24 Ocak 2015 CUMARTESÝ

Resmî Gazete

Sayý : 29246

YÖNETMELÝK

Kültür ve Turizm Bakanlýðýndan:

ÇANAKKALE SAVAÞLARI GELÝBOLU TARÝHÝ ALANINDA YAPILAÞMANIN

VE YAPILARIN KULLANIMININ DENETÝMÝ ÝLE KÜLTÜR VE TABÝAT

VARLIKLARINI KORUMA KOMÝSYONUNUN ÇALIÞMA USUL

VE ESASLARINA ÝLÝÞKÝN YÖNETMELÝK

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, 19/6/2014 tarihli ve 6546 sayýlý Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alan Baþkanlýðý Kurulmasý Hakkýnda Kanunla belirlenen Tarihi Alanda, her türlü yapýlaþma ile inþai ve fiziki müdahaleye yönelik proje ve uygulama ile yapýlarýn kullanýmýnýn denetimi esaslarýný ve Gelibolu Tarihi Alaný Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Komisyonunun kuruluþu, çalýþma usul ve esaslarýný belirlemektir.

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 6546 sayýlý Kanunun 3 üncü ve 8 inci maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Bakanlýk: Kültür ve Turizm Bakanlýðýný,

b) Baþkan: Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alan Baþkanýný,

c) Baþkanlýk: Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alan Baþkanlýðýný,

ç) Esaslý onarým: Tadilat ve tamirat sayýlmayan ve 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayýlý Ýmar Kanunu uyarýnca ruhsata tabi olan uygulamalarý,

d) Gelibolu Koruma Komisyonu: Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (b) bendi uyarýnca Bakanlýkça kurulan Gelibolu Tarihi Alaný Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Komisyonunu,

e) Kanun: 19/6/2014 tarihli ve 6546 sayýlý Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alan Baþkanlýðý Kurulmasý Hakkýnda Kanunu,

f) Tadilat ve tamirat: 3194 sayýlý Ýmar Kanununun 21 inci maddesi uyarýnca ruhsata tabi olmayan, derz, iç ve dýþ sýva, boya, badana, oluk, dere, doðrama, döþeme ile mimari öðe olarak ve sanat tarihi açýsýndan özellik arz etmeyen tavan kaplamalarý, elektrik ve sýhhi tesisat tamirleri ile çatý onarýmý ve kiremit aktarýlmasý ve yörenin özelliðine göre Baþkanlýkça belirtilecek taþýyýcý unsuru etkilemeyen müdahaleleri,

g) Tarihi Alan: 6546 sayýlý Kanuna ekli harita ve koordinat listesinde sýnýrlarý belirtilen ve bu Kanunla Baþkanlýða tahsis edilen Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alanýný,

ð) Tarihi Alan planlarý: Kanun hükümlerine göre hazýrlanan, Tarihi Alanýn korunmasý, geliþtirilmesi, yönetimi, tanýtýlmasý, koruma esaslarý ve kullanma þartlarýnýn belirlenmesi, bölgenin saðlýklaþtýrýlmasý, yenilenmesi, açýk alan sistemi yaya dolaþýmý, taþýt ulaþýmý ve altyapý tesislerinin tasarým esaslarý ile bölge halkýnýn sosyal ve ekonomik yapýsýnýn iyileþtirilmesi konularýnda hedefler, stratejiler ve kararlarý belirleyen ve Bakanlýkça onaylanan her tür ve ölçekteki planlarý,

h) Yapý: Karada ve suda, daimî veya geçici, yeraltý ve yerüstü inþaatlarý ile bunlarýn ilave, deðiþiklik ve tamirlerini içine alan sabit ve hareketli tesisleri,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Yapým ve Denetime Ýliþkin Esaslar

Genel esaslar

MADDE 4 (1) Tarihi Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, her türlü yapýlaþmanýn ve yapýlarýn kullanýmýnýn denetimi Baþkanlýkça yapýlýr.

(2) Eceabat ile köy yerleþik alanlarýnda yapýlaþmanýn ve yapýlarýn denetimi 6546 sayýlý Kanun ile ilgili mevzuatýn, bu Kanuna aykýrý olmayan hükümleri çerçevesinde ilgili idaresince yapýlýr.

(3) Tarihi alanda yer alan 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayýlý Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Kanunu kapsamýna giren ve korunmasý gerekli taþýnmazlarda gerçekleþtirilecek her türlü uygulama için hazýrlanacak projeler Gelibolu Koruma Komisyonunun onayýna sunulur. Tarihi Alanda, bu kapsamdaki uygulamalar Gelibolu Koruma Komisyonundan izin alýnmadan yapýlamaz.

