Fatih Üniversitesinden:
FATİH
ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 ‒
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Fatih
Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim, öğretim ve
sınavlar ile ilgili esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; Fatih Üniversitesine bağlı enstitülerde
yürütülen tezli ve tezsiz yüksek lisans, doktora, sanatta yeterlik
programlarından oluşan lisansüstü eğitim-öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 ‒
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14, 44 ve 46 ncı maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 ‒
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) Enstitü: Fatih Üniversitesine bağlı lisansüstü
eğitim-öğretim yapan enstitüleri,
ç) Enstitü Kurulu: Fatih Üniversitesine bağlı
ilgili enstitünün enstitü kurulunu,
d) Enstitü Anabilim Dalı Başkanı: Fatih
Üniversitesine bağlı fakültelerdeki lisansüstü eğitim- öğretim programları
bulunan bölüm başkanlarını,
e) Enstitü Yönetim Kurulu: Fatih Üniversitesine
bağlı ilgili enstitünün enstitü yönetim kurulunu,
f) İngilizce hazırlık programı: Fatih Üniversitesi
Hazırlık Okulu Müdürlüğünde yürütülen İngilizce hazırlık programlarını,
g) Müdür: İlgili enstitü müdürünü,
ğ) Rektörlük: Fatih Üniversitesi Rektörlüğünü,
h) Senato: Fatih Üniversitesi Senatosunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Eğitim-Öğretimle İlgili Esaslar
Lisansüstü
programların kapsamı
MADDE 4 ‒
(1) Lisansüstü öğretimi; aşağıda
tanımlanan yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik düzeylerinde yapılır:
a) Yüksek lisans programı; en az dört yıl süreli
bir yükseköğretim kurumundan lisans diploması veya buna eşdeğer bir derece
almış olanların, bu eğitim üzerine yapacakları öğretim, bilimsel araştırma,
sanat ve uygulama etkinliklerini kapsar. Yüksek lisans programları tezli
veya tezsiz olabilir.
b) Doktora programı; yüksek lisans veya lisans
eğitimi üzerine yapılacak öğretim, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışmasından oluşur.
c) Sanatta yeterlik programı; yüksek lisans veya
lisans eğitimi üzerine yapılacak öğretim, ön yeterlik sınavı, sanatta
yeterlik tez önerisi, sanatta yeterlik tezi ve tez ile bağlantılı
sunum/uygulama performans çalışmalarından oluşur.
ç) Lisansüstü uzaktan öğretim programı; öğretim
elemanı ve öğrencilerin aynı mekânda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi
ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin
planlandığı ve yürütüldüğü öğretim programıdır. Lisansüstü uzaktan öğretim
programı, 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi hükümlerine göre yürütülür.
Öğrenci
kabulü ve ölçütleri
MADDE 5 ‒
(1) Hangi programlara öğrenci
alınacağı ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenip Rektörlüğe
önerilir. Rektörlük, öğrenci kabul edilecek lisansüstü programların
adlarını ve başvuru için gerekli belgeleri, son başvuru tarihini ilan
ederek duyurur. Söz konusu ilan her yarıyıl başında öğrenci almak üzere
verilebilir. Başvuru için istenen belgelerin aslı veya enstitü tarafından
onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin
olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır.
(2) Yüksek lisans programına başvurabilmek için
adayların, lisans öğrenimlerinin son yarıyılında olması veya en az bir
lisans veya eşdeğer yükseköğretim kurumu diplomasına sahip olması gerekir.
Tezli yüksek lisans programlarına başvurularda ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde minimum 55 standart puan almış olması
gerekir. Senato kararı ile farklı puan türünde öğrenci kabul edilebilir.
GRE/GMAT puanlarıyla başvuruda bulunmak isteyen adayların başvurularında
ise Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının belirlediği denklikler esas alınır.
(3) Doktora programına
başvurabilmek için adayların bir lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına,
hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli Tıp, Diş Hekimliği ve
Veteriner Fakülteleri diplomasına, Eczacılık ve Fen Fakültesi lisans veya
yüksek lisans derecesine veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre
bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık
yetkisine sahip olmaları ve ALES’ten başvurduğu
programın puan türünde 55, lisans diplomasıyla başvuranlardan 80, standart
puandan az olmamak koşuluyla ilgili senatoca belirlenecek ALES standart
puanına sahip olmaları gerekir. Yüksek
Lisans Tez Savunmasını yapmış/yapma aşamasında olan öğrenciler koşullu ön
kabul için başvuruda bulunabilirler. Lisans derecesiyle doktora programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya
muadili bir puana sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans derecesiyle
doktoraya başvuracak olanların doktora programlarına kabulünde, ALES puanı
yanı sıra lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu da
değerlendirilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların
sağlaması gereken referans mektubu, neden doktora yapmak istediğini
belirten kompozisyon, uluslararası standart sınavlar benzeri diğer belgeler
ilgili senato tarafından düzenlenen yönetmelikle belirlenir. Ancak doktora programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında
İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Rusça, Arapça, Çince,
Japonca, Farsça dillerinden birinden merkezi yabancı dil sınavından en az
55 puan veya ÖSYM Yönetim Kurulu tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavından bu puan muadili bir puan alınması
zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre
gerekirse yükseltilmesine senato tarafından karar verilir. ALES
puanının % 50'den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye
alınacağı, senato tarafından belirlenir. Enstitüler, yalnız ALES puanı ile
de öğrenci kabul edebilir. ALES'e eşdeğer kabul
edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen eşdeğer puanlar, senato
kararı ile yükseltilebilir. Güzel Sanatlar Fakülteleri ile Konservatuvarlara öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz.
