Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünden:
ELEKTRİK
PİYASASINDA ÜRETİM FAALİYETİNDE BULUNMAK ÜZERE
SU KULLANIM HAKKI ANLAŞMASI İMZALANMASINA İLİŞKİN
USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; 6446 sayılı Elektrik
Piyasası Kanunu hükümlerine göre piyasada faaliyet gösteren veya gösterecek
tüzel kişiler tarafından hidroelektrik enerji üretim tesisleri kurulması ve
işletilmesine ilişkin üretim lisansları için DSİ ve tüzel kişiler arasında
düzenlenecek su kullanım hakkı anlaşması ile Belediyeler tarafından içme
suyu maksatlı kullanılmakta olan barajlar, su isale hatları ile atık su
isale hatları üzerinde lisanssız üretim tesisleri kurulabilmesine ilişkin
başvurularda uygulanacak usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 6446 sayılı Elektrik Piyasası
Kanunu hükümlerine göre piyasada faaliyet gösteren veya gösterecek tüzel
kişiler tarafından, hidroelektrik enerji üretim tesisleri kurulması ve
işletilmesine ilişkin DSİ ve tüzel kişiler arasında imzalanacak su kullanım
hakkı anlaşmasında yer alması gereken hükümler, su kullanım hakkı
anlaşmasının imzalanmasına, yenilenmesine, tadiline, sona ermesine dair
usul ve esaslar ile su kullanım hakkı anlaşması imzalayacak tüzel kişilerin
yükümlülükleri ile Belediyeler tarafından içme suyu maksatlı kullanılmakta
olan barajlar, su isale hatları ile atık su isale hatları üzerinde
lisanssız üretim tesisleri kurulabilmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 6200 sayılı Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun, 5346 sayılı
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Maksatlı
Kullanımına İlişkin Kanun ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu
hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: DSİ’nin bağlı olduğu bakanlığı,
b) Belediye: İlgili Belediyeleri veya ilgili
büyükşehir belediye meclislerinin alacağı kararla yetki vermesi halinde
kendisine bağlı su ve kanalizasyon idarelerini,
c) ÇED: Çevresel Etki Değerlendirmesini,
ç) DSİ: Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünü,
d) EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
e) EÜAŞ: Elektrik Üretim Anonim Şirketini,
f) İl Özel İdaresi: Üretim tesisinin kurulacağı
yerin il özel idaresini veya il özel idaresi bulunmayan yerlerde Yatırım
İzleme ve Koordinasyon Başkanlığını,
g) Komisyon: Çoklu başvurularda seçim işlemini
yürütmek üzere DSİ Genel Müdürünün onayıyla biri başkan olmak üzere en az
beş asil dört yedek üyeden teşekkül eden seçim komisyonunu,
ğ) Lisans: Bir tüzel kişinin piyasada faaliyet
gösterebilmesi için Elektrik Piyasası Kanunu uyarınca EPDK’dan almak
zorunda oldukları izni,
h) Ortak Tesis: Enerji üretimi yanında sulama suyu,
içme ve kullanma suyu temini ve taşkın koruma gibi birden fazla maksada
hizmet eden tesisi,
ı) Önlisans: Üretim faaliyetinde bulunmak isteyen
tüzel kişilere, üretim tesisi yatırımlarına başlamaları için gerekli onay,
izin, ruhsat ve benzerlerinin alınabilmesi için EPDK tarafından verilen
belirli süreli izni,
i) Piyasa: Elektrik Enerjisi Piyasasını,
j) Su Kullanım Hakkı Anlaşması: Hidroelektrik
enerji üretim tesislerinin su kullanımına ilişkin işletme esaslarını ve
DSİ’ye ödenecek bedellerin ödeme şeklini belirleyen ilgili mevzuat
hükümlerine göre DSİ ile şirket arasında akdedilen anlaşmayı,
k) Şirket: Su Kullanım Hakkı Anlaşması yapmak için
başvuran anonim veya limited şirketi,
l) Toplantı: Hidroelektrik kaynak katkı payı teklif
verme toplantısını,
m) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
n) Yİ-ÜFE: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından
yayımlanan Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksini,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen diğer tanım ve
kısaltmalar ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Proje
Listeleri, Müracaat Esasları ve Müracaatların İlanı
Proje
listelerinin ilanı
MADDE 5 – (1) DSİ ve tüzel kişiler tarafından geliştirilen
ve bu Yönetmelik kapsamında müracaat edilebilecek hidroelektrik enerji
projelerine ilişkin listeler, proje safhalarına göre DSİ’nin internet
sayfasında sürekli olarak yayımlanır ve güncellenir. Söz konusu listeler
DSİ tarafından ilgili kurum ve kuruluşlara da gönderilebilir. Listelerde;
projelerin durumları ve projelere ilişkin başvuru bilgileri yer alır.
(2) Belediyeler tarafından içme suyu maksatlı
kullanılan baraj, su isale hatları ile atık su isale hatları üzerinde
lisanssız üretim kapsamında kurulmak üzere yapılan proje başvurularının
ilanı, ilgili mevzuatta belirtilen usuller çerçevesinde yapılır.
Müracaat
esasları
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesi kapsamında ilan
edilen DSİ ve tüzel kişi projelerine, su kullanım hakkı anlaşması yapmak
üzere süresi içinde DSİ’ye müracaat edilir. DSİ projelerine müracaat
sırasında dilekçe ekinde;
a) DSİ internet sayfasında ilan edilen müracaat
şartlarında belirtilen ve projenin özelliğine göre istenen belgeler,
b) Şirketin şirket sözleşmesi veya esas sözleşmesi
ile tadillerinin yayınlandığı ilgili Ticaret Sicil Gazetesi,
c) Şirketin tebligata esas kanuni tebligat ve
elektronik tebligat adresleri,
ç) İmza sirküleri ve imza beyanı ve yetki
belgelerinin noter tasdikli örnekleri,
d) Her yıl tutarı DSİ tarafından belirlenip ilan
edilen en az üç yıl süreli geçici teminat mektubu,
e) Ek-3A formatında basılı ve CD ortamında
hazırlanmış fizibilite raporu (5 kopya),
f) Fizibilite kontrol ücretinin yatırıldığına
ilişkin dekont,
g) Ek-5 Taahhütnamede belirtilen hususlar
çerçevesinde yatırılması gereken hizmet bedelinin yatırıldığına ilişkin
dekont,
sunulur.
(2) Tüzel kişiler tarafından geliştirilen
projelerde ilk başvuru esnasında, birinci fıkrada istenilen belgelerden
(e), (f) ve (g) bentleri dışındaki tüm belgeler EK-4 ön başvuru raporu ve
kontrol ücretiyle beraber teslim edilir. Bu projelerin DSİ tarafından
üzerinde çalışılan fakat rapora bağlanmamış projeler ile çakışması
durumunda DSİ çalışmalarının tamamlanmasına kadar müracaat kabul edilmez
veya onaylanmaz.
(3) Belediyeler tarafından içme suyu maksatlı
kullanılan baraj, su isale hatları ile atık su isale hatları üzerinde
2/10/2013 tarihli ve 28783 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik
Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin Yönetmelik kapsamında
kurulmak üzere, sermayesinin yarısından fazlası belediyeye ait olan tüzel
kişilerce il özel idarelerine yapılan başvuru dilekçesi ekinde birinci
fıkranın (b), (c), (ç), (d), (f) bentlerinde belirtilen evraklar ile;
a) Ek-3B formatında basılı ve CD ortamında
hazırlanmış fizibilite raporu (5 kopya),
b) Su isale hattı veya atık su hatları üzerinde
birden fazla belediyenin tahsis hakkı bulunması durumunda, tesisin kurulup
işletilmesine ilişkin ilgili belediyeler arasında yapılacak protokol,
sunulur.
(4) Üçüncü fıkra kapsamında başvuru yapacak
şirketin sermayesinin tamamı belediyeye ait olması halinde başvuru
esnasında geçici teminat mektubu şartı aranmaz ve şirket Ek-2 ve Ek-5’de
belirtilen bedellerden de muaf tutulur.
(5) Enerji üretimini de ihtiva eden çok ya da tek
maksatlı veya enerji üretimini kapsamayan tek veya çok maksatlı olarak
planlanmış projelere, proje kapsamında ortak tesisleri inşa halinde olan ve
enerji tesisi ile ilgili kısımlarının DSİ tarafından iki yıl içerisinde
tamamlanması öngörülen projeler ile elektrik üretim tesisi yapılmasına
engel teşkil etmeyen kısımları tamamlanmış projelere ve DSİ tarafından
uygun görülen projelere müracaat edilebilir. Bu durumda, ortak tesislere
ilişkin yapılmış harcamalar ile geriye kalan işlerin bedeli toplamından
ortaya çıkacak bedel üzerinden enerji payına isabet eden miktar
hesaplanarak bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Herhangi bir sebeple ortak
tesis inşaatının Şirketin enerji projesi ile eş zamanlı olarak tamamlanamaması
durumunda Şirket, DSİ’den herhangi bir sebeple tazminat ve hak talebinde
bulunamaz.
