Kültür ve Turizm Bakanlýðýndan:
ÇANAKKALE SAVAÞLARI GELÝBOLU TARÝHÝ ALANINDA YAPILAÞMANIN
VE YAPILARIN KULLANIMININ DENETÝMÝ ÝLE KÜLTÜR VE TABÝAT
VARLIKLARINI KORUMA KOMÝSYONUNUN ÇALIÞMA USUL
VE ESASLARINA ÝLÝÞKÝN YÖNETMELÝK
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý, 19/6/2014 tarihli ve 6546 sayýlý Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alan Baþkanlýðý Kurulmasý Hakkýnda Kanunla
belirlenen Tarihi Alanda, her türlü yapýlaþma ile inþai ve fiziki müdahaleye yönelik proje ve uygulama ile yapýlarýn kullanýmýnýn denetimi esaslarýný ve Gelibolu Tarihi Alaný Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Komisyonunun kuruluþu, çalýþma usul ve esaslarýný belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 6546 sayýlý Kanunun 3 üncü ve 8 inci maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlýk: Kültür ve Turizm Bakanlýðýný,
b) Baþkan: Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alan Baþkanýný,
c) Baþkanlýk: Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alan Baþkanlýðýný,
ç) Esaslý onarým: Tadilat ve tamirat sayýlmayan ve 3/5/1985
tarihli ve 3194 sayýlý Ýmar Kanunu uyarýnca ruhsata tabi
olan uygulamalarý,
d) Gelibolu
Koruma Komisyonu: Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (b) bendi uyarýnca Bakanlýkça kurulan Gelibolu Tarihi Alaný Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Komisyonunu,
e) Kanun:
19/6/2014 tarihli ve 6546 sayýlý Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alan Baþkanlýðý Kurulmasý Hakkýnda Kanunu,
f) Tadilat ve
tamirat: 3194 sayýlý Ýmar Kanununun 21 inci maddesi uyarýnca ruhsata tabi olmayan, derz, iç ve dýþ sýva, boya, badana, oluk, dere, doðrama, döþeme ile mimari öðe olarak ve sanat
tarihi açýsýndan özellik arz etmeyen
tavan kaplamalarý, elektrik ve sýhhi tesisat
tamirleri ile çatý onarýmý ve kiremit aktarýlmasý ve yörenin özelliðine göre Baþkanlýkça belirtilecek taþýyýcý unsuru etkilemeyen müdahaleleri,
g) Tarihi Alan:
6546 sayýlý Kanuna ekli harita ve koordinat listesinde sýnýrlarý belirtilen ve bu Kanunla Baþkanlýða tahsis edilen Çanakkale Savaþlarý Gelibolu Tarihi Alanýný,
ð) Tarihi Alan planlarý: Kanun hükümlerine göre hazýrlanan, Tarihi Alanýn korunmasý, geliþtirilmesi, yönetimi, tanýtýlmasý, koruma esaslarý ve kullanma þartlarýnýn belirlenmesi, bölgenin saðlýklaþtýrýlmasý, yenilenmesi, açýk alan sistemi
yaya dolaþýmý, taþýt ulaþýmý ve altyapý tesislerinin tasarým esaslarý ile bölge halkýnýn sosyal ve ekonomik yapýsýnýn iyileþtirilmesi konularýnda hedefler, stratejiler ve kararlarý belirleyen ve
Bakanlýkça onaylanan her tür ve ölçekteki planlarý,
h) Yapý: Karada ve suda, daimî veya geçici, yeraltý ve yerüstü inþaatlarý ile bunlarýn ilave, deðiþiklik ve tamirlerini içine alan sabit ve hareketli tesisleri,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Yapým ve Denetime Ýliþkin Esaslar
Genel esaslar
MADDE 4 – (1) Tarihi Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, her türlü yapýlaþmanýn ve yapýlarýn kullanýmýnýn denetimi Baþkanlýkça yapýlýr.
