MADEN KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 6592 Kabul
Tarihi: 4/2/2015
MADDE 1 – 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 2 nci
maddesinin ikinci fıkrasının (II) numaralı bendinin (a) alt bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve bende aşağıdaki (c) alt bendi eklenmiş, (IV)
numaralı bendine aşağıdaki alt bent eklenmiş ve (VI) numaralı bendi
yürürlükten kaldırılmıştır.
“a) Kalsit, Dolomit, Kalker, Granit, Andezit,
Bazalt gibi kayaçlardan agrega, hazır beton ve asfalt yapılarak kullanılan
kayaçlar.”
“c) Kalsit, Dolomit, Kalker, Granit, Andezit,
Bazalt gibi kayaçlardan entegre çimento, kireç ve kalsit öğütme tesisinde
kullanılan kayaçlar.”
“ç) Uranyum, Toryum, Radyum gibi elementleri içeren
radyoaktif mineraller ve diğer radyoaktif maddeler.”
MADDE 2 – 3213 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “Görünür Rezerv”, “Proje”, “Ön Arama Faaliyet Raporu”, “Genel
Arama Faaliyet Raporu”, “Detay Arama Faaliyet Raporu” ve “Kaynak” tanımları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki tanımlar eklenmiş ve
fıkrada yer alan “Ekonomik Cevher”, “Faaliyet Raporu”, “Satış Bilgi Formu”,
“Faaliyet Bilgi Formu” ve “Teminat” tanımları madde metninden
çıkarılmıştır.
“Görünür Rezerv: Kaynağın üç boyutu ile belirlenmiş
olan ve bu boyutlar içerisinde sürekliliği konusunda en az risk taşıyan,
jeolojik, madencilik, metalürjik, ekonomik, pazarlama, hukuki, çevresel,
sosyal, mali etkenlerin altında ve günün şartlarında işletilebilir kısmı.”
“Proje: Yer kabuğundaki maden kaynaklarının
değerlendirilmesi amacına dönük seçilmiş bir teknoloji kullanarak mevcut
bir potansiyel talebini karşılamak üzere mal ve cevher üretmek için çalışmaları
düzenleyen beyan niteliğinde rapor.”
“Ön Arama Faaliyet Raporu: Ön arama döneminde maden
arama projesinde belirtilen madene yönelik elde edilen veriler
doğrultusunda tenör/kalite tahminini içeren kaynak raporu.”
“Genel Arama Faaliyet Raporu: Genel arama döneminde
madene yönelik maden arama projesinde belirtilen yöntem ve uygulamalar ile
detay arama dönemine ilişkin öngörülen sondaj, yarma, kuyu, galeri gibi
arama faaliyetlerine ait bilgileri içeren kaynak raporu.”
“Detay Arama Faaliyet Raporu: Detay arama döneminde
madene yönelik maden arama projesinde belirtilen yöntem ve uygulamalar ile
sondaj, yarma, kuyu, galeri gibi arama faaliyetlerine ilişkin bilgileri ve
diğer belgeleri kapsayan kaynak raporu.”
“Kaynak: Yerkabuğunda veya derinliklerinde; biçim,
nitelik ve nicelik olarak muhtemel ekonomik beklentileri karşılayacak katı,
sıvı ve gaz birikimleri.”
“İşletme Faaliyet Raporu: Yıllık işletme
faaliyetine ilişkin üretim, satış tutarı ve miktarı, stok ve bunun gibi
bilgiler ile toplam gelir ve tahakkuk eden Devlet hakkı gibi mali durumu
gösteren ve şekli yönetmelikle belirlenen belge.
Rezerv: Kaynağın, boyutları ve tenörü/kalitesi
belirlenmiş ve günün şartlarında ekonomik olarak üretilebilir ve
işlenebilir kısmı.
Muhtemel Rezerv: Sürekliliği görünür rezervde
olduğu kadar tarif edilemeyen, ekonomik işletilebilirliği jeolojik,
madencilik, metalürjik, ekonomik, pazarlama, hukuki, çevresel, sosyal ve
mali etkenler ile ilgili belirsizlikler içeren cevher miktarı.
Ruhsat Bedeli: Taban bedelinin, maden grubu ve alan
büyüklüklerine göre belirlenen katsayılarla çarpılarak ekli (1) ve (2)
sayılı tablolarda gösterildiği şekilde hesaplanarak her yıl ocak ayının
sonuna kadar; arama ruhsatlarında tamamı genel bütçeye gelir kaydedilmek
üzere ilgili muhasebe birimi hesabına, işletme ruhsatlarında ise %70’i
genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili muhasebe birimi hesabına,
%30’u çevre ile uyum planı çalışmalarını temin etmek üzere maden gruplarına
göre teminat olarak ruhsatı veren idarenin muhasebe birimi hesabına yatırılması
gereken tutarı.
Yetkilendirilmiş Tüzel Kişiler: Genel Müdürlükçe
yetkilendirilen, bu Kanun kapsamında Genel Müdürlüğe verilmesi gereken
rapor, proje ve her türlü teknik belgeyi hazırlamaya yetkili, şirket
hisselerinin yarısından fazlasının sahibinin mühendis olduğu ya da
bünyesinde nitelik ve nicelikleri yönetmelikle belirlenen mühendisler
çalıştıran maden arama ruhsat sahibi veya işletmesi olan tüzel kişiler.
Fizibilite Dönemi: Detay arama faaliyetleri sonunda
belirlenen maden kaynağının ekonomik değer olarak işletilebilirliğini
göstermek amacıyla yapılacak çalışmaların gerçekleştiği dönemi.
Fizibilite Raporu: Bir cevher kaynağının ekonomik
olarak işletilebilirliğini göstermek amacıyla jeolojik, madencilik,
metalürjik, ekonomik, pazarlama, yasal, çevresel, sosyal ve mali etkenlerin
önerilen maden projesinde yeterli ayrıntıda incelendiği kapsamlı raporu.
İşletme Projesi Uygulama Raporu: Üretim faaliyetine
geçilinceye kadar işletme projesinin uygulanmasına ilişkin olarak
yönetmelikte belirtilen süre ve esaslar kapsamında Genel Müdürlüğe
sunulması gereken rapor.
Daimi Nezaretçi: İşletmede daimi olarak istihdam
edilen maden mühendisini.”
MADDE 3 – 3213 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, dördüncü fıkrasının son cümlesi
madde metninden çıkarılmış ve maddeye bu fıkradan sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Maden ruhsatları ve buluculuk hakkı
devredilebilir. Devir yapılmadan önce arama ve işletme ruhsatlarının
devredildiği tarihteki ruhsat bedelinin iki katı tutarında devir bedeli
alınır. Devir Bakanlık onayı ile gerçekleşir.”
