Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
SERA GAZI
EMİSYONLARININ İZLENMESİ VE RAPORLANMASI
HAKKINDA
TEBLİĞ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin amacı; 17/5/2014 tarihli ve 29003 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Sera Gazı Emisyonlarının Takibi Hakkında Yönetmelik
kapsamında sera gazı emisyonlarının ve ilgili faaliyet verilerinin izlenmesi
ve raporlanmasına dair usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ; 17/5/2014 tarihli ve 29003 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Sera Gazı Emisyonlarının Takibi Hakkında Yönetmeliğin
ek-1’inde yer alan faaliyetlerden kaynaklanan sera gazı emisyonlarının ve
ilgili faaliyet verilerinin izlenmesi ve raporlanmasına dair usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğ, 29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 2 nci maddesi ile 17/5/2014 tarihli
ve 29003 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sera Gazı Emisyonlarının Takibi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu
Tebliğde geçen;
a) Azami izin verilebilir hata: 7/8/2008
tarihli ve 26960 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ölçü Aletleri Yönetmeliğinin
ek-1’inde ve aynı Yönetmeliğin ölçüm ekipmanına özel diğer eklerinde veya
uygunsa, yasal metrolojik kontrole ilişkin ulusal
mevzuatta belirtilen izin verilen ölçüm hatasını,
b) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
c) Belirsizlik: Ölçülen değerlerin dağılımını niteleyen,
tesadüfi ve sistematik faktörlerin etkisini
içerecek şekilde yüzde olarak ifade edilen ve değerlerin dağılımındaki
olası asimetrikliği de dikkate alarak elde edilen değerlerin % 95 oranında
doğru olduğunu tanımlayan parametreyi,
ç) Biyokütle: Bitkisel ve
hayvansal maddeleri içeren tarım, ormancılık, balıkçılık ve su kültürü gibi
faaliyetlerden kaynaklanan ürün, atık ve kalıntılarının ve sanayi ile
belediye atıklarının biyolojik olarak ayrışabilen kısımlarını, biyosıvıları ve biyoyakıtları,
d) Biyokütle oranı: Bir yakıt
veya malzemenin biyokütle kaynaklı karbon içeriğinin
toplam karbon içeriğine oranını,
e) CO2(eşd):
Yönetmeliğin ek-2’sinde CO2 dışındaki sera gazlarının, küresel
ısınma potansiyeli açısından ne kadar CO2 emisyonuna
karşılık geldiğini ifade eden, bahse konu sera gazının kütlesi ile küresel
ısınma potansiyelinin çarpımı sonucunda elde edilen değeri,
f) Dâhili CO2: Bir yakıtın parçası olan CO2’yi,
g) Dahili risk: Yıllık emisyon
raporundaki bir parametrenin, herhangi bir kontrol faaliyetinin etkisi
dikkate alınmadan önce, tek başına veya diğer yanlış bildirimlerle bir
arada oluşabilecek maddi hatalara duyarlılığını,
ğ) Doğrulama: İşletmeci tarafından hazırlanan sera gazı emisyon raporunun maddi hatalar içermediğini makul bir
güven seviyesinde belirten bir doğrulama raporu oluşturmak amacıyla
Yönetmeliğin ek-4’ünde belirtilen ilkeler çerçevesinde doğrulayıcı kuruluş
tarafından yürütülen faaliyetleri,
h) Doğrulayıcı kuruluş: Doğrulama işlemini icra etmek ve
bu konuda raporlamada bulunmak üzere akredite olmuş ve Bakanlıkça
yetkilendirilmiş kuruluşu,
ı) Doğruluk: Rastgele ve sistematik faktörleri dikkate
alarak, bir ölçümün sonucu ile belli bir miktarın gerçek değeri veya
uluslararası kabul görmüş ve izlenebilir kalibrasyon
malzemeleri ve standart yöntemler kullanılarak deneysel olarak belirlenmiş
bir referans değeri arasındaki yakınlığı,
i) Dönüşüm faktörü: Atmosfere CO2 olarak
salınan karbonun, kaynak akışında orijinal halde bulunan ve kaynak
akışındaki kesri olarak ifade edilen toplam karbona oranını (kaynak
akışından atmosfere salınan CO, CO2’nin mol
eşdeğeri olarak alınır),
j) Emisyon faktörü: Tam yanmanın ve diğer tüm kimyasal
reaksiyonların tamamlandığının varsayıldığı bir kaynak akışındaki faaliyet
verisine ait sera gazının ortalama emisyon
oranını,
k) Emisyon kaynağı: Sera gazı emisyonlarının
çıktığı, bir tesisin ayrı olarak tanımlanabilir parçasını veya tesisin bir
prosesini,
l) Enerji dengesi
yöntemi: Yakıtın yararlanılan ısı enerjisi ile ışıma, iletim ve baca gazı
yoluyla kaybolan ısı enerjilerinin toplamıyla hesaplanan, kazanda yakıt
olarak kullanılan enerjinin miktarını öngörmek için kullanılan yöntemi,
m) Faaliyet verisi: Hesaplama temelli yöntemler
kapsamında, terajul cinsinden enerji, ton
cinsinden kütle veya gazlar için normal metre küp cinsinden hacim şeklinde
ifade edilen, bir proses tarafından tüketilen veya
üretilen yakıt veya maddelere ilişkin veriyi,
n) Fosil karbon: Biyokütle
olmayan inorganik ve organik karbonu,
o) Fosil karbon oranı: Bir yakıt veya malzemenin fosil
karbon içeriğinin toplam karbon içeriğine kesirli olarak ifade edilen
oranını,
ö) Hesaplama faktörleri: Net kalorifik
değeri, emisyon faktörünü, ön emisyon faktörünü,
yükseltgenme faktörünü, dönüştürme faktörünü, karbon içeriğini veya biyokütle oranını,
p) İkame veri: İşletmenin, uygulanabilir izleme
yönteminde gerekli faaliyet verisini veya hesaplama faktörlerini üretmek
mümkün olmadığı zaman tam raporlamanın temin edilmesi amacı ile faaliyet
verisinin veya hesaplama faktörlerinin yerine kullandığı, kabul edilmiş
kaynaklardan elde edilmiş veya deneysel olarak doğrulanmış verileri,
r) İşletme: Yönetmeliğin ek-1’inde yer alan tesis ve
faaliyetlerin bütününü,
s) Kaçak emisyonlar: Belirlenmiş bir emisyon
noktası olmayan veya münferit olarak izlenemeyecek kadar çok çeşitli veya
çok küçük kaynaklardan çıkan, düzensiz veya amaçlanmayan emisyonları,
ş) Kademe: Faaliyet verilerinin, hesaplama
faktörlerinin, yıllık emisyonların ve yıllık
ortalama saatlik emisyonların belirlemesine yönelik koşulları,
t) Kalibrasyon: Belirtilen koşullar altında, bir ölçüm
cihazı veya ölçüm sistemi tarafından gösterilen değerler veya bir malzeme
ölçüsü ile temsil edilen değerler veya bir referans malzeme ile bir
referans standartla gerçekleştirilen bir niceliğin tekabül eden değerleri
arasındaki ilişkileri ortaya koyan işlemleri,
u) Karışık malzeme: Hem biyokütle
hem de fosil karbon içeren malzemeyi,
ü) Karışık yakıt: Hem biyokütle
hem de fosil karbon içeren yakıtı,
v) Kaynak akışı: Tüketimi veya üretimi sonucunda bir
veya daha fazla emisyon kaynağında sera gazı
emisyonlarına sebep olan veya karbon içeren ve kütle dengesi yöntemi ile
sera gazı emisyon hesaplarında kullanılan belli bir tür yakıtı, ham maddeyi
veya ürünü,
y) Kontrol riski: Yıllık emisyon
raporundaki bir parametrenin, kontrol sistemi tarafından zamanında önlenememiş
veya belirlenmemiş ve düzeltilmemiş; maddi, münferit veya diğer yanlış
bildirimlere olan duyarlılığını,
z) Lot: Sevkiyatı temsil edecek şekilde örneklenmiş ve
karakterize edilmiş, bir kerede veya belirli zaman zarfında sürekli şekilde
sevk edilen yakıt ve malzeme miktarını,
aa) Net kalorifik değer (NKD): Yakıt veya malzeme içindeki
suyun buharlaşma ısısı hariç tutularak, bir yakıt veya malzemenin standart
koşullar altında oksijen ile tam yandığında açığa çıkan net ısı enerjisini,
bb) Ölçüm
noktası: Sürekli emisyon ölçüm sistemlerinin
(SEÖS) emisyon ölçmek için kullanıldığı emisyon kaynağı veya CO2
akışının sürekli ölçüm sistemleri kullanılarak belirlendiği bir boru hattı
sisteminin kesitini,
cc) Ölçüm
sistemi: Faaliyet verisi, karbon içeriği, kalorifik
değer veya CO2 emisyonlarının emisyon
faktörü gibi değişkenlerin belirlenmesi için kullanılan, ölçüm aletlerinin
ve diğer ekipmanların (örnekleme ve veri işleme ekipmanı gibi) bütününü,
çç) Ön emisyon faktörü: Karışık yakıt veya malzemenin, biyokütle ve fosil karbon oranlarından oluşan toplam karbon
içeriğine dayanan toplam emisyon faktörünü,
dd) Proses emisyonları: Maden cevherlerinin kimyasal veya
elektrolitik indirgenmesi, maddelerin ısıl ayrışması, ürün veya hammadde
olarak kullanmak için maddelerin oluşumu da dâhil olmak üzere, maddeler arasındaki
reaksiyonlar veya maddelerin dönüşümleri sonucunda oluşan, yanma
emisyonları haricindeki sera gazı emisyonlarını,
ee) Raporlama
dönemi: Emisyonların izlenmesi ve raporlanması gereken bir takvim yılını,
ff) Sera gazı
emisyonu: Kızıl ötesi radyasyon emen ve yeniden
salan, hem tabii ve hem de beşeri kaynaklı olabilen ve Yönetmeliğin
ek-2’sindeki listede belirtilen gazları ve gaz benzeri diğer atmosfer
bileşenlerini,
gg) Standart
koşullar: Normal metre küp (Nm3) olarak tanımlanan 273,15 Kelvin
(K) sıcaklık ve 101.325 Pascal (Pa) basınç koşullarını,
ğğ) Sürekli emisyon ölçümü: Bacadan bağımsız numunelerin
toplanmasına dayalı ölçüm yöntemlerini içermeyecek şekilde, baca içindeki
veya dışındaki bir ölçüm cihazı ile periyodik ölçümler ile bir niceliği
belirlemek için gerçekleştirilen işlemleri,
hh) Tesis:
Yönetmeliğin ek-1’indeki listede belirtilen faaliyetlerin veya bu
faaliyetler ile teknik bir bağlantısı olan, emisyonlar
ve kirlilik üzerinde etkiye sahip olabilecek doğrudan ilişkili diğer
faaliyetlerden herhangi birinin veya daha fazlasının yürütüldüğü sabit
teknik üniteyi,
ıı) Ticari
standart yakıt: Akaryakıt ve LPG dahil olmak üzere, belirlenmiş kalorifik değerinden %95 güven aralığında
%1’den fazla sapma göstermeyen uluslararası standart haline gelmiş ticari
yakıtı,
ii) Ton CO2(eşd): Metrik ton CO2 veya CO2(eşd)’yi,
jj) Veri akış
faaliyetleri: Birincil kaynak verileri kullanılarak hazırlanacak bir emisyon raporu için gerekli olan verilerin elde
edilmesi, işlenmesi ve kullanılması ile ilgili faaliyetleri,
kk) Yanma emisyonları: Bir yakıtın oksijen ile ekzotermik
reaksiyonu sırasında ortaya çıkan sera gazı emisyonunu,
ll) Yasal metrolojik kontrol: Kamu menfaati, kamu sağlığı, kamu
güvenliği, kamu düzeni, tüketicilerin ve çevrenin korunması, vergi ve
harçların toplanması, adil ticaret gibi sebeplerle bir ölçü aletinin ölçme
işlemlerinin kontrolünü,
mm) Yönetmelik: 17/5/2014 tarihli ve 29003 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sera Gazı Emisyonlarının Takibi Hakkında Yönetmeliği,
nn)
Yükseltgenme faktörü: Atmosfere salınan karbonmonoksitin
karbondioksit molar eşdeğeri olarak alındığı ve
yanma sonucunda karbondioksite yükseltgenen karbonun, yakıt içinde bulunan
ve yakıt kesri olarak ifade edilen toplam karbona oranını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Temel
Prensipler
Eksiksizlik
MADDE 5 – (1) İzleme
ve raporlama eksiksiz yapılır ve Yönetmeliğin ek-1’inde listelenen
faaliyetlere ait bütün emisyon kaynaklarından ve
kaynak akışlarından gelen tüm proses ve yanma emisyonlarını ve mükerrer
hesabı engelleyerek bu faaliyetler ile ilgili belirtilen bütün sera
gazlarını kapsar. İşletme, raporlama döneminde veri kaybını engellemek için
gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür.
