Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (Tapu ve Kadastro
Genel Müdürlüğü)’ndan:
TAPU VE KADASTRO VERİLERİNİN PAYLAŞIMI HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünce üretilen veya arşivlenen verilerin paylaşılmasına ilişkin usul
ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünce üretilen veya arşivlenen verilerin elektronik ortamda veya
doküman olarak kişi ve kurumların paylaşımına açılmasına ilişkin usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 22/11/2001
tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 1020 nci maddesi, 25/11/2010
tarihli ve 6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi, 8
inci maddesinin yedinci fıkrası, 9 uncu maddesinin birinci fıkrası ile
17/8/2013 tarihli ve 28738 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tapu Sicili
Tüzüğünün 14 üncü ve 15 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Diğer paylaşım halleri: Elektronik ortam
dışındaki veri paylaşımını,
b) Elektronik kabul beyanı: Protokol imzalananlar
dışında kalan taşınmaz malikleri, taşınmaz üzerinde hak sahibi olanlar ile
taşınmazın tanımlayıcı bilgilerini talep eden gerçek ve tüzel kişilerin
elektronik ortamda bilgisine sunulan metni kabulüne ilişkin beyanlarını,
c) Genel Müdürlük: Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
merkez ve taşra teşkilatını,
ç) Kişiler: Kurumlar dışında kalan gerçek ve tüzel
kişileri,
d) Kurum: T.C. Başbakanlık İdareyi Geliştirme
Başkanlığınca hazırlanan Elektronik Kamu Bilgi Yönetim Sisteminde (KAYSİS)
yer alan kamu kurum ve kuruluşlarını,
e) Protokol: Tapu ve kadastro verilerini talep eden
kurumlar, kendi işleriyle sınırlı olmak üzere kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları ve taşınmaza ilişkin konularda faaliyet gösteren gerçek ve
tüzel kişiler ile imzalanan protokolü,
f) Sözleşme: Protokol imzalananlar dışında kalan
gerçek ve tüzel kişilerin, elektronik kabul beyanıyla kabul ettikleri metin
ya da Genel Müdürlükle imzaladıkları sözleşmeyi,
g) TAKBİS: Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemini,
ğ) Tapu ve Kadastro Paylaşım Sistemi (TAKPAS):
Genel Müdürlükçe üretilen veya arşivlenen verilerin kurumlar ve kişilerle
paylaşılmasına imkân sağlayan sistemi,
h) Taşınmazı Tanımlayıcı Bilgiler: Taşınmazın
bulunduğu il, ilçe, mahalle/köy, mevkii, ada/parsel numarası, niteliği,
yüzölçümü, kat irtifakı veya kat mülkiyeti durumu, varsa blok ve bağımsız
bölüm numarasını,
ı) Veri: Genel Müdürlük tarafından üretilen veya
arşivlenen her türlü bilgi ve belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tapu ve Kadastro Paylaşım Sisteminin Çalışma
Esasları
Tapu ve
kadastro verileri
MADDE 5 – (1) TAKPAS’taki veriler; taşınmazın gerçek ve
tüzel kişiyle ilişkilendirilmesi ve üzerindeki hakların gösterilmesine
ilişkin bilgileri içerir. Bu veriler elektronik tapu siciline geçilinceye
kadar bilgilendirme amaçlı olarak kullanılabilir.
(2) TAKBİS üzerindeki kayıtlar, her bir birim için,
sicillerin elektronik ortamda tutulmaya başlandığı tarihte aktif olan ve bu
tarihten sonra oluşan bilgileri içerir.
(3) TAKBİS öncesi pasif kayıtlara yönelik talepler,
kişi ve kurumlar tarafından taşınmazın kaydına ulaşılmasını sağlayacak
tanımlayıcı bilgileri belirtilerek tapu sicilinin tutulduğu ve dayanak
belgelerin arşivlendiği ilgili birimlere yapılır. 30/4/2011 tarihli ve
27920 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tapu Müdürlüklerince Yetki Alanı
Dışında Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu İşlemlerinin Yapılmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri saklıdır.
