İçişleri Bakanlığından:
KARAYOLLARI
TRAFİK YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 ‒ 18/7/1997 tarihli ve 23053 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendine 21 numaralı alt bendinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki (22), (23), (24) ve (25) numaralı alt bentler eklenmiş, aynı
fıkranın (c) bendinin (1), (3), (8), (9) ve (10) numaralı alt bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı bendin (14) numaralı alt bendinde
yer alan “cankurtaran (SC)” ibaresi “ambulans (SC)” olarak değiştirilmiş ve
aynı bendin (2) numaralı alt bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“22) Motorlu taşıt sürücüsü sertifikası: Teorik ve
uygulamalı sınavlarda başarı gösteren sürücü adaylarına verilen belgedir.”
“23) Net gelir: Basılı kağıt ve plakaların,
Karayolları Trafik Kanununun 131 inci maddesi kapsamında oluşturulan
komisyonca tespit edilen satış fiyatı üzerinden Türkiye Şoförler ve
Otomobilciler Federasyonunun elde ettiği brüt gelirden, basılı kağıtlar
için malzeme ve basım giderleri, bir çift plaka için malzeme (alüminyum
levha, boya, reflektif malzeme, şablon ve atölye giderleri), işçilik,
taşıma giderleri ile %18 oranında hesaplanan KDV tutarı düşüldükten sonra
kalan tutarı ifade eder.”
“24) Sürücü belgesi: 2918 sayılı Kanunda belirtilen
motorlu araçların sürülmesine yetki veren belgedir.”
“25) Uluslararası sürücü belgesi: İki veya çok
taraflı anlaşmalar uyarınca sınıflarına göre araç kullananlara belli süre
ile verilen belgedir.”
“1) Otomobil: Yapısı itibariyle, sürücüsü dahil en
fazla dokuz oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan
motorlu taşıttır.
Taksi: Yapısı itibariyle sürücüsü dahil en fazla
dokuz oturma yeri olan, insan taşımak için imal edilmiş bulunan ve Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından belirlenen şekilde muayenesi ve
damgası yapılmış, ücret hesaplama yöntemine uygun tarife yüklenmiş ve tip
onayı alınmış taksimetre ile yolcu taşıyan M1 sınıfı ticari motorlu
araçtır.
Taksi Dolmuş: Yapısı itibariyle sürücüsü dahil en
fazla dokuz oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan,
adam başına tarifeli ücretle yolcu taşıyan M1 sınıfı ticari motorlu
araçtır.”
“3) Otobüs: Yolcu taşımacılığında kullanılan,
sürücüsü dahil dokuzdan fazla oturma yeri olan motorlu taşıttır.
Troleybüsler de bu sınıfa dahildir. Sürücüsü dahil oturma yeri onyediyi
aşmayan otobüslere minibüs denir.”
“8) Motosiklet: Azami tasarım hızı 45 km/saatten
ve/veya silindir kapasitesi 50 santimetreküpten fazla olan sepetli veya
sepetsiz iki veya üç tekerlekli motorlu taşıtlar ve net motor gücü 15
kilovatı, net ağırlığı 400 kilogramı, yük taşımacılığında kullanılanlar
için ise net ağırlığı 550 kilogramı aşmayan dört tekerlekli L3, L4, L5 ve
L7 sınıfı motorlu taşıtlardır. Elektrik ile çalışanların net ağırlıklarının
hesaplanmasında batarya ağırlıkları dikkate alınmaz. Bunlardan karoseri yük
taşıyabilecek şekilde sandıklı veya özel biçimde yapılmış olan ve yolcu
taşımalarında kullanılmayan üç tekerlekli motosikletlere yük motosikleti
(triportör) denir.”
“9) Motorlu bisiklet (Moped): Azami hızı saatte 45
kilometreyi, içten yanmalı motorlu ise silindir hacmi 50 santimetreküpü,
elektrik motorlu ise azami sürekli nominal güç çıkışı 4 kilovatı geçmeyen
iki veya üç tekerlekli taşıtlar ile aynı özelliklere sahip net ağırlığı 350
kilogramı aşmayan dört tekerlekli L1, L2 ve L6 sınıfı motorlu taşıtlardır.
Elektrik ile çalışanların net ağırlıklarının hesaplanmasında batarya
ağırlıkları dikkate alınmaz.”
“10) Bisiklet: Üzerinde bulunan insanın adale gücü
ile pedal veya el ile tekerleği döndürülmek suretiyle hareket eden motorsuz
taşıtlardır. Azami sürekli anma gücü 0,25 kilovatı geçmeyen, hızlandıkça
gücü düşen ve hızı en fazla 25 km/saate ulaştıktan sonra veya pedal
çevrilmeye ara verildikten hemen sonra gücü tamamen kesilen elektrikli
bisikletler de bu sınıfa girer.”
MADDE 2 ‒
Aynı Yönetmeliğin 10 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Özel motorlu taşıt sürücüleri kurslarında
eğitilen sürücü adaylarının teorik ve uygulamalı sınavlarını yapmak ve
başarılı olanlara sertifika verilmesini sağlamak,”
MADDE 3 ‒
Aynı Yönetmeliğin 12 nci
maddesinin birinci fıkrasına (c) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (ç)
bendi eklenmiş ve diğer bent buna göre teselsül ettirilmiştir.
“ç) Trafik kazalarında yaralanıp sağlık
kuruluşlarına sevk edilenlerden kazanın sebep ve tesiriyle otuz gün içinde
ölenlerin kayıtlarını tutmak ve takip eden ayın sonuna kadar kimlik
numaraları ile birlikte elektronik ortamda Emniyet Genel Müdürlüğüne
bildirmek,”
MADDE 4 ‒
Aynı Yönetmeliğin 37 nci maddesine
yedinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“21/11/2012 tarihli ve 6361 sayılı Finansal
Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu kapsamında kiralanan
araçlar;
a) Kiracı
adına satın alma hakkının oluştuğu andan itibaren otuz günlük süre içinde
kiracı tarafından aracın kendi adına tescilinin yaptırılmaması veya
kiralayana iade edilmemesi,
b) Taraflar
arasında yapılan sözleşmede aracın kiracı adına re’sen tescil edileceği
hususunda karara varılmış ve kiracıya konu hakkında tebligat yapılmış olması
veya adresinde bulunmadığından tebligatın yapılamadığının belgelenmesi
halinde finansal kiralama şirketleri tarafından
sözleşmenin ekleneceği bir dilekçe ile trafik tescil kuruluşuna müracaat
edilmesi durumunda kiracısı adına re’sen tescil edilir.”
MADDE 5 ‒
Aynı Yönetmeliğin 43 üncü
maddesinin birinci ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Çalınan araçların tescil kayıtlarının kapatılması
için, aracın bilgi sistemindeki tescil kayıtlarına çalındığına dair ilgili
birimlerce konulmuş ibarenin bulunması ve çalındığı tarihten itibaren bir
ay geçmiş olması şartıyla herhangi bir trafik tescil şube veya bürosuna
müracaat edilebilir.”
“Çalınan araçların bulunması ve aracın bilgi
sistemindeki tescil kayıtlarında bulunan çalıntı ibaresinin ilgili birimlerce
kaldırılmış olması halinde, araç sahibinin dilekçesi alınır, araç muayene
istasyonlarında tespit muayenesi yaptırıldıktan sonra aracın tescil dosyası
ve bilgisayardaki tescil kaydı üzerinde gerekli düzeltme yapılır, araç
tescil belgesi ile motorlu araç trafik belgesi tanzim edilir, durum Gelir
İdaresi Başkanlığına elektronik sistemle, bunun mümkün olmaması halinde ise
en geç onbeş iş günü içinde yazılı olarak ilgili vergi dairesine
bildirilir.”
MADDE 6 ‒
Aynı Yönetmeliğin 45 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
üçüncü fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Tescil işlemlerinin gecikmesi, bir yerden diğer
bir yere götürülme, prototip veya yol testi, gösteri yapılması gibi
nedenlerle geçici olarak trafiğe çıkarılacak araçlar ile ithal ve ihraç
edilenlere, geçici belgenin cinsine uygun harcın yatırılmış olması şartıyla
ve ilgili maddelerindeki esas ve usullere göre geçici trafik belgesi
(Ek:10) verilir. Geçici trafik belgesi ve geçici tescil plakaları, kayıt
defterine (Ek:10/A) kaydedilir.”
“Geçici trafik belgeleri ve bunlara ilişkin diğer
belgelerin trafik kuruluşlarında saklanan suretleri, belgelerin geçerlilik
süresinin bitiminden itibaren iki yıl geçmedikçe imha edilemez.”
MADDE 7 ‒
Aynı Yönetmeliğin 53 üncü
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Engellilere ait araçların trafik tescil
kuruluşlarınca tescil işlemlerinin yapılması sırasında:
a) Bizzat kullanım amacıyla engelliler tarafından
ithal edilen özel tertibatlı otomobiller ile motosikletlerin tescil
belgelerine ve bilgisayar kayıtlarına, "Araç sahibi tarafından
kullanılması zorunlu olup, ilgili gümrük müdürlüğünün izni olmadan devri,
satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair
şekillerde akden devri, tasarruf hakkının vekâletname ile devredilmesi,
kiralanması, ödünç verilmesi, özel tertibatının kaldırılması veya
değiştirilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur.
b) Engelliler tarafından ithal edilen özel
tertibatlı minibüslerin tescil belgelerine ve bilgisayar kayıtlarına
"Araç sahibinin eşi, üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri hısımlarından
bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen
bir sürücü tarafından kullanılması zorunlu olup, ilgili gümrük müdürlüğünün
izni olmadan devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla
veya sair şekillerde akden devri, tasarruf hakkının vekâletname ile
devredilmesi, kiralanması ödünç verilmesi, özel tertibatının kaldırılması
veya değiştirilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur.
c) Engellilik derecesi % 90’ın altında olan
engelliler tarafından bizzat kullanılmak amacıyla özel tertibatlı araçların
Özel Tüketim Vergisinden muaf olarak yurt içinden ilk iktisabında tescil
belgelerine, "İlk iktisap tarihinden itibaren beş yıl geçmedikçe Özel
Tüketim Vergisi ödenmeden devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti
muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde akden devri, tasarruf hakkının
vekâletname ile devredilmesi, “Özel tertibatının kaldırılması veya
değiştirilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur. Herhangi bir engeli
bulunmayan kişilerin kullanımına uygun olarak üretilmiş olan aracın teknik
donanımlarında hiçbir değişiklik yapılmadan, engelli kişinin sağlık
raporunda belirtilen tertibatın ilave aparatlarla taktırılmış olması
halinde, bu araç araç sahibinin eşi, üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri
hısımlarından bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak
istihdam edilen bir sürücü tarafından da kullanılabilir. Aracın engelli
veya bu kişiler tarafından her iki şekilde de kullanılabileceğinin yetkili
kurum ve kuruluşlarca belgelendirilmesi şarttır.