Tutarlılık,
karşılaştırılabilirlik ve şeffaflık
MADDE 6 – (1) İzleme
ve raporlama her zaman tutarlı ve karşılaştırılabilir esaslar çerçevesinde
oluşturulur. Bu amaçla, işletme, Bakanlık tarafından onaylanan
değişikliklere ve istisnalara bağlı olarak, aynı izleme yöntemini ve veri
gruplarını kullanmakla yükümlüdür.
(2) İşletme, tahminlerini, referanslarını, faaliyet
verisini, emisyon faktörlerini, yükseltgenme
faktörlerini ve dönüşüm faktörlerini içeren izleme verilerini doğrulayıcı
kuruluş ve Bakanlık tarafından emisyonların verisinin yeniden üretilmesini
mümkün kılacak şeffaflıkta toplar, kaydeder, analiz eder ve belgelendirir.
Doğruluk
MADDE 7 – (1)
İşletme, emisyonların belirlenmesinde sistematik
veya kasıtlı hatalar olmasını engeller, mümkün olduğunca hata kaynaklarını
tanımlar ve azaltır. Emisyon hesaplarının ve ölçümlerinin erişilebilir en
yüksek doğrulukta olmasını sağlar.
İzleme ve
raporlama yönteminin bütünlüğü
MADDE 8 – (1)
İşletme, raporlanacak emisyon verisinin
bütünlüğünü sağlamak için, bu Tebliğde ortaya konan uygun izleme
yöntemlerini kullanarak emisyonları belirler.
(2) Raporlanmış emisyon verisi
ve ilgili açıklamalar maddi hata içermez, bilgi tarafsız bir şekilde
seçilir ve sunulur, tesis emisyonları hakkında güvenilir ve dengeli bir
hesaplama sağlanır.
(3) Bir izleme yöntemi seçilirken, en yüksek doğruluk
hedeflenir.
Sürekli
gelişim
MADDE 9 – (1) İşletme,
izleme ve raporlamada Yönetmeliğin 8 inci maddesi kapsamında hazırlanan
doğrulama raporlarında yer alan tavsiyeleri dikkate alır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İzleme
Planına İlişkin Genel ve Teknik Hususlar
Genel
yükümlülük
MADDE 10 – (1) Her bir
işletme, Bakanlık tarafından tesis özelinde onaylanan izleme planını
dikkate alarak sera gazı emisyonlarını izler.
İzleme planı, gerektiği hallerde izleme planı kapsamındaki faaliyetler için
işletme tarafından oluşturulan, belgelenen, uyarlanan ve sürdürülen yazılı prosedürler ile desteklenir.
(2) İzleme planı, tesiste mevcut bulunan veya işletme
tarafından kullanılan mevcut sistemleri dikkate alarak, iş tekrarlarını
önleyerek talimatları mantıklı ve basit bir şekilde işletmeciye tarif eder.
İzleme
planının içeriği ve sunulması
MADDE 11 – (1)
İşletme, hazırladığı izleme planını onaylanmak üzere Bakanlığa gönderir.
İzleme planı, belirli bir tesisin izleme yönteminin detaylı, tam ve şeffaf
bir şekilde gerekli belge yönetimini ve asgari düzeyde ek-1’de belirtilmiş
olan hususları içerir. İzleme planı ile birlikte, işletme aşağıdaki
belgeleri sunar:
a) Her bir kaynak akışı ve emisyon
kaynağı için, faaliyet verilerinin ve hesaplama faktörlerinin ek-2’de
belirtilen kademelere uygun olduğuna ilişkin bilgi ve belgeleri,
b) Kontrol için önerilen kontrol faaliyetlerinin ve prosedürlerinin dâhili riskler ve tanımlanmış kontrol
riskleri ile tutarlı ve uygun olduğunu belgeleyen risk değerlendirmesi
sonuçlarını.
(2) İşletme izleme planından bağımsız olarak, ek-1’de
atıfta bulunulan prosedürleri oluşturur, belgeler,
uygular ve devamlılığını sağlar. Bakanlıkça talep edilmesi halinde prosedüre ilişkin bilgileri yazılı olarak Bakanlığa
sunar ve doğrulama için bunları erişilebilir hale getirir. İşletme, prosedüre ilişkin olarak;
a) Prosedürün adı,
b) Prosedürün tanımlanması için izlenebilir ve
doğrulanabilir bir referans,
c) Prosedürün uygulanmasından ve prosedür
tarafından üretilen veya yönetilen veriden sorumlu olan birimler,
ç) İşletmenin ve Bakanlığın prosedüre
ilişkin gerekli parametreleri ve yapılan işlemleri anlamalarını sağlayacak
açıklamalar,
d) İlgili kayıtların ve bilgilerin yerleri,
e) Varsa, kullanılan yazılımın adı,
f) İlgili olduğu yerde, uygulanan Türk Standartları ve
uluslararası kabul görmüş diğer standartların listesi,
gibi bilgileri
izleme planında sunar.
Basitleştirilmiş
izleme planları
MADDE 12 – (1)
Bakanlık, 45 inci madde kapsamında işletmelere basitleştirilmiş izleme
planlarını kullanmaları için izin verebilir, bu amaçla 48 inci ve 49 uncu
maddeler kapsamında belirtilen veri akışı tanımı ve kontrol prosedürlerini de içeren şablonlar ve kılavuzlar
yayımlayabilir.
(2) Birinci fıkrada bahsedilen basitleştirilmiş izleme
planının onayından önce, Bakanlık, teklif edilen kontrol faaliyetlerinin ve
kontrol faaliyetleri için teklif edilen prosedürlerin
dâhili riskler ve tanımlanmış kontrol riskleri ile orantılı olup
olmadıklarını değerlendirmek için işletmeden basit bir risk değerlendirmesi
yürütmesini talep edebilir.
İzleme
planında değişiklikler
MADDE 13 – (1)
İşletme, izleme planında tesis tipi ve işleyişi ile izleme yöntemine
ilişkin bilgilerin tam ve güncel olup olmadığını düzenli olarak kontrol
eder.
(2) İşletme aşağıda belirtilen bir veya birden fazla
durumun ortaya çıkması halinde izleme planını günceller:
a) Tesis kategorisinde değişiklikler olması,
b) 45 inci maddenin sekizinci fıkrasına bağlı
olmaksızın, tesisin düşük emisyona sahip tesis
olarak değerlendirilmesi ile ilgili değişiklikler olması,
c)
Mevcut emisyon kaynağında veya kaynaklarında
değişiklikler olması,
ç) Yeni kaynak akışının veya akışlarının eklenmesi,
d) Kaynak akışlarının büyük, küçük veya önemsiz kaynak
akışları olarak sınıflandırılmasında değişiklik olması,
e)
Emisyonları tespit etmek için, hesaplama temelli yöntemlerden ölçüm temelli
yöntemlere veya tersine bir değişiklik olması,
f)
Uygulanan kademe seviyesinde değişiklik olması,
g) İzleme planında yer alan hesaplama faktörü için
varsayılan değerde değişiklik olması,
ğ) Örnekleme, analiz veya kalibrasyon
ile bağlantılı yeni prosedürlerin emisyon verilerinin doğruluğu üzerinde
doğrudan bir etkisinin olması,
h) Yürütülen yeni faaliyetlere bağlı olarak veya izleme
planına henüz dahil edilmemiş ve toplam emisyon miktarına
%5’ten daha yüksek oranda etki eden yeni yakıtların veya malzemelerin
kullanımına bağlı olarak yeni emisyonların oluşması,
ı) Yeni ölçüm cihaz tiplerinin, örnekleme yöntemlerinin
veya analiz yöntemlerinin kullanımına veya emisyonların
belirlenmesinde daha yüksek doğruluğu sağlayan diğer sebeplere bağlı olarak
elde edilen verilerin değişmesi,
i) Daha önce uygulanmış izleme yönteminin sonucunda elde
edilen verinin yanlış olduğunun tespit edilmesi,
j) Raporlanmış verinin doğruluğunun artması,
k) İzleme planının, Yönetmeliğin ve bu Tebliğin
gereksinimleri ile uyumlu olmaması nedeniyle Bakanlığın işletmeden izleme
planını değiştirmesini talep etmesi,
1) Doğrulama raporunda izleme planının geliştirilmesine
yönelik önerilere bağlı olarak değişiklik gerekmesi.
İzleme
planı değişikliklerinin onaylanması
MADDE 14 – (1)
İşletme, 13 üncü maddenin ikinci fıkrası kapsamında izleme planında
yapacağı değişiklikleri Bakanlığa 30 gün içinde bildirir. Ayrıca, işletme
bu kapsamda yer almayan değişiklikleri aynı yılın en geç 31 Aralık tarihine
kadar Bakanlığa bildirir.
(2) 13 üncü maddenin ikinci fıkrasında yer alan hükümler
kapsamında izleme planında yapılacak değişiklikler Bakanlıkça onaylanır.
Değişikliklerin
uygulanması ve kayıtlarının tutulması
MADDE 15 – (1)
İşletme, 14 üncü maddenin ikinci fıkrası kapsamındaki onayın alınmasından
önce, orijinal izleme planına uygun izlemenin eksik emisyon
verisine sebep olacağı hallerde değiştirilmiş izleme planını kullanarak
izleme ve raporlamayı yapar. İşletme bütün izleme ve raporlamayı, hem
güncellenmiş hem de orijinal planı kullanarak, gerekli tüm bilgi ve
belgelerle beraber eş zamanlı yürütür.
(2) 14 üncü maddenin ikinci fıkrası kapsamındaki onayın
alınmasından sonra, işletme sadece değiştirilmiş izleme planı ile ilgili
veriyi kullanır ve bu izleme planını kullanarak bütün izlemeyi ve
raporlamayı yürütür.
