Piri Reis Üniversitesinden:
PİRİ REİS ÜNİVERSİTESİ SATIN ALMA VE İHALE
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Piri Reis Üniversitesi
tarafından yapılacak ve yaptırılacak her türlü mal ve hizmet alım ve satımı
ile kiralamaya ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Piri Reis Üniversitesinin
ihtiyacı olan inşaat işleri dahil mal ve
hizmetlerin alımı, yapımı, satımı, kiralama işleri, taşıma ve benzeri
işlerin yapılması ve yaptırılması ile ihaleye ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa ve 28/3/1983 tarihli ve 2809
sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun Ek 94 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Başkan/Başkanlık: Üniversitenin Mütevelli Heyet
Başkanını/Başkanlığını,
b) Genel Sekreter: Üniversite Genel Sekreterini,
c) İlgili Birim: Üniversitenin satın alma ve
ihalelerle ilgili birimini,
ç) İlgili Birim Yetkilisi: Rektörlüğe bağlı
akademik ve idari birimlerin yöneticilerini,
d) Kurucu Vakıf: Türk Deniz Eğitim Vakfını,
e) Mali İşler Müdürü/Müdürlüğü: Üniversitenin Mali
İşler Müdürü/Müdürlüğünü,
f) Muayene ve Kabul Komisyonu: Piri Reis
Üniversitesi muayene ve kabul komisyonunu,
g) Müdürlük: Üniversitenin İdari Müdürlüklerini,
ğ) Mütevelli Heyet: Üniversitenin Mütevelli
Heyetini,
h) Rektör: Üniversitenin Rektörünü,
ı) Satın Alma ve İhale Komisyonu: Piri Reis
Üniversitesi Satın Alma ve İhale Komisyonunu,
i) Satın Alma Müdürü/Müdürlüğü: Üniversitenin satın
alma müdürü/müdürlüğünü,
j) Üniversite: Piri Reis Üniversitesini,
k) Yüklenici: Üzerine ihale yapılan ve sözleşme
imzalanan istekliyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonlar, Mali Limitler, Teslim Alma ve Onay
Yetkisi
Komisyonların
oluşumu, mali limitler ve harcama yetkilileri
MADDE 5 – (1) Üniversitenin harcama yetkilisi Başkandır.
Başkan bu yetkisini, Mütevelli Heyetinin kabul ettiği bütçe sınırları
içinde birisi Rektör olmak ve ikisinin müşterek imzası ile ödeme yapmak
üzere Rektör Yardımcıları ve Genel Sekreterden oluşan üç kişiye devredebilir.
(2) Satın alma sorumlusu ve satın alma komisyonu
kararı gerektiren satın almalar için harcama yetkilisi Başkan veya
devredilen harcama yetkilileridir.
(3) Üniversitenin gelir ve gider gerçekleştirme
görevini, Rektör tarafından görevlendirilen Rektör yardımcısı, ilgili Dekan
veya Genel Sekreter yapar.
(4) Satın alma ve ihale komisyonlarına ilişkin
esaslar şunlardır:
a) Satın alma ve ihale komisyonu; bütçe dönemi
başında ilgili Rektör Yardımcısının Başkanlığında Rektör tarafından
görevlendirilen değişik birimlerden iki Öğretim Üyesi, Mali İşler Müdürü ve
Satın Alma Müdürü ile ilgili birim temsilcisinden oluşur. Rektör Yardımcısı
olmaması durumunda Komisyon Başkanlığı görevlendirilen bir Dekan tarafından
yürütülür. Eğitim-öğretimle ilgili olarak laboratuvarlar
için ihtiyaç duyulan geniş kapsamlı mesleki ve teknik bilgi gerektiren
alımlar için Üniversite Yönetim Kurulunca ayrıca Satın Alma Komisyonu
görevlendirilebilir.
b) Muayene ve kabul komisyonu; Rektör tarafından
görevlendirilen uzman bir öğretim elemanının başkanlığında Mali İşler
Müdürlüğü veya Satın Alma Müdürlüğünden görevlendirilen bir personel ile
Taşınır Kayıt Kontrol Yetkilisinden oluşur.
c) Komisyonlar üye tam sayısıyla toplanır ve salt
çoğunlukla karar verir.