ç) Özel tertibatı olmayıp, engellilik derecesi % 90
ve üzeri olan malul ve engelliler tarafından Özel Tüketim Vergisinden muaf
olarak bizzat ithal edilen araçların tescil belgelerine ve bilgisayar
kayıtlarına, "Araç sahibi engelli kişinin eşi, kanuni mümessili ile
üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri hısımlarından bir sürücü veya noterce
düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü tarafından kullanılması
zorunlu olup, beş yıl içerisinde Özel Tüketim Vergisi ödenmeden devri,
satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair
şekillerde akden devri, tasarruf hakkının vekâletname ile devredilmesi,
kiralanması, ödünç verilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur. Ayrıca
ithal araçların gümrük şahadetnamelerinde, yukarıda belirtilen şerh dışında
varsa diğer şerhler de tescil belgesine işlenir.
d) Engelliler tarafından ithal edilerek getirilen
araçların, aynı durumdaki başka bir engelliye devri veya bunların ölümü
sonucunda varislerine intikali halinde, bu araçlar gümrük vergisinden muaf
olup, devir ve tescil işlemi ilgili gümrük müdürlüğünün iznine bağlıdır.
e) Özel tertibatı olmayıp, engellilik derecesi % 90
ve üzeri olan engelliler tarafından Özel Tüketim Vergisinden muaf olarak
yurt içinden satın alınıp ilk iktisabı yapılan araçların tescil belgelerine
“İlk iktisap tarihinden itibaren beş yıl geçmedikçe Özel Tüketim Vergisi
ödenmeden devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla
veya sair şekillerde akden devri, tasarruf hakkının vekâletname ile
devredilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur.
f) Engellilere ait yurt dışından ithal edilmiş olan
özel tertibatlı araçların Yönetmelikte izin verilen kişiler dışında
başkaları tarafından kullanıldığının tespiti halinde; araç trafikten men
edilerek bu hususta düzenlenecek bir tutanakla mer'i mevzuat çerçevesinde
işlem yapılmak üzere Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ilgili birimlerine
intikal ettirilir.”
“Talep halinde, trafik denetleme kuruluşları
tarafından engellilerin araçları için ayrılmış park yerlerinden istifade
etmeleri amacıyla, engellilere ve gazilere örneği Ek: 47’de yer alan park
kartı verilir. Park kartlarının verilmesi, kullanılması ve iptaline dair
usul ve esaslar Emniyet Genel Müdürlüğünce belirlenir.”
MADDE 8 ‒
Aynı Yönetmeliğin 75 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 75
‒ Sürücü belgesi sınıfları
ile belge sahiplerine sürme yetkisi verilen motorlu araçlar ve özellikleri
aşağıda gösterilmiştir:
a) M sınıfı sürücü belgesi iki, üç ve dört
tekerlekli motorlu bisikletleri (moped) kullanacaklara verilir.
b) A1 sınıfı sürücü belgesi silindir hacmi 125
santimetreküpü, gücü 11 kilovatı ve gücünün ağırlığına oranı 0,1’i
geçmeyen, sepetli veya sepetsiz iki tekerlekli motosikletler ile gücü 15
kilovatı geçmeyen üç tekerlekli motosikletleri kullanacaklara verilir.
c) A2 sınıfı sürücü belgesi gücü 35 kilovatı ve
gücünün ağırlığına oranı 0,2’yi geçmeyen, sepetli veya sepetsiz iki
tekerlekli motosikletler ile gücü 15 kilovatı geçmeyen üç tekerlekli
motosikletleri kullanacaklara verilir.
ç) A sınıfı sürücü belgesi sepetli veya sepetsiz
iki tekerlekli motosikletler ile gücü 15 kilovatı geçen üç tekerlekli
motosikletleri kullanacaklara verilir.
d) B1 sınıfı sürücü belgesi net motor gücü 15
kilovatı, net ağırlığı 400 kilogramı, yük taşımacılığında kullanılanlar
için ise net ağırlığı 550 kilogramı geçmeyen dört tekerlekli motosikletleri
kullanacaklara verilir. Elektrik ile çalışan araçların net ağırlıklarının
hesaplanmasında batarya ağırlıkları dikkate alınmaz.
e) B sınıfı sürücü belgesi otomobil ve kamyonet
kullanacaklara verilir. Belge sahibi, ilgili tip onayı yönetmeliklerine
aykırı olmamak ve 29/5/2013 tarihli ve 28661 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu
Yönetmeliğinde belirtilen; eğitimi tamamlamak ya da yetenek ve davranış sınavını
geçmiş olmak kaydıyla azami yüklü ağırlığı 4.250 kilograma kadar olan
birleşik araçları da kullanabilir.
f) BE sınıfı sürücü belgesi B sınıfı sürücü
belgesiyle kullanılan araçlara takılan ve azami yüklü ağırlığı 3.500
kilogramı geçmeyen römork veya yarı römork içeren birleşik araçları
kullanacaklara verilir.
g) C1 sınıfı sürücü belgesi azami yüklü ağırlığı
3.500 kilogramın üzerinde olan ve 7.500 kilogramı geçmeyen kamyon ve
çekicileri kullanacaklara verilir.
ğ) C1E sınıfı sürücü belgesi C1 sınıfı sürücü
belgesiyle kullanılan araçlara takılan ve azami yüklü ağırlığı 750
kilogramı geçen römork veya yarı römorktan oluşan ve katar ağırlığı 12.000
kilogramı geçmeyen birleşik araçlar ile B sınıfı sürücü belgesiyle
kullanılan araçlara takılan ve azami yüklü ağırlığı 3.500 kilogramı geçen
römork veya yarı römorktan oluşan ve katar ağırlığı 12.000 kilogramı
geçmeyen birleşik araçları kullanacaklara verilir.
h) C sınıfı sürücü belgesi kamyon ve çekici
kullanacaklara verilir.
ı) CE sınıfı sürücü belgesi C sınıfı sürücü
belgesiyle kullanılan araçlara takılan ve azami yüklü ağırlığı 750 kilogramı
geçen römork veya yarı römorktan oluşan birleşik araçları kullanacaklara
verilir.
i) D1 sınıfı sürücü belgesi minibüs kullanacaklara
verilir.
j) D1E sınıfı sürücü belgesi D1 sınıfı sürücü
belgesiyle kullanılan araçlara takılan ve azami yüklü ağırlığı 750
kilogramı geçen römorktan oluşan birleşik araçları kullanacaklara verilir.
k) D sınıfı sürücü belgesi minibüs ve otobüs
kullanacaklara verilir.
l) DE sınıfı sürücü belgesi; D sınıfı sürücü
belgesiyle kullanılan araçlara takılan ve azami yüklü ağırlığı 750 kilogramı
geçen römorktan oluşan birleşik araçları kullanacaklara verilir.
m) F sınıfı sürücü belgesi lastik tekerlekli
traktör kullanacaklara verilir.
n) G sınıfı sürücü belgesi iş makinesi türündeki
motorlu araçları kullanacaklara verilir.
o) K sınıfı sürücü aday belgesi Yönetmelikte
belirtilen şartlar ve esaslara göre araç sürmeyi öğrenen sürücü adaylarına
eğitim ve sınavda kullanmak üzere verilir.”
MADDE 9 ‒
Aynı Yönetmeliğin 76 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 76
‒ Sürücü belgesi
alacakların;
a) Yaş bakımından;
1) M, A1 ve B1 sınıfı sürücü belgesi alacakların
16,
2) A2, B, BE, C1, C1E, F ve G sınıfı sürücü belgesi
alacakların 18,
3) A sınıfı sürücü belgesi alacakların 20 (gücü 15
kilovatı aşan üç tekerlekli motosikletler için 21),
4) C, CE, D1 ve D1E sınıfı sürücü belgesi
alacakların 21,
5) D, DE sınıfı sürücü belgesi alacakların 24
yaşını bitirmiş olmaları,
b) Deneyim bakımından;
1) A sınıfı sürücü belgesi alacakların en az iki
yıllık A2 sınıfı,
2) C1, C, D1 ve D sınıfı sürücü belgesi alacakların
en az B sınıfı,
3) BE sınıfı sürücü belgesi alacakların B sınıfı,
4) CE sınıfı sürücü belgesi alacakların C sınıfı,
5) C1E sınıfı sürücü belgesi alacakların C1 sınıfı,
6) DE sınıfı sürücü belgesi alacakların D sınıfı,
7) D1E sınıfı sürücü belgesi alacakların D1 sınıfı
sürücü belgesine sahip olmaları,
c) Öğrenim durumu itibarıyla en az ilkokul
düzeyinde eğitim almış olmaları,
ç) 26/9/2006 tarihli ve 26301 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık
Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmelikte belirtilen şartları
taşımaları,
d) Sürücü sınavlarını başararak, motorlu taşıt
sürücüsü sertifikası almış olmaları,
e) Adli sicillerinde, 26/9/2004 tarihli ve 5237
sayılı Türk Ceza Kanununun 188, 190 ve 191 inci maddeleri, 21/3/2007
tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 4 üncü maddesinin
yedinci fıkrası, 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve
Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 12 nci maddesinin ikinci ve
takip eden fıkralarında belirtilen suçlardan hüküm giydiğine dair kayıt
bulunmaması,
f) Önceden verilmiş aynı sınıf bir başka sürücü
belgesinin bulunmaması,
g) Başka sınıf sürücü belgesi alacaklar için, daha
önce verilmiş ancak geri alınmış olan sürücü belgesinin 2918 sayılı Kanunda
öngörülen şartlar yerine getirildiği için sahibine iade edilmiş olması
zorunludur.
