Abdullah Gül Üniversitesinden:
ABDULLAH GÜL
ÜNİVERSİTESİ LİSANS EĞİTİM ÖĞRETİM
VE SINAV
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Abdullah Gül Üniversitesinde yürütülen lisans
programlarına öğrenci kabul, kayıt işlemleriyle lisans eğitim öğretimine ve
sınavlarına ilişkin esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, Abdullah Gül Üniversitesinde yürütülen lisans programlarına
öğrenci kabul, kayıt işlemleriyle lisans eğitim öğretimine ve sınavlarına
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa kredi transfer sistemini,
b) Ana Dal Diploma Programı: Kayıtlı olunan lisans
diploma programını,
c) Çekirdek Program: Lisans programlarına kabul
edilen öğrencilerin birinci sınıfta aldıkları derslerden oluşan programı,
ç) Çift Ana Dal Programı: Kayıtlı olunan diploma
programı yanında Üniversitede kayıtlı olunan ikinci bir lisans programını,
d) Fakülte Kurulu: Üniversite bünyesindeki ilgili
fakülte kurulunu,
e) GANO: Genel ağırlıklı not ortalamasını,
f) İDO: Abdullah Gül Üniversitesi Dil Okulu
İngilizce hazırlık programını,
g) İMS: Abdullah Gül Üniversitesi Dil Okulu
İngilizce muafiyet ve seviye tespit sınavını,
ğ) Kredi: Bir dersin yarıyıl AKTS kredi değerini,
h) Lisans Programı: En az sekiz yarıyıllık bir
yükseköğretim programını,
ı) Öğrenci: Lisans öğrenimi için kayıtlı öğrenciyi,
i) ÖİDB: Abdullah Gül Üniversitesi Öğrenci İşleri
Dairesi Başkanlığını,
j) Rektör: Abdullah Gül Üniversitesi Rektörünü,
k) Senato: Abdullah Gül Üniversitesi Senatosunu,
l) Üniversite Yönetim Kurulu: Abdullah Gül
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
m) Üniversite (AGÜ): Abdullah Gül Üniversitesini,
n) YANO: Yarıyıl ağırlıklı not ortalamasını,
o) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ö) Yönetim Kurulu: Üniversitenin ilgili fakülte
yönetim kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim ve
Öğretime İlişkin Esaslar
Öğretim
dili
MADDE 5 – (1) Üniversitenin lisans programlarında eğitim
öğretim dili İngilizcedir. Ancak Türkçe veya başka bir dilde yapılması
zorunlu olan dersler Senato tarafından belirlenir.
(2) Lisans öğrencilerinin programlara kayıtları,
İngilizce yeterlikleri belgelendikten sonra yapılır.
(3) Üniversiteye yerleştirilen öğrencilerden
İngilizce dil bilgilerinin yeterli olduğunu, İDO’nun
önerisiyle Senato tarafından kabul edilen bir dil sınavı ile belgeleyenler,
yerleştirildikleri programa kayıt yaptırabilirler. Lisans programlarına
yerleştirilen, kabul edilen veya kurumlar arası yatay geçiş yapan
öğrencilerden İngilizce yeterliğini belgeleyemeyen öğrenciler, dil öğrenimi
görürler. Bu öğrencilerin İngilizce yeterliklerinin belirlenmesi ve
Üniversitenin İngilizce hazırlık programında öğretim, 7/8/2013
tarihli ve 28731 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Abdullah Gül
Üniversitesi İngilizce Hazırlık Sınıfı Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
hükümlerine göre yapılır.
(4) Öğrenimine izin veya kayıt yenilememe nedeni
ile üst üste iki yıl (dört yarıyıl) ya da daha uzun süre ara veren lisans
öğrencilerinin yeniden kayıt yaptırabilmeleri için İMS veya Senato
tarafından kabul edilen eş değer bir sınavla İngilizce yeterliklerini
belgelemeleri gerekir. Ancak son dört yarıyıl içinde en az bir yarıyıl,
eğitim dili tümüyle İngilizce olan yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim
kurumlarında öğrenim gördüğünü ve başarılı olduğunu belgeleyenlerde bu
koşul aranmaz.
(5) Resmî dili İngilizce olan ülkelerin
vatandaşlarının İngilizce yeterliklerine, mülakat ve gerektiğinde yazılı
sınav yapılarak İDO tarafından karar verilir.
(6) Özel öğrenci olmak için başvuranlardan ana dili
İngilizce olan veya üniversite eğitimini İngilizce alanların İngilizce
yeterliklerine mülakat ve gerektiğinde yazılı sınav yapılarak İDO
tarafından karar verilir.
Öğretim
süresi
MADDE 6 – (1) Program süresi, azami eğitim öğretim süresi,
ek eğitim öğretim süresi, İngilizce hazırlık programında geçirilen süre;
kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişiklerinin kesilmesi ve
öğretim süresiyle ilgili her türlü konu 2547 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesindeki esaslara göre düzenlenir.
(2) İlgili yönetim kurulunca öğrencinin izinli
sayıldığı yarıyıllar, program süresine, azami ve ek eğitim öğretim süresine
dâhil değildir.
(3) Değişim programları kapsamında yurt içi veya
yurt dışı yükseköğretim kurumlarında geçirilen yarıyıllar ise program
süresine, azami ve ek eğitim öğretim süresine dâhildir.
Eğitim
öğretim yılı
MADDE 7 – (1) Bir eğitim öğretim yılı, yarıyıl sonu sınav
süreleri hariç olmak üzere, her biri en az 14 haftalık iki yarıyıldan
oluşur.
(2) Ayrıca, 7 haftası ders ve bunu takip eden 1
haftası sınav olmak üzere en çok 8 haftalık yaz okulu düzenlenebilir. Yaz
okulunda ders almak öğrencinin tercihine bağlıdır. Yaz okulunda eğitim
öğretime ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
(3) Bir eğitim öğretim yılındaki kayıt, ders, sınav
ve benzeri faaliyetlerin süresi ve tarihleri, akademik takvimle düzenlenir.
(4) Yarıyıllardaki ve yaz okulundaki derslerin
haftalık programları ÖİDB koordinasyonunda ilgili bölüm başkanlıkları
tarafından düzenlenir ve ilan edilir.
(5) Yarıyıllarda ve yaz okulunda verilecek dersler,
ilgili bölüm başkanlığı tarafından belirlenerek ilgili yönetim kurulu
tarafından karara bağlanır. Bu derslerin grupları, kapasiteleri ve
ölçütlerine ilişkin düzenlemeler ise ilgili bölüm başkanlığı tarafından
yapılır.
Lisans
programı
MADDE 8 – (1) Bir lisans programı, ilgili bölüm/bölümler
tarafından hazırlanır; ilgili fakülte kurulunun önerisi, Senatonun kararı
ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile açılır.
(2) Bir lisans programının müfredatı ders, laboratuvar, uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri
çalışmalardan ve bu çalışmaların yarıyıllara göre dersler şeklinde
dağılımından oluşur.
(3) Bir programın adı ve eğitim öğretim süresine
ilişkin değişiklikler, ilgili bölüm/bölümler tarafından hazırlanır; ilgili
fakülte kurulunun önerisi ile Senato tarafından karara bağlanır.
(4) Bir programın müfredatındaki değişiklikler ve
öğrencilerin bu değişikliklere intibak ilkeleri, ilgili bölüm/bölümler
tarafından hazırlanır; ilgili fakülte kurulu tarafından karara bağlanır.