(3) İşletme izleme planında yapılan bütün
değişikliklerin kayıtlarını tutar. Her bir değişikliğe ilişkin kayıtta
aşağıda yer alan hususlar belirtilir:
a)
Değişikliğin detaylı tanımı,
b) Değişikliğin gerekçesi,
c)
Değişikliğin Bakanlığa bildirilme tarihi,
ç) 14 üncü madde kapsamındaki bildirimin Bakanlıkça onay
tarihi,
d) İkinci fıkraya uygun olarak, değiştirilmiş izleme
planının uygulanmaya başlandığı tarih.
Teknik
olarak uygulanabilirlik
MADDE 16 – (1)
İşletme, izleme yönteminin teknik olarak uygulanmasının mümkün olmadığı
durumlarda, alternatif bir yöntem teklifi ile onay için Bakanlığa başvurur.
Bakanlık işletmenin başvurusunu; teknik olarak uygulanabilirliğini,
işletmenin teklif edilen yöntemin gereksinimlerini karşılayacak kapasiteye
sahip olup olmadığını, teklif edilen yöntemin bu Tebliğin hükümleri
kapsamında zamanında uygulanıp uygulanamayacağını ve teklif edilen yöntem
için gerekli tekniklerin ve teknolojilerin uygunluğuna göre değerlendirir.
Teklif edilen alternatif yöntem Bakanlığın uygun görüşü alındıktan sonra
işletme tarafından uygulanır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Emisyonlarının
İzlenmesine Dair Usul ve Esaslar
Tesislerin
ve kaynak akışlarının sınıflandırılması
MADDE 17 – (1) Her bir
işletme emisyonların izlenmesi ve kademeler için
asgari gereksinimlerin belirlenmesi amacıyla ikinci fıkraya göre kendi
tesisinin ve geçerli olan durumlarda üçüncü fıkraya göre her bir kaynak
akışının kategorisini belirler.
(2) İşletme, tesisini aşağıdaki kategorilere göre
sınıflandırır:
a) Kategori A: Biyokütleden
kaynaklanan CO2 hariç, transfer edilen CO2 dahil, raporlama dönemindeki doğrulanmış yıllık emisyonu
50.000 ton CO2(eşd)’ye eşit veya daha
az olan tesis,
b) Kategori B: Biyokütleden
kaynaklanan CO2 hariç, transfer edilen CO2 dahil, raporlama dönemindeki doğrulanmış yıllık emisyonu
50.000 ton CO2(eşd)’den fazla ve
500.000 ton CO2(eşd)’ye eşit veya daha
az olan tesis,
c) Kategori C: Biyokütleden
kaynaklanan CO2 hariç, transfer edilen CO2 dahil, raporlama dönemindeki doğrulanmış yıllık emisyonu
500.000 ton CO2(eşd)’den fazla olan
tesis.
(3) İşletme, her bir kaynak akışını aşağıdaki
kategorilere göre sınıflandırır. İşletme, bu sınıflandırmayı her bir kaynak
akışını, transfer edilen CO2’i dahil ederek, hesaplama temelli
yöntemler ile hesaplanan bütün kaynak akışlarının neden olduğu fosil CO2
ve CO2(eşd) emisyonlarının ve ölçüm
temelli yöntemler ile izlenen bütün emisyon kaynaklarından
çıkan emisyonların mutlak değerlerinin toplamı ile karşılaştırarak yapar.
a)
Küçük Kaynak Akışı: Mutlak değer olarak hangisi daha yüksekse, işletme
tarafından seçilen kaynak akışlarının emisyonlara
olan katkısının toplamı yılda 5.000 ton fosil CO2’den daha düşük
veya yılda 100.000 ton toplam fosil CO2’i aşmamak kaydıyla
toplam emisyonların %10’undan daha düşük olması durumunda,
b) Önemsiz Kaynak Akışı: Mutlak değer olarak hangisi
daha yüksekse, işletme tarafından seçilen kaynak akışlarının emisyonlara olan katkısının toplamı yılda 1.000 ton
fosil CO2’den daha düşük veya yılda 20.000 ton toplam fosil CO2’i
aşmamak kaydıyla toplam emisyonların %2’sinden daha düşük olması durumunda,
c) Büyük Kaynak Akışı: Kaynak akışlarının (a) ve (b)
bentleri kapsamındaki kategoriler içinde sınıflandırılmadığı durumda.
(4) Tesisler için, mevcut izleme döneminden bir önceki
izleme döneminde yıllık doğrulanmış emisyonların
mevcut olmadığı veya hatalı olduğu durumda, işletme tesisin kategorisini
belirlemek için, biyokütleden kaynaklanan CO2’i
hariç tutarak ve transfer edilen CO2’i dâhil ederek yıllık
emisyonların ihtiyatlı bir tahminini kullanır.
İzleme
sınırları
MADDE 18 – (1)
İşletme, tesisinin izleme sınırlarını tanımlar. İşletme, tesiste yürütülen
ve Yönetmeliğin ek-1’inde listelenen faaliyetlere ait emisyon
kaynakları ve kaynak akışlarının sebep olduğu ilgili sera gazlarını izleme
sınırına dahil eder. Ayrıca, raporlama dönemi süresince olağan faaliyetler
ile birlikte devreye alma–devre dışı bırakma ve acil durumları içeren
olağan dışı durumlardan kaynaklanan emisyonları da
izleme sınırına dâhil eder. Taşıma amaçlı kullanılan hareketli makinalardan kaynaklanan emisyonlar
hariç tutulur.
(2) İzleme ve
raporlama süreci tanımlanırken, işletme ek-3’te belirtilmiş olan sektörlere
özgü hususları da dâhil eder.
İzleme
yöntemlerinin seçimi
MADDE 19 – (1) Tesisin
emisyonlarının izlenmesi için, işletme, bu
Tebliğin hükümlerine uygun olarak, hesaplama veya ölçüm temelli yöntemi
seçer. Hesaplama temelli yöntem; ölçüm sistemleri vasıtasıyla kaynak
akışlarından elde edilen faaliyet verilerinin, laboratuvar
analizlerinden elde edilen veya varsayılan ilave parametrelerin kullanılarak
emisyonların belirlenmesi anlamına gelir. Bu
yöntem, 22 nci maddede belirtilen standart yöntem
veya 23 üncü maddede belirtilen kütle denge yöntemi ile uygulanabilir.
Hesaplama temelli yöntemin uygulandığı durumda, işletme her bir kaynak
akışı için standart veya kütle denge yöntemlerinden hangi yöntemi
kullandığını ve ek-2’ye uygun olarak hangi kademeleri kullandığını izleme
planında belirtir. Ölçüm temelli yöntem; CO2 konsantrasyonunun
ve transfer edilen gazların akışının ölçüldüğü ve tesisler arasında CO2
transferinin izlendiği durumlar da dahil olmak üzere, baca gazında ve baca
gazı akışında ilgili sera gazı konsantrasyonunun sürekli ölçülmesi ile emisyon kaynaklarından emisyonların belirlenmesi
anlamına gelir.
(2) İşletme, emisyon ile ilgili
veri eksikliklerinin veya mükerrer sayımın oluşmasını önleyecek şekilde,
tesise ait farklı emisyon kaynakları ve kaynak akışları için standart,
kütle dengesi ve ölçüm temelli yöntemleri birleştirebilir.
(3) İşletmenin ölçüm temelli bir yöntemi seçmediği
durumda, ek-3’ün ilgili bölümlerinde yer alan yöntemi seçer. İşletme, söz
konusu yöntemin kullanılmasının teknik olarak elverişli olmadığı veya başka
yöntemin emisyon verilerini daha yüksek doğruluğa
ulaştırdığı durumlarda Bakanlığa başvurur. Bakanlığın uygun görüşü ile
alternatif bir yöntem kullanılır.
Asgari
yöntem
MADDE 20 – (1) 19 uncu
madde hükümlerinden farklı olarak, işletme, aşağıdaki bütün koşulların
karşılanması şartı ile seçilmiş kaynak akışları veya emisyon
kaynakları için kademelere dayanmayan bir izleme yöntemi olan asgari
yöntemi de kullanabilir. Bu şartlar;
a) Hesaplama temelli yöntem altında bir veya daha fazla
ana kaynak akışları veya küçük kaynak akışları için en az kademe 1’i
uygulamanın ve aynı kaynak akışları ile ilgili olarak en az bir emisyon kaynağı için ölçüm temelli yöntemi uygulamanın
teknik olarak uygun olmadığı,
b) İşletme, ulusal veya uluslararası kabul görmüş
eşdeğer standartlara uygun olarak yıllık emisyonların belirlenmesinde
kullanılan bütün parametrelerin belirsizliklerini her yıl değerlendirip
nitelediği ve sonuçları yıllık emisyon raporuna
dahil ettiği,
c) İşletmenin, söz konusu asgari yöntemi uygulayarak,
bütün tesis için sera gazı emisyonlarının yıllık
seviyesine ilişkin toplam belirsizlik eşiğinin kategori A tesisleri için
%7,5’i, kategori B tesisleri için %5,0’ı ve kategori C tesisleri için
%2,5’i aşmadığını gösterdiği,
durumlardır.
İzleme
yöntemine ilişkin geçici değişiklikler
MADDE 21 – (1)
Bakanlık tarafından onaylanmış izleme planında yer alan, yakıt veya madde
akışına ilişkin faaliyet verisi veya hesaplama faktörü için belirtilen
kademenin uygulanmasının teknik sebepler nedeniyle geçici olarak uygun
olmadığı durumda, işletme izleme planında onaylanmış kademenin
uygulanmasına yönelik olarak koşullar düzelene kadar erişilebilir en yüksek
kademeyi uygular. İşletme, Bakanlığın onayladığı izleme planında belirtilen
kademenin acil olarak yeniden uygulanması için gerekli bütün önlemleri
alır.
(2) İşletme, aşağıda verilen bilgi ve belgeleri de
içerecek şekilde birinci fıkra kapsamında yapılacak izleme yöntemindeki
geçici değişiklikleri ivedilikle Bakanlığa bildirir:
a) Kademeden sapmanın sebepleri,
b) İzleme planında yer alan kademenin uygulanması için
koşullar düzelene kadar emisyonların belirlenmesinde
kullanılan geçici izleme yöntemine ilişkin detayları,
c) Bakanlık tarafından onaylanan izleme planında yer
alan kademenin uygulanmasına yönelik koşulların düzeltilmesi için alınan
önlemleri,
ç) Bakanlık tarafından onaylanan kademenin tekrar
uygulanmasına ne zaman başlanacağına dair öngörülen zamanı.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Hesaplama
Temelli Yöntem
Emisyonların
standart yöntemle hesaplanması
MADDE 22 – (1)
Standart yöntemde, işletme kaynak akışı başına yanma emisyonlarını, NKD’nin terajul olarak ifade
edildiği yanan yakıt miktarı ile ilgili faaliyet verisini, NKD kullanımı
ile tutarlı olan ve terajul başına ton CO2
(t CO2/TJ) olarak ifade edilen ilgili emisyon
faktörü ve ilgili yükseltgenme faktörü ile çarparak hesaplar. Bakanlık,
yakıtlar için t CO2/t veya t CO2/Nm3 olarak ifade
edilen emisyon faktörlerinin kullanımına izin
verebilir. Bu durumda işletme ton veya normal metre küp olarak ifade edilen
yanan yakıt miktarına ilişkin faaliyet verisini, ilgili emisyon
faktörü ve ilgili yükseltgenme faktörü ile çarparak yanma emisyonlarını
hesaplar.
