18 Haziran 2014  ÇARÞAMBA

Resmî Gazete

Sayý : 29034

YÖNETMELÝK

Gümrük ve Ticaret Bakanlýðýndan:

SÜRELÝ YAYIN KURULUÞLARINCA DÜZENLENEN PROMOSYON

UYGULAMALARINA ÝLÝÞKÝN YÖNETMELÝK

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý; süreli yayýn kuruluþlarýnca düzenlenen promosyon uygulamalarýnýn usul ve esaslarýný düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, süreli yayýn kuruluþlarýnca düzenlenen veya süreli yayýn kuruluþlarý tarafýndan düzenlenmese bile süreli yayýnla doðrudan ya da dolaylý olarak iliþkilendirilen promosyon uygulamalarýný kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayýlý Tüketicinin Korunmasý Hakkýnda Kanunun 53 üncü ve 84 üncü maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 4 (1) Bu Yönetmeliðin uygulanmasýnda;

a) Promosyon uygulamasý: Bir mal veya hizmetin süreli yayýnlarla doðrudan veya dolaylý olarak iliþkilendirilerek verilmesini,

b) Süreli yayýn: Belli aralýklarla basýlý olarak yayýmlanan veya elektronik ortamda indirilebilen gazete, dergi gibi eserleri,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Genel Esaslar

Promosyon uygulamasýnýn konusu

MADDE 5 (1) Süreli yayýn kuruluþlarýnca düzenlenen ve her ne amaç ve þekilde olursa olsun, bilet, kupon, iþtirak numarasý, oyun, çekiliþ ve benzeri yollarla süreli yayýn dýþýnda ikinci bir mal veya hizmetin verilmesinin taahhüt edildiði veya verildiði promosyon uygulamalarýnda;

a) Kitap, dergi, ansiklopedi,

b) Harita, atlas, yerküre,

c) Bayrak, afiþ, poster,

ç) Ajanda, takvim,

d) Kaðýt ortamýnda basýlý bulmaca,

e) Satranç takýmý,

f) Sinema, tiyatro, müze, konser, opera, bale, sergi, festival ve sportif faaliyetlere iliþkin bilet,

g) Kültür turu,

ð) Yurtiçi veya yurtdýþýnda ifa edilmesi öngörülen yabancý dil eðitimi,

h) Kitap, dergi, ansiklopedi, belgesel, film, tiyatro, müzik, konser, opera ve baleye iliþkin CD, DVD, Blu-Ray ve benzeri optik disk,

dýþýnda herhangi bir mal veya hizmet verilemez.

(2) Süreli yayýnda yer alan reklamýn parçasý olan, süreli yayýný bir defadan fazla almayý gerektirmeyen, süreli yayýnýn fiyatýný arttýrmayan ve tek kullanýmlýk olarak verilen ürünler promosyon uygulamasý olarak deðerlendirilmez.

Promosyon uygulamasýnýn süresi

MADDE 6 (1) Süreli yayýnýn birden fazla sayýda satýn alýnmasýný gerektiren ve belirli bir zamana yayýlan promosyon uygulamalarýnýn süresi; günlük süreli yayýnlarda yetmiþ beþ günü, haftalýk süreli yayýnlarda on sekiz haftayý, daha uzun süreli yayýnlarda ise on iki ayý geçemez.

(2) Yönetmeliðin diðer hükümleri saklý kalmak kaydýyla, süreli yayýnlara abone olunmasý durumunda promosyon olarak verilen ürünün 5 inci maddede sayýlan ürünlerle sýnýrlý olmasý ve anýnda tüketicilere teslim edilmesi þartýyla birinci fýkrada belirtilen süreler uygulanmaz. Tüketicinin süreli yayýn aboneliðini feshetmesi halinde, promosyon olarak verilen ürünün iadesi istenemez.

(3) Kupon biriktirilerek yapýlan promosyon uygulamalarýnda, son kuponun yayýmlanmasýndan sonra toplam kupon sayýsýnýn en az yüzde onu kadar yedek kupon yayýmlanmasý zorunludur.

Promosyon uygulamasýnýn reklamlarý

MADDE 7 (1) Süreli yayýn kuruluþunun, promosyon uygulamasýna ait reklamlarýnda uygulamaya konu olan mal veya hizmetin Türkiye genelinde teslim ve ifa tarihlerine iliþkin programýný ilan etmesi zorunludur.

(2) Süreli yayýn kuruluþunun, promosyon uygulamasýna konu olan mal veya hizmetin teslim yerlerine iliþkin bilgiyi ilgili süreli yayýnda ilan etmesi zorunludur.

Promosyon uygulamasýnda teslim ve ifa

MADDE 8 (1) Promosyon uygulamasýna konu olan mal veya hizmetin teslim ve ifasýnýn, promosyon uygulamasýnýn bitiminden itibaren kýrk beþ gün içinde ilgili süreli yayýn kuruluþu tarafýndan yerine getirilmesi zorunludur.

(2) Malýn teslimi veya hizmetin ifasý ile ilgili olarak tüketiciden herhangi bir bedel talep edilemez.

Diðer hususlar

MADDE 9 (1) Promosyon uygulamasý süresince, süreli yayýnýn satýþ fiyatý, ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen mal veya hizmetin yol açtýðý maliyet artýþý nedeniyle arttýrýlamaz. Promosyon uygulamasýna konu olan mal veya hizmet bedelinin tamamýnýn veya bir bölümünün tüketici tarafýndan karþýlanmasý istenemez.

(2) Promosyon uygulamasýna konu olan mal veya hizmet taahhüdü ve daðýtýmý bölünerek yapýlamaz ve bu mal veya hizmetin ayrýlmaz ya da tamamlayýcý parçalarý da ayrý bir promosyon konusu hâline getirilemez.

(3) Promosyon uygulamalarýnda ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen her bir mal veya hizmete iliþkin iþlemler baðýmsýz bir promosyon uygulamasý olarak kabul edilir.

(4) Daðýtýldýðý illerin nüfusunun toplamý, ülke nüfusunun en az yüzde yetmiþini oluþturan süreli yayýnlarýn ülke genelinde daðýtýldýðý kabul edilir. Elektronik ortamda indirilebilen süreli yayýnlar aracýlýðýyla gerçekleþtirilen promosyon uygulamalarýnýn ülke genelinde düzenlendiði kabul edilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Son Hükümler

Geçiþ hükmü

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce baþlatýlan ve devam eden promosyon uygulamalarý hakkýnda bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.

Yürürlük

MADDE 10 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 11 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakaný yürütür.