(2) Eceabat ile
köy yerleþik alanlarýnda yapýlaþmanýn ve yapýlarýn denetimi 6546 sayýlý Kanun ile ilgili mevzuatýn, bu Kanuna aykýrý olmayan hükümleri çerçevesinde ilgili idaresince yapýlýr.
(3) Tarihi
alanda yer alan 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayýlý Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Kanunu kapsamýna giren ve
korunmasý gerekli taþýnmazlarda gerçekleþtirilecek her türlü uygulama için hazýrlanacak projeler
Gelibolu Koruma Komisyonunun onayýna sunulur. Tarihi
Alanda, bu kapsamdaki uygulamalar Gelibolu Koruma Komisyonundan izin alýnmadan yapýlamaz.
(4) Baþkanlýk, Tarihi Alana iliþkin yürüttüðü çalýþmalar kapsamýnda ihtiyaç duyduðu takdirde, Tarihi Alandaki kendisine tahsisli
olmayan köy yerleþim alanlarý ile belediye ve mücavir alan sýnýrlarý içinde yer alan 2863 sayýlý Kanun kapsamýndaki kamuya ait
taþýnmazlarýn bakým ve onarýmýný ilgili kamu kurum ve kuruluþu ile protokol yaparak gerçekleþtirmeye yetkilidir.
(5) Tarihi
Alanda, Eceabat ile köy yerleþik alanlarý sýnýrlarý dýþýnda ferdi ve kooperatifleþme yoluyla yapý yapýlamaz.
(6) Tarihi Alanda,
tarihi alan planlarýnda öngörülenler dýþýnda, yeni yapý ve tesis yapýlamaz.
(7) Tarihi
Alandaki tarým alanlarýnda yapý ve tesis kurma esaslarý, Tarihi Alan
planlarý ile belirlenir. Bu esaslara uymayan hiçbir yapýya izin verilemez.
(8) Tarihi Alan
planlarý yürürlüðe konulana kadar Tarihi Alanda yapýlacak her türlü uygulama Bakanlýðýn, Bakanlýðýn yetki vermesi halinde Baþkanlýðýn belirlediði geçiþ dönemi yapýlaþma koþullarýna göre gerçekleþtirilir.
Planlarýn hazýrlanmasý
MADDE 5 – (1) Tarihi Alana iliþkin her tür ve ölçekte planlar Baþkanlýkça hazýrlanýr ya da hazýrlatýlýr, bu planlar Bakanlýkça onaylanarak yürürlüðe girer. Bu planlarýn deðiþtirilmesi, revizyonu ve yenilenmesi iþlemleri Baþkanlýkça yürütülür ve Bakanlýðýn onayý ile yürürlüðe girer. Tarihi Alan planlarý etaplar halinde yapýlabilir.
(2) Ýdarelerce yapýlan planlarýn Baþkanlýkça yapýlacak ve Bakanlýkça onaylanacak olan üst ölçekli Tarihi Alan planlarýna uygun olmasý zorunludur.
(3) Ýdarelerce yapýlacak planlarda Baþkanlýðýn uygun görüþünün alýnmasý zorunludur.
Projelerin hazýrlanmasý, onayý ve yapý ruhsatý
MADDE 6 – (1) Tarihi Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, her türlü yapýnýn, esaslý onarýmý ile yeni yapýlarýn inþasý ve taþýnmazlara iliþkin proje uygulamalarý Tarihi Alan planlarýna uygun olarak ve
Baþkanlýðýn aldýðý kararlar doðrultusunda 6546 sayýlý Kanun hükümlerine göre yürütülür.