Uluslararası
ortak lisans programı
MADDE 9 – (1) AGÜ’de, yurt
dışındaki yükseköğretim kurumları ile uluslararası ortak lisans programları
açılabilir.
Yatay
geçiş, kurumlar arası kredi transferi, çift ana dal, yan dal
MADDE 10 – (1) Yükseköğretim kurumlarında lisans düzeyindeki
programlar arasında geçiş (yatay geçiş), değişim programları ve kurumlar
arası kredi transferi yapılmasına dair hususlar, çift ana dal ve yan dal
eğitiminin usul ve esasları ile azami öğrenim süreleri, 24/4/2010
tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yüksek Öğretim
Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş,
Çift Ana Dal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması
Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre belirlenir.
(2) ÖSYM tarafından AGÜ’ye
yerleştirildiği takvim yılı içerisinde AGÜ’nün
kayıtlı lisans öğrencisi olan ve tekrar AGÜ’de
bir lisans programına yerleşen öğrenciler, yerleştikleri program, kayıtlı
oldukları programdan farklı ise yatay geçiş öğrencisi gibi değerlendirilir.
(3) Yatay veya dikey geçiş yoluyla AGÜ’ye kesin kayıt yaptıran öğrencilerin intibakları
ilgili yönetim kurulu tarafından yapılır. Bu öğrencilerin önceki
yükseköğretim kurumunda aldıkları ve koşulsuz olarak başarmış oldukları
derslerden uygun görülenlerin not karşılıkları ilgili yönetim kurulunda
belirlenerek öğrencinin not çizelgesinde (T) işareti ile gösterilmek üzere AGÜ’ye aktarılır.
(4) 100’lük sistemlere göre elde edilen başarı
notlarının 4’lük sisteme dönüştürülmesinde Senato tarafından kabul edilen
dönüşüm tablosu kullanılır.
(5) Öğrenciler, yatay geçişin gerçekleştiği
yarıyıldan sonraki ilk kayıt dönemi sonuna kadar, geçiş kredilerinde
değişiklik isteyebilir. Değişiklik başvuruları, ilgili yönetim kurulu
tarafından incelenir ve karara bağlanır.
(6) Kurum içi yatay geçişlerde ilgili fakülteler ve
yüksekokul tarafından eş değerlilikleri kabul edilmiş derslerin notları ve
kredileri aynen geçerli olur.
(7) Özel öğrencilerin veya değişim programına
katılan öğrencilerin kurumlar arası yatay geçiş yapmaları hâlinde, sadece
kayıtlı oldukları diploma programında kabul edilen dersleri aktarılabilir.
Çift ana
dal
MADDE 11 – (1) AGÜ’de bir lisans
programına kayıtlı öğrenciler, bu lisans programına ek olarak AGÜ’de başka bir lisans programına da eş zamanlı kayıt
yaptırabilirler. Bu ikinci lisans programına çift ana dal lisans programı
denir. Bu programı tamamlayan öğrencilere, kayıtlı oldukları lisans
programı diplomasına ek olarak çift ana dal lisans diploması da verilir.
Çift ana dal programlarına ilişkin esaslar, ilgili mevzuat hükümlerine
uygun olarak Senato tarafından belirlenir.
Yan dal
MADDE 12 – (1) AGÜ’de bir lisans
programına kayıtlı öğrenciler, bu lisans programına ek olarak AGÜ’de diğer bir lisans programının belirli sayıda
dersinden veya disiplinler arası belirli sayıda dersten oluşan bir yan dal
programına kayıt yaptırabilir. Yan dal programı bir lisans programı
değildir. Bu programı tamamlayan öğrencilere bir sertifika verilir. Yan dal
programlarına ilişkin esaslar, ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak
Senato tarafından belirlenir.
Değişim
programları
MADDE 13 – (1) Karşılıklı anlaşmalar çerçevesinde yurt içi
veya yurt dışı yükseköğretim kurumları ve AGÜ arasında değişim programları
düzenlenebilir. Bu programlara ilişkin esaslar, ilgili mevzuat hükümlerine
uygun olarak Senato tarafından belirlenir.
(2) Değişim programları ile başka bir üniversitede
okuyan öğrencilere, ilgili yönetim kurulu kararı ile eğitim öğretim
süresine sayılmak üzere izin verilir.
(3) Değişim programı kapsamında anlaşmalı
üniversitelerden birinde eğitim gören AGÜ öğrencilerine alacakları derslerin
seçiminde yardımcı olmak, bu üniversitedeki eğitimini izlemek ve eğitim
süresince öğrenci ile irtibatta bulunmak üzere, ilgili yönetim kurulu bir
öğretim elemanını değişim program koordinatörü olarak tayin eder.
(4) Öğrencinin değişim programı çerçevesinde yurt
dışında aldığı dersler, AGÜ not çizelgesinde gösterilir. Bu derslerden
bazıları, değişim koordinatörü tarafından yapılan intibak doğrultusunda ve
ilgili yönetim kurulu kararıyla, öğrencinin AGÜ’de
kayıtlı olduğu eğitim programında yer alan derslerden bazıları için
muafiyet oluşturabilir.
(5) Öğrencinin dönüşünde, ilgili yönetim kurulu
kararı ile bu dönemde diğer bir üniversitede alıp tamamladığı derslerin
işlenmesi, en geç öğrencinin Üniversiteye kayıt yaptırdığı dönemden bir
sonraki kayıt dönemi sonuna kadar tamamlanır. Muafiyete sayılan derslerle
ilgili değişikliklerin işlemin yapıldığı akademik dönem sonuna kadar yapılması
gerekir.
Sertifika
programı
MADDE 14 – (1)
Sertifika programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
Özel
öğrenciler ve misafir öğrenciler
MADDE 15 – (1) Özel öğrenciler, AGÜ’de
herhangi bir programa kayıtlı olmayan, sınırlı sayıda derse kaydolarak bu
derslerin gereklerini yerine getirmeleri beklenen öğrencilerdir. Özel
öğrencilerle ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir. Özel öğrenci
başvuruları, ilgili yönetim kurulunca değerlendirilerek karara bağlanır.
(2) Yurt içinde veya yurt dışında başka bir
yükseköğretim kurumunda lisans düzeyinde eğitim gören öğrenciler, bir veya
iki yarıyıl için AGÜ’de tam zamanlı misafir
öğrenci olarak ders almak için başvurabilirler. Misafir öğrenci
başvuruları, kayıtlı oldukları yükseköğretim kurumunun düzeyi ve öğrencinin
bu kurumdaki başarı durumu dikkate alınarak ilgili yönetim kurulunca
değerlendirilerek karara bağlanır.
(3) Özel öğrencilere ve misafir öğrencilere,
diploma veya unvan verilmez sadece aldıkları dersleri ve notları gösteren
bir belge verilir.
Lisans
programına kabul
MADDE 16 – (1) Lisans programlarına öğrenci kabulü, 2547
sayılı Kanun, ilgili diğer mevzuat hükümleri ve Yükseköğretim Kurulu
kararları çerçevesinde Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(2) Yabancı uyruklu öğrenciler ile yurt dışından
başvuran öğrencilerin başvuru, kabul ve kayıt işlemlerine ilişkin esaslar
Senato tarafından belirlenir.
(3) Üniversite dışından veya içinden yatay geçiş
başvuru ve kabul işlemlerine ilişkin esaslar, ilgili YÖK yönetmeliği
çerçevesinde, Senato tarafından belirlenir. Ayrıca Ölçme, Seçme ve
Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından dikey geçiş yoluyla yerleştirilen
öğrenciler, kabul edildikleri eğitim programının ilgili sınıfından başlamak
üzere kesin kayıt yaptırırlar.
