Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığından:
ÖZEL KREŞ VE GÜNDÜZ BAKIMEVLERİ İLE ÖZEL ÇOCUK
KULÜPLERİNİN
KURULUŞ VE İŞLEYİŞ ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, gerçek kişiler ve özel hukuk
tüzel kişilerine ait özel kreş ve gündüz bakımevleri ile özel çocuk
kulüplerinin kuruluş ve işleyişlerine ilişkin esasları, izin, açılış,
çalışma ve personel şartlarını, ücret tarifelerini, denetimlerini ve
faaliyetlerini durdurma işlem ve usullerini belirlemek ve temel çocuk
hakları felsefesine uygun hizmet vermelerini sağlamak amacıyla
hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, kamu kurum ve
kuruluşları ile 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği
Kanunu kapsamında yer alan işyerlerinde açılacak olan emzirme odaları ve
yurt/çocuk bakım yurdu/kreşler dışında, gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine
ait kreş ve gündüz bakımevleri ile çocuk kulüplerinin işleyişine ilişkin
hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 24/5/1983 tarihli ve 2828
sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu, 3/6/2011 tarihli ve 633 sayılı Aile ve
Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığını,
b) Çalışma odası: 6-12 yaş grubu çocukların grup
sorumluları eşliğinde derslerinin, ödev çalışmalarının ve çeşitli sosyal,
kültürel etkinliklerin yapıldığı odayı,
c) Çocuk bakıcısı: Çocukların öz bakımlarının
karşılanmasına yardımcı olan kişiyi,
ç) Çocuk kulübü: 6-12 yaş grubu çocuklara hizmet
veren kuruluşu,
d) Genel Müdürlük: Çocuk Hizmetleri Genel
Müdürlüğünü,
e) Grup sorumlusu: Grubundaki çocukların fiziksel,
zihinsel, duygusal, sosyal gelişimlerini sağlamak ve çocuklara temel ahlaki
kavramlar ve değerler ile temel alışkanlıkları kazandırmak için gerekli
faaliyetleri bir program dahilinde uygulamakla yükümlü kişiyi,
f) Gündüz bakımevi: 37-66 aylık çocuklara hizmet
veren kuruluşu,
g) İl müdürlüğü: Aile ve Sosyal Politikalar İl
Müdürlüğünü,
ğ) Komisyon: Kuruluşların denetlenmeleri,
değerlendirilmeleri, idari para cezası uygulaması ve kapatılmaları ile
ilgili kararları almak üzere valilik onayı ile kurulan, valinin
görevlendireceği il müdürü veya il müdür yardımcısı ya da şube müdürü
başkanlığında en az üç sosyal çalışma görevlisinden oluşan dört kişinin
görev aldığı komisyonu,
h) Kreş: 0-36 aylık çocuklara hizmet veren
kuruluşu,
ı) Kurucu: Özel kreş ve gündüz bakımevi ve özel
çocuk kulübü veya her üçünü bir arada açmak isteyen gerçek veya tüzel
kişiyi,
i) Kuruluş: Gerçek kişilere veya özel hukuk tüzel
kişilerine ait, 2828 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(f) bendinin 3 numaralı alt bendindeki tanıma uygun olarak görevini yerine
getiren, 0-66 aylık çocukların gelişim, bakım, korunma ve beslenmelerini
sağlayan kreş ve gündüz bakımevleri ile; 6-12 yaş grubu çocukların boş
zamanlarını uygun program düzenleyerek değerlendiren ve bu suretle bakım ve
korunmalarını sağlayan çocuk kulüplerini,
j) Kuruluş müdürü: Kuruluşun amacına uygun olarak
işleyişi ile ilgili idari konulardaki her türlü işlemden, kuruluştaki
çocukların eğitimi, bakımı ve beslenmelerinin sağlık kurallarına uygun
olarak sağlanmasından, sevgi ve ilgiye dayalı bir ortam oluşturulmasından,
çocukların fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişimlerine yardımcı
olunmasından, çocuklara temel ahlâki kavramlar ve değerler ile bu
alışkanlıkların kazandırılmasından birinci derecede sorumlu olan kişiyi,
k) Oyun ve emekleme odası: 0-36 aylık çocukların
grup sorumlusu eşliğinde, yürüme becerisi kazandığı ve oyun oynadığı odayı,
l) Oyun, etkinlik ve uyku odası: 37-66 aylık
çocukların oyun oynadığı, grup sorumluları eşliğinde, psikolojik ve sosyal
gelişimlerini destekleyici eğitim programları ve çeşitli etkinlikler
yaptığı, belirli zaman dilimlerinde uyumaları ve dinlenmeleri için
düzenlenmiş odayı,
m) Oyun ve dinlenme odası: 6-12 yaş grubu
çocukların grup sorumlularının eşliğinde oyun oynamaları, psikolojik ve
sosyal gelişimlerini destekleyici çeşitli etkinlikler yapmaları ve
dinlenmeleri için düzenlenmiş odayı,
n) Özel hukuk tüzel kişileri: Özel hukuk
hükümlerine göre kurulan dernek, vakıf, şirket ve kooperatifleri,
o) Program: Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanan
eğitim programlarını,
ö) Sosyal çalışma görevlisi: Sosyal hizmet,
psikoloji, çocuk gelişimi, psikolojik danışmanlık ve rehberlik, öğretmenlik,
sosyoloji, aile ve tüketici bilimleri alanlarında eğitim veren kurumlardan
mezun meslek mensuplarını,
p) Uyku odası: 0-36 aylık çocukların belirli zaman
diliminde uyumaları ve dinlenmeleri için düzenlenmiş odayı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluşların Açılması, Devri, Nakli, Değişiklik
İşlemi ve Kapatılması
Kurucularda
aranacak şartlar
MADDE 5 – (1) Kuruluş açacak veya açılmış bir kuruluşu devir
alacak olan kişilerde aşağıdaki şartlar aranır:
a) Türkiye Cumhuriyeti uyruklu olmak,
b) En az ilkokul mezunu olmak,
c) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya
da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal
düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, millî savunmaya karşı suçlar,
devlet sırlarına karşı suçlar, topluma karşı suçlar, kişilere karşı suçlar
ile uluslararası suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye
fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan mal
varlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık ve cinsel dokunulmazlığa karşı
suçlardan mahkûm edilmemiş olmak.
Başvuru
ve istenecek belgeler
MADDE 6 – (1) Kuruluş açmak isteyen kişiler tarafından,
açılması planlanan kuruluş binasının adresini belirten bir dilekçe ve
binaya ait yapı kullanım izin belgesi ile il müdürlüğüne başvurulur. Bina,
en az iki sosyal çalışma görevlisi tarafından 15 inci maddeye uygunluk
açısından on beş gün içerisinde yerinde incelenir ve binanın uygun şartları
taşıyıp taşımadığına karar verilir.
(2) Binanın uygun görülmesi halinde başvuru
sahibinden aşağıdaki belgeler istenir:
a) T.C. kimlik numarasının bulunduğu nüfus cüzdanı
veya pasaport veya sürücü belgesi,
b) Adli sicil belgesi,
c) Öğrenim durumunu gösterir belge, yurtdışında
öğrenim görüldüğü takdirde yetkili kurumlardan alınacak denklik belgesi,
ç) Kurucu tüzel kişi ise kuruluş amaçları içinde
özel kreş ve gündüz bakımevi veya çocuk kulübü işletmeciliği
yapılabileceğine ilişkin ifadenin de yer aldığı ve tüzel kişinin niteliğine
göre Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmış ana sözleşme, tüzük ya
da vakıf senedinin aslı veya il müdürlüğünce onaylı örneği,
d) Kurucu temsilcisinin kuruluşu açma, kapatma,
devir ve benzeri işlemleri yürütme yetkisine sahip olduğunun belirtildiği
yönetim kurulu kararının il müdürlüğünce onaylı örneği.
(3) Kuruluşun açılacağı bina ile ilgili olarak
aşağıdaki belgeler istenir:
a) Binanın kapasitesinin hesaplanabilmesi için
belediyelerin imar ve şehircilik müdürlüklerinden ya da çevre ve şehircilik
müdürlüklerinden alınacak odaların büyüklüğü ve ölçümünü gösterir belge ve
tasdikli mimari proje,
b) Bina kurucuya ait ise tapu senedinin il
müdürlüğünce onaylı örneği; bina kiralık ise en az bir yıllık kira sözleşmesinin
aslı veya il müdürlüğünce onaylı örneği,
c) Bina ve ortak bahçesinin kullanılacak olması halinde,
kat maliklerinin oy birliği ile verdiği karar örneği,
ç) Binanın, 27/11/2007 tarihli ve 2007/12937 sayılı
Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Binaların Yangından Korunması
Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olduğunu gösteren itfaiye raporu,
d) Binanın trafik emniyetinin olduğuna ve alkollü
içki tüketilen ve satılan yerler ve genel ahlâk kurallarına uygun olmayan
mekânların varsa bahçe kapıları, yoksa bina kapıları ile arasında, en az
100 metre mesafe bulunduğuna dair, il veya ilçe emniyet müdürlüğünden
alınacak rapor,
e) Binanın ve çevresinin sağlık yönünden uygun
olduğuna ilişkin, il veya ilçe toplum sağlığı merkezlerince düzenlenen
rapor,
f) Binanın kat veya katları, odaları, bahçesi için
ayrı ayrı üç nüsha 35x50 cm veya A3 ebadında kâğıtlara çizilmiş yerleşim
plânı örneği,
g) Binanın sağlam ve dayanıklı olduğuna ilişkin;
çevre ve şehircilik il müdürlükleri, yapının proje müellifleri ya da
yetkili serbest proje büroları veya üniversitelerin ilgili bölümlerince
düzenlenen teknik rapor,
ğ) Numarataj belgesi.
