Ekonomi
Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2014/36)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel
Bilgiler ve İşlemler
Kapsam ve
yasal dayanak
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmelikten oluşan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Mevzuat
hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme soruşturması (NGGS)
sonuçlarını içermektedir.
Mevcut
önlem ve soruşturma
MADDE 2 – (1)
5806.32.90.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu (GTİP) altında yer alan
“yalnız cırt bant”ın 13/12/2002 tarihli ve 24962
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (No:2002/15) ile Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli olanları için
3,86 ABD Doları/Kg, Çin Tayvanı menşeli olanları
için de 1,83 ABD Doları/Kg tutarlarında dampinge karşı kesin önlemler
yürürlüğe konulmuştur.
(2) 18/12/2008 tarihli ve 27084
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (2008/36) ile tamamlanan NGGS sonucunda, önlemlerin
5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan “cırt bant” ve 5806.32.90.00.19 GTİP
altında yer alan “diğerleri”nin, ÇHC menşeli
olanları için 3,86 ABD Doları/Kg, Çin Tayvanı
menşeli olanları için ise 1,83 ABD Doları/Kg tutarlarında devam
ettirilmesine karar verilmiştir.
(3) 17/9/2009 tarihli ve 27352
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (2009/34) ile 18/12/2008 tarihli ve 27084 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(2008/36)’in “Karar” başlıklı 19 uncu maddesinde yer alan önlemler,
5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan “cırt bant” ve 5806.32.90.00.19 GTİP
altında yer alan “Yalnız cırt bantın bileşenleri
(kroş ve astragan)”nin
ÇHC menşeli olanları için 3,86 ABD Doları/Kg, Çin Tayvanı
menşeli olanları için ise 1,83 ABD Doları/Kg tutarlarında olacak şekilde
yeniden düzenlenmiştir.
(4) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğin (Yönetmelik) 35 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce, 31/1/2013 tarihli ve 28545 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(No:2013/2) ile mevcut önlemlerin yürürlükte kalma sürelerinin sona ereceği
ve bu kapsamda önlemin aynen veya değiştirilerek devamı için ilgili ürünün
yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle
desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabilecekleri
duyurulmuştur.
(5) Dampinge karşı önlemlerin sona ermesinin dampingin ve zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine
yol açacağı iddiasıyla yerli üreticilerden Dost Cırtbant
Dokuma San. A.Ş. (Dost) ile Anteks Tekstil San. ve Tic. Ltd. Şti. (Anteks)
tarafından yapılan ve diğer yerli üretici Levent Tekstil Tic. ve San. Ltd.
Şti. tarafından da desteklenen başvuruda; ÇHC ve Çin Tayvanı
menşeli “cırt bant” ithalatında halen uygulanmakta olan dampinge karşı
önlemlerin sona ermesinin damping ve zararın
devamına veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı gerekçesiyle bir NGGS
açılması talebinde bulunulmuştur. Anılan başvuru üzerine, 18/12/2013 tarihli ve 28855 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tebliğ (No: 2013/28) ile başlatılan NGGS, T.C. Ekonomi Bakanlığı (Bakanlık)
İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülerek tamamlanma aşamasına
gelmiştir.
Yerli
üretim dalı ve başvurunun temsil niteliği
MADDE 3 – (1)
Başvuru aşamasında yapılan incelemede, Yönetmeliğin 20 nci
maddesi çerçevesinde başvuru sahibi Dost Cırtbant
Dokuma San. A.Ş. ile Anteks Tekstil San. ve Tic. Ltd. Şti.’nin
başvuruyu yerli üretim dalı (YÜD) adına yapmış olduğu ve başvuruda bulunan
firmaların temsil niteliğini haiz olduğu tespit edilmiş olup, soruşturma
sırasında bu bulguyu değiştirecek bir bilgiye ulaşılmamıştır.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi, bilgilerin toplanması ve değerlendirilmesi
MADDE 4 – (1)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlık
tarafından bilinen ÇHC’deki ve Çin Tayvanı’ndaki üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de
yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkelerde yerleşik
diğer üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen
ÇHC ve Çin Tayvanı’nın Ankara’daki resmi
temsilciliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun
gizli olmayan metnine ve soru formlarına nereden erişileceği hususunda
bilgi verilmiştir.
(3) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta
süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır.
(4) Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca
Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave
bilgileri temin etmiştir.