Ancak ilgili üniversite senatosunun kararı ile ALES puanı aranabilir. Bu
durumda aranan ALES puanı ilgili senato tarafından belirlenir.
(4) Lisansüstü programlara öğrenci kabulü için
ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi üzerine, enstitü yönetim
kurulu her program için üç asil ve bir yedek üyeden oluşan bir
değerlendirme kurulu oluşturur.
(5) Tezli yüksek lisans programlarına; lisans
başarı düzeyi, yabancı dil, mülakat ve ALES sonuçları değerlendirilerek
öğrenci kabul edilir. ALES’te alınan puanlar
değerlendirilirken başvurulan programın standart puan türü esas alınır.
Kabul için yapılacak değerlendirmede adaylar aldıkları genel başarı notuna
göre sıralanır. Genel başarı notu; ALES’te alınan
puanın %50’si, lisans öğrenimi sırasında alınan notların ağırlıklı
ortalamasının %25’i ve mülakatta alınan notun %25’inin toplamından oluşur.
Bir adayın yüksek lisans programına kabul edilebilmesi için genel başarı
notunun en az 60 olması gerekir.
(6) Tezsiz yüksek lisans programlarına; lisans
başarı düzeyi, yabancı dil ve mülakat notu değerlendirilerek öğrenci kabul
edilir.
(7) Doktora programlarına; lisans başarı düzeyi,
yüksek lisans başarı düzeyi, yabancı dil, referans mektubu, mülakat ve ALES
sonuçları değerlendirilerek öğrenci kabul edilir. ALES’te
alınan puanlar değerlendirilirken başvurulan programın standart puan türü
esas alınır. Senato kararı ile farklı puan türünde öğrenci kabul
edilebilir. Kabul için yapılacak değerlendirmede adaylar aldıkları genel
başarı notuna göre sıralanır. Genel başarı notu; ALES’te
alınan puanın %50’si, yüksek lisans öğrenimi sırasında alınan notların
ağırlıklı ortalamasının %20’si ve mülakatta alınan notun %30’unun
toplamından oluşur. Bir adayın doktora programına kabul edilebilmesi için
genel başarı notunun en az 60 olması gerekir.
(8) Güzel Sanatlar Fakülteleri ile Konservatuvarlara bağlı bölümlerin anabilim dalı olduğu
lisansüstü programlara öğrenci kabulünde ALES’e
girmiş olma koşulu aranmaz. Bu programlara, lisans başarı düzeyi, yabancı
dil ve mülakat notu değerlendirilerek öğrenci kabul edilir. Kabul için
yapılacak değerlendirmede adaylar aldıkları genel başarı notuna göre
sıralanır. Genel başarı notu; lisans öğrenimi sırasında alınan notların
ağırlıklı ortalamasının % 60’ı ve mülakatta alınan notun %40’ının
toplamından oluşur.
(9) Sanatta yeterlik çalışmasına başvurabilmek için
adayların bir lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve Güzel
Sanatlar Fakülteleri ile Konservatuvarlar
haricinde, ALES’in sözel kısmından 55, lisans
diplomasıyla başvuranlardan 80, standart puandan az olmamak koşuluyla
ilgili senatoca belirlenecek ALES standart puanına sahip olmaları gerekir.
Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına başvuranların lisans
mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya muadili bir puana
sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına
başvuracak olanların sanatta yeterlik programlarına kabulünde, ALES puanı
yanı sıra, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ile mülakat/yetenek
sınavı/portfolyö incelemesi sonucu da
değerlendirilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için
adayların sağlaması gereken referans mektubu, neden sanatta yeterlik yapmak
istediğini belirten kompozisyon, uluslararası standart sınavlar ve benzeri
diğer belgeler ilgili senato tarafından düzenlenen yönetmelikle belirlenir.
Ancak sanatta yeterlik programına öğrenci kabulünde YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca
kabul edilen bir sınavdan bu puan muadili bir puan, yabancı uyruklu
öğrenciler için ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca ve Almanca
dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puan muadili bir
puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların
özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine üniversite senatolarınca karar
verilir. ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne kadar
ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı, ilgili senato tarafından belirlenir.
İlgili üniversite, yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir. ALES’e eşdeğer kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca
ilan edilen eşdeğer puanlar, her bir üniversitenin senato kararları ile
yükseltilebilir. Ancak Güzel Sanatlar Fakülteleri ile Konservatuvarlara
öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz.
