ÇANAKKALE
SAVAŞLARI GELİBOLU TARİHİ ALAN BAŞKANLIĞI
KURULMASI
HAKKINDA KANUN
Kanun
No. 6546 Kabul
Tarihi: 19/6/2014
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Tanımlar ve Genel Esaslar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; Çanakkale deniz ve kara
savaşlarının meydana geldiği Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alanının
tarihi, kültürel ve manevi değerleri ile doğal dokusunun korunması,
yaşatılması, geliştirilmesi, tanıtılması, gelecek kuşaklara aktarılması ve
yönetimini sağlamak üzere Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan
Başkanlığının kurulması ile görev ve yetkilerini düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2 – (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakan: Kültür ve Turizm Bakanını,
b) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,
c) Başkan: Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan
Başkanını,
ç) Başkanlık: Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi
Alan Başkanlığını,
d) Koordinasyon Kurulu: Çanakkale Savaşları
Gelibolu Tarihi Alan Koordinasyon Kurulunu,
e) Tarihi Alan: Ekli harita ve koordinat listesinde
sınırları belirtilen ve bu Kanunla Başkanlığa tahsis edilen Çanakkale
Savaşları Gelibolu Tarihi Alanını,
f) Tarihi alan planları: Bu Kanun hükümlerine göre
hazırlanan, Tarihi Alanın korunması, geliştirilmesi, yönetimi, tanıtılması,
koruma esasları ve kullanma şartlarının belirlenmesi, bölgenin
sağlıklaştırılması, yenilenmesi, açık alan sistemi yaya dolaşımı, taşıt
ulaşımı ve altyapı tesislerinin tasarım esasları ile bölge halkının sosyal
ve ekonomik yapısının iyileştirilmesi konularında hedefler, stratejiler ve
kararları belirleyen ve Bakanlıkça onaylanan her tür ve ölçekteki planları,
ifade
eder.
Genel esaslar
MADDE 3 – (1) Bu Kanuna göre Tarihi Alanın korunması,
iyileştirilmesi ve geliştirilmesinde uyulacak esaslar şunlardır:
a) Tarihi Alanın doğal, tarihi ve kültürel
değerleri, harp tarihi esaslarına ve çevreye uyumlu olarak korunur ve
geliştirilir. Tarihi Alanda, tarihi alan planlarında öngörülenler dışında,
yeni yapı ve tesis yapılamaz.
b) Tarihi Alandaki 21/7/1983
tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununda
belirtilen korunması gerekli taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarına yönelik
yapılacak plan, proje, uygulama, iş ve işlemler, doğal sitlerin yeniden
değerlendirilmesi hariç, Bakanlıkça kurulacak “Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Komisyonu” kararları uyarınca ve bu kararlar
doğrultusunda hazırlanacak tarihi alan planları esaslarına göre yürütülür.
Tarihi alan planları yürürlüğe konulana kadar uyulacak esaslar Bakanlıkça
belirlenir.
c) Tarihi Alandaki kıyılarda; tarihi alan
planlarında belirlenmiş düzenlemeler ve müzeler dışında yapı ve tesis
yapılamaz, belediyelerce mücavir alan tesis edilemez, kömür ve akaryakıt
depoları, tersane, sanayi ve benzeri tesisler kurulamaz, her türlü maden,
taş, kum, çakıl, mermer, kireç ocakları ve benzerleri açılamaz, entegre tesislere yer verilemez.
ç) 26/5/1973 tarihli ve
7/6477 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile milli park olarak tefrik edilen ve
bu Kanunla Tarihi Alan olarak belirlenen alanın milli park vasfı
kaldırılmıştır. Bu Alanın korunması ve yönetilmesi bu Kanun hükümlerine
tabidir. Tarihi Alan sınırları içindeki köy yerleşim alanları ve belediye
sınırları dışındaki Hazinenin özel mülkiyetindeki veya Devletin hüküm ve
tasarrufu altındaki taşınmazlar, ormanlık alanlar dâhil tahsisli olanların
tahsisleri kaldırılarak bu Kanunda belirtilen amaçlara uygun olarak
kullanılmak üzere bedelsiz olarak Başkanlığa tahsis edilmiş sayılır. Tarihi
Alanda zilyetlik, imar veya ihya yoluyla toprak kazanılamaz. Tarihi Alanda 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (B) bendi uygulanmaz.
