Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
T.C. ZİRAAT BANKASI A.Ş. VE TARIM KREDİ
KOOPERATİFLERİNCE
TARIMSAL ÜRETİME DAİR DÜŞÜK FAİZLİ YATIRIM VE
İŞLETME
KREDİSİ KULLANDIRILMASINA İLİŞKİN UYGULAMA
ESASLARI TEBLİĞİ (TEBLİĞ NO: 2015/8)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğ, 31/12/2014 tarihli
ve 2014/7201 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan T.C. Ziraat
Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük
Faizli Yatırım ve İşletme Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Karar
kapsamında, tarımsal üreticilerin finansman ihtiyaçlarının uygun koşullarda
karşılanması amacıyla gerçek ve/veya tüzel kişi üreticilere, 24/4/1969
tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu kapsamında olup Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının görev alanı içerisinde yer alan tarımsal amaçlı
kooperatiflere ve Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğüne (diğer kamu kurum ve
kuruluşları hariç), T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi
Kooperatiflerince düşük faizli yatırım ve işletme kredisi kullandırılması
ile ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 31/12/2014 tarihli
ve 2014/7201 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan T.C. Ziraat
Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük
Faizli Yatırım ve İşletme Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Karara
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
c) Çok yıllık yem bitkisi: Yem bitkilerinden yonca,
korunga ile yapay çayır mera tesisi oluşturabilmek için yapılan karışımı,
ç) Damızlık: Irkına, tipine ve verimine özgü
özellikleri gösteren vasıflı hayvanları,
d) Damızlık belgesi: 5/12/2011 tarihli ve 28133
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hayvanlarda Soy Kütüğü ve Ön Soy Kütüğü
Esasları Hakkında Yönetmelik kapsamında, ana ve babası bilinen ve kayıt
sisteminde kayıtlı damızlık hayvanlara verilen belgeyi,
e) Damızlık düve işletmesi: Damızlık sığır
işletmelerine gebe düve tedariki amacıyla kurulmuş/kurulacak, kredi
kapsamında doğum ve sağıma ilişkin sabit yatırımları içermeyen ve sadece
damızlık düve yetiştiriciliği yapılan, Bakanlıkça tescil edilmiş işletmeleri,
f) Damızlık işletmesi: Damızlık hayvanların
yetiştirildiği, Bakanlıkça tescil edilmiş işletmeleri,
g) Damızlık kanatlı: Yumurta veya et üretiminde
kullanılacak civcivlerin üretimi için geliştirilmiş sürüyü oluşturan
kanatlıları,
ğ) Damızlık kanatlı işletmesi: Damızlık ticari
üretim veya damızlık araştırma amacı ile kurulmuş, Bakanlıktan damızlık
izni veya faaliyet onay belgesi almış, üretime yönelik damızlık veya ticari
civciv ve/veya kuluçkalık yumurta üreten işletmeleri,
h) Fidan: Anaç, çöğür, yoz veya çelik üzerine
aşılama veya doğrudan eşeysiz vegetatif yollarla çelik, daldırma, doku
kültürü yöntemleri ile üretilen aşılı ve aşısız meyve, asma fidanlarını,
ı) Fide: Özel olarak hazırlanmış ortamlarda belli
bir büyüklüğe kadar geliştirilmiş, canlı ve yapraklı tek yıllık sebze ve
çilek bitkisini,
i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il ve ilçe
müdürlüklerini,
j) İyi tarım uygulamaları (İTU): Tarımsal üretim
sisteminin sosyal açıdan yaşanabilir, ekonomik açıdan karlı ve verimli,
insan sağlığını koruyan, hayvan sağlık ve refahı ile çevreye önem veren bir
hale getirmek için uygulanması gereken işlemleri,
k) Karar: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi
Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli Yatırım ve İşletme
Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Kararı,
l) Kontrol kuruluşu: Organik ürünün/organik
girdinin, üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar olan tüm aşamalarını
kontrol etmek üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel
kişileri,
m) Lisanslı depo: 10/2/2005 tarihli ve 5300 sayılı
Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu kapsamında tarım ürünlerinin
sağlıklı koşullarda muhafaza ve ticarî amaçla depolanması hizmetlerini
sağlayan tesisleri,
n) Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu: Organik
ürünün/organik girdinin/iyi tarım uygulamaları kriterlerine uygun olarak
üretilen ürünün; üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar olan tüm
aşamalarını kontrol etmek ve sertifikalandırmak üzere Bakanlık tarafından
yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,
o) Kuluçkahane: Damızlık ve ticari amaçla,
kuluçkalık yumurtalardan civciv çıkaran işletmeleri,
ö) Meyve ve asma fidanı sertifikası: Meyve ve asma
fidanının anaç ve üzerine aşılanmış çeşidi belirten ve Bakanlık tarafından
görevlendirilmiş sertifikasyon kuruluşlarınca düzenlenen belgeyi,
p) Modern basınçlı sulama: Bitkilerin normal
gelişmeleri için gereksinim duydukları su miktarının doğal yağışlarla
karşılanamayan kısmının bitki kök bölgesine kapalı borularla belirli bir
basınçla ileten; yağmurlama, mikro yağmurlama (mini spring) ve damla sulama
yöntemlerini,
r) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
s) Organik tarım faaliyetleri: Toprak, su, bitki,
hayvan ve doğal kaynaklar kullanılarak organik ürün veya girdi üretilmesi
ya da yetiştirilmesi, doğal alan ve kaynaklardan ürün toplanması, hasat,
kesim, işleme, tasnif, ambalajlama, etiketleme, muhafaza, depolama, taşıma,
pazarlama, ithalat, ihracat ile ürün veya girdinin tüketiciye ulaşıncaya
kadar olan diğer işlemlerini,
ş) Örtüaltı üretimi: 25/6/2014 tarihli ve 29041
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Örtüaltı Kayıt Sistemi Yönetmeliği
esaslarına göre örtüaltında yapılan üretim şeklini,
t) Sertifikalı fidan: Sertifikalı üretim materyali
ile üretilerek, kontrol sonucu sertifikalandırılan fidanı,
u) Sertifikalı tohumluk: Tescil edilmiş ve üretim
izinli çeşitlerin tarla ve laboratuvar muayeneleri yapılarak, mevzuattaki
standartlarına uygunluğu belirtilen ambalajlanmış, etiketlenmiş ve lüzumu
halinde mühürlenmiş tohumlukları,
ü) Sertifikasyon kuruluşu: Tüm kontrolleri
tamamlanmış organik ürünü/organik girdiyi kontrol kuruluşunun yaptığı
kontrol ve bu kontrole ilişkin bilgi ve belgeler ile gerek duyulan hallerde
yaptırılacak analizlere dayanarak sertifikalandırmak üzere Bakanlık
tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,
v) Standart fidan: Etiketinde belirtilen ismi
üreticisi tarafından garanti edilen, menşei sertifikası olmayan damızlıklardan