(10) Temel Tıp Bilimlerinde
doktora programlarına başvurabilmek için Tıp Fakültesi mezunlarının lisans
diplomasına ve 50 puandan az olmamak koşuluyla ilgili senatoca belirlenecek
Temel Tıp Puanına veya ALES’in sayısal kısmından
55 standart puandan az olmamak koşuluyla ilgili senatoca belirlenecek ALES
standart puanına sahip olmaları; Tıp Fakültesi mezunu olmayanların ise
yüksek lisans diplomasına (Diş Hekimliği ve Veteriner Fakülteleri mezunlarının
lisans derecesine) sahip olmaları, ALES’in
Sayısal kısmından 55 standart puandan az olmamak koşuluyla ilgili senatoca
belirlenecek ALES standart puanına sahip olmaları gerekir. Temel Tıp Puanı, Tıpta Uzmanlık Sınavında (TUS)
Temel Tıp Bilimleri Testi-1 bölümünden elde edilen standart puanın 0,7;
Klinik Tıp Bilimleri Testinden elde edilen standart puanın 0,3 ile
çarpılarak toplanması ile elde edilir. Doktora programlarına öğrenci
kabulünde, Temel Tıp Puanı veya ALES puanı yanı sıra gerekirse, lisans
ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu da
değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için
adayların sağlaması gereken diğer belgeler (referans mektubu, neden doktora
yapmak istediğini belirten kompozisyon, uluslararası standart sınavlar vb.)
ilgili senato tarafından düzenlenen yönetmelikle belirlenir. Ancak Temel Tıp Bilimlerinde doktora programına öğrenci
kabulünde ÜDS’den en az 55 puan veya
Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puan muadili bir
puan, yabancı uyruklu öğrenciler için ana dilleri dışında İngilizce,
Fransızca ve Almanca dillerinden birinden ÜDS’den
en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu
puan muadili bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların
yükseltilmesi konusunda üniversite senatosu yetkilidir. Temel Tıp
Puanının veya ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla
değerlendirmeye alınacağı, senato tarafından belirlenir. İlgili üniversite,
yalnız Temel Tıp Puanı veya ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir.
Yabancı uyruklu adaylarla yurtdışında ikamet eden Türk vatandaşlarının
lisansüstü programlara kabulüne ilişkin usul ve esaslar, Senato tarafından
belirlenir.
(11) Enstitüde lisansüstü eğitim-öğretim
ücretlidir. Ücretler, burs ve indirimler Mütevelli Heyet tarafından belirlenir.
Burs ve indirim iptalleri Senato tarafından belirlenen esaslar kapsamında
yapılır.
Öğrenim
dili, yabancı dil sınavı ve dil hazırlığı
MADDE 6 ‒
(1) Kendi öğrenim dilinde ve
İngilizce eğitim veren programlar hariç, lisansüstü öğretim dili Türkçedir.
(2) İngilizce yürütülen programlar için adaylardan,
başvuru sırasında, bir İngilizce yeterlik sınavı belgesi sunması veya
Üniversite tarafından yapılan dil sınavından başarılı olma şartı aranır.
Senato, belirli programlar için İngilizce dışında veya yanında bir başka
yabancı dil yeterlik koşulunu getirebilir. Senato kabul edilebilecek dil
yeterlik belgelerini ve minimum niteliğini belirler.
(3) Öğrenci kabulü için aranan diğer koşulları
yerine getiren, ancak İngilizce dil yeterliğini istenen belgelerle
belgeleyemeyen adaylar, Üniversitenin İngilizce dil hazırlık programına
kabul edilebilir.
(4) Eğitim dili öğrenim gördüğü lisans programı ile
aynı olan adaylardan yüksek lisans programlarında dil şartı aranmaz.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 7 ‒
(1) Lisansüstü programlarında,
nitelikleri aşağıda belirtilen adayların eksikliklerini gidermek amacıyla
enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun
onayı ile bilimsel hazırlık programı uygulanabilir:
a) Lisans veya yüksek lisans derecesini
başvurdukları yüksek lisans veya doktora programından farklı alanlarda
almış olan adaylar,
b) Lisans veya yüksek lisans derecesini diğer
yükseköğretim kurumlarından almış olan lisansüstü programı adayları.
(2) Bilimsel hazırlık programına bu Yönetmeliğin 4
üncü maddesinde belirtilen esaslara göre öğrenci kabul edilir. Bilimsel
hazırlık programına kabul edilecek öğrencilerin hangi bilim dallarından
olacağı ilgili anabilim dalı başkanlıklarının önerisi ile enstitü yönetim
kurulu tarafından belirlenir.
(3) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler bir alt düzeydeki program dersleri arasından seçilir. Bilimsel
hazırlık programında alınması zorunlu dersler, ilgili lisansüstü programını
tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez. Ancak, bilimsel
hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra
ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler de alabilir.
(4) Bu programda hangi derslerin alınacağı ilgili
enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun
kararı ile belirlenir. Ancak, bu programlardaki derslerin toplam kredisi
iki yarıyıl için yirmi dördü aşamaz.
(5) Bilimsel hazırlık programında da ders, devam,
sınav, başarı ve benzeri konularda bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Bilimsel hazırlık programında geçirilecek sürenin en fazla iki yarıyıla
kadar olan kısmı bu Yönetmelikte belirtilen lisansüstü sürelerine dahil edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında
uzatılamaz.
(6) Bilimsel hazırlık programında alınan derslerin
kredi ve notları lisansüstü mezuniyet ortalamasına katılmaz ve NI notu
verilir.
(7) Bilimsel hazırlık programına kaydolan yüksek
lisans öğrencileri derslere devam etmek, program kapsamında almış olduğu
dersleri en az CC ile başarmış olmak ve en az 2.00 akademik ortalama ile
başarılı olmak zorundadır. Başarısız olunan dersler, sonraki dönemlerde
Anabilim Dalı Başkanı’nın onayı ile lisansüstü dersler ile birlikte alınabilir.
