Gümrük
ve Ticaret Bakanlığından:
İŞ YERİ
DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, iş yeri dışında kurulan sözleşmeler ile doğrudan
satışlara ilişkin uygulama usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, iş yeri dışında kurulan sözleşmeler ile doğrudan satışlara
uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Taşınmaz malların veya bu mallara ilişkin hakların
oluşumu, devri veya kazanımı,
c) Konut kiralama,
ç) Paket turlar,
d) Devre tatil, uzun süreli tatil hizmeti ve bunların
yeniden satımı veya değişimi,
e) Fuar, panayır ve pazar yerlerinde yapılan satışlar,
f) Beslenme destek ürünleri hariç olmak üzere, yiyecek
ve içecekler gibi günlük tüketim maddelerinin, satıcının düzenli
teslimatları çerçevesinde tüketicinin meskenine veya iş yerine götürülmesi,
g) Mal veya hizmet bedeli otuz Türk Lirasını aşmayan
satışlar,
ğ) Malların montaj, bakım ve onarımı,
h) 5/11/2008 tarihli ve 5809
sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu uyarınca yetkilendirilmiş
işletmecilerin, mal satışları ile mal ve hizmet satışını birlikte
yaptıkları durumlar hariç olmak üzere, sunduğu elektronik haberleşme
hizmetleri,
ı) Elektrik, su ve doğal gaz hizmetlerine ilişkin
abonelikler,
ile ilgili
sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 47 ve 84 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
b) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan
ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her türlü tüketici
işleminin konusunu,
c) İl Müdürlüğü: Ticaret İl Müdürlüğünü,
ç) İş yeri: Satıcı veya sağlayıcının kalıcı olarak
faaliyetini yürüttüğü herhangi bir satış yerini,
d) İş yeri dışında kurulan sözleşmeler: Satıcı veya
sağlayıcı ile tüketici arasında;
1) Teklifin tüketici ya da satıcı veya sağlayıcı
tarafından yapılmasına bakılmaksızın iş yeri dışında, tarafların eş zamanlı
fiziksel varlığında kurulan,
2) Tarafların eş zamanlı fiziksel varlığında tüketiciyle
iş yeri dışında görüşülmesinin hemen sonrasında, satıcı veya sağlayıcının
iş yerinde ya da herhangi bir uzaktan iletişim aracıyla kurulan,
3) Mal ve hizmetlerin tüketiciye tanıtımı ya da satışı
amacıyla satıcı veya sağlayıcı tarafından düzenlenen bir gezi esnasında
kurulan,
sözleşmeleri,
e) Kalıcı veri saklayıcısı: Tüketicinin gönderdiği veya
kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir
süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden
kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkan
veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı
ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
f) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanunu,
g) Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut veya
tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere
hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,
ğ) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil
olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da
hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil
olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal
sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ı) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla
hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
i) Uzaktan iletişim aracı: Mektup, katalog, telefon,
faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı, kısa mesaj, internet gibi
fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme kurulmasına imkan veren her türlü araç veya ortamı,
j) Yan sözleşme: İş yeri dışında kurulan sözleşmelerle
ilişkili olarak satıcı, sağlayıcı ya da üçüncü bir kişi tarafından sözleşme
konusu mal ya da hizmete ilave olarak tüketiciye sağlanan mal veya hizmete
ilişkin sözleşmeyi,
k) Yetki belgesi: Bu Yönetmelik kapsamında faaliyette
bulunan satıcı veya sağlayıcılara merkezlerinin bulunduğu yerdeki il
müdürlüğü tarafından verilen belgeyi
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Ön
Bilgilendirme ve Sözleşme Yükümlülüğü
Ön
bilgilendirme
MADDE 5 – (1)
Tüketici, iş yeri dışında kurulan sözleşme ya da buna karşılık gelen
herhangi bir teklif ile bağlanmadan önce;
a) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri,
b) Satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı ile iletişim
bilgileri,
c) Mal veya hizmetin Türk Lirası olarak vergiler dahil toplam fiyatı,
ç) Cayma hakkının olduğu durumlarda, cayma hakkının
kullanılma şartları,
hususlarında satıcı
veya sağlayıcı tarafından en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir
bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde yazılı olarak veya kalıcı
veri saklayıcısı ile bilgilendirilmek zorundadır.
