31 Ocak 2015 CUMARTESÝ

Resmî Gazete

Sayý : 29253

YÖNETMELÝK

Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýndan:

GIDA, TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIÐI DÖNER SERMAYE

ÝÞLETMELERÝ UYGULAMA YÖNETMELÝÐÝ

 

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanýmlar ve Faaliyet Alanlarý

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, 21/12/1967 tarihli ve 969 sayýlý Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðýnýn Merkez ve Taþra Kuruluþlarýna Döner Sermaye Verilmesi Hakkýnda Kanuna göre kurulan veya kurulacak döner sermayeli iþletmelerin malî ve idarî iþlemleri ile elde edilen kârdan üretimi teþvik primi daðýtýlmasýna iliþkin usul ve esaslarý düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 969 sayýlý Kanuna göre kurulan veya kurulacak döner sermayeli iþletmelerin faaliyet alanlarýný, gelirlerini, giderlerini, teþkilatlanmasýný, personelin görev ve sorumluluklarýný ve malî hükümlerini kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik, 3/6/2011 tarihli ve 639 sayýlý Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci, 18 inci ve 22 nci maddeleri ile 21/12/1967 tarihli ve 969 sayýlý Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðýnýn Merkez ve Taþra Kuruluþlarýna Döner Sermaye Verilmesi Hakkýnda Kanunun 3 üncü maddesi ile 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayýlý Veteriner Hizmetleri, Bitki Saðlýðý, Gýda ve Yem Kanununun 35 inci maddesi hükümlerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 4 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Ambar: Ýþletmenin satmak, üretimde kullanmak veya tüketmek amacýyla edindiði, ilk madde ve malzeme, yarý mamul, ticari mal, yan ürün, artýk ve hurdalar gibi varlýklar ile bunlara ait karþýlýklarýn muhafaza edildiði yeri,

b) Bakan: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanýný,

c) Bakanlýk: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýný,

ç) Baþkan: Destek Hizmetleri Dairesi Baþkanýný,

d) Baþkanlýk: Destek Hizmetleri Dairesi Baþkanlýðýný,

e) Çalýþma Grup Sorumlusu: Kadro ve unvanýna bakýlmaksýzýn fiilen Çalýþma Grup Sorumlusu olarak görevlendirilenleri,

f) Ýþletme: Bakanlýk merkez ve taþra birimlerinde kurulan döner sermaye iþletmelerini,

g) Ýþletme Müdürü: Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde Destek Hizmetleri Dairesi Baþkanýný, taþra teþkilatýnda döner sermaye iþletmesinin baðlý bulunduðu birimin müdürünü,

ð) Hizmet Birimleri: 639 sayýlý Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamede belirtilen hizmet birimlerini,

h) Muhasebe Birimi: Muhasebe hizmetlerinin yapýldýðý birimi,

ý) Muhasebe Hizmeti: Gelir ve alacaklarýn tahsili, giderlerin ve borçlarýn hak sahiplerine ödenmesi, para ve parayla ifade edilebilen deðerler ile emanetlerin alýnmasý, saklanmasý, ilgililere verilmesi, gönderilmesi ve diðer tüm malî iþlemlerin kayýtlarýnýn yapýlmasý ve raporlanmasý iþlemlerini,

i) Muhasebe Yetkilisi: Muhasebe hizmetlerinin yürütülmesinden ve muhasebe biriminin yönetiminden sorumlu yöneticiyi,

j) Muhasebe Yetkilisi Mutemedi: Muhasebe yetkilisi adýna ve hesabýna para ve parayla ifade edilebilen deðerleri geçici olarak almaya, muhafaza etmeye, vermeye, göndermeye yetkili ve bu iþlemlerle ilgili olarak doðrudan muhasebe yetkilisine karþý sorumlu olan kamu görevlisini, kamu personelini ve yetkili memurlarý,

k) Muhasebe Yetkilisi Yardýmcýsý: Muhasebe yetkililerinin yardýmcýlarýný,

l) POS: Banka kartlarý ve kredi kartlarýnýn kullanýldýðý makine veya cihazý,

m) Üst Yönetici: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðý Müsteþarýný,

n) Vezne: Muhasebe birimine teslim edilen tedavüldeki Türk parasý, çek, senet, menkul kýymetler ve teminat mektuplarýnýn muhafaza edildiði yeri,

ifade eder.

Faaliyet alanlarý

MADDE 5 (1) Ýþletmelerin faaliyet alanlarý þunlardýr;

a) Öðretim, eðitim, yayým ve yayýn yapmak,

b) Kontrol, muayene, analiz, deneme ve araþtýrma yapmak,

c) Arazi ýslah etmek,

ç) Hayvan hastanelerinde hizmet vermek,

d) Bitki ve hayvan ürünlerini, çiftçiye örnek teþkil edecek þekilde deðerlendirmek amacýyla imalatta bulunmak ve pazarlanmasýný saðlamak,

e) Her çeþit tohum, damýzlýk, fide, fidan, çelik, faydalý böcek, deneysel ve üretim amaçlý hayvan yetiþtirmek, ýslah etmek, gen kaynaklarýný korumak,

f) Aþý, serum, ilaç ve biyolojik maddeler imal etmek,

g) Üretilen, yetiþtirilen, ýslah ve imal edilen maddeleri satmak,

ð) Ýlgili mevzuat uyarýnca mücadele mecburiyeti konulan hâllerde yapýlacak mücadele hizmetlerini yapmak ve topraklarýnda, ekiliþlerinde, bitkilerinde veya bitki bulundurulan yahut iþlenen yerlerinde meydana gelen hastalýk ve zararlýlarla mücadele yaptýrmak isteyen gerçek ve tüzel kiþilere hizmet vermek,

h) Mücadele sonucunda, elde edilen bitkisel veya hayvansal ürünlerden deðerlendirilmesi mümkün olanlarý deðerlendirmek,

ý) Gerçek ve tüzel kiþiler tarafýndan ruhsat almak veya diðer amaçlarla gönderilen alet, makine ve ilaçlarýn laboratuvar ve tarla deneme ve tahlillerini yapmak,

i) Mücadele uygulamalarýna esas olacak tarla muayeneleri ile ithal ve ihraç ürünlerinin muayenelerini yapmak,

j) Gerçek ve tüzel kiþilerin iç ve dýþ karantina ile ilgili, fümigasyon ve dezenfeksiyon iþlerini yapmak,

k) Bu faaliyetlerin ifasýnda, gereken hâllerde gerçek ve tüzel kiþilerle iþbirliði yapmak,

l) Bakanlýkça belirlenecek esaslar dâhilinde Bakanlýðýn diðer iþletmeleriyle iþbirliði yapmak,

m) Ýþletmelerin ihtiyaçlarý bulunan gübre, ilaç, makine, teçhizat, tohum, fidan, fide, yem ve benzeri her türlü girdileri satýn almak, gerekli hâllerde çiftçilerin ve bu maddeleri kullanan kuruluþlarýn bu ihtiyaçlarýný bedeli karþýlýðýnda temin etmek,

n) Ýþletmelerin atölyelerinde öncelikle ziraat alet ve makineleri ile resmî kurum ve kuruluþlara, mümkün olan hâllerde de gerçek ve tüzel kiþilere ait araç ve gereçlerin bakým ve onarýmlarýný yapmak,

o) Kooperatifçilik ve el sanatlarýyla ilgili olarak üretim yapmak ve bunlarý pazarlamak,