(6) 6446 sayılı Kanun kapsamında kurulmuş ve
kurulacak olan hidroelektrik santraller için imzalanan su kullanım hakkı
anlaşması hükümleri çerçevesinde DSİ’ye ödenecek olan enerji hissesi
katılım payının hesabında esas alınacak tesis bedeli:
a) 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa göre ihale
edilen işler için tek veya çok maksatlı tesislerde tesisin ihaleye esas ilk
keşfi;
1) Enerji tesisini ihtiva ediyorsa, tesisin DSİ
tarafından yapılan kısmın ilk keşif bedeli,
2) Enerji tesisini ihtiva etmiyorsa, ortak tesise
ait ilk keşif bedeli,
Yİ-ÜFE ile su kullanım anlaşmasının yapıldığı
tarihe getirilmiş olan bedele, bu bedelin %30’u ilave edilmek suretiyle bulunan
tutarı geçemez ve (2) numaralı alt bent kapsamına giren tesislerde, DSİ
tarafından enerji tesisine harcanan miktar var ise Yİ-ÜFE ile hesaplanarak
ayrıca enerji hissesi katılım payına ilave edilir. İlk keşif bedelinin
güncellenmesinde, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa
göre ihale edilen işlerde keşif yılının ocak ayında yayınlanan Yİ-ÜFE
değeri, imzalanan su kullanım hakkı anlaşmalarında bedel belirlenmişse bu
bedelin hesabında kullanılan Yİ-ÜFE değeri esas alınır.
b) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununa göre ihale edilen işlerde teklif tutarı, bu tutarın güncellenmesinde
ise teklifin yapıldığı tarihten bir önceki ayın Yİ-ÜFE değerleri esas
alınır. Teklif tutarıyla bitirilemeyen işlerde gerçekleşme miktarı esas
alınır. İhale kapsamında teklif tutarı içerisinde ortak tesislere ait
olmayan kalemlerin de bulunması ve bu kalemlerin bedel olarak ayırt
edilememesi durumunda, işin sonunda kesin hesabın çıkarılmasına müteakip
ortak tesisler için yapılan harcamaların toplamı tesis bedeli olarak
dikkate alınır.
c) Proje kapsamında ortak tesisler ile ilgili
kamulaştırmalar için yapılmış ve yapılacak olan ödemelerin Yİ-ÜFE ile su
kullanım anlaşması tarihine getirilmiş bedelinin enerji hissesine düşen
miktarının tamamı şirket tarafından ödenir.
(7) DSİ tarafından kesin projesi veya planlaması
hazırlanmış olan çok maksatlı olarak planlanmış mutasavver projeler
kapsamında hidroelektrik enerji üretim tesisi kurulmasının talep edilmesi
ve bu talebin DSİ tarafından uygun görülmesi halinde ortak tesisin tamamı
şirket tarafından DSİ’nin teknik kontrollüğünde ve DSİ ile şirket arasında
yapılacak bir protokol çerçevesinde geliştirilir ve inşa edilir. Bu durumda
şirket; bu Yönetmelik kapsamındaki sürelerden, Ek-2’de belirtilen havza
hidrolojik gözlem, değerlendirme ve kontrol hizmet bedeli hariç diğer
bedellerden ve Ek-5’teki taahhütnameden muaf tutulur.
(8) Yedinci fıkra kapsamındaki proje başvurularında
şirket DSİ’den ortak tesis yatırımı ile ilgili katılım payı talep edemez.
Bu Yönetmelik hükümlerine göre tanzim edilmiş anlaşma ve taahhütlerin
uygulanmasında ilan edilen hizmet maksatları esas alınır.
(9) DSİ tarafından;
a) Geliştirilerek işletmeye alınmış enerji maksadı
olmayan depolamalı veya depolamasız tesislerden yararlanarak enerji üretmek
gayesiyle su kullanım hakkı anlaşması yapmak üzere DSİ’ye müracaat
edilebilir.
b) İçinde içme, kullanma suyu temini maksadı
bulunacak şekilde planlanan ve ortak tesisi 5 inci fıkra kapsamında DSİ
tarafından inşa edilen/edilmekte olan barajlar ile Belediyeler tarafından
inşa edilen barajlardan DSİ’ce uygun görülenlerin mansabındaki enerji
üretim tesisini kurmak için ilgili Belediye veya su isale hattı üzerinde
birden fazla belediyenin tahsis hakkı bulunması durumunda ilgili
belediyeler arasında yapılacak protokol çerçevesinde sermayesinin
yarısından fazlası belediyeye veya belediyelere ait olan tüzel kişilerce Su
Kullanım Hakkı Anlaşması yapmak üzere DSİ’ye başvuru yapılması ve bu
başvurunun DSİ’ce uygun bulunması halinde ilgili tüzel kişi ile su kullanım
hakkı anlaşması imzalanır.
(10) 4628 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önce elektrik üretim faaliyetinde bulunmuş, ancak anılan Kanunun yürürlük
tarihinden sonra çeşitli sebeplerle üretim faaliyetinde bulunamamış veya
dağıtım sistemine bağlanamamış atıl hidroelektrik santrallerin hak
sahiplerinin müracaatlarının değerlendirilebilmesi için; başvuruyu yapan
tüzel kişinin hidroelektrik santral üzerindeki hak sahipliğini gösterir
belgeler, hak sahipliği konusunda ihtilaf olması halinde ilgililer arasındaki
ihtilafın giderildiğine dair belge, hidroelektrik santralinde mevcut ya da
varsa yapılmak istenen revizyona göre Ek-4 formatında basılı ve CD
ortamında 3 kopya hazırlanmış rapor istenir. DSİ tarafından havzadaki
mevcut projelere etkisi ve hak sahipliği şartı açısından gerekmesi halinde
ilgili kurum ve kuruluşların da görüşünü alarak incelenen başvurunun uygun
bulunması durumunda ilana çıkılmaksızın şirketten birinci fıkranın (b),
(c), (ç), (d) ve (f) bentlerinde belirtilen belgeler ve EK-3 formatında basılı
ve CD ortamında 5 kopya hazırlanmış fizibilite raporu istenir.
(11) Onuncu fıkra kapsamında başvurusu yapılan
hidroelektrik santralin üretime hazır revizyon gerektirmeyen bir
hidroelektrik santral olması ve bu durumun DSİ tarafından teyit edilmesi durumunda
başvuru evraklarının sunulmasına müteakip su kullanım hakkı anlaşması
imzalanarak proje lisans işlemleri için EPDK’ya yönlendirilir.
(12) Onuncu ve onbirinci fıkra kapsamında uygun
bulunan projeler için Anlaşmanın yapıldığı yıldan başlamak üzere 1 kuruş/kWh
bedelle bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde belirtilen hususlar
çerçevesinde ilgili şirket ile su kullanım hakkı anlaşması imzalanır.
Müracaatların
ilanı ve taahhütname alınması
MADDE 7 – (1) Su kullanım hakkı anlaşması yapılmak üzere
DSİ’ye müracaat eden şirket veya şirketler, Ek-2’de belirtilen ve DSİ’ye
ödenmesi gereken hizmet bedellerinin ödendiğine ilişkin belgeleri, Ek-5’de
yer alan taahhütname ile birlikte DSİ’ye ibraz eder.
(2) Başvurunun uygun bulunması durumunda yapılan
ilk müracaat, DSİ internet sayfasında yayımlanır ve otuz gün boyunca proje
diğer müracaatlara da açık tutulur. Son günün hafta sonu ya da resmi tatile
rastlaması durumunda takip eden ilk mesai gününün bitimine kadar müracaat
kabul edilir. Otuz gün sonunda kesinleşen müracaatlar ayrıca DSİ internet
sayfasında yayımlanır.
(3) Lisanssız üretim kapsamında kurulmak üzere
yapılan proje başvuruları, 6 ncı maddenin dokuzuncu fıkrasının (b) bendi
ile onuncu fıkrası kapsamında başvurusu yapılanlar DSİ internet sayfasında
ilan edilmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Fizibilite Raporu
Fizibilite
raporlarının hazırlanması ve teslimi
MADDE 8 –
(1) DSİ tarafından geliştirilen
projelere müracaat olması halinde, şirketler Ek-3A’da belirtilen esaslar
dâhilinde hazırlayacakları fizibilite raporlarını DSİ’ye teslim ederler.