(5) Soruşturma ve zarar inceleme döneminde ithalat
gerçekleştirdiği tespit edilen 16 ithalatçı firmaya soru formu gönderilmiş
ve bu firmaların 8 inden cevap alınmıştır.
(6) Üretici/İhracatçı soru formuna ise ÇHC ve Çin Tayvanı’nda yerleşik ihracatçılardan yanıt veren ve
işbirliğinde bulunan herhangi bir firma olmamıştır.
(7) Soruşturmaya ilişkin bilgi ve bulguların tamamlanması
akabinde, soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil edecek bilgi,
bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren nihai bildirim, ÇHC ve Çin Tayvanı’nın Ankara’daki resmi temsilcilikleri ile
soruşturma sırasında görüş bildiren ithalatçılar ve yerli üretim dalına
iletilmiştir. Nihai bildirime ilişkin herhangi bir görüş alınmamıştır.
(8) Tarafların soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm
bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, bu görüşlerin mevzuat kapsamında
değerlendirilebilecek olanlarına bu raporun ilgili bölümlerinde
değinilmiştir. Ayrıca, ilgili taraflardan alınan bilgi ve belgelerin gizli
olmayan nüshaları, talep eden bütün ilgili tarafların bilgisine sunulmak
üzere hazır tutulmuştur.
Yerinde
doğrulama soruşturması
MADDE 5 – (1)
Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Dost Cırtbant Dokuma Sanayi A.Ş. firmasının Çorlu’daki
üretim tesisi ile İstanbul’daki idari merkezinde yerinde doğrulama
soruşturması gerçekleştirilmiştir.
Gözden
geçirme dönemi
MADDE 6 – (1) Önlemin
yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olup olmadığının tespiti için 1/1/2010-30/9/2013
arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır.
İKİNCİ
BÖLÜM
Önlem
Konusu Ürün ve Benzer Ürün
Önlem
konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 7 – (1)
Soruşturma konusu ürün, ÇHC ve Çin Tayvanı
menşeli 5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan “cırt bant” ile
5806.32.90.00.19 GTİP altında yer alan “yalnız cırt bantın
bileşenleri (kroş ve astragan)”dir.
(2) Önlem konusu ürün, cırt bant adı verilen tekstil
fermuarıdır. Söz konusu ürün, %100 naylon iplik ve polyester kullanılarak
imal edilmekte olup, kroş ve astragan olmak üzere
iki parçadan meydana gelmektedir. Kroş parçanın
arka yüzü naylon ve polyester iplikten dokunabilmekte, üst kısmında ise monofilden üretilen malzeme bulunmakta ve bu malzeme
“çengel” olarak adlandırılmaktadır. Astragan parçanın alt zemini naylon
veya polyesterden üretilebilirken, üst zemininde alt zemine göre daha
mukavemetli olan naylon iplik kullanılmakta ve bu kısım birbirine girmiş
biçimde ve tüy şeklinde bir yapıya sahip olmaktadır. Kroş
ve astragan kısımlar birbirinin üzerine kapatıldığında, kroş
kısımda bulunan çengeller astragan kısımda bulunan tüylere girmekte ve iki
parça ancak kuvvetle çekildiği takdirde birbirinden ayrılmaktadır.
(3) Cırt bant, ayakkabılarda ayakkabı bağı yerine; spor
giysilerde, muhtelif giyim eşyalarında, çanta ve valizlerde düğme ve
fermuar yerine; uçak ve otobüs koltuk kılıflarında, otomobil sanayinde ve
diğer alanlarda da tamamlayıcı aksesuar olarak kullanılmaktadır.
(4) Yerli üretim dalı tarafından üretilen cırt bant ile
soruşturma konusu ülkeler menşeli cırt bantların benzer ürün olduğu tespiti
önleme esas soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada
ise, gerek yerli üretim dalı tarafından üretilen, gerekse soruşturma konusu
ülkeden ithal edilen önleme konu ürünlerin işlevsel özellikleri, fiziksel
özellikleri, kullanım alanları, dağıtım kanalları, kullanıcıların ürünü
algılaması ve ürünlerin birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer ürün
olma durumlarını ortadan kaldıracak bir değişiklik olduğuna dair bir
tespitte bulunulmamıştır. Bu nedenle, söz konusu ürünlerin benzer ürün
olduğu tespiti geçerliliğini korumaktadır.