ö) Çalýþma konularýnda gerçek ve tüzel kiþilere Bakanlýðýn kuruluþ ve görevleriyle ilgili konularda danýþmanlýk yapmak,

p) Üretime yönelik alet, ekipman, tesis ve arazilerini, protokolle gerçek ve tüzel kiþilere bedeli karþýlýðýnda kullandýrmak,

r) Karþýlaþtýrmalý test materyali üretmek ve test organizasyonu yapmak,

s) Ulusal ve uluslararasý test organizasyonuna katýlmak,

þ) Bakanlýðýn kuruluþ ve görevleriyle ilgili mevzuatta belirtilen benzeri faaliyetlerde bulunmak,

t) Sözleþmeli üretim yapmak veya yaptýrmak,

u) Bakanlýðýn kuruluþ ve görevleriyle ilgili mevzuatta belirtilen; bitkisel üretim, hayvansal üretim, su ürünleri, gýda, yem, kooperatifçilik ve el sanatlarýyla ilgili olarak üretim, ýslah, araþtýrma, yetiþtirme, koruma, muayene, analiz, kontrol, deneme, öðretim, eðitim, yayým, yayýn ve karantina ile ilgili döner sermaye faaliyetlerinin yürütülmesi için gerekli olan her türlü ahýr, aðýl, kümes, sera, imalathane, laboratuvar, depo, ambar, hangar, iþçi evi, atölye, tesis, bina yapmak, yaptýrmak ve iþletmek,

ü) 5996 sayýlý Kanunun 35 inci maddesinde belirtilen faaliyetlerde bulunmak,

v) Gýda üretimi, güvenliði ve güvenirliði, kýrsal kalkýnma, toprak, su kaynaklarý, biyoçeþitliliðin korunmasý ve verimli kullanýlmasýný saðlamak,

y) Çiftçinin örgütlenmesi ve bilinçlendirilmesini saðlamak,

z) Üretim ve satýþ yerlerinin kontrol ve denetimlerini yapmak veya yaptýrmak,

aa) Hayvan hastalýklarý ve zararlýlarý ile mücadele etmek,

bb) Tarýmsal desteklemeleri yönetmeye yardýmcý olmak.

Sermaye

MADDE 6 (1) Ýþletmelerin sermaye limiti yüz milyon Türk Lirasýdýr. Bu tutarýn artýrýlmasýnda 969 sayýlý Kanunun 1 inci maddesi hükmü uygulanýr.

Sermaye kaynaklarý

MADDE 7 (1) Ýþletmelerin sermaye kaynaklarý;

a) Bakanlýðýn bütçesine konulacak ödeneklerle Hazinece yapýlacak ayni yardýmlardan,

b) Döner sermaye faaliyetlerinden elde edilecek kârlardan,

c) Baðýþ ve yardýmlardan,

oluþur.

(2) Baðýþ ve yardýmlar tahsis edilen sermaye miktarý ile sýnýrlý olmaksýzýn sermayeye eklenir. Ýþletmelerin ödenmiþ sermaye tutarý iþletmelere tahsis edilen sermaye tutarýna ulaþýncaya kadar, elde edilen dönem sonu kârlarý ödenmiþ sermayeye eklenir. Ödenmiþ sermaye tutarý tahsis edilen sermayeye ulaþtýktan sonra elde edilen kârlar, hesap dönemini izleyen þubat ayýnýn sonuna kadar genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili muhasebe birimine yatýrýlýr.

(3) Ýþletmelerin zararlarý geçmiþ yýllar zararlarý hesabýnda bekletilir ve ertesi yýllar kârlarý ile kapatýlýr.

Gelirler

MADDE 8 (1) Ýþletmelerin gelirleri;

a) Ýþletmelerin faaliyet alanlarýyla ilgili mal ve hizmetlerin satýþlarýndan elde edilen gelirlerden,

b) Faiz gelirlerinden,

c) Ýþletmelere ait lüzumu kalmayan ve hurdaya ayrýlan taþýnýr ve taþýnmazlarýn satýþ bedellerinden,

ç) Ýstekli ve yüklenicilerden kesilecek gecikme cezalarý ile gelir kaydedilecek teminatlardan,

d) Ýþletmelere ait taþýnýr ve lojmanlar hariç taþýnmazlardan elde edilen kira bedellerinden,

e) Reklam gelirlerinden,

f) Benzeri diðer gelirlerden,

oluþur.

(2) Her türlü imal ve üretim maddeleri toptan ve/veya perakende olarak iþletmelerde, ticaret merkezlerinde, toptancý hal müdürlüklerinde ve iþletmeler tarafýndan açýlacak özel satýþ yerlerinde satýlabilir. Fiyatlar, piyasa ve kalite dikkate alýnarak Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde, Ýþletme Müdürünün baþkanlýðýnda, Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný, Muhasebe Yetkilisi ve ilgili Genel Müdürlüðün/Baþkanlýðýn yetkili personelinin; taþra teþkilatýnda ise, iþletme müdürünün baþkanlýðýnda, müdür yardýmcýlarý, müdür yardýmcýsý olmayan iþletmelerde gerçekleþtirme görevlisi, muhasebe yetkilisi ve ilgili þube müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlularýndan müteþekkil en az dört kiþiden oluþturulacak Fiyat Tespit Komisyonu tarafýndan belirlenir. Komisyon eksiksiz olarak toplanýr. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur, karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Komisyonda oylarýn eþitliði halinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder. Üretimi yapýlan aþý, serum, biyolojik ve kimyasal maddeler ile tahlil, analiz, muayene, kontrol ve sertifika hizmet satýþ bedeli ilgili Genel Müdürlüðün görüþü alýnmak kaydýyla Baþkanlýkça belirlenir. Çiftçi kayýt sistemi belgesi, bitkisel ve hayvansal üretime verilen desteklemeler ile teþvik primleri ödemelerinde düzenlenen dosya ve basýlý evrak bedelleri Baþkanlýkça belirlenir. Fiyatlar mali yýlýn baþýndan önce yayýmlanýr. Bu fiyatlar maliyetin altýnda olamaz. Ýþletme mahsul ve mamulleri, iþletme personeline de ihtiyacý oranýnda bu fýkra hükümlerine göre satýlýr.

(3) Ýþletmelerin, her türlü imal ve üretim maddeleri, gerçek ve tüzel kiþilere Bakan Oluru ile bayilik verilerek satýlabilir. Bu fýkranýn uygulanmasý ile ilgili esas ve usuller Bakanlýkça belirlenir.

Giderler

MADDE 9 (1) Ýþletmelerin giderleri;

a) 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin gerektirdiði harcamalardan,

b) Ýþletmelere ait kadro veya pozisyonlara atanan personelin aylýk ve diðer malî haklarý, iþletmelerde çalýþtýrýlan iþçilerin ücretleri ile bunlarýn kanun ve sözleþmelerle saðlanan diðer haklarýna ait her türlü giderlerden,

c) Döner sermaye hizmetlerine iliþkin vergi, resim, harç, haberleþme, ilan, ulaþým, kýrtasiye, akaryakýt, tüketim malzemesi ve benzeri giderlerden,

ç) 5/1/1961 tarihli ve 237 sayýlý Taþýt Kanunu hükümlerine göre alýnacak taþýt giderleri ile hizmet alýmý suretiyle taþýt edinilmesi için yapýlacak giderlerden,

d) 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin gerektirdiði binalarýn yapýmý, bakýmý ve onarýmý giderlerinden,

e) Ýþletme tarafýndan kullanýlan binalara ait bakým, küçük onarým, ýsýtma, aydýnlatma, demirbaþ, mefruþat giderleri, hizmetin gerektirdiði makine-teçhizat alým giderleri ve benzeri giderler ile iþletme tarafýndan kullanýlan araç, gereçlerin iþletme, bakým ve onarým giderlerinden,

f) Ýþletmenin temizlik, güvenlik ile iþ saðlýðý ve güvenliði hizmet giderlerinden,

g) Ýþletmelerin hizmetlerine iliþkin olarak görevlendirilecek personele 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayýlý Harcýrah Kanunu hükümlerine göre yapýlacak ödemelerden,

ð) 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin gerektirdiði eðitim ve kurs giderlerinden,

h) 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin gerektirdiði reklam, numune, fuar ve tanýtým giderlerinden,

ý) 5996 sayýlý Kanunun 35 inci maddesinin beþinci fýkrasý gereðince fazla çalýþma ücretlerinden,

i) 969 sayýlý Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fýkrasý hükmüne göre, iþletmelerin aylýk gayrisafi hasýlatýndan, aylýk tahsil edilen tutardan Baþkanlýk Döner Sermaye Muhasebe Birimi Hesabýna aktarýlan tutardan,

oluþur.

