17 Haziran 2014  SALI

Resmî Gazete

Sayý : 29033

TEBLÝÐ

Gýda,Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýndan:

TÜRKÝYE TARIM HAVZALARI ÜRETÝM VE DESTEKLEME MODELÝNE GÖRE

2014 YILI ÜRÜNÜ YAÐLI TOHUMLU BÝTKÝLER, HUBUBAT VE BAKLAGÝL

FARK ÖDEMESÝ DESTEÐÝNE ÝLÝÞKÝN BAKANLAR KURULU

KARARI UYGULAMA TEBLÝÐÝ

(TEBLÝÐ NO: 2014/25)

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Tebliðin amacý; 7/4/2014 tarihli ve 2014/6091 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan 2014 Yýlýnda Yapýlacak Tarýmsal Desteklemelere Ýliþkin Kararýn, ekinde yer alan listede belirtilen havzalarda desteklemeye esas 2014 yýlý ürünü kütlü pamuk (yurt içerisinde üretilip sertifikalandýrýlan tohumlarý kullananlar), yaðlýk ayçiçeði, soya fasulyesi, kanola, dane mýsýr, aspir, zeytinyaðý, buðday, arpa, çavdar, tritikale, yulaf, çeltik, kuru fasulye, nohut ve mercimek üreterek satýþýný gerçekleþtiren üreticilere yapýlacak fark ödemesine iliþkin usul ve esaslarý belirlemektir.

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Teblið, 7/4/2014 tarihli ve 2014/6091 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan 2014 Yýlýnda Yapýlacak Tarýmsal Desteklemelere Ýliþkin Karara dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Tebliðde geçen;

a) Alým, satým belgesi: 4/1/1961 tarihli ve 213 sayýlý Vergi Usul Kanununda belirtilen þartlara uygun olarak düzenlenen ve üreticiler tarafýndan ibraz edilen müstahsil makbuzunun ýslak imzalý bir nüshasý, TMO alým fiþi, ürün satýþ belgesinin fatura olmasý halinde ikinci sureti ya da onaylý fotokopisini,

b) Bakanlýk: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýný,

c) Banka: T.C. Ziraat Bankasý Anonim Þirketini,

ç) Borsa tescil beyannamesi: 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayýlý Türkiye Odalar ve Borsalar Birliði ile Odalar ve Borsalar Kanununa göre düzenlenmiþ belgeyi,

d) ÇKS: Çiftçi kayýt sistemini,

e) ÇKS belgesi: Üreticilerin 2014 yýlý ÇKS veri tabanýnda kayýtlý olan veya ÇKS'ye kaydedilmek üzere çiftçilerden alýnan Çiftçi Kayýt Formunun (C) bölümünde yer alan özlük, arazi ve ürün bilgilerini gösteren belgeyi,

f) Destek kayýt formu: Baþvuru sahibi üreticiye ait özlük, fark ödemesi desteðine esas üretim, verim, tohumluk, ürün satýþ bilgileri ve fark ödemesi desteðine esas deðerlendirmenin yer aldýðý sistemden alýnacak belgeyi,

g) Fark ödemesi desteði: Kütlü pamuk (yurt içerisinde üretilip sertifikalandýrýlan tohumlarý kullananlar), yaðlýk ayçiçeði, soya fasulyesi, kanola, dane mýsýr, aspir, zeytinyaðý, buðday, arpa, çavdar, tritikale, yulaf, çeltik, kuru fasulye, nohut ve mercimek üreticilerine Kararname uyarýnca yapýlacak ödemeyi,

ð) Ýl komisyonu: Vali veya görevlendireceði vali yardýmcýsý baþkanlýðýnda; Bakanlýk, Maliye Bakanlýðý, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüðü, Ziraat Odalarý Birliði, sanayi ve ticaret odalarýnýn ildeki temsilcileri ile bulunan yerlerde Gümrük ve Ticaret Bakanlýðý, Ekonomi Bakanlýðý ile ticaret borsasý temsilcisinden oluþturulan komisyonu,

h) Ýl/ilçe müdürlüðü: Ýl/ilçe gýda, tarým ve hayvancýlýk müdürlüklerini,

ý) Ýlçe komisyonu: Kaymakam baþkanlýðýnda; Bakanlýk, Maliye Bakanlýðý, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüðü, ilçe ziraat odasý varsa sanayi ve ticaret odalarý ile ticaret borsasý temsilcilerinden oluþturulan komisyonu,

i) Kararname: 07/04/2014 tarihli ve 2014/6091 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýný,