(2) Tarihi
Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, projelerin hazýrlanmasý, onayý ve yapý ruhsatý hakkýnda aþaðýdaki usul ve esaslar uygulanýr:
a) Baþkanlýkça inþa edilecek yapýlara iliþkin projeleri yapý yaklaþýk maliyetleri,
teknik þartnameleri ve diðer belgeleri, Baþkanlýk kendi bünyesinde hazýrlayabileceði gibi, kamu kurum ve kuruluþlarýna, akademik birimlere hazýrlattýrabilir veya hizmet satýn almak suretiyle temin edebilir. Projeler, yapýma iliþkin yaklaþýk maliyetler ve
diðer belgeler Baþkanlýkça onaylanýr. Bu ihtiyacý herhangi bir öncelik sýrasý gözetmeden birinden, birkaçýndan veya hepsinden ayný anda temin
edilebilir.
b) (a) bendinde
belirtilenler dýþýndaki taþýnmazlarda ruhsata
tabi uygulamalara iliþkin projeler ilgili mevzuatýna göre hazýrlanarak
ilgilisince Baþkanlýða sunulur ve sonuçlandýrýlýr.
c) Bu fýkrada belirtilen iþ ve iþlemler 6546 sayýlý Kanun hükümlerine göre Baþkanlýkça yürütülür.
Yapý denetimi
MADDE 7 – (1) Tarihi Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, Baþkanlýk can ve mal güvenliðini teminen,
Tarihi Alan planlarýna, fen, sanat ve saðlýk kurallarýna, standartlara uygun kaliteli onarým ve yapý yapýlmasý için 6546 sayýlý Kanun hükümlerine göre proje ve yapý denetimi saðlar.
(2) Mevcut yapýlar da can ve mal güvenliðini teminen ilgili
mevzuatý uyarýnca Baþkanlýkça denetlenebilir.
(3) Proje ve
yapý denetim faaliyetlerini yürütecek birimlerin yapýlanmasýnda ilgili tüm meslek gruplarýndan uzmanlarýn görev almasý esastýr. Baþkanlýk, ihtiyaç duyulmasý halinde diðer kamu kurum ve kuruluþlarý ile akademik birimlerden teknik destek alabilir
veya hizmet satýn almak suretiyle teknik eleman görevlendirerek yapý denetimini saðlar. Bu ihtiyacý herhangi bir öncelik sýrasý gözetmeden birinden, bir kaçýndan veya hepsinden ayný anda temin
edilerek karþýlanabilir.
(4) Yapý ruhsatý ve kullanma izni çerçevesinde denetim faaliyetlerini yürüten personel, görevlerinin gereði gibi yerine
getirilmemesinden doðan her türlü yapý kusurundan ve meydana gelen zararlardan dolayý ilgili mevzuat çerçevesinde sorumludurlar.
(5)Yapýlara iliþkin iþ ve iþlemlerin denetim altýnda gerçekleþtirilmesi; söz konusu iþ ve iþlemlerin Tarihi Alan planlarýna, onaylý projelere, sözleþme ve þartnamelerine,
fen, saðlýk ve sanat kurallarýna uygun olarak
yapýlmasý hususunda ilgili özel veya tüzel kiþilerin yükümlülüklerini ve sorumluluðunu ortadan kaldýrmaz. Fenni mesuliyete iliþkin ilgili Kanun
maddeleri uyarýnca iþlem tesis edilir.
Yapýlarýn kullanýmýnýn
denetimi
MADDE 8 – (1) Tarihi Alanda Baþkanlýðýn yetkili olduðu kýsýmlarda, onarýmý yapýlan mevcut yapýlarýn ve yeni yapýlarýn yapý ruhsatýna uygun olarak tamamlanmasýný müteakip kullanýmýna iliþkin iþlemler 6546 sayýlý Kanun hükümlerine göre yürütülür.
