Gümrük
ve Ticaret Bakanlığından:
DEVRE TATİL
VE UZUN SÜRELİ TATİL HİZMETİ
SÖZLEŞMELERİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; devre tatil, uzun süreli tatil hizmeti, değişim ve
yeniden satış sözleşmelerine uygulanacak usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik hükümleri devre tatil, ön ödemeli devre tatil, uzun süreli tatil
hizmeti, değişim ve yeniden satış sözleşmelerini kapsar.
(2) Devre tatil sözleşmeleri ile sağlanan hakkın şahsi
veya ayni bir hak olması, bu hakkın bir dernek üyeliğine ya da şirket
ortaklığına bağlı olarak tanınması veya konaklamanın aynı zamanda seyahat
ya da diğer hizmetlerle beraber sunulması bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanmasını engellemez.
(3) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında, devre mülk, dönem mülk, paylı mülkiyet, hisseli gayrimenkul
satışı ve benzeri isimler altında yapılan ve tapu tesciline konu edilen
satışlara ilişkin sözleşmeler, bir yıldan uzun süre için kurulması ve
tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla
sayıda gecelik konaklama imkânı tanıması halinde devre tatil sözleşmesi
olarak kabul edilir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 50 ve 84 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakan: Gümrük ve Ticaret Bakanını,
b) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
c) Değişim sözleşmesi: Tüketicilere devre tatil
sözleşmesinden doğan haklarından diğer kişilerin geçici olarak
yararlanmasına izin vermesi karşılığında gecelik konaklama veya diğer
hizmetlere geçici olarak erişim imkanı veren bir
sisteme katılma hakkı tanıyan sözleşmeleri,
ç) Devre mülk hakkı: 23/6/1965
tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun Devre Mülk Hakkı başlıklı sekizinci
bölümünde düzenlenen hakkı,
d) Devre tatil sözleşmesi: Bir yıldan uzun süre için
kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya
daha fazla sayıda gecelik konaklama imkânı veren sözleşmeleri,
e) Kalıcı veri saklayıcısı: Tüketicinin gönderdiği veya
kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir
süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden
kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkan
veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı
ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
f) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanunu,
g) Ön ödeme tutarı: Devre tatile konu taşınmazın teslimi
veya kullanım hakkının devrinden önce tüketici tarafından ödenen toplam
tutarı,
ğ) Ön ödemeli devre tatil sözleşmesi: Tüketicinin ayni hakka
konu bir taşınmazın satış bedelini veya şahsi hakka konu taşınmazın
kullanım hakkı bedelini önceden peşin veya taksitle ödemeyi, satıcı veya
sağlayıcının da bedelin tamamen veya kısmen ödenmesinden sonra taşınmazı ya
da kullanım hakkını tüketiciye devir veya teslim etmeyi üstlendiği
sözleşmeleri,
h) Proje toplam bedeli: Projeye ilişkin yapı
ruhsatlarında yer alan arsa dahil yapının
maliyetini,
ı) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere
ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da hizmet sunanın
adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
i) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere
ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal sunanın adına
ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
j) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla
hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
k) Yeniden satış sözleşmesi: Satıcı veya sağlayıcının,
devre tatil veya uzun süreli tatil hizmetinin alınıp satılması hususunda
tüketiciye yardımcı olduğu sözleşmeleri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Ön
Bilgilendirme ve Sözleşme Yükümlülüğü
Ön
bilgilendirme
MADDE 5 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen sözleşmelerin
kurulmasından en az bir gün önce tüketicilere yazılı olarak veya kalıcı
veri saklayıcısı ile ön bilgilendirme formu vermek zorundadır.
(2) Ön bilgilendirme formunun, en az on iki punto
büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir şekilde
düzenlenmesi zorunludur.
(3) Ön bilgilendirme formunun;
a) Devre tatil sözleşmeleri için Ek-1’de,
b) Uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri için Ek-2’de,
c) Yeniden satış sözleşmeleri için Ek-3’te,
ç) Değişim sözleşmeleri için Ek-4’te,
d) Ön ödemeli devre tatil sözleşmeleri için ise Ek-5’te,
yer alan
bilgileri içermesi zorunludur.
(4) Satıcı veya sağlayıcıdan kaynaklanmayan ve gerekli
özenin gösterilmesine rağmen sonuçlarına engel olunamayan, olağandışı ve
öngörülemeyen durumlarda, ön bilgilendirme formlarında yer alan bilgiler,
sözleşmenin kurulmasından önce yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı
ile tüketicinin onayını almak ve yapılan değişiklikleri de ayrıca
sözleşmede belirtmek şartıyla değiştirilebilir.