üretilen, kontrol sonucu sertifikalandırılan fidanı,
y) Su kaynağı: Sulama suyunun temin edileceği
depolama yapıları, pınarlar, göller, akarsular ve sulama kanallarını,
z) Su ürünleri kuluçkahane belgesi: Kuluçkahanede
yavru balık üretimi yapan yetiştiricilere Bakanlıkça verilen geçerli
belgeyi,
aa) Su ürünleri ruhsat tezkeresi: Su ürünleri
avcılık faaliyetinde bulunacak balıkçı gemilerine, Bakanlıkça düzenlenen
belgeyi,
bb) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlıkça verilen geçerli
belgeyi,
cc) Süs bitkisi: Doku kültürü de dâhil olmak üzere
farklı yöntemler kullanılarak estetik, fonksiyonel ve ekonomik amaçlarla
üretilen/çoğaltılan/büyütülen bitkiyi,
çç) Süs bitkisi üreticisi: 15/5/2009 tarihli ve
27229 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tohumculuk Sektöründe Yetkilendirme
ve Denetleme Yönetmeliğinin 15 inci maddesine göre verilen “Süs Bitkisi
Üretici Belgesi”ne sahip olan gerçek ve tüzel kişileri,
dd) Tarımsal amaçlı kooperatifler: Bakanlığın görev
alanına giren 1163 sayılı Kanunla kurulan tarımsal amaçlı kooperatifleri,
ee) TİGEM: Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğünü,
ff) TKK: Tarım Kredi Kooperatiflerini,
gg) Tohumluk: Bitkilerin üretilmesinde kullanılan
vegetatif (fide, fidan, aşı gözü, aşı kalemi, yumru, çelik ve soğan) ve
generatif (tohum) çoğaltım materyalini,
ğğ) Tohumluk sertifikası: Tohumluğun sınıf ve
kademesini belirten ve Bakanlık tarafından görevlendirilmiş sertifikasyon
kuruluşlarınca düzenlenen belgeyi,
hh) Yaygın bitkisel üretim: Karar kapsamında
bitkisel üretim konu başlığı altında belirtilmeyen, yağlı tohumlu bitkiler,
(stratejik bitkisel üretim başlığı altında yer alan yağlı tohumlu bitkiler
hariç) hububat, baklagil ve meyve-sebze gibi üretim konuları ile Kararda
belirtilen bitkisel üretim konularında yer almakla birlikte bu Tebliğde
belirtilen kapasitelere ve/veya kriterlere uymayan koşullarda üretim
konularını,
ıı) Yaygın hayvansal üretim: Hayvansal üretim konu
başlığı altında Kararda belirtilmeyen hayvansal üretim konularında
faaliyette bulunan üreticilerin veya Kararda belirtilen hayvansal üretim
konularında yer almakla birlikte ilgili konu başlığı altında belirtilen
kapasite, ırk, yaş şartı gibi teknik kriterleri taşımayan konuları,
ii) Yetkilendirilmiş kuruluş: Organik tarımda ve
iyi tarım uygulamalarında, kontrol ve sertifikasyon kuruluşu, kontrol
kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu olarak Bakanlık tarafından yetki
verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,
jj) Yetkilendirilmiş tohumculuk kuruluşu: Tohumluk
üretici belgesine sahip, ilgili alt birliklere üye ve Bakanlık tarafından
yetkilendirilen gerçek veya tüzel kişileri,
kk) Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS):
Yetkilendirilmiş kuruluş bilgileri ile organik tarım yapan müteşebbis,
arazi, ürün, hayvansal üretim, su ürünleri üretimi, kontrol ve sertifika
bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
ll) Stratejik bitkisel üretim: Ekonomik değeri
yüksek ve arz açığı olan ürünlere yönelik yapılan üretimi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kredilendirme Konuları ve Teknik Kriterler
Damızlık
süt sığırı yetiştiriciliği
MADDE 4 –
(1) Karar kapsamında üreticilere
faiz indirimli işletme ve yatırım kredisi kullandırılabilmesi için; on baş
ve üzerinde manda veya damızlık süt sığırı işletmesi kurmaları veya işletme
kapasitesini on baş ve üzerine çıkarmaları gerekir.
(2) Damızlık süt sığırı yetiştiriciliği için kurulu
veya kurulacak işletmelere kullandırılacak olan yatırım kredileri, manda
veya holstein (siyah alaca/kırmızı alaca) ve jersey ırkı Damızlık Belgeli
süt sığırı alımlarını, barınak yapımını ve tadilatını, süt sağım ünitesi,
süt soğutma tankı, yem hazırlama ünitesi, balya makinesi, çayır biçme
makinesi ve silaj makinesi, gübre yönetimi ile ilgili altyapı ve
alet-ekipman alımı, kendi elektrik ihtiyaçlarını yenilenebilir enerji
kaynaklarından (güneş ve biyokütle) üretmek için gerekli olan tesis ve
alet-ekipman alımını, kurulu işletmelerin münferit alet, ekipman alımlarını
ve diğer yatırım giderlerini kapsar. Tek yıllık yem bitkisi
yetiştiriciliğine yönelik giderler, işletme kredisi kapsamında
değerlendirilir. Süt sağım tesislerinde, zirai kredilendirme belgesi yerine
işletme bazında düzenlenen deney raporu esas alınır.
(3) Kredi ile temin edilecek damızlık süt
sığırları, 2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği
kapsamında tanımlanarak Türkvet Kayıt Sistemine kaydedilmiş, Damızlık
Belgesine sahip, ilk yavrusuna gebe veya en fazla ilk doğumunu yapmış ve
azami 36 aylık olması gerekir. Kredi ile temin edilecek mandalar ise Sığır
Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği kapsamında
tanımlanarak Türkvet Kayıt Sistemine kaydedilmiş, ilk yavrusuna gebe veya
en fazla ilk doğumunu yapmış ve azami 48 aylık olması gerekir. Yatırım
kredilerinde; Damızlık Belgesi sadece süt sığırı alımı için istenir ve aslı
ile işlem yapılır. İşletme kredilerinde ve ekipman alımına yönelik yatırım
kredilerinde işletmedeki hayvanların kulak küpe numaralarını da içerecek
şekilde hayvanların kayıtlı olduğuna dair Bakanlık il/ilçe müdürlüklerinden
onaylı yazı istenecektir.
Damızlık
etçi ve kombine sığır yetiştiriciliği
MADDE 5 – (1) Karar kapsamında üreticilere faiz indirimli
işletme ve yatırım kredisi kullandırılabilmesi için; on baş ve üzerinde
damızlık etçi ve kombine sığır yetiştiriciliği işletmesi kurmaları veya
işletme kapasitesini on baş ve üzerine çıkarmaları gerekir.
(2) Damızlık etçi ve kombine sığır yetiştiriciliği
için kurulu veya kurulacak işletmelere kullandırılacak olan yatırım
kredileri, etçi ırklar olan angus, hereford, şarole ve limuzin ırkı ile
kombine ırklar olan montbeliard, Brown swiss ve simental Damızlık Belgeli
hayvan alımlarını, barınak yapımını ve tadilatını, yem hazırlama ünitesi,
balya makinesi, çayır biçme makinesi ve silaj makinesi, gübre yönetimi ile
ilgili altyapı ve alet-ekipman alımını, kendi elektrik ihtiyaçlarını
yenilenebilir enerji kaynaklarından (damızlık etçi sığır işletmelerinde
sadece güneş, kombine sığır işletmelerinde ise güneş ve biyokütle) üretmek
için gerekli olan tesis ve alet ekipman alımını, kurulu işletmelerin
münferit alet, ekipman alımlarını ve diğer yatırım giderlerini kapsar.