(4) 6/3/2007 tarihinden sonra yapı ruhsatı ve
yapımı tamamlanarak yapı kullanım izin belgesi alınmış binalardan, binanın
sağlam ve dayanıklı olduğuna ilişkin teknik rapor istenmez.
(5) Kurucunun bina ile ilgili belgeleri teslim
etmesinden sonra, tüm belgelerin uygun olup olmadığı il müdürlüğünde
görevli sosyal çalışma görevlileri tarafından on iş günü içerisinde
değerlendirilir. Belgelerin uygun olduğunun tespit edilmesi halinde, kurucudan
en geç bir ay içerisinde kuruluşun 17 nci maddeye uygun olarak tefrişinin
yapılarak, ek-1’deki Güvenlik Bilgilendirme Formunda belirlenen esaslar
çerçevesinde güvenlik önlemlerinin alınması resmi yazı ile istenir.
(6) Tefriş yapıldıktan sonra il müdürlüğü
tarafından yerinde inceleme yapılır ve inceleme sonucunda binanın fiziki
şartları ile bulunması gereken araç ve gereçlerin kuruluşa uygunluğunu
gösterir ek-2’deki Açılış İnceleme Raporu Formu ile kuruluşun oda ve
bölümlerinin bina içindeki yerleri ve kapasite hesaplamasının belirtildiği
bina durum değerlendirme raporu düzenlenir.
Açılış
izni için gerekli işlemler
MADDE 7 –
(1) Bir kuruluşun açılıp faaliyete
geçebilmesi, aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde olur:
a) Başvuru tarihinden itibaren üç ay içinde, kurucu
tarafından 6 ncı maddede belirtilen evraklar, ikişer adet dosya halinde
hazırlanarak, incelenmek üzere il müdürlüğüne teslim edilir. Bu süre içinde
kuruluşa çocuk kabulü yapılmaz. Belirtilen süre içinde açılış izni için
gerekli belgeleri tamamlamayan kurucuların dosyaları iade edilir.
b) Kurucu tarafından teslim edilen tüm belgelerin
belirlenen esaslara uygun olması ve il müdürlüğünce düzenlenen bina durum
değerlendirme raporu ile inceleme raporunda olumlu kanaat bildirilmesi
halinde; il müdürlüğünün teklifi ve valiliğin onayı ile kuruluş hizmete
açılır. Tüm belgeleri tasdik edilen dosyalardan biri il müdürlüğünde kalır;
diğeri ise ek-3’de bulunan Açılış İzin Belgesi düzenledikten ve
imzaladıktan sonra kurucuya imza karşılığında teslim edilir.
c) Açılış İzin Belgesi düzenlenen kuruluşa çocuk
kabulü yapılır.
ç) Açılış İzin Belgesi verilen ya da devir veya
nakil edilen her kuruluşun işveren ve işyerinin ismi ve yaptığı işin
çeşidi, bir ay içinde il müdürlüğü tarafından, o yerin bağlı bulunduğu ilin
Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdürlüğü ile defterdarlığa veya vergi dairesine
bildirilir.
d) Aynı kurucu tarafından yeni bir şubenin açılması
halinde, yeni kuruluş açılışındaki gibi işlem yapılır. Her yeni şube için
ayrı kuruluş müdürü ve personel istihdamı zorunludur.
Devir ve
kurucu temsilcisi değişikliği
MADDE 8 –
(1) Kuruluşun başka bir gerçek
veya özel hukuk tüzel kişiliğe devri için aşağıda belirtilen belgeler il
müdürlüğüne sunulur:
a) Kuruluşu devir etmek ve devir almak isteyen
kişilere ait dilekçe ile devir almak isteyen kişiye ait kurucu belgeleri,
b) Kuruluşun diğer bir gerçek kişi veya özel hukuk
tüzel kişisine devrinde yeni kurucular adına düzenlenecek ek-4’teki Devir
Yetki Belgesi,
c) Devir Yetki Belgesi verildikten sonra, on beş
gün içinde, kuruluşun borç ve alacaklarının, vadesi gelmemiş olanlar da
dâhil olmak üzere, kuruluşu devralan gerçek veya tüzel kişi tarafından
üstlenildiğini gösteren ve noterlikçe düzenlenen devir senedi,
ç) Kuruluş binası kurucuya ait ise tapu senedinin
il müdürlüğünce onaylı örneği; kuruluş binası kiralık ise en az bir yıllık
kira sözleşmesinin aslı veya il müdürlüğünce onaylı örneği,
d) Kuruluşta yeni görev alacak personele ilişkin
belgeler ve iş sözleşmesi.
(2) Belgelerin uygunluğunun belirlenmesi halinde,
kurucu değişikliğine dair valilik onayı alınır ve ek-5’teki Değişiklik İzin
Belgesi düzenlenir.
(3) Kurucunun başvuruda bulunduğu tarihten itibaren
bir ay içinde devir için gerekli belgeleri tamamlamaması durumunda devir
talebi reddedilir.
(4) Devir Yetki Belgesi verilmesi kuruluşun yeni
kurucuya devredildiği anlamını taşımaz. Kuruluşun yeni kurucuya devri,
valilik onayı alınıp, Değişiklik İzin Belgesi düzenlendikten sonra
gerçekleşmiş olur. İl müdürlüğüne başvurmadan kuruluşu devir eden veya
devir alan kişilere yeniden özel kuruluş açma talebinde bulunmaları halinde
izinsiz devir işleminin tespit edildiği tarihten itibaren iki yıl süresince
açılış izni verilmez.
(5) Özel hukuk tüzel kişilerinde kurucu temsilcisi
değişikliği aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülür;
a) Temsilci değişikliğine ait yönetim kurulu kararı
alınır.
b) Kurucu olarak görev alacak kişilerden
Yönetmelikte belirtilen koşullar aranır ve belgeler istenir.
c) İl müdürlüğü tarafından belgelerin uygun
olduğunun belirlenmesi halinde, yeni kurucu adına Değişiklik İzin Belgesi
düzenlenir.
Kuruculuk
hakkının kaybedilmesi
MADDE 9 – (1) Kurucunun 5 inci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen kuruculuk şartlarını kaybettiğinin tespit edilmesi hâlinde, en
geç bir ay içinde kuruluş başka bir gerçek veya özel hukuk tüzel kişisine
devredilir. Devir belirtilen süre içerisinde gerçekleşmez ise kuruluşun
Açılış İzin Belgesi iptal edilir.
(2) Kurucunun ölümü hâlinde, veraset ilamında
belirtilen kanuni mirasçıları aralarından seçecekleri uygun şartları
taşıyan bir kişiyi noter onaylı vekâletname ile kurucunun ölüm tarihinden
itibaren en geç bir ay içinde kurucu olarak belirler. Kurucu teklifinin
yapılmaması durumunda kuruluşun Açılış İzin Belgesi iptal edilir.
(3) Özel hukuk tüzel kişi temsilcisi olan
kurucunun, kuruculuk şartlarını kaybetmesi veya ölümü hâlinde, en geç bir
aylık süre içinde uygun şartları taşıyan başka bir temsilcinin bildirilmesi
gerekir. Başka bir temsilcinin bildirilmemesi durumunda, kuruluşun Açılış
İzin Belgesi iptal edilir.
Kuruluş
nakli
MADDE 10
– (1) Kuruluşun nakil işlemleri
aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülür:
a) Kurucu veya temsilci nakil olacak binanın
adresini belirten dilekçe ve yapı kullanım izin belgesi ile birlikte il
müdürlüğüne başvurur.
b) Kuruluşun yeni bir binaya nakil edilmesi için,
il müdürlüğünce en geç on beş iş günü içinde belirtilen adrese gidilerek
yerinde inceleme yapılır. Binanın uygun koşulları taşıdığının belirlenmesi
halinde, kurucudan 6 ncı maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bina ile
ilgili belgeler istenir ve aynı maddenin dördüncü ve beşinci fıkrasına göre
işlemler yürütülür.
c) İl müdürlüğünce ilgili belgelerin tasdik
edilmesinden sonra, nakil için valilik onayı alınır ve Değişiklik İzin
Belgesi düzenlenir. Valilik onayı ve Değişiklik İzin Belgesi alınmadan yeni
binada hizmete başlanamaz ve çocuk kabul edilemez.
ç) Başvuruda bulunduğu tarihten itibaren üç ay
içinde nakil için gerekli belgeleri tamamlamayan kurucunun nakil talebi
uygun görülmez.
(2) İl müdürlüğüne başvurmadan kuruluşu nakil eden
kişi veya özel hukuk tüzel kişisine, yeniden özel kuruluş açma talebinde
bulunması halinde izinsiz nakil işleminin tespit edildiği tarihten itibaren
iki yıl süresince açılış izni verilmez.
Bina
yerleşim, kapasite ve yaş grubu değişikliği
MADDE 11
– (1) Kuruluşun yerleşimi, blok
veya kat ilavesi, kapasite ile yaş grubu değişikliği işlemleri, aşağıda
belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülür:
a) Kurucu, değişiklik talebini içeren dilekçe ve
yapmak istedikleri değişikliklerin yer aldığı yerleşim planıyla il
müdürlüğüne başvuruda bulunur.
b) Değişiklik talebi, il müdürlüğü sosyal çalışma
görevlileri tarafından en geç on beş iş günü içinde, bu Yönetmeliğe
uygunluk açısından yerinde incelenir ve inceleme raporu hazırlanır.
c) 6 ncı maddenin üçüncü fıkrası uyarınca, bina ile
ilgili istenen belgelerden değişikliğe ilişkin gerekli görülenler yeniden
istenir.
ç) Bina ile ilgili şartların sağlanması ve binanın
uygunluğunun belirlenmesi halinde valilik onayı alınır ve Değişiklik İzin
Belgesi düzenlenir.
