Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
KIRSAL KALKINMA YATIRIMLARININ DESTEKLENMESİ PROGRAMI
KAPSAMINDA TARIMA DAYALI EKONOMİK YATIRIMLARIN
DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2015/16)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; doğal kaynaklar ve çevrenin
korunmasını dikkate alarak, kırsal alanda gelir düzeyinin yükseltilmesi,
tarımsal üretim ve tarıma dayalı sanayi entegrasyonunun sağlanması için
küçük ve orta ölçekli işletmelerin desteklenmesi, tarımsal pazarlama
altyapısının geliştirilmesi, gıda güvenliğinin güçlendirilmesi, kırsal
alanda alternatif gelir kaynaklarının oluşturulması, yürütülmekte olan
kırsal kalkınma çalışmalarının etkinliklerinin artırılması ve kırsal
toplumda belirli bir kapasitenin oluşturulmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, kırsal alanda
ekonomik ve sosyal gelişmeyi sağlamak için, gerçek ve tüzel kişilerin
ekonomik faaliyetlere yönelik yatırımlarının desteklenmesi amacıyla
yapılması gereken hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ; 18/4/2006 tarihli
ve 5488 sayılı Tarım Kanunu, 18/1/2011 tarihli ve 2011/1409 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kırsal Kalkınma Desteklemeleri
Kapsamında Tarıma Dayalı Yatırımlar ile Makine ve Ekipman Alımlarının
Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Alternatif enerji: Jeotermal, biyogaz, güneş ve
rüzgar enerjisini,
b) Avan proje: Başvuru konusu olan tesise ait
vaziyet planı ile tesisin ihtiyaçlarına göre elde edilen verilere
dayanılarak hazırlanan plan ve kesitlerin yer aldığı projeyi,
c) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
ç) Elektronik ağ: www.tarim.gov.tr’yi,
d) Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü,
e) Gerçek kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri taşıyan birey tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek
yatırımları,
f) Hibe sözleşmesi: Proje sahipleri ile il
müdürlüğü arasında imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile tarafların
yetki ve sorumluluklarını düzenleyen sözleşmeyi,
g) Hibeye esas proje tutarı: Tebliğde belirtilen
kriterleri sağlayan hibe desteği verilecek giderler toplamını,
ğ) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüklerini,
h) İl proje değerlendirme komisyonu: Vali
yardımcısı başkanlığında; il gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü, yatırım
izleme koordinasyon başkanlığı veya il özel idaresi genel sekreterliği, il
çevre ve şehircilik müdürlüğü, ticaret borsası, ziraat odası başkanlığı ile
ihtiyaç duyulması halinde proje konusuna göre belirlenecek diğer ilgili
üniversite, sivil toplum kuruluşu ve kamu kurumu temsilcilerinden en az beş
kişiden oluşturulan ve bu Tebliğ kapsamında ilinde yapılan hibe
başvurularını değerlendiren komisyonu,
ı) İl proje yürütme birimi: İl düzeyinde programın
tanıtımından, projelerin uygulamasından ve tamamlanan projelerin
izlenmesinden sorumlu olan, yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına
yürüten, ilgili şube müdürü ve elemanları ile gerektiğinde il müdürlüğü ve
diğer kamu kurumu elemanlarının valilik oluruyla görevlendirilmesi ile
oluşturulan en az üç kişilik birimi,
i) İlerleme raporu: Yatırımcı tarafından hazırlanıp
üç ayda bir il müdürlüğüne teslim edilen iş gerçekleşme raporunu,
j) Kapasite artırımı ve teknoloji yenilenmesine
yönelik yatırım: Faal olsun veya olmasın, çalışma ve üretim izinleri
başvuru sahibi adına olmak üzere yasal izinleri alınmış ve tarımsal
ürünlerden belli bir ürünün işlenmesi, depolanması ve paketlenmesine
yönelik olarak yapılmış tesisler ile tarımsal üretime yönelik modern sabit
yatırım tesislerinde makine-ekipman alımını ve gerekli olması halinde
hibeye esas proje tutarının en fazla %80’ine kadar inşaat giderini kapsayan
yatırımı,
k) Kısmen yapılmış yatırımların tamamlanmasına
yönelik yatırım: Tarımsal ürünlerden belli bir ürünün işlenmesi,
depolanması, paketlenmesi ile tarımsal üretime yönelik modern sabit yatırım
projelerine yönelik olarak inşaatı yarım kalmış tesislerin inşaatının
tamamlanması ve gerekli makine ekipmanının alımını ya da inşaatı
tamamlanmış tesislerin makine ekipman alımlarını içeren projeyi,
l) Merkez proje değerlendirme komisyonu: İl proje
değerlendirme komisyonu tarafından yapılan inceleme ve değerlendirmeler
sonucunda uygun görülen proje başvurularına ait değerlendirme raporlarını,
bu Tebliğde yer alan esaslar doğrultusunda değerlendiren ve Genel
Müdürlükçe oluşturulan komisyonu,
m) Nihai rapor: Yatırımcı tarafından yatırıma ait
fiili uygulamaların tamamlanmasını takiben son ödeme talebi evrakı ile
birlikte hazırlanıp il müdürlüğüne teslim edilen raporu,
n) Ödeme icmal tablosu: Yalnız bir yatırıma ait
olan o dönemin inşaat ödemeleri ile makine, ekipman ve malzeme ödemelerini
kapsayan tabloyu,
o) Program: Kırsal kalkınma yatırımlarının
desteklenmesi programını,
ö) Proje: Hibe desteğinden yararlanabilmek için
belirlenmiş nitelikleri sağlayan gerçek ve tüzel kişilerin gerçekleştirecekleri
yatırım projelerini,
p) Proje toplam tutarı: Program kapsamında hibeye
esas proje tutarı ile tamamı yatırımcı tarafından gerçekleştirilen ayni
katkı tutarının toplamını,
r) Tarımsal üretime yönelik modern sabit
yatırımlar: Büyükbaş, küçükbaş ve kanatlı hayvan yetiştiriciliği, kültür
balıkçılığı ve kültür mantarı üretimine yönelik modern sabit yatırım
tesislerini,
s) Tarımsal ürün: Tütün hariç tüm bitkisel
ürünleri, hayvansal ürünleri ve su ürünlerini,
ş) Tatbikat projesi: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre arazi ve zemin etütleri yapılmış, yapı elemanları
kesitlerinin ölçülendirilip boyutlandırıldığı, inşaat sistem ve
gereçleriyle teknik özelliklerinin belirtildiği, mimari, statik, elektrik,
sıhhi tesisat projeleri ile maliyet hesapları dahil her türlü ayrıntıyı
içeren projeyi,
t) Tüzel kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri sağlayan bireylerin yasal olarak oluşturdukları ortaklıklar
tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek yatırımları,
u) Uygulama sözleşmesi: Yatırımcılar ile proje
kapsamında satın aldıkları makine, ekipman ve malzeme ile inşaat işlerini
sağlayan yükleniciler arasında yapılacak akdi,
ü) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında proje hazırlayıp
başvuruda bulunan ve başvurusu kabul edilerek hibe sözleşmesi imzalayan
gerçek ve tüzel kişileri,
v) Yüklenici: Hibe sözleşmesi akdedilen yatırım
projesi kapsamında yatırımcılar tarafından satın alınacak makine, ekipman
ve malzeme ile inşaat işlerini sağlayan bağımsız kişi ve kuruluşları,
y) Yeni yatırım tesisi: Tarımsal ürünlerden belli
bir ürünün işlenmesi, depolanması, paketlenmesi ile alternatif enerji
kullanan sera ve tarımsal üretime yönelik modern sabit yatırım projelerine
yönelik olarak henüz yapı ruhsatı alınmamış yatırım yerinde temelden
yapılacak inşaat ve makine ekipman alımını kapsayan tesisi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi
Programı Uygulama Birimleri
Genel
Müdürlük
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki çalışmaları Bakanlık
adına Genel Müdürlük yürütür. Programın tanıtımını ve yatırımcıların
bilgilendirilmesini sağlar. Program kapsamında yapılacak çalışmaların
kontrolüne, idari, mali, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir
şekilde yürütülmesine destek verir.
(2) Program ile ilgili olarak, yıllık yatırım
programı ve bütçe teklifi hazırlıkları, bu tekliflerin ilgili Bakanlık
birimlerine iletilmesi ve bu tekliflerin kabulü için gerekli çalışmaları
yapar.
(3) Programın izleme ve değerlendirmesini yapar
veya yaptırır.
İl
müdürlüğü
MADDE 6 – (1) Program kapsamındaki çalışmaların Bakanlık
adına 46 ncı maddede belirtilen sorumlulukların idari, mali, hukuki,
mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir şekilde yürütülmesini ve
program kapsamında yapılacak tüm çalışmaların il bazında uygulanmasını,
izlenmesini, sekreteryasını ve koordinasyonunu sağlar.