A sınıfı sürücü belgesi alacak 24 yaşını doldurmuş
adaylarda birinci fıkranın (b) bendinin birinci alt bendinde öngörülen
deneyim şartı aranmaz.
Emniyet Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim ve öğretim
kurumları ile Türk Silahlı Kuvvetlerinin askeri ihtisas görevleri için
subay ve astsubay sınıf okulu, astsubay meslek yüksekokulu ve astsubay
temel kursunda eğitim gören veya buralardan mezun olanlar ile
üniversitelerin sürücü eğitimi veren yüksekokullarından mezun olanlar
bakımından A, C, D ve D1 sınıfı sürücü belgesi için birinci fıkranın (a)
bendinde öngörülen yaş şartı 20 olarak uygulanır ve bu maddede öngörülen
deneyim şartı aranmaz.
Emniyet Genel Müdürlüğünün motorlu araç sürücüsü
ihtiyacını karşılamak üzere Emniyet Genel Müdürlüğünce hazırlanacak yönerge
çerçevesinde yapılacak sınavlarda başarılı olan Emniyet Genel Müdürlüğü
personeline ve Emniyet Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim ve öğretim
kurumlarında öğrenim görenlere sürücü belgesine dönüştürülmek üzere motorlu
taşıt sürücüsü sertifikası verilir. Bu eğitim ve sınavlar; illerde emniyet
müdürünün teklifi ve valinin onayı, merkez teşkilatında ise Trafik
Hizmetleri Başkanının teklifi ve Emniyet Genel Müdürünün onayı ile yapılır.
Merkez teşkilatı, il/ilçe emniyet müdürlükleri/amirlikleri ve polis eğitim
kurumları, sürücü eğitimlerini ayrı ayrı ya da birlikte verebilir. İl/ilçe
emniyet müdürlükleri/amirliklerince açılan kurslara eğer varsa o ilde
bulunan polis eğitim kurumlarındaki öğrenciler ve personel ile merkez teşkilatında
görevli personel, polis eğitim kurumları tarafından açılan kurslara da, o
il/ilçe emniyet müdürlükleri/amirliklerinde ya da varsa merkez teşkilatında
görev yapan personel katılabilir.
Jandarma teşkilatının motorlu araç sürücüsü
ihtiyacını karşılamak üzere Jandarma Genel Komutanlığının belirleyeceği
eğitim programları çerçevesinde yapılacak sınavlarda başarılı olan jandarma
teşkilatı mensubu subay, astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlar ile
Jandarma Okullar Komutanlığında öğrenim gören öğrencilere sürücü belgesine
dönüştürülmek üzere motorlu taşıt sürücüsü sertifikası verilir. Bu eğitim
ve sınavlar illerde il jandarma komutanlıklarının teklifi ve valinin onayı,
merkez teşkilatı için ise Harekât Başkanının teklifi ve Kurmay Başkanının
onayı üzerine oluşturulacak Eğitim Yürütme Kurulları tarafından yapılır.
Sürücüler ile sürücü adaylarının hangi şartlarda ve
hangi sınıf sürücü belgesi alabilecekleri ile bunların araç kullanma
şartları, kullanılabilecek araçların niteliklerine ve sağlık şartlarına
dair usul ve esaslar, Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık
Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmelikte belirlenir.”
MADDE 10 ‒
Aynı Yönetmeliğin 82 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“G sınıfı hariç diğer sürücü belgelerinden herhangi
birini almak isteyen sürücü adaylarının karayollarında sürmeyi öğrenmek
üzere araç kullanabilmeleri için eğitim ve sınavda kullanılmak üzere ilgili
sürücü kurslarından 29/5/2013 tarihli ve 28661 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu
Yönetmeliğinde yer alan K Sınıfı Sürücü Aday Belgesini (Ek: 5) almaları
zorunludur. K Sınıfı Sürücü Aday Belgesi 6 ay süreyle geçerlidir.”
MADDE 11 ‒
Aynı Yönetmeliğin 83 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 83
‒ Zayi edilen veya yıpranan
sürücü belgelerinin yenisinin düzenlenmesi için belge sahibinin dilekçe ile
herhangi bir tescil kuruluşuna veya dış temsilciliklerimize müracaat
etmesi, sürücü belgesinin geçerlilik süresinin sona ermemiş olması,
geçerlilik süresi sona ermiş ise yenileme şartlarının sağlanmış olması,
sürücü belgesi alma şartlarının kaybedilmemiş olması ve gerekli diğer bilgi
ve belgelerin ibrazı zorunludur. Zayi veya yıpranma nedeni ile sürücü
belgesi düzenlenmesi sırasında sürücü belgesinin geçerlilik süresinin
uzatılmasının talep edilmesi halinde bu Yönetmeliğin 87 nci maddesindeki
yenileme şartları aranır.
Müracaatın yapıldığı tescil kuruluşunca sürücü
belgesi ile ilgili bilgisayar kayıtlarından müracaatın kontrolü yapılır.
Ancak, bilgisayar kayıtlarında sürücü belgesi sahibi olduğuna dair kayıt
bulunmayanlar ile beyan ettikleri bilgilerle ilgili kayıtlar arasında
farklılık arz edenlerin durumu ilgili tescil kuruluşundan en seri şekilde
sorulur ve alınacak cevaba göre işlem gerçekleştirilir.
Müracaatı tamamlananlara sürücü belgeleri teslim
edilinceye kadar araç kullanabilmeleri için 15 gün süreyle geçerli olmak
üzere (Ek-50) deki “Sürücü Belgesi Yerine Geçen Geçici Belge” verilebilir.
Sürücü belgesinin ilgilisine teslim edilmesi ile birlikte geçici belge
hükümsüz sayılır.”
MADDE 12 ‒
Aynı Yönetmeliğin 85 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 85
‒ Araçları sürme yetkisi;
a) B1 sınıfı sürücü belgesi ile M,
b) F sınıfı sürücü belgesi ile M,
c) G sınıfı sürücü belgesi ile M,
ç) A1 sınıfı sürücü belgesi ile M,
d) A2 sınıfı sürücü belgesi ile M ve A1,
e) A sınıfı sürücü belgesi ile M, A1 ve A2,
f) B sınıfı sürücü belgesi ile M, B1 ve F,
g) BE sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1 ve F,
ğ) C sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1, C1 ve F,
h) CE sınıfı sürücü belgesi ile M, B, BE, B1, C,
C1, C1E, F; CE sınıfı ile birlikte D sınıfı sürücü belgesine de sahip
olduğu takdirde ayrıca DE, D1 ve D1E,
ı) C1 sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1 ve F,
i) C1E sınıfı sürücü belgesi ile M, B, BE, B1, C1
ve F,
j) D sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1, D1 ve F,
k) DE sınıfı sürücü belgesi ile M, B, BE, B1, D,
D1, D1E, F; DE sınıfı ile birlikte C sınıfı sürücü belgesine de sahip
olduğu takdirde ayrıca CE, C1 ve C1E,
l) D1 sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1 ve F,
m) D1E sınıfı sürücü belgesi ile M, B, BE, B1, D1
ve F
sınıfı sürücü belgeleri ile kullanılan araçlar da
sürülebilir.”
MADDE 13 ‒
Aynı Yönetmeliğin 86 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 86
‒ B, C, C1, D ve D1 sınıfı
sürücü belgesi sahipleri araçlarını, azami yüklü ağırlığı 750 kilograma
kadar olan (750 kilogram dahil) hafif römork takarak da kullanabilirler.”
MADDE 14 ‒
Aynı Yönetmeliğin 87 nci maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sürücü
belgelerinin geçerlilik süresi ve yenilenmesi
Madde 87 ‒
M, A1, A2, A, B1, B, BE, F ve G
sınıfı sürücü belgeleri 10 yıl; C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D ve DE sınıfı
sürücü belgeleri ise 5 yıl geçerlidir.
Belgelerin yenilenmesi işlemleri belge sahibinin
herhangi bir trafik tescil kuruluşuna veya dış temsilciliklerimize müracaat
etmesi suretiyle yapılır. Müracaat sırasında;
a) Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık
Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmelikte belirlenen sağlık şartlarını
taşımaları,
b) Bu Yönetmeliğin 76 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendinde belirtilen hükümlülükle ilgili şartları taşımaları,
c) Herhangi bir nedenle sürücü belgesi geçici
olarak geri alınmış ise iade edilme şartlarının gerçekleşmiş olması
gereklidir. Bu şekilde yenilenen sürücü belgeleri
için harç alınmaz.
Yenileme müracaatı sırasında eski sürücü belgesi
geri alınır. Müracaatı tamamlananlara sürücü belgeleri teslim edilinceye
kadar araç kullanabilmeleri için 15 gün süreyle geçerli olmak üzere “Sürücü
Belgesi Yerine Geçen Geçici Belge” (Ek-50) verilebilir. Sürücü belgesinin
ilgilisine teslim edilmesi ile birlikte geçici belge hükümsüz sayılır.”
MADDE 15 ‒
Aynı Yönetmeliğin 88 inci maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Dış
ülkelerden alınan sürücü belgeleri ile ülkemizde araç kullanılması ve bu
belgelerin ülkemiz sürücü belgesiyle değiştirilmesi
Madde 88 ‒
İlgili kanunlar ile ikili ve çok
taraflı anlaşma hükümleri saklı kalmak üzere, dış ülkelerden alınan sürücü
belgeleri ile ülkemizde araç kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda
belirtilmiştir:
a) Türk vatandaşlarının dış ülkelerden aldıkları
sürücü belgeleri ile ülkemizde araç kullanmaları;
1) Dış ülkelerden alınan sürücü belgeleri ile
ülkemize giriş yapıldığı tarihten itibaren en fazla 1 yıl süreyle araç
kullanılabilir.
