Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurumundan:
FÝNANSAL TÜKETÝCÝLERDEN ALINACAK ÜCRETLERE ÝLÝÞKÝN USÛL
VE ESASLAR
HAKKINDA YÖNETMELÝK
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý, kuruluþlar tarafýndan finansal tüketicilere sunulan ürün veya hizmetlere iliþkin olarak faiz veya kâr payý dýþýnda alýnacak her türlü ücret, komisyon ve masraf türleri ile bunlara iliþkin usûl ve esaslarý belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik bankalar,
tüketici kredisi veren finansal kuruluþlar ve kart çýkaran kuruluþlar ile bu kuruluþlar tarafýndan finansal tüketiciye sunulan ürün veya hizmetleri kapsar. Ýlgili mevzuat çerçevesinde finansal tüketicilerin menkul
kýymet ve sigortacýlýk iþlemleri ile çek, senet ve
teminat mektubu iþlemleri karþýlýðýnda kuruluþlarýn talep edebilecekleri ücretler iþbu Yönetmelik kapsamýnda deðildir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013
tarihli ve 6502 sayýlý Tüketicinin Korunmasý Hakkýnda Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýna dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliðin uygulanmasýnda;
a) ATM:
Otomatik para çekme iþleminin yaný sýra diðer bankacýlýk iþlemlerinin tamamýnýn veya bir bölümünün gerçekleþtirilmesine imkân veren elektronik iþlem cihazlarýný,
b) Bakanlýk: Gümrük ve Ticaret Bakanlýðýný,
c) Banka:
19/10/2005 tarihli ve 5411 sayýlý Bankacýlýk Kanununun 3 üncü maddesinde tanýmlanan bankalarý,
ç) Birlikler: Türkiye Bankalar
Birliði, Türkiye Katýlým Bankalarý Birliði ve Finansal
Kiralama, Faktoring ve Finansman Þirketleri Birliðini,
d) Finansal tüketici: Kanunun 3 üncü maddesinde tanýmlanan tüketicilerden kuruluþlarca kendisine ürün veya hizmet sunulan tüketiciyi,
e) Hesap:
Finansal tüketicinin vadeli, vadesiz mevduat hesabý ile katýlma ve özel cari hesabýný,
f) Kalýcý veri saklayýcýsý: Kanunun 3 üncü maddesinde tanýmlanan kalýcý veri saklayýcýsýný,
g) Kanun:
7/11/2013 tarihli ve 6502 sayýlý Tüketicinin Korunmasý Hakkýnda Kanunu,
ð) Kart çýkaran kuruluþ: 23/2/2006 tarihli ve 5464 sayýlý Banka Kartlarý ve Kredi Kartlarý Kanununun 3 üncü maddesinde tanýmlanan kart çýkaran kuruluþlarý,
h) Kurul:
Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurulunu,
ý) Kuruluþlar: Bankalar, tüketici kredisi veren finansal kuruluþlar ve kart çýkaran kuruluþlarý,
i) Kurum:
Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurumunu,
j) Onay: Yazýlý olarak, kalýcý veri saklayýcýsý yoluyla veya kaydý tutulan telefon
kullanýlarak veya Kurumca uygun görülecek yöntemlerden
herhangi biri ile ulaþtýrýlan önerinin finansal tüketici tarafýndan açýkça kabul edilmesini ya da finansal tüketici tarafýndan ulaþtýrýlan önerinin kuruluþlar tarafýndan kabul edilmesini,
k) Ücret: Finansal tüketiciden faiz, kâr payý, vergi, fon ve benzeri yasal giderler dýþýnda talep edilen ücret, komisyon, masraf ve benzeri adlar altýndaki her türlü parasal tutarý,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Sözleþme Esaslarý, Ürün veya Hizmetlerin Sýnýflandýrýlmasý
Sözleþme
esaslarý
MADDE 5 – (1) Kuruluþlar ile finansal tüketiciler arasýnda düzenlenen sözleþmeler ve yapýlan bilgilendirmeler
en az on iki punto büyüklüðünde, anlaþýlabilir bir
dilde, açýk, sade ve okunabilir bir þekilde düzenlenir ve bunlarýn bir nüshasý kâðýt üzerinde veya kalýcý veri saklayýcýsý vasýtasýyla finansal tüketiciye verilir.
