Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
KIRSAL KALKINMA YATIRIMLARININ DESTEKLENMESİ
PROGRAMI
KAPSAMINDA BİREYSEL SULAMA MAKİNE VE EKİPMAN
ALIMLARININ DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2015/13)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; tarımsal faaliyetler için
geliştirilen modern basınçlı bireysel sulama makine ve ekipmanının
üreticiler tarafından kullanımının yaygınlaştırılarak; daha kaliteli ve
pazar isteklerine uygun üretim yapılmasını sağlamak, iş gücünü azaltmak ve
üretim maliyetlerini düşürerek üreticilerin gelir düzeyinin yükseltilmesi
için bireysel sulama makine ve ekipman satın alımlarının desteklenmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, kırsal alanda ekonomik ve sosyal
gelişmeye katkı sağlamak için belirlenmiş bireysel sulama makine ve ekipman
alımları ile yerinde montajının desteklenmesine ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanunu, 18/1/2011 tarihli ve 2011/1409 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Tarıma Dayalı
Yatırımlar ile Makine ve Ekipman Alımlarının Desteklenmesine İlişkin Karara
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Ayni Katkı: Başvurusu yapılan yatırımın
tamamının gerçekleştirilmesi için hibeye esas mal alım tutarı dışında
tamamı yatırımcı tarafından karşılanan/karşılanacak miktarı,
b) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
c) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
ç) Başvuru: Bu Tebliğ kapsamında bireysel sulama
makine ve ekipman alımları için yapılan başvuruyu,
d) Başvuru sahibi: Başvuru yapan gerçek ve tüzel
kişileri,
e) Elektronik ödeme tablosu: İl müdürlüğü
tarafından ödeme talep belgelerine göre veri tabanına girişleri yapılarak,
doğruluğu onaylanan ödeme icmal veya listelerini,
f) Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü,
g) Hibe sözleşmesi: Başvuru sahibi ile il müdürlüğü
arasında imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile tarafların yetki ve
sorumluluklarını düzenleyen sözleşmeyi,
ğ) Hibeye Esas Mal Alım Tutarı: Bu Tebliğde
belirtilen kriterleri sağlayan ve hibe sözleşmesinde üst sınırı belirlenen
hibe desteği verilecek giderler toplamını,
h) İl müdürlüğü: Bakanlık il Müdürlüklerini,
ı) İl proje yürütme birimi: İl müdürlüğünde başvuru
aşamasında başvuru sahiplerine Program hakkında bilgi veren, başvuruları
inceleyen, değerlendiren ve hibe sözleşmesinin akdinden sonra başvuru
kapsamındaki satın alımları ve tüm uygulamaları bu Tebliğ hükümleri
doğrultusunda takip ve kontrol eden, ödeme icmal veya listelerini hazırlayan
ve onaylayan il müdürlüğü tarafından oluşturulan birimi,
i) Mal alımları: Bireysel sulama makine ve ekipman
alımlarını,
j) Program: Kırsal Kalkınma Yatırımlarının
Desteklenmesi Kapsamında Bireysel Sulama Makine ve Ekipman Alımlarının
Desteklenmesi Programını,
k) Referans fiyat: Referans Fiyat Komisyonu
tarafından bireysel sulama makine ve ekipmanı için belirlenen ve Bakanlık
internet sitesinde liste halinde yayınlanan fiyatı veya bu listede yer
almayan bireysel sulama makine ve ekipmanı için il müdürlükleri tarafından
belirlenen fiyatı,
l) Referans Fiyat Farkı: Başvuruda yer alan hibeye
esas mal alım tutarını oluşturan her bir kalemin, o kalem için tespit
edilen referans fiyatlardan yüksek olan kısımlarının toplamını,
m) Referans Fiyat Komisyonu: Referans fiyatları
belirlemek için Genel Müdürlükçe oluşturulacak komisyonu,
n) Tedarikçi: Program kapsamında yatırımcı
tarafından yapılacak satın alımlara mal sağlayan, yatırımcı ile uygulama
sözleşmesi imzalayan bağımsız kişi ve kuruluşları,
o) Toplam Mal Alım Tutarı: Program kapsamında,
hibeye esas mal alım tutarı ile tamamı yatırımcı tarafından karşılanan ayni
katkı ve referans fiyat farkı tutarlarının toplamını,
ö) Uygulama Rehberi: Bu Tebliğ kapsamındaki
faaliyetlerin yürütülmesinde; uygulama esas ve usullerine ilişkin detayları
belirlemek amacıyla, başvuru sahibi, yatırımcı, tedarikçi ve programın
yürütülmesinden sorumlu Bakanlık merkez ve taşra personelinin kullanımı
için Genel Müdürlük tarafından hazırlanan rehberi,
p) Uygulama sözleşmesi: Program kapsamında yapılan
mal alımlarında yatırımcı ile tedarikçi arasında yapılacak akdi,
r) Veri tabanı: Genel Müdürlüğün hazırlattığı ve bu
Tebliğ kapsamında yürütülen iş ve işlemlerin izlenmesinde yardımcı olan, il
müdürlükleri tarafından yetkilendirilen personelin veri girişlerini
yapılabildiği internet ortamında çalışan yazılım sistemini,
s) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında, program için
başvuruda bulunan ve hibe sözleşmesi imzalayan başvuru sahiplerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama Birimleri Görev ve Sorumlulukları
Genel
Müdürlük
MADDE 5 – (1) Genel Müdürlük:
a) Program ile ilgili olarak Tebliğ ve Uygulama
Rehberini hazırlar.