Tarihi Alanın sınırları her ne sebeple olursa olsun daraltılamaz.
d) Tarihi Alandaki ormanların bakımı, korunması,
yangın, hastalık ve zararlılarla mücadelesi 6831 sayılı Kanun hükümleri
uyarınca Orman ve Su İşleri Bakanlığınca yürütülür. Tarihi Alandaki yabani
ağaçlık alanların bakımı ve korunması ile yangın, hastalık ve zararlılarla
mücadelede 6831 sayılı Kanun hükümleri uyarınca Orman ve Su İşleri
Bakanlığınca destek ve iş birliği sağlanır. Tarihi Alan için özel yangın
söndürme planı yapılır ve uygulanır.
e) Tarihi Alan içinde birinci derece arkeolojik sit
dışındaki özel mülkiyete konu olan tarım alanlarında, tarım ve hayvancılık
konularında, geliştirilmiş tekniklerin uygulanması ve özel ağaçlandırmalar
teşvik edilir. Bu amaçların gerçekleştirilmesinde ve Tarihi Alanda Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının görevleri kapsamında yapılacak benzer
uygulamalarda adı geçen Bakanlıkça destek ve iş birliği sağlanır. Bu
alanlarda yapı ve tesis kurma esasları, tarihi alan planında belirtilir.
f) Köy yerleşim alanlarının imar planları, tarihi
alan planı esas alınmak kaydıyla imar mevzuatına göre, Başkanlığın uygun
görüşü alınarak yapılır.
g) İmar mevzuatına göre, Eceabat’ın belediye
sınırları ile mücavir alanlara ilişkin imar planının hazırlanması ve revizyonu, bu Kanun ve tarihi alan planına aykırı
olmamak üzere Başkanlığın uygun görüşü alınarak yapılır.
ğ) Tarihi Alanın her tür ve ölçekte planlarının
hazırlanması, yenilenmesi ve değiştirilmesi işlemleri Başkanlıkça yürütülür
ve Bakanlığın onayı ile yürürlüğe girer.
İKİNCİ
BÖLÜM
Başkanlık
Teşkilatı
Başkanlık ve görevleri
MADDE 4 – (1) Bu Kanunla verilen görevleri yürütmek üzere,
kamu tüzel kişiliğini haiz, Bakanlık ile ilgili ve merkezi Çanakkale’de
bulunan Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı kurulmuştur.
(2) Başkanlık, Koordinasyon Kurulu ve hizmet
birimlerinden oluşur.
(3) Başkan, en az dört yıllık eğitim veren
yükseköğretim kurumlarından veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu
tarafından kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun
olan, mesleki açıdan yeterli bilgi ve deneyime sahip, mesleği ile ilgili
olarak kamuda veya özel sektörde en az beş yıl çalışmış olanlar arasından
müşterek kararname ile atanır.
(4) Başkanlık, bu Kanun ve diğer mevzuatta
kendisine verilen yetki ve görevleri Bakana karşı sorumlu olarak kullanır
ve yerine getirir.
(5) Başkanlık, kendisine tahsis edilen mali
kaynakları görev ve yetkilerinin gerektirdiği ölçüde, mevzuatında
belirlenen usul ve esaslara göre kullanır.
(6) Başkanlık hizmet birimlerinin çalışma usul ve
esasları Bakanlık tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenir.
(7) Tarihi Alanda yapılacak jeolojik, jeofizik, jeoteknik, deniz bilimleri ve diğer bilimsel
araştırmaları ve etütleri yapmaya ve bunlara ilişkin raporları onaylamaya
Başkanlık yetkilidir.
