Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
TEHLİKELİ MADDELERİN DENİZ YOLUYLA TAŞINMASI
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; deniz
yoluyla yapılacak tehlikeli madde taşımacılığı faaliyetlerinin ekonomik,
seri, güvenli, kaliteli, çevreye olumsuz etkisi en az ve diğer taşımacılık
faaliyetleri ile uyumlu şekilde yapılmasını sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik;
a) Gemilerde ve deniz araçlarında yük olarak
taşınan tehlikeli maddeleri,
b) Tehlikeli yükün; gemide veya kıyı tesisinde,
yüklenmesi, istif edilmesi, elleçlenmesi,
taşınması, taşıma biriminden ve gemiden boşaltılması, bildirimi, geçici
depolanması, kontrol ve denetiminin yapılması hususlarını,
kapsar.
(2) Bu Yönetmelik;
a) Savaş hali ve olağanüstü hallerde uygulanacak
mevzuat hükümlerine göre yapılan taşıma işlemlerini,
b) Türk Silahlı Kuvvetlerine ait olan gemi ve deniz
araçlarıyla yapılan taşıma işlemlerini ve bunlara ait kıyı tesislerini,
kapsamaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 26/9/2011
tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 618 sayılı
Limanlar Kanunu ve 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal
Koruma Hakkında Kanununa dayanılarak ve 6/3/1980 tarihli ve 8/522 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile taraf olunan Denizde Can Emniyeti Uluslararası
Sözleşmesi (SOLAS) ile 3/5/1990 tarihli ve 90/442 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile taraf olunan Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin
Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşme (MARPOL 73/78) hükümlerine paralel
olarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alıcı: Taşıma sözleşmesine göre tehlikeli yükü
teslim alacak olan gerçek ve tüzel kişileri,
b) Ambalaj: IMDG Kod Bölüm 6’da tanımlanan,
tehlikeli yükün içine konulduğu taşıma kabını,
c) Ambalajlayan: Tehlikeli maddeleri büyük ambalaj
ve ara dökme yük konteyneri dahil
değişik cinsteki kaplara yerleştiren ve gerektiğinde ambalajları taşınmaya
hazır hale getiren, tehlikeli yükleri paketleyen ya da bu malların
paketlerini, etiketlerini değiştiren, taşıtmak amacıyla etiketleyen,
gönderici veya onun talimatları ile bu işlemleri yapan gerçek ve tüzel
kişileri ve fiili olarak bu işlemi gerçekleştiren kara ve kıyı tesisi
personelini,
ç) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığını,
d) Dökme yük: Geminin yapısal bölümü olan veya
geminin içinde veya üzerinde kalıcı olarak sabitlenmiş bir tank veya ambar
içerisinde bulunan, doğrudan muhafaza olmaksızın taşınması planlanan katı,
sıvı ve gaz halindeki maddeleri,
e) Elleçleme: Tehlikeli
yükün, asli niteliklerini değiştirmeden, yerinin değiştirilmesi, büyük
kaplardan küçük kaplara aktarılması, havalandırılması, ayrıştırılması,
kalburlanması, karıştırılması, yük taşıma birimlerinin ve ambalajlarının
yenilenmesi, değiştirilmesi veya tamiri ile taşımaya yönelik benzer
işlemleri,
f) Fumigasyon: Zararlı
organizmaları imha etmek amacıyla, kapalı bir yük taşıma birimine veya gemi
ambarına gaz halinde etki eden katı, sıvı veya gaz formundaki kimyasal
maddelerin uygulanması işlemini,
g) IBC Kod: Dökme Tehlikeli Kimyasal Yük Taşıyan
Gemilerin İnşa ve Ekipmanları Hakkındaki Uluslararası Kodu,
ğ) IGC Kod: Dökme Halde Sıvılaşmış Gaz Taşıyan
Gemilerin İnşa ve Ekipmanları Hakkındaki Uluslararası Kodu,
h) IMDG Kod: Deniz yoluyla Taşınan Tehlikeli
Yüklere İlişkin Uluslararası Kodu,
ı) IMO: Birleşmiş Milletler Uluslararası Denizcilik
Örgütünü,
i) IMSBC Kod: Uluslararası Denizcilik Katı Dökme
Yükler Kodunu,
j) ISPS Kod: Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi
Güvenlik Kodunu,
k) İdare: Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık
Düzenleme Genel Müdürlüğünü,
l) Kaptan: Gemiyi sevk ve idare eden kişiyi,
m) Kereste Kodu: Güvertede Kereste Yükü Taşıyan
Gemiler Hakkında Emniyetli Uygulamalar Kodunu,
n) Kıyı tesisi: Sınırları İdare tarafından
belirlenen, gemilerin emniyetli bir şekilde yük veya yolcu alıp verebilecekleri
ya da barınabilecekleri, rıhtım, iskele, şamandıra, platform ile buralara
ilişkin demir yerleri, yaklaşma alanları, kapalı ve açık depolama alanları,
idari ve hizmet amacıyla kullanılan bina ve yapıları,
o) Konteyner: CSC
Sözleşmesi kapsamında geçerli standartlara uygun belgeye sahip bir yük
taşıma teçhizatını,
ö) SOLAS: 1974 tarihli Denizde Can Emniyeti
Uluslararası Sözleşmesini,
p) Tahıl Kodu: Dökme Tahılların Emniyetli Taşınması
için Uluslararası Kodu,
r) Taşıyan: Her türlü tehlikeli
yükü kendi adına veya üçüncü kişiler adına taşıma işine ilişkin teklif
alan, teklif veren, teklifi kabul eden fiili taşımacı, broker, gemi sahibi,
taşıma işleri organizatörü, taşıma işleri komisyoncusu, gemi acentesi ile
kombine taşımacılık kapsamında tehlikeli yükü karayolu veya demiryolu ile
sözleşmeli veya sözleşme olmaksızın taşıma işlemini yürüten gerçek ve tüzel
kişileri,
s) Tehlikeli atık: Basel Sözleşmesinde belirtildiği şekilde
sınıflandırılmış ve SOLAS kapsamında taşıma sınıfı ve koşulları belirlenmiş
olan, doğrudan kullanımı öngörülmeyen yükün veya tehlikeli yükün veya
tehlikeli yük taşıyan ambalaj ve yük taşıma birimlerinin, yeniden işleme,
çöpe atma, yakarak veya başka bir yolla bertaraf etmek üzere taşınan
parçalarını, çözeltilerini, karışımları ile kullanılmış ambalaj ve yük
taşıma birimlerini,
ş) Tehlikeli yük (tehlikeli
madde): Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine Ait
Uluslararası Sözleşme (MARPOL 73/78) Ek-I kapsamına giren petrol ve petrol
ürünleri, Deniz yoluyla Taşınan Tehlikeli Yüklere İlişkin Uluslararası Kod (IMDG
Kod) içinde listelenmiş paketli maddeler, Uluslararası Denizcilik Katı Dökme
Yükler Kodu (IMSBC Kod) Ek-1’de verilen UN Numarasına sahip dökme maddeler,
Dökme Halde Tehlikeli Kimyasalları Taşıyan Gemilerin İnşa ve Teçhizatı
Hakkında Uluslararası Kod (IBC Kod) Bölüm 17’de verilen maddeler ile Dökme
Halde Sıvılaşmış Gaz Taşıyan Gemilerin İnşa ve Teçhizatı Hakkında
Uluslararası Kod (IGC Kod) Bölüm 19’da verilen maddeler ile henüz bu
listelere girmemiş ancak fiziksel, kimyasal özellikleri veya taşınma şekli
sebebi ile taşıma sırasında can, mal ve çevreye veya diğer maddelere zarar
verebilme potansiyeli taşıyan maddeleri, bu maddelerin taşındığı ve
gerektiği şekilde temizlenmemiş ambalajları ve yük taşıma birimlerini,
t) Yükleyen: Göndericinin talimatları doğrultusunda
tehlikeli yükleri ve yükleme güvenliği bakımından tehlike arz eden yükleri
gemiye ve deniz aracına, taşıta veya yük taşıma birimine yükleyen ve yük
taşıma birimini etiketleyen, plakalandıran, gemi
veya yük taşıma birimi içindeki tehlikeli yükler dahil
yükleri elleçleyen, istifleyen, boşaltan gerçek
veya tüzel kişileri,
u) Yük ilgilisi: Tehlikeli yükün göndereni,
alıcısı, temsilcisi ve taşıma işleri komisyoncusunu,
ü) Yük taşıma birimi: Paketlenmiş veya dökme
haldeki tehlikeli yüklerin taşınması için tasarlanmış ve üretilmiş;
karayolu römorku, yarı römorku ve tankeri, taşınabilir tank ve çok elemanlı
gaz konteyneri, demiryolu vagonu ve tank vagonu, konteyner ve tank konteyneri,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte yer alan, ancak bu maddede yer
almayan ifadeler taraf olduğumuz ilgili uluslararası anlaşmalar veya
sözleşmelerde belirtildiği şekilde tanımlanır.