(2) Fizibilite ve/veya kesin projesi hazır olan
projeler ile Belediyeler tarafından içme suyu maksatlı işletilen barajlar,
su isale hatları ile atık su isale hatları üzerinde lisanssız üretim
kapsamında kurulmak üzere yapılan proje başvurularında DSİ tarafından
gerekli görülmesi durumunda, fizibilite raporu istenir.
(3) Birinci fıkra kapsamındaki projeye birden fazla
müracaat olması halinde fizibilite raporları incelendikten sonra
fizibilitesi uygun bulunanlar arasından, 10 uncu maddede belirtilen esaslar
dahilinde yapılan Hidroelektrik Kaynak Katkı Payı toplantısında su kullanım
hakkı anlaşması imzalamaya hak kazanan şirkete, Ek-3’te belirtilen format
doğrultusunda detaylı/güncellenmiş fizibilite raporu hazırlaması için yazı
yazılır. Yazının tebliğ tarihinden itibaren doksan günü geçmeyecek bir süre
için şirkete fizibilite raporu teslim tarihi verilir. Projeye başvuru
esnasında alınan kontrol ücreti bu raporun incelenmesi için de geçerli olup
ayrıca kontrol ücreti talep edilmez.
(4) Şirket, projenin bulunduğu havzada mevcut, inşa
halinde ve mutasavver projeler ile havzadaki mevcut ve gelecekteki bütün
ihtiyaçları, menba gelişimi ve mansap su haklarını göz önünde bulundurarak
son yılları da kapsayan hidrolojik verilere göre tadil çalışmalarını yapar.
Şirket tarafından hazırlanan fizibilite raporu beş nüsha olarak hem yazılı
hem de CD ortamında DSİ’ye teslim edilir. Hazırlanan fizibilite raporunun
ilk sayfasında Ek-7’de verilen formatta Yönetici Bilgilendirme Formu yer
alır.
(5) DSİ projeleri dışında tüzel kişiler tarafından
geliştirilen yeni projeler için şirket, Ek-4’te belirtilen format
doğrultusunda bir ön rapor hazırlayarak DSİ’ye müracaat eder. Hazırlanan ön
raporun ilk sayfasında Ek-8’de verilen formatta Yönetici Bilgilendirme
Formu yer alır. DSİ, teklif edilen projenin mevcut, inşa halinde ve
mutasavver projeler ile ilişkisi açısından değerlendirmesini yapar,
müracaatın uygun görülmesi halinde ve 7 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen işlemlerin gerçekleştirilmesinden sonra, şirketten/şirketlerden
Ek-3’te belirtilen esaslar dâhilinde fizibilite raporu hazırlanmasını
ister.
(6) Beşinci fıkra kapsamında ilan edilen projeye
birden fazla müracaat olması halinde DSİ tarafından yazının şirketlere
tebliğ tarihinden itibaren doksan günü geçmemek üzere aynı fizibilite
raporu teslim tarihi verilir ve bütün fizibilite raporları aynı tarihte
teslim alınır.
(7) Şirket veya şirketler, projenin bulunduğu
havzada mevcut, inşa halinde ve mutasavver projeler ile havzadaki mevcut ve
gelecekteki bütün ihtiyaçlar, menba gelişimi ve mansap su hakları göz
önünde bulundurularak son yılları da kapsayan hidrolojik verilere göre
belirtilen format doğrultusunda fizibilite raporunu hazırlar ve beş nüsha
olarak yazılı ve CD ortamında konuya ilişkin yazının kendisine tebliğ
tarihinden sonra doksan günü geçmemek üzere DSİ tarafından verilen süre
içerisinde teslim eder.
(8) Altıncı ve yedinci fıkrada belirtilen hususlar
çerçevesinde şirket veya şirketler tarafından fizibilite raporunun teslim
edilmediği takdirde veya teslim edilen fizibilite raporunun yeterli
bulunmaması halinde şirket veya şirketlere durum gerekçeleri ile eş zamanlı
ve yazılı olarak bildirilir ve bu projelerden DSİ tarafından uygun
bulunanlar yeniden başvuruya açılır.
(9) Şirket tarafından fizibilite raporu hazırlanma
safhasında; havzada mevcut, inşa halinde ve mutasavver projeler ile mansap
su haklarına ilişkin konular etüt edilir. Bu konularda DSİ’den bilgi
talebinde bulunulması halinde, eldeki bilgiler DSİ tarafından şirkete temin
edilir.
(10) Dördüncü ve dokuzuncu fıkra kapsamında
hazırlanacak fizibilite raporunda havzanın özelliğine ve olabilecek
gelişmesine bağlı olarak öngörülemeyen ancak ileride oluşabilecek
ihtiyaçlar için meteorolojik şartlardan kaynaklanabilecek azalmalar dikkate
alınmaksızın yıllık ortalama suyun DSİ’ce belirlenecek oranı şirket
tarafından dikkate alınır.
(11) Şirket veya şirketler yapılacak fizibilite
revizyonu ve fizibilite çalışmalarında, DSİ formülasyonuna göre teknik,
ekonomik ve çevresel açıdan üstünlüğünün ve yapılabilirliğinin ortaya
konulması veya ilave hidrolojik değerler ile yapılan hesaplamalar
çerçevesinde proje temel karakteristiklerinde değişiklikler oluşması
halinde farklı formülasyon teklifinde bulunabilir.
(12) Onbirinci fıkra kapsamında projelerinde revize
yapılması talep edilen ve DSİ projesi formülasyonuna göre farklı
formülasyon teklifinde bulunan şirket veya şirketlerin tekliflerinin DSİ
tarafından kabul edilebilir bulunmaması halinde şirket veya şirketlere
durum DSİ tarafından gerekçeleri ile birlikte bildirilir. Şirket yazının
tebliğ tarihinden itibaren doksan gün içerisinde tadil edilmiş fizibilite
raporunu DSİ’ye teslim eder.
(13) Üçüncü, yedinci ve onikinci fıkralarda
belirtilen sürenin sonunda şirketin veya şirketlerin ilave süre talep etmesi
halinde, bu süre, DSİ tarafından proje ile ilgili gerekçelerin uygun
bulunması durumunda toplamda doksan günü geçmemek üzere uzatılabilir. Aksi
takdirde bu şirket veya şirketlerin başvurusu reddedilmiş sayılır.
(14) Şirket veya şirketler tarafından sunulan
fizibilite raporunun değerlendirilmesi sonucu veya şirketlerin talebi
üzerine DSİ tarafından fizibilite raporunun revize edilmesi istenebilir.
Revize fizibilite raporunun hazırlanması ve tesliminde bu maddede
belirtilen ve şirkete yazılan yazıdaki hususlar dikkate alınır.
Fizibilite
raporlarının değerlendirilmesi
MADDE 9 – (1) Fizibilite raporunun değerlendirilmesi
safhasında genel olarak; projenin havzadaki tahsisli sular da dikkate
alınarak DSİ ve tüzel kişilerce geliştirilen mevcut, inşa halinde ve mutasavver
projelerine etkisi ve ilişkisi, hidrolojisi, optimizasyonu, teknik ve
ekonomik yönden yapılabilirliği incelenir.
(2) Şirket tarafından hazırlanan fizibilite raporu
kapsamında olabilecek yetersiz etüt ve değerlendirmelerden dolayı ilerideki
safhalarda hidrolojik, jeolojik, teknik, çevresel, sosyal ve ekonomik
yönden oluşabilecek her türlü olumsuz sonuçtan yalnız şirket sorumludur.
(3) Şirket tarafından DSİ’ye teslim edilen
fizibilite raporu, DSİ’ce en fazla doksan gün içerisinde değerlendirilerek
DSİ görüşü oluşturulur. Değerlendirme sonucunda fizibilite raporu kabul
edilebilir bulunmayan şirket veya şirketlere durum gerekçeleri ile birlikte
eş zamanlı ve yazılı olarak bildirilir.
(4) DSİ tarafından yapılan değerlendirme sonucu
raporun kabul edilmesine engel teşkil etmeyecek eksikliklerin tespit
edilmesi ve ayrıca;
a) Fizibilite raporunda öngörülen proje
formülasyonunda (teklif edilen tesislerin konumları, kapasiteleri, boyutları
gibi); planlama, ÇED, kati proje, uygulama projesi, inşaat ve işletme safhalarında
şirket tarafından yapılan çalışmalardan kaynaklı mevcut formülasyon, kotlar
ve su temin hesaplarında muhtemel bir değişiklik söz konusu olması ve bu
değişikliklere yönelik DSİ'nin uygun görüşünün alınması halinde,
b) Havzada DSİ veya başka kurum ve kuruluşlarca
yürütülen çalışmaların fizibilite raporunda revizyon gerektirmesi
durumunda, şirketin yazılı talepte bulunması ve talebin DSİ’ce uygun
görülmesi halinde
revize fizibilite raporu istenebilir.