İl proje
değerlendirme komisyonu ve il proje yürütme birimi
MADDE 7 – (1) İl Proje Değerlendirme Komisyonu;
a) Program kapsamında alınan hibe başvurularının
idari uygunluğunu, başvuru sahiplerinin ve projelerin uygunluğunu kontrol
eder, başvuruları ön değerlendirme ve genel değerlendirme kriterleri
açısından inceler, tüm yatırım tekliflerinin nihai puanlarını tespit eder,
değerlendirme raporlarını ve sonuç tablolarını hazırlar, program teklif
listelerini belirler.
b) Başvuruların, Tebliğe, uygulama ve değerlendirme
rehberine uygun olarak il düzeyinde değerlendirilmesinden sorumludur.
Komisyon en az beş kişiden oluşturulur.
(2) İl proje yürütme birimi;
a) İl düzeyinde programın tanıtımı, projelerin
uygulanması ve tamamlanan projelerin beş yıl süreyle izlenmesi ile ilgili
olarak yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürütür. Bu birim;
ilgili şube müdürü ve elemanları ile gerektiğinde il müdürlüğü ve diğer
kamu kurumu elemanlarının valilik oluruyla görevlendirilmesi ile en az üç
kişiden oluşur.
b) İl düzeyinde proje hazırlanması aşamasında
potansiyel başvuru sahiplerini program hakkında ve proje başvurularının
hazırlanması konusunda bilgilendirir.
c) İl proje yürütme biriminde görevli elemanlar il
proje değerlendirme komisyonunda görevlendirilemez. İl proje değerlendirme
komisyonunda görevlendirilen üyeler hiçbir şekilde il proje yürütme birimi
elemanlarından oluşturulamaz.
ç) Hibe sözleşmesi imzalanmadan önce; başvuru
aşamasında elektronik ortama girişi yapılan bilgi ve belgelerle, sunulan
hibe sözleşmesi ve eklerinin uyumunu ve mevzuata uygunluğunu inceler.
İnceleme sonucunu bir rapora bağlar ve hibe sözleşmesi imzalamaya yetkili
il müdürüne sunar.
d) Projelerin uygulamasını bu Tebliğ, yürürlükteki
ilgili mevzuat ve bu amaçla Genel Müdürlük tarafından hazırlanan uygulama
rehberi, satın alma kitabı, genelgeler ve uygulama talimatları hükümleri
doğrultusunda kontrol eder, izler ve değerlendirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi
Programı
Tarıma Dayalı Ekonomik Yatırım Konuları ve Yatırım
Süresi
Yatırım
konuları
MADDE 8 – (1) Ekonomik yatırımlar destekleme programı
kapsamında;
a) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik yeni tesislerin yapımı,
b) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik mevcut faal olan veya olmayan tesislerin kapasite
artırımı ve teknoloji yenilenmesi,
c) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik kısmen yapılmış yatırımların tamamlanması,
ç) Alternatif enerji kaynakları kullanan yeni
seraların yapımı,
d) Tebliğ kapsamında bulunan konularla ilgili
tarımsal faaliyetlere yönelik yapılmış tesisler ile bu Tebliğ kapsamında
yapılacak tesislerde, ayrıca 3 dekardan küçük olmaması şartıyla örtü altı
kayıt sistemine kayıtlı mevcut modern seralarda kullanılmak üzere;
alternatif enerji kaynaklarından jeotermal ve biyogazdan ısı ve/veya
elektrik üreten tesisler ile güneş ve rüzgar enerjisinden elektrik üreten
tesislerin yapımı,
e) Tarımsal üretime yönelik modern sabit
yatırımlar,
f) Hayvansal orjinli gübre işlenmesi, paketlenmesi
ve depolanması,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Bu Tebliğ kapsamında tarımsal ürünlerin
üretimine yönelik bir hibe desteği verilmez.
(3) Tarımsal ürünlerin işlenmesi kapsamında, başka
bir yatırım tesisinde ilk işlemesi yapılan mamul ürünün ikincil işlenmesine
ve paketlenmesine yönelik yatırım teklifleri hibe desteği kapsamında
değerlendirilmez. Sert kabuklu meyveler bu madde kapsamında değildir.
(4) Un ve karma yem konularında yeni yatırım tesisi
başvuruları kabul edilmez. Kütlü pamuk konusunda teknoloji yenileme ve
kapasite artırımı dışındaki başvurular kabul edilmez. Çay konusunda sadece
yaş çay üretiminin yapıldığı illerdeki başvurular kabul edilir.
(5) Tarımsal ürünlerin depolanmasına yönelik yeni
tesis başvurularında sadece çelik silo ve soğuk hava deposu hibe desteği
kapsamında değerlendirilir.
(6) Yatırımcılar bu Tebliğ kapsamında ekonomik
yatırım konularında ülke genelinde sadece bir adet proje başvurusunda
bulunabilir.
(7) 18/1/2011 tarihli ve 2011/1409 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararına dayanılarak çıkarılan tebliğler kapsamında daha önce hibe
desteğinden yararlanan tesisler için, alternatif enerji üretimine yönelik
kapasite artırımı ve teknoloji yenileme konusundaki başvurular hariç hibe
başvurusu yapılamaz. Bu tesislerin bulunduğu parsellerde farklı bir yatırım
konusunda hibe başvurusunda bulunulabilir. Ancak tarımsal amaçlı
kooperatif, birlik ve bunların üst birlikleri tüm yatırım konularında hibe
başvurusunda bulunabilirler.
(8) Birinci fıkranın (b) bendinde belirtilen
kapasite artırımı teknoloji yenilemeye ve (c) bendinde belirtilen kısmen
yapılmış tesislerin tamamlanmasına yönelik başvuruların hibe desteği
kapsamında değerlendirilebilmesi için, mutlaka başvuruya konu yatırımın
yapı ruhsatı veya yapı kullanım izin belgesi ile uyumlu olması gerekir.
(9) Bütün başvurularda yatırım yerinin; başvuru
sahibi adına olması veya Hazine, belediye, il özel idaresi, ticaret odası,
sanayi odası, ziraat odası, ticaret borsası, Vakıflar Genel Müdürlüğü,
organize sanayi bölgesi, tarıma dayalı ihtisas organize sanayi bölgesi ve
küçük ihtisas sanayi sitesinden başvuru sahibi adına bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren en az 7 yıl tahsis/irtifak tesis edilmiş olması veya
Hazine, belediye, il özel idaresi, ticaret odası, sanayi odası, ziraat
odası, ticaret borsası, Vakıflar Genel Müdürlüğü ile bunlar dışında kalan
tüzel ve gerçek kişilerden bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren en az 7
yıl kiralanmış olması gerekmektedir. Tarımsal amaçlı kooperatiflerce
balıkçı barınaklarına yapılacak olan soğuk hava deposu başvurularında 7 yıl
kira süresi şartı aranmaz.
(10) Tarımsal üretime yönelik modern sabit yatırım
projeleri, alternatif enerji kaynakları kullanan seralar, çelik silo ve
soğuk hava deposu dışında kalan yeni tesis başvurularında yatırım yerine
ait imar planının en geç hibe sözleşmesi imzalanması aşamasında il
müdürlüğüne sunulması gerekmektedir.
Uygulama
illeri
MADDE 9 – (1) Program çerçevesinde Afyonkarahisar, Ağrı,
Amasya, Ankara, Aydın, Balıkesir, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çankırı, Çorum,
Denizli, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, Erzurum, Giresun, Hatay, Isparta,
Mersin, Kars, Kastamonu, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa, Kahramanmaraş,
Mardin, Muş, Nevşehir, Ordu, Samsun, Sivas, Tokat, Trabzon, Şanlıurfa,
Uşak, Van, Yozgat, Aksaray, Karaman, Ardahan illerinde;
a) Yaş meyve sebze tasnif, paketleme ve depolama
yatırımları hariç bitkisel ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
b) Hayvansal ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması konusunda sadece ham derinin işlenmesi,
c) Soğuk hava deposu,
ç) Çelik silo,
d) Hayvansal orjinli gübre işlenmesi, paketlenmesi
ve depolanması,
e) Alternatif enerji kullanan yeni sera,
f) Alternatif enerji üretim tesisleri konularında
yapılacak yatırımlar için başvurular kabul edilir.
(2) Adana, Adıyaman, Antalya, Artvin, Bilecik,
Bingöl, Bitlis, Bolu, Edirne, Eskişehir, Gaziantep, Gümüşhane, Hakkari,
İstanbul, İzmir, Kayseri, Kırklareli, Kırşehir, Kocaeli, Muğla, Niğde,
Rize, Sakarya, Siirt, Sinop, Tekirdağ, Tunceli, Zonguldak, Bayburt,
Kırıkkale, Batman, Şırnak, Bartın, Iğdır, Yalova, Karabük, Kilis, Osmaniye
ve Düzce illerinde ise;
a) Bitkisel ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
b) Hayvansal ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
c) Su ürünlerinin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
ç) Soğuk hava deposu,
d) Çelik silo,
e) Hayvansal orjinli gübre işlenmesi, paketlenmesi
ve depolanması,
f) Alternatif enerji kullanan yeni sera,
g) Alternatif enerji üretim tesisleri,
ğ) Tarımsal üretime yönelik modern sabit yatırımlar
için başvurular kabul edilir.