Üniversiteye
ilk kayıt
MADDE 17 – (1) Lisans programlarına yerleştirilen veya kabul
edilen öğrencilerin kayıt işlemleri akademik takvimde belirtilen tarihlerde
ÖİDB tarafından yapılır.
(2) Öğrencilerin Üniversiteye kayıtlarının
kesinleşmesi için aşağıdaki koşullar aranır:
a) Türkiye’de bir liseden veya Millî Eğitim
Bakanlığı tarafından lise dengi olarak kabul edilen yurt içindeki veya yurt
dışındaki bir okuldan diploma almaya hak kazandığını gösteren bir belgeye
sahip olmak.
b) Öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretine ilişkin
yükümlülükleri yerine getirmek.
c) Yabancı uyruklular için öğrenim vizesi engeli
olmamak.
ç) Üniversitenin ilan ettiği diğer koşulları yerine
getirmek.
(3) Kayıt için istenen belgelerin aslı veya
Üniversite tarafından aslı görülerek onaylanacak örneği kabul edilir. Askerlik
durumu ve adli sicil kaydına dair işlemler, adayın beyanına göre yapılır.
Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve belgelerle Üniversiteye kayıt hakkı
kazanmış olanların belirlenmesi hâlinde kayıtları yapılmaz, kayıt
yaptıranların bulundukları yarıyıla bakılmaksızın kayıtları iptal edilir;
kendilerine verilen diploma dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır ve
haklarında yasal işlem başlatılır. Bu durumda olanlar öğrencilik statüsü
kazanmamış sayılır ve gelecekte öğrencilikle ilgili hiçbir haktan
yararlanamazlar.
(4) Kayıt işlemlerini tamamlayan öğrencilere
öğrenci kimlik belgesi düzenlenir. Kimlik belgesinde öğrenciyi tanıtıcı
bilgiler yer alır.
(5) İlk kayıt işlemlerini süresi içinde
yaptırmayanlar, o dönem için Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş
sayılırlar ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Süresi içinde kayıt
yaptırmayanların resmî belge ile kanıtlanan mazeretlerinin kabulüne ve
kayıtlarının yapılıp yapılmayacağına Rektörlük karar verir.
Dersler
ve kredi değerleri
MADDE 18 – (1) Lisans programlarındaki dersler, zorunlu ve
seçmeli dersler olmak üzere iki gruba ayrılır. Zorunlu dersler, müfredatta
tanımlanmış ve alınması gereken derslerdir. Seçmeli dersler ise sayısı,
türü ve ders grupları müfredatta tanımlanan ve seçimi öğrenciler tarafından
yapılan derslerdir.
(2) Derslerin adı, kodu, içeriği, kredi değeri,
kategorisi, ön koşulları, eş koşulları, ara sınav ve yarıyıl sonu sınavları
ve benzeri özellikleriyle bu özelliklerde yapılacak değişiklikler, ilgili
bölümün önerisi üzerine ilgili fakülte kurulu tarafından kararlaştırılır.
(3) Bir dersin alınabilmesi için ön koşul ve eş
koşul dersleri belirlenebilir:
a) Bir dersten önce alınarak en az D veya S notu
alınması gereken derse, o dersin ön koşul dersi denir.
b) Bir dersle birlikte alınması gereken derse, o
dersin eş koşul dersi denir.
(4) Bir dersin alınabilmesi için ön koşul ve eş
koşul dersleri dışında ilgili bölüm başkanlığı tarafından ek koşullar da
belirlenebilir.
(5) Herhangi bir dersin ön koşulu veya eş koşulu
olan bir dersten muaf olunması durumunda ilgili dersin ön koşulu veya eş
koşulu sağlanmış sayılır.
(6) Bir dersin kredi değeri, o dersin haftalık
teorik ders saatlerinin tamamı ile laboratuvar,
uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri çalışmaların haftalık saatleri de
dikkate alınarak oluşturulan AKTS kredisi olarak tanımlanır.
Ders yükü
MADDE 19 – (1) Bir programın normal ders yükü, toplam 30 AKTS
kredilik ders olarak tanımlanır.
(2) Öğrencilerin bir yarıyıldaki ders yükü, normal
ders yükü ile sınırlıdır. Normal ders yükü;
a) Öğrencinin talebi ve danışmanın onayı ile genel
not ortalaması en az 2,00 olan öğrenciler için en fazla sekiz AKTS kredisi
kadar artırılabilir.
b) Öğrencinin talebi ve danışmanın onayı ile genel
not ortalaması en az 2,50 olan öğrenciler için en fazla on beş AKTS kredisi
kadar artırılabilir.
(3) Öğrenciler kayıt oldukları ilk yarıyılda
müfredatta belirtilen ders yüklerini değiştiremezler.
(4) Öğrencilerin bir yarıyıldaki asgari ders yükü,
GANO hesabına katılan üç derstir. Gerekçeli durumlarda bu yük, akademik
danışmanın ve ilgili bölüm başkanlığının onayı ile azaltılabilir.
(5) Kayıtlı olunan yarıyıl sonunda mezuniyet
koşullarını sağlayabilecek öğrenciler için asgari ders yükü koşulu aranmaz.
Lisans
programına intibak ve ders sayımı
MADDE 20 – (1) Öğrencilerin bir lisans programına aşağıda
belirtilen durumlardaki intibakı ve/veya ders sayımı işlemleri, ilgili
bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulu tarafından
yapılır:
a) Yatay geçiş.
b) Dikey geçiş.
c) 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde
tanımlanmamış diğer intibak ve ders sayımı işlemlerinde C ve üzeri, S veya
bunların eş değeri not alınmış derslerden hangilerinin programa sayılacağı
ve hangilerinin tekrarlanması gerektiği belirlenir.
ç) F, NA, W, U veya eş değeri not alınmış tüm
derslerin tekrarlanması gerekir.
(2) İntibak ve ders sayımı işlemlerinde aşağıdaki
kurallar uygulanır:
a) İntibak işlemleri güncel müfredata göre yapılır.
b) Önceki programda alınmış ancak güncel müfredatta
yer almayan dersler intibak dışı bırakılır.
c) C ve üzeri, S veya bunların eş değeri not
alınmış derslerden hangilerinin programa sayılacağı ve hangilerinin
tekrarlanması gerektiği belirlenir.
ç) D, F, NA, W, U veya eş değeri not alınmış tüm
derslerin tekrarlanması gerekir.
d) İntibak işlemlerinde bir dersin ön koşulu veya
eş koşulunun sağlanması için ön koşul veya eş koşul olan dersten C ve
üzeri, S veya bunların eş değeri not alınmış olması gerekir.
e) Programa sayılan ders sayısına göre öğrencinin
azami süresinden harcadığı kabul edilen yarıyıl(lar)
hesaplanarak öğrencinin azami öğrenim süresinden düşülür. Bu işlemde, bir
yarıyıla karşılık olarak ilgili programın normal ders yükü kullanılır.
(3) Ders sayımlarına ve derslerin geçerlik süresine
ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
Program
dışı dersler
MADDE 21 – (1) Program dışı dersler, öğrencinin kayıtlı
olduğu lisans veya çift ana dal/yan dal programlarının müfredatında yer
almayan ancak öğrenci tarafından fazladan alınan kredili derslerdir. Bu
derslerde şu hususlar uygulanır:
a) Bu dersler NI statüsünde alınır.
b) NI statüsünde alınan dersler, öğrencinin ilgili
yarıyıldaki ders yüküne sayılır.
c) Bir yarıyılda NI statüsünde en fazla iki adet
ders alınabilir.
