Gümrük ve Ticaret Bakanlýðýndan:
SÜRELÝ YAYIN KURULUÞLARINCA DÜZENLENEN PROMOSYON
UYGULAMALARINA ÝLÝÞKÝN YÖNETMELÝK
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý; süreli yayýn kuruluþlarýnca düzenlenen promosyon
uygulamalarýnýn usul ve esaslarýný düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, süreli yayýn kuruluþlarýnca düzenlenen veya süreli yayýn kuruluþlarý tarafýndan düzenlenmese bile süreli yayýnla doðrudan ya da dolaylý olarak iliþkilendirilen
promosyon uygulamalarýný kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
7/11/2013 tarihli ve 6502 sayýlý Tüketicinin Korunmasý Hakkýnda Kanunun 53 üncü ve 84 üncü maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliðin uygulanmasýnda;
a) Promosyon
uygulamasý: Bir mal veya hizmetin süreli yayýnlarla doðrudan veya dolaylý olarak iliþkilendirilerek verilmesini,
b) Süreli yayýn: Belli aralýklarla basýlý olarak yayýmlanan veya
elektronik ortamda indirilebilen gazete, dergi gibi eserleri,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Genel Esaslar
Promosyon uygulamasýnýn konusu
MADDE 5 – (1) Süreli yayýn kuruluþlarýnca düzenlenen ve her ne
amaç ve þekilde olursa olsun, bilet, kupon, iþtirak numarasý, oyun, çekiliþ ve benzeri yollarla süreli yayýn dýþýnda ikinci bir mal veya hizmetin verilmesinin taahhüt edildiði veya verildiði promosyon
uygulamalarýnda;
a) Kitap,
dergi, ansiklopedi,
b) Harita,
atlas, yerküre,
c) Bayrak, afiþ, poster,
ç) Ajanda, takvim,
d) Kaðýt ortamýnda basýlý bulmaca,
e) Satranç takýmý,
f) Sinema,
tiyatro, müze, konser, opera, bale, sergi, festival ve sportif
faaliyetlere iliþkin bilet,
g) Kültür turu,
ð) Yurtiçi veya yurtdýþýnda ifa edilmesi öngörülen yabancý dil eðitimi,
h) Kitap,
dergi, ansiklopedi, belgesel, film, tiyatro, müzik, konser, opera ve baleye iliþkin CD, DVD,
Blu-Ray ve benzeri optik disk,
dýþýnda herhangi bir mal veya hizmet verilemez.
(2) Süreli yayýnda yer alan reklamýn parçasý olan, süreli yayýný bir defadan fazla almayý gerektirmeyen, süreli yayýnýn fiyatýný arttýrmayan ve tek
kullanýmlýk olarak verilen ürünler promosyon uygulamasý olarak deðerlendirilmez.
Promosyon uygulamasýnýn süresi
MADDE 6 – (1) Süreli yayýnýn birden fazla sayýda satýn alýnmasýný gerektiren ve belirli bir zamana yayýlan promosyon uygulamalarýnýn süresi; günlük süreli yayýnlarda yetmiþ beþ günü, haftalýk süreli yayýnlarda on sekiz haftayý, daha uzun süreli yayýnlarda ise on iki
ayý geçemez.
(2) Yönetmeliðin diðer hükümleri saklý kalmak kaydýyla, süreli yayýnlara abone
olunmasý durumunda promosyon olarak verilen ürünün 5 inci maddede sayýlan ürünlerle sýnýrlý olmasý ve anýnda tüketicilere teslim edilmesi þartýyla birinci fýkrada belirtilen süreler uygulanmaz. Tüketicinin süreli yayýn aboneliðini feshetmesi halinde, promosyon olarak verilen ürünün iadesi istenemez.
(3) Kupon
biriktirilerek yapýlan promosyon uygulamalarýnda, son kuponun yayýmlanmasýndan sonra toplam
kupon sayýsýnýn en az yüzde onu kadar
yedek kupon yayýmlanmasý zorunludur.
Promosyon uygulamasýnýn reklamlarý
MADDE 7 – (1) Süreli yayýn kuruluþunun, promosyon uygulamasýna ait reklamlarýnda uygulamaya konu olan mal veya hizmetin Türkiye genelinde teslim ve ifa tarihlerine iliþkin programýný ilan etmesi zorunludur.
(2) Süreli yayýn kuruluþunun, promosyon
uygulamasýna konu olan mal veya hizmetin teslim yerlerine iliþkin bilgiyi ilgili süreli yayýnda ilan etmesi
zorunludur.
Promosyon uygulamasýnda
teslim ve ifa
MADDE 8 – (1) Promosyon uygulamasýna konu olan mal veya hizmetin teslim ve ifasýnýn, promosyon uygulamasýnýn bitiminden itibaren kýrk beþ gün içinde ilgili süreli yayýn kuruluþu tarafýndan yerine
getirilmesi zorunludur.
(2) Malýn teslimi veya hizmetin ifasý ile ilgili olarak
tüketiciden herhangi bir bedel talep edilemez.
Diðer hususlar
MADDE 9 – (1) Promosyon uygulamasý süresince, süreli yayýnýn satýþ fiyatý, ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen mal veya hizmetin yol açtýðý maliyet artýþý nedeniyle arttýrýlamaz. Promosyon uygulamasýna konu olan mal
veya hizmet bedelinin tamamýnýn veya bir bölümünün tüketici tarafýndan karþýlanmasý istenemez.
(2) Promosyon
uygulamasýna konu olan mal veya hizmet taahhüdü ve daðýtýmý bölünerek yapýlamaz ve bu mal
veya hizmetin ayrýlmaz ya da tamamlayýcý parçalarý da ayrý bir promosyon
konusu hâline getirilemez.
(3) Promosyon
uygulamalarýnda ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen her bir
mal veya hizmete iliþkin iþlemler baðýmsýz bir promosyon uygulamasý olarak kabul edilir.
(4) Daðýtýldýðý illerin nüfusunun toplamý, ülke nüfusunun en az yüzde yetmiþini oluþturan süreli yayýnlarýn ülke genelinde daðýtýldýðý kabul edilir. Elektronik ortamda indirilebilen süreli yayýnlar aracýlýðýyla gerçekleþtirilen promosyon uygulamalarýnýn ülke genelinde düzenlendiði kabul edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Geçiþ hükmü
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce baþlatýlan ve devam eden promosyon uygulamalarý hakkýnda bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 10 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 11 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakaný yürütür.
|