Yatırım
süresi
MADDE 10
– (1) Yatırım projelerinin
tamamlanma tarihi 1/12/2015’tir. Bu tarihe kadar tamamlanamayan projeler
yatırımcıların talebi ve il müdürlüğünün uygun görmesi halinde kendi
kaynakları ile doksan günü aşmamak üzere verilecek süre içinde tamamlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru Sahiplerinde Aranılacak Özellikler
Ekonomik
yatırımlar için başvuru sahiplerinde aranacak özellikler
MADDE 11
– (1) 8 inci maddede belirtilen
yatırım konularını gerçekleştirmek üzere hazırlanacak proje başvuruları
gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılır.
(2) Başvuru sahibi gerçek ve tüzel kişilerin
Bakanlık tarafından oluşturulan çiftçi kayıt sistemine veya Bakanlık
tarafından oluşturulmuş diğer kayıt sistemlerine son başvuru tarihinden
önce kayıtlı olması gerekir.
(3) Ekonomik yatırımlara yönelik proje konularına
başvurabilecek tüzel kişilerin idari ve mali açıdan kamudan bağımsız olması
gerekir. Köylere hizmet götürme birliklerinin ortak oldukları şirketler ise
bu kapsam dışındadır. Ancak bu şirketlerdeki köylere hizmet götürme
birliklerinin hisse oranı en fazla % 49 olacaktır.
(4) Ekonomik yatırımlar için son başvuru tarihinden
önce kurulan;
a) Kollektif şirket, limited şirket ve anonim
şirket şeklinde kurulmuş olan şirketler ve bunların aralarında oluşturdukları
ortaklıklar,
b) Tarımsal amaçlı kooperatifler, birlikler ile
bunların üst birlikleri,
ekonomik yatırım konularına tüzel kişilik olarak
başvurabilirler.
(5) Dördüncü fıkranın (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen kuruluşlar, kuruluş tüzüklerinde/ ana sözleşmelerinde belirtilen
faaliyet alanları ile ilgili yatırım konularına başvurabilir.
(6) Dördüncü fıkranın (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen kuruluşların proje başvurusu, hibe sözleşmesi imzalanması ve
uygulamaların gerçekleştirilmesi konularında yetkili kurullarından son
başvuru tarihinden önce yetki almış olması ve bu yetki belgesini proje
başvurularında ibraz etmiş olmaları gerekir.
Kimler
başvuramaz
MADDE 12
– (1) 11 inci maddede açıklanan
gerçek ve tüzel kişilikler haricindekiler başvuramaz.
(2) Önceki tebliğler kapsamında hibe sözleşmesi
imzalayan yatırımcılardan yatırımını henüz nihai rapora bağlayamayanlar
hibe başvurusunda bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hibeye Esas Proje Toplam Tutarları ve Destekleme
Oranı
Ekonomik yatırım
konularında yatırım tutarı ve destekleme oranı
MADDE 13
– (1) Ekonomik yatırım konularında
hibeye esas proje gideri;
a) Bitkisel ürün işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanmasına yönelik yatırımlardan yaş meyve sebze tasnif, paketleme ve
depolama yatırımları için 3.000.000 Türk Lirası, tohum işleme, paketleme ve
depolama yatırımları için 3.000.000 Türk Lirası, bunun dışında kalan
yatırımlar için 1.000.000 Türk Lirası,
b) Hayvansal ürün işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanmasına yönelik yatırımlara 3.000.000 Türk Lirası,
c) Su ürünleri işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanmasına yönelik yatırımlara 3.000.000 Türk Lirası,
ç) Hayvansal orjinli gübre işlenmesi, paketlenmesi
ve depolanmasına yönelik yatırımlara 2.000.000 Türk Lirası,
d) Alternatif enerji kaynakları kullanan yeni
seraların yapımına yönelik yatırımlara 3.000.000 Türk Lirası,
e) Soğuk hava deposu yapımına yönelik yeni
yatırımlara 1.000.000 Türk Lirası,
f) Çelik silo yapımına yönelik yeni yatırımlara
1.000.000 Türk Lirası,
g) Tebliğ kapsamında bulunan konularla ilgili
tarımsal faaliyetlere yönelik yapılmış tesislerde kullanılmak üzere;
alternatif enerji kaynaklarından jeotermal ve biyogazdan ısı ve/veya
elektrik üreten tesisler ile güneş ve rüzgar enerjisinden elektrik üreten
tesislerin yapımına yönelik yatırımlara 3.000.000 Türk Lirası,
ğ) Tarımsal üretime yönelik modern sabit
yatırımlardan mantar yetiştiriciliği ve kültür balıkçılığına yönelik sabit
yatırımlara 1.000.000 Türk Lirası, büyükbaş hayvan yetiştiriciliğine
yönelik sabit yatırımlara 1.500.000 Türk Lirası, küçükbaş ve kanatlı hayvan
yetiştiriciliğine yönelik sabit yatırımlarda 1.000.000 Türk Lirasını
geçemez.
(2) Hibeye esas proje tutarının %50’sine hibe
yoluyla destek verilir. Diğer %50’si oranındaki tutarı başvuru sahipleri
kendi kaynaklarından temin etmekle yükümlüdür.
(3) Proje bütçesi KDV (Katma Değer Vergisi) hariç
hazırlanır.
(4) Proje toplam tutarının; yukarıda belirlenen
hibeye esas proje tutarını aşması durumunda, artan kısma ait işlerin proje
sahiplerince ayni katkı olarak finanse edilmesi ve yatırım süresi
içerisinde tamamlanması gerekir. Bu durumun hibe başvurusu ile beraber
taahhüt edilmesi şarttır.
(5) Küçük ve orta ölçekli ekonomik faaliyetlere
yönelik yatırım tesislerinin desteklenmesi amaçlandığından, başvuruda
belirtilen proje toplam tutarı ile yatırım konusunun tam olarak
gerçekleşmesi sağlanmalıdır.
ALTINCI BÖLÜM
Proje Giderleri
Hibe
desteği kapsamındaki proje gider esasları
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ kapsamında hibe
desteği verilecek proje giderlerinin;
a) Yatırımcı ile akdedilen hibe sözleşmesinden
sonra gerçekleştirilmesi,
b) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan tatbikat
projesinde belirtilmiş olması ve hibe desteği verilecek proje giderleri
kapsamında yer alması,
c) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan proje bütçesi
tablosundaki hibeye esas proje giderlerinin, tüm başvurularda 13 üncü
maddede belirtilen limitlerin içerisinde kalması,
ç) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan iş planında
öngörülen yatırım süresi içerisinde gerçekleşmesi, hibe desteği
kapsamındaki giderlerin Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma kitabında
belirtilen kurallara uygun olarak gerçekleştirilmesi ve belgelere
dayandırılması,
gerekir.
Gider
kalemleri
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğde belirtilen
esaslar çerçevesinde; öngörülen yatırım projesinin ayrılmaz bir parçası ve
projenin faaliyete geçmesi için kaçınılmaz olan aşağıda belirtilen
giderler, ilgili bölümlerde belirtilen istisnalar geçerli olmak kaydıyla
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Yatırım uygulamalarına ait;
a) İnşaat işleri alım giderlerine,
b) Makine, ekipman ve malzeme alım giderlerine,
hibe desteği verilir.
(3) Yatırımcılar tarafından, proje kapsamında satın
alınacak ve hibe desteği verilecek tüm makine, ekipman, malzeme ve inşaat
işleri ihale sonucunda belirlenen yüklenicilerle yapılacak sözleşmeler kapsamında
sağlanır.
(4) Yatırımcılar ve ortakları tarafından sürekli
çalıştırılan veya düzenli ya da dönüşümlü olarak işe alınmış kişiler, kamu
çalışanları, kamu kurumları ile kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşlar
yüklenici olamaz.
(5) Hibeye esas proje tutarını oluşturan, hibe
desteği verilecek proje giderleri mutlaka teknik projeye ve piyasa
etütlerine dayandırılmalı ve proje başvurularında ayrıntılı olarak
belirtilmelidir.
(6) Hibe sözleşmesine bağlanan hibeye esas proje
tutarı uygulama sürecinde artırılamaz. Ancak sözleşmeye bağlanan tutarı
aşmamak kaydıyla gider kalemleri arasında ilgili maddelerde belirtilen
kısıt ve limitlere aykırı olmamak üzere aktarımlar yapılabilir.
(7) Yatırımcı, hibeye esas proje giderlerinden
inşaat ve makine ekipmanı ayrı ayrı ihale edebileceği gibi bu giderlerin
tamamını tek bir ihale şeklinde de gerçekleştirebilir.
