Orman ve Su İşleri Bakanlığı (Orman Genel
Müdürlüğü)’ndan:
ORMAN GENEL
MÜDÜRLÜĞÜ DÖNER SERMAYE
İŞLETMESİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Genel Müdürlüğe bağlı
olarak kurulmuş olan Döner Sermaye İşletmelerinin faaliyet alanları, görev,
yetki ve sorumlulukları, gelirleri, giderleri, bütçenin hazırlanması,
uygulanması, muhasebesi ve denetimi ile diğer usul ve esasları
düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 31/8/1956
tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 6, 26 ve 40 ıncı
maddeleri, 31/10/1985 tarihli ve 3234 sayılı Orman Genel Müdürlüğü Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü
Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin (g) bendi ile
29 uncu maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Orman ve Su İşleri Bakanını,
b) Bakanlık: Orman ve Su İşleri Bakanlığını,
c) Bölge Müdürlüğü: Orman bölge müdürlüğünü,
ç) Diğer birimler: Döner Sermaye Merkez Şube
Müdürlüğünü, Yedek Parça Depo Müdürlüğünü,
d) Döner sermaye: Genel Müdürlüğe kanunlarla
verilen asli ve sürekli kamu görevlerine bağlı olarak ortaya çıkan ve genel
idare esaslarına göre yürütülmesi mümkün olmayan mal ve hizmet üretimine
ilişkin faaliyetlerin sürdürülebilmesi için, Genel Müdürlüğe bağlı olarak
kurulmuş döner sermaye işletmelerine tahsis edilen sermayeyi,
e) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
f) Faaliyet dönemi: Mali yılı,
g) Harcama birimi: Bütçe ile ödenek verilen her bir
işletmeyi,
ğ) Harcama yetkilisi: Bütçe ile ödenek tahsis
edilen her bir işletmenin en üst yöneticisini veya anılan görevi yürütmekle
görevlendirilen kişiyi,
h) Harcama yetkilisi mutemedi: Harcama yetkilisi
tarafından yazılı olarak görevlendirilen ve kendisine verilen avans veya
adına açılan kredilerle sınırlı olarak yapacağı harcamalar konusunda harcama
yetkilisine karşı sorumlu olan kişiyi,
ı) Hesap
dönemi: Mali yılı,
i) İşletme: Döner sermayenin tahsis amacını
gerçekleştirmek üzere kurulan döner sermaye işletmelerini,
j) İşletme müdürlüğü: Orman işletme müdürlüğünü,
orman fidanlık müdürlüğünü,
k) İşletme şefliği: Orman işletme şefliğini, orman
fidanlık şefliğini,
l) Mali yıl:
Takvim yılını,
m) Muhasebe birimi: Gelir ve alacakların tahsili,
giderlerin ve borçların hak sahiplerine ödenmesi, para ve parayla ifade
edilebilen değerler ile emanetlerin alınması, saklanması, ilgililere
verilmesi, gönderilmesi ve diğer tüm malî işlemlerin kayıtlarının yapılması
ve raporlanması işlemlerini yürüten birimi,
n) Muhasebe yetkilisi: Muhasebe hizmetlerinin
yürütülmesinden ve muhasebe biriminin yönetiminden sorumlu, usulüne göre
atanmış yöneticiyi,
o) Muhasebe yetkilisi mutemedi: Muhasebe yetkilisi
adına ve hesabına para ve parayla ifade edilebilen değerleri geçici olarak
almaya, muhafaza etmeye, vermeye, göndermeye yetkili ve bu işlemlerle
ilgili olarak doğrudan muhasebe yetkilisine karşı sorumlu olan görevlileri,
ö) Muhasebe yetkilisi yardımcısı: Muhasebe
yetkililerinin yardımcılarını,
p) Ön mali kontrol: İşletmelerin gelir, gider,
varlık ve yükümlülüklerine ilişkin mali karar ve işlemlerinin; işletme