(2) İşletme kaynak akışı başına proses
emisyonlarını ton veya normal metre küp olarak ifade edilen malzeme
tüketimi, hammadde miktarı veya üretim çıktısı ile ilgili faaliyet verisini
t CO2/t veya t CO2/Nm3 olarak ifade edilen ilgili
emisyon faktörü ve ilgili dönüşüm faktörü ile çarparak belirler.
(3) Kademe 1 veya kademe 2 emisyon
faktörü, tamamlanmamış kimyasal reaksiyonların etkisini içerdiği durumlarda,
yükseltgenme faktörü veya dönüşüm faktörü 1 kabul edilir.
Emisyonların
kütle denge yöntemiyle hesaplanması
MADDE
23 – (1)
Kütle denge yönteminde, işletme, ek-2’nin üçüncü bölümünde yer alan yöntemi
uygulayarak kütle dengesinin sınırlarına giren veya kütle dengesi
sınırlarını terk eden malzeme miktarı ile ilgili faaliyet verisini,
malzemenin karbon içeriğini ve 3,664 t CO2/t C değerini çarparak
kütle dengesinde yer alan her bir kaynak akışına karşılık gelen CO2
miktarını hesaplar.
(2) 47 nci madde hükümlerine
bakılmaksızın, kütle dengesi kullanılarak hesaplanan toplam prosesin emisyonları, kütle dengesi tarafından kapsanan
tüm kaynak akışlarına karşılık gelen CO2 miktarlarının
toplamıdır. Atmosfere salınan CO, CO2 molar
eşdeğer miktarı olarak kütle dengesinde hesaplanır.
Uygulanabilir
kademeler
MADDE 24 – (1)
Faaliyet verisini ve her bir hesaplama faktörünü belirlemek için, 19 uncu
maddenin birinci fıkrasına göre gerekli kademeler tanımlanırken, işletme:
a) Kategori A tesisleri için ve kaynak akışının ticari
standart yakıt olması halinde veya bir hesaplama faktörünün gerekli olduğu
durumlarda ek-4’te listelenen en düşük,
b) (a) bendi dışındaki durumlarda ise ek-2’de tanımlanan
en yüksek,
kademeleri uygular.
Ancak, işletme (a) bendine göre uygulanması gereken kademenin teknik olarak
uygun olmadığını Bakanlığa belgelemesi durumda, en düşük kademe 1 olmak
koşuluyla, kategori C tesisleri için gerekenden bir seviye daha düşük
kademeyi, kategori A ve B tesisleri için ise gerekenden en fazla iki seviye
daha düşük kademeyi uygulayabilir. Ayrıca, Bakanlık işletmeye, (b) bendine
göre uygulanması gereken kademeden daha düşük bir kademe uygulanmasına
yönelik olarak, uygulanan kademenin en düşük kademe 1 olması ve aşağıdaki
koşulların karşılanması şartı ile üç yıla kadar bir geçiş dönemi için izin
verebilir:
1) Uygulanması gereken kademenin teknik olarak elverişli
olmadığının tespit edilmesi,
2) Uygulanması gereken kademeye nasıl ve ne zaman
erişilebileceği ile ilgili bir gelişim planının sunulması.
(2) İşletme, küçük kaynak akışlarına ilişkin faaliyet
verisi ve her bir hesaplama faktörü için, uygulanan kademenin en düşük
kademe 1 olması koşuluyla, teknik olarak elverişli olan en yüksek kademeyi
uygular.
(3) İşletme, önemsiz kaynak akışlarına ilişkin faaliyet
verisi ve her bir hesaplama faktörü için, ilave bir çaba olmadan herhangi
bir kademeye ulaşamıyorsa, kademe kullanmak yerine ihtiyatlı tahminler
yaparak faaliyet verisini ve her bir hesaplama faktörünü belirler.
(4) Yükseltgenme faktörü ve dönüşüm faktörü için,
işletme, asgari olarak, ek-2’de listelenen en düşük kademeleri uygular.
(5) 23 üncü madde çerçevesinde proses
girdisi olarak kullanılan veya kütle dengesinde kullanılan yakıtlar için,
Bakanlığın t CO2/t veya t CO2/Nm3 olarak ifade edilen
emisyon faktörlerinin kullanılmasına izin verdiği yakıtlar için NKD,
ek-2’de tanımlanan en yüksek kademeler yerine daha düşük kademeler
kullanılarak izlenir.
Faaliyet
verisinin belirlenmesi
MADDE 25 – (1) İşletme
aşağıdaki yollardan biri ile bir kaynak akışına ilişkin faaliyet verisini
belirler:
a) Emisyona sebep olan proseste
sürekli ölçüm,
b) İlgili stok değişikliklerini dikkate alarak ayrı ayrı ölçülen miktarların toplanması.
(2) Birinci fıkranın (b) bendi kapsamında yapılacak olan
işlemler için, raporlama dönemi süresince kullanılan yakıt veya malzeme
miktarının hesaplanmasında; raporlama dönemi süresince satın alınan yakıt
veya malzeme miktarından, tesisten ihraç edilen miktar çıkartılır,
raporlama döneminin başlangıcında stokta bulunan miktar eklenir, raporlama
döneminin sonunda stokta bulunan miktar çıkartılır.
(3) Stokta bulunan miktarların doğrudan ölçüm ile
belirlenmesinin teknik olarak elverişli olmadığı durumlarda, işletme
aşağıdaki yöntemler ile bu miktarları tahmin edebilir:
a) Geçmiş yıllara ait veriler ve raporlama dönemine ait
üretim verileri arasında korelasyon,
b) Belgelendirilmiş prosedürler
ve raporlama dönemi için denetlenmiş mali tablolardaki ilgili veriler.
(4) Bir takvim yılı için faaliyet verisinin
belirlenmesinin teknik olarak elverişli olmadığı durumlarda işletme, bir
raporlama yılını müteakip yıldan ayırmak için bir sonraki en uygun günü
seçebilir ve gerekli takvim yılına göre düzenleyebilir. Bir veya birden
fazla kaynak akışının dâhil olduğu sapmalar takvim yılı için temsili bir
değer tabanı oluşturarak açıkça kaydedilir ve gelecek yıl ile bağlantılı
olarak tutarlı şekilde değerlendirilir.
İşletmenin
kontrolü altındaki ölçüm sistemleri
MADDE 26 – (1) 25 inci
madde kapsamında faaliyet verisinin belirlenmesi için işletme, aşağıdaki
koşulların karşılanması şartı ile tesiste kendi kontrolü altındaki ölçüm
sistemlerine dayanan ölçüm sonuçlarını kullanabilir:
a) İşletme bir belirsizlik değerlendirmesi yaparak
ilgili kademe seviyesinin belirsizlik eşiğinin karşılanmasını temin eder.
b) İşletme yılda en az bir defa ve ölçüm ekipmanının her
kalibrasyonundan sonra, mevcut belirsizliğin etkisini dikkate almak için bu
veya benzeri ölçüm cihazlarının önceki kalibrasyonlarının uygun bir zaman
dizisine dayanarak ihtiyatlı ayarlama faktörü ile çarpılan kalibrasyon sonuçlarının, ilgili belirsizlik eşikleri
ile karşılaştırılmalarını temin eder.
(2) İzleme planı kapsamında onaylanan kademe eşiklerinin
aşıldığı veya ekipmanın diğer gereksinimleri karşılamadığı
durumlarda, işletme ivedilikle gerekli önlemleri alır ve Bakanlığa en geç
15 gün içinde bilgi verir.
(3) İşletme yeni bir izleme planı bildirirken veya
onaylanmış izleme planında bir değişiklik yapması halinde, birinci fıkranın
(a) bendi kapsamında belirsizlik değerlendirmesini Bakanlığa sunmakla
yükümlüdür. Bu değerlendirme, kullanılan ölçüm cihazları, kalibrasyon ve ölçüm cihazlarının kullanımı ile ilgili
belirsizlikleri içerir. Stok değişikliği ile ilgili belirsizlik, depolama
tesislerinin kapasitesinin yıllık kullanılan ilgili yakıt veya malzeme
miktarının en az %5’i olduğu durumda belirsizlik değerlendirmesine dâhil
edilir. Ek-2’de yer alan kademe belirsizlik eşik değerleri tüm raporlama
dönemindeki belirsizliği tanımlar. İşletme, kullanılmakta olan ölçüm
aletlerinin belirsizlik değerlendirmesini basitleştirmek amacıyla; ölçüm
cihazları için belirlenen azami izin verilebilir hataları veya kalibrasyondan gelen belirsizliği, kullanımdan
kaynaklanan belirsizliğin etkisini dikkate almak için ihtiyatlı ayarlama
faktörü ile çarpar. Ancak bu değerlendirme için ölçüm cihazlarının kullanım
talimatları doğrultusunda monte edilmesi şarttır. Elde edilen değer,
ek-2’de belirtilen kademe tanımlarına uygun olarak tüm raporlama dönemi
boyunca geçerli olur.
(4) Bakanlık, işletmeye tesiste kendi kontrolü altındaki
ölçüm sistemlerine dayanan ölçüm sonuçlarını kullanmasına ancak kullanılan
ölçüm cihazlarının metrolojik kontrole ilişkin
mevzuata uygun olduğuna dair belge sunduğunda izin verir. Bu durumda üçüncü
fıkrada yer alan hükümler uygulanmaz. Bu amaçla, ilgili ölçüm görevi için metrolojik kontrole ilişkin mevzuatta yer alan azami
izin verilebilir hata, ilave belge sunulmadan belirsizlik değeri olarak
kullanılır.
İşletmenin
kontrolü dışındaki ölçüm sistemleri
MADDE
27 – (1)
Basitleştirilmiş belirsizlik değerlendirmesine dayanan, 26 ncı madde kapsamında işletmenin kendi kontrolündeki
ölçüm sistemlerinin kullanımı ile karşılaştırıldığında, işletmenin kontrolü
dışındaki ölçüm sistemlerinin kullanımının işletmeye en az bir yüksek
kademeyi sağladığı, daha güvenilir sonuçlar verdiği ve kontrol risklerine
daha az açık olduğu durumlarda, işletme kendi kontrolü dışındaki ölçüm
sistemlerinden faaliyet verilerini belirler. Bu
bağlamda, işletme aşağıdaki veri kaynaklarından birini kullanır:
a) İki bağımsız ticari ortak arasında ticari ilişkinin
bulunması şartı ile bir ticari ortağın verdiği faturalardaki miktarlar,
b) Ölçüm cihazlarından okunan değerler.
(2) İşletme, 24 üncü madde çerçevesinde uygulanabilir
kademe ile uygunluğu sağlamak zorundadır. Bu bağlamda, ilgili ticari işlem
için metrolojik kontrole ilişkin mevzuatta yer
alan azami izin verilebilir hata, ilave belge sunulmadan belirsizlik değeri
olarak kullanılır. Metrolojik kontrole ilişkin
mevzuatta yer alan gereklilikler, 24 üncü madde kapsamında belirtilen
uygulanabilir kademeden daha düşük ise işletme ölçüm sisteminden sorumlu
ticari ortağından uygulanabilir belirsizlik ile ilgili gerekli bilgi ve
belgeleri temin eder.
