Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞINCA ONAYLANMIŞ
KURULUŞLARIN GÖREVLENDİRİLMESİ, İZLENMESİ VE
DENETLENMESİNDE ESAS ALINACAK
TEMEL
KRİTERLERE DAİR TEBLİĞ (SGM: 2013/12)’DE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
TEBLİĞ (SGM: 2014/26)
MADDE 1 – 3/8/2013
tarihli ve 28727 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca Onaylanmış Kuruluşların Görevlendirilmesi, İzlenmesi ve
Denetlenmesinde Esas Alınacak Temel Kriterlere Dair Tebliğ (SGM: 2013/12)’in 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AB: Avrupa
Birliğini,
b) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
c) Onaylanmış kuruluş: Bir teknik düzenleme kapsamında uygunluk değerlendirme faaliyetinde bulunmak üzere yetkili kuruluş tarafından Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ve ilgili teknik
mevzuatta belirlenen esaslar doğrultusunda görevlendirilen ve isimleri Komisyona bildirilen Türkiye’de yerleşik uygunluk değerlendirme kuruluşunu,
ç) Teknik düzenleme: Bir ürünün vasıflarını, işleme veya üretim yöntemlerini veya bunlarla ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama, işaretleme, etiketleme veya uygunluk değerlendirme işlemlerini tek tek veya birkaçını ele alarak düzenleyen, uyulması zorunlu her türlü mevzuatı,
d) Teknik düzenleme sorumlusu: İlgili teknik düzenlemesi gereği onaylanmış kuruluş tarafından yürütülecek uygunluk değerlendirme
faaliyetleri kapsamında gerçekleştirilecek olan muayene ve denetimleri planlayan, belgelendirme kararı öncesi muayene ve denetim sonuçlarını kontrol eden ve raporlayan personeli,
e) Teknik
uzman: İlgili teknik düzenlemesi gereği onaylanmış kuruluş tarafından yürütülecek uygunluk değerlendirme
faaliyetleri kapsamında planlanan muayene ve/veya denetimleri gerçekleştiren ve muayene ve/veya denetim sonuçlarını teknik düzenleme
sorumlusuna sunan personeli,
f) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
g) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon, test, belgelendirme ve muayene dâhil olmak üzere uygunluk değerlendirme
faaliyeti gerçekleştiren Türkiye’de yerleşik kuruluşu,
ifade eder.”
MADDE 2 – Aynı Tebliğin 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 7 – (1) Başvuru sahibi kuruluş, yürüteceği uygunluk değerlendirme
faaliyetleri çerçevesinde gerçekleştireceği muayene ve/veya denetimleri tam ve eksiksiz sürdürebilmesi amacıyla, başvuru konusu teknik düzenleme/düzenlemeleri kapsamında teknik bilgi, sektörel
ve muayene ve/veya denetim tecrübesine sahip olan
yeterli sayıda teknik düzenleme sorumlusunu
ve teknik uzmanı bünyesinde bulundurur.
(2) Başvuru sahibi kuruluş, ilgili teknik düzenlemesi kapsamında görevlendireceği teknik düzenleme sorumlusunu, tam zamanlı olarak bünyesinde bulundurur. Teknik düzenleme sorumlusu,
Ek-4’te belirtilmiş olan herhangi bir
grup ve bu grup içerisinde yer alan teknik düzenleme/düzenlemeler kapsamında görevlendirilir.
(3) Başvuru sahibi kuruluş, ilgili teknik düzenlemesi kapsamında en az iki teknik uzmanı tam zamanlı olarak bünyesinde bulundurur. Teknik uzman, Ek-4’te belirtilmiş olan bir grup içerisinde tanımlanmış en fazla iki teknik düzenleme kapsamında görevlendirilir.
(4) Teknik düzenleme sorumlusunun üniversitelerin mühendislik fakültelerinin veya teknoloji fakültelerinin birinde
yükseköğrenimini tamamlamış olması ve en az iki yıllık sektörel
ve en az bir yıllık muayene ve/veya denetim veya en az beş yıllık kamu kurum ve kuruluş tecrübesine haiz olması gerekir.
(5) Teknik
uzmanın üniversitelerin mühendislik fakültelerinden veya teknoloji fakültelerinden
ve/veya teknik eğitim fakültelerinden
birinde yükseköğrenimini tamamlamış olması ve en az iki yıllık sektörel
veya en az iki yıllık muayene ve/veya denetim veya en az üç yıllık kamu kurum ve kuruluş tecrübesine haiz olması gerekir.
(6) Teknik düzenleme sorumlusu, sorumlu olduğu teknik düzenleme/düzenlemelerin dışında en fazla iki
teknik düzenleme kapsamında Bakanlığa yetkinliğinin ispatlanması durumunda teknik
uzman olarak görevlendirilir.