Kombine ırklar ile kurulacak işletmelerde süt sağım ünitesi, süt soğutma
tankı alımı yatırım kredisi kapsamında değerlendirilir. Tek yıllık yem
bitkisi yetiştiriciliğine yönelik giderler işletme kredisi kapsamında
değerlendirilir. Süt sağım tesislerinde, zirai kredilendirme belgesi yerine
işletme bazında düzenlenen deney raporu esas alınır.
(3) Kredi ile temin edilecek damızlık sığırlar,
Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği
kapsamında tanımlanarak Türkvet Kayıt Sistemine kaydedilmiş, Damızlık
Belgesine sahip, ilk yavrusuna gebe veya en fazla ilk doğumunu yapmış ve
azami 36 aylık olması gerekir. Yatırım kredilerinde, Damızlık Belgesi
sadece hayvan alımı için istenir ve aslı ile işlem yapılır. İşletme
kredilerinde ve ekipman alımına yönelik yatırım kredilerinde işletmedeki
hayvanların kulak küpe numaralarını da içerecek şekilde hayvanların kayıtlı
olduğuna dair Bakanlık il/ilçe müdürlüklerinden onaylı yazı istenecektir.
Damızlık
düve yetiştiriciliği
MADDE 6 – (1) Karar kapsamında üreticilere faiz indirimli
işletme ve yatırım kredisi kullandırılabilmesi için; elli baş ve üzerinde
işletme kurmaları veya işletme kapasitesini elli baş ve üzerine çıkarmaları
gerekir.
(2) Damızlık düve yetiştiriciliği için kurulu veya
kurulacak işletmelere kullandırılacak olan yatırım kredileri, barınak
yapımını ve tadilatını, yem hazırlama ünitesi, balya makinesi, çayır biçme
makinesi ve silaj makinesi, gübre yönetimi ile ilgili altyapı ve
alet-ekipman alımını, kendi elektrik ihtiyaçlarını yenilenebilir enerji
kaynaklarından (güneş) üretmek için gerekli olan tesis ve alet ekipman
alımını, kurulu işletmelerin münferit alet-ekipman alımlarını ve diğer
yatırım giderlerini kapsar. Tek yıllık yem bitkisi yetiştiriciliğine
yönelik giderler ve Damızlık Belgeli hayvan alımları işletme kredisi
kapsamında değerlendirilir.
(3) Kredi ile temin edilecek damızlık dişi danalar,
Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği
kapsamında tanımlanarak Türkvet Kayıt Sistemine kaydedilmiş, Damızlık
Belgesine sahip ve 4-13 aylık olması gerekir. İşletme kredilerinde,
Damızlık Belgesi sadece hayvan alımı için istenir ve aslı ile işlem
yapılır. İşletme kredilerinde ve ekipman alımına yönelik yatırım
kredilerinde işletmedeki hayvanların kulak küpe numaralarını da içerecek
şekilde hayvanların kayıtlı olduğuna dair Bakanlık il/ilçe müdürlüklerinden
onaylı yazı istenecektir.
Büyükbaş
hayvan yetiştiriciliği
MADDE 7 – (1) Karar kapsamında üreticilere faiz indirimli
işletme ve yatırım kredisi kullandırılabilmesi için; on baş ve üzerinde kapasiteye
sahip büyükbaş hayvan yetiştiriciliği işletmesi kurmaları veya işletme
kapasitesini on baş ve üzerine çıkarmaları gerekir.
(2) Büyükbaş hayvan yetiştiriciliği için kurulu
veya kurulacak işletmelere kullandırılacak olan yatırım kredileri, hayvan
alımlarını, barınak yapımı ve tadilatını, süt sağım ünitesi, süt soğutma
tankı, yem hazırlama ünitesi, balya makinesi, çayır biçme makinesi ve silaj
makinesi, gübre yönetimi ile ilgili altyapı ve alet-ekipman alımını, kurulu
işletmelerin münferit alet-ekipman alımlarını, kendi elektrik ihtiyaçlarını
yenilenebilir enerji kaynaklarından (güneş ve biyokütle) üretmek için
gerekli olan tesis ve alet ekipman alımını ve diğer yatırım giderlerini
kapsar. Tek yıllık yem bitkisi yetiştiriciliğine yönelik giderler, işletme
kredisi kapsamında değerlendirilir. Süt sağım tesislerinde zirai kredilendirme
belgesi yerine işletme bazında düzenlenen deney raporu esas alınır.
(3) Kredi ile temin edilecek inek; Sığır Cinsi
Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği kapsamında
tanımlanarak Türkvet Kayıt Sistemine kaydedilmiş, kültür ırkı veya melezi,
azami 48 aylık olması ve en az bir doğum yapmış olması gerekir. İşletme
kredilerinde ve ekipman alımına yönelik yatırım kredilerinde işletmedeki
hayvanların kulak küpe numaralarını da içerecek şekilde hayvanların kayıtlı
olduğuna dair Bakanlık il/ilçe müdürlüklerinden onaylı yazı istenecektir.
Büyükbaş
hayvan besiciliği
MADDE 8 – (1) Karar kapsamında üreticilere faiz indirimli
işletme ve yatırım kredisi kullandırılabilmesi için; on baş ve üzerinde
manda dahil olmak üzere besi sığırcılığı işletmesi kurmaları veya işletme
kapasitesini on baş ve üzerine çıkarmaları gerekir.
(2) İşletme kredisi ile temin edilecek hayvanların
azami 20 aylık erkek olması gerekir. Ayrıca alınacak hayvanların Sığır
Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği kapsamında
tanımlanarak Türkvet Kayıt Sistemine kaydedilmiş olmaları ve Türkvet Kayıt
Sisteminde en az 3 ay süreyle kayıtlı olmaları zorunludur.
(3) Besi sığırcılığı için kurulu veya kurulacak
işletmelere kullandırılacak olan yatırım kredileri, barınak yapımını ve
tadilatını, yem hazırlama ünitesi, balya makinesi ve çayır biçme makinesi,
gübre yönetimi ile ilgili altyapı ve alet-ekipman alımını, kendi elektrik
ihtiyaçlarını yenilenebilir enerji kaynaklarından (güneş) üretmek için
gerekli olan tesis ve alet ekipman alımını ve kurulu işletmelerin münferit
alet-ekipman alımlarını ve diğer yatırım giderlerini kapsar. Tek yıllık yem
bitkisi üretimi, işletme giderlerinin finansmanı amacıyla işletme kredisi
olarak değerlendirilir.
Küçükbaş
hayvan yetiştiriciliği
MADDE 9 – (1) Karar kapsamında üreticilere faiz indirimli
işletme ve yatırım kredisi kullandırılabilmesi için; koyun için en az elli
baş, keçi için en az yirmi beş baş kapasiteye sahip işletme kurmaları veya
işletme kapasitesini bu kapasiteler üzerine çıkarmaları gerekir.
(2) Küçükbaş hayvan yetiştiriciliği için kurulu
veya kurulacak işletmelere kullandırılacak olan yatırım kredileri hayvan
alımlarını, barınak yapımı ve tadilatını, süt sağım ünitesi, süt soğutma
tankı, yem hazırlama ünitesi, balya makinesi, çayır biçme makinesi, silaj
makinesi, kurulu işletmelerin münferit alet-ekipman alımlarını, kendi
elektrik ihtiyaçlarını yenilenebilir enerji kaynaklarından (güneş) üretmek
için gerekli olan tesis ve alet ekipman alımını ve diğer yatırım
giderlerini kapsar. Tek yıllık yem bitkisi yetiştiriciliğine yönelik
giderler işletme kredisi kapsamında değerlendirilir. Süt sağım tesislerinde
zirai kredilendirme belgesi yerine işletme bazında düzenlenen deney raporu
esas alınır.