(8) Bilimsel hazırlık programına kaydolan doktora
programı öğrencileri, derslere devam etmek, program kapsamında almış olduğu
dersleri en az CC ile başarmış olmak ve en az 2.50 akademik ortalama ile
başarılı olmak zorundadır. Başarısız olunan dersler, sonraki dönemlerde
Anabilim Dalı Başkanı’nın onayı ile lisansüstü dersler ile birlikte
alınabilir.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 8 ‒
(1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu veya öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak
isteyenler, ilgili enstitü anabilim dalı başkanının önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun kararı ile bazı derslere özel öğrenci olarak kabul
edilebilir. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar öğrencilik haklarından
yararlanamaz. Özel öğrenci kabul koşulları ve bu konudaki diğer esaslar senato
tarafından belirlenir.
(2) Özel öğrencilik süresinde bir sınırlama yoktur.
Bir dönemden fazla ders almak isteyen öğrenci her akademik yarıyıl başında
kaydını yeniler. İngilizce verilen derslere kayıt yaptırmak isteyen öğrenci,
lisansüstü program için istenen İngilizce yeterliğini gösterir belgelerden
birine sahip olmalıdır.
(3) Özel öğrenci tez çalışması yapamaz ve sadece
lisansüstü programlardan ders alabilir.
(4) Özel öğrenci olarak alınacak dersler ücretli
olup, ödenecek ücret her yıl Mütevelli Heyet tarafından belirlenir.
(5) Özel öğrenci olmak, Fatih Üniversitesinin
herhangi bir lisansüstü programına kayıt hakkı vermez. Özel öğrenci,
öğrencilik haklarından yararlanamaz, ancak akademik imkânlardan
yararlanabilir.
(6) Özel öğrenci, bu Yönetmeliğe ve Senato
esaslarına uyar. Bu öğrenciye dönem sonunda başarı durumunu gösteren bir
belge verilir.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 9 ‒
(1) Üniversitenin başka bir
enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü
programında en az bir yarıyıl tamamlamış olan başarılı bir öğrenci, ilgili
dönem kontenjanı dahilinde lisansüstü programlara
yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Yatay geçiş yoluyla öğrenci alacak
programların, öğrencilerde aranacak koşullar ve kontenjanlara ilişkin
bilgiler, anabilim dalı başkanlığı tarafından ilgili enstitüye iletilir.
(2) Öğrenci önceki yükseköğretim kurumunda doktora
yeterlik sınavını başarmış olsa bile tekrar doktora yeterlik sınavına
girmek ve başarmak zorundadır.
Derslerin
açılması, programa ve derse kayıt
MADDE 10 ‒
(1) Genel başarı notlarına göre
başvurdukları lisansüstü programa girme hakkını kazanan öğrenciler ilgili
enstitü tarafından ilan edilir.
(2) Programda yer alacak dersler ve her bir dersin
açılabilmesi için en az kaç öğrencinin olması gerektiğine ilgili enstitü
yönetim kurulu tarafından karar verilir.
(3) Lisansüstü programlarda en az iki derse kayıt
yaptırmak zorunludur. Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile bu sayı
değiştirilebilir.
Ders
saydırma
MADDE 11 ‒
(1) Öğrencilerin özel öğrencilik,
farklı üniversitelerden yatay geçiş, ilişiklerinin kesildiği daha önceki
lisansüstü programından alıp başarılı olduğu dersler saydırılabilir. Bu
işlem anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile sonuçlandırılır.
Derslerin
kredi değeri, AKTS kredisi, sınavları ve değerlendirme
MADDE 12 ‒
(1) Bir lisansüstü dersin kredi
değeri, bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders saatinin
tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuvar
saatinin yarısının toplamıdır. AKTS, bir dersin hedeflenen öğrenme
çıktılarını kazandırmak amacıyla planlanan öğrenim aktivitelerini başarıyla
tamamlamak için gerekli zamanı temel alarak belirlenen iş yüküne dayanan
kredi sistemidir.
(2) Uzaktan eğitim-öğretim yapan programlar hariç,
lisansüstü programlarda devam zorunluluğu bulunmaktadır. Daha önce devam
koşulu bir kere sağlanmış derslerde devam şartı aranmaz.
(3) Öğrenciler derslere, uygulamalara, sınavlara ve
öğretim elemanının gerekli gördüğü tüm akademik çalışmalara katılmak
zorundadır.
(4) Gerekli durumlarda ders ve sınavlar, hafta içi
mesai saatleri bitiminden sonra ve/veya cumartesi ve pazar günlerinde de
yapılabilir.