Özel
hayatın gizliliği ve diğer sınırlamalar
MADDE 6 – (1) TAKPAS’ın işletilmesinde, paylaşılmasında ve
kullanılmasında T.C. Anayasası, uluslararası sözleşmeler ve diğer mevzuatta
yer alan; Devlet sırrına, kişisel verilerin korunmasına, özel hayatın ve
soruşturmanın gizliliğine, mahkemelerce verilen gizlilik kararlarına, gizli
tanıklığa, 27/12/2007 tarihli ve 5726 sayılı Tanık Koruma Kanunu ile
12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamında alınan
tedbir kararlarına ilişkin hükümler esas alınır.
Başvuru,
sözleşme ve protokol
MADDE 7 – (1) Protokol/sözleşme, 6083 sayılı Kanun, 4721
sayılı Kanun, 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu, Tapu
Sicili Tüzüğü ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde imzalanır.
(2) TAKPAS’tan yararlanmak isteyen kurumlar ve
kişiler, Genel Müdürlüğe başvururlar. Yapılan başvurularda, talep edilen
bilgilerin kullanım amacının ve varsa yasal dayanağının bildirilmesi
gerekir.
(3) Genel Müdürlük, TAKPAS’ta bulunan verileri, bu
Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar uyarınca Genel Müdürlük ile
kurumlar ve kişiler arasında yapılacak ve Genel Müdürlükçe belirlenecek tip
protokol veya sözleşme çerçevesinde paylaşıma açabilir.
(4) Kurumlar ve kişiler aldıkları verilerin
gizliliğini korumakla yükümlüdürler. Alınan veriler kullanım amacı veya
sözleşmede/protokolde tanımlanmış hizmetlerin yerine getirilmesi dışında
başka amaçla kullanılamaz.
(5) Protokol yapılan kişi ve kurumlarla veri
paylaşımı salt elektronik ortam üzerinden gerçekleştirilir. Bu kapsamdaki
kişi ve kurumların elektronik ortam dışındaki veri talepleri karşılanmaz.
TAKBİS öncesi pasif kayıtlara ilişkin bilgiler ve belge örnekleri ilgili
kamu kurumlarının yazılı talebi üzerine verilir.
Sözleşme
veya protokolde bulunması gereken hususlar
MADDE 8 – (1) Sözleşme veya protokollerde aşağıda belirtilen
hususlara yer verilir:
a) Kurumların veya kişilerin yetkileri, yetki alanı
ve paylaşıma sunulacak veriler.
b) Kayıtlara erişimin şekli, kontrolü ve güvenliği.
c) Sözleşme/protokol süresi.
ç) Kurumların veya kişilerin TAKPAS’ı kullanma
amacı ve varsa yasal dayanağı.
d) Sorumluluk.
e) Sınırlamalar.
f) Eğitim.
g) Ücretlendirme.
ğ) Genel Müdürlükçe uygun görülecek diğer hususlar.
Verilerin
paylaşımı
MADDE 9 – (1) Kurumlar ve kişilerin TAKPAS’ta hangi
sorgulamaları yapabilecekleri ve hangi bilgileri alabilecekleri sözleşme
veya protokoller çerçevesinde belirlenir.
(2) Kurumlar ve kişiler için her bir sorgulama,
sorgu sonucu gönderilecek internet servisleri ve internet sayfaları için
yetkilendirme yapılır. Kurum ve kişilerin, günlük en fazla kaç kez
sorgulama yapabileceği, süreleri, yaptığı işlemler için ne düzeyde izleme
bilgisi tutulacağı gibi bilgi ve kısıtlamalar ile diğer hususlar sözleşme
veya protokoller çerçevesinde belirlenir.
(3) Genel Müdürlük, TAKPAS’ı kullanacak kurum ve
kişileri sistemde tanımlar. Tanımlanan her bir kurumun TAKPAS’ta kendini
tanıtabilmesi ve giriş yapabilmesi için Genel Müdürlük tarafından güvenlik
kodları, kullanıcı adı ve şifreleri tahsis edilir.
(4) Genel Müdürlük, TAKPAS’ta veri paylaşım ve
güvenliği esaslarını düzenlemeye ve değiştirmeye yetkilidir.