(5) Her bütçe yılı başında satın alma yöntemini
belirlemek amacıyla Mütevelli Heyet tarafından, katma değer vergisi dahil edilmeden; doğrudan satın alma rakamı ve ihale ile
satın alma rakamı olarak iki rakam belirlenir.
(6) Mütevelli Heyet üyeleri, üçüncü dereceye kadar
kan ve kayın hısımları ve bunların ortak oldukları şirketler Üniversitenin
satın alma ve ihalelerine katılamazlar.
Satın
Alma ve İhale Komisyonu çalışmaları ve onay belgesi
MADDE 6 – (1) Satın alma ve satın alma onay belgesine
ilişkin esaslar şunlardır:
a) Doğrudan satın alma rakamı altında kalan mal ve
hizmetlerin alımına, yapımına, satımına, kiralama işlerine, taşınmasına,
hizmet ve benzeri işlerin yapılmasına ve yaptırılmasına Satın Alma
Komisyonu tarafından karar verilir.
b) Satın Alma Komisyonu; mal ve hizmetlerin alımı,
yapımı, satımı, kiralama, taşıma, hizmet ve benzeri işlerin yapılması ve
yaptırılmasında piyasa araştırması yapmak üzere geçici veya sürekli görev
yapan alt komisyon oluşturabilir veya komisyon olarak doğrudan piyasa
araştırması yapar ve karar verir.
c) Mal ve hizmetlerin alımı, yapımı, satımı,
kiralama işleri, taşıma, hizmet ve benzeri işlerin yapılması ve yaptırılmasının
mümkün olan en uygun şartlarda gerçekleştirilmesi gerekir.
ç) Mal ve hizmetlerin alımı, yapımı, satımı,
kiralama işleri, taşıma, hizmet ve benzeri işlerin yapılması ve yaptırılmasında
sadece en düşük fiyat değil, istenilen kaliteyi verme kapasitesi, en uygun
fiyat ve ödeme koşulu, istenilen zamanda teslim ve bakım şartlarını taşıyan
teklif tercih edilir.
d) Doğrudan satın alma rakamı üzerinde olan, ancak
ihale ile satın alma rakamı altında kalan satın alma işlerinde ise bu
fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerinde yer alan esaslara ek olarak Satın Alma
Komisyonu tarafından en az üç firmadan teklif alınması gerekir.
e) Tahmini bedeli ihale ile satın alma rakamının
üzerindeki her türlü satın alma işleri ve binaların büyük onarımları için
idari ve teknik şartname hazırlanır. Şartnamelerde, işin mahiyetine göre
istenecek özel ve teknik şartların yanında gerekli hallerde ek hususlara da
yer verilir. Şartnameye göre yeterli görülen firmalardan teklif alınır.
Alınan teklifler İlgili Komisyon Başkanı tarafından incelenir ve karar
verilir.
f) Satın alma onay dosyası, Genel Sekreter
tarafından Satın Alma Müdürlüğüne hazırlatılır. Satın alma onay dosyasında
satın alınacak mal/hizmet hakkında detaylı bilgiler ile Satın Alma ve İhale
Komisyon Kararının da yer alması gerekir. Satın alma onay belgesini; bu
fıkranın (a) ve (d) bentlerindeki sınırlar dikkate alınarak Mütevelli Heyetçe
belirlenen yetki sınırlarına göre Rektörün veya Rektör ile birlikte
Mütevelli Heyet Başkanının imzalaması gerekir. Onay yetkilileri gerekçesini
belirtmek koşulu ile iptal yetkisini de kullanabilirler.