(5) Bir öğrenciye; aldığı her ders için öğretim
elemanları tarafından aşağıda belirtilen başarı puanları, başarı
puanlarının karşılığı harf notları ve katsayıları verilir:
Harf Notu Katsayı Puan
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 75-79
CC 2.00 70-74
FF 0.00 0-69
(6) Ortalamalara katılmayan notlar şunlardır:
a) I (Eksik) notu; hastalık veya geçerli başka bir
nedenle dönem içinde başarılı olduğu halde ders için gerekli koşulları
tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci, herhangi bir dersten (I) notu
aldığı takdirde, notların enstitüye teslim tarihinden itibaren onbeş gün içinde eksiklerini tamamlayarak bir not almak
zorundadır. Aksi halde (I) notu kendiliğinden (FF) haline gelir. Ancak,
uzayan bir hastalık ve benzeri hallerde, ilgili enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayıyla (I) notunun
süresi bir sonraki kayıt döneminin başlangıcına kadar uzatılabilir.
b) S (Yeterli) notu; kredisiz derslerde, tez
çalışmalarında ve dönem projesinde başarılı öğrencilere verilir.
c) U (Yetersiz) notu; kredisiz derslerde, tez
çalışmalarında ve dönem projesinde başarısız olan öğrencilere verilir.
ç) P (Gelişmekte olan) notu; tez çalışmalarını
başarı ile sürdüren öğrencilere verilir.
d) NI (Katılmamıştır) notu; fazladan alınan dersi
tanımlamak için ilgili dersten alınan harf notu ile birlikte gösterilir.
e) NA (Devamsız) notu; derse devam yükümlülüklerini
yerine getirmeyen veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine
getirmediği için başarısız olan öğrencilere öğretim elemanınca verilir.
(NA) notu, not ortalaması hesabında (FF) notu işlemi görür.
(7) Ağırlıklı genel not ortalaması, her dersten
alınan başarı notunun sayısal değerinin o dersin kredisi ile çarpımından
elde edilen değerlerin toplamının bu derslerin kredilerinin toplamına
bölünmesi ile bulunan değerdir. Sonuç; noktadan sonra iki hane üzerinden
yuvarlatılarak verilir.
(8) Dersleri başarı ile tamamlamış sayılmak için
ağırlıklı genel not ortalamasının Yüksek Lisans Programları için en az
2.50, Doktora programları için en az 3.00 olması gerekir. Dersleri başarı
ile tamamlayamayan öğrenciler yeteri kadar dersi tekrarlayarak gerekli
başarı şartını sağlamak zorundadırlar.
(9) Bir dersten başarılı sayılmak için başarı
notunun en az CC (2.00) olması gerekir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 13 ‒ (1) Öğrenci almış olduğu dersin yarıyıl sonunda
ilan edilen başarı notuna, ilan tarihinden itibaren bir hafta içerisinde,
dilekçesini Enstitü Müdürlüğüne teslim ederek itirazda bulunabilir. İtiraz,
maddi hata yönünden ilgili öğretim elemanı tarafından incelenir. İtirazda
bulunan öğrencinin başarı notu enstitü yönetim kurulunda görüşülerek
kesinleşir.
Başarısızlık
nedeniyle ders tekrarlama ve fazladan alınan dersler
MADDE 14 ‒
(1) Seçimlik bir dersten (FF) notu
alan öğrenci, bu dersi ilk açıldığında tekrarlar veya bu dersin yerine
başka bir dersi alabilir.
(2) Tekrar edilen veya yeni dersten alınan ders
başarı notu, (FF) notunun yerine geçer, ancak (FF) notu akademik kayıtlarda
ve not dökümünde öğrenci mezun olana kadar gösterilir. Fazladan alınan
dersler öğrencinin talebi üzerine transkripten
çıkarılır.
Mazeret
ve izinler
MADDE 15 ‒
(1) Öğrencinin haklı ve geçerli
nedenlerle eğitim-öğretim yılı başlangıcından itibaren en geç otuz gün
içerisinde müracaat etmesi halinde ilgili yönetim kurulu kararıyla yüksek
lisans programlarında 2, doktora programlarında azami 4 yarıyıl izin
verilebilir. Öğrenci izinli sayıldığı her yarıyıl için tek ders ücreti
ödemek zorundadır.
(2) Hastalık, tabii afetler, tutukluluk, ekonomik
nedenler, mahkumiyet ve askerlik tecilinin kaldırılması
gibi öğrencinin mazeret olarak beyan edeceği, ilgili yönetim kurulunun
uygun göreceği nedenlerle yarıyıl içinde de izin verilebilir. Ancak bu
durumdaki öğrencilere ödedikleri öğretim ücreti iade edilmez.
(3) İkinci fıkrada belirtilen nedenlerle izin
istenilmesi halinde öğrencinin, olayın meydana gelmesinden itibaren en geç
yirmi gün içinde Enstitü Müdürlüğüne başvurması ve olayı gerekli belgelerle
kanıtlaması gerekir. Söz konusu nedenlerin devamı halinde ilgili yönetim
kurulunca izin süresi uzatılabilir.
(4) İzinli sayılan öğrenci derslere devam edemez ve
izinli olduğu dönemde yarıyıl sonu sınavlarına giremez.
(5) İzinli sayılan süreler, öğrenim süresinden
sayılmaz.
Yüksek
lisans programları
MADDE 16 ‒
(1) Yüksek lisans programları
tezli ve tezsiz olarak iki şekilde yürütülür. Tezli ve tezsiz yüksek lisans
programları arasında geçiş Senato tarafından belirlenen esaslara göre
yapılır. Geçiş yapan öğrencinin ilk programda geçirdiği süre, geçiş yaptığı
program için öngörülen süreden sayılır. Geçiş başvuruları her öğrenim
yarıyılı başında yapılabilir ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının
uygun görüşü alınarak enstitü yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 17 ‒
(1) Tezli yüksek lisans
programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme,
bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır. Bu
program toplam yirmibir krediden az olmamak üzere
en az yedi adet ders, seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Derslerden
zorunlu olanlar ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ile
enstitü kurulu tarafından tespit edilir. Seminer dersi ve tez çalışması
kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci en
geç üçüncü yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt
yaptırmak zorundadır.
