Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýndan:
GIDA, TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIÐI DÖNER SERMAYE
ÝÞLETMELERÝ UYGULAMA YÖNETMELÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanýmlar ve Faaliyet
Alanlarý
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý, 21/12/1967 tarihli ve
969 sayýlý Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðýnýn Merkez ve Taþra Kuruluþlarýna Döner Sermaye Verilmesi Hakkýnda Kanuna göre kurulan veya kurulacak döner sermayeli iþletmelerin malî ve idarî iþlemleri ile elde edilen kârdan üretimi teþvik primi daðýtýlmasýna iliþkin usul ve
esaslarý düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 969 sayýlý Kanuna göre kurulan veya
kurulacak döner sermayeli iþletmelerin
faaliyet alanlarýný, gelirlerini, giderlerini, teþkilatlanmasýný, personelin görev ve sorumluluklarýný ve malî hükümlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 3/6/2011 tarihli ve 639 sayýlý Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci,
18 inci ve 22 nci maddeleri ile 21/12/1967
tarihli ve 969 sayýlý Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðýnýn Merkez ve Taþra Kuruluþlarýna Döner Sermaye Verilmesi Hakkýnda Kanunun 3 üncü maddesi ile 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayýlý Veteriner Hizmetleri, Bitki Saðlýðý, Gýda ve Yem Kanununun 35 inci maddesi hükümlerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ambar: Ýþletmenin satmak, üretimde kullanmak veya tüketmek amacýyla edindiði, ilk madde ve
malzeme, yarý mamul, ticari mal, yan ürün, artýk ve hurdalar gibi
varlýklar ile bunlara ait karþýlýklarýn muhafaza edildiði yeri,
b) Bakan: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanýný,
c) Bakanlýk: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýný,
ç) Baþkan: Destek Hizmetleri Dairesi Baþkanýný,
d) Baþkanlýk: Destek Hizmetleri Dairesi Baþkanlýðýný,
e) Çalýþma Grup Sorumlusu: Kadro ve unvanýna bakýlmaksýzýn fiilen Çalýþma Grup Sorumlusu olarak görevlendirilenleri,
f) Ýþletme: Bakanlýk merkez ve taþra birimlerinde
kurulan döner sermaye iþletmelerini,
g) Ýþletme Müdürü: Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde Destek Hizmetleri Dairesi Baþkanýný, taþra teþkilatýnda döner sermaye iþletmesinin baðlý bulunduðu birimin müdürünü,
ð) Hizmet Birimleri: 639 sayýlý Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamede belirtilen hizmet birimlerini,
h) Muhasebe
Birimi: Muhasebe hizmetlerinin yapýldýðý birimi,
ý) Muhasebe Hizmeti: Gelir ve alacaklarýn tahsili, giderlerin ve borçlarýn hak sahiplerine ödenmesi, para ve parayla ifade edilebilen deðerler ile emanetlerin alýnmasý, saklanmasý, ilgililere verilmesi, gönderilmesi ve diðer tüm malî iþlemlerin kayýtlarýnýn yapýlmasý ve raporlanmasý iþlemlerini,
i) Muhasebe
Yetkilisi: Muhasebe hizmetlerinin yürütülmesinden ve muhasebe biriminin yönetiminden sorumlu yöneticiyi,
j) Muhasebe Yetkilisi
Mutemedi: Muhasebe yetkilisi adýna ve hesabýna para ve parayla ifade edilebilen deðerleri geçici olarak almaya, muhafaza etmeye, vermeye, göndermeye yetkili ve bu iþlemlerle ilgili
olarak doðrudan muhasebe yetkilisine karþý sorumlu olan kamu görevlisini, kamu personelini ve yetkili memurlarý,
k) Muhasebe
Yetkilisi Yardýmcýsý: Muhasebe yetkililerinin yardýmcýlarýný,
l) POS: Banka
kartlarý ve kredi kartlarýnýn kullanýldýðý makine veya cihazý,
m) Üst Yönetici: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðý Müsteþarýný,
n) Vezne:
Muhasebe birimine teslim edilen tedavüldeki Türk parasý, çek, senet, menkul kýymetler ve teminat
mektuplarýnýn muhafaza edildiði yeri,
ifade eder.
Faaliyet alanlarý
MADDE 5 – (1) Ýþletmelerin
faaliyet alanlarý þunlardýr;
a) Öðretim, eðitim, yayým ve yayýn yapmak,
b) Kontrol,
muayene, analiz, deneme ve araþtýrma yapmak,
c) Arazi ýslah etmek,
ç) Hayvan hastanelerinde hizmet vermek,
d) Bitki ve
hayvan ürünlerini, çiftçiye örnek teþkil edecek þekilde deðerlendirmek amacýyla imalatta
bulunmak ve pazarlanmasýný saðlamak,
e) Her çeþit tohum, damýzlýk, fide, fidan, çelik, faydalý böcek, deneysel ve üretim amaçlý hayvan yetiþtirmek, ýslah etmek, gen
kaynaklarýný korumak,
f) Aþý, serum, ilaç ve biyolojik maddeler imal etmek,
g) Üretilen, yetiþtirilen, ýslah ve imal
edilen maddeleri satmak,
ð) Ýlgili mevzuat uyarýnca mücadele mecburiyeti konulan hâllerde yapýlacak mücadele hizmetlerini yapmak ve topraklarýnda, ekiliþlerinde, bitkilerinde veya bitki bulundurulan yahut
iþlenen yerlerinde meydana gelen hastalýk ve zararlýlarla mücadele yaptýrmak isteyen gerçek ve tüzel kiþilere hizmet vermek,
h) Mücadele sonucunda, elde edilen bitkisel veya hayvansal ürünlerden deðerlendirilmesi mümkün olanlarý deðerlendirmek,
ý) Gerçek ve tüzel kiþiler tarafýndan ruhsat almak
veya diðer amaçlarla gönderilen alet, makine ve ilaçlarýn laboratuvar ve tarla deneme ve
tahlillerini yapmak,
i) Mücadele uygulamalarýna esas olacak tarla muayeneleri ile ithal ve ihraç ürünlerinin muayenelerini yapmak,
j) Gerçek ve tüzel kiþilerin iç ve dýþ karantina ile ilgili, fümigasyon ve
dezenfeksiyon iþlerini yapmak,
k) Bu
faaliyetlerin ifasýnda, gereken hâllerde gerçek ve tüzel kiþilerle iþbirliði yapmak,
l) Bakanlýkça belirlenecek esaslar dâhilinde Bakanlýðýn diðer iþletmeleriyle iþbirliði yapmak,
m) Ýþletmelerin ihtiyaçlarý bulunan gübre, ilaç, makine, teçhizat, tohum, fidan, fide, yem ve benzeri her türlü girdileri satýn almak, gerekli hâllerde çiftçilerin ve bu maddeleri kullanan kuruluþlarýn bu ihtiyaçlarýný bedeli karþýlýðýnda temin etmek,
n) Ýþletmelerin atölyelerinde öncelikle ziraat
alet ve makineleri ile resmî kurum ve kuruluþlara, mümkün olan hâllerde de gerçek ve tüzel kiþilere ait araç ve gereçlerin bakým ve onarýmlarýný yapmak,
o) Kooperatifçilik ve el sanatlarýyla ilgili olarak üretim yapmak ve
bunlarý pazarlamak,
ö) Çalýþma konularýnda gerçek ve tüzel kiþilere Bakanlýðýn kuruluþ ve görevleriyle ilgili
konularda danýþmanlýk yapmak,
p) Üretime yönelik alet, ekipman, tesis
ve arazilerini, protokolle gerçek ve tüzel kiþilere bedeli karþýlýðýnda kullandýrmak,
r) Karþýlaþtýrmalý test materyali üretmek ve test
organizasyonu yapmak,
s) Ulusal ve
uluslararasý test organizasyonuna katýlmak,
þ) Bakanlýðýn kuruluþ ve görevleriyle ilgili mevzuatta belirtilen benzeri
faaliyetlerde bulunmak,
t) Sözleþmeli üretim yapmak veya
yaptýrmak,
u) Bakanlýðýn kuruluþ ve görevleriyle ilgili mevzuatta belirtilen; bitkisel üretim, hayvansal üretim, su ürünleri, gýda, yem, kooperatifçilik ve el
sanatlarýyla ilgili olarak üretim, ýslah, araþtýrma, yetiþtirme, koruma,
muayene, analiz, kontrol, deneme, öðretim, eðitim, yayým, yayýn ve karantina ile
ilgili döner sermaye faaliyetlerinin yürütülmesi için gerekli olan
her türlü ahýr, aðýl, kümes, sera, imalathane, laboratuvar,
depo, ambar, hangar, iþçi evi, atölye, tesis, bina
yapmak, yaptýrmak ve iþletmek,
ü) 5996 sayýlý Kanunun 35 inci maddesinde belirtilen faaliyetlerde bulunmak,
v) Gýda üretimi, güvenliði ve güvenirliði, kýrsal kalkýnma, toprak, su kaynaklarý, biyoçeþitliliðin korunmasý ve verimli kullanýlmasýný saðlamak,
y) Çiftçinin örgütlenmesi ve bilinçlendirilmesini saðlamak,
z) Üretim ve satýþ yerlerinin kontrol ve denetimlerini yapmak veya
yaptýrmak,
aa) Hayvan hastalýklarý ve zararlýlarý ile mücadele etmek,
bb) Tarýmsal desteklemeleri yönetmeye yardýmcý olmak.