Kuruluşa
ad verme işlemleri
MADDE 12
– (1) Kuruluşlara ad verme
işlemleri aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülür:
a) Kuruluşlar aynı ilde Devletin veya diğer
kuruluşların kullandıkları ad ve unvanlar ile toplum değerlerine aykırı
düşecek ad ve unvanları, yabancı dildeki kelime ve deyimleri kullanamazlar.
b) Kurumların ad ve unvanlarının, başka kurumlar
tarafından kullanılmasında, ilgili mevzuat hükümlerine uyulur.
c) Kuruluşun isminin değiştirilmek istenmesi
halinde, kurucudan ad değişikliği gerekçesine dair dilekçe alınarak,
kuruluşa verilecek yeni adın uygunluğu incelenir.
ç) Kuruluş adının uygun görülmesi halinde, valilik
onayı alınarak, kuruluşun yeni adının yer aldığı Değişiklik İzin Belgesi
düzenlenir.
Kuruluşun
kurucu tarafından kapatılması
MADDE 13
– (1) Kuruluşun kurucu tarafından
kapatılması aşağıdaki esaslar çerçevesinde yürütülür:
a) Kurucu, en az bir ay önceden il müdürlüğüne,
personele ve velilere yazılı olarak kuruluşu kapatacağını bildirir. Kapanan
kuruluşlar, il müdürlüğü tarafından mevcut kuruluşun bağlı bulunduğu ilin
Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdürlüğü ile defterdarlığa veya vergi dairesine
bir ay içerisinde bildirilir.
b) Kapanan kuruluş açılış izin onayı, Açılış İzin
Belgesi aslı, kütük ve denetim defterlerini en geç on beş gün içinde il
müdürlüğüne teslim eder.
c) İl müdürlüğüne bildirimde bulunmadan kuruluşunu
kapatan kişi veya tüzel kişiliğe, yeniden özel kuruluş açma talebinde
bulunmaları halinde kapatma işleminin tespit edildiği tarihten itibaren iki
yıl süresince açılış izni verilmez.
Kuruluşla
ilgili yapılan değişiklik işlemlerinin bildirilmesi
MADDE 14
– (1) Kuruluşların açılış,
kapanış, devir, nakil, ad değişikliği, tüzel kişilik temsilci değişikliği,
kapasite ve yaş grubu değişikliklerine dair bilgiler, il müdürlüklerince
ek-6’daki form düzenlenerek Genel Müdürlüğe gönderilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kuruluş Binasının Özellikleri
Kuruluş
binası ve yeri
MADDE 15
– (1) Kuruluş olarak kullanılacak
binanın ve yerinin seçiminde aşağıdaki hususlara uyulur:
a) Kuruluşun kapasitesine uygun yeterli büyüklükte
bahçesi bulunur. Bahçenin alanı her çocuk için en az 1,5 m2 alan düşecek şekilde olur. Binaların teras
katları bahçe olarak kullanılamaz.
b) Kuruluş müstakil veya çok katlı bir binanın
zemin katında veya zeminle bağlantılı üst katlarda açılabilir. Çocuklar
için kullanılacak tüm odalar aydınlık, ferah, gün ışığı alacak şekilde
pencereli olur ve doğal aydınlanması sağlanır. Odalar çocukların sağlığının
olumsuz etkilenmemesi için nemsiz olur. Bodrum kat, yol seviyesinin altında
bulunan kat veya çatı katı kapasiteye dâhil edilmez.
c) Kuruluş binası veya bitişiğinde çocuklar için
tehlike yaratabilecek, fırın veya patlayıcı ve yanıcı madde satan veya
depolayan bir işletme bulunamaz. Kuruluş çevresinde fırın veya patlayıcı ve
yanıcı madde satan veya depolayan bir işletmenin bulunması halinde, ilgili
mevzuat hükümlerine ve Türk Standardları Enstitüsünün belirlediği standartlara
uygun mesafelerin korunup korunmadığına dair rapor bu konuda yetkili
kurumlardan alınır.
ç) Kuruluş binası veya bitişiğinde baz istasyonu
bulunamaz. Kuruluş çevresinde baz istasyonunun olması halinde, sağlık ve
güvenlik yönünden uygun mesafelerin alınıp alınmadığına dair rapor bu
konuda yetkili kurumdan alınır.
d) Kuruluş ile meyhane, kahvehane, kıraathane, bar,
elektronik oyun merkezleri ve benzeri umuma açık yerler, alkollü içki
satılan yerler ile genel ahlak kurallarına uygun olmayan mekânların varsa
bahçe kapıları, yoksa bina kapıları arasında en az 100 metre mesafe
bulunması zorunludur. Binaların birden fazla kapısı varsa en yakın kapı
esas alınır.
e) Özel kreş ve gündüz bakımevi ile özel çocuk kulüplerinin,
aynı binada veya aynı bahçe içerisinde bir arada bulunması halinde, her
kuruluş bağımsız bölüm ve dairelerden oluşur, giriş ve çıkış kapıları ayrı
olur; ancak binanın giriş kapısı ortak kullanılabilir.
f) Kuruluşun çok katlı bir binada hizmete açılmak
istenmesi durumunda, bina ana giriş kapısından ayrı kuruluşa ait bir giriş
ve çıkış kapısı bulunur.
g) Kuruluşlarda herhangi bir tehlike anında
çocukların binadan kolaylıkla ayrılabilmelerine yönelik çıkış kapısı,
tahliye sistemi veya yangın merdiveni bulunur.
h) Elektrik tesisatı yangın veya patlama tehlikesi
oluşturmayacak şekilde projelendirilip tesis edilir. Elektrik tesisatının
projelendirilmesi, kurulması, malzemesinin ve koruyucu cihazların seçimi,
kullanılacak gerilime ve ortam şartlarına uygun olarak yapılır; yetkili
kişilerce bakımı, onarımı, kontrolü yapılır ve işletilmesi sağlanır.
Kapasite
tespiti
MADDE 16
– (1) Kuruluşların kapasite
tespiti aşağıdaki şekilde yapılır:
a) Kreş ve Gündüz Bakımevlerinde;
1) 0-36 aylık çocuklar için sabit karyola
kullanılır. Kapasite çocuklar için ayrılan uyku odalarının büyüklüğüne göre
hesaplanır. Uyku odalarında her bir çocuğa en az 2 m2 alan ve 6 m3 hava düşecek şekilde hesaplama yapılarak,
kuruluşun toplam kapasitesi bulunur. Ancak kuruluşta uyku odalarına denk,
yaklaşık büyüklükte oyun ve emekleme odaları bulunur. Oyun ve emekleme
odaları kapasiteye dahil edilemez.
2) 37-66 aylık çocuklar için portatif karyola
kullanılır. Kapasite, uyku, oyun, etkinlik ve uyku odası için gösterilen
odanın büyüklüğüne göre hesaplanır. Oyun, etkinlik ve uyku odalarında, her
bir çocuğa en az 2 m2 alan ve 6 m3 hava düşecek şekilde hesaplama yapılarak,
kuruluşun toplam kapasitesi bulunur. Oyun, etkinlik ve uyku odası 15 m2 den az olamaz.
b) Çocuk Kulüplerinde;
1) Kapasite, çocuklar için ayrılan çalışma
odalarının büyüklüğüne göre tespit edilir. Çalışma odalarında, her bir
çocuğa 2 m2 alan 6 m3 hava düşecek şekilde hesaplama yapılarak,
kuruluşun toplam kapasitesi bulunur. Çalışma odası 15 m2 den az olamaz. Ayrıca çocukların
dinlenebileceği ve oyun oynayabileceği çalışma odasına denk büyüklükte bir
oyun ve dinlenme odası bulunur. Oyun ve dinlenme odaları kapasiteye dâhil
edilemez.
2) Kuruluşta, çocukların tam gün bulanabileceği ara
tatil ve yaz tatiline rastlayan dönemlerde, yukarıda belirtilen şekilde
tespit edilen kapasitenin üzerinde çocuk kabulü yapılamaz.
Kuruluş
binasında aranacak özellikler
MADDE 17
– (1) Kuruluş binasında olması
gereken özellikler şunlardır:
a) Kuruluşta, bir idare odası veya bölümü
oluşturulmalıdır.
b) Oyun, etkinlik, uyku, çalışma ve dinlenme
odaları bol ışık almalıdır.
c) Çocukların kullandığı, oyun, uyku, çalışma
odalarının kapıları içerden dışarıya açılır şekilde olmalıdır.
ç) Çocukların oyun oynadığı ve etkinlik yaptığı
odaların zemini mutlaka yumuşak malzemeden yapılmış olmalıdır.
d) Çocukların bulunduğu oda ve salonlarda, taban
çocukların sağlığına zarar vermeyecek, kolaylıkla silinip temizlenebilen
bir madde ile döşenmeli ve zemin anti bakteriyel malzemeyle kaplanmalıdır.
Çocukların oturarak oynamaları ve etkinlikler için, bazı bölümlere minder
veya antialerjik halı konulabilir.
e) Çocukların bulunduğu oda ve salonların duvarları
kolaylıkla silinip temizlenebilen bir madde ile boyanmalı veya
kaplanmalıdır.
f) Grup odaları çocukların yaş gruplarına uygun ve
psikolojik ve sosyal gelişimlerine yardımcı nitelikteki, Milli Eğitim
Bakanlığı eğitim programlarında belirtilen eşyalar ve eğitim araç ve
gereçleri ile donatılmalıdır.
g) Gruplarda okul öncesi eğitim programına uygun
olarak blok, dramatik oyun, kitap, müzik, sanat, fen öğrenme merkezleri,
kum ve su masası bölümü oluşturulmalıdır.
ğ) Malzemelerin ve oyuncakların konulduğu dolap ve
raflar, çocukların rahatça ulaşabileceği bir seviyede olmalıdır.
h) Çocukların günlük etkinliklerini yaptıkları
masalar ve sandalyeler, plastik veya ahşap malzemeden yapılmalı ve çocuk
boyuna uygun olmalıdır.