(5) Bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen sözleşmelerle
ilgili olarak, satıcı veya sağlayıcının hediye tatil, kampanya, ücretsiz
yemek ve gezi gibi isimler altında satışı özendirici yöntemler kullanarak
tüketiciye bir davette bulunması halinde, bu davetin içeriği ve ticari
amacının tanıtım faaliyetinden önce yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı
ile tüketiciye bildirilmesi zorunludur.
(6) Bu maddede yer alan bilgilendirmelerin yapıldığına
ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Sözleşmenin
şekli ve içeriği
MADDE 6 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, 5 inci madde uyarınca tüketiciye verilen ön bilgilendirme
formunda yer alan bilgilerle birlikte tüketicinin adı, soyadı, açık adresi
ve diğer iletişim bilgileri ile tarafların sözleşmeyi imzaladığı yer ve
tarihe ilişkin bilgileri de içeren bir sözleşme düzenlemek ve yazılı veya
mesafeli olarak kurulan bu sözleşmelerin bir örneğini kağıt
üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı ile tüketiciye vermek zorundadır.
Daha ağır şekil şartları öngören kanun hükümleri saklıdır. Aksi halde
satıcı veya sağlayıcı sonradan sözleşmenin geçersizliğini tüketicinin
aleyhine olacak şekilde ileri süremez.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında yer alan sözleşmelerin en
az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade,
okunabilir bir şekilde düzenlenmesi zorunludur.
(3) Mesafeli satış yöntemiyle kurulan sözleşmeler hariç
olmak üzere satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin kendi el yazısıyla sözleşme
tarihini yazmasını ve sözleşmeyi imzalamasını sağlamakla yükümlüdür.
(4) Sözleşmenin bir örneğinin tüketiciye verildiğine
ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Cayma
Hakkının Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 7 – (1)
Tüketici, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen sözleşmelerin kurulmasından
itibaren on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai
şart ödemeksizin cayma hakkına sahiptir.
Cayma
hakkının kullanımı
MADDE 8 – (1) Cayma
hakkının kullanıldığına dair bildirimin, cayma hakkı süresi dolmadan, şahsi
hakka konu ön ödemeli devre tatil sözleşmeleri için yazılı olarak veya
kalıcı veri saklayıcısı ile ayni hakka konu taşınmaza ilişkin sözleşmelerde
ise noterlikler aracılığıyla satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmesi
yeterlidir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, Ek-6’da yer alan cayma
formunu, sözleşmenin kurulduğu anda yazılı olarak veya kalıcı veri
saklayıcısıyla tüketiciye vermek zorundadır.
(3) Tüketici, cayma hakkını kullanırken Ek-6’da yer alan
cayma formunu kullanabileceği gibi cayma kararını bildiren açık bir beyanda
da bulunabilir.
(4) Devre tatil, uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri
ve bu sözleşmelerle birlikte düzenlenmiş olan yeniden satış, değişim ve
ilgili diğer tüm sözleşmeler, cayma hakkının kullanılması ile birlikte
hiçbir cezai şart ödeme yükümlülüğü olmaksızın kendiliğinden sona erer.
Satıcı veya
sağlayıcının yükümlülükleri
MADDE 9 – (1)
Geçerli bir şekilde kurulan devre mülk hakkı veren sözleşmeler hariç olmak
üzere, satışın ön ödemeli yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın satıcı veya
sağlayıcı, cayma süresi dolmadan tüketiciden herhangi bir isim altında
ödeme yapmasını veya tüketiciyi borç altına sokan herhangi bir belge
vermesini isteyemez. Bu yasağa rağmen tüketiciden herhangi bir bedel
alınması durumunda, alınan bedel tüketiciye derhal iade edilir. Ayrıca
tüketiciyi borç altına sokan her türlü belge tüketici yönünden geçersizdir.
(2) Tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda, cayma
hakkının kullanılmasından önce sunulan hizmete ilişkin olarak tüketiciden
herhangi bir bedel talep edilemez.
(3) Tüketicinin devre mülk hakkı veren sözleşmelerden
cayma hakkını kullanması durumunda, tüketiciye iade edilmesi gereken tutar
ve tüketiciyi borç altına sokan her türlü belge, cayma bildiriminin satıcı
veya sağlayıcıya ulaştığı tarihten itibaren en geç on dört gün içinde
tüketiciye geri verilir.
