Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýndan:
MEKÂNSAL PLANLAR YAPIM YÖNETMELÝÐÝ
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Dayanak
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý; fiziki, doðal, tarihi ve kültürel deðerleri korumak ve
geliþtirmek, koruma ve kullanma dengesini saðlamak, ülke, bölge ve þehir düzeyinde sürdürülebilir kalkýnmayý desteklemek, yaþam kalitesi yüksek, saðlýklý ve güvenli çevreler oluþturmak üzere hazýrlanan, arazi kullaným ve yapýlaþma kararlarý getiren mekânsal planlarýn yapýmýna ve uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; her tür ve ölçekteki mekânsal planlar ile
bu planlara iliþkin revizyon, ilave, deðiþikliklerin yapýlmasýna ve incelenmesine, mekânsal planlar ile özel amaçlý plan ve projelere yönelik usul ve esaslarý kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayýlý Ýmar Kanununun 5 inci, 8 inci ve 44 üncü maddeleri ile 29/6/2011 tarihli ve 644 sayýlý Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci
maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Tanýmlar ve Mekânsal Kullaným Esaslarý
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlýk: Çevre ve Þehircilik Bakanlýðýný,
b) Bütünleþik kýyý alanlarý planý: Kýyýlarý, etkileþim alaný ile birlikte tüm sektörel
faaliyet ve planlarý, sosyal ve ekonomik konularý da içerecek þekilde bütünleþik bir yaklaþýmla ele alan; kýyý alanlarýndaki fonksiyon ve
faaliyetler ile kýyý alanlarýna yönelik hedefler arasýndaki uyumu saðlayan; sürdürülebilir geliþme ilkesi doðrultusunda kýyý ekosisteminin korunmasýný ve doðal kaynaklarýn kullanýmýný gözeten; ulaþým türleri ile ilgili kýyýda yapýlmasý gerekli altyapý tesislerini içeren; koruma ve
kullanma dengesini saðlayacak biçimde mekânsal hedef, strateji ve eylem önerilerini ve yönetim planýný kapsayan, 1/25.000 veya 1/50.000 ölçekte þematik ve grafik
planlama diline uygun, plan paftasý ve planlama
raporu ile bütün olarak stratejik planlama yaklaþýmý çerçevesinde ilgili kurum ve kuruluþlar ile iþbirliði içinde hazýrlanan planý,
c) Çevre düzeni planý: Varsa mekânsal strateji planlarýnýn hedef ve strateji kararlarýna uygun olarak
orman, akarsu, göl ve tarým arazileri gibi
temel coðrafi verilerin gösterildiði, kentsel ve kýrsal yerleþim, geliþme alanlarý, sanayi, tarým, turizm, ulaþým, enerji gibi sektörlere iliþkin genel arazi
kullaným kararlarýný belirleyen, yerleþme ve sektörler arasýnda iliþkiler ile koruma-kullanma dengesini saðlayan 1/50.000 veya 1/100.000 ölçekteki haritalar üzerinde ölçeðine uygun gösterim kullanýlarak bölge, havza veya il düzeyinde hazýrlanabilen, plan notlarý ve raporuyla bir
bütün olarak yapýlan planý,
ç) Eylem planý: Planlarýn hayata geçirilmesine yönelik olarak dönüþüm, uygulama, altyapý gibi birbiriyle
baðlantýlý iþ ve eylemlerin kurum, kuruluþ ve diðer paydaþlarýn, bütçe, zaman, insan kaynaðý ve kurumsal
kapasitelerinin belirlendiði ve ilgili kurum ve kuruluþlar ile iþbirliði içinde gerektiðinde idarelerce hazýrlanan planý,
d) Ýdare: Büyükþehir belediyelerini; belediye ve mücavir alan sýnýrlarý içerisinde belediyeleri; bu sýnýrlar dýþýnda il özel idarelerini ve ilgili mevzuatlarý uyarýnca plan yapma, yaptýrma ve onaylama yetkisine sahip kurum ve kuruluþlarýný,
e) Ýl müdürlüðü: Çevre ve Þehircilik Ýl Müdürlüðünü,
f) Kanun: 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayýlý Ýmar Kanununu,
g) Kentsel tasarým projesi: Doðal, tarihi, kültürel, sosyal ve ekonomik özellikler ile arazi yapýsý dikkate alýnarak, tasarým amacýna göre kütle ve yapýlanma düzeni veya açýk alan düzenlemelerini içeren; taþýt ulaþýmý, otopark ve servis iliþkileri ve yaya
dolaþým iliþkilerini kuran;
yapý, sokak, doku, açýk ve yeþil alanlarýn iliþkisini ve kentsel
mobilya detaylarýný gösteren; altyapý unsurlarýný bütüncül bir yaklaþýmla disiplinler
arasý olarak ele alan; imge, anlam ve kimlik özelliklerini ifade eden; tasarým ilke ve araçlarýný içeren uygun ölçekteki projeyi,
ð) Koruma amaçlý imar planý: 21/7/1983 tarihli ve
2863 sayýlý Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Kanunu uyarýnca hazýrlanan nazým ve uygulama imar planýný,
