Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığından:
SOSYAL VE EKONOMİK DESTEK HİZMETLERİ HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, yoksulluk içinde olup temel
ihtiyaçlarını karşılayamayan ve hayatını sürdürmekte güçlük çeken çocuk ve
gençlerin bakımı konusunda ailelerin desteklenmesi amacıyla verilecek
sosyal ve ekonomik destek hizmetine ilişkin esas ve usullerin düzenlenmesi
amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Genel Müdürlük tarafından
yardıma muhtaç olduğu tespit edilen ailelerin çocukları ile haklarında
korunma/bakım tedbiri kararı alınmış ve reşit olarak sosyal hizmet
kuruluşlarından ayrılan gençlere yapılan sosyal ve ekonomik destek
hizmetleri ile evlenme yardımına ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler
Kanununun 26 ncı maddesine ve 3/6/2011 tarihli ve
633 sayılı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci
maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (g) bentleri ile 8 inci maddesinin
birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanını,
b) Bakanlık: Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığını,
c) Bakım tedbiri kararı: 2828 sayılı Sosyal
Hizmetler Kanununun 22 nci maddesinin birinci
fıkrası ile 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı Çocuk
Koruma Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında,
görevli ve yetkili mahkeme tarafından çocuk hakkında alınan kararı,
ç) Çocuk: Daha erken yaşta ergin olsa bile, onsekiz yaşını doldurmamış kişiyi,
d) Ekonomik destek: Sosyal inceleme raporu
sonucunda müracaatçının ihtiyacına göre geçici veya süreli olarak verilen
para yardımını,
e) Ekonomik destek tutarı: En yüksek devlet memuru
aylığının, ek gösterge dahil tutarını,
f) Geçici ekonomik destek: Yardıma muhtaç olduğu
tespit edilen ailelerin çocukları ile gençlere, sosyal ve ekonomik bir
sorunun giderilmesi amacıyla yılda bir, zaruri hallerde en çok iki defaya
mahsus olmak üzere ekonomik destek tutarının en fazla üç katına kadar
yapılacak yardımları,
g) Genç: 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanununun 22 nci maddesi ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanununun 5
inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi gereğince, hakkında
korunma/bakım tedbiri kararı alınmış olup sosyal hizmet kuruluşlarından
veya koruyucu aile hizmetinden yararlanıp reşit olarak ayrılanlardan
yönetmelik kapsamında desteklenen kişileri,
ğ) Genel Müdürlük: Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığı Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
h) İl müdürü: Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürünü,
ı) İl müdürlüğü: Aile ve Sosyal Politikalar İl
Müdürlüğünü,
i) Korunmaya muhtaç çocuk: 2828 sayılı Sosyal
Hizmetler Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde ve
5395 sayılı Çocuk Koruma Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinin birinci alt bendinde tanımlanan çocuğu,
j) Mesleki çalışma: Belirli bir alanda en az lisans
düzeyinde eğitim alan ve bu eğitim sonucu mesleğini icra edenlerin,
mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri ve yöntemleri kullanarak
gerçekleştirdiği çalışmaları,
k) Meslek elemanı: Sosyal hizmet, psikoloji, çocuk
gelişimi, psikolojik danışmanlık ve rehberlik, sosyoloji alanlarında eğitim