(4) Değişim sözleşmesinin devre tatil sözleşmesi ile
birlikte ve aynı zamanda tüketicilere verildiği hallerde, cayma hakkının
kullanımına ilişkin süreler her iki sözleşme için de geçerlidir.
(5) Satıcı veya sağlayıcı, yeniden satış sözleşmesi
kapsamında satış işlemi gerçekleşmedikçe tüketiciden ödeme yapmasını
isteyemez.
Eksik
bilgilendirme
MADDE 10 – (1) Satıcı
veya sağlayıcının 5 inci maddenin birinci ve üçüncü veya 6 ncı maddenin birinci ya da 8 inci maddenin ikinci
fıkralarında belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket etmesi durumunda,
tüketici cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı
değildir. Bu süre her halükarda cayma süresinin bittiği tarihten itibaren
bir yıl sonra sona erer.
(2) Birinci fıkrada belirtilen yükümlülüklerin bir
yıllık süre içinde yerine getirilmesi halinde, on dört günlük cayma hakkı
süresi, bu yükümlülüklerin gereği gibi yerine getirildiği tarihten itibaren
işlemeye başlar.
Bağlı kredi
MADDE
11 –
(1) Tüketicinin ödeyeceği bedel, kısmen veya tamamen satıcı veya sağlayıcı
ile kredi veren arasındaki anlaşmaya dayanılarak bir kredi veren tarafından
karşılanıyorsa tüketicinin sözleşmeden cayması ve buna ilişkin bildirimin
cayma süresi içinde ayrıca kredi verene de yöneltilmesi hâlinde bağlı kredi
sözleşmesi de herhangi bir tazminat veya cezai şart ödeme yükümlülüğü
olmaksızın sona erer.
(2) Bağlı kredi sözleşmesi, sözleşmenin kurulduğu
tarihte hüküm doğurmak üzere cayma hakkı süresi sonunda yürürlüğe girer.
(3) Bağlı kredi sözleşmesinde cayma hakkının
kullanıldığına dair bildirim, 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
yöntemle kredi verene yapılır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Uzun Süreli
Tatil Hizmeti Sözleşmelerine İlişkin Özel Hükümler
Uzun süreli
tatil hizmeti sözleşmesi
MADDE 12 – (1) Uzun
süreli tatil hizmeti sözleşmeleri, bir yıldan uzun süre için kurulan ve
tüketiciye, belirlenen süre zarfında konaklamaya veya konaklama ile
birlikte seyahat ya da diğer hizmetlerin beraber sunulduğu durumlara
ilişkin indirim yahut diğer menfaatlerden faydalanma hakkı verilen
sözleşmelerdir.
(2) Uzun süreli tatil hizmeti sözleşmelerine ilişkin
ödemelerin, üyelik aidatı da dâhil olmak üzere eşit olarak yıllık
taksitlere bölündüğü bir ödeme planına göre yapılması zorunludur.
Sözleşmede, bedelin taksitli ödeme planının dışında başka bir ödeme
seçeneğiyle yapılmasına imkan veren hükümler yer
alamaz. Aksi takdirde bu hükümler geçersizdir.
Ödeme bildirimi
yükümlülüğü ve sözleşmenin feshi
MADDE 13 – (1) Satıcı
veya sağlayıcının, tüketiciye her ödeme tarihinden en az on dört gün önce
yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile ödeme bildiriminde bulunması
zorunludur.
(2) Tüketici, ilk iki taksiti ödedikten sonra, üçüncü
yıldan itibaren her taksite ilişkin ödeme bildirimini almasını takiben on
dört gün içinde satıcı veya sağlayıcıya yazılı olarak veya kalıcı veri
saklayıcısı ile bildirimde bulunarak herhangi bir cezai şart ödemeksizin
sözleşmeyi feshedebilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Ön Ödemeli
Devre Tatil Sözleşmeleri
Genel
esaslar
MADDE 14 – (1) Ayni
hakka konu bir taşınmazın veya şahsi hakka konu taşınmazın kullanım
hakkının ön ödemeli satılması durumunda, satıcı veya sağlayıcı tarafından,
Ek-5’te yer alan bilgilere ek olarak tüketiciye, bağımsız bölüm planı,
vaziyet planı, kat planı ve mahal listesinin verilmesi zorunludur.
(2) Satıcı veya sağlayıcının, ön ödemeli satışa
başlamadan önce, proje toplam bedelinin bir milyon Türk Lirasını aştığı
projeler için, 27/11/2014 tarihli ve 29188 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Ön Ödemeli Konut Satışları Hakkında Yönetmeliğin
“Teminat” başlıklı beşinci bölümü hükümleri çerçevesinde teminat sağlaması
zorunludur.