(5) Soruşturma konusu ürün ile ilgili açıklamalar genel
içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP’ler ve
karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında
yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel
getirmez.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Dampingin
Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 8 – (1)
Yönetmeliğin 41 inci maddesi çerçevesinde, soruşturma sırasında yeni damping marjı hesaplanmamış, esas soruşturmada
hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate alınmıştır.
Esas
soruşturmada tespit edilen damping marjları
MADDE 9 – (1)
Soruşturma konusu üründeki mevcut dampinge karşı önlemlerin hukuki ve idari
altyapısını teşkil eden damping soruşturması
çerçevesinde, ilgili taraflardan elde edilen bilgi ve belgeler temelinde
tespit edilen damping marjı incelenmiştir. Esas soruşturma sırasında
üretici-ihracatçı firmalar için damping marjları,
ÇHC için mutlak olarak 3,86 ABD Doları/Kg, nispi olarak ise CIF bedelinin
%115’i; Çin Tayvanı içinse mutlak olarak 1,83 ABD
Doları/Kg ve nispi olarak CIF bedelinin %34’ü olarak tespit edilmiştir.
(2) Diğer taraftan, 2008/36 sayılı Tebliğ ile tamamlanan
NGGS çerçevesinde damping marjı hesabı yapılmamış,
esas soruşturmada hesaplanan marjlar dikkate alınmıştır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Zararın
Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali
Genel
açıklamalar
MADDE 10 – (1)
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde, YÜD’ün
ekonomik göstergeleri ile önlem konusu ürünün genel ithalatı ve
fiyatlarının gelişimi, soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen
ithalat, pazar payı, fiyat baskısı ve kırılması gözden geçirme dönemi için
incelenmiştir.
(2) Önlem konusu ürünün genel ithalatı ve önleme konu
ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde Türkiye İstatistik Kurumu
(TÜİK) verileri kullanılmıştır.
Genel
ithalat
MADDE
11 – (1)
Mevcut önlemlere konu 5806.32.90.00.11 ve 5806.32.90.00.19 GTİP altında yer
alan tüm ürünler için yapılan incelemeye göre, 2010 yılında 976 ton olan
cırt bant ithalatının 2011 yılında 1.090 ton, 2012’de 1.162 ton, 2013
yılının Ocak-Eylül döneminde ise 905 ton seviyesinde gerçekleştiği
görülmektedir. Aynı dönem için bahse konu ürünlerin ithalatının değer
bazında gelişimi incelendiğinde ise 2010, 2011, 2012 ve 2013 (1-9)
yıllarında ithalatın sırasıyla 12,6 milyon, 14,7 milyon, 14,5 milyon ve 11
milyon ABD Doları tutarında gerçekleştiği gözlenmektedir. Toplam ithalatın
ortalama birim fiyatları ise zarar inceleme döneminde sırasıyla 12,96 ABD
Doları/kg, 13,50 ABD Doları/kg, 12,44 ABD Doları/kg ve 12,22 ABD Doları/kg
olmuştur.
(2) 5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan “cırt bant”
ithalatı incelendiğinde, 2010 yılında 373 ton olan ithalat miktarının 2011,
2012 yıllarında sırasıyla 467 ve 420 ton, 2013 yılının Ocak-Eylül döneminde
ise 304 ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Aynı dönem için bahse konu
ürünlerin ithalatının değer bazında gelişimi incelendiğinde ise 2010, 2011,
2012 ve 2013 (1-9) yıllarında ithalatın sırasıyla 5,6 milyon, 7,1 milyon,
5,4 milyon ve 3,8 milyon ABD Doları tutarında gerçekleştiği gözlenmektedir.
Anılan ithalatın ortalama birim fiyatları ise zarar inceleme döneminde
sırasıyla 15,04 ABD Doları/kg, 15,11 ABD Doları/kg, 12,82 ABD Doları/kg ve
12,61 ABD Doları/kg olmuştur.
Önlem
konusu ülkelerden ithalat
MADDE
12 –
(1) Mevcut önlemlere konu 5806.32.90.00.11 ve 5806.32.90.00.19 GTİP altında
yer alan tüm ürünler için yapılan incelemeye göre, 2010-2012 yılları
arasında ÇHC’den yapılan ithalat miktarının,
2010, 2011 ve 2012 yıllarında sırasıyla 416 ton, 351 ton ve 576 ton, 2013
yılının Ocak-Eylül döneminde ise 467 ton olarak gerçekleştiği
görülmektedir. ÇHC menşeli 5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan “cırt
bant” ithalatı ise, 2010 yılında 7,9 ton iken 2011 yılında 8,4 ton, 2012
yılında 11,1 ton olarak gerçekleşmiş, 2013 yılının Ocak-Eylül döneminde ise
13,7 tona yükselmiştir.