“Devir ve intikal işlemlerine ilişkin usul ve
esaslar yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 4 – 3213 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin üçüncü
fıkrasında yer alan “harç ve teminatın” ibaresi “ruhsat bedeli” şeklinde
değiştirilmiş, on beşinci fıkrasına “kamu yararı niteliği taşıyan”
ibaresinden sonra gelmek üzere “veya gerçek/tüzel kişilere ait diğer”
ibaresi ve on altıncı fıkrasına “I. Grup” ibaresinden sonra gelmek üzere
“ve II. Grup (a) bendi” ibaresi eklenmiş, on yedinci fıkrasında yer alan
“Devlet Planlama Teşkilatının bağlı olduğu bakanın” ibaresi “Kalkınma
Bakanının”, “Devlet Planlama Teşkilatının bağlı olduğu Bakanlığa” ibaresi
“Kalkınma Bakanlığına”, “Sanayi ve Ticaret” ibaresi “Bilim, Sanayi ve
Teknoloji” şeklinde, on dokuzuncu ve yirmi birinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Kurul veya Genel Müdürlük tarafından gerekli
görülmesi hâlinde hazırlatılan rapor, danışmanlık ücretleri, yapılacak
tetkik ve incelemeler için gerekli yolluk, gündelik ve benzeri tüm
harcamalar yatırımcı veya ruhsat sahibi tarafından karşılanır. Ayrıca Kurul
veya Genel Müdürlük kararı ile faaliyeti kısıtlanan maden işletmecisinin
veya yatırım sahibinin yatırım giderleri, lehine karar verilen tarafça
tazmin edilir. Yatırım giderlerinin tespiti ve tazmin esasları Genel
Müdürlük tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenir.”
“Çevresel etki değerlendirmesi ile ilgili karar,
işyeri açma ve çalışma ruhsatı, mülkiyet izni olmadan veya on üçüncü fıkraya
aykırı faaliyette bulunulduğunun tespiti hâlinde 30.000 TL tutarında idari
para cezası uygulanarak bu alandaki işletme faaliyetleri durdurulur. Bu
ihlallerin üç yıl içinde üç kez veya daha fazla yapıldığının tespiti
hâlinde ise ruhsat iptal edilir.”
MADDE 5 – 3213 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin ikinci
fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu hüküm I. Grup madenler, II. Grup (a) ve (c)
bendi madenler ve mıcır ile kaba inşaat, baraj, gölet, liman, yol ve
benzeri yapılarda kullanılan her türlü yapı hammaddesi için uygulanmaz.”
MADDE 6 – 3213 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü
fıkrasında yer alan “teminat irad kaydedilir” ibaresi “20.000 TL idari para
cezası uygulanır” şeklinde, altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde, yedinci fıkrasının
birinci cümlesinde yer alan “ruhsat sahiplerinin teminatları irad
kaydedilerek iki katına çıkarılır” ibaresi “ruhsat sahiplerine 50.000 TL
idari para cezası verilir” şeklinde, sekizinci fıkrasının (b) bendi
aşağıdaki şekilde ve (e) bendinde yer alan “üretimlerin” ibaresi “üretim
veya satışların” şeklinde değiştirilmiş, maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiş,
maddenin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve maddenin yedinci
fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan “teminat irad kaydedilerek” ibaresi
madde metninden çıkarılmıştır.
“Daimi nezaretçinin, atandığı ruhsat sahasındaki
faaliyetleri düzenli bir şekilde denetleyerek tespit ve önerilerini daimi
nezaretçi defterine kaydetmesi zorunludur. Aksi takdirde daimi nezaretçi
uyarılır. İkinci kez aynı ruhsat ile ilgili olarak bu yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi durumunda daimi nezaretçi hakkında beşinci fıkra
hükümleri uygulanır. Daimi nezaretçi defterini, daimi nezaretçi ile ruhsat
sahibi veya vekili imzalar. Defterin ibraz edilmemesi veya düzenli tutulmaması
hâlinde, ruhsat sahibine 20.000 TL idari para cezası verilir.”
“b) Arama ruhsat döneminde arama faaliyetleri
yapılırken zorunlu olarak maden çıkarılması veya numune alınması dışında
izinsiz üretim ve/veya satış yapılması,”
“Bu Kanun kapsamında tanımlanan işlemleri yapmak
üzere kurulan yetkilendirilmiş tüzel kişiler veya maden arama ya da
işletmecileri, Genel Müdürlükten yetki belgesi almakla yükümlüdür.
Yetkilendirilmiş tüzel kişiler ile maden arama ya da işletmecilerine yetki
belgesinin verilmesi, denetimi, uyarılması, yetki belgelerinin askıya
alınması ve belgenin iptal edilmesi ile ilgili usul ve esaslar yönetmelikle
belirlenir.”
MADDE 7 – 3213 sayılı Kanunun 11 inci maddesine ikinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Ruhsat sahibi veya vekilinin mahallinde yapılan
tetkik ve incelemelere katılmaması veya ruhsat sahibince herhangi bir
nedenle tetkik ve incelemelerin engellenmesi hâlinde 20.000 TL, bu fiilin
tekrarı hâlinde ise iki katı tutarında idari para cezası uygulanır.”
MADDE 8 – 3213 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin dördüncü
fıkrasında yer alan “on katı” ibaresi “beş katı” şeklinde, beşinci
fıkrasında yer alan “üç katı” ibaresi “iki katı” şeklinde, altıncı fıkrası
aşağıdaki şekilde, yedinci fıkrasında yer alan “teminat irad kaydedilir”
ibaresi “20.000 TL idari para cezası uygulanır” şeklinde ve sekizinci
fıkrasında yer alan “Harç” ibaresi “Ruhsat bedeli” şeklinde
değiştirilmiştir.
“Hammadde üretim izni olmadan üretim yapıldığının
ve hammaddenin kamuya ait projelerde kullanıldığının tespit edilmesi
hâlinde faaliyetler durdurulur. Bu alanda üretilen hammadde için faaliyeti
gerçekleştirene ocak başı satış bedeli kadar idari para cezası uygulanır.
Herhangi bir işleme tabi tutulmadan kullanılan hammaddeler için ocak başı
satış bedeli, tüvenan hammaddenin ocak başı fiyatına göre hesaplanır.
Hammadde üretim izin alanından üretilen hammaddenin kamu kurum ve
kuruluşlarınca yapılan projeler dışında kullanıldığının, ticarete konu
edildiğinin veya satışının yapıldığının tespit edilmesi hâlinde, faaliyeti
gerçekleştirene amaç dışı kullanılan hammaddenin ocak başı satış bedelinin
iki katı tutarında idari para cezası verilir. Yapılan üretimin projede
belirtilen amaç dışında kullanımının ikinci kez tespiti hâlinde hammaddenin
ocak başı satış bedelinin iki katı tutarında idari para cezası uygulanarak
izin iptal edilir.”
MADDE 9 – 3213 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ruhsat bedeli, cezalar ve diğer yaptırımlar:
MADDE 13 – Yürürlükteki ruhsatlar için her yıl ocak
ayının sonuna kadar ruhsat bedelinin tamamının yatırılması zorunludur.
İşletme ruhsat bedelinin %70’i genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili
muhasebe birimi hesabına, %30’u çevre ile uyum planı çalışmalarını
gerçekleştirmek üzere ruhsatı veren idarenin muhasebe birimi hesabına
aktarılmak üzere Bakanlığın belirlediği bankada açılacak teminat hesabına
yatırılır. I. Grup (a) bendi madenlerin ruhsat bedelleri ise, büyükşehir
belediyesi dışındaki illerde il özel idaresi hesabına yatırılır. Ruhsat
bedelinin yatırılmaması veya eksik yatırılması hâlinde 20.000 TL idari para
cezası verilir ve ruhsat bedelinin üç ay içinde tamamlanması istenir. Bu
süre içinde ruhsat bedelinin yatırılmaması durumunda ruhsat iptal edilir.