(3) Kredi ile temin edilen hayvanların; 2/12/2011
tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü
Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği kapsamında
tanımlanarak Koyun Keçi Kayıt Sistemine kaydedilmiş ve 9-24 aylık olması
gerekir. İşletme kredilerinde ve ekipman alımına yönelik yatırım
kredilerinde işletmedeki hayvanların kulak küpe numaralarını da içerecek
şekilde hayvanların kayıtlı olduğuna dair Bakanlık il/ilçe müdürlüklerinden
onaylı yazı istenecektir.
Küçükbaş
hayvan besiciliği
MADDE 10
– (1) Karar kapsamında üreticilere
faiz indirimli işletme ve yatırım kredisi kullandırılabilmesi için; yüz baş
ve üzerinde küçükbaş hayvan besi işletmesi kurmaları veya işletme
kapasitesini yüz baş ve üzerine çıkarmaları gerekir.
(2) İşletme kredisi ile temin edilecek hayvanların
en az 3 aylık ve erkek olması gerekir.
(3) İşletme kredisi ile temin edilecek hayvanların,
Koyun ve Keçi Türü Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği
kapsamında tanımlanarak Koyun Keçi Kayıt Sisteminde en az 1 ay süreyle
kayıtlı olmaları zorunludur.
(4) Küçükbaş hayvan besiciliği için kurulu veya
kurulacak işletmelere kullandırılacak olan yatırım kredileri, barınak
yapımını ve tadilatını, yem hazırlama ünitesi, balya makinesi ve çayır
biçme makinesi alımını, kendi elektrik ihtiyaçlarını yenilenebilir enerji
kaynaklarından (güneş) üretmek için gerekli olan tesis ve alet-ekipman
alımını ve diğer yatırım giderlerini kapsar. Tek yıllık yem bitkisi üretimi,
işletme giderlerinin finansmanı amacıyla işletme kredisi olarak
değerlendirilir.
Arıcılık
MADDE 11
– (1) Karar kapsamında üreticilere
faiz indirimli yatırım ve işletme kredisi kullandırılabilmesi için;
arıcıların, Arıcılık Kayıt Sistemine kayıtlı, asgari 50 adet ve daha fazla
sayıda arılı kovan ile üretim yapmaları veya mevcut arılı kovan sayısını 50
adet ve üzerine çıkarmaları, Bombus arısı üreten işletmelerin Bakanlıktan
üretim izni almış olması gerekir.
(2) Arıcılık kapsamında kullandırılacak yatırım
kredileri;
a) Arılı kovan, polen kapanlı yeni kovan (boş),
elektrikli çit sistemi, bal süzme makinesi, polen kurutma ve temizleme, kek
hazırlama makineleri alımı,
b) 200 adet ve daha fazla sayıda arılı kovan ile
gezginci arıcılık yapan üreticiler için jeneratör, güneş enerji sistemi,
arıcı barakası veya karavanı alımı,
c) 100 adet ve daha fazla sayıda arılı kovana sahip
ana arı üretimi yapmak isteyen arıcılara; ana arı üretimi için jeneratör,
güneş enerji sistemi, çiftleştirme kovanı veya kutusu (en az 1000 adet) ve
arıcı barakası veya karavanı alımı,
ç) Bombus arısı sektörü için, bina yapımı ve
tadilatı, raf sistemleri, ilgili alet ve ekipman alımı ile diğer yatırım
giderlerini,
kapsar.
(3) Arıcılık faaliyetleri kapsamında
kullandırılacak işletme kredileri;
a) Arıcılık malzemeleri (maske, körük, el demiri,
pürmüz, mahmuz, çıta delme ve biz gibi) şeker, temel petek, kek, ruhsatlı
arı ilacı alımı, gezginci arıcılık yapan arıcılara, işçilik dahil arı
nakliye giderleri, ana arı üretimi yapan işletmelere ise şeker, temel
petek, kek, ana arı üretim malzemeleri (larva transfer kaşığı, yüksük
kalıbı, zımba tabancası, mum cezvesi, larva çantası, ana arı nakliye kafesi
ve ana arı ızgarası gibi) alımı ve benzeri işletme giderlerini,
b) Bombus arısı üretimine yönelik ihtiyaç duyulan
(polen, şeker, plastik kap ve ambalaj malzemesi gibi) giderlerin
finansmanını,
kapsar.
(4) Bu kapsamda; kredi talebinde bulunan arıcılar,
il/ilçe müdürlüklerinden veya ilgili birliklerden alınacak Arıcılık Kayıt
Sistemi Belgesi, Bombus arısı üreticileri, il/ilçe müdürlüklerinden
alınacak Üretim İzinli olduğuna dair yazı ile Banka ve/veya TKK’ya
başvurur.
Kanatlı
sektörü
MADDE 12
– (1) Karar kapsamında, kanatlı
üretimi yapacak işletmelere düşük faizli yatırım ve işletme kredisi
kullandırılabilmesi için asgari; etlik piliç yetiştiriciliğinde 10.000
adet, yumurta tavuğu yetiştiriciliğinde 7.500 adet, kaz, ördek, bıldırcın
yetiştiriciliğinde 2.500 adet, devekuşu yetiştiriciliğinde 50 adet ve üzeri
kapasitelerde işletme kurulması veya kurulu işletmelerin en az bu
kapasitelere çıkarılması gerekir.
(2) Kanatlı sektörüne yönelik yatırım kredileri;
kümes, gübre işleme tesisi, yumurta işleme, tasnif, paketleme
ünitesi/tesisi yapımı ve tadilatlarını, bio-güvenlik önlemlerini, kendi
elektrik ihtiyaçlarını yenilenebilir enerji kaynaklarından (güneş) üretmek
için gerekli olan tesis ve alet-ekipman, diğer ilgili alet-ekipman ve
makine alımı ile diğer yatırım giderlerini kapsar.
(3) Kanatlı sektörüne yönelik işletme kredileri;
ruhsatlı kanatlı üretim işletmelerinden, yetiştirilmek üzere alınacak
ticari civciv ve yarka alımı ile bu hayvanların yem ve diğer işletme
giderlerini kapsar.
Kanatlı
sektörü damızlık yetiştiriciliği
MADDE 13 –
(1) Karar kapsamında, damızlık
kanatlı üretimi yapacak işletmelere düşük faizli yatırım ve işletme kredisi
kullandırılabilmesi için asgari; damızlık etlik piliç ve damızlık yumurta tavuğu
yetiştiriciliğinde 10.000 adet, Ankara Tavukçuluk Araştırma İstasyonu
Müdürlüğünce ülkemiz için geliştirilmiş hatlarla yapılacak damızlık yumurta
tavuğu yetiştiriciliğinde 1.000 adet, damızlık hindi yetiştiriciliğinde
5.000 adet, damızlık kaz, ördek veya bıldırcın yetiştiriciliğinde 1.000
adet, damızlık devekuşu yetiştiriciliğinde 100 adet ve üzeri kapasitelerde
işletme kurulması veya kurulu işletmelerin en az bu kapasitelere
çıkarılması gerekir.