bütçesine, kullanılabilir ödenek tutarına ve mevzuat hükümlerine uygunluğu
ve kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması
yönlerinden yapılan kontrolünü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Faaliyet Alanları, Gelirler ve Giderler
Faaliyet
alanları
MADDE 4 – (1) İşletmenin faaliyetleri Genel Müdürlüğün görev
alanlarıyla ilgili olmak üzere şunlardır:
a) Ormanları; imar etmek, korumak, amenajman
planlarına ve iktisadi gereklere göre teknik usullerle devamlı bir şekilde
işletmek,
b) Amenajman ve işletmecilikle ilgili her türlü
plan ve proje yapmak,
c) İşletmecilik için gerekli olan personeli eğitmek
ve yetiştirmek,
ç) Her çeşit orman ürününün kesimi, taşınması ve
depolanması işlerini yapmak,
d) Ormanlardaki artıkları kıymetlendirmek,
değerlendirmek ve temizlemek,
e) Ormancılık ve orman ürünleri hakkında
danışmanlık hizmetleri vermek,
f) Orman içi ağaçlandırma ve silvikültür
faaliyetleri yapmak,
g) Orman ağacı fidanı ve tohumlarını üretmek,
ğ) Her çeşit orman ürünlerinden gelir elde
edilmesine ilişkin satış faaliyetlerini yapmak,
h) Devlet ormanı içerisinde bulunan mesire yerleri
kapsamına alınan orman içi dinlenme yerleri, şehir ormanları ve ağaç
parklarının kurulması ve işletilmesi için gerekli yapım, bakım, onarım ve
koruma hizmetlerini yapmak.
Gelirler
MADDE 5 – (1) İşletmelerin gelirleri;
a) Ormanlardan elde edilen odun ve odun dışı
ürünlerin satış gelirlerinden,
b) Genel Müdürlüğün faaliyetleriyle ilgili sunulan
hizmet gelirlerinden,
c) Orman ağacı fidanları ile süs bitkileri satış
gelirlerinden,
ç) İşletmelerce üretimi yapılan tohum satış
gelirlerinden,
d) Orman içi dinlenme yerlerinden elde edilen
gelirlerinden,
e) Diğer orman gelirlerinden,
f) Genel Müdürlüğün asli görevleri dışında, diğer
mevzuatla verilen iş ve hizmetlerden elde edilen gelirlerden,
g) Danışmanlık hizmeti gelirlerinden,
ğ) Tesis, makine, ekipman
ve cihazların kiraya verilmesi karşılığında elde edilen gelirlerden,
h) Faiz, komisyon ve benzeri gelirlerden,
ı) Döner Sermaye kaynakları ile edinilerek
İşletmenin aktifine kayıtlı taşınır ve taşınmazların satış gelirlerinden,
oluşur.
Giderler
MADDE 6 – (1) İşletmenin giderleri; Genel Müdürlükçe bütçe
harcama formülü ile tespit edilerek Bakan onayı ile uygulamaya konulan;
a) Bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesinde sayılan iş,
hizmet ve faaliyetlerin gerçekleştirilmesi için gerekli olan mal ve hizmet
alımları ile danışmanlık giderlerinden,
b) Amenajman ve işletmecilikle ilgili yaptırılacak
her türlü plan ve proje giderlerinden,
c) Her çeşit orman ürününün; kesimi, taşınması ve
depolanması işlerinin yapılması veya yaptırılmasına ilişkin giderlerden,
ç) Ormanlardaki artıkların kıymetlendirilmesi,
temizlenmesi ve temizlettirilmesine ilişkin giderlerden,
d) Orman ağacı fidanları ile süs bitkileri tohumu
üretimine ilişkin giderlerden,
e) Orman içi ağaçlandırma, silvikültür
faaliyetlerinin yapılması veya yaptırılmasına ilişkin giderlerden,
f) Mevzuatı uyarınca işletme bütçesinden yapılması
gereken ödemelerden,
g) Genel Müdürlük hizmetlerinde çalışan personele
ilgili mevzuatı uyarınca ödenmesi gereken ek ödemeler ile İşletme kadro ve