(5) İlgili idarelerce düzenlenen taşınmaz
üzerindeki tasarrufları kısıtlayıcı veya yasaklayıcı nitelikteki haciz,
tedbir ve benzeri bildirimler, elektronik imza, kayıtlı şifre ve benzeri
yöntemlerle elektronik ortamda Genel Müdürlüğe bildirilebilir ve bu
bildirimlere Genel Müdürlükçe elektronik ortamda cevap verilebilir.
Elektronik ortamda yapılacak bildirime ve cevapların elektronik ortamda
verilebilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemeye Genel Müdürlük
yetkilidir.
TAKPAS
üzerinden verilecek hizmet türleri ile erişim hakkı, erişim ve bilgi güvenliği
MADDE 10
– (1) TAKPAS hizmetleri, kurumlar
ve kişilerin internet sayfaları ile ulaşabilecekleri etkileşimli
sorgulamalar ve kendi yazılım uygulamaları içerisine ekleyecekleri bölümler
ile sorgulama yapmalarına olanak verecek internet servislerinden oluşur.
Tüm sorgulamalarda kurum ve kişilerin almaya yetkili olduğu ve TAKPAS’ta
bulunan bilgiler sorgu sonucu olarak gönderilir. Kurumlar ve kişilere
yetkisi dâhilinde olmayan bilgilerin gönderilmesi engellenir.
(2) Mahkemeler, Cumhuriyet savcılıkları, icra ve
iflas müdürlükleri ile kamu kurum ve kuruluşlarının görevleriyle ilgili
taşınmaz verilerine erişimi protokol düzenlenerek belirlenebilir.
(3) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
ile taşınmaza ilişkin konularda faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişiler
kendi işleriyle sınırlı olmak üzere, düzenlenecek protokol kapsamında
gerekli verilere erişebilirler.
(4) Taşınmaz malikleri ile taşınmaz üzerinde hak
sahibi olanlar, elektronik kabul beyanı ile oluşturulan sözleşme şartları
dâhilinde verilere erişebilirler.
(5) Tapu sicilinin açıklığı ilkesi gereğince,
taşınmazın tanımlayıcı bilgileri herkes tarafından elektronik kabul beyanı
ile oluşturulan sözleşme şartları kapsamında sorgulanabilir.
(6) Tapu siciline yönelik her türlü tescil, şerh,
beyan, terkin taleplerinde, malike ait T.C. kimlik numarası, ad, soyad,
baba adı gibi kimlik bilgilerinin yanında TAKPAS’tan erişilen taşınmaz ada,
parsel ve varsa bağımsız bölüm bilgilerinin de protokol yapılan kurumlarca
tapu müdürlüklerine sunulması gerekir. Aksi halde söz konusu talepler
ilgili müdürlüklerce reddedilir.
Paylaşım
yöntem ve ilkeleri
MADDE 11
– (1) Ülke düzeyinde veri talebi
veya sorgulama yapılabilmesi için Genel Müdürlük ile protokol veya sözleşme
yapılması zorunludur.
(2) Tapu Sicili Tüzüğü 14 üncü maddesinin ikinci
fıkrası uyarınca kendi işleriyle sınırlı olmak üzere kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşları ve taşınmaza ilişkin konularda faaliyet
gösteren gerçek ve tüzel kişiler ile imzalanan protokoller kapsamında
yapılacak sorgulamalar için ek-3 belgenin ilgililerce doldurulması gerekir.
(3) TAKPAS’tan hizmet alanların yapabileceği
sorgulamalar, sorgulama sonucu olarak gönderilen bilgiler ve erişilebilecek
internet sayfaları kurum veya kullanıcı bazında Genel Müdürlükçe
belirlenir. Hizmet alanların kendilerine verilen yetkiler dışında işlem
yapması ve bilgi alması engellenir.
(4) TAKPAS’tan alınan verilere ait çıktılarda kurum
adı, kullanıcı adı, tarih ve saat bilgisi yer alır.
(5) Erişim ve paylaşım işlemleri ile sonuçlarına,
erişilen ve paylaşılan verilerin kullanımına ait kütük (log) kayıtlarının
her iki tarafın kendi sisteminde tutulduğunun bilindiği taraflarca
protokolde veya sözleşmede imza altına alınır.
(6) Genel Müdürlüğün yazılımda güncelleme ve
yenileme yapma hakkı saklıdır.