(2) Damızlık kanatlı yetiştiriciliği yatırım
kredileri; damızlık kümes, damızlık kanatlı üretimi yapmak kaydıyla
kuluçkahane, gübre işleme tesisi, yapımı ve tadilatını, bio-güvenlik
önlemlerini, kendi elektrik ihtiyaçlarını yenilenebilir enerji
kaynaklarından (güneş) üretmek için gerekli olan tesis ve alet-ekipman
alımı, ilgili alet-ekipman ve makine alımı ile diğer yatırım giderlerini
kapsar.
(3) Damızlık kanatlı yetiştiriciliği işletme
kredileri; yurtiçi veya yurtdışı damızlık kanatlı üretim işletmeleri ve
kuluçkahanelerden yetiştirilmek üzere alınacak kuluçkalık damızlık yumurta,
damızlık civciv ve damızlık yarka alımı ile bu hayvanların yem ve diğer
işletme giderlerini kapsar.
(4) Krediye konu kanatlı hayvanların fatura ve
sağlık sertifikalarında damızlık büyük ebeveyn (grandparentstock), damızlık
ebeveyn (parentstock) oldukları belirtilir.
Hindi
besiciliği
MADDE 14
– (1) Karar kapsamında, hindi
besiciliği yapacak işletmelere düşük faizli yatırım ve işletme kredisi
kullandırılabilmesi için asgari 1.000 adet ve üzeri kapasitelerde işletme
kurulması veya kurulu işletmelerin en az bu kapasitelere çıkarılması
gerekir.
(2) Hindi besiciliğine yönelik yatırım kredileri;
kümes, gübre işleme tesisi yapımı ve tadilatlarını, bio-güvenlik
önlemlerini, kendi elektrik ihtiyaçlarını yenilenebilir enerji
kaynaklarından (güneş) üretmek için gerekli olan tesis ve alet-ekipman
alımını, diğer ilgili alet-ekipman ve makine alımı ile diğer yatırım
giderlerini kapsar.
(3) Hindi besiciliğine yönelik işletme kredileri;
ruhsatlı hindi üretim işletmelerinden, yetiştirilmek üzere alınacak ticari
hindi civcivi ile bu hayvanların yem ve diğer işletme giderlerini kapsar.
Su
ürünleri yetiştiriciliği
MADDE 15
– (1) Su ürünleri yetiştiriciliği
yapacak olan üreticilerin karar kapsamında faiz indirimli yatırım kredisine
başvurabilmeleri için projelerin Bakanlık tarafından onaylanmış olması
gerekir. Yatırım kredileri projede yer alan kafes ve havuz gibi her türlü
su ürünleri yetiştiricilik sistemleri ve/veya kuluçkahane kurulması veya bu
sistemlerin kapalı devre üretim sistemine dönüştürülmesi dahil
modernizasyonları ile alet-ekipman alımı gibi konuların finansmanını
kapsar.
(2) İşletme kredisi ise, Bakanlıkça verilen su
ürünleri yetiştiricilik belgesine ve/veya su ürünleri kuluçkahane belgesine
sahip üreticilerin işletme giderlerinin finansmanını kapsar.
(3) Su ürünleri yetiştiriciliği yapacak üreticilere
kullandırılacak yatırım kredilerinde Bakanlıkça onaylanan projeler, işletme
kredilerinde ise Bakanlıkça verilen su ürünleri yetiştiricilik belgesinde
ve/veya su ürünleri kuluçkahane belgesinde belirtilen kapasite esas alınır.
Su
ürünleri avcılığı
MADDE 16 –
(1) Su ürünleri avcılığı yapmak
üzere Bakanlıkça ruhsat tezkeresi düzenlenmiş balıkçı gemisi sahiplerinin
gemileri için jeneratör, soğuk muhafaza odası yapımı ile buz makinesi
alımı, balık ağları ile diğer av araç ve gereçlerinin alımı, Bakanlıkça
belirlenen özellikleri taşıyan gemi takip cihazları ile elektronik kayıt
defteri cihazlarının alımı, mevcut balıkçı gemilerinin modernizasyonu,
mevcut balıkçı gemilerinden geçerli ruhsata sahip olan balıkçı gemisi satın
alımı mevcut ruhsatla ruhsata uygun veya boy uzatma hakkı kapsamında yeni
gemi inşası gibi konularda yatırım kredisi, tekne bakım/onarım, yakıt,
işçilik ve benzeri giderler ile takip ve kayıt cihazları için ihtiyaç
duyulan işletme giderlerine yönelik işletme kredisi talepleri Karar
kapsamında değerlendirilir. Boy uzatma hakkının kullanılmasına yönelik
yatırım kredisi taleplerinde üreticilerce geminin boy uzatma hakkının
bulunduğuna dair il/ilçe müdürlüklerince onaylanmış yazı ile başvuruda
bulunulacak, yatırımın tamamlanmasını müteakip yeni ruhsat tezkeresi ibraz
edilecektir.
(2) Yatırım kredilerinde (münferit alet-ekipman
alımları hariç) ve işletme kredilerinde Bakanlıkça verilen su ürünleri
ruhsat tezkeresinde belirtilen tam boy uzunluğu esas alınır.
Yaygın
hayvansal üretim
MADDE 17
– (1) Hayvansal üretim konu
başlığı altında Kararda belirtilmeyen hayvansal üretim konularında
faaliyette bulunan üreticilere veya Kararda belirtilen hayvansal üretim
konularında yer almakla birlikte yukarıda ilgili konu başlığı altında
belirtilen kapasite, ırk ve yaş şartı gibi teknik kriterleri taşımayan
konularda faaliyet gösteren üreticilerin faiz indirimli kredi talepleri bu
başlık altında değerlendirilir.
Kontrollü
örtüaltı tarımı
MADDE 18 – (1) Kontrollü örtüaltı üretme koşullarına sahip en
az bir dekar büyüklüğündeki seralarda Örtüaltı Kayıt Sistemi Yönetmeliğine
uygun olarak örtüaltı yetiştiriciliği yaptığı Bakanlıkça tespit edilen ve
Örtüaltı Kayıt Sisteminde (ÖKS) kayıt altına alınan işletmeler ile
hazırladıkları fizibilite raporları Bakanlık il/ilçe müdürlüklerince
onaylanan yeni kurulacak işletmelerin, onaylanan fizibilite raporları
çerçevesindeki yatırım ve işletme kredisi talepleri Karar kapsamında
değerlendirilir. Seraların, kendi elektrik ihtiyaçlarını yenilenebilir
enerji kaynaklarından (güneş) üretmek için gerekli olan tesis ve
alet-ekipman alımları da yatırım kredileri kapsamında finanse edilebilir.
Yurtiçi
sertifikalı tohum, fide, fidan üretimi
MADDE 19
– (1) Üreticilerin aşağıdaki
üretim konularında Karar kapsamında, faiz indirimli kredi kullanabilmeleri
için;
a) Tohumculuk Sektöründe Yetkilendirme ve Denetleme
Yönetmeliği kapsamında Yetkilendirilmiş Tohumculuk Kuruluşu Belgesine sahip
olması ve sertifikasyon sistemi dahilinde yurtiçi sertifikalı tohum, fide,
fidan veya doku kültürü ile tohumluk üretimi yapması ve/veya sözleşmeli
üretim yapması,
b) 5553 sayılı Tohumculuk Kanunu hükümlerine göre
tohumluk üretim, sertifikasyon, pazarlama konularında, standart veya
sertifikalı olarak tohum (hibrit tohum dahil), sebze fidesi, çilek fidesi,
tohumluk patates, meyve fidanı, asma fidanı veya meyve/asma üretim
materyali üretimi yapması/yapacak olması,
gerekir.
