13 Temmuz 2014  PAZAR

Resmî Gazete

Sayý : 29059

YÖNETMELÝK

Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumundan:

ELEKTRONÝK HABERLEÞME SEKTÖRÜNDE ÞEBEKE VE

BÝLGÝ GÜVENLÝÐÝ YÖNETMELÝÐÝ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanýmlar ve Kýsaltmalar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, þebeke ve bilgi güvenliðinin saðlanmasýna yönelik olarak iþletmecilerin uyacaklarý usul ve esaslarý düzenlemektir.

(2) Kiþisel verilerin iþlenmesi ve gizliliðinin korunmasý, bu Yönetmelik kapsamý dýþýndadýr.

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayýlý Elektronik Haberleþme Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (l) bendi, 6 ncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (n), (þ) ve (v) bentlerine, 12 nci maddesinin ikinci fýkrasýnýn (i) ve (j) bentlerine ve 60 ýncý maddesinin birinci fýkrasýna dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar ve kýsaltmalar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Belgelendirme kuruluþu: TS ISO/IEC 27001 veya ISO/IEC 27001 standardýna göre belgelendirme yapmak üzere akredite edilmiþ kurum veya kuruluþu,

b) BGYS standardý: TS ISO/IEC 27001 veya ISO/IEC 27001 standardýný,

c) Bilgi güvenliði yönetim sistemi (BGYS): Bilginin gizliliðini, bütünlüðünü ve eriþilebilirliðini saðlamak üzere sistemli, kurallarý koyulmuþ, planlý, yönetilebilir, sürdürülebilir, dokümante edilmiþ, iþletmecinin yönetimince kabul görmüþ ve uluslararasý güvenlik standartlarýnýn temel alýndýðý faaliyetler bütününü,

ç) Bilgi sistemi: Ýþletim sistemlerinin, veritabanlarýnýn, sunucularýn, altyapýnýn, iþ uygulamalarýnýn, kullanýma hazýr ürünlerin, donanýmlarýn, yazýlýmlarýn ve hizmetlerin tamamýný,

d) Bütünlük: Varlýklarýn doðruluðunu ve tamlýðýný koruma özelliðini,

e) Donaným: Elektronik haberleþme altyapýsý, bilgisayarlar, veri kaydetmek için kullanýlan taþýnabilir veya sabit diskleri,

f) Dos: Hizmet dýþý býrakmayý,

g) Ddos: Daðýtýk hizmet dýþý býrakmayý,

ð) Eriþilebilirlik: Yetkili bir varlýk tarafýndan talep edildiðinde eriþilebilir ve kullanýlabilir olma özelliðini,

h) Gizlilik: Bilginin yetkisiz kiþiler, varlýklar ya da süreçler tarafýndan eriþilememesini, kullanýlamamasýný, deðiþtirilmemesini, depolanmamasýný, baþka bir ortama kaydedilmemesini veya ifþa edilmemesini,

ý) IP adresi: Ýnternet protokol adresini,

i) Ýþletmeci: Yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleþme hizmeti sunan ve/veya elektronik haberleþme þebekesi saðlayan ve alt yapýsýný iþleten þirketi,

j) Köle bilgisayar: Herhangi bir amaçla kullanýlmak üzere, zararlý yazýlýmlar veya kötü niyetli kiþiler tarafýndan uzaktan yönetilen internete baðlý bilgisayarý,

k) Kritik bilgi: Deðiþtirilmesi, bozulmasý, kaybolmasý, kötüye kullanýlmasý veya yetkisiz bir þekilde ifþa edilmesi durumunda þebeke ve bilgi güvenliði açýsýndan zararlara yol açacak bilgiyi,

l) Kritik sistem: Ýþletmecinin kontrolü altýnda yer alan elektronik haberleþme altyapýsý ile iþlevselliðinin bozulmasý halinde veya maruz kalacaðý etkiler neticesinde þebeke ve bilgi güvenliðini zafiyete uðratabilecek sistemleri,

m) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurulunu,

n) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumunu,

o) Risk deðerlendirme: Risklerin analizi, seviyelerinin tanýmlanmasý, derecelendirilmesi ve tahmin edilmesi ile kabul edilebilir risk seviyesinin belirlenmesini,

ö) Risk iþleme: Riski azaltmaya yönelik önlemlerin seçilmesi ve uygulanmasý ile kabul edilen risklerin gerekçelerinin belirlenmesini,

p) Risk temelli deðerlendirme: Abone sayýsý, yýllýk net satýþ, müþteri beklentileri, yasal ve düzenleyici yükümlülükler, hizmet verilen yerleþim alanlarý, iþletilen altyapýnýn kritikliði veya büyüklüðü gibi kriterler dikkate alýnarak Kurum tarafýndan yapýlan deðerlendirmeyi,

r) Siber Güvenlik Kurulu: 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayýlý Elektronik Haberleþme Kanununun EK 1 inci maddesinin birinci fýkrasý kapsamýnda kurulan kurulu,

s) SOME: Siber olaylara müdahale ekibini,

þ) USOM: 20/6/2013 tarihli ve 28683 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan 2013/4890 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý’nýn ekinde yer alan Ulusal Siber Güvenlik Stratejisi ve 2013-2014 Eylem Planý’nýn 4 üncü maddesi gereðince kurulan ulusal siber olaylara müdahale merkezini,

t) Varlýk: Ýþletmeci için deðeri olan herhangi bir þeyi,

ifade eder.

