Ýçiþleri Bakanlýðýndan:
PASAPORT KANUNUNUN UYGULANMASINA DAÝR YÖNETMELÝK
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý; 15/7/1950 tarihli ve 5682 sayýlý Pasaport Kanununun uygulanmasý, Türkiye Cumhuriyeti Devleti tarafýndan verilen pasaportlarýn þekil ve muhtevalarýnýn tespiti ile pasaport ve pasaport yerine geçerli belgelerin düzenlenmesine ait esaslarý belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; pasaport ve pasaport yerine geçerli belgelerin türlerine göre müracaatlarýnýn alýnmasý, onaylanmasý, þekil ve muhtevalarýnýn tespit edilmesi, temin ve tanzimine iliþkin usul ve esaslarý kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 5682 sayýlý Pasaport Kanununun Ek 2 nci maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlýk: Ýçiþleri Bakanlýðýný,
b) Biyometrik
fotoðraf: Uluslararasý Sivil Havacýlýk Teþkilatýnýn belirlediði standartlardaki pasaportlarda kullanýlacak fotoðrafý,
c) Dýþ temsilcilik: Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçiliðini, Elçiliðini, Baþkonsolosluðunu ve Konsolosluðunu,
ç) Diplomatik pasaport: Kanunda geçen diplomatik pasaportu,
d) Gemiadamý cüzdaný: Gemi mürettebatýna yetkili makamlarca usulüne uygun olarak verilen ve kara sularý ile liman þehirlerine karþýlýklýlýk esasýna göre giriþ çýkýþ imkaný saðlayan belgeyi,
e) Genel müdürlük: Emniyet Genel Müdürlüðünü,
f) Harç bedeli: 2/7/1964 tarihli ve 492 sayýlý Harçlar Kanununa ekli 6 sayýlý tarifede pasaport süreleri için belirlenen harç bedelini,
g) Hizmet
pasaportu: Kanunda geçen hizmet damgalý pasaportu,
ð) Hologram: Lazer ýþýn dalgalarýnýn pozitif karýþýmý ile oluþan üç boyutlu kaydý,
h) Hudut geçiþ belgesi: Hudut makamlarýnýn hududa iliþkin konularda görüþmek üzere karþý taraf topraklarýna geçmelerini saðlayan belgeyi,
ý) Hudut makamý: Hudut antlaþma ve protokollerinin uygulanmasý ve bunlara iliþkin iþlemlerin yürütülmesi amacýyla görevlendirilen makamlarý,
i) Hususi
pasaport: Kanunda geçen hususi damgalý pasaportu,
j) Ýl birimleri: Ýl pasaport þube müdürlükleri ve ilçe pasaport birimlerini,
k) Kanun:
15/7/1950 tarihli ve 5682 sayýlý Pasaport Kanununu,
l) Kontrol
amiri: Alýnan pasaport müracaatýnýn kontrolünü yapan personeli,
m)
Muvafakatname: Yetkili makam önünde ya da konsolosluklarda konsolosluk görevlileri önünde velisi ya da vasisi olduðu kiþi hakkýnda yapýlacak iþlemi uygun görme, onama, iþleme razý olma, iþleme dair rýzasýnýn olmasýný ve buna iliþkin yazýlý beyanýný,
n) Onay amiri:
Alýnan ve kontrol
edilen pasaport müracaatýný tanzim edilmek üzere onaylayan yetkili amiri ya da konsolosluklarda
konsolosluk görevlilerini,
o) Pasaport: Kanunla belirtilen yetkili
makamlarca verilen ve hamiline bir ülkenin milli hudutlarýndan diðerine geçmeyi saðlayan belgeyi,
ö) Pasaport deðerli kaðýt bedeli: Tüm pasaport türleri için Maliye Bakanlýðýnca belirlenen deðerli kaðýt bedelini,
p) Pasavan ve
idari mektup: Antlaþmalarla tespit edilen hudut bölgesi içerisinde oturan ve karþý taraf hudut bölgesi içerisinde meydana gelen acil ve zorunlu iþlerini takip edebilmek için Türk vatandaþlarýna kýsa süreli düzenlenen belgeyi,
r) Seyahat
belgesi: Türk vatandaþlarýna ülkeye dönüþlerini temin için düzenlenen belgeyi,
s) Talep formu:
Hususi veya hizmet damgalý pasaportlarý alacak kiþiler adýna kurumlarýnca düzenlenerek yetkili amir tarafýndan onaylanan belgeyi,
þ) Uçak mürettebatý belgesi: Havayolu uluslararasý ulaþým araçlarý memur ve mürettebatýna idarelerce anlaþmalarda belirtilen örneðine ve usulüne uygun olarak verilen ve görevleri süresince havalimaný bulunan þehirlere giriþ ve çýkýþlarýna imkân saðlayan belgeyi,
t) Umuma mahsus
pasaport: Kanunda geçen umuma mahsus pasaportu,
u) Yonga:
Pasaport gibi belgelerde bilgilerin güvenli olarak dijital ortamda saklanmasýný saðlayan, temaslý/temassýz türleri bulunan entegre devreyi,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Pasaport Türleri ve Pasaport Vermeye Yetkili Makamlar
Pasaport ve pasaport yerine geçerli
belgeler
MADDE 5 – (1) Türkiye Cumhuriyeti namýna verilecek pasaport ve pasaport yerine geçerli belgeler þunlardýr:
a) Pasaport türleri:
1) Diplomatik
pasaport.