Sermaye
MADDE 6 – (1) Ýþletmelerin
sermaye limiti yüz milyon Türk Lirasýdýr. Bu tutarýn artýrýlmasýnda 969 sayýlý Kanunun 1 inci maddesi hükmü uygulanýr.
Sermaye kaynaklarý
MADDE 7 – (1) Ýþletmelerin
sermaye kaynaklarý;
a) Bakanlýðýn bütçesine konulacak ödeneklerle
Hazinece yapýlacak ayni yardýmlardan,
b) Döner sermaye faaliyetlerinden elde edilecek kârlardan,
c) Baðýþ ve yardýmlardan,
oluþur.
(2) Baðýþ ve yardýmlar tahsis edilen sermaye miktarý ile sýnýrlý olmaksýzýn sermayeye eklenir. Ýþletmelerin ödenmiþ sermaye tutarý iþletmelere tahsis edilen sermaye tutarýna ulaþýncaya kadar, elde edilen dönem sonu kârlarý ödenmiþ sermayeye
eklenir. Ödenmiþ sermaye tutarý tahsis edilen sermayeye ulaþtýktan sonra elde edilen kârlar, hesap dönemini izleyen þubat ayýnýn sonuna kadar genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili
muhasebe birimine yatýrýlýr.
(3) Ýþletmelerin zararlarý geçmiþ yýllar zararlarý hesabýnda bekletilir ve ertesi yýllar kârlarý ile kapatýlýr.
Gelirler
MADDE 8 – (1) Ýþletmelerin
gelirleri;
a) Ýþletmelerin faaliyet alanlarýyla ilgili mal ve
hizmetlerin satýþlarýndan elde edilen gelirlerden,
b) Faiz
gelirlerinden,
c) Ýþletmelere ait lüzumu kalmayan ve hurdaya ayrýlan taþýnýr ve taþýnmazlarýn satýþ bedellerinden,
ç) Ýstekli ve yüklenicilerden
kesilecek gecikme cezalarý ile gelir kaydedilecek teminatlardan,
d) Ýþletmelere ait taþýnýr ve lojmanlar hariç taþýnmazlardan elde edilen kira bedellerinden,
e) Reklam
gelirlerinden,
f) Benzeri diðer gelirlerden,
oluþur.
(2) Her türlü imal ve üretim maddeleri
toptan ve/veya perakende olarak iþletmelerde,
ticaret merkezlerinde, toptancý hal müdürlüklerinde ve iþletmeler tarafýndan açýlacak özel satýþ yerlerinde satýlabilir. Fiyatlar, piyasa ve
kalite dikkate alýnarak Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde, Ýþletme Müdürünün
baþkanlýðýnda,
Baþkanlýk
Mali Hizmetler Daire Baþkaný, Muhasebe Yetkilisi ve
ilgili Genel Müdürlüðün/Baþkanlýðýn
yetkili personelinin; taþra teþkilatýnda ise, iþletme müdürünün
baþkanlýðýnda,
müdür
yardýmcýlarý, müdür yardýmcýsý olmayan iþletmelerde gerçekleþtirme
görevlisi, muhasebe yetkilisi
ve ilgili þube müdürü/bölüm baþkaný/þube
þefi/birim sorumlularýndan müteþekkil
en az dört kiþiden oluþturulacak Fiyat Tespit
Komisyonu tarafýndan belirlenir. Komisyon
eksiksiz olarak toplanýr. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur,
karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve
imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar
komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Komisyonda oylarýn eþitliði halinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder. Üretimi yapýlan aþý, serum, biyolojik ve kimyasal maddeler ile tahlil,
analiz, muayene, kontrol ve sertifika hizmet satýþ bedeli ilgili Genel Müdürlüðün görüþü alýnmak kaydýyla Baþkanlýkça belirlenir. Çiftçi kayýt sistemi belgesi, bitkisel ve hayvansal üretime verilen desteklemeler ile teþvik primleri ödemelerinde düzenlenen dosya ve basýlý evrak bedelleri Baþkanlýkça belirlenir. Fiyatlar mali yýlýn baþýndan önce yayýmlanýr. Bu fiyatlar maliyetin altýnda olamaz. Ýþletme mahsul ve mamulleri, iþletme personeline de ihtiyacý oranýnda bu fýkra hükümlerine göre satýlýr.
(3) Ýþletmelerin, her türlü imal ve üretim maddeleri,
gerçek ve tüzel kiþilere Bakan Oluru ile bayilik verilerek satýlabilir. Bu fýkranýn uygulanmasý ile ilgili esas
ve usuller Bakanlýkça belirlenir.
Giderler
MADDE 9 – (1) Ýþletmelerin
giderleri;
a) 5 inci
maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin gerektirdiði harcamalardan,
b) Ýþletmelere ait kadro veya pozisyonlara atanan personelin aylýk ve diðer malî haklarý, iþletmelerde çalýþtýrýlan iþçilerin ücretleri ile bunlarýn kanun ve sözleþmelerle saðlanan diðer haklarýna ait her türlü giderlerden,
c) Döner sermaye hizmetlerine iliþkin vergi, resim,
harç, haberleþme, ilan, ulaþým, kýrtasiye, akaryakýt, tüketim malzemesi ve benzeri giderlerden,
ç) 5/1/1961 tarihli ve 237
sayýlý Taþýt Kanunu hükümlerine göre alýnacak taþýt giderleri ile hizmet alýmý suretiyle taþýt edinilmesi için yapýlacak giderlerden,
d) 5 inci
maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin gerektirdiði binalarýn yapýmý, bakýmý ve onarýmý giderlerinden,
e) Ýþletme tarafýndan kullanýlan binalara ait
bakým, küçük onarým, ýsýtma, aydýnlatma, demirbaþ, mefruþat giderleri, hizmetin gerektirdiði makine-teçhizat alým giderleri ve
benzeri giderler ile iþletme tarafýndan kullanýlan araç, gereçlerin iþletme, bakým ve onarým giderlerinden,
f) Ýþletmenin temizlik, güvenlik ile iþ saðlýðý ve güvenliði hizmet giderlerinden,
g) Ýþletmelerin hizmetlerine iliþkin olarak görevlendirilecek personele 10/2/1954 tarihli
ve 6245 sayýlý Harcýrah Kanunu hükümlerine göre yapýlacak ödemelerden,
ð) 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin
gerektirdiði eðitim ve kurs giderlerinden,
h) 5 inci
maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin gerektirdiði reklam, numune, fuar ve tanýtým giderlerinden,
ý) 5996 sayýlý Kanunun 35 inci maddesinin beþinci fýkrasý gereðince fazla çalýþma ücretlerinden,
i) 969 sayýlý Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fýkrasý hükmüne göre, iþletmelerin aylýk gayrisafi hasýlatýndan, aylýk tahsil edilen tutardan Baþkanlýk Döner Sermaye Muhasebe Birimi Hesabýna aktarýlan tutardan,
oluþur.