(2) Öğrenciler, kendilerine bu Yönetmeliğin 13 üncü
maddesi uyarınca bir tez danışmanı atanıncaya kadar alacakları dersleri,
ilgili enstitü anabilim dalı başkanı veya anabilim dalı başkanlığı
tarafından görevlendirilecek program koordinatörüne danışarak belirler.
Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında
alınmamış olması koşuluyla, “3XX” veya “4XX” kodlu lisans derslerinden
seçilebilir. Ayrıca ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında
verilmekte olan derslerden de seçilebilir.
Süre
MADDE 18 ‒
(1) Tezli yüksek lisans programını
tamamlama süresi azami altı yarıyıldır. Derslerini, seminer dersini ve tez
çalışmasını başarı ile tamamlamış öğrenciler Enstitü Yönetim Kurulu kararı
ile daha kısa sürede mezun olabilirler.
(2) Öğrenci; daha önce herhangi bir yüksek lisans
programında almış ve başarmış olduğu derslerinin, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararıyla sayılması
sonucu, mezuniyet için gerekli şartları belirtilen sürelerden önce
sağlaması halinde daha kısa sürede mezun olabilir.
(3) Tezli yüksek lisans programını azami 6 yarıyıl
içinde başarı ile tamamlayamayanlar, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen koşullara göre ilgili döneme
ait öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimlerine devam etmek için
kayıt yaptırabilir. Bu durumda, ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama
hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik
statüleri devam eder.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 19 ‒
(1) Tezli yüksek lisans
programında, enstitü anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için bir tez
konusu ve tez danışmanını en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar ilgili
enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu önerisi ilgili enstitü
yönetim kurulu onayı ile kesinleşir. Tez çalışmasının niteliğinin birden
fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanır.
(2) Tez danışmanı ilgili enstitü anabilim dalında
görevli öğretim üyeleri, olmadığı takdirde Üniversite içindeki başka bir
anabilim dalındaki öğretim üyeleri veya ilgili enstitü anabilim dalındaki
doktoralı veya alanında ihtisas yapmış öğretim görevlileri arasından
seçilebilir. Danışman veya tez konusu değişikliği, öğrencinin ve danışmanın
önerisi, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile gerçekleşir.
Seminer
dersi
MADDE 20 ‒
(1) İkinci yarıyıl sonuna kadar
tez danışmanını ve konusunu belirleyerek enstitüye bildiren öğrenci, en geç
üçüncü yarıyıl başında seminer dersine kayıt yaptırmak ve aynı dönem
içerisinde tez konusuyla ilgili semineri vermek zorundadır.
(2) Öğrenci seminer dersine ilişkin talep formunu
seminer tarihinden en az bir hafta önce enstitüye verir. Seminer sunumu
enstitü tarafından ilan edilir. Seminer sunumu program koordinatörü/tez
danışmanı ve ilgili programdan en az bir öğretim üyesi ve dinleyicilerin
katılımıyla yapılır.
(3) Seminer bitiminde, program koordinatörü/tez
danışmanı ve ilgili programdan seminer sunumuna katılan öğretim elemanınca
imzalanan seminer tutanağı aynı gün enstitüye verilir. Tutanakta sonuç
başarılı ise S, başarısız ise U notu verilir. Başarısız olan öğrenci
seminer dersini bir sonraki dönem tekrar alır.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 21 ‒
(1) Tezli yüksek lisans
programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları, ilgili kurul tarafından
önerilip Senato tarafından onaylanan tez yazım esaslarına uygun biçimde
yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Yüksek lisans tez jürisi, ilgili enstitü
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile
atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı ve en az biri Üniversite
içindeki başka bir anabilim dalından veya başka bir yükseköğretim
kurumundan olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç
öğretim üyesinden oluşması durumunda, ikinci tez danışmanı jüri üyesi
olamaz. Tezin eş danışmanının olması durumunda beş kişilik jüri
oluşturulur.
(3) Jüri üyeleri söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez sınavına alır. Tez sınavının tarihi ve saati jüri başkanı tarafından
ilgili enstitüye en geç bir hafta önceden bildirilir. Enstitü tez sınavıyla
ilgili bilgileri ilan eder. Tez sınavı, tez çalışmasının savunulması ve
bunu izleyen soru ve cevap bölümünden oluşur.
(4) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü
anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili
enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen
öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde
yeniden savunur. Tezi reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada reddedilen
öğrenciye yeni bir tez konusu verilir veya öğrencinin talepte bulunması
halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve
benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek
lisans diploması verilerek programla ilişkisi sona erdirilir. Kendisine
yeni bir tez konusu verilen öğrenci ilgili döneme ait öğrenci katkı payı
veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu ile öğrenimine devam etmek için
kayıt yaptırabilir. Bu durumda, tez ile ilgili şartları yerine getirmek ve
sınavlara katılmak hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan
yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.