2) Altı aydan fazla ülkemizde bulunanların, araç
kullanırken sürücü belgelerinin dış temsilcilikler veya noter tarafından
onaylanmış Türkçe tercümelerini sürücü belgesi ile birlikte yanlarında
bulundurmaları zorunludur.
3) Bir yılın sonunda ülkemizde araç
kullanılabilmesi için dış ülkelerden alınan sürücü belgelerinin ülkemiz sürücü
belgesi ile değiştirilmesi zorunludur.
b) Yabancıların dış ülkelerden aldıkları sürücü
belgeleri ile ülkemizde araç kullanmaları;
1) Dış ülkelerden alınan sürücü belgeleri ile
ülkemize giriş yapıldığı tarihten itibaren en fazla altı ay süreyle araç
kullanılabilir.
2) Altı ayın sonunda ülkemizde araç
kullanılabilmesi için dış ülkelerden alınan sürücü belgelerinin ülkemiz sürücü
belgesi ile değiştirilmesi zorunludur.
İlgili kanunlar ile ikili ve çok taraflı anlaşma
hükümleri saklı kalmak üzere dış ülkelerden alınan sürücü belgelerinin,
ülkemiz sürücü belgeleri ile değiştirilmesine ilişkin usul ve esaslar
aşağıda belirtilmiştir:
a) Müracaat herhangi bir trafik tescil kuruluşuna
yapılabilir.
b) Müracaat sırasında ibraz edilmesi zorunlu olan
bilgi ve belgeler Emniyet Genel Müdürlüğünce belirlenir.
c) Sürücü belgesi alacaklarda, 2918 sayılı Kanunun
41 inci maddesinde belirtilen eğitim ve sınav şartı hariç, aynı maddedeki
hükümlü olmama, yaş, öğrenim ve sağlık şartları aynen aranır. Ancak ikili
veya çok taraflı anlaşma hükümleri ile uygulamalar saklı kalmak üzere
diplomatik muafiyeti olan yabancılar için, gerekli şartları taşıdıklarına
dair yazılı beyanları esas alınır.
ç) Gerektiğinde Dışişleri Bakanlığı veya dış
temsilciliklerimiz aracılığıyla sürücü belgesinin doğruluğu hakkında
inceleme ve araştırma yapılabilir.
d) Geçici olarak alınmış olan yabancı sürücü
belgeleri değiştirilmez.
e) Karayolu Trafiği Konvansiyonuna taraf olmayan ve
sürücü belgelerinin karşılıklı olarak tanınması ve değişimine ilişkin ikili
bir anlaşmamız bulunmayan ülkelerden alınan sürücü belgeleri ülkemiz sürücü
belgesi ile değiştirilmez.
f) Türk vatandaşlarının Karayolu Trafiği
Konvansiyonuna taraf olan ülkelerden aldıkları sürücü belgeleri, karşılığı
veya dengi olan sürücü belgeleri ile değiştirilir.
g) Yabancıların Karayolu Trafiği Konvansiyonuna
taraf olan ülkelerden aldıkları motorlu bisiklet (moped), motosiklet,
lastik tekerlekli traktör, iş makinesi veya otomobil cinsi araçları
kullanmak üzere verilen sürücü belgeleri karşılığı olan ülkemiz sürücü
belgeleriyle, diğer araç cinslerini kullanmak üzere verilen sürücü
belgeleri ise ülkemiz B sınıfı sürücü belgesi ile değiştirilir, ancak bu
araçları römork takarak kullanma yetkisi olanların belgeleri ülkemiz BE
sınıfı sürücü belgesi ile değiştirilir. Bunların dışındaki sınıf sürücü
belgelerinin talep edilmesi halinde eğitim ve sınav şartı da aranır.
ğ) Dış ülkelerden sürücü belgesi almış kişilerin
ülkemizde farklı bir sınıf sürücü belgesi alabilmeleri için dış ülkelerden
almış oldukları sürücü belgesini ülkemiz sürücü belgesine dönüştürmüş
olmaları zorunludur.
Ülkemiz sürücü belgeleri ile değiştirilen dış
ülkelerden alınmış sürücü belgeleri ilgili ülkeye gönderilir.
Dış
ülkelerden almış oldukları sürücü belgeleri ile bu maddede belirtilen
şartları sağlamadan araç kullananlar hakkında 2918 sayılı Kanunun 39 uncu
maddesine istinaden işlem yapılır.”
MADDE 16 ‒
Aynı Yönetmeliğin 90 ıncı maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sürücü
belgelerinin trafik görevlilerince geri alınması halleri ile şartları
Madde 90 ‒
Sürücü belgesi sahibi kişide
sağlığı bakımından sürücülüğe engel aşikâr bir değişikliğin görülmesi ve
tespiti halinde, trafik görevlilerince sürücü belgesi geçici olarak geri
alınır ve kişiye “sürücü olur” sağlık raporu aldırılır.
Sürücü belgesi sahibi kişide sağlığı bakımından
sürücülüğe engel bir değişikliğin olabileceğinin kamu kurum veya
kuruluşlarınca yazılı olarak bildirilmesi halinde ise kişinin sürücü
belgesi geçici olarak geri alınarak “sürücü olur” sağlık raporu aldırılır.
Sürücü belgeleri geçici olarak geri alınan
kişilerin Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ile
Muayenelerine Dair Yönetmelik hükümleri doğrultusunda yapılan muayeneleri
sonucunda düzenlenen sağlık raporuna göre işlem yapılır. Gerekli sağlık
şartları sağlanmadıkça bu kişilere sürücü belgeleri iade edilmez.
Sağlık şartları bakımından sürücülüğe engel bir
halinin olmadığı veya mevcut olan bu halin bilahare ortadan kalktığı sağlık
raporuyla tespit edildiği takdirde, sürücü belgesi kişiye iade edilir.
Sürücü belgesinin 2918 sayılı Kanunun 41 inci maddesinde
belirtilen şartlardan herhangi biri mevcut olmadan veya hileli yollarla
temin edilmiş olduğunun anlaşılması halinde, bu belge Emniyet Genel
Müdürlüğü veya bağlı trafik tescil kuruluşlarınca iptal edilir. Bu kişilere
aynı madde hükümlerine uygun olarak yeniden motorlu taşıt sürücüsü
sertifikası almaları halinde yeni bir sürücü belgesi verilir.”
MADDE 17 ‒
Aynı Yönetmeliğin 91 inci
maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sürücü belgesi sahibinin öldüğünün tespiti
halinde, Emniyet Genel Müdürlüğü ya da bağlı trafik tescil kuruluşlarınca
bilgisayar kayıtlarına şerh konularak sürücü belgesi iptal edilir. Sürücü
belgesi sahibinin öldüğünün tespiti Kimlik Paylaşımı Sistemi üzerinden
elektronik ortamda da yapılabilir.”
MADDE 18 ‒
Aynı Yönetmeliğin 93 üncü maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sürücü
belgelerinin şekil ve içeriği
Madde 93 ‒
Sürücü belgeleri Ek-28’deki
şekline uygun olarak düzenlenir. Belgelerin içeriği, üzerinde bulunacak
güvenlik unsurları ve fiziksel özellikleri Maliye Bakanlığı ile Darphane ve
Damga Matbaası Genel Müdürlüğünün görüşü alınarak İçişleri Bakanlığınca
belirlenir.”
MADDE 19 ‒
Aynı Yönetmeliğin 97 nci
maddesinin dördüncü fıkrasının (a) ve (b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Sürücülerin uyuşturucu veya uyarıcı madde
kullanıp kullanmadığı solunum havası, tükürük veya benzeri biyolojik
örnekler üzerinden teknik cihazla tespit edilir. Tespit işlemi tek
kullanımlık test kitleri ile yapılır. Bu kitlerle beraber tarih, saat,
ölçüm sonucu ve cihaza ait seri numarasını gösterir çıktı verebilen test
cihazları da kullanılabilir. Talep halinde test sonuç çıktısının bir
nüshası sürücüye verilir. Tespit için aranacak olan eşik değerleri, Adalet
Bakanlığı (Adli Tıp Kurumu) ve Sağlık Bakanlığının görüşü alınarak Emniyet
Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığınca müştereken belirlenir.”
“b) Teknik cihazla yapılan test sonucunda,
uyuşturucu veya uyarıcı madde kullandığı yönünde pozitif sonuç alınan
sürücü, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu kapsamında uyuşturucu ya da
uyarıcı madde kullanıp kullanmadığının tespitinin yapılması amacıyla
mahalli zabıtaya teslim edilir. Sürücü, Cumhuriyet savcısının talimatıyla
Ceza Muhakemesi Kanununun 75 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen
usuller çerçevesinde vücudundan kan, tükürük veya idrar gibi örnekler
aldırılmak üzere en yakın adli tıp kurumuna veya adli tabipliğe veya Sağlık
Bakanlığına bağlı sağlık kuruluşlarına götürülür. Yapılan tespit sonucunda
uyuşturucu veya uyarıcı madde kullandığı tespit edilen sürücü hakkında 2918
sayılı Kanun kapsamında işlem yapılması için mahalli zabıta tarafından
ilgili trafik kuruluşuna ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili
hükümlerine göre adli işlem yapılmak üzere adli birimlere bilgi verilir.
Trafik kuruluşunca, uyuşturucu veya uyarıcı madde kullandığı tespit edilen
sürücüye 2918 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin sekizinci fıkrasında
belirtilen miktarda idari para cezası verilerek, sürücü belgesi beş yıl
süreyle geçici olarak geri alınır.”
MADDE 20 ‒ Aynı Yönetmeliğin 100 üncü maddesindeki tabloda
yer alan “Tehlikeli madde taşıyan araçlar ve özel yük taşıma izin belgesi
veya özel izin belgesi ile karayoluna çıkan araçlarda (Belgelerinde aksine bir
hüküm yoksa)” satırı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu satırdan sonra
gelmek üzere tabloya aşağıdaki şekilde “Özel yük taşıma izin belgesi veya
özel izin belgesi ile karayoluna çıkan araçlarda (Belgelerinde aksine bir
hüküm yoksa)” satırı eklenmiştir.