(2) Mevcut önlemlere konu
5806.32.90.00.11 ve 5806.32.90.00.19 GTİP altında yer alan tüm ürünler için
2010-2013 (Ocak-Eylül) dönemi için ÇHC’den
yapılan ithalat değer bazında incelendiğinde 2010, 2011, 2012 yılları ve
2013 Ocak-Eylül döneminde sırasıyla 3,9 milyon ABD Doları, 3,4 milyon ABD
Doları, 5,8 milyon ABD Doları ve 4,6 milyon ABD Doları olarak
gerçekleşmiştir. 5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan “cırt bant”
ithalatı istatistikleri incelendiğinde ise, ÇHC’den
yapılan ithalatın 2010-2012 yılları arasında ve 2013 Ocak-Eylül
dönemlerinde sırasıyla 96.675 ABD Doları, 148.302 ABD Doları, 159.097 ABD
Doları ve 173.963 ABD Doları olduğu görülmüştür.
(3) Mevcut önlemlere konu
5806.32.90.00.11 ve 5806.32.90.00.19 GTİP altında gerçekleşen toplam
ithalatın birim fiyatları incelendiğinde, ÇHC menşeli ürünlerin birim
fiyatlarının 2010-2012 yılları arasında ve 2013 Ocak-Eylül dönemlerinde
sırasıyla 9,37 ABD Doları/kg, 9,56 ABD Doları/kg, 9,94 ABD Doları/kg ve
9,81 ABD Doları/kg olarak gerçekleştiği görülmüştür. ÇHC menşeli
5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan “cırt bant” birim fiyatlarının
2010-2012 yılları arasında ve 2013 Ocak-Eylül dönemlerinde sırasıyla 12,28
ABD Doları/kg, 17,62 ABD Doları/kg, 14,31 ABD Doları/kg ve 12,70 ABD
Doları/kg tutarlarında gerçekleştiği görülmektedir.
(4) Mevcut önlemlere konu
5806.32.90.00.11 ve 5806.32.90.00.19 GTİP altında yer alan tüm ürünler için
yapılan incelemeye göre, 2010-2012 yılları arasında Çin Tayvanı’ndan
yapılan ithalatın 2010, 2011 ve 2012 yıllarında sırasıyla 57,2 ton, 36,4
ton ve 40,7 ton, 2013 yılının Ocak-Eylül döneminde ise 26,7 ton olarak
gerçekleştiği görülmektedir. Çin Tayvanı
menşeli 5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan “cırt bant” ithalatı
incelendiğinde ise, 2010 yılında 25,5 ton olan ithalatın 2011 yılında 12,2
ton, 2012 yılında 6,6 ton, 2013 yılının Ocak-Eylül döneminde ise 6 tona
gerilediği görülmüştür.
(5) Mevcut önlemlere konu
5806.32.90.00.11 ve 5806.32.90.00.19 GTİP altında yer alan tüm ürünler için
2010-2013 (Ocak-Eylül) dönemi için Çin Tayvanı’ndan
yapılan ithalatın değeri 2010, 2011, 2012 yılları ve 2013 Ocak-Eylül
döneminde sırasıyla 714.048 ABD Doları, 492.819 ABD Doları, 683.151 ABD
Doları ve 429.438 ABD Doları tutarlarındadır. Çin Tayvanı menşeli 5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan
“cırt bant” ithalatının değeri ise 2010-2012 yılları arasında ve 2013
Ocak-Eylül dönemlerinde sırasıyla 320.888 ABD Doları, 172.869 ABD Doları,
88.806 ABD Doları ve 73.208 ABD Doları tutarlarında gerçekleşmiştir.
(6) Mevcut önlemlere konu
5806.32.90.00.11 ve 5806.32.90.00.19 GTİP altında gerçekleşen toplam
ithalatın birim fiyatları incelendiğinde, Çin Tayvanı
menşeli ürünlerin birim fiyatlarının 2010-2012 yılları arasında ve 2013
Ocak-Eylül dönemlerinde sırasıyla 12,49 ABD Doları/kg, 13,53 ABD Doları/kg,
16,75 ABD Doları/kg ve 16,09 ABD Doları/kg olarak gerçekleştiği
görülmüştür. 5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan “cırt bant” ithalatı
incelendiğinde ise, Çin Tayvanı menşeli ürünlerin
birim fiyatlarının 2010-2012 yılları arasında ve 2013 Ocak-Eylül
dönemlerinde sırasıyla 12,58 ABD Doları/kg, 14,11 ABD Doları/kg, 13,39 ABD
Doları/kg, 12,04 ABD Doları/kg tutarlarında gerçekleştiği görülmektedir.