Hesaplama
faktörlerinin belirlenmesi
MADDE 28 – (1)
İşletme, hesaplama faktörlerini ya varsayılan değerler ya da uygulanabilir
kademeye bağlı analize dayanan değerler olarak belirler.
(2) İşletme,
kurutulmadan veya laboratuvar analizi için işlem
görmeden önce, emisyona sebep olan işlem için
satın alınan veya kullanılan yakıt veya malzemenin durumunu referans alarak
ilgili faaliyet verisi için kullanılan durum ile tutarlı hesaplama
faktörlerini belirler ve raporlar. Bu yaklaşım ile daha yüksek doğruluğun
elde edilebileceği durumlarda, işletme laboratuvar
analizlerinin yürütüldüğü duruma ait faaliyet verisini ve hesaplama
faktörlerini sürekli olarak raporlayabilir.
Hesaplama
faktörleri için varsayılan değerler
MADDE 29 – (1) İşletmenin
hesaplama faktörlerini varsayılan değer olarak belirlediği durumda, ek-2 ve
ek-3’te belirtildiği gibi, uygulanabilir kademenin gereksinimleri ile
uyumlu olarak, aşağıdaki değerlerden birini kullanır:
a) Ek-5’te listelenen standart faktörler ve stokiyometrik değerler,
b) Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve
Sözleşmesi kapsamında hazırlanan ulusal sera gazı envanteri
için kullanılan standart faktörler,
c) %95’lik güven aralığı ile karbon içeriğinin %1’den
daha fazla olmaması sağlandığında, malzeme tedarikçisi tarafından
belirtilen ve garanti edilen değerler,
ç) Bir malzemenin gelecekte kullanılacak lotları için temsil niteliği taşıdığına dair bilgi ve
belgenin Bakanlığa sunulması durumunda, geçmiş analizlere dayanan değerler.
(2) İşletme izleme planında, kullanılan bütün varsayılan
değerleri belirtir. Varsayılan değerlerin yıllık olarak değiştiği
durumlarda, işletme izleme planında bu değerin doğruluk kaynağını belirtir.
(3) İşletmenin, yeni varsayılan değerin, emisyonların daha doğru belirlenmesini sağladığına dair
başvuru yapması halinde, Bakanlık 14 üncü maddenin ikinci fıkrası
kapsamında, izleme planında varsayılan değerin değiştirilmesini
onaylayabilir.
(4) İşletme, en az üç yılda bir, bir önceki üç yıllık
süre için belirtilmiş olan NKD’nin ±%1 aralığında
olduğunu göstermesi durumunda Bakanlık, hem NKD hem de emisyon
faktörlerinin ticari standart yakıtlar için belirlenmiş aynı kademeleri
kullanmasına izin verir.
Analize
dayanan hesaplama faktörleri
MADDE 30 – (1)
Hesaplama faktörlerinin belirlenmesi için kullanılan analiz, örnekleme, kalibrasyon ve doğrulama, ilgili TS EN standartlarınca
uygulanan yöntemler ile yapılır. Bu tip standartların olmadığı durumlarda,
ilgili ISO Standartları dikkate alınır. Uygulanabilir yayımlanmış
standartların olmadığı durumlarda, örnekleme ve ölçüm belirsizliklerini
sınırlandıran uygun taslak standartlar, sanayide en iyi uygulama
kılavuzları veya bilimsel olarak ispat edilmiş diğer yöntemler kullanılır.
(2) Emisyonun belirlenmesi için çevrimiçi gaz kromatograflarının veya baca içi veya baca dışı gaz
analizörlerinin kullanılması Bakanlık onayına tabidir. Söz konusu ekipman sadece gaz halindeki yakıtların ve malzemelerin
kompozisyonunun belirlenmesi için kullanılabilir. Asgari kalite güvence
tedbirleri olarak, işletme cihazın ilk doğrulama ölçümleri ve düzenli
yıllık doğrulama ölçümlerini yaptırır.
(3) Herhangi bir analizin sonucu, sadece alınan
örneklerin karakterize edeceği dönem veya yakıt veya malzeme lotu için kullanılır. Belirli bir parametrenin
belirlenmesi için işletme bu parametre ile bağlantılı olan bütün analizlerin
sonuçlarını kullanır.
Örnekleme
planı
MADDE 31 – (1)
Hesaplama faktörlerinin analizler ile belirlendiği durumlarda, işletme her
bir yakıt veya malzeme için yazılı bir prosedür
halinde hazırladığı örnekleme planını onaylaması için Bakanlığa sunar. Söz
konusu örnekleme planında, örneklerin hazırlanmasına ilişkin yöntemler,
sorumluluklar, konumlar, sıklıklar ve miktarlar, örneklerin depolanması ve
taşınmasına ilişkin yöntemler hakkında bilgiler yer alır. İşletme, alınan
örneklerin ilgili lot veya teslimat dönemi için
temsil edici olmasını ve sapma olmamasını temin eder. Örnekleme planı
çerçevesinde ilgili yakıt veya malzeme için analiz yürüten laboratuvar ile işletme arasında tam bir mutabakat sağlanır
ve bu anlaşmaya dair belgeler plana eklenir. İşletme talep edilmesi
durumunda Yönetmeliğe uygun olarak yapılacak doğrulama faaliyetleri için bu
planı Bakanlığa ve doğrulayıcı kuruluşa vermekle yükümlüdür.
(2) İşletme, ilgili yakıt veya malzeme için analiz
yürüten laboratuvar ile anlaşarak ve Bakanlığın
onayını alarak, analitik sonuçların yakıtın veya malzemenin
heterojenliğinin, belirgin şekilde belirtilen yakıt veya malzeme için
orijinal örnekleme planının dayandığı heterojenlik bilgisinden farklı olduğu
durumlar için örnekleme planında ilgili yöntemlere ilişkin hükümleri
tanımlar ve uygular.
Laboratuvarların kullanımı
MADDE 32 – (1)
İşletme, hesaplama faktörlerinin belirlenmesine yönelik analizler ve
analitik yöntemleri yürütmesi için, ilgili standartlara göre Bakanlığı ve
Bakanlıktan yeterlik belgesi almış laboratuvarları
kullanır.
(2) İşletme, birinci fıkrada belirtilen laboratuvarların kullanılmasının teknik olarak
elverişli olmadığını ve kullanılacak diğer laboratuvarın
TS EN 17025 standardına eşdeğer gereksinimleri karşıladığını Bakanlığa
belgelemesi durumunda, bahse konu laboratuvarları
hesaplama faktörlerinin belirlenmesi için kullanabilir. Bu durumda yılda en
az bir kere Bakanlık laboratuvarı ile
karşılaştırma yaptırılarak sonuçlar belgelendirilir.
Analiz
sıklığı
MADDE 33 – (1) İşletme
ilgili yakıt ve malzemeler için ek-6’da listelenen asgari analiz
sıklıklarını uygular.
(2) Asgari sıklıkların
mevcut olmadığı durumlarda, geçmiş veriye dayanarak, mevcut raporlama
döneminden bir önceki raporlama dönemine ait yakıt veya malzemeler için
analitik değerleri de içeren, söz konusu yakıt veya malzemeye karşılık
gelen analitik değerlerdeki sapma, faaliyet verisinin belirlenmesi ile
bağlantılı belirsizlik değerinin 1/3’ünü geçmediği koşullarda işletmenin
başvurusu halinde Bakanlık, ek-6’da listelenenlerden farklı bir sıklık kullanılmasına
izin verebilir.
CO2
için emisyon faktörleri
MADDE 34 – (1) İşletme
CO2 emisyonları için faaliyet bazlı emisyon
faktörleri belirler.
(2) Yakıtlar için emisyon
faktörleri t CO2/TJ olarak ifade edilir. Bakanlık, t CO2/TJ
olarak ifade edilen bir emisyon faktörünün
kullanımının teknik olarak mümkün olmadığı durumlarda veya hesaplanmış
emisyonların en az eşdeğer doğruluğunu bu tip bir emisyon faktörü
kullanılarak elde edildiği durumda, yanma emisyonları için t CO2/t
veya t CO2/Nm3 olarak ifade edilen bir yakıt için emisyon
faktörünü kullanmasına yönelik işletmeye izin verebilir.
(3) Karbon içeriğinin, CO2 ile ilgili bir emisyon faktörüne dönüştürülmesi veya tersi için işletme
3,664 t CO2/t C katsayısını kullanır.
Yükseltgenme
ve dönüşüm faktörleri
MADDE 35 – (1) İşletme
yükseltgenme veya dönüşüm faktörleri için en az kademe 1 kullanır. İşletme emisyon faktörünün tamamlanmamış yükseltgenme veya
dönüşüm etkisini içerdiği durumda yükseltgenme veya dönüşüm faktörünü 1
olarak kullanır.
(2) Bir tesiste çeşitli yakıtların kullanıldığı ve
belirli yükseltgenme faktörü için kademe 3’ün kullanılması gerektiği
durumda, işletme aşağıdaki durumlar için Bakanlığın onayını alır:
a) Bütün yanma süreci için bir birleşik yükseltgenme
faktörünün belirlenmesi ve bütün yakıtlara uygulanması,
b) Büyük kaynak akışında tamamlanmamış yükseltgenme
olduğunun kabulü ve diğer kaynak akışlarında yükseltgenme faktörü olarak 1
değerinin kullanılması.
(3) Biyokütlenin veya karışık
yakıtların kullanıldığı durumlarda işletme, ikinci fıkranın (a) veya (b)
bentlerinin uygulanması sonucunda emisyonlarda
eksik tahmine yol açılmayacağına dair bilgi ve belgeleri Bakanlığa
gönderir.
Biyokütle kaynak akışları
MADDE 36 – (1)
İşletme, bir kaynak akışının yalnızca biyokütleyi
içerdiği durumda, kademeleri kullanmadan biyokütle
içeriği ile ilgili analitik kanıt sunarak, biyokütle
kaynak akışlarının faaliyet verisini belirleyebilir. İşletme söz konusu
kaynak akışının diğer malzemeler veya yakıtlar ile karışmadığından emin
olur.
(2) Biyokütlenin emisyon faktörü
sıfır olarak kabul edilir. Karışık bir yakıt veya malzemenin emisyon faktörü, 28 inci madde kapsamında belirlenen ön
emisyon faktörünün, yakıt veya malzemenin fosil karbon oranı ile çarpılmasıyla
hesaplanır ve raporlanır.
(3) Karışık yakıtların veya malzemelerin turba, ksilit ve fosil karbon oranları biyokütle
olarak değerlendirilmez.
(4) Karışık yakıtların veya malzemelerin biyokütle oranının %97’ye eşit veya daha yüksek olduğu
durumlarda veya yakıt veya malzemenin fosil oranından kaynaklı emisyon miktarına bağlı olarak, kaynak akışının küçük
kaynak akışı olarak nitelendiği durumlarda, faaliyet verisini ve ilgili
hesaplama faktörlerini belirlemek için, enerji denge yöntemini dahil ederek
asgari yöntem kullanılabilir. Ancak ilgili değer sürekli emisyon
ölçümü vasıtası ile belirlenen emisyonlardan biyokütle
kaynaklı CO2’nin çıkartılması için kullanılacaksa bu durum
geçerli değildir.