(2) Bu Yönetmelikte geçen ve birinci fýkrada yer almayan tanýmlar için ilgili mevzuatta yer alan tanýmlar geçerlidir.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Genel Hükümler

Ýlkeler

MADDE 4 (1) Bu Yönetmeliðin uygulanmasýnda aþaðýda belirtilen temel ilkeler gözetilir:

a) Ýþletmecilerin yükümlülüklerinin belirlenmesinde, þebeke ve bilgi güvenliðinin saðlanmasýna yönelik tedbirlerin tespitinde ve uygulanmasýnda mümkün olduðu ölçüde risk temelli deðerlendirmelerin yapýlmasý.

b) Tüketici haklarýnýn korunmasý.

c) Hizmet kalitesinin yükseltilmesi.

ç) Ulusal düzenleme ile ulusal ve/veya uluslararasý standartlarýn dikkate alýnmasý.

d) Güvenlik ile kullanýlabilirlik arasýnda denge kurulmasý.

e) Azami ölçüde milli kaynaklarýn kullanýlmasý.

Ýþletmecilerin yükümlülükleri

MADDE 5 (1) Ýþletmeciler þebeke ve bilgi güvenliði ile ilgili olarak üçüncü bölümde yer alan hükümler kapsamýnda temel tedbirleri almakla yükümlüdür.

(2) Aþaðýdaki yetkilendirme tiplerine sahip iþletmecilerden yýllýk net satýþlarý Kurul Kararý ile belirlenen deðer ve üzerinde olanlar, birinci fýkrada belirtilen yükümlülüklerin yaný sýra, dördüncü bölümdeki hükümler kapsamýnda þebeke ve bilgi güvenliðinin saðlanmasýna iliþkin ilave tedbirleri almakla yükümlüdür.

a) Altyapý iþletmeciliði hizmeti.

b) Çeþitli telekomünikasyon hizmetleri (imtiyaz sözleþmesi).

c) GMPCS mobil telefon hizmeti.

ç) GSM/IMT-2000/UMTS (imtiyaz sözleþmesi).

d) Hava taþýtlarýnda GSM 1800 mobil telefon hizmeti.

e) Ýnternet servis saðlayýcýlýðý.

f) Sabit telefon hizmeti.

g) Sanal mobil þebeke hizmeti.

ð) Uydu haberleþme hizmeti.

h) Uydu ve kablo tv hizmetleri (görev sözleþmesi).

(3) Kurul gerekli görmesi halinde iþletmecilerin ilgili yükümlülüklerinde farklýlaþtýrma yapabilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Þebeke ve Bilgi Güvenliðinin Saðlanmasýna Ýliþkin Temel Yükümlülükler

BGYSnin kurulmasý, kapsamý ve yönetimi

MADDE 6 (1) Ýþletmeci, yetkilendirmesine iliþkin tüm hizmetleri ve kritik sistemleri kapsayacak þekilde BGYS kurar.

(2) Ýþletmeci BGYSnin kurulmasý, uygulanmasý ve sürekliliðinin saðlanmasý amacýyla bir yönetim mekanizmasý iþletir.

BGYS politikasý

MADDE 7 (1) Ýþletmeci, yönetimi tarafýndan onaylanmýþ bir bilgi güvenliði yönetim sistemi politikasý tanýmlar, dokümante eder, tüm çalýþanlarýnýn ve ilgili taraflarýn söz konusu politikaya iliþkin farkýndalýðýný saðlar.

(2) Bilgi güvenliði yönetim sistemi politikasý asgari olarak aþaðýdaki hususlarý içerir:

a) Ýþletmeci açýsýndan bilgi güvenliðinin tanýmý, genel amaçlarý ve kapsamý.

b) Yönetimin bilgi güvenliði hedeflerinin yerine getirilmesi ve ilgili faaliyetlerin desteklenmesine iliþkin taahhüdü.

c) Risk deðerlendirmesine iliþkin esaslarý.

ç) Varlýklarýn sýnýflandýrýlmasý.

d) Uygulanan güvenlik politikalarý, prosedürleri, kurallarý, prensipleri ve standartlarý hakkýnda genel bilgileri.

Bilgi güvenliði grubu ve faaliyetleri

MADDE 8 (1) Bilgi güvenliði faaliyetleri, iþletmecinin yönetimi tarafýndan yetkilendirilmiþ temsilcilerin katýlýmýyla oluþturulan bir grup marifetiyle veya iþletmecinin kaynaklarýnýn elvermediði durumlarda bir yönetici tarafýndan koordine edilir.

(2) Bilgi güvenliði grubu faaliyetleri aþaðýdaki hususlarý kapsar:

a) Faaliyetlerin, BGYS politikasýna uygun olarak yürütülmesinin saðlanmasý.

b) BGYS politikasýna iliþkin uygunsuzluklarda yapýlacak iþlemlerin tanýmlanmasý.

c) Bilgi güvenliðine iliþkin metot ve prosedürlerin onaylanmasý.

ç) Bilgiye ve bilgi sistemlerine yönelik tehditlerin ve açýklarýn belirlenerek çözüm yollarýnýn tanýmlanmasý.

d) Bilgi güvenliðinin saðlanmasý amacýyla alýnan tedbirlerin uygulanmasý ve yeterliliðinin deðerlendirilmesi.

e) Bilgi güvenliði farkýndalýðýnýn artýrýlmasýna yönelik eðitimlerin ve çalýþmalarýn planlanmasý ve uygulanmasý.

f) Bilgi güvenliði olaylarýnýn izlenmesi ve gözden geçirilmesi sonucunda elde edilen verilerin deðerlendirilmesi ve uygun önlem ve faaliyetlerin belirlenmesi.

g) BGYS dokümanlarýnýn güncel þekilde tutulmasý.