(2) Kuruluþ amacý araþtýrma ve geliþtirme olan iþletmeler gelirlerinin en az %10unu tarýmsal araþtýrma ve geliþtirme faaliyetleri için kullanýr. Bu orandan aþaðý olmamak üzere iþletmeler itibarýyla farklý oran belirlemeye Bakanlýk yetkilidir.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Yönetim ve Teþkilat

Yönetim

MADDE 10 (1) Ýþletmeler, Baþkanlýða karþý sorumludur.

(2) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesi; Ýþletme Müdürü, Mali Hizmetler Daire Baþkaný, harcama yetkilisi, muhasebe yetkilisi, gelir ve gider gerçekleþtirme görevlileri, muhasebe yetkilisi yardýmcýsý, muhasebe yetkilisi mutemedi, þef, veznedar, taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisi ile yeteri kadar personelden, taþra teþkilatýnda döner sermaye iþletmeleri; iþletme müdürü, müdür yardýmcýlarý, harcama yetkilisi, muhasebe yetkilisi, þube müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu, gelir ve gider gerçekleþtirme görevlileri, muhasebe yetkilisi yardýmcýsý, muhasebe yetkilisi mutemedi, þef, veznedar, taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisi ile yeteri kadar personelden oluþur.

Baþkanlýðýn görevleri

MADDE 11 (1) Baþkanlýðýn görevleri aþaðýda belirtilmiþtir.

a) Ýþletmelerce hazýrlanan ve Baþkanlýða gönderilen bütçeleri incelemek ve makam oluruna sunmak,

b) Ýþletmelerden alýnan bilançolarý incelemek,

c) 969 sayýlý Kanunun 9 uncu maddesinde belirtilen dört aylýk süre içinde, genel bilançolarý hazýrlayarak, Sayýþtay Baþkanlýðýna ve Maliye Bakanlýðýna göndermek,

ç) Ýþletmelerin hesaplarýný ilgili mevzuat çerçevesinde incelemek,

d) Döner sermaye iþ ve iþlemleri ile ilgili hizmet içi eðitimi yapmak,

e) Ýþletmelerin, bütçe sýnýflandýrmasýnýn bütün düzeyleri arasýnda aktarma tekliflerini incelemek ve makam olurunu hazýrlamak,

f) Ýþletmelerin yatýrým program tekliflerini hazýrlamak, deðiþikliklere ve ek programlara ait olur hazýrlamak,

g) Ýþletmelerin canlý ve cansýz demirbaþlarýn terkini için makam olurunu hazýrlamak,

ð) Ýþletmelerin hesap planýný hazýrlamak ve makam oluruna sunmak,

h) Ýþletmelerin hesap planýndaki deðiþiklikleri yapmak, makam oluruna sunmak,

ý) Ýþletmelerin bütçe form ve cetvellerini hazýrlamak, makam oluruna sunmak,

i) 5996 sayýlý Kanunun 35 inci maddesinin üçüncü fýkrasý kapsamýnda iþletmeler arasýndaki borç para verme iþine dair makam oluru hazýrlamak,

j) Ýþletmelerdeki hizmetlerin icrasý, koordinasyonu, takibi, deðerlendirilmesi, yönlendirilmesi ve verimliliðin arttýrýlmasýna iliþkin tedbirleri almak ve uygulamaya konulmasý ve gerçekleþtirilmesiyle ilgili iþ ve iþlemleri yapmak.

Fen heyetinin oluþumu ve toplantý usulü

MADDE 12 (1) Hayvancýlýk faaliyeti yürüten iþletmelerde, hayvan hastanelerinde, iþletme müdürünün baþkanlýðýnda müdür yardýmcýsý, bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu ve veteriner hekimlerden müteþekkil en az beþ kiþiden oluþan bir fen heyeti kurulur.

(2) Fen heyetini teþkil edecek üyeler iþletme müdürü tarafýndan belirlenir.

(3) Fen heyeti aylýk normal toplantýlardan baþka, gerekli görülen hâllerde, iþletme müdürünün çaðrýsý üzerine olaðanüstü toplantýlar yaparak, yapýlmýþ ve yapýlacak iþler hakkýnda kararlar verir.

(4) Fen heyeti kararý çoðunlukla alýnýr. Karþý oy kullanan üye karþý oy kullanma gerekçesini kararýn altýnda açýklayarak imzalamak zorundadýr. Oylarýn eþit olmasý hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder.

Fen heyetinin görevleri

MADDE 13 (1) Fen heyetinin görevleri aþaðýda belirtilmiþtir.

a) Hayvancýlýk konularý üzerinde deneme ve araþtýrmalarý yönlendirmek,

b) Bölge þartlarýna göre damýzlýklarýn rasyonel beslenmelerini saðlayýcý tedbirleri almak,

c) Bulaþýcý hastalýklara karþý tedbirler almak,

ç) Sýfat tevzii ve reforme iþlemlerine karar vermek ve uygulamak,

d) Bakanlýkça verilecek diðer görevleri yapmak.

Ýþletme müdürünün görevleri

MADDE 14 (1) Ýþletme müdürünün görevleri þunlardýr;

a) Ýþletmeyi idare etmek, harcama yetkilisi görevini yapmak ve iþletmeyi temsil etmek,

b) Ýþletmenin, idarî, malî ve teknik iþlerini; ilgili mevzuat hükümleri, talimatlar, çalýþma programlarý, bütçe esaslarý ve Bakanlýðýn direktifleri dâhilinde ve verimli iþletmecilik ilkelerine uygun bir þekilde yürütmek,

c) Ýdarî iþlerde yalnýz, malî iþlerde diðer sorumlularla birlikte, teknik hususlarda ise ilgili þube müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu ile birlikte sorumluluk taþýmak,

ç) Ýþletmenin iþlemleri ile ilgili her türlü evraký ve yetkisi dâhilindeki protokol ve sözleþmeleri imza etmek,

d) Ýþletmenin personel ve kadro ihtiyacýný tespit ederek memur ve iþçilerin görevlerini, iþbölümü esaslarý dâhilinde düzenlemek, izlemek ve denetlemek,

e) Ýþletme personelinin sevk ve idaresini yapmak,

f) Ýþletmenin iþ programlarýnýn ve bütçe taslaklarýnýn süresinde hazýrlanmasýný ve Baþkanlýða gönderilmesini saðlamak,

g) Ýþletmenin yýllýk çalýþma programlarý ve raporlarýný zamanýnda düzenleyerek, bilanço ile birlikte Baþkanlýða göndermek,

ð) Canlý ve cansýz demirbaþlar ile malzemelerin iyi bir þekilde kullanýlmalarý, muhafaza edilmeleri ve yangýndan korunmalarý için gerekli tedbirleri almak,

h) Ambar ve taþýnýr iþlemlerinin mevzuat çerçevesinde yürütülmesini saðlamak, gerekli denetimleri yapmak.

Harcama yetkilisinin görevleri

MADDE 15 (1) Harcama yetkilisinin görevleri þunlardýr;

a) Harcama talimatý vermek,

b) Ödeme emri belgelerini imzalamak.

Gelir ve gider gerçekleþtirme görevlileri

MADDE 16 (1) Ýþletmenin gelir ve giderleri; Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný, taþra iþletmelerinde, idari ve mali iþlerden sorumlu müdür yardýmcýsý, müdür yardýmcýsý olmayan iþletmelerde ise harcama yetkilisi tarafýndan görevlendirilecek personel tarafýndan yerine getirilir.

Gelir ve gider gerçekleþtirme görevlilerinin görevleri

MADDE 17 (1) Gelir ve gider gerçekleþtirme görevlileri;

a) Gelir gerçekleþtirme görevlileri, iþletmenin faaliyetleriyle ilgili satýþý yapýlan mal ve hizmet gelirleri ile diðer iþletme gelirlerinin tahakkuk ettirilerek tahsil edilebilir duruma getirilmesi iþlemlerini gerçekleþtirmekle,

b) Gider gerçekleþtirme görevlileri, mal ve hizmet alýmý ile yapým iþlerine iliþkin belgeleri hazýrlamak, ödeme emri belgesine baðlamak ve bu belgeler üzerinde ön malî kontrol iþlemini yapmakla,

yükümlüdürler.

