Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ARAÇLAR VE
BUNLARIN AKSAM, SİSTEM VE AYRI TEKNİK ÜNİTELERİ İLE
İLGİLİ TİP
ONAYI YÖNETMELİKLERİ VE TEKNİK DÜZENLEMELERİN
UYGULAMA USUL
VE ESASLARI HAKKINDA TEBLİĞDE (SGM-2010/1)
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
SGM-2014/37)
MADDE 1 – 10/4/2010 tarihli ve
27548 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçlar ve Bunların Aksam, Sistem
ve Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı Yönetmelikleri ve Teknik
Düzenlemelerin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğin (SGM-2010/1) 1
inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğin amacı; araçlar ve bunların aksam, sistem ve ayrı teknik
üniteleri ile ilgili olarak Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından
yayımlanarak yürürlüğe konulan teknik mevzuata göre tip onayı verilmesinde,
tip onayının revizyonunda, kapsam genişletmesinde
ve imalatın uygunluğu bakımından izlenecek işlemler ve Onay Kuruluşu ile
teknik servisler ve imalatçı firmalar veya bunların yetkili temsilcisi
arasındaki ilişkilerin düzenlenmesine ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.”
MADDE 2 – Aynı
Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde
değişmiştir.
“a) 3/6/2011 tarihli ve 635
sayılı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci
maddesine,”
MADDE 3 – Aynı
Tebliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının;
a) (ç) ve (g) bentlerinde yer alan “Sanayi ve Ticaret”
ibareleri “Bilim, Sanayi ve Teknoloji” şeklinde değiştirilmiş,
b) (l) bendinde yer alan “Onay Kuruluşu” ibaresinden
sonra “ve/veya yetkilendirdiği teknik servis/servisler” ibaresi eklenmiş,
c) (i) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (i)
bendinden sonra gelmek üzere aşağıda yer alan (j) bendi eklenmiş, diğer
bentler buna göre teselsül ettirilmiş ve aşağıda yer alan (o) bendi
eklenmiştir.
“i) Tip onayı kapsam genişletmesi: Araç, sistem, aksam
veya ayrı teknik ünite için alınan bir onayın revizyonunda;
1) İlave muayeneler veya yeni deneyler yapılması
gerektiği,
2) Tip onayı belgesinin eklerindeki değişiklikler hariç
olmak üzere, AT tip onayı belgesindeki herhangi bir bilgide değişiklik
yapılması,
3) Onay verilmiş araç tipinin tabi olduğu herhangi bir
düzenleyici mevzuat kapsamında yeni şartların yürürlüğe girmesi,
durumunda MARTOY,
MOTOY ve TORTOY’da ayrıntıları belirtildiği
şekilde onayın geçerliliğinin devam etmesi için değişikliği de kapsayacak
şekilde tip onayının yenilenmesi işlemini,”
“j) Tip onayı revizyonu: MARTOY’un 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında da
bahsedildiği şekilde; bilgi paketinde kayıt altına alınan özelliklerde
herhangi bir değişiklik olması halinde, bu değişikliğin gösterilmesi ve bu
durumda, Onay Kuruluşunun bilgi paketinin gözden geçirilen sayfasını
gerektiği şekilde düzenlemesi, gözden geçirilen sayfalardan her birinde
değişikliğin niteliğini ve sayfanın yeniden düzenlenme tarihini açık bir
şekilde belirtmesi; yapılan değişikliklerin ayrıntılı bir tarifiyle
birlikte, bilgi paketinin birleştirilmiş, güncellenmiş bir versiyonunun
hazırlanmış olmasını,”
“o) Teknik servis: Bir deney laboratuvarı
olarak Onay Kuruluşu adına bizzat Onay Kuruluşu tarafından da yerine
getirilebilecek gerekli deneyleri yapmak veya bir uygunluk değerlendirme
kuruluşu olarak yine Onay Kuruluşu adına bizzat Onay Kuruluşu tarafından da
yerine getirilebilecek ilk değerlendirmeyi ve diğer deney veya muayene/inceleme/denetimleri
yapmak üzere, 31/10/2010 tarihli ve 27745 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Teknik Servislerin Görevlendirilmesi Usul ve
Esaslarına Dair Tebliğin (SGM-2010/12) 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasında
bahsedilen kategorilere göre Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş bir
kuruluş veya kurumu veya bu kurum/kuruluşların bazı bölümlerini,”
MADDE 4 – Aynı
Tebliğin 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 5 –
(1) MARTOY, MOTOY, TORTOY ve BM/AEK 1958 Anlaşması kapsamında araç, aksam,
sistem ve ayrı teknik ünite için ilk kez tip onayı alacak imalatçılar,
başlangıç değerlendirmesi için Bakanlığa başvurur. Başvuru bu Tebliğin
Ek-1’indeki Başvuru Formu ve ekleri ve Ek-2’sindeki Bilgi Formu ile
birlikte imalatçı veya yetkili temsilcisi tarafından yapılır. Bakanlık
başlangıç değerlendirmesini yapar veya başvuru sırasında imalatçı veya yetkili
temsilcisi tarafından belirtilen “C” kategorisi teknik servislerden birini
görevlendirebilir. Eğer, imalatçı başvurusunda herhangi bir teknik servis
tercihi belirtmemişse Bakanlık tarafından yetki verilen “C” kategorisi
teknik servislerden biri görevlendirilebilir. İlk defa tip onayı alacak
imalatçılar için değerlendirme uygun ise, tip onay işlemlerine geçilir.
BM/AEK 1958 Anlaşmasına taraf olan veya AB üyesi ülkelerin onay kuruluşları
tarafından araç, aksam, sistem veya ayrı teknik ünite için tip onayı verilmiş
imalatçılara tekrar başlangıç değerlendirmesi yapılmasına gerek
duyulmayabilir. İmalatçılar, başvuru ekinde verilen idari dokümanlarda
değişiklik olması halinde 30 iş günü içinde güncelleme yapmak zorundadır.
Belgeler Bakanlık tarafından arşivlenir. Belgeler elektronik ortamda da
Bakanlığa iletilebilir.
