Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesinden:
ANKARA SOSYAL BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ
EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesine bağlı
Enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretime ve sınavlara ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Ankara Sosyal
Bilimler Üniversitesine bağlı Enstitüler tarafından yürütülen lisansüstü
programlara öğrenci kabul, kayıt, bu programlarda yürütülecek eğitim,
öğretim, araştırma, uygulama ve sınavlara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitime
Geçiş Sınavını,
b) Dinleyici: Öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarını,
c) Diploma eki: Diplomaya ek olarak verilen ve
diploma sahibinin aldığı eğitimin yapısını, düzeyini, içeriğini ve
statüsünü belirli standartlar çerçevesinde tanımlayan, uluslararası
şeffaflığı ve eğitim sonucunda kazanılan niteliklerin ulusal/uluslararası
düzeyde tanınırlığını arttırmayı amaçlayan belgeyi,
ç) Enstitü: Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesine
bağlı lisansüstü eğitim-öğretim yapan Enstitüleri,
d) Enstitü Yönetim Kurulu: Ankara Sosyal Bilimler
Üniversitesinde lisansüstü eğitim ve öğretim yapan ilgili Enstitünün
yönetim kurulunu,
e) Kredi: Öğrencilerin ders yükü dikkate alınarak
belirlenen Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) çerçevesinde hesaplanan
kredileri,
f) Senato: Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi
Senatosunu,
g) Üniversite: Ankara Sosyal Bilimler
Üniversitesini,
ğ) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Eğitim-Öğretim ile İlgili Genel Esaslar
Lisansüstü
eğitim
MADDE 5 – (1) Lisansüstü eğitim; tezli ve tezsiz yüksek
lisans ile doktora programlarından oluşur.
(2) Yeni bir lisansüstü program, anabilim dalı
başkanlığının önerisi, ilgili Enstitü Yönetim Kurulunun uygun görüşü,
Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile açılır.
(3) Bölüm veya anabilim dalından farklı ad taşıyan,
disiplinler arası bir lisansüstü diploma programı açılabilir. İlgili
anabilim dalı başkanlarından biri ilgili Enstitü Müdürü tarafından bu
programı yürütmek üzere görevlendirilir.
(4) Lisansüstü programların müfredatı,
kontenjanları, başvurma koşulları, son başvuru tarihi, istenilen belgeler
ve diğer hususlar Senato tarafından belirlenir ve ilgili Enstitü tarafından
duyurulur.
(5) Lisansüstü eğitim ve öğretim yapmak üzere yurt
içi ve yurt dışı yükseköğretim kurumları ile ortak lisansüstü programlar
açılabilir. Bu programların uygulanmasına ilişkin esaslar ilgili mevzuat
çerçevesinde Senato tarafından belirlenir.
Dönemler
MADDE 6 – (1) Bir eğitim-öğretim yılı en çok üç dönemden
oluşur. Her bir lisansüstü programın kaç dönem olacağı, bunların süresi ve
şekli, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi, ilgili Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ve Senato onayıyla belirlenir.
Dersler
MADDE 7 – (1) Lisansüstü programlardaki dersler zorunlu ve
seçmeli olmak üzere iki gruba ayrılır.
(2) Lisansüstü programlarda müfredat ilgili
anabilim dalı başkanlığının önerisi, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı
ve Senato onayı ile belirlenir.
(3) Lisansüstü programlarda her bir dönemde
açılacak dersler, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve ilgili
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile belirlenir.
(4) Dönem için belirlenen toplam hafta sayısından
daha kısa süreli dersler açılabilir. Ancak bu derslerin toplam saatleri
dersin kredisinde belirtilen süreden daha kısa tutulamaz. Hangi derslerin
bu kapsamda açılabileceği ve bu derslerin yürütülmesinde uyulacak usul ve
esaslar Senato tarafından belirlenir.
Kredi
değerleri
MADDE 8 – (1) Bir kredi değeri, öğrenci çalışma saati esas
alınarak Senato tarafından belirlenir.
(2) Bir dönemde dönemlik kredi yükünün üçte biri
oranında fazla kredi alınabilir.
Öğretim
dili
MADDE 9 – (1) Lisansüstü programların öğretim dili
İngilizcedir. Diploma programlarında Senato kararıyla İngilizce dışındaki
dillerde de dersler açılabilir.
(2) İlgili anabilim dalı başkanlığının önerisi,
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ve Senato onayıyla İngilizce dışındaki
dillerde de tez yazılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Lisansüstü Programlara Başvuru Koşulları
Tezli
yüksek lisans başvuru koşulları
MADDE 10
– (1) Tezli yüksek lisans
programlarına başvuracak adayların,
a) Türkiye’de bir lisans programından ya da
Yükseköğretim Kurulu tarafından denkliği kabul edilen yurt dışı bir lisans
programından mezun veya mezun durumunda son sınıf öğrencisi olmaları,
b) İlgili program için Akademik Personel ve
Lisansüstü Eğitime Geçiş Sınavından (ALES) Senato tarafından belirlenen
puanı veya denkliği kabul edilen uluslararası geçerliliği olan bir sınavdan
eşdeğer bir puan almış olmaları,
c) Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavının
(YDS) İngilizce alanından en az 55 veya denkliği Ölçme, Seçme ve
Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından kabul edilen bir İngilizce dil
sınavından eşdeğer puan almış olmaları,
ç) Lisans genel not ortalamalarının 4.00 üzerinden
en az 2.50 olması,
d) Senato tarafından ilgili program için belirlenen
diğer koşulları sağlamış olmaları,
gerekir.