İnşaat
işleri alım giderleri
MADDE 16
– (1) Program kapsamında hibe
desteği verilecek inşaat işleri alım giderleri, projenin faaliyete geçmesi
için kaçınılmaz olan inşaat işlerini kapsar.
(2) Yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje
gideri sadece inşaat faaliyetinden ibaret olamaz. Ancak çelik silo, soğuk
hava deposu ve alternatif enerji kaynakları kullanan sera yatırımları
sadece inşaat faaliyetinden ibaret olabilir.
(3) İnşaatın yapılma yöntemi ile kullanılacak
teknolojiyi açıklayan, inşaat işleriyle doğrudan ilgili malzeme, işçilik,
makine, ekipman kullanım veya iş makinesi giderlerini kapsayan ve gider
türü, ölçü birimi, miktar, birim fiyat ve tutar ayrıntılarını da ihtiva
eden taslak yapım şartnameleri ve uygulama aşamalarını süreleriyle birlikte
gösterir bir iş programı da proje başvuruları ekinde sunulur.
(4) İnşaat işleriyle ilgili mimari, statik,
elektrik, sıhhi tesisata ait uygulama projelerinin ve bunların metraj ile
keşif özetlerinin hazırlayan tarafından imzalı suretleri incelenmek üzere
hibe sözleşmesi ekinde sunulmuş olması gerekir.
(5) İdari kısımlarla ilgili harcamalar, hibeye esas
inşaat giderinin %20’sini aşamaz.
(6) İdareye ait personel odaları, yatakhane,
yemekhane, teşhir ve satış reyonu, bekçi kulübesi, bahçe duvarı, çit, tesis
bahçesinin düzenlenmesi gibi bölüm ve bunlara ait giderler idari alan
olarak değerlendirilir ve bu maddenin beşinci fıkrası gereği işlem görür.
(7) Mesken ve benzeri yapıları kapsayan proje
başvuruları hibe desteği kapsamında değerlendirilmez.
(8) İnşaat işleri ile ilgili ulusal mevzuat
gereğince alınması gerekli izin, ruhsat, denetim işleri ve uygulamalarda
yapılması zorunlu olan tüm işlemlerin yerine getirilmesinden yatırımcılar
sorumludur.
(9) Çelik silo, sera ve soğuk hava deposu
yatırımları hariç, tüm yatırımlarda inşaat gideri hibeye esas proje tutarının
% 80’inden fazla olamaz.
(10) Alternatif enerji olarak jeotermal kaynağın
kullanılacağı yatırımlarda kuyu maliyetinin hibe desteğinden
yararlanabilmesi için; jeotermal kuyunun, alternatif enerji üretim
tesisinin ve bu enerjiyi kullanacak yatırımın aynı parselde yer alması,
elde edilen enerjinin mevcut veya bu Tebliğ kapsamında kurulacak tesiste
kullanılması şarttır. Sadece jeotermal kuyu için hibe desteği verilmez.
(11) Alternatif enerji olarak jeotermal, biyogaz,
güneş ve rüzgar enerjisi kullanacak bütün yatırım konularında alternatif
enerji üretimi mevcut veya bu Tebliğ kapsamında kurulacak tesisin kurulu
güç üzerinden hesaplanan yıllık enerji ihtiyacının en az % 51’ini en fazla
% 110’unu karşılayacak şekilde projelendirilmesi halinde hibe desteğinden
faydalandırılır. Elde edilen enerji; mevcut veya bu Tebliğ kapsamında
kurulacak tesisteki enerji ihtiyacının % 110’unu aşması durumunda elde
edilen toplam enerji ile tesiste ihtiyaç duyulan enerji oranlanarak hibe
ödemesi yapılır. Bu oranların dışında kalan kısımlar ayni katkı olarak
karşılanmalıdır.
Makine,
ekipman ve malzeme alım giderleri
MADDE 17
– (1) Program çerçevesinde
yapılacak yeni makine, ekipman ve malzeme alımları, üretimi de içeren bir
proje bütününün parçası olduğu takdirde finanse edilir.
(2) Çelik silo, sera ve soğuk hava deposu
yatırımları hariç, yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje gideri
sadece makine ve ekipman alım giderinden ibaret olamaz.
(3) Tamamlama ile kapasite artırımı ve teknoloji
yenilenmesine yönelik proje tekliflerinde hibeye esas proje tutarının
tamamı makine ve ekipman alım giderinden ibaret olabilir.
(4) Makine ve ekipman alımlarında, alım bedeli ile
proje sahasına teslim giderleri, montaj giderleri tek bir alım faturası
şeklinde düzenlenmesi durumunda hibe desteği verilir. Ayrı
faturalandırılması durumunda sadece mal alım bedeline hibe desteği verilir.
(5) Makine ve ekipman ile ilgili taslak teknik
şartname proje başvuruları ekinde sunulur ve projede kullanım amacı
belirtilir.
(6) Makine, ekipman ve malzeme alım giderleri
kapsamında, demirbaş eşya, mobilya, mefruşat alımı gibi giderler ve tesis
tamamlandıktan sonra tesisin işletilmesine yönelik hammadde veya malzeme
giderlerine hibe desteği verilmez.
(7) Trafo satın alımları hibe desteği kapsamında
değildir.
(8) Alternatif enerji kaynaklarından enerji üreten
tesisler hariç enerji nakil hattı satın alımları hibe desteği kapsamında değildir.
(9) Yeni tesis ve tamamlama konusu dışında
jeneratör satın alımları hibe desteği kapsamında değildir.
Proje
kaynaklarından karşılanamayacak giderler
MADDE 18
– (1) 16 ve 17 nci maddelerde
açıklanan proje giderlerine uygun olmayan ve hibe desteği kapsamı dışında
kalan giderler şunlardır:
a) Her türlü borçlanma giderleri.
b) Faizler.
c) Başka bir kaynaktan finanse edilen harcama ve
giderler.
ç) Kira giderleri.
d) Kur farkı giderleri.
e) Arazi, arsa ve bina alım bedelleri.
f) Bina yakıt, su, elektrik ve apartman aidat
giderleri.
g) Ayrı faturalandırılmış nakliye, montaj
giderleri.
ğ) Bankacılık giderleri.
h) Denetim giderleri.
ı) KDV de dahil iade alınan veya alınacak vergiler.
i) İkinci el mal alım giderleri.
j) Proje yönetim ve danışmanlık giderleri.
k) Makine tamir ve parça alım giderleri.
l) Laboratuvar sarf malzemeleri.
(2) Program kapsamında; hibe sözleşmesi
onaylanmayan projelerle ilgili yapılan hiçbir harcama karşılanmaz, bu
giderlerden dolayı herhangi bir sorumluluk ve yükümlülük üstlenilmez.
(3) Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma
kitabında belirtilen usul ve esaslara uygun olarak gerçekleştirilmeyen,
belgelendirilmeyen ve ibraz edilmeyen her türlü satın alma giderleri,
hibeye esas gider kapsamında olsa dahi hibe desteğinden karşılanmaz.
Ayni
katkılar
MADDE 19
– (1) Proje sahiplerinden,
ortaklarından veya işbirliği yapılan kişi ve kuruluşlardan herhangi biri
tarafından hibe sözleşmesi öncesi edinilmiş arazi, bina, makine ve
ekipmanlar, ayni katkı olarak proje yatırım tutarına dahil edilmez.
(2) Hibe sözleşmesi imzalandıktan sonra, hibeye
esas proje giderleri dışında kendi kaynaklarını kullanarak yatırımcılar
tarafından bina, malzeme, makine ve ekipman ile işgücüne yönelik olarak
yapılacak herhangi bir katkı, yatırım süresi içerisinde tamamlanması koşulu
ile ayni katkı olarak değerlendirilecektir. Ancak, iş takvimleri ve uygulamalar
sırasında bu katkıların, hibeye esas proje giderlerine yönelik kullanımlar
yapılmadan önce veya eşzamanlı olarak yatırımcı tarafından tamamının
gerçekleştirilmesi zorunludur. Başvuru sahipleri, bu hususları başvuru
formlarında taahhüt ederler.
(3) Ayni katkılar hibeye esas proje giderleri
kapsamında öngörülmüş satın alımlardan ayrı bağımsız ihaleler veya
gerçekleşmeler şeklinde yapılır.
(4) Başvuru aşamasında ayni katkı olarak taahhüt
edilen işlerin projede öngörülen nitelik ve nicelikte gerçekleştirilmesi
şarttır.
(5) Bu kapsamda yapılacak ayni katkılar,
yatırımcının yapmakla yükümlü olduğu katkı payının yerine ikame edilemez.
YEDİNCİ BÖLÜM
Proje Başvuruları
Başvuru
süresi
MADDE 20
– (1) Bu Tebliğde belirtilen usul
ve esaslara göre hazırlanan başvuru dosyasının girişi bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren otuz gün içerisinde elektronik ağ üzerinden yapılır.
(2) Son başvuru tarihi bitiminde elektronik ağ
başvurular için veri girişine kapatılır.