(5) Aynı projeye birden fazla şirketin başvurması
halinde, şirketlerin tamamının fizibilite raporlarının kabul edilmemesi
veya projeye tek şirketin başvurması ve fizibilite raporunun kabul
edilmemesi veya şirketin vazgeçmesi durumunda proje DSİ tarafından
yapılacak değerlendirme sonucu uygun görülmesi halinde mevcut veya yeni
formülasyona göre yeniden müracaata açılır.
(6) Fizibilite/revize fizibilite raporu
hazırlanması ile fizibilite değerlendirilmesine ilişkin bütün süreler projenin
özelliğine göre DSİ tarafından en fazla bir katı kadar artırılabilir ve bu
durum şirketlere eş zamanlı ve yazılı olarak bildirilir. DSİ tarafından
belirtilen sürenin sonuna kadar fizibilite/revize fizibilite raporu
değerlendirilmesinin tamamlanamaması durumunda şirket DSİ’den herhangi bir
hak talebinde bulunamaz.
(7) Belediyeler tarafından işletilen barajlar, su
isale hatları ile atık su isale hatları üzerinde lisanssız üretim
kapsamında kurulmak üzere yapılan proje başvurularına ilgili mevzuatta
belirtilen süreler içerisinde DSİ tarafından gerekirse ilgili kurumların da
görüşü alınarak yapılacak değerlendirme sonucu başvurunun uygun bulunması
durumunda üretim tesisinin yapımının su rejimi açısından uygun bulunduğuna
dair DSİ görüşü şirket ile imzalanacak Ek-10 Su Kullanım İzin Belgesi ile
beraber başvurunun yapıldığı yerin il özel idaresine bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hidroelektrik Kaynak Katkı Payı Toplantısının
Yapılması ve
Su Kullanım
Hakkı Anlaşmasının İmzalanması
Çoklu müracaatlarda su kullanım hakkı anlaşması
imzalanacak şirketin belirlenmesi
MADDE 10
– (1) 7 nci maddenin ikinci
fıkrası çerçevesinde ilan edilen projeye çoklu müracaat olması ve DSİ’ye
sunulan birden fazla şirkete ait fizibilite raporlarının DSİ tarafından
kabul edilebilir bulunması halinde, 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun
29 uncu maddesinin 1 inci fıkrası gereğince proje için su kullanım hakkı
anlaşması imzalamaya hak kazanacak şirket, aşağıdaki usullere göre
belirlenir:
a) Fizibilitesi, DSİ tarafından kabul edilebilir
bulunan şirketlere belirlenen gün ve saatte tekliflerini vermeleri için
davet yazısı ile hidroelektrik kaynak katkı payı teklif formu (Ek-6) eş
zamanlı gönderilir.
b) Şirketler tekliflerini kapalı zarf içerisinde
belirtilen gün ve saatte DSİ’ce belirlenen adrese teslim ederler. Dış zarf
içerisinde;
1) Şirket unvanı altına şirketi temsil ve ilzama
yetkili kişiler tarafından imzalanmış ve kaşelenmiş hidroelektrik kaynak
katkı payı teklif formunun bulunduğu kapalı iç zarf,
2) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (b), (c) ve
(ç) bentlerinde belirtilen ve başvuru dosyasında sunulan evrakların tevsik
ettiği duruma ilişkin değişiklik hasıl olması halinde değişikliğe ilişkin
evraklar bulunur. Geçici teminat mektubuna ilişkin olarak davet yazısında
belirtilen hususlar dikkate alınır.
c) Zarflar teslim edildikten sonra şirketler tekliflerini
değiştiremezler.
ç) Zarflar komisyon tarafından şirket
yetkililerinin huzurunda açılır ve ilk dış zarf açıldıktan sonra gelen
şirket teklifleri kabul edilmez.
d) Dış zarf açıldıktan sonra zarfın içerisinde
sunulan belgelerden eksik, uygun olmayan veya değişenin tespit edilmesi
halinde Komisyon Başkanı tarafından bunların hidroelektrik kaynak katkı
payı teklif formunun bulunduğu kapalı iç zarf açılmadan önce şirket
yetkilisinden tamamlanması istenir. Şirketlerin teklif zarfları açılmaya
başlamadan önce eksik, uygun olmayan veya değişen belge/belgelerin
tamamlanamaması halinde hidroelektrik kaynak katkı payı teklif formunun
bulunduğu kapalı iç zarf açılmadan teklif geçersiz sayılır.
e) Teklif formunda, rakam ve yazı ile yapılan
teklif miktarının farklı olması halinde, yazılı miktar esas alınır.
f) Geçerli bulunan teklifler en yüksekten en düşüğe
doğru sıralanır, en yüksek teklifi veren şirketin su kullanım hakkı
anlaşması imzalamaya hak kazandığı belirlenir.
g) En yüksek teklifi eşit olarak birden fazla
şirketin vermesi halinde, en yüksek eşit teklifi vermiş olanlardan aynı
oturumda kapalı zarf ile birinci tekliften daha az olmamak kaydı ile
yeniden teklif alınır. Yeniden teklif alınması durumunda, teklif vermeye
yetkili şirket yetkilisinin bulunmaması halinde, şirketçe herhangi bir hak
ve yeni teklif verme talebinde bulunulamaz.
ğ) Kapalı zarf ile teklif verme toplantısına, davet
edilen şirketlerden sadece birinin katılması ve bu şirket temsilcisinin
zarf içerisinde sunduğu yukarıda belirtilen belgelerin ve geçici teminatın
geçerli olduğunun tespiti halinde, söz konusu şirketin vermiş olduğu
teklifteki oran komisyonun önerisi üzerine DSİ Genel Müdürünün onayı ile
kabul edilebilir.
h) Kapalı zarf usulü ile belirlenen en yüksek
teklif sahibi ve diğer teklif sahibi şirketler bir tutanakla tespit edilir
ve tutanakta;
1) Seçim işlemine dayanak oluşturan komisyon
kurulması Oluruna,
2) Toplantı ve karar işlemlerine,
3) Davet edilen şirketler, kapalı teklif
toplantısına evrak sunan şirketler ile en yüksek hidroelektrik kaynak katkı
payını teklif eden şirkete ilişkin bilgilere,
4) Komisyon tarafından ilave edilmesinde yarar
görülen diğer hususlara ilişkin bilgilere
yer verilir.
Hidroelektrik
kaynak katkı payı teklifinin verilmesi ve güncellenmesi
MADDE 11
– (1) Verilen tekliflerin 1000
TL/MW ve katları olması zorunludur.
(2) Tekliflerde kurulu gücü 1 MW’ın altında olsa
bile alt sınır değeri 1000 TL/MW olup bu değerin altında verilen teklifler
geçersiz sayılır.
(3) DSİ’ce geliştirilen projeler için DSİ internet
sitesinde başvuruya açılan proje bilgilerinde belirtilen kurulu güç, tüzel
kişilerce geliştirilen projeler için ise DSİ internet sitesinde toplantı
tarihlerinin ilan edildiği proje bilgilerinde belirtilen kurulu güç,
ödemeye esas toplam kurulu güç olarak dikkate alınacaktır.
(4) Şirket tarafından proje kapsamında yapılacak
çalışmalar sonucu kurulu güçte meydana gelecek artış veya azalış, ödenmesi
taahhüt edilen birim megavat başına katkı payı tutarının hesaplanmasında
dikkate alınmaz.
(5) Katkı payı ödemesi tutarının hesaplanmasında
aşağıdaki formül uygulanır. Katkı payı bu formüle göre lisans süresi sonuna
kadar her yıl tahsil edilmeye devam edilir:
Yıllık hidroelektrik Kaynak Katkı
Payı Tutarı= PxTxK
T= Birim MW kurulu güç başına
hidroelektrik kaynak katkı payı teklifi (TL)
P = Tesisin ilan edilen toplam MW
kurulu gücü
K = Güncelleştirme katsayısı
K = K1/K3
K1 = Ödemeye esas üretim yılında
gerçekleşen Yıllık Ortalama Piyasa Takas Fiyatı (Kr.)
K3 = Teklifin verildiği yılda
gerçekleşen Yıllık Ortalama Piyasa Takas Fiyatı (Kr.)
(6) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce
imzalanan Su Kullanım Hakkı Anlaşmalarında yer alan K1 tanımı, ödemeye esas
üretim yılında gerçekleşen yıllık ortalama piyasa takas fiyatı şeklinde
uygulanır.