Önleme konu
ithalatın değerlendirilmesi
MADDE 13 – (1) Cırt
bantların genel ithalat miktarı 5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan
ürünler için, 2010-2013 yılları arasında % 4 oranında artarken, önleme tabi
ÇHC menşeli ithalatın önleme rağmen % 90 oranında arttığı, Çin Tayvanı menşeli ithalatın ise % 64 oranında azaldığı
belirlenmiştir.
(2) Önlem konusu ülkelerin toplam cırt bant ithalatından
aldıkları pay 2010-2013 yıllarında sırasıyla % 9, % 4, % 4 ve % 6
oranlarında gerçekleşmiştir.
Diğer
ülkelerden yapılan ithalatın değerlendirilmesi
MADDE 14 – (1)
5806.32.90.00.11 GTİP altında yer alan cırt bant ithalatının 2010 yılında %
91’i, 2011 ve 2012 yıllarında % 96’sı ve 2013 yılında % 94’ü diğer
ülkelerden gerçekleştirilmiştir. 2013 yılında diğer ülkelerden gerçekleştirilen
cırt bant ithalat miktarı 2010 yılına göre % 7 oranında artmıştır.
Yurt içi
tüketim ve pazar payları
MADDE 15 – (1) Önlem
konusu ithalatın nispi olarak değişimini görebilmek için, söz konusu
ithalatın toplam Türkiye benzer mal tüketimi içindeki payı incelenmiştir.
Bu bağlamda, öncelikle yerli üreticilerin yurt içi satış miktarı ile genel
ithalat miktarı toplanarak ilgili yıldaki Türkiye benzer mal tüketimi elde
edilmiştir. Önlem konusu ürünlerin Türkiye toplam tüketimi içindeki payının
incelenmesinde Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır.
Söz konusu inceleme 2010 – 2013 (Ocak-Eylül) dönemi için yapılmış olup,
veriler 2010 yılı=100 olacak şekilde endekslenmiştir.
(2) Türkiye benzer mal tüketimi 2010 yılında 100 iken,
2011 yılında 114, 2012 yılında 123 birim, 2013 yılında ise 130 birim
seviyesinde gerçekleşmiştir. ÇHC menşeli söz konusu ürün ithalatının pazar
payı endeksine bakıldığında 2010 yılında 100 birim olan endeks değerinin,
2011 yılında 74 birime gerilediği, 2012 yılından itibaren yeniden yükselerek
112 birime yükseldiği, 2013 yılında ise 124 birime yükseldiği görülmüştür.
Çin Tayvanı menşeli ithalatının pazar payı
endeksi ise 2010 yılında 100 birim iken, 2011 yılından itibaren önlemin
etkisiyle azalmış, 2011 yılında 56 birim, 2012 ve 2013 yıllarında ise 58
birim olarak gerçekleşmiştir.
(3) Aynı dönemde diğer ülkelerden yapılan ithalatın
pazar payı endeksi 2010 yılında 100 iken, 2011 yılında 123, 2012 yılında 88, 2013 yılında
ise 80 birim seviyesinde gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının pazar payı
ise 2010 yılında 100 iken, 2011 yılında 108, 2012 yılında 115, 2013 yılında
ise 112 birim olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının söz konusu
dönemde önlemin etkisiyle birlikte yurt içi satış miktarını yükselttiği ve
buna bağlı olarak pazar payında iyileşme yaşadığı gözlenmiştir.