Sorgulama
kriterleri
MADDE 12
– (1) TAKBİS’teki veriler kişi ya
da taşınmaz bilgileri esas alınarak sorgulanabilir. Sözleşme veya protokol
yapılan kurum ve kişilerce TAKBİS’te yer alan verilerin sorgulanmasında
aşağıdaki kriterler dikkate alınır.
a) Kişi bilgileri ile sorgulamada;
1) Gerçek kişiler için öncelikli olarak T.C. kimlik
numarası ile sorgulama yapılması esastır. Ancak, TAKBİS veri tabanında
eksik olan malik nüfus bilgileri ve T.C. kimlik numarası entegrasyon
işlemleri tamamlanıncaya kadar en az ad, soyad, baba adı kriterleri
kullanılarak sorgulama yapılabilir.
2) Tüzel kişiler için sorgulamada öncelikli olarak
vergi kimlik numarası ile sorgulama yapılması esastır. Ancak TAKBİS veri
tabanında bulunmayan malik unvan bilgileri ile vergi kimlik numarası
entegrasyon işlemleri tamamlanıncaya kadar salt unvan bilgisi kullanılarak
sorgulama yapılabilir.
b) Taşınmaz bilgileri ile sorgulamada;
1) Taşınmazın ili, ilçesi, mahallesi/köyü, ada ve
parsel numarası,
2) Kat mülkiyetine tabi bağımsız bölümlerin
sorgulaması için birinci alt bende ek olarak varsa blok ve bağımsız bölüm
numarası,
3) Varsa T.C. taşınmaz numarası,
4) TAKBİS zemin sistem numarası,
5) İmar, kamulaştırma, toplulaştırma ve benzeri
uygulamalar sebebiyle toplu olarak taşınmaz bilgilerine erişilmesi için
protokolde hüküm bulunması ve sorgulama zaman diliminin Genel Müdürlükçe
belirlenerek özel sorgulama yetkisi verilmiş olması,
gerekir.
(2) Sözleşme veya protokol yapılmayan kurum ve
kişiler TAKPAS’tan yararlanamaz. Bu kurum ve kişiler tapu ve kadastro
verilerine yönelik sorgulama taleplerini yürürlükteki mevzuat kapsamında
taşınmaz kaydının bulunduğu tapu veya kadastro müdürlüklerine iletirler.
(3) Sorgulama kriterlerini yeniden belirlemeye ve
değiştirmeye Genel Müdürlük yetkilidir. Söz konusu değişiklikler hakkında
protokol/sözleşme yapılan kişi veya kurumlara 30 gün önceden yazılı ya da
elektronik ortamda bilgi verilir.
Harita
verilerinin paylaşımı
MADDE 13
– (1) Harita verileri, 15/11/1991
tarihli ve 21052 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bakanlıklararası Harita
İşlerini Koordinasyon ve Planlama Kurulu Yönetmeliği ile 31/8/1994 tarihli
ve 22037 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Harita ve Harita Bilgilerini
Temin ve Kullanma Yönetmeliği esaslarına göre TAKPAS üzerinden
paylaşılabilir.
Kadastral
verilerin paylaşılması
MADDE 14
– (1) Taşınmazı tanımlayıcı
bilgiler, yer kontrol noktaları ve detay koordinatlar TAKPAS üzerinden
sözleşme veya protokol düzenlenen kişi veya kurumlar ile paylaşılabilir.
Tapu
tahrir defterlerinin paylaşılması
MADDE 15
– (1) Tapu tahrir defterlerine ait
kayıtlar elektronik ortamda TAKPAS üzerinden sözleşme veya protokol
düzenlenen kişi veya kurumlar ile paylaşılabilir.
Veri
paylaşımı ilkelerinin ihlali ve hukuki sorumluluk
MADDE 16
– (1) Erişilen ve paylaşılan
veriler; Genel Müdürlüğün yazılı izni olmadıkça, tarafların kendi görev ve
faaliyet alanı kapsamında gerçekleştirecekleri işlemler haricinde başka
kurum, kuruluş ve diğer kişilere kullandırılamaz ve yayınlanamaz.
(2) TAKPAS’taki verilere erişimde kısıtlama yapmaya
Genel Müdürlük yetkilidir. Verilere erişim hakkının kötüye kullanılması
halinde, özel kanun hükümleri saklı kalmak üzere, sisteme erişim derhal
durdurulur.