ç) NI olarak alınan derslerin statüsü, ilgili
yarıyıla ait kayıt süreci bittikten sonra değiştirilemez.
d) NI statüsünde alınan dersler, alındığı yarıyılda
öğrencinin kayıtlı olduğu programa ya da programlara saydırılamaz.
e) NI olarak alınmayan derslerin statüsü ilgili
yarıyıla ait kayıt süreci bittikten sonra NI olarak değiştirilemez.
f) NI statüsünde alınan dersler, aynı statüde ancak
bir kez tekrarlanabilir.
g) NI statüsünde alınan dersler, not ortalaması
hesaplamalarında kullanılmaz.
ğ) NI statüsünde alınan dersler, alınan harf notu
ile birlikte not belgesinde gösterilir.
Yarıyıl
kayıtları
MADDE 22 – (1) Öğrenciler her yarıyıl, akademik takvimde ilan
edilen etkileşimli kayıt tarihlerinde kayıtlarını yenilemekle yükümlüdür.
Ancak lisans programına ilk kez kayıt yaptıran öğrenciler, akademik
takvimde belirtilen ders ekleme bırakma haftasında da kayıt yaptırabilir.
Belirtilen tarihlerde kayıt yaptırmayan öğrenciler kayıtsız duruma düşer ve
kayıtlı öğrencilerin yararlandığı haklardan yararlanamazlar.
(2) Yarıyıl kayıt işlemleri aşağıdaki aşamalardan
oluşur:
a) Öğrencinin katkı payı veya öğrenim ücretini ödemesi
ve varsa geçmiş yarıyıllara ait diğer mali yükümlülüklerini (yurt,
kütüphane borcu ve benzeri) yerine getirmesi,
b) Öğrencinin yarıyıl kaydını yapması,
c) Öğrencinin akademik danışmanı ile yüz yüze
görüşerek danışmanından etkileşimli yarıyıl kayıt onayını alması.
(3) Öğrenciler, müfredatın ilk yarıyılında yer alan
dersleri almayı erteleyemezler.
(4) Öğrencilerin yarıyıl kayıtlarında alacakları
dersler oluşturulurken ön koşulları sağlamak kaydı ile aşağıdaki öncelik
sıralaması kullanılır ancak bu sıralama akademik danışman onayı ile
değiştirilebilir:
a) Tekrarlanması gereken dersler.
b) Daha önceki yarıyıllarda alınması gerekirken
alınmamış dersler.
c) Müfredattaki sınıf sıralamasına göre alınması
gereken, not yükseltmek amacıyla tekrar alınmak istenen ve/veya NI
statüsünde alınmak istenen dersler.
(5) Yarıyıl kaydını etkileşimli kayıt tarihlerinde
tamamlamış öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekleme bırakma
tarihlerinde ders ekleme, bırakma ve grup değişikliği yapabilir. Yapılan
değişikliklerin geçerli olması için yeniden danışman onayı alınması
zorunludur.
(6) Kayıtsız duruma düşen öğrencilerden yarıyıl
kaydını yaptırmak isteyenler, gerekçelerini belirterek ve belgeleyerek
ilgili bölüm başkanlığına en geç o yarıyılın ders ekleme bırakma süresi
bitimine kadar başvurur. Mazereti ilgili yönetim kurulunca uygun görülen ve
gerekli kayıt koşullarını sağlayan öğrencinin yarıyıl kaydı ÖİDB tarafından
yenilenir.
(7) Kayıtsız duruma düşen öğrenciler daha sonraki
yarıyıllarda akademik takvimde ilan edilen etkileşimli kayıt tarihlerinde
kayıt yaptırabilir. Ancak bu öğrencilerin en geç etkileşimli kayıtların
başladığı tarihe kadar bir dilekçe ile ÖİDB’ye
başvurmaları gerekir. Başvurular, İngilizce yeterlik, azami süre ve lisans
programına intibak açısından bu Yönetmeliğin ilgili maddeleri çerçevesinde
değerlendirilerek işleme alınır.
Dersten
çekilme
MADDE 23 – (1) Öğrenciler kayıtlı oldukları derslerden
aşağıda belirtilen kurallara göre çekilebilirler:
a) Dersten çekilme işlemi, ders ekleme bırakma
süresi bittikten sonra ve yarıyılın ilk on haftası içinde yapılabilir.
b) Dersten çekilme için ilgili dersi veren öğretim
elemanının izni ve danışmanın onayı gerekir.
c) Bir yarıyıl içinde en çok bir dersten çekilme
işlemi yapılabilir.
ç) Öğrenim boyunca en çok dört dersten çekilme
işlemi yapılabilir. AGÜ içinde bölüm değiştiren öğrencilerin önceki
programlarına kayıtlıyken çekilmiş oldukları dersler, toplam sayıya dâhil
edilir.
d) Müfredatın ilk iki yarıyılındaki derslerden
çekilme işlemi yapılamaz.
e) Tekrarlanan, daha önce çekilme işlemi yapılan,
NI statüsünde alınan derslerden çekilme işlemi yapılamaz.
f) Bir yarıyılda asgari ders yükü veya altında ders
alan öğrencilere dersten çekilme izni verilmez.
g) Öğrencinin çekildiği dersler, not çizelgesinde
‘W’ harfi ile gösterilir. Bu dersler not ortalaması hesabına katılmaz.
Kayıt
sildirme
MADDE 24 – (1) Öğrenciler istedikleri takdirde ÖİDB’ye başvurarak kayıtlarını sildirebilirler.
(2) Üniversiteden kaydını sildiren veya disiplin
cezası nedeniyle Üniversite ile ilişiği kesilen öğrencilerin diplomalarını
veya dosyalarındaki kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için Üniversite
tarafından belirlenen kayıt sildirme işlemlerini yapmaları ve mali
yükümlülükleri (katkı payı veya öğrenim ücreti, yurt, kütüphane borcu ve
benzeri) yerine getirmeleri zorunludur.
(3) Ön lisans diploması alarak veya mezuniyet koşullarını
sağlamadan kayıtlı oldukları programdan kayıt sildiren öğrenciler,
Üniversitedeki tüm öğrencilik haklarını kaybederler ve öğrenimlerini
tamamlamak üzere kayıt sildirdikleri programa tekrar kayıt yaptıramazlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar,
Değerlendirme ve Mezuniyet
Derslere
devam ve sınavlar
MADDE 25 – (1) Öğrenciler derslere, uygulamalara, sınavlara
ve öğretim elemanının gerekli gördüğü diğer akademik çalışmalara katılmak
zorundadır.
(2) Öğrencilerin derse devam durumları öğretim
elemanı tarafından izlenir.
(3) Her derste en az bir yarıyıl ara sınavı ve bir
yarıyıl sonu sınavı yapılır. Ara sınav ve/veya yarıyıl sonu sınavı
gerektirmeyen dersler, ilgili bölüm tarafından belirlenerek ÖİDB’ye bildirilir.
(4) Yarıyıl sonu sınavı bulunan tüm derslerde,
öğrencilerin yarıyıl sonu sınavına girme hakkı elde etmek için yarıyıl
boyunca gerçekleştirilen değerlendirme etkinliklerinden öğretim elemanının
belirlediği belli bir başarı düzeyini toplamda göstermesi gerekir. Bu
başarı düzeyini tutturamayan veya dersin devam koşullarını yerine
getirmeyen öğrenciler dersin yarıyıl sonu sınavına giremezler.
