Gümrük
ve Ticaret Bakanlığından:
MESAFELİ
SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı, mesafeli sözleşmelere ilişkin uygulama usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, mesafeli sözleşmelere uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Otomatik makineler aracılığıyla yapılan satışlar,
c) Halka açık telefon vasıtasıyla telekomünikasyon
operatörleriyle bu telefonun kullanımı,
ç) Bahis, çekiliş, piyango ve benzeri şans oyunlarına
ilişkin hizmetler,
d) Taşınmaz malların veya bu mallara ilişkin hakların
oluşumu, devri veya kazanımı,
e) Konut kiralama,
f) Paket turlar,
g) Devre mülk, devre tatil, uzun süreli tatil hizmeti ve
bunların yeniden satımı veya değişimi,
ğ) Yiyecek ve içecekler gibi günlük tüketim
maddelerinin, satıcının düzenli teslimatları çerçevesinde tüketicinin
meskenine veya işyerine götürülmesi,
h) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d)
bentlerindeki bilgi verme yükümlülüğü ile 18 inci ve 19 uncu maddelerde yer
alan yükümlülükler saklı kalmak koşuluyla yolcu taşıma hizmetleri,
ı) Malların montaj, bakım ve onarımı,
i) Bakımevi hizmetleri, çocuk, yaşlı ya da hasta bakımı
gibi ailelerin ve kişilerin desteklenmesine yönelik sosyal hizmetler
ile ilgili
sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 48 inci ve 84 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Dijital içerik: Bilgisayar programı, uygulama, oyun,
müzik, video ve metin gibi dijital şekilde sunulan her türlü veriyi,
b) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan
ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her türlü tüketici
işleminin konusunu,
c) Kalıcı veri saklayıcısı: Tüketicinin gönderdiği veya
kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir
süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden
kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkan
veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı
ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
ç) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanunu,
d) Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut veya
tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere
hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,
e) Mesafeli sözleşme: Satıcı veya sağlayıcı ile
tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin
uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde,
taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dahil olmak üzere uzaktan iletişim araçlarının
kullanılması suretiyle kurulan sözleşmeleri,
f) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil
olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da
hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil
olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal
sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla
hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Uzaktan iletişim aracı: Mektup, katalog, telefon,
faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı, kısa mesaj, internet gibi
fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme kurulmasına imkan veren her türlü araç veya ortamı,
ı) Yan sözleşme: Bir mesafeli sözleşme ile ilişkili
olarak satıcı, sağlayıcı ya da üçüncü bir kişi tarafından sözleşme konusu
mal ya da hizmete ilave olarak tüketiciye sağlanan mal veya hizmete ilişkin
sözleşmeyi
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Ön
Bilgilendirme Yükümlülüğü
Ön
bilgilendirme
MADDE 5 – (1)
Tüketici, mesafeli sözleşmenin kurulmasından ya da buna karşılık gelen
herhangi bir teklifi kabul etmeden önce, aşağıdaki hususların tamamını
içerecek şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilmek
zorundadır.
a) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri,
b) Satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı, varsa
MERSİS numarası,
c) Tüketicinin satıcı veya sağlayıcı ile hızlı bir
şekilde irtibat kurmasına imkan veren, satıcı veya
sağlayıcının açık adresi, telefon numarası ve benzeri iletişim bilgileri
ile varsa satıcı veya sağlayıcının adına ya da hesabına hareket edenin
kimliği ve adresi,
ç) Satıcı veya sağlayıcının tüketicinin şikayetlerini iletmesi için (c) bendinde belirtilenden
farklı iletişim bilgileri var ise, bunlara ilişkin bilgi,
d) Mal veya hizmetin tüm vergiler dahil
toplam fiyatı, niteliği itibariyle önceden hesaplanamıyorsa fiyatın hesaplanma
usulü, varsa tüm nakliye, teslim ve benzeri ek masraflar ile bunların
önceden hesaplanamaması halinde ek masrafların ödenebileceği bilgisi,
e) Sözleşmenin kurulması aşamasında uzaktan iletişim
aracının kullanım bedelinin olağan ücret tarifesi üzerinden hesaplanamadığı
durumlarda, tüketicilere yüklenen ilave maliyet,
f) Ödeme, teslimat, ifaya ilişkin bilgiler ile varsa
bunlara ilişkin taahhütler ve satıcı veya sağlayıcının şikayetlere
ilişkin çözüm yöntemleri,
g) Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın
kullanılma şartları, süresi, usulü ve satıcının iade için öngördüğü
taşıyıcıya ilişkin bilgiler,
ğ) Cayma bildiriminin yapılacağı açık adres, faks
numarası veya elektronik posta bilgileri,
h) 15 inci madde uyarınca cayma hakkının kullanılamadığı
durumlarda, tüketicinin cayma hakkından faydalanamayacağına ya da hangi
koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin bilgi,
ı) Satıcı veya sağlayıcının talebi üzerine, varsa
tüketici tarafından ödenmesi veya sağlanması gereken depozitolar ya da
diğer mali teminatlar ve bunlara ilişkin şartlar,
i) Varsa dijital içeriklerin işlevselliğini
etkileyebilecek teknik koruma önlemleri,
j) Satıcı veya sağlayıcının bildiği ya da makul olarak
bilmesinin beklendiği, dijital içeriğin hangi donanım ya da yazılımla
birlikte çalışabileceğine ilişkin bilgi,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını
Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine yapabileceklerine dair
bilgi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen bilgiler, mesafeli
sözleşmenin ayrılmaz bir parçasıdır ve taraflar aksini açıkça kararlaştırmadıkça
bu bilgiler değiştirilemez.
(3) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkranın (d) bendinde
yer alan ek masraflara ilişkin bilgilendirme yükümlülüğünü yerine
getirmezse, tüketici bunları karşılamakla yükümlü değildir.
(4) Birinci fıkranın (d) bendinde yer alan toplam
fiyatın, belirsiz süreli sözleşmelerde veya belirli süreli abonelik
sözleşmelerinde, her faturalama dönemi bazında toplam masrafları içermesi
zorunludur.
(5) Açık artırma veya eksiltme yoluyla kurulan
sözleşmelerde, birinci fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerinde yer alan
bilgilerin yerine açık artırmayı yapan ile ilgili bilgilere yer
verilebilir.
(6) Ön bilgilendirme yapıldığına ilişkin ispat yükü
satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Ön
bilgilendirme yöntemi
MADDE 6 – (1)
Tüketici, 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen tüm hususlarda,
kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun olarak en az on iki punto
büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde
satıcı veya sağlayıcı tarafından yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı
ile bilgilendirilmek zorundadır.
(2) Mesafeli sözleşmenin internet yoluyla kurulması
halinde, satıcı veya sağlayıcı;
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan
bilgilendirme yükümlülüğü saklı kalmak kaydıyla, aynı fıkranın (a), (d),
(g) ve (h) bentlerinde yer alan bilgileri bir bütün olarak, tüketicinin
ödeme yükümlülüğü altına girmesinden hemen önce açık bir şekilde ayrıca
göstermek,
b) Herhangi bir gönderim kısıtlamasının uygulanıp
uygulanmadığını ve hangi ödeme araçlarının kabul edildiğini, en geç
tüketici siparişini vermeden önce, açık ve anlaşılabilir bir şekilde
belirtmek
zorundadır.
(3) Mesafeli sözleşmenin
sesli iletişim yoluyla kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan
hususlarda, tüketiciyi sipariş vermeden hemen önce açık ve anlaşılır bir
şekilde söz konusu ortamda bilgilendirmek ve 5 inci maddenin birinci
fıkrasında yer alan bilgilerin tamamını en geç mal teslimine veya hizmet ifasına
kadar yazılı olarak göndermek zorundadır.
(4) Siparişe ilişkin
bilgilerin sınırlı alanda ya da zamanda sunulduğu bir ortam yoluyla
mesafeli sözleşmenin kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan
hususlarda, tüketiciyi sipariş vermeden hemen önce açık ve anlaşılabilir
bir şekilde söz konusu ortamda bilgilendirmek ve 5 inci maddenin birinci
fıkrasında yer alan bilgilerin tamamını en geç mal teslimine veya hizmet
ifasına kadar yazılı olarak göndermek zorundadır.
