çalışmasının ya da güzel
sanatlar ve tasarım alanında konser/resital/sergi/gösterinin sunulması ve
bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez
savunması/konser/resital/sergi/gösteri izleyiciye açık olarak yapılır.
(7) Tez savunmasının tamamlanmasından sonra jüri
tez hakkında salt çoğunlukla, kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu
karar Enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla
bildirilir.
(8) Tez savunması hakkında kabul kararı verilen
öğrenci tezli yüksek lisans programını başarıyla bitirmiş sayılır.
Öğrenciler, tezlerinin ciltlenmiş ve jüri üyeleri ile Enstitü müdürü
tarafından imzalanmış iki nüshası ile tezin pdf
formatında kaydedilmiş elektronik kopyasını ve Yükseköğretim Kurulu
tarafından istenen “Tez Veri Giriş Formunu” ve “Kütüphane Tez Teslim Formunu”
tezin kabul edildiği tarihten itibaren en geç on beş gün içinde Enstitüye
teslim ederler.
(9) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci,
en geç üç ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak aynı jüri önünde yeniden
savunur.
(10) Tezi reddedilen öğrencinin bu Yönetmelikte
belirtilen esaslar çerçevesinde yeniden tez hazırlayıp sunması gerekir.
(11) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması
halinde, eğer programda varsa, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi
yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla
kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilerek programla ilişkisi sona
erdirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Tezsiz
yüksek lisans programının kapsamı
MADDE 36
– (1) Bu program, kredili dersler
ve kredisiz dönem projesi dersinden oluşur.
Öğrenim
süresi
MADDE 37
– (1) Tezsiz Yüksek Lisans
Programında öğrenim süresi, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği dönemden başlamak üzere her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın izinli geçen süreler dahil
azami üç yıldır.
(2) Üç yıl içerisinde tezsiz yüksek lisans
programından başarı ile mezun olamayanlar eğitim ücretlerini ödemek koşulu
ile öğrenimlerine devam etmek için tekrar kayıt yaptırabilirler. Bu durumda
hangi dersleri tekrarlayacakları ve bitirme projesi ile ilgili hususlar
anabilim/anasanat dalı akademik kurulu tarafından
belirlenir ve anabilim/anasanat dalı başkanlığı
tarafından Enstitüye bildirilir. Bu durumda, ders ve sınavlara katılma
hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik
statüleri devam eder.
(3) Bu durumda ödenecek eğitim ücreti şöyle
saptanır: Programın başvuru koşullarında aksi belirtilmedikçe, kayıtlı
olduğu program ücretinin toplam krediye bölünmesi ile elde edilecek
sayının, alacağı dersin/derslerin toplam kredisi ile çarpımından elde edilen
miktardır.
Tezsiz
yüksek lisans programında ders yükü
MADDE 38
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı, toplam 30 krediden (90 AKTS’den) az
olmamak koşuluyla, en az on ders ile bitirme projesi dersinden oluşur.
Bitirme projesi dersi kredisiz olup başarılı (S) veya başarısız (U) olarak
değerlendirilir. Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı yarıyılda bu
derse kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda enstitünün ilan ettiği yazım
kurallarına uygun yazılı bir rapor vermek zorundadır. Bu rapordan S notu
alan öğrenci tezsiz yüksek lisans programını başarıyla bitirmiş sayılır.
(2) Öğrencinin kredili olarak alacağı derslerden en
çok üç tanesi, daha önce alınmamış olması koşuluyla, 300 ya da 400 kodlu
lisans derslerinden seçilebilir.
(3) İlgili anabilim dalı başkanlığınca ve Enstitü
Yönetim Kurulunun onayıyla, en geç birinci yarıyılın sonuna kadar her
öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde bir danışman
ilgili anabilim dalındaki öğretim elemanları arasından belirlenir.
(4) Tezsiz yüksek lisans öğrencisi, programında
öngörülen kredi tutarının en çok yarısını danışmanının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun onayıyla;
a) Diğer yükseköğretim kurumlarının lisansüstü
programlarından ders alarak,
b) En az bir yarıyıl başarıyla tamamlamış olmak
koşuluyla başka lisans veya lisansüstü programlardan almış olduğu
derslerini nakil dersi olarak geçerli saydırarak
tamamlayabilir.
(5) Öğrencinin, Üniversite dışından almış olduğu
derslerin notları, bu Yönetmeliğin 22. Maddesindeki tablo esas alınarak
belirlenir ve not döküm belgesinde gösterilir.
(6) Müfredattaki bütün derslerin her birinden en az
“C” notu, 2,0 GNO ve bitirme projesini S notu ile tamamlayan öğrenci tezsiz
yüksek lisans programını başarıyla bitirmiş sayılır.