b) Program kapsamında yıllık yatırım programı ve
bütçe teklifi hazırlıkları ile bu tekliflerin Bakanlığın ilgili birimlerine
iletilmesi ve kabulü için gerekli çalışmaları yapar.
c) İl müdürlüğü tarafından onaylanan ödemeleri
tahakkuk işlemlerini takiben ödenmek üzere Banka’ya gönderir.
ç) Program kapsamında yapılacak çalışmaların,
idari, mali, mühendislik, çevresel ve teknik uygulamalarla uyumlu bir
şekilde yürütülmesine destek verir.
d) Programın etkin bir şekilde yürütülebilmesi
için, izleme, istatistiki çalışma ve gerektiğinde kontrol işlemlerini
yapar.
e) Programın yürütülmesinde görevli personele
yönelik değerlendirme toplantıları veya eğitim programlarını hazırlar ve
düzenler.
İl müdürlüğü
MADDE 6 – (1) İl müdürlüğü:
a) Program kapsamında yapılacak çalışmaların,
idari, mali, mühendislik, çevresel ve teknik uygulamalarla uyumlu bir
şekilde yürütülmesini ve il bazında sekretarya ve koordinasyonunu sağlar.
b) Başvuru sahipleri tarafından gerçekleştirilecek
başvuruların amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların bu
Tebliğde, güncel Uygulama Rehberinde ve hibe sözleşmesinde, belirtilen usul
ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin izlenmesinden, uygulamaya yönelik
olarak düzenlenecek tüm belgelerin onaylanmasından ve birer suretinin
muhafazasından il müdürlükleri sorumludur. İhtiyaç duyulduğunda Genel
Müdürlük bu belgeleri ister.
c) Veri tabanına girilen her türlü bilgiden il
müdürlükleri sorumludur. İstatistiki açıdan yapılacak çalışmalara esas
teşkil etmek üzere il müdürlükleri istenilen bilgileri ivedilikle ve
zamanında veri tabanına girerler.
İl proje
yürütme birimi
MADDE 7 – (1) İl proje yürütme birimi:
a) Başvuru hazırlama döneminde, başvuru
sahiplerinin başvurularını hazırlaması konusunda ihtiyaç duyulduğunda
gerekli bilgilendirmeyi yapar.
b) Bu Tebliğ ve güncel Uygulama Rehberinde yer alan
esaslara göre başvuruları inceleyerek değerlendirir, hibe sözleşmelerini
düzenler, uygulamaları takip eder, izler, ödeme taleplerini inceleyerek
uygun olanları il müdürlüğünün onayından sonra Genel Müdürlüğe gönderir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yatırım Konuları, Uygulama İlleri, Yatırımın
Tamamlanma Süresi ve
Başvuru Sahiplerinde Aranan Özellikler
Programın
yatırım konuları ve uygulama illeri
MADDE 8 – (1) Program aşağıdaki 7 adet yatırım konusunu
kapsar;
a) Tarla içi damla sulama sistemi kurulması,
b) Tarla içi yağmurlama sulama sistemi kurulması,
c) Tarla içi mikro yağmurlama sulama sistemi
kurulması,
ç) Lineer sistem yağmurlama sulama makinesi
alınması,
d) Center pivot sistem yağmurlama sulama makinesi
alınması,
e) Tamburlu sistem yağmurlama sulama makinesi
alınması,
f) Güneş enerjili sulama sistemleri kurulması.
(2) Birinci fıkrada belirtilen yatırım konuları
kapsamında Program tüm illerde uygulanır.
Yatırımların
tamamlanma süresi
MADDE 9 –
(1) Program kapsamında kabul
edilen başvurulara ilişkin olarak başvuru sahibi ile il müdürlüğü arasında
hibe sözleşmesinin imzalanmasından sonra, mal alımları ve bu Tebliğin 8
inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (f) bentlerinde
belirtilen yatırım konularına ilişkin alımı yapılan malzemelerin tarlada
montajı en fazla 60 gün içerisinde tamamlanır. Süresi içerisinde
yatırımcılar tarafından başvuru dosyasında yer alan projeye uygun olarak
alımı ve tarlada montajı gerçekleştirilen bireysel sulama makine ve
ekipmanının tespit işlemleri, yatırımcının ödeme talebi tarihi itibarıyla
en geç 30 gün içerisinde il proje yürütme birimince tutanağa bağlanır.