ı) Günlük faaliyetlerin sergilenebileceği bir
faaliyet panosu bulunmalıdır.
i) Kuruluşta ısıtma çocuklar için tehlike
oluşturmayacak şekilde, kaloriferle, merkezi sistem ile veya iklim koşullarına
göre klima ile yapılabilir. Isıtma elektrikli cihaz, odun ve kömürlü soba
ile yapılamaz. Odalarda ısıölçer bulunur ve 20-28 derece ortalama bir
sıcaklık sağlanır.
j) Çocuk karyolaları en az bir kişinin rahatlıkla
geçebileceği aralıkla düzenlenir ve emniyet altına alınır. Zeminin ahşap
olması ve yalıtımın iyi yapılması halinde, 25-30 cm yüksekliğinde kampet
kullanılabilir. Ranza kullanılmaz. Yatak takımları değiştirilerek hijyen
sağlanır.
k) Kuruluşta, her 20 çocuğa bir tuvalet ile lavabo
bulunur ve bunlar çocukların rahatlıkla kullanabilecekleri büyüklük ve
yükseklikte olur. 36 aya kadar olan çocuklar için klozet adaptörü
kullanılır ancak portatif tuvalet kullanılmaz. Çocuk kulüplerinde, kız ve
erkek çocuklar için ayrı tuvaletler kullanılır. Tuvalet zemini kaymaz
seramikten döşenir veya kaymayan paspas serilir. Kuruluşlarda personelin
tuvaleti çocuklardan ayrı olmak zorundadır.
l) Kuruluşun yeterli büyüklükte bir mutfağı ve ayrı
bir yemek odası olmalı, çocukların yiyeceklerinin saklanması, hazırlanması,
dağıtımı, malzemelerin temizlenmesi için uygun yerler ile gerekli araç ve
gereçler bulunmalıdır. Mutfak zemini kaymaz seramikten döşenir veya
kaymayan paspas serilir. Mutfakta kullanılacak olan tencere, tabak, bardak
gibi gereçlerin çelik, porselen veya cam türü malzemelerden oluşması
şarttır.
m) Binanın tümünün havalandırılması için gerekli
önlemler alınır ve mutfakta aspiratör bulundurulur.
n) 0-36 aylık çocuklar için ayrı bir alt değiştirme
bölümü bulunur. Bu bölümde alt değiştirme masası ile kirli, temiz bez ve
çamaşırlar için ayrı dolaplar bulundurulur. Her bebeğin özel eşyası
ayrılır, başka bebekler için kullanılmaz. Bebeklerin düzenli olarak altları
değiştirilir, gerekli hijyen ve temizlik kurallarına dikkat edilir.
o) 0-36 aylık çocukların mamalarının ve
yemeklerinin hazırlanması için gerekli her türlü araç ve gereç bulundurulur.
Kullanılan araç ve gereçler sağlığa zarar vermeyecek maddelerden seçilir.
Bu araç ve gereçler, düzenli bir biçimde sterilize edilir. Bu yaş grubu
için yeterince mama sandalyesi bulundurulur.
ö) Çocukların kullandıkları merdivenlerin
yüksekliği ve tutma yerleri çocuk boylarına göre yapılmalıdır. Merdivenlerin
eğimi çocukların kullanımına uygun olmalıdır.
p) Her çocuğun özel eşyalarının konulacağı
dolaplar, çocukların rahatça ulaşabileceği seviyede olmalıdır.
r) Kuruluşta, kapasiteye göre ayakkabılık ve
portmanto olmalıdır. Ayakkabılık ve portmanto çocukların rahatça
ulaşabileceği seviyede olmalıdır.
s) Kuruluşta, gerekli ilaç ve ilk yardım
malzemelerini içeren bir ecza dolabı bulundurulur.
ş) Kuruluşun bahçesinde çocukların dinlenme ve
oyunları için gerekli araç ve gereçler bulunur. Bahçenin zemininin yumuşak
malzemeden olması sağlanır, yeterli toprak ve çim alanın bulundurulmasına
özen gösterilir. Bahçede çocukların mevsimlerin ve bitkilerin değişimlerini
izlemeleri, sebze yetiştirmelerini sağlayacak uygulama bahçesi veya alanı
oluşturulabilir. Bahçede, çocukların kuruluş dışına kontrolsüz çıkmalarını
önleyecek tedbirler alınmalıdır.
t) Kuruluşun her türlü tesisatı, temiz ve düzenli
olmalıdır. Kuruluşta çocukların bulaşıcı hastalıklardan korunmasına yönelik
yapılacak çalışmalara ilişkin bir talimat veya yönerge bulunmalıdır.
u) Kuruluşta hafif bedensel engelli olan çocukların
olması halinde, bina girişlerinden en az biri, düz veya eğimi 1/12 den
fazla olmayan rampa ile bağlanır ve özel tuvalet bulunur.
ü) Kuruluşun kurumsal kimlik kılavuzunda belirtilen
standartlara uygun bir tabelası bulunur.
Sivil
savunma planı
MADDE 18
– (1) Açılış izin belgesinin
düzenlenmesinden sonra en geç bir ay içinde, yangın, sabotaj ve depremde
uygulanmak üzere hazırlanan ve İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü tarafından
onaylanan sivil savunma planı, kuruluşun kolay görülebilen bir iç mekânına asılır.
Personel ve çocuklara yönelik yıllık tatbikat yapılır ve yapılan tatbikat
çalışmaları sivil savunma dosyasında bulundurulur. Kuruluşun hazırlayacağı
dosyada, ek-7’deki belgeler bulunur.
Kuruluş
binalarının kullanımı
MADDE 19
– (1) Kuruluş binası hiçbir
şekilde asli amacı dışında kullanılamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kuruluş Personelinin Nitelik ve Sorumlulukları
Personel
belgeleri
MADDE 20
– (1) Kuruluşta görevlendirilecek
personele ilişkin aşağıdaki belgeler istenir:
a) T.C. kimlik numarasının bulunduğu nüfus cüzdanı,
b) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde
belirtilen suçlardan mahkûm olmadığına dair adli sicil belgesi,
c) Öğrenim durumunu gösterir belgenin aslı veya
aslının il müdürlüğünce görülmesi kaydıyla fotokopisi; yurtdışında öğrenim
görüldüğü takdirde yetkili kurumlardan alınacak denklik belgesi,
ç) Sağlık raporu,
d) Sigortalı İşe Giriş Bildirgesi,
e) İş sözleşmesi.
(2) Kuruluşta görevlendirilecek yabancı uyruklu
personele ilişkin aşağıdaki belgeler istenir:
a) Pasaport örneği,
b) Çalışma izin belgesi,
c) Emniyet müdürlüklerinden alınacak ikamet
tezkeresi,
ç) Alanında daha önce görev yapan kişilerin, idari
ve adli ceza almadığını gösterir belgenin, ilk defa görev alacakların ise
adli ceza almadığını gösterir belgenin ve Türkçe tercümesinin noter onaylı
örneği,
d) Sağlık raporu,
e) Yurtdışında öğrenim görüldüğü takdirde yetkili
kurumlardan alınacak denklik belgesi örneği,
f) Kuruluş müdürü ve grup sorumlusunun yabancı
uyruklu olması halinde görev alacağı kuruluşun benzeri kuruluşlarda, en az
iki yıl kuruluş müdürü veya grup sorumlusu olarak çalışmış olduğuna dair
belge ve Türkçe tercümesinin noter onaylı örneği ile Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı kurumların, yabancılar için Türkçe programlarına
katılarak alınan belgenin bir örneği; bu belgenin olmaması halinde il veya
ilçe milli eğitim müdürlüklerince oluşturulacak komisyon tarafından,
çocuklarla iletişim kurabilecek düzeyde Türkçe bildiğinin tespitine ilişkin
olarak verilen belgenin bir örneği.
Personel
çalışma izni
MADDE 21
– (1) Personel çalışma izni
aşağıdaki esaslar çerçevesinde verilir:
a) Kuruluş müdürü, Açılış İzin Belgesini aldığı
tarihten itibaren en geç bir ay içinde, kuruluşta istihdam edilecek
personel için 20 nci maddede belirtilen belgeleri iki nüsha olarak il
müdürlüğüne teslim eder.
b) Personelin kuruluşta çalışabilmesi, il
müdürlüğünün onayı ile gerçekleşir. Nitelik ve şartları uygun bulunanların
çalışma onayları, müracaattan itibaren on iş günü içinde düzenlenir.
Personelin belgeleri ve çalışma onayının bir nüshası il müdürlüğünde diğeri
ise kuruluşta muhafaza edilir. İl müdürlüğünce görevlendirilmesi
onaylanmayan personel, kuruluşta çalışamaz. Ayrıca kuruluş müdürüne
ilişkin, ek-8’deki belge düzenlenir.
c) Kuruluş çalışma onayı verilen personelin
fotoğraflı kimlik kartı, ek-9’a uygun olarak, kuruluş tarafından
düzenlenir. Kimlik kartında personelin adı, görevi, göreve başlayış tarihi
ve nüfus bilgileri yer alır. Kimlik kartı il müdürlüğünce imzalanır ve
mühürlenir. Kuruluşta görevli tüm personel, kimlik kartını, görevi
süresince yakasında taşır. Görevinden ayrılan personelin kimlik kartı
kuruluş tarafından il müdürlüğüne iade edilir.
ç) Kuruluş müdürünün çeşitli nedenlerle görevi
başında bulunmaması halinde, yazılı olarak yetki verilecek müdür yardımcısı
ya da kuruluş müdürü veya grup sorumlusu olma niteliklerini taşıyan bir
personel yerine vekâlet eder. Kuruluş müdürü izne ayrılmadan önce
kullanılacak izin süresi ve vekâlet edecek personelin adı en geç beş iş
günü içinde il müdürlüğüne bildirilir.
d) Personelin görevden ayrılması veya görevine son
verilmesi halinde, durum en geç beş iş günü içinde il müdürlüğüne
bildirilir ve personelin kimlik kartı iade edilir. İl müdürlüğünce
görevinden ayrılan veya görevine son verilen personelin çalışma onayı iptal
edilir. İl müdürlüğünce kuruluşa verilen en fazla bir aylık süre içinde
yeni personelin kuruluşa başlatılması sağlanır. Bir aylık süre içinde
personel bulunamaması durumunda, 51 inci maddenin dördüncü ve beşinci
fıkraları hükümleri çerçevesinde işlem yapılır.