(5) Öğrencilerin derse devam
durumlarının ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarına katılmaya ve yarıyıl
harf notuna katkısı; sorumlu oldukları ara sınav, ödev, küçük sınav,
uygulama ve benzeri çalışmalar ile bunların yarıyıl harf notuna katkısı ve
varsa yarıyıl sonu sınavına katılma koşulları, dersi veren öğretim elemanı
tarafından belirlenerek yarıyıl başında öğrencilere duyurulur.
(6) Yarıyıl sonu sınavına girme hakkı elde edemeyen
öğrenciler, dersi veren öğretim elemanı tarafından belirlenir ve ÖİDB’ye bildirilir. Bu öğrenciler dersin yarıyıl sonu
sınavına ve bütünleme sınavına alınmaz. Bu öğrencilerin karne notları F
olarak işlenir.
(7) Yarıyıl sonu sınavına girme hakkı olduğu hâlde
geçerli hastalık raporu olmaksızın yarıyıl sonu sınavına girmeyen
öğrencilere F notu verilir.
(8) Öğrenciler, her dersteki yarıyıl içi başarı
durumları hakkında dersi veren öğretim elemanı tarafından bilgilendirilir.
Bu bilgilendirmede öğrencilerin kimlik bilgilerinin gizliliği ilkesi
gözetilir.
(9) Ara sınav yapılan derslerde sınav tarihleri
dersi veren öğretim elemanlarının önerileri alınarak bölüm başkanlıkları
tarafından belirlenir ve yarıyılın ilk dört haftası içinde ilan edilir. Ara
sınav tarihlerindeki değişiklikler dersi veren öğretim elemanlarının
önerileri alınarak bölüm başkanlıkları tarafından yapılır ve ilan edilir.
Programlar arası çok gruplu zorunlu derslerde ara sınav tarihleri ÖİDB
koordinasyonunda ilgili bölüm başkanlığı tarafından düzenlenir ve ilan
edilir.
(10) Ara sınavlar ve yarıyıl sonu sınavları
dışındaki diğer sınavlar önceden tarih belirlenmeksizin yapılabilir.
(11) Yarıyıl sonu sınavı olan derslerde sınav
düzenlemesi aşağıdaki şekilde yapılır:
a) Yarıyıl sonu sınavlarının tarihleri ve saatleri,
ilgili bölümlerin görüşü alınarak ÖİDB tarafından düzenlenir ve ilan
edilir.
b) İlan edilen sınav tarihleri, ilgili bölüm
başkanlığının gerekçeli önerisi üzerine ÖİDB tarafından yarıyıl sonu sınav
tarihleri içinde olmak koşulu ile değiştirilebilir. Bu işlem, akademik
takvimde belirtilen yarıyıl sonu sınav dönemi başlamadan önce yapılır.
(12) Gerekli durumlarda dersler ve sınavlar, hafta
içinde mesai bittikten sonra ve/veya cumartesi ve pazar günlerinde de
yapılabilir.
(13) Sınavların kurallara uygun yapılmasından
ilgili öğretim elemanları ve sınav gözetmenleri sorumludur.
(14) Herhangi bir sınava girmeyen öğrencilere
uygulanacak işlemler ile ilgili esaslar bölüm başkanlığı tarafından
belirlenir.
Bütünleme
sınavları
MADDE 26 – (1) Yarıyıl sonu sınavı yapılan derslerde gerekli
şartları sağlayan öğrenciler, akademik takvimde ilan edilen süreler içinde
başvurmaları hâlinde bütünleme sınavına alınırlar. Yarıyıl sonu sınavı
yapılmayan dersler ile yan dal sertifika programları veya lisansüstü
bilimsel hazırlık programları kapsamında alınan dersler ve özel veya
misafir öğrenci olarak alınan dersler, bütünleme sınavı uygulaması
dışındadır. Yaz okulu kapsamında verilen derslerde bütünleme sınavı
yapılmaz.
(2) Harf notlarının ilanını takiben, yarıyıl sonu
sınavı bulunan bir dersin yarıyıl sonu sınavına girip F notu alan
öğrenciler, akademik takvimde belirtilen tarihler içinde bütünleme sınavına
girmek için başvurabilir. Dersten koşullu veya koşulsuz olarak geçen
öğrenciler ve dersten F ya da U dışında bir not alan öğrenciler bütünleme
sınavına başvuramaz. Süresi içinde başvurmayan öğrenciler bütünleme
sınavlarına giremez, girseler dahi sınavları geçersiz sayılır. Bütünleme
sınavlarının takvimi Rektörlük tarafından belirlenir ve ilan edilir.
(3) Bütünleme sınavları, yarıyıl sonu sınavları
gibi değerlendirilir. Yeni harf notu belirlenirken öğrencilerin bütünleme
sınavında aldıkları not, sadece yarıyıl sonu sınav notu yerine sayılır ve
toplam nota yarıyıl sonu sınavı için ilan edilen ağırlık kadar etki eder.
Bütünleme sınavı, dersin yarıyıl boyunca gerçekleştirilen değerlendirme
etkinlikleri yerine geçmez.
(4) Bütünleme sınavına girmek için başvurduğu hâlde
herhangi bir gerekçe ile bu sınava girmeyen öğrencilere verilen F notu
değişmez. Bütünleme sınavı sonucunda verilen yeni harf notları,
öğrencilerin not çizelgelerinde bütünleme sonucu aldıkları yeni ders notu
olarak gösterilir ve genel not ortalamasında yarıyıl sonu sınavı notunun
yerine geçer.
Sağlık
raporları ve telafi sınavları
MADDE 27 – (1) Hastalık nedeniyle rapor alan bir öğrenci;
raporunu, rapor süresinin bitiminden itibaren 5 iş günü içinde ilgili
fakülte dekanlığına veya yüksekokul müdürlüğüne teslim eder. Dekanlık veya
müdürlük kurallara uygun düzenlenmiş raporları onaylar ve bunların
kopyalarını öğrencinin kayıtlı olduğu derslerin öğretim elemanlarına
iletir. Geçerli hastalık raporu olan öğrencilere raporlu olduğu süre içinde
yapılan yarıyıl içi ara sınavlarını telafi etme olanağı tanınır. Telafi
sınavının tarihi ve nasıl yapılacağı ilgili öğretim elemanı tarafından
belirlenir. Ancak, telafi sınavlarının yarıyıl derslerinin bitiminden önce
yapılması ve değerlendirilmesi gereklidir. Ara sınavlar dışında, bir
yarıyıl içi değerlendirme etkinliğine katılamayan ve geçerli hastalık raporu
olan öğrencilere telafi olanağı verilip verilmeyeceği dersi veren öğretim
elemanının yetkisindedir.
(2) Bir öğrenci, raporlu olduğu süreler içinde
yapılan derslere veya sınavlara giremez; sınava veya başka bir
değerlendirme etkinliğine girdiği takdirde aldığı notlar geçersiz sayılır.
(3) Bir dersin yarıyıl sonu sınavı sırasında
hastalık raporu olan öğrencilere yarıyıl sonu harf notlarının ilanından en
az bir gün önce raporlarını ilgili fakülte dekanlığına veya yüksekokul
müdürlüğüne ulaştırmaları ve süresi içinde telafi sınavına girmek için
başvurmaları şartıyla telafi sınavı hakkı verilir. Raporunu zamanında
teslim etmeyen veya başvuru yapmayan öğrencilere telafi sınavı hakkı
tanınmaz. Telafi sınavı hakkı olan öğrenciler, telafi sınavı olarak
bütünleme sınavına alınır; bu öğrencilere ayrıca bütünleme sınavı hakkı
tanınmaz.