(2) Kuruluþ amacý araþtýrma ve geliþtirme olan iþletmeler gelirlerinin en az %10’unu tarýmsal araþtýrma ve geliþtirme faaliyetleri
için kullanýr. Bu orandan aþaðý olmamak üzere iþletmeler itibarýyla farklý oran belirlemeye
Bakanlýk yetkilidir.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Yönetim ve Teþkilat
Yönetim
MADDE 10 – (1) Ýþletmeler, Baþkanlýða karþý sorumludur.
(2) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesi; Ýþletme Müdürü, Mali Hizmetler Daire Baþkaný, harcama yetkilisi, muhasebe yetkilisi, gelir ve
gider gerçekleþtirme görevlileri,
muhasebe yetkilisi yardýmcýsý, muhasebe yetkilisi mutemedi, þef, veznedar, taþýnýr kayýt ve kontrol
yetkilisi ile yeteri kadar personelden, taþra teþkilatýnda döner sermaye iþletmeleri; iþletme müdürü, müdür yardýmcýlarý, harcama yetkilisi, muhasebe yetkilisi, þube müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu, gelir ve gider gerçekleþtirme görevlileri,
muhasebe yetkilisi yardýmcýsý, muhasebe yetkilisi mutemedi, þef, veznedar, taþýnýr kayýt ve kontrol
yetkilisi ile yeteri kadar personelden oluþur.
Baþkanlýðýn görevleri
MADDE 11 – (1) Baþkanlýðýn görevleri aþaðýda belirtilmiþtir.
a) Ýþletmelerce hazýrlanan ve Baþkanlýða gönderilen bütçeleri incelemek ve makam oluruna sunmak,
b) Ýþletmelerden alýnan bilançolarý incelemek,
c) 969 sayýlý Kanunun 9 uncu maddesinde belirtilen dört aylýk süre içinde, genel bilançolarý hazýrlayarak, Sayýþtay Baþkanlýðýna ve Maliye Bakanlýðýna göndermek,
ç) Ýþletmelerin hesaplarýný ilgili mevzuat çerçevesinde incelemek,
d) Döner sermaye iþ ve iþlemleri ile ilgili
hizmet içi eðitimi yapmak,
e) Ýþletmelerin, bütçe sýnýflandýrmasýnýn bütün düzeyleri arasýnda aktarma tekliflerini
incelemek ve makam olurunu hazýrlamak,
f) Ýþletmelerin yatýrým program tekliflerini hazýrlamak, deðiþikliklere ve ek programlara ait olur hazýrlamak,
g) Ýþletmelerin canlý ve cansýz demirbaþlarýn terkini için makam olurunu
hazýrlamak,
ð) Ýþletmelerin hesap planýný hazýrlamak ve makam oluruna sunmak,
h) Ýþletmelerin hesap planýndaki deðiþiklikleri yapmak, makam oluruna sunmak,
ý) Ýþletmelerin bütçe form ve cetvellerini hazýrlamak, makam
oluruna sunmak,
i) 5996 sayýlý Kanunun 35 inci maddesinin üçüncü fýkrasý kapsamýnda iþletmeler arasýndaki borç para verme iþine dair makam oluru hazýrlamak,
j) Ýþletmelerdeki hizmetlerin icrasý, koordinasyonu,
takibi, deðerlendirilmesi, yönlendirilmesi ve
verimliliðin arttýrýlmasýna iliþkin tedbirleri
almak ve uygulamaya konulmasý ve gerçekleþtirilmesiyle ilgili iþ ve iþlemleri yapmak.
Fen heyetinin oluþumu ve
toplantý usulü
MADDE 12 – (1) Hayvancýlýk faaliyeti yürüten iþletmelerde, hayvan
hastanelerinde, iþletme müdürünün baþkanlýðýnda müdür yardýmcýsý, bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu ve veteriner hekimlerden müteþekkil en az beþ kiþiden oluþan bir fen heyeti kurulur.
(2) Fen
heyetini teþkil edecek üyeler iþletme müdürü tarafýndan belirlenir.
(3) Fen heyeti
aylýk normal toplantýlardan baþka, gerekli görülen hâllerde, iþletme müdürünün çaðrýsý üzerine olaðanüstü toplantýlar yaparak, yapýlmýþ ve yapýlacak iþler hakkýnda kararlar verir.
(4) Fen heyeti
kararý çoðunlukla alýnýr. Karþý oy kullanan üye karþý oy kullanma gerekçesini kararýn altýnda açýklayarak imzalamak zorundadýr. Oylarýn eþit olmasý hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder.
Fen heyetinin görevleri
MADDE 13 – (1) Fen heyetinin görevleri aþaðýda belirtilmiþtir.
a) Hayvancýlýk konularý üzerinde deneme ve araþtýrmalarý yönlendirmek,
b) Bölge þartlarýna göre damýzlýklarýn rasyonel beslenmelerini saðlayýcý tedbirleri almak,
c) Bulaþýcý hastalýklara karþý tedbirler almak,
ç) Sýfat tevzii ve reforme iþlemlerine karar vermek ve uygulamak,
d) Bakanlýkça verilecek diðer görevleri yapmak.
Ýþletme müdürünün görevleri
MADDE 14 – (1) Ýþletme müdürünün görevleri þunlardýr;
a) Ýþletmeyi idare etmek, harcama yetkilisi görevini yapmak ve iþletmeyi temsil etmek,
b) Ýþletmenin, idarî, malî ve teknik iþlerini; ilgili mevzuat hükümleri, talimatlar, çalýþma programlarý, bütçe esaslarý ve Bakanlýðýn direktifleri dâhilinde ve verimli iþletmecilik
ilkelerine uygun bir þekilde yürütmek,
c) Ýdarî iþlerde yalnýz, malî iþlerde diðer sorumlularla
birlikte, teknik hususlarda ise ilgili þube müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu ile birlikte sorumluluk taþýmak,
ç) Ýþletmenin iþlemleri ile ilgili
her türlü evraký ve yetkisi dâhilindeki protokol ve sözleþmeleri imza etmek,
d) Ýþletmenin personel ve kadro ihtiyacýný tespit ederek memur ve iþçilerin görevlerini, iþbölümü esaslarý dâhilinde düzenlemek, izlemek ve denetlemek,
e) Ýþletme personelinin sevk ve idaresini yapmak,
f) Ýþletmenin iþ programlarýnýn ve bütçe taslaklarýnýn süresinde hazýrlanmasýný ve Baþkanlýða gönderilmesini saðlamak,
g) Ýþletmenin yýllýk çalýþma programlarý ve raporlarýný zamanýnda düzenleyerek, bilanço ile birlikte Baþkanlýða göndermek,
ð) Canlý ve cansýz demirbaþlar ile malzemelerin iyi bir þekilde kullanýlmalarý, muhafaza
edilmeleri ve yangýndan korunmalarý için gerekli tedbirleri almak,
h) Ambar ve taþýnýr iþlemlerinin mevzuat çerçevesinde yürütülmesini saðlamak, gerekli
denetimleri yapmak.
Harcama yetkilisinin görevleri
MADDE 15 – (1) Harcama yetkilisinin görevleri þunlardýr;
a) Harcama
talimatý vermek,
b) Ödeme emri belgelerini imzalamak.
Gelir ve gider gerçekleþtirme görevlileri
MADDE 16 – (1) Ýþletmenin gelir ve
giderleri; Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný, taþra iþletmelerinde, idari ve mali iþlerden sorumlu müdür yardýmcýsý, müdür yardýmcýsý olmayan iþletmelerde ise
harcama yetkilisi tarafýndan görevlendirilecek
personel tarafýndan yerine getirilir.
Gelir ve gider gerçekleþtirme görevlilerinin
görevleri
MADDE 17 – (1) Gelir ve gider gerçekleþtirme görevlileri;
a) Gelir gerçekleþtirme görevlileri, iþletmenin faaliyetleriyle ilgili satýþý yapýlan mal ve hizmet gelirleri ile diðer iþletme gelirlerinin tahakkuk ettirilerek tahsil edilebilir duruma
getirilmesi iþlemlerini gerçekleþtirmekle,
b) Gider gerçekleþtirme görevlileri, mal ve
hizmet alýmý ile yapým iþlerine iliþkin belgeleri hazýrlamak, ödeme emri belgesine baðlamak ve bu
belgeler üzerinde ön malî kontrol iþlemini yapmakla,
yükümlüdürler.