Verilen sürede yatırılmayan ruhsat bedelinin %70’ine tekabül eden tutar
6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsil edilmek üzere ilgili
tahsil dairesine bildirilir. Kaynak tuzlalarından ruhsat bedeli alınmaz.
Faaliyet sonrası sahanın çevre ile uyumlu hâle getirilmesini müteakip,
çevre ile uyum bedeli iade edilir.
Arama ruhsatlarında ruhsat taban bedeli 1.000 TL,
işletme ruhsatlarında ruhsat taban bedeli 10.000 TL olup, bu bedeller ile
bu Kanun gereğince uygulanan idari para cezaları her yıl 213 sayılı Vergi
Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranı nispetinde
artırılır. Ruhsat bedeli, taban bedelinin maden grubu ve alan
büyüklüklerine göre belirlenen katsayılarla çarpılarak arama ruhsatlarında
ekli (1) sayılı tabloda, işletme ruhsatlarında ise ekli (2) sayılı tabloda
gösterildiği şekilde hesaplanır. Kuruşlar liraya iblağ edilir.
Bakanlık, mülki idare amirlikleri ve il özel
idareleri tarafından bu Kanuna göre verilen idari para cezaları hakkında
30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümleri uygulanır. Bu
Kanuna göre verilen idari para cezaları tebliğinden itibaren bir ay içinde
ödenir. Tahakkuk eden ve ödenmeyen Devlet hakları 6183 sayılı Kanun
hükümlerine göre takip ve tahsil edilmek üzere ilgili tahsil dairesine
bildirilir.
Ruhsat birleştirme, izin alanı değişikliği, ihale,
küçük alanların ihalesi, devir talepleri, işletme ruhsatı ve süre uzatımı
taleplerinde işletme ruhsat taban bedelinin genel bütçeye yatırıldığına
dair belge ve 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun
bulunmadığına ilişkin belge ile müracaat edilir. I. Grup (a) bendi madenlerde
ise büyükşehir belediyesi dışındaki illerde il özel idaresi hesabına gelir
kaydedilmek üzere yatırıldığına dair belge ve 6183 sayılı Kanunun 22/A
maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge ile müracaat
edilir.”
MADDE 10 – 3213 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin ikinci,
dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, on yedinci
fıkrasında yer alan “kamu kurumunun” ibaresi “kamu yatırımının” şeklinde
değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıda yer alan cümleler ve bu fıkradan
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Üretilen madenin hammadde olarak kullanılması veya
satılması hâlinde, aynı pazar ortamında madenin işletmelerdeki tüvenan olarak
ocak başı satışında uygulanan fiyat, ocak başı satış fiyatıdır. Madenlerden
alınan Devlet hakkına esas olan emsal ocak başı satış fiyatı, bölgeler de
dikkate alınarak her madene ait ayrı ayrı ve uygulandığı yıl için
belirlenerek Genel Müdürlükçe ilan edilir. Ocak başı satış bedeli, ilan
edilen emsal fiyattan daha düşük olamaz. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.”
“Devlet hakkı;
a) I. Grup (a) bendi madenlerin valilik veya il
özel idaresince belirlenen ve ilan edilen boyutlandırılmış ve/veya yıkanmış
piyasa satış fiyatı üzerinden %4 oranında,
b) I. Grup (b) bendi madenlerden %4 oranında,
c) II. Grup (a) ve (c) bendi madenlerden %4 (Kaba
inşaat, baraj, gölet, liman gibi yapılarda kullanılan tüvenan hammadde
dışında bu maddedeki Devlet hakkı boyutlandırılmış fiyat üzerinden alınır.)
oranında,
ç) II. Grup (b) bendi madenlerde doğal taşın
özelliklerine ve bulunduğu bölgeye göre ocakta oluşan piyasa satış fiyatı
üzerinden %4 oranında,
d) III. Grup kaynak tuzlarından %1 oranında, bu
grubun diğer madenlerinden %5 oranında,
e) IV. Grup madenlerden; altın, gümüş, platin,
bakır, kurşun, çinko, krom, alüminyum ve uranyum oksit madenlerinden ekli
(3) sayılı tabloda belirtilen oranlarda, uranyum oksit dışındaki radyoaktif
mineraller ve diğer radyoaktif maddelerden %8 oranında, diğerlerinden ise
%2 oranında,
f) V. Grup madenlerden %4 oranında,
alınır.
Ruhsat sahibi tarafından beyan edilen ocak başı
satış fiyatı Bakanlık tarafından denetlenir ve eksik beyanlar tamamlattırılır.
İşletme izni olan maden ruhsatlarından her yıl en az ruhsat taban bedeli
kadar Devlet hakkı alınır. Ancak, kaynak tuzlalarında alınacak Devlet
hakkında bu şart aranmaz.”
“8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Kanun kapsamında
Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılan kamu yatırımları için, ihale
sözleşmelerinde hammadde temin sorumluluğunun görevli şirket yükümlülüğüne
bırakılması hâlinde hammadde üretim izni sözleşme konusu işte kullanılmak
ve proje süresiyle sınırlı olmak üzere görevli şirkete de verilir. Bu durumda
kullanılan hammaddenin ocak başı satış fiyatı üzerinden ihaleyi alandan her
yıl haziran ayı sonuna kadar Devlet hakkı ile aynı grupta bulunan işletme
ruhsatlarından alınan ruhsat bedelinin %30’u oranında çevre ile uyum planı
çalışmalarını temin etmek üzere her yıl ocak ayının sonuna kadar teminat
alınır. Devlet hakkı ve teminatın eksik yatırılması veya hiç yatırılmaması
hâlinde 20.000 TL idari para cezası verilir ve üç ay içinde tamamlanması
istenir. Aksi hâlde üretim faaliyeti durdurulur.
Bu Kanun kapsamında ruhsat sahipleri için öngörülen
idari para cezaları hammadde üretim izin belgesi ile çalışılan sahalarda
faaliyeti yürüten gerçek ya da tüzel kişiler için geçerlidir.”
MADDE 11 – 3213 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin birinci,
üçüncü, beşinci, altıncı ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, ikinci fıkrasına “ihale bedeli” ibaresinden sonra gelmek
üzere “büyükşehir belediyesi dışındaki illerde” ibaresi ve “izninin
alınması hâlinde” ibaresinden sonra gelmek üzere “büyükşehir belediyesi
olan illerde valiliklerce, diğer illerde” ibaresi eklenmiş, maddenin
yedinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve
sekizinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“II. Grup
(b) bendi ve IV. Grup madenler dışındaki ruhsatlar ihale ile verilir. I.
Grup, II. Grup (a) ve (c) bendi madenler için doğrudan işletme ruhsatı
verilir. II. Grup (b) bendi, III. Grup ve IV. Grup madenler arama ruhsatı,
V. Grup madenler arama sertifikası ile aranır. II. Grup (b) bendi ve IV.
Grup madenler için yapılan müracaatların işletme ruhsat taban bedeli
ödenerek yapılması zorunlu olup müracaatlarda öncelik hakkı esastır.”