Muafiyetler
ve özel izinler
MADDE 5 – (1) İdare, tehlikeli malların deniz yoluyla
taşınmasında, taraf olduğumuz ilgili uluslararası mevzuatta belirtilen
muafiyet ve istisnaları uygulayabilir.
(2) İdare, teknik gelişmeler sonucu yeni tehlikeli
maddelerin piyasaya çıkarılmasına bağlı olarak, söz konusu tehlikeli
maddelerin bu Yönetmelik kapsamında taşınması ve elleçlenmesinin
mümkün olmadığı durumlarda, taşıma sırasında herhangi bir emniyetsiz duruma
mahal vermemek şartıyla, geçici süreli bir muafiyet veya izin verebilir.
(3) Muafiyetlerde, taşıma şekli ve elleçleme hususları ile tehlikeli yükün yapısı, sınıfı
ve miktarı göz önüne alınır.
(4) İdare, kamu menfaati veya kamu güvenliğinin söz
konusu olduğu durumlarda, ilgili ve yetkili kamu mercilerinin talebi
üzerine, taraf olduğumuz uluslararası mevzuat ve bu Yönetmelik hükümleri
ile ilgili olarak özel izin verebilir.
(5) Muafiyet ve özel izinlerin verilmesine ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Taşıma Faaliyetlerine İlişkin Genel ve Özel
Kurallar
Bildirim
MADDE 6 – (1) Tehlikeli yük
taşıyan gemi ve deniz aracı, liman idari sahasına girmeden en az yirmi dört
saat önce; liman sahasına girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten
az olan gemi ve deniz araçları ise kıyı tesisinden kalkışından hemen sonra,
yüklerine ilişkin detaylı bilgilerin yer aldığı bildirim belgesini
ilgilileri vasıtasıyla yazılı olarak liman başkanlığına sunar.
(2) Yük ilgilisi, karayolu ve demiryoluyla gelen
tehlikeli yükler ile ilgili olarak kıyı tesisine girmeden en az 3 saat önce
kıyı tesisine bildirim yapmak zorundadır.
(3) Bildirim yükümlülüğüne uyulmaması veya yapılan
bildirimlerin doğru bilgiler içermemesi durumunda, bildirim veren hakkında
idari işlem yapılır ve varsa yanaşma, kalkma, geçiş sırasını kaybeder.
(4) Bildirimin içeriği, usul ve esasları İdare
tarafından belirlenir.
Özel
gereklilikler ve idarenin yetkisindeki hususlar
MADDE 7 – (1) Sınıf 1, sınıf 6.2 ve
sınıf 7 kapsamında bulunan tehlikeli yükler, tehlikeli atık, yük atığı, hurda
ve fumigasyon yapılmış yükler ve yük taşıma
birimleri ile ilgili hususlarda diğer kamu kurum ve kuruluşlarının yetki ve
sorumlulukları saklıdır.