Su kullanım
hakkı anlaşması imzalayabilmeye hak kazanıldığına dair belgenin verilmesi
MADDE 12– (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 7 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde
ilan edilen projeye tek şirket tarafından başvuru yapılması ve bu şirketin
incelenen fizibilite raporunun uygun bulunması veya projeye çoklu müracaat
halinde fizibilite raporlarının incelenmesi sonucu tek bir şirketin
fizibilite raporunun uygun bulunması halinde fizibilite raporu kabul
edilebilir bulunan şirkete; varsa eksikliklerin tamamlanması kaydıyla, su
kullanım hakkı anlaşması imzalayabilmeye hak kazandığı yazılı olarak
bildirilir. Ayrıca yazıda, şirkete yazının tebliğ tarihinden itibaren otuz
iş günü içerisinde EPDK’ya önlisans için müracaatı istenir. Bu süre
içerisinde EPDK’ya müracaat etmeyen şirketler hakkını kaybeder ve bu durum
ilgili kurum tarafından DSİ’ye yazı ile bildirilir.
b) Yürürlük tarihinden sonra ilan edilen bu
kapsamdaki projeler için ilgili şirketlerden 1000 TL/MW tutarında
hidroelektrik kaynak katkı payı alınacak olup ödemeye esas toplam kurulu
güç olarak imzalanacak Su Kullanım Hakkı Anlaşmalarında belirtilen MWm esas
alınır.
(2) Birinci fıkra kapsamında şirkete yazılan
yazıdan EPDK’ya da ayrı bir yazı ile bilgi verilir. Bu yazı ayrıca ÇED
sürecinin başlatılması için ilgili kuruma da gönderilir.
(3) 10 uncu madde hükümleri çerçevesinde belirlenen
şirketin projesinin DSİ projesi olması durumunda şirketten 8 inci maddenin
üçüncü fıkrası çerçevesinde fizibilite raporu istenir. Şirket tarafından
sunulan fizibilite raporu 9 uncu maddenin birinci, ikinci, üçüncü ve
dördüncü fıkralarında belirtilen hükümler çerçevesinde değerlendirilir.
(4) 10 uncu madde ile bu maddenin üçüncü fıkrası
hükümleri çerçevesinde tesis edilecek işlemlerden sonra su kullanım hakkı
anlaşması imzalamaya hak kazandığı DSİ tarafından kendisine bildirilen
şirketin önlisans ve ÇED başvurusuna ilişkin olarak bu maddenin birinci ve
ikinci fıkrasında belirtilen hükümler çerçevesinde işlem tesis edilir.
(5) EPDK tarafından önlisans verilen şirket,
25/11/2014 tarihli ve 29186 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamında ÇED gerekli değildir kararını veya
ÇED olumlu kararını alarak su kullanım hakkı anlaşması imzalamak için
DSİ’ye müracaat eder. DSİ görüşünde, fizibilite raporunda giderilmesi
gereken eksikliklerin belirtilmiş olması ve şirket tarafından belirtilen
eksikliklerin giderildiğine ilişkin DSİ’den uygunluk görüşünün henüz
alınmamış olması halinde, şirket DSİ’ye müracaat tarihinden itibaren otuz
gün içerisinde söz konusu eksiklikleri gidererek DSİ’ye tadil edilmiş
fizibilite raporunu teslim eder. Tadil edilmiş fizibilite raporunun DSİ
tarafından uygun görülmesini müteakip otuz gün içerisinde noter huzurunda
su kullanım hakkı anlaşması imzalanır ve konu hakkında DSİ tarafından
EPDK’ya bildirimde bulunulur.
(6) Birinci ve dördüncü fıkra kapsamında şirkete
bildirilen DSİ görüşünde fizibilite raporunda giderilmesi gereken herhangi
bir eksiklik bulunmuyorsa, DSİ ile şirket arasında müracaat tarihinden
itibaren otuz gün içerisinde noter huzurunda Su Kullanım Hakkı Anlaşması
imzalanır.
(7) Su kullanım hakkı anlaşmasının DSİ’den
kaynaklanan sebeplerle öngörülen süre içerisinde imzalanamaması durumunda
şirket DSİ’den herhangi bir hak talebinde bulunamaz.
(8) Şirketin süresi içinde önlisans/üretim lisans
başvurusunda bulunmaması, başvurusunun EPDK tarafından reddedilmesi/iptal
edilmesi/sonlandırılması veya başvurunun yapılmamış sayılması halinde,
başvuruya konu hidroelektrik projesi DSİ tarafından projeye ilişkin
yapılacak değerlendirme neticesine göre DSİ internet sayfasında yeniden
yayımlanarak başvuruya açılır. Bu fıkra kapsamına giren tüzel kişiler,
tekrar ilana çıkarıldığında aynı proje için başvuruda bulunamaz.
(9) EPDK’ya Su Kullanım Hakkı Anlaşması
imzalayabilmeye hak kazanıldığı bildirilen veya Su Kullanım Hakkı Anlaşması
imzalanmış projeler için; Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu kararıyla bu
proje kapsamındaki hak ve yükümlülüklerin Elektrik Piyasası Lisans
Yönetmeliği çerçevesinde başka bir tüzel kişiye devredilmesine onay verilmesi
halinde, müracaatı üzerine onay verilen tüzel kişi ile Su Kullanım Hakkı
Anlaşması imzalanır. Bu fıkra kapsamında Su Kullanım Hakkı Anlaşması
imzalanacak olan projenin, daha önce Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalanmış
olan proje olması halinde, ilk su kullanım hakkı anlaşmasının imzalandığı
tarih, bu Yönetmeliğin EK-1’inin 4 üncü maddesinin son fıkrasına eklenmek
suretiyle Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalanır.
Su
kullanım hakkı anlaşmasına ilişkin hükümler
MADDE 13
– (1) Ek-1’de yer alan tip su kullanım
hakkı anlaşmasında belirtilen hükümler kapsamında imzalanan anlaşmanın bir
örneği yazı ile EPDK’ya gönderilir.
(2) Ek-1’de yer alan su kullanım hakkı anlaşmasına,
projenin özelliğine bağlı olarak özel hükümler eklenebilir.
(3) Başvurulan projenin ortak tesis kullanımının
bulunmaması, depolama tesisi olmaması ve kaynak katkı payı ihtiva etmemesi
durumlarında, Ek-1’de yer alan Su Kullanım Hakkı Anlaşması metninden ilgili
hükümler DSİ tarafından çıkarılır.
(4) Su kullanım hakkı anlaşması, önlisans/lisans süresince
ve önlisansın/lisansın yürürlükte olduğu sürece geçerli olur. Lisans
alınamaması veya alınan lisansın sona ermesi veya iptali halinde Su
Kullanım Hakkı Anlaşması hükümsüz kalır. Lisansın yenilenmesi halinde,
mevcut su kullanım hakkı anlaşması eski hak ve mükellefiyetleri ile
yenilenir. Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamında ÇED gerekli
değildir veya ÇED olumlu kararının herhangi bir şekilde iptal edilmesi
durumunda Su Kullanım Hakkı Anlaşması hükümsüz sayılır. Lisansın sona
ermesi, iptali veya Su Kullanım Hakkı Anlaşmasının feshi hallerinde
inşa/işletme aşamasındaki tesislerin durumuna ilişkin hususlar DSİ ve EPDK
tarafından ayrıca belirlenir.
(5) Su kullanım hakkı anlaşmasının imzalandığı
tarih olarak noter tasdik tarihi esas alınır.
Doğal
hayatın devamı için bırakılacak su ve üzerindeki projeler
MADDE 14
– (1) Şirket, dere yatağının su
alma yeri mansabında doğal hayatın idamesini sağlar ve bu kesimde su
haklarını karşılayacak miktardaki suyu kesintisiz ve dalgalanma yapmadan
yatağa bırakır. Doğal hayat için dere yatağına bırakılacak suyun miktar ve
zamanlaması, kurulacak hidroelektrik enerji üretim tesisleri ile ilgili
şirket tarafından hazırlanarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığından onay
alınacak olan ÇED raporu, Proje Tanıtım Dosyası’nda belirlenir. Ancak,
doğal hayatın devamı için mansaba bırakılacak su miktarı projeye esas
alınan son on yıllık ortalama akımın en az %10’u olması zorunludur. ÇED
raporu sürecinde ekolojik ihtiyaçlar göz önüne alındığında bu miktarın
yeterli olmayacağının belirlenmesi durumunda miktar arttırılır. Belirlenen
bu miktara mansaptaki diğer teessüs etmiş su hakları ayrıca ilave edilecek
ve kesin proje çalışmaları belirlenen toplam bu miktar dikkate alınarak
yapılır. Nehirde son on yıllık ortalama akımın %10’undan daha az akım
olması halinde suyun tamamı doğal hayatın devamı için mansaba bırakılır.