pozisyonlarında istihdam edilen personele, ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde yapılan, aylık ve ücretler ile mali ve sosyal haklara ilişkin
giderlerden,
ğ) İşletme hizmetlerinde görevlendirilenlere, 18/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümlerine göre yapılacak ödemelerden,
h) İşletme faaliyetleriyle ilgili eğitim
giderlerinden,
ı) Devlet ormanları içerisinde bulunan mesire
yerleri kapsamındaki orman içi dinlenme yerleri, şehir ormanları ve ağaç
parklarının; kurulması ve işletilmesi için gerekli olan yapım, bakım ve
onarım giderlerinden,
i) İşletmecilik faaliyetleri ile ilgili diğer
giderlerden,
j) Döner Sermaye hizmetlerinin yürütülmesinde
ihtiyaç duyulacak arsa, arazi, bina ve tesislerin yaptırılması ve
kiralanmasına dair giderlerden,
k) Genel Müdürlüğün görev alanlarıyla ilgili mal ve
hizmet alım giderleri ile sermaye giderlerinden,
l) Araştırma ormanları ve deneme sahası
ormanlarında yapılacak çalışmalara ait giderlerden,
oluşur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İşletmenin Sermayesi ve Nakdin Muhafazası
Sermaye
MADDE 7 – (1) Orman Genel Müdürlüğü Döner Sermayesi
182.000.000 (Yüzseksenikimilyon) TL’dir. Döner
sermaye tutarı Genel Müdürlüğün gerekçeli talebi ve Maliye Bakanlığının
uygun görüşü ile artırılabilir.
(2) Sermaye kaynakları;
a) İşletme faaliyetlerinden elde edilen kârlardan,
b) Bağış ve yardımlardan,
oluşur.
(3) Bağış ve yardımlar tahsis edilen sermaye
miktarı ile sınırlı olmaksızın sermayeye eklenir.
(4) İşletme konsolide
bilançosunun kârla kapanması halinde, tahakkuk eden kurumlar vergisinin
mahsubundan sonraki kârı üzerinden her yılın mayıs ayının sonuna kadar %10
oranında hazine hissesi, genel bütçeye irat kaydedilir.
(5) İşletmenin ödenmiş sermayesi tahsis edilen
sermayeye ulaşana kadar, dönem sonu kârından %10 oranında hazine hissesi
ayrıldıktan sonraki kalan tutar, ödenmemiş sermayeye mahsup edilir.
(6) Ödenmiş sermaye tutarı tahsis edilen sermaye
tutarına ulaştığında; kurumlar vergisi ve hazine payı ödendikten sonra
dönem net karı bulunması halinde bu tutarın tamamı, haziran ayının sonuna
kadar Genel Müdürlük bütçesine gelir kaydedilmek üzere, Genel Müdürlük özel
bütçe muhasebe birimi hesabına yatırılır.
(7) İşletmenin zararları, dönem net zararı hesabına
alınarak, geçmiş yıllar zararları hesabında bekletilir ve ertesi yıllar
kârları ile kapatılır.
Nakdin muhafazası
MADDE 8 – (1) İşletmenin nakit varlıkları, 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç
Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 12 nci
maddesinin dördüncü fıkrası hükmüne göre yapılan düzenlemelere istinaden
belirlenecek banka şubelerinde ve işletmeler adına açılacak hesaplara
yatırılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kadro, Personel
İşleri, İşletme, İmar ve Yetiştirme İşlerinde Yetkililer
Kadro ve
personel işleri
MADDE 9 –
(1) Döner sermaye işletmesinin
kadrolarına yapılacak atamalarda, ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(2) Muhasebe yetkilisi görevlendirmelerinde İdari
ve Mali İşler Dairesi Başkanlığının görüşü alınır.