veren kurumlardan mezun meslek mensuplarını,
l) Muhtaçlık: Kendisini, eşini ve bakmakla yükümlü
olduğu çocuklarını ve diğer aile bireylerini, bulundukları mahallin hayat
şartlarına göre asgari seviyede geçindirmeye yetecek geliri, malı veya
kazancı bulunmama halini,
m) Sosyal hizmet desteği: Gençlerin ve ailelerin
kendi bünye ve çevre şartlarından doğan ve kontrolleri dışında oluşan
psikolojik ve sosyal sorunlarının önlenmesini ve çözümlenmesini, hayat
standartlarının yükseltilmesini, kişilerin kendi kendine yeterli duruma
gelmesini, sorunlarını çözme becerisi kazanmasını amaçlayan mesleki çalışmaları,
n) Sosyal hizmet kuruluşları: 2828 sayılı Sosyal
Hizmetler Kanununun 3 üncü maddesinin (f) bendinde tanımlanan ve 633 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin
birinci fıkrasının (g) bendinde belirtilen esaslara uygun olarak çocuk
alanında faaliyette bulunan veya işlemleri yürüten kuruluşları,
o) Sosyal hizmet merkezi: Sosyal hizmet
müdahalesinin ve takibinin gerçekleştirildiği il müdürlüklerine bağlı
merkezleri,
ö) Sosyal ve ekonomik destek hizmeti: Yönetmelik
kapsamında çocuk, genç ve ailelere sağlanacak ekonomik destek ile sosyal
hizmet desteğini,
p) Süreli ekonomik destek: Yardıma muhtaç olduğu
tespit edilen ailelerin çocukları ile gençlere, sosyal ve ekonomik bir
sorunun giderilmesi amacıyla, Bakanlığın bütçe imkânları ölçüsünde,
belirlenen süre ve oranlar dâhilinde gençler ve çocuklar için aylık
ödemeler şeklinde yapılacak yardımı,
r) Yakını: Anne ve baba dışında, kan bağı bulunan
akrabalar ile bunların bulunmaması veya ilgilenmemesi durumunda çocuğun
sosyal çevresinde iletişim içinde olduğu ve tanıdığı kişileri,
ifade eder.
Genel
esaslar
MADDE 5 – (1) Sosyal ve ekonomik destek hizmetine ilişkin
olarak;
a) Ailelerin kendi bünye ve çevre şartlarından
doğan ve kontrolleri dışında oluşan maddi ve sosyal yoksunluklarının
giderilmesine yönelik, aile ve çocuklarla mesleki çalışmalar yapılması,
b) Gençlerin ve ailelerin ihtiyaçlarının
karşılanması sürecinde sosyal sorunlarının tespiti ve çözümlenmesinde
gerekli rehberlik ve desteğin sağlanarak hayat standartlarının
yükseltilmesi,
c) Yardım faaliyetlerinde bulunan kamu kurum ve
kuruluşları ile gönüllü kuruluşlar arasında koordinasyon ve işbirliği tesis
edilerek güç birliğinin sağlanması, kamu veya özel kurumların sosyal yardım
amaçlı veri tabanı kullanılarak mevcut kaynaklara en verimli şekilde
işlerlik kazandırılması,
ç) Sosyal ve ekonomik destek hizmetinin
uygulanmasında korunmaya muhtaç çocuk ve gençlere öncelik tanınması,
ekonomik destek talebinin bütçe imkânları ile karşılanamayacak derecede
fazla olması halinde; aciliyet durumu, muhtaç
olma derecesi ve müracaat sırası esas alınarak öncelikli olarak
değerlendirilmesi,
d) Muhtaç durumda bulunan çocuğun ailesi veya
yakınları ile ekonomik desteğe ihtiyaç duyan gençlerin, en kısa sürede
kendi imkânlarıyla yaşamlarını sürdürebilecekleri koşullara kavuşturulması,
e) Sosyal ve ekonomik destek hizmetinin sosyal
güvenlik sisteminin boşluklarını dolduracak şekilde planlanıp
geliştirilmesine özen gösterilmesi,
f) Sosyal ve ekonomik desteğin muhtaçlık kriteri ve çocuğun üstün yararı ilkesi doğrultusunda
yapılması, izlenmesi ve rehberlik edilmesi,
g) Ekonomik destek talebinde bulunanlardan,