(2) İlgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile bu maddenin birinci fıkrasının
(b), (c) ve (ç) bentlerinde istenilen puanlar yükseltilebilir.
Tezsiz
yüksek lisans başvuru koşulları
MADDE 11
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programına başvuracak adayların Türkiye’de bir lisans programından ya da
Yükseköğretim Kurulu tarafından denkliği kabul edilen yurt dışı bir lisans
programından mezun veya mezun durumunda son sınıf öğrencisi olmaları
gerekir.
Doktora
programı başvuru koşulları
MADDE 12
– (1) Doktora programına
başvuracak adayların,
a) Türkiye’de bir yüksek lisans programından ya da
Yükseköğretim Kurulu tarafından denkliği kabul edilen yurt dışı bir yüksek
lisans programından mezun veya mezun durumunda son sınıf öğrencisi
olmaları,
b) Senato tarafından ALES’ten ilgili program için
belirlenen puanı veya denkliği kabul edilen uluslararası geçerliliği olan
bir sınavdan eşdeğer bir puan almaları,
c) YDS İngilizce alanından en az 55 veya denkliği
ÖSYM tarafından kabul edilen bir İngilizce dil sınavından eşdeğer puan
almış olmaları,
ç) Yüksek lisans genel not ortalamalarının 4.00
üzerinden en az 3.00 olması,
d) Senato tarafından ilgili program için belirlenen
diğer koşulları sağlamış olmaları,
gerekir.
(2) İlgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile bu maddenin birinci fıkrasının
(b), (c) ve (ç) bentlerinde istenilen puanlar yükseltilebilir.
Bütünleşik
doktora programı başvuru koşulları
MADDE 13
– (1) Bütünleşik doktora
programlarına başvuracak adayların,
a) Türkiye’de bir lisans programından ya da
Yükseköğretim Kurulu tarafından denkliği kabul edilen yurt dışı bir lisans
programından mezun veya mezun durumunda son sınıf öğrencisi olmaları,
b) Senato tarafından ALES’ten ilgili program için
belirlenen puanı veya denkliği kabul edilen uluslararası geçerliliği olan
bir sınavdan eşdeğer bir puan almış olmaları,
c) YDS İngilizce alanından en az 55 veya denkliği
ÖSYM tarafından kabul edilen bir İngilizce dil sınavından eşdeğer puan
almış olmaları,
ç) Lisans genel not ortalamalarının 4.00 üzerinden
en az 3.00 olması,
d) Senato tarafından ilgili program için belirlenen
diğer koşulları sağlamış olmaları,
gerekir.
(2) İlgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile bu maddenin birinci fıkrasının
(b), (c) ve (ç) bentlerinde istenilen puanlar yükseltilebilir.
Yabancı
öğrenci başvuru koşulları
MADDE 14
– (1) Yabancı uyruklu adaylar ve
yurt dışında ikamet eden Türk vatandaşlarının lisansüstü programlara
kabulüne ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir.
Özel
öğrencilik ve misafir öğrencilik
MADDE 15
– (1) Yükseköğretim kurumu mezunu
veya öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyenler,
dersi veren öğretim elemanının uygun görüşü, ilgili anabilim dalı
başkanlığının teklifi ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile lisansüstü
derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir.
(2) Bir başka yükseköğretim kurumunda kayıtlı
öğrenciler, anabilim dalı başkanlığı tarafından öngörülen şartları
taşımaları halinde, anabilim dalı başkanlığı önerisi ve ilgili Enstitü
Yönetim Kurulu kararı ile lisansüstü derslere misafir öğrenci olarak kabul
edilebilir.
(3) Özel veya misafir öğrenci statüsünde ders
alanlar öğrencilik haklarından yararlanamaz. Bu öğrencilere diploma veya
sertifika verilmez; ancak, kayıtlı oldukları dersleri ve aldıkları notları
gösteren bir belge verilir.
(4) Özel öğrenciler ilgili lisansüstü programın
toplam kredisinin üçte birinden fazlasını alamazlar.
(5) Özel ve misafir öğrencilerin kontenjan ve
başvuru şartları Senato tarafından belirlenir.
Yatay
geçiş
MADDE 16
– (1) Başka bir anabilim dalında
veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir
dönemi tamamlamış olan başarılı ve ilgili programın kabul şartlarını
taşıyan öğrenciler, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul
edilebilir.
(2) Yatay geçiş başvuru süreci ve kontenjanları
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ve Senato onayıyla belirlenir.
Değişim
programları
MADDE 17
– (1) İkili anlaşmalar
çerçevesinde öğrenci değişim ve staj programları uygulanabilir. Öğrenciler
değişim programları çerçevesinde, bir veya iki dönem yurt içindeki veya
yurt dışındaki üniversitelere gönderilebilir, bu üniversitelerden öğrenci
kabul edilebilir.
(2) İkili anlaşmalar çerçevesinde öğrenim gören
öğrencilerin ders seçimi ve eşleştirilmesi ile not intibakları, ilgili
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından yapılır.
(3) Değişim programlarının yürütülme şekli Senato
tarafından belirlenir.
(4) İkili anlaşmalar çerçevesinde çift diploma ve
ortak diploma programı yürüten bölümlerdeki öğrencilerin ilgili
üniversitelerden aldıkları notlar, Senato tarafından belirlenen ilkeler
çerçevesinde not durum belgesine işlenir.