Kurucunun
nitelik ve sorumlulukları
MADDE 22
– (1) Kurucu, kuruluşta bakım ve
eğitim ortamının sağlanması, binanın kullanılabilir duruma getirilmesi, gerekli
araç ve gereçlerin temini, maddi imkânların hazırlanması, yeterli personel
istihdam edilmesi, personelin aylık ve ücretlerinin zamanında ödenmesi,
sigorta ve vergi ile ilgili işlerin usulüne uygun yapılmasını sağlamakla
yükümlüdür.
(2) Kuruluş müdürü olma niteliklerini taşıyan
kurucular aynı zamanda kuruluş müdürü de olabilirler. Kurucular kuruluşta
kuruluş müdürü veya grup sorumlusu dışında görev alamazlar.
Kuruluş
müdüründe aranacak nitelikler
MADDE 23
– (1) Kuruluş müdürü olacaklarda
aranacak nitelikler şunlardır:
a) Kreş ve gündüz bakımevlerinde; sosyal hizmet
bölümü, rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü, eğitimde psikolojik
hizmetler bölümü, psikoloji bölümü, çocuk gelişimi ve eğitimi öğretmenliği,
okul öncesi eğitimi öğretmenliği, anaokulu öğretmenliği, çocuk gelişimi ve
eğitimi bölümü, çocuk gelişimi bölümü, sınıf öğretmenliği alanlarından
birinde dört yıllık yükseköğretim yapmış olmak ya da sosyal hizmet, çocuk
gelişimi, anaokulu öğretmenliği önlisans mezunu olup, mezun olduktan sonra
en az iki yıl resmi veya özel okul öncesi eğitim kuruluşlarında görev
yapmış olmak,
b) Çocuk kulüplerinde; sosyal hizmet bölümü,
rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü, eğitimde psikolojik hizmetler
bölümü, psikoloji bölümü, çocuk gelişimi ve eğitimi öğretmenliği, okul
öncesi eğitimi öğretmenliği, anaokulu öğretmenliği, çocuk gelişimi ve
eğitimi bölümü, çocuk gelişimi bölümü, sınıf öğretmenliği alanlarında dört
yıllık yükseköğrenim yapmış olmak, eğitim fakültesi mezunu ya da sosyal
hizmet, çocuk gelişimi önlisans mezunu olup, mezun olduktan sonra en az iki
yıl resmi veya özel okul öncesi eğitim kuruluşlarında görev yapmış olmak,
c) Kreş ve gündüz bakımevleri ile çocuk
kulüplerinin bir arada açılması halinde; sosyal hizmet bölümü, rehberlik ve
psikolojik danışmanlık bölümü, eğitimde psikolojik hizmetler bölümü,
psikoloji bölümü, çocuk gelişimi ve eğitimi öğretmenliği, okul öncesi
eğitimi öğretmenliği, anaokulu öğretmenliği, çocuk gelişimi ve eğitimi
bölümü, çocuk gelişimi bölümü, sınıf öğretmenliği alanlarından birinde dört
yıllık yükseköğrenim yapmış olmak ya da sosyal hizmet, çocuk gelişimi,
anaokulu öğretmenliği önlisans mezunu olup, mezun olduktan sonra en az iki
yıl resmi veya özel okul öncesi eğitim kuruluşlarında görev yapmış olmak.
Kuruluş
müdürünün görev ve sorumlulukları
MADDE 24
– (1) Kuruluş müdürünün görev ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Kuruluşun idari, mali ve teknik tüm işlerini
mevzuata uygun olarak yürütür.
b) Çocukların kuruluşa kabul işlemlerini yapar.
c) Çocukların bakımı, eğitimi ve korunması ile her
türlü ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik önlemleri alır.
ç) Uyum problemi yaşayan veya özel gereksinimi olan
çocukların sorunlarının çözümüne yönelik çalışmaları yürütür ve koordine
eder.
d) Çocukların özlük dosyalarının tutulmasını ve
çocuklarla ilgili her türlü işlem ve yazışmaların ilgili mevzuat
çerçevesinde yürütülmesini sağlar.
e) Eğitim programlarında yer alan ilgili formların
grup sorumlularınca her çocuk için düzenlenmesini sağlar ve bunları
onaylar.
f) Ailelere çocukların durumları hakkında bilgi
verir; kuruluşun işleyişi ile ilgili konularda ailelerle iletişim sağlar.
g) Çocukların velilere güvenli bir şekilde teslim
edilmesine ilişkin tedbirleri alır ve bu tedbirlerin uygulanmasını sağlar.
ğ) Kuruluşta düzenlenecek veli toplantılarını
organize eder; toplantılarda alınan kararların uygulanmasını sağlar.
h) Personelin denetimini ve görev dağılımını
yapmakla yükümlüdür.
ı) Personelin özlük dosyalarının tutulmasını, her
türlü işlem ve yazışmaların ilgili mevzuat çerçevesinde yürütülmesini
sağlar. Personelin çalışma izninin alınmasına ve bu iznin iptaline ilişkin
onay tekliflerini zamanında il müdürlüğüne bildirir.
i) Eğitim programlarının hazırlanmasında ve diğer
çalışmalarda grup sorumlularına rehberlik eder; hazırlanan programları
tasdik eder ve çalışmaları denetler.
j) Kuruluşta çalışan personele yönelik hizmet içi
eğitimi planlar ve uygulanmasını sağlar.
k) Yemek listesinin çocukların gelişim özellikleri,
ihtiyaçları ve çevre şartları doğrultusunda hazırlanmasını ve yemek
numunelerinin saklanmasını sağlar.
l) Eğitim materyallerinin sağlanması, kullanılması,
korunması, bakımı, temizliği ve düzeni için gerekli önlemleri alır.
m) Kuruluş bina ve tesislerinin kullanımı, bakımı,
temizliği, doğal afetlere karşı korunması, binanın fiziksel durumu ve
donanımından kaynaklanan kazalara neden olabilecek merdiven, radyatör,
korniş, kapı, pencere, kaygan zemin, oyun materyali ve benzeri unsurlara
karşı iç ve dış güvenliğinin sağlanması yönünde gereken önlemleri alır.
n) Kuruluşla ilgili olağanüstü durumları il
müdürlüğüne bildirir.
o) Mevzuat ve talimatların personele duyurulmasını,
uygulanmasını ve standart formların doldurulmasını sağlar.
ö) İl müdürlüğü ile kuruluş arasındaki iletişimin
yürütülmesini sağlar.
(2) Bir kişi, birden fazla kuruluşun kuruluş müdürü
olamaz ve çalışma saatleri içinde başka bir işte çalışamaz; grup sorumlusu
olarak görev alamaz. Kuruluş müdürü gruplarda günde en az bir saat gözlem
yapar.
Kuruluş
müdür yardımcısı
MADDE 25
– (1) Kuruluş müdür yardımcısı
olarak görevlendirileceklerde, 23 üncü maddede belirtilen okullardan mezun
olma şartı aranır.
(2) Kapasitesi yüz ve üzeri olan kuruluşlarda,
kuruluş müdür yardımcısı istihdam edilir. Kuruluş müdür yardımcısı, 24 üncü
maddede sayılan görevlerin yerine getirilmesinde kuruluş müdürüne yardımcı
olur ve müdürün verdiği görevleri yerine getirir.
Grup
sorumlularında aranacak nitelikler
MADDE 26
– (1) Grup sorumlusu olacaklarda
aranacak nitelikler şunlardır:
a) Kreş ve gündüz bakımevlerinde
görevlendirileceklerin yükseköğretim kurumlarının çocuk gelişimi ve eğitimi
öğretmenliği, okul öncesi eğitimi öğretmenliği, anaokulu öğretmenliği,
çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü, çocuk gelişimi bölümü lisans veya
önlisans mezunları öncelikli olmak üzere kız meslek liselerinin çocuk
gelişimi ve eğitimi bölümü mezunu olmaları gerekir.
b) Çocuk kulüplerinde görevlendirileceklerin
yükseköğretim kurumlarının sosyal hizmet bölümü, rehberlik ve psikolojik
danışmanlık bölümü, eğitimde psikolojik hizmetler bölümü, psikoloji bölümü,
çocuk gelişimi ve eğitimi öğretmenliği, okul öncesi eğitimi öğretmenliği,
anaokulu öğretmenliği, çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü, çocuk gelişimi
bölümü lisans veya önlisans mezunu olmak veya sınıf öğretmeni unvanına
sahip olmak ya da yükseköğrenim kurumlarının fizik, kimya, fen bilgisi,
biyoloji, matematik, Türk dili ve edebiyatı, tarih, coğrafya, sosyal
bilgiler öğretmenliği bölümlerinden mezun olmaları gerekir.
Grup
sorumlusunun görev ve sorumlulukları
MADDE 27
– (1) Grup sorumlusunun görev ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Grubundaki çocukların fiziksel, zihinsel,
duygusal, sosyal gelişimlerine yönelik olarak hazırlanan faaliyetleri bir
program dâhilinde uygular.
b) Çocuklara yönelik eğitim ve bakım programlarını
hazırlar ve uygular.
c) Eğitim ve bakım programlarında yer alan ilgili
formları her çocuk için düzenler ve çocuk dosyalarında saklar.