(3) Sözleşme/protokol hükümleri yerine
getirilmediği takdirde kurumların ve kişilerin TAKPAS’tan faydalanması
geçici olarak askıya alınır veya iptal edilir.
(4) Erişilen ve paylaşılan verilerin bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı olarak kullanılmasından doğan; hukuki, cezai, idari ve
mali sorumluluklar veriyi alan ve/veya kullanana aittir. TAKPAS kapsamında
paylaşılan bilgilerden faydalanan diğer görevliler de bu hükme tabidir.
TAKPAS’ın bütün aşamalarında görev yapan yetkililer de sözleşme/protokolde
belirtilen esaslara uymakla yükümlüdürler. Bu yükümlülük, kişilerin
görevlerinden ayrılmalarından sonra da devam eder.
Hizmet
sunumu
MADDE 17
– (1) Zorunlu haller veya
protokolde/sözleşmede Genel Müdürlükçe belirlenecek özel haller dışında
TAKPAS’tan kesintisiz hizmet verilir.
Genel
Müdürlük kullanıcıları
MADDE 18
– (1) Genel Müdürlük
kullanıcılarının tanımlanması ve yetkilendirilmeleri Genel Müdürlükçe yapılır.
(2) Bu yetkilendirme ile Genel Müdürlük
kullanıcılarının sadece kendilerine yetki verilen işlemleri yapabilmeleri
sağlanır. Genel Müdürlük kullanıcılarının yaptığı her türlü işlemin izleme
bilgileri tutulur.
Kurum ve
kişi kullanıcıları
MADDE 19
– (1) Genel Müdürlük, TAKPAS’a
bağlanan kurum ve kişi kullanıcılarının kontrol edilmesi, verilen yetki
çerçevesinde bilgi alınması ve tanımlanan kullanıcılara ait tüm bilgilerin
TAKPAS’ta tutulması için her türlü tedbiri alır.
TAKPAS
veri sunum şekli ve bağlantı kontrol sistemi
MADDE 20
– (1) Kurumlar ve kişiler, Genel
Müdürlükçe belirlenen web servisleri üzerinden, Genel Müdürlüğün
belirleyeceği metotlar ile sunulan verilerin kullanılması için gerekli
yazılım ve donanımı sağlamakla yükümlüdür.
(2) TAKPAS’a bağlanmak isteyen kurumlar ve kişilere
ait güvenlik kodları kontrol edildikten sonra, hizmet alanların güvenlik
duvarları ile sistem güvenlik duvarları arasında özel şifrelenmiş güvenli
ağ bağlantısı kurularak iki bağlantı noktası arasında hizmet verilir.
(3) Kurumlar ve kişiler TAKPAS ile kurulan ve
standartları Genel Müdürlükçe belirlenen güvenli ağ bağlantısını protokol
veya sözleşmede belirlenen amaçlar doğrultusunda diğer bağlı birimlerinde
de sağlar. Hizmet alanlar kendine bağlı birimler dışındaki kuruluşları ve
kişileri TAKPAS’tan faydalandıramaz.
İzleme
bilgilerinin oluşturulması
MADDE 21
– (1) TAKPAS’tan yapılan her türlü
işlem, işlemin tarihi, saati, işlemi yapan kullanıcı, yapılan sorgulama
bilgileri izleme bilgisi olarak tutulur ve bu bilgiler yedeklenir. Tutulan
izleme bilgisi sorgu sonucunu içerir. Genel Müdürlük kullanıcıları
tarafından izleme bilgileri sorgulanarak TAKPAS’tan yapılan işlemler takip
edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Takip ve
değerlendirme
MADDE 22
– (1) Genel Müdürlükçe ihtiyaç
duyulan kullanıcı bilgileri takip edilip değerlendirilir. Bu raporlar; bir
kuruma ait genel bilgiler, kullanıcı taraf listesi ve belirlenen saat
aralığında kullanıcı tarafların yaptıkları işlemlerin izlenmesine ilişkin
tüm sorgulama bilgilerini kapsar.