(2) MARTOY, MOTOY, TORTOY ve
BM/AEK 1958 Anlaşması kapsamında yeni tip aksam, sistem ve ayrı teknik
ünite için tip onayı alacak imalatçı veya yetkili temsilcisi; MARTOY’un 7 nci maddesi, TORTOY’un 5 inci maddesi ve MOTOY’un
5 inci maddesi çerçevesinde Bakanlığa veya Bakanlığın görev kapsamında
yetkilendirdiği “A” veya “B” kategorisi teknik servislerden birine bu
Tebliğin Ek-1’inde yer alan ekler ile birlikte başvurur. Teknik
servis, başvuru ile ilgili olarak dokuzuncu fıkrada belirtildiği şekilde
Bakanlığı bilgilendirir. Bakanlığa başvuru yapılması durumunda, imalatçı
veya yetkili temsilcisi başvuru dilekçesinde hangi teknik servisle
çalışacağını belirtir; Bakanlık başvuru dosyasını ilgili teknik servise
iletir.
a) Teknik servis, imalatçı veya yetkili temsilci ile
yaptığı anlaşma çerçevesinde; gerekli deneyleri yapar veya gözlemler,
deneylerin sonucu olumlu olması durumunda rapor düzenleyerek Bakanlığa
bildirir. Bakanlık, bu rapora göre tip onayını verir.
b) Teknik servis ile imalatçı veya yetkili temsilcisi
arasındaki sözleşme taraflardan birinin tercihi ile sonlandırılabilir.
Sözleşme devam ettiği sürece imalatçı veya yetkili temsilcisi aynı tip
onayı için başka teknik servise başvuramaz.
(3) MARTOY, MOTOY, TORTOY
kapsamında yeni bir araç tip onayı alacak imalatçı veya yetkili temsilcisi;
MARTOY’un 6 ncı
maddesi, TORTOY’un 5 inci maddesi ve MOTOY’un 5 inci maddesi çerçevesinde Bakanlığa veya
Bakanlığın görev kapsamında yetkilendirdiği “A” veya “B” kategorisi teknik
servislerden birine bu Tebliğin Ek-1’inde yer alan ekler ile birlikte
başvurur. Teknik servis, başvuru ile ilgili olarak dokuzuncu
fıkrada belirtildiği şekilde Bakanlığı bilgilendirir. Bakanlığa başvuru
yapılması durumunda, imalatçı veya yetkili temsilcisi başvuru dilekçesinde
hangi teknik servisle çalışacağını belirtir; Bakanlık başvuru dosyasını
ilgili teknik servise iletir.
a) Teknik servis, değerlendirmesini dosya üzerinden
yapar. Örnek araç veya araçlar görülür. AT tip onayı olan bir tipin,
AB’deki mevzuatın zorunlu uygulama tarihinden dolayı onayı düşmek ile
beraber Türkiye’deki asgari mevzuat gereklilikleri karşılaması durumunda,
bu aracın ulusal tip onay başvurusunda imal edildiği dönemdeki AT tip
onaylı araç örnek olarak kabul edilir. İncelemeler sonucu olumlu ise rapor
düzenlenerek Bakanlığa bildirilir. Bakanlık, bu rapora göre tip onayını
verir.
b) Teknik servis ile imalatçı veya yetkili temsilcisi
arasındaki sözleşme taraflardan birinin tercihi ile sonlandırılabilir.
Sözleşme devam ettiği sürece imalatçı veya yetkili temsilcisi aynı tip
onayı için başka teknik servise başvuramaz. Ancak tek aşamalı veya karma
araç tip onayında, görevli teknik servis, diğer teknik servisler ile
işbirliğine gidebilir.
(4) MARTOY, MOTOY, TORTOY ve BM/AEK 1958 Anlaşması
kapsamında araç, aksam, sistem ve ayrı teknik ünite tip onaylarında revizyon yapacak imalatçı veya yetkili temsilcisi,
tanıtım bildiriminin değişiklik yapılmış sayfaları ve varsa ekleri ile
birlikte Bakanlığa veya Bakanlığın görev kapsamında yetkilendirdiği “A”
veya “B” kategorisi teknik servislerden birine başvurur. Revizyon olarak
değerlendirilen dosya teknik servis tarafından Bakanlığa iletilir ve
Bakanlık değişiklikleri ilgili tip onayı dosyasına ekleyerek revizyon ile ilgili tip onay belgesini düzenler.
(5) MARTOY, MOTOY, TORTOY ve
BM/AEK 1958 Anlaşması kapsamında aksam, sistem ve ayrı teknik ünite tip
onaylarında kapsam genişletme yapacak imalatçı veya yetkili temsilcisi; MARTOY’un 13 üncü maddesi, TORTOY’un
7 nci maddesi ve MOTOY’un
5 inci maddesi çerçevesinde Bakanlığa veya Bakanlığın görev kapsamında
yetkilendirdiği “A” veya “B” kategorisi teknik servislerden birine bu
Tebliğin Ek-1’inde yer alan ekler ile birlikte başvurur. Teknik
servis, başvuru ile ilgili olarak dokuzuncu fıkrada belirtildiği şekilde
Bakanlığı bilgilendirir. Bakanlığa başvuru yapılması durumunda, imalatçı
veya yetkili temsilcisi başvuru dilekçesinde hangi teknik servisle çalışacağını
belirtir; Bakanlık başvuru dosyasını ilgili teknik servise iletir.
a) Teknik servis, imalatçı veya yetkili temsilcisi ile
yaptığı anlaşma çerçevesinde, gerekli deneyleri yapar veya gözlemler,
deneylerin sonucu olumlu olması durumunda rapor düzenleyerek Bakanlığa
bildirir. Bakanlık, bu rapora göre tip onayını verir.
b) Teknik servis ile imalatçı veya yetkili temsilcisi
arasındaki sözleşme taraflardan birinin tercihi ile sonlandırılabilir.
Sözleşme devam ettiği sürece imalatçı veya yetkili temsilcisi aynı tip
onayı için başka teknik servise başvuramaz.
(6) MARTOY, MOTOY, TORTOY
kapsamında araç tip onayında kapsam genişletmesi yapacak imalatçı veya
yetkili temsilcisi; MARTOY’un 13 üncü maddesi, TORTOY’un 7 nci maddesi ve MOTOY’un 5 inci maddesi çerçevesinde Bakanlığa veya
Bakanlığın görev kapsamında yetkilendirdiği “A” veya “B” kategorisi teknik
servislerden birine bu Tebliğin Ek-1’inde yer alan ekler ile birlikte
başvurur. Teknik servis, başvuru ile ilgili olarak dokuzuncu
fıkrada belirtildiği şekilde Bakanlığı bilgilendirir. Bakanlığa başvuru
yapılması durumunda, imalatçı veya yetkili temsilcisi başvuru dilekçesinde
hangi teknik servisle çalışacağını belirtir; Bakanlık başvuru dosyasını
ilgili teknik servise iletir.
a) Teknik servis, değerlendirmesini dosya üzerinden
yapar. Teknik servisin gerekli gördüğü durumlar hariç; tüm sistem
onaylarının mevcut olması durumunda, 3 yıldan önce MARTOY Ek V’e göre ayrıca araç incelemesi yapılmasına gerek
yoktur. Ancak, (AT)715/2007 ve (AT)595/2009 yönetmeliklerinde tanımlı olan
motor ailesinin değişmesi durumunda yeni bir örnek aracın görülmesi
istenir. Dosya üzerinden yapılan inceleme sonucu olumlu ise rapor
düzenlenerek Bakanlığa bildirilir. Eğer yukarıda belirtilen şartlar nedeni
ile araç incelemesi yapılırsa da aynı şekilde bir rapor düzenlenerek
Bakanlığa bildirilir. Bakanlık, bu rapora göre tip onayını verir.
b) Teknik servis ile imalatçı veya yetkili temsilcisi
arasındaki sözleşme taraflardan birinin tercihi ile sonlandırılabilir.