h) Mekânsal plan: 3194 sayýlý Ýmar Kanunu uyarýnca hazýrlanan, kapsadýklarý alan ve amaçlarý açýsýndan üst kademeden alt
kademeye doðru sýrasýyla; mekânsal strateji planý, çevre düzeni planý ve imar planýný,
ý) Mekânsal strateji planý: Ülke kalkýnma politikalarý ve bölgesel geliþme stratejilerini
mekânsal düzeyde iliþkilendiren, bölge planlarýnýn ekonomik ve sosyal potansiyel, hedef ve stratejileri ile ulaþým iliþkileri ve fiziksel eþiklerini de
dikkate alarak deðerlendiren, yer altý ve yer üstü kaynaklarýn ekonomiye kazandýrýlmasýna, doðal, tarihi ve kültürel deðerlerin korunmasýna ve geliþtirilmesine, yerleþmeler, ulaþým sistemi ile kentsel, sosyal ve teknik altyapýnýn yönlendirilmesine dair mekânsal stratejileri belirleyen, sektörlere iliþkin mekânsal politika ve stratejiler arasýnda iliþkiyi kuran, 1/250.000, 1/500.000 veya daha üst ölçek haritalar üzerinde þematik ve grafik dil kullanýlarak hazýrlanan, ülke bütününde ve gerekli görülen bölgelerde yapýlabilen, sektörel ve tematik
paftalar ve raporu ile bütün olan planý,
i) Nazým imar planý: Mevcut ise çevre düzeni planýnýn genel ilke, hedef ve kararlarýna uygun olarak, arazi parçalarýnýn genel kullanýþ biçimlerini, baþlýca bölge tiplerini, bölgelerin
gelecekteki nüfus yoðunluklarýný, çeþitli kentsel ve kýrsal yerleþme alanlarýnýn geliþme yön ve büyüklükleri ile ilkelerini, kentsel, sosyal ve teknik
altyapý alanlarýný, ulaþým sistemlerini göstermek ve
uygulama imar planlarýnýn hazýrlanmasýna esas olmak üzere, varsa kadastral
durumu iþlenmiþ olarak 1/5.000 ölçekte, büyükþehir belediyelerinde 1/5000 ile 1/25.000 arasýndaki her ölçekte, onaylý halihazýr
haritalar üzerine, plan notlarý ve ayrýntýlý raporuyla bir bütün olarak hazýrlanan planý,
j) Ulaþým ana planý: Þehrin mekânsal, sosyal ve
ekonomik özelliklerine göre ulaþým ihtiyaç ve talepleri ile sürdürülebilir geliþmeyi dikkate
alarak; þehir ve yakýn çevresinin ulaþým sistemini, ulaþým aðýný, standart ve kapasiteleri ile ulaþýmýn türlere daðýlýmýný, kara, deniz ve hava ulaþýmý ve bu ulaþým türlerinin birbirleriyle entegrasyonu, bu türlere ait transfer noktalarýný, depolama ve aktarma merkezlerini, ticari yük koridorlarýný ve toplu taþýma güzergâhlarý ile gerektiðinde otopark, bisiklet
ve yaya yollarý, eriþilebilirlik ve
trafik konularýnda gereken ayrýntýlarý belirleyen, toplu taþýmaya aðýrlýk veren ve öncelikli kýlan, kýsa ve uzun dönemde ulaþým türlerine ait sorunlara çözüm önerilerini ortaya koyan, gerektiðinde þehrin üst ve alt kademe
planlarý ile eþgüdümlü olarak hazýrlanabilen, plan
paftasý ve raporuyla bir bütün olan planý,
k) Uygulama
imar planý: Nazým imar planý ilke ve esaslarýna uygun olarak yörenin koþullarý ve planlama alanýnýn genel özellikleri, yapýnýn kullaným amacý ve ihtiyacý, eriþilebilirlik, sürdürülebilirlik ve çevreye etkisi
dikkate alýnarak; yapýlaþmaya iliþkin yapý adalarý, kullanýmlarý, yapý nizamý, bina yüksekliði, taban alaný katsayýsý, kat alaný kat sayýsý veya emsal, yapý yaklaþma mesafesi, ön cephe hattý, ifraz hattý, kademe hattý, ada ayrým çizgisi, taþýt, yaya ve bisiklet yollarý, ulaþým iliþkileri, parklarý, meydanlarý, kentsel, sosyal ve teknik altyapý alanlarýný, gerektiðinde; parsel büyüklükleri, parsel cephesi ve derinliði, arka cephe hattý, yol kotu ve bu kotun altýndaki kat adedi, baðýmsýz bölüm sayýsý gibi yapýlaþma ve uygulamaya iliþkin kararlarý, uygulama için gerekli imar uygulama programlarýna esas olacak uygulama etaplarýný ve diðer bilgileri ayrýntýlarý ile gösteren ve varsa kadastral durumu iþlenmiþ olarak 1/1.000 ölçekte onaylý halihazýr
haritalar üzerinde, plan notlarý ve ayrýntýlý raporuyla bir bütün olarak hazýrlanan planý,
l) Uzun devreli geliþme planý: Milli parklar,
tabiat parklarý, tabiatý koruma alanlarý, sulak alanlar gibi korunan alanýn sahip olduðu özellik ve nitelikleri göz önünde tutarak kaynak deðerlerinin korunmasý, geliþtirilmesi ve uzun dönemde sürdürülebilirliðinin saðlanmasý için teknik, sosyal, ekonomik, eylem ve yönetim modellerinin belirlendiði, iliþkilerin kurulduðu, bölgelemeye dayalý ekosistem yaklaþýmlý planý,
ifade eder.