(8) Başkanlığın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Tarihi Alanda yapılacak Çanakkale Savaşları ile
18 Mart Şehitleri Anma Günü ve Çanakkale Zaferi etkinliklerini düzenlemek
ve bu amaçla kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapmak
b) Tarihi Alanda restorasyon,
konservasyon, rekonstrüksiyon, restitüsyon ve renovasyon yapmak, yaptırmak
c) Tarihi Alanın doğal, tarihi ve kültürel
değerlerini, harp tarihi esaslarına uygun ve çevreye uyumlu olarak korumak,
geliştirmek ve alanı yönetmek
ç) Tarihi Alanın her tür ve ölçekte planlarını
hazırlamak, hazırlatmak ve uygulamak
d) Tarihi Alanda anıtsal ve mekânsal düzenlemeler
yapılmasını sağlamak
e) Tarihi Alanın tanıtımına yönelik her türlü
görsel ve işitsel eserleri yapmak, yaptırmak ve hizmete sunmak
f) Bu Kanun kapsamında ihtiyaç duyulan altyapı,
bina ve diğer yapıları inşa etmek veya ettirmek
g) Tarihi Alan içinde birinci derece arkeolojik sit
dışındaki özel mülkiyete konu olan tarım alanlarında, tarım ve hayvancılık
konularında, geliştirilmiş tekniklerin uygulanması ve özel ağaçlandırmalar
teşvikini sağlamak
ğ) Tarihi Alan sınırları içinde yer alan gazi
köyler halkının kalkındırılmasına yönelik faaliyetleri teşvik etmek
h) Tarihi Alanda bulunan yerleri işletmek ve
gerektiğinde işlettirmek
Başkanlık teşkilatı
MADDE 5 – (1) Başkanlığın en üst yöneticisi olan Başkan,
Başkanlığın genel yönetim ve temsilinden sorumludur. Başkan, Başkanlık
hizmetlerini mevzuat hükümlerine, Başkanlığın amaç ve politikalarına,
strateji planına ve Koordinasyon Kurulunun görüş ve önerilerine uygun
olarak düzenler ve yürütür. Bu amaçla, Başkanlık birimlerine gereken emirleri
verir, bunların uygulanmasını gözetir ve sağlar. Başkan, bu hizmetlerin
yürütülmesinden Bakana karşı sorumludur. Başkana izin, hastalık, yurt içi
ve yurt dışı görevlendirme ve görevde bulunmadığı diğer hâller ile görevden
alınma hâllerinde Başkan Yardımcısı vekâlet eder.
(2) Başkanlığın hizmet birimleri şunlardır:
a) Alan Planlama ve Proje Grup Başkanlığı
b) Restorasyon ve Yapım İşleri Grup Başkanlığı
c) Alan Yönetimi ve Tanıtım Grup Başkanlığı
ç) Yönetim ve Destek Hizmetleri Grup Başkanlığı
d) Hukuk Müşavirliği
(3) Alan Planlama ve Proje Grup Başkanlığının
görevleri şunlardır:
a) Tarihi alan planlarına ilişkin iş ve işlemleri
yürütmek, Tarihi Alanın korunması ve geliştirilmesine yönelik araştırma,
projelendirme ve eylem planları hazırlamak ve bunların uygulama esaslarını
belirlemek ve izlemek
b) Risk yönetimi ve sakınım planlarının yapılmasına
ve onaylanmasına ilişkin kuralları belirlemek ve izlemek, plana esas
jeolojik ve jeoteknik etütleri yapmak, yaptırmak
ve Başkanın onayına sunmak
c) Tarihi Alan içinde birinci derece arkeolojik sit
dışındaki özel mülkiyete konu olan tarım alanlarında, tarım ve hayvancılık
konularında, geliştirilmiş tekniklerin uygulanması ve özel ağaçlandırmalar
ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek
ç) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri
yapmak
(4) Restorasyon ve Yapım İşleri Grup Başkanlığının
görevleri şunlardır:
a) Tarihi alan planlarına göre yapılacak yapım, restorasyon, konservasyon,
rekonstrüksiyon, restitüsyon ve renovasyona
yönelik yatırım projeleri ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek
b) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri
yapmak
(5) Alan Yönetimi ve Tanıtım Grup Başkanlığının
görevleri şunlardır:
a) Tarihi Alanın idaresine yönelik iş ve işlemleri
yürütmek
b) Tarihi Alanın tanıtımına yönelik her türlü
görsel ve işitsel eserleri yapmak, yaptırmak ve hizmete sunmak
c) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri
yapmak
(6) Yönetim ve Destek Hizmetleri Grup Başkanlığının
görevleri şunlardır:
a) Başkanlık personelinin eğitim ve özlük
işlemlerini yapmak
b) Bütçe ile mali iş ve işlemleri yapmak
c) Başkanlık faaliyetleriyle ilgili yapım, bakım,
onarım, satın alma, kiralama, ulaşım, güvenlik, aydınlatma, ısıtma, belge
yönetimi, demirbaş, arşiv, depolama ve sağlık giderleri ile ilgili tüm iş
ve işlemleri yapmak
ç) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri
yapmak
(7) Hukuk Müşavirliğinin görevleri şunlardır:
a) Başkanlığın menfaatlerini koruyucu,
anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve
sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak, adli ve
idari davalarda gerekli bilgi ve belgeleri hazırlamak, taraf olduğu adli ve
idari davalarda Başkanlığı temsil ve davaları takip etmek
b) Başkan tarafından verilen benzeri görevleri
yapmak
Koordinasyon Kurulu
MADDE 6 – (1) Koordinasyon Kurulu; Bakanın başkanlığında,
Başbakanlık, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı,
Gençlik ve Spor Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı,
Millî Eğitim Bakanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Orman ve Su İşleri
Bakanlığı müsteşarları ile Çanakkale Valisi, Çanakkale İl Genel Meclisi
Başkanı ve Çanakkale Belediye Başkanı olmak üzere on üç üyeden oluşur. Bakanın olmadığı toplantılarda Koordinasyon
Kuruluna Başbakanlık Müsteşarı başkanlık eder.