“Denizlerdeki kum ve çakıl, SiO2 oranına bakılmaksızın I. Grup (a) bendi
maden sayılır ve bu alanlarda 20 hektara kadar ruhsat verilir.”
“I. Grup (b) bendi madenlerde 50 hektarı, II. Grup
(a) ve (c) bendi madenlerde 100 hektarı geçmeyecek şekilde doğrudan işletme
ruhsatı; II. Grup (b) bendi madenlerde 100 hektarı, III. Grup madenlerde
500 hektarı, IV. Grup madenlerde 2.000 hektarı geçmeyecek şekilde ve tamamı
denizlerde verilen III. ve IV. Grup madenlerde 50.000 hektarı geçmeyecek
şekilde arama ruhsatı düzenlenir. V. Grup madenlerde 1.000 hektarı
geçmeyecek şekilde arama sertifikası düzenlenir.
Ruhsatlar hak sahiplerinin işletme ruhsat taban
bedeli ile müracaatta bulunmaları hâlinde birleştirilebilir. Birleştirme
sonucunda ortaya çıkan alan, bu maddede belirtilen alan sınırlamasını
geçemez. Ancak işletme ruhsatı safhasında görünür maden rezervinin mücavir
ruhsat alanlarında bir bütünlük teşkil etmesi, ortak işletme yapılmasının
zorunlu veya üretimin entegre tesisi beslemeye yönelik olması hâlinde bu
alan kısıtlaması aranmaz. Mevcut işletme ruhsat alanında uygun ve yeterli
yer bulunamaması hâlinde zorunlu tesis ve altyapı tesisleri için bitişik
alandaki ruhsat sahası ile safhasına bakılmaksızın ve alan sınırlaması
aranmaksızın birleştirme yapılarak işletme ruhsatı düzenlenir. I. ve II.
Grup ruhsatlar, birleştirme sonucunda alan sınırlamasını geçemez.
İhale yolu ile hak sağlanan sahaların ihâle
bedelinin yatırılmasını müteakip iki ay içinde ön inceleme raporu ile arama
dönemi faaliyetlerinin yerine getirilebilmesi için gerekli olan mali
yeterliliği de içeren maden arama projesinin verilmesi ve ruhsat bedelinin
yatırılması hâlinde arama ruhsatı verilir. Ruhsat bedelinin yatırılmaması
ve bu belgelerin tamamlanmaması durumunda bu alanlar başka bir işleme gerek
kalmaksızın ihalelik saha konumuna gelir.”
“II. Grup
(b) bendi ve IV. Grup madenler için müracaatlar, 1/25.000 ölçekli
topoğrafik harita koordinatları esas alınarak tespit edilen noktalarla
sınırlandırılmış alanlar için Genel Müdürlüğe doğrudan yapılır. Talep
edilen alanın müsait olan kısmı müracaat tarihinde müracaat edene
bildirilir ve iki ay içinde ön inceleme raporu, arama dönemi faaliyetlerinin
yerine getirilebilmesi için gerekli olan mali yeterliliği de içeren maden
arama projesinin verilmesi, ruhsat bedelinin yatırılması hâlinde arama
ruhsatı verilir. Ruhsat bedelinin yatırılmaması ve bu belgelerin tamamlanmaması
durumunda bu alanlar başka bir işleme gerek kalmaksızın müracaatlara açık
hâle gelir. II. Grup (b) bendi ve IV. Grup madenler için yapılan
müracaatların değerlendirilmesi sonucunda hak sağlanan alanların ayrı
alanlar şeklinde oluşması durumunda, müracaat sahibinin talebi hâlinde bu
alanlardan her birine ayrı ayrı ruhsat verilir. Ruhsatı alınmayan alanlar
başka bir işleme gerek kalmaksızın müracaatlara açık hâle gelir.”
MADDE 12 – 3213 sayılı Kanunun 17 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 17 – Arama ruhsatının düzenlenmesinden
sonraki ilk bir yıl ön arama dönemidir. Ön arama süresi sonuna kadar,
asgari faaliyetlerin tamamlandığını ve bu faaliyetlere ilişkin yatırım
harcamalarını gösteren ön arama faaliyet raporunun verilmesi zorunludur. Bu
süre içinde raporun verilmemesi hâlinde 20.000 TL idari para cezası
verilir. Genel Müdürlüğe verilen raporların veya yatırım harcama
kalemlerine ait belgelerin uygun bulunmaması hâlinde eksikliklerin bir ay
içinde giderilmesi ruhsat sahibine yazılı olarak bildirilir. Tebliğ tarihinden
itibaren eksikliklerin bu sürede tamamlanmaması veya verilen raporların ya
da yatırım harcama kalemlerine ait belgelerin uygun bulunmaması hâlinde de
20.000 TL idari para cezası verilir. Arama ruhsatı, IV. Grup madenlerde iki
yıl, diğer gruplarda bir yıl olmak üzere genel arama dönemine hak sağlar.
Genel arama dönemi süresi sonuna kadar maden arama
projesinde belirtilen maden kaynağına ilişkin bilgilerin ve bu dönemde
yapılan arama faaliyetlerine ilişkin yatırım harcamalarını da gösteren
genel arama faaliyet raporunun verilmesi zorunludur. Bu süre içinde raporun
verilmemesi hâlinde 20.000 TL idari para cezası verilir. Genel Müdürlüğe
verilen raporların veya yatırım harcama kalemlerine ait belgelerin uygun
bulunmaması hâlinde eksikliklerin bir ay içinde giderilmesi ruhsat sahibine
yazılı olarak bildirilir. Tebliğ tarihinden itibaren eksikliklerin verilen
sürede tamamlanmaması veya verilen raporların ya da yatırım harcama
kalemlerine ait belgelerin uygun bulunmaması hâlinde 20.000 TL idari para
cezası verilir. Arama ruhsatı, IV. Grup madenlerde dört yıl detay arama
dönemine hak sağlar. II. Grup (b) bendi, III. ve V. Grup ruhsatlarda ise
genel arama dönemi sonuna kadar işletme ruhsat talebinde bulunulmaması
hâlinde ruhsat iptal edilir.
Arama dönemlerinin süresinden önce tamamlanması
hâlinde dönem sonu beklenmeden sonraki aşamalara geçilebilir.
Arama dönemleri ile ilgili proje, arama faaliyet
raporları ve diğer belgeler yetkilendirilmiş tüzel kişilerce hazırlanır.
Detay arama dönemi sonuna kadar görünür maden
kaynağına ilişkin bilgilerin ve bu dönemde yapılan arama faaliyetlerine
ilişkin yatırım harcamalarını gösteren detay arama faaliyet raporunun
verilmesi zorunludur.
IV. Grup (a) bendi maden ruhsatlarında detay arama
dönemi sonuna kadar diğer grup maden ruhsatlarında ise genel arama dönemi
sonuna kadar Genel Müdürlüğe verilen raporların ve yatırım harcama
kalemlerine ait belgelerin uygun bulunmaması hâlinde eksikliklerin bir ay
içinde giderilmesi ruhsat sahibine yazılı olarak bildirilir. Tebliğ tarihinden
itibaren eksikliklerin verilen sürede tamamlanmaması veya verilen
raporların ve yatırım harcama kalemlerine ait belgelerin uygun bulunmaması
hâlinde ya da arama ruhsat süresi sonuna kadar işletme ruhsat talebinde
bulunulmaması durumunda ruhsat iptal edilir.
