Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 415)’NDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SIRA NO: 446)
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun1 ilgili maddelerinin verdiği yetki çerçevesinde
yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 4152)’nde aşağıdaki düzenlemelerin yapılmasına gerek
duyulmuştur.
1. Tebliğin “Tanımlar ve Kısaltmalar” başlıklı 2 nci bölümünde yer alan “Güvenli Elektronik İmza” tanımı
yürürlükten kaldırılmış ve aynı bölüme aşağıdaki tanımlar eklenmiştir.
“Bilgi İşlem Sistemi: Mükelleflerin belgelerini
elektronik ortamda oluşturmak, kaydetmek, muhafaza etmek ve ilgili diğer
işlemlerini gerçekleştirmek amacı ile doğrudan ya da dolaylı olarak
kullandıkları her türlü yazılım ve donanım ile saklama ortamlarını,
Elektronik Bilet Uygulaması (e-Bilet Uygulaması):
Başkanlık tarafından belirlenen standartlara uygun olarak biletin
elektronik ortamda oluşturulması, imzalanması, elektronik ortamda
muhafazası, ibrazı ve raporlamasını kapsayan uygulamayı,
Elektronik Bilet Raporu (e-Bilet Raporu):
Elektronik Bilet Uygulaması kapsamında Başkanlığın belirlediği veri formatı
ve standardına uygun olarak hazırlanan raporu,
Elektronik Saklama Hizmeti Veren Kurum: 421 sıra
numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği3 kapsamında Başkanlıktan saklama hizmeti
verme izni almış mükellefi,
Elektronik Sertifika: Mali Mühür ve Nitelikli
Elektronik Sertifikayı,
Elektronik Sertifika ile İmzalama: Tüzel kişilerin
mali mühürle onaylaması, gerçek kişilerin ise nitelikli elektronik
sertifika ile imzalaması veya mali mühür ile onaylaması,
Nitelikli Elektronik Sertifika (NES): 5070 sayılı
Elektronik İmza Kanununun4 dokuzuncu maddesinde tanımlanan ve
yalnızca gerçek kişi mükelleflerce kullanabilen elektronik sertifikayı,
Özel Entegratör: 421 sıra
numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında Başkanlıktan özel entegrasyon izni almış mükellefi,”
2. Tebliğin 3 üncü bölümü başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“3. Başvuru
Şartları ve Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri
Elektronik bilet düzenlemek isteyen mükelleflerin
aşağıda yer alan şartları taşıması gerekmektedir.
a) 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliği5 kapsamında getirilen elektronik fatura
uygulamasından yararlanma iznine sahip olmaları,
b) Bu Tebliğde açıklanan usul ve esaslara uygun
olarak, e-Bilet düzenleyebilme ve elektronik biletleri sunabilme konusunda
hazırlıklarını tamamlamış olmaları,
c) Bu Tebliğin 8 inci bölümünde belirlenen
raporlama gereksinimlerinin karşılanması hususunda gerekli altyapı ve
hazırlıklarını tamamlamış olmaları.
Mükellefler e-Bilet Uygulamasını, kendi bilgi işlem
sistemleri üzerinden veya Başkanlıktan e-Bilet izni almış özel entegratör bilgi işlem sistemi üzerinden olmak üzere
iki yöntemle kullanabileceklerdir.
Bu madde hükmünde yer alan
şartları taşıyan ve uygulamayı kendi bilgi işlem sistemi üzerinde
kullanarak bu Tebliğ kapsamında e-Bilet oluşturmak, e-Bilet sunmak,
elektronik sertifika ile imzalamak, muhafaza ve ibraz etmek isteyen mükelleflerin,
başvuru işlemlerini www.efatura.gov.tr internet
adresinde yayımlanan “Elektronik Bilet Başvuru Kılavuzu”na uygun olarak
yerine getirmeleri gerekmektedir.