Satın
Alma ve İhale Komisyonu kararını gerektirmeyen işler
MADDE 7 – (1) Değer ve
miktarına bakılmadan elektrik, su, doğalgaz, ulaşım, iletişim giderleri
abonelik sözleşmeleri veya tarifeye bağlı işler gibi acilen yapılması
gereken zorunlu işler ile yapımı, onarımı, alımı ve dağıtımı tek kişi veya
tek kurumun elinde veya yetkisinde bulunan işler, Rektörlükçe belirlenen ve
Mütevelli Heyetçe onaylanan esaslara göre Üniversite tarafından doğrudan
yapılır.
(2) Akademik ve idari personel hizmetleri, günlük
ihtiyaç ve sarf malzemeleri, yedek parçalar, temizlik işleri ve
yazılımların satın alınması, ihale komisyonu kararı olmadan ihtiyaç sahibi
birimlerin talebi ve Rektörün onayı ile doğrudan sağlanır.
(3) Yapımına Mütevelli Heyetçe karar verilen ve
finansmanı Mütevelli Heyetçe sağlanan Üniversite bünyesinde yapılacak tüm
inşaat işleri ile makine teçhizat alım ve harcamaları Mütevelli Heyet
tarafından görevlendirilen komisyonlar tarafından yapılabilir.
Teslim
alma, onay ve ödeme
MADDE 8 – (1) Satın alma işinin tamamlanmasını müteakip üç
iş günü içinde muayene ve kabul komisyonu toplanır. Muayene ve kabul
komisyonu, işin satın alma komisyonunun kararı doğrultusunda tamamlandığını
tespit etmesi halinde ödeme için Satın Alma ve Mali İşler Müdürüne bilgi
verir.
(2) Ödemeler, ödeme yetkisi verilen yetkililer
tarafından yapılır.
(3) Gerekli onayları tamamlanan fatura için, Mali
İşler Müdürlüğü tarafından yüklenici ile anlaşılmış ödeme şartları
çerçevesinde ödeme yapılır.
(4) Bütün ödemelerin banka üzerinden yapılması
gerekir. Çek, senet ve benzeri ödeme araçlarının cirosu ile ödeme yapılmaz.
Damga vergisi ödenmesini gerektiren alımlarda damga vergisi yüklenici
tarafından ödenir.
(5) Muayene ve Kabul Komisyonu satın alınan
demirbaş, elektronik eşya, eğitim malzemeleri, kırtasiye, bilgisayar
programı, bina onarımları, demirbaş onarımları ve benzeri her türlü malı ve
hizmeti inceler; belirtilen evsafa, varsa şartnamedeki evsafa, sözleşmede
belirtilen hususlara uygunluğunu, miktarını kontrol eder ve malı irsaliye
belgesini imzalayarak teslim alır. Muayene ve Kabul Komisyonu, teslim
aldığı her türlü mala ilişkin irsaliyeyi taşınır kayıt ve kontrol
yetkilisine teslim eder.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Avans, Kiralama ve Satım İşlemleri Esasları
Avans
MADDE 9 – (1) Avans tutarı her bütçe döneminde Mütevelli
Heyet tarafından belirlenir. Avans işleri için Rektör tarafından bir
mutemet belirlenir. Üniversite adına açılan banka hesabından Mütevelli
Heyetçe belirlenen tutar kadar, avans için görevlendirilen mutemede nakit
avans verilir.
(2) Avans için görevlendirilen mutemet; nakit
avanstan harcamaları yapar ve harcamaları takiben istek belgelerini,
faturalarını içeren avans kapatma listesini ve dosyasını hazırlar. Avansın
kapatılması için bu dosyanın Rektör tarafından onaylanması gerekir.
(3) Her yıl en geç 31 Ağustos tarihi itibariyle
avans kapatılır, avansın harcanmayan kısmı, avans için görevlendirilen
mutemet tarafından Üniversitenin banka hesabına yatırılarak iade edilir.