j) Natürel zeytinyaðý: Türk Gýda Kodeksi Zeytinyaðý ve Prina Yaðý Tebliðinde tanýmlanan, zeytin aðacý meyvesinden doðal niteliklerinde deðiþikliðe neden olmayacak bir ýsýl ortamda, sadece yýkama, dekantasyon, santrifüj ve filtrasyon iþlemleri gibi mekanik veya fiziksel iþlemler uygulanarak elde edilen; kendi kategorisindeki ürünlerin fiziksel, kimyasal ve duyusal özelliklerini taþýyan; natürel sýzma zeytinyaðý, natürel birinci zeytinyaðý veya ham zeytinyaðý/ rafinajlýk zeytinyaðlarýný,

k) Sertifikalý tohumluk: Yurt içinde üretilip, sertifikalandýrýlan elit, orijinal ve sertifikalý kademedeki tohumluðu,

l) Sözleþme: 26/4/2008 tarihli Resmî Gazetede yayýmlanarak yürürlüðe giren sözleþmeli üretim ile ilgili usul ve esaslar hakkýnda yönetmelik hükümleri doðrultusunda üretici ile alýcý arasýnda düzenlenen tarýmsal üretim sözleþmesini,

m) Sözleþmeli üretim: 26/4/2008 tarihli ve 26858 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanarak yürürlüðe giren Sözleþmeli Üretim ile Ýlgili Usûl ve Esaslar Hakkýnda Yönetmelik doðrultusunda yapýlan üretimi,

n) Tarýmsal Destekleme ve Yönlendirme Kurulu: 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayýlý Tarým Kanununun 16 ncý maddesine göre oluþturulan Kurulu,

o) Tasiriye faturasý: Maliye Bakanlýðý tarafýndan bastýrýlan, müteselsil seri ve sýra numarasý taþýyan, vergi dairesine kayýtlý gerçek ve tüzel kiþi niteliðindeki zeytin sýkma tesislerince üreticiden teslim alýnan zeytinin sýkma bedeli karþýlýðýnda düzenlenen ve üreticinin adý soyadý, baðlý olduðu il, ilçe ve köyünü gösterir þekilde açýk adresi, üretici tarafýndan getirilen zeytinin kilosu, cinsi ve elde edilen yað miktarýný gösterir faturayý,

ö) Tohumluk sertifikasý: Tohumluðun sýnýf ve kademesini belirten, Bakanlýk tarafýndan görevlendirilmiþ sertifikasyon kuruluþlarýnca düzenlenen belgeyi,

p) Üretici: 2014 yýlýnda çiftçi kayýt sisteminde özlük, ürün, arazi bilgileri kayýtlý olan ve bu arazilerinde fark ödemesi desteðine esas ürünleri ürettiði il/ilçe müdürlüðü tarafýndan tespit edilen kamu tüzel kiþilikleri hariç, gerçek ve tüzel kiþileri,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Destekleme Ödemelerinin Uygulanmasý

Fark ödemesi desteklerinin uygulama alaný, ödeme esaslarý, ödeme yer ve zamaný, ödeme þekli

MADDE 4 (1) Kararname ekindeki listede yer alan havzalarda, 2014 yýlýnda kütlü pamuk (yurt içerisinde üretilen sertifikalý tohumlarý kullananlar), yaðlýk ayçiçeði, soya fasulyesi, kanola, dane mýsýr, aspir, zeytinyaðý, buðday, arpa, çavdar, tritikale, yulaf, çeltik, kuru fasulye, nohut ve mercimek ürünlerini üreten üreticiler, 2014 yýlýna dair ÇKS kayýtlarýný, zeytinyaðý dýþýnda desteðe tabi ürüne iliþkin hasat dönemi öncesinde yaptýrmýþ olmalarý ve 6 ncý maddede istenen belgelerin ibrazý þartýyla fark ödemesi desteðinden yararlanýr.

(2) Alým satým, ürün iþleme, deðerlendirme, depolama iþlemlerinin belirlenen usul ve esaslara uygun gerçekleþmesi koþuluyla; kütlü pamuk (yurt içerisinde üretilen sertifikalý tohumlarý kullananlar), yaðlýk ayçiçeði, soya fasulyesi, kanola, dane mýsýr, aspir ve natürel zeytinyaðý, buðday, arpa, çavdar, tritikale, yulaf, çeltik, kuru fasulye, nohut ve mercimek üreticileri ile bu ürünlerin üretimini, Bakanlýkta kayýtlý tohumluk üretici kuruluþlarý ile sözleþmeli olarak yapan üreticiler de fark ödemesi desteðinden yararlanýr.