çalışmasına engel özel bir durumu veya sağlık ile ilgili bir engeli yoksa
meslek edinme kursuna veya Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğüne müracaat
etmiş olması,
ğ) Durumu uygun olan çocukların bakım tedbiri
kararı alınmadan ailesi veya yakınları yanında desteklenmesi, bunlardan
doğumla çoğul bebek sahibi olanlar ile sağlık sorunu olan çocukların
durumlarının öncelikle değerlendirilmesi,
h) Sosyal hizmet kuruluşlarında korunma altında
bulunan çocuklardan, sosyal ve ekonomik destekle ailesi yanına
döndürülmeleri uygun olanların bakım tedbiri kararlarının kaldırılarak aile
ortamında bakılması ve desteklenmesi,
ı) Sosyal ve ekonomik destek hizmetinden
yararlananlardan ve zorunlu eğitim kapsamında olup çeşitli nedenlerle
eğitimine devam edememiş çocukların okula devamlarının sağlanması,
i) Müracaatçı veya ailesi hakkında edinilen bilgi
ve belgelerin, gizlilik ilkesine dikkat edilerek işlem yapılması ve kişisel
verilerin korunması,
j) Sosyal hizmet desteği ve ekonomik desteğin
verilmesinde Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi çerçevesinde
insan haysiyeti ve vakarına yaraşır şekilde hareket edilmesi, özel hayatın
gizliliğinin korunması, kişilik haklarının ihlal edilmemesi, çocuk hakkında
alınacak her türlü karar ve yapılacak işlemlerde düşüncesinin alınarak
öncelikle yararının gözetilmesi,
esastır.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulamaya İlişkin Esaslar
Sosyal ve
ekonomik destekten yararlanacaklar
MADDE 6 – (1) Sosyal ve ekonomik destek hizmetlerinden
yararlanacaklar şunlardır:
a) Haklarında bakım tedbiri kararı verilerek sosyal
hizmet kuruluşlarında bakılan ve desteklendikleri takdirde ailesi veya
yakınları yanına verilebilecek çocuklar.
b) Ekonomik yoksunluk nedeniyle, desteklenmedikleri
takdirde korunmaya muhtaç duruma düşecek olanlardan haklarında bakım
tedbiri kararı alınmaksızın sosyal ve ekonomik destek hizmetinden
yararlandırılarak ailesi veya yakınları tarafından bakılabilecek çocuklar.
c) Bakım tedbir kararlı iken yaş sınırlarını
tamamlamaları nedeniyle, sosyal hizmet kuruluşlarından veya koruyucu aile
yanından ayrılanlardan iş ve meslek edinme kursuna veya eğitimlerine devam
eden veya bir iş ve meslek sahibi olamayıp desteklenmedikleri takdirde
muhtaç duruma düşecek olan gençler.
ç) Olağanüstü bir felaket, tabii afet, hastalık
veya kaza geçirerek belirli bir süre kendisinin ve geçindirmekle yükümlü
bulunduğu aile fertlerinin temel ihtiyaçlarını karşılayamayacak durumda
olanlar ile hayati tehlike arz eden ve ameliyat gerektiren durumlarla
karşılaşan veya vefat eden kişilerin çocukları.
(2) Çocuklar, sosyal ve ekonomik destek hizmetinden
en fazla onsekiz yaşını tamamlayıncaya kadar
yararlandırılır. Ancak onsekiz yaşından sonra
ekonomik destek verilmesine aşağıdaki esaslar çerçevesinde devam
edilebilir:
a) Birinci fıkra kapsamında ekonomik destek almakta
iken onsekiz yaşını dolduranlardan,
desteklenmedikleri takdirde eğitimine devam edemeyecek durumda olan orta
öğretim öğrencileri yirmi yaşına kadar.
b) Ekonomik destek almakta iken onsekiz
yaşını dolduran çocukların meslek edinme kursuna devam etmesi halinde, kurs
süresince en fazla bir yıla kadar.
c) Bakım tedbiri kararı uzatılanlardan
yükseköğrenime devam edenler ise yirmi beş yaşına kadar.
