Maliye Bakanlığından:
MUHASEBAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 43)
HESABA AKTARMA SURETİYLE ÖDEME
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, düzenleyici
ve denetleyici kurumlar hariç olmak üzere merkezi yönetim kapsamında yer
alan kamu idarelerine hizmet veren muhasebe birimlerince, hak sahiplerine
hesaba aktarma suretiyle yapılacak ödemelere ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 30/12/2005 tarihli
ve 2005/9912 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Muhasebe
Yetkilisi Adaylarının Eğitimi, Sertifika Verilmesi ile Muhasebe
Yetkililerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 30 uncu
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
b) Hak sahibi: 31/12/2005 tarihli ve 26040 3 üncü
Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezi Yönetim Harcama
Belgeleri Yönetmeliğinde ödemenin yapılacağı belirtilen kişileri,
ifade eder.
Harcama
birimlerince yapılacak işlemler
MADDE 4 –
(1) Ödeme belgeleri, EK-1 sayılı
tutanak düzenlenerek harcama birimince muhasebe birimine zimmetle teslim
edilir. Üç nüsha düzenlenecek olan söz konusu tutanağın muhasebe birimince
imzalanan bir nüshası harcama biriminde saklanır.
(2) Muhasebe birimince hata veya çeşitli
eksiklikler nedeniyle iade edilen ödeme belgeleri, harcama birimince hata
veya eksiklik giderildikten sonra birinci fıkrada yer alan usule göre
ilgili muhasebe birimine tekrar gönderilir.
(3) İlgili mevzuatı gereğince ödenek üstü harcama
yapma yetkisi tanınan harcamalar hariç olmak üzere yeterli ödeneği
bulunmayan ödeme belgeleri muhasebe birimine gönderilmez. Ancak, genel
bütçe kapsamındaki kamu idarelerince, bir taahhüde ve harcama talimatına
dayanmayan giderlere ilişkin olup, 7/3/2009 tarihli ve 27162 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği (Sıra No:29)
Bütçeleştirilmiş Borçlar Hesabı eki listede yer alan ekonomik kodlardan
yapılan ve bütçede ödeneği öngörülmüş olmakla birlikte, oluştuğu yer ve
zamanda ödeneği bulunmadığı için ödenemeyen giderlerden kaynaklanan
borçlarla ilgili düzenlenen ödeme emri belgeleri muhasebe kayıtlarına
alınmak üzere muhasebe birimine gönderilir.
(4) Hak sahibinden, alacağının banka hesabına
aktarılmasına ilişkin, T.C. Kimlik numarası/vergi kimlik numarası ile banka
hesap numarası/IBAN bilgilerini içeren yazılı bildirimi alınır ve onaylı
örneği ödeme belgesine bağlanır. Hak sahibine daha sonra yapılacak ödemeler
için bildirimin içeriğinde yer alan bilgilerde değişiklik olmadıkça yeniden
bildirim alınmaz. Ayrıca, hak sahipleri tarafından düzenlenen fatura
üzerindeki, alacaklarının belirtilen banka hesaplarına aktarılmasına
ilişkin bu fıkrada belirtilen bilgileri de içeren şerhler, yazılı başvuru
olarak kabul edileceğinden, hak sahiplerinin ayrı bir yazı ile başvurmaları
gerekmez. Kamu personeline yapılacak ödemeler, ilgililerin aylıklarının
ödendiği banka hesaplarına aktarılacağından, ayrıca yazılı bildirimleri aranmaz.
Muhasebe
birimlerince yapılacak işlemler
MADDE 5 –
(1) Muhasebe birimlerince harcama
birimlerinden gelen ödeme belgesi ve eki belgelerin hata veya noksanı olup
olmadığı kontrol edilir. Hata veya noksanı bulunmayan belgeler, EK-1 sayılı
tutanak imzalanarak teslim alınır ve tutanağın bir nüshası belgeleri teslim
edene verilir, diğer iki nüshadan biri muhasebe birimince dosyasına
kaldırılır, diğeri de genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde, izleyen
yılın Mayıs ayı sonuna kadar belgelerin harcama birimlerine teslimi
sırasında düzenlenecek teslim tutanağına eklenmek üzere muhasebe biriminde
muhafaza edilir.
(2) Hak sahipleri tarafından muhasebe birimine
intikal ettirilen ödeme belgeleri işleme konulmaz.
(3) Ödeme belgeleri muhasebe birimlerine geliş
tarihinden itibaren en geç dört iş günü içinde incelenir, uygun bulunanlar
nakit durumunun uygun olduğu ilk iş günü hak sahiplerinin banka hesaplarına
aktarılır.
(4) İlgili mevzuat gereğince yapılan inceleme
sonucunda hata veya noksanı olan ödeme belgesi veya eki belgeler,
düzeltilmek veya tamamlanmak üzere EK-2 sayılı liste düzenlenerek
gerekçeleri ile birlikte, en geç hata veya noksanın tespit edildiği günü
izleyen iş günü içinde ilgili harcama birimine yazılı olarak iade edilir.
Hata veya noksanı giderilerek tekrar muhasebe birimine gönderilen ödeme
belgesi en geç iki iş günü içinde incelenerek ödeme işlemi üçüncü fıkrada
belirtilen hususlara göre gerçekleştirilir.