(3) Tarýmsal Destekleme ve Yönlendirme Kurulu tarafýndan, 2014 yýlý ürünü fark ödemesi desteði miktarlarý kilogram baþýna; kütlü pamuk (yurt içerisinde üretilen sertifikalý tohumlarý kullananlar) 55 Krþ, yaðlýk ayçiçeði için 30 Krþ, soya fasulyesi için 50 Krþ, kanola için 40 Krþ, dane mýsýr için 4 Krþ, aspir için 45 Krþ, zeytinyaðý için 70 Krþ, buðday, arpa, çavdar, yulaf, tritikale için 5 Krþ, çeltik, kuru fasulye, mercimek ve nohut için 10 Krþ olarak belirlenmiþtir.

(4) Üreticiler, 6 ncý maddede istenen belgeler ve farklý il/ilçelerde gerçekleþtirdiði üretim ve satýþlar ile ilgili tüm belgeleri, sadece ÇKSye baþvurduðu il/ilçe müdürlüðüne ibraz eder.

(5) Önceki yýllara ait destekleme uygulamalarýnda haklarýnda destekleme ödemelerinden beþ yýl süreyle yararlandýrýlmamalarý yönünde karar alýnan üreticilerin baþvurularý, Ek-2de yer alan taahhütname ile kabul edilir. Ancak bu karar üretici lehine yasal mercilerde bozulmadýðý sürece, baþvurunun kabulü herhangi bir hak doðurmaz.

(6) Beþinci fýkrada belirtilen üreticilerin, 2014 yýlý ürünü fark ödemesi desteði için ödeme aþamasýna gelinceye kadar, ÇKS kaydý, arazi ve ürün tespitleri, baþvuru sýrasýnda istenecek diðer belgelerin alýnmasýna iliþkin tüm iþ ve iþlemleri yapýlýr, fakat herhangi bir ödeme yapýlmaz. Ancak, kararýn zaman içerisinde üretici lehine bozulmasý halinde, il/ilçe komisyon kararý ile fark ödemesi desteði yapýlýr, aksi durumda müracaat dosyalarý il/ilçe komisyon kararý ile kapatýlýr.

(7) Ýl komisyonu, ödemeye esas yapacaðý incelemelerin sonuçlanmasýný müteakiben, il müdürlüðü tarafýndan ÇKSden alýnarak kendilerine sunulan il icmalini onaylayarak il komisyon kararý ile birlikte Bakanlýða gönderir. Bakanlýk, ödemeye esas icmal listelerindeki toplam fark ödemesi desteði miktarlarýný, ödemelerin yapýlabilmesini temin için elektronik ortamda bankaya gönderir. Gerekli kaynaðýn banka þubelerine aktarýlmasýndan sonra fark ödemesi desteðine iliþkin ödemeler yapýlýr.

(8) Buðday, arpa, çavdar, tritikale, yulaf, çeltik, kuru fasulye, nohut ve mercimek üreticilerine, 2014 yýlý bütçesinden kaynak artmasý halinde, 2014 yýlýnda baþlamak üzere dönemler halinde de fark ödemesi desteði yapýlýr.

(9) Patates siðili hastalýðý görülen Adana, Giresun, Gümüþhane, Kayseri, Niðde, Nevþehir, Ordu ve Trabzon illerinde karantina tebdiri uygulanan alanlarda aspir, kanola, soya fasulyesi veya yaðlýk ayçiçeði üretimi yapan üreticilere, bu maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen desteklere ilave %50 fazla ödenir.

(10) 2014 yýlý ürünü aspir, kanola ve soya fasulyesi fark ödemesi desteðini almayý hak eden ve bu ürünleri sözleþmeli üretim yöntemiyle üreterek sözleþme belgesini ibraz eden üreticilere fark ödemesi desteðine ilave olarak 10TL/dekar destekleme yapýlýr.

Ödemelere iliþkin görev ve yetkiler

MADDE 5 (1) Kararnamede yer aldýðý üzere fark ödemesi desteðine esas iþlemlerin yürütülmesini ve denetimini saðlayacak tedbirleri almaya Bakanlýk yetkili olup, bu amaçla yapýlacak çalýþmalarda gerektiðinde diðer kamu kurum ve kuruluþlarý, kooperatifler, ziraat odalarý, ticaret borsalarý, lisanslý depo iþletmeleri, Toprak Mahsulleri Ofisi ve birliklerin hizmetlerinden de yararlanýr.

(2) Buna göre uygulamanýn yürütülmesi amacýyla il ve ilçe komisyonlarý oluþturulur.

(3) Ýl/ilçe komisyonlarý, hazýrlanacak olan çalýþma planýna ve gündeme göre toplanarak bu Teblið hükümleri ve ilgili mevzuat çerçevesinde oy çokluðu ile karar alýr. Oylarýn eþitliði halinde, baþkanýn bulunduðu taraf çoðunluk sayýlýr. Karara katýlmayan üyeler gerekçelerini kararda yazýlý olarak belirtir.