Başvuru
sahiplerinde aranan özellikler ve sorumlulukları
MADDE 10
– (1) Bakanlık tarafından
oluşturulan güncel çiftçi kayıt sistemine (ÇKS) kayıtlı olmak şartıyla
başvuru sahibi bu Tebliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen
yatırım konularından yararlanmak üzere sadece birisi ve tek bir parsel için
başvuru yapabilir.
(2) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanununda tanımlanan kollektif şirket, limited şirket ve anonim şirket
şeklinde kurulmuş olan şirketler, ana sözleşmelerinde belirtilen çalışma
konularına uygun olması şartı ile tüzel kişilik olarak başvurabilir. Gerçek
kişiler ve yukarıda belirtilen şirketler kendilerine ait arazilerde veya en
az 3 yıl ve üzeri süreyle kiralama yaparak başvuru yapabilirler. Sulama
kooperatifleri ve tarımsal kalkınma kooperatifleri de ana sözleşmelerinde
tarımsal üretim yapabileceklerinin yer alması şartıyla, kendilerine ait
arazilerde veya kamu arazilerinden en az 10 yıl ve üzeri kiralama yaparak
tüzel kişilik olarak başvuru yapabilirler.
(3) Program kapsamında daha önce hibe desteğinden
yararlananlar, bu Tebliğ kapsamında aynı yatırım konusunda başvuru
yapamazlar. Ancak, farklı parsel için farklı yatırım konusunda başvuru
yapabilirler. 2013 yılı dahil son üç yılda arazi toplulaştırma projesi
uygulanmış ve Kadastro Müdürlüklerince yeni mülkiyete esas parselasyonu
tescil edilmiş alanlardaki parsellere ilişkin başvurular ilk defa yapılacak
başvuru gibi değerlendirilir. 2013 yılından daha önceki yıllarda başlamış,
geçici yer teslimi yapılmış ancak tescil çalışmaları devam eden alanlardaki
parsellere ilişkin başvurular da ilk defa yapılacak başvuru olarak
değerlendirilir.
(4) Başvuru sahipleri, başvuruları kabul edilmesi
halinde; hibeye esas mal alım tutarının % 50’si oranındaki katkı payını,
ayni katkıyı, referans fiyat farkını ve toplam mal alım tutarına ait
KDV’nin tamamını kendi öz kaynaklarından temin etmekle yükümlü ve
sorumludurlar.
(5) Mal alımlarının, başvuru dosyasında yer alan
projeye uygun olarak yapılması, uygulamaların bu Tebliğ, güncel Uygulama
Rehberi ve hibe sözleşmesinde belirtilen usul ve esaslara göre
gerçekleştirilip, belgelendirilmesi ve belgelerin muhafazasından yatırımcılar
sorumludur.
(6) 2015 yılı dahil son beş yıllık dönemde
yürürlüğe giren T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerince
Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli Yatırım ve İşletme Kredisi
Kullandırılmasına İlişkin Uygulama Esasları Tebliğleri kapsamında modern
basınçlı sulama kredilendirme konularından yararlananlar kredilendirmeye
konu olan aynı parsel için hibe başvurusu yapamazlar.
(7) Yatırımcılar, hibe sözleşmesi akdinden sonra,
teklif ve kabul edilen mal alımını hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak
yapar.
(8) Tüzel kişilikler, kuruluş ana sözleşmelerinde
belirtilen çalışma konuları ile ilgili yatırım konularına başvurabilir. Bu
kuruluşlar, başvuruları ile birlikte, onaylanmış ve Ticaret Sicil
Gazetesinde yayımlanmış en son ana sözleşmelerini vermek zorundadır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Program Kapsamında Uygulanacak Hibe Desteği Tutarı,
Oranı ve
Hibe Desteği Verilecek Mal Alımı Gider Esasları
Hibe
desteği tutarı ve oranı
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ kapsamında kabul
edilen başvurularda, hibe sözleşmesinde belirlenen hibeye esas mal alım
tutarının KDV hariç %50’sine hibe yoluyla destek verilir. Hibe başvuru
formunda belirtilen hibeye esas mal alım tutarının, başvuru değerlendirme
aşamasında tespit edilen referans fiyatlar içinde kalan kısmı, hibe
sözleşmesinde hibeye esas mal alım tutarı olarak belirlenir. Referans
fiyatları aşan kısmı ise referans fiyat farkı olarak belirlenir ve tamamı
yatırımcı tarafından karşılanır.
(2) Hibeye esas mal alım tutarı gerçek kişiler için
100.000 TL, tüzel kişiler için 200.000 TL’yi geçemez. Mal alım bedellerinin,
bu miktarları aşması durumunda aşan kısım yatırımcı tarafından ayni katkı
olarak karşılanır.
(3) Hibe sözleşmesinde belirlenen hibeye esas mal
alım tutarı üst limit niteliğindedir. Hibenin nihai tutarı fiili
gerçekleşmeler sonucunda ortaya çıkar.