(3) Ön ödemeli devre tatil sözleşmelerinde, devir veya
teslim tarihine kadar tüketicinin herhangi bir gerekçe göstermeden
sözleşmeden dönme hakkı vardır. Sözleşmeden dönme bildiriminin; şahsi hakka
konu ön ödemeli devre tatil sözleşmeleri için yazılı olarak veya kalıcı
veri saklayıcısı ile ayni hakka konu ön ödemeli devre tatil sözleşmeleri
için ise noterlikler aracılığıyla satıcıya yöneltilmiş olması yeterlidir.
(4) Sözleşmeden dönülmesi durumunda:
a) Tüketiciden sadece sözleşme bedelinin yüzde ikisine
kadar tazminat talep edilebilir. Satıcı veya sağlayıcı, yükümlülüklerini
hiç ya da gereği gibi yerine getirmezse tüketiciden herhangi bir bedel
talep edemez.
b) Tüketiciye iade edilmesi gereken tutar ve tüketiciyi
borç altına sokan her türlü belge, dönme bildiriminin satıcı veya
sağlayıcıya ulaştığı tarihten itibaren en geç doksan gün içinde tüketiciye
geri verilir.
c) Tüketici, alınan bedelin ve tüketiciyi borç altına
sokan her türlü belgenin iade edildiği tarihten itibaren, on gün içinde
edinimlerini iade eder.
(5) Sözleşme bedelinin bir kısmının veya tamamının bağlı
kredi ile karşılanması durumunda, dönme bildiriminin satıcı veya sağlayıcı
tarafından kredi verene derhal bildirilmesi zorunludur. Tüketicinin ödediği
satış bedeli, satıcı tarafından dönme bildiriminin kendisine ulaştığı
tarihten itibaren en geç doksan gün içinde, yalnızca dördüncü fıkranın (a)
bendinde belirtilen tazminat tutarı düşülerek kredi verene iade edilir.
Kredi veren, söz konusu tutarı Kanunun 27 nci
maddesine uygun olarak tüketiciye derhal geri öder.
(6) Ön ödemeli devre tatil sözleşmesine konu taşınmazın
yer aldığı projede sonradan değişiklik yapılması durumunda, bu değişikliğin
tüketiciye yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bildirilmesi
zorunludur. Tüketici yapılan proje değişikliğini kabul etmeyerek bir ay
içinde vergi, harç, masraf, tazminat ve benzeri adlar altında hiçbir bedel
ödemeksizin sözleşmeden dönebilir. Proje değişikliğinin yasal
zorunluluklardan veya mücbir sebep hallerinden kaynaklanması durumunda,
satıcı tüketiciden sözleşme bedelinin yüzde ikisine kadar kesinti yapabilir.
(7) Sözleşmeye konu taşınmazın inşa edileceği arsa
üzerinde yapı ruhsatı alınmadan tüketicilerle ön ödemeli devre tatil
sözleşmesi yapılamaz.
(8) Birinci fıkrada belirtilen yükümlülüklerin yerine
getirildiğine ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Ayni hakka
konu taşınmazın ön ödemeli satışı
MADDE 15 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında; 2 nci maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen sözleşmelere konu taşınmazların ön ödemeli
satışı, konusu ayni hak olan ön ödemeli devre tatil sözleşmesi olarak kabul
edilir.
(2) Ayni hakka konu taşınmazın ön ödemeli satılması
durumunda, satıcı veya sağlayıcının 5 ve 6 ncı
maddelerde yer alan yükümlülükleri yerine getirmesi koşuluyla;
a) Kat irtifakı devrini tüketici lehine tapu siciline
tescil etmesiyle birlikte yapılacak yazılı bir sözleşme düzenlemesi veya
b) Noterliklerde düzenleme şeklinde yapılan satış vaadi
sözleşmesi düzenlemesi
zorunludur.
(3) Devir ve teslim süresi sözleşme tarihinden itibaren
otuz altı ayı geçemez. Kat mülkiyetine konu taşınmazın tüketici adına
tescili veya kat irtifakına konu taşınmazın tüketici adına tapu siciline
tescil edilmesiyle birlikte taşınmazın zilyetliğinin devri ile teslim veya
devir gerçekleşmiş kabul edilir. Taşınmazın kullanıma hazır bir şekilde
tüketiciye zilyetliğinin devredilmesi gerekir. Aksi halde, teslim
gerçekleşmemiş sayılır.