Yüksek
lisans diploması ve mezuniyet
MADDE 22 ‒
(1) Tezli yüksek lisans
programından mezun olmak için müfredatta yer alan tüm derslerin başarılmış
olması, müfredat derslerinin ağırlıklı not ortalamasının en az 2.50 olması
ve öğrencinin eğitim ücreti borcu bulunmaması gerekir. Tez sınavında
başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans
tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden
uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması
verilir.
(2) Sınav tarihinden itibaren bir ay içinde tezini
teslim edemeyen öğrenci, bir hafta içinde geçerli mazeretini bildiren bir
dilekçe ile ilgili enstitüye başvurarak ek süre talep edebilir. Süresinde
müracaat eden ve mazereti kabul edilen öğrenciye en çok iki ay ek süre
verilir. Bu süre sonunda da tezini teslim etmeyen öğrenci tez dersine
indirimsiz olarak kayıt yaptırarak mezun olur.
(3) Yüksek lisans diploması üzerinde, öğrencinin
izlemiş olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 23 ‒
(1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı; öğrenciye mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve
mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir. Bu program toplam
30 krediden az olmamak koşuluyla en az on adet ders ve dönem projesinden
oluşur. Dönem projesi kredisiz olup başarılı veya başarısız şeklinde
değerlendirilir. Öğrenci, dönem projesinin alındığı yarıyılda dönem
projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı bir rapor vermek
zorundadır.
(2) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üç tanesi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşulu ile lisans derslerinden
seçilebilir.
Danışman
atanması
MADDE 24 ‒
(1) İlgili enstitü anabilim dalı
başkanlığı, en geç birinci yarıyılın sonuna kadar her öğrenci için ders
seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir
danışman belirler. Danışman; ilgili anabilim dalındaki öğretim üyeleri, o
enstitü anabilim dalında bu nitelikte bir öğretim üyesi bulunmadığı veya
sayıca yeterli olmadığı durumlarda Üniversite içi veya dışındaki başka bir
anabilim dalındaki öğretim üyeleri veya ilgili enstitü anabilim dalındaki
doktoralı veya alanında ihtisas yapmış öğretim görevlileri arasından
belirlenir.
Süre
MADDE 25 ‒
(1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi azami altı yarıyıldır.
(2) Yüksek lisans öğrencileri; her yarıyıl,
akademik takvimde belirtilen tarihlerde kayıt yenilemek zorundadır.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 26 ‒
(1) Kredili derslerini ve dönem
projesini başarıyla tamamlayan yüksek lisans öğrencisine tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
(2) Yüksek lisans diploması üzerinde, öğrencinin
izlemiş olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
(3) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
başvurdukları yükseköğretim kurumunca tezli yüksek lisans programı için
belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek
lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans
programında alınan dersler enstitü yönetim kurulu kararıyla tezli yüksek
lisans programındaki derslerin yerine sayılır. Tezsiz yüksek lisans
programlarından tezli yüksek lisans programlarına geçiş koşulları Senato
tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Doktora Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 27 ‒
(1) Doktora programının amacı;
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışması
sonunda hazırlanacak tezin;
a) Bilime yenilik getirme,
b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme,
c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden birini taşıması gerekir.
(2) Doktora programı, yüksek lisans derecesi olan
öğrenciler için toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet
ders, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. Lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için ise en az 42 kredilik ondört adet ders, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışmasından oluşur.
(3) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora
kredisine sayılmaz.
Süre
MADDE 28 ‒
(1) Doktora programını tamamlama
süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için azami süre oniki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için
azami onsekiz yarıyıldır. Ancak ders muafiyeti
bulunan veya tezini daha kısa sürede savunabileceği danışmanı tarafından
belirlenen öğrenciler için bu süre, ilgili enstitü yönetim kurulu kararı
ile indirilebilir. Bu süre içerisinde, lisans mezunu olarak kabul
edilenlerde en az dört yarıyıl, yüksek lisans mezunu olarak kabul
edilenlerde ise en az üç yarıyıl tez dersine kayıt yaptırılmış olması
gerekir.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre sonunda kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan
veya bu süre sonunda derslerini başarıyla tamamlamış olsa dahi GPA 3.00’ın
altında kalan öğrenci, not ortalamasını sağlayana kadar derslerini tekrar
alır.
(3) Kredili derslerini başarıyla
bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen,
ancak tez çalışmasını birinci fıkradaki süre sonuna kadar tamamlayamadığı
için tez sınavına giremeyen bir öğrenciye, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile tezini jüri
önünde savunması için her seferinde en az altı ay olmak üzere yeni süreler
verilir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 29 ‒
(1) İlgili anabilim dalı
başkanlığı, yüksek lisans derecesi ile kabul edilen her öğrenci için en geç
üçüncü yarıyılın başına, lisans derecesi ile kabul edilen her öğrenci için
beşinci yarıyılın başına kadar ilgili enstitüye bir tez danışmanı önerir.
Tez danışmanı önerisi, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir.