Sözleşme devam ettiği sürece imalatçı veya yetkili temsilcisi aynı tip
onayı için başka teknik servise başvuramaz. Ancak tek aşamalı veya karma
araç tip onayında, görevli teknik servis, diğer teknik servisler ile
işbirliğine gidebilir.
(7) Kalite Sistem Belgesine sahip firmalar ilk başvuru
sırasında;
a) Ürünün üretimi ile ilgili sorumluluklar ve yetkileri gösteren
organizasyon şemasını,
b) Ürünün tip onayı gereklerine göre kontrol edildiğini
gösterir bilgileri kapsayan kontrol talimatlarını ve kontrol ile ilgili
sorumluluklar, planlama metodu, kontrol metodu, düzeltici ve önleyici
faaliyetler, analiz, test ve raporlamaya ilişkin prosedürleri
içeren bilgileri,
başvuru dosyasında
sunmak zorundadır.
(8) Kalite Sistem Belgesine sahip olmayan firmalar
ikinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgelere ilave olarak, ölçüm ayar kalibrasyon belgeleri ve iş akış şemasını da sunmak
zorundadır.
(9) Teknik servislere yapılan başvuruların Bakanlıkça
kontrol ve takip edilebilmesi için, Bakanlık ile teknik servisler arasında
bilgi ağı kurulur. Bu bilgi ağı ile teknik servis tarafından;
imalatçı/yetkili temsilcisi, başvurulan yönetmelik/regülasyon,
araç tipi ve kategorisi, kapsam genişletme ise mevcut onay numarası gibi
bilgiler Bakanlığa iletilir. Başvuru yapılan teknik servis tarafından
düzenlenen nihai dosya, Bakanlık tarafından teknik servislere bildirilen
usul ve esaslar çerçevesinde Bakanlığa gönderilir. Bakanlık, gönderilen
dosyayı esas alarak tip onay işlemlerini yürütür. MARTOY’un
3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (aa)
bendinde ve diğer çerçeve mevzuatta yer alan sorumluluk saklı kalmak
kaydıyla, Bakanlığa sunulan nihai dosya üzerindeki idari ve teknik
sorumluluk başvuruda bulunan ilgili imalatçıya ve yaptığı işlemler
kapsamında teknik servislere aittir. Bakanlığın gönderilen nihai dosyada
eksiklikler bulması halinde, gelen dosya ilgili teknik servise iade edilir.
Yetkilendirilen teknik servisler ve yetki kapsamları, Bakanlığın internet
sayfasında yayımlanır.
a) Araç için tip onayı müracaat dosyasında uygunluk
belgesini imzalamaya yetkili kişi veya kişilerin yetkili olduğuna dair
firma yazısı ekindeki imza örnekleri yer alır. Bu kişiler, üretimden
teslimata kadar geçen üretimin uygunluğu zincirinin herhangi bir noktasında
yer alan veya bu amaçla yetkilendirilmiş yetkililerden olmalıdır. Ulusal
tip onayı verilen ithal araçlar için varsa, yetkili temsilci uygunluk
belgesini imzalayabilir. Tip onayı alınması kapsamında sunulan belgeler
imalatçının veya yetkili temsilcisinin kaşesi (elektronik de olabilir) ile
teknik sorumlunun adı soyadı ve ıslak veya elektronik imzasını taşımalıdır.
(10) Araç imalatçıları;
a) Kademeli tip onayı,
b) Tek aşamalı tip onayı,
c) Karma tip onayı,
işlemlerden birini
seçerek araç tip onayı alabilir. MARTOY, MOTOY ve TORTOY
kapsamında araç imalatçıları, araç tip onayı alabilmek için yürürlükte
bulunan mevzuata uygun olarak aksam, sistem ve ayrı teknik ünitelerin tip
onay belgelerini almak veya bu Tebliğin geçici 4 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında belirtildiği gibi hükümler saklı kalmak kaydıyla Bakanlık
tarafından yetkilendirilmiş teknik servislerden deney raporlarını temin
etmek ve Bakanlıkta bulunan ilgili Araç Tip Onayı dosyalarına eklemekle
yükümlüdür. Süresi içinde bu belgeleri tamamlanmayan araçların tip
onay belgeleri geçerliliğini kaybeder.
(11) İmalatçılar uluslararası yürürlükte bulunan BM/AEK Regülasyonları ve/veya Avrupa Birliği Direktif/Regülasyonlarına
göre almış oldukları sistem, aksam ve ayrı teknik ünite tip onayı
belgelerini Araç Tip Onayı dosyalarına ekleyebilirler. Bunlarla ilgili
herhangi bir yeni mevzuat yürürlüğe girdiğinde, geçerliliği devam eden
belgeler kabul edilir. AB Direktif/Regülasyonları
kapsamında AB Onay Kuruluşlarınca verilen, ülkemiz mevzuatına göre ileri
seviyede olan belgeler de geçerlidir. 10/9/2014
tarihli ve 29115 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçların ve
Bunlar İçin Tasarlanan Römorklar, Sistemler, Aksamlar ve Ayrı Teknik
Ünitelerin Genel Güvenliği İle İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (661/2009/AT)’nin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ
(SGM-2014/33) hükümleri saklıdır. AB resmi dillerinde yazılmış olan
belgeler; imalatçının teknik sorumlusu veya temsilcisi tarafından onaylı
kopyaları aynen, diğer dillerde olanlar ise noter tasdikli tercümeleri ile
birlikte kabul edilir.
(12) Yurt dışında imal edilen araç, aksam, sistem veya
ayrı teknik ünite için tip onayı başvurusu yetkili temsilci tarafından
yapılabilir. İlk defa tip onayı belgesi alınacak araçlar için yapılacak tip
onayı müracaatında, müracaat tarihinde yürürlükte bulunan aksam, sistem ve
ayrı teknik ünite ile ilgili mevzuat dikkate alınır.”