Varlýk yönetimi sýnýflandýrmasý

MADDE 9 (1) Ýþletmeci, sahip olduðu  varlýklarý ve bu varlýklarýn sorumlularýný dokümante ederek bir varlýk envanteri oluþturur. Birçok varlýðýn belirli bir fonksiyonu yerine getirmek üzere birlikte kullanýldýðý karmaþýk bilgi sistemleri tek bir varlýk olarak kabul edilebilir.

(2) Varlýk envanteri asgari olarak varlýðýn adý, tipi, yeri, yedekleme bilgisi, kuruluþ açýsýndan deðeri, varlýk sorumlusu ve varsa lisans veya kimlik bilgisini içerir. Mevzuata uyum ve Kuruma karþý sorumluluk, varlýk sorumlusundan baðýmsýz olarak iþletmeciye aittir.

(3) Ýþletmeci, bilgi güvenliði ihtiyaçlarýný karþýlayacak þekilde varlýklarýnýn gizlilik sýnýfýný; kritiklik derecesi, yasal gereksinimler ve verinin hassasiyeti kriterlerine göre belirleyerek varlýklarýný uygun biçimde etiketler.

(4) Her bir gizlilik sýnýfý için eriþim, kullaným, depolama, iletim, imha, paylaþým ve daðýtým kurallarý iþletmeci tarafýndan belirlenir.

(5) Varlýk envanteri yazýlým, donaným, personel gibi envanteri oluþturan varlýklarda deðiþiklik olmasý durumunda güncellenir.

Risk deðerlendirme ve iþleme

MADDE 10 (1) Ýþletmeci, bilgi güvenliðine iliþkin tehditlerin tanýmlanmasýný,  söz konusu tehditlerin gerçekleþme olasýlýklarýný ve oluþturabilecekleri olumsuz sonuçlarý niteleyen ve risklerin sýnýflandýrýlmasýný içerecek þekilde yýlda en az bir defa risk deðerlendirmesi yapar.

(2) Risk deðerlendirmesi sonuçlarý dikkate alýnarak risklerin kabul edilme kriterleri tanýmlanýr.

(3) Tüm riskler için bir risk iþleme kararý alýnýr. Risk iþleme kararý,

a) Riskin azaltýlmasýna yönelik tedbirlerin uygulanmasý,

b) Belirlenen kabul edilme kriterleri çerçevesinde riskin kabul edilmesi,

c) Riskin oluþmasýna neden olan faaliyetlerin durdurularak riskten kaçýnýlmasý,

ç) Riskin sigorta, sözleþme ve anlaþma gibi yöntemlerle diðer ilgili taraflara aktarýlmasý

þeklinde olur.

(4) Risk deðerlendirme ve iþleme metotlarý dokümante edilir ve bu metotlara göre yapýlan iþlemler kayýt altýna alýnýr.

Ýþ sürekliliði

MADDE 11 (1) Ýþletmeci, yetkilendirmesine iliþkin tüm hizmetlerin ve kritik sistemlerin doðal afetler, çevresel tehditler, kazalar, donaným arýzalarý, kasti eylemler veya siber saldýrýlar sonucunda kesintiye uðramasýný önlemek ve sahip olduðu varlýklarda oluþabilecek kayýplarý en aza indirmek amacýyla iþ sürekliliði planlarý yapar ve uygular.

(2) Planlarda asgari olarak; iþ süreçlerini kesintiye uðratabilecek olaylarýn tanýmlarý, söz konusu olaylarýn gerçekleþmesi durumunda yapýlacak faaliyetler, her bir faaliyetten sorumlu personel, planýn devreye alýnmasý için gerekli koþullar, plan kapsamýnda kullanýlacak ekipman ve malzeme yer alýr.

(3) Planlar tatbikat, simülasyon gibi tekniklerle her yýl test edilir ve test sonuçlarý kayýt altýna alýnýr. Test sonuçlarýna göre ya da planlarý etkileyebilecek yazýlým, donaným,  personel deðiþiklikleri gibi durumlarda iþ sürekliliði planlarý güncellenir.

Bilgi güvenliði ihlal olaylarýnýn ve güvenlik açýklarýnýn yönetimi

MADDE 12 (1) Bilgi güvenliði ihlal olaylarýnýn ve güvenlik açýklarýnýn mümkün olduðunca kýsa sürede raporlanmasýný saðlamak üzere bir raporlama ve geri bildirim mekanizmasý kurulur.

(2) Hazýrlanacak raporlar asgaride, olayýn gerçekleþme zamanýný, niteliðini ve olaydan etkilenen varlýklarýn neler olduðunu kapsar.

(3) Raporlanan bilgi güvenliði olaylarýna en kýsa sürede müdahale edilerek ihlal ve güvenlik açýklarýnýn giderilmesi amacýyla yapýlmasý gereken iþlemleri ve bu iþlemlerin sorumlularýný içeren prosedürler tanýmlanýr.

(4) Gerçekleþen bilgi güvenliði ihlal olaylarýna iliþkin bilgiler kayýt altýna alýnýr, deðerlendirilir ve BGYSnin geliþtirilmesi amacýyla yapýlan çalýþmalarda girdi olarak kullanýlýr.