ç) Özel günleri planlar ve uygulanmasını sağlar.
d) Çocukların bakım ve eğitimi ile ilgili her türlü
ihtiyaçlarını sağlayıcı önlemleri alır.
e) Etkinlikler için gereken eğitim materyallerini
hazırlar, araç-gereç ve eğitim materyallerinin korunması ile bakım ve
onarımını sağlar.
f) Uyum sorunu yaşayan veya özel gereksinimi olan
çocukların bakımı ve eğitimi için gerekli önlemleri alır ve sorunlarının
çözümüne yönelik çalışmalarda bulunur.
(2) Bir kişi birden fazla grubun sorumlusu olamaz.
Kişiye grup sorumluluğu dışında başka bir görev verilmez. Grup sorumlusu
yaptığı iş ve işlemlerden kuruluş müdürüne karşı sorumludur.
Çocuk
bakıcısının nitelikleri
MADDE 28
– (1) Çocuk bakıcılarında; lise
mezunları öncelikli olmak üzere; en az kendi döneminin zorunlu eğitiminden
mezun olup, Milli Eğitim Bakanlığınca çocuk bakımı alanında düzenlenmiş bir
sertifika sahibi olma şartı aranır. Kız meslek lisesi mezunlarında
sertifika şartı aranmaz.
Çocuk
bakıcısının görev ve sorumlulukları
MADDE 29
– (1) Çocuk bakıcısının görev ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Sorumlu bulunduğu gruptaki çocukların öz
bakımlarının karşılanmasına yardımcı olur.
b) Çocuklarla birlikte olduğu süre içinde,
karşılaştığı önemli olayları ve hasta çocukları grup sorumlusuna bildirir.
c) Kuruluş bünyesinde, çocuklara yönelik hazırlanan
plan ve programlar doğrultusunda kendisine verilen diğer görev ve
hizmetleri yerine getirir.
ç) Sorumlu bulunduğu gruptaki grup sorumlusunun
verdiği görevleri yapar.
(2) Çocuk bakıcısı kuruluşun temizlik ve diğer
işlerinde çalıştırılamaz, yaptığı iş ve işlemlerden kuruluş müdürüne karşı
sorumludur.
Yardımcı
personelin nitelikleri
MADDE 30
– (1) Kuruluşlarda yemek ve
temizlik elemanı bulundurulması zorunludur. İş hacmine göre büro, şoför ve
diğer hizmetler için yeterli sayıda personel istihdam edilir. Bu personel
için, en az kendi döneminin zorunlu eğitiminden mezun olma veya
okuryazarlık belgesi almış olma şartı aranır. Personeller yaptıkları iş ve
işlemlerden kuruluş müdürüne karşı sorumludur.
(2) Yemek elemanı, yemeklerin sağlık koşullarına
uygun pişirilmesinden ve servisinden sorumludur. Mutfak ve yemek servis
bölümünün temizlik koşullarına uygunluğunu sağlar ve yemeklerden numune
ayırarak uygun bir ortamda saklar.
(3) Kuruluş müdürü tarafından, kuruluşun temizlik
elemanının yapacağı işleri belirleyen bir iş planı hazırlanır. Bu plan denetimde
gösterilmek üzere saklanır. Temizlik elemanı bu iş planı doğrultusunda
mutfak, lavabo ve tuvaletleri belli aralıklarla temizler. Grup odalarının
temizliğini yapar ve havalandırır. Çocukların odalarında ve diğer odalarda
gerekli temizlik koşullarını sağlar. Oyun ve materyallerin düzenli olarak
temizliğini yapar.
(4) Kuruluşta çalışan en az bir personelin, ilk
yardım sertifikasına sahip olması zorunludur.
Branş
elemanlarının nitelikleri
MADDE 31
– (1) Kuruluşlar çalışma saat ve
düzenleri açısından gerekli gördükleri takdirde, yönetim ve grup
sorumluluğu dışında; kendi branşında istihdam edilmek üzere sosyal
hizmetler, psikoloji, çocuk gelişimi ve eğitimi, özel eğitim öğretmeni,
doktor, diyetisyen, hemşire, müzik, resim, bilgisayar, yabancı dil ve benzeri
bölüm mezunu elemanları da görevlendirebilirler.
(2) Kuruluşlar, söz konusu branş elemanlarının
branşlarını ve görevlendirilme şekillerini il müdürlüklerine bildirir.
Kuruluşta görev alacaklardan 20 nci maddedeki belgeler istenir ve uygunluğu
belirlenir.
Personel
yaş durumu
MADDE 32
– (1) Kuruluşlarda görev alacak
personel evrakının onaya sunulduğu tarihte, tüm personelde altmış beş
yaşından gün almamış olma şartı aranır.
Personel
eğitimi
MADDE 33
– (1) Kuruluş, istihdam ettiği
personele göreve başladığı tarihten itibaren ilk üç ay içinde bir kez ve
sonrasında da yılda en az bir kez olmak üzere, ilgili kurumların alanındaki
uzman kişilerinden destek alarak her defasında en az on saatlik hizmet içi
eğitim verir. Bu doğrultuda yapılan eğitimler ek-10’daki belge ile kayıt
altına alınır, denetimde gösterilmek üzere saklanır.
Personelin
sağlık işlemleri
MADDE 34
– (1) Kuruluş personeline,
24/4/1930 tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ve 5/7/2013
tarihli ve 28698 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hijyen Eğitimi
Yönetmeliği hükümlerine göre hijyen eğitimi verilmesi sağlanır, bu
doğrultuda yapılan eğitimler personele ait dosyalarda bulundurulur.
Kuruluşlarda işyeri hekimi çalıştırılmasına ilişkin olarak ilgili mevzuat
hükümleri uygulanır.
Kuruluş
personelinin özlük hakları
MADDE 35
– (1) Kuruluşlarda görev yapacak
personel, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine tâbi olup,
sosyal güvenlik yönünden 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(a) bendi kapsamında sigortalı sayılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kuruluşun İşleyişine İlişkin Esaslar
Çocuklara
yönelik eğitim programı
MADDE 36
– (1) Kuruluşlar, Milli Eğitim
Bakanlığının 0-36 aylık çocuklara yönelik Eğitim Programı ile 37-66 aylık
çocuklar için Okul Öncesi Eğitim Programını; çocuk kulüplerinde ise Milli
Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanan kurs programlarına uygun olarak,
kuruluşta yapılan etkinlikleri uygular. Uygulanan programlar ile ilgili
formlar, her çocuk için düzenlenerek kayıt altına alınır ve denetimde
gösterilmek üzere saklanır.
Çocukların
beslenmesi
MADDE 37
– (1) Kuruluşlar, çocukların yaş
ve gelişim özelliklerine göre gıda rasyonlarına uygun olarak, çocuklara
öğlen yemeği ile sabah ve ikindi kahvaltısı, çocuk kulüplerindeki
çocuklardan sabah gelenlere sabah kahvaltısı, öğlen yemeği; öğleden sonra
gelen çocuklara öğlen yemeği ve ikindi kahvaltısı verir. Kuruluşun 0-36
aylık çocuklara yönelik bir beslenme programı bulunmalıdır. Kuruluşta
verilen yemek numuneleri uygun saklama ortamında yetmiş iki saat süre ile
saklanır.
Çocuk
kulüpleri
MADDE 38
– (1) Çocuk kulüplerinde,
çocukların derslerini çalışmalarına, ödevlerini yapmalarına yardımcı
olunur; ilgi ve yetenekleri doğrultusunda sosyal, kültürel ve sportif
etkinlikler düzenlenir. Bu doğrultuda grup sorumlularınca öğretim
programına göre düzenlenen etkinlikler ek-11’deki belge ile kayıt altına
alınır ve denetimde gösterilmek üzere saklanır.
Mesai
saatleri dışındaki çalışmalar
MADDE 39
– (1) Hafta içi mesai saatlerine
ilave olarak, gece saatleri ve hafta sonu tatillerinde faaliyetlerini sürdürmek
isteyen kuruluşlar, gerekçelerini ve çalışma saatlerini belirten bir
dilekçe ile il müdürlüklerine başvururlar. Kuruluşların söz konusu gün ve
saatlerde hizmetlerine devam edebilmeleri, il müdürlüğünün kabul ve teklifi
ile valiliğin onayına bağlıdır.
(2) Kuruluşlarda, yarım günlük ve saatlik bakım
hizmeti de verilebilir. Yarım günlük ve saatlik bakım hizmeti verilebilmesi
il müdürlüğünün kabul ve teklifi ile valiliğin onayına bağlıdır.
(3) Gece ve tatil günlerinde çalışacak
kuruluşlarda, idari bir nöbetçi personel ile çocuk sayısına göre grup sorumlusu
ve çocuk bakıcısı görevlendirilir. Nöbetçi personel alanında ve idari
konularda deneyimli ve kuruluş müdürü olma niteliklerini taşıyan bir kişi
olmalıdır. Nöbetçi personel kuruluş müdürü görev ve yetkilerine sahiptir.
İhtiyaç duyulması halinde belgeli özel güvenlik görevlisi bulundurulur.
(4) Gece ve tatil günlerinde hizmet verecek
kuruluşlar, Açılış İzin Belgesinde belirlenen kapasite ve yaş grubu ile
çalışmak durumundadırlar.
(5) Gece ve tatil günlerinde hizmet verecek
kuruluşlarda çocukların güvenliğinin, bakım ve eğitiminin yönetmeliğe uygun
sağlanıp sağlanmadığı, personelin uygunluğu, kuruluşun amacı doğrultusunda
faaliyet gösterip göstermediğine yönelik hususlar, il müdürlüğü tarafından
denetlenir ve denetim sonucuna ilişkin rapor düzenlenir.
Kuruluşun
tatil edilmesi
MADDE 40
– (1) Kuruluş, olağanüstü sebepler
ve ertelenemez tadilat ihtiyacı nedeniyle kurucunun veya kuruluş müdürünün
talebi, il müdürlüğünün kabulü ve teklifi ile valilik onayıyla en çok iki
aya kadar tatil edilebilir. Bu süre için velilerden ücret alınmaz.