(4) Baþkanlýk, Tarihi Alana iliþkin yürüttüðü çalýþmalar kapsamýnda ihtiyaç duyduðu takdirde, Tarihi Alandaki kendisine tahsisli olmayan köy yerleþim alanlarý ile belediye ve mücavir alan sýnýrlarý içinde yer alan 2863 sayýlý Kanun kapsamýndaki kamuya ait taþýnmazlarýn bakým ve onarýmýný ilgili kamu kurum ve kuruluþu ile protokol yaparak gerçekleþtirmeye yetkilidir.

(5) Tarihi Alanda, Eceabat ile köy yerleþik alanlarý sýnýrlarý dýþýnda ferdi ve kooperatifleþme yoluyla yapý yapýlamaz.

(6) Tarihi Alanda, tarihi alan planlarýnda öngörülenler dýþýnda, yeni yapý ve tesis yapýlamaz.

(7) Tarihi Alandaki tarým alanlarýnda yapý ve tesis kurma esaslarý, Tarihi Alan planlarý ile belirlenir. Bu esaslara uymayan hiçbir yapýya izin verilemez.

(8) Tarihi Alan planlarý yürürlüðe konulana kadar Tarihi Alanda yapýlacak her türlü uygulama Bakanlýðýn, Bakanlýðýn yetki vermesi halinde Baþkanlýðýn belirlediði geçiþ dönemi yapýlaþma koþullarýna göre gerçekleþtirilir.

Planlarýn hazýrlanmasý

MADDE 5 (1) Tarihi Alana iliþkin her tür ve ölçekte planlar Baþkanlýkça hazýrlanýr ya da hazýrlatýlýr, bu planlar Bakanlýkça onaylanarak yürürlüðe girer. Bu planlarýn deðiþtirilmesi, revizyonu ve yenilenmesi iþlemleri Baþkanlýkça yürütülür ve Bakanlýðýn onayý ile yürürlüðe girer. Tarihi Alan planlarý etaplar halinde yapýlabilir.

(2) Ýdarelerce yapýlan planlarýn Baþkanlýkça yapýlacak ve Bakanlýkça onaylanacak olan üst ölçekli Tarihi Alan planlarýna uygun olmasý zorunludur.

(3) Ýdarelerce yapýlacak planlarda Baþkanlýðýn uygun görüþünün alýnmasý zorunludur.

Projelerin hazýrlanmasý, onayý ve yapý ruhsatý

MADDE 6 (1) Tarihi Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, her türlü yapýnýn, esaslý onarýmý ile yeni yapýlarýn inþasý ve taþýnmazlara iliþkin proje uygulamalarý Tarihi Alan planlarýna uygun olarak ve Baþkanlýðýn aldýðý kararlar doðrultusunda 6546 sayýlý Kanun hükümlerine göre yürütülür.

(2) Tarihi Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, projelerin hazýrlanmasý, onayý ve yapý ruhsatý hakkýnda aþaðýdaki usul ve esaslar uygulanýr:

a) Baþkanlýkça inþa edilecek yapýlara iliþkin projeleri yapý yaklaþýk maliyetleri, teknik þartnameleri ve diðer belgeleri, Baþkanlýk kendi bünyesinde hazýrlayabileceði gibi, kamu kurum ve kuruluþlarýna, akademik birimlere hazýrlattýrabilir veya hizmet satýn almak suretiyle temin edebilir. Projeler, yapýma iliþkin yaklaþýk maliyetler ve diðer belgeler Baþkanlýkça onaylanýr. Bu ihtiyacý herhangi bir öncelik sýrasý gözetmeden birinden, birkaçýndan veya hepsinden ayný anda temin edilebilir.

b) (a) bendinde belirtilenler dýþýndaki taþýnmazlarda ruhsata tabi uygulamalara iliþkin projeler ilgili mevzuatýna göre hazýrlanarak ilgilisince Baþkanlýða sunulur ve sonuçlandýrýlýr.

c) Bu fýkrada belirtilen iþ ve iþlemler 6546 sayýlý Kanun hükümlerine göre Baþkanlýkça yürütülür.

Yapý denetimi

MADDE 7 (1) Tarihi Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, Baþkanlýk can ve mal güvenliðini teminen, Tarihi Alan planlarýna, fen, sanat ve saðlýk kurallarýna, standartlara uygun kaliteli onarým ve yapý yapýlmasý için 6546 sayýlý Kanun hükümlerine göre proje ve yapý denetimi saðlar.

(2) Mevcut yapýlar da can ve mal güvenliðini teminen ilgili mevzuatý uyarýnca Baþkanlýkça denetlenebilir.