Mekânsal kullaným tanýmlarý ve esaslarý
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelikte geçen mekânsal kullaným tanýmlarý ve alan kullaným esaslarý aþaðýda belirtilmiþtir:
a) Belediye hizmet alaný: Belediyelerin görev ve sorumluluklarý kapsamýndaki
hizmetlerinin götürülebilmesi için gerekli
itfaiye, acil yardým ve kurtarma, ulaþýma yönelik transfer istasyonu, araç ve makine parký, bakým ve ikmal istasyonu, garaj ve triyaj
alanlarý, belediye depolarý, asfalt tesisi, atýk iþleme tesisi, zabýta birimleri,
mezbaha, ekmek üretim tesisi, pazar yeri, idari, sosyal ve kültürel merkez gibi mahallî müþterek nitelikteki ihtiyaçlarý karþýlamak üzere kurulan
tesisler ile sermayesinin yarýdan fazlasý belediyeye ait olan þirketlerin sahip olduðu tesislerin yapýlabileceði alandýr.
b) Çalýþma alanlarý: Planlarda,
merkezi iþ alaný, ticaret, hizmet,
turizm, sanayi, toplu iþyerleri, endüstriyel geliþme bölgesi, lojistik bölgeler gibi kullanýmlar için belirlenen alanlardýr.
c) Endüstri bölgesi: Yatýrýmlarý teþvik etmek, yurt dýþýnda çalýþan Türk iþçilerinin tasarruflarýný Türkiye’de yatýrýma yönlendirmek ve yabancý sermaye giriþinin artýrýlmasýný saðlamak üzere 9/1/2002 tarihli ve 4737 sayýlý Endüstri Bölgeleri Kanunu
uyarýnca kurulacak üretim bölgeleridir.
ç) Endüstriyel geliþme bölgesi: Þehirlerin, bölgenin veya ülkenin ekonomik kalkýnmasýný desteklemek üzere; uluslararasý ve yerel unsurlar dikkate alýnarak, çevre saðlýðý yönünden tehlike oluþturmayan veya yeni
üretim sistemine dayalý sanayi, hizmet
ile lojistiðin bir arada yer aldýðý, bu
faaliyetlerin gerektirdiði ticari ünitelerin bulunduðu, ihracata yönelik ve gerektiðinde gümrük iþlemlerinin de yapýldýðý alanlardýr.
d) Gar ve
istasyon alaný: Demiryolu ve yüksek hýzlý tren iþletmeciliði ile bu iþletmeciliði destekleyen
nitelikteki teknik, idari ve sosyal birimler, satýþ, hizmet ve yeme-içme üniteleri, konaklama tesisleri gibi kullanýmýn yer aldýðý alanlardýr.
e) Küçük sanayi alaný: Þehirde yaþayanlarýn günlük bakým, tamir, servis
ve küçük ölçekli imalat ihtiyaçlarýnýn karþýlanabileceði, patlayýcý, parlayýcý ve yanýcý maddeler içermeyen ve çevre saðlýðý yönünden tehlike oluþturmayan atölye, imalathane ile depolarýn yerleþmelere yakýn veya kolay ulaþýlabilir
yerlerinde yapýlabildiði alanlardýr.
f) Kültürel tesis alaný: Toplumun kültürel faaliyetlerine yönelik hizmet
vermek üzere kütüphane, halk eðitim merkezi, sergi salonu, sanat galerisi, müze, konser, konferans, kongre salonlarý, sinema, tiyatro
ve opera gibi fonksiyonlarýn yer aldýðý kamu veya özel mülkiyetteki alanlardýr.
g) Lojistik bölge: Kara, demir, deniz ve hava yollarýyla taþýmacýlýk faaliyetlerine yönelik tüm depolama, daðýtým ve destek hizmetlerinin yürütüldüðü alanlardýr. Bu alanlarda; konteynýr
alanlarý, antrepo ve depo, yükleme ve boþaltma gibi tüm lojistik ve taþýmacýlýk ile ilgili özel ve kamuya ait
kuruluþlarýn yönetim birimleri ile konaklamayý da içeren lojistik faaliyetleri destekleyici hizmetler
yer alabilir.
ð) Otogar: Ýnsan veya eþya taþýmalarýnda, araçlarýn indirme, bindirme, yükleme, boþaltma, aktarma yaptýklarý ve ayrýca bilet satýþý ile bekleme,
haberleþme, þehir ulaþýmýnýn saðlandýðý, ilgili firmalarýn bürolarý, yolcularýn günlük ihtiyaçlarýný karþýlamaya yönelik ticari üniteler, araç parký, bakým, servis ile uygulama imar planýnda gösterilmek kaydýyla konaklama ve yakýt ikmaline iliþkin fonksiyonlarýn yer aldýðý, kat irtifaký ve kat mülkiyeti ile birden fazla baðýmsýz bölüm oluþturulamayan
alanlardýr.
h) Resmi kurum
alaný: Genel bütçe kapsamýndaki kamu idareleri ile özel bütçeli idarelerle, il özel idaresi ve
belediyeye veya bu kurumlarca sermayesinin yarýsýndan fazlasý karþýlanan kuruluþlara, kanunla veya kanunun verdiði yetki ile kurulmuþ kamu tüzel kiþilerine ait bina ve tesislerin yapýldýðý alanlardýr.