(2) Ön bilgilendirme yapıldığına ilişkin ispat yükü
satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Sözleşmenin
şekli ve geçerliliği
MADDE 6 – (1) İş
yeri dışında kurulan sözleşmeler, Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş
satıcı veya sağlayıcı tarafından kurulur.
(2) İş yeri dışında kurulan sözleşmeler yazılı olarak
yapılmadıkça geçerli olmaz. Kurulan sözleşmelerin en az on iki punto
büyüklüğünde anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde
düzenlenmesi ve sözleşmenin bir örneğinin tüketiciye verilmesi zorunludur.
Geçerli bir sözleşme kurmamış olan satıcı veya sağlayıcı, sonradan sözleşmenin
geçersizliğini tüketicinin aleyhine olacak şekilde ileri süremez.
Sözleşmenin
zorunlu içeriği
MADDE 7 – (1) İş
yeri dışında kurulan sözleşmelerde aşağıdaki bilgilerin yer alması
zorunludur:
a) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri,
b) Tüketicinin adı soyadı ile satıcı veya sağlayıcının
adı veya unvanı, varsa MERSİS numarası,
c) Tüketicinin satıcı veya sağlayıcı ile hızlı bir
şekilde irtibat kurmasına imkan veren, satıcı veya
sağlayıcının açık adresi, telefon, faks numarası ve benzeri iletişim
bilgileri ile varsa satıcı veya sağlayıcının adına ya da hesabına hareket
edenin kimliği ve adresi,
ç) Satıcı veya sağlayıcının tüketicinin şikayetlerini iletmesi için (c) bendinde yer alandan
farklı bir iletişim bilgisi var ise buna ilişkin bilgi,
d) Mal veya hizmetin Türk Lirası olarak vergiler dahil toplam fiyatı,
e) Sözleşmenin kurulduğu tarih,
f) Malın veya hizmetin teslim veya ifa tarihi,
g) Ödemeye ilişkin bilgiler,
ğ) Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın
kullanılma şartları, süresi ve usulüne ilişkin bilgiler,
h) Cayma bildiriminin yapılacağı açık adres, faks
numarası veya elektronik posta bilgileri,
ı) 14 üncü madde uyarınca cayma hakkının kullanılamadığı
durumlarda, tüketicinin cayma hakkından faydalanamayacağına ya da hangi
koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin bilgi,
i) “Bu sözleşmenin kurulduğu veya malın teslim alındığı
tarihten itibaren on dört gün içerisinde herhangi bir gerekçe
göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkınız bulunmaktadır.
Cayma süresi içinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında herhangi
bir isim altında ödeme yapmanızı veya borç altına sokan herhangi bir belge
vermenizi istemeyeceğimizi ve cayma bildiriminin tarafımıza ulaştığı
tarihten itibaren en geç on dört gün içerisinde malı geri almayı taahhüt
ederiz.” ifadesi,
j) Varsa tüketicilerin ödemelerini yapabilecekleri
banka, posta ve benzeri hesap bilgileri,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını
Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine yapabileceklerine dair
bilgi.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, sözleşmeyi tüketicinin
imzalamasını ve sözleşme tarihi ile “Sözleşmenin bir örneğini elden teslim
aldım.” ifadesini ve cayma hakkının kullanılabildiği sözleşmeler için “On
dört gün içinde cayma hakkımın olduğu konusunda bilgilendirildim.”
ifadesini tüketicinin kendi el yazısı ile yazmasını sağlamak zorundadır.
(3) Birinci fıkranın (i) bendinde yer alan ifadenin
sözleşmenin birinci sayfasında ve on altı punto büyüklüğünde koyu harflerle
yazılması zorunludur.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Cayma
Hakkının Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 8 – (1)
Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai
şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin
sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin
sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü
kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici sözleşmenin
kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içerisinde de cayma hakkını
kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup ayrı ayrı
teslim edilen mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen
üçüncü kişinin son malı teslim aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan mallarda tüketicinin
veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son parçayı teslim
aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca malın düzenli tesliminin
yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen
üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün,
esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi,
tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte yapıldığı
sözleşmelerde mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri uygulanır.