2) Hususi
pasaport.
3) Hizmet
pasaportu.
4) Umuma mahsus
pasaport.
5) Yabancýlara mahsus pasaport.
b) Pasaport
yerine geçerli belgeler:
1) Pasavanlar,
idari mektuplar ve hudut geçiþ belgeleri.
2) Gemiadamý cüzdanlarý, demiryolu ve hava ulaþým araçlarý memur ve mürettebatýna verilen belgeler.
3) Seyahat
belgesi ve benzeri belgeler.
Diplomatik pasaport
MADDE 6 – (1)
Diplomatik pasaport; Kanunun 13 üncü maddesinde belirtilen þartlarý taþýyanlara pasaport sahibinin görevi ve mahiyetine göre Dýþiþleri Bakanlýðýnca tespit edilecek sürelerde, Dýþiþleri Bakanlýðý tarafýndan verilir.
Hususi pasaport
MADDE 7 – (1) Hususi
pasaport; Kanunda belirtilen þartlarý taþýyanlara altý aydan az olmamak kaydýyla Ýçiþleri Bakanlýðýnca tespit edilecek sürelerde, yurt içinde Ýçiþleri Bakanlýðýnýn vereceði yetkiye göre Valilikler, yurt dýþýnda ise Ýçiþleri Bakanlýðýnýn muvafakatý ve Dýþiþleri Bakanlýðýnýn talimatý ile dýþ temsilcilikler vermeye yetkilidir.
(2) Hususi
pasaport alacaklarda en az lise veya dengi okul mezunu olma þartý aranýr.
Hizmet pasaportu
MADDE 8 – (1) Hizmet
pasaportu; Kanunun 14 üncü maddesinin (B) fýkrasýnda belirtilen þartlarý taþýyanlara, altý aydan az olmamak kaydýyla pasaport sahibinin görevinin müddetine göre Ýçiþleri Bakanlýðýnca tespit edilecek sürelerde yurt içinde Ýçiþleri Bakanlýðýnýn vereceði yetkiye göre Valilikler, yurt dýþýnda ise Ýçiþleri Bakanlýðýnýn muvafakatý ve Dýþiþleri Bakanlýðýnýn talimatý ile dýþ temsilcilikler vermeye yetkilidir.
Umuma mahsus pasaport
MADDE 9 – (1) Umuma
mahsus pasaport; Kanunun 15, 16 ve 17 nci maddelerine göre altý aydan az olmamak kaydýyla Ýçiþleri Bakanlýðýnca belirlenecek sürelerde yurt içinde Valilikler, yurt dýþýnda ise dýþ temsilcilikler vermeye yetkilidir.
Yabancýlara mahsus pasaport
MADDE 10 – (1) Yabancýlara mahsus pasaport; Kanunun 18 inci maddesine göre, Ýçiþleri Bakanlýðý adýna illerde Valilikler, yurt dýþýnda ise Ýçiþleri Bakanlýðýnýn talebi veya onay vermesi üzerine Dýþiþleri Bakanlýðýnca verilecek talimata istinaden, dýþ temsilcilikler vermeye yetkilidir.
(2) Bu
pasaportlar üç aydan az olmamak kaydýyla Ýçiþleri Bakanlýðýnýn takdirine göre belirlenecek sürelerde verilir.
Pasavan, idari mektup ve hudut geçiþ belgesi
MADDE 11 – (1) Pasavan
ve idari mektup, antlaþmalarla tespit edilen hudut bölgesi içerisinde oturan Türk vatandaþlarýna karþý taraf hudut bölgesi içerisinde meydana gelen acil ve zorunlu iþlerini takip edebilmek için hudut komisyonlarýnýn belirlediði sürelere göre hudut makamlarý tarafýndan düzenlenir.