(2) Tehlikeli yüklerin taşıma için
sınıflandırılması kapsamında yetkilendirmeye ilişkin usul ve esaslar İdare
tarafından belirlenir.
Tehlikeli
madde güvenlik danışmanı bulundurma zorunluluğu
MADDE 8 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamında,
tehlikeli madde elleçleyen kıyı tesislerinin,
tehlikeli madde taşınması kapsamında yapılacak tüm faaliyetlerinde
Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanı istihdam etmesi veya hizmet almaları
zorunludur. Tehlikeli madde güvenlik danışmanı eğitimi, sınavı,
yetkilendirmesi, görev, yetki ve sorumlulukları ile ilgili hususlar
Bakanlıkça belirlenir.
Tehlikeli
madde uygunluk belgesi ve güvenlik planı
MADDE 9 –
(1) 18/2/2007
tarihli ve 26438 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kıyı Tesislerine İşletme
İzni Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamında
izin alacak veya yenileyecek tehlikeli yük elleçleyen
kıyı tesislerinin bu yüklerin elleçlenmesine ve
taşınmasına uygun olduğunu onaylayan “Tehlikeli Madde Uygunluk Belgesi”
almaları ve geçerli durumda bulundurmaları zorunludur.
(2) Tehlikeli Madde Uygunluk Belgesi düzenlenmesine
ve geçerlilik durumuna ilişkin usul ve esaslar İdarece belirlenir.
(3) Paketlenmiş tehlikeli maddelerin taşınmasında
rol alan yük ilgilileri ve kıyı tesisleri, IMDG Kod içinde belirtilen
hususları içeren bir güvenlik planı oluşturur ve uygular. ISPS Kod
kapsamındaki kıyı tesislerinde, bu madde gereğince istenen planda bulunması
gereken hususlar, ISPS Kod “Liman Tesisi Güvenlik Planı” içerisinde
bulunabilir.
Tehlikeli
madde rehberi
MADDE 10
– (1) Tehlikeli madde elleçleyen kıyı tesisleri, tehlikeli maddelerle ilgili
yapılan tüm işlemleri ve bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinde belirtilmiş
sorumlulukların ve 12 nci maddesinde belirtilmiş
tedbirlerin nasıl yerine getirildiğini açıklayan bir tehlikeli madde
rehberi hazırlar ve bulundurur. Rehber, ilgili tüm tesis personeli, kamu
otoriteleri ve tesis kullanıcılarının erişimine ve bilgisine açık
bulundurulur. Tehlikeli madde rehberinin hazırlanması, muhteviyatı, formu,
onayı ve geçerliği ile ilgili hususlar İdarece belirlenir.
Sorumluluk
ve yükümlülükler
MADDE 11
– (1) Tehlikeli yük taşıma
faaliyetinde bulunan tüm taraflar; taşımacılığı emniyetli, güvenli ve
çevreye zararsız şekilde yapmak, kazaları engellemek ve kaza olduğunda
zararı olabildiğince aza indirmek için gerekli olan tüm önlemleri almak
zorundadırlar.
(2) Yük ilgilisinin sorumlulukları aşağıda
belirtilmiştir:
a) Tehlikeli yüklerle ilgili tüm zorunlu doküman,
bilgi ve belgeleri hazırlar, hazırlatır ve bu belgelerin taşıma faaliyeti
süresinde yükle birlikte bulunmasını sağlar.
b) Tehlikeli yüklerin mevzuata uygun şekilde
sınıflanmasını, tanımlanmasını, ambalajlanmasını, işaretlenmesini,
etiketlenmesini, plakalanmasını sağlar.
c) Tehlikeli yüklerin onaylı ve kurallara uygun
ambalaj, kap ve yük taşıma birimine emniyetli bir biçimde yüklenmesini, istif
edilmesini, sağlama alınmasını, taşınmasını ve boşaltılmasını sağlar.