MADDE 5 – Aynı
Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci ve ikinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, beşinci fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
“(1) Yükümlülükleri MARTOY’un
5 inci maddesinde belirtilen imalatçılar;
a) Araçlar için MARTOY’un EK
IV veya EK XI’inde belirtilen aksam, sistem veya
ayrı teknik ünite ile ilgili yürürlüğe giren mevzuatı göz önüne alarak, MARTOY’un 6 ncı maddesine
göre,
b) Aksam, sistem veya ayrı teknik ünite için MARTOY’un 7 nci maddesine
göre,
hazırlamış oldukları
dosya ile birlikte bu Tebliğin 5 inci maddesi çerçevesinde başvuru yapar.”
“(2) 5 inci, 13 üncü ve 14 üncü maddeler kapsamında
yapılan işlemler sonrasında teknik servis tarafından nihai dosya, Bakanlık
tarafından teknik servislere bildirilen usul ve esaslar çerçevesinde
Bakanlığa gönderilir. Bakanlık, MARTOY’un 8 inci
maddesinde belirtilen genel hükümlere, aynı Yönetmeliğin 9 uncu ve 10 uncu
maddelerinde belirtilen özel hükümlere ve teknik servis tarafından
gönderilen nihai dosyaya göre tip onayı işlemlerini yürütür.”
MADDE 6 – Aynı
Tebliğin 7 nci maddesinin yedinci ve sekizinci
fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 7 – Aynı
Tebliğin 8 inci maddesinin birinci, ikinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(1) AT Tip Onayı Belgesi olan araçların ithalinde;
a) Seri ithalatta, başvuru tarihinde AB ülkelerinde
geçerli, ithal edilen araç tipine ait AT Araç Tip Onayı Belgesinin
ithalatçı firma tarafından onaylı fotokopisi ve imalatçının uygunluk
belgesini imzalamaya yetkili kişisi tarafından imzalanmış AB ülkelerinde
geçerli örnek uygunluk belgesinin onaylı fotokopisi,
b) Bir takvim yılı içinde bir tipten en fazla 75 adet
ithalat yapılması durumunda, münferit ithalatı yapan firmanın onaylayıp
ibraz edileceği, imalatçının uygunluk belgesini imzalamaya yetkili kişisi
tarafından imzalanmış o araca ait AB ülkelerinde geçerli uygunluk
belgesinin fotokopisi ve egzoz emisyon seviyesi
deklarasyon belgesi,
ile birlikte
Türk Standartları Enstitüsüne (TSE) müracaat edilir. AT Tip Onay belgesinin
fotokopisi, belge sayfasını ve sistem onayları listesini kapsar. AT tip
onaylı veya Bakanlıkça verilen ulusal tip onaylı araçların ithalinde,
Bakanlıkça yetkilendirilen TSE tarafından oluşturulan usul/esas ve kontrol
listesine göre yapılacak inceleme ve denetlemeler sonucu uygun görülmesi
halinde, TSE tarafından uygunluk yazısı düzenlenerek ilgili gümrüğe ve
başvuru sahibine doğrudan gönderilir. Söz konusu işlemler elektronik
ortamda da yapılabilir.”
“(2) AT Araç Tip Onayı Belgesi olmayan araçların
ithalinde;
a) Münferit araçlar için AİTM münferit araç onayı veya
MARTOY münferit araç onayı Bakanlıkça yetkilendirilen TSE tarafından
verilir. Münferit araçlar üretimin uygunluğundan muaftır.
b) Ulusal tip onayı için bu Tebliğin 5 inci, 7 nci ve 13 üncü maddelerinde yer alan ilgili hükümler
uygulanır. Ayrıca, egzoz emisyon seviyesi deklarasyon
belgesi istenir.”
“(4) MARTOY’da tanımlanan çok
aşamalı imalat yöntemi ile temel araçlar üzerine yapılan üst yapıların (vidanjör,
damperli kasa, itfaiye ekipmanı, silobas, beton mikseri, vinç ve düzenleri, tanker vb.)
tabi olduğu diğer mevzuat (Makine Emniyeti Yönetmeliği, Basit Basınçlı
Kaplar Yönetmeliği, Taşınabilir Basınçlı Kaplar Yönetmeliği, ADR ve diğer)
hükümleri uygulanır ve bu mevzuat çerçevesinde her türlü işaret, belge veya
iznin bulunması gereklidir. Üst yapı imalatçısı, tamamlanmış aracın
uygunluğu için gerekli söz konusu üst yapı ile ilgili teknik dosyayı ve bu
dosya muhtevası uygunluk beyanını ve diğer belgeleri ibraz eder. Araçların
münferit olarak ithal edilmesi halinde münferit imal ve ithal ile ilgili 21
inci madde hükümleri uygulanır.”
MADDE 8 – Aynı
Tebliğin 9 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
ikinci fıkrasının (d) ve (e) bentleri yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) İmalatçı veya yetkili temsilcisi; TORTOY’un Ek II’sinde
belirtilen sistem, aksam ve ayrı teknik ünite ile ilgili yürürlüğe giren
mevzuatı göz önüne alarak, TORTOY’un 5 inci
maddesine göre hazırlamış oldukları dosya ile birlikte tip onayı almak için
bu Tebliğin 5 inci maddesi çerçevesinde başvuru yapar. Bu Tebliğin 5 inci,
13 üncü ve 14 üncü madde kapsamında yapılan işlemler sonrasında teknik
servis tarafından nihai dosya, Bakanlık tarafından teknik servislere
bildirilen usul ve esaslar çerçevesinde Bakanlığa gönderilir. Bakanlık,
teknik servis tarafından gönderilen nihai dosyayı esas alarak, TORTOY’un 6 ncı maddesinde
belirtilen esaslara göre tip onayı işlemlerini yürütür. Ulusal tip
onayında, başka bir ülkede tip onayı başvurusu yapılmadığına dair beyan
aranmaz.”