(4) Başvuru bütçeleri KDV hariç hazırlanır.
Program
kaynaklarından karşılanacak uygun mal alımı giderlerine ilişkin şartlar
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğin 8 inci
maddesinin birinci fıkrasında belirtilen yatırım konularına ilişkin
bireysel sulama makine ve ekipman alımı giderleri, aşağıda belirtilen
hususlar çerçevesinde hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Yatırımcılar tarafından, bu Tebliğ kapsamında
satın alınacak tüm mal alımları, tedarikçilerle yapılacak uygulama
sözleşmesi kapsamında sağlanır ve hibeye esas mal alım bedelleri hibe
sözleşmesinde belirtilen tutarı aşamaz.
(3) Yerinde teslim ve montaj giderleri, mal alım bedeli
içinde olacak şekilde mal alım faturası düzenlenmesi durumunda, toplam
tutar hibe desteği kapsamında değerlendirilir. Mal alım giderleri ile
yerinde teslim ve montaj giderlerinin faturada ayrı kalemler olarak
faturalandırılması durumunda sadece mal alım bedeli hibe desteği kapsamında
değerlendirilir.
(4) Yatırımcılara, aşağıda yer alan sulama makine
ve ekipman grupları için belirtilen deneme ve kontrollerin yapılması
şartıyla, hibe desteği ödemesi yapılır.
a) Tarla içi yağmurlama, mikro yağmurlama ve damla
sulama sistemi kurulması ile güneş enerjili sulama sistemleri kurulması
başvuruları kapsamında; güneş paneli, pompa, filtre, kontrol ünitesi, ana
ve yan dallara ait borular, bağlantı ekipmanı, vanalar, damlatıcı ve
yağmurlama ekipmanı gibi sadece tarla içinde kullanılan malzemelerin başvuruya
ait parselde eksiksiz montaj kontrollerinin yapılması ve tespit
tutanaklarının düzenlenmesi,
b) Center pivot, lineer sistem, tamburlu sistem
yağmurlama sulama makinelerinin; yerinde çalıştırılıp, kontrollerinin yapılması,
tespit tutanaklarının düzenlenmesi.
(5) Yatırımcılar ve ortakları tarafından sürekli
çalıştırılan veya düzenli ya da dönüşümlü olarak işe alınmış kişiler ile
kamu çalışanları ve kamu kurumları tedarikçi olamaz.
(6) Başvurularda belirtilecek mal alım tutarları
piyasa fiyat araştırmalarına dayandırılmalı ve ayrıntılı olarak
belirtilmelidir. Hibe sözleşmesine bağlanan mal alım tutarları ve malzeme
miktarları hibe sözleşmesi süresince artırılmaz.
(7) Başvuru kapsamında satın alınması planlanan mal
ile ilgili teknik bilgiler, şartname şeklinde düzenlenerek başvuru ekinde
sunulur.
(8) Mal alım tutarının hibe desteği kısmı, kamu
kaynakları kullanılarak karşılandığı için yatırımcılar tarafından
sağlanması gereken katkı payının finansmanında hiçbir şekilde kamu
kaynakları kullanılamaz.
Program
kaynaklarından karşılanmayacak mal alım giderleri
MADDE 13
– (1) Hibe desteği verilmeyecek
olan giderler şunlardır:
a) Her türlü borç ödemeleri,
b) Faizler,
c) Başka bir kaynaktan finanse edilen harcama ve
giderler,
ç) Kur farkı giderleri,
d) Makine ve ekipman kira bedelleri,
e) Nakliye giderleri,
f) Bankacılık giderleri,
g) Denetim giderleri,
ğ) KDV ve ÖTV’de dâhil iade alınan veya alınacak
tüm vergiler,
h) İkinci el/kullanılmış mal alım giderleri,
ı) Eğitim giderleri,
i) Üretim tarihi 2014 yılından önceki bireysel
sulama makine ve ekipmanının alım giderleri,
j) Faturası olmayan ve başvuru tarihinden önce veya
sözleşmede belirtilen mal alımının tamamlanma tarihinden sonra faturalanmış
giderler,
k) Güncel Uygulama Rehberinde belirtilen ve
Yatırımcıların Tedarikçilerden Temin Edeceği Teknik Belgeler içinde yer
alan belgelerden eksiği bulunan satın alma giderleri,
l) Tarlaya montajı yapılmayan ve eksik teslim
edilen bireysel sulama makine ve ekipman giderleri.
(2) Basınçlı sulama sistemlerine yönelik mal
alımları kapsamında, bent gibi su alma yapısı inşası, su kaynağından sulama
alanına kadar sadece iletim hattı yapılması, yeni kuyu açılması, enerji
nakil hattı, depolama tesisi gibi yapım işleri hibe desteği kapsamı
dışındadır. Hibe başvurularında su kaynağından sulama alanına kadar olan su
iletim hattı maliyeti toplam maliyetin %20’sini aşamaz, aşması durumunda
artan kısım yatırımcı tarafından ayni katkı olarak karşılanır.