Yedekleme
MADDE 23
– (1) TAKPAS’ta oluşabilecek veri
kayıplarının önlenmesi için, TAKPAS’ın Genel Müdürlüğün belirleyeceği
aralıklarla yedeklenmesi sağlanır.
Donanım
güvenliği
MADDE 24
– (1) TAKPAS’ın bulunacağı yerdeki
donanımın sahip olması gereken güvenlik ihtiyaçlarının tespit edilmesi,
sistem odasına veya sistem konsollarına erişimde yetkisiz erişimin
engellenmesi ve iş sürekliliğinin sağlanması hususunda Genel Müdürlükçe
gerekli tedbirler alınır.
Sözleşme
veya protokolün geçerlilik süresi
MADDE 25
– (1) Kurum ve kişilerle imzalanan
sözleşmenin/protokolün geçerlilik süresi taraflarca belirlenir.
(2) Sözleşme/protokol hükümlerinin
değiştirilmesinin talep edilmesi halinde ek sözleşme/protokol yapılabilir
veya yenilenebilir.
Eğitim
MADDE 26
– (1) Genel Müdürlük ile sözleşme
veya protokol yapılan kurum personeli ve kişilere, ihtiyaç duyulması
halinde TAKPAS ile ilgili uygulamalar hakkında eğitim verilebilir.
TAKPAS
kullanımının ücretlendirilmesi
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
alınacak hizmetler 8/1/2002 tarihli ve 4736 sayılı Kamu Kurum ve
Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun uyarınca döner sermaye hizmet bedeline
tabidir.
(2) Döner sermaye hizmet bedeli, 6083 sayılı
Kanunun 8 inci maddesi ve aynı Kanuna ekli III sayılı tarife cetveli
kapsamında belirlenir.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında alınacak hizmetlerin
karşılığında ödenecek döner sermaye hizmet bedelinin ödeme usul ve esasları
protokol veya sözleşme taraflarınca belirlenecektir.
(4) Kanunlardaki özel hükümler saklıdır.
Diğer
paylaşım hallerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 28
– (1) Mevzuat gereği yetkili kişi
ve kurumların görevleri kapsamındaki bilgi ve belge istemlerinde,
kayıtların tutulduğu ilgili birimlerden yazılı olarak talepte bulunmaları
halinde bilgi ve belge örneklerinin verilmesi mümkündür.
(2) Tapu Müdürlüklerince Yetki Alanı Dışında
Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamında yetki alanı dışındaki tapu
işlemleri hariç olmak üzere tapu siciline yönelik tescil, şerh, beyan,
terkin ve TAKPAS’ta yer almayan veri talepleri ile uyumsuz kayıt iddialarına
ilişkin taleplerin asli sicillerinin bulunduğu tapu müdürlüklerine
yapılması gerekir. Söz konusu taleplerde taşınmazın tanımlayıcı
bilgilerinin bildirilmesi zorunludur. Bunun dışındaki talepler karşılanmaz.
(3) Taşınmaz malikleri ve taşınmaz üzerinde hak
sahibi olanlar ile 4721 sayılı Kanunun 1020 nci maddesi uyarınca ilgisini
inanılır kılanlar; kayıtların tutulduğu ilgili birimlerden yazılı olarak
talepte bulunmaları halinde bilgi ve belge örneklerini edinebilir.
(4) TAKPAS’tan herhangi bir nedenle uzun süreli
olarak veri alınamaması halinde de birinci fıkra hükümleri uygulanır.
(5) Bu madde kapsamında verilerin doküman olarak
paylaşılması da bu Yönetmeliğin 27 nci madde hükmüne tabidir.
(6) İlgililerince sorgulama sonucunu gösterir
belge/tapu kayıt örneğinin istenilmesi durumunda ise 2/7/1964 tarihli ve
492 sayılı Harçlar Kanunu gereğince kayıt ve belge örneği verilmesine
ilişkin harcın tahsil ettirilmesi gerekmektedir.
(7) Tapu kadastro verileri, çevrimdışı (offline)
olarak taşınabilir bellek, CD, DVD ve benzeri ortamlarda paylaşılamaz.
(8) Kanunlardaki özel hükümler saklıdır.