(2) Kâðýt üzerinde düzenlenecek sözleþmelerde, “Sözleþmenin bir nüshasýný elden aldým.” þeklindeki ibarenin finansal tüketici tarafýndan yazýlmasýnýn saðlanmasý zorunludur.
(3) Sözleþmeler kapsamýnda ücret alýnabilecek her bir ürün veya hizmet için finansal tüketicinin onayýnýn alýnmasý zorunludur. Kuruluþlar tarafýndan finansal tüketicinin onayýnýn alýndýðý ispat edilemediði takdirde, onay
alýnmamýþ sayýlýr.
(4) Finansal tüketiciler ile yapýlacak sözleþmeler kapsamýnda sunulacak ürün veya hizmetlerin ücret tarifesini ve bilgi verilmesi gereken diðer hususlarý göstermek üzere sözleþmeye iliþkin her bir ürün veya hizmetin asgari olarak; adý ya da tanýmý, vadesi ya da süresi, tahsil
edilecek faiz, kâr payý veya ücret kalemleri ile bunlarýn tahsil yöntemi, geçerli olduðu süre, geçerlilik süresi sonunda yapýlacak deðiþikliðin tutarý, oraný ya da deðiþikliðin hangi esasa göre yapýlacaðý hususlarýný içerecek þekilde
bilgilendirme formu hazýrlanmasý zorunludur.
Bilgilendirme formu sözleþmenin ayrýlmaz bir parçasýdýr. Sözleþmenin yazýlý olarak kurulmasý durumunda bu formun taraflarca imzalanmýþ bir nüshasýnýn finansal tüketiciye verilmesi
zorunludur. Kalýcý veri saklayýcýsý ve telefon aracýlýðýyla kurulan sözleþmelerde finansal tüketici kullanýlan araca uygun þekilde bilgilendirilir. Ýspat yükü kuruluþlara aittir.
(5) Kuruluþlar tarafýndan sunulan ürün veya hizmetlere iliþkin sigorta sözleþmelerinin, ürün veya hizmetlere iliþkin sözleþmelerden ayrý olarak düzenlenmesi zorunludur.
Ücretlerin sýnýflandýrýlmasý
MADDE 6 – (1) Kuruluþlar tarafýndan ücretlendirilebilecek olan ürün veya hizmetler Ek-1’de sýnýflandýrýlmýþtýr. Bu sýnýflandýrmanýn iþlemlerin finansal niteliklerine göre ayrýmý Kurumun uygun görüþü alýnarak Birlikler tarafýndan yapýlýr. Bu Yönetmelik ve ekinde
yer alanlarýn dýþýnda herhangi bir ürün veya hizmet için ücret alýnamaz.
(2) Bu sýnýflandýrmada yer almayan,
yeni bir ürün veya hizmet grubunun belirlenmesi veya yeni bir ücret kaleminin oluþturulabilmesi için ilgili kuruluþ tarafýndan Kuruldan izin alýnmasý zorunludur. Kurul gerekli gördüðü hallerde Ek-1’deki listeyi deðiþtirmeye yetkilidir. Ek-1’deki listenin
Kurul tarafýndan deðiþtirilmesi durumunda, kuruluþlar deðiþikliðin yapýldýðý tarihi takip eden ayýn sonuna kadar yeni sýnýflandýrmaya intibak etmekle yükümlüdür.