(5) Üçüncü ve dördüncü fıkralarda belirtilen yöntemlerle
kurulan ve anında ifa edilen hizmet satışlarına ilişkin sözleşmelerde
tüketicinin, sipariş vermeden hemen önce söz konusu ortamda 5 inci maddenin
birinci fıkrasının sadece (a), (b), (d) ve (h) bentlerinde yer alan
hususlarda açık ve anlaşılır bir şekilde bilgilendirilmesi yeterlidir.
Ön
bilgilerin teyidi
MADDE 7 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, tüketicinin 6 ncı maddede
belirtilen yöntemlerle ön bilgileri edindiğini kullanılan uzaktan iletişim
aracına uygun olarak teyit etmesini sağlamak zorundadır. Aksi halde
sözleşme kurulmamış sayılır.
Ön
bilgilendirmeye ilişkin diğer yükümlülükler
MADDE 8 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, tüketici siparişi onaylamadan hemen önce, verilen siparişin
ödeme yükümlülüğü anlamına geldiği hususunda tüketiciyi açık ve anlaşılır
bir şekilde bilgilendirmek zorundadır. Aksi halde tüketici siparişi ile
bağlı değildir.
(2) Tüketicinin mesafeli sözleşme kurulması amacıyla
satıcı veya sağlayıcı tarafından telefonla aranması durumunda, her
görüşmenin başında satıcı veya sağlayıcı kimliğini, eğer bir başkası adına
veya hesabına arıyorsa bu kişinin kimliğini ve görüşmenin ticari amacını
açıklamalıdır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Cayma
Hakkının Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 9 – (1)
Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai
şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin
sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin
sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü
kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin
kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını
kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup ayrı ayrı
teslim edilen mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen
üçüncü kişinin son malı teslim aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan mallarda, tüketicinin
veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son parçayı teslim
aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca malın düzenli tesliminin
yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen
üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün
esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi,
tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte yapıldığı
sözleşmelerde, mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri uygulanır.
Eksik
bilgilendirme
MADDE 10 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat
etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde
bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle
bağlı değildir. Bu süre her halükarda cayma süresinin bittiği tarihten
itibaren bir yıl sonra sona erer.
(2) Cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde
bilgilendirmenin bir yıllık süre içinde yapılması halinde, on dört günlük
cayma hakkı süresi, bu bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı günden itibaren
işlemeye başlar.
Cayma
hakkının kullanımı
MADDE 11 – (1) Cayma
hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı
olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya
yöneltilmesi yeterlidir.
(2) Cayma hakkının kullanılmasında tüketici, EK’te yer alan formu kullanabileceği gibi cayma
kararını bildiren açık bir beyanda da bulunabilir. Satıcı veya sağlayıcı,
tüketicinin bu formu doldurabilmesi veya cayma beyanını gönderebilmesi için
internet sitesi üzerinden seçenek de sunabilir. İnternet sitesi üzerinden tüketicilere
cayma hakkı sunulması durumunda satıcı veya sağlayıcı, tüketicilerin
iletmiş olduğu cayma taleplerinin kendilerine ulaştığına ilişkin teyit
bilgisini tüketiciye derhal iletmek zorundadır.
(3) Sesli iletişim yoluyla yapılan satışlarda, satıcı
veya sağlayıcı, EK’te yer alan formu en geç mal
teslimine veya hizmet ifasına kadar tüketiciye göndermek zorundadır.
Tüketici bu tür satışlarda da cayma hakkını kullanmak için bu formu
kullanabileceği gibi, ikinci fıkradaki yöntemleri de kullanabilir.
(4) Bu maddede geçen cayma hakkının kullanımına ilişkin
ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
Satıcı veya
sağlayıcının yükümlülükleri
MADDE 12 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını kullandığına ilişkin bildirimin
kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde, varsa malın
tüketiciye teslim masrafları da dahil olmak üzere
tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkrada belirtilen
tüm geri ödemeleri, tüketicinin satın alırken kullandığı ödeme aracına
uygun bir şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf veya yükümlülük
getirmeden tek seferde yapmak zorundadır.