ç) Tüm ilgili personelinin, deniz yolunda taşınan
tehlikeli yüklerin riskleri, emniyet önlemleri, emniyetli çalışma, acil
durum önlemleri, güvenlik ve benzer konularda eğitilmesini sağlar, eğitim
kayıtlarını tutar.
d) Kurallara uygun olmayan, emniyetsiz veya
kişilere veya çevreye risk oluşturan tehlikeli maddeler için gerekli
emniyet tedbirinin alınmasını sağlar.
e) Acil durum veya kaza durumlarında ilgililere
gerekli bilgi ve desteği sağlar.
f) Sorumluluk alanında oluşan tehlikeli yük
kazalarını idareye bildirir.
g) Resmi makamlar tarafından yapılan kontrollerde
istenen bilgi ve belgeleri sunar ve gerekli işbirliğini sağlar.
(3) Kıyı tesisi işleticisinin sorumlulukları
aşağıda belirtilmiştir.
a) Gemilerin uygun, korunaklı, emniyetli şekilde
yanaşma ve bağlanmasını sağlar.
b) Gemi ve kıyı arasındaki giriş-çıkış sisteminin
uygun ve emniyetli olmasını sağlar.
c) Tehlikeli yüklerin yüklenmesi, boşaltılması ve elleçlenmesi faaliyetlerinde görev alan kişilerin
eğitim almasını sağlar.
ç) Tehlikeli yüklerin işletme sahasında uygun
nitelikli, eğitimli, iş güvenliği tedbirlerini almış personel tarafından
emniyetli ve kurallara uygun şekilde taşınmasını, elleçlenmesini,
ayrıştırılmasını, istif edilmesini, geçici şekilde bekletilmesini ve
denetlenmesini sağlar.
d) Tehlikeli yüklerle ilgili tüm zorunlu doküman,
bilgi ve belgeleri yük ilgilisinden talep eder, yükle birlikte bulunmasını
sağlar.
e) İşletme sahasındaki tüm tehlikeli yüklerin
güncel listesini tutar.
f) Tüm işletme personelinin, elleçlenen
tehlikeli yüklerin riskleri, emniyet önlemleri, emniyetli çalışma, acil
durum önlemleri, güvenlik ve benzer konularda eğitilmesini sağlar, eğitim
kayıtlarını tutar.
g) Tesislerine giren tehlikeli yüklerin usule uygun
şekilde tanımlandığını, sınıflandığını, sertifikalandırıldığını,
ambalajlandığını, etiketlendiğini, beyan edildiğini, onaylı ve kurallara
uygun ambalaj, kap ve yük taşıma birimine emniyetli bir biçimde
yüklendiğini ve taşındığını teyit etmek amacıyla ilgili evrakların
kontrolünü yapar.
ğ) Kurallara uygun olmayan, emniyetsiz veya
kişilere veya çevreye risk oluşturan tehlikeli maddeler için gerekli
emniyet tedbirini alarak liman başkanlığına bildirir.
h) Acil durum düzenlemeleri yapılmasını ve bu
konularda ilgili tüm kişilerin bilgilendirilmesini sağlar.
ı) İşletme sorumluluk alanında oluşan tehlikeli yük
kazalarını liman başkanlığına bildirir.
i) Resmi makamlar tarafından yapılan kontrollerde
gerekli destek ve işbirliğini sağlar.
j) Tehlikeli maddeler ile ilgili faaliyetleri bu
işlere uygun olarak tesis edilmiş rıhtım, iskele, depo ve antrepolarda
yapar.
k) Dökme petrol ve petrol ürünleri yükleme veya
boşaltma yapacak gemi ve deniz araçları için ayrılmış rıhtım ve iskeleleri,
bu iş için uygun nitelikte tesisat ve teçhizat ile donatır.
l) İşletme sahasında geçici bekletilmesi mümkün
olmayan veya izin verilmeyen tehlikeli maddelerin, bekletilmeksizin en kısa
zamanda kıyı tesisi dışına naklini sağlar.
m) Tehlikeli maddeleri taşıyan gemi ve deniz araçlarını,
liman başkanlığının izni olmadan iskele ve rıhtıma yanaştıramaz.
n) Tehlikeli madde taşınan konteynerler
için ayırım ve istif kurallarına uygun bir depolama sahası oluşturur ve bu
sahada gerekli olan yangın, çevre ve diğer emniyet tedbirlerini alır.