(5) İkili anlaşmalar çerçevesinde Üniversiteye gelen
öğrencilerin işlemleri; ikili anlaşma ve ilgili mevzuat hükümlerine göre
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuruların Değerlendirilmesi ve Hazırlık
Programları
Ön
değerlendirme
MADDE 18
– (1) Programlara yapılan
başvuruların ilan edilen kontenjanın üç katından fazla olması halinde,
yapılacak giriş sınavına çağrılacak adayların belirlenmesi için tüm adaylar
ön değerlendirmeye tabi tutulur.
(2) ALES puanının veya denkliği kabul edilen
uluslararası geçerliliği olan bir sınavdan alınan puanın % 60’ı ve
adayların mezuniyet not ortalamasının % 40’ı dikkate alınarak yapılacak
sıralamaya göre kontenjanın üç katı kadar aday giriş sınavına çağrılır.
Sıralamada, ondalık sayılarda virgülden sonraki üç basamak dikkate alınır.
Sıralamaya göre son sırada aynı puana sahip birden fazla adayın olması
halinde bu adayların tamamı giriş sınavına çağrılır.
Genel
değerlendirme
MADDE 19
– (1) Adayların değerlendirilmesi
sınav jürileri tarafından yapılır. Sınav jürisi anabilim dalı başkanlığınca
önerilen ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla belirlenen en az üç
asıl, iki yedek öğretim üyesinden oluşur. Bir anabilim dalı başkanlığınca
yürütülen farklı lisansüstü programlar için ayrı jüriler oluşturulabilir.
(2) Yüksek lisans ve doktora programına öğrenci
kabulünde, adayların genel başarı notu,
a) ALES puanı veya denkliği kabul edilen
uluslararası geçerliliği olan bir sınavdan alınan puanın % 50'si,
b) Lisans ve/veya yüksek lisans not ortalamasının %
20'si,
c) Mülakat ve/veya yazılı sınav tam notu üzerinden
alınan puanın % 30'u,
alınarak hesaplanır.
(3) Genel başarı notundan tam notun en az % 65'ini
sağlayan adaylar başarılı kabul edilirler. Başarılı adayların kendi içinde
sıralaması, sınav jürisi tarafından genel başarı notuna göre yapılır. Genel
başarı notunun eşitliği halinde ikinci fıkranın (c) bendindeki sınav notu
dikkate alınır.
(4) Anabilim dalı başkanlığı, jüri sınav
sonuçlarına göre başarılı adaylar arasından kontenjan sayısı kadar asıl ve
kontenjanın yarısı kadar yedek adayı ilgili Enstitü Yönetim Kuruluna
bildirir, liste Kurul kararı ile kesinleşir. Sonuçlar, ilgili Enstitü
tarafından ilan edilir.
(5) Başarılı aday sayısı Senato tarafından
belirlenen sayının altında olursa, o dönem program açılmaz, adayların
öğrenci kaydı yapılmaz; kazanan adaylar açılacak ilk programa giriş
sınavında başarılı sayılır.
Yabancı
dil hazırlık programı ve muafiyet
MADDE 20
– (1) Lisansüstü programlara kabul
edilen öğrencilerin programa başlayabilmek için Üniversite tarafından
yapılan İngilizce dil sınavında Senato tarafından belirlenen ölçüde başarı
göstermeleri ya da eşdeğerliği kabul edilen uluslararası bir İngilizce dil
sınavından eşdeğer bir puan almış olmaları gerekir.
(2) Senato tarafından eşdeğerliği belirlenen
uluslararası dil sınavı puanlarının geçerlik süresi, adayın sınava girdiği
tarihten itibaren iki yıldır. Lisansüstü programa başvurulan tarihte
geçerlik süresinin dolmamış olması gerekir. Başvuru tarihinde geçerli olan
belge programa kayıt tarihinde de geçerli sayılır.
(3) Yabancı dil hazırlık programı en fazla bir
akademik yıldır.
(4) Yabancı dil hazırlık programının sonunda başarı
gösteremeyen öğrenciler, başvurdukları programa kayıt yaptıramazlar.
Bilimsel
hazırlık programı
MADDE 21
– (1) Kabul edildikleri programdan
farklı bir lisans ya da yüksek lisans programından ve/veya farklı bir
yükseköğretim kurumundan mezun adaylara, ilgili anabilim dalı başkanlığının
uygun görmesi durumunda eksikliklerini gidermek amacıyla Bilimsel Hazırlık
Programı uygulanabilir.
(2) Bilimsel Hazırlık Programında geçirilecek süre
en çok bir takvim yılıdır. Bu programda geçirilen süre, bu Yönetmelikte
belirtilen yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dâhil edilmez.
(3) Bilimsel Hazırlık Programında alınması zorunlu
dersler, ilgili lisansüstü programı tamamlamak için gerekli görülen
derslerin yerine geçmez.
(4) Bilimsel Hazırlık Programındaki bir öğrenci,
bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile lisansüstü programın
derslerini de alabilir.
(5) Bilimsel Hazırlık Programının süresi, alınacak
derslerin toplam kredi miktarı ve benzer diğer konular Senato tarafından
belirlenir.
(6) Bilimsel Hazırlık Programında bir dersten
başarılı sayılmak için alınması gereken en düşük not CB’dir.