Biyokütle ve fosil karbon oranının belirlenmesi
MADDE 37 – (1) Gerekli
kademe seviyesine ve 29 uncu maddenin birinci fıkrasında atıfta bulunulan
varsayılan değerlerin erişilebilirliğine bağlı olduğu durumda, belirli bir
yakıt veya malzemenin biyokütle oranı analizler
yapılarak belirlenir. İşletme ilgili standart ve analitik yöntem temelinde
bu biyokütle oranını belirler.
(2) Birinci fıkra kapsamındaki analizler ile karışık bir
yakıt veya malzemenin biyokütle oranının
belirlenmesinin teknik olarak elverişli olmadığı durumda, işletme
hesaplamalarını karışık yakıtlar ve malzemelere ilişkin standart emisyon faktörü ve biyokütle
oran değerlerine dayandırır. Bu tip standart faktörlerin ve değerlerin
yokluğu durumunda, işletme ya biyokütle oranını
sıfır varsayar ya da biyokütle oranının
belirlenmesi için bir tahmin yöntemini Bakanlığın onayına sunar.
Tanımlanmış ve izlenebilir girdi akışları ile bir üretim sürecinden çıkan
yakıtlar ve malzemeler için, işletme sürece giren ve çıkan fosil ve biyokütle karbonunun kütle dengesi üzerine bu tahmini
dayandırır.
ALTINCI
BÖLÜM
Ölçüm
Temelli Yöntem
Ölçüm
temelli izleme yönteminin kullanımı
MADDE 38 – (1) İşletme
ek-3’te yer alan diazot oksit (N2O) emisyonları ve
47 nci madde uyarınca transfer edilmiş CO2’nin
miktarını belirlemek için ölçüm temelli yöntemler kullanır. Ayrıca, 39 uncu
madde kapsamında işletme her bir emisyon kaynağı
için istenen kademelerin karşılandığına dair belgeleri sağlaması halinde CO2
emisyon kaynakları için de ölçüm temelli yöntemleri kullanabilir.
Kademe
gereksinimleri
MADDE 39 – (1)
İşletme, yılda 5000 ton CO2(eşd)’den
fazla salım yapan veya tesisin toplam yıllık emisyonuna %10’dan fazla
katkıda bulunan her bir emisyon kaynağı için,
mutlak emisyon açısından hangisi daha yüksek ise, ek-7’nin birinci
bölümünde listelenen en yüksek kademeyi uygular. Diğer emisyon
kaynakları için, işletme en yüksek kademeden en az bir kademe daha düşük
olanı uygular.
(2) İşletme, birinci fıkra kapsamındaki kademe
uygulanmasının veya 24 üncü madde kapsamındaki kademe seviyelerini
kullanarak bir hesaplama yönteminin uygulanmasının teknik olarak elverişli
olmadığına dair Bakanlığın uygun görüşünü alarak, ilgili emisyon
kaynakları için asgari düzeyde kademe 1 olmak üzere en az bir kademe daha
düşük olanı uygular.
Ölçüm
standartları ve laboratuvarlar
MADDE 40 – (1) Bütün
ölçümler, 12/10/2011 tarihli ve 28082 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Sürekli Emisyon Ölçüm Sistemleri Tebliği hükümleri
uyarınca yürütülür. İşletme, ekipmanın yeri,
kalibrasyonu, ölçümü, kalite güvencesi ve kalite kontrolünü de dâhil ederek
sürekli ölçüm sisteminin bütün yönlerini dikkate alır.
Emisyonların
belirlenmesi
MADDE 41 – (1) Saatlik
değerler, ilgili işlem saatinin tüm ölçüm sonuçlarının ortalaması olacak
şekilde belirlendiğinde, gaz akışının saatlik değerleri ile çarpılan
ölçülmüş sera gazı konsantrasyonunun bütün saatlik değerleri tüm raporlama
dönemi için toplanır ve raporlama dönemindeki emisyon
kaynağından çıkan yıllık emisyonlar belirlenir. CO2 emisyonları için, işletme ek-7’sideki 1 inci denklemi
kullanarak yıllık emisyonu belirler. Atmosfere salınan CO, CO2’nin
molar eşdeğer miktarı olarak değerlendirilir. Diazot oksit (N2O) için, işletme ek-3’ün onaltıncı bölümünün B.1 alt paragrafındaki denklemi
kullanarak yıllık emisyonlarını belirler.
(2) Bir tesiste çeşitli emisyon
kaynaklarının olduğu ve tek bir emisyon kaynağı olarak ölçülemeyeceği durumda,
işletme bu kaynaklardan gelen emisyonları ayrı ayrı
ölçer ve raporlama dönemi boyunca söz konusu gazın toplam emisyonlarını
elde etmek için sonuçları toplar.
(3) İşletme aşağıdaki yöntemlerden biri ile temsili bir
noktada sürekli ölçüm yoluyla baca gazındaki sera gazı konsantrasyonunu
belirler:
a) Doğrudan ölçüm,
b) Baca gazında yüksek konsantrasyon
olması durumunda, ek-7’de yer alan 3 üncü denklemi uygulayan dolaylı
konsantrasyon ölçümünü kullanarak ve işletmenin izleme planında ortaya
konan gaz akışının diğer bileşenlerinin ölçülmüş konsantrasyon değerlerini
dikkate alarak hesaplama.
(4) İlgili olduğu durumlarda, işletme hesaplama temelli
izleme yöntemlerini kullanarak biyokütleden
kaynaklı CO2 miktarını ayrı ayrı
belirler ve toplam ölçülmüş CO2 emisyonlarından
çıkartır.
(5) İşletme aşağıdaki yöntemlerden birini kullanarak bu
maddenin birinci fıkrası kapsamındaki hesaplama için baca gazı akışını
tespit eder:
a) İşletme, kütle dengesi yöntemi ile hesaplamada, çıkış
tarafında en azından ürün çıktıları ve O2, SO2 ve NOx konsantrasyonlarının dahil edilmesine ek olarak CO2
emisyonları için girdi tarafında da en azından malzeme yükleri, giriş hava
akımı ve proses verimini de içerecek şekilde
girişteki bütün önemli parametreleri dikkate alır,
b) Temsili bir noktada sürekli akış ölçümü yapar.
Veri
toplanması
MADDE 42 – (1)
İşletme, ölçüm temelli yöntemleri kullanarak emisyonları belirlemek
amacıyla, ölçüm saatinde mevcut olan bütün veri noktalarını kullanarak, konsantrasyon ve baca gazı akışını da içeren her bir
parametre için saatlik ortalamaları hesaplar. İşletme, ilave maliyet
getirmemesi halinde, daha kısa referans süreleri için veri üretebildiğinde,
41 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında yıllık emisyonların
belirlenmesi için bu süreleri kullanır.
(2) Bir parametre için sürekli ölçüm ekipmanının,
birinci fıkra kapsamındaki ölçüm saatinin bir kısmı veya referans
süresinde, kontrol dışı, kapsam dışı veya işletim dışı olduğu durumlarda,
işletme bir parametre için veri noktalarının azami sayısının en az %80’inin
sağlaması kaydı ile bu ölçüm saati veya daha kısa referans süresi boyunca
kalan veri noktasına orantılı saatlik ortalamayı hesaplar. En az %80 veri
noktasının sağlanamadığı durumlarda, 43 üncü maddenin ikinci, üçüncü ve
dördüncü fıkraları uygulanır.
Kayıp veri
MADDE 43 – (1) Sürekli
emisyon izleme sistemindeki ölçüm ekipmanının bir
kısmının, bir takvim yılı içinde beş ardışık gün boyunca işletim dışı
kaldığı durumlarda, işletme Bakanlığı derhal bilgilendirir ve etkilenen
sürekli emisyon izleme sistemin kalitesini arttırmak için uygun önlemleri
alır.
(2) Kontrol dışı, aralık dışı veya işletim dışı ekipmana bağlı olarak ölçüm bazlı yöntem ile bir veya
daha fazla parametre için 42 nci maddenin birinci
fıkrası kapsamındaki veri için geçerli bir saat veya daha kısa bir referans
süresi belirlenemediği durumlarda işletme her kayıp saat verisi için ikame
değerler belirler.
(3) Doğrudan konsantrasyon
olarak ölçülen bir parametre için verinin geçerli saati veya daha kısa bir
referans süresi sağlanamadığı durumlarda, işletme ek-7’de yer alan 4 üncü
denklemi kullanarak, ortalama bir konsantrasyon ve bu ortalama ile
bağlantılı standart sapmanın iki katını toplayarak bir ikame değer
hesaplar. Tesiste önemli teknik değişikliklerden ötürü, söz konusu ikame
değerlerin belirlenmesi için raporlama döneminin geçerli olmadığı durumda,
işletme, mümkün olduğu durumda bir yıllık süre ile ortalama ve standart
sapmanın belirlenmesine yönelik temsili bir zaman zarfını belirleyerek
Bakanlığa bildirir.
(4) Konsantrasyon dışında bir parametre için bir saatlik
geçerli verinin temin edilemediği durumda işletme, söz konusu parametrenin
ikame değerlerini, uygun bir kütle denge modelinden veya prosesin
enerji dengesinden elde eder. İşletme, veri boşluğu ile aynı süreli bir
zaman periyodundaki düzenli çalışma koşullarındaki veriyi ve ölçüm temelli
yöntemin geriye kalan ölçülmüş parametrelerini kullanarak sonuçları
doğrular.
Emisyon
hesabının teyidi
MADDE 44 – (1)
İşletme, nitrik asit üretiminden kaynaklanan N2O emisyonları ve
transfer edilen sera gazları hariç olmak üzere, aynı emisyon
kaynakları ve kaynak akışları için değerlendirilen her bir sera gazının
yıllık emisyonlarını hesaplayarak, ölçüm temelli yöntem ile belirlenen
emisyonlar ile karşılaştırarak kontrolünü yapar. Kademe yönteminin
kullanımı gerekli değildir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Özel
Hükümler
Düşük emisyona sahip tesisler
MADDE 45 – (1)
Bakanlık, 12 nci madde kapsamında düşük emisyona sahip bir tesise, basitleştirilmiş bir izleme planı
göndermesi için izin verebilir. Ancak bu muafiyet, Yönetmeliğin ek-1’inde
yer alan ve N2O emisyonuna neden olan
faaliyetleri yürüten tesisler için uygulanmaz.
(2) Birinci fıkra kapsamında, bir tesis aşağıdaki
koşullardan en az birini sağlaması halinde düşük emisyona
sahip tesis olarak değerlendirilir:
a) Biyokütleden kaynaklanan CO2
hariç ve transfer edilen CO2 dahil, mevcut izleme döneminin bir
önceki izleme dönemi süresince doğrulanmış emisyon
raporundaki ortalama yıllık emisyonları 25000 ton CO2(eşd)’den az olan tesis,
b) (a) bendi kapsamındaki ortalama yıllık emisyonların mevcut olmaması veya tesisin sınırlarındaki
değişiklikler veya tesisin işletim koşullarındaki değişiklikler nedeniyle
geçerli olmaması halinde, biyokütleden
kaynaklanan CO2 hariç ve transfer edilen CO2 dâhil,
ihtiyatlı tahmin yöntemine göre gelecek beş yıl için yıllık emisyonları 25
000 ton CO2(eşd)’den az olan tesis.