Ücretlerin deðiþtirilmesi
MADDE 7 – (1) Bir takvim yýlý içinde ücretlerde, Türkiye Ýstatistik Kurumunca bir önceki yýlsonu itibariyle açýklanan yýllýk tüketici fiyatlarý endeksi artýþ oranýnýn 1,2 katý ve üzerinde artýþ yapýlabilmesi için finansal tüketiciden onay alýnmasý, bunun altýnda artýþ öngören deðiþikliklerin ise finansal tüketiciye en az
otuz gün önce yazýlý olarak veya kalýcý veri saklayýcýsý yoluyla veya kaydý tutulan telefon
vasýtasýyla bildirilmesi zorunludur. Bu bildirim üzerine finansal tüketicinin kendisine bildirim yapýldýðý tarihten itibaren onbeþ gün sonrasýna kadar ürünün veya hizmetin kullanýmýndan vazgeçme hakký vardýr. Bu hakkýn kullanýlmasý hâlinde uygulanacak ücret artýþýnýn yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren ilave ücret alýnamaz. Kuruluþlar, vazgeçme hakkýný kullanan finansal tüketiciye uyuþmazlýk konusu ürün veya hizmeti vermeyi durdurabilir. Finansal tüketicinin ürünü kullanmaya veya hizmeti almaya devam etmesi hâlinde, deðiþikliðin kabul edildiði varsayýlýr.
(2) Kuruluþlar tarafýndan süreklilik arz
etmeyen para transferleri, fatura tahsilâtý gibi anlýk iþlem ve hizmetlerden ücret tahsil
edilmeden önce, iþlemin gerçekleþtirildiði alanýn yapýsýna uygun bir þekilde finansal tüketicinin onayýnýn alýnmasý hâlinde yukarýda belirtilen
bildirim ve onay alma yükümlülükleri uygulanmaz.
Ücretlerin iadesi
MADDE 8 – (1) Tahsil edilen ücretlerin, kuruluþlarýn karar birimleri veya adli, idari ve yetkili diðer makamlarýn kararlarý neticesinde
finansal tüketiciye iadesinin gerekmesi hâlinde, iadesi gereken tutar ve tahsil yöntemi hakkýnda kalýcý veri saklayýcýsý yoluyla veya kaydý tutulan telefon
ile finansal tüketiciye bilgilendirme yapýlýr. Kuruluþlar iadesine karar
verilen tutarýn finansal tüketicinin
bildireceði hesaba ücretsiz þekilde gönderilmesine veya finansal tüketicinin talebine istinaden nakden ödenmesine imkân saðlayacak sistemi kurmakla yükümlüdür.
Bilgilendirme
MADDE 9 – (1) Finansal tüketicilerden alýnacak faiz, kâr payý, ücret ve diðer kesintilere iliþkin güncel bilgiler açýk, anlaþýlýr ve kolay eriþilebilir bir þekilde kuruluþlarýn internet sitelerinde karþýlaþtýrmaya uygun bir biçimde yer alýr. Bu bilgilerde deðiþiklik olmasý hâlinde internet sitesi eþzamanlý olarak güncellenir. Kuruluþlar, kredi ürünlerinin kullanýlmasý hâlinde ortaya çýkacak faiz, kâr payý oraný ve ücret bilgilerini detaylý bir þekilde gösteren hesaplama araçlarýný internet sitelerinde sunmakla yükümlüdür.
(2) Kuruluþlar finansal tüketicinin onayýný almaksýzýn yaptýðý bildirimlerden ücret alamaz. Ýlgili mevzuat gereði belirli bir þekilde yapýlmasý zorunlu olan bildirim ve iþlemlerden maliyetleri kadar ücret alýnabilir. Bunlarýn dýþýnda kalan onaya baðlý bildirimler sözleþmede yer verilmesi kaydýyla ücretlendirilebilir.
(3) Gerçekleþtirilen iþlemlere iliþkin olarak iþlem anýnda verilecek iþlem fiþi, sözleþme ve bilgilendirmeye iliþkin diðer evrak ayrýca ücretlendirilemez.