ç) Birinci fıkranın (c) bendi kapsamında olan
gençlerden, iş ve meslek sahibi olamayan ve öğrenime devam etmeyenlere
süreli ekonomik destek hizmetinden en fazla iki yıl süresince, ön lisans
veya lisans eğitimine devam edenlere ise öğrenim süresi boyunca.
(3) Sosyal ve ekonomik destek hizmetinden birinci
fıkranın (a) ve (b) bentlerinde sayılanlar öncelikle yararlandırılır.
Birinci fıkranın diğer bentlerinde sayılanlardan, bütçe ödeneklerinin
yeterliliği ölçüsünde yıl içinde hangilerine öncelik verileceğine Genel
Müdürlükçe karar verilir.
Müracaat
ve ilk görüşme
MADDE 7 – (1) Meslek elemanı, sosyal ve ekonomik destek
hizmetinden yararlanma talebinde bulunanlar ile bir ön görüşme yapar.
Görüşme neticesinde, ekonomik ve sosyal olarak desteklenmesi kanaatine
varıldığı takdirde müracaatçı için dosya açılır ve gerekli incelemelere
başlanır.
Sosyal
inceleme
MADDE 8 – (1) Meslek elemanları tarafından sosyal hizmet
etiği ve müdahale yöntemleri çerçevesinde, müracaatçının ikametinde, gerek
görülmesi halinde okul, işyeri ve toplumsal çevresi hakkında sosyal ve
ekonomik durumlarını kapsayan kapsamlı inceleme yapılarak sosyal inceleme
raporu düzenlenir.
Sosyal
inceleme raporu
MADDE 9 – (1) Meslek
elemanları tarafından yapılan mesleki çalışmalar neticesinde düzenlenen
sosyal inceleme raporunda; muhtaç durumdaki ailelerin ve kişilerin
geçmişteki yardım talepleri, daha önce yapılan ekonomik destekler,
durumlarındaki değişimler, kişisel ve ailevi bilgileri, hizmetten
yararlanacak çocuğun talebi ve görüşü, sosyal ve ekonomik durumları,
mahalli imkânları, yerleşim yeri adresi ve konut durumu ile birlikte,
ekonomik destek veya sosyal hizmet desteğinin hangisinden
faydalandırılacağı, ekonomik desteğin türü, miktarı, süresi ve şekline dair
varılan kanaat açıkça belirtilir.
(2) Sosyal inceleme raporu, kişisel nitelikteki
gizli belge olup, kişilere ait veriler ve mesleki kanaat ile görüşleri
içerdiğinden, mesleki gizlilik ilkesine dikkat edilerek düzenlenir ve
korunur; nakdi ödemede esas belge olarak ibraz edilemez ve edilmesi
istenemez.
Sosyal ve
ekonomik destek hizmetinden faydalanma
MADDE 10
– (1) Bakanlıkça yapılacak
ekonomik destekler karşılıksızdır. Ekonomik desteklerden, bu Yönetmelikte
belirtilen esaslar çerçevesinde, bakım tedbiri kararına bakılmaksızın
öncelikle muhtaç çocuklar faydalanır. Sosyal ve ekonomik destek hizmetinden
yararlanacakların kapsamı ile destek tutarının belirlenmesinde, kişilerin
her türlü kaynaklardan elde ettikleri yardımlar ve gelirleri dikkate
alınır.
(2) Ekonomik destek verilmesi uygun görülenlere
onayda belirtilen aydan geçerli olmak üzere ekonomik yardım yapılır.
(3) İtiraz edilen veya tereddüde düşülen vakalar
hakkında, bir idareci ve asgari iki meslek elemanından oluşacak bir
komisyon tarafından değerlendirme yapılarak karar verilir. İtirazlarda,
incelemeyi yapan meslek elemanı dışında bir veya birden fazla meslek
elemanınca gerekirse yeniden sosyal inceleme yapılır ve komisyonca karar
verilir.