Elektronik bilet uygulamasından yararlanan
mükelleflerin e-Biletlerini kendi elektronik sertifikaları ile imzalamaları
esastır. Başkanlıktan e-Bilet uygulaması kapsamında özel entegratörlük izni alan mükellefler, bu Tebliğ kapsamında
belge düzenlemek isteyen mükelleflere; elektronik ortamda belge oluşturma,
mali mühür ile imzalama, zaman damgası kullanma ve oluşturulan belgeyi bu
Tebliğin 5 inci bölümüne uygun olarak elektronik ortamda alıcıya iletme
hizmeti verebilirler. Özel entegratörlerin bu
hizmeti verebilmesi için Başkanlıktan ayrıca e-Bilet özel entegratörlüğü izni alması gerekmektedir. Bu izni
alabilmek için gerekli koşullar www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayımlanan “e-Fatura Uygulaması Özel Entegrasyon
Kılavuzu”nda yer almaktadır.
Başkanlıktan izin alan özel entegratörler,
anlaşma yaptıkları mükelleflere ilişkin bilgileri Başkanlık sistemine
yüklemeleri ve www.efatura.gov.tr internet
adresinde yayımlanan “e-Fatura Uygulaması Özel Entegrasyon Kılavuzu”nda
açıklanan mesaj yapısına uygun onayı almaları halinde e-Bilet hizmeti
vermeye başlayabileceklerdir.
Elektronik bilet uygulamasını kendi bilgi işlem
sistemi yerine Başkanlıktan izin almış özel entegratörlerin
bilgi işlem sistemi üzerinden kullanmak isteyen mükellefler, doğrudan özel entegratöre başvuracak olup ayrıca Başkanlığa başvuruda
bulunmayacaktır.”
3. Tebliğin “Değerlendirme ve İzin” başlıklı 4 üncü
bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Elektronik bilet uygulamasını
kendi bilgi işlem sistemi üzerinde kullanmak için mükellefler tarafından
yapılan başvurular; mükellefe ait sistemin yapısı, işleyişi ile bu sistemde
elektronik olarak düzenlenen e-Bilet, e-Bilet yolcu listesi ve e-Bilet
rapor örneklerinin, bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr
internet adresinde yayımlanan “Elektronik Bilet Teknik Kılavuzu”nda
belirlenen usul ve esaslara uygun olup olmadığı açısından değerlendirilecektir.
Gerek görmesi halinde Başkanlık
ilave teknik bilgi ve belge talebinde bulunabilecektir.
Başkanlık tarafından yapılacak değerlendirme
sonrasında başvuruları uygun bulunan mükelleflere bir yazı ile e-Bilet
düzenleme izni verilecektir.
Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen
mükelleflere, söz konusu eksiklikleri gidermeleri için yazı ile 1 yıl süre
verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen mükelleflerin
başvuruları reddedilebilir. Başvuruları reddedilen mükelleflerin reddi
izleyen 1 yıl içerisinde yapacakları başvurular kabul edilmeyecektir. Bu
durum, mükelleflerin e-Bilet Uygulaması kapsamında özel entegratörlük
izni alan mükellefler vasıtasıyla e-Bilet Uygulamasından yararlanmalarına
engel teşkil etmez.”
4. Tebliğin “Elektronik Bilet ve Elektronik Yolcu
Listesi Düzenlenmesi ve Elektronik Biletin Teslimi” başlıklı 5 inci bölümü
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Elektronik biletlerin elektronik ortamda
düzenlenmesi, elektronik sertifika ile imzalanması, internet de dahil olmak üzere elektronik araçlar ve ortamlar
vasıtasıyla muhatabına kağıt baskısı alınabilecek şekilde sunulması zorunludur.
Muhatabı tarafından istenilmesi halinde elektronik bilet düzenleme izni
alan mükellefler düzenledikleri e-Bileti ya da bunu temsil eden belgeyi kağıt olarak teslim edeceklerdir. Bu durumda kağıt çıktıda e-Biletin ne zaman ve nereden temin
edileceği bilgisinin bulunması zorunludur. Mali değeri bulunmayan bu
mühürsüz kağıt çıktının muhatabına verilmesi
halinde ayrıca imzalanıp kaşelenmesine gerek bulunmamaktadır.
Elektronik ortamda oluşturulan yolcu listesinin
kâğıt nüshalarının sefer sonuna kadar taşıtta bulundurulması
gerekmektedir.”