İşletme,
imar ve yetiştirme işlerinde yetkililer
MADDE 10 – (1) Kanunlar ve diğer mevzuat çerçevesinde orman
teşkilatına verilmiş olan işletme, imar ve yetiştirme işleri; Orman Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki mevzuat hükümlerine göre
bölge müdürü, işletme müdürü, fidanlık müdürü, işletme şefleri tarafından
kendilerine verilen yetkiler dâhilinde yürütülür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bütçenin
Hazırlanması, Uygulanması ve Sonuçlandırılması
Bütçenin
hazırlanması
MADDE 11 – (1) Bütçe; işletmelerin belirli bir dönemdeki
gelir ve gider tahminleri ile bunların uygulanmasına ilişkin hususları
gösteren ve usulüne uygun olarak yürürlüğe konulan belgedir. Orman işletme
müdürlükleri metin kısmı ve ekli cetvellerden oluşan, ayrıntılı gelir ve
gider bütçe tekliflerini, izleyen iki yılın gelir ve gider tahminlerini de
kapsayacak şekilde düzenleyerek en geç ağustos ayının 20’sine kadar bölge
müdürlüğüne gönderir. Bölge müdürlükleri bünyesindeki işletmelerin
bütçelerini inceledikten sonra konsolide ederek, mütalaası
ve izleyen iki yılın bütçe tahminleri ile birlikte eylül ayının 20’sine
kadar Genel Müdürlüğe gönderir. Genel Müdürlük de bunlara dayanarak döner
sermaye bütçesini yatırımlar ve ana hesaplar bazında hazırlar ve Genel
Müdürün teklifi ile Bakanın onayından sonra, aralık ayının 15’ine kadar
bölge müdürlüklerine gönderir. Bütçe ekinde izleyen iki yılın gelir ve
gider tahminleri de gösterilir. Bölge müdürlükleri de aralık ayı sonuna
kadar bünyesindeki işletme müdürlüklerinin bütçelerini, iş planlarını
dikkate alarak uygulanmak üzere müdürlüklere gönderir. Bütçelerin bir
örneği müdürlüklerce muhasebe yetkilisine verilir.
(2) Orman Fidanlık Müdürlüğü, Döner Sermaye Merkez
Şube Müdürlüğü ile Yedek Parça Depo Müdürlüğü bütçeleri de bağlı
bulundukları birim tarafından bu maddenin birinci fıkrasındaki esaslar
dâhilinde düzenlenir.
(3) Genel Müdürlük Döner Sermaye Bütçesi; işletme,
fidanlık müdürlükleri, Döner Sermaye Merkez Şube Müdürlüğü ile Yedek Parça
Depo Müdürlüğü bütçelerinden oluşur. Döner sermaye bütçesinde, bütçeler
arasında veya ana hesaplarla bölümleri arasında yapılması zaruri olan
ödenek aktarmaları Genel Müdürün onayı ile işletme müdürlükleri arasında
aynı tali hesaptan yapılacak ödenek aktarmaları ise bölge müdürünün onayı
ile yapılır.
Bütçenin
uygulanması
MADDE 12 – (1) Müdürlükler ve diğer birimler; Genel Müdürlük
bütçesinden kendilerine tahsis edilen bütçe, ödenek ve iş planı gereğince
çalışırlar. Bütçe ile verilen ödenekleri aşamazlar ve bu ödenekler dışında
harcama yapamazlar.
(2) Bütçede öngörülen ödeneklerin yetersiz kalması
veya iş programında öngörülmeyen işlerin yapılmasının gerektiği hâllerde,
süre şartları hariç olmak üzere ek bütçe yapılabilir. Ek bütçe taleplerinde
kaynağın gösterilmesi zorunludur. Ek bütçe Bakanın onayı ile yapılır. Ek
bütçede ana hesaplara ve gerektiğinde ana hesapların bölümlerine de yer
verilir.
(3) Müdürlükler ve diğer birimler muhasebe iş ve
işlemleri 1/5/2007 tarihli ve 26509 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe
Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür. Bu hususta Genel Müdürlükçe
açıklamalı bir hesap planı ve faaliyet dönemi ile ilgili döner sermaye
bütçesi uygulama talimatı hazırlanır.