(2) Koordinasyon Kurulu Başkanı, Kurul gündeminde
görüşülecek konularla ilgili olarak diğer bakanlıkların müsteşarlarını ve
kurumların temsilcilerini toplantıya çağırabilir.
(3) Koordinasyon Kurulu, her yıl en az iki kez
olağan ve gerektiğinde Bakanın çağrısı üzerine olağanüstü olarak toplanır.
(4) Koordinasyon Kurulu, Başkanlığın faaliyetlerine
yönelik plan ve programları müzakere ederek öneri ve görüşlerini Başkanlığa
bildirir.
(5) Kurulun sekretarya hizmetleri Başkanlıkça
yerine getirilir.
Başkanlık personeli
MADDE 7 – (1) Başkanlık hizmetleri, toplam sayısı üç yüzü
geçmemek üzere, iş mevzuatı hükümlerine göre istihdam edilen Devlet
memuriyetine atanma yeterliliğini haiz uzman personel ve destek personeli
eliyle yürütülür. Başkanlığın personel sayısını artırmaya Koordinasyon
Kurulunun kararı ve Bakanlığın teklifi üzerine, Bakanlar Kurulu yetkilidir.
(2) Uzman personel, en az dört yıllık eğitim veren
yükseköğretim kurumlarından veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca
kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmuş adaylar
arasından istihdam edilir.
(3) Kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen
Devlet memurları ile öğretim elemanlarından gerekli nitelikleri taşıyanlar,
kendilerinin isteği ve kurumlarının muvafakatiyle Başkanlık kadrolarında
istihdam edilebilir. Bunların kurumlarıyla olan ilişkileri, iş
sözleşmesinin yapılmasıyla son bulur. Başkanlıkta bu fıkra uyarınca
istihdam edilmeye başlananlara, önceki kurumlarıyla ilişkilerinin
kesilmesinden dolayı emekli ikramiyesinin hesabına esas toplam hizmet
süresi 15 yıldan az olanlara emekli ikramiyesi ödenmez ve ödenmeyen emekli
ikramiyesinin hesabına esas hizmet süreleri Başkanlıkta geçecek hizmet
süreleriyle birleştirilmek suretiyle kıdem tazminatının hesabına esas hizmet
sürelerine dâhil edilir. Ayrıca, bu şekilde kıdem tazminatının hesabına
esas hizmet süresine dâhil edilecek süreler ile emekli ikramiyesinin hesabı
açısından 15 yıldan fazla hizmeti olanların bu hizmet süreleri kıdem
süresine bağlı diğer hakların tespitinde de dikkate alınır. Bu şekilde istihdam edilenlerden, sosyal güvenlik
kuruluşlarından aylık bağlanması veya iş sözleşmesinin işveren tarafından
haklı nedenle derhâl feshi kapsamında iş sözleşmesi sona erenler hariç
olmak üzere, Başkanlıktaki görevleri sona erenlerden, önceki kurumlarındaki
ilgili kadrolara atanma şartlarını kaybetmemiş olanlar; öğrenim durumları,
hizmet yılı ve kazanılmış hak aylık dereceleri dikkate alınarak önceki kurumlarında
öğrenim durumları, hizmet yılı ve kazanılmış hak aylık derecelerine uygun
boş bir kadroya en geç bir ay içinde atanırlar ve herhangi bir işleme gerek
kalmaksızın en geç bir ay içinde göreve başlatılırlar. Bu fıkra
uyarınca önceki kurumlarına dönen kişilerin Başkanlıkta geçen hizmetleri
kazanılmış hak aylık derece ve kademeleri ile kıdeme bağlı haklarında
değerlendirilir. Önceki kurumlarına tekrar atananlara iş sözleşmesinin sona
ermiş olmasından dolayı Başkanlıkça kıdem tazminatı veya başkaca bir
tazminat ödenmez ve bu süreler sonraki hizmetlerine göre hak kazanacakları
emekli ikramiyesi hesabında dikkate alınır.
(4) Kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen
Devlet memurları, ilgili kurum veya kuruluşun muvafakati ve ilgilinin kabul
etmesi şartı ile Başkan tarafından, yapılacak çalışmanın kapsamı ve süresi de
dikkate alınarak en çok üç yıl süreyle Başkanlıkta görevlendirilebilirler.