Fiyat
kırılması
MADDE 16 – (1) Fiyat
kırılması, dampingli ithal ürünün Türkiye pazarına
giriş fiyatlarının yerli üretim dalının fiyatlarının ne kadar altında
kaldığını göstermektedir. ÇHC ve Çin Tayvanı’ndan
gerçekleştirilen ithalatın yerli üretim dalının fiyatları üzerinde
yarattığı etkiler fiyat kırılması hesabı yapılarak incelenmiştir. Fiyat
kırılması hesabında, ÇHC’den gerçekleştirilen
ithalatın CIF bedeline % 6 gümrük vergisi ile % 2 oranında gümrükleme
masrafı, Çin Tayvanı’ndan gerçekleştirilen
ithalatın CIF bedeline ise % 7,5 gümrük vergisi ile yine % 2 oranında
gümrükleme masrafı eklenerek inceleme konusu ürünün Türkiye piyasasına
giriş fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir
ortamda önleme konu ülkeler menşeli ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatının
hangi düzeyde olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla
anılan fiyata dampinge karşı önlem eklenmemiştir.
Bu şekilde elde edilen fiyat yerli üretim dalının yıllık ortalama yurt içi
satış fiyatları ile mukayese edilerek soruşturma konusu ülkenin ihraç
fiyatının yerli üretim dalının ağırlıklı iç satış fiyatlarını hangi oranda
kırdığı tespit edilmiştir. Buna göre, ÇHC menşeli soruşturma konusu ürünün
Türkiye piyasasına giriş fiyatlarının yerli üretim dalının yurt içi satış
fiyatlarını 2010 yılında nispi olarak % 19, 2011 yılında - % 10, 2012
yılında % 3 ve 2013 yılının Ocak-Eylül döneminde de % 17 oranında kırdığı
tespit edilmiştir. Çin Tayvanı menşeli soruşturma
konusu ürünün ise 2010 yılında nispi olarak % 14, 2011 yılında % 13, 2012
yılında % 9 ve 2013 yılının Ocak-Eylül döneminde de % 22 oranında fiyat
kırılmasına neden olduğu tespit edilmiştir.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri
MADDE 17 – (1) Yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesinde şikâyetçi
yerli üreticiler Dost ve Anteks’in verileri
kullanılmıştır. Eğilimlerin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla Türk
Lirası bazındaki veriler için TÜİK’ten elde
edilen yıllık ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak
enflasyondan arındırılmış reel değerler esas alınmış ve veriler 2010
yılı=100 olacak şekilde endekslenmiştir.
(2) Başvurunun yapıldığı tarih itibariyle yerli üretim
dalının verileri 2013 yılının ilk dokuz ayını kapsadığından, sağlıklı bir
değerlendirme yapılabilmesini temin etmek için bu yıla ilişkin veriler tam
yıla tamamlanmıştır.
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı (KKO)
1) Yerli üretim dalının önlem konusu ürün için 2010
yılında 100 olan kilogram bazlı üretim miktar
endeksi, 2011 yılında 127, 2012 yılında 146, 2013 yılında ise 153 birim
olarak gerçekleşmiştir. Söz konusu üründe yerli üretim dalının kapasitesi
2010 yılında 100 iken, 2011, 2012, 2013 yıllarında 128 birime yükselmiştir.
2) 2010 yılında 100 birim olan KKO, 2011 yılında 99,
2012 yılında 114 ve 2013 yılında 89 birim olarak gerçekleşmiştir.
b) Yurt içi satışlar
1) Yerli üretim dalında 2010 yılında 100 olan yurt içi
satış miktar endeksi, 2011 yılında 122, 2012 yılında 142, 2013 yılında ise
146 birime yükselmiştir. 2010 yılında 100 birim olan yurt içi satış hasılası endeksi ise 2013 yılında 142 birime
yükselmiştir.
c) Yurt içi fiyatlar
1) Yerli üreticinin ağırlıklı ortalama yurt içi birim
satış fiyat endeksi 2010 yılında 100 birim iken, 2011 yılında 105 birime
yükselmiş, 2012 yılında 101, 2013 yılında ise 97 birime gerilemiştir.
ç) İhracat
1) Yerli üretim dalının 2010 yılında 100 birim olan
ihracat miktar endeksi 2011 yılında 238 birim, 2012 yılında 342 birim, 2013
yılında ise 293 birim olarak gerçekleşmiştir.
d) Pazar payı
1) Yerli üretim dalının yurt içi pazar payı endeksi
2010’da 100 birim iken, 2012’de 115 birime yükselmiş, 2013’te ise 112
birime gerilemiştir.
e) Maliyetler
1) Yerli üretim dalının 2010 yılında reel olarak 100
olan ağırlıklı ortalama birim ticari maliyeti, 2011 yılında 110 birim, 2012
yılında 93 birim, 2013 yılında ise 88 birim olarak gerçekleşmiştir.
f) Kârlılık
1) Yerli üretim dalının yurt içi satışlardan elde ettiği
birim kârlılık endeksi 2010 yılında 100, 2011’de 88, 2012’de 151, 2013
yılında ise 147 birim olarak gerçekleşmiştir.
g) Stoklar
1) Yerli üretim dalının 2010 yılında 100 olan stok
miktar endeksi, 2011’de 515, 2012’de 860, 2013 yılında ise 1.959 birime
yükselmiştir.