(7) Bilimsel Hazırlık Programını başarıyla
tamamlayamayan öğrenciler, lisansüstü programa kayıt yaptıramazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kayıt İşlemleri ve Dersler
İlk kayıt
MADDE 22
– (1) İlk kayıtlar, Senato
tarafından ilan edilen akademik takvimde belirtilen günlerde yapılır. Kabul
edilen adaylar, ilgili Enstitü Yönetim Kurulunca istenen belgeleri,
akademik takvimde belirtilen kayıt süresi içinde ilgili Enstitüye teslim
ederek kesin kayıtlarını yaptırırlar. Süresi içinde kesin kaydını
yaptırmayan adaylar kayıt haklarını kaybederler. Bu adayların yerine,
başarılı bulunan yedek adaylar genel başarı değerlendirme sırası esas alınarak
kabul edilir. Kayıt için istenen belgelerin aslı veya ilgili Enstitü
tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil
kaydına ilişkin olarak adayın beyanına dayanarak işlem yapılır. Başvuruda
istenen belgeler kayıtta yeniden istenmez. Gerçeğe aykırı beyana ve/veya
sahte veya tahrif edilmiş belgeye dayalı olarak kesin kayıt yaptıranların
kayıtları, programa kayıt tarihi itibarıyla iptal edilir.
(2) Kayıtların hangi yolla (şahsen, posta yoluyla
veya elektronik ortamda) yapılacağı ilgili Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından belirlenir.
(3) Kayıt yaptıran her öğrenciye dönem başında
anabilim dalı başkanlığı tarafından bir ders danışmanı atanır. Öğrenciye
tez danışmanı atandığında ders danışmanının görevi sona erer.
Kayıt
yenileme ve kayıt dondurma
MADDE 23
– (1) Öğrencilerin bulundukları
programdan mezun oluncaya kadar her dönem başında ilan edilen şekilde ve
sürede kayıt yenilemeleri gerekir.
(2) Öğrencinin başvurusu ve ilgili Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ile öğrenim süresi boyunca, yüksek lisans öğrencileri en
fazla iki dönem, doktora öğrencileri ise en fazla dört dönem kayıt
dondurabilir. Kayıt dondurma başvuruları dönem başında ve kayıt yenileme
dönemi içerisinde yapılır. Kaydı dondurulan öğrencinin o dönemi, öğrenim
süresine dâhil edilmez.
Kayıt
sildirme
MADDE 24
– (1) Öğrenciler istedikleri
takdirde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına başvurarak kayıtlarını sildirebilirler.
(2) Üniversiteden kaydını sildiren veya disiplin
cezası nedeniyle Üniversite ile ilişiği kesilen öğrencilerin diplomalarını
veya dosyalarındaki kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için Üniversite
tarafından belirlenen kayıt sildirme işlemlerini yapmaları ve mali
yükümlülükleri yerine getirmeleri zorunludur.
(3) Kayıt
sildiren öğrencilerden tekrar öğrenimlerine dönmek isteyenler, ilgili
programa yeniden başvuru yaparlar. Bu başvuru, ilgili anabilim dalı
başkanlığı tarafından lisansüstü programlara başvuru ve kabul koşulları
çerçevesinde değerlendirilir.
Ders alma
ve bırakma
MADDE 25
– (1) Öğrenciler, akademik takvimde belirtilen
tarihler arasında ders kaydı yaptırmak zorundadırlar.
(2) Dersler, ders danışmanı onayı ile seçilir.
(3) Öğrencinin diğer yükseköğretim kurumlarında
verilmekte olan dersleri almaları öğrenci danışmanının gerekçeli önerisi ve
anabilim dalı başkanlığının teklifi üzerine ilgili Enstitü Yönetim
Kurulunca kararlaştırılır.
(4) Lisansüstü programlara kabul edilen
öğrencilerin,
a) Başka lisansüstü programlardan aldıkları
dersleri,
b) Başka bir yükseköğrenim kurumundan daha önce
tamamladıkları ancak başka bir dereceye sayılmamış dersleri,
c) Özel öğrenci olarak Ankara Sosyal Bilimler
Üniversitesinden aldıkları ve başarılı oldukları lisansüstü dersleri,
ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kayıt oldukları programın ders
yükümlülüklerine sayılabilir.
(5) Bu maddenin dördüncü fıkrası kapsamında
saydırılabilecek derslerin kredi toplamı, öğrencinin öğrenim gördüğü
programda tamamlamak zorunda olduğu asgari ders kredisinin üçte birini
geçemez.
(6) Dönem başında kayıt yaptıran öğrenciler, ancak
akademik takvimde belirtilen günlerde ders ekleme ve silme işlemleri
yapabilirler.
Devam
zorunluluğu
MADDE 26
– (1) Programlarda derslere ve
uygulamalara devam zorunludur. Derslere ve uygulamalara devam esasları
Senato tarafından belirlenir.
(2) Öğrencilerin devam durumları dersin öğretim
elemanı tarafından izlenir. Devam şartlarını yerine getirmeyen öğrenciye NA
notu verilir.
ALTINCI BÖLÜM
Sınavlar ve Değerlendirme Esasları
Sınavlar
MADDE 27
– (1) Her derste yazılı sınav,
proje teslimi, ödev teslimi, sözlü sunum gibi en az bir ara değerlendirme
ve bir de dönem sonu değerlendirmesi yapılır.
(2) Sınavlar her yıl akademik takvimde ilan edilen
zaman aralığında yapılır.