(2) 16 ncý maddede sayýlan yetkililer, kendilerine en yakýn üst kademe yöneticilerinden biri veya birkaçýný ödeme emri belgesini düzenlemek üzere görevlendirirler.

Müdür yardýmcýsý

MADDE 18 (1) Müdür yardýmcýsýnýn görevleri þunlardýr;

a) Ýþletmenin satýþ komisyonu baþkanlýðýný yapmak,

b) Ýþletmenin iç hizmetlerini yürütmek,

c) Ýþletme müdürünün vereceði diðer görevleri yapmak.

Muhasebe yetkilisi

MADDE 19 (1) Muhasebe yetkilisi, muhasebe hizmetlerinin yürütülmesinden, muhasebe biriminin yönetiminden, muhasebe kayýtlarýnýn usulüne uygun, saydam ve eriþilebilir þeklinde tutulmasýndan sorumludur.

(2) Maliye Bakanlýðýnca uygun görülen iþletmelerin muhasebe hizmetleri Maliye Bakanlýðýnca, diðerleri ise Bakanlýkça yürütülür.

(3) Muhasebe yetkilisi, muhasebe hizmetleri Maliye Bakanlýðýnca yürütülen iþletme muhasebe birimlerinde Maliye Bakanlýðýnca, diðer iþletmelerde ise Bakanlýkça Bakanlýk personeli arasýndan usulüne uygun olarak atanýr.

Muhasebe birimi

MADDE 20 (1) Ýþletmelerin muhasebe hizmetleri muhasebe birimince yürütülür.

(2) Döner sermayenin malî iþleri ve muhasebe iþlemleri, muhasebe yetkilisi/muhasebe yetkilisi yardýmcýsý ile muhasebe birimi personeli tarafýndan yürütülür. Muhasebe yetkilisinin geçici veya sürekli olarak görevinden ayrýlmasý hâlinde, muhasebe yetkilisi görevi vekâleten görevlendirilecek personel tarafýndan yürütülür.

Defter ve belgelerin düzenlenmesi ve gönderilmesi

MADDE 21 (1) Defter ve belgelerin muhasebe yetkililerince düzenlenmesinde ve bunlarýn Sayýþtaya ve ilgili kamu idarelerine gönderilmesinde, 1/5/2007 tarihli ve 26509 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliðinde yer alan iþletmenin tabi olduðu usul ve esaslar ile Sayýþtay tarafýndan belirlenen usul ve esaslara uyulur.

Þube müdürleri/bölüm baþkaný/þube þefleri/birim sorumlularý

MADDE 22 (1) Ýþletmelerdeki þube müdürleri/bölüm baþkanlarý/þube þefleri/birim sorumlularýnýn görevleri þunlardýr;

a) Biriminin teknik ve yönetim iþlerini ve çalýþma programlarýný, bütçe esaslarýna göre yürütmek,

b) Biriminin yýllýk çalýþma programlarý ile bütçesini hazýrlamak,

c) Birimindeki canlý ve cansýz demirbaþlarýn, malzemelerin muhafaza ve iyi kullanýlmalarýný saðlamak. Bunlarla ilgili imha ve terkin muamelelerinin teklifini yapmak ve lüzumlu defterleri tutmak,

ç) Birimde çalýþan personelin iþ bölümü esaslarý dâhilinde verimli bir þekilde çalýþmalarýný düzenlemek ve izlemek,

d) Üretilen ve imal edilen ürün, materyal ve mamullerin kýymetlendirilmesi ve pazarlanmasý için gereken tedbirleri almak, gerektiðinde iþletme müdürüne tekliflerde bulunmak,

e) Biriminin yazýþmalarýný yürütmek,

f) Kendi birimine ait bütün ihtiyaçlarýn, bütçedeki ödenek dâhilinde satýn alýnmasýný yazýlý olarak iþletme müdürünün onayýna sunmak,

g) Yýllýk çalýþma programlarýnda belirtilen iþlerden herhangi birinin tamamen veya kýsmen gerçekleþmesine engel olan arýza, sebep ve olaylarýn giderilmesini veyahut zararýn hafifletilmesini mümkün kýlacak tedbirlerle ilgili düþüncelerini iþletme müdürüne yazýlý olarak bildirmek,

ð) Çýrçýr fabrikasý iþleten müesseselerde fabrika þefi, fabrika müþtemilatý ile bina ve ambarlarýnda yangýna karþý tedbirler almak ve yangýn talimatnamesini yerine getirmekle mükellef olup yangýndan doðacak zararlardan resen mesul olmak,

h) Diðer birimlerle iþbirliði yapmak,

ý) Ýþletme müdürünün vereceði diðer görevleri yapmak.

(2) Bölüm baþkanlýðý/þube þefliði/birimlerin bulunmadýðý iþletmelerde bu Yönetmelikte bölüm baþkanlýðý/þube þefliði/birimlere verilen görevler iþletme müdürü tarafýndan yerine getirilir.

Veznedar

MADDE 23 (1) Veznedar, muhasebe hizmetleri Maliye Bakanlýðýnca yürütülen iþletme muhasebe birimlerinde Maliye Bakanlýðýnca, diðer iþletmelerde ise Bakanlýkça Bakanlýk personeli arasýndan usulüne uygun olarak atanýr. Döner sermaye muhasebe birimince tahsil edilecek paralar ile kasadan yapýlacak ödemelere iliþkin iþlemler kefalete tabi veznedarlar tarafýndan yapýlýr.

(2) Veznedarýn izin, geçici görev veya hastalýk gibi nedenlerle görevi baþýnda bulunmadýðý zamanlarda veznedarlýk görevi muhasebe biriminin kefalete tabi veya kefalete tabi tutulacak diðer memurlarý tarafýndan yerine getirilir.

Veznedarýn görevleri

MADDE 24 (1) Veznedarýn görevleri þunlardýr:

a) Tamamlanmýþ belgelere dayanarak ve usulüne uygun olarak ödeme ve tahsilat yapmak,

b) Tahsil edilen paralarla ödemeleri günü gününe kasa defterine kaydetmek ve bu kayýtlarýn belgelere ve muhasebe kayýtlarýna uygunluðunu saðlamak,

c) Döner sermayeye ait para ve kýymetli evraký vezne kasasýnda saklamak,

ç) Tahsilata ve ödemeye iliþkin belgelerin dip koçanlarý ile kasa defteri ve diðer belgeleri saklamak,

d) Muhasebe yetkilisinin vereceði benzeri iþleri yapmak.

Veznedarýn sorumluluklarý

MADDE 25 (1) Veznedar, vezne mevcudunun defter ve kayýtlara göre noksanlýðýndan, veznedeki kýymetlerin ziyan ve eksilmesinden doðrudan doðruya sorumludur.

Vezne iþlemleri

MADDE 26 (1) Kasadan yapýlacak ödeme miktarý ile ertesi günü yapýlacak harcamalarý karþýlamak amacýyla kasada bulundurulacak nakit miktarý için mevzuatta farklý bir düzenleme yapýlmadýðý sürece Maliye Bakanlýðýnca genel bütçeli idarelerin muhasebe birimlerinde uygulanmak üzere yayýmlanan genel tebliðlerdeki limitler Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliði hükümleri ile birlikte uygulanýr. Kasa fazlasý, Kamu Haznedarlýðý Genel Tebliðinde belirtilen banka þubelerinde muhasebe birimi adýna açýlacak hesaba yatýrýlýr.

(2) Kasadan ödenebilecek miktarý aþan ödemeler, muhasebe yetkilisi tarafýndan imzalanan çek veya ödeme emri ile bankalardan yapýlýr.

(3) Kasa mevcudunun kasa defterine uygunluðu her gün muhasebe yetkilisi tarafýndan kontrol edilerek, günlük hesap ve kasa defteri, veznedar ile muhasebe yetkilisi tarafýndan imzalanmak suretiyle kapatýlýr.

Giderlerin ödenmesine iliþkin belgeler

MADDE 27 (1) Ýþletme bütçesinden yapýlacak harcamalarda ödeme belgesine baðlanacak kanýtlayýcý belgeler ve bunlarýn þekil ve türleri hakkýnda 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayýlý 3 üncü mükerrer Resmî Gazetede yayýmlanan Merkezî Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliði uygulanýr.

Taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisi

MADDE 28 (1) Ýþletmelerin çalýþma konusu ve ambar iþlemlerinin hacmi göz önünde tutularak, gerekli görülen hâllerde harcama yetkilisi tarafýndan kefalete tabi bir taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisi görevlendirilir.

Taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisinin görevleri

MADDE 29 (1) Taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisinin görevleri þunlardýr:

a) Ambarýn sevk ve idaresini saðlamak,

b) Gerek hariçten satýn alýnarak ve gerekse iþletme tarafýndan üretilerek veya imal edilerek, ambara giren her türlü madde, eþya, makine, taþýt, malzeme ve benzerlerinin kaydýný tutmak, muhafaza etmek, bunlarý yangýn, çürüme, bozulma, akma gibi her türlü tehlike ve zararlardan korumak, kendilerinin alamayacaklarý koruma tedbirleri için muhasebe yetkilisine yazýlý olarak bilgi vermek,

c) Ambar stok kayýtlarýnýn tutulmasýný saðlamak,

ç) Ambara giren malzeme ve mallarý tasnifli, tertipli ve iyi bir durumda muhafaza etmek,

d) Ambara giren ve (b) bendinde sayýlan malzeme ve eþyayý yetkililerin yazýlý emirlerine dayanarak, belge karþýlýðýnda ilgililere vermek,

e) Ambardan sevk edilecek mal ve malzemenin sevk ve belgelerini düzenlemek,

f) Ambar mizanlarýný çýkarmak ve bunlarýn muhasebe ile uygunluðunu saðlamak,

g) Ambarda saklanan malzeme ve eþyalarda meydana gelen hasarlar için gerekli tutanaklarý düzenlemek, kayýtlardan çýkarýlacak veya imha edilecek malzeme ve eþya için gerekli iþlemleri yapmak,

ð) Göreviyle ilgili olarak verilecek diðer iþleri yapmak.

Ambar sayýmý

MADDE 30 (1) Ýþletmelerin ambarý, her malî yýlýn sonunda iþletme müdürünce görevlendirilecek en az üç kiþilik bir komisyon tarafýndan sayýlýr ve sayým sonuçlarý cetvellere yazýlýr. Ambar noksaný, normal fireler göz önünde tutularak saptanýr. Ambar fazlasý gelir kaydedilir. Ambar memurlarý ambar ve ambar iþlerinden dolayý sorumludur. Ambar noksanlarý hakkýnda gerekli iþlem yapýlýr.

Muhasebe yetkilisi mutemetleri

MADDE 31 (1) Muhasebe birimince tahsilinde güçlük görülen döner sermaye gelirleri, 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayýlý 3 üncü mükerrer Resmî Gazetede yayýmlanan Muhasebe Yetkilisi Mutemetlerinin Görevlendirilmeleri, Yetkileri, Denetimi ve Çalýþma Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmeliðin 5 inci maddesine göre mutemetliði onaylanan kefalete tabi muhasebe yetkilisi mutemetlerince tahsil edilir. Döner sermaye gelirlerinden hangilerinin muhasebe yetkilisi mutemetlerince tahsil edileceði, muhasebe yetkilisinin teklifi ve harcama yetkilisinin oluru ile saptanýr.

Devir ve teslim iþleri

MADDE 32 (1) Muhasebe yetkilisi, veznedar, taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisi gibi para ve mal iþleriyle görevli memurlar arasýndaki devir-teslim iþlemlerinde Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliði, devir-teslim süreleri yönünden de 12/11/1974 tarihli ve 7/9044 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Devlet Memurlarýnýn Çekilmelerinde Devir ve Teslim Süreleri Hakkýnda Yönetmelik hükümleri uygulanýr.

Ön ödeme þekilleri ve uygulamasý

MADDE 33 (1) Ýþletmelerce yapýlacak ön ödemelerin þekli, devir ve mahsup iþlemleri, idareler ve gider türleri itibarýyla tutar ve oranlarýnýn tespiti ile mutemetlerin görevlendirilmesi ve diðer iþlemler hakkýnda, 30/12/2005 tarihli ve 2005/9913 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Ön Ödeme Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmelik hükümlerine göre iþlem yapýlýr.

Kayýt usulleri

MADDE 34 (1) Döner sermaye muhasebe birimince tutulacak defterler ve muhasebe kayýtlarý, Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliði hükümlerine göre yürütülür.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Malî Ýþlemler

Hesap dönemi

MADDE 35 (1) Ýþletmenin hesap dönemi, malî yýldýr.

Proje hazýrlama

MADDE 36 (1) Bütçelerin hazýrlanmasýndan önce; iþletmeler, kalkýnma planýna göre kendileri tarafýndan yapýlmasý gereken yatýrýmlara ait malî, ekonomik ve teknik etütleri zamanýnda yaparak, projeleri hazýrlamakla yükümlüdür.

Ýþ programý

MADDE 37 (1) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde, Bakanlýk hizmet birimlerince bir hesap dönemi içinde, Bakanlýk stratejik plan ve performans programýnýn gereklerine uygun olarak iþ ve faaliyetlerle üretim hedeflerini gösteren iþ programý hazýrlanýr. Hazýrlanan iþ programlarý Baþkanlýða gönderilir. Hizmet birimleri tarafýndan gönderilen iþ programlarý Ýþletme Müdürü baþkanlýðýnda, Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný ve ilgili hizmet birimlerinin yetkililerinin katýlýmýyla Bakanlýk iþ programý hazýrlanýr. Hazýrlanan iþ programý bütçenin hazýrlanmasýndan üç ay öncesinde bütçeleþtirilmek üzere Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkanlýðýna gönderilir.

(2) Taþra döner sermaye iþletmelerinde, bir hesap dönemi içinde, iþletme müdürü, müdür yardýmcýsý, müdür yardýmcýsý olmayan yerlerde gerçekleþtirme görevlisi, þube müdürleri/bölüm baþkanlarý/þube þefleri/birim sorumlularý tarafýndan, Bakanlýk stratejik plan ve performans programýnýn gereklerine uygun olarak iþ ve faaliyetlerle üretim hedeflerini gösteren iþ programý hazýrlanýr. Hazýrlanan iþ programý, bütçenin hazýrlanmasýndan üç ay öncesinde bütçeleþtirilmek üzere muhasebe birimine gönderilir.

Bütçe

MADDE 38 (1) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinin bütçe taslaðý Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkanlýðýna, taþra döner sermaye iþletmesinin bütçe taslaðý muhasebe birimine gönderilen iþ programýna göre, muhasebe yetkilisinin önerisi alýnarak iþletme müdürü tarafýndan hazýrlanýr veya hazýrlattýrýlýr. Bütçe, ilgili mevzuatýnda belirtilen süre içinde onaylanmak üzere Baþkanlýða gönderilir ve Bakanlýðýn onayý üzerine yürürlüðe girer. Bütçelerin, malî yýlýn baþýndan önce onaylanmasý þarttýr.

(2) Ýþletme bütçeleri, metin kýsmý ile ekli cetvellerden oluþur.

(3) Döner sermaye gelirleri bütçedeki harcama kalemleri ile iþ programý hedefleri dýþýndaki amaçlara tahsis edilemez.

(4) Bütçeler, yýlý ve izleyen iki yýlýn gelir ve gider tahminlerini gösterecek þekilde hazýrlanýr.

(5) Bütçe gelir ve gider tahminleri ile uygulama sonuçlarýnýn raporlanmasýnda açýklýk, doðruluk ve mali saydamlýk esastýr.

(6) Bütçe sýnýflandýrýlmasýnýn bütün düzeyleri arasýnda yapýlacak aktarmalar Baþkanlýkça yapýlýr.

(7) Bütçede, ödeneði indirilen maddeye ödenek ilavesi, ödenek ilavesi yapýlan maddeden de ödenek aktarýlmasý yapýlamaz.

(8) Bütçede yýlý içinde yapýlacak ek ve deðiþiklikler birinci fýkrada öngörülen usullere uygun olarak yapýlýr.