Eksik
bilgilendirme
MADDE 9 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat
etmekle yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcının bu Yönetmelikte belirtilen
yükümlülüklere aykırı hareket etmesi veya tüketiciyi cayma hakkı konusunda
gerektiği şekilde bilgilendirmemesi durumunda tüketici cayma hakkını
kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Bu süre her halükarda
cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer. Bu
Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerin bir yıllık süre içinde yerine
getirilmesi veya cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmenin
bu süre içinde yapılması halinde, on dört günlük cayma hakkı süresi, söz
konusu yükümlülüklerin yerine getirildiği veya cayma hakkına ilişkin
bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı günden itibaren işlemeye başlar.
Cayma
hakkının kullanımı
MADDE 10 – (1) Cayma
hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı
olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya
yöneltilmesi yeterlidir.
(2) Cayma hakkının kullanılmasında tüketici bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan formu kullanabileceği gibi cayma kararını
bildiren açık bir beyanda da bulunabilir.
(3) Satıcı veya sağlayıcı bu Yönetmeliğin ekinde yer
alan formu sözleşmenin kurulduğu anda tüketiciye vermek zorundadır.
(4) Bu maddede geçen cayma hakkının kullanımına ilişkin
ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
Satıcı veya
sağlayıcının yükümlülükleri
MADDE 11 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, 14 üncü maddede yer alan sözleşmeler hariç olmak üzere,
cayma süresi içerisinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında
tüketiciden herhangi bir isim altında ödeme yapmasını veya tüketiciyi borç
altına sokan herhangi bir belge vermesini isteyemez. Bu yasağa rağmen
tüketiciden herhangi bir bedel alınması durumunda, alınan bedel tüketiciye
derhal iade edilir. Ayrıca tüketiciyi borç altına sokan her türlü belge
tüketici yönünden geçersizdir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, cayma bildiriminin kendisine
ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde malı geri almakla yükümlüdür.
Bu süre içerisinde malın geri alınmaması durumunda, tüketici malı muhafaza
etmekle yükümlü değildir.
Sorumsuzluk
hali
MADDE 12 – (1)
Tüketici cayma süresi içerisinde malı; işleyişine, teknik özelliklerine ve
kullanım talimatlarına uygun bir şekilde kullandığı takdirde meydana gelen
değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.
Cayma
hakkının kullanımının yan sözleşmelere etkisi
MADDE 13 – (1)
Kanunun 30 uncu maddesi hükümleri saklı kalmak koşuluyla, tüketicinin cayma
hakkını kullanması durumunda yan sözleşmeler de kendiliğinden sona erer. Bu
durumda tüketici herhangi bir masraf, tazminat veya cezai şart ödemekle
yükümlü değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını
kullandığını yan sözleşmenin tarafı olan üçüncü kişiye derhal bildirir.
Cayma
hakkının istisnaları
MADDE 14 – (1)
Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki sözleşmelerde
cayma hakkını kullanamaz:
a) Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları
doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.
b) Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi
geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
c) Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi
koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun olmayanların teslimine ilişkin
sözleşmeler.
ç) Malın tesliminden sonra ambalajın açılmış olması
halinde maddi ortamda sunulan dijital içerik ve bilgisayar sarf
malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
d) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin
onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Satıcı veya
Sağlayıcının Diğer Yükümlülükleri
Sözleşmenin
ifası
MADDE 15 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, taahhüt ettiği süre içinde mal veya hizmeti tüketiciye
sunmakla yükümlüdür.
(2) Sözleşme konusu mal veya hizmetin sözleşmenin
kurulduğu tarihten sonra teslim veya ifasının kararlaştırılması halinde
tüketiciden ek nakliye, teslim ve benzeri masraflar talep edilemez.
(3) Satıcı, malın tüketici ya da tüketicinin taşıyıcı
dışında belirleyeceği üçüncü bir kişiye teslimine kadar oluşan kayıp ve
hasarlardan sorumludur.
İspat
yükümlülüğü
MADDE 16 – (1) Sözleşmenin
tüketiciye teslim edildiğinin ve sözleşme konusu mal veya hizmetin sunulduğunun
ispatı satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Telefon
kullanım ücreti
MADDE 17 – (1)
Kurulmuş olan sözleşmeye ilişkin olarak tüketicilerin iletişime geçebilmesi
için satıcı veya sağlayıcı tarafından bir telefon hattı tahsis edilmesi
durumunda, bu hat ile ilgili olarak satıcı veya sağlayıcı olağan ücret
tarifesinden daha yüksek bir tarife seçemez.