(3) Başvuru için su kaynağı çeşidine göre alınması
gerekli izin belgeleri;
a) Yerüstü su kaynakları için ilgili kurumdan
alınacak “Su Kaynağı Kullanım İzni/Tahsis Belgesi”,
b) Yeraltı su kaynakları için ilgili kurumdan
alınacak “Kuyu ruhsatı/Yer altı suyu kullanım izni”,
c) Kişilere ait kuyular için sadece bir başvuru
yapılabilir. Kuyu kiralanmasıyla yapılan başvurulara hibe desteği verilmez.
Ancak kiralanan arazi içinde arazi sahibi adına ruhsatlı kuyu mevcut ise
kabul edilir. Satın alınan arazilerde bulunan ve arazinin eski sahiplerinin
adına ruhsatlandırılmış kuyular için yapılan başvurular kabul edilmez,
ç) Sulama birlikleri veya sulama kooperatifleri
tarafından işletilen toplu basınçlı sulama sistemlerinde yer alan
hidrantların birden fazla çiftçiye tahsis edilmesi durumunda, sulama
birliği veya sulama kooperatifinden su kullanım izin belgesi alınması
şartıyla aynı hidrant için birden fazla başvuru yapılabilir. Ancak, tahsis
edilen debilerin toplamı, her bir hidrant için toplu basınçlı sulama
sisteminin projesinde belirtilen debinin üzerinde olması durumunda bu belgeler
uygun görülmez,
d) Su kaynağı çeşidine göre alınması gerekli izin
belgelerinin güncel Uygulama Rehberinde belirtilen şartlarda temin edilmesi
gerekmektedir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Başvurular, Değerlendirme ve Değerlendirme Nihai
Kararı
Başvuru
şekli, yeri ve zamanı
MADDE 14
– (1) Başvurular, bu Tebliğin 8
inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen bireysel sulama makine ve
ekipman alımlarını gerçekleştirmek amacıyla, güncel Uygulama Rehberinde yer
alan başvuru formu ve eklerine uygun olarak hazırlanır.
(2) Başvurular, bu Tebliğin yayımı tarihinden
başlayarak 60 gün içerisinde son başvuru tarihi mesai bitimine kadar il
müdürlüğüne başvuru sahipleri tarafından dosya halinde tek nüsha olarak
elden teslim edilerek yapılır. Ayrıca, güncel Uygulama Rehberinde formatı
ve içeriği belirlenen dosya teslim alma/dosya iade belgesi iki nüsha olarak
düzenlenir ve başvuru sahibi tarafından imzalanmış olarak dosya ile
birlikte verilir. Başvuruların geçerli olabilmesi için, başvuruya ait
bilgiler veri tabanına girilir ve veri tabanından başvuru numarası alınır.
Başvuru son gününün tatil gününe denk gelmesi halinde, takip eden ilk iş
günü mesai bitimine kadar başvuru yapılabilir. Başvuruya ilişkin işlemler
güncel Uygulama Rehberinde belirtildiği şekilde yapılır.
Başvuracak
yatırımcılara sağlanacak bilgi
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ kapsamında başvuru
yapacaklar, başvuru konusunda il proje yürütme birimlerine müracaat ederek
ihtiyaç duyulan bilgileri alabilirler.
(2) İl proje yürütme birimlerince verilecek
bilgiler, başvuru hazırlanmasında karşılaşılacak sorulara cevap vermekle
sınırlı olacaktır. Bu bilgi, başvurunun kabul edilmesi konusunda bir taahhüt
niteliği taşımaz.
(3) İl proje yürütme birimlerinin, başvuru
sahiplerine başvuru dosyası hazırlama sorumluluğu yoktur.
(4) Başvuru sahipleri, güncel Uygulama Rehberi ve
içinde yer alan başvuru formları ile bilgilendirici dokümanları il
müdürlüğü veya Genel Müdürlük internet sayfasından temin edebilirler.
(5) İl müdürlükleri tarafından düzenlenecek olan
çalıştay, bilgilendirme toplantıları ve internet sayfası vasıtasıyla
ilgililere bilgi aktarılabilir.
Başvuruların
idari yönden incelenmesi
MADDE 16
– (1) Başvurunun idari yönden
incelenmesi il proje yürütme birimi tarafından yapılır. Gerektiğinde bu
birime konu ile ilgili ilave personel il müdürlüğünce görevlendirilebilir.
(2) İl müdürlükleri öncelikli olarak başvuru
evraklarını, başvuru sahibinin bu Tebliğin 10 uncu maddesinde belirtilen
niteliklere sahip olup olmadığı yönünden inceler. Teslim alma belgesinde
yer alan belgelerin “var” olması, bu belgelerin içeriklerinin uygun olduğu
anlamına gelmez. Başvuru evraklarının içeriklerinin uygunluk kontrollerinde,
uygunluk kriterlerini sağlamayan hususlar bir tutanağa bağlanarak başvuru
reddedilir.