Tez danışmanı ilgili enstitü anabilim dalında görevli öğretim üyeleri,
olmadığı takdirde üniversite içindeki başka bir anabilim dalındaki öğretim
üyeleri arasından seçilebilir. Tez danışmanının yüksek lisans derecesi ile
kabul edilenler için en geç üçüncü yarıyılın başına; lisans derecesi ile
kabul edilenler için ise en geç beşinci yarıyılın başına kadar atanması
zorunludur. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği
durumlarda ikinci tez danışmanı atanabilir. İkinci tez danışmanının doktora
derecesine sahip olması gerekir. Tez danışmanı ilgili enstitü yönetim
kurulunca tespit edilen esaslar çerçevesinde tez konusunu belirleyip ilgili
enstitüye bildirir.
Yeterlik sınavı
MADDE 30 ‒
(1) Yeterlik sınavının amacı;
öğrencinin temel konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda
derinliğine bilgi sahibi olup olmadığının sınanmasıdır. Yeterlik sınavları
Kasım ve Mayıs aylarında yılda iki kez yapılır.
(2) Öğrenci derslerini başarıyla tamamladığında
yeterlik sınavına girebilir. Ancak, yüksek lisans derecesi ile kabul
edilmiş öğrenciler en geç beşinci yarıyılın; lisans derecesi ile kabul
edilmiş öğrenciler en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına
girmek zorundadır.
(3) Yeterlik sınavları, ilgili anabilim dalı
başkanlığı tarafından önerilip enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan
ve sürekli görev yapan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından
düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak ve
değerlendirmek amacı ile beş üyeli sınav jürileri kurabilir. Komite ve
sınav jürileri en az doktora derecesine sahip öğretim elemanlarından
oluşur.
(4) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak
iki bölüm halinde yapılır. Öğrencinin doktora yeterlik sınavında başarılı
olabilmesi için yazılı ve sözlü sınavların her birinden 100 tam puan
üzerinden en az 70 alması gerekir. Yazılı sınavdan 70 alamayan öğrenci
sözlü sınava giremez, sözlü sınavdan başarısız olan öğrencinin bir sonraki
yeterlik sınavına girişinde, yazılı sınavda başarılı olduğundan dolayı
sadece sözlü sınava girer. Doktora yeterlik komitesi, sınav jüri önerileri
ve öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek
öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu
karar, ilgili anabilim dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün
içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Doktora Yeterlik Sınavına ilk
kez veya başarısızlık nedeniyle tekrar girecek öğrencilerin, yeterlik
sınavına girecekleri her dönem ilgili anabilim dalı başkanlığınca açılan
yeterlik sınavı ile ilgili derse kayıt yaptırması gerekmektedir.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci bir
sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır.
(6) Doktora yeterlik komitesi; yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi
miktarının 1/3’ünü geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir.
(7) Lisans derecesi ile kabul edilmiş ve en az yedi
dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci, yüksek lisans programına
geçebilir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 31 ‒
(1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun onayı ile bir ay içinde tez konusu ile ilgili bir tez
izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede öğrencinin danışmanının dışında anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır.
Çok disiplinli anabilim/anasanat dallarında
gerekli durumlarda anabilim/anasanat dalı
kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile her iki üye
anabilim/anasanat dalı dışından seçilebilir.
İkinci tez danışmanının bulunması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse
komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulunun onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 32 ‒
(1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde; yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az onbeş
gün önce komite üyelerine dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul veya reddine salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, ilgili
anabilim dalı başkanlığınca tez önerisi savunmasını izleyen üç gün içinde
ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, ilgili enstitü
yönetim kurulunca tespit edilen esaslar çerçevesinde yeni bir danışman ve
tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir tez izleme
komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci
üç ay içinde; danışman ve konu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar
tez önerisi savunmasına alınır.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran veya Temmuz- Aralık ayları arasında olmak
üzere yılda iki kez salt çoğunlukla toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden
en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda, o
ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir yıl sonraki dönemde yapılacak
çalışma planı belirtilir.
(5) Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından
başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 33 ‒
(1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları ilgili kurul tarafından kabul edilen
kurallara uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak
zorundadır.
(2) Doktora tez jürisi, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile atanır. Jüri,
üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az
biri başka bir yükseköğretim kurumunun aynı veya yakın anabilim dalında
görevli öğretim üyesi olmak üzere beş kişiden oluşur.
(3) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur.
(4) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri, tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme
kararı verir. Bu karar, ilgili anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını
izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde düzeltmeleri yaparak
tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Tezi reddedilen veya düzeltme
sonrası savunmada tezi reddedilen öğrenciye yeni bir tez konusu verilir.
Lisans derecesi ile doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı
olamayanlar için talepleri halinde kredi yükü, proje vb. diğer şartları
yerine getirmiş olması kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması
verilir.
Doktora
diploması
MADDE 34 ‒ (1) Tez
sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla doktora
tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını iki adet elektronik kopyasını, tez
sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden,
eğitim ücreti borcu bulunmayan ve tezi şekil yönünden uygun bulunan doktora
öğrencisine doktora diploması verilir. Diplomanın aslı hazırlanıncaya kadar diploma yerine
geçen geçici mezuniyet belgesi verilebilir.
(2) Doktora diploması üzerinde, öğrencinin izlemiş
olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 35 ‒
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; 1/7/1996 tarihli ve 22683 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
hükümleri ile Senato ve enstitü yönetim kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 36 ‒
(1) 15/4/2009
tarihli ve 27201 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Fatih Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 37 ‒
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 38 ‒
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Fatih Üniversitesi Rektörü yürütür.
|