(4) Üretici ve ürün bazýnda arazi miktarlarý belirlenirken, Bakanlýk tarafýndan yürütülen ÇKS gereði yapýlan örnekleme arazi tespitlerinde öncelikli olarak fark ödemesi desteðine esas araziler dikkate alýnýr. Yapýlan örneklemelerde ilave sözleþmeli üretim desteði alan arazilerin de yer almasý saðlanýr. Yapýlan tespitler tutanaða baðlanýr.

(5) Fark ödemesi desteðine iliþkin olarak, 2014 yýlýnda ÇKSde özlük, ürün, arazi bilgileri kayýtlý olan ve bu arazilerinde fark ödemesi desteðine esas ürünleri ürettiðine dair il/ilçe müdürlüðüne müracaat eden çiftçilerin beyanlarýna, ilgili köy muhtarý ve azalarýn onayý ile köy bazlý desteklemeye tabi olabilecek toplam üretim alanýnýn, il/ilçe müdürlüðü tarafýndan yapýlan köy bazlý toplam üretim alaný tespitlerine uygun olmasý koþulu ile aksi ispatlanýncaya kadar itibar edilir.

(6) Ýl/ilçe müdürlüðü;

a) Fark ödemesi desteðinden yararlanacak üreticilerin, 2014 yýlý ÇKS kayýtlarý için baþvuru tarihini, tüm kitle iletiþim araçlarýný kullanarak ilan eder.

b) Fark ödemesi desteði baþvuru baþlangýç tarihini, mahalle ve köylerde asgari beþ gün süreyle ilan eder, askýya çýkma ve indirme tarih ile saatinin tutanaða baðlanmasýný, tutanaðýn muhtar ve/veya aza tarafýndan güncel tarihle imzalanmasýný saðlar.

c) Her ürün için üretici bazýnda bir dosya açar.

ç) 29/6/2009 tarihli ve 2009/15173 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Türkiye Tarým Havzalarýnýn Belirlenmesine Ýliþkin Kararda belirlenen havzalarda 2014 yýlý üretim sezonunda üretilerek satýþý yapýlan; yaðlýk ayçiçeði, kütlü pamuk (yurt içerisinde üretilip sertifikalandýrýlan tohumlarý kullananlar), soya fasulyesi, kanola, dane mýsýr, aspir, buðday, arpa, çavdar, yulaf, tritikale, çeltik, kuru fasulye, nohut ve mercimek ürünlerine Bakanlýk Tarým Reformu Genel Müdürlüðü tarafýndan Uydu Tabanlý Parsel Tanýmlama Modelinde belirlenen verimlere göre, zeytinyaðýnda ise tarýmsal veriler kullanýlarak belirlenecek olan verim deðerlerine göre destekleme ödemesi yapar.

d) Ek-1 de yer alan baþvuru dilekçesi ve 2014 yýlý ÇKS kayýtlarýnda farklý il ve ilçelerde üretim yaptýðýný beyan eden üreticilerin; üretici ve ürün bazýnda ekim alanlarýnýn bulunduðu alanlar ile ilgili bilgileri, Uydu Tabanlý Parsel Tanýmlama Modelinde belirlenen verimleri dikkate alarak deðerlendirir.

e) Fark ödemesi desteðine esas üretim yapýlan arazi ve bu arazide yer alan üretim bilgileri ile gerek il/ilçe müdürlüðü kayýtlarýnda mevcut gerekse ilgili diðer kurum ve kuruluþlar tarafýndan üretime yönelik saðlanan her türlü teknik bilgi, belge ve mevcut olan uydu görüntüleri ile üretici tarafýndan ibraz edilen belgelere dayalý bilgiler ve destek kayýt formunda yer alan bilgileri karþýlaþtýrýr. Ayrýca zeytinyaðýnda üretim miktarýnýn belirlenmesinde tasiriye faturasýný da dikkate alýr.