Başvuruların
teknik inceleme ve değerlendirilmesi
MADDE 17
– (1) İl proje yürütme birimi
tarafından, başvuru ekinde yer alan ve formatı güncel uygulama rehberinde
bulunan sulama projesinin teknik açıdan değerlendirilmesi ve incelemesinde;
başvuru sahibi tarafından alımı talep edilen bireysel sulama makine ve
ekipmanının su kaynağı, arazi koşulları ve üretim desenine uygunluğu ve
teknik özellikleri araştırılır. Gerektiğinde bu birime konu ile ilgili
teknik personel il müdürlüğü bünyesinden veya diğer kamu kurumlarından
görevlendirilebilir. Bu çalışmalar ve yayınlanan referans fiyat listeleri
yardımıyla, il proje yürütme birimi başvuru sahibinin alacağı bireysel
sulama makine ve ekipmanının hibe sözleşmesine esas olacak değerini tespit
eder. Bu fiyat referans fiyatın üzerinde olamaz. Referans fiyat listeleri
başvuru süresinin bitiminden sonra Bakanlık ve/veya Genel Müdürlük resmi
internet sitesinde yayınlanır.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasına göre
değerlendirilerek uygun görülen her yatırım konusu başvurusu için güncel
Uygulama Rehberinde formatı ve içeriği verilen Başvuru Değerlendirme
Kriterleri Tablosu düzenlenerek puanlama yapılır ve yatırımcı listeleri
hazırlanır.
(3) Başvuru evraklarının teknik açıdan
değerlendirilmesi ve incelenmesinde uygunluk kriterlerini sağlamayan
hususlar ve eksik başvurular bir tutanağa bağlanarak başvuru reddedilir.
Değerlendirme
nihai kararı
MADDE 18
– (1) Program kapsamında
başvuruların yapıldığı her il için Genel Müdürlük tarafından tahsis edilen
ödenek miktarı kadar başvuruya hibe desteği sağlanır, değerlendirme nihai
kararı söz konusu ödenek esas alınarak verilir. İllere tahsis edilecek
ödenek tutarı, iller bazında toplam başvuru sayısı ve talep edilen hibe
miktarına göre bütçe imkânları çerçevesinde belirlenir.
(2) Uygun görülen başvurulara ait hibe tutarının,
illere tahsis edilmiş ödenek tutarından fazla olması durumunda; hibe
desteği verilecek başvuru sayısı, güncel Uygulama Rehberinde formatı ve
içeriği verilen Başvuru Değerlendirme Kriterleri Tablosu puanlama
sonuçlarına göre il müdürlüğünce belirlenir ve bu değerlendirme il
müdürlüğünün onayı ile kesinleşir.
(3) İl müdürlüğünün bir başvuruyu reddetme ya da
hibe vermeme kararı kesindir.
Değerlendirme
sonuçlarının açıklanması
MADDE 19
– (1) Son başvuru tarihi mesai
bitimine kadar teslim edilen başvurular en fazla 20 günde il proje yürütme
birimi tarafından incelenerek değerlendirilir. Değerlendirme kriterlerine
ve ödenek durumuna göre; asil, reddedilen ve yeterli ödenek tahsis
edilememesi durumunda yedek başvuru sahipleri listeleri hazırlanarak onaya
sunulur, onay süresi 5 günü geçemez. İl müdürlüğünün onayından sonra
reddedilen başvurular, başvuru sahiplerine 10 gün içerisinde yazılı tebliğ
edilir. Onaylanan asil ve varsa yedek başvuru sahibi listeleri 10 gün
süresince il müdürlüğü internet sitesinde ve duyuru panolarında yayınlanır,
bu başvuru sahiplerine ayrıca yazılı tebligat yapılmaz.
(2) Asil listedeki başvuru sahiplerinden
değerlendirme sonuçlarının yayınlanmasının son gününden itibaren 10 günlük
süre içerisinde hibe sözleşmesi imzalamayan başvuru sahiplerinin yerine,
varsa yedek listeden puan sıralamasına göre gerekli sayıda başvuru sahibi
belirlenerek, il müdürlüğü internet sitesinde ve duyuru panolarında 5 gün
süresince yayınlanır, bu başvuru sahiplerine ayrıca yazılı tebligat
yapılmaz.
ALTINCI BÖLÜM
Hibe Sözleşmesi, Uygulama ve Hibe Desteği Ödemesi
Hibe
sözleşmesi
MADDE 20
– (1) Başvuruları kabul edilen
başvuru sahipleri değerlendirme sonuçlarının il müdürlüğü internet
sitesinde ve duyuru panolarında yayınlanmasının son gününden itibaren 10
gün içerisinde, il müdürlüğü ile hibe sözleşmesi imzalamak zorundadır. Hibe
sözleşmesinin imzalanacağı son günün tatil gününe denk gelmesi halinde
takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar hibe sözleşmesi imzalanabilir.
Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü ile başvuru sahipleri arasında akdedilir.