Kuruluşun tatil edileceği, olağanüstü durumlar dışında, bir ay önceden
velilere ve il müdürlüğüne yazılı olarak bildirilir.
(2) Kuruluşlar, sağlık ve diğer zorunlu hâller
nedeniyle valilikçe alınan tatil edilme kararlarına uymakla yükümlüdür.
(3) Kuruluşun tatil olduğu süre içinde ve yılda en
az iki defa dezenfektanlarla kuruluşun genel temizliği yapılır.
Kuruluşa
çocuk kabulü
MADDE 41
– (1) Kuruluşa çocuk kabulünde,
velinin dilekçesi, çocuğun T.C. kimlik numarasının bulunduğu nüfus cüzdanı,
sağlık raporu, çocuğun herhangi bir alerjisi, devam eden bir hastalığı
bulunuyorsa bu durumu gösteren belge ve yeteri kadar fotoğraf istenir.
Çocuğun kuruluştan ayrılışına ilişkin veliden dilekçe alınır.
(2) Çocuk kulüplerine kayıt olacak çocukların
eğitime devam etmeleri zorunludur.
(3) İlgili kuruluşlardan alınmış raporda
belirtilmek kaydıyla, ancak hafif derecede zihinsel, görme, işitme, konuşma
ve bedensel engeli olan çocuklar kuruluşa kabul edilir. Çocuklara
ayrımcılık yapılmaması için gerekli önlemler alınır.
(4) Çocuklarda davranış ve uyum problemi ile
karşılaşılması durumunda, gerekli çalışmalar ek-12’deki belge ile kayıt
altına alınır ve denetimde gösterilmek üzere dosyada bulundurulur.
(5) Hafif zihinsel, görme, işitme, konuşma ve
bedensel engelli olan çocukları kabul eden kuruluşlarda özel eğitim
öğretmeni veya rehber öğretmen bulundurulur. Söz konusu öğretmenin istihdam
edilememesi halinde, kuruluş müdürü ve grup sorumlusunun rehberlik ve araştırma
merkezlerinden alacakları plan ve rapora göre çalışmalar yürütülür.
Kaynaştırma eğitimine dair ek-13 ile ek-14’teki formlar düzenlenerek
denetimde gösterilmek üzere dosyada bulundurulur. Çocukların ihtiyacına
göre gerekli araç ve gereçler sağlanır. Gruplarda kaynaştırma eğitimi
alacak çocuk sayısı birden fazla olamaz.
(6) Kuruluş tarafından kayıtları yapılan çocukların
bilgileri Mili Eğitim Bakanlığı e-okul sistemine işlenir.
Gruplardaki
çocuk ve personel sayısı
MADDE 42
– (1) Gruplardaki çocuk ve
personel sayısı aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde belirlenir:
a) 0-36 aylık çocuk grubunda en çok on çocukla bir
grup oluşturulur. Her grup için bir grup sorumlusu ve en az bir çocuk
bakıcısı görevlendirilir.
b) 37-66 aylık çocuk grubunda en çok yirmi çocukla
bir grup oluşturulur. Her grup için en az bir grup sorumlusu ve bir çocuk
bakıcısı görevlendirilir.
c) 6-12 yaş grubunda en çok yirmi çocukla bir grup
oluşturulur. Çocuk kulüplerinde ihtiyaç duyulması halinde çocuk bakıcısı
görevlendirilebilir. Çocuk kulüplerinde, sabahçı ve öğlenci çocuklara
yönelik iki bölüm şeklinde hizmet verilebilir.
(2) 66 aylık ve üzeri çocuklardan 26/7/2014 tarihli
ve 29072 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Okul
Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde belirtilen şartları
taşıdığı için, okul öncesi eğitime yönlendirilen çocuklar, 37-66 aylık
gruba kabul edilir.
İl
müdürlüğüne gönderilecek belgeler
MADDE 43
– (1) Personel ve çocuk listesi,
önceki aya ait sigortalı hizmet listesi ve yemek listesinin bir örneği her
ayın ilk haftasında il müdürlüğüne gönderilir.
(2) Uyarılara rağmen istenilen belgeleri
göndermeyen kuruluşlar hakkında, 51 inci maddeye göre işlem yapılır.
Kuruluşlarda
bulunacak defter ve dosyalar
MADDE 44
– (1) Kuruluşlar aşağıdaki defter
ve dosyaları bulundurmak zorundadır;
a) Gelen yazı kayıt defteri,
b) Giden yazı kayıt defteri,
c) Muhasebe kayıtları,
ç) Çocuklara ait kütük defteri (ek-15),
d) Denetleme defteri,
e) Çocukların gelişimlerine ait kayıtların
bulunduğu çocuk dosyaları,
f) Aylık eğitim programı, günlük akış, etkinlik
programı,
g) Personel özlük ve sağlık dosyaları,
ğ) Çocuklar için ilaç defteri (ek-16),
h) Sivil savunma planlarının bulunduğu dosya,
ı) Personel eğitim planı.
Stajyer
öğrenci uygulaması
MADDE 45
– (1) Stajyer öğrencilerin grup
sorumlusu ile birlikte gözlem ve uygulama yapmalarına izin verilir. Stajyer
kuruluştaki personel yerine çalıştırılamaz. Stajyer öğrenciler, kuruluş
müdürünün sorumluluğu ve gözetiminde stajını tamamlar. Staj süresi, okulun
yazısı, öğrenim belgesi, stajda yapılacak uygulamalar ve stajyerlerin
listesi il müdürlüğüne bildirilir.
ALTINCI BÖLÜM
Ücretlere İlişkin Hükümler
Kuruluşun
geliri
MADDE 46
– (1) Kuruluşun geliri, kurucu
katkısı ve çocukların bakımı, beslenmesi ve eğitimi için velilerden
alınacak ücretlerden ibarettir.
Ücret
tespiti
MADDE 47
– (1) Ücretlere ilişkin uygulama
aşağıda belirtilen esaslara uygun olarak yerine getirilir;
a) Kuruluşlar, velilerden alınacak aylık ücret
miktarlarını çocukların bakım, eğitim ve gelişimlerine imkân verecek
hizmetler ile çevrenin sosyo-ekonomik şartlarını dikkate alarak; kuruluşun
personel iaşe, kira, ısıtma ve diğer cari giderler ile amortismanlarını
hesaplayarak tespit ederler.
b) Kuruluşlar ücret tespitlerini istenildiğinde
yetkili makamlara belgelendirirler.
c) Kuruluşlarca her yıl tespit edilen ücretler ocak
ayından itibaren mayıs ayının sonuna kadar ilan edilir. Bu ilanlarda tatil,
gece, yarım gün ve saatlik bakım ücretleri ile peşin veya süreli ödemeler
ve diğer indirimler belirtilir.
ç) Velilerden bu Yönetmelikte belirtilenlerin
dışında, bağış ve yardım da dâhil olmak üzere, hiçbir ad altında ücret
alınamaz.
d) Kuruluşlar, ücretlerini ilan etmeden önce
velilerden ücret tahsil edemez.
e) Kuruluşlar ücret ilanlarını il müdürlüğüne
bildirir ve kuruluşta velilerin görebilecekleri bir yere asar. Mayıs
ayından sonra açılan kuruluşlar ise bu işlemi kuruluş açma izni aldıkları
tarihten itibaren bir ay içinde yaparlar.
f) Kuruluşlar ilan ettikleri ücretlerin altında bir
ücretle de kayıt yapabilirler. Ancak, ilan edilen ücretin üzerinde ücret
talep edemezler.
g) Süresi içinde ücret ilanı yapmayan kuruluşlar
bir önceki yılın ücretini alır.
Ücret
tahsili
MADDE 48
– (1) Tespit edilen ücret,
kuruluşlar tarafından her ayın başında peşin olarak alınır. Kuruluşlar, bir
aylık ücretten fazla peşin ödeme için velileri zorlayamaz; bono, senet ve
benzeri uzun süreli bağlantı isteğinde bulunamaz.
Ücret
iadesi
MADDE 49
– (1) Kuruluşlar, aşağıda
belirtilen durumlarda ücret iadesi yaparlar:
a) Hastalık nedeniyle on beş iş günü ve daha uzun
süreli rapora dayalı devamsızlıklarda, çocuğun raporlu olduğu süreci
kapsayan ücretleri,
b) Çocuğun herhangi bir nedenle kuruluştan
ayrılması, ilişiğinin kesilmesi veya kuruluşun kapanması durumunda, ayrılış
ve kapanma tarihinden sonraki günlere ve saatlere isabet eden ödenmiş
ücretleri.
Ücretsiz
bakım
MADDE 50
– (1) Kuruluşların kapasitelerinin
yüzde üçü, il müdürlüğünce tespit edilecek çocukların ücretsiz yararlanması
için ayrılır.
(2) İl müdürlüğü, ücretsiz kontenjanları sosyal
çalışma görevlisi tarafından düzenlenecek sosyal inceleme raporuna göre
değerlendirir. Ücretsiz kontenjan kapsamında değerlendirilebilecek çocuklar
şunlardır:
a) Ekonomik durumlarına bakılmaksızın şehit ve gazi
çocukları; Bakanlığa bağlı kuruluşlarda korunma altında bulunan çocuklar;
cezaevlerinde hükümlü ve tutuklu olan anneleri ile birlikte kalan çocuklar,
b) Ekonomik gücü yeterli olmayan ailelerin çocukları
ile ekonomik güçlük içindeki anne veya babası vefat etmiş çocuklar, tek
ebeveyni ile yaşayan çocuklar, engelli ebeveyni olan çocuklar, kadın
konukevinde bulunan veya ayrılan kadınların çocukları.