Bütçenin
sonuçlandırılması
MADDE 13 – (1) Müdürlükler ve diğer birimlerin bütçe uygulama
sonuçları, hazırlanan kesin hesap cetvellerinde gösterilir.
(2) Kesin hesap cetvelleri, muhasebe kayıtları
dikkate alınarak hazırlanır. Hazırlanan cetveller bir yıllık uygulama
sonuçlarını gösterir.
(3) Kesin hesap cetvellerinin onaylanması, bütçenin
onaylanmasındaki usule göre yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Ödemeler ve Hesap İşleri
Ödemeler
MADDE 14 – (1) Ödemelerin banka kanalıyla yapılması esastır.
Ancak, Maliye Bakanlığınca belirlenen ödemeler kasadan yapılabilir. Kasa
fazlası paralar gönderme emri ile banka hesabına yatırılır.
(2) Bankadan yapılacak ödemeler için düzenlenen
gönderme emri ve çekler, muhasebe yetkilisi tarafından imzalanır.
(3) Kasa mevcudunun kasa defterine uygunluğu her
gün muhasebe yetkilisince kontrol edilerek kasa defteri, veznedar ile
muhasebe yetkilisi tarafından imzalanmak suretiyle kapatılır.
Kesin
hesap
MADDE 15 – (1) Müdürlüklerce hazırlanan kesin hesap ve eki
cetveller mali yılın sonundan itibaren en geç on gün içinde, incelenmek
üzere bölge müdürlüğüne gönderilir.
(2) Bölge müdürlüğünce işletme kesin hesap
cetvelleri incelenerek bölge müdürlüğü konsolide
kesin hesabı tanzim edilir. Müdürlük kesin hesapları ile birlikte mali yıl sonundan itibaren en geç bir ay içinde Genel
Müdürlüğe gönderilir.
(3) Diğer birimlerce kesin hesap ve eki cetveller
mali yılsonundan itibaren en geç bir ay içinde doğrudan Genel Müdürlüğe
gönderilir.
(4) Genel Müdürlükçe, kesin hesap ve eki cetveller
incelendikten ve onaylandıktan sonra konsolide
kesin hesap tanzim edilir.
Kasa,
banka, mutemetlik işleri
MADDE 16 – (1) Kasa, banka ve mutemetlik işlemlerinde parasal
sınır ve oranlar, Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği
ile Maliye Bakanlığınca yayımlanan genel tebliğlere göre Genel Müdürlükçe
belirlenir.
Taşınır,
taşınmaz işleri
MADDE 17 – (1) Taşınırların elde edilmesinde, muhafazasında
ve ekonomik ömrünü doldurmuş, tamiri mümkün olmayan ve kullanamayacak hale
gelmiş makine, araç, yedek parça, malzeme ve benzerlerinin hurdaya ayırma,
devir, terkin veya imha suretiyle kayıtlardan çıkartılmasında 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Taşınır Mal Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(2) Döner Sermaye kaynakları ile edinilen
taşınmazlar rayiç bedelinin altında devredilemez. Hiçbir surette tahsis
edilemez.
Bakım,
imar ve kesme, toplama ve taşıma işleri
MADDE 18 – (1) Devlet
ormanlarında ağaçlandırma, bakım, imar, kesme, toplama, taşıma gibi orman
işleri işyerinin ve işyerinde çalışacakların hangi mülki sınır ve orman
teşkilatı sınırları içerisinde kaldığına bakılmaksızın, öncelikle işyerinde
veya civarındaki orman köylerini kalkındırma kooperatiflerine ve işyerindeki
köylülere veya işyeri civarındaki orman işlerinde çalışan köylülere,
işyerine olan mesafeleri ile iş güçleri dikkate alınarak yaptırılır.