Şahsi hakka
konu taşınmazın ön ödemeli satışı
MADDE 16 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında, konusu taşınmazın kullanım hakkı olan
sözleşmelere ilişkin ön ödemeli satışlar, konusu şahsi hak olan ön ödemeli
devre tatil sözleşmesi olarak kabul edilir.
(2) Şahsi hakka konu devre tatil amaçlı taşınmazın
kullanım hakkının devrinin en geç otuz altı ay içinde yapılması ve bu hakka
konu taşınmazın kullanıma elverişli bir şekilde sunulması zorunludur.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Sorumsuzluk
kaydı
MADDE 17 – (1)
Sözleşme metninde veya müstakil herhangi bir belgede yer alan ve
tüketicinin bu Yönetmelikten kaynaklanan haklarını kullanmaktan feragat
ettiğine veya satıcı veya sağlayıcının yükümlülüklerini sınırladığına ya da
ortadan kaldırdığına dair kayıtlar geçersizdir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 18 – (1) 13/6/2003 tarihli ve 25137 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Devre Tatil Sözleşmeleri Uygulama Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 19 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
EK
- 1
DEVRE TATİL
SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN ÖN BİLGİLENDİRME FORMU
a) Satıcı, sağlayıcı ve malikin isim, unvan, açık adres,
telefon ve varsa MERSİS numarası ile diğer iletişim bilgileri.
b) Sözleşme konusu hakkın tanımı, niteliği, kapsamı ve
kullanım koşulları.
c) Sözleşmenin süresi, sözleşme konusu hakkın
kullanılabileceği dönem ve tarih aralığı.
ç) Sözleşme konusu taşınmazın fiili durumu ve yeri.
d) Sözleşme konusu hakkın kullanımı için ödenecek tüm
vergiler dahil toplam fiyat.
e) Ortak tesislerin ve hizmetlerin kullanımı için
ödenecek bedel, vergi, harç gibi zorunlu yasal giderler ile genel idari
masrafların ne şekilde hesaplanacağına, bu giderlerin nasıl ve ne zaman
arttırılabileceği ile tüketiciye nasıl yansıtılacağına ilişkin açıklamalar.
f) Tüketicinin yararlanabileceği yüzme havuzu, sauna ve
benzeri ortak tesisler, ışıklandırma, su, bakım ve benzeri hizmetler ile
bunlardan yararlanma şartları.
g) Taşınmazın bakım ve onarımının, yönetim ve idaresinin
ne şekilde olacağına ilişkin açıklamalar ve tüketicilerin bu konularla
ilgili kararlara nasıl katılabileceği ve kararları nasıl etkileyebileceğini
de içeren bilgi.
ğ) İktisabın sözleşmede belirtilenler dışında herhangi
bir ek ödemeye ve yükümlülüğe yol açmayacağına ilişkin bilgi.
h) Sözleşme konusu hakkın devir veya takas edilmesinin
mümkün olup olmadığı ile varsa değişim planına ilişkin açıklamalar.
ı) Cayma hakkının ne şekilde kullanılacağı ve cayma
bildiriminin yapılacağı açık adres, faks numarası ve elektronik posta
bilgileri.
i) Sözleşme konusu taşınmaz üzerinde varsa idari veya
hukuki kısıtlamalara ilişkin bilgi.
j) Devre mülk hakkı veren sözleşmelerde “Bu sözleşmenin
kurulduğu tarihten itibaren on dört gün içinde herhangi bir gerekçe
göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkınız bulunmaktadır.”
ibaresi.
k) Konusunu diğer ayni haklar ile şahsi bir hakkın
oluşturduğu sözleşmelerde “Bu sözleşmenin kurulduğu tarihten itibaren on
dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart
ödemeksizin cayma hakkınız bulunmaktadır. Cayma süresi içinde sözleşmeye
konu mal veya hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme yapmanızı
veya borç altına sokan herhangi bir belge vermenizi istemeyeceğimizi
taahhüt ederiz.” ibaresi.
l) Tüketicinin cayma hakkı konusunda hiç ya da gereği
gibi bilgilendirilmemesi halinde cayma hakkını kullanmak için on dört
günlük süreyle bağlı olmadığına ve bu sürenin her halükarda cayma süresinin
bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona ereceğine ilişkin bilgi.
m) Tarafların sözleşmeyi fesih şartları ile sözleşmenin
feshedilmesi halinde bunun sonuçlarına ilişkin bilgi.
n) Sözleşmeden doğan haktan üçüncü bir kişinin
yararlanıp yararlanamayacağına ilişkin bilgi ile yararlandığı takdirde buna
ilişkin açıklamalar.
o) Varsa satıcı veya sağlayıcının şikayetlere
ilişkin çözüm yöntemleri hakkında bilgi.