MADDE 9 – Aynı
Tebliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ve ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) AT Tip Onayı Belgesi olan araçların ithalinde;
1) Seri ithalatta, başvuru tarihinde AB ülkelerinde
geçerli, ithal edilen araç tipine ait AT Araç Tip Onayı Belgesinin
ithalatçı firma tarafından onaylı fotokopisi ve imalatçının uygunluk
belgesini imzalamaya yetkili kişisi tarafından imzalanmış AB ülkelerinde
geçerli örnek uygunluk belgesinin onaylı fotokopisi,
2) Bir takvim yılı içinde bir tipten en fazla 75 adet
ithalat yapılması durumunda, münferit ithalatı yapan firmanın onaylayıp
ibraz edileceği, imalatçının uygunluk belgesini imzalamaya yetkili kişisi
tarafından imzalanmış o araca ait AB ülkelerinde geçerli uygunluk
belgesinin fotokopisi ve egzoz emisyon seviyesi
deklarasyon belgesi,
ile birlikte
Türk Standartları Enstitüsüne (TSE) müracaat edilir. AT Tip Onay belgesinin
fotokopisi, belge sayfasını ve sistem onayları listesini kapsar. İlgili emisyon muafiyet ve esneklik planı hükümleri de dahil
olmak üzere, AT tip onaylı veya Bakanlıkça verilen ulusal tip onaylı
araçların ithalinde, Bakanlıkça yetkilendirilen TSE tarafından oluşturulan
usul/esas ve kontrol listesine göre yapılacak inceleme ve denetlemeler
sonucu uygun görülmesi halinde, TSE tarafından uygunluk yazısı düzenlenerek
ilgili gümrüğe ve başvuru sahibine doğrudan gönderilir. Söz konusu işlemler
elektronik ortamda da yapılabilir.”
“(2) AT Araç Tip Onay Belgesi olmayan araçların
ithalinde;
a) Münferit araçlar için AİTM münferit araç onayı veya
MARTOY münferit araç onayı Bakanlıkça yetkilendirilen TSE tarafından
verilir. Münferit araçlar üretimin uygunluğundan muaftır.
b) Ulusal tip onayı için bu Tebliğin 5 inci, 9 uncu ve
13 üncü maddelerinde yer alan ilgili hükümler uygulanır. Ayrıca, egzoz emisyon seviyesi deklarasyon belgesi istenir.”
MADDE 10 – Aynı
Tebliğin 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş; (b), (ç) ve (d) bentleri yürürlükten kaldırılmıştır.
“a) İmalatçı veya yetkili temsilcisi, MOTOY’un 5 inci maddesine göre hazırlamış oldukları
dosya ile birlikte bu Tebliğin 5 inci maddesi çerçevesinde başvuru yapar.
Bu Tebliğin 5 inci, 13 üncü ve 14 üncü maddeleri kapsamında yapılan
işlemler sonrasında teknik servis tarafından nihai dosya, Bakanlık
tarafından teknik servislere bildirilen usul ve esaslar çerçevesinde
Bakanlığa gönderilir. Bakanlık, teknik servis tarafından gönderilen nihai
dosyayı esas alarak, MOTOY’un 6 ncı maddesinde belirtilen esaslara göre tip onayı
işlemlerini yürütür. Ulusal tip onayında, başka bir ülkede tip onayı
başvuru yapılmadığına dair beyan aranmaz.”
MADDE 11 – Aynı
Tebliğin 12 nci maddesinin birinci ve ikinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) AT Tip Onayı Belgesi olan araçların ithalinde;
a) Seri ithalatta, başvuru tarihinde AB ülkelerinde
geçerli, ithal edilen araç tipine ait AT Araç Tip Onayı Belgesinin
ithalatçı firma tarafından onaylı fotokopisi ve imalatçının uygunluk
belgesini imzalamaya yetkili kişisi tarafından imzalanmış AB ülkelerinde
geçerli örnek uygunluk belgesinin onaylı fotokopisi,
b) Bir takvim yılı içinde bir tipten en fazla 75 adet
ithalat yapılması durumunda, münferit ithalatı yapan firmanın onaylayıp
ibraz edileceği, imalatçının uygunluk belgesini imzalamaya yetkili kişisi
tarafından imzalanmış o araca ait AB ülkelerinde geçerli uygunluk
belgesinin fotokopisi ve egzoz emisyon seviyesi
deklarasyon belgesi,
ile birlikte
Türk Standartları Enstitüsüne (TSE) müracaat edilir. AT Tip Onay belgesinin
fotokopisi, belge sayfasını ve sistem onayları listesini kapsar. AT tip
onaylı veya Bakanlıkça verilen ulusal tip onaylı araçların ithalinde,
Bakanlıkça yetkilendirilen TSE tarafından oluşturulan usul/esas ve kontrol
listesine göre yapılacak inceleme ve denetlemeler sonucu uygun görülmesi
halinde, TSE tarafından uygunluk yazısı düzenlenerek ilgili gümrüğe ve
başvuru sahibine doğrudan gönderilir. Söz konusu işlemler elektronik
ortamda da yapılabilir.”
“(2) AT Araç Tip Onay Belgesi olmayan araçların
ithalinde;
a) Münferit araçlar için AİTM münferit araç onayı veya
MARTOY münferit araç onayı Bakanlıkça yetkilendirilen TSE tarafından
verilir. Münferit araçlar üretimin uygunluğundan muaftır.
b) Ulusal tip onayı için bu Tebliğin 5 inci, 11 inci ve
13 üncü maddelerinde yer alan ilgili hükümler uygulanır. Ayrıca, egzoz emisyon seviyesi deklarasyon belgesi istenir.”
MADDE 12 – Aynı
Tebliğin 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 13 –
(1) İmalatçı veya yetkili temsilcisi, imalatın uygunluğu işlemleri için
Bakanlığa veya yetkilendirdiği “C” kategorisi teknik servise başvurur.
Bakanlık veya teknik servis, sunulan bilgi ve belgelerin uygun ve eksik
olup olmadığı hususunda inceleme ve değerlendirme yapar.
(2) Bakanlık veya teknik servis, bilgi ve belgelerde
herhangi bir eksiklik varsa, eksikliğin giderilmesini bildirir. Bu
eksiklikler bildirim tarihinden itibaren 30 gün içerisinde tamamlanmazsa
dosya iade edilir.
(3) Başvuru dosyasında herhangi bir eksiklik yoksa
imalat ve/veya montaj tesisi kalite sisteminin ve ürün uygunluk
düzenlemeleri değerlendirilmesi yapılır.
a) Bakanlık;
1) Firmanın imalat ve/veya montaj tesisinin yerinde
bizzat incelenmesine karar verebilir veya
2) Firmanın, Bakanlık tarafından üretimin uygunluğu
değerlendirme yetkisi verilmiş “C” kategorisi teknik servislerden biri
tarafından incelenmesine izin verebilir.
b) Bakanlık veya Avrupa Birliği üyesi ülkelerin onay
kuruluşları tarafından firmaya; başvuru konusu ürüne benzer bir ürün için
tip onayı verilmesi durumunda MARTOY’un 12 nci maddesi, TORTOY’un 15
inci maddesi ve MOTOY’un 6 ncı
maddesi çerçevesinde ayrıca inceleme yapılmasına gerek duyulmayabilir.
c) Firmanın incelenmesinde gecikme olması ve sunulan
bilgi ve belgelerin olumlu kanaat oluşturması durumunda, tip onay
çalışmalarının sürdürülmesinin engellenmemesi bakımından, tip onayı
verilene kadar imalatın uygunluğu işlemlerinin tam olarak
gerçekleştirilmesi gereklidir.