(2) Yapılacak işe yukarıda
belirtilen kooperatiflerin ve köylülerin iş güçlerinin yeterli bulunmaması
veya işe ehil olmamaları veya aşırı fiyat istemeleri veya işin dağıtımı
veya yapılması ile ilgili konularda çözülmesi mümkün olmayan ihtilaflar
çıkarmaları gibi hallerde, bu işler; işyerine civar olmayan orman köylerini
kalkındırma kooperatiflerine veya köylülere yaptırılabileceği gibi taahhüt
yolu ile de yaptırılabilir.
(3) Bu işlerin birim fiyatla yaptırılmasında bir
parasal limite bağlı olmaksızın doğrudan işletme müdürlükleri yetkilidir.
Birim
fiyatlar
MADDE 19 – (1) Birim fiyatın hesaplanmasında işin çeşidine
göre; arazi meyli, sürütme mesafesi, ağaç türü, taşıma mesafesi, diri
örtüsü gibi zorluk şartları ile işin güçlüğü ve özelliği de dikkate
alınarak bölgesel farklılıklar gözetilmeksizin Ülkenin her tarafında
uygulanacak kriterler Genel Müdürlükçe tespit
edilerek, hesaplamalarda kullanılmak üzere taşra teşkilatına bildirilir.
(2) Birim fiyatlar; yaptırılacak işlerle ilgili
tespit edilmiş olan kriterler dikkate alınmak
suretiyle işletme müdürü ve ilgili işletme şefi tarafından müştereken bir
kararla tespit edilir ve ilgililere duyurulur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Diğer Görev ve
Sorumluluklar
Diğer
görev, yetki ve sorumluluklar
MADDE 20 – (1) Harcama yetkilileri, gerçekleştirme
görevlileri, muhasebe yetkilisi mutemetleri, taşınır kayıt ve kontrol
görevlileri Maliye Bakanlığınca yayımlanan Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe
ve Muhasebe Yönetmeliği çerçevesinde yetkili ve sorumludurlar.
(2) İşletme ve diğer birimlerin müdürleri, muhasebe
yetkilileri ile taşınır kayıt ve kontrol görevlileri Taşınır Mal
Yönetmeliği çerçevesinde yetkili ve sorumludurlar.
(3) Harcama ve muhasebe yetkilisi mutemetleri, 30/12/2005 tarihli ve 2005/9913 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik
ile 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayılı üçüncü mükerrer Resmî Gazete’de
yayımlanan Muhasebe Yetkilisi Mutemetlerinin Görevlendirilmeleri Yetkileri,
Denetimi ve Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik çerçevesinde
ayrıca yetkili ve sorumludurlar.
Devir
işlemleri
MADDE 21 – (1) Harcama birimlerinde devirle görevli memurlar
şunlardır; harcama yetkilileri, gerçekleştirme görevlileri, muhasebe
yetkilisi, veznedar, taşınır kayıt ve kontrol yetkilisi, orman ürünleri
satış depolarında görevli memurlar, işletme şefliklerinde görevli muhasebe
yetkilisi mutemetleri, bunlar gibi nakit ve ayniyata el koyan diğer
memurlar ile bu yetkileri taşıyan bütün memurlardan;
a) İşletme müdürü veya bu işi gören işletme müdür
yardımcısı ve muhasebe yetkilileri, mühendisler, gizli ve özel evrak ve mühürleri
aynen ve işletmenin genel iş durumu hakkındaki bilgileri yazılı olarak,
b) İşletme şefi, çalıştığı bölgelere ait
damgalarla, mühür, dosya ve defterleri,
planları ve diğer evrakı aynen, taşınmaz ve taşınırları, makta ve istif
yerlerindeki stokları kayıtlarıyla kontrol ederek,
c) Muhasebe yetkilisi veya bu işle görevlendirilen
memurlar, devrettiği tarihe kadar olan sarf evraklarını, çek ve alındıları,
çıkaracağı mizanlarıyla birlikte Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve
Muhasebe Yönetmeliğinde belirlendiği şekilde,
ç) Veznedar, kasayı sayarak kasa mevcudu ile
kıymetli evrakın kasa ve emanet defterlerindeki kayıtlarıyla uygunluğunu
sağlamak suretiyle, Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe
Yönetmeliğinde belirlendiği şekilde,
d) Taşınır Kayıt ve Kontrol Yetkilisi, ambar
mevcutlarını birer birer sayarak ambar ve
muhasebe kayıtlarıyla kontrol etmek suretiyle,
e) Orman ürünleri satış depolarında görevli
memurlar, depoda mevcut orman ürünlerinin miktarlarını tespit ederek
işletme şefliği ve depo kayıtlarıyla kontrol etmek suretiyle,
devir işlemleri gerçekleştirilir.