ö) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını
tüketici mahkemesine veya tüketici hakem heyetine yapabileceklerine dair
bilgi.
p) Ödeme planı ve ödemelerin yapılacağı banka ve hesap
bilgileri.
r) Sözleşme konusu hakkın taksitle satılması halinde;
1) Tüm vergiler dahil Türk
Lirası olarak toplam taksitli satış fiyatı,
2) Faiz miktarı ve faizin hesaplandığı yıllık oran ve
sözleşmede belirlenen faiz oranının yüzde otuz fazlasını geçmemek üzere
gecikme faiz oranı,
3) Tüketicinin temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları,
4) Varsa peşinat tutarı.
EK
- 2
UZUN SÜRELİ
TATİL HİZMETİ SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN
ÖN
BİLGİLENDİRME FORMU
a) Satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adres,
telefon ve varsa MERSİS numarası ile diğer iletişim bilgileri.
b) Sözleşme konusu hizmetin niteliği, kapsamı, süresi ve
hizmetten yararlanma koşulları.
c) Tüketicinin hizmetten yararlanmaya başlayacağı tarih.
ç) Varsa tüketici tarafından ödenecek ek masrafların
niteliği, kapsamı ve tutarı.
d) Sözleşmenin süresine göre her yıl için eşit taksit
miktarlarını gösteren ödeme planı ve bu taksitlerin ödenmesi için öngörülen
süre.
e) Varsa bir yıldan sonraki taksit ödemelerine ilişkin
artış oranı.
f) Tüketiciye sunulan ana hizmetlerin niteliği ve
kapsamına ilişkin bilgiler.
g) Cayma hakkının ne şekilde kullanılacağı ve cayma
bildiriminin yapılacağı açık adres, faks numarası ve elektronik posta
bilgileri.
ğ) “Bu sözleşmenin kurulduğu tarihten itibaren on dört
gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin
cayma hakkınız bulunmaktadır. Cayma süresi içinde sözleşmeye konu mal veya
hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme yapmanızı veya borç
altına sokan herhangi bir belge vermenizi istemeyeceğimizi taahhüt ederiz.”
İbaresi.
h) Tüketicinin cayma hakkı konusunda hiç ya da gereği
gibi bilgilendirilmemesi halinde cayma hakkını kullanmak için on dört
günlük süreyle bağlı olmadığına ve bu sürenin her halükarda cayma süresinin
bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona ereceğine ilişkin bilgi.
ı) Tüketicinin, ikinci taksit ödemesinden sonra, her
taksite ilişkin ödeme bildirimini almasından itibaren on dört gün içinde
satıcı veya sağlayıcıya bilgi vererek, herhangi bir cezai şart ödemeksizin
sözleşmeyi feshetme hakkının olduğuna dair bilgi.
i) Hizmetin sözleşmede belirtilenler dışında herhangi
bir ek ödemeye ve yükümlülüğe yol açmayacağına ilişkin bilgi.
j) Varsa satıcı veya sağlayıcının şikayetlere
ilişkin çözüm yöntemleri hakkında bilgi.
k) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını
tüketici mahkemesine veya tüketici hakem heyetine yapabileceklerine dair bilgi.
l) Sözleşmeden kaynaklanan haklarının kullanılması
sırasında tüketiciye sağlanan öncelikler, promosyonlar,
özel indirimler ile ortaya çıkabilecek kısıtlamalar hakkında bilgi.
EK - 3
YENİDEN
SATIŞ SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN ÖN BİLGİLENDİRME FORMU
a) Satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adres,
telefon ve varsa MERSİS numarası ile diğer iletişim bilgileri.
b) Sözleşme konusu hizmetin niteliği, kapsamı ve
kullanım koşulları.
c) Sözleşmenin süresi.
ç) Tüketici tarafından ödenecek tüm vergiler dahil toplam fiyat.
d) Varsa tüketici tarafından ödenecek ek masrafların
niteliği, kapsamı ve tutarı.
e) Cayma hakkının ne şekilde kullanılacağı ve cayma
bildiriminin yapılacağı açık adres, faks numarası ve elektronik posta
bilgileri.
f) “Bu sözleşmenin kurulduğu tarihten itibaren on dört
gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin
cayma hakkınız bulunmaktadır. Cayma süresi içinde sözleşmeye konu mal veya
hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme yapmanızı veya borç
altına sokan herhangi bir belge vermenizi istemeyeceğimizi taahhüt ederiz.”
ibaresi.
g) Tüketicinin cayma hakkı konusunda hiç ya da gereği
gibi bilgilendirilmemesi halinde cayma hakkını kullanmak için on dört
günlük süreyle bağlı olmadığına ve bu sürenin her halükarda cayma süresinin
bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona ereceğine ilişkin bilgi.