f) Usulüne uygun olarak eksiksiz düzenlenen ve üreticiler tarafýndan ibraz edilen alým satým belgeleri (müstahsil makbuzu veya fatura) ve desteklemeye tabi ürüne yönelik borsa altyapýsý mevcut il ve ilçelerde zorunlu, diðer il ve ilçelerde ise il/ilçe komisyonlarýnýn gerekli gördüðü durumlarda borsa tescil beyannamesi ile tasiriye faturalarýnýn fotokopilerini, üzerine Aslý görülmüþtür ibaresini yazarak alýr. Asýl nüshalarýn üzerine görünür þekilde, 2014 yýlý ürünü fark ödemesi desteðinde esas alýnmýþtýr ibaresini koyarak üreticiye iade eder. Bu belgelerin asýllarýnýn üretici tarafýndan beþ yýl süreyle saklanmasý zorunludur

g) Ticaret borsalarý tarafýndan tescil belgelerinin toplu liste ve/veya müþterek alým satým beyannamesi gönderilmesi durumunda liste halindeki tescil belgesi il/ilçe müdürlüklerince kabul edilir. Üreticilerin dosyalarýnda listede bulunduklarýný belirten herhangi bir ibare baþvuruda istenecek belgeler kapsamýnda yeterli görülür ve ticaret borsalarý ile koordineli çalýþýlýr.

ð) Kütlü pamuk (yurt içerisinde üretilen sertifikalý tohumlarý kullananlar) için sertifikalý tohumluk kullanýmýyla ilgili tohumluk sertifika bilgilerinin sisteme girilmesini saðlar, mevcut tüm bilgileri, üreticinin ibraz ettiði satýþ faturasý ile karþýlaþtýrýr.

(7) Ýlçe komisyonu;

a) Alýnan kararlarý ilgili kurum ve kuruluþlara teblið eder ve uygulanmasýný takip eder.

b) Ýlçe müdürlüðünün fark ödemesi desteðine iliþkin yapacaðý çalýþmalarý takvime baðlayarak, öngörülen sürelerde saðlýklý yürütülmesi için gerekli her türlü tedbirin alýnmasýný ve denetimini saðlar.

c) Çýrçýr iþletmeleri ile zeytin sýkma tesisleri, iþletmenin faaliyete geçtiði tarihten itibaren, gerekli görülen durumlarda, il/ilçe komisyonunun talebi üzerine, üretici bazýnda iþlediði kütlü pamuk ve elde ettiði zeytinyaðý miktarýný gösterir alýcý bazýnda üretici icmalini, il/ilçe komisyonuna gönderir. Bu icmal, ilçe komisyonu tarafýndan ilçe sýnýrlarý içinde faaliyette bulunan söz konusu iþletmelerden bir yazý ile istenir.

ç) Pamuk çýrçýr ve prese fabrikalarýnýn faaliyet dönemine ait tüm bilgilerini kontrol eder. 18/4/1972 tarihli ve 7/4331 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Pamuklarýn Çýrçýrlanma, Preselenme ve Depolanmasýnýn Denetimine Dair Tüzük çerçevesinde pamuk sezonu içerisinde faaliyetini sürdüren ve desteklemeye konu kütlü pamuðu iþleyecek olan çýrçýr prese fabrikalarý ve üretici adýna düzenlemiþ olduðu alým satým belgesine istinaden fark ödemesi desteði yapýlmasýný saðlar. Tarým Satýþ Kooperatifleri ve Birlikleri tarafýndan alýnan kütlü pamuk ürünü, baðlý olduðu birlik bünyesinde faaliyet gösteren çýrçýr ve prese fabrikalarýnda iþlenmesi þartýyla destekleme kapsamýnda deðerlendirilir.

d) Zeytin sýkma tesislerinin, faaliyet döneminde fark ödemesi desteðine konu bilgilerini kontrol eder.

e) Zeytinyaðý ürünü için zeytin sýkma baþlangýç ve bitiþ tarihlerini belirler.

f) Ýlçe müdürlüðü tarafýndan, ÇKSden alýnacak ve fark ödemesi desteðine esas, ekili ve dikili alaný, üretim miktarý ve ödenecek toplam fark ödemesi desteði miktarýný, her bir ürün için ayrý ayrý gösterecek icmallerin, ilçelerde ve köylerde asgari beþ iþgünü süreyle askýda býrakýlmasýný saðlar.

g) Askýya çýkma ve indirme tarih ile saatinin tutanaða baðlanmasýný, tutanaðýn muhtar ve/veya aza tarafýndan güncel tarihle imzalanmasýný saðlar. Aský süresince herhangi bir itiraz olmaz ise icmallerdeki bilgiler doðru kabul edilir. Daha sonra yapýlacak itirazlar, aský süresince yapýlan itirazýn dikkate alýnmamýþ olmasý hali dýþýnda deðerlendirmeye alýnmaz ve herhangi bir hak doðurmaz. Bu süre zarfýnda yapýlacak itirazlarýn deðerlendirilmesi çerçevesinde üretici bazýnda icmallerde düzeltme yapýlmýþ ise il/ilçe müdürlüðü tarafýndan icmallerin sistemden tekrar alýnmasýný saðlar. Ýlçe müdürlüðü tarafýndan üretici bazýnda icmaller üzerinden düzenlenen, kesinleþmiþ ilçe icmalini imzalayarak bir nüshasýný baðlý bulunduklarý il komisyonuna gönderir.