Ýç denetim

MADDE 13 (1) Ýþletmeci bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmek amacýyla yaptýðý faaliyetleri ve iþletmekte olduðu BGYSyi iki yýlda en az bir defa iç denetim yaparak denetler veya bu hizmeti veren taraflara denetlettirir. Ýç denetimlerde denetçilerin kendi çalýþmalarýný denetlememeleri saðlanýr.

(2) Ýþletmeci tespit edilen uygunsuzluklarla ilgili gerekli düzeltici ve önleyici faaliyetleri yerine getirir. Denetim sonuçlarý ve yapýlan düzeltici ve önleyici faaliyetler kayýt altýna alýnýr.

Personel ve istihdam

MADDE 14 (1) Ýþletmeci istihdam ettiði personelin, yetkilendirme kapsamýnda sunulan hizmetlere iliþkin þebeke ve bilgi güvenliðine, milli güvenliðe ve kamu düzenine aykýrý davranýþta bulunmamasý için her türlü önlemi alýr.

(2) Ýstihdam edilecek personel hakkýnda adli sicil kaydý belgesi istenir, muhafaza edilir ve ilgili personelin görevlendirilmesinde dikkate alýnýr.

(3) Bilgi güvenliðine iliþkin rol ve sorumluluklar, istihdam edilen personele iþe alým sürecinde açýk bir þekilde ifade edilir ve imzalattýrýlarak muhafaza edilir.

(4) Ýstihdamýn sonlandýrýlmasýnda veya görev deðiþikliklerinde; varlýklarýn iadesi ve eriþim haklarýnýn kaldýrýlmasý veya güncellenmesi iþlemlerine iliþkin, asgari olarak aþaðýdaki hususlarý içeren bir prosedür oluþturulur, dokümante edilir ve uygulanýr:

a) Ýlgililere istihdam sonlandýrýlmasýnda veya görev deðiþikliði sonrasýnda da devam eden bilgi güvenliðine iliþkin sorumluluklarý ve yükümlülükleri.

b) Ýlgililerin iþletmeci tarafýndan kendilerine söz konusu görevle ilgili tahsis edilmiþ olan ekipman, yazýlým, doküman, mobil cihazlar, kredi kartlarý ve eriþim kartlarý da dahil olmak üzere tüm varlýklarý iade etmesi ve kendilerine tanýmlanmýþ eriþim haklarýnýn, üyeliklerin, kullanýcý hesaplarýnýn kaldýrýlmasý.

c) Ýlgililerin kendi mülkiyetlerinde bulunan ekipman kullanmalarý durumunda iþletmeciyle ilgili tüm bilgilerin iadesi ve güvenli bir þekilde silinmesi.

Disiplin prosedürü

MADDE 15 (1) Ýþletmeci, þebeke ve bilgi güvenliðine  iliþkin kurallarýn ihlal edilmesi durumunda, ilgililere yaptýrým uygulanmasýný saðlamak üzere bir disiplin prosedürü oluþturur, dokümante eder ve tüm personelin konu ile ilgili farkýndalýðýný saðlar.

Eðitim

MADDE 16 (1) Personelin, konusunda yeterliliðe sahip ve gerekli eðitimleri almýþ olmasý, alýnan eðitimlerin personelin rol ve sorumluluklarýna uygun olmasý esastýr.

(2) Tüm personelin iki yýlda en az bir defa, bilgi güvenliði farkýndalýk eðitimi almasý saðlanýr.

(3) Personelin aldýðý eðitimlere iliþkin kayýtlar muhafaza edilir.

Fiziksel eriþim

MADDE 17 (1) Ýþletmeci, bina ve tesislerinde, yetkisiz eriþime ve istenmeyen fiziksel etkilere karþý gerekli tedbirleri alýr.

(2) Kritik sistemlerin bulunduðu alanlara giriþ ve eriþim yetkisi sadece yetkili kiþilerle sýnýrlandýrýlýr, bu yetkiler düzenli olarak gözden geçirilerek güncellenir ve gerekli deðilse iptal edilir. Kritik sistemlerin bulunduðu alanlara giriþ ve çýkýþ bilgileri takip edilir ve kayýt altýna alýnýr. Söz konusu kayýtlar en az 2 yýl süreyle muhafaza edilir.

(3) Ziyaretçi giriþ ve çýkýþlarýnda gerekli kontroller yapýlarak, tarih, saat ve kimlik gibi bilgiler kaydedilir. Ziyaretçilere yalnýzca ziyaret amacýna uygun giriþ ve eriþim yetkileri verilir. Gerekli durumlarda iþletmeci personelinin refakati saðlanýr.

(4) Teslimat alanlarý, yükleme alanlarý veya depo gibi üçüncü taraflarýn bina ve tesislere giriþinin söz konusu olabileceði alanlar, kritik sistemlerin bulunduðu alanlardan ayrýlýr.

(5) Elektronik haberleþme altyapýsýný içeren bina, kule, dolap ve kutu gibi güvenlik riski oluþturabilecek altyapý bileþenlerine eriþim kontrol altýnda tutulur ve bu bileþenler yetkisiz kiþilerin kolaylýkla eriþim saðlayamayacaðý þekilde tesis edilir.

Çevresel tehditlere karþý korunma

MADDE 18 (1) Ýþletmeci; yangýn, su baskýný, deprem, yýldýrým, patlama ve diðer çevresel tehditlere karþý gerekli önlemleri alýr.