(2) Yetkilendirilmiş tohumculuk kuruluşlarının,
sertifikasyon sürecinde yer alan hasat sonrası tohum alımı, tohum çıkarma,
işleme, temizleme, ilaçlama, sertifikalandırma, etiketleme, ambalajlama ve
depolama gibi faaliyetler Karar kapsamında işletme ve yatırım kredisine
konu edilebilir. Bu fıkra kapsamındaki makine-ekipman alımlarında zirai
kredilendirme belgesi veya deney raporu aranmaz.
(3) Yetkilendirilmiş tohumculuk kuruluşlarının
tohum üretimi, ıslah-araştırma ve geliştirme sürecinde ihtiyaç duydukları
sera yatırımları, tohum test laboratuvarları, biyoteknoloji
laboratuvarları, iklimlendirme sistemleri, sulama sistemleri kapsamında
kullanılan alet-ekipmanlar ve diğer altyapı hizmetleri Karar kapsamında
işletme ve yatırım kredisine konu edilebilir.
(4) Sebze tohumu üretimi hariç, bu madde
kapsamındaki taleplerde tohumluk beyannamesi alınır. Üretim sezonuna
ilişkin dönem uyumsuzluğunda ise tohumluk beyannamesinin düzenlenmesini
müteakip, Bankaya ibraz edileceğini, aksi takdirde bu Karar kapsamındaki
faiz desteğinin iptal edileceğini kabul ettiklerine dair üreticilerden taahhütname
alınır.
Yurtiçinde
üretilen sertifikalı tohum, fide, fidan kullanımı
MADDE 20
– (1) Üreticilerin aşağıdaki
üretim konularında Karar kapsamında faiz indirimli kredi kullanabilmeleri
için;
a) Yurtiçinde üretilen sertifikalı tohumu
kullanarak bitkisel üretim yapması,
b) Yurtiçinde üretilen sertifikalı çilek fidesi
veya sertifikalı tohumlardan elde edilen sebze fideleri ile üretim yapması,
c) Yurtiçinde üretilen sertifikalı/standart
meyve/asma fidanları ile bağ/bahçe tesis etmesi,
gerekir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen üretimleri yapan
üreticilere işletme ve yatırım kredisi kullandırılır.
(3) Kullanılan tohum, sebze fidesine ait tohum,
çilek fidesi ve fidana ait sertifikaların ibraz edilmesi zorunludur.
(4) Düzenlenen faturalar üzerinde sertifika tarihi
ve numaranın yazılı olması gerekir.
Süs
bitkisi üretimi
MADDE 21
– (1) Üreticilerin süs bitkisi
üretimi konusunda Karar kapsamında faiz indirimli kredi kullanabilmeleri
için;
a) Yurtiçinde süs bitkisi (dış mekân, iç mekân,
kesme çiçek ve soğanlı yumrulu bitkiler ve süs bitkisi çoğaltım materyali
(fidan, fide, çelik, soğan, yumru, doku kültürü, tohum ve benzeri) elde
etmek amacıyla üretim yapan özel sektör yetkilendirilmiş tohumculuk
kuruluşu olması ve/veya sözleşmeli üretim yapması,
b) Tohumculuk Sektöründe Yetkilendirme ve Denetleme
Yönetmeliği esaslarına göre süs bitkisi üretici belgesine ve süs bitkileri
üretim işletmesi kapasite raporuna sahip olması,
gerekir.
(2) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen üretimleri yapan üreticilere işletme ve yatırım kredisi kullandırılır.
İyi tarım
uygulamaları
MADDE 22
– (1) 7/12/2010 tarihli ve 27778
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İyi Tarım Uygulamaları Hakkında
Yönetmelik esasları dahilinde bireysel (gerçek veya tüzel kişilik) veya
grup (üretici örgütü veya müteşebbis) sertifikasyonu kapsamında iyi tarım
uygulamaları kriterlerine uygun faaliyette bulunan üreticilerin yatırım ve
işletme kredisi talepleri Karar kapsamında değerlendirilir.
(2) Bireysel sertifikasyon kapsamında faaliyet
gösteren üreticiler yetkilendirilmiş kuruluşlar kontrolünde iyi tarım
uygulamaları faaliyetlerinde bulunduklarına dair söz konusu kuruluşlar ile
yaptıkları sözleşmeyi Bankaya ve/veya TKK’ya ibraz etmek zorundadır.
(3) Grup sertifikasyonu kapsamında (üretici örgütü
veya müteşebbis) iyi tarım uygulamaları faaliyetinde bulunan üreticiler;
bağlı oldukları grubun yetkilendirilmiş kuruluşla yaptığı sözleşme ile;
a) Grup, üretici örgütü ise, üretici örgütünün
idari organına verdikleri iyi tarım uygulamaları faaliyetinde bulunacaklarına
ilişkin taahhütnameyi,
b) Grup, müteşebbis çatısı altında bir araya gelen
üreticiler ise müteşebbis ile yaptıkları sözleşmeyi,
Bankaya ve/veya TKK’ya ibraz etmek zorundadır.
(4) Yetkisi iptal edilen veya askıya alınan
yetkilendirilmiş kuruluşlarla sözleşmesi olan üreticilere, yetkilendirilmiş
kuruluşun yetki süresi içinde sözleşme yapılmış olması şartıyla, Karar
kapsamında kredi kullandırılır.
Organik
tarım faaliyetleri
MADDE 23 –
(1) 1/12/2004 tarihli ve 5262
sayılı Organik Tarım Kanunu ile 18/8/2010 tarihli ve 27676 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına İlişkin
Yönetmelik dahilinde organik tarımsal ürün ve/veya organik tarımsal girdi
üretimini yapan, ürünü toplayan, işleyen, ambalajlayan, pazarlayan ve/veya
bu faaliyetleri yapacak olan üreticilere sadece kendi faaliyetleri ile
ilgili olarak Karar kapsamında faiz indirimli yatırım ve işletme kredisi
kullandırılabilir.
(2) Ayrıca, yetkilendirilmiş kuruluşlarla sözleşme
yaparak geçiş sürecine alınan üreticilere de yatırım ve işletme kredisi
kullandırılabilir.
(3) Organik ve geçiş sürecinde olan ve Organik
Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS)’nde kayıtlı bireysel veya üretici grubu içinde
organik tarım faaliyetinde bulunan gerçek ve tüzel kişilerin Bakanlık İl
Müdürlüklerinden OTBİS’e kayıtlı olduklarına dair aldıkları resmi belgeyi
Bankaya ve/veya TKK’ya ibraz etmek zorundadır.
(4) Yetkisi iptal edilen veya yetki süresi
uzatılmayan yetkilendirilmiş kuruluşlarca sözleşmesi olan üreticilere,
yetkilendirilmiş kuruluşun yetki süresi içerisinde sözleşme yapılmış olması
şartıyla, Karar kapsamında kredi kullandırılır.