5. Tebliğin “Elektronik Bilet Bedelinin Gider
Kaydedilmesi” başlıklı 7 nci bölümünün birinci ve
üçüncü paragrafları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Vergi mükellefleri tarafından, e-Bilet düzenleme
izni alan mükelleflerin, bu Tebliğin 11 inci bölümünün birinci paragrafında
belirtilen durumlar haricinde, sadece elektronik sertifika ile imzalanmış e-Biletleri
gider gösterilebilecek veya indirime konu edilebilecektir. Hesabına
yolculuk yapılan durumlarda hesabına yolculuk yapılan mükellefin
bilgilerinin de e-Bilet üzerinde yer alması zorunludur. Aksi takdirde bilet
bedeli gider gösterilemeyecek veya indirime konu edilemeyecektir. Bu
biletler tutarına bakılmaksızın fatura yerine geçen belge olarak kabul
edilecektir.”
“Gider gösterilecek veya indirime konu edilecek
elektronik biletlerin elektronik sertifika ile imzalanmış şekilde yasal
saklama süresince elektronik ortamda saklanması gerekmektedir. Elektronik
sertifika ile imzalanmamış e-Biletler, saklama, muhafaza ve ibraz
ödevlerinin yerine getirilmesi açısından hüküm ifade etmeyecektir.”
6. Tebliğin “Raporlama” başlıklı 8 inci bölümünün
birinci ve üçüncü paragrafları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Elektronik bilet izni alan mükellefler ve e-Bilet
hizmeti verme konusunda Başkanlıktan izin alan özel entegratörler,
elektronik ortamda oluşturdukları belgelere ilişkin olarak, Başkanlığın
www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan
veri formatı ve standardına uygun, “e-Bilet ve e-Bilet Yolcu Listesi
Raporu”nu, ait olduğu ayı takip eden ayın 15 inci günü saat 24:00’a kadar elektronik sertifika ile zaman damgalı
olarak imzalamak ve Başkanlık sistemine yüklemek zorundadırlar.”
“Herhangi bir kesinti veya sistem arızası nedeni
ile raporlar Başkanlık sistemine yüklenemez ise, söz konusu raporların
yüklenilmesini engelleyen kesinti veya arıza durumunun ortadan kalkmasını
takiben raporlar Başkanlık sistemine yüklenecektir. Raporların süresinde
yüklenememesi durumunu gerekçeleriyle açıklayan bir yazı 5 (beş) işgünü
içerisinde Başkanlığa gönderilecektir. Söz konusu işlem istisnai bir
uygulama olup süreklilik arz etmesi halinde e-Bilet izni iptal
edilebilecektir.”
7. Tebliğin “Muhafaza ve İbraz Yükümlülüğü” başlıklı
9 uncu bölümünün (a) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Elektronik ortamda düzenlenen e-Bilet, e-Bilet
yolcu listesi ve e-Bilet Raporu, e-Bilet Uygulamasını kendi bilgi işlem
sistemi üzerinde kullananlar tarafından kendilerine ait elektronik
sertifika ile; özel entegratörlerden
e-Bilet hizmeti alanlar tarafından ise kendilerine veya özel entegratöre ait elektronik sertifika ile imzalanarak
saklanacaktır.”
“e) Elektronik bilet izni alan mükellefler, e-Bilet
ve e-Bilet yolcu listesi ile bunların raporlarını kendi bilgi işlem
sistemlerinde muhafaza ederler. Bu mükellefler istemeleri halinde söz
konusu belge ve raporları Başkanlıktan saklama izni almış kuruluşlarda da
muhafaza edebilirler.”
8. Tebliğin “Sorumluluk ve Cezai Müeyyideler”
başlıklı 10 uncu bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Elektronik bilet oluşturma izni alan
mükelleflerden bu Tebliğde ve e-Bilet Teknik Kılavuzunda yer alan usul ve
esaslara aykırı biçimde e-Bilet ve bunlara ait raporları düzenleyenler
hakkında, işledikleri fiilin türüne göre Vergi Usul Kanununda öngörülen
cezalar uygulanır.
Elektronik bilet raporlarının süresinde
hazırlanmaması, hazırlanan raporların elektronik sertifika ile zaman
damgalı olarak imzalanmaması, raporlar ile ilişkili oldukları biletlere ait
bilgiler arasında uyumsuzluk bulunması hallerinde mükellefler ve özel entegratörler tarafından konu ile ilgili haklı bir
mazeret sunulamaması durumunda Başkanlık verilen izni iptal edebilir.