Tehlikeli maddelerin gemi ve deniz araçlarına yüklenmesi, boşaltılması veya
limbo edilmesinde, gemi ilgilileri ile yükleme, boşaltma veya limbo
yapanlar, özellikle sıcak mevsimlerde ısıya ve diğer tehlikelere karşı
gerekli emniyet tedbirlerini alır. Yanıcı maddeler, kıvılcım oluşturucu
işlemlerden uzak tutulur ve tehlikeli yük elleçleme
sahasında kıvılcım oluşturan araç veya alet çalıştırılmaz.
o) Gemi ve deniz araçlarının acil durumlarda kıyı
tesislerinden tahliye edilmesine yönelik acil tahliye planı hazırlar.
(4) Gemi kaptanının sorumlulukları aşağıda
belirtilmiştir.
a) Geminin, ekipman ve
cihazlarının tehlikeli yük taşımacılığına uygun durumda olmasını sağlar.
b) Tehlikeli yüklerle ilgili tüm zorunlu doküman,
bilgi ve belgeleri kıyı tesisinden ve yük ilgilisinden talep eder,
tehlikeli yüke eşlik etmelerini sağlar.
c) Gemisindeki tehlikeli yüklerin yüklenmesi,
istifi, ayrımı, elleçlenmesi, taşınması ve
boşaltılması ile ilgili emniyet tedbirlerinin eksiksiz uygulanmasını ve
devam ettirilmesini sağlar, gerekli denetim ve kontrolleri yapar.
ç) Gemisine giren tehlikeli yüklerin usule uygun
şekilde tanımlandığını, sınıflandığını, sertifikalandırıldığını,
ambalajlandığını, işaretlendiğini, etiketlendiğini, beyan edildiğini,
onaylı ve kurallara uygun ambalaj, kap ve yük taşıma birimine emniyetli bir
biçimde yüklendiğini ve taşındığını kontrol eder.
d) Tüm gemi personelinin, taşınan, yüklenen,
boşaltılan tehlikeli yüklerin riskleri, emniyet önlemleri, güvenli çalışma,
acil durum önlemleri ve benzer konularda bilgili olmasını ve eğitilmesini
sağlar.
e) Tehlikeli yüklerin yüklenmesi, taşınması,
boşaltılması ve elleçlenmesi konusunda uygun
nitelikli ve gerekli eğitimleri almış kişilerin iş güvenliği tedbirlerini
almış şekilde çalışmasını sağlar.
f) Liman başkanlığının izni olmadan kendisine
tahsis edilen saha dışına çıkamaz, demirleyemez, iskele ve rıhtıma
yanaşamaz.
g) Gemisinin tehlikeli yükü emniyetli şekilde
taşıması için seyir, manevra, demirleme, yanaşma ve ayrılmalar sırasında
tüm kural ve tedbirleri uygular.
ğ) Gemi ve rıhtım arasında güvenli giriş-çıkışı
sağlar.
h) Gemisindeki tehlikeli maddelerle ilgili
uygulamalar, güvenlik prosedürleri, acil durum
önlemleri ve müdahale yöntemleri konusunda personelini bilgilendirir.
ı) Gemideki tüm tehlikeli yüklerin güncel
listelerini bulundurur ve ilgililere beyan eder.
i) Kurallara uygun olmayan, emniyetsiz, gemiye,
kişilere veya çevreye risk oluşturan tehlikeli maddeler için gerekli
emniyet tedbirini alarak durumu liman başkanlığına bildirir.
j) Gemide oluşan tehlikeli yük kazalarını liman
başkanlığına bildirir.
k) Resmi makamlar tarafından gemide yapılan
kontrollerde gerekli destek ve işbirliğini sağlar.