(2) Barajlı projeler kapsamında ÇED raporunda
belirlenen doğal hayatın devamı için bırakılacak su üzerinde ayrı bir
santral kurma imkânının bulunması halinde bu duruma ilişkin şirketin yazılı
talebi üzerine istenecek fizibilite raporunun DSİ tarafından uygun
bulunması halinde buna izin verilir. Bağlantı esasları dâhilinde bu
projenin ilgili kurum/kuruluş tarafından ayrı bir tesis olarak
değerlendirilmesi durumunda bu proje için ayrı Su Kullanım Hakkı Anlaşması
imzalanır. Barajı işleten/işletecek tüzel kişilik ile bu tesisi
işleten/işletecek tüzel kişilik aynı olmak zorundadır.
(3) Ortak tesisi DSİ, HES kısmı özel sektör
tarafından inşa edilen projeler kapsamında doğal hayatın devamı veya diğer
maksatlar için bırakılan/bırakılacak su üzerinde ayrı bir santral kurma
imkânının bulunması halinde, bu santral teknik ve işletme kolaylığı
açısından HES yatırımcısı tarafından aşağıda belirtilen hususlar
çerçevesinde tesis edilir:
a) Yapılacak ilave HES’ten elde edilecek elektrik
üretiminin %50’si aşağıdaki formül çerçevesinde her yıl Ocak ayı içerisinde
DSİ’ye ödenir. Kaynak katkı payı ihtiva eden projelerde ilave HES’ten elde
edilecek elektrik üretimine karşılık gelen bedel, hesaplanan kaynak katkı
payı güncel değerinin (K1) değerini %50 oranında aşması durumunda;
ödemelerde %50 oranı dikkate alınır.
İKP = E x K1x 1/2 x1/100
İKP : İlave hidroelektrik kaynak
katkı payı (TL/yıl)
E : Bu tesis için Türkiye Elektrik
İletim Anonim Şirketi (TEİAŞ) veya ilgili dağıtım şirketinden alınacak
yıllık sisteme verilen enerji üretim miktarı (kWh)
b) Doğal hayat suyu üzerine kurulacak HES’i
işleten/işletecek tüzel kişilik aynı olmak zorundadır. HES’i işleten/işletecek
tüzel kişiliğin bu tesisi kurmak/işletmek istememesi halinde, proje DSİ
internet sitesinde başvuruya açılır.
Su
kullanım hakkı anlaşmasının tadil edilmesi
MADDE 15
– (1) Su kullanım hakkı anlaşması
aşağıdaki durumlarda tadil edilir:
a) İmzalanmış su kullanım hakkı anlaşmasında aşağıdaki
unsurların değişmesi;
1) Kurulu güç,
2) Tesis tipi,
3) Tesisin kurulacağı il,
4) Şirket unvanı.
b) Su kullanım hakkı anlaşmasının herhangi bir
maddesinde sehven hata yapıldığının anlaşılması.
c) Mevzuat değişikliklerinin su kullanım hakkı
anlaşmasının tadil edilmesini gerektirmesi.
(2) Noter huzurunda imzalanan tadil edilmiş su
kullanım hakkı anlaşmasına ilişkin olarak DSİ tarafından EPDK’ya bildirimde
bulunulur.
ÇED ve
mansap su hakları raporu
MADDE 16
– (1) İnşa edilen/edilecek bütün
tesisler ile malzeme ocaklarına ilişkin olarak Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliği kapsamında gerekli olan kararın alınması şirketin
sorumluluğunda olup su kullanım hakkı anlaşması imzalanması öncesi bu
kararların ibraz edilmesi zorunludur.
(2) Şirket, su kullanım hakkı anlaşması
imzalanmadan önce DSİ’ce belirlenen kriterlere göre ekonomik değerlendirmeleri
de içeren Mansap Su Hakları Raporunu ve gerekmesi halinde ekonomik
değerlendirmeleri de içeren Kuyruksuyu Sonrası Su Hakları Raporunu hazırlar
ve DSİ’nin onayına sunar. Mansap Su Hakları Raporu ile Kuyruksuyu Sonrası
Su Hakları Raporları, Şirket tarafından her on yılda bir DSİ’ce belirlenen
kriterlere göre yeniden revize edilerek güncellenir ve DSİ’nin onayını
alır.
(3) İnşa edilen/edilecek bütün tesisler ile malzeme
ocaklarına ilişkin olarak Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
kapsamında gerekli olan kararın alınmasına esas teşkil eden ÇED Raporu veya
Proje Tanıtım Dosyasında verilen taahhütlerin gerçekleştirilmemesi ve
olumsuz sonuçlardan şirket sorumludur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Kot
artırma ve kot kaydırma talepleri
MADDE 17
– (1) Projede izin verilen
kotların değiştirilmesine yönelik teknik gerekçelerden kaynaklı kot artırma
ve kot kaydırma talepleri aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde
değerlendirilecektir;
a) Regülatörlü projelerde (kontrollü ve kontrolsüz)
maksimum su kotu olarak 100 yıllık taşkın su kotu esas alınır ve bu kot
menbadaki (varsa) projenin kuyruksuyu kotunu etkilemeyecek şekilde
belirlenir.
b) Barajlı projelerde maksimum su kotu olarak
maksimum işletme su kotu esas alınır, bu kot kamulaştırma ve varsa içmesuyu
koruma sahasını etkilemeyecek şekilde belirlenir.
c) Su kullanım hakkı anlaşması imzalanmış
projelerde anlaşmanın imzalanmasına esas fizibilite raporu kotları esas
alınacaktır. Ancak geçici kabulden önce şirket tarafından yapılan ilave
çalışmaların sonucu projenin DSİ internet sitesinde başvuruya
açıldığı/uygun bulunduğu kotlardan çeşitli sebeplerle kullanılmayan kısmın
şirket tarafından tekrar kullanılmasının talep edilmesi halinde bu talep;
kotların müsait olması, yeni durumdaki brüt düşünün projenin DSİ internet
sitesinde başvuruya açıldığı formülasyondaki brüt düşüyü aşmaması şartıyla
DSİ tarafından kabul edilebilir. Bu talep kot artışı olarak
değerlendirilmez. Bu bent hükmü bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce
tamamlanmış projelerden bu kapsama girenlere de uygulanır.
ç) Santral koordinatları değişmeden DSİ’den uygun
görüş almak şartıyla; santralın gömülmesi ve yapılacak yatak taraması
neticesinde kuyruk suyu kotunun düşürülmesi ile projenin brüt düşüsünde
meydana gelecek artış kot artışı olarak değerlendirilmez. Ancak DSİ’nin
uygun görüşü alınmadan dere yataklarına müdahalede bulunulamaz. Bu hususta
ilgili mevzuatta belirtilen esaslara uyulur.
(2) Kot artışlarında aşağıdaki formüller
çerçevesinde işlem tesis edilir:
a) Projede hidroelektrik kaynak katkı payı yok ise
uygulanacak formül:
İKP = (H2- H1) / H2 x E x K1 x 1/2 x
1/100
İKP : İlave hidroelektrik kaynak
katkı payı (TL/yıl)
H1 : Tesisin kot değişikliği öncesi
düşüsü (m) (Regülatörlü projelerde; Q100 kotu ile santral kuyruk suyu kotu
arasındaki fark, barajlı/depolamalı projelerde; maksimum işletme su kotu
ile santral kuyruk suyu kotu arasındaki fark)
H2 : Kot değişikliğinden sonraki
düşü (m)
E : Türkiye Elektrik İletim Anonim
Şirketi (TEİAŞ) veya ilgili dağıtım şirketinden alınacak yıllık sisteme
verilen enerji üretim miktarı (kWh)
b) Projede Hidroelektrik Kaynak Katkı Payı var ise
uygulanacak formül:
1) Kaynak Katkı Payı Toplantısı bu Yönetmeliğin
yürürlük tarihinden önce yapılmış projeler için;
KP = [(H2- H1) / H2] x E x K1 x 1/2
x1/100 + (H1 / H2) x KR x E x K1/K2 x1/100
K2= Teklif yılındaki EPDK tarafından
belirlenen Türkiye Ortalama Elektrik Toptan Satış Fiyatı.(Kr.)