“
|
Tehlikeli
madde taşıyan araçlar (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa)
|
30
|
50
|
60
|
70
|
”
|
“
|
Özel
yük taşıma izin belgesi veya özel izin belgesi ile karayoluna çıkan
araçlarda (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa)
|
30
|
50
|
50
|
60
|
”
|
MADDE 21 ‒
Aynı Yönetmeliğinin 128 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde
128 ‒ Karayollarında
seyreden araçların yüklü ve yüksüz olarak uyacakları boyutların ve bu araçların
karayolu yapısına zarar vermeden güvenle seyredebilecekleri ağırlıkların
aşağıda belirtilen şartlara uygun olması zorunludur.
a) Azami genişlik
Araçların
azami genişliği
|
2,55
metre
|
Frigorifik
taşıtların yalnız frigorifik yapılarında
|
2,60
metre
|
Belediyelere
ait troleybüsler
|
2,65
metre
|
b) Azami yükseklik
Araçların
azami yüksekliği
|
4,00
metre
|
c) Azami uzunluk
Otobüs
dışındaki motorlu araçlarda
|
12,00
metre
|
Römorklarda
|
12,00
metre
|
İki
dingilli otobüslerde
|
13,50
metre
|
İkiden
çok dingilli otobüslerde
|
15,00
metre
|
Yarı
römorklu araçlarda
|
16,50
metre
|
Mafsallı
(Körüklü) otobüslerde
|
18,75
metre
|
Römorklu
otobüslerde
|
18,75
metre
|
Römorklu
kamyonlarda
|
18,75
metre
|
İki
römorklu katarlarda
|
22,00
metre
|
d) Azami
ağırlıklar
1) Dingil ve dingil grubu ağırlıkları
Dingil
ağırlığı en çok;
|
Tahriksiz
tek dingilde
|
10
ton
|
Tahrikli
tek dingilde
|
11,5
ton
|
İki
dingilli motorlu araçlarda aks grubu ağırlığı en çok;
|
Dingiller
arası mesafe 1m’den az ise (d<1m)
|
11,5
ton
|
Dingiller
arası mesafe 1 m ile 1.3 m arası ise (1 m ≤ d< 1.3 m)
|
16
ton
|
Dingiller
arası mesafe 1.3 ile 1.8 m arası ise (1.3 m ≤ d< 1.8 m)
|
18
ton
|
Dingiller
arası mesafe 1.3 m ile 1.8 m arası ise (1.3 m ≤ d< 1.8 m)
(Motorlu Araçlar ve Römorkları Tip Onay Yönetmeliği veya Araçların İmal,
Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte belirtilen şartlarla)
|
19
ton
|
İki
dingilli römork ve yarı römorklarda aks grubu ağırlığı en çok;
|
Dingiller
arası mesafe 1m’den az ise (d<1m)
|
11
ton
|
Dingiller
arası mesafe 1 m ile 1.3 m arası ise (1 m ≤ d< 1.3 m)
|
16
ton
|
Dingiller
arası mesafe 1.3 ile 1.8 m arası ise (1.3 m ≤ d< 1.8 m)
|
18
ton
|
Dingiller
arası mesafe 1.8 m veya daha büyük ise (1.8 m ≤ d)
|
20
ton
|
Üç
dingilli aks grubu ağırlığı en çok;
|
|
Dingiller
arası mesafe 1.3 m veya daha az ise ( d ≤ 1.3 m)
|
21
ton
|
Dingiller
arası mesafe 1.3 m ile 1.4 m arası ise (1.3 m < d ≤ 1.4 m)
|
24
ton
|
2) Toplam ağırlıklar
İki
dingilli motorlu araçlar ve römorklarda
|
18
ton
|
Üç dingilli motorlu araçlarda (Tahrikli
dingilin, çift lastikle ve havalı süspansiyon sistemi ile veya 97/27/AT
Yönetmeliğinde tanımlandığı gibi eşdeğer kabul edilen bir süspansiyon
sistemi ile donatılmış olduğu veya her bir tahrikli dingilin çift
lastikli olduğu ve her bir dingilin azami ağırlığının 9,5 tonu aşmadığı
durumlarda 26 tondur.*)
|
25
ton
(26
ton*)
|
Üç
dingilli yarı römorklu araçlarla mafsallı otobüslerde
|
28
ton
|
Dört
dingilli motorlu araçlarda
|
32
ton
|
Dört
dingilli römorklu ve yarı römorklu araçlarda
|
36
ton
|
Dört dingilli yarı römorklu araçlarda yarı
römork dingil grubu
ağırlığı 20 ton olan araçlarda
|
38
ton
|
Beş
veya daha çok dingilli yarı römorklu veya römorklu katarlarda
|
40
ton
|
40
ft. boyutunda ISO Konteyner taşıyan iki veya üç dingilli yarı-römorka
sahip üç dingilli motorlu araçlarda
|
44
ton
|
Araçların imal tarihine bakılmaksızın birinci
fıkrada belirtilen boyutlar ve ağırlıklar uygulanır.
Ağırlıkların ve boyutların tetkikinde, araçların
imal ve monte edilmiş oldukları fabrikaca verilen orijinal teknik kapasite
değerleri esas alınır. Bu fıkrada belirtilen istisnalar hariç birinci
fıkrada belirlenen ağırlık sınırları ve boyutları üzerinde kapasiteye sahip
araçlar için karayolu uygunluk belgesi verilemez ve bu gibi araçlar tescil
edilemez:
a) Çekici araçlarda dingil kapasiteleri, azami
dingil ağırlıklarından en çok %20 (dahil) daha fazla, kurtarıcı, seyyar
tamir ve bakım, beton karıştırma ve pompalama makine ve aksamlarının monte
edilmiş olduğu araçlar ile benzeri özel amaçlı ve özel teçhizatlı araçlarda
dingil kapasiteleri, azami dingil ağırlıklarından en çok %50 (dahil) daha
fazla olabilir.
1) Bu araçlar karayolunda seyrederken azami dingil
ağırlıkları ile azami yüklü ağırlık değerleri aşılamaz.
2) Bu araçların tescillerinden sonra yapılacak
herhangi bir tadilat ile toleransa neden olan nitelikleri değiştirildiğinde,
bu hüküm kapsamı dışında kalacağından daha önce verilmiş olan karayolu
uygunluk belgesi geçersiz sayılır, tescil işlemi iptal edilerek ilgili
diğer hükümler uygulanır.
3) Bu hususlar verilecek karayolu uygunluk
belgesine işlenir. Çekici araçlar için bu maddenin yedinci fıkrası
hükümleri saklıdır.
b) Özellikle tarım işlerinde kullanılmak için imal
edilmiş araçlar ile yol bakım araçları, kurtarıcı araçlar ve itfaiye
araçlarında azami genişlik 3.05 metre olabilir. Bu araçların 2.55 metreden
fazla genişlikte olanlarına karayolu uygunluk belgesi verilemez ve trafik
tescil kuruluşlarında tescil işlemine tabi tutulamaz. Bu araçların
tescilleri ilgili kuruluşlarınca yapılır. Ancak tarım işlerinde kullanılmak
üzere imal edilmiş ve genişliği 2.55 metre ile 3.05 metre arasında olan
araçlar günün kararmasından itibaren gün aydınlanıncaya kadar karayolunda
trafiğe çıkarılamaz.
Birinci ve üçüncü fıkralardaki boyutlara,
ağırlıklara ve istisnalara uygun olan araçlar, bu Yönetmelik ve ilgili
yönetmeliklerle belirtilen diğer şartlara da uygun olması halinde, normal
tescil işlemine tabi tutulur ve bu sınırlar dahilinde yüklü veya yüksüz
olarak karayoluna çıkabilir.
Karayolundan başka bir ulaşım imkanının olmadığı,
zorunlu ve istisnai hallerde; bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen
ölçülerden en az birine uymayan bölünemeyen araç ve özel yüklerin taşınabilmesi,
aşağıdaki şartların sağlanması ve Karayolları Genel Müdürlüğünden yüksüz
araçlar için “Özel İzin Belgesi”, yüklü araçlar için de “Özel Yük Taşıma
İzin Belgesi” alınması suretiyle mümkündür:
a) Bu yükü taşıyacak aracın seçiminde bu maddenin
birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları hükümlerine uygunluğunun sağlanması
imkanı aranır. Bu imkanın bulunup bulunmadığı Karayolları Genel
Müdürlüğünce takdir olunur. Bu imkan bulunmadığı takdirde taşıma sırasında
yol ve köprülerin durumunun göz önünde bulundurularak trafik güvenliğinin
tehlikeye düşürülmemesi ve gösterilecek güzergah üzerinde, istenecek
gerekli güvenlik tedbirlerinin alınması zorunludur.
b) Karayolunda trafiğe çıkışın yüksüz, devamlı
olarak yapılmasının gerekli görülmesi halinde bu işe ayrılacak her bir
araç, yarı römorklu araç veya katar için güzergâh ile süre belirtilerek
süreli Özel İzin Belgesinin, karayolunda trafiğe çıkışın yüklü olarak
yapılması halinde ise bu işe ayrılacak araç yarı römorklu araç veya katar
için güzergâh, taşıma sınırları ve şartları ile taşıma zamanı belirtilerek
her çıkış için ayrı ayrı Özel Yük Taşıma İzin Belgesinin alınması
zorunludur.
c) Ölçü ve boyutlar bakımından bölünemez niteliği
taşıyan özel yüklerin taşınması; bu maddenin birinci fıkrası (d) bendinin
(2) numaralı alt bendinde belirtilen toplam ağırlıkları geçmemek, yüke
uygun araç veya araçlar seçilmesi kaydıyla mümkündür. Bu madde belirtilen
hususlara ilişkin başka bir ihlale neden olmamak şartıyla aynı yükten birden
fazla yükleme yapılabilir.
d) Türk Silahlı Kuvvetleri, Emniyet Genel Müdürlüğü
ve Jandarma Genel Komutanlığına ait araçlar ve bölünemeyen özel yükler ile
yangın, sel, deprem, tabii afet ve benzeri durumlarda kullanılan araçlar ve
bölünemeyen özel yükler için bu fıkra ve beşinci fıkraya göre Karayolları
Genel Müdürlüğünden izin alınması gerekli değildir. Ancak bu araçların
trafiğe çıkışları ve bölünemeyen özel yüklerin taşınması sırasında yol,
köprü ve sanat yapılarının durumunun göz önünde tutulması, trafik
güvenliğinin tehlikeye düşürülmemesi ve belirlenen güzergâh üzerinde
gerekli güvenlik tedbirlerinin kendi birimlerince alınması mecburidir.
e) Özel izin belgesi veya özel yük taşıma izin
belgesi ile trafiğe çıkacak araçlar üzerinde, izin belgelerinde gösterilen
özel işaretlerin sürekli olarak bulundurulması ve özel şartların sağlanması
zorunludur.