(3) Sınavlara ilişkin esaslar ilgili Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(4) Lisansüstü programlara kayıtlı öğrencilerin,
bir dersin dönem sonu değerlendirmesine alınabilmesi için öğretim elemanı
tarafından hazırlanan ders planında belirlediği koşulları yerine
getirmeleri zorunludur. Öğretim elemanı, ders planını ilk derste
öğrencilerle paylaşır.
(5) Öğrencilere kayıtlı oldukları dönem sonunda her
ders için bir harf notu verilir.
(6) Not ortalaması hesaplarına katılan harf
notlarının katsayısı ve puanı aşağıda belirtilmiştir:
a)
Puanlar Notlar Katsayılar
90-100 AA 4,00
85-89 BA 3,50
80-84 BB 3,00
75-79 CB 2,50
70-74 CC 2,00
65-69 DC 1,50
60-64 DD 1,00
50-59 FD 0,50
0-49 FF 0,00
b) NA notu, derse devam yükümlülüklerini veya ders
uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmeyen ve dönem içi akademik
değerlendirmelere katılmayan öğrencilere verilir. NA notu, not ortalamaları
hesabında FF notu işlemi görür.
(7) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda
belirtilmiştir.
a) S: Tez çalışmasını başarıyla tamamlayan
öğrencilere verilir.
b) U: Tez çalışmasında başarısız olan öğrencilere
verilir.
c) P: Doktora yeterlilik sınavında başarılı olan
öğrencilere verilir.
ç) F: Doktora yeterlilik sınavında başarısız olan
öğrencilere verilir.
d) PR: Tez çalışmalarını başarıyla sürdürmekte
olduğuna karar verilen öğrencilere verilir.
e) PX: Tez çalışmalarını başarıyla sürdüremediğine
karar verilen öğrencilere verilir.
f) EX: Müfredatta yer alan bazı derslerden muaf
olan öğrencilere verilir. Ders muafiyeti ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
g) I: Dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği
geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem sonunda
tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem notlarının son veriliş
tarihinden itibaren iki hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak,
özel durumlarda bu süreyi aşan harf notuna çevrilme işlemlerinin bir
sonraki dönem kayıtlarının başlama tarihinden en az iki hafta öncesine kadar
yapılması gerekir. Özel durumlarda bu işlemler, dersin verildiği ana bilim
dalının önerisi üzerine, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu
kendiliğinden FF notuna dönüşür.
ğ) NC: Öğrencinin alıp tamamladığı fakat genel not
ortalamaları hesabına katılmayan dersler için verilir.
(8) Notlarla ilgili herhangi bir maddi hata, dersi
veren öğretim elemanının başvurusu ile dönem notlarının son veriliş
tarihinden itibaren bir hafta içinde, ana bilim dalının onayı üzerine
Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından düzeltilir. Bu süreyi aşan
durumlarda maddi hata düzeltme işlemleri, dersin verildiği ana bilim
dalının önerisi üzerine, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile bir
sonraki dönemin kayıtlarının başlama tarihinden en az iki hafta öncesine
kadar yapılır.
Derste
başarı ve ders tekrarı
MADDE 28
– (1) Öğrencilerin bir dersten
başarılı sayılabilmesi için o dersten yüksek lisans programlarında en az
CB; doktora programlarında ise en az BB notu almaları gerekir.
(2) Bir dersten başarısız notu alan veya bir dersi
müfredatta belirtilen dönemde almayan ya da alamayan öğrenciler, bu dersi
açıldığı ilk dönemde almak zorundadırlar. Tekrarlanacak seçmeli derslerin
yerine müfredat çerçevesinde akademik danışman tarafından uygun bulunan
aynı kredi değerinde başka dersler alınabilir.
(3) Öğrenciler, genel not ortalamalarını yükseltmek
amacıyla başarılı oldukları dersleri dersi veren öğretim elemanının onayı
ile tekrarlayabilirler. Tekrarlanan derste önceki not ne olursa olsun,
alınan son not geçerlidir.
Dönem
sonu ve genel not ortalaması
MADDE 29
– (1) Öğrencilerin her dönem
sonunda dönem sonu not ortalaması ile genel not ortalaması hesaplanır ve
buna göre başarı durumları belirlenir.
(2) Bir dersten kazanılan toplam kredi, o dersin
kredi değeri ile dönem sonunda alınan harf notuna karşılık gelen katsayının
çarpımı ile elde edilir.
(3) Dönem not ortalaması, öğrencinin ilgili dönemde
kayıtlı olduğu tüm derslerden kazandığı toplam kredinin, bu derslerin kredi
değerlerinin toplamına bölünmesiyle hesaplanır.
(4) Genel not ortalaması, öğrencinin ilgili dönem
de dâhil olmak üzere, o zamana kadar almış olduğu tüm derslerden kazandığı
toplam kredinin, bu derslerin kredi değerlerinin toplamına bölünmesiyle
hesaplanır.
(5) Hesaplamalarda elde edilen ortalamalar,
virgülden sonra iki hane olacak şekilde yuvarlanarak ifade edilir.
Yuvarlama işleminde, üçüncü hane beşten küçükse ikinci hane değişmez; beş
veya beşten büyükse, ikinci hanenin değeri bir artırılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Diploma Programları
Tezli
yüksek lisans
MADDE 30
– (1) Tezli yüksek lisans
programının amacı, öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme,
bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.