Yabancı
uyruklu kişiler
MADDE 29
– (1) Yabancı uyruklu kişilerin ve
yabancı sermayeli şirketlerin münferit verilerinin paylaşılmasında da bu
Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar geçerlidir. Yabancı uyruklu
kişilere ilişkin sorgulama kriterleri sözleşme ve protokollerde ayrıca
belirlenebilir.
(2) Yabancı uyruklu kişilerin ve yabancı sermayeli
şirketlerin toplu verilerinin paylaşılmasına ilişkin usul ve esaslar,
yapılacak sözleşme veya protokollerde Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
Yetki
MADDE 30
– (1) Mevzuatta yapılan
düzenlemeler ve hizmet gereği duyulacak ihtiyaçlar çerçevesinde TAKPAS
üzerinden paylaşılacak verileri belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir.
(2) TAKPAS’ın kullanılması için kurumlarla bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan ek-1 Tip Protokol, kişilerle ek-2 Tip Sözleşme
yapılır. Ek-1, ek-2 ve ek-3 belgeler ile TAKPAS form-1, TAKPAS form-2,
TAKPAS form-3 ve TAKPAS form-4 belgelerini değiştirmeye Genel Müdürlük
yetkilidir.
Veri
paylaşım komisyonu oluşumu ve görevleri
MADDE 31 –
(1) Komisyon, Strateji Geliştirme
Daire Başkanlığının koordinasyonu ve görevlendireceği (2) iki üyeden, yine
aynı başkanlıkça belirlenecek, birisinin başkanlığında; Tapu Dairesi
Başkanlığından (1) bir, Kadastro Dairesi Başkanlığından (1) bir, Hukuk
Müşavirliğinden (1) bir, Harita Dairesi Başkanlığından (1) bir, Arşiv
Dairesi Başkanlığından (1) bir, Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığından
(1) bir ve Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğünden (1) bir üyenin
görevlendirilmesi ile toplam 9 asil üyeden oluşur. Ayrıca, Komisyonda
temsil edilen her başkanlıkça aynı sayıda yedek üye görevlendirilir.
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığınca görevlendirilecek üyelerden birinin
Mali Hizmetler Uzmanı kadrosunda görevli olması zorunludur. Mali Hizmetler
Uzmanı için belirlenecek yedek üyenin de aynı kadroda olması gerekir.
(2) Diğer başkanlıklar ilgisi halinde Komisyon
Başkanının yazılı daveti üzerine komisyonda temsil edilir.
(3) Komisyon, Komisyon Başkanının uygun göreceği
zamanlarda asgarî beş üye ile toplanır. Kararlar toplantıya katılan
üyelerin çoğunluğu ile alınır. Oylarda eşitlik olması halinde, Komisyon
Başkanının bulunduğu taraf çoğunluk sayılır. Başkanının yazılı daveti
üzerine komisyonda temsil edilen Başkanlıkların da oy hakkı vardır.
(4) Komisyonun sekretarya işlemleri Strateji
Geliştirme Daire Başkanlığınca yürütülür. Koordinasyon birimleri tarafından
tüm alt detayları ile hazırlanan taleplerin gündeme alınıp alınmayacağına
dair hazırlanan konu başlıklarını, gündeme alınması için Komisyon
Başkanlığına sunmak ve toplantı tarihi ve yeri ile ilgili süreçleri takip
etmek görevi Komisyon Sekretaryasına aittir.
(5) Komisyonun görevleri şunlardır:
a) Veri paylaşım talepleri için görüş bildirmek.
b) Sözleşme ve protokol metinlerini ve eklerini,
gerektiğinde madde eklemek ya da
çıkarmak suretiyle, düzenlemek ve hazırlamak.
c) Komisyon sekretaryasınca gündeme alınan konular
hakkında görüş bildirmek.
Elektronik
sicile geçiş süreci
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Elektronik tapu
siciline geçilene kadar ihtilaf halinde tapu sicili bilgileri esastır.
Mevcut
protokollerin güncellenmesi
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Mevcut protokollerin
bu Yönetmeliğe aykırı hükümlerinin olması halinde bu Yönetmelik hükümleri
geçerli olup mevcut protokoller bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren
1 (bir) yıl içerisinde Yönetmeliğe uygun hale getirilir.
Yürürlük
MADDE 32
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 33
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakan yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|