Bilgilerin
saklanması
MADDE 18 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen sözleşme ile cayma
hakkı, bilgilendirme, teslimat ve diğer hususlardaki yükümlülüklerine dair
her bir işleme ilişkin bilgi ve belgeleri üç yıl boyunca saklamak
zorundadır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yetki
Belgesi
Yetki
belgesi başvurusu
MADDE 19 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunan satıcı veya sağlayıcılar,
merkezlerinin bulunduğu yerdeki il müdürlüğüne başvurarak yetki belgesi
almak zorundadır.
Başvuru
koşulları
MADDE 20 – (1) Yetki
belgesi başvurusu sırasında aşağıdaki bilgi ve belgeler istenir:
a) Bakanlığın internet sayfasında ilan edilen örneğe
uygun iki adet yetki belgesi.
b) Satıcı veya sağlayıcının faaliyet konusunu ve
kuruluşunu gösteren ticaret sicil gazetesi veya esnaf ve sanatkârlar sicil
gazetesi.
c) Satıcı veya sağlayıcıyı temsil etmeye yetkili
olanların noter onaylı imza sirküleri.
ç) Satıcı veya sağlayıcının kayıtlı olduğu odadan
alacağı faaliyet belgesi.
d) Satıcı veya sağlayıcıya ait vergi levhası.
e) Serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali
müşavir tarafından onaylı en son tarihli bilanço ve gelir tablosu.
f) Satışa konu edilen mal veya hizmetlerin listesi.
g) Tüketicilerin cayma bildirimini yapabileceği açık
adres ve diğer iletişim bilgileri.
ğ) Tüketicilerin ödemelerini yapabilecekleri banka,
posta ve benzeri hesap bilgileri.
(2) Birinci fıkradaki bilgi ve belgelerde bir değişiklik
olması durumunda, satıcı veya sağlayıcı tarafından bu değişiklikler on beş
gün içerisinde yetki belgesinin alındığı il müdürlüğüne bildirilir.
Başvurunun
değerlendirilmesi
MADDE 21 – (1) İl
müdürlüğü tarafından 20 nci maddede yer alan
bilgi ve belgeleri ibraz eden satıcı veya sağlayıcılara yetki belgesi
verilirken, satıcı veya sağlayıcı nezdinde Bakanlıkça yapılan denetimler
ile tüketici şikayetleri de dikkate alınır.
Geçerlilik
süresi
MADDE 22 – (1) İl
müdürlüğünce verilen yetki belgesinin geçerlilik süresi iki yıldır.
(2) Geçerlilik süresi dolan belge için 20 nci maddede yer alan esaslar çerçevesinde yeniden
başvuru yapılır.
Belge
iptali
MADDE 23 – (1) Bu
Yönetmeliğe aykırı uygulamaların tespit edilmesi sonucunda yapılacak
uyarıya rağmen, söz konusu aykırılıkların en geç otuz gün içerisinde
düzeltilmemesi halinde, ilgili satıcı veya sağlayıcının yetki belgesi il
müdürlüğü tarafından iptal edilir. Belgesi iptal edilen satıcı veya
sağlayıcılara bir yıl süreyle yetki belgesi verilmez.
(2) Belgesi iptal edilen satıcı veya sağlayıcılar,
Bakanlık internet sitesinde ilan edilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Doğrudan
Satış Sistemi
Doğrudan
satış
MADDE 24 – (1)
Doğrudan satış; herhangi bir doğrudan satış şirketi tarafından istihdam
edilsin ya da edilmesin satış temsilcisi, dağıtıcı, distribütör
ve benzeri adlarla hareket edenlerin bir mal veya hizmeti kendi evlerinde
ya da perakende satış yerleri kullanılmaksızın tüketicinin ev veya iş
yaşantısını sürdürdüğü mekânlar gibi iş yeri dışında, tek veya çok katmanlı
satış yöntemleriyle tüketicilere sunulmasını öngören pazarlama sistemidir.
(2) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında doğrudan satış
şirketi, mal veya hizmetlerin pazarlanması için doğrudan satış sistemini
kullanan satıcı veya sağlayıcıyı; doğrudan satıcı ise bu sistem içerisinde
satış temsilcisi, dağıtıcı, distribütör ve benzeri
adlarla hareket edenleri ifade eder.