ğ) İstihdam
1) Yerli üretim dalının cırt bant ürününde istihdam
ettiği işçi sayısı endeksi 2010 yılında 100 birim iken 2013 yılında 153
birime yükselmiştir.
h) Verimlilik
1) Üretimde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2010
yılında 100 birim iken, 2012’de 125 birime yükselmiş, 2013 yılında yeniden
100 birime gerilemiştir.
ı) Nakit akışı
1) Yerli üretim dalının önlem konusu cırt bant
satışından elde ettiği nakit akışı endeksi (kâr + amortisman)
2010 yılında 100 iken, bu değer 2011 yılında 108, 2012 yılında 193, 2013 yılında
ise 164 birimdir.
i) Büyüme
1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin
aktif büyüklüğü reel olarak 2010 yılında 100 birim iken, 2013 yılında 196
birime yükselmiştir.
j) Sermaye artışı
1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin 2010
yılında 100 birim olan öz sermaye endeksi 2013 yılında 160 birime
yükselmiştir.
k) Yatırımlardaki artış
1) Yerli üretim dalının 2010-2013 yılları arasında
yenileme yatırımı olmamıştır.
l) Yatırımların geri dönüş oranı
1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine ilişkin
yatırım hasılatı (Kâr/Özkaynak)
endeksi 2010 yılında 100 birim iken, 2011 yılında 90 birime gerilemiş, 2012
yılında 133 birime yükselmiş, 2013 yılında ise 108 birime gerilemiştir.
Yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi
MADDE 18 – (1) Yerli
üretim dalından temin edilen veriler ışığında yapılan incelemeler sonucunda
yerli üretim dalının bazı ekonomik göstergelerinde önlemden sonraki dönemde
toparlanma olmasına karşın bazı olumsuzlukların halen devam ettiği
görülmektedir. Buna göre, yerli üretim dalının verimlilik, stoklar ve
kapasite kullanım oranlarındaki olumsuzlukların önlem sonrası dönemde devam
ettiği, bu olumsuzlukların önlemin sona ermesiyle beraber artarak devam
edeceği değerlendirilmektedir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Dampingin
ve Zararın Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi
İhtimalinin
Değerlendirilmesi
Genel
açıklamalar
MADDE 19 – (1)
Yönetmeliğin 35 inci maddesi hükümleri gereğince, önlemlerin yürürlükten
kalkması halinde dampingin ve zararın devam
etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı
değerlendirilmiştir. Bu çerçevede, önleme tabi ülkelerdeki üretim, kapasite
ve ihracat potansiyeli, Türkiye pazarının önemi ve talebi etkileyen
unsurlar incelenmiştir.
Soruşturma
konusu ülkelerdeki üretim, kapasite ve ihracat potansiyeli
MADDE 20 – (1) International Trade Center (Uluslararası Ticaret Merkezi-UTM)’den elde
edilen istatistiki bilgiler değerlendirildiğinde, 2010-2013 arası dönemde
yapılan 5806.32 gümrük tarife alt pozisyonunda yer
alan “sentetik ve suni liflerden kordelalar;
paralel hale getirilip yapıştırılmış iplik veya liflerden atkı ipliksiz kordelalar” ihracatı incelendiğinde dünya ihracatı
içinde ÇHC, İngiltere, Çin Tayvanı, ABD ve
Almanya’nın en yüksek miktarlarda ihracat yapan ülkeler olduğu görülmektedir.
2010-2013 yıllarında ÇHC dünya ihracatında birinci sıradayken aynı dönemde
Çin Tayvanı da üçüncü en büyük ihracatçı
konumundadır.