(2) Hudut geçiþ belgesi, hudut makamlarýnýn hududa iliþkin konularda görüþmek üzere karþý taraf topraklarýna geçmelerini saðlamak üzere belirli sürelerde düzenlenir.
(3) Hudut makamlarýnca verilen idari mektup, pasavan ve hudut geçiþ belgeleri ile ilgili usul ve esaslar, Kanunun 19
uncu maddesi uyarýnca Ýçiþleri ve Dýþiþleri Bakanlýklarý tarafýndan belirlenir.
Gemiadamý cüzdaný
MADDE 12 – (1) Gemiadamý cüzdaný vermeye yetkili makamlarca düzenlenen gemiadamý cüzdanlarý, Genel Müdürlükçe yetki verilmiþ il emniyet müdürlükleri ile liman baþkanlýklarýnýn bulunduðu yetkilendirilmiþ ilçe emniyet müdürlükleri/amirlikleri tarafýndan kayýt ve tahkikat iþlemleri yapýlarak tasdik edilir.
(2) Gemiadamý cüzdaný tasdik iþlemi için;
a) T.C. Kimlik
Numarasý bulunan fotoðraflý nüfus cüzdaný,
b) Son altý ay içerisinde çekilen 2 adet fotoðraf,
c) Müracaat sahibi tarafýndan doldurulan talep formu,
ç) 18 yaþýndan küçükler için muvafakatname,
d) Ýlgili kurum tarafýndan tanzim edilen gemiadamý cüzdaný,
istenir.
Uçak mürettebatý belgesi
MADDE 13 – (1) Uçak mürettebatý belgesi müracaatlarý Sivil Havacýlýk Genel Müdürlüðü tarafýndan alýnýr, tamamlanan müracaatlar tahkikat iþlemleri için il emniyet müdürlüðüne gönderilir.
(2) Ýl emniyet müdürlüðünce tahkikatlarý sonuçlandýrýlan þahýslarýn müracaat evraklarý uçak mürettebatý belgesi tanzim edilmek üzere yetkili kuruma gönderilir.
(3) Tanzim
edilen uçak mürettebatý belgesi il emniyet müdürlüðünce kayýt altýna alýnarak, hologram yapýþtýrýlmak suretiyle tasdik edilir ve kart sahibinin
kendisine veya firmalarýnca yetkilendirilmiþ görevlilerine imza karþýlýðý teslim edilir.
Seyahat belgesi ve benzeri belgeler
MADDE 14 – (1) Dýþ temsilcilikler tarafýndan yapýlacak deðerlendirmeye göre, geçerli pasaportlarý olmayan veya bulunduklarý ülke makamlarýnca hakkýnda sýnýr dýþý kararý verilen kiþinin yurda dönüþünü teminen, Kanuna uygun olarak, Seyahat belgesi ve
benzeri belgeler düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Pasaport Müracaatlarýnýn Alýnmasý, Onaylanmasý ve Tanzim Edilmesi
Pasaport müracaatlarýnýn alýnmasý
MADDE 15 – (1)
Diplomatik pasaportlarla ilgili müracaat iþlemleri Dýþiþleri Bakanlýðý ve dýþ temsilcilikler tarafýndan yürütülür.
(2) Hususi,
hizmet ve umuma mahsus pasaportlar Ýçiþleri Bakanlýðý adýna valiliklerce verilir. Valiler, bu yetkilerini
vali yardýmcýlarýna, kaymakamlara, il veya ilçe birimlerine devredebilir.
(3) Hususi ve
hizmet pasaportlarýnýn müracaat iþlemleri, yurt içinde sadece il emniyet müdürlüklerince, yurt dýþýnda ise Ýçiþleri Bakanlýðýnýn muvafakatý ve Dýþiþleri Bakanlýðýnýn talimatý ile dýþ temsilciliklerce yapýlýr.
(4) Umuma
mahsus pasaportlarýn müracaat iþlemleri, yurt içinde il birimlerince, yurt dýþýnda ise dýþ temsilciliklerce yapýlýr.
Pasaport müracaatýnda gerekli belgeler
MADDE 16 – (1) Pasaport
alacak kiþinin bizzat müracaatý esastýr. Ýlgiliden durumuna göre aþaðýdaki belgeler istenir:
a) T.C. Kimlik
Numarasý bulunan nüfus cüzdaný.
b) Son altý ay içerisinde çekilen 2 adet biyometrik fotoðraf.
c) Pasaport deðerli kaðýt bedeli ödendi makbuzu.