(2) Ýþletmeci, bilgi sistemlerine gelen haberleþme ve elektrik hatlarýnýn mümkün olduðunca yer altýnda olmasýný veya kesinti ve zarar görmesini engelleyecek þekilde korunmasýný saðlar.

Ekipman ve çalýþma ortamý güvenliði

MADDE 19 (1) Ýþletmeci kullandýðý ekipmanýn; çevresel tehditler, elektrik, su, kanalizasyon, iklimlendirme ve havalandýrma sistemleri gibi destek sistemlerinin fonksiyon kaybý veya eksikliklerinden kaynaklanabilecek olumsuz etkilere ve yetkisiz eriþime karþý korunmasý amacýyla gerekli tedbirleri alýr.

Elektronik ortam yönetimi

MADDE 20 (1) Ýþletmeci elektronik ortamda tutulan bilgilerin yetkisiz olarak eriþilmesine, bu bilgilerin yetkisiz olarak deðiþtirilmesine, silinmesine ve zarar görmesine karþý gerekli önlemleri alýr.

(2) Kullanýmdan kaldýrýlmasý veya baþka amaçlarla yeniden kullanýlmasý planlanan ekipmanda veya elektronik ortamda yer alan kritik bilgilerin yedekleri ile birlikte geri döndürülemez þekilde silinmesi saðlanýr. Silme iþleminin mümkün olmamasý durumunda söz konusu bilgi depolayan parçalar kullanýlamaz hale getirilir.

(3) Taþýnabilir ortamlardan veya mobil cihazlardan kaynaklanabilecek güvenlik zafiyetlerine yönelik tedbirler belirlenir; söz konusu ortam ve cihazlarda yer alan kritik bilgilerin yetkisiz eriþim, deðiþtirme ve ifþa edilmeye karþý korunmasý amacýyla önlemler alýnýr ve çalýþanlarýn bunlara uymalarý saðlanýr.

(4) Kritik bilgiler içeren dokümanlar veya sayýsal kayýtlarý içeren ortamlar kullanýmda olmadýklarý zamanlarda kilitli dolaplarda veya þifre korumasý altýnda tutulur.

Þebeke güvenliði

MADDE 21 (1) Ýþletmeciler, þebekelerinin tehditlerden korunmasý ve þebekeleri kullanan sistem ve uygulamalarýn güvenliðinin saðlanmasý amacýyla gerekli önlemleri alýr.

Aboneye yönelik tedbirler

MADDE 22 (1) Ýþletmeci, kendisine tahsisli bir IP adresi kullanýlarak þebekesine dýþarýdan paket gönderilmesini engellemeye yönelik gerekli önlemleri alýr.

(2) Ýþletmeci, abonelerinin kendisine atanmamýþ bir IP adresi kullanarak paket göndermelerini engellemeye yönelik gerekli önlemleri alýr.

(3) Ýþletmeci, abonelerini bilinçlendirmek ve gerekli önlemlerin alýnmasýný saðlamak amacýyla zararlý yazýlýmlar,  köle bilgisayar aðlarý ve muhtemel siber tehditler ile ilgili olarak bilgilendirir.

Deðiþim yönetimi

MADDE 23 (1)  Ýþletmeci sahip olduðu kritik sistemlere iliþkin tesis, ekipman, yazýlým ve prosedürlerde deðiþiklik yapýlmasýnýn söz konusu olduðu durumlarda uygulanmak üzere gerekli kurallarý belirler.

(2) Söz konusu kurallar asgari olarak aþaðýdaki hususlarý içerir:

a) Deðiþikliklerin tanýmlanmasý ve kayýt altýna alýnmasý.

b) Deðiþikliklerin planlanmasý ve test edilmesi.

c) Deðiþikliklerin etkilerinin analiz edilmesi.

ç) Önerilen deðiþikliklerin onaylanmasý.

d) Deðiþikliklerin yetkili kullanýcýlar tarafýndan yapýlmasýnýn saðlanmasý.

e) Deðiþikliðe iliþkin bilgilerin ilgililere bildirilmesi.

f) Baþarýsýz deðiþikliklerle ve öngörülemeyen sonuçlarla karþýlaþýlmasý durumunda yapýlacak iþlemleri.

Görevlerin ve ortamlarýn ayrýlmasý

MADDE 24 (1) Ýþletmeci, kritik sistemlere yetkisiz eriþimin, bu sistemler üzerinde yetkisiz deðiþiklik yapýlmasýnýn veya bu sistemlerin yetkisiz kullanýmýnýn önüne geçilmesi amacýyla;

a) Kritik sistemlerde yapýlacak iþlemlerin baþlatýlmasý ve onaylanmasý süreçlerini birbirinden ayýrýr,

b) Kritik sistemlerde iþlemleri gerçekleþtiren kiþiler ile ilgili iþlemlerin kayýt dosyalarýný yöneten kiþileri ayrýþtýrýr,

c) Gerçek sistemleri, geliþtirme ve test ortamlarýndan ayýrýr,

ç) Yazýlýmlarýn geliþtirme ortamýndan gerçek ortama aktarýlmasýna iliþkin kurallarý tanýmlar ve dokümante eder,

d) Gerekli olmadýkça derleyici, editör ve diðer geliþtirme araçlarýnýn veya sistem araçlarýnýn gerçek sisteme eriþimine imkân vermez,

e) Geliþtirme ve test kullanýcýlarýnýn gerçek sistemlere eriþimine izin vermez, geliþtirme ve test faaliyetlerinin test verisi üzerinden yapýlmasýný saðlar.