ğ) Hizmetin sözleşmede belirtilenler dışında herhangi
bir ek ödemeye ve yükümlülüğe yol açmayacağına ilişkin bilgi.
h) Sözleşmeden doğan hakların yeniden satışı için bir
sisteme katılmanın mümkün olup olmadığı hakkında bilgi ve varsa bu duruma
ilişkin masraflar hakkında bilgi.
ı) Varsa satıcı veya sağlayıcının şikayetlere
ilişkin çözüm yöntemleri hakkında bilgi.
i) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını
tüketici mahkemesine veya tüketici hakem heyetine yapabileceklerine dair
bilgi.
EK - 4
DEĞİŞİM
SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN ÖN BİLGİLENDİRME FORMU
a) Satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adres,
telefon ve varsa MERSİS numarası ile diğer iletişim bilgileri.
b) Sözleşme konusu hakkın niteliği, kapsamı ve kullanım
koşulları.
c) Sözleşmenin süresi, sözleşme konusu hakkın
kullanılabileceği dönem ve tarih aralığı.
ç) Sözleşme konusu hakkın kullanımı için ödenecek tüm
vergiler dahil toplam fiyat.
d) Varsa tüketici tarafından ödenecek ek masrafların
niteliği, kapsamı ve tutarı.
e) Değişim sisteminin nasıl çalıştığına ilişkin açıklama
ile değişim için önerilen seçenekler ve yöntemler hakkında bilgi.
f) Değişim sistemine konu haklar arasında fark bulunması
halinde buna ilişkin bilgi.
g) Tüketiciye sunulan ana hizmetlerin niteliği ve
kapsamına ilişkin bilgiler.
ğ) Cayma hakkının ne şekilde kullanılacağı ve cayma
bildiriminin yapılacağı açık adres, faks numarası ve elektronik posta
bilgileri.
h) “Bu sözleşmenin kurulduğu tarihten itibaren on dört
gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin
cayma hakkınız bulunmaktadır. Cayma süresi içinde sözleşmeye konu mal veya
hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme yapmanızı veya borç
altına sokan herhangi bir belge vermenizi istemeyeceğimizi taahhüt ederiz.”
ibaresi.
ı) Tüketicinin cayma hakkı konusunda hiç ya da gereği
gibi bilgilendirilmemesi halinde cayma hakkını kullanmak için on dört
günlük süreyle bağlı olmadığına ve bu sürenin her halükarda cayma süresinin
bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona ereceğine ilişkin bilgi.
i) Değişim sözleşmesinin devre tatil sözleşmesiyle
birlikte teklif edildiği durumlarda, her iki sözleşme için sadece bir cayma
süresi olduğuna dair bilgi.
j) Sözleşmeden kaynaklanan hakların kullanılması
sırasında tüketiciye sağlanan faydalar ile ortaya çıkabilecek kısıtlamalar
hakkında bilgi.
k) Konaklamanın taşınmaz mal dışında konaklamayla ilgili
olması durumunda buna ilişkin bilgi.
l) Varsa satıcı veya sağlayıcının şikayetlere
ilişkin çözüm yöntemleri hakkında bilgi.
m) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını
tüketici mahkemesine veya tüketici hakem heyetine yapabileceklerine dair
bilgi.
n) Tarafların sözleşmeyi fesih şartları ile sözleşmenin
feshedilmesi halinde bunun sonuçlarına ilişkin bilgi.
EK - 5
ÖN ÖDEMELİ
DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN
ÖN
BİLGİLENDİRME FORMU
a) Satıcı, sağlayıcı ve malikin isim, unvan, açık adres,
telefon ve varsa MERSİS numarası ile diğer iletişim bilgileri.
b) Sözleşme konusu hakkın tanımı, niteliği, kapsamı ve
kullanım koşulları.
c) Sözleşmenin süresi, sözleşme konusu hakkın
kullanılabileceği dönem ve tarih aralığı.