Yaygın
bitkisel üretim
MADDE 24
– (1) Karar kapsamında bitkisel
üretim konu başlığı altında belirtilmeyen yağlı tohumlu bitkiler (stratejik
bitkisel üretim başlığı altında yer alan yağlı tohumlu bitkiler hariç)
hububat, baklagil ve meyve-sebze gibi üretim konularında faaliyette bulunan
üreticiler ile Kararda belirtilen bitkisel üretim konularında yer almakla
birlikte bu Tebliğde belirtilen kapasitelere ve/veya kriterlere uymayan
koşullarda üretim konularında faaliyette bulunan üreticilerin faiz
indirimli kredi talepleri bu başlık altında değerlendirilir.
Çok
yıllık yem bitkisi üretimi
MADDE 25
– (1) Karar kapsamında
üreticilerin çok yıllık yem bitkilerinden yonca, korunga ve yapay çayır
mera tesisi oluşturmak amacıyla düşük faizli yatırım ve işletme kredisi
kullanabilmesi için;
a) İlin ekolojik şartlarına, ekim tekniklerine ve
normlarına uygun çok yıllık yem bitkisi ekilişleri yapması,
b) Kaliteli kaba yem üretimi yapmak amacıyla çok
yıllık yem bitkileri ekilişi yaparak hasat etmeleri veya edecek olmaları,
c) Toplam ekiliş alanının en az 10 dekar olması,
ç) Yapay çayır mera tesisleri için ilin ekolojisine
uygun olarak hazırlanan projenin il müdürlüğünce onaylanması,
d) Gerçekte sulu şartlarda yetiştirildiği halde
bazı bölgelerin iklim şartlarına uygun olarak kuru şartlarda yetiştirilen
yonca için, üniversite ya da araştırma enstitülerinin görüşünün bulunduğu
yazının il müdürlüklerinden alınması,
e) Yeni yapılan ekilişler için kredilendirme
başvurularının kabul edilmesi,
f) Yonca ve yapay çayır mera ekilişi için en az 4
yıl, korunga ekilişi için ise en az 3 yıl süre ile tesisin bozulmaması,
gerekir.
Tarımsal
mekanizasyon
MADDE 26
– (1) Karar kapsamında, tarımsal faaliyetlerin
sürdürülebilmesi için üreticiler tarafından kullanılan ve 11/10/2000
tarihli ve 24197 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Mekanizasyon
Araçlarının Kredili Satışına Esas Deney ve Denetimlerle İlgili Tebliğ
(Tebliğ No: 2000/37) esaslarına göre zirai kredilendirme belgesi olan tüm
tarımsal mekanizasyon araçları için, yatırım kredisi kullandırılabilir.
Karar kapsamında traktör kredisi kullandırılabilmesi için üreticilerin
faaliyet konuları arasında bitkisel üretim veya küçükbaş, büyükbaş hayvancılık
ve kanatlı üretimi (damızlık dahil) konularından en az birisinin bulunması
şartı aranır.
Modern
basınçlı sulama
MADDE 27 – (1) Üreticilerin, su kaynağından alınan suyun
tarla içine dağıtılması amacıyla damla, yağmurlama veya mikro yağmurlama
sulama sistemleri kurulması ve bu sistemlerin otomasyonuna ilişkin
teknolojik sistemler (Akıllı sulama sistemleri, akıllı otomasyon sistemleri
ile ve benzeri sistemler) konusundaki kredi talepleri Karar kapsamında
değerlendirilir.
(2) Modern basınçlı sulama sistemi
kullanan/kullanacak üreticilerin elektrik temini, derin kuyu açılması,
derin kuyu teçhizatı ve suyun kaynağından tarlaya taşınmasına ilişkin kredi
talepleri modern basınçlı sulama içerisinde değerlendirilir.
(3) Modern basınçlı sulama sistemlerini kullanmayan
üreticilerin tarımsal sulama/derin kuyu/suyun tarlaya taşınmasına yönelik
kredi talepleri (çeltik üretimi hariç) bu Tebliğ kapsamında
değerlendirilmez.
(4) 16/12/1960 tarihli ve 167 sayılı Yeraltı Suları
Hakkında Kanun esaslarına göre su temini maksadıyla kazılar ve kuyular
açılmasına yönelik yatırım kredisi, 167 sayılı Kanun hükümlerine göre Arama
Belgesi alınan kazılar ve kuyular için kullandırılır ve bu konuda kredi
talebinde bulunan üreticilerden, Bakanlık il/ilçe müdürlükleri, Büyükşehir
Belediye Başkanlıkları veya il özel idareleri tarafından onaylanmış proje
raporunu kredi başvurusu esnasında ibraz etmeleri gerekir.
(5) Proje kredi talebi uygun bulunan her başvuru
için, üretici iki adet ek-1’de yer alan Basınçlı Sulama Sistemi Bilgi Formu
düzenleyerek, Banka veya TKK’ya ibraz eder. Formun bir adedi Banka veya TKK
tarafından uygulamanın yapıldığı il müdürlüğüne gönderilir.
(6) Kredi talep konusu olan ve Tarımsal
Mekanizasyon Araçlarının Kredili Satışına Esas Deney ve Denetimlerle İlgili
Tebliğ (Tebliğ No: 2000/37) esaslarına göre zirai kredilendirme belgesi
olan sulama makine ve ekipmanları için yatırım kredisi kullandırılabilir.
(7) Üreticilerin modern basınçlı sulama konusunda
Karar kapsamında faiz indirimli kredi kullanabilmeleri için;
a) Üreticiye ait güncel Çiftçi Kayıt Sistemi
belgesini,
b) Bakanlık il/ilçe müdürlüklerince onaylanmış
basınçlı sulama projesini,
c) Su kaynağı çeşidi “yerüstü su kaynağı olan
başvurular için ilgili kurumdan (DSİ) alınacak su kullanım izin/tahsis
belgesi”, yeraltı suyu kullanımlarında kuyu ruhsatını,
sunması gerekir.
Arazi
alımı
MADDE 28 – (1) Dağınık ve parçalı arazilerin birleştirilmesi
suretiyle tarımsal işletmelerin ekonomik ölçeğe kavuşturulmasının
sağlanmasına yönelik olarak, hisseli tarım arazilerindeki hisse paylarının
diğer hissedarlar tarafından satın alınması ya da hisseli olup olmadığına
bakılmaksızın bitişik arazilerin satın alınmasına yönelik kredi talepleri
Banka ve TKK’nın kendi iç mevzuatı paralelinde olmak kaydıyla bu kapsamda
değerlendirilebilir.
Tarımsal
amaçlı kooperatiflerin uyguladıkları üretim projeleri
MADDE 29
– (1) Bu kapsamda kredi
kullandırılacak tarımsal amaçlı kooperatiflerin en az 30 ortaklı olması
gerekmektedir.
(2) Tarımsal amaçlı kooperatiflerin bizzat tüzel kişilikleri
üzerinden yapılan tarımsal üretim faaliyetlerine yönelik kredi talepleri bu
Tebliğ hükümleri kapsamında değerlendirmeye alınır.
(3) Tarımsal amaçlı kooperatif ortaklarının kendi
adlarına yapmış oldukları üretimlerine yönelik kredi taleplerinde ise,
Kararda Tablo-1’de belirtilen üretim konuları, indirim oranları ve kredi
üst limitleri uygulanır.
(4) Tarımsal amaçlı kooperatiflerin tüzel
kişilikleri üzerinden yapılan üretim faaliyetlerine yönelik olarak hazırlamış
oldukları tarımsal üretimi ve istihdamı artırıcı, tarımsal ürünleri
pazarlayıcı ve değerlendirici projeleri ile bu Tebliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren bankaya kredi başvurusunda bulunurlar.