Mevzuata ve tarihi alan planýna aykýrý yapýlar
MADDE 9 – (1) Tarihi Alanda bulunan ve aþaðýda belirtilen yapý ve tesisler,
ilgili mevzuat uyarýnca Baþkanlýkça tamamen veya kýsmen yýkýlýr veya yýktýrýlýr ayrýca gerekli yasal iþlemler baþlatýlýr:
a) 6546 sayýlý Kanun hükümlerine aykýrý olarak yapýlmýþ her türlü yapý ve tesisler.
b) Köy yerleþim alanlarý dýþýndaki inþaat ruhsatý olmayan yapý ve tesisler.
c) Yapý ve tesisin, inþaat yapým ruhsatý ve eklerine ve yapý esaslarýna aykýrý yapýlmýþ bölümleri.
ç) Yapý ve tesislerde,
kullanma izni verildikten sonra, yapý ve tesis esaslarýna aykýrý olarak yapýlan deðiþiklikler ve ilave kýsýmlar.
d) 2863 sayýlý Kanun hükümlerine aykýrý olarak yapýlmýþ her türlü yapý ve tesisler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Gelibolu Koruma
Komisyonu
Kuruluþu ve çalýþma ilkeleri
MADDE 10 – (1) Gelibolu Koruma Komisyonu Bakanlýk tarafýndan kurulur. Komisyon, köy yerleþim alanlarý ve belediye sýnýrlarý içinde kalan taþýnmazlar da dahil
olmak üzere Tarihi Alanýn tamamýndan sorumludur. Doðal sitlerin yeniden deðerlendirilmesi
hususu hariç olmak üzere, Tarihi
Alanda 2863 sayýlý Kanun ve alt mevzuatý ile korunmasý gerekli taþýnmaz kültür ve tabiat varlýklarýna yönelik olarak yapýlacak, plan,
proje, uygulama, tescil ve ilgili diðer iþ ve iþlemler için Kültür Varlýklarýný Koruma Bölge Kurulu ve
Tabiat Varlýklarýný Koruma Komisyonuna verilen görev ve yetkiler Gelibolu Koruma Komisyonunca yürütülür. Tarihi alanda yer alan taþýnmaz kültür varlýklarýnýn tadilat ve tamiratý Gelibolu Koruma Komisyonunun
izni ile yürütülür.
(2) Tarihi Alan
içindeki doðal sitlerin
yeniden deðerlendirilmesine iliþkin kararlar
ilgili Tabiat Varlýklarýný Koruma Komisyonunca alýnýr.
(3) Gelibolu
Koruma Komisyonu, mimar ve þehir planlama alanlarýndaki uzmanlaþmýþ ikiþer üye ile arkeoloji, sanat tarihi, çevre mühendisliði ve orman mühendisliði alanlarýndaki uzmanlaþmýþ birer üyeden olmak üzere Bakanlýkça seçilen sekiz üyeden oluþturulur.
(4) Gelibolu
Koruma Komisyonu baþkaný ve baþkan yardýmcýsý, Gelibolu Koruma Komisyonunca sekiz üyenin katýlýmýyla yapýlacak toplantýda üyelerin salt çoðunluðunun oylarýyla seçilir. Bu üyelerin yarýdan fazlasýnýn deðiþmesi halinde baþkan ve baþkan yardýmcýsý seçimi yenilenir. Baþkanýn yokluðunda, baþkan yardýmcýsý, Gelibolu Koruma Komisyonuna baþkanlýk eder.
(5) Dördüncü fýkra uyarýnca baþkan ve baþkan yardýmcýsýnýn seçilemediði hallerde en az
beþ üyenin katýlmasý koþulu ile yapýlan ilk toplantýda, katýlanlar arasýndan geçici olarak baþkan ve baþkan yardýmcýsý seçilir. Sekiz üye ile yapýlacak ilk toplantýda baþkan ve baþkan yardýmcýsýnýn seçilmesi ile geçici olarak seçilen baþkan ve baþkan yardýmcýsýnýn görevleri sona erer.
(6) Gelibolu
Koruma Komisyonu üyelerinin görev süresi bir yýldýr. Görev süresi sona erenler
Bakanlýkça yeniden üye seçilebilir. Yeni üye seçilene kadar görev süresi dolan üyenin üyeliði devam eder.