(4) Finansal tüketicilerin sözleþme, iþlem fiþi ve benzeri dokümanlarýn bir örneðini talep etmeleri hâlinde, kuruluþlarca ilgili dokümanýn düzenlenme tarihinden sonraki ilk yýl için herhangi bir ücret alýnamaz. Ýlgili dokümanýn düzenlenme tarihinden itibaren bir yýlýn üzerinde sürenin geçmesi hâlinde, finansal tüketiciye bilgi
verilmek suretiyle, yapýlan iþlemle orantýlý olacak þekilde makul bir ücret alýnabilir.
(5) Bu Yönetmeliðin yürürlük tarihinden sonra düzenlenecek yazýlý sözleþme ve bilgilendirme form içeriklerinin bir örneðine kuruluþlarýn internet sitelerinde ücretsiz eriþim imkâný saðlanýr.
(6) Kurum
bilgilendirmelerde veya onay alýnmasýnda kullanýlan yöntemlerin etkin
olmadýðý kanaatine varýrsa, her bir ürün veya hizmet bazýnda belirlenecek yöntemlerin kullanýlmasýný zorunlu tutabilir.
(7) Gerçekleþtirilen iþlemlerde ücret bilgisine iþlem fiþi üzerinde açýkça yer verilmesi zorunludur.
(8) Kuruluþlar bu Yönetmeliðe konu ücretlerin azami ve asgari güncel tutarlarý ile oranlarýný Kurumca belirlenecek kanallarda ve yöntemle ilân etmekle yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ürün veya Hizmetlere Ýliþkin Özel Hükümler
Tüketici ve konut finansmaný kredilerine iliþkin ücretler
MADDE 10 – (1) Finansal tüketicilere kullandýrýlacak krediler için kredi ihtiyacýnýn karþýlanmasýna olanak saðlayan sistemin iþletilmesi ve
operasyonel süreçlerin yönetilmesi amacýyla alýnan tahsis ücreti dýþýnda, istihbarat ücreti, kredi iþlem fiþi ücreti, ödeme planý deðiþtirme ücreti, deðiþken taksitli ödeme planý ücreti gibi her ne ad altýnda olursa olsun baþkaca bir ücret alýnamaz. Kredi tahsis ücreti, kullandýrýlan kredi anaparasýnýn binde beþini geçemez. Kurul, gerekli gördüðü hallerde bu sýnýrý artýrmaya ve azaltmaya yetkilidir.
(2) Taþýnýr ve taþýnmazlara iliþkin rehin, ipotek ve ekspertiz iþlemlerinde yalnýzca üçüncü kiþilere ödenen ücretler alýnabilir.
(3) Reddedilen
kredi taleplerinden bir kamu kurum ve kuruluþuna veya üçüncü kiþilere ödenen ücretler hariç olmak üzere herhangi bir ücret alýnamaz.
(4) Konut
finansmaný sözleþmelerinde faiz oraný veya kâr payýnýn sabit olarak belirlenmesi hâlinde, krediyi tahsis eden kuruluþ nezdinde sözleþmede yer verilmek suretiyle, bir veya birden fazla
taksit ödemesinin vadesinden önce yapýlmasý ile kredinin faiz oraný veya kâr payýnda finansal tüketici lehine mutabýk kalýnarak deðiþiklik yapýlmasý hâllerinde, Kanunun 37 nci maddesinde yer alan erken ödeme tazminatý haricinde hiçbir ücret alýnamaz. Tahsil edilebilecek erken ödeme tazminatý ise yapýlacak faiz veya kâr payý indirimi tutarýný aþamaz.
(5) Finansal tüketicilerin ilgili kuruluþlardan borçlarýnýn bulunmadýðýna dair talep
ettikleri bilgi yazýlarý için bir defaya mahsus olmak üzere ücret alýnamaz.
(6) Kredili
mevduat hesaplarýndan kullandýrýlan krediler ile kredi kartlarýndan yapýlan taksitli nakit avans iþlemleri için ücret tahsil edilemez.
(7) Belirli süreli kredi sözleþmesine iliþkin bir hesap açýlmasý ve bu hesaptan sadece kredi ile ilgili iþlemler yapýlmasý durumunda, bu hesaba iliþkin herhangi bir ücret alýnamaz. Bu hesap,
finansal tüketicinin aksine yazýlý talebi olmamasý hâlinde kredinin ödenmesi ile kapanýr.