Fazla çalýþma

MADDE 39 (1) 5996 sayýlý Kanunun 35 inci maddesinin beþinci fýkrasý kapsamýnda Bakanlýk tarafýndan gümrüklerde kontrolü zorunlu olan canlý hayvan ve ürünler ile yurt içi hayvan sevklerinde yapýlan kontrollerin mesai saatleri dýþýnda veya resmi tatillerde yapýlmasý halinde, bu kontrolleri; mesai günlerinde normal çalýþma süresinin bitiminden sonra gerçekleþtiren personele her gün için 300 gösterge rakamýnýn, resmi tatillerde gerçekleþtiren personele ise her gün için 400 gösterge rakamýnýn memur aylýk katsayýsý ile çarpýlmasý sonucu bulunacak tutarda fazla çalýþma ücreti ödenir. Ancak, bu kapsamda bir ayda yapýlacak fazla çalýþma ücretinin tutarý, 6000 gösterge rakamýnýn memur aylýk katsayýsý ile çarpýlmasý sonucu bulunacak tutarý geçemez.

Borç veya karþýlýksýz kaynak aktarma

MADDE 40 (1) Salgýn ve bulaþýcý hayvan hastalýklarý ile zararlý organizmalarýn kontrolü veya eradikasyonu, ulusal veya bölgesel düzeyde uygulanacak mücadele projelerinin hazýrlatýlmasý ve uygulanmasý, mücadelesi, kontrolü, denetimi ve bu amaçlarla alet, malzeme, aþý, ilaç ve benzerlerinin alýmý ile acil durumlardaki ihtiyaçlar için döner sermaye bütçelerinden gerekli harcamalarý yaptýrmaya veya bu amaçlarla bir iþletmeden diðer iþletmeye borç veya karþýlýksýz olmak üzere kaynak aktarmaya Bakan yetkilidir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Üretimi Teþvik Priminin Daðýtým ve Hesaplama Esaslarý

Üretimi teþvik primi

MADDE 41 (1) Ýþletmenin malî yýl bilançosunda görülen kârýn, var ise geçmiþ yýllar zararý mahsup edildikten sonra kalan kýsmýnýn en fazla % 80i, bu Yönetmelik esaslarýna göre üretimi teþvik primi olarak daðýtýlýr.

Üretimi teþvik primi daðýtým esaslarý

MADDE 42 (1) Üretimi teþvik primi daðýtým esaslarý aþaðýda gösterilmiþtir.

a) Ýþletme bünyesinde çalýþan personele verilecek üretimi teþvik priminin yýllýk brüt tutarý, daðýtýma esas kârýn elde edildiði yýla ait asgari ücretin yýllýk brüt tutarýnýn iki katýný geçemez.

b) Kiþi baþýna daðýtýlacak prim brüt tutarýndan artan tutarlar ile %20lik kar, 7 nci madde hükümlerine göre ödenmiþ sermayeye ilave edilir. Ödenmiþ sermaye tutarý tahsis edilen sermaye tutarýna ulaþtýktan sonra %20lik kar tutarlarý hesap dönemini izleyen þubat ayý sonuna kadar, kiþi baþýna daðýtýlacak prim brüt tutarýndan artan tutarlar ise üretimi teþvik primi daðýtýmý yapýldýktan sonra beþ iþ günü içinde genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere ilgili muhasebe birimine yatýrýlýr.

c) Üretimi teþvik primi, Bakanlýk kadro ve pozisyonlarýnda bulunan personelden iþletme bünyesinde görev yapan ve kârýn elde edilmesinde emeði geçen 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 4 üncü maddesinin (A) ve (B) fýkralarýna göre istihdam edilen personele ödenir.

ç) Bilançolar, Baþkanlýða geliþ tarihinden itibaren en geç yedi iþ günü içinde incelenir. Bilançolarýn incelenmesi Baþkanlýkça sonuçlandýrýlmadan ve bu hususta Bakanlýkça talimat verilmeden, hiçbir þekilde üretimi teþvik primi daðýtýmý yapýlamaz. Üretimi teþvik primi, iþletme bilançolarýnýn Bakanlýkça onaylandýðý tarihi takip eden 45 günlük müddet zarfýnda ödenir.

d) Üretimi teþvik priminin daðýtýmýnda, primin esas olduðu yýl içinde, personelin fiilen yürüttüðü görev unvaný esas alýnýr.

e) Birden fazla görev yürütenlere, yürüttüðü görevlerden prim puaný yüksek olan dikkate alýnarak üretimi teþvik primi ödenir.

f) Bakanlýkça talimat verildikten sonra daðýtýlacak prim miktarý, personelin adý ve soyadý, iþ hacmi, görev mahalli, görevin önem ve güçlüðü, hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu puanlarý ile çalýþma sürelerini gösteren listeler, iþletme tarafýndan, iþ yerinde personelin görebileceði bir þekilde, yedi iþ günü süre ile ilan edilir. Bu sürenin sonunda listeler merkez teþkilatýnda Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkanýnýn, taþra teþkilatýnda müdür yardýmcýsýnýn, müdür yardýmcýsý olmayan yerlerde gerçekleþtirme görevlisinin teklifi ve iþletme müdürünün onayýndan sonra kesinleþir. Ýþletme personeli ilan edilen listeye, liste aský süresinde iþletmeye dilekçe ile itiraz edebilir. Ýtiraza iliþkin iþ ve iþlemlerin sekretaryasýný merkez teþkilatýnda Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný, taþra teþkilatýnda idari ve mali iþlerden sorumlu þube müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu yapar. Ýtiraz dilekçeleri merkez teþkilatýnda Ýþletme Müdürünün baþkanlýðýnda, Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný, Muhasebe Yetkilisi ile hizmet birim yetkililerinden teþekkül ettirilecek en az dört kiþilik komisyon tarafýndan, taþra teþkilatýnda iþletme müdürü baþkanlýðýnda müdür yardýmcýlarý, müdür yardýmcýsý olmayan yerlerde gerçekleþtirme görevlisi, muhasebe yetkilisi, idarî ve malî iþlerden sorumlu þube müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu ve ilgili þube müdürü/ilçe müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusundan teþekkül ettirilecek en az beþ kiþilik komisyon tarafýndan en geç beþ iþ günü içinde sonuçlandýrýlýr. Bölüm baþkanlýðý/þube þefliði/birimlerin bulunmadýðý iþletmelerde komisyon dört kiþiden oluþabilir. Ýtiraz dilekçe sahibi müdür yardýmcýsý/muhasebe yetkilisi/þube müdürü/ilçe müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu/gerçekleþtirme görevlisi ise komisyona dahil edilmez. Ýþletme müdürü bu komisyon üyelerinin yerine yeni üye görevlendirir. Ýtiraz dilekçesi sahibi merkez teþkilatýnda Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkanlýðý, taþra teþkilatýnda idarî ve malî iþler þube müdürlüðü/bölüm baþkanlýðý/þube þefliði/birim veya muhasebe birimi elemaný ise, iþletme müdürü bu birimlerle ilgili komisyon üyelerinin yaný sýra yeni üye görevlendirebilir. Komisyon eksiksiz olarak toplanýr. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Oylarýn eþit olmasý hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur, karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Komisyon kararý itiraz sahibine yazý ile bildirilir ve iþ yerinde personelin görebileceði bir þekilde üç iþ günü süreyle ilan edilir. Ýtirazlar sonuçlanmadan üretimi teþvik primi daðýtýlamaz.

g) 25/6/2001 tarihli ve 4688 sayýlý Kamu Görevlileri Sendikalarý Kanununun 18 inci maddesinin dördüncü fýkrasý uyarýnca haftada bir gün izinli sayýlan yönetim kurulu üyelerinin izinli olduðu günler fiilen çalýþýlmýþ gün sayýlýr.