(3) Düşük emisyona sahip bir
tesis, 11 inci maddenin birinci fıkrası kapsamındaki destekleyici belgeleri
sunma zorunluluğundan ve 59 uncu maddenin dördüncü fıkrası kapsamında
iyileştirmeye ilişkin raporlama zorunluluğundan muaftır.
(4) Düşük emisyona sahip bir
tesis, 25 inci maddedeki hükümlerden farklı olarak, uygun ve
belgelendirilmiş satın alma kayıtlarını ve tahmini stok değişikliklerini
kullanarak yakıt veya malzeme miktarını belirleyebilir, ayrıca 26 ncı maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen belirsizlik
değerlendirmesini Bakanlığa sunma zorunluluğundan muaftır.
(5) Belirsizlik değerlendirmesine ilgili belirsizliği dahil etmek amacı ile düşük emisyona sahip bir tesis,
depolama ünitelerinde raporlama dönemi boyunca yakıt veya malzemenin yıllık
tüketiminin en az %5’inin bulunduğu durumda, raporlama döneminin başında ve
sonunda stok verisinin belirlenmesine ilişkin 26 ncı
maddenin üçüncü fıkrasındaki yükümlülükten muaf tutulur.
(6) 24 üncü maddenin birinci fıkrasındaki hükümlerden
farklı olarak, düşük emisyona sahip bir tesis,
daha yüksek kademe uygulamanın teknik olarak elverişli olmadığına dair
belge sunmadan, bütün kaynak akışlarında faaliyet verisinin ve hesaplama
faktörlerinin belirlenmesi için, ilave çaba harcamadan daha yüksek
doğruluğa erişilmedikçe, asgari kademe 1’i uygulayabilir.
(7) 30 uncu madde kapsamında analizler bazında hesaplama
faktörlerini belirlemek için, düşük emisyona sahip
bir tesis teknik olarak uzman olan ve ilgili analitik prosedürleri
kullanarak teknik olarak geçerli sonuçlar üretebilen ve 32 nci madde kapsamında kalite güvence önlemleri için
gerekli bilgi ve belgeleri sunan herhangi bir laboratuvarı
kullanabilir.
(8) Düşük emisyona sahip ve
basitleştirilmiş izleme planı uygulayan bir tesis, herhangi bir takvim
yılında ikinci fıkra kapsamında belirtilen eşikleri aştığında, işletme bu
durumu ivedilikle Bakanlığa bildirir ve 13 üncü maddenin ikinci fıkrası
kapsamında yer alan izleme planına ilişkin değişiklikleri Bakanlığa sunar.
Ancak, işletmenin ikinci fıkrada belirtilen eşiğin geçmişteki beş raporlama
dönemi içinde aşılmadığına ve gelecekteki raporlama dönemi içinde de
aşılmayacağına dair belgeleri Bakanlığa sunması şartı ile Bakanlık söz
konusu işletmenin basitleştirilmiş izlemeye devam etmesine izin verir.
Dâhili CO2
MADDE 46 –
(1) Bir
tesise transfer edilen dahili CO2, doğal gazda veya yüksek fırın
gazı veya kok fırını gazını içeren bir atık gazın içinde olanı da
kapsayacak şekilde, bahse konu yakıt için emisyon
faktörüne ilave edilir.
(2) Dâhili CO2, Yönetmeliğin ek-1’inde yer
alan faaliyetlerden kaynaklandığı ve tesisten dışarı bir yakıtın parçası
olarak Yönetmelik kapsamında yer alan diğer tesis ve faaliyete transfer
edildiği durumda, ilk çıktığı
tesisin emisyonu olarak değerlendirilmez. Ancak,
dâhili CO2, Yönetmelik kapsamında yer almayan bir tesise
transfer edildiği durumda, ilk çıktığı tesisin emisyonları
olarak değerlendirilir.
(3) İşletme tesisten dışarı transfer edilen dâhili CO2
miktarını transfer edilmeden önce ve transfer edildiği tesiste belirler. Bu
iki miktarın aynı olması gerekir. Transfer edilen ve teslim alınan dahili
CO2 miktarının aynı olmadığı durumlarda ve değerler arasındaki
bu farkın ölçüm sistemlerinin belirsizliği ile açıklanabildiği hallerde,
hem transfer eden hem de transfer edilen tesisin emisyon
raporlarında her iki ölçüm değerinin aritmetik ortalaması kullanılır. Bu
durumlarda, emisyon raporunda söz konusu değerin
ayarlanmasına ilişkin atıfta bulunulur.
Transfer
edilen CO2
MADDE 47 – (1) CO2
transfer eden tesis, transfer edilen tesise ilişkin kimlik bilgilerini
yıllık emisyon raporunda sunar.
(2) İşletme, bir tesisten diğerine transfer edilen CO2
miktarını belirlemek için, 41, 42 ve 43 üncü maddelerde yer alan ölçüm
temelli yöntemleri kullanır. Emisyon kaynağı ölçüm noktasına tekabül eder
ve emisyonlar transfer edilen CO2
miktarı olarak ifade edilir.
(3) İşletme, bir tesisten diğerine transfer edilen CO2
miktarını belirlemek için, ek-7’nin birinci bölümünde tanımlanan kademe 4’ü
uygular. Ancak, işletme, söz konusu kademenin uygulanmasının teknik olarak
elverişli olmadığını belgelemesi halinde bir düşük kademeyi uygulayabilir.
(4) İşletmeler hem transfer eden hem de transfer edilen
tesislerde transfer edilen CO2 miktarını belirleyebilirler. Bu
durumda, 46 ncı maddenin üçüncü fıkrası
uygulanır.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Veri
Yönetimi ve Kontrolü
Veri akış
faaliyetleri
MADDE 48 – (1) İşletme
sera gazı emisyonlarının izlenmesi ve
raporlanmasına yönelik veri akış faaliyetleri için yazılı prosedürleri
oluşturur, belgelendirir, uygular ve sürekliliğini sağlar. İşletme, veri
akış faaliyetlerinin yer aldığı yıllık emisyon
raporunun hatalı beyan içermemesini temin eder, izleme planı, yazılı
prosedürler ve bu Tebliğ ile uyumlu olmasını sağlar.
(2) İzleme planındaki veri akış faaliyetleri için yazılı
prosedürlerin tanımları en az aşağıdaki unsurları
içerir:
a) 11 inci maddenin ikinci fıkrasında listelenen
bilgileri,
b) Birincil veri kaynaklarının tespitini,
c) Birincil veriden yıllık emisyonlara
kadar veri akış faaliyetlerinin sırasını ve aralarındaki etkileşimleri gösteren
bütün adımları,
ç) Emisyonları belirlemek için kullanılan formülleri ve
veriyi içeren her bir belirli veri akış faaliyeti ile bağlantılı işlem
adımlarını,
d) Elektronik veri işlemleri ve depolama sistemleri, bu
tip sistemler arasındaki etkileşimler ve manüel girişler dahil
tüm veri girişlerini,
e) Veri akış faaliyetleri çıktılarının kayıt şeklini.
Kontrol
sistemi
MADDE 49 – (1) İşletme
yıllık emisyon raporunun, hatalı beyanları
içermemesini ve izleme planı ve bu Tebliğ ile uyumlu olmasını temin etmek
için etkili bir kontrol sistemini oluşturur, uygular ve devamlılığını
sağlar.
(2) Birinci fıkrada belirtilen kontrol sistemi
aşağıdakileri kapsar:
a) İşletmenin dâhili riskler ve kontrol riskleri
hakkında değerlendirmesi,
b) Tanımlanmış riskleri azaltacak kontrol faaliyetleri
ile ilgili yazılı prosedürleri.
(3) İkinci fıkranın (b) bendi kapsamındaki kontrol
faaliyetleri ile ilgili yazılı prosedürler asgari
düzeyde aşağıdakileri içerir:
a) Ölçüm ekipmanlarının kalite
güvencesi,
b) Proses kontrol bilgisayar teknolojisini de içeren,
veri akış faaliyetleri için kullanılan bilgi teknolojileri sisteminin
kalite güvencesi,
c) Zorunlu yetkinliklerin yönetimi olduğu kadar veri
akış faaliyetlerindeki ve kontrol faaliyetlerindeki görevlerin ayrılması,
ç) Verilerin iç tetkikleri ve veri doğrulaması,
d) Düzeltmeler ve düzeltme önlemleri,
e) Hizmet alımı ile gerçekleştirilen faaliyetlerin
kontrolü,
f) Belge yönetimini de içeren kayıt ve belgelerin
saklanması.
(4) İşletme, Yönetmelik ile doğrulama ve akreditasyona
ilişkin mevzuata uyumlu olarak, iç tetkik sonuçlarını ve yıllık emisyon raporlarının doğrulanması esnasında doğrulayıcı
kuruluşun bulgularını dikkate alarak kontrol sisteminin etkinliğini izler.
Kontrol sisteminin etkin olmadığı veya tanımlanmış riskler ile uyumlu
olmadığı belirlendiğinde, işletme kontrol sistemini geliştirir, izleme
planını, veri akış faaliyetlerini, risk değerlendirmelerini ve kontrol faaliyetlerine
yönelik yazılı prosedürlerini günceller.
Kalite
güvencesi
MADDE 50 – (1) 49 uncu
maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendi kapsamında, işletme, ölçüm ekipmanlarının düzenli aralıklarda kalibrasyonunu,
ayarlanmasını ve tetkikini temin eder, uygun olan durumlar için, bu
Tebliğin gereksinimleri kapsamında uluslararası ölçüm standartları ve
tanımlanmış risklere uygun olup olmadığını kontrol eder. Ölçüm sistemleri
bileşenlerinin kalibre edilemediği durumlarda, işletme bunları izleme
planında tanımlar ve alternatif kontrol faaliyetleri sunar. Ekipman gerekli
performansı karşılamadığı durumlarda, işletme ilgili mevzuat çerçevesinde
gerekli düzeltici önlemleri alır.
(2) Sürekli emisyon ölçüm
sistemleri ile ilgili olarak, işletme, yetkin personel tarafından
yürütülen, yılda en az bir kez standart referans yöntemleri ile paralel
ölçümleri de dahil ederek TS EN 14181 standardı uyarınca otomatik ölçüm
sistemleri için kalite güvence standardını uygular. Bu tip kalite
güvencesinin kalibrasyon ve performans kontrolleri
için gerekli parametre olarak emisyon sınır değerlerine gereksinim duyduğu
durumda, sera gazlarının yıllık ortalama saatlik konsantrasyonları bu tip
emisyon sınır değerleri için ikame olarak kullanılır. İşletme, kalibrasyonun yeniden yapılmasını da içeren, kalite
güvence gereksinimleri ile bir uyumsuzluk tespit ettiğinde, Bakanlığa bu
durumu rapor eder ve ivedilikle düzeltici önlemleri alır.
Bilgi
teknolojilerinin kalite güvencesi
MADDE 51 – (1) 49 uncu
maddenin üçüncü fıkrasının (b) bendi kapsamında, işletme 49 uncu maddenin
ikinci fıkrasının (a) bendi kapsamında tanımlanan risk ile bağlantılı
olarak bilgi teknolojileri sisteminin güvenilir, doğru ve düzenli veriyi
işleyecek şekilde tasarlanmasını, belgelenmesini, test edilmesini,
uyarlanmasını, kontrol edilmesini ve bakımının yapılmasını temin eder.