(2) Tezli yüksek lisans programının kaç kredi
olacağı, 90 krediden az 120 krediden çok olmamak kaydıyla Senato tarafından
belirlenir. Program en az yedi ders, seminer dersi ve uzmanlık alan dersi
ile en az 30 kredilik tez çalışmasından oluşur.
(3) Her öğrenci yüksek lisans programına kayıt
yaptırdıktan sonra, üçüncü dönem başından itibaren tez danışmanı adına
açılan uzmanlık alan dersine kayıt yaptırır.
(4) Öğrenciler anabilim dalı başkanlığının önerisi
ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kendi programları dışında
dersler seçebilir. Bu derslerin toplam kredisi programın toplam kredisinin
üçte birinden fazla olamaz.
(5) Bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi için
ağırlıklı genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,75 olması gerekir.
(6) Bütün tezli yüksek lisans öğrencileri, yüksek
lisans tez çalışmasına en geç üçüncü dönemin başından itibaren her dönem
kayıt yaptırırlar.
(7) Tezli yüksek lisans programını tamamlama süresi
asgari üç dönem, azami üç yıldır.
(8) Tezli yüksek lisans programını azami üç yıl
içinde başarıyla tamamlayamayanlar 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde
belirtilen koşullara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim
ücretini ödemek koşuluyla öğrenimine devam etmek üzere kayıt yaptırabilir.
Bu durumda ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere
tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam
eder.
Tez
danışmanı
MADDE 31
– (1) Öğrenci, en geç ikinci
dönemin başına kadar tez danışmanını belirler. Öğrencinin belirlediği tez
danışmanı, yüksek lisans programına kayıt yaptırmasından sonra en geç
ikinci dönem sonuna kadar anabilim dalı başkanlığının önerisi ve ilgili
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir.
(2) Danışmanın görev tanımı ve sorumlulukları
Senato tarafından belirlenir.
(3) Tez danışmanları, öğretim üyeleri veya Senato
tarafından belirlenen niteliklere sahip öğretim görevlileri olabilir. Tez
danışmanı başka bir anabilim dalından veya Üniversite dışından olabilir. Bu
durumda ikinci tez danışmanı ilgili anabilim dalından olmak zorundadır.
Tez
konusunun belirlenmesi
MADDE 32 – (1) Tez danışmanının kabul ettiği yüksek lisans
tez konusu en geç ikinci dönemin sonuna kadar anabilim dalı başkanlığı
onayıyla ilgili Enstitüye bildirilir ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla kesinleşir.
(2) Tez konusu üzerinde daha sonra gerçekleştirilmesi
istenen değişiklikler tez danışmanının önerisi, anabilim dalı başkanlığı
onayı ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile yapılabilir.
(3) Tez çalışması etik kurul onayı gerektiriyorsa,
tez konusu ilgili etik kurul onayı alındıktan sonra ilgili Enstitü Yönetim
Kuruluna sunulur.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlandırılması
MADDE 33
– (1) Senato tarafından belirlenen
kurallara uygun olarak yazılan yüksek lisans tezi, jüri önünde sözlü olarak
savunulur.
(2) Tez jürisi, ilgili anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri
öğrencinin tez danışmanı, en az biri Üniversite içindeki başka bir anabilim
dalından ve en az biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç
veya beş kişiden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez
danışmanı jüri üyesi olamaz.
(3) Öğrenci, tezini, etik beyanı ve düzenleyeceği
intihal programı raporunu jüri üyelerine dağıtılmak üzere ilgili Enstitüye
teslim eder. İlgili Enstitü, tezi en geç bir hafta içinde jüri üyelerine
ulaştırır.
(4) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur. Savunma sınavı dinleyicilere açık olarak
yapılır. Sınavın yeri ve tarihi en az yedi gün önceden danışmanın
önerisiyle anabilim dalı başkanlığı tarafından ilan edilir.
(5) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri,
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Bu karar, anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını
izleyen üç gün içinde ilgili Enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini
aynı jüri önünde yeniden savunur.
(6) Tezi reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada
reddedilen öğrenciye yeni bir tez konusu verilir veya öğrencinin talepte
bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje
yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla, öğrenciye
tezsiz yüksek lisans diploması verilir ve tezli yüksek lisans programıyla
ilişkisi kesilir.
(7) Kendisine yeni tez konusu verilen öğrenci,
ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini ödemek koşulu
ile öğrenimine devam etmek için kayıt yaptırır. Bu durumda, tez ile ilgili
şartları yerine getirmek ve sınavlara katılmak hariç, öğrencilere tanınan
diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüsü devam eder.
Tezli
yüksek lisans diploması
MADDE 34
– (1) Tezli yüksek lisans
programının tüm koşullarını sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin
ciltlenmiş üç kopyasını ve ilgili Enstitü tarafından belirlenen formatta
bir dijital kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde
ilgili Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek
lisans öğrencisine diploma ekiyle birlikte Tezli Yüksek Lisans Diploması
verilir.
(2) Tezli Yüksek Lisans Diploması üzerinde
öğrencinin devam ettiği anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
Tezsiz
yüksek lisans
MADDE 35
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı, öğrenciye mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve
mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir.
(2) Tezsiz yüksek lisans programı en az 90
kredidir. Program en az 10 ders ve dönem projesi dersinden oluşur.
(3) Öğrenci, programda belirtilen dönemde dönem
projesine kayıt yaptırır ve yarıyıl sonunda yazılı bir rapor verir.