ð) Prim tutarý hesabýnda, bir yýl 360 gün olarak kabul edilir. Her bir personelin çalýþma süresi 360 gün üzerinden deðerlendirilir. Üretimi teþvik primi gün hesabýnda 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetler kapsamýnda yapýlan fazla çalýþma karþýlýðýnda verilen izinler hariç her türlü izin, istirahat, görevden uzaklaþtýrma, gözaltýna alýnma, tutuklanma ve benzeri sebeplerle göreve gelinmeyen günler, fiilen çalýþýlan gün hesabýnda dikkate alýnmaz.

h) Ýþletme dýþýnda 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetlerin gerektirdiði yurtiçi ve yurtdýþý görevler haricinde personelin eðitim çalýþmalarý, kongre, toplantý, kurs, seminer ve benzeri faaliyetlere katýlmak üzere yurtiçi ve yurtdýþýnda görevli personele görevli olduklarý sürece ödeme yapýlmaz. 14/7/1965 tarihli ve 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 79 uncu maddesi uyarýnca yurtdýþýna gönderilenlere görevlerinden ayrý kaldýklarý sürece ödeme yapýlmaz. 5 inci maddede yer alan hizmet ve faaliyetlere yönelik düzenlenen eðitimlere eðitici olarak katýlan personel eðitim süresince kendi iþletmesinde fiilen çalýþýlmýþ kabul edilir.

ý) Üretimi teþvik primi, malî yýl esasýna göre 31 Aralýk itibarýyla hesaplanýr.

i) Yýl içinde çeþitli sebeplerle iþletmedeki görevinden ayrýlan veya görev yeri deðiþen personelin üretimi teþvik primi payý, eski ve yeni görev yerindeki çalýþma süreleri dikkate alýnarak ödenir.

j) 375 sayýlý Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (II) ve (III) sayýlý cetvelde yer alan personel üretimi teþvik priminden yararlanamaz.

k) 969 sayýlý Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fýkrasý hükmüne göre, iþletmelerin aylýk gayrisafi hasýlatýndan, aylýk tahsil edilen tutardan Baþkanlýk Merkez Döner Sermaye Muhasebe Birimi Hesabýna aktarýlan tutar ve gelirlerden üretimi teþvik primi ödenmez.

l) Yýl içinde çeþitli sebeplerle kapatýlan ve birleþtirilen iþletmelerin, kapanýþ ve devir bilançosunda görülen kardan üretimi teþvik primi, mali yýl esasýna göre 31 Aralýk itibarýyla karýn elde edilmesinde emeði geçen 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 4 üncü maddesinin (A) ve (B) fýkralarýna tabi personele katkýlarý oranýnda bu Yönetmelik esaslarýna göre ödenir.

Prim hesaplama esaslarý

MADDE 43 (1) Primin hesaplanmasý; iþ hacmi, görev mahalli, görevin önem ve güçlüðü, personelin hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu ile çalýþma süresi dikkate alýnmak suretiyle aþaðýdaki esaslara göre belirlenir.

a) Ýþ Hacmi:

1) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde, hizmet birimlerinin iþ hacmi, Ýþletme Müdürünün baþkanlýðýnda, Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný ve Muhasebe Yetkilisinden müteþekkil üç kiþiden oluþan komisyon tarafýndan, hizmet birimlerinin her birine 0,90 taban puan verilir. 0,10 puanda hizmet birimlerinin iþletme net karýna etkisi % oranýnda hesaplanarak taban puaný üzerine ilave edilir. Komisyon eksiksiz olarak toplanýr. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur, karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Döner sermaye saymanlýk biriminin iþ hacmi puaný 1,00 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr.

2) Taþra döner sermaye iþletmesinde iþletme müdürünün baþkanlýðýnda, müdür yardýmcýlarý, müdür yardýmcýsý olmayan yerlerde gerçekleþtirme görevlisi ve muhasebe yetkilisinden müteþekkil en az üç kiþiden oluþan komisyon tarafýndan, þube müdürlükleri/ilçe müdürlükleri/bölüm baþkanlýklarý/þube þeflikleri/birimlerin her birine 0,90 taban puan verilir. 0,10 puanda þube müdürlükleri/ilçe müdürlükleri/bölüm baþkanlýklarý/þube þeflikleri/birimlerin iþletme net karýna etkisi % oranýnda hesaplanarak taban puaný üzerine ilave edilir. Komisyon eksiksiz olarak toplanýr. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur, karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Çift sayýda oluþan komisyonda oylarýn eþitliði hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder. Ýþletme müdürü (il müdürü hariç), müdür yardýmcýsý, gerçekleþtirme görevlisi ve döner sermaye saymanlýk biriminin iþ hacmi puaný 1,00 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr.

b) Görev Mahalli: Açýk ve kapalý alan olmak üzere 2 grup üzerinden,

1) Açýk alan 1, kapalý alan 0,9 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr. Ancak, ahýr, aðýl, kümes, sera, imalathane, laboratuvar ve atölyede çalýþan kapalý ve açýk alan ayrýmý yapýlmaksýzýn 1 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr. Hem açýk hem de kapalý alanlarda çalýþanlara çalýþtýklarý alanlara göre görev mahalli puaný verilir.

2) Merkez teþkilatýnda muhasebe yetkilisi, taþra teþkilatýnda, iþletme müdürü (il müdürü hariç), müdür yardýmcýsý, gerçekleþtirme görevlisi, muhasebe yetkilisi, þube müdürü/ilçe müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu ve muhasebe yetkilisi mutemedinin görev mahalli 1 puan üzerinden deðerlendirilmiþ sayýlýr.

c) Görevin Önem ve Güçlüðü:

1) Merkez Döner Sermaye Ýþletmesinde aþaðýda belirtilen görevin önem ve güçlüðü puanlarý esas alýnýr. Muhasebe yetkilisi mutemetlerine 0,05 puan ilave edilmiþ sayýlýr. Ayrýca, tatil günlerinde ithalat, ihracat ve hayvan hareketlerinde çalýþtýrýlmasý zorunlu olan personele çalýþtýklarý günlerle orantýlý olarak, muhasebe yetkilisi mutemetlerine ve birden fazla görevde çalýþtýrýlan personele çalýþmayý teþvik ve çalýþaný takdir payý olarak, 31 Aralýk tarihine kadar ilgili hizmet birimlerinin ve muhasebe yetkilisinin yazýlý teklifi üzerine Ýþletme Müdürü, Baþkanlýk Mali Hizmetler Daire Baþkaný, muhasebe yetkilisi ve ilgili hizmet birimlerinin yetkililerinden müteþekkil en az dört kiþiden oluþan komisyon tarafýndan; çalýþmalarýndaki baþarýsý sebebiyle takdire layýk görülen personele 0,01-0,10 arasýnda ek puan verilir. Bu personelin görevin önem ve güçlüðü puanlarý hiçbir þekilde 1,00 puaný geçemez. Komisyon üyeleri ek puandan faydalanamaz. Komisyon eksiksiz toplanýr ve kararlarýný gerekçeli olarak yazar. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur, karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Çift sayýda oluþan komisyonda oylarýn eþitliði hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder.

 

Sýra No

Fiilen Yapýlan Görevin Önem ve Güçlüðü

Puan

1

Muhasebe Yetkilisi, Çalýþma Grup Sorumlusu

1,00

2

Ziraat Mühendisi, Gýda Mühendisi ve Su Ürünleri Mühendisi, Biyolog, Kimyager, Veteriner Hekim

0,95

3

Þef, Veznedar, Taþýnýr Kayýt ve Kontrol Yetkilisi, Muhasebe Memuru

0,90

4

Diðerleri

0,85

 

2) Taþra döner sermaye iþletmesinde, aþaðýda belirtilen görevin önem ve güçlüðü puanlarý esas alýnýr. Ýnspektör ve muhasebe yetkilisi mutemetlerine 0,05 puan ilave edilmiþ sayýlýr. Ayrýca, tatil günlerinde ithalat, ihracat ve hayvan hareketlerinde çalýþtýrýlmasý zorunlu olan personele çalýþtýklarý günlerle orantýlý olarak, muhasebe yetkilisi mutemetlerine çalýþtýklarý yerin coðrafi konumu ve çalýþma zorluklarý dikkate alýnarak ve birden fazla görevde çalýþtýrýlan personele çalýþmayý teþvik ve çalýþaný takdir payý olarak, 31 Aralýk tarihine kadar ilgili þube müdürü/ilçe müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu/muhasebe yetkilisinin yazýlý teklifi üzerine iþletme müdürü, müdür yardýmcýlarý ve ilgi þube müdürü/ilçe müdürü/bölüm baþkaný/þube þefi/birim sorumlusu/muhasebe yetkilisinden oluþacak komisyon tarafýndan; çalýþmalarýndaki baþarýsý sebebiyle takdire layýk görülen personele 0,01-0,10 arasýnda ek puan verilir. Bu personelin görevin önem ve güçlüðü puanlarý hiçbir þekilde 1,00 puaný geçemez. Komisyon üyeleri ek puandan faydalanamaz. Komisyon eksiksiz toplanýr ve kararlarýný gerekçeli olarak yazar. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur, karþý oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararýna yazmak ve imzalamak zorundadýr. Komisyonca alýnan kararlar komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve görev unvanlarý belirtilerek imzalanýr. Çift sayýda oluþan komisyonda oylarýn eþitliði hâlinde baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluðu teþkil eder.