(7) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
başvurdukları yükseköğretim kurumunca tezli yüksek lisans programı için
belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek
lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans
programında alınan dersler Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek
lisans programındaki derslerin yerine sayılır.
ALTINCI BÖLÜM
Doktora Programı
Doktora
programının kapsamı
MADDE 39
– (1) Doktora programı, tezli
yüksek lisans derecesine sahip olan öğrenciler için toplam 21 krediden (180
AKTS) az olmamak koşuluyla, en az yedi ders, yeterlik sınavı, tez önerisi
ve tez çalışmasından oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler
için ise en az 42 kredilik (240 AKTS) on dört ders, yeterlik sınavı, tez
önerisi ve tez çalışmasından oluşur.
(2) Lisansüstü dersler, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim
kurumlarında verilmekte olan derslerden de seçilebilir.
(3) Doktora programları yurtiçi ve yurtdışı
bütünleştirilmiş doktora programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu
programların uygulama usul ve esasları, ilgili yükseköğretim kurumu ile
yapılan protokole göre ve Yükseköğretim Kurulunun onay vermesiyle belirlenir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş olanlardan ders aşamasını başarıyla bitiren öğrencilere programa
devam etmek istemedikleri ya da tez aşamasında başarısız olmaları durumunda
ilgili anabilim dalının yürüttüğü bir tezsiz yüksek lisans programı varsa
tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Öğrenim
süresi
MADDE 40
– (1) Doktora programında öğrenim
süresi, kayıt olduğu program derslerinin verildiği dönemden başlamak üzere,
her dönem kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın, yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için en çok altı yıl, lisans derecesi ile kabul
edilenler için en çok dokuz yıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için iki yıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için üç yıldır.
(3) Yukarıda belirtilen süreler içerisinde doktora
programından başarı ile mezun olamayanlar, eğitim ücretlerini ödemek koşulu
ile öğrenimlerine devam etmek için tekrar kayıt yaptırabilirler. Bu durumda
hangi dersleri tekrarlayacakları ve tez hazırlama ile alakalı hususlar
ilgili anabilim dalı akademik kurulu tarafından belirlenir ve anabilim dalı
başkanlığı tarafından Enstitüye bildirilir.
(4) Tam burslu öğrencilerin bu statüde eğitim
süresi, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın azami
beş yıldır. Bu süreler içinde mezun olamayan öğrencilere, anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ile yüksek lisans programında bir yarıyıl, doktora
programında iki yarıyıl burslu statüde ek süre verilebilir. Bu süreler
içinde mezun olamadıkları takdirde öğrenimlerine ücretli statüde devam
ederler.
(5) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını
altı yıl sonuna, lisans derecesi ile kabul edilmiş
olan öğrenciler için dokuz yıl sonuna kadar tamamlayamadığı için tez
savunmasına giremeyen bir öğrenciye, ilgili anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile tezini jüri önünde savunması
için her seferinde en az altı ay olmak üzere yeni süreler verilir.
(6) Belirtilen süreler içinde kredili derslerini ya
da tez çalışmasını tamamlayamayanlar, eğitim ücretlerini ödemek koşulu ile
öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve
sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer
haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.
(7) Bu durumda ödenecek eğitim ücreti şöyle
saptanır: Programın başvuru koşullarında aksi belirtilmedikçe, kayıtlı
olduğu program ücretinin toplam krediye bölünmesi ile elde edilecek
sayının, alacağı dersin/derslerin toplam kredisi ile çarpımından elde
edilen miktardır.
Doktora
programının ders aşamasında başarı
MADDE 41
– (1) Programlarında öngörülen
dersleri, 4,00 üstünden en az 3,00 GNO ile tamamlayan öğrenciler ders
aşamasını başarıyla geçmiş sayılırlar.
(2) Ders aşamasını başarıyla geçen öğrenciler
yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar. Aksi halde bu şartı sağlayana
kadar B- ve daha düşük not aldıkları dersleri tekrarlarlar.
Doktora
yeterlik sınavı ve tez önerisi savunması
MADDE 42
– (1) Yeterlik sınavları, ilgili
anabilim dalı tarafından önerilen, Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
onaylanan, tam zamanlı görev yapan ve içlerinden biri tez danışmanı ve en
az ikisi Üniversite dışından olan beş öğretim üyesinden oluşturulan Doktora
Yeterlik Komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki
sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri
kurabilir.
(2) Yeterlik sınavları yılda iki kez yapılır.