(4) Bakanlık veya yetkilendirdiği teknik servislerden
biri imalat ve/veya montaj tesisinde yapılacak incelemenin tarihini firma
veya yetkili temsilci ile birlikte belirler.
(5) Yapılan inceleme neticesinde inceleme heyeti
tarafından bu Tebliğin Ek-3’ünde bulunan İnceleme Formu 3 (üç) nüsha olarak
doldurulur ve firma yetkilisi ile birlikte imzalanarak bir nüshası firmaya
verilir. Bu Tebliğin Ek-4’ünde örneği yer alan Uygunluk Beyanı Bakanlık tarafından
düzenlenir. Uygunluk Beyanı, tekrar inceleme yapılana kadar, başlangıç
değerlendirmesi veya ürün uygunluk düzenlemesi için en az 3 yıl, sürekli
doğrulama işlemi için en az 2 yıl geçerlidir.
(6) Araç tip onayı için başvuru yapılmış ve inceleme
sonucu uygun ise, ilgili çerçeve mevzuatın diğer şartlarını sağlayıp
sağlamadığını tespit etmek amacıyla tip onayı işlemlerine devam edilir.
(7) Aksam, sistem veya ayrı teknik ünite tip onayı için
başvuru yapılmış ve inceleme uygun ise, onay konusu ile ilgili yönetmelik
veya teknik düzenleme kapsamında deney ve muayeneler firmaca belirlenen
ilgili teknik servis tarafından yapılır.
(8) İnceleme uygun değil ise işlemler durdurulur.
Eksiklikler giderildikten sonra başvuru yeniden yapılabilir.
(9) Bakanlık veya Bakanlık tarafından yetkilendirilen
teknik servis, daha önceden tip onayı almış imalatçılar için yeni bir işlem
yaparken kalite sistem incelemesinde geçerliliği devam eden önceki verileri
kullanır ve bunlarla ilgili tekrar inceleme yapılmasına gerek yoktur.
(10) Araç imalatının bir parçası olan sistem tip
onaylarında ayrıca imalatın uygunluğu işleminin yapılmasına gerek yoktur.
İmalatın uygunluğu işleminin araç için yapılması yeterlidir.
(11) Araç imalatçısından ayrı olarak üretilen ve
piyasaya arz edilebilen, lastik, cam gibi aksamların yanı sıra aracı
oluşturan tüm parçalar için de ilgili teknik mevzuatına göre imalatın
uygunluğu işlemleri yapılabilir.”
MADDE 13 – Aynı
Tebliğin 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 14 –
(1) Bakanlık veya Bakanlıkça yetkilendirilen teknik servisler tarafından,
tip onayı başvurusu yapılan araç/araçların ilgili çerçeve mevzuatta
belirtilen şartlara uygun olup olmadığının kontrolleri yapılır.
(2) Tip onayı konusu aracın gerekiyorsa varyant/versiyon seviyesinde hangilerinin inceleneceği imalatçı
ile birlikte, Bakanlıkça veya Bakanlıkça yetkilendirilen teknik servisçe
belirlenir. İncelenen numune araçlar veya üretimin uygunluğunun kontrolleri
için firma tarafından ön seri olarak üretilmiş araçlar, uygunluk belgesi bakımından
tip onayı verilene kadar imalatı bitmemiş araç olarak kabul edilir.
(3) Uygun bulunan araçlar için Bakanlık tarafından tip
onayı belgesi verilir. Onaylanacak tanıtım belgesi ile birlikte birer
nüshası imalatçı ve/veya yetkili temsilcisine ve başvurulan teknik servise
gönderilir.
(4) Yürürlükteki çerçeve mevzuatın son seviyesinden önce
alınmış ancak geçerliliği devam eden sistem onaylarının kontrolünde, ilk
verildiği tarihteki çerçeve mevzuat seviyesinden değerlendirme yapılır.
(5) Araçlarda yapılan inceleme sonucunda uygun
bulunmayan tip onayı başvurusu gerekçeleri belirtilerek iade edilir.”
MADDE 14 – Aynı
Tebliğin 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 16 – (1)
Bakanlık veya yetkilendirdiği teknik servis/servisler tarafından, tip onayı
bulunan araç, aksam, sistem veya ayrı teknik ünitelerin onaylanmış tipe
uygun olarak imalatın devamını kontrol etmek amacıyla sürekli doğrulama
işlemleri her zaman yapılabilir. Bu denetimlerde, başlangıç değerlendirmesi
ve ürün uygunluk düzenlemelerinde yer alan şartların devamlılığı da kontrol
edilir.
(2) Yapılan incelemeler sonucunda bu Tebliğin
Ek-3’ündeki İnceleme Formu ve Ek-5’indeki Üretim Uygunluk Doğrulama Formu
düzenlenir. Sürekli doğrulama işlemi ilgili mevzuatta belirlenmiş ise bu
süre içinde, aksi durumunda iki seneden az olmayan bir sürede yapılır. Bu
süre, önceki denetimlerde üretimin uygunluğu konusunda imalatçının
oluşturduğu kalite sisteminin ve üretimin uygunluğu yetkinliğinin var
olduğuna dair tespitler yapılırsa daha uzun olabilir.
(3) Bakanlık tip onayı kapsamında yer alan bütün bilgi,
belge, ürün ve tesisleri her zaman denetleyebilir.”
MADDE 15 – Aynı
Tebliğin 19 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 19 – (1)
Tamamlanmamış araç üzerinde yapılacak ikinci ve daha sonraki imalatlar ile
tam araç üzerinde, tip onayının düşmesine neden olacak değişikliklerin
yapılması çok aşamalı imalattır. Bu süreç tüm aşamalarda yer alan
imalatçıların birbirleri ile bilgi paylaşımında bulunmasını gerektirir. Her
bir aşamada yer alan imalatçılar sadece araca müdahale ettikleri mevzuat
kapsamında sorumludur.