(3) Yapılan başvurular son haliyle işleme alınır.
Başvuracaklara
sağlanacak teknik destek
MADDE 21
– (1) Başvuracak gerçek ve tüzel
kişiler, program konusunda il proje yürütme biriminden ihtiyaç duydukları
bilgiyi alabilirler.
(2) İl proje yürütme birimlerince verilecek bilgi,
proje hazırlanmasında karşılaşılacak sorulara cevap vermekle sınırlı olup
projenin kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteliği taşımaz.
(3) İl proje yürütme birimleri, yatırımcılara
kesinlikle proje hazırlayamaz.
(4) Bu Tebliğde belirtilen esaslara uygun olarak
hazırlanacak, programa ait uygulama rehberi, başvuru formları ve
bilgilendirici dokümanlar ile satın alma kitabı www.tarim.gov.tr web
sayfasından temin edilebilir.
(5) Bakanlık tarafından düzenlenecek eğitim,
çalıştay, bilgilendirme toplantılarıyla ve www.tarim.gov.tr web adresinden
ilgililere bilgi aktarılır.
Başvurulacak
yerler
MADDE 22
– (1) Program ile ilgilenen gerçek
ve tüzel kişiler başvurularını www.tarim.gov.tr internet adresinden
yaparlar.
Başvuru
şekli
MADDE 23
– (1) Proje başvuruları;
a) 8 inci maddede belirtilen yatırım konularını
gerçekleştirmek amacıyla hazırlanır.
b) 11 inci maddede belirtilen niteliklere sahip
gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılır.
c) Bakanlık tarafından yayımlanacak uygulama
rehberine uygun olarak hazırlanır.
(2) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre
hazırlanan başvuru dosyasının girişi elektronik ağ üzerinden yapılır.
(3) Başvurunun gerçekleşmesi için başvuru
dosyasının elektronik ağ üzerinden girişinin yapılması şarttır.
(4) Başvuru tarihinin bitiminden sonra başvuru
dosyasında hiçbir belgede ve/veya dokümanda düzeltme yapılamaz ve 25 inci
maddede belirtilen koşullar dışında hiçbir eksik belge ve/veya doküman
tamamlatılamaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Proje Başvurularının İl Düzeyinde Değerlendirilmesi
İl proje
değerlendirme komisyonu
MADDE 24
– (1) Program kapsamında,
başvurusu alınan projelerin incelenmesi ve ilk değerlendirmeleri bu bölümde
belirtilen kriterlere göre il proje değerlendirme komisyonu tarafından yapılır.
Başvuruların, tebliğe, uygulama ve değerlendirme rehberine uygun olarak il
düzeyinde değerlendirilmesinden il proje değerlendirme komisyonu sorumludur.
(2) İl proje değerlendirme komisyonunun oluşturulma
ve çalışma şekilleri valilik tarafından son başvuru tarihinden önce
belirlenir ve taraflara duyurulur. İl proje değerlendirme komisyonu en az
beş temsilciden oluşur.
(3) İl proje değerlendirme komisyonuna,
değerlendirme sürecinde gerekli tüm teknik ve lojistik desteğin verilmesi,
tabloların düzenlenmesi, proje özetlerinin hazırlanması, verilerin
muhafazası gibi konularda çalıştırılması amacı ile diğer kamu kurum ve
kuruluşlarından personel görevlendirilebilir.
(4) Değerlendirmeye; son başvuru tarihini takiben
ilk iş günü içerisinde yapılacak toplantıda belirlenecek kriterlere göre
elektronik ağ üzerinden başlanır.
(5) Komisyon, bu değerlendirmeleri son başvuru
tarihini takiben en geç otuz gün içerisinde tamamlar ve komisyonun görevi
sona erer.
Yatırım
başvurularının idari uygunluk açısından incelenmesi
MADDE 25
– (1) İl proje değerlendirme
komisyonu, ilk on gün içerisinde öncelikli olarak proje başvuru dosyalarında
istenilen belgeleri Ek-1’de yer alan “Başvuruların İdari Uygunluk Kontrol
Listesi” ne göre var/yok/muaf olarak değerlendirir.
(2) Belge ve dokümanları tam olan başvuru
dosyalarının uygunluk yönünden incelenmesine geçilir.
(3) Eksik belge ve/veya dokümanı olan başvurulara
ait eksiklikler ise; il müdürlüğünün ilan panosunda ve il müdürlüğü web
sayfasında beş gün süre ile ilan edilir. Bu süreyi takiben beş gün içinde
söz konusu başvuru sahipleri, sistem üzerinde eksik evrak tamamlama
bölümünden belge ve/veya dokümanlarını sisteme yükleyerek tamamlar. Ancak
belgeler son başvuru tarihinden sonraki bir tarihi içeremez. İlk başvuruda
yüklenen hiçbir belge ve/veya dokümanda düzeltme veya değiştirme yapılamaz.
Belge ve/veya doküman eksikliklerinin ilan edilmesini takiben beşinci günün
sonunda sistem evrak eklemeye kapatılır ve bu tarihten sonra evrak kabul
edilmez. Eksik evrak tamamlama sadece sistem üzerinden yapılır.
(4) Yüklenen belge ve/veya dokümanlar sonucunda
ek-1’de yer alan “Başvuruların İdari Uygunluk Kontrol Listesi” ne göre
eksiksiz olduğu tespit edilen başvurular uygunluk yönünden incelenir.
(5) İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre tam ve içeriği
uygun olan başvurular ve ekleri, 26 ncı maddede açıklanan, başvuru sahibi
ve projenin uygunluğu açısından değerlendirmeye alınır.
(6) Birinci ve üçüncü fıkrada belirtilen süreler 24
üncü maddenin beşinci fıkrasında belirtilen değerlendirme süresine dahildir.
Başvuru
sahiplerinin, ortaklarının ve projelerin uygunluğu açısından incelenmesi
MADDE 26
– (1) 11 inci maddede belirtilen
kriterlere göre başvuru sahiplerinin, eğer varsa ilişkili kurumların ve
projenin uygunluğunun incelenmesi ek-2’de yer alan “Başvuru Sahibi ve
Projenin Uygunluk Değerlendirme Tablosu” kriterlerine göre yapılır.
(2) 25 inci madde ile bu madde uyarınca yapılan
uygunluk kontrollerinde elektronik ağ üzerinde düzeltme yapılmaz,
yaptırılması talep edilmez ve uygunluk kriterlerini sağlamayan proje
başvuruları değerlendirme dışında tutulur. Başvuru Sahibi ve Projenin
Uygunluk Değerlendirme Tablosu kriterlerine göre uygun görülen başvurular
ön değerlendirmeye alınır.
Başvuruların
ön değerlendirme kriterleri açısından değerlendirilmesi
MADDE 27
– (1) Proje başvurularının
yapılacak ön değerlendirmelerinde; başvuru sahibinin niteliği, yatırım
yerinin karakteristiği, istihdam sayısı, yatırım konusu, yatırımın
yapılacağı ilçede daha önce bu programdan yararlanan tesis sayısı, başvuru
sahibinin daha önce hibeden yararlanma durumu ve Bakanlık kayıt sistemine
kayıt tarihi gibi kriterleri göz önüne alınır.
(2) Ekonomik yatırımlara ait ön değerlendirme
kriterleri ek-3’te belirtilmiştir. Proje ön değerlendirme kriterlerinden
toplam olarak altmış ve üzerinde proje puanı almış olan başvurular genel
değerlendirmeye alınır.
Başvuruların
genel değerlendirme kriterleri açısından değerlendirilmesi
MADDE 28
– (1) Ekonomik yatırımlarda proje
ön değerlendirme kriterlerinden toplam olarak altmış ve üzerinde proje
puanı almış olan proje başvuruları, değerlendirme rehberi ve ek-4’te yer
alan “Genel Değerlendirme Cetveli” kriterlerine göre puanlandırılır ve bu
puanlamalarda;
a) Projenin uygulandığı dönem boyunca
faaliyetlerini sürdürebilmeleri ve gerekirse projenin finansmanını sağlayacak
istikrarlı ve yeterli mali kaynaklara sahip olmaları,
b) Teklif edilen projeyi başarıyla tamamlayabilmek
için gereken profesyonel yeterliliklere sahip olmaları,
dikkate alınır.
(2) Ayrıca, projenin uygunluğu, teklif çağrısında
belirtilen amaçlarla tutarlı olması, kalitesi, katma değeri, sürdürülebilirliği
ve maliyet etkinliği gibi unsurlar da gözetilir.
(3) Genel değerlendirme kriterleri puanlama
amacıyla bölümlere ve alt bölümlere ayrılmıştır. Her alt bölüme, aşağıdaki
kurallar uyarınca 1 ve 5 arasında bir puan verilecektir:
1 = Çok zayıf,
2 = Zayıf,
3 = Yeterli,
4 = İyi,
5 = Çok iyi.