KR: Şirket tarafından Toplantıda
DSİ'ye birim kilowattsaat (kWh) başına ödenmesi taahhüt edilen Kuruş/100
2) Kaynak Katkı Payı Toplantısı bu Yönetmeliğin
yürürlük tarihinden sonra yapılan projeler için;
KP = [(H2- H1) / H2] x E x K1 x1/2
x1/100 + (H1 / H2) x T x P x K1/K3
KP : Toplam Hidroelektrik Kaynak
Katkı Payı (TL/yıl)
(3) Aynı su kaynağı üzerinde bulunan ve aralarında
başka proje bulunmayan iki (veya daha fazla) projenin DSİ’nin uygun
görüşüyle birleştirilmesi durumundaki kot artışlarına ilişkin olarak;
a) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce
toplantısı yapılmış birleştirilen projeler kaynak katkı payı ihtiva
ediyorsa birleştirilen yeni proje için belirlenen yeni kaynak katkı payı
değeri göz önüne alınarak uygulanacak formül,
KP = (HX/ HY) x E x K1 x 1/2x1/100 +
[(HY- HX)/ HY] x aY x E x K1/K2 x1/100
aY : Yeni Katkı Payı Değeri Q1: 1
Nolu Tesisin Ortalama Debisi
H1 : 1 Nolu Tesisin Brüt Düşüsü a1:
1 Nolu Tesisin Katkı Payı Değeri
Qn : N Nolu Tesisin Ortalama Debisi
Hn: N Nolu Tesisin Brüt Düşüsü
an : N Nolu Tesisin Katkı Payı
Değeri QY: Yeni Tesisin Ortalama Debisi
HY : Birleştirilen Projenin Brüt
Düşüsü
HX : Proje kapsamına alınan kot
Yukarıdaki formülde verilen (aY)
değerinin hesaplanmasında aşağıdaki formüller kullanılacaktır:
a. 1) HY ≥ H1+…+ Hn ise aY =
[(Q1 xH1xa1)+…+(QnxHnxan)] / [QYx(H1+…+Hn)]
a. 2) HY <H1+…+ Hn ise aY =
[(Q1xH1xa1)+…+(QnxHnxan)] / (QYxHy)
1) Birleştirilen proje için su temin hesaplarının
ilk duruma göre yenilenmiş olması durumunda, ilk durumdaki ayrı projelerin
su temin hesapları da bu değerler ışığında yenilenir ve hesaplamada bu
değerler esas alınır.
2) Birleştirilen projelerden birden fazlasının
katkı payının olması ve bu projelerin katkı payı toplantılarının farklı
yıllarda yapılmış olması durumunda birleştirilen projeler hangi proje
üzerinden devam edecekse, diğerinin teklif değeri devam edecek projenin
teklif yılına güncellenerek formüle yerleştirilir.
b) Projeler kaynak katkı payı ihtiva etmiyorsa
uygulanacak formül:
İKP = (HX/ HY) x E x K1x 1/2 x 1/100
(4) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden sonra
toplantısı yapılmış projeler için birleştirme talebi gelmesi durumunda
talebe ilişkin olarak uygulanacak formül:
KP = (HX/ HY) x E x K1x1/2 x 1/100 +
[(HY- HX)/ HY] x aY x Pt x K
Pt: 11 inci maddede belirtilen esaslar
dâhilinde projelerin birleşmeden önceki kurulu güç toplamı
(5) Birleştirilen projelerde birleştirmeden sonra
kot artış talebinin gelmesi durumunda ikinci fıkrada belirtilen hususlar
çerçevesinde işlem tesis edilir.
(6) DSİ’nin uygun görüş vermesi halinde, projenin
brüt düşüsünü arttırmamak ve proje kotlarının tamamen izin verilen kotlar
dışına çıkarılmaması şartıyla gelen proje kotlarının kaydırılması yönündeki
talepler uygun olarak değerlendirilir. İlk projenin toplam brüt düşüsünü
aşacak şekilde gelen taleplerde ise aşan kısım kot artışı olarak değerlendirilir
ve ikinci fıkra hükümleri çerçevesinde işlem tesis edilir.
(7) Ortaklık yapısı aynı olan şirketlere ait
ardışık projelerin kendi içerisinde kot kaydırma talepleri kot artışı
olarak değerlendirilmez.
(8) Kot artışından kaynaklı olarak yukarıda verilen
formüller çerçevesinde hesaplanacak katkı payı tutarları şirketler ile
imzalanacak su kullanım hakkı anlaşmasına veya ek mukaveleye derç edilecek
özel hükümde belirtilen esaslar dahilinde işletme süresince DSİ’ye ödenir.
Geçici
teminat mektubu ile ilgili esaslar
MADDE 18
– (1) DSİ başvuru esnasında alınan
geçici teminat mektubunun tutarını projenin özelliğine göre beş katına
kadar arttırabilir.
(2) Başvuru esnasında alınan geçici teminat
mektubunun geçerlilik süresi içerisinde su kullanım hakkı anlaşmasının
imzalanamayacağının anlaşılması durumunda teminat mektubunun süresi
uzatılır. Şirket eski geçici teminat mektubunun süresi dolmadan yeni
teminat mektubunu idareye vermek zorundadır.
(3) Geçici teminat mektubunun geçerlilik süresi
içerisinde Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalanmayan projelerde şirketler,
mektup üzerindeki geçerlilik tarihinden otuz gün öncesine kadar en az bir
yıllık süre uzatım yazılarını DSİ’ye sunmak zorundadır. Şirket yükümlülüğünü
yerine getirmediği takdirde DSİ tarafından şirkete mektubun geçerlilik
tarihinden otuz gün önce uyarı yazısı yazılarak mektubun geçerlilik
tarihinden on gün öncesine kadar gereğinin yapılması şirketten istenir.
DSİ’nin talebi yerine getirilmediği takdirde geçici teminat mektubunun
bitim süresinden on gün önce ilgili bankaya yazı yazılarak irat
kaydedilmesi DSİ tarafından istenir.
(4) 6 ncı maddenin dördüncü fıkrası hükümleri
çerçevesinde yapılacak başvurularda geçici teminat mektubu şartı aranmaz.
(5) Başvuruda alınan geçici teminat mektupları DSİ
tarafından uygun görülmesi halinde davet yazısında belirtilmek üzere
hidroelektrik kaynak katkı payı toplantısı için de geçerli olur.
(6) DSİ’ye sunulacak geçici teminat mektubu tutarı,
birden fazla bankadan temin edilen geçici teminat mektupları ile de
sağlanabilir.
(7) Geçici teminat mektubu aşağıdaki hallerde
şirkete iade edilir:
a) Tekli başvurulara ilişkin geçici teminat
mektupları ile birden fazla başvurularda en yüksek teklif veren şirkete ait
geçici teminat mektupları DSİ ile su kullanım hakkı anlaşması imzalanmasını
müteakip yetkililere tutanakla geri verilir.
b) Geçici teminat mektupları, 10 uncu madde
uyarınca yapılacak olan Hidroelektrik Kaynak Katkı Payı Toplantısının
tamamlanmasının ardından, en yüksek teklifi vermiş olan şirket hariç diğer
şirket yetkililerine tutanakla geri verilir.
c) 6 ncı madde kapsamında yapılacak başvurudan
sonra şirketin, başvurusu DSİ internet sitesinde ilan edilmeden
başvurusundan vazgeçmesi veya DSİ tarafından yapılan inceleme neticesinde
şirketin başvurusunun reddedilmesi halinde iade edilir. Şirketin
başvurusuna ilişkin olarak herhangi bir inceleme işlemi tesis edilmemiş ise
yatırılan kontrol ücretleri de iade edilir.
ç) Şirketten kaynaklanmayan bir sebeple projenin
iptal edilmesi durumunda iade edilir.
d) Projeye başvuru yaptıktan sonra projenin
herhangi bir aşamasında ortaya çıkan ve projenin yapılabilirliğini olumsuz
etkileyen duruma ilişkin olarak ayrıca projenin teknik veya ekonomik olarak
yapılabilirliğinin kalmaması sebebiyle veya yapılması halinde çevreye
vereceği ağır tahribattan dolayı şirket tarafından vazgeçme talebi gelmesi
durumunda bu hususlarda şirket tarafından hazırlanacak teknik raporun DSİ
tarafından kabul edilmesi halinde geçici teminat mektubu şirkete iade
edilerek proje başvurusu iptal edilir.
e) Şirketin başvuru esnasında bilgi sahibi
olamayacağı başvuru tarihinden sonra rapora bağlanmış bir proje ile çakışma
veya DSİ tarafından verilen/duyurulan bilgilerin hatalı veya eksik
olmasından kaynaklı bir olumsuzluktan dolayı proje başvurusunun aynı havza
içerisinde revize edilme şansının da olmaması durumunda proje başvurusu
iptal edilerek yatırılan ücretler ve geçici teminat mektubu şirkete iade
edilir.
f) Yeni bir geçici teminat mektubunun sunulması
durumunda mevcut geçici teminat mektubu iade edilir.
(8) Geçici teminat mektubu, bu Yönetmelikte
belirlenen herhangi bir yükümlülüğün şirketler tarafından yerine
getirilmemesi halinde irat kaydedilir.