(2) 16 ncý maddede sayýlan yetkililer, kendilerine en yakýn üst kademe yöneticilerinden biri veya birkaçýný ödeme emri belgesini düzenlemek üzere görevlendirirler.
Müdür yardýmcýsý
MADDE 18 – (1) Müdür yardýmcýsýnýn görevleri þunlardýr;
a) Ýþletmenin satýþ komisyonu baþkanlýðýný yapmak,
b) Ýþletmenin iç hizmetlerini yürütmek,
c) Ýþletme müdürünün vereceði diðer görevleri yapmak.
Muhasebe yetkilisi
MADDE 19 – (1) Muhasebe yetkilisi, muhasebe hizmetlerinin yürütülmesinden, muhasebe biriminin yönetiminden, muhasebe kayýtlarýnýn usulüne uygun, saydam
ve eriþilebilir þeklinde tutulmasýndan sorumludur.
(2) Maliye
Bakanlýðýnca uygun görülen iþletmelerin muhasebe hizmetleri Maliye Bakanlýðýnca, diðerleri ise Bakanlýkça yürütülür.
(3) Muhasebe
yetkilisi, muhasebe hizmetleri Maliye Bakanlýðýnca yürütülen iþletme muhasebe
birimlerinde Maliye Bakanlýðýnca, diðer iþletmelerde ise Bakanlýkça Bakanlýk personeli arasýndan usulüne uygun olarak atanýr.
Muhasebe birimi
MADDE 20 – (1) Ýþletmelerin
muhasebe hizmetleri muhasebe birimince yürütülür.
(2) Döner sermayenin malî iþleri ve muhasebe iþlemleri, muhasebe
yetkilisi/muhasebe yetkilisi yardýmcýsý ile muhasebe birimi personeli tarafýndan yürütülür. Muhasebe yetkilisinin geçici veya sürekli olarak görevinden ayrýlmasý hâlinde, muhasebe yetkilisi görevi vekâleten görevlendirilecek
personel tarafýndan yürütülür.
Defter ve belgelerin düzenlenmesi ve gönderilmesi
MADDE 21 – (1) Defter ve belgelerin muhasebe yetkililerince düzenlenmesinde ve bunlarýn Sayýþtay’a ve ilgili kamu idarelerine gönderilmesinde, 1/5/2007 tarihli ve 26509
sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliðinde yer alan iþletmenin tabi olduðu usul ve esaslar
ile Sayýþtay tarafýndan belirlenen
usul ve esaslara uyulur.
Þube müdürleri/bölüm baþkaný/þube þefleri/birim sorumlularý
MADDE 22 – (1) Ýþletmelerdeki þube müdürleri/bölüm baþkanlarý/þube þefleri/birim sorumlularýnýn görevleri þunlardýr;
a) Biriminin
teknik ve yönetim iþlerini ve çalýþma programlarýný, bütçe esaslarýna göre yürütmek,
b) Biriminin yýllýk çalýþma programlarý ile bütçesini hazýrlamak,
c) Birimindeki
canlý ve cansýz demirbaþlarýn, malzemelerin muhafaza ve iyi kullanýlmalarýný saðlamak. Bunlarla ilgili imha ve terkin
muamelelerinin teklifini yapmak ve lüzumlu defterleri
tutmak,
ç) Birimde çalýþan personelin iþ bölümü esaslarý dâhilinde verimli bir þekilde çalýþmalarýný düzenlemek ve izlemek,
d) Üretilen ve imal edilen ürün, materyal ve mamullerin kýymetlendirilmesi
ve pazarlanmasý için gereken tedbirleri almak, gerektiðinde iþletme müdürüne tekliflerde bulunmak,
e) Biriminin
yazýþmalarýný yürütmek,
f) Kendi
birimine ait bütün ihtiyaçlarýn, bütçedeki ödenek dâhilinde satýn alýnmasýný yazýlý olarak iþletme müdürünün onayýna sunmak,
g) Yýllýk çalýþma programlarýnda belirtilen iþlerden herhangi birinin tamamen veya kýsmen gerçekleþmesine engel olan arýza, sebep ve
olaylarýn giderilmesini veyahut zararýn hafifletilmesini mümkün kýlacak tedbirlerle ilgili düþüncelerini iþletme müdürüne yazýlý olarak bildirmek,
ð) Çýrçýr fabrikasý iþleten müesseselerde fabrika þefi, fabrika müþtemilatý ile bina ve ambarlarýnda yangýna karþý tedbirler almak ve yangýn talimatnamesini yerine getirmekle mükellef olup yangýndan doðacak zararlardan resen mesul olmak,
h) Diðer birimlerle iþbirliði yapmak,
ý) Ýþletme müdürünün vereceði diðer görevleri yapmak.
(2) Bölüm baþkanlýðý/þube þefliði/birimlerin bulunmadýðý iþletmelerde bu Yönetmelikte bölüm baþkanlýðý/þube þefliði/birimlere verilen görevler iþletme müdürü tarafýndan yerine
getirilir.
Veznedar
MADDE 23 – (1) Veznedar, muhasebe hizmetleri Maliye Bakanlýðýnca yürütülen iþletme muhasebe
birimlerinde Maliye Bakanlýðýnca, diðer iþletmelerde ise Bakanlýkça Bakanlýk personeli arasýndan usulüne uygun olarak atanýr. Döner sermaye muhasebe birimince tahsil edilecek paralar ile kasadan
yapýlacak ödemelere iliþkin iþlemler kefalete tabi veznedarlar tarafýndan yapýlýr.
(2) Veznedarýn izin, geçici görev veya hastalýk gibi nedenlerle görevi baþýnda bulunmadýðý zamanlarda veznedarlýk görevi muhasebe biriminin kefalete tabi veya kefalete
tabi tutulacak diðer memurlarý tarafýndan yerine getirilir.
Veznedarýn görevleri
MADDE 24 – (1) Veznedarýn görevleri þunlardýr:
a) Tamamlanmýþ belgelere dayanarak ve usulüne uygun olarak ödeme ve tahsilat yapmak,
b) Tahsil
edilen paralarla ödemeleri günü gününe kasa defterine kaydetmek ve bu kayýtlarýn belgelere ve muhasebe kayýtlarýna uygunluðunu saðlamak,
c) Döner sermayeye ait para ve kýymetli evraký vezne kasasýnda saklamak,
ç) Tahsilata ve ödemeye iliþkin belgelerin dip koçanlarý ile kasa defteri ve diðer belgeleri
saklamak,
d) Muhasebe
yetkilisinin vereceði benzeri iþleri yapmak.
Veznedarýn
sorumluluklarý
MADDE 25 – (1) Veznedar, vezne mevcudunun defter ve kayýtlara göre noksanlýðýndan, veznedeki
kýymetlerin ziyan ve eksilmesinden doðrudan doðruya sorumludur.
Vezne iþlemleri
MADDE 26 – (1) Kasadan yapýlacak ödeme miktarý ile ertesi günü yapýlacak harcamalarý karþýlamak amacýyla kasada bulundurulacak nakit miktarý için mevzuatta farklý bir düzenleme yapýlmadýðý sürece Maliye Bakanlýðýnca genel bütçeli idarelerin muhasebe birimlerinde uygulanmak üzere yayýmlanan genel tebliðlerdeki limitler Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliði hükümleri ile birlikte uygulanýr. Kasa fazlasý, Kamu Haznedarlýðý Genel Tebliðinde belirtilen banka þubelerinde
muhasebe birimi adýna açýlacak hesaba yatýrýlýr.
(2) Kasadan ödenebilecek miktarý aþan ödemeler, muhasebe yetkilisi tarafýndan imzalanan çek veya ödeme emri ile
bankalardan yapýlýr.
(3) Kasa
mevcudunun kasa defterine uygunluðu her gün muhasebe yetkilisi tarafýndan kontrol
edilerek, günlük hesap ve kasa defteri, veznedar ile muhasebe yetkilisi
tarafýndan imzalanmak suretiyle kapatýlýr.
Giderlerin ödenmesine
iliþkin belgeler
MADDE 27 – (1) Ýþletme bütçesinden yapýlacak harcamalarda
ödeme belgesine baðlanacak kanýtlayýcý belgeler ve bunlarýn þekil ve türleri hakkýnda 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayýlý 3 üncü mükerrer Resmî Gazete’de yayýmlanan Merkezî Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliði uygulanýr.
Taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisi
MADDE 28 – (1) Ýþletmelerin çalýþma konusu ve ambar iþlemlerinin hacmi göz önünde tutularak, gerekli görülen hâllerde harcama
yetkilisi tarafýndan kefalete tabi bir taþýnýr kayýt ve kontrol
yetkilisi görevlendirilir.
Taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisinin görevleri
MADDE 29 – (1) Taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisinin görevleri þunlardýr:
a) Ambarýn sevk ve idaresini saðlamak,
b) Gerek hariçten satýn alýnarak ve gerekse iþletme tarafýndan üretilerek veya imal edilerek, ambara giren her türlü madde, eþya, makine, taþýt, malzeme ve benzerlerinin kaydýný tutmak, muhafaza etmek, bunlarý yangýn, çürüme, bozulma, akma gibi her türlü tehlike ve zararlardan korumak, kendilerinin
alamayacaklarý koruma tedbirleri için muhasebe
yetkilisine yazýlý olarak bilgi vermek,
c) Ambar stok
kayýtlarýnýn tutulmasýný saðlamak,
ç) Ambara giren malzeme ve mallarý tasnifli, tertipli ve iyi bir durumda muhafaza etmek,
d) Ambara giren
ve (b) bendinde sayýlan malzeme ve eþyayý yetkililerin yazýlý emirlerine dayanarak, belge karþýlýðýnda ilgililere vermek,
e) Ambardan
sevk edilecek mal ve malzemenin sevk ve belgelerini düzenlemek,
f) Ambar
mizanlarýný çýkarmak ve bunlarýn muhasebe ile
uygunluðunu saðlamak,
g) Ambarda
saklanan malzeme ve eþyalarda meydana gelen hasarlar için gerekli tutanaklarý düzenlemek, kayýtlardan çýkarýlacak veya imha edilecek malzeme ve eþya için gerekli iþlemleri yapmak,
ð) Göreviyle ilgili olarak verilecek diðer iþleri yapmak.
Ambar sayýmý
MADDE 30 – (1) Ýþletmelerin ambarý, her malî yýlýn sonunda iþletme müdürünce görevlendirilecek en
az üç kiþilik bir komisyon tarafýndan sayýlýr ve sayým sonuçlarý cetvellere yazýlýr. Ambar noksaný, normal fireler göz önünde tutularak saptanýr. Ambar fazlasý gelir kaydedilir. Ambar memurlarý ambar ve ambar iþlerinden dolayý sorumludur. Ambar noksanlarý hakkýnda gerekli iþlem yapýlýr.
Muhasebe yetkilisi mutemetleri
MADDE 31 – (1) Muhasebe birimince tahsilinde güçlük görülen döner sermaye
gelirleri, 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayýlý 3 üncü mükerrer Resmî Gazete’de yayýmlanan Muhasebe Yetkilisi Mutemetlerinin Görevlendirilmeleri, Yetkileri, Denetimi ve Çalýþma Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmeliðin 5 inci
maddesine göre mutemetliði onaylanan
kefalete tabi muhasebe yetkilisi mutemetlerince tahsil edilir. Döner sermaye gelirlerinden hangilerinin muhasebe yetkilisi
mutemetlerince tahsil edileceði, muhasebe
yetkilisinin teklifi ve harcama yetkilisinin oluru ile saptanýr.
Devir ve teslim iþleri
MADDE 32 – (1) Muhasebe yetkilisi, veznedar, taþýnýr kayýt ve kontrol
yetkilisi gibi para ve mal iþleriyle görevli memurlar
arasýndaki devir-teslim iþlemlerinde Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliði, devir-teslim süreleri yönünden de 12/11/1974 tarihli
ve 7/9044 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Devlet Memurlarýnýn Çekilmelerinde Devir ve Teslim Süreleri Hakkýnda Yönetmelik hükümleri uygulanýr.
Ön ödeme þekilleri ve uygulamasý
MADDE 33 – (1) Ýþletmelerce yapýlacak ön ödemelerin þekli, devir ve
mahsup iþlemleri, idareler ve gider türleri itibarýyla tutar ve oranlarýnýn tespiti ile mutemetlerin görevlendirilmesi ve
diðer iþlemler hakkýnda, 30/12/2005 tarihli ve 2005/9913 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Ön Ödeme Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmelik hükümlerine göre iþlem yapýlýr.
Kayýt usulleri
MADDE 34 – (1) Döner sermaye
muhasebe birimince tutulacak defterler ve muhasebe kayýtlarý, Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliði hükümlerine göre yürütülür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Malî Ýþlemler
Hesap dönemi
MADDE 35 – (1) Ýþletmenin hesap dönemi, malî yýldýr.
Proje hazýrlama
MADDE 36 – (1) Bütçelerin hazýrlanmasýndan önce; iþletmeler, kalkýnma planýna göre kendileri tarafýndan yapýlmasý gereken yatýrýmlara ait malî, ekonomik ve teknik etütleri zamanýnda yaparak, projeleri hazýrlamakla yükümlüdür.
Ýþ programý
MADDE 37 – (1) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde, Bakanlýk hizmet birimlerince bir hesap dönemi içinde, Bakanlýk stratejik plan
ve performans programýnýn gereklerine uygun olarak iþ ve faaliyetlerle üretim hedeflerini gösteren iþ programý hazýrlanýr. Hazýrlanan iþ programlarý Baþkanlýða gönderilir. Hizmet birimleri tarafýndan gönderilen iþ programlarý Ýþletme Müdürü baþkanlýðýnda, Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný ve ilgili hizmet birimlerinin yetkililerinin katýlýmýyla Bakanlýk iþ programý hazýrlanýr. Hazýrlanan iþ programý bütçenin hazýrlanmasýndan üç ay öncesinde bütçeleþtirilmek üzere Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkanlýðýna gönderilir.
(2) Taþra döner sermaye iþletmelerinde, bir
hesap dönemi içinde, iþletme müdürü, müdür yardýmcýsý, müdür yardýmcýsý olmayan yerlerde gerçekleþtirme görevlisi, þube müdürleri/bölüm baþkanlarý/þube þefleri/birim sorumlularý tarafýndan, Bakanlýk stratejik plan
ve performans programýnýn gereklerine uygun olarak iþ ve faaliyetlerle üretim hedeflerini gösteren iþ programý hazýrlanýr. Hazýrlanan iþ programý, bütçenin hazýrlanmasýndan üç ay öncesinde bütçeleþtirilmek üzere muhasebe
birimine gönderilir.
Bütçe
MADDE 38 – (1) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinin bütçe taslaðý Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkanlýðýna, taþra döner sermaye iþletmesinin bütçe taslaðý muhasebe birimine gönderilen iþ programýna göre, muhasebe yetkilisinin önerisi alýnarak iþletme müdürü tarafýndan hazýrlanýr veya hazýrlattýrýlýr. Bütçe, ilgili mevzuatýnda belirtilen süre içinde onaylanmak üzere Baþkanlýða gönderilir ve Bakanlýðýn onayý üzerine yürürlüðe girer. Bütçelerin, malî yýlýn baþýndan önce onaylanmasý þarttýr.
(2) Ýþletme bütçeleri, metin kýsmý ile ekli cetvellerden oluþur.
(3) Döner sermaye gelirleri bütçedeki harcama kalemleri ile iþ programý hedefleri dýþýndaki amaçlara tahsis
edilemez.
(4) Bütçeler, yýlý ve izleyen iki yýlýn gelir ve gider tahminlerini gösterecek þekilde hazýrlanýr.
(5) Bütçe gelir ve gider tahminleri ile uygulama sonuçlarýnýn raporlanmasýnda açýklýk, doðruluk ve mali saydamlýk esastýr.
(6) Bütçe sýnýflandýrýlmasýnýn bütün düzeyleri arasýnda yapýlacak aktarmalar Baþkanlýkça yapýlýr.
(7) Bütçede, ödeneði indirilen maddeye ödenek ilavesi, ödenek ilavesi yapýlan maddeden de ödenek aktarýlmasý yapýlamaz.
(8) Bütçede yýlý içinde yapýlacak ek ve deðiþiklikler birinci fýkrada öngörülen usullere uygun olarak yapýlýr.