(7) Onaylanmış kuruluş, mevcut olan işgücünün iş yükünü karşılamadığı durumlarda sözleşme yaptığı dış kaynaklı teknik uzmanı/uzmanları denetimlerde kullanabilir. Onaylanmış kuruluş söz konusu teknik düzenleme gerekliliklerine
aykırılık oluşturmayacak şekilde sözleşmeli olarak kullanabileceği dış kaynaklı teknik uzmanı, bu Tebliğde belirtilen şartlara uygun
olacak şekilde belirler ve sahip olduğu kalite yönetim sistemine uygun olarak çalıştırır. Dış kaynaklı teknik uzman, en
fazla iki onaylanmış kuruluş ile sözleşme imzalayarak hizmet verir. Dış kaynaklı teknik uzman kullanılması durumunda nihai sorumluluk onaylanmış kuruluşa aittir.
(8) Onaylanmış kuruluş, teknik düzenleme sorumlusu
ve/veya teknik uzmanın işinden ayrılması durumunda, en geç 20 gün içerisinde bu maddenin dördüncü ve beşinci fıkralarında belirtilen şartları sağlayan personelin atamasını yapar ve söz konusu
personelin yetkinliğine ilişkin doküman ve belgeleri Bakanlığa iletir.
(9) Onaylanmış kuruluş genel müdür, genel müdür yardımcısı ve yönetim kurulu üyelerini, teknik düzenleme sorumlusu ve/veya teknik uzman olarak görevlendiremez.”
MADDE 3 – Aynı Tebliğin 8 inci maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yüklenici kullanımı ile ilgili şartlar
MADDE 8 – (1) Onaylanmış kuruluş tarafından kullanılacak olan yüklenici laboratuvarın,
TS EN ISO IEC 17025 standardına göre akredite olması şartı aranır.
(2) Onaylanmış kuruluş tarafından kullanılacak olan yüklenici muayene kuruluşunun, TS EN ISO IEC 17020 standardına göre akredite olması şartı aranır.
(3) Yüklenici laboratuvarın
ve/veya muayene kuruluşunun kullanılması durumunda nihai sorumluluk onaylanmış kuruluşa aittir.”
MADDE 4 – Aynı Tebliğin 10 uncu
maddesinin ikinci fıkrasının (ğ) bendi, (h) bendi ve (n) bendinin birinci alt
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ğ) 7 nci maddede
belirtilen şartlara uygun olacak şekilde istihdam
edilen teknik personelin genel durumu;
1) Tam zamanlı olarak istihdam edilen ve varsa dış kaynaklı personelin adı, soyadı, görev alanı ve yetkisini açıklayan detaylı personel listesi,
2) Personelin özgeçmişi,
3) Tam zamanlı olarak istihdam edilen ve varsa dış kaynaklı personelin eğitim durumunu, sektörel veya muayene
ve/veya denetim veya kamu kurum ve kuruluş tecrübesini ispatlayan belgeler,
4) Tam zamanlı olarak istihdam edilen personele ilişkin Sosyal Güvenlik Kurumu onaylı sigorta kayıtları,
5) Tam zamanlı olarak istihdam edilen ve varsa dış kaynaklı personelin güncel olacak şekilde başvuru sahibi kuruluş ile yaptığı sözleşmenin imzalı birer sureti,
6) Tam zamanlı olarak istihdam edilen ve varsa dış kaynaklı personelin başvuru kapsamında sahip olduğu uluslararası tanınırlığı olan sertifikaların birer sureti.”
“h) Başvuru kapsamında yüklenici laboratuvar
ve/veya muayene kuruluşunun kullanılması durumunda, laboratuvarın
ve/veya muayene kuruluşunun adı ve adresi, 8 inci
maddedeki şartı sağlayan akreditasyon sertifikası ve imzalanan sözleşmenin aslı veya noter
tasdikli sureti”
“1) TÜRKAK tarafından yayımlanan onaylanma amaçlı akreditasyon sertifikası veya sertifikalarının Türkçe ve yeminli tercüme bürolarından onaylı veya TÜRKAK tarafından düzenlenmiş olan İngilizce suretleri,”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin 11 inci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Bakanlık başvuru sahibi kuruluşun yeterliliğine ilişkin tespit ve değerlendirmelerde bulunabilmek amacıyla, ilk kez başvuru yapan uygunluk değerlendirme kuruluşunun merkez ofisinde ve sahada gerekli denetimleri
gerçekleştirir. Ayrıca Bakanlık gerek görürse kapsam genişletme talebinde
bulunan onaylanmış kuruluşun merkez ofisinde
ve sahada gerekli denetimleri gerçekleştirir.”