(4) Ek-4’teki “Genel Değerlendirme Cetveli”nde yer
alan “Bölüm 1. Mali Yapısı ve Proje Gerçekleştirebilme Kapasitesi”
kriterlerinden asgari yeterli puanı oniki olacaktır. Toplam onikiden daha
az puan alındığı takdirde teklifin değerlendirilmesine devam edilmez.
(5) Ek-4’teki “Genel Değerlendirme Cetveli”nde yer
alan “Bölüm 2. Uygunluk” kriterlerinden asgari yeterli puanı onsekiz
olacaktır. Toplam onsekizden daha az puan alındığı takdirde teklifin
değerlendirilmesine devam edilmez.
(6) Genel değerlendirme kriterlerinden toplam
altmışbeş ve üzeri puan alan yatırım başvurularının değerlendirilmesine
devam edilir.
İl proje
değerlendirme raporu
MADDE 29
– (1) Proje başvurusunda bulunmuş
ve değerlendirme neticesinde ön değerlendirme kriterlerinden altmış ve
üzeri, genel değerlendirme kriterlerinden de altmışbeş ve üzeri puan alan
başvurulara ait; ön değerlendirme puanının %60’ı ve genel değerlendirme
puanının %40’ı toplanarak elektronik ağ üzerinde nihai puan belirlenir.
(2) Nihai puanı belirlenen başvurular, ek-5’te yer
alan “Sektörel Bazda Proje Konuları İl Öncelik Sıralaması” dikkate
alınarak, sektörel bazdaki proje konularına göre gruplandırılır ve her
gruba ait başvurular nihai puanlarına göre sıralanarak program teklif
listesi hazırlanır. Genel değerlendirme raporu, değerlendirme sonuç tablosu
ve program teklif listesinin elektronik ağ üzerinden alınan çıktısı
komisyonca imzalanarak genel müdürlüğe gönderilir.
(3) Başvuru sahiplerince elektronik ağ üzerinden
yapılan başvurular Bakanlığın uygun gördüğü süre boyunca muhafaza edilir.
Hibe
başvurusunun reddedilme nedenleri
MADDE 30
– (1) İl proje değerlendirme
komisyonu tarafından değerlendirme kriterlerine göre yapılan inceleme
sonucu alınan proje başvurularının reddedilme kararı, tüm projelerle ilgili
Genel Müdürlük onayı tamamlandıktan sonra il müdürlüğü tarafından proje
sahiplerine bildirilir.
(2) Başvuruyu reddetme kararının aşağıdaki
gerekçelere dayanması zorunludur:
a) Başvurunun müracaat tarihinden sonra alınması.
b) Başvuru sahibinin ve ortaklarının tebliğde
belirtilen şartlara sahip olmaması.
c) Başvuruya konu faaliyetin program kapsamında
olmaması.
ç) Sera, çelik silo ve soğuk hava depolarında
tamamlama, kapasite artırımı ve teknoloji yenileme için hibe başvurusu
yapılması.
d) Başvurunun uygulama için öngörülen azami süreyi
aşması.
e) Hibeye esas proje tutarının ve talep edilen
katkının duyurulmuş olan azami miktarı aşması.
f) Projenin teknik yapılabilirlik, yatırım
faaliyetine uygunluk, maliyetlerin piyasa fiyatlarına uygun olmaması
ve/veya yetersiz olması.
g) Başvuru formu ve ekleri içindeki bütçe
rakamlarının birbirleri ile tutarsız olması.
ğ) Yatırımla ilgili başvuruda sunulan bilgi ve
belgelerle yatırım konusu veya yatırım yerinin uyumsuz olması.
h) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın altında kalması.
ı) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın üzerinde olmasına rağmen genel değerlendirme
kriterlerine göre belirlenmiş minimum puanın altında kalması.
i) Bütün yatırım konularında; 22/11/1984 tarihli ve
3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu
Kanunu kapsamında konulan şerh için ilgili kurumdan yatırım yapılmasında
sakınca olmadığına dair belge alınmış yatırım yerleri ile Organize Sanayi
Bölgesi, Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi ve İhtisas Küçük
Sanayi Sitesi tarafından yatırım yerlerine konulan ipotek veya şerhler,
organize sanayi bölgelerinin kuruluşunda kullanılan krediler nedeniyle
konulan ipotek ve şerhler ile bu Tebliğ kapsamında yapılacak başvurular
için yatırım yerinin kiralanmış olması durumunda kira sözleşmeleri
nedeniyle yatırım yerlerine konulan şerhler hariç yatırım yerinin ipotekli,
şerhli, icraya verilmiş ve mahkemelik olması.
j) Kapasite artırımı ve teknoloji yenileme
konularında; mevcut tesisin faaliyeti ile ilişkili olarak bankalarca
başvuru sahibi adına daha önce kullandırılan kredi nedeniyle konulan ipotek
için ilgili bankadan geri ödemelerin düzenli ödendiğine dair belge alınmış
olanlar ile program kapsamında daha önce hibe desteğinden yararlanmış olan
tesisler için sözleşmeleri gereği konulan şerhler hariç yatırım yerinin
ipotekli, şerhli, icraya verilmiş ve mahkemelik olması.
k) Başvurunun elektronik ağ üzerinden yapılmamış
olması.
l) Başvurunun bu Tebliğ ve uygulama rehberinde
belirtilen usul ve esaslara göre hazırlanmaması.
m) Yatırımın birden fazla parselde yer alması.
Ancak mevcut seralarda kullanılmak üzere alternatif enerji üretim tesisi
konulu başvurularda güneş enerjisi kullanılması halinde teknik
gerekçelerinin açıklanması ve ilgili mevzuata aykırı olmaması durumunda
paneller yakın parselde yer alabilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Nihai Değerlendirme Kararı ve Hibe Sözleşmesi
Nihai
değerlendirme kararı
MADDE 31
– (1) Nihai değerlendirme, aşağıda
belirtilen hususlar dikkate alınarak merkez proje değerlendirme
komisyonunca yapılır.
a) Komisyonca; Türkiye İstatistik Kurumu ve
Kalkınma Bakanlığının belirlemiş olduğu illerin tarım alanı, kırsal nüfus,
tarımsal üretim değeri, işletme sayısı ve sosyo-ekonomik gelişmişlik
endeksi dikkate alınarak illerin katsayısı hesaplanır. Tarım ve Kırsal
Kalkınmayı Destekleme Kurumunun uygulama illerinin dışında kalan illerin
katsayısı ayrıca üç ile çarpılmak suretiyle nihai katsayı bulunur. Bu nihai
katsayılara göre de illerin yaklaşık bütçesi belirlenir.
b) İlin bütçesinin yeterli olması durumunda program
teklif listesinde yer alan tüm başvurular yatırım programına alınır.
c) Bütçe yetersiz ise; sektörel bazda ilin birinci
öncelikli proje konusunda en yüksek puan alan başvurudan başlanarak, o il
için belirlenen bütçe kapsamında sırası ile diğer sektörlerin en yüksek
puan alan projeleri programa alınır. Tüm sektörlerdeki birinci sırada yer
alan projeler programa alındıktan sonra bütçe imkanları dahilinde aynı
yöntem ile diğer projeler de programa alınmaya devam edilir.
ç) İllerin varsa artan bütçeleri toplanır ve
bütçesi yetersiz olan illere katsayısı oranında dağıtılır. Bu işleme
programa ayrılan bütçe bitinceye kadar devam edilerek illerin yatırım
programı oluşturulur ve nihai değerlendirme kararı düzenlenir.
(2) Nihai değerlendirme kararı Genel Müdürlüğün
onayı ile kesinleşir.
(3) Bakanlığın bir başvuruyu reddetme ya da hibe
vermeme kararı kesindir.
Değerlendirme
sonuçlarının açıklanması
MADDE 32
– (1) Kesinleşen değerlendirme
sonuçları Genel Müdürlükçe il müdürlüklerine yazılı olarak bildirilir.
Ayrıca hibe desteğine hak kazanan başvuru sahiplerine ait proje numaraları
www.tarim.gov.tr web sitesinde yayımlanarak ilan edilir.
(2) İl müdürlükleri kendilerine iletilen sonuçları,
başvuru sahiplerine on gün içerisinde tebliğ eder.
Tatbikat
projeleri ve kesin bütçelerin hazırlanması
MADDE 33
– (1) Başvuru aşamasında, tatbikat
projelerini hazırlamamış olan proje sahipleri hibe sözleşmesi imzalamadan
önce mutlaka başvuru konusu ve amacına uygun tatbikat projelerini ve kesin
bütçelerini hazırlamak, ilgili yasalar gereğince alınması gerekli izin,
ruhsat ve onay işlemlerini tamamlamak zorundadırlar.