Süresi sona erenler, aynı usule göre yeniden görevlendirilebilir. Bu
şekilde görevlendirilenler, kurumlarınca görev süresince aylıklı izinli
sayılırlar. Bunların aylık, ek gösterge, tazminat, ek ödeme ve diğer mali
ve sosyal hak ve yardımları kendi kurumlarınca ödenir ve her türlü özlük
hakları devam eder ve bunlara ayrıca herhangi bir ödeme yapılmaz.
(5) Kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen
Devlet memurları ile öğretim elemanları aylıksız izinli olarak da dördüncü
fıkra hükümleri uyarınca Başkanlıkta görevlendirilebilir ve bunlara
ödenecek aylık ücret ve diğer mali ve sosyal haklar iş sözleşmeleri ile
belirlenir. Bunların sosyal güvenlik kurumu ile ilişkileri kendi kurumlarındaki
statüleri dikkate alınarak devam ettirilir.
(6) Dördüncü ve beşinci fıkralar kapsamında
görevlendirileceklerin sayısı Başkanlık kadro sayısının yüzde otuzunu
geçemez ve bunların Başkanlıkta çalıştıkları süreler terfi ve
emekliliklerinde hesaba katılır, terfileri başkaca bir işleme gerek
duyulmadan süresinde yapılır. Bunlardan aylıksız izinli olarak
çalıştırılanların Başkanlıkta geçen süreleri kazanılmış hak aylık derece ve
kademelerinde de değerlendirilir.
(7) Başkan ile diğer personelin ücreti ile diğer
mali haklarının üst sınırı Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
tarafından belirlenir.
(8) Başkanlık personeline ilişkin ihtilaflar iş
mahkemelerinde görülür.
(9) Başkanlık, Bakan onayı alınarak özel bilgi ve
uzmanlık gerektiren geçici mahiyetteki işlerinde; vekâlet, istisna veya iş
sözleşmesi ile yabancı danışman ve uzmanları, istisna sözleşmesi ile de
yerli danışman ve uzmanları çalıştırabilir.
(10) Başkanlık görev alanına giren konularla ilgili
olarak çalışma ve proje grupları ile komisyonlar oluşturabilir. İhtiyaç
duyduğu hâllerde diğer kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları,
özel sektör temsilcileri ve konu ile ilgili uzmanlar çalışma gruplarına
dâhil edilebilir.
(11) Başkanlık personeli hakkında 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümleri uygulanır.
(12) Bu madde kapsamında çalıştırılacakların
nitelikleri, işe alınmaları ve görevlendirmeleri, performans değerlendirmeleri
ve disiplin işlemleri Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yapıların denetimi, yıkılması, izin
ve irtifak
MADDE 8 – (1) Tarihi Alanda, Eceabat ve köyler dışında her
türlü yapılaşmanın ve yapıların kullanımının denetimi Başkanlıkça yapılır.
Denetimle ilgili usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikle
belirlenir.
(2) Tarihi Alanda bulunan ve aşağıda belirtilen
yapı ve tesisler, ilgili mevzuat uyarınca Başkanlıkça yıkılır veya
yıktırılır:
a) Bu Kanun hükümlerine aykırı olarak yapılmış her
türlü yapı ve tesisler
b) Köy yerleşim alanları dışındaki inşaat ruhsatı
olmayan yapı ve tesisler
c) Yapı ve tesisin, inşaat yapım ruhsatı ve
eklerine ve yapı esaslarına aykırı yapılmış bölümleri
ç) Yapı ve tesislerde, kullanma izni verildikten
sonra, yapı ve tesis esaslarına aykırı olarak yapılan değişiklikler ve
ilave kısımlar
d) 2863 sayılı Kanun hükümlerine aykırı olarak
yapılmış her türlü yapı ve tesisler
(3) Tarihi Alanda, bu Kanunun hükümlerine uygun
olarak yapılacak planlarda belirtilen yapı ve tesislerin dışında kalan
altyapı ve üstyapı tesislerine izin ve irtifak hakkı verilmez. Tarihi Alan
içinde ferdi veya kooperatifleşme yolu ile yapı yapılamaz.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Mali ve
Cezai Hükümler
Mali saydamlık ve hesap verme
sorumluluğu
MADDE 9 – (1) Başkanlık, mali kaynaklarının elde edilmesi ve
kullanılmasında, denetimin sağlanması amacıyla, kamuoyunu zamanında
bilgilendirmekle yükümlüdür. Bu amaçla; yıllık çalışma programı ile
bütçenin hazırlanması, uygulanması ve uygulama sonuçları ile raporların
kamuoyuna açık ve ulaşılabilir olmasına ilişkin tedbirler Başkanlık
tarafından alınır.