(5) Tarımsal amaçlı kooperatiflerin ve ortaklarının
üretim kapasitesi ile sınırlı olmak kaydıyla tarımsal ürünlerin işlenmesi,
depolanması ve paketlenmesine yönelik yeni tesislerin yapımına, mevcut faal
olan veya olmayan tesislerin modernizasyonuna ve teknoloji yenilenmesine
ait kredi talepleri de bu kapsamda değerlendirilir. Ancak, tarımsal ürünlerin
depolanması konusunda sadece çelik silo ve soğuk hava deposu projesi için
başvuru yapılır.
(6) Tarımsal amaçlı kooperatiflerin kendi üretim
faaliyeti olmamakla birlikte, sadece ortakların üretim maliyetlerinin
azaltılmasına yönelik olarak toplu girdi alımı (gübre, yem), veterinerlik
hizmetleri, ortak sağım ünitelerinin kurulması, süt analiz cihazı alımına
yönelik talepleri de bu Tebliğ hükümleri kapsamında değerlendirmeye
alınabilecektir.
(7) Tarımsal amaçlı kooperatifler bu Tebliğde yer
alan kriterlere uygun işlem yapacaktır.
Sözleşmeli
üretim
MADDE 30
– (1) Sözleşmeli üretim modeli
kapsamında, üreticilerin tarımsal ve hayvansal girdilerini temin etmek ve
ürün almayı garanti etmek suretiyle tarımsal üretim yaptıran gerçek ve
tüzel kişilere, söz konusu üretim finansmanı amacıyla kredi açılabilir.
Lisanslı
depoculuk yatırımları
MADDE 31 –
(1) Karar kapsamında, 5300 sayılı
Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu ve Tarım Ürünleri Lisanslı
Depoculuk Yönetmeliği hükümleri kapsamında kurulmuş/kurulacak lisanslı depo
işletmelerine inşaat yatırımları (depo, silo vb.) ile makine-ekipman
(elevatör, kantar, fan, jeneratör, forklift, vinç, soğuk hava-iklimlendirme
ve havalandırma üniteleri, depo içi bölmeler-raf sistemleri vb.) alımlarına
yönelik yatırım kredisi kullandırılır. Kapasite artışları ve yenilemeler de
bu kapsamda değerlendirilir.
(2) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca
belirlenen “Tarım Havzaları Üretim ve Destekleme Modelinde” öngörülen
havzalarda yetiştirilen ürünler ile uyumlu depolama yatırımı yapacak/yapan
lisanslı depo işletmelerine Karar kapsamında yatırım kredisi
kullandırılacaktır.
(3) Kredi başvurusunda, yeni kurulacak
işletmelerden Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Yönetmeliği kapsamında
kuruluş izni, kurulu işletmelerden ise faaliyet izni ve depoculuk lisansı
istenir. Kurulacak işletmelerde ise faaliyet izni ve depoculuk lisansı,
yatırımın tamamlanmasını müteakip ibraz edilir, söz konusu evrakların ibraz
edileceğine dair müteşebbislerden taahhütname alınır.
Stratejik
bitkisel üretim
MADDE 32
– (1) Üreticilerin stratejik
bitkisel üretim konusunda Karar kapsamında faiz indirimli kredi kullanabilmeleri
için; aspir, yağlık ayçiçeği, kolza, kanola, kütlü pamuk, soya, susam,
yağlık zeytin üretimini yapıyor/yapacak olması gerekir.
Yenilenebilir
enerji kaynakları
MADDE 33 –
(1) Kendi elektrik ihtiyaçlarını
yenilenebilir enerji kaynaklarından (güneş ve biyokütle) üretmek için
gerekli olan tesis ve alet-ekipman alımı konularında asgari ek-2’de
belirtilen üretim konularında ve kapasitelerde üretim yapan üreticilerin
kredi talepleri Karar kapsamında değerlendirilecektir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Başvuru
MADDE 34
– (1) Karar kapsamındaki yatırım
ve işletme kredisi başvuruları, Bankaya ve TKK’ya yapılır. Başvurular Banka
ve TKK’nın kendi usul, esas ve mevzuatları dahilinde değerlendirilir ve
uygun bulunanlara kredi kullandırılır.
(2) Mevcut işletmelerin satın alınmasında; tesisin
en az kredi geri dönüşü tamamlanıncaya kadar amacı dışında
kullanılmayacağına dair noterden ve/veya Banka/TKK mevzuatında belirtilen
taahhütname ile başvurulur. İşletmenin krediye başvuru tarihinden önce
satın alınması halinde ise işletmenin satın alındığını gösteren belge de
başvuru sırasında verilir.
İzin
işlemleri
MADDE 35 –
(1) Karar kapsamındaki krediler,
ilgili mevzuata göre kurulmuş ve çalışma izni almış ve/veya alacak
işletmelere kullandırılır.
Sigorta
MADDE 36 – (1) Karar kapsamında, kredi kullanmak suretiyle
yapılan yatırımlardan sigortaya konu olabilecek varlıklar ile tarımsal
ürünlerin kredi tutarı üzerinden sigorta ettirilmesi zorunludur. Sigorta
mevzuatından kaynaklanan nedenlerle (dönem uyumsuzluğu ve benzeri) kredi
kullanımı sırasında sigorta yaptırılması mümkün olmayan tarımsal ürünlerin
sigortası, kredi kullanım tarihinden itibaren azami altı ay içerisinde
tamamlanır.
Kredilerden
yararlanamayacak olanlar
MADDE 37
– (1) Bakanlık ile diğer kamu
kurum ve kuruluşlarının faiz desteği niteliğindeki desteklerinden
faydalanan işletmelere bu Karar kapsamında aynı konuda kredi
kullandırılmaz. Kredi kullanacak işletmelerden; Bakanlık veya diğer kamu
kurum ve kuruluşlarınca sağlanan faiz desteği niteliğindeki desteklerden
yararlanmadıklarına, bu desteklerden yararlandıklarının tespiti halinde bu
Karar kapsamındaki faiz desteğinin iptal edileceğini kabul ettiklerine dair
taahhütname alınır.
(2) Geçmiş kararlar kapsamında kullandırılan
kredileri de kapsamak üzere, mevcut yatırım kredisine ait anapara tutarının
%30’u ödenmeden, aynı üretim konusunda (tarımsal mekanizasyon ve modern
basınçlı sulama hariç), Karar kapsamında yeni yatırım kredisi
kullandırılmaz. Kapasite artışları bu madde kapsamında değerlendirilmez.
(3) Bu Tebliğde yer alan kredi konularından, Tarım
İşletmeleri Genel Müdürlüğü hariç diğer kamu kurum ve kuruluşları
yararlanamazlar.
(4) Bu Tebliğ ile belirlenen teknik kriterlerin
sağlanmış olması, Banka ve Tarım Kredi Kooperatiflerince kredi açılacağı
anlamını taşımaz.
Raporlama
MADDE 38
– (1) Banka ve TKK tarafından
Karar kapsamında kullandırılan kredilere ait bilgiler, il ve konu bazında
aylık olarak Bakanlığa ve Müsteşarlığa gönderilir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 39
– (1) 10/4/2014 tarihli ve 28968
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi
Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli Yatırım ve İşletme
Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Uygulama Esasları Tebliği (Tebliğ No:
2014/8) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 40
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2015
tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|