Yeterlik sınavının ne zaman yapılacağına ilgili anabilim dalı akademik
kurulunun önerisiyle Enstitü Yönetim Kurulu karar verir. Ancak yüksek
lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler en geç beşinci, lisans derecesi
ile kabul edilen öğrenciler en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik
sınavına girmek zorundadırlar.
(3) Doktora yeterlik sınavı, ilgili programın
öngördüğü şekilde yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Sınav
jürisi öğrencinin sınavdaki başarı durumunu değerlendirerek, öğrencinin
başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Jüri bu
kararını sınavı izleyen üç gün içinde enstitüye bir tutanakla bildirir.
Yeterlik sınavının sözlü kısımları dinleyicilerin katılımına açık yapılır.
(4) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci,
izleyen yarıyıl içinde tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan
öğrencinin jürinin önerisiyle yeniden kredili veya kredisiz ders alması
istenebilir. Bu derslerde başarılı olan öğrenciler yeterlik sınavına
yeniden girebilirler. Yeterlik sınavında toplam üç kez başarısız olunması
durumunda, öğrencinin programının derslerini yeniden alması zorunludur.
Hangi derslerin alınacağına ilgili anabilim dalı akademik kurulunun
teklifiyle Enstitü Yönetim Kurulu karar verir.
(5) Yeterlik sınavını geçen öğrenci, takip eden
akademik yarıyıl başında akademik takvimde belirtilen kayıt döneminde
doktora tezine kayıt yaptırır. Üst üste iki akademik yarıyılda doktora
tezine kayıt yaptırmayan öğrenci yeniden yeterlik sınavına alınır.
(6) Yeterlik sınavını geçen öğrenci için, sınavı
izleyen bir ay içerisinde, ilgili anabilim dalının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun onayıyla bir Tez İzleme Komitesi oluşturulur. Üç öğretim
üyesinden oluşan komitede, tez danışmanından başka, ilgili anabilim dalı
içinden ve dışından birer üye bulunur. İkinci tez danışmanının olması durumunda
ikinci tez danışmanı da komite toplantılarına katılabilir. Sonraki
aşamalarda ilgili anabilim dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu
onayıyla Tez İzleme Komitesi üyeliklerinde değişiklik yapılabilir.
(7) Tez İzleme Komitesi, Ocak-Haziran ve
Temmuz-Aralık ayları arasında birer kere olmak üzere yılda iki kez
toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine
yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti
ve bir yıl sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin
tez çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir.
(8) Yeterlik sınavını geçen öğrenci, en geç altı ay
içinde tez önerisini, Tez İzleme Komitesi önünde sözlü olarak savunur.
İstenilen süre içinde önerisini sunmayan öğrencinin tez notu I olur.
Öğrenci tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu, sözlü savunmadan en az on
beş gün önce komite üyelerine ulaştırır. Tez İzleme Komitesi, öğrencinin
tez önerisinin kabul veya reddine salt çoğunlukla karar verir ve bu
kararını en geç üç iş günü içinde bir tutanakla Enstitüye bildirir.
(9) Tez önerisi reddedilen öğrenci yeni bir
danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Danışman veya tez konusu
değişen öğrenciye yeni bir Tez İzleme Komitesi atanabilir. Programa aynı
danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez
konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisini
savunabilir. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen veya verilen süre
içinde tez önerisi sunmamış öğrenci için aynı süreç tekrarlanır.
(10) Tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmalarına iki yarıyıl içinde başlamayan öğrencilerden yeniden tez
önerisi vermesi istenir.
Tez
danışmanı ataması
MADDE 43 – (1) İlgili
anabilim dalı başkanlığı, yüksek lisans derecesi ile kabul edilen her
öğrenci için en geç ikinci yarıyılın sonuna, lisans derecesi ile kabul
edilen her öğrenci için üçüncü yarıyılın başına kadar Enstitüye, ilgili
anabilim dalında ders veren ve en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş
öğretim üyeleri arasından bir tez danışmanı önerir. Tez danışmanı ataması, Enstitü Yönetim Kurulunun
kararıyla kesinleşir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanabilir. İkinci
tez danışmanı diğer yükseköğretim kurumlarının öğretim üyelerinden
seçilebilir.
(2) Tez danışmanı ve öğrenci, tez konusunu
belirleyip Enstitüye bildirir.
(3) Tez danışmanı değişikliği, öğrencinin veya
danışmanın talebi, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulu kararıyla yapılır.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 44
– (1) Doktora tezi savunmasının
tarihi tez danışmanının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararıyla ilan
edilir.
(2) Doktora programındaki bir öğrenci, tezini
Senato tarafından kabul edilen yazım kılavuzunun kurallarına uygun bir
biçimde yazar ve jüriye sınav tarihinden en geç bir ay önce teslim eder.