MADDE 6 – Aynı Tebliğin 20 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Onaylanmış kuruluş başvurusu yapacak olan uygunluk değerlendirme kuruluşunun sahip olacağı mesleki sorumluluk
sigortası kapsamında, başvuru konusu ilgili teknik düzenlemeye atıf yapılmalı ve sigorta poliçesinin genel
finansal değeri en az 1.000.000 TL seviyesinde olmalıdır. Ancak uygunluk değerlendirme kuruluşu tarafından birden fazla teknik düzenleme kapsamında onaylanmış kuruluş başvurusunun yapılması durumunda veya farklı teknik düzenlemeler kapsamında onaylanmış kuruluşun yapacağı kapsam genişletme başvurusunda, ayrı ayrı
her bir teknik düzenleme için söz konusu sigorta poliçesinin değeri en az 500.000
TL arttırılır.”
MADDE 7 – Aynı Tebliğin geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu
maddenin yürürlük tarihinden önce Bakanlık tarafından görevlendirilen onaylanmış kuruluşlar, personel ile ilgili şartları 1/3/2015 tarihine kadar
sağlar.
(2) Gerekli
altyapının Bakanlık tarafından tamamlanması ile birlikte, onaylanmış kuruluş adayının ilk başvurusu veya onaylanmış kuruluşun kapsam genişletme başvurusu, elektronik
ortamda alınır ve değerlendirilir.
(3) Bu maddenin
yürürlük tarihinden önce Bakanlık tarafından süresiz olarak görevlendirilen onaylanmış kuruluşların yeni görev süreleri, 1/3/2016 tarihinden itibaren ilgili
teknik düzenleme kapsamında sahip olduğu onaylanma amaçlı akreditasyonun en son geçerlilik tarihi esas alınarak yeniden
belirlenir ve AB Yeni Yaklaşım Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi Sisteminde yayımlanmaları için Ekonomi Bakanlığına bildirilir.”
MADDE 8 – Aynı Tebliğe ekte yer alan
Ek-4 ilave edilmiştir.
MADDE 9 – Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 10 – Bu Tebliğ hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Tebliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
3/8/2013
|
28727
|
EK - 4: TEKNİK DÜZENLEME
GRUPLARI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SIRA NO
|
TEKNİK DÜZENLEME ADI
|
GRUP 1
|
GRUP 2
|
GRUP 3
|
GRUP 4
|
GRUP 5
|
GRUP 6
|
GRUP 7
|
|
|
1
|
(2006/42/AT)
MAKİNA EMNİYETİ YÖNETMELİĞİ
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
(95/16/AT) ASANSÖR YÖNETMELİĞİ
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
(2000/9/AT)
İNSAN TAŞIMAK ÜZERE TASARIMLANAN KABLOLU TAŞIMA TESİSATI YÖNETMELİĞİ
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
(97/23/AT) BASINÇLI EKİPMANLAR YÖNETMELİĞİ
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
5
|
(2009/105/AT)
BASİT BASINÇLI KAPLAR YÖNETMELİĞİ
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
6
|
(2010/35/AB) TAŞINABİLİR BASINÇLI EKİPMANLAR
YÖNETMELİĞİ
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
7
|
(2009/142/AT) GAZ YAKAN CİHAZLARA DAİR YÖNETMELİK
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
8
|
(92/42/AT) SIVI VE GAZ YAKITLI YENİ SICAK
SU KAZANLARININ VERİMLİLİK GEREKLERİNE DAİR YÖNETMELİK
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
9
|
(94/9/AT) MUHTEMEL PATLAYICI ORTAMDA KULLANILAN
TEÇHİZAT VE KORUYUCU SİSTEMLERLE İLGİLİ YÖNETMELİK
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
10
|
(93/15/AT) SİVİL
KULLANIM AMAÇLI PATLAYICI MADDELERİN BELGELENDİRİLMESİ PİYASAYA ARZI VE
DENETLENMESİ HAKKINDA YÖNETMELİK
|
|
|
|
|
X
|
|
|
|
11
|
(2006/95/AT) BELİRLİ GERİLİM SINIRLARI DÂHİLİNDE
KULLANILMAK ÜZERE TASARLANMIŞ ELEKTRİKLİ TEÇHİZAT İLE İLGİLİ YÖNETMELİK
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
12
|
(2004/108/AT) ELEKTROMANYETİK UYUMLULUK
YÖNETMELİĞİ
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
13
|
(2004/22/AT) ÖLÇÜ ALETLERİ YÖNETMELİĞİ
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
14
|
(2009/23/AT)
OTOMATİK OLMAYAN TARTI ALETLERİ YÖNETMELİĞİ
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|