Kalkınma Bakanlığından:
KAMU İDARELERİNCE HAZIRLANACAK STRATEJİK
PLANLARA DAİR TEBLİĞ
I. 7 Haziran 2015 tarihinde gerçekleştirilecek olan
25. Dönem Milletvekili Genel Seçimi Sonrasında Hükümet Değişikliğine Bağlı
Olarak Stratejik Planların Yenilenmesi veya Güncellenmesi
a) “Kamu İdarelerinde Stratejik Planlamaya İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”in 7 nci maddesinin 3 üncü fıkrasının
“b” bendi uyarınca hükümetin değişmesi halinde mahalli idareler hariç diğer
kamu idarelerinin stratejik planları yenilenebilecektir. Yenileme,
stratejik planın beş yıllık bir dönem için yeniden hazırlanmasıdır.
Stratejik planın yenilenmesi kararı, aynı maddenin 4 üncü fıkrası uyarınca,
63. Hükümetin kurulma tarihinden itibaren en geç üç ay içinde ilgili bakan
onayıyla alınacak ve Kalkınma Bakanlığına bilgi verilecektir. Bu kararı
takip eden altı ay içinde stratejik plan taslağı hazırlanarak
değerlendirilmek üzere Kalkınma Bakanlığına gönderilecektir. Söz konusu
takvim çerçevesinde stratejik planların 2017-2021 dönemi için hazırlanması gerekmektedir.
b) Hâlihazırda stratejik plan yenileme
çalışmalarını sürdürmekte olan ve ilerleme kaydetmiş kamu idareleri ise
2016 mali yılı bütçe ve performans programı hazırlama takvimine uyum
sağlamak kaydıyla 2016-2020 dönemi için stratejik plan hazırlayabilecektir.
Bu durumda, stratejik plan taslağı değerlendirilmek üzere en geç 1 Eylül
2015 tarihine kadar Kalkınma Bakanlığına gönderilecektir.
II.
Stratejik Planların Onuncu Kalkınma Planıyla Uyumu
Kalkınma Planının 12 nci paragrafında “Onuncu
Kalkınma Planının etkin uygulanması amacıyla orta vadeli programlar, yıllık
programlar, kurumsal stratejik planlar, bölgesel gelişme ve sektör
stratejileri, Kalkınma Planı esas alınarak hazırlanacaktır. Kamu
kuruluşları politikalarını, yatırımlarını, kurumsal ve hukuki
düzenlemelerini bu çerçevede tespit edeceklerdir” ifadesi yer almaktadır.
2014-2018 yıllarını kapsayan Onuncu Kalkınma Planı
(Kalkınma Planı), TBMM tarafından kabul edilerek 06/07/2013 tarihli Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır. Kalkınma Planı, “Nitelikli İnsan, Güçlü Toplum”,
“Yenilikçi Üretim, İstikrarlı Yüksek Büyüme”, “Yaşanabilir Mekânlar,
Sürdürülebilir Çevre” ve “Kalkınma İçin Uluslararası İşbirliği” şeklinde
dört ana başlıktan oluşmaktadır. Bu başlıklar altında da 2014-2018 yılları
için uygulanması öngörülen makroekonomik, sektörel ve bölgesel amaç, hedef
ve politikalara yer verilmiştir. Kalkınma Planında ayrıca, 2023 hedeflerine
ve Kalkınma Planının amaçlarına ulaşılabilmesi açısından öncelikli
alanlarda, temel yapısal sorunlara çözüm olabilecek, dönüşüm sürecine
katkıda bulunabilecek, kurumlar arası koordinasyon ve sorumluluk gerektiren
25 adet Öncelikli Dönüşüm Programı (ÖDÖP) tasarlanmış, söz konusu
programların uygulanmasına yönelik eylem planları hazırlanmış ve 16/02/2015
tarihli ve 2015/3 sayılı Yüksek Planlama Kurulu Kararıyla kabul edilmiştir.
a) Ekli tabloda, Kalkınma Planında kamu
idarelerinin sorumlu oldukları amaç, hedef ve politikaların paragraf
numaraları ile ÖDÖP’lerin eylem numaraları belirlenmiştir. Kamu idareleri,
hazırlamakta ya da uygulamakta oldukları stratejik planları, Kalkınma
Planında sorumlu oldukları amaç, hedef, politika ve eylemlerle uyumu
açısından gözden geçirecek ve ihtiyaç duyulması halinde yenileyecek ya da
güncelleyecektir. Bu kapsamda;
• Kalkınma Planında yer verilen amaç, hedef,
politika ve eylemlerin stratejik planda içerilmemiş olması durumunda
yenileme kararı verilecektir.
• Amaç, hedef, politika ve eylemler içerilmiş ancak
hedef düzeylerinin farklılaştırılma ihtiyacı olması durumunda ise
güncelleme kararı verilecektir.
b) Kamu idareleri, stratejik planlarındaki amaç ve
hedeflerini, söz konusu politika ve eylemlerin Kalkınma Planıyla kesişen
dönemlerini göz önüne alarak belirleyecektir. Bu kapsamda;
• 2016-2020 stratejik planını hazırlayan bir kamu
idaresi amaç ve hedeflerini belirlerken 2016, 2017 ve 2018 yıllarına
ilişkin çerçeveyi doğrudan Kalkınma Planından sağlayacak; 2019 ve 2020
yıllarına ilişkin hedefleri ise bu trende bağlı bir tahminle belirleyecektir.