(8) Finansal tüketicinin onayý olmaksýzýn, belirli süreli kredi sözleþmesi ile iliþkili bir kredili hesap sözleþmesi yapýlamaz ve kredi
tahsilâtlarý bu hesaptan gerçekleþtirilemez.
Banka ve kredi kartý ücretleri
MADDE 11 – (1) Kart çýkaran kuruluþlar, yýllýk üyelik ücreti ve benzeri
ad altýnda ücret tahsil etmedikleri bir kredi kartý türü sunmak zorundadýr. Finansal tüketiciler tarafýndan yapýlan ücretsiz kredi kartý baþvurularýnýn kuruluþlarca reddedilmesi hâlinde, bu baþvuruya istinaden yýllýk üyelik ücreti olan kredi
kartý verilemez. Kart çýkaran kuruluþlar yýllýk üyelik ücreti bulunmayan
kredi kartý limiti belirlerken, yýllýk üyelik ücreti bulunan
kredi kartý deðerlendirme kriterlerini aynen uygulamakla yükümlüdür. Finansal tüketicilerin yýllýk üyelik ücreti bulunan
kredi kartýný limiti ayný kalmak kaydýyla yýllýk üyelik ücreti bulunmayan
kredi kartý ile deðiþtirme talepleri, kart çýkaran kuruluþlar tarafýndan yerine getirilmek zorundadýr.
(2) Finansal tüketicinin kredi kartý iptal talepleri, ilgili kredi kartýyla iliþkilendirilen herhangi bir borç bakiyesi bulunduðu gerekçe gösterilerek reddedilemez. Bu þekilde iptal
edilen kredi kartlarýnýn borç geri ödeme dönemlerinde yýllýk üyelik ücreti tahsil
edilemez.
(3) Banka
kartlarý ile sanal kredi kartlarýndan yýllýk üyelik ücreti alýnamaz.
(4) Birinci ve
ikinci fýkrada yer verilen kartlar dýþýndaki kredi kartlarý özelliklerine göre yýllýk olarak belirlenen tutar kadar ücretlendirilebilir. Asýl karta baðlý olarak sunulan her bir ek kredi kartýnýn yýllýk üyelik ücreti, asýl kartýn yýllýk üyelik ücretinin yüzde ellisini geçemez.
(5) Kredi kartý yýllýk üyelik ücreti, ancak
finansal tüketiciyi borçlandýrýcý nitelikteki ilk kullanýmý müteakip ve yýllýk olarak tahakkuk ettirilebilir.
(6) Kesintisiz
olarak, en az yüzseksen gün süreyle hareket görmeyen kredi kartlarý hareketsiz kart
kabul edilir ve bu kartlara hareketsiz kaldýðý müddetçe yýllýk üyelik ücreti yansýtýlamaz. Kuruluþlar, finansal tüketiciye yazýlý olarak veya kalýcý veri saklayýcýsý aracýlýðýyla veya kaydý tutulan telefon ile önceden bilgi
vermek suretiyle bu nitelikteki kredi kartlarýný kapatma hakkýna sahiptir.
(7) Hareketsiz
kartlarda tahsil edilemeyen kredi kartý yýllýk üyelik ücretleri, tahakkuk
tarihinden itibaren en fazla son oniki aylýk dönem için sonradan tahsil edilmek üzere bekletilebilir. Bu dönem zarfýnda yýllýk üyelik ücretlerinin
tahsili için icra takibi yapýlamaz. Bu ücretler için faiz veya kâr payý iþletilemez ve Kredi Kayýt Bürosu ile Türkiye Bankalar
Birliði Risk Merkezi bildirimleri yapýlmaz. Anýlan oniki aylýk dönem sonunda kredi kartý yýllýk üyelik ücretlerinin tahsil
edilememesi hâlinde ise bu ücretler iptal
edilir. Finansal tüketici kredi kartý yýllýk ücretinin tahsili amacýyla
kredilendirilemez.