Hibe sözleşmesi içerik ve formatı, Genel Müdürlük tarafından bu Tebliğ
çerçevesinde hazırlanan güncel Uygulama Rehberinde yer alır.
(2) Yedek listeden belirlenen başvuru sahipleri,
yedek liste değerlendirme sonuçlarının yayınlanmasından itibaren 10 gün
içerisinde il müdürlüğü ile hibe sözleşmesi imzalamak zorundadır. Hibe
sözleşmesinin imzalanacağı son günün tatil gününe denk gelmesi halinde
takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar hibe sözleşmesi imzalanabilir.
(3) Referans fiyat listeleri yardımıyla başvuru
sahibinin başvuruda belirlediği hibeye esas mal alım tutarının, referans
fiyat farkı tutarı ve sözleşmede yer alacak hibeye esas mal alım tutarı
miktarı belirlenir. Sözleşmede yer alacak hibeye esas mal alım tutarı üst
limitleri ifade eder. Referans fiyat listesinde olmayan veya metraj
gerektiren bireysel sulama makine ve ekipmanının hibe sözleşme değerini
belirlemekte il proje yürütme birimi yetkilidir.
(4) Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü ile yatırımcı
arasında iki adet olarak akdedilir. Taraflarca imzalanmış hibe
sözleşmesinin bir adedi il müdürlüğünde, bir adedi de yatırımcı tarafından
muhafaza edilir.
(5) Süresi içerisinde hibe sözleşmesi imzalamayan
başvuru sahipleri hibe desteğinden yararlandırılmazlar.
(6) Gerçek kişilerin başvurularında başvuru
sahibinin, hibe sözleşmesini imzalamadan önce veya sözleşme imzalandıktan
sonra vefat etmesi halinde, yasal mirasçılarının talep etmesi durumunda
hibe başvurusu veya hibe sözleşmesi tadil edilerek uygulamalara devam
edilir.
Bireysel
sulama makine ve ekipman alımlarında yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
MADDE 21
– (1) Yatırımcı, bu Tebliğ, güncel
Uygulama Rehberi ve hibe sözleşmesi koşullarına uygun olarak hareket
etmediği takdirde, il müdürlüğü hibe sözleşmesini fesih eder.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte, anılan
Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi
sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri
alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Tebliğle belirlenen destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen yatırımcılar il müdürlüklerinin
internet sitelerinde ilan edilerek, beş yıl süreyle 5488 sayılı Tarım
Kanununun 23 üncü maddesi gereğince hiçbir destekleme programından
yararlandırılmazlar.
Mal alım
usul ve esasları
MADDE 22
– (1) Yatırımcılar, yatırımın
uygulamasında yapacakları her türlü mal alımını başvuruda belirlediği ve
ekinde verdiği teknik şartnameye uygun olarak yapar.
(2) İl proje yürütme birimi onayı olmaksızın hibeye
esas bireysel sulama makine ve ekipmanı ile başvuruya ait proje unsurları
değiştirilemez. Ancak, başvuruya ait proje unsurlarında teknik bir gerekçe
ile değişiklik yapılması gerektiği takdirde mal alım süresi içinde
yatırımcı durumu gösterir belgeler ve dilekçe ile il müdürlüğüne başvurur.
İl proje yürütme birimi 10 gün içerisinde değişiklik talebini inceler,
değişikliğin uygun görülmesi halinde, hibe sözleşmesinde belirtilen hibeye
esas mal alım tutarını ve sözleşme ekindeki projeye esas malzeme miktarını
aşmaması ve puanlamayı etkilememesi kaydıyla yatırımcı ile il müdürlüğü
arasında hibe sözleşmesi ek metni düzenlenerek değişiklik yapılabilir.
(3) Referans fiyat listesinde bulunmayan veya
metraj gerektiren bireysel sulama makine ve ekipman için, fiyat
tespitlerini il proje yürütme birimi bir rapora bağlayarak hazırlar. Fatura
kalemlerinin veya bedelinin referans fiyattan fazla olması durumunda,
sadece referans fiyatın %50’si üzerinden hibe desteği ödenir. Ancak,
bireysel sulama makine ve ekipmanının hibeye esas yatırım tutarı referans
fiyatın altında olduğunda malın satın alımında gerçekleşen fiyat üzerinden
kesilen fatura kalemlerinin veya bedelinin KDV hariç %50’sine hibe desteği
sağlanır.
(4) Yatırımcı, satın aldığı bireysel sulama makine
ve ekipmanının başvuru yaptığı parselde montajının tamamlanmasından sonra
alıma ait faturayı kestirir ve güncel Uygulama Rehberinde örneği yer alan
mal teslim tutanağını düzenletir.