Sistem planlama ve kabulü

MADDE 25 (1) Ýþletmeci, kapasite ihtiyacýnýn karþýlanmasý amacýyla bilgi sistemlerinde kaynak kullanýmýnýn planlanmasýný yapar ve takip eder.

(2) Ýþletmeci, yeni bilgi sistemlerinin, sistem güncellemelerinin ve yeni sürümlerin,  kullanýma alýnmadan önce mevcut sistemlere ve güvenlik gereksinimlerine uygunluðunun test edilmesini saðlar.

Zararlý kodlara karþý korunma

MADDE 26 (1) Ýþletmeci, bilgi sistemlerinde yer alan bilgilerin ve yazýlýmlarýn gizliliðinin, bütünlüðünün ve eriþilebilirliðinin korunmasý amacýyla bilgisayar virüsleri, solucanlar, truva atlarý gibi zararlý kodlara karþý gerekli önlemleri alýr.

(2)  Ýþletmeci BGYS politikasýna aykýrý ve lisanssýz yazýlým kullanýmýna izin verilmez.

(3) Dýþ aðlar aracýlýðýyla dosya veya yazýlým indirilmesi ve kullanýlmasýnda uygulanacak güvenlik önlemleri belirlenir.

Yedekleme

MADDE 27 (1) Ýþletmeci, bir felaket veya hata durumunda ihtiyaç duyulacak  bilgi ve yazýlýmlarýn kurtarýlmasýna imkân verecek þekilde yedek alýnmasýný saðlar.

(2) Ýþletmeci, yedeði alýnacak sistemleri ve bu sistemlere iliþkin yedekleme periyodunu, yedekleme türünü, saklama zamanýný iþ ihtiyaçlarýna ve yedeði alýnacak sistemlerin kritiklik seviyesine uygun olacak þekilde belirler.

(3) Yedekleme iþlemlerinde aþaðýdaki hususlar yerine getirilir.

a) Yedek kopyalarýn kaydý tutulur.

b) Yedekler gerçek bilgi ve yazýlýmlarýn bulunduðu yerleþkede meydana gelebilecek felaketlere maruz kalmayacak ve gerçek bilgi ve yazýlýmlarýn bulunduðu yerleþkeyle ayný riskleri taþýmayacak þekilde tutulur ve yedekler için gerçek bilgi ve yazýlýmlarla ayný düzeyde güvenlik önlemleri uygulanýr.

c) Yedekler periyodik olarak test edilerek kullanýma hazýr halde tutulur.

Zaman senkronizasyonu

MADDE 28 (1) Ýþletmeci, bünyesinde kullanýlan tüm bilgi sistemlerinin belirlenen tutarlý bir zaman kaynaðýna göre ayarlanmasýný ve senkronize þekilde çalýþmalarýný saðlar.

Sistem kayýt dosyalarýnýn tutulmasý

MADDE 29 (1) Ýþletmeci, istenmeyen bilgi iþleme faaliyetlerinin önlenmesi ve bilgi güvenliði ihlal olaylarýnýn tanýmlanmasý amacýyla kritik sistemleri izler ve asgari aþaðýdaki hususlarýn uygulanabilir olanlarýný içeren kayýt dosyalarýný en az 2 yýl süreyle tutar:

a) Kullanýcý kimlikleri.

b) Oturum açma/kapatma, veri ekleme/silme/deðiþtirme gibi iþlemlerin tarihi, zamaný ve açýklamalarý.

c) Baðlantý saðlanan ekipmanýn kimliði ve yeri.

ç) Baþarýlý ve reddedilen sistem, veri ve diðer kaynaklara eriþim giriþimlerinin kayýtlarý.

d) Sistem ayarlarýndaki deðiþiklikleri.

e) Kullanýlan özel izinleri ve ayrýcalýklarý.

f) Sistem araçlarýnýn ve uygulamalarýnýn kullanýmý.

g) Eriþilen dosyalar ve eriþimin tipi.

ð) Að adresleri.

h) Eriþim kontrol sistemi tarafýndan üretilen alarmlar.

ý) Anti virüs yazýlýmý, güvenlik duvarý gibi güvenlik sistemlerinin aktif ve pasif hale getirilmeleri.

i) Sistem güvenlik ayarlarýna ve kontrollerine iliþkin deðiþiklikler veya deðiþiklik giriþimleri.

j) Sistem yöneticileri tarafýndan yapýlan iþlemler.

k) Kullanýcý veya sistem programlarý tarafýndan rapor edilen bilgi iþlem ve haberleþme sistemlerine iliþkin hatalar.

(2) Sistem yöneticilerinin kendi iþlemlerine iliþkin kayýt dosyalarýný silmelerini veya deðiþtirmelerini engelleyecek önlemler alýnýr.

(3) Kayýt dosyalarý deðiþikliðe ve yetkisiz eriþime karþý korunur.

Kritik sistemlerde kullanýcý eriþim yönetimi

MADDE 30 (1) Ýþletmeci, kritik sistemlerde kullanýcýlarýn, kendileri ile iliþkilendirilebilecek ve yaptýklarý iþlemlerden sorumlu olmalarýný saðlayacak nitelikte ayýrt edilebilir ve eþsiz kullanýcý adý kullanmalarýný saðlar.