ý) Sanayi alaný: Ýçerisinde sanayi tesisleri ile sanayiye hizmet vermek üzere diðer yapý ve tesislerin de
yapýlabileceði alanlardýr.
i) Sosyal
altyapý alanlarý: Birey ve
toplumun kültürel, sosyal ve rekreatif
ihtiyaçlarýnýn karþýlanmasý ve saðlýklý bir çevre ile yaþam kalitelerinin artýrýlmasýna yönelik kamu veya özel sektör tarafýndan yapýlan eðitim, saðlýk, dini, kültürel ve idari tesisler, açýk ve kapalý spor tesisleri ile park, çocuk bahçesi, oyun alaný, meydan, rekreasyon alaný gibi açýk ve yeþil alanlara
verilen genel isimdir.
j) Sosyal tesis
alaný: Sosyal yaþamýn niteliðini ve düzeyini artýrmak amacý ile toplumun faydalanacaðý kreþ, kurs, yurt, çocuk yuvasý, yetiþtirme yurdu, yaþlý ve engelli bakýmevi, rehabilitasyon
merkezi, toplum merkezi, þefkat evleri gibi fonksiyonlarda hizmet vermek üzere ayrýlan kamu veya özel mülkiyetteki alanlardýr.
k) Teknik altyapý alanlarý: Kamu veya özel sektör tarafýndan yapýlacak elektrik, petrol ve doðalgaz iletim hatlarý, içme ve kullanma suyu ile yer altý ve yer üstü her türlü arýtma, kanalizasyon, atýk iþleme tesisleri, trafo, her türlü enerji, ulaþtýrma, haberleþme gibi
servislerin temini için yapýlan tesisler ile açýk veya kapalý otopark kullanýþlarýna verilen genel isimdir.
l) Toplu iþyerleri: Büyük alan kullanýmý gerektiren ticari iþletmeler, inþaat malzemesi, oto
galeri, tarýmsal üretim pazarlama,
nakliyat ambarý, toptancý hali, toptan
ticaret, pazarlama ve depolama alanlarý, týr ve kamyon parký ve benzeri tesisler ile çevre saðlýðý yönünden gerekli tedbirler alýnmak kaydýyla mermer, hurda, teneke, kaðýt, plastik gibi
maddelerin organize bir þekilde depolanmasý ve iþlenmesine yönelik faaliyetler ile bunlara iliþkin sosyal ve teknik altyapý tesislerinin de
yer aldýðý alanlardýr.
(2) Mekânsal planlarýn hazýrlanmasýnda, bu Yönetmelikte belirtilen mekânsal kullanýmlara iliþkin tanýmlar ve Planlý Alanlar Tip Ýmar Yönetmeliðindeki tanýmlarda belirtilen
açýklayýcý hükümlere uyulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mekânsal Plan Kademelenmesi ve Genel Esaslar
Mekânsal planlama kademeleri ve iliþkileri
MADDE 6 – (1) Mekânsal planlar
kapsadýklarý alan ve amaçlarý açýsýndan Mekânsal Strateji
Planlarý, Çevre Düzeni Planlarý ve Ýmar Planlarý olarak hazýrlanýr. Buna göre planlama
kademeleri, üst kademeden alt kademeye doðru sýrasýyla; Mekânsal Strateji Planý, Çevre Düzeni Planý, Nazým Ýmar Planý ve Uygulama Ýmar Planýndan oluþur.
(2) Mekânsal planlar, plan kademelenmesine uygun olarak hazýrlanýr. Her plan, planlar arasý kademeli birliktelik ilkesi uyarýnca yürürlükteki üst kademe planlarýn kararlarýna uygun olmak, raporu ile bütün oluþturmak ve bir alt
kademedeki planý yönlendirmek zorundadýr.
(3) Arazi
kullaným ve yapýlaþmada sadece mekânsal strateji planlarý, çevre düzeni planlarý ve imar planlarý kararlarýna uyulur.
(4) Plan
kademelenmesi uyarýnca il bütününde yapýlan çevre düzeni planlarý, yürürlükteki bölge veya havza düzeyindeki çevre düzeni planýnýn genel kararlarýna aykýrý olmamak kaydýyla hazýrlanýr.
(5) Mekânsal strateji planlarý ve çevre düzeni planlarý hazýrlanýrken kalkýnma planý, bölge planlarý, bölgesel geliþme stratejileri ve diðer strateji
belgeleri ile ortaya konulan hedefler dikkate alýnýr.
(6) Bütünleþik kýyý alanlarý planý, mekânsal planlama kademelenmesinde yer almayan, kýyý ve etkileþim alanýna özgü stratejik yaklaþýmla hazýrlanan ve imar planlarýný yönlendiren plandýr.
(7) Uzun devreli geliþme planý, ulaþým ana planý ve diðer özel amaçlý plan ve projeler; mekânsal planlama kademelenmesinde yer almayan, planlara girdi saðlayan ve imar planý kararlarýna veri oluþturan veya gerektiðinde mekânsal planlarýn uygulanmasýna yönelik araç ve ayrýntýlarý da içerebilen,
stratejik plan yaklaþýmý ile gerektiðinde þematik ve grafik planlama dili kullanýlarak yapýlan, plan paftasý, eylem planý ve planlama
raporu ile bütün olan çalýþmalardýr.