Bilgi teknolojileri sisteminin kontrolü; erişim kontrolü, yedekleme
kontrolü, geri yükleme, süreklilik planı ve güvenliği içerir.
Görevlerin
dağıtılması
MADDE 52 – (1) 49 uncu
maddenin üçüncü fıkrasının (c) bendi kapsamında, işletme görev
çakışmalarını önlemek amacıyla her bir veri akış ve kontrol faaliyeti için
sorumlu kişileri atar. Kontrol faaliyetlerinin olmaması durumunda, bütün
veri akış faaliyetlerinin tanımlanmış dâhili riskler ile orantılı olmasını
sağlamak için, bu bilgi veya verinin belirlenmesi ve kaydedilmesi
aşamasında yer almayan en az bir kişi tarafından onaylanması gerekir.
İşletme, sorumlulukların uygun şekilde atanması, eğitim ve performans
incelemeleri gibi tüm sorumluluklar için gerekli yetkinlikleri yönetir.
Dâhili
incelemeler ve verinin onaylanması
MADDE 53 – (1)
İşletme, 49 uncu maddenin ikinci fıkrasının (a) bendi ile üçüncü fıkrasının
(d) bendi kapsamında yürütülen risk değerlendirmesi sonucunda tanımlanmış
olan dâhili risklere ve kontrol risklerine dayanarak, 48 inci maddede
belirtilen veri akış faaliyetlerinden kaynaklanan veriyi gözden geçirir ve
doğrular. Verinin bu şekilde gözden geçirilmesi ve doğrulanması bağlamında
en az aşağıdaki hususlar dikkate alınır.
a) Verinin tam olmasına dair kontroller yapılır.
b) İşletme tarafından geçmiş yıllarda elde edilen,
izlenen ve raporlanan verilerin karşılaştırılması gerçekleştirilir.
c)
Uygun olan durumlarda, farklı veri toplama sistemlerinden alınan veri ve
değerlerin aşağıdaki şekillerde karşılaştırılması gerekir:
1) Yakıt veya malzeme satın alma verisi ile stok
değişiklikleri verisi ve ilgili kaynak akışlarında tüketim verisi arasında
karşılaştırma,
2) Yakıt veya malzemeler için analiz, hesap veya tedarikçi
ile belirlenen hesaplama faktörleri ile söz konusu yakıt veya malzemeler
ile karşılaştırılabilir yakıt veya malzemelerin ulusal veya uluslararası
referans faktörleri arasında karşılaştırma,
3) Ölçüm temelli yöntemlerle elde edilen emisyonlar ile 44 üncü madde kapsamında gerçekleştirilen
teyit hesaplarını karşılaştırma,
4) Toplanmış veri ile ham veriyi karşılaştırma.
(2) İşletme, gözden geçirme ve doğrulama işlerinin bir
parçası olan veriyi reddetme kriterlerinin
başlangıçta bilinmesini temin eder. Bu amaçla veriyi reddetme kriterleri yazılı prosedürlerde ortaya konur.
Düzeltmeler
ve düzeltici faaliyetler
MADDE 54 – (1) 48 inci
madde kapsamındaki veri akış faaliyetlerinin veya 49 uncu madde
kapsamındaki kontrol faaliyetlerinin herhangi bir parçasının etkili
olmadığı durumlarda veya bu veri akış faaliyetleri ve kontrol faaliyetleri
için prosedürlerde ortaya konan sınırların dışına
çıkıldığı durumlarda, işletme uygun düzeltmeleri yapar ve emisyonların
düşük tahminini önlemek için reddedilmiş veriyi düzeltir.
(2) İşletme, birinci fıkrada yer alan hususları yerine
getirmek için aşağıdaki işleri yürütür:
a) 48 inci maddedeki veri akış faaliyetleri veya 49 uncu
maddedeki kontrol faaliyetleri kapsamında uygulanacak adımların
çıktılarının geçerliliğinin değerlendirilmesi,
b) İlgili aksaklığın veya hatanın nedeninin
belirlenmesi,
c)
Emisyon raporunda yer alan verilerin düzeltilmesi dâhil, uygun düzeltici
önlemlerin uygulanması.
(3) İşletme, birinci fıkrada belirtilen düzeltmeleri ve
düzeltici faaliyetleri, 49 uncu maddede belirtilen risk değerlendirmesi ile
belirlenen dâhili riskler ve kontrol risklerine karşılık olarak yürütür.
Hizmet
alımı ile gerçekleştirilen faaliyetler
MADDE 55 – (1)
İşletme, 48 inci madde kapsamındaki veri akış faaliyetlerinden veya 49 uncu
madde kapsamındaki kontrol faaliyetlerinden bir veya daha fazlasını hizmet
alımı ile gerçekleştirdiğinde aşağıdaki işleri yürütür:
a) Bu Tebliğ kapsamında hizmet alımı ile
gerçekleştirilen veri akış faaliyetlerinin ve kontrol faaliyetlerinin kalitesinin
kontrol edilmesi,
b) Hizmet alımı ile gerçekleştirilen faaliyetlerde
kullanılan yöntemler ve bu faaliyetlerin çıktıları için uygun
gerekliliklerin belirlenmesi,
c)
(b) bendinde belirtilen çıktı ve yöntemlerin kalitesinin kontrol edilmesi,
ç) Hizmet alımı ile gerçekleştirilen faaliyetlerin, 49
uncu madde kapsamındaki risk değerlendirmesinde belirlenen dâhili riskler
ve kontrol risklerine karşılık olarak yürütülmesinin sağlanması.
Veri
boşlukları
MADDE 56 – (1) Bir
tesisin emisyonlarının belirlenmesi ile ilgili
verinin kayıp olduğu durumlarda, işletme ilgili zaman dönemi ve kayıp
parametre için ihtiyatlı ikame verisinin belirlenmesi amacıyla uygun bir
tahmin yöntemi kullanır. İşletme, yazılı bir prosedür
ile tahmin yöntemini ortaya koymak amacıyla yazılı prosedürü oluşturur ve Bakanlığa
onay için 14 üncü madde kapsamında izleme planı değişikliği için gönderir.
Kayıtlar ve
belgelendirme
MADDE 57 – (1)
İşletme, ek-8’de listelenen bilgiler de dâhil olmak üzere ilgili bütün veri
ve bilgiyi en az 10 yıl saklar. Belgelendirilmiş ve arşivlenmiş izleme
verisi, Yönetmelik ile doğrulama ve akreditasyona ilişkin mevzuat
kapsamında, yıllık emisyon raporlarının
doğrulanmasına imkan sağlayacak şekilde oluşturulur.
(2) İşletme, ilgili bütün belgelerin, kontrol
faaliyetlerinin yanı sıra veri akış faaliyetlerini yürütmek amacıyla, her
zaman erişilebilir olmalarını temin etmelidir. İşletme, bu belgeleri,
Yönetmelik ile doğrulama ve akreditasyona ilişkin mevzuat kapsamında, emisyon raporlarını doğrulayan doğrulayıcı kuruluşun ve
Bakanlığın talep etmesi durumunda vermekle yükümlüdür.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Raporlama
Koşulları
Raporlama
için zamanlama ve zorunluluklar
MADDE 58 – (1) İşletme
raporlama döneminin yıllık emisyonlarını kapsayan ve Yönetmelik, doğrulama
ve akreditasyona ilişkin mevzuat ile uyumlu olarak doğrulanan emisyon raporunu her yıl 30 Nisan tarihine kadar Bakanlığa
sunar.
(2) Yıllık emisyon raporları
asgari düzeyde ek-9’da listelenen bilgileri içerir.
İzleme
yöntemine ilişkin iyileştirmelerin raporlanması
MADDE 59 – (1)
İşletme, uygulanan izleme yönteminin geliştirilebilme potansiyelini düzenli
olarak kontrol eder. Tesis, ikinci veya üçüncü fıkralar kapsamındaki
bilgiyi içeren bir iyileştirme raporunu, tesisin kategorisine göre aşağıda
belirtilen tarihlerde onay için Bakanlığa sunar:
a) Kategori A tesisi için, her dört senede bir 30
Haziran,
b) Kategori B tesisi için, her iki senede bir 30
Haziran,
c) Kategori C tesisi için, her sene 30 Haziran.
(2) İşletme, 24 üncü maddenin birinci fıkrası ve 39 uncu
maddenin birinci fıkrasına uygun kademeleri uygulayamadığı durumlarda,
gerekli kademeleri uygulamanın teknik olarak elverişli olmadığına dair
bilgi ve belgeleri Bakanlığa onay için gönderir. Ancak, bu kademelere
ulaşmak için gerekli önlemler teknik olarak elverişli hale geldiğinde,
işletme, 14 üncü madde kapsamında, izleme planında yapılacak değişiklikleri
Bakanlığa sunar.
(3) İşletme, 20 nci madde
kapsamında asgari yöntemi uyguladığı durumlarda, bir veya daha fazla büyük
veya küçük kaynak akışında en az kademe 1’i uygulamanın teknik olarak
elverişsiz olmasına ilişkin bilgi ve belgeleri Bakanlığa gönderir. Ancak,
en az kademe 1’e ulaşmak için gerekli önlemler teknik olarak elverişli hale
geldiğinde, işletme, 14 üncü madde kapsamında, izleme planında yapılacak
değişiklikleri Bakanlığa sunar.
(4) Yönetmelik ile doğrulama ve akreditasyona ilişkin
mevzuat kapsamında oluşturulan doğrulama raporunda önemli uyumsuzluklar
veya öneriler varsa, işletme, doğrulayıcı kuruluş tarafından doğrulama
raporunun yayımlandığı yılın 30 Haziranında Bakanlığa onaylanmak üzere bir
rapor sunar. Bu raporda, işletme, uyumsuzlukları nasıl ve ne zaman
düzelttiğini veya düzeltmeyi planladığını ve tavsiye edilen iyileştirmeleri
nasıl ve ne zaman uygulayacağını açıklar. Uygun olan durumlarda, bu fıkra
kapsamında sunulacak rapor, birinci fıkra kapsamında sunulacak olan rapor
ile birleştirilebilir. Tavsiye edilen iyileştirmeler sonucunda izleme
yönteminde bir iyileşme olmazsa, işletme bu durum ile ilgili gerekçelerini
Bakanlığa sunar.
Verinin
yuvarlanması
MADDE 60 – (1) Yıllık
toplam emisyonlar ton CO2 veya ton CO2(eşd) cinsinde yuvarlanmış olarak raporlanır.
(2) Emisyonları hesaplamak için kullanılan bütün
değişkenler emisyonların hesaplanması ve
raporlanması amacı ile bütün önemli basamakları içerecek şekilde
yuvarlanır.
ONUNCU
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Geçici
hükümler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Yönetmelik hükümleri uyarınca ilk raporlama dönemi
olan 2016 yılından itibaren 2017 ve 2018 yıllarını da kapsayacak şekilde
ilk üç yıl için işletmeler uygulayabildikleri en yüksek kademeye göre
hesaplamalarını yaparlar.
(2) 2018 yılı emisyonlarının
izlenerek raporlanacağı 2019 yılı itibari ile ise bu Tebliğ uyarınca
belirlenen kademeler geçerli olur.
Yürürlük
MADDE 61 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 62 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|