ð) Gerçeðe aykýrý beyanda bulunanlar hakkýnda gerekli hukukî iþlemlerin yapýlmasý için karar alýr ve ilgili mercilerce uygulanmasý yönünde giriþimde bulunur.

h) Üreticiler tarafýndan ibraz edilen alým satým belgelerini, Maliye Bakanlýðý’nca internet üzerinden paylaþýlan belge doðrulama web adresinden kontrol ettikten sonra ödemeye esas olarak kabul eder. Alým, satým belgelerinde herhangi bir tereddüt hâsýl olduðunda, belgenin menþeinden araþtýrýlmasý için gerekli tedbirleri alýr ve kontroller sýrasýnda Maliye Bakanlýðý Vergi Dairesi Baþkanlýklarý ile iþbirliði yapýlmasýný saðlar.

ý) Ýl/ilçe müdürlüðünün, uygulamalarla ilgili olarak intikal ettirdiði konularý inceler ve gerekiyorsa yerinde tespit yaparak karara baðlar.

i) Fark ödemesi desteði ile ilgili uygulamalarda ortaya çýkacak problemlerin çözümüne yönelik olarak ilgili mevzuat ve bu Teblið çerçevesinde gerçek üreticilerin maðdur olmamalarý, kamu zararýnýn oluþmamasý ve usulsüzlüklerin engellenmesi için gerekli tedbirleri alýr.

j) Ýlama baðlý borç ödemeleri, geçmiþ yýllarda üreticilere yapýlan yersiz ve/veya haksýz fark ödemesi desteklerinin geri tahsili, cezasý iptal edilen üreticilerin geçmiþ yýllara ait fark ödemesi desteklerine iliþkin iþ ve iþlemleri yapar. Ek-3teki ilama baðlý borç cetveli doldurularak il komisyon kararý ile birlikte Bakanlýða gönderir.

(8) Ýl komisyonu;

a) Merkez ilçe ve baðlý köylerde ilçe komisyonunun yapmakla yükümlü olduðu görevleri yapar.

b) Fark ödemesi desteðinden yararlanacak üreticilerin, 2014 yýlý ÇKS kayýtlarýný yaptýrmalarý gereken tarihi, fark ödemesi desteðine tabi ürünlerin hasat dönemlerini dikkate alarak belirler, il/ilçe müdürlüðü tarafýndan tüm kitle iletiþim araçlarý kullanýlarak ilan edilmesini saðlar.

c) Ýl müdürlüðü tarafýndan ÇKSden alýnarak kendilerine sunulan ve her bir ürün için ayrý ayrý olmak üzere, ildeki fark ödemesi desteðine esas ürünlerin, ekim/zeytinlik alanlarý, üretim miktarlarý ve ödenecek toplam fark ödemesi desteði miktarlarýný içeren mevcut bilgileri, ilçe komisyonlarýndan intikal eden icmallerde yer alan bilgiler ile karþýlaþtýrýr ve il icmalini imzalar.

ç) Ödemeye iliþkin komisyon kararýnýn bir nüshasýný ilçe komisyonlarýna, il icmalinin ve ödemeye iliþkin komisyon kararýnýn orijinal bir nüshasýný da Bakanlýða gönderir.

(9) Bakanlýk; il ve ilçe komisyonlarý tarafýndan belirlenen ödemeye esas icmaller ve komisyon kararlarýný göz önüne alarak, bütçe imkânlarý dâhilinde ülke genelinde, ödemeye esas deðerleri belirlemeye yetkilidir.

Fark ödemesi desteði için üreticilerden istenecek belgeler ve yapýlacak iþlemler

MADDE 6 (1) Ýstenecek belgeler ve bunlarla ilgili yapýlacak iþlemler aþaðýda belirtilmiþtir:

a) Ek-1de yer alan baþvuru dilekçesi,

b) Üretim sezonuna iliþkin hasat tarihi ile son baþvuru tarihi arasýndaki süreyi içeren alým satým belgesi (müstahsil makbuzu veya fatura) ve desteklemeye tabi ürüne yönelik borsa altyapýsý mevcut il ve ilçelerde zorunlu, diðer il ve ilçelerde ise il/ilçe komisyonlarýnýn gerekli gördüðü durumlarda borsa tescil beyannamesi,

c) Kütlü pamuk ürünü (yurt içerisinde üretilen sertifikalý tohumlarý kullananlar) fark ödemesi desteði müracaatýnda bulunan üreticilerden, adýna düzenlenmiþ sertifikalý tohumluk satýþ faturasýnýn aslý ile tohumluk sertifika belgesi.