Genel planlama esaslarý
MADDE 7 – (1) Bu Yönetmeliðe göre hazýrlanacak her tür ve ölçekteki mekânsal planlar aþaðýda yer alan planlama ilke ve esaslarýna, planlarýn hazýrlanmasý ile ilgili standartlara, gösterim
tekniklerine ve tanýmlara uygun olarak yapýlýr:
a) Planlar,
kamu yararý amacýyla yapýlýr.
b) Planlar;
pafta, gösterim, plan notlarý ve plan raporu
ile bir bütündür.
c) Planlar,
kademesine ve ölçeðine göre ve yapýlýþ amacýnýn gerektirdiði ayrýntý düzeyinde kalmak koþuluyla alt
kademedeki planlarý yönlendirir.
ç) Üst kademe planlar, alt kademesindeki planlara mekânsal nitelikte hedef koyan, yol gösteren ve ilke
belirleyen plandýr.
d) Mekânsal strateji planlarý, çevre düzeni planlarý ile nazým imar planlarý üzerinden ölçü alýnarak uygulama yapýlamaz.
e) Planlar, diðer kademedeki planlarýn büyütülmesi veya küçültülmesi yolu ile elde edilemez.
f) Doðal, tarihi ve kültürel deðerlerinin koruma
ve kullanma dengesinin saðlanmasý esastýr.
g) Yapýlarýn ve çevrenin
kalitesinin artýrýlmasý için planlarda gerekli saðlýklaþtýrma ile ilgili kararlara yer verilir.
ð) Planlarda afet, jeolojik ve doðal veriler esas alýnýr.
h) Planlarda,
varsa mevcut geleneksel dokunun korunmasý esastýr.
ý) Ülke ve bölge düzeyinde karar gerektiren büyük projelerin mekânsal strateji planý veya çevre düzeni planýnda deðerlendirilmesi esastýr.
i) Planlama süreci; araþtýrmalarýn yapýlmasý, sorunlarýn ortaya konulmasý, veri ve bilgi toplama ile ilgili analiz aþamasý; bilgilerin biraraya
getirilmesi, birleþtirilmesi ve sonuçlarýn deðerlendirilmesi ile ilgili sentez aþamasý ve plan kararlarýnýn oluþturulmasý aþamalarýndan oluþur.
j) Planlarýn hazýrlanmasýnda plan türüne göre katýlým saðlanmak üzere anket,
kamuoyu yoklamasý ve araþtýrmasý, toplantý, çalýþtay,
internet ortamýnda duyuru ve bilgilendirme gibi yöntemler kullanýlarak kurum ve kuruluþlar ile ilgili
taraflarýn görüþlerinin alýnmasý esastýr.
k) Planlarýn iptal edilmesi halinde, daha önce alýnan kurum ve kuruluþ görüþleri ile birlikte yapýlan analiz ve
sentez çalýþmalarý yeni plan hazýrlanmasýnda bu Yönetmelik kapsamýnda yeniden deðerlendirilir.
l) Planlar, çevresinde veya bitiþiðinde yer alan mevcut planlar ile uyumlu hazýrlanýr. Korunacak alanlarýn çevresinde yapýlan planlar ise bu alanlarýn hassasiyeti dikkate alýnarak hazýrlanýr.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Mekânsal Planlarýn Yapýmýna Dair Esaslar
Araþtýrma ve
analiz
MADDE 8 – (1) Mekânsal planlarýn, plan deðiþiklilerinin, revizyon ve
ilavelerin hazýrlanmasý sürecinde, kamu kurum ve kuruluþlarý veya plan müelliflerince planýn türüne ve kademesine göre bu Yönetmelikte genel baþlýklar halinde belirtilen konularda ilgili kurum ve
kuruluþlardan veri, görüþ ve öneriler elde edilerek gerekli analiz, etüt, araþtýrma ve çalýþmalar yapýlýr.
(2) Kurum ve
kuruluþlar, görüþlerini en geç otuz gün içerisinde bildirmek zorundadýr. Görüþ bildirilmesi için etüt ve analiz gibi uzun süreli çalýþma yapýlmasý gereken hallerde ilgili kamu kurum ve kuruluþlarýnýn talebi üzerine otuz günü geçmemek üzere ilave süre verilir. Bu süre içerisinde görüþ bildirilmediði takdirde plan hakkýnda olumsuz bir görüþün bulunmadýðý kabul edilir.
(3) Kurum ve
kuruluþlarýn plan yapým aþamasýnda plan alanýna yönelik ihtiyaç duyduklarý eðitim, saðlýk, sosyal ve kültürel tesis, emniyet ve güvenlik vb. hizmet
alanlarý ile bu alanlara iliþkin standartlarý bildirmeleri esastýr. Bu amaçla nazým imar planý yapým aþamasýnda kurumlarýn görüþü alýnýr.