Tescilli veya tescilsiz olup, yüksüz olarak bu
maddenin birinci fıkrasında belirtilen ölçülerden en az birine uymayan
araç, yarı römorklu araç, katar, iş makineleri ve benzerlerinin karayolunda
trafiğe çıkışı için Karayolları Genel Müdürlüğünden, bu maddenin beşinci
fıkrasında belirtilen esaslara göre “Özel İzin Belgesi” alınması mecburidir.
Bu maddenin üçüncü fıkrası (b) bendi ve dördüncü fıkrası bu hükmün
dışındadır.
Bu maddenin birinci fıkrası hükümlerinden en az
birine uymayan ancak bu maddenin beşinci ve altıncı fıkralarına göre özel
yük taşıma izin belgesi alarak taşıma yapabilecek veya özel izin belgesi
alarak karayoluna çıkabilecek araç, yarı römork ve römorkların, bunların
yüklü veya yüksüz olarak trafiğe her çıkarılışlarında Karayolları Genel
Müdürlüğünden özel yük taşıma izin belgesi veya özel izin belgesi alınması
gerektiği karayolu uygunluk belgesine ve tescil işlemi sırasında ise trafik
belgesine işlenir.
Karayolu güzergâhları üzerinde kış hizmetleri amacı
ile seyreden, yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruma ait araçlarla kurum
adına çalışan araçlar hizmetin gereği beraber veya ayrı ayrı
çalıştırdıkları tuz serici, ön-yan kar bıçağı, kar rotatifi ve benzeri
ataşmanlarla azami genişlikleri birinci fıkrada belirtilen ölçüleri
geçebileceği gibi, saatte 70 km/s hızı geçmemeleri kaydıyla azami yüklü
ağırlıklarının üzerinde yükleme yapılabilir.
Özel izin belgesi veya özel yük taşıma izin belgesi
alınması gereken araçlar, izin alınmadan veya izin şartlarına uymadan
karayoluna çıkarıldığında trafikten men edilir.
Araçların yüklenmesine ilişkin ölçü ve usuller,
ağırlık ve boyut kontrolü usul ve esasları ile tartı toleransları konusunda
Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller ile Tartı ve Boyut Ölçüm
Toleransları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.”
MADDE 22 ‒ Aynı Yönetmeliğin 141 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a), (c) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar;
1) Yaralı veya acil hastaların taşınması ve bunlara
ilk ve acil yardımın yapılması için kullanılan ambulans ve özel amaçlı
taşıtlarla, yaralı ve acil hasta taşıyan diğer araçlar,
2) Organ ve doku nakil araçları,
3) İtfaiye araçları ile benzeri acil müdahale
araçları,
4) Sanık veya suçluları takip eden veya genel
güvenlik ve asayiş için olay yerine giden zabıta araçları,
5) Trafik güvenliğini koruma veya trafik kazasına
el koyma amacıyla olay veya kaza yerine giden trafik hizmetlerine ait
araçlar,
6) Yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruluşa ait
kar ve buz mücadelesi araçları ile acil müdahale gerektiren çalışmalarda
görevli araçlar,
7) Afet ve acil durum hâllerinde afet ve acil durum
hizmetlerinde görevli bulunan araçlar,
8) Hizmetin devamı süresince koruma araçları ile
korunan araçlar,”
“c) Geçiş üstünlüğü hakkının kullanılması esasları;
Özel amaçlı taşıtlardan ambulans ve itfaiye
araçları ile organ ve doku nakil araçları, emniyet ve asayiş hizmetlerinde
kullanılan, boyama şekilleri veya ayırım işaretleriyle tanınan geçiş
üstünlüğüne sahip oldukları açıkça belli olan araçlar dışındaki ayırım
işareti bulunmayan ancak, geçiş üstünlüğüne sahip olan diğer araçlardan,
1) Geçiş üstünlüğü hakkını kullanması gereken
güvenlik ve asayiş hizmetlerinde kullanılanlar gerektiğinde derhal
söktürülüp takılabilen ışıklı ihbar işareti ve devamlı olarak da görülmeyen
kısımlarda sesli ihbar işareti bulundurmak zorundadır.
2) Ambulans ve organ ve doku nakil araçları
dışında, yaralı ve acil hasta taşıyan veya organ ve doku naklinde
kullanılan; ancak geçiş üstünlüğüne sahip oldukları ayırım işaretiyle
belirlenmemiş olan araçların sürücüleri geçiş üstünlüğü hakkını, gereksiz
olmamak şartı ile kendilerine taşıt yolu üzerinde yer açılmasını sağlamak
üzere yeterli şekilde ses cihazlarını ve ışıklı işaretlerini kullanarak,
gerektiğinde el ve kol işareti yaparak, karayolunu kullananları uyarmak
suretiyle kullanır.
Bu hakkı gereksiz yere kullananlar hakkında
Karayolları Trafik Kanununa göre işlem yapılmakla birlikte Türk Ceza Kanunu
hükümleri de uygulanır.”
“d) Geçiş üstünlüğü olan araçların uyarı
işaretleri;
1) Işıklı uyarı işareti,
Ambulanslarda, organ ve doku nakil araçlarında,
trafik ve genel zabıtaya ait araçlarda mavi-kırmızı veya mavi, Karayolları
Genel Müdürlüğünün sadece trafik hizmetlerine tahsis edilen araçlarında
mavi, itfaiye ve afet ve acil durum hizmetlerinde görevli bulunan araçlarda
kırmızı renk ve ışık veren ve normal hava şartlarında 150 metreden
görülebilen, dönerli veya aralıklı yanıp sönen lambalı cihazlardır.
2) Sesli uyarı işareti,
Araçların üzerinde veya görülmeyen kısımlarında
bulunan canavar düdüğü, siren veya çan gibi en az 150 metreden
duyulabilecek şekilde ses çıkaran cihazlardır.
Sesler, afet ve acil durum hizmetlerinde görevli
bulunan araçlarda devamlı aynı notadan, diğerlerinde değişik notaların
seslendirilmesi şeklindedir.
3) Ambulans ve organ ve doku nakil araçları
dışında, yaralı ve acil hasta taşıyan araçların bu amaçla kullanılacak ses
ve ışık cihazları hakkında bu maddenin (c) bendinin (2) numaralı alt bendi
hükümleri uygulanır.”
MADDE 23 ‒
Aynı Yönetmeliğin 160 ıncı maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Trafik
kural ihlallerine istinaden verilen idari yaptırımlara itiraz ve bu
davalara bakacak mahkemeler
Madde 160
‒ 2918 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesinde sayılan görevlilerin ve trafik tescil kuruluşlarının yetkilendirildiği
haller hariç olmak üzere, sürücü belgelerinin geri alınmasına ve iptaline
sulh ceza hakimlikleri karar verir.
2918 sayılı Kanunda yer alan idarî yaptırımlara
yapılan itirazlarda, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümleri uygulanır.
2918 sayılı Kanuna göre görülen davalar, diğer
kanunlara göre görülen davalarla birleştirilemez.
Askerî araçları süren kişiler ile asker kişilerin
bu Kanunda yazılı suçlarla ilgili davalarına da bu mahkemelerde bakılır.
Askerî görev ve hizmetlerin yürütülmesi sırasında
askerî araç sürücülerinin asker kişilere karşı işledikleri trafik kazaları
ile ilgili suçlarda 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı Askerî Mahkemeler
Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanunu hükümleri saklıdır.”
MADDE 24 ‒
Aynı Yönetmeliğin 161 inci maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Trafik
idari para cezası karar tutanağı ve mülki amire sevk tutanağı düzenlenmesi
Madde 161
‒ Karayolları Trafik
Kanununda yazılı trafik kural ve yasaklarını ihlal edenler hakkında Emniyet
Genel Müdürlüğünün trafik zabıtası personeli ile bu Yönetmeliğin 7 nci
maddesindeki esaslara uygun olarak Emniyet Genel Müdürlüğünün diğer
birimlerinde görevli emniyet hizmetleri sınıfı personeli ve Jandarma Genel
Komutanlığının bu Yönetmeliğin 8 inci maddesi esaslarına göre yetkili
kıldığı personel tarafından trafik idari para cezası karar tutanağı ve/veya
mülki amire sevk tutanağı düzenlenir.
Karayolları Genel Müdürlüğünün yetkili kıldığı
personeli tarafından Karayolları Trafik Kanununun 13, 14, 16, 17 ve 18 inci
maddelerine, 47 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine ve 65 inci
maddesine aykırı hareket edenler hakkında idari para cezasına dair tutanak
düzenlenir. Kanunun 47 nci maddesinin birinci fıkrasının (b), (c) ve (d)
bentlerinde belirtilen kural ihlallerinin tespiti halinde ise, durum bir
yazı ile gerekli işlemin yapılması için en yakın trafik kuruluşuna
bildirilir.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının
yetkili kıldığı personeli tarafından Karayolları Trafik Kanununun 35 ve 65
inci maddelerine aykırı hareket edenler hakkında idari para cezasına dair
tutanak düzenlenir.