(7) Herhangi
bir nedenle bir yýl içinde yýllýk izin, hastalýk ve mazeret izinleri hariç toplam dört veya üst üste iki toplantýya katýlmayan Gelibolu
Koruma Komisyonu üyelerinin üyelikleri sona
erer.
(8) Üyelikleri süresince Gelibolu Koruma Komisyonunun görev ve yetki alanlarýna giren konularda Gelibolu Koruma Komisyonu üyeleri, doðrudan veya dolaylý olarak taraf
olamaz ve hiçbir menfaat saðlayamazlar. Aksine
davrandýðý tespit edilenlerin komisyon üyeliði Bakanlýkça sona erdirilir.
(9) Herhangi
bir sebeple Gelibolu Koruma Komisyonu üyeliði sona eren üyenin yerine ayný þartlarý haiz yeni üye Bakanlýkça atanýr.
(10) Komisyon üyelerine 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayýlý Harcýrah Kanunu hükümleri uyarýnca yapýlmasý gereken ödemeleri mensup olduklarý kamu kurumu tarafýndan yapýlýr. Herhangi bir kamu kurumuna mensup olmayanlara 6245 sayýlý Kanun uyarýnca Bakanlýkça ödeme yapýlýr.
Toplanma ve karar yeter sayýsý
MADDE 11 – (1) Gelibolu Koruma Komisyonu Baþkanlýðýn çaðrýsý ile toplanýr. Komisyonun gündemini Baþkanlýk belirler.
(2) Gelibolu
Koruma Komisyonu, üyelerin salt çoðunluðuyla toplanýr ve toplantýya katýlan üyelerin salt çoðunluðu ile karar alýr. Ancak karar
yeter sayýsý dörtten az olamaz. Kararlar, mevzuattaki dayanaklarý ile bilimsel gerekçeleri belirtilerek yazýlýr. Karara karþý olan üyelerin isimlerinin altýna “karþý oy” ibaresi yazýlýr. Karþý oy gerekçesi baþkanlýkta yer alan, konunun ilgili dosyasýnda muhafaza edilir.
(3) Baþkanlýk, gerektiðinde gündemdeki konular ile ilgisi bulunan kurum ve kuruluþ temsilcilerini toplantýya çaðýrabilir. Çaðrýlan kurum temsilcilerinin görüþülen konular ile ilgili oy hakký yoktur.
(4) Gelibolu
Koruma Komisyonu kararlarý kesindir.
(5) 2863 sayýlý Kanun ve alt mevzuatý ile Kültür Varlýklarýný Koruma Bölge Kurulu Müdürlüðü ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Bölge Komisyonlarýna iliþkin Çevre ve Þehircilik Ýl Müdürlüðüne verilen görevler Tarihi
Alanda Baþkanlýkça yürütülür. Bu görevlerin yürütülmesine iliþkin usul ve
esaslar Bakanlýk tarafýndan çýkarýlacak bir yönerge ile
belirlenir.
(6) Baþkanlýk kültür ve tabiat varlýklarýnýn tespit iþlemlerini 2863 sayýlý Kanun ve ilgili alt mevzuatýna uygun olarak uzmanlarý aracýlýðýyla yapar.
(7) Gelibolu
Koruma Komisyonunun kararlarýnýn daðýtýmý Baþkanlýkça yapýlýr.
(8) Tarihi
Alanda gerçekleþtirilen uygulamalarýn Gelibolu Koruma
Komisyonu kararlarýna uygun gerçekleþtirilmesini Baþkanlýk denetler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Diðer hükümler
MADDE 12 – (1) Bu Yönetmeliðin uygulanmasýna iliþkin usul ve
esaslar Baþkanlýkça belirlenir.
Yürürlük
MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 14 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Kültür ve Turizm Bakaný yürütür.
|