(2) Kullanýcýlara verilen eriþim yetkisinin kapsamý, ilgili iþin amaçlarýndan daha geniþ olamaz.

(3) Bir hizmeti kullanmaya veya bir sisteme eriþmeye yetkili tüm kullanýcý adlarýnýn kaydý tutulur.

(4) Eriþim yetkileriyle ilgili imtiyazlar, yalnýzca gerekli durumlarda verilir. Eriþim yetkileriyle ilgili imtiyazlarýn kullanýlmasý durumunda;

a) Ýþletim sistemi, veritabaný yönetim sistemi ve uygulamalar gibi her bir sistem elemaný için eriþim imtiyazlarýnýn verilmesi gerekli olan kullanýcýlar tanýmlanýr,

b) Eriþim imtiyazlarý devreye alýnmadan önce onaylanýr ve tanýnan imtiyazlarýn kaydý tutulur,

c) Eriþim imtiyazlarý, ilgili kiþiye, mümkün olduðu ölçüde kýsa süre için ve normalde kullandýklarý kullanýcý adýndan farklý bir kullanýcý adýyla tanýmlanýr.

Parola yönetimi

MADDE 31 (1) Ýþletmeci, kritik sistemlerde kullanýlan kullanýcý parolalarý ile ilgili olarak aþaðýdaki hususlarý uygular:

a) Parola atanmasý, mevcut parolanýn deðiþtirilmesi veya geçici parola alýnmasý gibi durumlarda kimlik doðrulamasý yapýlmasý,

b) Kullanýcýlarýn belirledikleri parolalarý belirli aralýklarla deðiþtirmeleri, fiziksel ve elektronik ortamda korunmasýz olarak bulundurmamalarý ve eski parolalarý belirli süre yeniden kullanmamalarý,

c) Sistem ve yazýlýmlarýn tedarikçileri tarafýndan atanmýþ olan varsayýlan parolalarýnýn, kurulumun ardýndan derhal deðiþtirilmesi.

(2) Bu maddede belirtilen güvenlik gereksinimlerini karþýlamasý þartýyla kullanýcý parolalarý yerine biyometrik doðrulama, akýllý kart gibi sistemler de kullanýlabilir.

Gizlilik sözleþmeleri

MADDE 32 (1) Ýþletmeci, çalýþanlarýyla ve mal veya hizmet alýþ veriþinde bulunduðu üçüncü taraflarla yapacaðý sözleþmelerde gizlilik hükümlerine yer verir ve imzalanan sözleþmeleri muhafaza eder.

(2) Gizlilik hükümleri veya sözleþmeleri asgari olarak aþaðýdaki hususlarý içerir:

a) Gizli veya korunmasý amaçlanan bilginin tanýmý.

b) Sözleþmenin geçerlilik süresi.

c) Sözleþme þartlarýnýn ihlali halinde tesis edilecek iþlemler.

ç) Ýmzalayan taraflarýn sorumluluklarý.

d) Gizli bilginin kullanýlabileceði durumlar ve sözleþmeyi imzalayanlarýn gizli bilginin kullanýlmasýna iliþkin haklarý.

(3) Ýþletmecinin, çalýþanlarýyla ve mal veya hizmet alýþ veriþinde bulunduðu üçüncü taraflarla yaptýðý sözleþmeler bu Yönetmelik kapsamýndaki yükümlülüklerine iliþkin sorumluluðunu ortadan kaldýrmaz.

Sistem ve yazýlým temini veya geliþtirilmesi

MADDE 33 (1) Ýþletmeci, temin edeceði veya geliþtireceði bilgi sistemleri ve yazýlýmlar için uygun güvenlik gereksinimleri belirler ve uygular.

Bakým ve onarým

MADDE 34 (1) Ýþletmeci, gerçekleþen arýza ve hatalar ile yapýlan düzeltici ve önleyici bakým ve onarým faaliyetlerini kayýt altýna alýr.

(2) Bakým ve onarým faaliyetlerinin üçüncü taraflarca yapýldýðý durumlarda kritik sistemlerin bulunduðu alanlara eriþim izni verilen üçüncü taraf çalýþanlarýnýn giriþ - çýkýþ tarihi ve saati ile söz konusu çalýþanlar tarafýndan yapýlan iþlemler izlenir ve kayýt altýna alýnýr.

(3) Kuruluþ dýþýnda bakým onarým faaliyetlerinin yapýlmasý durumunda sistem ve ekipmanlarda yer alan kritik bilgilerin korunmasýna yönelik önlemler alýnýr.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Þebeke ve Bilgi Güvenliðinin Saðlanmasýna Ýliþkin Ýlave Yükümlülükler

Siber saldýrýlara yönelik tedbirler

MADDE 35 (1) Ýþletmeciler, bünyelerinde SOME kurar ve ulusal siber güvenliðin saðlanmasýna iliþkin USOMun ve Kurum bünyesinde kurulan sektörel SOMEnin koordinesinde ve belirlediði esaslar çerçevesinde gerekli tedbirleri alýr.

(2) Ýþletmeci, sunucular, yönlendiriciler ve diðer þebeke elemanlarýnýn Dos/Ddos saldýrýlarý, zararlý yazýlým yayýlmasý gibi siber saldýrýlara karþý korunmasý amacýyla, elektronik haberleþme hizmetinin tipi de dikkate alýnarak, IP adreslerinde, haberleþme portlarýnda ve uygulama protokollerinde; sinyal iþleme kontrolü, kullanýcý doðrulama ve eriþim kontrolleri gibi mekanizmalar kurar ve talep edilmesi halinde siber saldýrýlara karþý koruma hizmeti sunar.