Sertifika belgesinde aþaðýdaki hususlara uyulur.

1) Tohumluk fatura tarihi, tohumluðun kullanýldýðý ekim dönemine uygun olur.

2) Tohumluk faturalarýnda; faturayý düzenleyen firmanýn adý, ili, vergi dairesi, vergi numarasý, fatura no ve fatura tarihi bilgileri bulunur.

3) Tohumluk bayisi tarafýndan faturanýn arkasýna; bu fatura ile satýþý yapýlan tohumluk, ........tarih ve.....no lu tohumluk sertifikasýna aittir. ibaresi yazýlarak fatura tasdik edilir.

4) Ýl/ilçe müdürlüðü tarafýndan, ibraz edilen faturalarýn üzerine; sertifikalý tohumluk kullaným desteðinden yararlanmak üzere kullanýlmýþtýr ibaresi yazýlarak, asýl nüshasýnýn çiftçiye iadesi, fotokopisinin üzerine aslý görülmüþtür ibaresi yazýlarak müracaat dosyasýna eklenir.

5) Tohumluk sertifikalarý; sertifikasyon kuruluþunun adý, sertifika numarasý, sertifika tarihi, parti büyüklüðü ve parti numarasý bilgilerini içerir.

6) Ekim tarihi itibariyle beyan edilen tohumluk sertifikasýnýn tarihi üzerinden bir yýl geçmiþ ise sertifikaya Tohumluk Analiz Raporu eklenir. Eklenen tohumluk analiz raporu, ekim tarihi itibariyle bir yýldan daha eski olmamalý ve üzerinde beyan edilen sertifika ile birlikte geçerli olduðu ibaresi yer almalýdýr.

7) Tohumluk sertifikalarýnýn ve/veya tohumluk analiz raporunun düzenlenme tarihi, tohumluðun ekiliþ tarihinden önce olur.

8) Sertifikasyon kuruluþlarý, düzenlemiþ olduklarý sertifikalara ait bilgileri ÇKSye tanýtýlmak üzere, Bilgi Ýþlem Merkezi tarafýndan düzenlenen programa girerler. Sisteme tanýtýlmamýþ sertifikalar üzerinden ödeme yapýlmaz. Sistem, satýþ faturalarýnýn baðlý olduðu sertifikalarýn parti büyüklüðünü aþmamasýný kontrol eder. Parti büyüklüðünün aþýlmýþ olmasý halinde tohumculuk mevzuatýna göre gerekli iþlem yapýlýr.

ç) Zeytinyaðý için gerekli olan tasiriye faturalarýnýn tarihi, komisyon tarafýndan belirlenen zeytin sýkma baþlangýç ve bitiþ tarihleri arasýndadýr.

d) Zeytin sýkma tesisi, ayný zamanda üretici olan gerçek veya tüzel kiþiliðe ait ise tasiriye faturasý düzenlenemeyeceðinden, üretilen zeytinin maliyet bedeli ölçüsüne göre deðerlenerek, tasiriye faturasýnda yer almasý gereken bilgilerin doðrudan doðruya kanuni defterlere açýklama yapýlmak suretiyle kayýt altýna alýnmasý gerekmektedir. Söz konusu kayýtlar, il/ilçe müdürlüðü tarafýndan uygun bulunup, kayýt fotokopileri üzerine aslý görülmüþtür ibaresi yazýlarak onaylanmasý halinde, tasiriye faturasý yerine kabul edilir.

e) Patates siðili hastalýðý görülen Adana, Giresun, Gümüþhane, Kayseri, Niðde, Nevþehir, Ordu ve Trabzon illerindeki patates siðili hastalýðýndan etkilendiði tespit edilen ve karantina uygulanan bulaþýk alanlar ve/veya oluþturulan güvenlik kuþaðý alanlarýnda, 2014 yýlýnda aspir, kanola, soya fasulyesi veya yaðlýk ayçiçeði üretimi yapan üreticilere ilave olarak %50 fazla ödeme yapýlýr. Üretim yapýldýðý il/ilçe müdürlüðü müracaat edilen parsellerde aspir, kanola, soya fasulyesi ve yaðlýk ayçiçeðinin ekilip ekilmediðini yerinde kontrol ederek sonucuna göre arazi bilgilerinin ÇKSye girilmesini saðlar.

f) 2014 yýlý ürünü aspir, kanola ve soya fasulyesi fark ödemesi desteðini almayý hak eden ve bu ürünleri sözleþmeli üretim yöntemiyle üreterek sözleþme belgesini ibraz eden üreticilere fark ödemesi desteðine ilave olarak 10TL/dekar sözleþmeli üretim desteði yapýlýr.

g) Belirtilen belgeler, iþlenen tarým arazisinin mülkiyeti eþi ve/veya birinci derece akrabalarýna (anne, baba ve çocuklarýna) ait ise maliklerin onaylarýnýn bulunduðu muvafakatname ve ürün satýþý yapan kiþinin vukuatlý nüfus kayýt örneði, tüzel kiþiliklerde ise yetki belgesi istenir.