Fazla çalýþma
MADDE 39 – (1) 5996 sayýlý Kanunun 35 inci maddesinin beþinci fýkrasý kapsamýnda Bakanlýk tarafýndan gümrüklerde kontrolü zorunlu olan canlý hayvan ve ürünler ile yurt içi hayvan
sevklerinde yapýlan kontrollerin mesai saatleri dýþýnda veya resmi tatillerde yapýlmasý halinde, bu kontrolleri; mesai günlerinde normal çalýþma süresinin bitiminden sonra gerçekleþtiren personele her gün için 300 gösterge rakamýnýn, resmi tatillerde gerçekleþtiren personele ise her gün için 400 gösterge rakamýnýn memur aylýk katsayýsý ile çarpýlmasý sonucu bulunacak tutarda fazla çalýþma ücreti ödenir. Ancak, bu kapsamda bir ayda yapýlacak fazla çalýþma ücretinin tutarý, 6000 gösterge rakamýnýn memur aylýk katsayýsý ile çarpýlmasý sonucu bulunacak tutarý geçemez.
Borç veya karþýlýksýz kaynak aktarma
MADDE 40 – (1) Salgýn ve bulaþýcý hayvan hastalýklarý ile zararlý organizmalarýn kontrolü veya eradikasyonu, ulusal veya bölgesel düzeyde uygulanacak mücadele projelerinin hazýrlatýlmasý ve uygulanmasý, mücadelesi, kontrolü, denetimi ve bu amaçlarla alet,
malzeme, aþý, ilaç ve benzerlerinin
alýmý ile acil durumlardaki ihtiyaçlar için döner sermaye bütçelerinden gerekli harcamalarý yaptýrmaya veya bu amaçlarla bir iþletmeden diðer iþletmeye borç veya karþýlýksýz olmak üzere kaynak
aktarmaya Bakan yetkilidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Üretimi Teþvik Priminin Daðýtým ve Hesaplama Esaslarý
Üretimi teþvik primi
MADDE 41 – (1) Ýþletmenin malî yýl bilançosunda görülen kârýn, var ise geçmiþ yýllar zararý mahsup edildikten
sonra kalan kýsmýnýn en fazla % 80’i, bu Yönetmelik esaslarýna göre üretimi teþvik primi olarak
daðýtýlýr.
Üretimi teþvik primi daðýtým esaslarý
MADDE 42 – (1) Üretimi teþvik primi daðýtým esaslarý aþaðýda gösterilmiþtir.
a) Ýþletme bünyesinde çalýþan personele verilecek üretimi teþvik priminin yýllýk brüt tutarý, daðýtýma esas kârýn elde edildiði yýla ait asgari ücretin yýllýk brüt tutarýnýn iki katýný geçemez.
b) Kiþi baþýna daðýtýlacak prim brüt tutarýndan artan
tutarlar ile %20’lik kar, 7 nci madde hükümlerine göre ödenmiþ sermayeye ilave edilir. Ödenmiþ sermaye tutarý tahsis edilen
sermaye tutarýna ulaþtýktan sonra %20’lik kar tutarlarý hesap dönemini izleyen þubat ayý sonuna kadar, kiþi baþýna daðýtýlacak prim brüt tutarýndan artan
tutarlar ise üretimi teþvik primi daðýtýmý yapýldýktan sonra beþ iþ günü içinde genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili muhasebe
birimine yatýrýlýr.
c) Üretimi teþvik primi, Bakanlýk kadro ve
pozisyonlarýnda bulunan personelden iþletme bünyesinde görev yapan ve kârýn elde edilmesinde emeði geçen 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 4 üncü maddesinin (A) ve (B) fýkralarýna göre istihdam edilen personele ödenir.
ç) Bilançolar, Baþkanlýða geliþ tarihinden
itibaren en geç yedi iþ günü içinde incelenir. Bilançolarýn incelenmesi Baþkanlýkça sonuçlandýrýlmadan ve bu hususta Bakanlýkça talimat verilmeden, hiçbir þekilde üretimi teþvik primi daðýtýmý yapýlamaz. Üretimi teþvik primi, iþletme bilançolarýnýn Bakanlýkça onaylandýðý tarihi takip eden 45 günlük müddet zarfýnda ödenir.
d) Üretimi teþvik priminin daðýtýmýnda, primin esas olduðu yýl içinde, personelin fiilen yürüttüðü görev unvaný esas alýnýr.
e) Birden fazla
görev yürütenlere, yürüttüðü görevlerden prim puaný yüksek olan dikkate alýnarak üretimi teþvik primi ödenir.
f) Bakanlýkça talimat verildikten sonra daðýtýlacak prim miktarý, personelin adý ve soyadý, iþ hacmi, görev mahalli, görevin önem ve güçlüðü, hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu
puanlarý ile çalýþma sürelerini gösteren listeler, iþletme tarafýndan, iþ yerinde
personelin görebileceði bir þekilde, yedi iþ günü süre ile ilan edilir. Bu sürenin sonunda listeler merkez teþkilatýnda Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkanýnýn, taþra teþkilatýnda müdür yardýmcýsýnýn, müdür yardýmcýsý olmayan yerlerde gerçekleþtirme görevlisinin teklifi ve iþletme müdürünün onayýndan sonra kesinleþir. Ýþletme personeli ilan edilen listeye, liste aský süresinde iþletmeye dilekçe ile itiraz edebilir. Ýtiraza iliþkin iþ ve iþlemlerin
sekretaryasýný merkez teþkilatýnda Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný, taþra teþkilatýnda idari ve mali iþlerden sorumlu þube müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu yapar. Ýtiraz dilekçeleri merkez teþkilatýnda Ýþletme Müdürünün baþkanlýðýnda, Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný, Muhasebe Yetkilisi ile hizmet birim yetkililerinden teþekkül ettirilecek en az dört kiþilik komisyon tarafýndan, taþra teþkilatýnda iþletme müdürü baþkanlýðýnda müdür yardýmcýlarý, müdür yardýmcýsý olmayan yerlerde gerçekleþtirme görevlisi, muhasebe yetkilisi, idarî ve malî iþlerden sorumlu þube müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu ve ilgili þube müdürü/ilçe müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusundan teþekkül ettirilecek en az beþ kiþilik komisyon tarafýndan en geç beþ iþ günü içinde sonuçlandýrýlýr. Bölüm baþkanlýðý/þube þefliði/birimlerin bulunmadýðý iþletmelerde komisyon dört kiþiden oluþabilir. Ýtiraz dilekçe sahibi müdür yardýmcýsý/muhasebe yetkilisi/þube müdürü/ilçe müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu/gerçekleþtirme görevlisi ise
komisyona dahil edilmez. Ýþletme müdürü bu komisyon üyelerinin yerine
yeni üye görevlendirir. Ýtiraz dilekçesi sahibi merkez teþkilatýnda Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkanlýðý, taþra teþkilatýnda idarî ve malî iþler þube müdürlüðü/bölüm baþkanlýðý/þube þefliði/birim veya muhasebe birimi elemaný ise, iþletme müdürü bu birimlerle ilgili komisyon üyelerinin yaný sýra yeni üye görevlendirebilir. Komisyon eksiksiz olarak toplanýr. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Oylarýn eþit olmasý hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur,
karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve
imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar
komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Komisyon kararý itiraz sahibine
yazý ile bildirilir ve iþ yerinde
personelin görebileceði bir þekilde üç iþ günü süreyle ilan edilir. Ýtirazlar sonuçlanmadan üretimi teþvik primi daðýtýlamaz.
g) 25/6/2001 tarihli ve 4688 sayýlý Kamu Görevlileri
Sendikalarý Kanununun 18 inci maddesinin dördüncü fýkrasý uyarýnca haftada bir gün izinli sayýlan yönetim kurulu üyelerinin izinli olduðu günler fiilen çalýþýlmýþ gün sayýlýr.