(3) Ýþletmeciler Dos/Ddos saldýrýlarý, zararlý yazýlým yayýlmasý ve benzeri siber saldýrýlara karþý, USOMun koordinesinde gerekli tüm tedbirleri almakla yükümlüdür.

(4) Ýþletmeci, USOM tarafýndan bildirilen siber saldýrý kaynaðýnýn;

a) Kendi abonesi olmasý durumunda ilgili abonenin bilgilendirilmesi ve abone tarafýndan talep edilmesi halinde sunulan elektronik haberleþme hizmetinin askýya alýnmasýný saðlar. Ýþletmeci tarafýndan aboneye yapýlan bildirim ve bildirim türü USOMa bildirilir.

b) Baþka bir iþletmecinin abonesi olmasý durumunda, gerekli önlemlerin alýnmasý için ilgili iþletmecinin ve USOMun bilgilendirilmesini saðlar.

Belgelendirme yükümlülüðü

MADDE 36 (1) Ýþletmeci, yetkilendirmesine iliþkin tüm hizmetleri ve kritik sistemleri kapsayacak þekilde kurduðu BGYS için belgelendirme kuruluþlarýndan uygunluk belgesi alýr ve Kuruma gönderir.

(2) Ýlk defa belgelendirme yükümlülüðüne tabi olan iþletmeci yükümlülük durumunun deðiþtiði yýlýn sonundan itibaren bir yýl içinde uygunluk belgesi alýr ve Kuruma gönderir.

(3) Birinci ve ikinci fýkralar gereðince uygunluk belgesi almýþ iþletmeci, uygunluk belgesinin yenilenmesi, kapsamýnda deðiþiklikler yapýlmasý gibi durumlarda, deðiþiklikten itibaren en geç iki ay içerisinde Kuruma bilgi vermekle yükümlüdür.

Rapor hazýrlama yükümlülüðü

MADDE 37 (1) Þebeke ve bilgi güvenliðine iliþkin rapor iþletmeci tarafýndan her yýl Mart ayý sonuna kadar hazýrlanýr ve istenildiðinde Kuruma gönderilmek ve/veya Kurum tarafýndan yapýlan denetimlerde ibraz edilmek üzere 5 yýl süreyle muhafaza edilir. Söz konusu rapor asgari olarak aþaðýdaki hususlarý içerir:

a) 10 uncu madde kapsamýnda yapýlan risk deðerlendirme ve iþleme metotlar ve bu metotlara göre yapýlan iþlemlerin ayrýntýlarý.

b) 11 inci madde kapsamýnda yapýlan iþ sürekliliði planlarý.

c) 12 nci madde kapsamýnda gerçekleþen bilgi güvenliði ihlal olaylarýna iliþkin bilgiler.

ç) En son yapýlan iç denetimler ile belgelendirme kuruluþu tarafýndan yapýlan son denetimin sonuçlarý, rapor edilen bilgi güvenliði ihlalleri ve söz konusu ihlallere iliþkin yapýlan faaliyetler.

d) Þebeke ve bilgi güvenliðinin saðlanmasýna yönelik yapýlan yatýrýmlar ve yatýrým tutarlarý.

e) Þebeke ve bilgi güvenliðinin saðlanmasýna yönelik istihdam edilen personel sayýsý ve niteliði.

Ýhlallerin bildirilmesi yükümlülüðü

MADDE 38 (1) Ýþletmeci abonelerinin %5inden fazlasýný etkileyen þebeke ve bilgi güvenliði ihlallerini ve iþ sürekliliðini kesintiye uðratan olaylarý, en kýsa sürede Kuruma bildirir. Söz konusu bildirim asgari olarak; olayýn gerçekleþme zamanýný, niteliðini, etkisini, süresini ve alýnan önlemleri içerir.

Felaket kurtarma merkezi

MADDE 39 (1) Ýþletmeci bir felaket, arýza veya hata durumunda sunulan elektronik haberleþme hizmetinin sürekliliðinin veya zamanýnda kurtarýlmasýnýn saðlanmasý için, ilgili bilgi sistemlerinin ve merkezi þebeke yönetim sistemlerinin bulunduðu yerde meydana gelebilecek bir felaketten etkilenmeyecek uzaklýkta felaket kurtarma merkezi kurar veya kurulu felaket kurtarma merkezlerinden hizmet satýn alýr.

(2) Felaket kurtarma merkezi kurma yükümlülüðüne tabi olan iþletmeci, yükümlülük durumunun deðiþtiði yýlýn sonundan itibaren iki yýl içerisinde felaket kurtarma merkezi kurar.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Denetim

MADDE 40 (1) Kurum, iþletmecilerin bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerini yerine getirip getirmediðini resen veya þikâyet üzerine denetler veya denetlettirir.

Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik

MADDE 41 (1) 20/7/2008 tarihli ve 26942 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Elektronik Haberleþme Güvenliði Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

(2) 20/7/2008 tarihli ve 26942 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Elektronik Haberleþme Güvenliði Yönetmeliðine yapýlan atýflar bu Yönetmeliðe yapýlmýþ sayýlýr.

Yürürlük

MADDE 42 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 43 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurulu Baþkaný yürütür.