Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 397)’NDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SIRA NO: 447)
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun1 ilgili maddelerinin verdiği yetki
çerçevesinde yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 3972)’nde aşağıdaki düzenlemelerin yapılmasına gerek
duyulmuştur.
1. Tebliğin “5.1.1. Bilgi İşlem Sistemlerinin Entegre
Edilmesi Yoluyla Kullanım” başlıklı bölümünün ikinci paragrafı aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bununla birlikte mükellefler, elektronik fatura
gönderme ve alma işlemlerini teknik yeterliliğe sahip, Başkanlıktan özel entegrasyon izni almış mükelleflerin bilgi işlem sistemi
vasıtasıyla da gerçekleştirebilirler. Özel entegrasyon
izni almak isteyen mükellefler, e-Fatura Uygulamasına başvuru için gerekli
belgelerin yanında özel entegrasyon talebini içeren bir dilekçe ve ekinde
Özel Entegrasyon Bilgi İşlem Sistem Raporu (BİS) ile Başkanlığa başvuru yapacaklardır.
Özel entegrasyon yapmak isteyen mükelleflerin www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan teknik
kılavuzlara uygun bilgi işlem altyapısını kurmaları zorunludur.
Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, hizmet
verdikleri mükelleflere ait e-fatura bilgilerini e-fatura oluşturma,
imzalama, gönderme ve alma amacı dışında kullanamaz ve işleme taraf
olanların yazılı izni olmaksızın üçüncü kişilerle paylaşamazlar. Özel entegratörler bu faaliyetleri kapsamında elde ettiği
ticari sır niteliğindeki e-fatura bilgilerinin güvenliğinden ve
gizliliğinden sorumludurlar. Bu amaca aykırı olarak işleme taraf olmayan
üçüncü kişilerle e-fatura bilgilerini paylaştığı tespit olunan özel entegratörlerin diğer Kanunların öngördüğü cezai
sorumlulukları dışında ayrıca Başkanlık tarafından özel entegratörlük
izinleri iptal edilebilir. Başkanlık ayrıca özel entegrasyon
yapan mükellefler için ilave yükümlülük belirlemeye ve istediğinde ulusal
ve uluslararası standartlara uyma zorunluluğu getirmeye yetkilidir.
Mükellefin, elektronik fatura gönderip alma işlemini özel entegrasyon izni alan mükelleflere ait bilgi işlem
sistemi vasıtasıyla gerçekleştirmesi, muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan
kaldırmaz. Elektronik fatura gönderip alma işleminde kullanılan bilgi işlem
sistemi yazılım ve donanım alt yapısının Türkiye Cumhuriyeti sınırları
içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu yerlerde
bulunması zorunludur. Özel entegrasyon izni alan
mükelleflerin listesi www.efatura.gov.tr internet
adresinden yayımlanacaktır.”
2. Tebliğin “6. e-Faturanın Muhafaza ve İbraz
Yükümlülüğü” başlıklı bölümünün beşinci paragrafı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Başka mükelleflere ait elektronik faturaları
saklama hizmeti verenler, elektronik fatura uygulamasını bilgi işlem
sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle kullanmak
zorundadır. Elektronik Fatura Saklama Hizmeti verecek mükelleflerin
Başkanlığa "Elektronik Fatura Saklama Hizmeti Başvuru Formu ve
Taahhütnamesi" ile başvuru yaparak saklama izni almaları zorunludur.
Bu amaçla başvuru yapacak mükelleflerin başvuru dilekçesi ekinde Bilgi
İşlem Sistem Raporunu (BİS) göndermesi gerekmektedir. Başkanlıktan saklama
hizmeti verme izni alan kuruluşlar, hizmet verdikleri mükelleflere ait
e-fatura bilgilerini saklama/muhafaza amacı dışında kullanamaz ve işleme
taraf olanların yazılı izni olmaksızın üçüncü kişilerle paylaşamazlar.