Tutanaklar, mülki amire sevk edilenler için mülki
amire sevk tutanağı, para cezaları için trafik idari para cezası karar
tutanağı olmak üzere iki şekilde olur.
Tutanakların düzenlenmesine ve yapılacak diğer
işlemlere ait uygulamalar, 6/4/2011 tarihli ve 27897 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde,
Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik
hükümlerine göre yapılır.”
MADDE 25 ‒
Aynı Yönetmeliğin 162 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde
162 ‒ Tutanak düzenleyenler;
a) Tutanaklara bağlı olduğu birimin adı bulunan
kaşe damgayı basmak, bastırmak ve birimin adını yazmak,
b) Tutanaklara adını, soyadını, görev unvanını ve
sicil numarasını yazarak veya bu bilgiler bulunan kaşe damgayı her nüshasına
basarak imza etmek,
c) Tebliğ yerine geçmek üzere, hakkında işlem
yapılana tutanağı imza ettirmek ve bir nüshasını vermek,
ç) Tutanakları imza etmekten kaçınanlar için “imza
etmedi” şeklinde not düşmek,
d) Tescil plakasına düzenlenecek idari para cezaları
için Kanunun 116 ncı maddesi doğrultusunda hareket etmek
ile yükümlüdürler.
Olaya el koyanların birden fazla olması halinde
mülki amire sevk tutanağı en az iki görevli tarafından imzalanır.
Trafik idari para cezası karar tutanakları,
kesinleşme tarihinden itibaren takip ve tahsili için Maliye Bakanlığınca
belirlenecek birime veya kuruma gönderilir. Tutanaklara ilişkin bilgilerin
Maliye Bakanlığına elektronik ortamda bildirilmesi halinde ayrıca suret
gönderilmez.
Ceza puanlamasına esas olmak üzere Jandarma Genel
Komutanlığı ve Karayolları Genel Müdürlüğü yetkililerince düzenlenen trafik
idari para cezası karar tutanaklarının kaydedildiği listeler ilgili trafik
denetleme birimine gönderilir. Tutanakların bu kurumlarca elektronik
ortamda sisteme aktarılabilmesi halinde ayrıca suret gönderilmez.”
MADDE 26 ‒ Aynı Yönetmeliğin 164 üncü maddesinin ikinci ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, birinci fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır.
“Trafik idarî para cezaları; Maliye Bakanlığına
bağlı muhasebe birimlerine, vergi dairelerine ve Maliye Bakanlığı Gelir
İdaresi Başkanlığınca yetkilendirilen banka ve PTT aracılığı ile
ödenebilir.”
“Trafik idari para cezaları kredi kartı ile de
ödenebilir. Bankalar ile PTT tarafından tahsil edilen paralar ile kredi
kartı ile yapılan tahsilâtın muhasebe birimi hesaplarına aktarılma süresi
ile uygulamaya ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.”
MADDE 27 ‒
Aynı Yönetmeliğin 165 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, birinci
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve diğer fıkra buna
göre teselsül ettirilmiştir.
“Trafik idari para cezalarının tutanağın tebliğ
tarihinden itibaren bir ay içinde ödenmesi gerekir. Bir ay içinde ödenmeyen
cezalar için her ay %5 faiz uygulanır. Aylık faizin hesaplanmasında ay
kesirleri tam ay olarak dikkate alınır. Bu suretle bulunacak tutar cezanın
iki katını geçemez.”
“Trafik idari para cezasının tebliğ tarihinden
itibaren 15 gün içinde ödenmesi halinde; dörtte bir oranında indirim yapılır.
Cezaya muhatap olanın ekonomik durumunun müsait olmaması ve 1 (bir) ay
içerisinde ilgili vergi dairesine müracaat etmesi halinde, vergi dairesince
ilk taksiti peşin, kalan üç taksiti de bir yıl içinde ve dört eşit taksitte
ödenmesine karar verilebilir. Taksitlerin zamanında ve tam olarak
ödenmemesi durumunda idarî para cezasının kalan kısmının tamamı tahsil
edilir.”
MADDE 28 ‒
Aynı Yönetmeliğin 167 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde
167 ‒ Karayolları Trafik
Kanununun kural ihlali saydığı fiilden dolayı haklarında ceza uygulanan sürücülere,
aldıkları her ceza için "Sürücülere Uygulanacak Ceza Puanı
Cetveli"nde (Ek:35) belirlenen ceza puanları verilir ve bu ceza
puanları Emniyet Genel Müdürlüğü PolNet bilgi sistemine kaydedilir.
Trafik kuralının ihlal edildiği tarihten geriye
doğru bir yıl içinde;
a) Toplam 100 ceza puanını aştığı tespit edilen
sürücülerin, sürücü belgeleri 2 ay süre ile geri alınır. Milli Eğitim
Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliğine göre tabi tutulacakları
eğitimi tamamladıklarını belgeleyen sürücülerin sürücü belgeleri geri alma
süresi sonunda iade edilir.
b) Toplam 100 ceza puanını ikinci defa aştığı
tespit edilen sürücülerin sürücü belgeleri 4 ay süre ile geri alınarak,
tabi tutulacakları psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanının
muayenesi sonucunda sürücülük yapmasına engel hali bulunmadığını belgeleyen
sürücülerin belgeleri, geri alma süresi sonunda iade edilir.
c) Toplam 100 ceza puanını üçüncü defa aştığı
tespit edilen sürücüler bu konuda düzenlenecek bir tutanakla sulh ceza
hakimliklerine sevk edilir ve mahkeme kararına göre işlem tesis edilir.
100 ceza puanına ulaşıldığı tarihte bu puanın
üstünde tespit edilen ceza puanı sayıları daha sonraki ceza puanı
hesaplamasında dikkate alınmaz.
100 ceza puanını doldurduğu tarih ile sürücü
belgesinin geri alınma işleminin başlatıldığı tarihler arasında araç
kullanarak ceza puanı alan sürücülerin almış oldukları bu ceza puanları
daha sonraki ceza puanı hesaplamasında da değerlendirmeye alınır.
Ölümle sonuçlanan trafik kazalarına asli kusurlu
olarak sebebiyet veren sürücülerin sürücü belgeleri ilgili mahkeme
tarafından 1 yıl süre ile geri alınır. İlgili trafik zabıtasınca bilgisayar
kayıtlarına gerekli şerhler düşülür.
Sürücü belgesinin sürücünün yanında olmaması ya da
başka nedenlerle işlem yapıldığı sırada geri alınamaması halinde bilgisayar
kayıtlarında geri alma işlemi yapılarak gerekli şerhler düşülür. Ayrıca
sürücü hakkında Kanunun 44 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine
istinaden gerekli işlem yapılır.
Sürücü belgeleri geçici olarak geri alınırken durum
bir tutanakla tespit edilir ve süresi sonunda imza karşılığı teslim edilir.
Geri alınma süresi içinde araç kullandığı tespit
edilenler hakkında 2918 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının
(b) bendine istinaden işlem yapılır.”
MADDE 29 ‒
Aynı Yönetmeliğin 168 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde
168 ‒ Sürücü belgesi
alındıktan sonra çeşitli suçlardan mahkûm olanların sürücü belgelerinin
geri alınması ile mahkemelerce veya Cumhuriyet savcılıklarınca sürücü
belgelerinin geri alınmasına ilişkin verilen kararların uygulanması
hakkında yapılacak işlemler aşağıda gösterilmiştir.
a) Mahkemelerce veya Cumhuriyet savcılıklarınca
kişinin sürücü belgesinin geri alınmasına karar verilmesi halinde; geçici
geri alma hükmünün uygulanması, varsa hürriyeti bağlayıcı ceza hükümlerinin
infazından sonra uygulanır. Geri alma işlemleri; belgenin verildiği veya
belge sahibinin ikametgâh ve işyerinin bulunduğu yerdeki mahalli zabıta ile
trafik zabıtası tarafından işbirliği halinde yürütülür ve bu geri alma
işlemleri durumun ilgiliye tebliğinden itibaren başlar. Ayrıca, sürücü
belgesinin geri alınmasına dair karar trafik kuruluşuna ulaştığı tarihten
itibaren sürücü belgesinin geri alınması yönünde bilgisayar kayıtlarına da
şerh düşülür.
b) Sürücü belgesi sahibinin; 26/9/2004 tarihli ve
5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 188, 190 ve 191 inci maddeleri, 21/3/2007
tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 4 üncü maddesinin
yedinci fıkrasında ve 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve
Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 12 nci maddesinin ikinci ve
takip eden fıkralarında belirtilen suçlardan hüküm giymesi halinde, bu
suçlara ilişkin kayıtlar adli sicilinden silininceye kadar sürücü belgesi
geri alınır.”
MADDE 30 ‒
Aynı Yönetmeliğin 176 ncı
maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“2918 sayılı Kanunun 131 inci maddesi kapsamında
Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu tarafından satışı yapılan
basılı kağıt ve plakalardan elde edilen net gelirin %60’ı Türkiye Şoförler
ve Otomobilciler Federasyonu tarafından her yıl Şubat ayı sonuna kadar
Emniyet Genel Müdürlüğü hizmetlerinde kullanılmak üzere İçişleri Bakanlığı
Muhasebe Birimi hesabına yatırılır. Kalan gelir Türkiye Şoförler ve
Otomobilciler Federasyonuna aittir.”
MADDE 31 ‒
Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Aday
sürücülük
Ek Madde
3 ‒ Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren ilk defa sürücü belgesi alanlar ile herhangi bir
sebeple sürücü belgesi iptal edilmiş olup da yeniden sürücü belgesi
alanlar, belgenin alındığı tarihten itibaren iki yıl süreyle aday sürücü
olarak kabul edilir.
Aday sürücülük süresi içerisinde 2918 sayılı
Kanunun;
a) 47 nci maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinin üç kez ihlal edilmesi,
b) 48 inci veya 118 inci maddelerine istinaden
sürücü belgelerinin geri alınması,
c) 51 inci maddesinin üç kez ihlal edilmesi,
ç) 53 üncü maddesinin ikinci fıkrasının üç kez ihlal
edilmesi,
d) 74 üncü maddesinin üç kez ihlal edilmesi,
e) Koruyucu tertibatın kullanılması ile ilgili 78
inci maddesinin üç kez ihlal edilmesi hallerinden herhangi birinin
gerçekleşmesi veya araç cinsine bakılmaksızın 0,20 promilin üzerinde
alkollü olarak araç kullanıldığının tespit edilmesi veya toplam 75 ceza
puanının aşılması durumunda sürücü belgesi trafik görevlilerince iptal
edilir.