ð) Prim tutarý hesabýnda, bir yýl 360 gün olarak kabul
edilir. Her bir personelin çalýþma süresi 360 gün üzerinden deðerlendirilir. Üretimi teþvik primi gün hesabýnda 5 inci maddede
yer alan hizmet ve faaliyetler kapsamýnda yapýlan fazla çalýþma karþýlýðýnda verilen izinler hariç her türlü izin, istirahat, görevden uzaklaþtýrma, gözaltýna alýnma, tutuklanma ve benzeri sebeplerle göreve gelinmeyen günler, fiilen çalýþýlan gün hesabýnda dikkate alýnmaz.
h) Ýþletme dýþýnda 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin
gerektirdiði yurtiçi ve yurtdýþý görevler haricinde personelin eðitim çalýþmalarý, kongre, toplantý, kurs, seminer ve benzeri faaliyetlere katýlmak üzere yurtiçi ve yurtdýþýnda görevli personele görevli olduklarý sürece ödeme yapýlmaz. 14/7/1965 tarihli ve 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 79 uncu
maddesi uyarýnca yurtdýþýna gönderilenlere görevlerinden ayrý kaldýklarý sürece ödeme yapýlmaz. 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetlere yönelik düzenlenen eðitimlere eðitici olarak katýlan personel eðitim süresince kendi iþletmesinde fiilen çalýþýlmýþ kabul edilir.
ý) Üretimi teþvik primi, malî yýl esasýna göre 31 Aralýk itibarýyla hesaplanýr.
i) Yýl içinde çeþitli sebeplerle iþletmedeki görevinden ayrýlan veya görev yeri deðiþen personelin üretimi teþvik primi payý, eski ve yeni görev yerindeki çalýþma süreleri dikkate alýnarak ödenir.
j) 375 sayýlý Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (II) ve (III) sayýlý cetvelde yer alan personel üretimi teþvik priminden yararlanamaz.
k) 969 sayýlý Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fýkrasý hükmüne göre, iþletmelerin aylýk gayrisafi hasýlatýndan, aylýk tahsil edilen tutardan Baþkanlýk Merkez Döner Sermaye Muhasebe Birimi Hesabýna aktarýlan tutar ve gelirlerden üretimi teþvik primi ödenmez.
l) Yýl içinde çeþitli sebeplerle kapatýlan ve birleþtirilen iþletmelerin, kapanýþ ve devir bilançosunda görülen kardan üretimi teþvik primi, mali yýl esasýna göre 31 Aralýk itibarýyla karýn elde edilmesinde emeði geçen 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 4 üncü maddesinin (A) ve (B) fýkralarýna tabi personele katkýlarý oranýnda bu Yönetmelik esaslarýna göre ödenir.
Prim hesaplama esaslarý
MADDE 43 – (1) Primin hesaplanmasý; iþ hacmi, görev mahalli, görevin önem ve güçlüðü, personelin hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu ile çalýþma süresi dikkate alýnmak suretiyle aþaðýdaki esaslara göre belirlenir.
a) Ýþ Hacmi:
1) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde, hizmet birimlerinin iþ hacmi, Ýþletme Müdürünün baþkanlýðýnda, Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný ve Muhasebe Yetkilisinden müteþekkil üç kiþiden oluþan komisyon tarafýndan, hizmet birimlerinin her birine 0,90 taban puan verilir. 0,10
puanda hizmet birimlerinin iþletme net karýna etkisi % oranýnda hesaplanarak taban puaný üzerine ilave edilir. Komisyon eksiksiz olarak toplanýr. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur,
karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve
imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar
komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Döner sermaye saymanlýk biriminin iþ hacmi puaný 1,00 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr.
2) Taþra döner sermaye iþletmesinde iþletme müdürünün baþkanlýðýnda, müdür yardýmcýlarý, müdür yardýmcýsý olmayan yerlerde gerçekleþtirme görevlisi ve muhasebe yetkilisinden müteþekkil en az üç kiþiden oluþan komisyon tarafýndan, þube müdürlükleri/ilçe müdürlükleri/bölüm baþkanlýklarý/þube þeflikleri/birimlerin her birine 0,90 taban puan
verilir. 0,10 puanda þube müdürlükleri/ilçe müdürlükleri/bölüm baþkanlýklarý/þube þeflikleri/birimlerin iþletme net karýna etkisi % oranýnda hesaplanarak
taban puaný üzerine ilave edilir. Komisyon eksiksiz olarak
toplanýr. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur,
karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve
imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar
komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Çift sayýda oluþan komisyonda oylarýn eþitliði hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder. Ýþletme müdürü (il müdürü hariç), müdür yardýmcýsý, gerçekleþtirme görevlisi ve döner sermaye
saymanlýk biriminin iþ hacmi puaný 1,00 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr.
b) Görev Mahalli: Açýk ve kapalý alan olmak üzere 2 grup üzerinden,
1) Açýk alan 1, kapalý alan 0,9 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr. Ancak, ahýr, aðýl, kümes, sera, imalathane, laboratuvar
ve atölyede çalýþan kapalý ve açýk alan ayrýmý yapýlmaksýzýn 1 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr. Hem açýk hem de kapalý alanlarda çalýþanlara çalýþtýklarý alanlara göre görev mahalli puaný verilir.
2) Merkez teþkilatýnda muhasebe yetkilisi, taþra teþkilatýnda, iþletme müdürü (il müdürü hariç), müdür yardýmcýsý, gerçekleþtirme görevlisi, muhasebe yetkilisi, þube müdürü/ilçe müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu ve muhasebe yetkilisi
mutemedinin görev mahalli 1 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr.
c) Görevin Önem ve Güçlüðü:
1) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde aþaðýda belirtilen görevin önem ve güçlüðü puanlarý esas alýnýr. Muhasebe yetkilisi mutemetlerine 0,05 puan ilave
edilmiþ sayýlýr. Ayrýca,
tatil günlerinde ithalat, ihracat
ve hayvan hareketlerinde çalýþtýrýlmasý
zorunlu olan personele çalýþtýklarý günlerle
orantýlý
olarak, muhasebe yetkilisi mutemetlerine ve birden fazla görevde çalýþtýrýlan
personele çalýþmayý teþvik
ve çalýþaný takdir payý olarak, 31 Aralýk tarihine kadar ilgili
hizmet birimlerinin ve muhasebe yetkilisinin yazýlý teklifi üzerine Ýþletme Müdürü, Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný,
muhasebe yetkilisi ve ilgili hizmet birimlerinin yetkililerinden müteþekkil
en az dört kiþiden oluþan komisyon tarafýndan; çalýþmalarýndaki baþarýsý sebebiyle takdire layýk görülen personele 0,01-0,10
arasýnda ek puan verilir. Bu
personelin görevin önem ve güçlüðü puanlarý hiçbir þekilde 1,00 puaný geçemez. Komisyon üyeleri ek puandan faydalanamaz. Komisyon eksiksiz
toplanýr ve kararlarýný gerekçeli olarak yazar. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur,
karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve
imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar
komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Çift sayýda oluþan komisyonda oylarýn eþitliði hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder.
Sýra No
|
Fiilen Yapýlan Görevin Önem ve Güçlüðü
|
Puan
|
1
|
Muhasebe Yetkilisi, Çalýþma Grup Sorumlusu
|
1,00
|
2
|
Ziraat Mühendisi, Gýda Mühendisi ve Su Ürünleri Mühendisi,
Biyolog, Kimyager, Veteriner Hekim
|
0,95
|
3
|
Þef, Veznedar, Taþýnýr Kayýt ve
Kontrol Yetkilisi, Muhasebe Memuru
|
0,90
|
4
|
Diðerleri
|
0,85
|
2) Taþra döner sermaye iþletmesinde, aþaðýda belirtilen görevin önem ve güçlüðü puanlarý esas alýnýr. Ýnspektör ve
muhasebe yetkilisi mutemetlerine 0,05 puan ilave edilmiþ sayýlýr. Ayrýca,
tatil günlerinde ithalat, ihracat
ve hayvan hareketlerinde çalýþtýrýlmasý
zorunlu olan personele çalýþtýklarý günlerle
orantýlý
olarak, muhasebe yetkilisi mutemetlerine çalýþtýklarý yerin coðrafi konumu ve çalýþma
zorluklarý dikkate alýnarak ve birden fazla görevde çalýþtýrýlan
personele çalýþmayý teþvik
ve çalýþaný takdir payý olarak, 31 Aralýk tarihine kadar ilgili þube müdürü/ilçe
müdürü/bölüm baþkaný/þube
þefi/birim
sorumlusu/muhasebe yetkilisinin yazýlý teklifi üzerine iþletme müdürü, müdür yardýmcýlarý ve ilgi þube müdürü/ilçe
müdürü/bölüm baþkaný/þube
þefi/birim
sorumlusu/muhasebe yetkilisinden oluþacak
komisyon tarafýndan; çalýþmalarýndaki baþarýsý sebebiyle takdire layýk görülen personele 0,01-0,10
arasýnda ek puan verilir. Bu
personelin görevin önem ve güçlüðü puanlarý hiçbir þekilde 1,00 puaný geçemez. Komisyon üyeleri ek puandan faydalanamaz. Komisyon eksiksiz
toplanýr ve kararlarýný gerekçeli olarak yazar. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur,
karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve
imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar
komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Çift sayýda oluþan komisyonda oylarýn eþitliði hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder.