(3) Doktora tez jürisi, Enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü
öğrencinin Tez İzleme Komitesinde yer alan, ikisi ise Üniversite dışından
öğretim üyesi olmak üzere beş kişiden oluşur.
(4) Öğrenci tez savunmasına alınmadan önce
düzenlediği “intihal programı raporunu” Enstitüye teslim etmek zorundadır.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır. Tez savunması, tez çalışmasının sunulması ve bunu
izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Doktora tez savunması dinleyiciye
açık yapılır.
(6) Tez savunmasının tamamlanmasından sonra jüri
tez hakkında salt çoğunlukla, kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu
karar, ilgili anabilim dalı başkanlığınca tez savunmasını izleyen üç gün
içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(7) Tezi kabul edilen öğrenci doktora programını
başarıyla tamamlamış sayılır. Öğrenciler doktora tez veri
giriş tezlerinin ciltlenmiş ve jüri üyeleri ile enstitü müdürü tarafından
imzalanmış iki nüshası ile tezin pdf formatında
kaydedilmiş elektronik kopyasını ve Yükseköğretim Kurulu tarafından istenen
“Tez Veri Giriş Formunu” ve “Kütüphane Tez Teslim Formunu” tez savunması
tarihinden itibaren en geç bir ay içinde enstitüye teslim ederler.
(8) Tezi reddedilen öğrencinin, doktora programının
hangi aşamasından başlatılacağına ilgili anabilim dalı akademik kurulunun
önerisiyle Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karar verilir.
(9) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci,
en geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da tezi kabul edilmeyen öğrenciye altıncı fıkra
hükmü uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sanatta Yeterlik Çalışması
Kapsam
MADDE 45
– (1) Sanatta yeterlik programı
toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders ve
uygulamalarla tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalardan
oluşur.
Öğrenim
süresi
MADDE 46
– (1) Sanatta yeterlik programının
süresi yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için en fazla altı yıl,
lisans derecesi ile kabul edilenler için en fazla dokuz yıldır.
(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili
dersleri başarıyla tamamlama süresi yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için en fazla dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler
için en fazla altı yarıyıldır.
(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile
bitiren, ancak tez, sergi, proje vb. gibi çalışmasını altı yıl sonuna,
lisans derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci için dokuz yıl sonuna kadar
tamamlayamadığı için sınava giremeyen bir öğrenciye Enstitü anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile, çalışmasını jüri önünde
savunması için her seferinde en az altı ay olmak üzere ek süre verilir.
(4) Bu süre içinde kredili derslerini veya tez,
sergi, proje vb. gibi çalışmasını tamamlayamayanlar, öğrenim ücretlerini
ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilir. Bu
durumda, ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere
tanınan diğer haklardan yararlanmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.
(5) Bu durumda ödenecek eğitim ücreti şöyle
saptanır: Programın başvuru koşullarında aksi belirtilmedikçe, kayıtlı
olduğu program ücretinin toplam krediye bölünmesi ile elde edilecek
sayının, alacağı dersin/derslerin toplam kredisi ile çarpımından elde
edilen miktardır.
(6) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına
başvurmuş olup gerekli kredi yükü, proje vb. gibi diğer şartları yerine
getiren fakat sanatta yeterlik tezinde başarılı olamayan öğrencilere,
talepleri halinde, ilgili anabilim dalının yürüttüğü bir tezsiz yüksek
lisans programı varsa, tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
(7) Tam burslu öğrencilerin bu statüde eğitim
süresi, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın azami
beş yıldır. Bu süreler içinde mezun olamayan öğrencilere, anasanat dalı başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ile yüksek lisans programında bir yarıyıl, doktora
programında iki yarıyıl burslu statüde ek süre verilebilir. Bu süreler
içinde mezun olamadıkları takdirde öğrenimlerine ücretli statüde devam
ederler.
Danışman
atanması
MADDE 47
– (1) Enstitü anasanat
dalı başkanlığı, en geç dördüncü yarıyıl sonuna kadar, her öğrenci için
ders ve uygulama seçimi ile tez veya sergi veya proje yürütülmesinde
danışmanlık yapacak bir öğretim üyesini Enstitüye önerir. Danışman atanması
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir.
(2) Danışman, öğretim üyeleri veya nitelikleri
Senato tarafından belirlenen öğretim görevlileri arasından seçilir.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 48
– (1) Tez hazırlayan bir öğrenci
elde ettiği sonuçları, sergi veya proje hazırlayan bir öğrenci ise
çalışmasını açıklayan ve belgeleyen bir metni Senato tarafından kabul
edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve ayrıca tezini veya sergisi
veya projesini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2) Jüri, Enstitü anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır.