(8) Hesap özeti gönderimi, sanal kart oluþturma ve kullanýmý ile bir takvim yýlý içerisinde kayýp, çalýntý ve benzeri nedenler dolayýsýyla gerçekleþtirilen iki adete kadar kart yenileme karþýlýðýnda ücret alýnamaz.
Para transfer iþlemleri
MADDE 12 – (1) Finansal tüketicinin hesabýnýn bulunduðu kuruluþun iþlem alanlarýndan herhangi
birini kullanmak suretiyle kendi hesabýna para yatýrmasý ile hesabýn bulunduðu þubeden finansal tüketici adýna üçüncü kiþilerin para yatýrmasý iþlemlerinden ücret alýnamaz.
(2) Gelen veya
giden elektronik fon transfer sistemi iþlemlerinde,
finansal tüketicinin hatasý nedeniyle para iadesi
gereken durumlarda, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasýna ödenen masraflar dýþýnda finansal tüketiciden herhangi bir ücret alýnamaz. Havalenin iadesi, reddi, devri ya da havale iþlemine dair bilgi deðiþikliði iþlemlerinden bir kamu kurum ve kuruluþuna veya üçüncü kiþilere ödenen ücretler dýþýnda ücret alýnamaz.
(3) Düzenli veya rutin iþlem saatleri dýþýnda yapýlan para transferleri, banka ve kredi kartý veya ön ödemeli kartlardan yapýlan para transfer
iþlemleri ile özel nitelikli iþlemlerin ücretleri, finansal tüketici ile banka
arasýnda düzenlenen sözleþme ile belirlenir.
(4) Kuruluþlarda herhangi bir hesabý bulunmayan
finansal tüketicilerin gerçekleþtirdiði para transfer iþlemlerinde, bu iþlemler gerçekleþmeden önce finansal tüketiciye ilgili ücrete dair bilgi verilir. Ýþlem tutarý ve ücret bilgisi iþlem fiþi üzerinde açýkça gösterilir.
Mevduat ve katýlým fonu iþlemleri
MADDE 13 – (1) Hesap iþletim ücreti, finansal tüketicinin hesap sayýsýna baðlý olmaksýzýn müþteri bazýnda ilgili kuruluþun belirlediði dönemlerde tahakkuk ve tahsil edilebilir. Hesabýn yýl içerisinde kapatýlmasý hâlinde, hesabýn açýk olduðu döneme tekabül eden ücret alýnabilir. Hesap açma ve kapama iþlemleri ile hesap cüzdaný yazdýrma iþlemlerinden herhangi bir ücret alýnamaz.
(2) Kesintisiz
olarak, en az yüzseksen gün süreyle hiçbir hesabý hareket görmeyen finansal tüketicilerden bu süre zarfýnda hesap iþletim ücreti alýnamaz. Tahsil edilemeyen hesap iþletim ücreti, tahakkuk tarihinden itibaren en fazla son oniki aylýk dönem için sonradan tahsil
edilmek üzere bekletilebilir. Bu dönem zarfýnda hesap iþletim ücretlerinin tahsili için icra takibi yapýlamaz, anýlan oniki aylýk dönem sonunda hesap iþletim ücretlerinin tahsil edilememesi hâlinde ise bu ücretler iptal edilir. Finansal tüketici, hesap iþletim ücretinin tahsili amacýyla
kredilendirilemez.
ATM kullanýmý ve kiralýk kasa
hizmeti
MADDE 14 – (1) Finansal tüketicinin hesabýnýn bulunduðu kuruluþa ait ATM’lerden kendi hesabý için para yatýrma, bakiye sorgulama ve ilgili kuruluþ tarafýndan belirlenen limit dâhilinde yapýlan para çekme iþlemlerinden ücret alýnamaz.