• 2017-2021 stratejik planını hazırlayan bir kamu
idaresi amaç ve hedeflerini belirlerken 2017 ve 2018 yıllarına ilişkin
çerçeveyi doğrudan Kalkınma Planından sağlayacak; 2018, 2019 ve 2020
yıllarına ilişkin hedefleri ise bu trende bağlı bir tahminle belirleyecektir.
c) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (III) sayılı cetvelde yer alan
düzenleyici ve denetleyici kurumların da stratejik plan hazırlamaları
durumunda, ekli tabloda yer alan Kalkınma Planındaki amaç, hedef ve politikalar
ile ÖDÖP’lerde sorumlu oldukları eylemleri dikkate almaları gerekmektedir.
III.
Stratejik Plan Hazırlama Sürecinde Uyulması Gereken Genel Hususlar
a) Kamu idarelerince hazırlanmış olan stratejik
planların Kalkınma Bakanlığınca değerlendirilmesi sonucunda eksikliği
tespit edilen ve aşağıda yer alan hususlar yeni plan hazırlıklarında
dikkate alınacaktır:
• Durum analizi ile amaç ve hedeflerin
bağlantısının açık bir şekilde gösterilmesi
• Dış paydaş katılımının yeterli düzeyde ve
kalitede sağlanması
• Hedeflerin sonuç odaklı ve idarenin hizmet
alanına uygun bir biçimde ifade edilmesi
• Stratejik planların izlenmesinde ve performans
programı hazırlıklarında güçlük yaratmayacak sayı ve nitelikte amaç ve
hedef belirlenmesi
• Hedeflere yönelik performans göstergelerinin, bu
göstergelere ilişkin mevcut duruma ait değerin ve stratejik plan döneminde
ulaşılması arzulanan seviyenin belirtilmesi
• Amaç ve hedeflere nasıl ulaşılacağını açıklayan
stratejilerin planda yer alması, stratejilerin tercihen amaç düzeyinde ve
az sayıda olacak bir biçimde belirlenmesi
• Amaç ve hedefler seviyesinde maliyetlendirme ve
bunlara ilişkin kaynak tablolarının yer alması
• Kalkınma Planında yer alan ve idarenin
sorumluluğunda bulunan amaç, hedef, politikalar ile ÖDÖP eylemlerinin
stratejik planda yer alacak amaç ve hedeflerde içerilmesi
• Uygulamanın izlenmesi ve değerlendirilmesine
yönelik sistem tasarımı yapılması
b) Stratejik planlama çalışmalarının başarısı büyük
ölçüde plan öncesi hazırlıkların yeterli düzeyde yapılmasına bağlıdır. Üst
yöneticinin liderliğinde tüm çalışanlarca planlama sürecinin sahiplenilmesinin
sağlanması, organizasyonun oluşturulması, ihtiyaçların tespit edilmesi ve
iş planının oluşturulması amacıyla bir hazırlık programı yapılacaktır.
c) Stratejik planlama sürecinin başlangıç
aşamasında ve önemli aşamalarında Kalkınma Bakanlığı ile yakın işbirliği
sağlanacaktır.
ç) Plan hazırlama sürecinde strateji geliştirme
birimi koordinasyonunda tüm birimlerin aktif katılımı esas olup stratejik
planlama ekibinde ana hizmet birimleri temsil edilecektir.
d) İkinci ve daha sonraki stratejik planını
hazırlayacak kamu idarelerinin, yeni plan hazırlık çalışmaları başlamadan
önce yürürlükteki stratejik planın uygulanmış olan dönemine ilişkin hedef
ve göstergeler bazında gerçekleşme düzeyi ile başarı ve başarısızlık
nedenlerini içeren ayrıntılı bir çalışma yapmaları gerekmektedir. Bu
çalışmanın özet değerlendirmesine ise yeni hazırlanacak plan içerisinde yer
verilecektir. Bir önceki plandan temel farklılıklar ve bu farklılıkların
nedenleri açıklanacaktır. Bununla birlikte gerek görülmesi durumunda
Kalkınma Bakanlığı tarafından bir önceki plana ilişkin ayrıntılı
değerlendirme raporu ilgili idareden talep edilebilecektir. Ayrıca, daha
önce Kalkınma Bakanlığınca kamu idarelerine gönderilen taslak stratejik
plan değerlendirme raporlarında yer alan öneri ve uyarılar dikkate
alınacaktır.
IV.
Yürürlüğe Dair Hususlar
28/07/2011 tarihli ve 28008 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kamu İdarelerince Hazırlanacak Stratejik Planlara Dair Tebliğ
(Sıra No: 1) yürürlükten kaldırılmıştır.
Tebliğ olunur.
EK: Onuncu Kalkınma Planı Kurumsal Sorumluluklar
Tablosu
Ekleri için tıklayınız.
|