(4) Nazým ve uygulama imar planlarýnýn hazýrlanmasý sürecinde birlikte veya eþ zamanlý görüþ istenebilir. Ancak, nazým imar planý hazýrlanýrken kurum ve kuruluþ görüþlerinin veya verilerin uygulama imar planý ayrýntýsýnda elde edilmesi halinde, bu görüþ ve güncel veriler temin
edilmek suretiyle plan onaylayan idareler farklý da olsa ayrýca uygulama imar planý için görüþ veya veri istenmeyebilir.
(5) Kurum ve
kuruluþlar planlama çalýþmasýnda kullanýlacak bilgi ve
belgeleri, açýk ve kapsamlý görüþüyle birlikte planlamaya veri teþkil edecek þekilde basýlý belge olarak ve sayýsal ortamda saðlamakla
sorumludur.
(6) Verilerin
Ulusal Coðrafi Bilgi Sistemi Portalýndan temini esastýr. Kurum ve kuruluþlar verilerini Ulusal Coðrafi Bilgi Sistemi Portalýndan
Bakanlýkça belirlenen standartlarda sunar.
(7) Planlama
alanýna yönelik ilgili kurum ve kuruluþlardan, uydu görüntülerinden veya hava fotoðraflarýndan ve arazi çalýþmalarýndan sayýsal veri seti oluþturularak planla birlikte idareye sunulur.
(8) Planlama
alanýnýn statüsüne, alanýn büyüklüðüne ve kapsamýna, yerleþik alan veya geliþme alaný olmasýna, planýn temellendiði sorunun niteliðine göre; sorun veya ihtiyaç analizine yönelik sektörel
ve tematik raporlar, nüfus analizi ve projeksiyonu,
yapý ve doku analizi, kentsel risk analizi gibi çalýþmalar yapýlabilir.
(9) Planlama
alaný ve yakýn çevresi ile alanýn bölge veya kent bütünü içindeki konumunu belirlemek üzere; eþik analizi, yerinde yapýlan incelemeler gibi fiziksel çalýþmalarla birlikte, bilimsel tekniklere dayalý, ekonomik, sosyal, kültürel, politik, tarihi, sektörel ve teknolojik
araþtýrmalar ile sorunlar ve potansiyel analizi yapýlýr. Ayrýca yürürlükteki planla ilgili gerekli çalýþma ve deðerlendirmeler de
yapýlýr. Gerektiðinde güçlü, zayýf yönler ile fýrsatlarý ve tehditleri içeren analiz yöntemi kullanýlýr. Bu çalýþmalar araþtýrma raporunda yer alýr.
(10) Afet ve diðer kentsel risklerin yüksek olduðu yerleþmeler veya yapýlý kentsel çevre için, gerekli görülmesi halinde kentsel risk analizleri veya sakýným planlamasý çalýþmalarý yapýlýr. Afet ve diðer kentsel riskler
için yapýlmýþ risk azaltýcý tedbirler planlarda esas alýnýr.
(11) Planlý ve saðlýklý geliþimin saðlanmasý için, alýþveriþ merkezleri, sanayi, depolama, lojistik bölgeler gibi büyük alan kullanýmýna sahip alanlarýn yer seçiminde, yerleþmelerin geliþme yönü, nüfus ve yapý yoðunluklarý, ulaþým sistemi gibi özellikleri dikkate alýnarak gerekli analiz çalýþmalarý yapýlýr; bu çalýþmalar deðerlendirilerek planlar hazýrlanýr.
(12) Koruma amaçlý imar planlarýnýn hazýrlanmasý aþamasýnda; tarihi çevre ve geleneksel
doku, kültürel ve doðal miras, sosyal
ve ekonomik yapý, mülkiyet durumu, kentsel, sosyal ve teknik altyapý, yapý ve sokak dokusu, ulaþým-dolaþým sistemi, örgütlenme biçimi ve benzeri etütler kent bütünü ile iliþkilendirilerek yapýlýr.
Plan raporu
MADDE 9 – (1) Mekânsal planlara iliþkin, kendi kademesine göre ve yapýlýþ amacýnýn gerektirdiði açýklamalarý içeren bir plan raporu hazýrlanýr.
(2) Plan
raporunda, planýn türü, ölçeði, kapsamý ve özelliðine göre; vizyon, amaç, hedefler ve
stratejiler belirlenerek, koruma-kullanma esaslarý, alan kullaným kararlarý, yoðunluk ve yapýlaþmaya iliþkin konularda
planlama esaslarý ve uygulama ilkeleri, eylem planlarý, açýk ve yeþil alan sistemi,
ulaþým, eriþilebilirlik ve mekânýn etkin kullanýlmasý, gerektiðinde koruma, saðlýklaþtýrma ve yenileme program, alan ve projelerinin etaplama esaslarý, alan kullaným daðýlýmý tablosu gibi hususlarda açýklamalara yer verilir.
(3) Planlarýn araþtýrma aþamasýnda yapýlan çalýþmalarda elde edilen bilgi, belge ve sonuçlar ayrý raporlar halinde sunulabilir.
(4) Plan deðiþikliklerinde, deðiþiklik gerekçesi ve yapýlan gereklilik
analizlerini ayrýntýlý açýklayan plan raporu hazýrlanmasý zorunludur.