(2) Başvuru son tarihi ve nihai değerlendirme
kararının bildirimi arasında geçen sürede oluşacak girdi fiyatlarındaki
değişimlerden dolayı ve/veya tatbikat projelerinin hazırlanması aşamasında
proje sahipleri hibe sözleşmesi öncesi bütçe revizyonu talebinde
bulunabilirler.
a) Bütçe değişiklik talepleri kesinlikle hibeye
esas proje tutarında bir artırıma neden olamaz. Ancak, hibeye esas proje
tutarında artırım yapmamak şartıyla toplamı oluşturan gider kalemleri
arasındaki değişiklikleri içerebilir.
b) Hibeye esas proje tutarının üzerinde bütçe
artırım talepleri ancak proje başvuru sahibinin bu miktar işi ayni olarak
hibe desteği dışında %100 kendisinin gerçekleştirmesi koşuluyla kabul
edilebilir.
(3) Hibe sözleşmesi öncesi yatırım yeri değişikliği
de dahil başvuruya esas projede yapılacak değişikliklerin onaylanması il
müdürlüğünün yetkisindedir.
(4) Yapılacak değişiklikler projenin konusunda,
amacında ve niteliğinde bir değişikliğe neden olamayacağı gibi
değerlendirme kriterleri yönünden de herhangi bir puan azalmasına neden
olamaz.
Hibe
sözleşmesi
MADDE 34
– (1) Hibe sözleşmesi, il müdürü
ile hibe başvuru sahibi arasında akdedilir.
(2) Hibe sözleşmesi içerik ve formatı Bakanlık
tarafından yayımlanan uygulama rehberinde tüm taraflara önceden duyurulur.
(3) Başvuru sahipleri hibe sözleşmesi aşamasında
elektronik ağ üzerinden girişleri yapılan bilgi ve belgeler ile bu Tebliğin
33 üncü maddesi gereğince yapılan değişiklikler ve hibe sözleşmesi ekinde
bulunması gereken diğer belgeleri de kapsayacak dosya sunacaktır. Sunulan
bilgi ve belgeler imzalı/paraflı olacaktır.
(4) Başvuru sahiplerinin hibe kaynaklarından
yararlanabilmesi için hibe sözleşmesi eki dokümanları tamamlayarak hibe
sözleşmesini imzalaması önkoşuldur.
(5) Kendilerine yapılan bildirimi takip eden yirmi
gün içerisinde il müdürlükleri ile hibe sözleşmesi imzalamayan başvuru
sahiplerinin proje başvuruları ve bunlara ilişkin değerlendirme sonuçları
iptal edilir.
(6) Başvuru sahibi tarafından teslim edilen hibe
sözleşmesi ekleri il müdürlüklerince uygun bulunursa karşılıklı müzakere
edilerek hibe sözleşmesi imzalanır.
(7) Programa alınan projelerde 30 uncu maddede yer
alan hibe başvurusunun reddedilme nedenlerinden herhangi birisinin hibe
sözleşmesinin imzalanmasından önce tespit edilmesi halinde söz konusu
başvuru sahipleri ile hibe sözleşmesi imzalanmaz.
(8) Bu Tebliğ kapsamında hibe desteği almaya hak
kazanan başvuru sahiplerinden 2014/43 nolu Tebliğ kapsamında hibe
sözleşmesi imzalamış olanlarla hibe sözleşmesi imzalanmaz.
Hibe
sözleşmelerinde teminat alınması
MADDE 35 –
(1) Ekonomik yatırımlarda proje
sahibi, hibeye esas proje tutarının %10’u tutarında süresiz limit dahilinde
banka teminat mektubunu hibe sözleşmesi ile birlikte il müdürlüğüne verir
veya hibe sözleşmesinde belirtilen hibeye esas proje tutarının % 5’ini il
müdürlüğü adına açılacak bir hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından
teminat mektuplarının teyidi alındıktan sonra, defterdarlık muhasebe
müdürlüğüne muhafazası için teslim edilir.
(2) Teminat mektuplarının toplam tutarı, hibeye
esas proje tutarının %10’undan az olmamak kaydı ile birden fazla bankadan
teminat mektubu alınabilir.
(3) Nihai raporun onaylanması ve son ödemenin
gerçekleşmesini takiben yatırımcının, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş
vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte
il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan
tutar kendisine iade edilir.
(4) Hibe sözleşmesinin, sözleşmede yer alan
nedenlerle fesih edilmesi halinde, yatırımcıya herhangi bir hibe ödemesi
yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın teminat mektubu veya hesapta bulunan
miktar Hazine adına irat kaydedilir.
Hibe
sözleşmesi akdi
MADDE 36
– (1) Hibe sözleşmesi, il
müdürlüğü ve başvuru sahibi arasında iki adet olarak akdedilir. Hibe
sözleşmesinin taraflarca imzalanmış metninin bir adedi ve ekleri il
müdürlüğünde bir adedi de proje sahibince muhafaza edilir.
Hibenin
nihai tutarı
MADDE 37
– (1) Hibenin azami miktarı hibe
sözleşmesinde gösterilecek ve önerilen bütçeye dayanacaktır. Hibe
sözleşmesinde yer alan azami tutar üst limit niteliğindedir. Hibenin nihai
tutarı, fiili gerçekleşmeler ve tahakkuklar sonrasında ortaya çıkar.
(2) Hibe miktarı, 13 üncü maddede belirtilen tutar
ve oranı kesinlikle aşamaz.
Yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi
MADDE 38
– (1) Proje sahibi, projeyi hibe sözleşmesi
koşullarına uygun olarak icra etmediği takdirde Bakanlığın ödemeleri
yapmama ve/veya hibe sözleşmesini feshetme hakkı saklıdır. Bu durumda
Bakanlık, ayrıca hibe miktarını azaltabilir ve/veya hibe kaynaklarından
ödenmiş olan meblağların tamamen veya kısmen geri ödenmesini talep
edebilir.
(2) Hibe sözleşmeleri devredilemez. Ancak yatırım
sahibinin vefatı halinde talep etmeleri durumunda kanuni mirasçılar ile
hibe sözleşmesi tadil edilerek uygulamalara devam edilir.
ONUNCU BÖLÜM
Uygulamalar, Satın Almalar ve Ödemeler
Proje
uygulamalarının izlenmesi
MADDE 39
– (1) Proje sahipleri, hibe
sözleşmesi akdinden sonra, teklif ve kabul edilen projeyi hibe sözleşmesi
hükümlerine göre il müdürlüğünün bilgisi dahilinde süresi içerisinde
uygulamaya başlar.
(2) Projelerin uygulamalarının kontrolü ve
izlenmesi, il proje yürütme birimlerince yapılır. Gerek duyulması halinde
il proje yürütme birimlerinde ilgili kamu kurumu elemanları da görev
alabilir.
(3) Proje uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi
ihtiyaç duyulduğunda Genel Müdürlükçe de yapılır.
(4) Yatırımcılar, proje ile ilgili gelişmeleri
içeren ilerleme raporlarını üç ayda bir il müdürlüğüne vermekle yükümlüdürler.
Nihai rapor ile birlikte işyeri açma ve çalışma ruhsatı, yapı kullanma izin
belgesi, demirbaş kayıt listesi, yatırıma ait fotoğraflar ile uygulama
rehberinde belirtilen belgeleri il müdürlüğüne ibraz etmekle yükümlüdür.
(5) Proje uygulamalarının Tebliğ ve hibe sözleşmesi
hükümlerine uygun olarak yürütülmediğinin tespiti halinde, bu durum
tutanağa bağlanarak tutanak tarihinden itibaren on gün içerisinde proje
sahiplerine uygulamaların hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak
yürütülmesi konusunda il müdürlüğü tarafından bir ihtar yazısı yazılır ve
konu hakkında Genel Müdürlük bir hafta içerisinde bilgilendirilir.
(6) Yazının karşı tarafa tebliğ tarihini izleyen
bir ay içerisinde projenin Tebliğ ve hibe sözleşmesi hükümlerine uygun
olarak yürütülmediğinin tespit edilmesi halinde il müdürlüğü fesih için
Genel Müdürlüğün uygun görüşü doğrultusunda hibe sözleşmesinin fesih
işlemini başlatır.
Satın
alma ve uygulama sözleşmeleri
MADDE 40
– (1) Yatırımcılar, proje
uygulamasında hibe kapsamında yapacakları inşaat, makine, ekipman ve
malzeme satın alma işlemlerinde Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma
kitabında belirtilen kurallara uygun hareket ederler.
(2) Yatırımcılar tarafından hazırlanacak ihale
dokümanları keşif bedelleri, ihale sonucunda imzalanacak uygulama
sözleşmeleri tutarları ve uygulamalara ilişkin hakediş tutarları, hibe
sözleşmesinde o gider için belirtilmiş tutarın kesinlikle üstünde olamaz.
(3) Yatırımcılar, hibe sözleşmesi hükümleri ve
proje tekliflerine uygun olarak yaptıkları inşaat, makine, ekipman ve
malzeme alımlarına ilişkin ihaleye esas satın alma belgelerinin aslı ve bir
suretini yüklenicilerle sözleşme yapmadan önce il müdürlüğüne verirler.