(4) Sosyal ve ekonomik destek yapılması uygun
bulunmayanlara her türlü elektronik bilgi iletişim aracı ortamında veya
resmi yazı ile bilgi verilir.
(5) Reddedilen ve yardımı sonlandırılan vakalarda
müracaatçı, şartlarının değiştiğine ilişkin yeni bilgi ve belge ibraz
etmeden hakkında üç aydan önce tekrar sosyal inceleme yapılmaz.
Müracaatçının talebine bu maddenin dördüncü fıkrası kapsamında bilgi
verilir.
(6) Yardımların yapılmasında ve muhtaçlık
tespitinde yardımlardan daha önce faydalanmış olmak bir hak doğurmaz.
İzleme ve
değerlendirme
MADDE 11
– (1) Sosyal ve ekonomik destek
hizmetinden yararlananlar aşağıdaki esaslar dâhilinde izlenir ve değerlendirilir:
a) Süreli ekonomik destek ödemesinden
yararlandırılan müracaatçılar, yardımın amacına uygun kullanılıp kullanılmadığının
değerlendirilmesi amacıyla, en geç altı aylık sürelerle izlenir.
b) Yardımın bitiş tarihinden önce, başvuruya gerek
kalmaksızın, müracaatçının durumunun en az bir ay önce yeniden
değerlendirilmesi esastır.
c) Zorunlu eğitim kapsamında olan sosyal ve
ekonomik destek hizmetinden yararlandırılan çocukların eğitimine devamı
izlenir.
ç) Periyodik izlemelerde ihtiyaç duyulması halinde,
tespit edilen sorunların çözümlenmesi amacıyla sosyal hizmet desteği
kapsamında mesleki çalışmalar yapılır.
(2) İzlemeye ilişkin usul ve esaslar genelge ile
düzenlenir.
Ekonomik
destek yapmaya yetkili makamlar
MADDE 12
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
esas ve kriterlere göre süreli ekonomik destek
ödemeleri ile geçici ekonomik destek ödemeleri aşağıda belirtilen makamın
onayı ile yapılır:
a) On iki aya kadar süreli ekonomik destek
ödemeleri ile geçici ekonomik destek ödemeleri illerde il müdürünün, ilçelerde
sosyal hizmet merkezi müdürünün onayı ile yapılır.
b) On iki aydan uzun süreli ekonomik destekler,
vali veya kaymakamın onayı ile yapılır.
(2) Onayda, geçici ekonomik desteğin kaç katı
verileceği, süreli ekonomik destek yardımının ise iki yılı aşmayacak
şekilde süresi belirtilir.
(3) On iki aydan uzun süreli ekonomik desteklerin
illerde il müdürünün, ilçelerde sosyal hizmet merkezi müdürünün onayı ile
yapılması hususunda vali veya kaymakamca yetki devrinde bulunulabilir.
Süreli
ekonomik destek
MADDE 13
– (1) 6 ncı
maddede tanımlanıp süreli ekonomik desteğe ihtiyacı olduğu belirlenenlere
iaşe, ibate, eğitim, giyecek, harçlık, servis desteği karşılığı olarak
aşağıda belirtilen şartlara ve ekonomik destek tutarının oranlarına göre;
a) Okul öncesi çocuklar ile okula devam etmeyen
çocuklar için ekonomik destek tutarının % 50’si,
b) 1 ila 8 inci sınıfa devam edecek çocuklar için
ekonomik destek tutarının % 75’i,
c) 9 ila 12 nci sınıfa
devam edecek çocuklar için ekonomik destek tutarının % 80’i,
ç) Bakım tedbiri kararı uzatılanlardan
yükseköğrenime devam edenler için ekonomik destek tutarının % 90’ı,
d) Bakım tedbir kararlı iken yaş sınırlarını
tamamlamaları nedeniyle, sosyal hizmet kuruluşlarından veya koruyucu aile
yanından ayrılanlar için ekonomik destek tutarının % 40’ı,
oranında aylık ödeme yapılır.