(4) Öğrencinin dönem projesini yürütmesi için bir
danışman belirlenir.
(5) Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama
süresi asgari üç dönem, azami üç yıldır.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 36
– (1) Kredili derslerini ve dönem
projesini başarıyla tamamlayan tezsiz yüksek lisans öğrencisine diploma
ekiyle birlikte Tezsiz Yüksek Lisans Diploması verilir.
(2) Tezsiz Yüksek Lisans Diploması üzerinde
öğrencinin devam ettiği Enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı
bulunur.
(3) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
başvurdukları yükseköğretim kurumunca tezli yüksek lisans programı için
belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek
lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans
programında alınan dersler ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli
yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılır.
Doktora
programları
MADDE 37
– (1) Doktora programlarının
amacı, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin
bir bakış açısı ile irdeleyerek yorumlama ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır.
(2) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin,
bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme ve bilinen bir
yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine
getirmesi gerekir.
(3) Tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilen
doktora programı 180 krediden az, 240 krediden fazla olmamak koşuluyla; en
az yedi ders, seminer dersi ve uzmanlık alan dersi ile en az 90 kredilik
tez çalışmasından oluşur.
(4) Bütünleşik doktora programı en az ondört ders,
seminer dersi ve uzmanlık alan dersi ile 90 kredilik tez çalışmasından
oluşur.
(5) Öğrenciler anabilim dalı başkanlığının önerisi
ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kendi programı dışında dersler
seçebilir. Bu derslerin toplam kredisi kayıtlı olduğu programın toplam
kredisinin üçte birinden fazla olamaz.
(6) Lisans dersleri ilgili programın ders yüküne
sayılmaz.
(7) Doktora programını tamamlama süresi yüksek
lisans derecesi ile kabul edilenler için azami altı yıl, lisans derecesi
ile kabul edilenler için azami dokuz yıldır. Doktora programı için gerekli
kredili dersleri ve seminer dersini başarıyla tamamlamanın azami süresi
tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için iki yıl, lisans
derecesi ile kabul edilenler için üç yıldır.
(8) Bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi için
ağırlıklı genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 3.00 olması gerekir.
(9) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen; ancak tez
çalışmasını azami süre sonuna kadar tamamlayamadığı için tez sınavına
giremeyen bir öğrenciye ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezini jüri önünde savunması için
her seferinde en az altı ay olmak üzere ek süreler verilir.
(10) Doktora programı derslerini azami süre içinde
başarıyla tamamlayamayanlar ile azami süresi içinde tez çalışmasını
tamamlayamayanlar 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen
koşullara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretini
ödemek koşuluyla öğrenimine devam etmek üzere kayıt yaptırabilir. Bu durumda
ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan
diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.
Tez
danışmanı
MADDE 38
– (1) Doktora programında kayıtlı
olan her öğrenciye programa kayıt yaptırmasından sonra en geç üçüncü
dönemin başına kadar ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve ilgili
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile bir tez danışmanı atanır. İhtiyaç
durumunda ikinci tez danışmanı atanabilir.
(2) Tez danışmanı öğretim üyeleri arasından
seçilir. İkinci tez danışmanının da doktora derecesine sahip olması
gerekir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 39
– (1) Yeterlik sınavının amacı,
öğrencinin temel konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda derinliğe
sahip olup olmadığının sınanmasıdır. Yeterlik sınavları yılda iki kez
yapılır.
(2) Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci
en geç beşinci dönemin, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci ise en geç
yedinci dönemin sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.
(3) Yeterlik sınavları, anabilim dalı başkanlığı
tarafından önerilen, ilgili Enstitü Yönetim Kurulu tarafından onaylanan ve
sürekli görev yapan doktora derecesine sahip öğretim elemanları arasından
seçilen beş kişilik Doktora Yeterlik Komitesi tarafından düzenlenir ve
yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurabilir.
(4) Doktora yeterlik sınavı, yazılı sınavın
ağırlığı %60’tan az olmamak kaydıyla, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm
halinde yapılır. Yazılı ve sözlü sınavların usul ve esasları Senato
tarafından belirlenir.
(5) Bir öğrencinin yeterlik sınavında başarılı
sayılabilmesi için yazılı ve sözlü sınavlarının ağırlıklı ortalamasının en
az yüz üzerinden yetmiş olması gerekir.
(6) Doktora Yeterlik Komitesi, sınav jüri önerileri
ile öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek
salt çoğunlukla karar verir. Komitenin kararı, anabilim dalı başkanlığınca
yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde ilgili Enstitüye tutanakla
bildirilir.
(7) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci, bir
sonraki dönemde tekrar sınava alınır.
(8) Doktora Yeterlik Komitesi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, eksiklerini
gidermek amacıyla toplam kredi miktarının üçte birini geçmemek şartıyla
fazladan ders almasına karar verebilir.
(9) Bütünleşik doktora programına devam eden ve en
az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci tezli ya da tezsiz yüksek
lisans programına geçebilir. Bu durumdaki öğrencilere yüksek lisans
programını tamamlamak için gerekli olan ilgili hükümler uygulanır.
Tez
izleme komitesi
MADDE 40
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve ilgili
Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bir ay içinde bir Tez İzleme Komitesi
kurulur.