(4) Raporlu olduğu tarihler bütünleme sınavının
tarihleriyle örtüşen öğrencilere telafi veya bütünleme sınavı hakkı
verilmez. Hangi gerekçe ile olursa olsun bütünleme sınavına girmeyen
öğrenciler için telafi sınavı yapılmaz, bu öğrencilere F notu verilir.
Değerlendirme
ve notlar
MADDE 28 – (1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl sonunda
her ders için bir harf notu verilir.
(2) Harf notlarına dönüştürmede dersi veren öğretim
elemanı bağıl değerlendirme ya da mutlak değerlendirme yöntemlerinden
istediğini kullanır.
(3) Harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav,
yarıyıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve
uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur.
(4) Muafiyet sınavı yapılacak dersler, muafiyet
için gerekli koşullar ve bunların uygulama esasları ilgili akademik kurulun
önerisi ile Senato tarafından belirlenir.
(5) Not ortalaması hesaplarına katılan harf
notlarının katsayısı, puanı ve statüsü aşağıda belirtilmiştir:
a)
Harf
notu veya işaret Katsayı Puan Statü
A 4,00 90-l00 Geçer
A- 3,67 87-89 Geçer
B+ 3,33 83-86 Geçer
B 3,00 80-82 Geçer
B- 2,67 77-79 Geçer
C+ 2,33 73-76 Geçer
C 2,00 70-72 Geçer
C- 1,67 64-69 Şartlı geçer
D+ 1,33 56-63 Şartlı geçer
D 1,00 50-55 Şartlı geçer
F 0,00 0-49 Başarısız
NA 0,00 * Devamsız
W * * Çekilme
I * * Eksik
T * * Transfer
işareti
S * * Yeterli
U * * Yetersiz
P * * Devam
ediyor
EX * * Muaf
b) NA notu, aşağıdaki nedenlerden herhangi biri
sebebiyle başarısız sayılan öğrenciler için dersi veren öğretim elemanı
tarafından takdir olunur. NA notu, not ortalamaları hesabında F notu gibi
değerlendirilir:
1) Derse devam yükümlülüklerini yerine getirmediği
için yarıyıl sonu sınavına girmeye hak kazanamamak,
2) Ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine
getirmediği için yarıyıl sonu sınavına girmeye hak kazanamamak,
3) Yarıyıl ara sınavları ve yarıyıl sonu
sınavlarının hiçbirine katılmamak.
(6) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda
belirtilmiştir:
a) S (yeterli) notu, ortalamaya katılmayan
derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.
b) U (yetersiz) notu, ortalamaya katılmayan
derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.
c) EX (muaf) notu, müfredatta yer alan bazı
derslerden muaf olan öğrencilere verilir.
ç) I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının
kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları yarıyıl veya
yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, yarıyıl
veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde
harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak özel durumlarda bu süre en geç bir
sonraki yarıyılın etkileşimli kayıtlarının başlama tarihine kadar
uzatılabilir ve bu süre sonunda harf notuna çevrilmesi gerekir. Özel
durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi
üzerine ve o bölümün bağlı bulunduğu birimin yönetim kurulu kararı ile
gerçekleştirilir. Süresi içinde, ilgili öğretim elemanı tarafından harf
notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden F veya U notuna dönüşür. I notu ile
ilgili tarihler akademik takvimde belirtilir.
d) W (dersten çekilme) notu, bir dersten çekilen
öğrencilere verilir.
e) T işareti: Başka bir yükseköğretim kurumunda
veya AGÜ’nün başka bir eğitim programında alınmış
bir derse, öğrencinin hâlen kayıtlı olduğu programın bağlı bulunduğu
fakültenin ilgili yönetim kurulu tarafından transfer edilmek üzere uygun
bulunması durumunda T notu işareti işlenir. Alınan derse not çizelgesinde
yer verilmekle birlikte, T notu ortalama hesaplarına katılmaz. Bir dersin
transfer edilmiş olması, müfredatta yer alan herhangi bir dersten muafiyet
için yeterli değildir.
f) P: Bir yarıyıldan çok süren derslerde, son
yarıyıldan önceki yarıyıllar sonunda verilir. Bu not, ortalama hesaplarına
katılmaz.
Notların
verilmesi, açıklanması ve maddi hata düzeltmeleri
MADDE 29 – (1) Yarıyıl sonu sınav notları, dersi veren
öğretim elemanları tarafından akademik takvimde belirtilen tarihlerde
verilir.
(2) Notlar, akademik takvimde belirtilen tarihte
öğrencilerin erişimine açılan ilgili internet adresinde duyurulur.
(3) Notlarla ilgili herhangi bir maddi hata, dersi
veren öğretim elemanının başvurusu ile yarıyıl veya yaz okulu sonu
notlarının son veriliş tarihinden itibaren en geç bir hafta içinde bölüm
başkanlığının onayı ile düzeltilir. Bu süreyi aşan durumlarda maddi hata
ile düzeltme işlemlerinin dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi
üzerine ve o bölümün bağlı bulunduğu birimin yönetim kurulu kararı ile
yapılması gerekir. Maddi hata
düzeltme işlemleri ile ilgili tarihler akademik takvimde belirtilir.
Dersten
başarılı sayılma ve ders tekrarı
MADDE 30 – (1) Öğrencinin bir dersten başarılı sayılması için
o dersten geçer not alması gerekir. A, A-, B+, B, B-, C+, C ve S geçer
notlardır.
(2) C-, D+ ve D koşullu geçer notlardır. Azami
eğitim öğretim süresi ve bu süre sonunda verilen ek süre sonunda yapılan intibak
işlemlerinde bu derslerin tekrarlanması istenebilir. Diğer intibak ve ders
sayımı işlemlerinde bu derslerin tekrarlanması gerekir.
(3) F, NA, U başarısız notlardır.
(4) F, NA, U, W harf notu alınan dersler,
tekrarlanması gereken derslerdir. Tekrarlanacak seçmeli derslerin yerine
müfredat çerçevesinde başka seçmeli dersler alınabilir.
(5) Sınamalı durumda olan öğrenciler hariç olmak üzere
D ve üzeri not alınan dersler, dersin alındığı yarıyılı izleyen dört
yarıyıl içinde tekrarlanabilir.
(6) Tekrarlanan derste önceki not ne olursa olsun,
alınan son not geçerlidir.
Not
ortalamaları
MADDE 31 – (1) Her yarıyıl sonunda öğrencilerin yarıyıl sonu
not ortalaması ile genel not ortalaması hesaplanır ve başarı durumları
belirlenir.
(2) Bir dersten kazanılan toplam kredi, o dersin
kredi değeri ile yarıyıl sonunda alınan harf notuna karşılık gelen katsayının
çarpımı ile elde edilir.
(3) Yarıyıl not ortalaması, öğrencinin ilgili
yarıyılda kayıtlı olduğu ve ortalama hesabına katılan tüm derslerden
kazandığı toplam kredinin, bu derslerin kredi değerlerinin toplamına
bölünmesiyle hesaplanır.
(4) Genel not ortalaması, öğrencinin ilgili yarıyıl
da dâhil olmak üzere, o zamana kadar aldığı ve ortalama hesabına katılan
tüm derslerden kazandığı toplam kredinin, bu derslerin kredi değerlerinin
toplamına bölünmesiyle hesaplanır.
(5) Hesaplamalarda elde edilen ortalamalar,
virgülden sonra iki hane olacak şekilde yuvarlanarak ifade edilir.