Saklama Hizmeti veren kuruluşlar, bu faaliyetleri kapsamında elde ettiği
ticari sır niteliğindeki e-fatura bilgilerinin güvenliğinden ve
gizliliğinden sorumludurlar. Bu amaca aykırı olarak işleme taraf olmayan
üçüncü kişilerle e-fatura bilgilerini paylaştığı tespit olunan saklama
hizmeti veren kuruluşların diğer Kanunların öngördüğü cezai sorumlulukları
dışında ayrıca Başkanlık tarafından saklama hizmeti verme izinleri iptal
edilebilir. Başkanlıktan elektronik fatura saklama hizmeti izni almadan
saklama yapılması Başkanlık nezdinde hüküm ifade etmez. Saklama izni alan
mükelleflerin listesi www.efatura.gov.tr internet
adresinde yayımlanmaktadır. Saklama koşulları ve saklama hizmeti verecek
mükellefin uyması gereken diğer kurallar www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayımlanan teknik kılavuzlarda açıklanmıştır.”
3. Tebliğin “9. Sorumluluk ve Cezai Müeyyideler”
başlıklı bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Başkanlık tarafından bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan teknik
kılavuzlarda yer alan usul ve esaslara aykırı biçimde e-Fatura düzenleyen
mükellefler hakkında, işledikleri fiile göre Vergi Usul Kanununda öngörülen
cezalar uygulanır.
Mükellefler, e-Fatura Uygulaması kapsamında oluşturdukları
elektronik belgelerde yer verdikleri bilgilerin gerçek duruma uygunluğunu
sağlamaktan sorumlu olup, bu çerçevede Başkanlığın herhangi bir sorumluluğu
bulunmamaktadır.
e-Fatura düzenleme yetkisi bulunan mükelleflerin
gerek kendi sistemlerinde gerekse e-Fatura Uygulamasında meydana
gelebilecek arıza ve kesinti durumlarında fatura düzenleyebilmek için
yeteri kadar basılı kağıt fatura bulundurmaları zorunludur.
Başkanlık, gerek görmesi halinde uygulamadan
yararlanan mükelleflerin bilgi işlem sistemini/sistemlerini denetleme
yetkisine sahiptir. Bu denetimler sırasında mükellefler, gerekli her türlü
imkânı (uygun donanım ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve uzman
personel gibi) sağlamak zorundadır.
Mükellefler, bilgi işlem sistemini/sistemlerini
oluşturan yazılım, donanım, dosya, dokümantasyon ve diğer unsurları, hiçbir
şekilde kısmen veya tamamen vergi inceleme elemanlarının ve Başkanlıkça
görevlendirilecek personelin erişimini ve denetimini engelleyecek bir
sözleşme veya lisansa konu edemez.
Bu Tebliğ kapsamında bilgi işlem sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle elektronik fatura uygulamasından
yararlanan mükellefler, sistemlerini kesintisiz 7 gün 24 saat fatura ve
ilgili mesajları alabilir ve gönderebilir halde açık tutmak zorundadırlar.
Mücbir sebepler dışında bu zorunluluğa uymayan mükelleflerin entegrasyon izinleri iptal edilecek olup, Başkanlık
tarafından portal hesapları otomatik olarak
açılacaktır. Entegrasyon izni iptal edilen ve portal
hesapları açılan mükellefler isterlerse Başkanlıktan izin almış bir özel entegratör ile de anlaşabilir ve elektronik fatura
uygulamasını özel entegrasyon yöntemi ile de
kullanabilirler.
Bilgi işlem sistemlerinin entegrasyonu
yöntemiyle elektronik fatura uygulamasından yararlanan mükellefler,
sistemleri üzerinde yapacakları bakım, onarım, gözden geçirme vb. işlemler
nedeniyle sistemlerine erişim kesintiye uğrayacak ise bu kesintiden önceki
üç işgünü içerisinde hangi tarihte ve ne kadar süreyle sistemlerinin
kesintiye uğrayacağını Gelir İdaresi Başkanlığı’na bildirmekle
yükümlüdürler. Kesinti süresi hiçbir surette iki günü aşamaz.
Elektronik fatura uygulamasına dâhil olan
mükelleflerin elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan diğer mükelleflere
düzenleyecekleri faturaların elektronik fatura olması zorunludur. Bu
zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununda öngörülen
cezai hükümler uygulanacaktır.
Elektronik fatura uygulamasına dâhil olan
mükelleflerin, elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan diğer
mükellefler tarafından gönderilen elektronik faturaları almaları
zorunludur. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Vergi Usul
Kanununun ilgili hükümlerinde belirtilen fatura almayan mükelleflere tatbik
olunan cezai hükümlerin uygulanacağı tabiidir.”
Tebliğ olunur.
––––––––––––––––––––
1 10/1/1961 tarihli
ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
2 5/3/2010 tarihli
ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
|