Sýra
No
|
Fiilen Yapýlan Görevin Önem ve Güçlüðü
|
Puan
|
1
|
Ýþletme Müdürü (il müdürü hariç), Müdür Yardýmcýsý, Muhasebe
Yetkilisi, Þube Müdürü/Ýlçe Müdürü/Bölüm Baþkaný/Þube Þefi/Birim
Sorumlusu/Gerçekleþtirme Görevlisi
|
1,00
|
2
|
Ziraat Mühendisi, Gýda Mühendisi ve Su Ürünleri Mühendisi,
Biyolog, Kimyager, Veteriner Hekim
|
0,95
|
3
|
Tekniker, Teknisyen, Laborant, Þef, Veznedar, Taþýnýr Kayýt ve
Kontrol Yetkilisi, Muhasebe Memuru
|
0,90
|
4
|
Diðerleri
|
0,85
|
ç) Personelin hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu: Ýþletmelerde görev yapan 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 4 üncü maddesinin (A) ve (B) fýkralarýna göre istihdam edilen personelin hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu aþaðýda belirtilmiþtir.
Sýra No
|
Hizmet
sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu
|
Puan
|
1
|
Kurum (Ýþletme) Müdürü
|
1,00
|
2
|
Müdür Yardýmcýsý, Muhasebe Yetkilisi
|
0,99
|
3
|
Þube Müdürü, Ýlçe Müdürü, Büro Müdürü
|
0,98
|
4
|
Ziraat Mühendisi, Gýda Mühendisi ve Su Ürünleri
Mühendisi, Biyolog, Kimyager,
Veteriner Hekim
|
0,97
|
5
|
Tekniker, Teknisyen, Laborant, Þef, Veznedar,
Taþýnýr Kayýt ve Kontrol Yetkilisi, Muhasebe Memuru
|
0,96
|
6
|
Diðer personel
|
0,95
|
d) Ýþletmelerde ödenecek prim hesaplanýrken, her bir
personelin iþ hacmi puaný, görev mahalli puaný, görevin önem ve güçlüðü puaný, personelin
hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu puaný ile fiili çalýþýlan gün sayýsý birbiriyle çarpýlarak katký puaný bulunur. Daðýtýlacak kâr, elde edilen
toplam puana bölünerek bir puana isabet eden prim tutarý bulunur. Bulunan prim tutarý personelin toplam
puan ile çarpýlarak her bir personelin primi hesaplanýr.
(2) Ýki ayrý iþletmede görev yapan
personelin iki ayrý iþletmeden alacaðý üretimi teþvik primi toplamý, asgari ücretin yýllýk brüt tutarýnýn iki katýný geçemez.
(3) Her bir
personelin alacaðý prim, kârýn elde edildiði yýla ait asgari ücretin yýllýk brüt tutarýnýn iki katýnýn 360’a bölünmesiyle bulunan bir günlük prim tutarýnýn, fiilen çalýþýlan gün sayýsý ile çarpýlarak bulunan rakamýn üzerinde olamaz.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Canlý ve cansýz demirbaþlarýn kayýtlardan çýkartýlmasý
MADDE 44 – (1) Hurdaya ayrýlmasýna karar verilen taþýnýrlardan kayýtlý deðeri Maliye Bakanlýðýnca belirlenecek
tutarýn altý katýna kadar olanlar iþletme müdürü, belirlenen tutarý aþan taþýnýrlar ise iþletme müdürünün teklifi üzerine üst yöneticinin onayý ile kayýtlardan çýkarýlýr. Üst yönetici bu yetkisini daha alt kademe yöneticilere kýsmen veya tamamen devredebilir.
(2) Canlý taþýnýrlardan, büyükbaþ ve küçükbaþ hayvanlarýn reforme ve damýzlýk iþlemleri fen heyeti raporuna istinaden yapýlýr.
(3) Aþý ve serum hayvanlarýnýn demirbaþtan düþülmesi ise fen heyeti kararýyla yapýlarak Bakanlýða bildirilir.
(4) Canlý taþýnýrlardan, reforme ve damýzlýk iþlemleri ile ölen, itlafa veya
mecburi kesime tabi tutulanlar hakkýnda da birinci fýkra hükümleri uygulanýr.
Taþýnýrlarýn devri
MADDE 45 – (1) Ýþletmeler arasýnda canlý ve cansýz demirbaþlarýn devri, iþletme müdürünün teklifi ve Bakanlýðýn uygun görüþü üzerine taþýnýrýn kayýtlý deðeri üzerinden yapýlýr. Ancak; zorunlu hâllerde iþletme müdürünün teklifi aranmaz.
Stoklarýn terkini
MADDE 46 – (1) Stoklarda
bulunan varlýklarda, taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisinin kusuru olmadan meydana
gelen zayiat, normal fire üstündeki noksanlýklar ile kýsmen veya tamamen deðer kaybýna uðrayanlar; teknik raporlar doðrultusunda,
hurdaya ayrýlmasýna karar verilen taþýnýrlardan kayýtlý deðeri Maliye Bakanlýðýnca belirlenecek
tutarýn on katýna kadar olanlar iþletme müdürü, belirlenen tutarý aþan taþýnýrlar ise iþletme müdürünün teklifi üzerine üst yöneticinin onayý ile kayýtlardan çýkarýlýr. Üst yönetici bu yetkisini daha alt kademe yöneticilere kýsmen veya tamamen devredebilir.
Alacaklarýn terkini
MADDE 47 – (1) Ýþletmenin çalýþma konusuna giren iþlerin tabii
icaplarýndan olarak, hiçbir ihmal ve kötüye kullanma eseri olmadan meydana gelecek hesap artýklarýyla tahsil kabiliyeti kalmamýþ olan alacaklarýn terkinini Maliye Bakanlýðýnca belirlenen esaslar dâhilinde yapmaya iþletme müdürü yetkilidir.
Alým ve satým iþlerinde uygulanacak hükümler
MADDE 48 – (1) Mal ve hizmet alýmý ile yapým iþleri, 4/1/2002 tarihli ve
4734 sayýlý Kamu Ýhale Kanunu ile
5/1/2002 tarihli ve 4735 sayýlý Kamu Ýhaleleri Sözleþme Kanunu, satýþ iþleri ise 15/6/1984 tarihli ve 84/8213 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Döner Sermayeli
Kuruluþlar Ýhale Yönetmeliði hükümlerine göre yapýlýr.
Hüküm
bulunmayan hususlar
MADDE 49 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hususlarda Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliði hükümleri ile 28/12/2006
tarihli ve 2006/11545 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Taþýnýr Mal Yönetmeliði hükümleri uygulanýr.
Tasfiye ve devir iþlemleri
MADDE 50 – (1) Çeþitli nedenlerle üç yýl üst üste devamlý zarar eden ve
birikmiþ zararlarýn tutarý ödenmiþ sermaye limitinin
iki katýný aþmýþ bulunan iþletmeler ile iki yýl üst üste faaliyette bulunmayan iþletmelerin durumlarý bir raporla tespit edilerek, faaliyetine Bakan
Oluru ile son verilebilir.
Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik
MADDE 51 – (1) 28/12/2006 tarihli ve
26390 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Tarým ve Köyiþleri
Bakanlýðý Döner Sermaye Ýþletmeleri
Uygulama Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Yürürlük
MADDE 52 – (1) Maliye Bakanlýðý ve Sayýþtay’ýn görüþü alýnarak hazýrlanan bu Yönetmelik 1/5/2015 tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 53 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakaný yürütür.
|