IV. Grup (b), (c) ve (ç) bendi maden arama
ruhsatlarında detay arama dönemini takiben fizibilite çalışmalarına ihtiyaç
duyularak gerekçesi ile birlikte Genel Müdürlüğe müracaatta bulunmaları ve
talebin uygun bulunması hâlinde, detay arama dönemi sonrasında iki yıllık
bir fizibilite dönemine hak sağlar. İki yıllık süre sonuna kadar fizibilite
raporunun verilmesi zorunludur. Fizibilite döneminin sonuna kadar Genel
Müdürlüğe verilen fizibilite raporunun uygun bulunmaması hâlinde
eksikliklerinin bir ay içinde giderilmesi ruhsat sahibine yazılı olarak
bildirilir. Tebliğ tarihinden sonra eksikliklerin verilen sürede
tamamlanmaması hâlinde ya da arama ruhsat süresi sonuna kadar işletme
ruhsat talebinde bulunulmaması durumunda ruhsat iptal edilir. Bu dönemde detay
arama dönemi ruhsat bedelinin iki katı tutarında ruhsat bedeli alınır.
Arama döneminde teknolojik araştırma, geliştirme,
pilot çalışmalar ve pazar araştırmaları yapmak üzere arama faaliyet raporu
ile birlikte müracaat eden ruhsat sahibine, arama ruhsat döneminde arama
faaliyetleri yapılırken zorunlu olarak çıkan madenden numune alınmasına ve
sevk edilmesine izin verilebilir.”
MADDE 13 – 3213 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinin birinci,
ikinci ve üçüncü fıkraları, dördüncü fıkrasının üçüncü cümlesi ile on birinci
ve on ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde, altıncı fıkrasında yer alan
“talep harcının” ibaresi “ruhsat taban bedelinin” şeklinde ve sekizinci
fıkrasında yer alan “en az bir maden mühendisi tarafından” ibaresi
“yetkilendirilmiş tüzel kişilerce” şeklinde değiştirilmiştir.
“I. Grup (b) bendi ve II. Grup (a) ve (c) bendi
madenler için ihale bedelinin yatırılmasından itibaren iki ay içinde, diğer
maden grupları için arama ruhsat süresi sonuna kadar, yetkilendirilmiş
tüzel kişilerce maden mühendisinin sorumluluğunda hazırlanmış işletme
projesi ruhsat sahibi tarafından Genel Müdürlüğe verilir. Proje ile
birlikte projenin uygulanabilmesi için gerekli olan mali yeterliliğine
ilişkin belgeler ve genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili muhasebe
birimi hesabına işletme ruhsat taban bedelinin yatırıldığına dair belgenin
Genel Müdürlüğe verilmesi zorunludur. Aksi hâlde talep reddedilir.
Projedeki teknik eksiklikler, 6183 sayılı Kanunun
22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge ve
işletme ruhsat bedeli yapılan bildirimden itibaren üç ay içinde tamamlanır.
Eksikliklerini verilen sürede tamamlamayanlara 20.000 TL idari para cezası
uygulanarak süre üç ay daha uzatılır. Bu süre sonunda eksikliklerini
tamamlamayanların talepleri kabul edilmez ve yatırılan işletme ruhsat
bedeli iade edilir. Taleplerin uygun görülmesi hâlinde bir ay içinde
işletme ruhsatı düzenlenir. Süre uzatım işlemlerinde birinci fıkra ve bu
fıkra hükümleri uygulanır.
I. Grup (a) bendi madenlerin işletme ruhsat süresi beş
yıldır. Diğer grup madenlerin işletme ruhsat süresi, on yıldan az olmamak
üzere projesine göre belirlenir. I. Grup (a) bendi ve diğer gruplardaki
maden işletme ruhsatlarının süresi, sürenin bitiminden önce yeni bir
projeyle uzatma talebinin olması ve uygun bulunması hâlinde uzatılabilir.
I. Grup (a) bendi maden işletme ruhsat süresini uzatma taleplerinde,
işletme ruhsat bedelinin beş katından fazla olmamak üzere büyükşehir
belediyesi olan illerde valilik, diğer illerde ise il özel idaresi
tarafından belirlenen uzatma bedeli alınır. Toplam işletme ruhsat süresi I.
Grup madenlerde otuz yılı, II. Grup madenlerde kırk yılı, diğer grup
madenlerde ise elli yılı geçemez. I. Grup madenlerde otuz yıldan, II. Grup
madenlerde kırk yıldan sonraki sürenin uzatılmasına Bakan, diğer grup
madenlerde ise elli yıldan sonraki sürenin uzatılmasına Bakanlar Kurulu
yetkilidir.”
“Mümkün rezerv alanlarının IV. Grup maden işletme
ruhsat sahalarında beş yıl, diğer grup maden işletme ruhsat sahalarında üç
yıl içinde görünür veya muhtemel rezerv haline getirilmeyen alanlar da
taksir edilir.”
“7 nci maddeye göre gerekli izinlerin alınmasından
itibaren işletme izni verilir. Bu iznin verildiği tarihten itibaren Devlet
hakkı alınır. Ruhsat sahibince, işletme ruhsatı yürürlük tarihinden itibaren
üç yıl içinde 7 nci maddeye göre alınması gerekli olan çevresel etki
değerlendirme kararı, mülkiyet izni, işyeri açma ve çalışma ruhsatı ile
Genel Müdürlüğün kayıtlarına işlenmiş alanlar ile ilgili izinlerin Genel
Müdürlüğe verilmesini müteakip, işletme izni düzenlenir. Süresi içinde
yükümlülükleri yerine getirilmeyen ruhsatlar için her yıl 50.000 TL idari
para cezası verilir. İşletme ruhsat süresi sonuna kadar bu fıkrada
belirtilen izinlerden dolayı işletme izninin alınamaması hâlinde ruhsat
süresi uzatılmaz.
Beş yıllık sürede mücbir sebepler ve beklenmeyen
hâller dışında üç yıldan fazla üretim yapmayan ruhsat sahiplerine 50.000 TL
idari para cezası verilir. Bu üç yıllık süre içinde yapılan toplam üretimin
projede beyan edilen bir yıllık üretim miktarının %10’undan az olması
hâlinde de bu hüküm uygulanır. İdari para cezasının uygulanmasından
başlamak üzere bu fıkraya aykırı fiilin tekrar tespit edilmesi hâlinde ise
ruhsat iptal edilir. Ancak işletme projesinde, işletme izninin yürürlük
tarihinden itibaren üç yıl içinde madene ulaşmak amacıyla galeri, kuyu ve
dekapaj yapılacağı beyan edilmiş ve ruhsat sahasındaki faaliyetlerin bu
beyanlara uygun olarak gerçekleştirildiği tespit edilmiş ise idari para
cezası uygulanmaz ve ruhsat iptal edilmez.”