(3) Cayma hakkının kullanımında, 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (g) bendi kapsamında, satıcının iade için belirttiği taşıyıcı
aracılığıyla malın geri gönderilmesi halinde, tüketici iadeye ilişkin
masraflardan sorumlu tutulamaz. Satıcının ön bilgilendirmede iade için
herhangi bir taşıyıcıyı belirtmediği durumda ise, tüketiciden iade
masrafına ilişkin herhangi bir bedel talep edilemez. İade için ön
bilgilendirmede belirtilen taşıyıcının, tüketicinin bulunduğu yerde
şubesinin olmaması durumunda satıcı, ilave hiçbir masraf talep etmeksizin
iade edilmek istenen malın tüketiciden alınmasını sağlamakla yükümlüdür.
Tüketicinin
yükümlülükleri
MADDE 13 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı malı kendisinin geri alacağına dair bir teklifte
bulunmadıkça, tüketici cayma hakkını kullandığına ilişkin bildirimi
yönelttiği tarihten itibaren on gün içinde malı satıcı veya sağlayıcıya ya
da yetkilendirmiş olduğu kişiye geri göndermek zorundadır.
(2) Tüketici, cayma süresi içinde malı, işleyişine,
teknik özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygun bir şekilde kullandığı
takdirde meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.
Cayma
hakkının kullanımının yan sözleşmelere etkisi
MADDE 14 – (1)
Kanunun 30 uncu maddesi hükümleri saklı kalmak koşuluyla, tüketicinin cayma
hakkını kullanması durumunda yan sözleşmeler de kendiliğinden sona erer. Bu
durumda tüketici, 13 üncü maddenin ikinci fıkrasında belirtilen haller
dışında herhangi bir masraf, tazminat veya cezai şart ödemekle yükümlü
değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını
kullandığını yan sözleşmenin tarafı olan üçüncü kişiye derhal bildirmelidir.
Cayma
hakkının istisnaları
MADDE 15 – (1)
Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki sözleşmelerde
cayma hakkını kullanamaz:
a) Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı
olarak değişen ve satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan mal veya
hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
b) Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları
doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.
c) Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi
geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç) Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi
koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun olmayanların teslimine ilişkin
sözleşmeler.
d) Tesliminden sonra başka ürünlerle karışan ve doğası
gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara ilişkin sözleşmeler.
e) Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket
gibi koruyucu unsurları açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan kitap,
dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
f) Abonelik sözleşmesi kapsamında sağlananlar dışında,
gazete ve dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin sözleşmeler.
g) Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken,
konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve eğlence
veya dinlenme amacıyla yapılan boş zamanın değerlendirilmesine ilişkin
sözleşmeler.
ğ) Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler veya
tüketiciye anında teslim edilen gayrimaddi
mallara ilişkin sözleşmeler.
h) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin
onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
Sözleşmenin
ifası ve teslimat
MADDE 16 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, tüketicinin siparişinin kendisine ulaştığı tarihten itibaren
taahhüt ettiği süre içinde edimini yerine getirmek zorundadır. Mal
satışlarında bu süre her halükarda otuz günü geçemez.
(2) Satıcı veya sağlayıcının birinci fıkrada yer alan
yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda, tüketici sözleşmeyi feshedebilir.
(3) Sözleşmenin feshi durumunda, satıcı veya sağlayıcı,
varsa teslimat masrafları da dâhil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri
fesih bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde
tüketiciye 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni
Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 1 inci maddesine göre belirlenen
kanuni faiziyle birlikte geri ödemek ve varsa tüketiciyi borç altına sokan
tüm kıymetli evrak ve benzeri belgeleri iade etmek zorundadır.