(5) Ödenmesi uygun bulunan ödeme belgesi tutarları
EK-3 de listelenerek ve liste toplamı üzerinden gönderme emri düzenlenerek
Gönderme Emri Teslim Tutanağı ile bankaya gönderilir. Gönderme emrinin
“Nereye gönderildiği veya aktarıldığı” bölümüne “Ekli listede belirtilen
hesaplara aktarılmak üzere” açıklaması yapılır. EK-3 de listelenen ödeme
belgelerinden her birinin ilgili bölümüne gönderme emri numarası yazılır.
Bankaca yapılacak aktarma işleminin bir sonraki güne kalmaması için gerekli
tedbirler alınır. Gerektiğinde gün içinde birden fazla gönderme emri düzenlenebilir.
(6) EK-3 sayılı listede yer aldığı halde banka
hesap özet cetvelinden ödemenin gerçekleştirilmediği anlaşılan talimatların
durumu bankadan araştırılır. Ödemenin yapılabilmesi için gerekli düzeltmenin
muhasebe birimi tarafından yapılacak olması halinde, gerekli düzeltme
yapılarak ödemenin gerçekleştirilmesi sağlanır. Gerekli düzeltmenin harcama
birimi tarafından yapılacağı anlaşılan ödeme belgeleri ise EK-2 sayılı
liste ile iade edilir.
Ödemelerin
yapılmasında öncelik
MADDE 6 –
(1) Özel bütçeli idarelerin nakit
mevcudunun tüm ödemeleri karşılayamaması halinde giderler, muhasebe
kayıtlarına alınma sırasına göre ödenir. Ancak, bu ödemelerin yapılması
sırasında sırasıyla;
a) Kanunları gereğince diğer kamu idarelerine
ödenmesi gereken vergi, resim, harç, prim, fon kesintisi, pay ve benzeri
tutarlara,
b) Tarifeye bağlı ödemelere,
c) İlama bağlı borçlara,
ç) Ödenmemesi halinde gecikme zammı ve faiz
doğuracak ödemelere,
d) Ödenmesi talep edilen emanet hesaplarındaki
tutarlara,
öncelik verilir.
(2) Ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde 5
inci maddeye göre yapılan kontroller sonucunda noksanlığı tespit edilerek
tamamlanmak üzere ilgili harcama birimine iade edilen ödeme emri belgeleri
tamamlanarak muhasebe birimi kayıtlarına girdikten sonra, tutarı, yeni
giriş sırasına göre ödenir.
Kasadan
yapılacak ödemeler
MADDE 7 – (1) Hak sahibinin talebi halinde aşağıda
belirtilen ödemeler kasadan yapılabilir.
a) 18/6/2011 tarihli ve 27968 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdarelerinin Ödeme ve
Tahsilat İşlemlerinin Elektronik Ortamda Gerçekleştirilmesine İlişkin Usul
ve Esaslar kapsamında yer alan kamu idarelerine hizmet veren muhasebe
birimlerince,
1) Banka şubesi bulunan yerlerde, muhasebe
birimlerinin veznelerinde yeterli nakit bulunması halinde Bakanlığın
Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkında Genel Tebliği ile belirlenen limit
dahilinde olmak şartıyla 27/12/2014 tarihli ve 29218 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 12 nci maddesinde
belirtilen ödemeler,
2) Herhangi bir banka şubesinin bulunmadığı
yerlerde Bakanlığın Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkında Genel Tebliği ile
belirlenen limit dahilindeki ödemeler,
b) Bu Tebliğin kapsamındaki diğer kamu
idarelerinde, Bakanlığın Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkında Genel Tebliği
ile belirlenen limit dahilindeki Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 12
nci maddesinde belirtilen ödemeler.
Diğer
hususlar
MADDE 8 – (1) Bordro ve benzeri gerçekleştirme belgelerine
dayanılarak yapılacak er ve erbaş aylıkları, tayın bedelleri, toplu seyahat
ücret ve yollukları, öğrenci harçlıkları gibi toplu ödemeler, kamu idaresi
vergi kimlik numarası kullanılarak idare adına açılacak banka hesabına
aktarma suretiyle yapılır.
(2) Aylık ödemeleri, 17/7/2012 tarihli ve 28356
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği
(Sıra No: 34) Aylıkların Banka Aracılığıyla Ödenmesi hükümlerine göre
gerçekleştirilir.
(3) Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdarelerinin
Ödeme ve Tahsilat İşlemlerinin Elektronik Ortamda Gerçekleştirilmesine
İlişkin Usul ve Esaslar kapsamında yer alan muhasebe birimlerinin
elektronik ortamda yapacakları ödemeler, söz konusu Usul ve Esaslarda yer alan
hükümlere göre gerçekleştirilir.
Yetki
MADDE 9 – (1) Bakanlık, ödeme belgelerinin elektronik
ortamda düzenlenmesi, muhasebe birimlerine gönderilmesi ve ödemelerin
elektronik ortamda yapılmasına ilişkin belirleme yapmaya yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 10
– (1) 20/2/2004 tarihli ve 25379
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel
Tebliği (Sıra No:7) Hesaba Aktarma Suretiyle Ödeme yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye
Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|