MADDE 14 – 3213 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 29 – İşletme faaliyeti, projesine ve bu
Kanunun ilgili hükümlerine göre yürütülür. İşletme projesine aykırı
faaliyette bulunulduğunun tespit edilmesi hâlinde, projeye uygun faaliyette
bulunulması için ruhsat sahibine altı aya kadar süre verilir. Bu süre
sonunda projeye uygun faaliyette bulunulmaması hâlinde 50.000 TL idari para
cezası verilerek üretim faaliyeti durdurulur. Ancak, projeye aykırı
faaliyetlerin işletme açısından tehlikeli olduğunun tespit edilmesi hâlinde
tehlikeli durum giderilinceye kadar üretim faaliyetleri doğrudan
durdurulur.
İşletme projeleri ve değişikliklerinin uygulamaya
konulmadan önce Genel Müdürlüğe sunulması zorunludur. Aksi takdirde üretim
faaliyeti durdurulur. İşletme projeleri ve değişiklikleri ile ilgili
dokümanlar ve işletmelerin faaliyetlerinin durdurulmasına dair işlemler
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Bakanlık tarafından karşılıklı
olarak elektronik ortamda erişime açılır.
Yetkilendirilmiş tüzel kişiler tarafından
hazırlanan rapor, proje ve tüm teknik belgeler ruhsat sahibi tarafından
Genel Müdürlüğe verilir.
Ruhsat sahibi, her yıl nisan ayı sonuna kadar bir
önceki yıl içinde gerçekleştirdiği işletme faaliyeti ile ilgili teknik
belgeleri, işletme faaliyet raporunu ve işletme sahasında arama yapmış ise
arama ile ilgili bilgileri Genel Müdürlüğe vermekle yükümlüdür.
Yükümlülüğün yerine getirilmemesi hâlinde 30.000 TL idari para cezası
uygulanır. Yükümlülük yerine getirilinceye kadar üretim faaliyeti
durdurulur.
I. Grup (a) bendi madenler için ruhsat sahibi, her
yıl ocak ayı sonuna kadar bir önceki yıl içinde gerçekleştirdiği işletme
faaliyeti ile ilgili işletme faaliyet raporunu, büyükşehir belediyesi olan
illerde valiliklere, diğer illerde il özel idaresine vermekle yükümlüdür.
Bu yükümlülüğün yerine getirilmemesi hâlinde 30.000 TL idari para cezası
uygulanır. Yükümlülük yerine getirilinceye kadar üretim faaliyeti
durdurulur.
Maden ruhsat sahaları ile hammadde üretim izin
sahalarında rezervin verimli bir şekilde değerlendirilmesi, can ve mal
güvenliği tedbirlerinin alınması amacıyla birden fazla ruhsatın birbirine
mücavir olarak bulunduğu sahalarda faaliyetlerin ortak bir proje
çerçevesinde yapılmasına hak sahiplerinin rızasının olması hâlinde Genel
Müdürlük kararı ile, ruhsat sahiplerinin rızasının olmaması hâlinde Bakan
onayı ile karar verilebilir. Bu amaçla, ortak ruhsat alanları içinde
belirlenecek termin planları dikkate alınarak işletme izin alanları yeniden
düzenlenebilir.
I. Grup madenler ve II. Grup (a) bendi madenler
için valiliklerce yapılan ildeki planlama çerçevesinde Genel Müdürlüğün
uygun görüşü alınarak maden bölgeleri oluşturulabilir. Oluşturulacak maden
bölgelerinin altyapı hizmetleri valiliklerce yapılır. Kısıtlanan alandaki
ruhsatlar rezerv miktarları göz önünde bulundurularak maden bölgelerine
taşınarak ruhsatlandırılır. Bu tür ruhsatlandırma işlemi ihalelik sahalar
üzerine de yapılabilir. Bu fıkrada belirtilen taşıma işlemleri, ruhsat
sahiplerinin de rızasının olması hâlinde Genel Müdürlük kararıyla; ruhsat
sahiplerinin rızasının olmaması hâlinde 7 nci maddede belirtilen Kurul
kararı ile yapılabilir. Taşıma işlemi yapılırken ruhsat sahiplerinin
kazanılmış hakları korunur. Ruhsat sahasında bulunan tesislerin sökülmesi,
taşınması ve yeniden inşa edilmesine ilişkin masraflar Bakanlıkça tespit
ettirilir ve kısıtlama ve taşıma işlemini talep eden kamu kurum ve kuruluşu
tarafından ruhsat sahibine ödenir. Tespit edilen masraflar dışında herhangi
bir ödeme yapılmaz.”
MADDE 15 – 3213 sayılı Kanunun 30 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 30 – Herhangi bir sebeple hükümden düşmüş,
terk edilmiş veya taksir edilmiş alanlar ile II. Grup (b) bendi ve IV. Grup
madenler dışındaki yeni alanlar ihale yolu ile ruhsatlandırılır. İhale
ilanı Resmî Gazete’de yayımlanır.
İhale bedeli işletme ruhsat taban bedelinden az
olamaz.
Maden ruhsat sahasının cinsi, rezervi, bulunduğu
bölge, tenörü, istihdam, yatırım, ülke ihtiyaçları ve benzeri hususlar
dikkate alınarak şartnamelerde açıkça belirtmek kaydıyla ara ve uç ürün
üretme şartını içeren ihaleler yapılabilir. Bu ihalelerde rezervin
özellikleri dikkate alınarak ihaleye katılma şartları, taban ihale bedeli,
ihale bedelini ödeme şekli ve süresi, üretim süreleri veya tesislerin
yatırım süreleri ve diğer hususlar şartnameler ile belirlenebilir.
Ruhsat sahaları arasında tek başına madencilik
yapılamayacak büyüklükteki alanlara ruhsat verilmez. Bu alanlar bitişik
ruhsat sahipleri arasında ihale edilir. İhalelik durumda olan ve madencilik
yapılabilmesi için uygun büyüklükte olmayan sahalar, çevresindeki ruhsatsız
alanlar veya diğer ihalelik sahalarla birleştirilerek ihale edilir.
Havza madenciliğini geliştirmek ve jeolojik yapıyı
aydınlatmak amacıyla yeni oluşturulan alanlar ile herhangi bir sebeple
hükümden düşmüş, terk edilmiş veya taksir edilmiş sahalar, alan
sınırlamasına bakılmaksızın birleştirilerek ihale edilebilir. Bu şekilde
ihale edilen sahaların ruhsatlandırılmasında 16 ncı maddedeki alan
sınırlaması aranmaz.
Mülga 6309 sayılı Maden Kanunu hükümleri uyarınca
verilmiş olan ve bu Kanuna göre ruhsat hukuku devam eden çakışmalı işletme
ruhsat sahalarında yeni bir maden bulunması hâlinde, çakışmalı alandaki
maden hakkı bu ruhsat sahipleri arasında ihale edilerek ruhsatlandırılır.
Sahaların ihalesinden elde edilen gelirler genel
bütçeye gelir kaydedilir. Bu Kanun kapsamındaki iş ve işlemler için ihtiyaç
duyulan ödenekler Bakanlık bütçesinde öngörülür.”