(2) Ýl/ilçe müdürlüðü tarafýndan istenecek tüm belgelerin asýllarýnýn kaybolmasý veya zayi olmasý durumunda; belgeyi düzenleyen kiþi veya kuruluþtaki nüshasýnýn noterce tasdikli örneði dikkate alýnýr. Ancak, birlikler ve borsalar tarafýndan verilen belgelerin kaybolmasý veya zayi olmasý durumunda; Bu belge, aslýnýn zayi olmasý nedeniyle kiþinin müracaatýna binaen verilmiþtir ibaresi yazýlmýþ ve tasdik edilmiþ olmasý kaydýyla, komisyonlarca geçerli sayýlýr.

(3) Fark ödemesi desteðinden yararlanmak isteyen üreticiler için baþvuru baþlangýç ve son baþvuru tarihleri aþaðýda belirtilmiþtir. Bu tarihten sonraki baþvurular kabul edilmez ve bu durum üretici için herhangi bir hak doðurmaz.

a) Fark ödemesi desteðinden yararlanmak isteyen üreticilerin baþvuru baþlangýç tarihi 1/10/2014, son baþvuru tarihi ise kütlü pamuk, yaðlýk ayçiçeði, soya fasulyesi, kanola ve aspir için 1/4/2015; dane mýsýr, buðday, arpa, çavdar, tritikale, yulaf, çeltik, kuru fasulye, nohut ve mercimek için fatura baþlangýç tarihi 1/5/2014, son baþvuru tarihi 30/4/2015tir. Bu tarihten sonraki baþvurular kabul edilmez.

b) Fark ödemesi desteðinden yararlanmak isteyen zeytinyaðý üreticilerinin tasiriye faturalarý ile yapýlacak son baþvuru tarihi 1/6/2015, bu tarihten sonra satýlan zeytinyaðlarýna ait alým satým belgelerinin son teslim tarihi ise 1/10/2015tir. Bu tarihten sonraki baþvurular kabul edilmez.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Fark ödemesi desteði dýþýnda kalan haller

MADDE 7 (1) Fark ödemesi desteðinden;

a) 2014 yýlý ÇKS kayýtlarýný ilan edilen süre içerisinde güncellemeyenler veya yaptýrmayanlar ile ÇKSde 2014 yýlýnda özlük, ürün ve arazi bilgileri kayýtlý olmayanlar,

b) ÇKSde kayýtlý olduðu yer dýþýnda baþka yerde fark ödemesi desteðine müracaat edenler,

c) 2014 yýlý ÇKSde kayýtlý olmayan arazilerinde fark ödemesi desteðine esas ürünleri üretenler,

ç) Ara ziraatý olarak üretim yapan üreticiler,

d) Pamuk sezonu içerisinde faaliyetini sürdürerek, desteklemeye konu kütlü pamuðu iþleyecek olan çýrçýr prese fabrika iþletmecisi olmayan tüccarlara satýþ yapanlar ile yurt içerisinde üretilip sertifikalandýrýlan tohumlarý kullanmayan pamuk üreticileri,

e) Rafine edilmiþ zeytinyaðý üretenler,

yararlanamazlar.

Hukuki sorumluluk

MADDE 8 (1) Haksýz yere yapýlan fark ödemesi destekleri, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayýlý Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanunun 51 inci maddesine göre hesaplanacak gecikme zammý ile birlikte, anýlan Kanun hükümlerine göre geri alýnýr. Haksýz ödemenin yapýlmasýnda ödemeyi saðlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kiþiler geri alýnacak tutarlarýn tahsilinde müþtereken ve müteselsilen sorumlu tutulurlar. Fark ödemesi desteklerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgeler ile yapýlan ödemeler hariç haksýz yere yararlandýðý tespit edilen üreticiler ile idari hata sonucu sehven yapýlan fazla ödemeyi iade etmeyen üreticiler beþ yýl süreyle hiçbir destekleme programýndan yararlandýrýlmazlar.

Yürürlük

MADDE 9 (1) Bu Teblið yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 10 (1) Bu Teblið hükümlerini Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakaný yürütür.

 

Tebliðin ekleri için týklayýnýz