Kıyı
tesisi işleticilerince uyulacak kurallar ve alınacak tedbirler
MADDE 12
– (1) Tehlikeli Madde Uygunluk
Belgesine sahip kıyı tesisi işleticileri, aşağıdaki tedbirleri alırlar.
a) Kıyı tesisi işleticileri, tehlikeli maddelerin,
iskele veya rıhtımda boşaltıldığı alana depolanması sağlanamıyorsa, liman
alanında bekletilmeksizin en kısa zamanda bu maddelerin kıyı tesisi dışına
naklini sağlarlar.
b) Tehlikeli maddeler, uygun şekilde ambalajlanır
ve ambalaj üzerinde tehlikeli maddeyi tanımlayan bilgiler ile risk ve
emniyet tedbirlerine ilişkin bilgiler bulundurulur.
c) Tehlikeli madde elleçlenmesinde
görevli kıyı tesisi personeli, gemi adamları ve yüke ilişkin diğer yetkili
kişilerin, yükleme, boşaltma ve depolama esnasında yükün fiziksel ve
kimyasal özelliklerine uygun koruyucu elbise giyer.
ç) Tehlikeli madde elleçleme
sahasında yangınla mücadele edecek kişiler, itfaiyeci teçhizatı ile
donatılır ve yangın söndürücüleri ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları
her an kullanıma hazır halde bulundurulur.
d) Kıyı tesisi işleticileri, gemi ve deniz
araçlarının acil durumlarda kıyı tesislerinden tahliye edilmesine yönelik
acil tahliye planı hazırlayarak liman başkanlığının onayına sunar.
e) Kıyı tesisi işleticileri, yangın, güvenlik ve
emniyet tedbirlerini almakla yükümlüdür.
f) Kıyı tesisi işleticileri, bu maddede belirtilen
hususları liman başkanlığına onaylatarak ilgililere duyurur.
g) Bu madde hükümlerinin denetimi, liman başkanlığı
tarafından yapılır ve herhangi bir uygunsuzluk tespit edildiğinde elleçleme operasyonu durdurularak, uygunsuzluğun
giderilmesi sağlanır.
ğ) 11/2/2012 tarihli ve
28201 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Denizyoluyla Taşınan Tehlikeli
Yüklere İlişkin Uluslararası Kod Kapsamında Eğitim ve Yetkilendirme
Yönetmeliğine göre gerekli eğitim ve sertifikalara sahip olmayan
personelin, tehlikeli yük elleçleme operasyonlarında
ve çalışmasına ve bu operasyonların yapıldığı alanlara girişine izin
verilmez.
Liman
sahasında ve bitişik limanlar arasında tehlikeli yüklerin taşınması
MADDE 13
– (1) Liman idari sahasında ve
bitişik limanlar arasında tehlikeli yükler ve tehlikeli atıklar; özel
kaplar ve ambalajlar içerisinde, vagonlara ve kamyonlara yüklenmiş olarak
ve taşıyan ile taşıtan tarafından gerekli emniyet tedbirleri alınmak
kaydıyla; bu işlere tahsisli yolcusuz gemi ve deniz araçları ile taşınır.
Bu taşıma, Deniz ve İçsular Düzenleme Genel
Müdürlüğünce belirlenen usul ve esaslara göre ve ilgili liman başkanlığınca
uygun görülen saatlerde yapılır.
Eğitim
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
yükleri elleçleyen kıyı tesislerinde çalışan
personelin alması gereken eğitimler Denizyoluyla Taşınan Tehlikeli Yüklere
İlişkin Uluslararası Kod Kapsamında Eğitim ve Yetkilendirme Yönetmeliği ile
Bakanlıkça belirlenen mevzuat kapsamında gerçekleştirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Denetimler ve Yaptırımlar
Denetimler
MADDE 15
– (1) Bakanlık yapacağı
denetimleri, kendi personelinin yanı sıra 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 28 inci maddesine göre yetkilendirilen kurum ve kuruluş
personeli aracılığı ile de yapar veya yaptırır.