MADDE 16 – 3213 sayılı Kanunun 31 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Daimi nezaret ve teknik eleman:
MADDE 31 – Kaynak tuzlaları hariç olmak üzere maden
ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetleri, maden mühendisi nezaretinde
yapılır. Maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetlerinde asgari bir
maden mühendisi daimi olmak üzere, işletme tekniği, büyüklüğü ve yapısal
durumu göz önüne alınarak diğer meslek disiplinlerinden mühendis istihdam
edilmesi zorunludur. Daimi nezaretçi ile vardiyalı çalışan işletmelerde işletmenin
büyüklüğü ve niteliği esas alınarak her vardiyada zorunlu olarak istihdam
edilecek maden mühendisi ve görevlendirilecek diğer mühendislerin görev,
yetki ve sorumlulukları, atanma usul ve esasları, eğitimi, çalışma usul ve
esasları Bakanlıkça yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir.
Birinci fıkrada belirtilen istihdam şartlarını
sağlamadan maden işletme faaliyetinde bulunulması hâlinde 30.000 TL idari
para cezası uygulanarak maden işletme faaliyetleri durdurulur. İstihdam
şartlarının sağlanması hâlinde faaliyete izin verilir.”
MADDE 17 – 3213 sayılı Kanunun 32 nci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ruhsatın hükümden düşmesi ve terk edilen alanlarda
alınacak tedbirler:
MADDE 32 – Ruhsat sahibi sahasında gerekli emniyet
tedbirlerini almak ve sahanın son durumunu gösterir imalat haritası ve
maden jeoloji haritasını Genel Müdürlüğe vermek suretiyle terk talebinde
bulunabilir.
Herhangi bir nedenle hükümden düşmüş veya ruhsat
hukuku yürürlükte olan sahalarda terk edilen alanlarda ruhsat sahibi
gerekli emniyet tedbirlerini almak ve sahanın son durumunu gösterir teknik
belgeleri Genel Müdürlüğe vermek zorundadır.
Ruhsat sahibi yukarıda belirtilen tedbirleri en geç
bir yıl içinde almak ve işletme faaliyetinde bulunulan alanı işletme
projesi doğrultusunda çevreye uyumlu hale getirmek zorundadır.
Verilen bu sürede çevre ile uyum planı çerçevesinde
gerekli güvenlik önlemlerinin ve çevresel önlemlerin alınmaması durumunda
tedbir alınana kadar sorumluluk ruhsat sahibinin olması şartıyla, bu durum
valiliğe bildirilir. Çevre ile uyum çalışması için gerekli tedbirler,
çevreye uyum planına uygun olarak orman arazilerinde ilgili orman idaresi,
diğer alanlarda il özel idareleri veya valilikler tarafından yerine
getirilir. Orman idaresi, il özel idaresi veya valilik tarafından çevre ile
uyum planına uygun olarak yapılan masraflar, ruhsat bedelinden çevre ile
uyum planı çalışmaları için emanete yatırılan tutarlardan karşılanır.
Teminatların yeterli olmaması durumunda çevre ile uyum planı çerçevesinde
eksik kalan masrafların ödenmesi için ruhsat sahibine bir ay ödeme süresi
verilir. Süresinde ödenmeyen ve Bakanlık tarafından ilgili vergi dairesine
bildirilen tutarlar 6183 sayılı Kanuna göre ruhsat sahiplerinden tahsil
edilir. İlgili idare tarafından çevreye uyum planı dışında başkaca bir
proje veya uygulama yapılması hâlinde buna ilişkin masraflar, ilgili idare
tarafından karşılanır ve ruhsat sahibinden herhangi bir bedel talep
edilmez.
Çevre ile uyum çalışmasının Hazinenin özel mülkiyetindeki
yerler ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerde yapılması hâlinde
uygulamanın yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık ve Maliye
Bakanlığınca müştereken belirlenir.”
MADDE 18 – 3213 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Birinci fıkraya aykırı hareket edenlere işletme
ruhsat taban bedeli kadar idari para cezası verilir.”
MADDE 19 – 3213 sayılı Kanunun 37 nci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci, üçüncü ve dördüncü
fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
“Mücbir sebep veya beklenmeyen hâller dolayısıyla
işletme izni alınmış işletme ruhsat sahalarında faaliyetin geçici olarak
tatiline ruhsat sahibinin müracaatı üzerine Genel Müdürlükçe karar
verilebilir. Ruhsat sahibince müracaat tarihi, geçici tatilin başlama
tarihi olarak kabul edilir. Geçici tatili kabul edilen işletme ruhsatlarına
24 üncü maddenin on ikinci fıkrası hükümleri uygulanmaz. Ruhsat hukukundan
kaynaklanan diğer yükümlülükler devam eder.”
MADDE 20 – 3213 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“İşletme ruhsat sahasında ve/veya mücavirinde
kurulacak tesislerde kullanılacak ve ruhsat sahası dışından getirilecek
olan su, doğalgaz, elektrik ve haberleşme hatları için ruhsat sahibi
Bakanlığa müracaat ederek irtifak ve/veya intifa hakkı tesisi isteyebilir.”
MADDE 21 – 3213 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ereğli Kömür Havzasındaki taşkömürü için kamu
tarafından yürütülecek faaliyetler, bu Kanunun hak düşürücü ve mali
hükümlerine tabi değildir, ruhsat bedeli ve Devlet hakkından muaftır. Ancak
taşkömüründen özel idare payı ve köylere hizmet götürme birliği payı
alınır. Diğer madenler için yürütülen faaliyetlerden de Devlet hakkı, özel
idare payı ve köylere hizmet götürme birliği payı alınır.”
MADDE 22 – 3213 sayılı Kanunun ek 7 nci maddesine birinci
fıkrasından önce gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Ruhsat sahipleri ile üçüncü kişiler arasında rödövans
sözleşmeleri Bakanlığın iznine tabidir. İzin alınmaksızın yapılan rödövans
sözleşmesi ile yürütülen madencilik faaliyetleri durdurulur.
Kamu kurum ve kuruluşları ile iştirakleri hariç
olmak üzere yer altı kömür işletmelerinde maden ruhsat sahipleri, ruhsat
sahalarının bir kısmında veya tamamında üçüncü kişiler ile üretim
faaliyetlerine yönelik rödövans sözleşmeleri yapamaz. Aksi takdirde
rödövans sözleşmesi ile yapılan madencilik faaliyetleri durdurulur.”
MADDE 23 – 3213 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler
eklenmiştir.
“Yönetmelik:
EK MADDE 10 – Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin
yönetmelikler Bakanlık tarafından yürürlüğe konulur.
İş sağlığı ve güvenliğini ilgilendiren ve işletme
projesinde yer alması zorunlu olan yapısal ve teknik hususlarla ilgili yönetmeliklerde
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının uygun görüşü alınır.
EK MADDE 11 – II. Grup (a) bendi maden ruhsat
sahiplerinin proje ile başvurması ve talep ettiği bendin alanına taksir
edilmesi hâlinde, II. Grup (b) ve (c) bendi maden ruhsatlarından birine
geçilebilir. Ancak, bu Kanuna göre hak sağlayan II. Grup (b) bendi maden
ruhsatlarından II. Grup (a) ve (c) bendi maden ruhsatlarına geçiş
yapılamaz.”