(4) Sipariş konusu mal ya da hizmet ediminin yerine
getirilmesinin imkansızlaştığı hallerde satıcı
veya sağlayıcının bu durumu öğrendiği tarihten itibaren üç gün içinde
tüketiciye yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bildirmesi ve
varsa teslimat masrafları da dâhil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri
bildirim tarihinden itibaren en geç on dört gün içinde iade etmesi
zorunludur. Malın stokta bulunmaması durumu, mal ediminin yerine
getirilmesinin imkânsızlaşması olarak kabul edilmez.
Zarardan
sorumluluk
MADDE 17 – (1)
Satıcı, malın tüketici ya da tüketicinin taşıyıcı dışında belirleyeceği
üçüncü bir kişiye teslimine kadar oluşan kayıp ve hasarlardan sorumludur.
(2) Tüketicinin, satıcının belirlediği taşıyıcı dışında
başka bir taşıyıcı ile malın gönderilmesini talep etmesi durumunda, malın
ilgili taşıyıcıya tesliminden itibaren oluşabilecek kayıp ya da hasardan
satıcı sorumlu değildir.
Telefon
kullanım ücreti
MADDE 18 – (1)
Kurulmuş olan sözleşmeye ilişkin olarak tüketicilerin iletişime geçebilmesi
için satıcı veya sağlayıcı tarafından bir telefon hattı tahsis edilmesi
durumunda, bu hat ile ilgili olarak satıcı veya sağlayıcı olağan ücret
tarifesinden daha yüksek bir tarife seçemez.
İlave
ödemeler
MADDE 19 – (1)
Sözleşme kurulmadan önce, sözleşme yükümlülüğünden kaynaklanan ve üzerinde
anlaşılmış esas bedel dışında herhangi bir ilave bedel talep edilebilmesi
için tüketicinin açık onayının ayrıca alınması zorunludur.
(2) Tüketicinin açık onayı alınmadan ilave ödeme
yükümlülüğü doğuran seçeneklerin kendiliğinden seçili olarak sunulmuş olmasından
dolayı tüketici bir ödemede bulunmuş ise, satıcı veya sağlayıcı bu
ödemelerin iadesini derhal yapmak zorundadır.
Bilgilerin
saklanması ve ispat yükümlülüğü
MADDE 20 − (1) Satıcı
veya sağlayıcı, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen cayma hakkı, bilgilendirme,
teslimat ve diğer hususlardaki yükümlülüklerine dair her bir işleme ilişkin
bilgi ve belgeyi üç yıl boyunca saklamak zorundadır.
(2) Oluşturdukları sistem
çerçevesinde, uzaktan iletişim araçlarını kullanmak veya kullandırmak
suretiyle satıcı veya sağlayıcı adına mesafeli sözleşme kurulmasına
aracılık edenler, bu Yönetmelikte yer alan hususlardan dolayı satıcı veya
sağlayıcı ile yapılan işlemlere ilişkin kayıtları üç yıl boyunca tutmak ve
istenilmesi halinde bu bilgileri ilgili kurum, kuruluş ve tüketicilere
vermekle yükümlüdür.
(3) Satıcı veya sağlayıcı elektronik ortamda tüketiciye
teslim edilen gayrimaddi malların veya ifa edilen
hizmetlerin ayıpsız olduğunu ispatla yükümlüdür.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 21 – (1) 6/3/2011 tarihli ve 27866 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 22 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
EK
ÖRNEK CAYMA
FORMU
(Bu form, sadece sözleşmeden cayma
hakkı kullanılmak istenildiğinde doldurup
gönderilecektir.)
-Kime: (Satıcı veya
sağlayıcı tarafından doldurulacak olan bu kısımda satıcı veya sağlayıcının
ismi, unvanı, adresi varsa faks numarası ve e-posta adresi yer alacaktır.)
-Bu formla aşağıdaki malların satışına veya hizmetlerin
sunulmasına ilişkin sözleşmeden cayma hakkımı kullandığımı beyan ederim.
-Sipariş
tarihi veya teslim tarihi:
-Cayma
hakkına konu mal veya hizmet:
-Cayma
hakkına konu mal veya hizmetin bedeli:
-Tüketicinin
adı ve soyadı:
-Tüketicinin
adresi:
-Tüketicinin
imzası:
(Sadece kağıt üzerinde gönderilmesi halinde)
-Tarih:
|