(9) Her ne surette olursa olsun, idarece alınan
teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
Şirketin
yükümlülükleri ile ilgili esaslar
MADDE 19
– (1) Şirket ilgili mevzuatta
belirtilen yükümlülükler ile aşağıdaki yükümlülüklere uymak zorundadır:
a) DSİ tarafından talep edilen veya DSİ’ye sunulacak
olan bildirim, rapor ve diğer evrakları ilgili mevzuatta düzenlenen usul ve
esaslar ile DSİ tarafından bu konuda yazılan yazılarda belirtilen hususlara
uygun olarak DSİ’ye sunmak.
b) DSİ tarafından ilgili mevzuat çerçevesinde
verilen tüm talimatlara uymak.
c) DSİ tarafından istenen her türlü bilgi ve
belgeyi zamanında, tam ve doğru olarak Kuruma vermek.
ç) Su kullanım hakkı anlaşmasında belirtilen
hükümlere uymak.
d) Su Kullanım Hakkı Anlaşması İmzalanmamış
projelerde, projeyle ilgili geçerli geçici teminat mektubunu DSİ’de
bulundurmak.
e) DSİ’ye ödenmesi gereken ücretleri eksiksiz ve
zamanında yatırmak.
f) Faaliyet alanlarına göre ilgili diğer
mevzuatların gereklerini yerine getirmek.
(2) Şirket, tesislerin yapı denetimi konusunda
18/12/1953 tarihli ve 6200 sayılı Kanunun ek 6 ncı maddesi ve ilgili
mevzuat hükümlerine uymakla yükümlüdür.
Bildirimler
MADDE 20
– (1) DSİ’ce bu Yönetmeliğe göre
yapılacak her türlü tebligat hakkında 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı
Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 21
– (1) 26/6/2003 tarihli ve 25150
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasasında Üretim Faaliyetinde
Bulunmak Üzere Su Kullanım Hakkı Anlaşması İmzalanmasına İlişkin Usul ve
Esaslar Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Mevcut su
kullanım hakkı anlaşmaları
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 4628 sayılı Elektrik
Piyasası Kanunu kapsamında tanımlanan mevcut sözleşmeler arasında yer alan
ve işletmede bulunan hidroelektrik üretim tesislerini işleten tüzel
kişilerin, imzalamış oldukları mevcut Su Kullanım Hakkı Anlaşmaları
EPDK’dan lisans almaları şartıyla üretim lisansı süresince geçerlidir.
(2) Mevcut sözleşmeleri çerçevesinde faaliyet
gösteren ve DSİ katılım payları tarife yoluyla TETAŞ tarafından ödenen
işletmedeki yap-işlet-devret modeli hidroelektrik santrallerin
sözleşmelerinde ABD Doları cinsinden yer alan DSİ enerji katılım payları,
sözleşmede yer aldığı miktarda ödeme tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası döviz kuru üzerinden her işletme yılının sonunda DSİ’ye ödenir.
(3) Yap işlet devret modeli kapsamında elektrik
enerjisi üretimi faaliyeti gösteren şirketlerin ortak tesislere ait enerji
payı yatırım bedeli geri ödemesi her işletme yılının sonunda yapılır.
Mevcut Su Kullanım Hakkı Anlaşmasında belirtilen ödeme süresi aynı kalır.
Ancak bakiye para miktarı için Yİ-ÜFE uygulanır.
(4) Otoprodüktör ve otoprodüktör grubu şirketlerin
mevcut Su Kullanım Anlaşmalarındaki ortak tesislere ait enerji payı yatırım
bedeli geri ödemesine ilişkin hükümler, şirketlerin talebi halinde, bu
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde tadil edilir.
(5) Mevcut sözleşmeler kapsamındaki üretim
tesisleri için ilgili tüzel kişilere EPDK tarafından ilgili mevzuat
kapsamında resen lisans verilmesi halinde, mevcut sözleşmelerindeki hak ve
yükümlülüklerle ve sözleşme süresi ile sınırlı olmak kaydıyla su kullanım
hakkı anlaşmaları bu Yönetmelik çerçevesinde yenilenir.
Taşınmazların
EÜAŞ’ye devri
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 6200 sayılı Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun ek 1 inci
maddesi çerçevesinde; DSİ tarafından inşa edilmiş, işletmeye alınmış ve
işletmeye alınacak hidroelektrik üretim tesisleri için Su Kullanım Hakkı
Anlaşmasına ilişkin hükümler, bu tesislerin enerji üretimiyle ilgili
kısımları ve bunların mütemmim cüzleri olan taşınmazların EÜAŞ’ye devir
işlemlerine ait usul ve esasları belirleyen ilgili mevzuat hükümlerine göre
düzenlenir. Bu kapsama girmeyen ve EÜAŞ tarafından işletilmekte olan üretim
tesisleri için imzalanacak su kullanım hakkı anlaşmaları da bu maddede
belirtilen hükümlere göre imzalanır.
Müracaat
süresini geçiren şirketler
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikle
yürürlükten kaldırılan yönetmeliğin 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasının
(i) bendi kapsamında DSİ’ye süresi içerisinde müracaat etmemiş şirketlerin
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altmış gün içerisinde
DSİ’ye müracaat etmeleri halinde işlemler kaldığı yerden devam eder.
Teminat
ve hizmet bedelleri
GEÇİCİ
MADDE 4 – (1) 6446 sayılı Elektrik
Piyasası Kanununun geçici 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca mevcut
üretim veya otoprodüktör lisanslarını ya da lisans başvurularını
sonlandırmak için EPDK’ya başvuru yapan şirketlerden başvurusu uygun
bulunanların EPDK tarafından DSİ’ye bildirilmesi durumunda şirketlerin
varsa DSİ’deki geçici teminat mektupları iade edilir.
(2) Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinin geçici
8 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi ve üçüncü fıkrası uyarınca
başvurusu EPDK tarafından reddedilen şirketlerin varsa DSİ’deki geçici
teminat mektupları irat kaydedilmeyerek iade edilir.
(3) Birinci fıkrada belirtilen projelerin DSİ veya
mülga EİE tarafından geliştirilen projeler olması durumunda bu projelere
başvuru esnasında projenin özelliğine göre şirketlerden alınan taahhütname
çerçevesinde şirketler tarafından DSİ veya mülga EİE’ye ödenmesi gereken
hizmet bedellerinin ödenmiş kısımlarının dışında kalan kısmı tahsil
edilmez, ödenen hizmet bedelleri iade edilmez.
(4) DSİ’ye başvurusu yapılmış ve bu Yönetmeliğin
yürürlük tarihinden önce su kullanım hakkı anlaşması imzalanmamış proje
başvurularını sonlandırmak isteyen şirketler bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihi takip eden altmış gün içerisinde DSİ’ye başvurmaları
halinde, DSİ’ce uygun bulunan başvurular sonlandırılarak teminatları iade
edilir.
Mansap ve
kuyruksuyu sonrası su hakları raporu
GEÇİCİ
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce işletmeye açılmış bulunan HES tesisleri
için Mansap Su Hakları Raporu olan şirketler bu rapora ek olarak gerektiği tespit
edilen ve ekonomik değerlendirmeleri de içeren Kuyruksuyu Sonrası Su
Hakları Raporunu hazırlar ve DSİ’nin onayına sunar.
(2) Şirketler, bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden
önce işletmeye açılmış Mansap Su Hakları Raporu ve gerektiği tespit edilen
ancak Kuyruksuyu Sonrası Su Hakları Raporu bulunmayan HES tesisleri için
oniki ay içinde bu raporları hazırlar ve DSİ’nin onayına sunar. Bu sürenin
yeterli olmaması halinde DSİ tarafından şirkete ek süre verilebilir.
Atıl
hidroelektrik santralleri
GEÇİCİ
MADDE 6 – (1) 6446 sayılı Elektrik
Piyasası Kanununun geçici 15 inci maddesine göre Kanunda öngörülen süre
içerisinde başvuruda bulunan hak sahiplerine ait işlemler bu Yönetmelik
hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Taahhütlerin
ödenmesi
GEÇİCİ
MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelikle
yürürlükten kaldırılan yönetmeliğin EK-5'indeki taahhütnamenin 5 inci
maddesinde belirtilen ödemeyi, ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir kararından
sonra ödemesi gereken şirketler, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren otuz gün içerisinde Kuruma yazılı müracaat etmeleri halinde,
haklarında bu Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılır. Başvuruda bulunan
şirketlerin, başvuruyu yaptıkları tarihe kadar yapmış oldukları ödemeler
hariç olmak üzere kalan borç dikkate alınarak düzenlenecek yeni taahhütname
hükümlerine göre işlem tesis edilir.
Yürürlük
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Devlet Su İşleri Genel Müdürü yürütür.
Ekler için tıklayınız
|