(2) Başkanlıkta mali kaynakların elde edilmesi,
kullanılması ve mali denetimin sağlanmasında görevli ve yetkili olanlar;
kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde
edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından
ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumludur.
Başkanlık bütçesi
MADDE 10 – (1) Başkanlıkça yıllık program ve faaliyetler
dikkate alınarak hazırlanan bütçe her yıl ağustos ayı sonuna kadar
Bakanlığa sunulur ve incelendikten sonra Bakan onayı ile yürürlüğe girer.
Bütçe yılı takvim yılıdır, bütçe dışı harcama yapılamaz. Başkanlık yıllara sari harcama yapmaya yetkilidir.
(2) Başkanlığın gelirleri şunlardır:
a) Genel bütçeden aktarılan tutarlar
b) Tarihi Alanda sunulacak hizmetler karşılığı alınacak
ücretler ile Tarihi Alanda bulunan yerlerin işletilmesi ve
işlettirilmesinden elde edilen gelirler
c) Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Merkez
Müdürlüğü bütçesinden aktarılacak tutarlar
ç) Çanakkale İl Özel İdaresi, Çanakkale Belediyesi
ve Çanakkale Ticaret ve Sanayi Odasının bir önceki yıl kesinleşmiş bütçe
gelirlerinden en az yüzde bir oranında ayrılacak paylar
d) Tarihi Alan işletme ve faaliyet gelirleri
e) Her türlü tanıtım, basım ve yayın gelirleri
f) Yurt içinden ve yurt dışından sağlanacak yardım,
bağışlar ile sponsorluk gelirleri
g) Başkanlık gelirlerinin değerlendirilmesinden
elde edilen gelirler
ğ) Diğer gelirler
(3) Başkanlığın giderleri şunlardır:
a) Tarihi Alanda etüt, envanter,
planlama, proje çalışmaları, müşavirlik hizmetleri, Tarihi Alanın topografik özellik ve genel karakteri bozulmadan
korunması, yangın ve zararlılarla mücadele edilmesi, tabii kaynakların
geliştirilmesi, düzenlenmesi, restorasyonu, imar, ıslah ve çevre tanzimi,
özel plan ve projelere göre yapılacak her türlü faaliyetlerin gerektirdiği
harcamalar
b) Tarihi Alanda, planları gereğince taşınmazların
kamulaştırılması, üzerlerinde sınırlı ayni hak tesisi ve kiralanmasına
ilişkin harcamalar
c) Tarihi Alanda yer alan işletme, tanıtma,
altyapı, üstyapı, idare binası, sosyal binalar, müze, ziyaretçi merkezi,
tanıtma merkezi, anıt, şehitlik, saha sergileri ve bu tür faaliyetlerle
ilgili her türlü harcamalar
ç) Tarihi Alan hizmetlerinin gerektirdiği, her
türlü araç, gereç, ekipman ve benzeri taşınırların
satın alınması, kiralanması, bakımı, onarımı ve işletilmesi ile ilgili
harcamalar
d) Personel, istihdam, temsil ve ağırlama ile
ilgili giderler
e) Demirbaş ve tüketim malzemeleri ile ilgili
harcamalar
f) Başkanlığın görevleriyle ilgili diğer giderler
(4) Başkanlık bütçesinin hazırlanması, uygulanması,
harcamaların yapılması, muhasebeleştirilmesi ve iç denetime ilişkin usul ve
esaslar ile temsil ve ağırlama giderlerinin üst sınırları Maliye
Bakanlığının uygun görüşü çerçevesinde Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikte
düzenlenir.
(5) Başkanlık bütçesinde cari yıl içinde
harcanmayan tutarlar bir sonraki yıl bütçesine devredilir.
Muafiyet ve indirimler
MADDE 11 – (1) Başkanlık, bu Kanunda sayılan faaliyetleri
dolayısıyla yapılan işlemler yönünden 2/7/1964
tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu ile 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı
Belediye Gelirleri Kanunu gereğince alınan harçlardan ve katılım payından,
düzenlenen kâğıtlar yönünden damga vergisinden, kendisine yapılan bağış ve
yardımlar nedeniyle veraset ve intikal vergisinden, sahip olduğu taşınmazlar
dolayısıyla emlak vergisinden muaftır. Ancak, yargı harçlarının Başkanlığın
haklılığı nispetinde karşı taraftan tahsiline ilgili merciince karar
verilir.