(2) Baþka kuruluþ ATM’si vasýtasý ile gerçekleþtirilen iþlemlerden alýnabilecek ücret, diðer kuruluþa iþlem karþýlýðý ödenen tutar dikkate alýnarak finansal tüketici ile ilgili kuruluþ arasýnda düzenlenen sözleþme çerçevesinde belirlenir veya iþlem anýnda finansal tüketicinin onayý alýnarak tahsil edilebilir.
(3) Kiralýk kasa ziyaretine iliþkin herhangi bir ücret alýnamaz. Kiralýk kasa hizmetinin sona ermesi hâlinde kiralýk kasaya iliþkin finansal tüketici tarafýndan gerçekleþtirilen bir hasar, ödenmeyen kira bedelleri ve kiralýk kasa sözleþmesinden doðan diðer borçlar dolayýsýyla depozito ücretinden düþülerek kalan
tutar derhal iade edilir.
Kampanyalar ve özel
hizmetler
MADDE 15 – (1) Kuruluþlarýn birden fazla ürün veya hizmeti bir arada sunmalarýna imkân veren ürün veya hizmet paketlerinde ürün veya hizmetlerin ayrý ayrý sunulmasýnda elde edilebilecek ücret toplamýný aþmayacak þekilde ücret tahsil edilebilir. Ayrýca, kuruluþlar çeþitli ürün veya hizmetlerini finansal tüketici yararýna özellikler barýndýracak þekilde kampanya düzenleyebilirler.
Bu kampanyalar kapsamýnda finansal tüketicinin talebine
sunulan ürün veya hizmetlerden ücret tahsil
edilebilir. Bunlarýn dýþýnda kuruluþlar finansal tüketicinin talebi ve bilgilendirilmesi suretiyle sunduklarý özellikli ürün veya hizmetlerden de finansal tüketici ile mutabýk kalarak ücret tahsil edebilirler.
(2) Kuruluþlarýn finansal tüketicinin harcama,
talimat gibi taahhütler karþýlýðý belirli bir ürün veya hizmetten faydalanmasýný saðlayan uygulamalarýnda, ilgili taahhüdün yerine getirilememesi hâlinde peþin olarak verilen puan veya faydalanýlan ürün veya hizmet bedelinin taahhütle karþýlanamayan kýsmý dýþýnda herhangi bir ceza bedeli tahsil edilemez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Ýntibak
MADDE 16 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri yürürlük tarihinden sonra kurulacak sözleþmelere uygulanýr.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri, Yönetmeliðin yürürlük tarihinden önce kurulmuþ sözleþmelere Yönetmeliðin yürürlük tarihinden sonra gerçekleþtirilecek iþlemler bakýmýndan uygulanýr. Bu nitelikteki
sözleþmelerin Yönetmeliðin yürürlük tarihinden önce gerçekleþtirilmiþ iþlemleri hakkýnda bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurumu Baþkaný yürütür.
Ek-1
Ürün veya
Hizmet Sýnýflandýrmalarý
1.1.
Tahsis Ücreti
1.2. Ekspertiz Ücreti
1.3. Taþýnýr ve Taþýnmaz Rehin Tesis Ücreti
2.1. Hesap Ýþletim Ücreti
2.2. Para Çekme Ücreti
3.1. Elektronik Fon Transferi Ücreti
3.2. Havale Ücreti
3.3. Swift Ücreti
4. Kredi Kartlarý
4.1. Yýllýk Üyelik Ücreti
4.2. Ek Kart Yýllýk Üyelik Ücreti
4.3. Kart Yenileme Ücreti
4.4. Nakit Avans Çekim Ücreti
5.1. Kiralýk Kasa Ücreti
5.2. Kampanyalý Ürün veya Hizmetler Ücreti
5.3. Fatura Ödeme Ücreti
5.4. Arþiv - Araþtýrma Ücreti
5.5. Onaya Baðlý Bildirim Ücreti
5.6. Baþka Kuruluþ ATM'sinden Yapýlan Ýþlem Ücreti
5.7. Kamu Kurum ve Kuruluþlarýna Yapýlan Ödemeler
5.8. Üçüncü Kiþilere Yapýlan Ödemeler
|