ç) Sözleşme konusu taşınmazın fiili durumu ve yeri.
d) Sözleşme konusu hakkın kullanımı için ödenecek tüm
vergiler dahil toplam fiyat.
e) Ortak tesislerin ve hizmetlerin kullanımı için
ödenecek bedel, vergi, harç gibi zorunlu yasal giderler ile genel idari
masrafların ne şekilde hesaplanacağına, bu giderlerin nasıl ve ne zaman
arttırılabileceği ile tüketiciye nasıl yansıtılacağına ilişkin açıklamalar.
f) Tüketicinin yararlanabileceği yüzme havuzu, sauna ve
benzeri ortak tesisler, ışıklandırma, su, bakım ve benzeri hizmetler ile
bunlardan yararlanma şartları.
g) Taşınmazın bakım ve onarımının, yönetim ve idaresinin
ne şekilde olacağına ilişkin açıklamalar ve tüketicilerin bu konularla
ilgili kararlara nasıl katılabileceği ve etkileyebileceğini de içeren
bilgi.
ğ) İktisabın sözleşmede belirtilenler dışında herhangi
bir ek ödemeye ve yükümlülüğe yol açmayacağına ilişkin bilgi.
h) Sözleşme konusu hakkın devir veya takas edilmesinin
mümkün olup olmadığı ile varsa değişim planına ilişkin açıklamalar.
ı) Cayma hakkının ne şekilde kullanılacağı ve cayma
bildiriminin yapılacağı açık adres, faks numarası ve elektronik posta bilgileri.
i) Sözleşme konusu taşınmaz üzerinde varsa idari veya
hukuki kısıtlamalara ilişkin bilgi.
j) Devre mülk hakkı veren sözleşmelerde “Bu sözleşmenin
kurulduğu tarihten itibaren on dört gün içinde herhangi bir gerekçe
göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkınız bulunmaktadır.”
ibaresi.
k) Konusunu diğer ayni haklar ile şahsi bir hakkın
oluşturduğu sözleşmelerde “Bu sözleşmenin kurulduğu tarihten itibaren on
dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart
ödemeksizin cayma hakkınız bulunmaktadır. Cayma süresi içinde sözleşmeye
konu mal veya hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme yapmanızı
veya borç altına sokan herhangi bir belge vermenizi istemeyeceğimizi
taahhüt ederiz.” ibaresi.
l) Ön ödeme tutarı.
m) Verilen teminata ilişkin bilgiler.
n) Yapı ruhsatının alınış tarihi.
o) Sözleşme konusu hakkın devir veya teslim tarihinin
sözleşme tarihinden itibaren otuz altı ayı geçemeyeceğine dair bilgi.
ö) Tüketicinin sözleşmeden dönme hakkı ve bu hakka
ilişkin bilgiler.
p) Sözleşmeden dönülmesi durumunda, sözleşme bedelinin
yüzde ikisine kadar tazminat ödenmesi haricinde tüketiciden herhangi bir
isim altında bedel talep edilemeyeceğine ilişkin bilgi.
r) Sözleşme konusu hakkın devir veya tesliminden sonra
geçerli olmak üzere tarafların sözleşmeyi fesih şartları ile sözleşmenin
feshedilmesi halinde bunun sonuçlarına ilişkin bilgi.
s) Varsa satıcı veya sağlayıcının şikayetlere
ilişkin çözüm yöntemleri hakkında bilgi.
ş) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını
tüketici mahkemesine veya tüketici hakem heyetine yapabileceklerine dair
bilgi.
t) Ödeme planı ve ödemelerin yapılacağı banka ve hesap
bilgileri.
u) Sözleşme konusu hakkın taksitle satılması halinde;
1) Tüm vergiler dahil Türk
Lirası olarak toplam taksitli satış fiyatı,
2) Faiz miktarı ve faizin hesaplandığı yıllık oran ve
sözleşmede belirlenen faiz oranının yüzde otuz fazlasını geçmemek üzere
gecikme faiz oranı,
3) Tüketicinin temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları,
4) Varsa peşinat tutarı.
EK - 6
ÖRNEK CAYMA
FORMU
(Bu form,
sadece sözleşmeden cayma hakkı kullanılmak istenildiğinde
doldurup
gönderilecektir.)
-Kime: (Satıcı
veya sağlayıcı tarafından doldurulacak olan bu kısımda satıcı veya
sağlayıcının ismi, unvanı, adresi, varsa faks numarası ve e-posta adresi yer
alacaktır.)
-Bu formla sözleşmeden cayma hakkımı kullandığımı beyan
ederim.
-Sözleşme
tarihi:
-Cayma
hakkına konu hak veya hizmet:
-Cayma
hakkına konu hak veya hizmetin bedeli:
-Tüketicinin
adı ve soyadı:
-Tüketicinin
adresi:
-Tüketicinin
imzası:
(Sadece kağıt üzerinde gönderilmesi halinde)
-Tarih:
|