MADDE 24 – 3213 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
“Ruhsat bedelinin tamamlattırılması:
GEÇİCİ MADDE 21 – Mevcut ruhsatların ruhsat bedeli
yatırma yükümlülüğü 1/1/2016 tarihinde başlar. Ruhsat bedelinin süresinde
yatırılmaması hâlinde 13 üncü madde hükümleri uygulanır. Ruhsat bedelleri
yatırılan ruhsatların, ruhsat teminatları iade edilir.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte teminat iradı
yapılması gerekmesine rağmen yapılamayan veya teminat irat işlemleri
başlatılıp sonuçlandırılamayan işlemler için bu Kanuna göre uygulanmamış
teminat iradı kadar idari para cezası uygulanır.
Teminat iradı işlemleri nedeniyle iptal durumuna
gelmesine rağmen iptal edilmeyen ruhsatların iptal işlemleri
sonuçlandırılır.
7 nci madde kapsamındaki izinler:
GEÇİCİ MADDE 22 – Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihe kadar, 24 üncü maddenin on birinci fıkrası gereğince 7 nci maddeye
göre alınması gerekli olan izinler ile Genel Müdürlüğün kayıtlarına
işlenmiş alanlarla ilgili diğer izinler için müracaat edilmiş olmasına
rağmen süresi içinde izinleri alınamamış ruhsatlar ile anılan izinlerin
süresi içinde alınarak Genel Müdürlüğe verilemeyen ruhsatlar hakkında
30.000 TL idari para cezası uygulanır. İdari para cezası yatırılan
ruhsatlar iptal edilmez, bu ruhsatlar hakkında 24 üncü maddenin on birinci
fıkrası hükümleri uygulanır.
Mevcut rödövans sözleşmeleri:
GEÇİCİ MADDE 23 – Mevcut rödövans sözleşmelerinin,
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde Genel
Müdürlüğe verilmesi zorunludur. Aksi takdirde rödövans sözleşmesi ile
yapılan madencilik faaliyetleri durdurulur.
Kamu kurum ve kuruluşları ile iştirakleri hariç
olmak üzere, yer altı kömür madenciliğine dair rödövans sözleşmeleri sona
erdirilmeyen ruhsat sahalarının süre uzatım talepleri kabul edilmez.
Mevcut ruhsat müracaatları:
GEÇİCİ MADDE 24 – Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce müracaatı yapılmış ancak işlemleri tamamlanmamış, harç ve
ruhsat teminatları yatırılmamış ruhsat müracaatları, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren üç ay içinde ruhsat bedelinin ödenmesi hâlinde,
ruhsat işlemleri müracaat tarihindeki mevzuat hükümlerine göre tamamlanır.
Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı ay süreyle II. Grup (b) ve IV.
Grup maden ruhsat müracaatları alınmaz.
Mevcut teknik nezaretçiler:
GEÇİCİ MADDE 25 – Teknik nezaretçisi bulunan ancak
daimi nezaretçisi bulunmayan sahalarda, bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren bir yıl içinde daimi nezaretçinin atanması zorunludur. Bu
süre içinde teknik nezaretçinin istifa etmesi veya azledilmesi hâlinde ise
daimi nezaretçi derhâl atanır.
Birinci fıkradaki yükümlülüklere uymayan ruhsat
sahiplerine 30.000 TL idari para cezası verilir ve ruhsat sahasındaki maden
işletme faaliyetleri durdurulur.
VI. Grup maden ruhsatlarının IV. Gruba alınması:
GEÇİCİ MADDE 26 – Yürürlükteki VI. Grup maden
ruhsatları IV. Grup olarak ruhsatlandırılır. Aynı alanda IV. Grup maden
ruhsatı bulunması hâlinde IV. Grup ve VI. Grup maden ruhsatlarının
işlemleri bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki kazanılmış
haklarına göre yürütülür. Ruhsatların birbirleri ile çakışmaması hâlinde,
yürürlükteki VI. Grup maden ruhsatları, IV. Gruptaki alan sınırlamasına
uymak kaydıyla tüm madenlere hak sağlar.
Mevcut kalker, kalsit ve dolomit ruhsatları:
GEÇİCİ MADDE 27 – 100 hektardan büyük kalker,
kalsit ve dolomit ruhsat sahaları Genel Müdürlükçe incelenerek uygun bulunan
görünür ve muhtemel rezerv alanlarına proje ile talepte bulunulması
durumunda, 100’er hektarlık alanlar hâlinde II. Grup (a) bendi maden
işletme ruhsatı verilir.
İşletme ruhsatlarının süresi:
GEÇİCİ MADDE 28 – Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce verilmiş olan işletme ruhsatları, 24 üncü maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen toplam ruhsat süresi bakımından eski hükümlere
tabidir.
Yer altındaki maden işlerinde maliyet artışlarının
ödenmesi:
GEÇİCİ MADDE 29 – Bu Kanun kapsamında yer altındaki
maden işlerinde faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşlarının yer
altındaki maden işlerine ilişkin 11/9/2014 tarihi ve bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla, 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri Kanunu kapsamında devam eden sözleşmeler ile bu Kanun
kapsamında devam eden rödövans sözleşmelerinde, 22/5/2003 tarihli ve 4857
sayılı İş Kanununun 41, 53 ve 63 üncü maddelerinde 10/9/2014 tarihli ve
6552 sayılı Kanunla yapılan değişiklikler ile bu Kanunun ek 9 uncu
maddesiyle sınırlı olmak kaydıyla meydana gelen maliyet artışları fiyat
farkı olarak ödenir. Fiyat farkı ödenmesine ilişkin esas ve usuller; 4735
sayılı Kanun kapsamında imzalanan sözleşmeler için Kamu İhale Kurumunun
teklifi, rödövans sözleşmeleri için ise Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar
Kurulunca belirlenir.
GEÇİÇİ MADDE 30 – Bu Kanunla getirilen
yetkilendirilmiş tüzel kişilere ilişkin uygulamalar, Kanunun yayımı
tarihinden itibaren bir yıl sonra yürürlüğe girer. Bu süre içinde bu Kanuna
göre verilmesi gereken faaliyet raporları, projeler ve her türlü teknik
belgeler ile ilgili olarak 3213 sayılı Kanunun bu Kanundan önceki hükümleri
uygulanır.
Bu bir yıllık süre içinde, teknik nezaretçinin
görevinin herhangi bir nedenle sona ermesi hâlinde, teknik nezaretçinin tüm
görev ve yetkileri bu sürenin sonuna kadar daimi nezaretçi tarafından
yürütülür.”
MADDE 25 – 3213 sayılı Kanunun 47 nci maddesinin dördüncü
fıkrasında yer alan “ile VI. Grup” ibaresi madde metninden çıkarılmış,
altıncı fıkrasının son cümlesi ve ek 6 ncı maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 26 – 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununa
bağlı (8) sayılı tarifenin “III - Maden arama ruhsatnameleri, işletme
ruhsatnameleri, işletme imtiyazları” başlıklı bölümü yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 27 – 19/2/1985 tarihli ve 3154 sayılı Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 28 – 3154 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 3 – Ekli (1) sayılı listede yer alan
kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I)
sayılı cetvelin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına ait bölümüne
eklenmiştir.”
MADDE 29 – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 30 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
17/2/2015
Ekler için tıklayınız
|