Elektronik bilet uygulaması kapsamında hizmet verme
izni iptal edilen özel entegratörler bu konuda
hizmet verdiği mükellefleri uyarmak zorundadır. İzni iptal edilen özel entegratörden e-Bilet hizmeti alan mükellefler başka
bir özel entegratörle anlaşmak veya genel
hükümler çerçevesinde anlaşmalı matbaa işletmelerine bastırdıkları
belgeleri kullanmak zorundadırlar. Bu durum, e-Bilet uygulamasını kendi
bilgi işlem sistemi üzerinden kullanma yöntemine engel teşkil etmemektedir.
Elektronik bilet uygulamasını kendi bilgi işlem
sistemi üzerinden kullanmak üzere izin alan mükelleflerden izinlerinin
iptal edildiği kendilerine bildirilenler, bildirimin yapıldığı tarihten
itibaren 1 yıl süre ile uygulamayı kendi bilgi işlem sistemleri üzerinden
kullanmak üzere başvuru yapamazlar. Bu mükellefler Başkanlıktan izin alan
özel entegratörlerden e-Bilet hizmeti almak ya da
genel hükümler çerçevesinde anlaşmalı matbaa işletmelerine bastırdıkları
belgeleri kullanmak zorundadırlar.
Mükellefler, almış oldukları izin kapsamında teslim
ettikleri biletlerde yer verdikleri bilgilerin gerçek duruma uygunluğundan
sorumludur.”
9. Tebliğin “Diğer Hususlar” başlıklı 11 inci
bölümünün 5 inci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraflar
eklenmiştir.
“Elektronik bilet uygulamasını kendi bilgi işlem
sistemi üzerinden kullananlar, bilete ait elektronik kayıtların bozulması,
silinmesi, zarar görmesi, işlem görememesi halleri ile olağanüstü
durumların meydana gelmesi halinde, durumu Başkanlığa on beş gün içinde
bildirerek bu kayıtları nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı bir plan
sunmak zorundadır.
Elektronik bilet uygulamasını kendi bilgi işlem
sistemi üzerinden kullananlar, bilgi işlem sistemini oluşturan yazılım,
donanım, dosya, dokümantasyon ve benzeri unsurları, hiçbir şekilde kısmen
veya tamamen vergi inceleme elemanlarının veya Başkanlıkça
görevlendirilecek personelin erişimini ve denetlemesini engelleyecek bir
sözleşme veya lisansa konu edemezler.
Elektronik bilet uygulamasını kendi bilgi işlem
sistemi üzerinden kullananlar, Başkanlığın talebi üzerine belgelere ait
bilgilerin oluşturulması veya muhafazası sırasında kullanılan donanımların
bulunduğu adres veya adreslerde inceleme ve tespit yapılabilmesi için
gerekli olacak her türlü teknik ve fiziksel imkanı
(uygun donanım ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve uzman
personel gibi) sunmak zorundadır.
Elektronik bilet uygulamasını kendi bilgi işlem
sistemi üzerinden kullananların ve Başkanlıktan izin alan özel entegratörlerin, Defterdarlık veya Vergi Dairesi
Başkanlıkları ile anlaşmalı matbaa işletmeciliği sözleşmesi yapma
zorunlulukları bulunmamaktadır. Elektronik bilet izni kapsamında
düzenlenmeyen belgeler ile başka mükelleflere ait belgeler bu kapsamın
dışındadır.
Bu Tebliğ uyarınca e-Bilet düzenleme izni alan
mükellefler, cezalar, ücret iadesi vb. işlemleri için de elektronik bilet
düzenleyeceklerdir.
Başkanlık gerek görmesi halinde bu Tebliğ
kapsamındaki kara ve deniz yolu biletinde bulunması gereken bilgilerde
değişiklik yapabilir, mükellef grupları ve sektörler itibariyle e-Bilet
uygulaması kapsamında özel izinler verebilir.”
Tebliğ olunur.
––––––––––––––––––––
1 10/1/1961 tarihli
ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
2 26/6/2012 tarihli
ve 28335 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
3 14/12/2012 tarihli
ve 28497 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
4 23/1/2004 tarihli ve 25355 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
5 5/3/2010 tarihli ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
|