 

 Sýra No

Fiilen Yapýlan Görevin Önem ve Güçlüðü

Puan

1

Ýþletme Müdürü (il müdürü hariç), Müdür Yardýmcýsý, Muhasebe Yetkilisi, Þube Müdürü/Ýlçe Müdürü/Bölüm Baþkaný/Þube Þefi/Birim Sorumlusu/Gerçekleþtirme Görevlisi

1,00

2

Ziraat Mühendisi, Gýda Mühendisi ve Su Ürünleri Mühendisi, Biyolog, Kimyager, Veteriner Hekim

0,95

3

Tekniker, Teknisyen, Laborant, Þef, Veznedar, Taþýnýr Kayýt ve Kontrol Yetkilisi, Muhasebe Memuru

0,90

4

Diðerleri

0,85

 

ç) Personelin hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu: Ýþletmelerde görev yapan 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 4 üncü maddesinin (A) ve (B) fýkralarýna göre istihdam edilen personelin hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu aþaðýda belirtilmiþtir.

 

Sýra No

Hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu

Puan

1

Kurum (Ýþletme) Müdürü

1,00

2

Müdür Yardýmcýsý, Muhasebe Yetkilisi

0,99

3

Þube Müdürü, Ýlçe Müdürü, Büro Müdürü

0,98

4

Ziraat Mühendisi, Gýda Mühendisi ve Su Ürünleri Mühendisi, Biyolog, Kimyager, Veteriner Hekim

0,97

5

Tekniker, Teknisyen, Laborant, Þef, Veznedar, Taþýnýr Kayýt ve Kontrol Yetkilisi, Muhasebe Memuru

0,96

6

Diðer personel

0,95

 

d) Ýþletmelerde ödenecek prim hesaplanýrken, her bir personelin iþ hacmi puaný, görev mahalli puaný, görevin önem ve güçlüðü puaný, personelin hizmet sýnýfý, kadro unvaný ve pozisyonu puaný ile fiili çalýþýlan gün sayýsý birbiriyle çarpýlarak katký puaný bulunur. Daðýtýlacak kâr, elde edilen toplam puana bölünerek bir puana isabet eden prim tutarý bulunur. Bulunan prim tutarý personelin toplam puan ile çarpýlarak her bir personelin primi hesaplanýr.

(2) Ýki ayrý iþletmede görev yapan personelin iki ayrý iþletmeden alacaðý üretimi teþvik primi toplamý, asgari ücretin yýllýk brüt tutarýnýn iki katýný geçemez.

(3) Her bir personelin alacaðý prim, kârýn elde edildiði yýla ait asgari ücretin yýllýk brüt tutarýnýn iki katýnýn 360a bölünmesiyle bulunan bir günlük prim tutarýnýn, fiilen çalýþýlan gün sayýsý ile çarpýlarak bulunan rakamýn üzerinde olamaz.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Canlý ve cansýz demirbaþlarýn kayýtlardan çýkartýlmasý

MADDE 44 (1) Hurdaya ayrýlmasýna karar verilen taþýnýrlardan kayýtlý deðeri Maliye Bakanlýðýnca belirlenecek tutarýn altý katýna kadar olanlar iþletme müdürü, belirlenen tutarý aþan taþýnýrlar ise iþletme müdürünün teklifi üzerine üst yöneticinin onayý ile kayýtlardan çýkarýlýr. Üst yönetici bu yetkisini daha alt kademe yöneticilere kýsmen veya tamamen devredebilir.

(2) Canlý taþýnýrlardan, büyükbaþ ve küçükbaþ hayvanlarýn reforme ve damýzlýk iþlemleri fen heyeti raporuna istinaden yapýlýr.

(3) Aþý ve serum hayvanlarýnýn demirbaþtan düþülmesi ise fen heyeti kararýyla yapýlarak Bakanlýða bildirilir.

(4) Canlý taþýnýrlardan, reforme ve damýzlýk iþlemleri ile ölen, itlafa veya mecburi kesime tabi tutulanlar hakkýnda da birinci fýkra hükümleri uygulanýr.

Taþýnýrlarýn devri

MADDE 45 (1) Ýþletmeler arasýnda canlý ve cansýz demirbaþlarýn devri, iþletme müdürünün teklifi ve Bakanlýðýn uygun görüþü üzerine taþýnýrýn kayýtlý deðeri üzerinden yapýlýr. Ancak; zorunlu hâllerde iþletme müdürünün teklifi aranmaz.

Stoklarýn terkini

MADDE 46 (1) Stoklarda bulunan varlýklarda, taþýnýr kayýt ve kontrol yetkilisinin kusuru olmadan meydana gelen zayiat, normal fire üstündeki noksanlýklar ile kýsmen veya tamamen deðer kaybýna uðrayanlar; teknik raporlar doðrultusunda, hurdaya ayrýlmasýna karar verilen taþýnýrlardan kayýtlý deðeri Maliye Bakanlýðýnca belirlenecek tutarýn on katýna kadar olanlar iþletme müdürü, belirlenen tutarý aþan taþýnýrlar ise iþletme müdürünün teklifi üzerine üst yöneticinin onayý ile kayýtlardan çýkarýlýr. Üst yönetici bu yetkisini daha alt kademe yöneticilere kýsmen veya tamamen devredebilir.

Alacaklarýn terkini

MADDE 47 (1) Ýþletmenin çalýþma konusuna giren iþlerin tabii icaplarýndan olarak, hiçbir ihmal ve kötüye kullanma eseri olmadan meydana gelecek hesap artýklarýyla tahsil kabiliyeti kalmamýþ olan alacaklarýn terkinini Maliye Bakanlýðýnca belirlenen esaslar dâhilinde yapmaya iþletme müdürü yetkilidir.

Alým ve satým iþlerinde uygulanacak hükümler

MADDE 48 (1) Mal ve hizmet alýmý ile yapým iþleri, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayýlý Kamu Ýhale Kanunu ile 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayýlý Kamu Ýhaleleri Sözleþme Kanunu, satýþ iþleri ise 15/6/1984 tarihli ve 84/8213 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Döner Sermayeli Kuruluþlar Ýhale Yönetmeliði hükümlerine göre yapýlýr.

Hüküm bulunmayan hususlar

MADDE 49 (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hususlarda Döner Sermayeli Ýþletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliði hükümleri ile 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Taþýnýr Mal Yönetmeliði hükümleri uygulanýr.

Tasfiye ve devir iþlemleri

MADDE 50 (1) Çeþitli nedenlerle üç yýl üst üste devamlý zarar eden ve birikmiþ zararlarýn tutarý ödenmiþ sermaye limitinin iki katýný aþmýþ bulunan iþletmeler ile iki yýl üst üste faaliyette bulunmayan iþletmelerin durumlarý bir raporla tespit edilerek, faaliyetine Bakan Oluru ile son verilebilir.

Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik

MADDE 51 (1) 28/12/2006 tarihli ve 26390 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðý Döner Sermaye Ýþletmeleri Uygulama Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Yürürlük

MADDE 52 (1) Maliye Bakanlýðý ve Sayýþtay’ýn görüþü alýnarak hazýrlanan bu Yönetmelik 1/5/2015 tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 53 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakaný yürütür.