(2) Başkanlığa yapılan her türlü nakdi ve ayni
bağış ve yardımlar ile sponsorluk harcamalarının tamamı 31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ve 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu hükümleri çerçevesinde gelir veya kurumlar
vergisi matrahının tespitinde, gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi
üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla beyan edilen gelirden veya kurum
kazancından indirilebilir.
(3) Başkanlığın bu Kanunda sayılan görevleriyle
ilgili yaptığı faaliyetlerinden elde ettiği gelirleri dolayısıyla iktisadi
işletme oluşmuş sayılmaz.
(4) Başkanlığın, bu Kanunun 4 üncü maddesinin
sekizinci fıkrasının (a) ila (f) bentlerinde sayılan görevlerine ilişkin
mal, hizmet, danışmanlık hizmet alımları ile yapım işleri, ceza ve
ihalelere katılmaktan yasaklama hükümleri hariç olmak üzere 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi
değildir. Bu istisna Başkanlığın Tarihi Alana ilişkin faaliyetleri içinde
olmayan, Başkanlığın idari ihtiyaçları ile ilgili mal, hizmet alımları ve
yapım işlerini kapsamaz. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikle
düzenlenir.
(5) Başkanlık, 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu, 8/9/1983
tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 4/4/1990 tarihli ve 3621
sayılı Kıyı Kanunu hükümlerine tabi değildir.
(6) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin sekizinci
fıkrasının (b) bendi kapsamında yapılacak mevzi ve siperlerin restorasyonuna ilişkin işlerde 6831 sayılı Kanundaki
izinler aranmaz.
Yasaklar ve cezalar
MADDE 12 – (1) Tarihi Alan sınırları içinde;
a) Belirlenen yerlerden başka yerde gecelemek,
mevzuat gereği izin verilen yerler haricinde alkollü içki tüketmek,
b) Belirlenen yerler dışında ateş yakmak veya izin
verilen yerlerde yakılan ateşi söndürmeden mahallini terk etmek,
c) Sönmemiş sigara veya her türlü yakıcı madde
atmak,
ç) Tarihi Alan sınırları içinde ve bu sınırlara beş
kilometre mesafede anız veya benzeri bitki örtüsünü yakmak,
yasaktır.
(2) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerinde
belirlenen fiilleri işleyenler beş bin Türk lirası idari para cezası, (c)
ve (ç) bentlerinde belirtilen fiilleri işleyenler iki yıldan beş yıla kadar
hapis cezası ile cezalandırılır.
(3) Tarihi Alan sınırları içinde tedbirsizlik ve
dikkatsizlik ile orman yangınına sebebiyet verenler beş yıldan on yıla
kadar hapis ve yüz günden iki bin güne kadar adli para cezası ile
cezalandırılır. Kasten orman yakanlar ise on iki yıldan az olmamak üzere
hapis ve iki yüz günden beş bin güne kadar adli para cezasına mahkum edilir.
(4) İkinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen suçların
işlenmesi nedeniyle yanan orman alanı üç hektardan fazla olduğu takdirde
verilecek cezalar yarı oranında artırılır.
(5) Tarihi Alan sınırları içinde bir örgüte mensup
olsun olmasın terör amacı ile ormanları yakanlar yirmi dört yıldan otuz
yıla kadar hapis, beş yüz bin Türk lirasından bir milyon Türk lirasına
kadar para cezasına mahkum edilir. Yanan orman
alanı bir hektardan fazla olduğu takdirde ceza yarı oranında artırılır.
(6) Tarihi Alan sınırları içinde;
a) Bu maddede sayılan fiiller dışında kalan ve 6831
sayılı Kanun, 1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kara
Avcılığı Kanunu ve 22/3/1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununda
yasaklanan fiillerin işlenmesi hâlinde cezalar iki misli artırılır. Tarihi
Alan içinde 2863 sayılı Kanunun 74 üncü maddesinde belirtilen cezalar yarı
oranında artırılarak uygulanır.
b) 6831 sayılı Kanunun 112 nci,
113 üncü ve 114 üncü maddelerine göre istenecek tazminat ve ağaçlandırma
gideri bir misli artırılır.
(7) Yukarıdaki fıkralarda yazılı suçların işlenmesi
sebebiyle, ölüm veya yaralanmanın meydana gelmesi hâlinde, ayrıca bu
suçlardan dolayı cezaya hükmolunur.
(8) Yukarıdaki fıkralara göre verilecek idari para
cezaları Başkan tarafından uygulanır.