Belgesi iptal edilenlerin tekrar sürücü belgesi
alabilmeleri için; sürücü kurslarına devam etmeleri ve yapılan sınavlarda
başarılı olarak motorlu taşıt sürücüsü sertifikası almaları gerekir. Bu
kişilerin sürücü kurslarında eğitime başlayabilmeleri için tabi
tutulacakları psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesi
sonucunda sürücülüğe engel hali bulunmadığını gösterir belgenin sürücü
kursuna ibrazı ve varsa iptal nedenlerinde yer alan geri alma süreleri
kadar zamanın geçmiş olması zorunludur.”
MADDE 32 ‒
Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“Geçici
Madde 10 ‒ Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren;
a) A1 sınıfı sürücü belgeleri M ve A1 sınıfı sürücü
belgesi,
b) A2 sınıfı sürücü belgeleri M, A1, A2, A ve B1
sınıfı sürücü belgesi,
c) B sınıfı sürücü belgeleri M, B1, B, D1 ve F
sınıfı sürücü belgesi,
ç) C sınıfı sürücü belgeleri M, B1, B, D1, C1, C ve
F sınıfı sürücü belgesi,
d) D sınıfı sürücü belgeleri M, B1, B, BE, C1, C1E,
C, CE, D1, D1E ve F sınıfı sürücü belgesi,
e) E sınıfı sürücü belgeleri (28/4/1997 tarihinden
önce alınanlar) M, B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE ve F sınıfı
sürücü belgesi,
f) E sınıfı sürücü belgeleri (28/4/1997 tarihinden
sonra alınanlar) M, B1, B, C1, C, D1, D ve F sınıfı sürücü belgesi,
g) F sınıfı sürücü belgeleri M ve F sınıfı sürücü
belgesi,
ğ) G sınıfı sürücü belgeleri M ve G sınıfı sürücü
belgesi
olarak değiştirilirler.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce alınmış
ve sahibine römork takarak araç kullanma yetkisi veren sürücü belgeleri
veya sürücü sertifikaları yeni sınıf sürücü belgeleri ile değiştirilirken
yeni sınıfına ilave olarak “E” ibaresi eklenir. Sürücü kursuna kayıt
yaptırmış olanlar için de bu fıkra hükmü uygulanır.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce motorlu
taşıt sürücü sertifikası sahibi olanlar ile sürücü kurslarına kayıt
yaptırmış olanlar için de yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce sürücü
belgesi sahibi olanlar, sürücü belgelerini belirlenen süre içerisinde
değiştirinceye kadar, sahip oldukları sürücü belgesi sınıfının birinci
fıkrada belirtilen karşılığı olan sınıf ile kullanılan araçları sürmeye
yetkilidir.
“H” sınıfı sürücü belgeleri, engellinin kullanmaya
yetkili olduğu araç cinsine göre “A” veya “B” sınıfı sürücü belgesi ile
değiştirilir. Değiştirme işlemi sırasında sağlık raporu istenir. Engelli
kişinin kullanacağı araçta bulunması gereken özel tertibat, Sürücü Adayları
ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmeliğe
göre hazırlanan listeden belirlenerek kodu ile birlikte sağlık raporuna
yazılır.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce verilmiş
olan ve 2918 sayılı Kanuna göre değiştirilmesi zorunlu olan sürücü
belgelerinin değiştirme işlemleri beş yıl içerisinde tamamlanır. Gerekmesi
halinde bu süre İçişleri Bakanlığınca uzatılabilir.
Sürücü belgelerinin değiştirilebilmesi için;
a) İlgililerin Sürücü Adayları ve Sürücülerde
Aranacak Sağlık Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmelikte belirlenen
sağlık şartlarını taşımaları,
b) İlgililerin bu Yönetmeliğin 76 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (e) bendinde belirtilen hükümlülükle ilgili şartları taşımaları,
c) Herhangi bir nedenle sürücü belgesi geçici
olarak geri alınmış ise iade edilme şartlarının gerçekleşmiş olması
gereklidir.
Bu madde kapsamında yapılacak değiştirme
işlemlerinden harç alınmaz. Ancak indirimli değerli kâğıt bedeli olarak 13
Türk Lirası ve 2918 sayılı Kanunun 131 inci maddesinin son fıkrası
kapsamında da 2 Türk Lirası bedel ödenir.
Belirlenen süre içerisinde değiştirilmeyen sürücü
belgeleri geçersiz sayılır. Ancak, ilgililerin başvuruları halinde, gerekli
harçlar ve indirimsiz değerli kâğıt bedeli ödendikten sonra kendilerine
geçersiz sayılan sürücü belgesinin karşılığı olan yeni sürücü belgeleri
verilir. Ancak, sürücü belgeleri çeşitli nedenlerle geri alınmış olanlar
ile mücbir sebeplerle sürücü belgelerini bu madde kapsamında belirlenen
sürelerde değiştirmeyenlerden de belgelerinin değiştirilmesi sırasında harç
alınmaz.
Değiştirilen eski tip sürücü belgelerinin geri
alınması, saklanması ve imhası ile değerli kağıt bedellerinin zimmet
kayıtlarına ilişkin usul ve esaslar İçişleri Bakanlığı ve Maliye
Bakanlığınca müştereken belirlenir.”
MADDE 33 ‒ Aynı Yönetmeliğin;
a) 18 inci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinde yer alan “özürlüler” ibaresi “engelliler” olarak,
b) 74 üncü maddesindeki “özürlüler” ibaresi
“engelliler” olarak,
c) 115 inci maddesinin birinci fıkrasının (A)
bendinin (14) numaralı alt bendinde yer alan “Özürlülerin” ibaresi
“Engellilerin” olarak,
ç) 125 inci maddesinin birinci fıkrasının (f)
bendinin (6) numaralı alt bendinde yer alan “özürlülere” ibaresi “engellilere”
olarak,
d) 149 uncu maddesinin başlığında yer alan “Özürlü,
Hasta ve Sakat” ibaresi “Hasta ve Engelli” olarak,
e) 149 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinde yer alan “özürlülerin” ibaresi “engellilerin” olarak,
f) Geçici 6 ncı maddesinin başlığında yer alan
“Özürlü” ibaresi “Engelli” olarak,
g) Geçici 6 ncı maddesinde yer alan “özürlülere”
ibareleri “engellilere”, “özürlülük” ibaresi “engellilik”, “özürlüler”
ibaresi “engelliler” olarak,
ğ) Ek:47’nin ön yüzünde yer alan “ÖZÜRLÜLER İÇİN
PARK KARTI” ifadesi “Engelliler İçin Park Kartı”, arka yüzünde yer alan
“Özürlülere” ifadesi “Engellilere” olarak,
h) SÜRÜCÜLERE UYGULANACAK CEZA PUAN CETVELİ’nin
(ek: 35) TRAFİK KURAL İHLALİNİN KONUSU sütununun 61/o Kanun Maddesi
satırında yer alan “özürlülerin” ibaresi “engellilerin” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 34 ‒ Aynı Yönetmeliğin ekindeki “Sürücü Belgesi
Müracaat Formu (Ek-18)” ve “Sürücü Belgesi (Ek-28)” ekteki şekilde
değiştirilmiş ve aynı Yönetmeliğe “Sürücü Belgesi Yerine Geçen Geçici Belge
(Ek-50)” eklenmiştir.
MADDE 35 ‒
Aynı Yönetmeliğin ekinde yer alan;
a) Sürücülere Uygulanacak Ceza Puanı Cetveli
(Ek-35)’nin 39/1-a ve 39/1-b maddelerine ilişkin satırlar yürürlükten
kaldırılmış,
b) Sürücülere Uygulanacak Ceza Puanı Cetveli
(Ek-35)’nin 34 üncü maddeye ilişkin satırından sonra gelmek üzere 39/2 nci
maddeye ilişkin aşağıdaki satır eklenmiş,
“
|
39/2
|
Sürücü
belgelerinin sınıfına göre sürmeye yetkili oldukları araçların dışındaki
araçları sürmek,
|
20
|
”
|
c) Sürücülere Uygulanacak Ceza Puanı Cetveli
(Ek-35)’nin 48/5 inci maddeye ilişkin satırından sonra gelmek üzere 48/8 ve
48/9 uncu maddelerine ilişkin aşağıdaki satırlar eklenmiştir.
“
|
48/8
|
Uyuşturucu
veya uyarıcı madde alarak araç kullanmak,
|
20
|
|
|
48/9
|
Uyuşturucu
veya uyarıcı maddelerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki
miktarını tespit amacıyla, kollukça teknik cihazlar kullanılmasını kabul
etmemek,
|
20
|
”
|
MADDE 36 ‒
Aynı Yönetmeliğin ekinde yer alan;
a) EK:26,
b) K Sınıfı Sürücü Aday Belgesi Kayıt Defteri
Ek:27,
c) Sürücü Belgesi Sicil Kayıt Defteri Ek:29,
yürürlükten kaldırılmış,
ç) Ek:14’ün birinci sütununun onaltıncı satırında
yer alan “13” ibaresi “16” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 37 ‒
Bu Yönetmeliğin;
a) 8 inci maddesi, 9 uncu maddesi ile değiştirilen
76 ncı maddenin birinci, ikinci, üçüncü ve altıncı fıkraları, 11, 12, 13,
14, 15, 16, 18, 31, 32, 34 üncü maddeleri, 35 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a) ve (b) bentleri ile 36 ncı maddesinin (c) bendi 1/1/2016
tarihinde,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 38 ‒
Bu Yönetmelik hükümlerini
İçişleri, Çevre ve Şehircilik ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanları birlikte yürütür.
Ekler için tıklayınız
|