Yuvarlama işleminde üçüncü hane 5'ten küçükse ikinci hane değişmez, 5 veya
5'ten büyükse ikinci hanenin değeri bir artırılır.
(6) Yaz dönemi sonunda öğrencilerin yaz döneminde
kayıt yaptırdıkları derslerden aldıkları notlar dikkate alınarak genel not
ortalamaları yeniden hesaplanır. Takip eden yarıyıl başında ders kayıtları,
öğrencinin güncellenmiş genel not ortalamasına göre belirlenen yeni
akademik başarı durumuna bakılarak yapılır.
Başarılı
öğrenciler
MADDE 32 – (1) Genel ve yarıyıl not ortalaması en az 2,00
olan ve ilgili yarıyılda başarısız notu olmayan öğrenciler yarıyıl not
ortalamalarına göre aşağıdaki şekilde tanımlanır:
a) Azami eğitim öğretim süresi içinde olan ve
ilgili yarıyılda ortalama hesabında kullanılan en az üç adet ders alan
öğrencilerden yarıyıl not ortalaması 3,50 – 4,00 arasında olanlar yüksek
şeref (high honor), 3,00 – 3,49 arasında olanlar şeref (honor) öğrencisi olarak tanımlanır. Not ortalaması
koşulunu sağlayan ancak ortalama hesabında kullanılan üç adet ders koşulunu
sağlamayanlar başarılı (satisfactory) öğrenci
olarak tanımlanır.
b) Azami eğitim öğretim süresi içinde yarıyıl not
ortalaması 2,00 – 2,99 arasında olan veya azami eğitim öğretim süresi
dışında olup yarıyıl not ortalaması en az 2,00 olanlar başarılı (satisfactory) öğrenci olarak tanımlanır.
(2) Genel ve yarıyıl not ortalaması en az 2,00 olan
ancak ilgili yarıyılda herhangi bir dersten başarısız notu olan öğrenciler
yeterli (sufficient) öğrenci sayılır.
Başarısız
öğrenciler
MADDE 33 – (1) Genel ve/veya yarıyıl not ortalaması 2,00’nin
altında olan öğrenciler başarısız (unsatisfactory)
öğrenci olarak tanımlanır.
Sınamalı
öğrenciler
MADDE 34 – (1) Genel not ortalaması iki yarıyıl üst üste
2,00’nin altında olan öğrenciler sınamalı (probation)
öğrenci olarak tanımlanır.
(2) Sınamalı öğrenciler daha önce almadıkları veya
W notu aldıkları dersleri alamazlar. Bu öğrenciler, öncelikle başarısız not
(F, NA, U) aldıkları dersler olmak üzere daha önce aldıkları dersleri
tekrarlarlar. Sınamalı veya başarısız öğrenciler, önceki yarıyıllarda C-,
D+ veya D notu aldıkları derslerden istediklerini tekrarlayabilirler.
(3) Sınamalı öğrenciler, daha önce aldıkları
seçmeli bir dersin yerine saydırmak kaydı ile daha önce almadıkları farklı
bir seçmeli dersi alabilirler.
(4) Sınamalı öğrenciler için bu Yönetmelikte
belirtilen asgari ders yükü ile ilgili kural uygulanmaz.
(5) Sınamalı öğrencilerin başarılı sayılabilmesi
için bir sonraki yarıyılda genel not ortalamasının en az 2,00 olması
gerekir.
(6) Yaz döneminde ders almak isteyen sınamalı
durumdaki öğrencilere bu maddede sözü edilen yeni ders sınırlaması
uygulanmaz.
(7) Normal öğrenim süresini aşmış uzatmalı öğrenci
statüsündeki öğrencilere bu maddede sözü edilen yeni ders sınırlaması
uygulanmaz.
(8) Sınamalı öğrenciler, özel durumlarda bölüm
başkanının önerisi ve ilgili dekan veya müdürün onayı ile bir ek yeni ders
veya toplam kredisi, normal kredi yükünün % 20’sini geçmemek şartıyla ek
yeni dersler alabilirler.
Mezuniyet
koşulları ve tarihi
MADDE 35 – (1) Lisans programından mezun olunabilmesi için
aşağıdaki koşulların sağlanması gerekir:
a) Müfredatta yer alan tüm dersler, en az D veya S
harf notu alınarak tamamlanmalıdır.
b) Genel not ortalaması en az 2,00 olmalıdır.
c) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları
ile yürütülen uluslararası ortak lisans programları hariç olmak üzere
müfredatın toplam kredisinin en az yarısının AGÜ’de
alınması gerekir.
ç) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları
ile yürütülen değişim programları ve uluslararası ortak lisans programları
hariç olmak üzere kayıtlı olunan son iki yarıyıl AGÜ’de
okunmalıdır.
(2) Programlardan mezuniyet tarihi aşağıdaki
şekilde belirlenir:
a) Lisans programlarında mezuniyet tarihi, akademik
takvimde ilgili yarıyıl veya yaz okulu için belirtilen harf notlarının ilan
tarihidir. Harf notları ilan edildikten sonra, maddi hata düzeltmesi, I
notunun tamamlanması ve bütünleme hakkının kullanılması sonunda mezun
olanlar için mezuniyet tarihi son harf notunun kesinleştiği tarihtir.
b) Lisans programından mezuniyet hakkı kazanmadan,
ön lisans diploması alarak Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrenciler için
mezuniyet tarihi, ön lisans diploması almaya hak kazanılan yarıyılın harf
notlarının ilan tarihidir.
Diploma,
sertifika ve diğer belgeler
MADDE 36 – (1) Öğrencilere, mezunlara verilecek diploma,
sertifika ve diğer belgeler ile bunların verilme koşulları aşağıda
tanımlanmıştır:
a) Lisans diploması: Lisans programından mezuniyet
koşullarını sağlayan öğrencilere verilir.
b) Çift ana dal lisans diploması: Lisans
programından mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu çift ana dal
programında da mezuniyet koşullarını sağlayan öğrencilere verilir.
c) Ön lisans diploması: Lisans programından
mezuniyet hakkı kazanmadan Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrencilere,
başvurmaları ve gerekli kayıt sildirme işlemlerini tamamlamaları durumunda
verilir. Ön lisans diploması almaya hak kazanmak için kayıtlı olunan lisans
programının müfredattaki ilk dört yarıyılın tüm derslerinden en az D veya S
harf notu alınması ve bu derslerin genel not ortalamasının en az 2,00
olması gerekir.
ç) Geçici mezuniyet belgesi: Diploma almaya hak
kazananlara bir defaya mahsus olmak üzere verilen, ilgili akademik yılın
diploma töreni tarihine kadar geçerli olan ve diploma yerine geçen belgedir.
d) Diploma eki: Akademik ve mesleki yeterliklerin
uluslararası düzeyde tanınmasına yardımcı olan ve diplomalara ek olarak
verilen belgedir.
e) Mezuniyet başarı belgesi: Lisans programlarından
dereceye girerek mezun olanlara verilen belgedir. Dereceye giren mezunların
başarı sıralamalarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
f) Yan dal sertifikası: Lisans programından
mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu yan dal programını da başarıyla
tamamlayan öğrencilere verilir. Bu sertifika, bir diploma değildir.
g) Not çizelgesi: Öğrencilerin Üniversiteye ilk
kayıt oldukları yarıyıldan itibaren her yarıyılda almış oldukları dersleri,
derslerin kredi durumlarını, bu derslerden alınan notları, ilgili yarıyıl
not ortalaması ile genel not ortalamasını ve başarı durumlarını gösteren
bir belgedir.