Hibe
desteği ödeme talebi
MADDE 23
– (1) Yatırımcılar, mal alımlarına
ait fiili gerçekleşmelerden sonra ödeme taleplerini, 4/1/1961 tarihli ve
213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine uygun
olarak düzenlenmiş fatura ve güncel Uygulama Rehberinde yer alan Ödeme
Talep Formu ekinde istenilen belgeler ile birlikte mal alım süresini
takiben 10 gün içerisinde, son gününün tatil gününe denk gelmesi halinde
takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar, il müdürlüğüne teslim eder.
(2) Mal alım faturasının tarihi, hibe sözleşmesinin
taraflarca imzalanmasını takip eden 60 gün içerisinde olmak zorundadır.
Fatura tarihinin bu süreyi aşması durumunda il müdürlüğünce hibe sözleşmesi
feshedilir. Hibe sözleşmesinde belirtilen durum ve mücbir sebepler
haricinde hibe sözleşmesine ilişkin süre uzatımı ve askıya alınma söz konusu
değildir.
(3) İl proje yürütme birimi; yatırımcının ödeme
talebi tarihinden itibaren 30 gün içerisinde bireysel sulama makine ve
ekipmanının başvuruya ait parselde montaj kontrollerini yaparak tespit tutanaklarını
düzenler.
(4) Mal alımına ilişkin satın alma ve tespit
işlemleri tamamlanan ödeme icmallerinin, ayda bir defa en geç o ayın 25’ine
kadar il müdürlüklerindeki yetkili kişilerce, Genel Müdürlük tarafından
oluşturulan elektronik ödeme tablosuna girişleri yapılır. İl müdürlüğü
tarafından imzalı ve mühürlü olmak üzere; ödemeye esas yatırımcı listesi
iki nüsha, ilçe detayında icmal tablosu ise bir nüsha şeklinde düzenlenir.
Düzenlenen ödemeye esas yatırımcı listesinin bir nüshası Genel Müdürlüğe
gönderilir, bir nüshası da il müdürlüğünde muhafaza edilir. Onay
sorumluluğu il müdürlüklerine ait olan ödemeye esas yatırımcı listesi,
Genel Müdürlüğün ilgili birimlerince banka ödeme formatına dönüştürülür.
(5) İl müdürlükleri, ödeme işleminden sonra
yatırımcıların banka bilgilerinde ve ödenecek rakamda hata tespit ederse,
yetkili kişilerce “hata düzeltme” adı altındaki doğru bilgileri ödemelerin
son ayı olan 2015 yılı Aralık ayının ilk yedi günü içinde Genel Müdürlüğe
tablo halinde gönderir. Genel Müdürlük bu hata düzeltmelerini tek liste
halinde ödeme yapan Banka’ya yazı ile bildirir.
Hibe
desteği ödemeleri
MADDE 24
– (1) Ödemeler bütçe serbestliği
çerçevesinde yapılır.
(2) Hibe ödemesi; yatırımcı gerçek kişi ise T.C.
kimlik numarasına, tüzel kişi ise vergi numarasına göre yatırımcı adına
T.C. Ziraat Bankasındaki hesaba gönderilir.
(3) Hibe ödemeleri, Türk Lirası olarak yapılır.
(4) Ödemeyle birlikte yatırımcılardan vergi
dairelerinden alınacak veya il müdürlüğü tarafından internet ortamından
çıkartılacak vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair belge ile sadece
tüzel yatırımcıların Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu
olmadığına dair belgenin ibraz edilmesi gereklidir.
Programdan
sağlanan malların mülkiyeti
MADDE 25
– (1) Yatırımcı, hibe sözleşmesi
kapsamında sağlanmış bireysel sulama makine ve ekipmanının mülkiyetini,
yerini ve amacını yatırımın bitiminden iki yıl sonrasına kadar
değiştiremez. Bu amaçla, il müdürlükleri yılda en az bir kere olmak üzere
sulama sezonunda yatırımları yerinde kontrol eder ve tutanağa bağlar.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Denetim
MADDE 26
– (1) Bu Tebliğ kapsamında yapılan
tüm işlemler Bakanlık Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı tarafından denetlenir.
Bu denetimler sırasında yapılan işlemlere ait talep edilen tüm bilgi ve
belgeler il proje yürütme birimi elemanlarınca sunulur.
(2) Program kapsamındaki kaynakların usulsüz
kullanılması, israfı veya heba edilmesi durumunda ilgililer hakkında
gerekli inceleme ve soruşturma Bakanlıkça yapılır.
Programın
uygulanmasına ilişkin yayınlar
MADDE 27
– (1) Bu Tebliğin genel uygulama
usul ve esaslarına açıklık getirmek, destek sağlamak amacı ile Genel
Müdürlük tarafından Uygulama Rehberi ve genelgeler yayınlanır. Uygulama
Rehberi yıl içinde oluşan ihtiyaçlar çerçevesinde güncellenebilir. Bu
yayınlar uygulamada dikkate alınır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 28
– (1) 14/5/2014 tarihli ve 29000
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kırsal Kalkınma Yatırımlarının
Desteklenmesi Programı Kapsamında Bireysel Sulama Makine ve Ekipman
Alımlarının Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2014/13) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 29
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
|