(5) Ýmar planlarýnda, bu Yönetmelikte tanýmlanan veya plan gösteriminde bulunan
kullanýmlardan birden fazla mekânsal kullanýmýn ayný alanda bir arada
bulunmasý durumunda uygulamaya yönelik alan kullaným oranlarý, otopark, yeþil alan ve benzeri sosyal ve teknik altyapý kullanýmlarýna iliþkin detaylar ile
gerektiðinde baðýmsýz bölüm sayýsý, plan raporu ve plan notlarýnda ayrýntýlý olarak açýklanýr.
Gösterim (lejand)
teknikleri
MADDE 10 – (1) Her türlü mekânsal plan, kendi kademesinin ve yapýlýþ amacýnýn gerektirdiði çizim ve gösterim tekniðine göre hazýrlanýr.
(2) Planlar,
Bakanlýkça belirlenen ve EK-1 Gösterimler baþlýðý altýnda yer alan EK-1a Ortak Gösterimler, EK-1b Mekânsal Strateji Planlarý Gösterimleri, EK-1c Çevre Düzeni Planý Gösterimleri, EK-1ç Nazým Ýmar Planý Gösterimleri, EK-1d Uygulama Ýmar Planý Gösterimleri ve EK-1e Detay Kataloðuna uygun olarak hazýrlanýr.
(3) Gösterim listesine iliþkin teklif niteliðinde olan, öznitelikler ve kodlamalar ile planlarýn özelliði gereði ihtiyaç duyulacak gösterim tür ve tipi Bakanlýkça deðerlendirilerek uygun görülen gösterimler, Bakanlýðýn internet sayfasýnda ilan edilir. Bakanlýkça ilan edilmeyen gösterim planlarda
uygulanamaz.
Standartlar
MADDE 11 – (1) Ýmar planlarýnýn yapýmý ve deðiþikliklerinde planlanan alanýn veya bölgenin þartlarý ile gelecekteki gereksinimleri göz önünde tutularak kentsel, sosyal ve teknik altyapý alanlarýnda bu Yönetmeliðin EK-2 Tablosunda belirtilen asgari standartlara ve alan büyüklüklerine uyulur.
(2) Asgari
standartlarýn Bakanlýkça belirlenen esaslar doðrultusunda veya çevre düzeni planý ile belirlenmesi
durumunda belirlenen standartlara uyulur.
(3) Planda
yerleþik alan olarak belirlenen alanlarda yapýlacak imar planý revizyon ve deðiþikliklerinde, bu Yönetmelikte
belirtilen eðitim, saðlýk ve ibadet kullanýmlarýna iliþkin asgari alan büyüklüðünün karþýlanamamasý durumunda ilgili kamu kurum ve kuruluþunun teklifi doðrultusunda veya görüþü alýnarak alan büyüklüðü plan ile belirlenir.
(4) Sit alanlarýnda; taþýnmaz kültür ve tabiat varlýklarýnýn fiziksel ve mülkiyet dokusu özellikleri, mevcut sosyal ve teknik altyapý tesisleri, koruma-kullanma dengesi, planlanan alanýn þartlarý ile ihtiyaçlarý gözetilerek kentsel, sosyal ve teknik altyapý alan standartlarý, yaya ve taþýt yollarý geniþlikleri koruma amaçlý imar planý kararlarý ile belirlenir.
(5) Planlarda,
turizm merkez ve bölgelerinde yýlýn belirli dönemlerinde ikamet edilen konut alanlarýnda nüfusun gelecekte sürekli yerleþeceði varsayýlarak gerekli
kentsel, sosyal ve teknik altyapý alanlarý ile ihtiyaca karþýlýk gelecek otopark alanlarýnýn ayrýlmasý zorunludur. Bu alanlar, ayrýldýðý amaca uygun yapýlaþma gerçekleþinceye kadar park, çocuk bahçesi veya spor alaný olarak kullanýlabilir.
(6) Ýmar planlarý hazýrlanýrken varsa ulaþým planý dikkate alýnarak otopark düzenlemesi yapýlýr. Ýmar planýnda otopark alaný ayrýlýrken, alan kullaným kararýna baðlý olarak yerleþik ve hareketli nüfusun oluþturacaðý trafik yoðunluðu dikkate alýnarak semt veya bölge otoparký düzenlenir. Ýmar planlarýnda otopark alanlarý ayrýlýrken otoparkýn hizmet vereceði bölgenin sosyal, kültürel ve ekonomik durumu ile kalýcý ve hareketli nüfusun oluþturacaðý trafik yoðunluðu dikkate alýnýr. Bu bölgelerde ulaþým planlarýnýn yapýlmasý esastýr. Bölgesel otopark alanlarý ayrýlýrken ulaþým planlarý dikkate alýnýr.
Yürüme
mesafeleri
MADDE 12 – (1) Ýmar planlarýnda yürüme mesafeleri; eðitim, saðlýk ile yeþil alanlarýn hizmet etki alanýndaki nüfusun eriþme mesafesi topoðrafya,
yapýlaþma, yoðunluk, mevcut
doku, doðal ve yapay eþikler dikkate alýnarak planlanýr. Bu fýkrada belirtilen
hususlar uygun olmasý halinde ikinci ve üçüncü fýkralardaki asgari yürüme mesafelerine uyulur.
(2) Ýmar planlarýnda; çocuk bahçesi, oyun alaný, açýk semt spor alaný, aile saðlýk merkezi, kreþ, anaokulu ve ilkokul
fonksiyonlarý takriben 500 metre, ortaokullar takriben 1.000
metre, liseler ise takriben 2.500 metre mesafe dikkate alýnarak yaya olarak ulaþýlmasý gereken hizmet etki alanýnda planlanabilir.