Yatırımcılar, ihaleyi kazanan yüklenicilere ait vadesi geçmiş vergi borcu
ve Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu olmadığına dair
belgeyi de ihale dosyasında ibraz etmek zorundadır.
(4) İl müdürlüğü ihaleye esas satın alma
belgelerini beş iş günü içerisinde inceler, ihalenin uygun olup olmadığı
yatırımcıya yazılı olarak bildirilir ve ihaleye esas satın alma
belgelerinin aslı yatırımcıya iade edilir.
(5) Satın alma işleminin il müdürlükleri tarafından
uygun bulunmasından sonra, yatırımcılar, yüklenici ile sözleşme yaparak
sipariş mektubunu düzenler.
(6) İl proje yürütme birimi tarafından incelenen
satın alma belgelerinin uygun bulunmaması durumunda, yatırımcı satın alma
işlemini uyarılar doğrultusunda yeniler.
(7) Yatırımcılar, sipariş mektupları ile imzalanan
uygulama sözleşmelerinin aslı ve suretini, il proje yürütme birimlerine
teslim ederler. Belgelerin suretlerinin aslına uygunluğu onaylandıktan
sonra belgelerin asılları yatırımcıya iade edilir.
(8) Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ihale
ile ilgili satın alma belgelerini inceler.
Proje
harcamalarının kontrolü
MADDE 41
– (1) Yatırımcılar, satın alınan
inşaat, makine ve ekipman alım işlerine ait fiili gerçekleşmelerden sonra
ödeme taleplerini ekleri ile birlikte il müdürlüğüne teslim ederler.
(2) İl Müdürlüğüne teslim edilen ödeme belgeleri;
onbeş gün içerisinde mevzuat, hibe sözleşmesi ve proje amaçlarına uygunluğu
açısından kontrol edilip onaylandıktan sonra bu belgelere ait bilgilerin
veri tabanına girişi yapılır. Her ay sonunda o aya ait hakediş bilgilerini
içeren veri tabanı çıktısı onaylanarak üst yazı ekinde Genel Müdürlüğe
gönderilir.
(3) Nihai rapor ve ekleri tamamlanmayan projenin
son ödemesi yapılmaz. Son ödeme tutarı da hibeye esas proje tutarının %
20’sinden az olamaz.
Ödemeler
MADDE 42
– (1) Genel Müdürlük tarafından
internet ortamında oluşturulmuş veri tabanına il müdürlüklerince uygun
görülerek girişleri yapılan hakedişler Genel Müdürlükçe yatırımcının
hesabına aktarılır.
(2) Ayni katkıların son ödeme talebinden önce
yatırımcı tarafından belgelendirmek suretiyle yerine getirilmiş olması
gereklidir.
(3) Asıllarına uygunluğu onaylanmış ödeme ile
ilgili eklerin bir sureti il müdürlüğü tarafından muhafaza edilir. Genel
Müdürlük gerekli görmesi halinde ödeme ile ilgili belgeleri incelenmek
üzere ister.
(4) Program kapsamında, Bakanlıkça ve
yatırımcılarca yapılacak her türlü ödemeler ve teminat ödemeleri Türk
Lirası olarak yapılır.
(5) 29/6/2008 tarihli ve 26921 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği (Seri:A Sıra No:2) gereğince yatırımcı
tarafından her ödemede ve teminatın iadesi aşamasında vergi dairelerince
verilecek vergi borcu olmadığına dair belge ile Sosyal Güvenlik Kurumuna
vadesi geçmiş prim borcu olmadığına dair belgenin ibraz edilmesi
gereklidir.
Proje
hesapları
MADDE 43
– (1) Yatırımcı, projenin
uygulanmasına ilişkin hesaplara ait kayıtları düzenli tutmak ve saklamakla
yükümlüdür.
Hibe
sözleşmesinde yapılacak değişiklikler
MADDE 44
– (1) Hibe sözleşmesinin
imzalanmasından sonra, projenin uygulamasını zorlaştıracak veya geciktirecek
herhangi bir mücbir sebep, kamulaştırma, imar plan değişikliği ve yasal
mevzuat değişikliği söz konusu ise, hibe sözleşmesi uygulamanın herhangi
bir safhasında mevzuata uygun olarak değiştirilebilir.
(2) Proje değişiklikleri satın alma öncesinde ve
sonrasında teknik gereklilik hallerinde yapılabilir. Satın alma işleminden
sonra yapılacak değişiklikler için Genel Müdürlüğün uygun görüşü alınır.
Proje değişiklikleri kesinlikle hibeye esas proje tutarında bir artışı
öngöremez.
(3) Hibe sözleşmesi imzalandıktan sonra mücbir
sebep, kamulaştırma, imar plan değişikliği ve yasal mevzuat değişikliği
olmadıkça yatırım yeri değiştirilemez ve değerlendirme kriterleri
bakımından toplam proje puanını azaltacak değişiklikleri içeremez. Projenin
konusu ve amacı ise hiçbir şekilde değiştirilemez. Yer değiştirme gerekmesi
halinde Bakanlığın yazılı onayı alınması gerekir.
Bütçe içi
değişiklikler
MADDE 45
– (1) Hibe sözleşmesinde bütçe içi
değişiklikler, hibeye esas proje tutarında bir artışa yol açmamak ve
projenin temel amacını etkilememek şartıyla satın alma işleminden önce bir
kez yapılabilir.
(2) Bütçe içi değişiklikler, makine, ekipman,
malzeme ve inşaat işleri bütçe kısıtlarına aykırı olamaz.
(3) Hibeye esas proje tutarı içerisindeki makine,
ekipman, malzeme ve inşaat işlerine ait bütçe kalemleri arasındaki
değişiklikler, aktarım yapılacak bütçe kalemi tutarının en fazla % 20’si
oranında değişiklik gerçekleştirilebilir.
(4) Yukarıda belirtilen bütçe revizyonlarında,
yatırımcı bütçe değişikliği talebini gerekçeleri ile birlikte il müdürlüğüne
bildirir. İl müdürlüğü tarafından uygun görülen bütçe revizyonları takip
eden ilk ödeme talebi ile birlikte proje toplam bütçesi tablosuna işlenir.
(5) Bütçe içi değişiklikler ayni katkıyı kapsamaz.
Uygulama
sorumluluğu
MADDE 46
– (1) Yatırımların proje
amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların hibe sözleşmesinde
belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinden, doğru olarak
belgelendirilmesinden ve belgelerin muhafazasından yatırımcılar sorumludur.
(2) Yatırımcılarca gerçekleştirilecek projelerin
amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların hibe sözleşmesinde
belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin izlenmesinden, uygulamaya
yönelik olarak düzenlenecek tüm belgelerin kontrolünden, onaylanmasından ve
birer suretinin muhafazasından il müdürlükleri sorumludur.
Proje ile
sağlanan ekipmanların mülkiyeti
MADDE 47
– (1) Proje sahibi, hibe
sözleşmesi kapsamında sağlanmış tesis, makine, ekipman, teçhizat ve diğer
malzemelerin mülkiyetini, yerini ve amacını proje yatırımının bitiminden
itibaren beş yıl içinde değiştiremez.
(2) Hibe sözleşmesi kapsamında sağlanmış tesis,
makine, ekipman ve malzemelerin mülkiyetinin, yerinin ve amacının proje
yatırımının bitiminden sonraki beş yıl içerisinde değiştirildiğinin il
müdürlüğü tarafından tespiti halinde, ödenen hibe tutarı 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun Hükümlerine
göre hesaplanarak, gecikme zammı ile birlikte yatırımcıdan tahsil edilir.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Cezai Hükümler
Denetim
MADDE 48
– (1) Program kapsamında yapılan
tüm işlemler Bakanlık Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı tarafından denetlenir.
Bu denetimler sırasında yapılan işlemlere ait talep edilen tüm bilgi ve
belgeler kendilerine sunulur.
Cezai
hükümler
MADDE 49
– (1) Haksız yere yapılan
destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen
gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile
birlikte geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge
veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların
tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(2) Destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu
düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı
tespit edilen üreticiler, beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmazlar.
ONİKİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer
desteklerden yararlanma
MADDE 50
– (1) Başvuruya esas proje için,
bu Tebliğ kapsamında verilecek destek dışında hiçbir kamu kurum ve
kuruluşunun desteklerinden yararlanılamaz.
Programın
uygulanmasına ilişkin yayınlar
MADDE 51
– (1) Bu Tebliğ gereği, programın
genel uygulama usul ve esaslarına açıklık getirmek, destek sağlamak
amacıyla Genel Müdürlük tarafından çıkarılan uygulama rehberi, satın alma
kitabı ve genelgeler www.tarim.gov.tr web adresinde yayımlanır. Bu yayımlar
Tebliğde belirtilen genel uygulama usul ve esaslarını belirler. Tebliğde ve
bu yayımlarda yer almayan hususlarda ulusal mevzuat hükümleri ile Genel
Müdürlüğün görüş ve talimatları geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 52
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 53
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|