Kiralama
işleri
MADDE 10
– (1) Eğitim amacıyla kiralanan
bina, tesis, spor alanı, otopark ve benzeri yerlerin kiraları doğrudan
bütçeden veya kendi usullerine göre Kurucu Vakıf tarafından karşılanır.
(2) Geçici süreyle kiralanan, Üniversitenin
araştırma çalışmaları ve tanıtımına yönelik yerlerin, fuar alanları ve benzeri
kiralamalar dahil, kiralama işlerine ilişkin
esaslar şunlardır:
a) Kiralama işleri için; Rektör tarafından
görevlendirilen bir profesörün başkanlığında, Mali İşler Müdürü ve ilgili
birim yetkilisi olmak üzere toplam üç kişiden oluşan bir Kiralama Komisyonu
oluşturulur.
b) Kiralama işlemi; Kiralama Komisyonunun kararı ve
Başkanın veya yetkisi dâhilinde Rektörün kiralamaya onay vermesi ile
başlatılır.
c) Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin beşinci
fıkrasında yer alan doğrudan satın alma rakamı ve ihale ile satın alma
rakamı kiralama işlemlerinde de esas alınır. Doğrudan satın alma rakamı
altında kalan kiralama işlerinde; Kiralama Komisyonu teklifleri alır,
inceler ve teklifi değerlendirmeye almayı kabul veya ret eder. Doğrudan
satın alma rakamı üzerinde olan, ancak ihale ile satın alma rakamı altında
kalan kiralama işlerinde ise, Kiralama Komisyonu tarafından en az üç
firmadan teklif alınması gerekir.
ç) Tahmini bedeli Mütevelli Heyet tarafından
belirlenen ihale ile satın alma rakamının üzerindeki her türlü kiralama
işleri için idari ve teknik şartname hazırlanır. Şartnameye göre yeterli
görülen firmalardan teklifler alınır. Bu teklifler görüşüyle birlikte
Rektör tarafından Başkanın onayına sunulur.
d) Kiralama Komisyonu kararını takiben Satın Alma
veya Mali İşler Müdürlüğünce kiralama onay belgesi hazırlanır. Bu belgede;
kiralanacak gayrimenkul veya menkulün veya ekipmanın
cinsi, fiyatı, kiralamanın başlangıç ve bitiş tarihi, ödeme aralığı,
tutarı, ödenek türü, ödeneğin yeterliliği gibi bilgiler yer alır. Her
kiralama onay belgesine tarih ve ayrı sıra numarası verilir. Onay işlemi
Başkan veya yetkisi dahilinde Rektör tarafından
imzalanır.
Satım
işleri
MADDE 11
– (1) Üniversite bünyesinde
kullanma ömrü dolmuş veya artık ihtiyaç kalmamış olan demirbaşlar, sarf
malzemeleri, hurda ve diğer atıklar ticari bir değer taşımaları durumunda
teklif alma suretiyle satılabilir. Rektör tarafından Genel Sekreter
başkanlığında oluşturulan üç kişilik bir komisyon bütçe dönemi sonunda
satılabilecek demirbaş, sarf malzemesi hurda ve diğer atıkların bir
listesini yapar ve her birinin birimlerini adet, kilogram, metre ve benzeri
olarak belirler ve Rektörün ön onayına sunar.
(2) Kapalı zarf usulü alınan teklifler komisyon
tarafından değerlendirilir. Uygun bulunan teklif Rektörün onayına sunulur.
Onaylanan teklif ile satım işlemi gerçekleşir.
(3) Satım işlemini takiben demirbaş kütüğüne
yazılmış ve demirbaş numarası verilmiş olan ve satımı gerçekleştirilen
demirbaşlar kütükten düşürülür ve varsa zimmet belgesi iptal edilir.
(4) Satımlardan elde edilen gelirler, Üniversite
tarafından gelir olarak kaydedilir ve bütçede gösterilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 12
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; diğer ilgili mevzuat hükümleri ile Mütevelli Heyet
kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 13
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Piri Reis Üniversitesi Rektörü yürütür.
|