ğ) Yarıyıl başarı belgesi: Yarıyıl sonunda şeref
veya yüksek şeref öğrencisi olanlara verilen belgedir.
h) Öğrenci belgesi: Öğrencinin Üniversiteye kayıt
durumunu gösteren belgedir.
(2) Diploma, sertifika ve diğer belgeler aşağıda
belirtilen yetkililer tarafından imzalanır:
a) Ön lisans, lisans, çift ana dal diplomaları ve
yan dal sertifikası Rektör, ilgili dekan veya yüksekokul müdürü ve bölüm
başkanı,
b) Geçici mezuniyet belgesi, ilgili bölüm başkanı
ve ÖİDB yetkilisi,
c) Mezuniyet ve yarıyıl başarı belgeleri, Rektör,
ç) Diploma eki, not çizelgesi ve öğrenci belgesi
ÖİDB yetkilisi.
(3) Diploma, sertifika ve diğer belgelerde
öğrencinin fakültesi, bölümü ve programı belirtilir.
(4) Lisans ve/veya çift ana dal programlarından
3,00 – 3,49 genel not ortalaması ile mezun olanlar şeref, 3,50 veya daha
yukarı genel not ortalaması ile mezun olanlar yüksek şeref mezunu olarak
tanımlanır. Bu tanımlar diplomalarda belirtilir.
(5) Diploma ve sertifikaların şekli, ölçüleri ve
üzerine yazılacak bilgiler Senato tarafından belirlenir.
(6) Diploma ve sertifikaların kaybı hâlinde bir
defaya mahsus olmak üzere yenisi hazırlanır. Yeni nüsha üzerine “ikinci
nüsha” ibaresi konulur.
(7) Mezuniyet tarihinden sonra mezunun adı ve/veya
soyadının değişmesi durumunda diploma ve/veya sertifikaların üzerindeki
bilgiler değiştirilmez veya yenileri düzenlenmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Danışmanlık,
Disiplin, Burs, Sağlık İşleri, Katkı Payı, İzin ve Tebligat
Danışmanlık
MADDE 37 – (1) Bölüm başkanlıkları, lisans programına
kaydolan her öğrenciye tam zamanlı öğretim üye ve görevlileri arasından bir
akademik danışman atar.
(2) Akademik danışmanın işlevleri aşağıda
belirtilmiştir:
a) Öğrenciyi her yarıyılda alacağı derslerin
seçiminde bilgilendirir ve yönlendirir.
b) Kayıt olunacak dersleri öğrencinin akademik
başarı durumuna göre birlikte değerlendirdikten sonra yarıyıl kayıt onayı
verir.
c) Öğrenciyi, Üniversite yaşamına uyum, mesleki
gelişim ve kariyer konularında bilgilendirir ve yönlendirir.
Disiplin
MADDE 38 – (1) Öğrencilerin disiplin işlemleri 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre
yapılır.
Kopya ve
intihal
MADDE 39 – (1) Bir öğrencinin sınavlarda, ödevlerde,
raporlarda veya diğer değerlendirme etkinliklerinde kopya çektiği, kopyaya
teşebbüs ettiği, intihal yaptığı veya disiplin yönetmeliğinde yer alan
benzer ihlallerde bulunduğu şüphesi oluşursa o öğrenci hakkında disiplin
soruşturması açılır. Soruşturma süresi boyunca söz konusu değerlendirme
etkinliği için not verilmez. Disiplin soruşturması sonunda suçsuz bulunan
öğrencinin sınavı değerlendirilir ya da telafi sınavı veya telafi etkinliği
düzenlenir. Suçlu bulunan öğrenciye, aldığı disiplin cezasının yanı sıra,
söz konusu sınav veya değerlendirme etkinliğinden sıfır notu verilir.
(2) Yarıyıl sonu toplam notuna etkisi olan tüm
projeler, laboratuvar raporları, ödevler ve
benzeri değerlendirme etkinlikleri Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği bakımından sınav olarak kabul edilir.
Burs ve
yardım
MADDE 40 – (1) Öğrencilere çeşitli kaynaklardan sağlanan
bursların ve yardımların dağıtımına ilişkin esaslar Senato tarafından
belirlenir.
Sağlık
işleri
MADDE 41 – (1) Öğrencilere verilecek sağlık hizmetlerine
ilişkin esaslar Senato tarafından düzenlenir.
Katkı
payı, öğrenim ücreti ve diğer ücretler
MADDE 42 – (1) Bakanlar Kurulu Kararı çerçevesinde belirlenen
katkı payları, öğrenim ücretleri ile diğer ücretler Üniversite Yönetim
Kurulu tarafından belirlenir.
İzin
MADDE 43 – (1) Öğrenciler sağlık, askerlik, yurt içi veya
yurt dışı yükseköğretim kurumlarında eğitim, maddi ve ailevi nedenlerle
ilgili yönetim kurulu kararıyla bir defada en fazla iki yarıyıl süreyle
izinli sayılabilirler.
(2) Bir lisans programında en fazla dört yarıyıl
izin kullanılabilir.
(3) İzinli sayılmak isteyen öğrenci, mazeretini
belirten dilekçesi ve belgeleri ile ilgili bölüm başkanlığına en geç ilgili
yarıyılın ders ekleme bırakma süresi bitimine kadar başvurur ancak izin
gerekçesinin ders ekleme bırakma süresi bitiminden sonra ortaya çıkması
durumunda başvuru için süre kısıtlaması yoktur.
(4) Bölüm başkanlığı, izin talebini öğrencinin
akademik danışmanı ve bölüm başkanlığının görüşleriyle ilgili yönetim
kuruluna bildirir.
(5) İlgili yönetim kurulu kararı, ÖİDB’ye iletilir ve ÖİDB tarafından işleme alınarak
öğrenciye, ilgili akademik ve idari birimlere bilgi verilir.
(6) İzin süresi biten öğrencilerin akademik
durumları, bu Yönetmeliğin ilgili maddeleri çerçevesinde ÖİDB tarafından
değerlendirilir. Kayıt koşullarını sağlayan öğrenciler akademik takvimde
ilan edilen tarihlerde yarıyıl kaydını yaptırabilir.
(7) İzin süresinin bitiminden önce öğrenimine
dönmek isteyen öğrencilerin bir dilekçe ile etkileşimli kayıtlar başlamadan
ilgili bölüm başkanlığına başvurmaları gerekir. Başvuru, öğrencinin akademik danışmanının
görüşü ve bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulu
tarafından karara bağlanarak ÖİDB’ye iletilir.
Öğrencinin durumu bu Yönetmeliğin ilgili maddeleri çerçevesinde
değerlendirilir. Kayıt koşullarını sağlayan öğrenciler akademik takvimde
ilan edilen tarihlerde yarıyıl kaydını yaptırabilir.
Tebligat
MADDE 44 – (1) Öğrenciye her türlü tebligat, öğrencinin resmî
kayıtlarda yer alan posta adresine ve/veya öğrenciye Üniversite tarafından
sağlanan e-posta adresine gönderilerek yapılır.
(2) Öğrenci, Üniversite tarafından sağlanan e-posta
adresine gönderilen iletileri izlemekle yükümlüdür.
(3) İletişim bilgileri değişen öğrenciler,
değişikliği takiben en geç 15 gün içinde ÖİDB’ye
yazılı olarak başvurarak bilgilerini güncellemekle yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 45 – (1) 7/8/2013 tarihli ve
28731 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Abdullah Gül Üniversitesi Lisans
Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 46 – (1) Bu Yönetmelik 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılı
başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 47 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Abdullah Gül
Üniversitesi Rektörü yürütür.
|