Doğrudan
satışlara ilişkin temel esaslar
MADDE 25 – (1)
Doğrudan satış şirketlerinin kullandığı sistemin, sisteme yeni kişiler
kazandırmaktan ziyade mal veya hizmetlerin tüketicilere satışını esas
alması gerekir.
(2) Sistemde yer alanların elde ettiği kazanç, ağırlıklı
olarak sisteme yeni kişiler kazandırılması ve bu sayede oluşan komisyon,
prim, teşvik, ödül ve benzeri isimler altında nitelendirilen menfaatlerin
dağıtılması üzerine kurulamaz.
(3) Doğrudan satış şirketleri hızlı zengin olma
fırsatları, gerçekleşmesi mümkün olmayan vaatler gibi sistemle ilgili
yanıltıcı bilgiler veremez. Baskı kurma, aldatma, rahatsızlık verme ve
bunlara benzer yollarla kişileri sisteme dahil
olmaya zorlayamaz.
(4) Doğrudan satıcı olarak sisteme dahil
olmak isteyenlerden işe başlamaları ya da işe başladıktan sonra sistemde
kalabilmeleri için giriş aidatı, başlangıç paketi, yenileme ücreti, aidat
ve paket ücreti gibi herhangi bir isim altında bedel alınamaz.
(5) Doğrudan satıcılar, hiçbir masraf ve cezai şart
ödemeksizin sistemden ayrılma hakkına sahiptir. Doğrudan satıcıların
sisteme dahil oldukları tarihten itibaren altmış
gün içerisinde sistemden ayrılması halinde, doğrudan satış şirketleri,
doğrudan satıcıların elinde bulunan ve kullanılmamış tüm malları geri
almak; söz konusu malların bedelini ise on dört gün içerisinde iade etmek
zorundadır.
(6) Doğrudan satış şirketleri, gerek kendileri gerekse
doğrudan satıcılar tarafından yapılan satışlarla ilgili olarak bu
Yönetmelikte yer alan hükümlere uymak zorundadır.
(7) Yetki belgesinin doğrudan satış şirketi tarafından
alınması yeterlidir. Doğrudan satıcıların ayrıca yetki belgesi alması
gerekmez.
(8) Doğrudan satış şirketleri, 5 inci maddenin birinci
fıkrası ile 7 nci maddenin birinci fıkrasında yer
alan bilgilere ilaveten, doğrudan satıcının adı veya unvanı ile iletişim
bilgilerine de yer vermek; doğrudan satıcılar ise 7 nci
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yükümlülükleri yerine getirmek
zorundadır.
(9) Doğrudan satıcılar tarafından yapılan satışlarda, 18
inci maddede belirtilen yükümlülüğün yerine getirilmesinden doğrudan satış
şirketleri sorumludur.
(10) Doğrudan satış şirketleri on sekiz yaşından
küçükleri, fiil ehliyetine sahip olmayanları, şirketin ortağı ve
yöneticileri ile çalışanlarını doğrudan satıcı olarak sisteme dahil edemez.
(11) Doğrudan satış şirketleri, doğrudan satıcıların
yapmış olduğu her türlü doğrudan satış faaliyetinden müteselsilen
sorumludur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 26 – (1) 13/6/2003 tarihli ve 25137 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kapıdan Satışlara İlişkin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce onaylanan,
ancak geçerlilik süresi devam eden kapıdan satış yetki belgelerinin 1/6/2015 tarihine kadar yenilenmesi zorunludur.
Yürürlük
MADDE 27 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
EK
ÖRNEK CAYMA
FORMU
(Bu form,
sadece sözleşmeden cayma hakkı kullanılmak istendiğinde doldurup
gönderilecektir.)
-Kime: (Satıcı
veya sağlayıcı tarafından doldurulacak olan bu kısımda satıcı veya
sağlayıcının adı veya unvanı, adresi, varsa faks numarası ve e-posta adresi
yer alacaktır.)
-Bu formla aşağıdaki malların satışına veya hizmetlerin
sunulmasına ilişkin sözleşmeden cayma hakkımı kullandığımı beyan ederim.
-Sözleşme
tarihi:
-Mal veya
hizmetin teslim veya ifa tarihi:
-Cayma
hakkına konu mal veya hizmet:
-Tüketicinin
adı soyadı:
-Tüketicinin
adresi:
-Tüketicinin
imzası:
(Sadece kağıt üzerinde gönderilmesi halinde)
-Tarih:
|