(3) Proje ve yapý denetim faaliyetlerini yürütecek birimlerin yapýlanmasýnda ilgili tüm meslek gruplarýndan uzmanlarýn görev almasý esastýr. Baþkanlýk, ihtiyaç duyulmasý halinde diðer kamu kurum ve kuruluþlarý ile akademik birimlerden teknik destek alabilir veya hizmet satýn almak suretiyle teknik eleman görevlendirerek yapý denetimini saðlar. Bu ihtiyacý herhangi bir öncelik sýrasý gözetmeden birinden, bir kaçýndan veya hepsinden ayný anda temin edilerek karþýlanabilir.

(4) Yapý ruhsatý ve kullanma izni çerçevesinde denetim faaliyetlerini yürüten personel, görevlerinin gereði gibi yerine getirilmemesinden doðan her türlü yapý kusurundan ve meydana gelen zararlardan dolayý ilgili mevzuat çerçevesinde sorumludurlar.

(5)Yapýlara iliþkin iþ ve iþlemlerin denetim altýnda gerçekleþtirilmesi; söz konusu iþ ve iþlemlerin Tarihi Alan planlarýna, onaylý projelere, sözleþme ve þartnamelerine, fen, saðlýk ve sanat kurallarýna uygun olarak yapýlmasý hususunda ilgili özel veya tüzel kiþilerin yükümlülüklerini ve sorumluluðunu ortadan kaldýrmaz. Fenni mesuliyete iliþkin ilgili Kanun maddeleri uyarýnca iþlem tesis edilir.

Yapýlarýn kullanýmýnýn denetimi

MADDE 8 (1) Tarihi Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, onarýmý yapýlan mevcut yapýlarýn ve yeni yapýlarýn yapý ruhsatýna uygun olarak tamamlanmasýný müteakip kullanýmýna iliþkin iþlemler 6546 sayýlý Kanun hükümlerine göre yürütülür.

Mevzuata ve tarihi alan planýna aykýrý yapýlar

MADDE 9 (1) Tarihi Alanda bulunan ve aþaðýda belirtilen yapý ve tesisler, ilgili mevzuat uyarýnca Baþkanlýkça tamamen veya kýsmen yýkýlýr veya yýktýrýlýr ayrýca gerekli yasal iþlemler baþlatýlýr:

a) 6546 sayýlý Kanun hükümlerine aykýrý olarak yapýlmýþ her türlü yapý ve tesisler.

b) Köy yerleþim alanlarý dýþýndaki inþaat ruhsatý olmayan yapý ve tesisler.

c) Yapý ve tesisin, inþaat yapým ruhsatý ve eklerine ve yapý esaslarýna aykýrý yapýlmýþ bölümleri.

ç) Yapý ve tesislerde, kullanma izni verildikten sonra, yapý ve tesis esaslarýna aykýrý olarak yapýlan deðiþiklikler ve ilave kýsýmlar.

d) 2863 sayýlý Kanun hükümlerine aykýrý olarak yapýlmýþ her türlü yapý ve tesisler.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Gelibolu Koruma Komisyonu

Kuruluþu ve çalýþma ilkeleri

MADDE 10 (1) Gelibolu Koruma Komisyonu Bakanlýk tarafýndan kurulur. Komisyon, köy yerleþim alanlarý ve belediye sýnýrlarý içinde kalan taþýnmazlar da dahil olmak üzere Tarihi Alanýn tamamýndan sorumludur.  Doðal sitlerin yeniden deðerlendirilmesi hususu hariç olmak üzere, Tarihi Alanda 2863 sayýlý Kanun ve alt mevzuatý ile korunmasý gerekli taþýnmaz kültür ve tabiat varlýklarýna yönelik olarak yapýlacak, plan, proje, uygulama, tescil ve ilgili diðer iþ ve iþlemler için Kültür Varlýklarýný Koruma Bölge Kurulu ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Komisyonuna verilen görev ve yetkiler Gelibolu Koruma Komisyonunca yürütülür. Tarihi alanda yer alan taþýnmaz kültür varlýklarýnýn tadilat ve tamiratý Gelibolu Koruma Komisyonunun izni ile yürütülür.

(2) Tarihi Alan içindeki doðal sitlerin yeniden deðerlendirilmesine iliþkin kararlar ilgili Tabiat Varlýklarýný Koruma Komisyonunca alýnýr.

(3) Gelibolu Koruma Komisyonu, mimar ve þehir planlama alanlarýndaki uzmanlaþmýþ ikiþer üye ile arkeoloji, sanat tarihi, çevre mühendisliði ve orman mühendisliði alanlarýndaki uzmanlaþmýþ birer üyeden olmak üzere Bakanlýkça seçilen sekiz üyeden oluþturulur.

(4) Gelibolu Koruma Komisyonu baþkaný ve baþkan yardýmcýsý, Gelibolu Koruma Komisyonunca sekiz üyenin katýlýmýyla yapýlacak toplantýda üyelerin salt çoðunluðunun oylarýyla seçilir. Bu üyelerin yarýdan fazlasýnýn deðiþmesi halinde baþkan ve baþkan yardýmcýsý seçimi yenilenir. Baþkanýn yokluðunda, baþkan yardýmcýsý, Gelibolu Koruma Komisyonuna baþkanlýk eder.