(3) Bu maddenin ikinci fıkrasına göre il müdürlüğü
tarafından uygun görülen çocuklar, ücretsiz olarak kuruluşlara
yerleştirilir. Ücretsiz olarak yerleştirilen çocukları kabul etmeyen
kuruluşlar hakkında 51 inci madde hükümleri uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Denetim İşlemleri
Denetim
MADDE 51
– (1) Kuruluşlar vali onayı ile il
müdürlükleri tarafından oluşturulacak komisyon marifetiyle denetlenir;
gerekli görüldüğünde Bakanlık denetçileri tarafından da denetim
yapılabilir. Eğitim programlarının uygulanması ise Millî Eğitim Bakanlığı
tarafından denetlenir ve tespit edilen eksiklikler il müdürlüğüne
bildirilir. Kuruluş yetkilileri denetim esnasında istenilen her türlü
belgeyi sunmak ve kolaylık göstermekle yükümlüdür.
(2) Komisyon, kuruluşların denetlenmeleri,
değerlendirilmeleri, idari para cezası uygulaması ve kapatılmaları ile
ilgili kararları almak üzere valilik onayı ile kurulur. Komisyon, valinin
görevlendireceği il müdürü veya il müdür yardımcısı ya da şube müdürü
başkanlığında, en az üç sosyal çalışma görevlisinden oluşur. Komisyonda
kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde, komisyon
başkanının kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(3) Kuruluş, komisyonca en az altı ayda bir
denetlenir ve ek-17’deki Denetim Formu doldurulur; denetim sonuçlarını
gösteren bir denetim raporu hazırlanır. Denetim raporu üyelerce imzalanır.
Raporun tamamına veya belirli bir kısmına muhalif olanlar, şerh koymak
suretiyle kararı imzalar. Muhalif görüş gerekçesinin raporda, karar altında
veya ekinde belirtilmesi zorunludur.
(4) Denetim sonucu tespit edilen hususlar il
müdürlüğü tarafından yazılı olarak kuruluşa bildirilir. Kuruluş, en fazla
bir ay içinde belirtilen eksiklikleri gidermek zorundadır.
(5) Denetim sonucu tespit edilen eksikliklerin
verilen süre içinde giderilip giderilmediği komisyon tarafından tekrar
denetlenir. Bu kapsamda;
a) Açılış izin belgesinde yer almayan yaş grubunda
çocuk kabulü yapılması,
b) Kuruluşun belirlenmiş kapasitesi üzerinde çocuk
kabulü ve bakımı yapılması,
c) Binanın odaları, grupları, bölümleri, katlarında
il müdürlüğünden onay alınmaksızın değişiklik yapılması,
ç) Çalışma izni olmayan personel çalıştırılması,
d) Zorunlu çalıştırılması gereken personel
sayısından eksik personel çalıştırılması,
e) Çocuklara yönelik bu Yönetmelikte belirtilen
eğitim programlarının uygulanmıyor olması,
f) Kuruluş müdürünün görevden ayrılışının zamanında
bildirilmemesi; yeni kuruluş müdürünün görevlendirilmesinin zamanında
teklif edilmemesi veya göreve başlatılmaması,
g) Binada, kazalara neden olabilecek merdiven,
radyatör, kapı, pencere, kaygan zemin, oyun materyali ve benzeri unsurlara
karşı Güvenlik Önlemleri Bilgilendirme Formunda belirtilen şekilde
kuruluşun iç ve dış güvenliği için gerekli önlemlerin alınmamış olması,
ğ) Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik
hükümlerine uyulmaması,
h) Sivil savunma planının hazırlanmaması veya
kuruluşun iç mekânında kolay görülebilen bir yere asılmamış olması,
ı) Kuruluşta bulunan gıda, yangın tüpü, ilaç ve
tıbbi malzemenin son kullanma tarihinin geçmiş olması,
i) Çocuklara gıda rasyonuna uygun olmayan yemek
verilmesi,
j) Kuruluşun ortam sıcaklığının bu Yönetmelik hükümlerine uygun olmaması,
k) Ücretsiz bakılması uygun görülen çocuğun
kuruluşa kabul edilmemesi,
l) Kuruluşlarca belirlenmiş ücret dışında ücret
alınması,
m) Denetim esnasında yetkili merci tarafından
istenen bilgi ve belgelerin zamanında teslim edilmemesi,
n) Kuruluşun açılışına, çalışma şartlarına,
yönetimine, hizmetin etkin sunumuna ilişkin olarak bu Yönetmelikle
belirlenen diğer koşullarda eksiklik veya aykırılıkların tespit edilerek
kuruluşa bildirilmesine rağmen giderilmemesi,
hususları denetlenir.
(6) Kuruluşta yapılan denetim sonucunda, beşinci
fıkrada belirtilen eksiklik veya aykırılıkların tespit edilmesi halinde,
2828 sayılı Kanunun 35/A maddesinin birinci fıkrası uygulanır. Söz konusu
eksiklik veya aykırılıkların giderilmesi ve idari para cezasının
yatırılması için otuz günü geçmemek üzere uygun bir süre verilerek kuruluşa
yazılı olarak ihtar edilir.
(7) Belirlenen süre içinde kuruluş tarafından söz
konusu eksiklik veya aykırılığın giderilmemesi halinde, altıncı fıkra
uyarınca verilen idari para cezasının iki katı tutarında tekrar idari para
cezası uygulanır ve eksiklik veya aykırılığın giderilmesi için otuz günü
geçmemek üzere ek süre verilir. Bu süre içinde de söz konusu eksiklik veya
aykırılıkların giderilmemesi halinde kuruluş kapatılır.
(8) Eksiklik veya aykırılıkların giderilmesi için
verilen süreler içinde kuruluşa yeni bir çocuk kabulü yapılmaz.
(9) Bu Yönetmelik kapsamında verilen idari para
cezaları, tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir. Bu süre içinde
ödenmeyen idari para cezaları kesinleşmesini müteakiben vergi daireleri
tarafından 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanuna göre takip ve tahsil edilir.
(10) Bir yıl içinde beş defa idari para cezası
uygulanan kuruluş, il müdürlüğü tarafından kapatılır.
(11) Kuruluşta bakılan çocuklara yönelik tehdit
veya baskı ya da özgürlüğün keyfî engellenmesini de içeren, fiziksel,
cinsel, tıbbi, psikolojik veya ekonomik açıdan zarar veren her türlü tutum
ve davranışın gerçekleşmesi ve bu tutum ve davranışların engellenmesine
yönelik gerekli tedbirleri almayan kurucu veya sorumlu müdüre ilişkin 2828
sayılı Kanunun 35/B maddesinin birinci fıkrası uygulanır.
(12) Kuruluşun doğrudan kapatılması aşağıda
belirtilen hususlardan birinin tespit edilmesi halinde yapılır:
a) Kurucu veya kuruluş müdürünün kuruluşta hizmet
verilen kişilere yönelik tehdit veya baskı ya da özgürlüğün keyfî
engellenmesini de içeren fiziksel, cinsel, tıbbi, psikolojik veya ekonomik
açıdan zarar veren eylemlerinin tespit edilmesi,
b) Kurucu veya kuruluş müdürünün onbirinci fıkra
hükümleri uyarınca cezalandırılmasına karar verilmiş olması,
c) Kuruluşun açılış izin onayı olmadan hizmete
başlaması,
ç) İzinsiz devir ve nakil işlemi yapılması,
d) Açılış işlemleri esnasındaki ibraz edilen belge
ve beyanların gerçeği yansıtmadığının sonradan ortaya çıkması.
(13) Kuruluşun kapatılması aşağıda belirtilen
esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir:
a) Kuruluşların kapatılması il müdürlüğünün teklifi
ve valilik onayı ile gerçekleştirilir.
b) Kapatılan kuruluşlar, il müdürlüğü tarafından, o
kuruluşun bağlı bulunduğu ilin Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdürlüğü ile
defterdarlığa veya vergi dairesine bildirilir.
c) Kuruluşun kapatılması kararı, on iş günü içinde
kuruluşa bildirilerek velilere bilgi verilmesi sağlanır.
ç) Kuruluşun kapatılması halinde, açılış izin
onayı, Açılış İzin Belgesi aslı, kütük ve denetim defterleri on beş gün
içinde kurucu tarafından il müdürlüğüne teslim edilir.
d) Zor kullanılmasını gerektiren durumların varlığı
halinde, 30/3/2013 tarihli ve 28603 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İşyerlerinde İşin Durdurulmasına Dair Yönetmelik hükümlerine göre kolluktan
yardım talep edilir.
(14) Kuruluşta bakılan çocuklara yönelik ihmâl veya
istismar da bulunduğu, suç işlediği ya da işlenen suçu gizlediği tespit
edilen veya şüphelenilen kişiler hakkında Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulur ve durum il müdürlüğüne bildirilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 52
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan Yönetmelik
MADDE 53
– (1) 8/10/1996 tarihli ve 22781
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Kreş ve Gündüz Bakımevleri ile Özel
Çocuk Kulüpleri Kuruluş ve İşleyiş Esasları Hakkında Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Kazanılmış
haklar
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinde, kuruluş müdürü ve grup sorumlusu olarak görev yapanların
kazanılmış hakları görevlerine devam ettikleri sürece korunur.
Mevcut
kuruluşlar
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce açılmış veya açılma işlemleri başlatılmış olan
kuruluşlar, binalarının fiziki koşullarını bir yıl içinde bu Yönetmelik
hükümlerine uygun hale getirir.
(2) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce açılmış
veya açılma işlemleri başlatılmış olan kuruluşlar, 6 ncı maddenin üçüncü
fıkrasında istenen belgelerden eksik olanları bir yıl içinde temin eder.
Çocuk
bakıcıları
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Çocuk bakıcısı
olarak kuruluşta halen çalışan personel, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden
itibaren iki yıl içerisinde sertifika programını tamamlayarak ilgili
belgeyi kuruluşa teslim eder. İlk yardım sertifikası alacak personel için
bu süre bir yıldır.
Yürürlük
MADDE 54
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 55
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|