(9) Tarihi Alan sınırları içinde vukua gelecek yangınları
söndürmek için yetkili memurlar ve Başkanlık tarafından yangın mahalline
gitmeleri emrolunmasına veya mahalli mutad vasıtalarla ilan edilmesine rağmen 6831 sayılı
Kanunun 69 uncu maddesinde belirtilen mükelleflerden orman yangınını
söndürmeye gitmekten imtina eden, gidip de çalışmayanlar ve verilen işi
yapmayanlar hakkında mülki idare amirleri tarafından on bin Türk lirası
idari para cezası uygulanır.
(10) Verilen idari para cezaları tebliğinden
itibaren bir ay içinde ödenir.
(11) 3 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendine
aykırı hareket edenlerle bu fiillere izin verenlere iki yıldan beş yıla
kadar hapis cezası verilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Çeşitli hükümler
MADDE 13 – (1) 17/2/2000 tarihli ve
4533 sayılı Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı Kanunu yürürlükten
kaldırılmıştır.
(2) Bu Kanunda Başkanlığa verilen görevlerle ilgili
olarak diğer mevzuatta Orman ve Su İşleri Bakanlığına yapılan atıflar
Kültür ve Turizm Bakanlığına, Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı
Müdürlüğüne yapılan atıflar ise Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan
Başkanlığına yapılmış sayılır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Kanunla kurulan Çanakkale Savaşları
Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı teşkilatlanıncaya kadar, Gelibolu
Yarımadası Tarihi Milli Parkı Müdürlüğü ilgili mevzuatına göre
faaliyetlerine devam eder.
(2) Başkanlığın 2014 mali yılı harcamaları, Maliye
Bakanlığınca yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar Bakanlığın 2014 yılı
bütçesinde yer alan ödeneklerden karşılanır.
(3) Bu Kanunla faaliyeti sona erdirilen Gelibolu
Yarımadası Tarihi Milli Parkı Müdürlüğü Özel Hesabı bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren iki ay içinde tasfiye edilir. Özel Hesabın tasfiye
edildiği tarihteki nakit tutarı söz konusu tarih itibarıyla Başkanlığa
gelir kaydedilmek üzere ilgili hesaba yatırılır.
(4) Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı
Müdürlüğüne ait her türlü taşınır, taşıt, araç, gereç ve malzeme, borç ve
alacaklar, hak ve yükümlülükler, yazı ve elektronik ortamdaki her türlü
kayıt ve dokümanların devir işlemleri Orman ve Su İşleri Bakanlığı ile
Bakanlık arasında yapılacak protokoller ile belirlenir.
(5) Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla sözleşmeye
bağlanmış olan işler mevcut sözleşme hükümlerine göre Orman ve Su İşleri
Bakanlığınca yürütülmeye devam olunur. Orman ve Su İşleri Bakanlığı ile
Bakanlık arasında yapılacak protokollerle belirlenecek sözleşmeler hak ve
alacaklarla birlikte Başkanlığa devredilebilir.
(6) Beşinci fıkra uyarınca Başkanlığa devredilen
sözleşmelerden dolayı Orman ve Su İşleri Bakanlığınca taraf olunan davalar
ile başlatılmış olan takiplerde Başkanlık kendiliğinden taraf sıfatını
kazanır. Söz konusu sözleşmelere ilişkin olarak bu maddenin yürürlüğe
girmesinden önce Orman ve Su İşleri Bakanlığınca yapılmış iş ve işlemler
sebebiyle açılacak davalar Başkanlığa yöneltilir.
(7) Başkanlığa tahsis edilen taşınmazların daha
önce kiraya verilmesine veya hangi ad altında olursa olsun bu taşınmazların
kullandırılmasına ilişkin sözleşmeler, bu Kanunun yayımı tarihinde başka
bir işleme gerek kalmaksızın kendiliğinden sona erer ve bu taşınmazlar 2886
sayılı Kanunun 75 inci maddesine göre tahliye edilir.
(8) Bu Kanunun uygulanmasına dair yönetmelikler
altı ay içinde çıkarılır. Bu Kanunda öngörülen tarihi alan planları bir yıl
içinde hazırlanır. Çanakkale Savaşları yüzüncü yıl anma etkinlikleri
kapsamında yapılacak yapım, onarım, tanıtım ve yayım gibi faaliyetler için
üç ay içinde Başkanlıkça acil eylem planı hazırlanır.
Yürürlük
MADDE 14 – (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
27/6/2014
Harita ve Koordinat
Listesi için tıklayınız.
|