Jüri, biri öğrencinin danışmanı ve en az ikisi Üniversite dışından öğretim
üyesi olmak üzere beş kişiden oluşur.
(3) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının
sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur.
(4) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri,
dinleyicilere kapalı olarak, tez veya sergi, proje, resital, konser, temsil
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar,
enstitü anasanat dalı başkanlığınca sınavı
izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
(5) Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme
kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini veya
sergisini veya projesini aynı jüri önünde yeniden savunur.
(6) Sanatta yeterlik çalışması reddedilen veya
düzeltme sonrası savunmada reddedilen öğrenciye yeni bir çalışma konusu
verilir. Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına kabul edilmiş
olanlardan tezde başarılı olamayanlar için talepleri halinde, ilgili
anabilim dalının yürüttüğü bir tezsiz yüksek lisans programı varsa, tezsiz
yüksek lisans diploması verilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Mezuniyet ve Diplomalara İlişkin Esaslar
Mezuniyet
MADDE 49
– (1) Kayıtlı olduğu lisansüstü
programının bütün şartlarını sağlayan ve ilişik kesme işlemlerini
tamamlayan öğrenciler mezuniyete hak kazanırlar.
Diplomalar
MADDE 50
– (1) Lisansüstü programı
başarıyla tamamlayan öğrencilerin diploması, gerekli çalışmaların tamamlandığı
akademik yılın sonunda verilir.
(2) Lisansüstü programını başarıyla tamamlayan
öğrencilere, Enstitü Müdürü ve Rektörün imzalarını taşıyan geçici mezuniyet
belgesi veya diploma verilir.
(3) Bütünleşik doktora programını tamamlayan
öğrencilere yüksek lisans diploması da verilir.
Diploma
kaybı ve yeni diploma hazırlanması
MADDE 51
– (1) Diplomanın kaybı halinde,
bir defaya mahsus olmak üzere, gereken ücretin ödenmesi ve dilekçe ile
Üniversiteye başvurulması koşuluyla yeni diploma hazırlanır. Bu durumda, diploma üzerine, kayıp nedeniyle düzenlendiğine
ilişkin ibare konur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kayıt
sildirme
MADDE 52
– (1) Öğrenciler, istedikleri
zaman bir dilekçe ile Öğrenci İşleri Müdürlüğüne başvurarak, Üniversiteden
kayıt sildirme talebinde bulunabilirler.
(2) Öğrencilerin kayıt sildirme işlemlerinde İpek
Üniversitesi Lisans Eğitim, Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili
hükümleri uygulanır.
(3) Kayıt sildirdikten sonra Enstitüye geri dönmek
isteyen öğrencilerin Enstitüye yeniden başvurmaları gerekir. Bu
öğrencilerin hangi aşamada programa başlatılacağına ilgili anabilim dalı
akademik kurulunun tavsiyesiyle Enstitü Yönetim Kurulu karar verir.
Disiplin
işlemleri
MADDE 53
– (1) Öğrencilerin disiplin iş ve
işlemlerinde, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümleri uygulanır.
Burslar
MADDE 54
– (1) Öğrencilerin bursluluk
durumları, Rektörlüğün oluşturduğu Burs Komisyonu tarafından ve Üniversite
Yönetim Kurulunun belirlediği esaslara göre belirlenir.
Ücretler
MADDE 55
– (1) Yıllık ücretler, her
akademik yıl için Üniversite Yönetim Kurulunun önerisiyle Mütevelli Heyet
tarafından belirlenerek ilan edilir. Öğrencilerin belirlenen bu ücretleri
ödemeleri gerekir. Eğitim ücretini ve Üniversitenin imkânlarından yararlanmak
için ödenmesi gereken diğer ücretleri, her dönem başında belirlenen süreler
içinde ödemeyen öğrencilerin kayıtları yapılmaz ve bu öğrenciler öğrencilik
haklarını kaybederler.
(2) Disiplin cezası nedeni ile Üniversiteden
uzaklaştırılan öğrencilerin uzaklaştırma cezasının süresine ve öğrenime
tekrar başlayacağı tarihe göre ödemekle yükümlü oldukları dönem eğitim
ücretini ödemeleri gerekir.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 56
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 3/3/1983 tarihli ve 17976
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin
Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliği ile 1/7/1996 tarihli ve 22683 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 57
– (1) 7/8/2013
tarihli ve 28731 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İpek Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 58
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 59
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İpek Üniversitesi Rektörü yürütür.
|