(2) Çok aşamalı imalat için tip onayı başvuruları bu
Tebliğin 5 inci maddesi hükümlerine göre yapılır. Başlangıç değerlendirmesi
sonrası uygun görülen araç tipleri ile ilgili teknik servis tarafından
yapılacak gerekli incelemeler sonucunda teknik servis tarafından
düzenlenecek uygunluk raporu ile nihai dosya tip onayı düzenlenmesi için
Bakanlığa sunulur.
(3) Temel araç imalatçısı veya araç ithal ise imalatçı
temsilcisi yetki vermek istediği ikinci veya diğer aşamalardaki
imalatçılarla 2007/46/AT Yönetmeliğinin Ek XVII hükümlerine uygun olarak
anlaşmalı; bu imalatçı/imalatçılar ile karşılıklı bilgi paylaşımı sağlamalı
ve bu paylaşımı gösteren bir belge düzenlemelidir. Bilgi paylaşımına
ilişkin belge, çok aşamalı tip onayı başvurusu sırasında ibraz edilir.
Temel araç imalatçısı veya temsilcisi aynı zamanda diğer aşama imalatçısı
ise bu belge aranmaz.
(4) 2007/46/AT Yönetmeliğinde tanımlanan çok aşamalı
imalat yöntemi ile temel araçlar üzerine yapılan üst yapıların (vidanjör,
damperli kasa, itfaiye ekipmanı, silobas, beton mikseri, vinç ve düzenleri, tanker vb.)
tabi olduğu diğer mevzuat (Makine Emniyeti Yönetmeliği, Basit Basınçlı
Kaplar Yönetmeliği, Taşınabilir Basınçlı Kaplar Yönetmeliği, ADR ve diğer)
hükümleri uygulanır ve bu mevzuat çerçevesinde her türlü işaret, belge veya
iznin ilgili kuruluşlardan temin edilmesi gereklidir. Üst yapı imalatçısı,
tamamlanmış aracın uygunluğu için gerekli söz konusu üst yapı ile ilgili
teknik dosyayı ve bu dosya muhtevası uygunluk beyanını ve diğer belgeleri
teknik servise ibraz eder.
(5) Bir firmanın üst yapı ürünlerinden bir yıl içinde en
fazla 50 adet üretmesi durumunda, münferit üst yapı imalatı sayılır.
Bunların mevzuata uygunluğunun denetimi ve onaylanması TSE tarafından MARTOY’a veya AİTM Yönetmeliğine göre yapılır.
Araçların münferit olarak imal edilmesi halinde, münferit imalat ve ithalat
ile ilgili 21 inci madde hükümleri uygulanır. Münferit imalatlarda temel
araç imalatçısı ile yapılmış sözleşme aranmaz.
(6) Çok aşamalı ulusal tip onayında komple araç için
mevzuat (özellikle MARTOY’un Ek II’sinin gereklilikleri ve MARTOY Ek IV ve Ek XI’de listelenen düzenleyici mevzuat), tip onayının
temel aracın imalatçısına verildiği (ya da kapsam genişletmesi yapıldığı)
durumlarla aynı şekilde uygulanır.
a) Bir araç sistemi/aksamı tipinde değişiklik
yapılmadıysa, önceki aşamada verilen sistem/aksam onayı, ilgili düzenleyici
mevzuatta mevcut tipler için olan son imal tarihine kadar geçerliliğini
korur.
b) Daha sonraki bir aşamada bir araç sistemi tipinde,
tip onayı açısından yeniden deneye tabi tutulmasını gerektirecek ölçüde
değişikliklerin yapıldığı durumlarda; değerlendirme sadece, sistemin
değiştirilen ya da değişikliklerden etkilenen parçalarıyla sınırlıdır.
c) Bir araç sisteminin ya da komple araç tipinin sonraki
bir aşamada başka bir imalatçı tarafından, imalatçının adı dışında, hâlâ
aynı tip olarak kabul edilebileceği ölçüde değiştirildiği durumlarda;
ilgili düzenleyici mevzuatta mevcut tipler için olan son imal tarihine
kadar, mevcut tipler için geçerli olan şartlar hâlâ uygulanabilir.
ç) Bir aracın kategorisinin değiştiği durumlarda, yeni
kategori için ilgili gereklilikler yerine getirilmelidir. Önceki
kategorinin tip onayı belgeleri, aracın sağladığı gerekliliklerin yeni
kategori için geçerli olan gerekliliklerle aynı ya da daha zor (ağır)
olması şartıyla, kabul edilebilir.
(7) Onay Kuruluşu ile mutabakata tabi olarak; önceki
aşamadaki araca verilen bir kapsam genişletmenin sonraki aşamayı ya da aracın
teknik verilerini etkilemediği durumlarda, sonraki aşamanın imalatçısına
verilen bir komple araç tip onayının kapsam genişletilmesi ya da revizyonu zorunlu değildir. Bununla birlikte, önceki
aşamadaki/aşamalardaki araç için kapsam genişletmeyi de içeren tip onayı
numarası, sonraki aşamadaki aracın uygunluk belgesinin 0.2.2 maddesinde
belirtilmelidir.
(8) N ya da O
kategorisindeki tam ya da tamamlanmış bir aracın yük taşıma alanının, başka
bir imalatçı tarafından yükü depolamaya ve sabitlemeye yönelik
çıkarılabilir bağlantı parçalarının (örneğin; yük alanı kaplaması, depolama
rafları ve tavan rafları (portbagaj)) eklenmesi için değiştirildiği
durumlarda; söz konusu unsurların kendi ağırlığı istiap haddinin içerisinde
kabul edilebilir ve aşağıdaki koşulların ikisi de karşılanırsa bir onay
gerekli değildir:
a) Değişiklikler, aracın fiili kütlesinde bir artış
dışında, aracın tip onayını herhangi bir şekilde etkilememelidir,
b) Eklenen parçalar özel takımlar/aletler kullanılmadan
sökülebilir olmalıdır.”
MADDE 16 – Aynı
Tebliğin 21 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “… bir takvim yılı içinde” ibaresinden sonra gelmek üzere
“bir tipten” ibaresi eklenmiş, ikinci fıkradaki “Bakanlığa” ibaresi
“TSE’ye” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 17 – Aynı
Tebliğin 22 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 22 –
(1) Seri sonu araçlar için bir mevzuatın zorunlu uygulaması nedeni ile tip
onay belgesi geçerliliğini kaybeden ancak stokta kalan araçların satışına
ve tesciline; MARTOY’un 27 nci,
TORTOY’un 12 nci ve MOTOY’un 16 ncı maddesinde
belirtilen sayı ve süreler dikkate alınarak izin (seri sonu izni) verilir.