(2) 6 ncı maddenin
birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kişiler dışında, aynı ailede
ikiden fazla kişiye ekonomik destek yardımı yapılmaz.
(3) 6 ncı
maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında yer alıp korunma altında
bulunan çocuklardan, iki çocuk için öğrenim durumlarına göre belirlenen
ekonomik destek miktarının tamamı, üçüncü çocuk için öğrenim durumuna göre
belirlenen ekonomik destek miktarının % 40’ı, dört ve üzeri çocukların her
biri için öğrenim durumuna göre belirlenen ekonomik destek miktarının %
30’u tutarında yardım yapılır.
(4) Hak sahiplerine verilen ekonomik destek tutarı
kesintisiz ve peşin olarak her ayın onbeşine
kadar ödenir.
(5) Korunma/bakım tedbiri kararlı olup
yükseköğrenime devam edecek olan veya devam eden öğrencilerin kayıt ve harç
giderleri belirlenen tarifeler üzerinden ödenir.
(6) Engelli evde bakım ödemesinden yararlanan çocuk
için süreli ekonomik destek yardımı aynı anda yapılmaz.
Geçici
ekonomik destek
MADDE 14 – (1) 6 ncı maddede sayılanlardan, kişi ve ailenin yaşamış
olduğu ekonomik ve sosyal bir sorunun veya kriz durumunun, geçici ekonomik
destek ödemesi ile çözülebileceği ve böylece çocuklarının aile içinde
korunması ve bakımı sağlanabileceği sosyal inceleme ile tespit edilenlere,
Yönetmelikte belirlenen yetkili makamın onayı ile geçici ekonomik destek
yardımı yapılır.
(2) Geçici ekonomik desteğin kaç katı tutarında
verileceği, sosyal inceleme raporunda yer alan öneri üzerine yetkili
makamın onayı ile belirlenir.
(3) Geçici ekonomik destek ödemesi ile süreli
ekonomik destek ödemeleri aynı anda verilmez.
Ekonomik
desteğe hak kazanma
MADDE 15
– (1) Süreli ekonomik desteğe,
yetkili makamın onayında belirtilen aydan itibaren hak kazanılır. Muhtaçlık
durumunun değişmesi veya ölüm halinde ödenen ekonomik desteğin iadesi talep
edilmez.
(2) Çocuğun ailesi yanında desteklenmesi amacıyla
çocuk adına yapılan ekonomik destek ödemeleri bakım ve gözetimini sağlayan
kişilere, onsekiz yaşını dolduranların ise kendisine
veya ailesine yapılır.
(3) Süreli ekonomik destek ödemesi, yardım veren
makamın onayında belirtilen ay itibariyle verilmeye başlanır. Onay
alınmasına rağmen hak sahiplerine ödeme yapılamamış ise bilgi ve belge ile
gerekçelendirilerek yetkili makamın onayına sunulur. Geriye dönük ödemeler
üç aylık süreyi aşamaz.
Süreli
ekonomik desteğin kesilmesi
MADDE 16
– (1) Süreli ekonomik destek
ödemesi yapılan çocuğun ve ailenin durumu takip edilir ve muhtaçlık durumu
ile yardımın amaca uygun kullanıp kullanılmadığı hususlarında ayrıntılı
bilgi ve belge toplanır. Yardım yapılan kişilerin yardım almadan hayatını
sürdürebileceği maddi şartlara sahip olduğunun veya yardımın amacı dışında
kullanıldığının tespiti halinde izleyen aybaşından itibaren ekonomik destek
ödemesi sonlandırılır. Çocuk durumuna uygun hizmet modelinden
faydalandırılır.
(2) Süreli ekonomik destek almakta iken süresi
dolmadan sonlandırılması gereken yardımlar, yetkili makamın onayı ile iptal
edilir.