(2) UTM verilerine göre, 2010 yılında ÇHC’nin dünyaya ihracatı 66.786 ton, 2011 yılında
76.077 ton, 2012’de 72.722 ton, 2013 yılında ise 82.190 olarak
gerçekleşmiştir. Çin Tayvanı’nın ihracat miktarı
ise 2010 yılında 13.525 ton, 2011’de 13.243 ton, 2012’de 14.016 ton,
2013’te ise 15.194 ton seviyesindedir. 2010-2013 yıllarında gerçekleşen
dünya ihracat hasılası 1,7 milyar ABD Dolarından
yaklaşık 2 milyar ABD Dolarına yükselmiştir. İhracat değerlerindeki yüksek
artışa paralel olarak iki ülkenin de ihracat hasılalarında
önemli oranlarda yükseliş meydana gelmiştir. Bu çerçevede 2010 yılında 349
milyon ABD Doları tutarında ihracat yapan ÇHC’nin
ihracat hasılası, 2013 yılına gelindiğinde 611
milyon ABD Doları seviyesine ulaşmıştır. Çin Tayvanı
da ÇHC’ye benzer biçimde 2010 yılında 144 milyon
ABD Doları tutarında gerçekleştirdiği ithalat değerini 2012 yılında 179
milyon ABD Dolarına yükseltmiştir.
Türkiye
pazarının önemi ve talebi etkileyen unsurlar
MADDE 21 – (1) Önlem
konusu ürünün talebini etkileyen başlıca unsurlar fiyat ve kalitedir.
Önleme konu ülkelerin önlemin yürürlükten kalkması durumunda ciddi üretim
ve ihracat kapasitesini haiz olmaları ve düşük birim ihraç fiyatları
dolayısıyla Türkiye pazarında yeniden hakim konuma
ulaşmalarının muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.
(2) Önlem konusu cırt bant ürününün özellikle tekstil
sektöründe kullanıldığı düşünüldüğünde, Türkiye ekonomisinin ve tekstil
sektörünün büyümesine paralel olarak, cırt bant talebinin de artacağı ve
yerli üretim dalının kapasitesinin söz konusu talebi karşılayabilecek
düzeyde olduğu değerlendirilmiştir.
ALTINCI
BÖLÜM
Değerlendirme
ve Sonuç
Değerlendirme
MADDE 22 – (1)
Uygulanmakta olan dampinge karşı önlemlerin sona ermesi halinde, damping ve zararın devam edip etmeyeceği veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı konusu incelenmiş olup,
önlemlerin yürürlükten kalkması durumunda üretici/ihracatçı firmaların
önlemlerin yokluğundaki davranışlarını yansıtacak olan esas soruşturmada
tespit edilen damping marjlarının önemli seviyelerde olduğu; YÜD’ün bazı ekonomik göstergelerinde olumsuzluklar
bulunduğu; bunun yanı sıra soruşturma konusu ülkelerin yüksek üretim ve
kapasiteleri ile dünya ihracatındaki lider konumu ve soruşturma konusu
üründe tüketimin ve ithalatın arttığı görülmüştür. Bu kapsamda, mevcut
önlemlerin ortadan kalkması durumunda dampingli
ithalatın ve zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu
sonucuna varılmıştır.
Karar
MADDE 23 – (1)
Soruşturma sonucunda, yürürlükteki önlemlerin ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden, ÇHC ve Çin Tayvanı menşeli cırt bantlar için İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/34 sayılı Tebliğ ile değişik İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/36 sayılı Tebliğ ile yürürlükte
olan dampinge karşı önlemlerin, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme
Kurulu’nun kararı ve Ekonomi Bakanı’nın onayı ile aşağıda gösterilen şekilde
uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
GTİP
|
Madde
|
Menşe
Ülke
|
Dampinge
Karşı Önlem
|
5806.32.90.00.11
|
Cırt
Bant
|
Çin Halk
Cumhuriyeti
|
3,86 ABD
Doları/Kg
|
Çin Tayvanı
|
1,83 ABD
Doları/Kg
|
5806.32.90.00.19
|
Yalnız
cırt bantın bileşenleri (kroş
ve astragan)
|
Çin Halk
Cumhuriyeti
|
3,86 ABD
Doları/Kg
|
Çin Tayvanı
|
1,83 ABD
Doları/Kg
|
Uygulama
MADDE 24 – (1) Gümrük
idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyonu numarası,
tanımı, menşe ülkesi ve üreticileri belirtilen eşyanın, diğer mevzuat
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ithalatında karşılarında gösterilen oranda
dampinge karşı kesin önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 25 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|