Bununla birlikte; ilgili araç, sistem, aksam veya ayrı teknik ünite tip
onayı mevzuatında, emisyon mevzuatında, 25/1/2012
tarihli ve 28184 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçların ve
Bunlar İçin Tasarlanan Römorklar, Sistemler, Aksamlar ve Ayrı Teknik
Ünitelerin Genel Güvenliği İle İlgili Tip Onayı Yönetmeliğinde
(661/2009/AT) veya SGM-2014/33 Tebliğinde olduğu gibi satış ve tescille
ilgili ayrı şartlar belirtilmişse, satış ve tescil ile ilgili bu hükümler
dikkate alınır.
a) İlgili firmalar, seri sonu izni verilen araçların
araç tanıtım numaralarını Bakanlığa bildirmek zorundadır. Bildirim yapmayan
firmalar uyarılır. Uyarıldığı halde bildirim göndermeyenlerin belgeleri
iptal edilir.”
MADDE 18 – Aynı
Tebliğin 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 23 – (1)
Bir Araç Tip Onayı Belgesi sahibi sıfatıyla firma, onaylanmış araç tipine
uygun olarak imal edilmiş tam, tamamlanmış veya tamamlanmamış her araçla
birlikte tüketiciye verilmek üzere örneği MARTOY’un
Ek IX’unda, TORTOY’un
Ek III’ünde veya MOTOY’un
Ek IV’ünde yer alan Uygunluk Belgesini düzenler.
(2) Uygunluk Belgeleri her türlü usulsüzlüğü
engelleyecek şekilde düzenlenir. Bu amaçla, belge baskısı, renkli grafikli
veya araç imalâtçısının tanıtım işaretini gösterir filigran ile korunmuş
kâğıt üzerine yapılır veya hologram kullanılır. Uygunluk Belgesi sadece
uygunluk belgesini imzalamaya yetkili kişilerden biri tarafından imzalanır.
Korunmuş kâğıda veya hologramlı kâğıda basılmış uygunluk belgelerinde ıslak
imza zorunluluğu yoktur.
(3) Uygunluk belgesi AB resmi dillerinden birinde
düzenlenebildiği gibi Türkçe olarak da düzenlenebilir. Uygunluk belgesi AB
resmi dillerinden biri ile düzenlenmiş ise bunun ekinde aynen Türkçe
çevirisi bulunacaktır. Çeviri “çeviridir” ibaresi ile imalatçının yetkili
temsilcisi tarafından onaylanır veya imzalanır. Çok aşamalı imalat kapsamında,
son seviye aracın ithalatının temel aracın yetkili temsilcisi tarafından
gerçekleştirilmesi durumunda, uygunluk belgesinin çevirisi temel aracın
yetkili temsilcisi tarafından yapılabilir veya varsa son aşama
imalatçısının yetkili temsilcisi çeviriyi yapabilir.
(4) Uygunluk belgesinin sureti sadece imalatçı tarafından
düzenlenebilir. Herhangi bir uygunluk belgesi suretinin ön yüzüne açıkça
görünebilecek şekilde ‘suret’ yazılır.
(5) Tescil edilmiş araçlardan, uygunluk belgelerine
imalatçısı veya ithalatçısının bulunamaması nedeni ile ulaşılamıyorsa,
tescil kuruluşunda kayıtlı bilgiler geçerlidir.”
MADDE 19 – Aynı
Tebliğin 26 ncı maddesinin üçüncü fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 20 – Aynı
Tebliğe aşağıda yer alan geçici 5 inci ila geçici 7 nci
maddeler eklenmiştir.
“Mevcut
başvurular, bilgi ağı, usul ve esaslar
GEÇİCİ
MADDE 5 – (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce
Bakanlığa yapılan başvurular için mevcut uygulama çerçevesinde işlem
yapılır.
(2) 5 inci maddenin dokuzuncu fıkrasında, 6 ncı maddenin ikinci fıkrasında, 9 uncu maddenin birinci
fıkrasında ve 11 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde bahsedilen
usul ve esaslar, bu maddenin yayımlandığı tarihten itibaren 1 ay içerisinde
Bakanlıkça belirlenir ve teknik servislere bildirilir. Usul ve esaslarda,
bilgi ağı ile ilgili hususlara da yer verilir. Bakanlık, söz konusu usul ve
esaslarda değişiklik yapması durumunda bu değişiklikleri teknik servislere
bildirir.
(3) 8 inci maddenin, 10 uncu maddenin ve 12 nci maddenin birinci fıkralarında bahsedilen kontrol
listeleri, bu maddenin yayımlandığı tarihten itibaren 1 ay içerisinde
oluşturulur.
(4) 5 inci maddenin dokuzuncu fıkrasında bahsedilen
bilgi ağının amaçlarının teknik servis tarafından yerine getirilmemesi
durumunda ilgili teknik servisin yetkisi Bakanlıkça askıya alınabilir/iptal
edilebilir.
(5) Bu maddenin yürürlüğü girdiği tarih itibariyle, tip
onayı mevcut araçlardan MARTOY EK V uygulamasına tabi olmamış araçlar, ilk
kapsam genişletmesinde süre sınırlaması olmaksızın MARTOY EK V uygulamasına
tabi tutulur.”
“Araç ve sürücü
bilgi sistemi
GEÇİCİ
MADDE 6 – (1) İmalatçılar/ithalatçılar Araç ve Sürücü Bilgi
Sistemi (ASBİS) veri tabanında yer alan araçların tip onay bilgilerini
sürekli güncel tutmakla yükümlüdür.”
“Tip Onay Belgesi
ve Dosyası
GEÇİCİ
MADDE 7 – (1) Tip onayı ve dosyası;
a) Bakanlık ve yetkili teknik servisler tarafından,
Bakanlığın Saklama Süreli Standart Dosya Planında belirtilen sürede,
b) İmalatçı/ithalatçı tarafından; bir aracın piyasaya
arzından itibaren 10 yıl boyunca, aksam, sistem ve ayrı teknik ünitenin
piyasaya arzından itibaren ise 5 yıl boyunca,
saklanır.”
MADDE 21 – Aynı
Tebliğin 29 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Sanayi ve Ticaret”
ibaresi “Bilim, Sanayi ve Teknoloji” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 22 – Aynı
Tebliğin Ek-1’i ekteki şekilde değiştirilmiş; Ek-2, Ek-3, Ek-4 ve
Ek-5’indeki “Sanayi ve Ticaret Bakanlığı” ibareleri “Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 23 – Bu Tebliğ
hükümleri yayımı tarihinden 1 ay sonra yürürlüğe girer.
MADDE 24 – Bu Tebliğ
hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Tebliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
10/4/2010
|
27548
|
Eki için tıklayınız.
|