(2) Yetkilendirilen kurum ve kuruluşlarca yapılan
denetim neticesinde, idari para cezasını gerektirecek bir fiilin tespiti
durumunda, tutulan “İhlal Tespit Tutanağı” ve toplanan diğer deliller, ceza
işlemi yapılmak üzere yetkili liman başkanlığına gönderilir. Liman
başkanlıkları, İhlal Tespit Tutanağını uygun görmesi halinde “655 sayılı
KHK İdari Para Cezası Karar Tutanağı” düzenler.
İdari
para cezası
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin
ihlali durumunda, 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesinin
ikinci fıkrasının (b) bendine göre aşağıdaki idari para cezaları uygulanır.
a) 6 ncı maddeye uygun
bildirim yapmayanlara 1.000 TL,
b) 7 nci maddede
belirtilen özel gereklilikler ve idarenin yetkisine bırakılmış hususların
ihlali durumunda 1.000 TL,
c) 8 inci maddede belirtilen Tehlikeli Madde
Güvenlik Danışmanı bulundurma zorunluluğuna uymayanlara 5.000 TL,
ç) 9 uncu maddede belirtilen Tehlikeli Madde
Uygunluk Belgesi şartlarını idame ettirmeyenlere ve Güvenlik Planına
ilişkin hükümleri yerine getirmeyenlere 50.000 TL, tespit edilen
uygunsuzluğu 3 ay içerisinde gidermeyenlere 75.000 TL,
d) 10 uncu madde kapsamında Tehlikeli Madde Rehberi
oluşturmayan veya güncel durumda bulundurmayan kıyı tesislerine 10.000 TL,
e) 11 inci madde kapsamında sorumluluk ve
yükümlülüklere ilişkin, yukarıdaki diğer yaptırım hükümleri kapsamına
girmeyen ihlaller için 1.000 TL,
f) 14 üncü madde kapsamında, istihdam ettiği
personele gerekli eğitimleri aldırmayanlara 10.000 TL,
g) Yukarıdaki hükümler kapsamına girmeyen,
denizyoluyla taşınan tehlikeli yüklere ilişkin diğer zorunlu hükümlerin
ihlali durumunda 1.000 TL.
(2) Can, mal, çevre ve seyir emniyetini ciddi
olarak tehdit ettiği belirlenen veya kasti ihlaller için, bu maddenin birinci
fıkrasında belirlenen ceza miktarları yüzde 100 arttırılır.
(3) Bu maddede belirtilen idari para cezaları, her
yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen
yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır.
(4) 655 sayılı KHK İdari Para Cezası Karar Tutanağı
ve tebligat usulleri ve idari yaptırımların uygulanmasına ilişkin diğer
hususlarda 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı
Kabahatler Kanunu hükümleri uygulanır.
(5) Bu Yönetmelik kurallarının ihlali durumunda
idarî ve cezaî müeyyide uygulanması, diğer mevzuatta öngörülen alıkoyma
tedbirlerine ve diğer ceza ve tedbirlerin uygulanmasına halel getirmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İstatistik
MADDE 17
– (1) İdare, tehlikeli madde
taşımacılık faaliyetlerinin genel seyrinin tespiti ve politika oluşturulması
bakımından bu faaliyetlere ilişkin istatistikler oluşturur.
(2) Tehlikeli madde taşımacılık faaliyetinde bulunanlar,
talep edilen verileri İdareye sunmakla yükümlüdürler.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ulusal ve taraf olduğumuz uluslararası mevzuat
hükümleri uygulanır.
(2) Tehlikeli yükler ile ilgili taraf olduğumuz
uluslararası mevzuatta, İdarenin veya yetkili kurumun kararına, takdirine
veya düzenlemesine bırakılmış hususlar İdare tarafından belirlenir.
(3) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanması
amacıyla, Bakanlıkça her türlü alt düzenleme yapılabilir.
Yürürlük
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmeliğin 9, 10, 11 ve
12 nci maddeleri 1/1/2016
tarihinde, 8 inci maddesi 1/1/2018 tarihinde, diğer maddeleri ise yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.
|