İkamet
edilen il dışındakilere yapılacak ekonomik destek
MADDE 17
– (1) Ekonomik destek yardımlarının
amacına ulaşıp ulaşmadığının araştırılabilmesi ve gerekli rehberliğin
yapılabilmesi bakımından mahallinde yardım yapılmasına öncelik verilir ve
ikamet şartına dikkat edilir. Ancak, ikamet edilen il dışında hastalık,
kaza veya herhangi bir olağan dışı durum nedeniyle yardım alma ihtiyacındaki
çocuk ve gençlere de durumlarına uygun şartlarda ve imkânlar ölçüsünde
geçici ekonomik destek veya süreli ekonomik destek yardımı on iki ayı
geçmemek üzere yapılabilir. Bu yardımlardan faydalanan kişiler hakkında
yerleşim yeri adresinin bulunduğu il müdürlüklerine bilgi verilir.
(2) Süreli ekonomik destek almakta iken farklı bir
vilayete taşınanların dilekçelerinde belirtilen tarihten itibaren iki ay
süresince yardım verilmesine devam edilir. Bu süreçte ikamet ettiği il
müdürlüğüne dosya nakli yapılır ve yardımın kesileceği tarih belirtilerek
ailenin durumunun bulunduğu il müdürlüğünce tekrar değerlendirilmesi
istenir.
Evlenme
yardımı
MADDE 18
– (1) 2828 sayılı Sosyal Hizmetler
Kanununun 32 nci maddesi gereği Bakanlığa ait
sosyal hizmet kuruluşlarında korunma kararı devam eden kız çocuklarından
evlenenlere çeyiz ihtiyaçlarını karşılamak ve bir defaya mahsus olmak üzere
en yüksek Devlet memuru aylığının bir buçuk katı tutarında evlenme yardımı
yapılır. Bu yardım hiçbir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın ödenir.
(2) Evlenme yardımı, evlilik kaydının ibrazına
istinaden il müdürünün onayı ile yapılır.
Bilgi ve
belge toplanması
MADDE 19
– (1) Sosyal ve ekonomik destek hizmetinden
yararlandırılacaklardan aşağıdaki belgeler istenir:
a) T.C. Kimlik Numarası beyanı,
b) Öğrenci belgesi,
c) İl müdürlüğü veya sosyal hizmet merkezleri
tarafından gerekli görülmesi halinde sağlık raporu, mahkeme kararları gibi
bilgi ve belgeler.
(2) İl müdürlükleri ve sosyal hizmet merkezleri,
muhtaç kişilerle ve çocukları ile ilgili başka bilgi ve belgeleri elde
edebilmek amacıyla talebi gereği mal varlığı, sosyal güvencesi, ekonomik
geliri, ikamet ettiği yer, okula devamı, çalıştığı işyeri ile çevre
koşulları gibi hizmete uygun başka araştırmalarda da bulunabilir.
(3) Bakanlığın imkânları ile kamu kurumlarından
elektronik ortamda elde edilebilecek belgeler ayrıca müracaatçıdan talep
edilmez.
(4) Müracaatçının can güvenliği nedeniyle adresi ve
mernis kayıtları mahkeme kararı ile gizlenen
vakalarda, kişinin güvenliği için ikamet şartına bakılmaksızın işlem
yapılır. Kişinin bilgilerinin gizliliği sağlanır.
Gelişmelerin
kaydedilmesi
MADDE 20
– (1) Sosyal ve ekonomik destek
hizmetlerinin yürütülmesinde uygulamanın devamlı takibi esastır. Yardımda
bulunulan kişilerle ilgili bilgi ve veriler korunur.
Sosyal
hizmet desteği
MADDE 21
– (1) Meslek elemanları, sosyal ve
ekonomik destek hizmeti talebiyle müracaat eden kişi ve aileleri ekonomik
durumlarını düzeltici faaliyetlere; iş ve meslek edinmeleri için ilgili
kurumlara yönlendirmekle, kendi kendilerine yeterli hale gelmeleri için
rehberlik ve yönlendirmede bulunmakla yükümlüdür.