(2) Tez İzleme Komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede tez danışmanından başka ilgili anabilim dalı içinden ve
dışından birer üye yer alır. İkinci tez danışmanının olması durumunda
ikinci tez danışmanı da isterse komite toplantılarına katılabilir.
(3) İlgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
ilgili Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile Tez İzleme Komitesinin üyelerinde
değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 41
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini Tez İzleme
Komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az üç hafta önce ilgili Enstitüye
teslim eder. İlgili Enstitü tez önerisini en geç bir hafta içinde jüri üyelerine
teslim eder.
(2) Tez İzleme Komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar verir. Bu
karar, anabilim dalı başkanlığınca tez önerisi savunmasını izleyen üç iş
günü içinde ilgili Enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci yeni bir
danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir
Tez İzleme Komitesi atanabilir.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için Tez
İzleme Komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, hazırladığı yazılı raporunu
komitenin toplanma tarihinden en az beş hafta önce komite üyelerine
dağıtılmak üzere ilgili Enstitüye teslim eder. İlgili Enstitü, raporu en
geç bir hafta içinde komite üyelerine teslim eder.
(5) Öğrenci, hazırladığı raporda o ana kadar
yapılan çalışmaların özetini ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
planını belirtir. Tez İzleme Komitesi, öğrencinin çalışmasının başarıyla
devam edip etmediğine karar verir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 42
– (1) Doktora programındaki bir
öğrenci, tezini Senato tarafından kabul edilen yazım kurallarına uygun
biçimde yazar ve jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tez jürisi, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile atanır.
Jüri, üçü öğrencinin Tez İzleme Komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve
ikisi başka bir yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi olmak üzere beş
üyeden oluşur.
(3) Öğrenci, tezini, etik beyanı ve düzenleyeceği
intihal programı raporunu jüri üyelerine dağıtılmak üzere ilgili Enstitüye
teslim eder. İlgili Enstitü, tezi en geç bir hafta içerisinde jüri
üyelerine ulaştırır.
(4) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur. Tez sınavı dinleyicilere açık olarak yapılır.
Sınavın yeri ve tarihi en az yedi gün önceden ilgili Enstitü tarafından
ilan edilir.
(5) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra
jüri, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir.
Bu karar, anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde
ilgili Enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi hakkında düzeltme kararı
verilen öğrenci, en geç altı ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri
önünde yeniden savunur. Tezi reddedilen veya düzeltme sonrası savunmada
reddedilen öğrenciye yeni bir tez konusu verilir.
(6) Gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla bütünleşik doktora programı
öğrencilerinden doktora tezinde başarılı olamayanlara, talepleri halinde,
tezsiz yüksek lisans diploması verilir ve doktora programıyla ilişiği
kesilir.
(7) Bütünleşik doktora programına devam eden
öğrencilere gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine
getirmiş olmaları kaydıyla ara derece olarak tezsiz yüksek lisans diploması
verilebilir. Bu öğrenciler programa devam ederler.
Doktora
diploması
MADDE 43
– (1) Tez sınavında başarılı olmak
ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenciye
diploma ekiyle birlikte Doktora Diploması verilir.
(2) Doktora diploması üzerinde öğrencinin devam
ettiği Enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Engelli
öğrenciler
MADDE 44
– (1) Engellilik durumu ve derecesi
sağlık raporu ile kanıtlanmış olan, lisansüstü programlara kayıtlı engelli
öğrenci, bu Yönetmeliğin ders almaya ilişkin hükümlerine uymakla
yükümlüdür; ancak engeli nedeniyle herhangi bir dersin gerekliliklerini
yerine getirmekte güçlük çekmesi durumunda, danışmanının ve dersin öğretim
elemanının onayıyla söz konusu güçlüklerin giderilmesine ilişkin
değişiklikler, uyarlamalar, düzenlemeler yapılarak öğrencinin dersi alması
sağlanır. Öğrenci dersin gerekliliklerini yerine getiremiyor ise, varsa o
derse eşdeğer olan başka bir ders alır.
(2) Lisansüstü programlara kayıtlı engelli öğrenci,
bu Yönetmeliğin 27 nci maddesinde belirtilen sınavlara girmek zorundadır,
ancak öğrencinin performansının en iyi şekilde değerlendirilebilmesi için
öğrencinin engeli temel alınarak dersi veren öğretim elemanı onayı ile
sınav yeri, süresi, biçimi değiştirilip uygun hale getirilebilir. Sınavda
kullanılacak özel alfabe, bilgisayar, büyüteç gibi ek gereçler, okumaya ya
da yazmaya yardımcı kişi ya da araçlar ilgili Enstitü anabilim dalı
başkanlığı tarafından sağlanır.
İzinler
MADDE 45
– (1) 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 104 ve 105 inci maddelerinde belirtilen mazeret ve hastalık
izinleri ile aynı Kanun uyarınca doğum nedeniyle kadın öğrenciye verilen
ücretsiz izin ve muvazzaf askerlikte geçen süreler azami öğrenim süresine
eklenir.
Yönetmelikte
yer almayan hususlar
MADDE 46
– (1) Enstitülerin, öğretim
programlarındaki farklılıkların gerektirdiği durumlar ile bu Yönetmelikte
yer almayan öğretime ve sınavlara ilişkin diğer konularda; 2547 sayılı
Kanun, 1/7/1996 tarihli ve 22683 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü
Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümleri ile Senato kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 47 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 48 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ankara Sosyal
Bilimler Üniversitesi Rektörü yürütür.
|