Araştırma
ormanları
MADDE 22 – (1) Araştırma ormanları ve deneme sahası ormanları
olarak ayrılan, Ormancılık Araştırma Enstitüsü Müdürlüğüne bağlı ormanlar,
araştırma maksatlarına göre kesim, nakil ve maliyetine ilişkin işler,
Ormancılık Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü teknik komisyonu tarafından
hazırlanan ve Bakanlıkça onaylanan yönetmelik esaslarına göre yürütülür.
Orman
ürünleri sigortası
MADDE 23 – (1) İşletme ve diğer birim müdürlüklerinde kendi
kendine sigorta usulü tatbik olunur. Bunun için bütçeye yeteri miktarda
ödenek konur. İşletme ve diğer birim müdürlüklerinden gelecek sigorta prim
tahakkukları dönemler halinde Genel Müdürlüğe aktarılır. Orman ürünleri
stok kıymeti üzerinden, bina ve tesislere ilişkin hasar tazminatı ise hasar
tarihindeki rayiç değerlere göre hazırlanacak keşif evrakına göre
karşılanır.
Mesire
yerleri
MADDE 24 – (1) Devlet ormanları içerisinde mesire yerleri
olarak ayrılan orman içi dinlenme yerleri, şehir ormanları ve ağaç
parklarının; kurulması ve işletilmesi için gerekli olan yapım, bakım,
onarım ve koruma giderlerinin işletme bütçelerinden karşılanması esasları,
6831 sayılı Kanunun 25 inci maddesine göre hazırlanarak 5/3/2013
tarihli ve 28578 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mesire Yerleri
Yönetmeliği hükümlerine göre belirlenir.
Mal,
yapım, hizmet, danışmanlık hizmet alımları ile diğer satışlar
MADDE 25 – (1) Mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ile
5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu hükümlerine
göre gerçekleştirilir.
(2) Orman ürünlerinin satışlarını ilgilendiren
konular dışındaki diğer satış işlerinde 8/9/1983
tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile 15/6/1984 tarihli ve 84/8213
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Döner Sermayeli
Kuruluşlar İhale Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 26 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde;
Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
Döner
sermaye malları
MADDE 27 – (1) Döner sermaye bütçeleri, diğer kanuni veya kazai yollardan temin edilmiş bütün taşınır ve taşınmaz
mal ve kıymetler ile orman emvali Devlet malı hükmünde olup, haczedilemez
ve kamulaştırılamaz. Bu mal ve kıymetler aleyhinde suç işleyenler Devlet
malları aleyhine suç işleyenler gibi cezalandırılır.
(2) İşletme ihtiyaçları için döner sermaye
kaynakları ile edinilen taşınmaz mallar, hiçbir vergi, resim ve harca tabi
olmaksızın Genel Müdürlük adına tescil edilir.
Muhasebe
yetkililerinin görevlendirmeleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Muhasebe yetkililiği
görevi, Maliye Bakanlığınca 30/12/2015 tarihli ve
2015/9912 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Muhasebe
Yetkilisi Adaylarının Eğitimi, Sertifika Verilmesi ile Çalışma Usul ve
Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre sertifika verilinceye kadar,
daha önceden sayman kadrosuna atanmış olanlar ile görevde yükselme sınavı
sonunda başarılı olanlar arasından Genel Müdürlükçe görevlendirilenler tarafından
yürütülür.
Yürürlük
MADDE 28 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 29 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Orman Genel Müdürü
yürütür.
|