(2) Koruyucu önleyici hizmetler kapsamında ihtiyaç
duyulan vakalara yönelik meslek elemanları, sosyal hizmet desteği
sağlanması amacıyla mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri ve yöntemleri
kullanarak aşağıda belirtilen veya uygun görülen mesleki çalışmaları
yapabilirler:
a) Aile içi sorunların çözümlenmesine destek olmak.
b) Ailenin ve çocuğun çevreye uyumunu sağlamak.
c) Çocuğun okula uyumu ve eğitime devamı için
aileye rehberlik yapmak.
ç) Kriz durumu yaşayan aileye psiko-sosyal
destek sağlamak ve rehberlik yapmak.
d) Bireyin sosyal işlevselliğini tekrar kazanması,
tekrar iş ve meslek edinmesi ve üretkenliğini harekete geçirmek için
mesleki müdahale ve rehberlik yapmak.
e) Müracaatçıya toplumsal kaynaklar ve hizmetler
konusunda rehberlik yapmak, gerekirse uygun birim veya kuruma havale etmek.
(3) Genç, çocuk ve aileyle yapılan mesleki
çalışmalar raporlaştırılır ve gizlilik ilkesi çerçevesinde dosyasında
muhafaza edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Merkezi
kayıt, takip ve kontrol sistemi
MADDE 22
– (1) İl müdürlükleri ve sosyal
hizmet merkezleri, sosyal ve ekonomik destek hizmetinden yararlandırılan
çocuk, ailesi ve yakınları ile ilgili bilgi ve belgeleri düzenli olarak
tutmak, muhafaza etmek ve Genel Müdürlükçe istenen bilgi ve belgeleri
istenilen zamanda göndermekle yükümlüdür.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında Bakanlığın kayıt altına
alınan tüm verilere zamanında ve eksiksiz olarak ulaşılabilmesi amacıyla
bilgi sistemi verilerinin güncel tutulması sağlanır.
Cezai
işlemler
MADDE 23
– (1) Yalan beyanda bulunarak, resmi
belgeyi başkalarını aldatacak şekilde değiştirerek veya sahte evrak
düzenleyerek ekonomik destek alan kişi ve aileler hakkında genel hükümlere
göre işlem yapılır. Bu işlemler sonucunda tahsil edilen tutarlar, genel
bütçeye gelir kaydedilir.
Haciz, devir
ve temlik ayrıcalığı
MADDE 24
– (1) 2828 sayılı Sosyal Hizmetler
Kanununun 29 uncu maddesi gereğince korunmaya ve yardıma ihtiyacı olan aile
ve kişilere yapılacak ödemeler ve sağlanacak yardımlar başkasına devir,
temlik ve haciz edilemez.
Ödenek ve
bütçe işlemleri
MADDE 25
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan yardımlar, ekonomik destek yapılacak kişi sayısı, yılı bütçe
ödeneklerini aşmayacak ve ilave ödenek gerektirmeyecek şekilde tespit
edilmek şartıyla Bakanlık tarafından gönderilen ödenek ile karşılanır.
Yürürlükten
kaldırılan Yönetmelik
MADDE 26
– (1) 28/9/1986
tarihli ve 19235 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sosyal Hizmetler ve
Çocuk Esirgeme Kurumu Sosyal ve Ekonomik Destek Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Mevcut
süreli ekonomik destekler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce başlatılmış olan süreli ekonomik destek yardımının
verilme gerekçesi ortadan kalkmamış ise yardım ödenmesine devam edilir.
(2) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce
başlatılmış olan süreli ekonomik destek ödemeleri, yayımı tarihinden
itibaren bu Yönetmelikte belirlenen kriterlere
göre yapılır.
İlgili
mali yılın ödemeleri
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde yer alan ekonomik destek
tutarı 1/1/2014-31/12/2014 döneminde 791 Türk Lirası olarak uygulanır.
Yürürlük
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı yürütür.
|