ç) Umuma mahsus pasaportlar için harç bedeli ödendi makbuzu.
d) Ergin
olmayanlar ve kýsýtlýlar için muvafakat belgesi.
e) Kýsýtlýlar için veli, vasi veya kayyum kararý.
f) Varsa daha önce alýnmýþ geçerliliði olan pasaport.
g) Diplomatik,
hususi ve hizmet pasaportlarý için talep formu.
ð) Hak sahibinden dolayý diplomatik, hususi veya hizmet pasaportu alacak
ergin olan çocuklarý için öðrenci belgesi.
h) Hak
sahibinden dolayý diplomatik pasaport alacak ergin çocuklar için taahhütname belgesi.
ý) Diplomatik pasaport alacak resmi unvan sahibi için atama, görevlendirme veya olur belgesi.
i) 7 yaþýný bitirmiþ müracaat sahiplerinden polis makamlarýnca verilen parmak izi alýndý belgesi.
(2) Birinci fýkranýn (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler konsolosluklarda
yapýlan iþlemlerde istenmez. Teknolojik geliþmelere baðlý olarak farklý belgelerin istenmesi veya bu belgelerin elektronik
ortamda teyit edilmesi ile bunlarýn geçerliliði genelge ile düzenlenir.
Pasaport müracaatlarýnýn onaylanmasý
MADDE 17 – (1) Müracaatlarý tamamlanan hususi, hizmet ve umuma mahsus
pasaportlar kontrol amirinin yazýlý ve elektronik ortamda onaylamasýndan sonra pasaportu imzalamaya yetkili kiþinin onayýna müteakip onay amiri tarafýndan onaylanýr. Konsolosluklarda alýnan baþvurular doðrudan onay amirine gönderilir.
(2) Müracaatlarý tamamlanan diplomatik pasaportlarýn onay iþlemleri Dýþiþleri Bakanlýðý tarafýndan yapýlýr.
Pasaport ve seyahat belgelerinin tanzimi
MADDE 18 – (1) Yurt içinde il birimlerince, yurt dýþýnda ise dýþ temsilciliklerce onaylanan hususi, hizmet ve umuma
mahsus pasaport müracaatlarý Bakanlýk adýna Genel Müdürlük tarafýndan tanzim edilir.
(2) Diplomatik
pasaportlar Dýþiþleri Bakanlýðý tarafýndan tanzim edilir.
(3) Seyahat
belgeleri dýþ temsilcilikler tarafýndan tanzim edilir.
(4) Yabancýlara mahsus pasaportlar Bakanlýkça belirlenecek birim tarafýndan tanzim edilir.
Pasaport müracaatýna ve tanzimine ait usul ve esaslar
MADDE 19 – (1) Kanunun
uygulanmasý ile pasaport ve
pasaport yerine geçerli belgelerin düzenlenmesine ait bu Yönetmelikte belirtilmeyen hususlar ayrýca Bakanlýkça çýkarýlacak genelgeler ile düzenlenir.
Pasaport defterlerinin þekli ve
muhtevasý
MADDE 20 – (1) Ülkemiz adýna verilen pasaportlarýn þekli ve muhtevasý Uluslararasý Sivil Havacýlýk Teþkilatý (ICAO) Makinede Okunabilir Seyahat Belgeleri
Standartlarý (MRTD) çerçevesinde 9303 sayýlý belge ve eklerine uygun olarak, Ýçiþleri Bakanlýðý ve Dýþiþleri Bakanlýðý ile Darphane ve Damga Matbaasý Genel Müdürlüðü arasýnda önceden yapýlmýþ ve bu Yönetmeliðin yayýmý tarihinden sonra yapýlacak protokoller çerçevesinde düzenlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Pasaport defterlerinin basýmý
MADDE 21 – (1)
Pasaportlarýn basým veya bastýrýlmasý, 21/2/1963 tarihli ve 210 sayýlý Deðerli Kaðýtlar Kanunu ve 8/6/1984 tarihli ve 234 sayýlý Darphane ve Damga Matbaasý Genel Müdürlüðünün Kuruluþ ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararname hükümleri gereðince yerine getirilir.
Geçiþ hükmü
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) En geç iki yýl içerisinde tamamlanmak kaydýyla gerekli fiziki ve teknik altyapý oluþturuluncaya kadar dýþ temsilciliklerde bu Yönetmeliðin 16 ncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (i) bendinde belirtilen belge istenmez.
Yürürlük
MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri Dýþiþleri, Ýçiþleri ve Maliye Bakanlarýnca yürütülür.
|