(5) Dördüncü fýkra uyarýnca baþkan ve baþkan yardýmcýsýnýn seçilemediði hallerde en az beþ üyenin katýlmasý koþulu ile yapýlan ilk toplantýda, katýlanlar arasýndan geçici olarak baþkan ve baþkan yardýmcýsý seçilir. Sekiz üye ile yapýlacak ilk toplantýda baþkan ve baþkan yardýmcýsýnýn seçilmesi ile geçici olarak seçilen baþkan ve baþkan yardýmcýsýnýn görevleri sona erer.

(6) Gelibolu Koruma Komisyonu üyelerinin görev süresi bir yýldýr. Görev süresi sona erenler Bakanlýkça yeniden üye seçilebilir. Yeni üye seçilene kadar görev süresi dolan üyenin üyeliði devam eder.

(7) Herhangi bir nedenle bir yýl içinde yýllýk izin, hastalýk ve mazeret izinleri hariç toplam dört veya üst üste iki toplantýya katýlmayan Gelibolu Koruma Komisyonu üyelerinin üyelikleri sona erer.

(8) Üyelikleri süresince Gelibolu Koruma Komisyonunun görev ve yetki alanlarýna giren konularda Gelibolu Koruma Komisyonu üyeleri, doðrudan veya dolaylý olarak taraf olamaz ve hiçbir menfaat saðlayamazlar. Aksine davrandýðý tespit edilenlerin komisyon üyeliði Bakanlýkça sona erdirilir.

(9) Herhangi bir sebeple Gelibolu Koruma Komisyonu üyeliði sona eren üyenin yerine ayný þartlarý haiz yeni üye Bakanlýkça atanýr.

(10) Komisyon üyelerine 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayýlý Harcýrah Kanunu hükümleri uyarýnca yapýlmasý gereken ödemeleri mensup olduklarý kamu kurumu tarafýndan yapýlýr. Herhangi bir kamu kurumuna mensup olmayanlara 6245 sayýlý Kanun uyarýnca Bakanlýkça ödeme yapýlýr.

Toplanma ve karar yeter sayýsý

MADDE 11 (1) Gelibolu Koruma Komisyonu Baþkanlýðýn çaðrýsý ile toplanýr. Komisyonun gündemini Baþkanlýk belirler.

(2) Gelibolu Koruma Komisyonu, üyelerin salt çoðunluðuyla toplanýr ve toplantýya katýlan üyelerin salt çoðunluðu ile karar alýr. Ancak karar yeter sayýsý dörtten az olamaz. Kararlar, mevzuattaki dayanaklarý ile bilimsel gerekçeleri belirtilerek yazýlýr. Karara karþý olan üyelerin isimlerinin altýna karþý oy ibaresi yazýlýr. Karþý oy gerekçesi baþkanlýkta yer alan, konunun ilgili dosyasýnda muhafaza edilir.

(3) Baþkanlýk, gerektiðinde gündemdeki konular ile ilgisi bulunan kurum ve kuruluþ temsilcilerini toplantýya çaðýrabilir. Çaðrýlan kurum temsilcilerinin görüþülen konular ile ilgili oy hakký yoktur.

(4) Gelibolu Koruma Komisyonu kararlarý kesindir.

(5) 2863 sayýlý Kanun ve alt mevzuatý ile Kültür Varlýklarýný Koruma Bölge Kurulu Müdürlüðü ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Bölge Komisyonlarýna iliþkin Çevre ve Þehircilik Ýl Müdürlüðüne verilen görevler Tarihi Alanda Baþkanlýkça yürütülür. Bu görevlerin yürütülmesine iliþkin usul ve esaslar Bakanlýk tarafýndan çýkarýlacak bir yönerge ile belirlenir.

(6) Baþkanlýk kültür ve tabiat varlýklarýnýn tespit iþlemlerini 2863 sayýlý Kanun ve ilgili alt mevzuatýna uygun olarak uzmanlarý aracýlýðýyla yapar.

(7) Gelibolu Koruma Komisyonunun kararlarýnýn daðýtýmý Baþkanlýkça yapýlýr.

(8) Tarihi Alanda gerçekleþtirilen uygulamalarýn Gelibolu Koruma Komisyonu kararlarýna uygun gerçekleþtirilmesini Baþkanlýk denetler.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Diðer hükümler

MADDE 12 (1) Bu Yönetmeliðin uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslar Baþkanlýkça belirlenir.

Yürürlük

MADDE 13 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 14 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Kültür ve Turizm Bakaný yürütür.