(3) Ayrýca imar planlarýnda; dini tesislerden küçük cami takriben 250 metre, orta (semt) cami takriben 400 metre
mesafe dikkate alýnarak yaya olarak ulaþýlmasý gereken hizmet etki alanýnda planlanabilir.
Mescitler ise yerleþik veya hareketli nüfusa göre takriben 150 metre hizmet etki alanýnda yapýlabilir.
(4) Brüt nüfus yoðunluðu 100 kiþi/ha ve daha az olan yerleþim bölgelerinde, daðýnýk kýrsal nitelikli yerleþmelerde veya yerleþik alanlarda uygun büyüklük ve nitelikte alan bulunamamasý halinde veya bu fonksiyonlara ulaþýmý zorlaþtýran doðal ya da yapay eþikler olmasý nedeniyle yürüme mesafeleri artýrýlabilir.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Mekânsal Strateji Planlarýna Dair Esaslar
Planlama alaný
MADDE 13 – (1) Mekânsal strateji planý;
a) Ülke bütünü ile karasularý ve münhasýr ekonomik bölgeleri kapsayacak
þekilde ülke düzeyinde,
b) Metropoliten
bölgeler, geliþme odaklarý, yeni kentler, geliþme koridorlarý, üretim, arz ve tüketim akýmlarý ve iliþkileri, kentsel ve bölgesel aðlar, yerleþmelerin yoðunluðu, ulaþým iliþkileri ve fiziksel
eþikler gibi etkenler dikkate alýnarak Bakanlýk tarafýndan belirlenen
havza ya da bölgeleri kapsayacak þekilde bölge düzeyinde,
hazýrlanýr.
Planlama ilkeleri ve esaslarý
MADDE 14 – (1) Mekânsal strateji
planlarýnda;
a) Doðal, tarihi ve kültürel deðerlerin korunmasý,
b) Afet
zararlarýnýn azaltýlmasýna yönelik olarak tehlike ve risklerin analiz edilerek
tanýmlanmasý ve tedbirlerin alýnmasý,
c) Kaynaklarýn sürdürülebilir kullanýmýnýn saðlanmasý,
ç) Ekonomik ve sosyal geliþme için gerekli olan altyapý, hizmet ve üretim faaliyetlerinin kentsel ve kýrsal tüm alanlarý kapsayacak þekilde kalkýnma politikalarýna uygun olarak daðýtýlmasý,
d) Kamu yararý, kaynak kullanýmýnda etkinlik, verimlilik ve saydamlýðýn saðlanmasý,
e) Planlamayý etkileyecek ve planlamadan etkilenecek kamu kurum ve kuruluþlarý, kalkýnma ajanslarý, üniversiteler, yerel yönetimler, sivil
toplum kuruluþlarý, meslek odalarý ve özel sektör temsilcilerinin katýlýmý ile farklý uzmanlýk alanlarýný içeren çok disiplinli bir
yapýda hazýrlanmasý,
f) Ulusal, bölgesel, yerel ve sektörel
öncelikler arasýnda tamamlayýcýlýk ve bütünsellik iliþkisinin kurulmasý,
g) Yenilikçi, esnek ve rekabetçi bir ekonomik yapýnýn oluþturulmasý için gerekli mekânsal düzenlemelerin yapýlmasý,
ð) Deðiþen koþullara uyum saðlanmasý,
h) Mekânsal uyumun gözetilmesi,
ý) Yaþam kalitesinin artýrýlmasý,
i) Kentsel ve kýrsal alanlar arasý mekânsal iliþkilerin güçlendirilmesi,
j) Araþtýrma, analiz ve sentez raporlarý ile bunlarýn gerektirdiði çalýþtaylarýn gerçekleþtirilmesi sonucunda çýkacak verilere
dayanarak hazýrlanmasý,
esastýr.
Planýn unsurlarý
MADDE 15 – (1) Mekânsal strateji
planlarý sektörel
ve tematik paftalar ile plan raporundan oluþur.
(2) Yerleþmeler sistemi ve kentleþme, ulaþým sistemi, su, risk, altyapý, ekonomi ve özel uzmanlaþma bölgeleri, geliþtirilmesi kýsýtlý veya özel koþullarla tanýmlanan alanlar, özel ilkeler doðrultusunda planlanmasý gerekli alanlar ve benzeri konularda sektörel ve tematik karar
paftalarý hazýrlanýr.
(3) Bölge mekânsal strateji planlarý hazýrlanýrken, bölgenin özellikleri gözetilerek sektörel ve tematik pafta
konularý çeþitlendirilebilir.
(4) Mekânsal strateji planý raporu; vizyon ve öncelikler, ilkeler, amaç, kapsam, hedefler
ve stratejiler, sektörel
ve tematik kararlar, plan hükümleri ve eylem planý konu baþlýklarýný içerecek þekilde hazýrlanýr.
(5) Kullanýlacak olan gösterim teknikleri, sektörel ve tematik
paftalarýn niteliðine ve ölçeðine göre planýn hazýrlanmasý sýrasýnda geliþtirilebilir ve bu
Yönetmelik ekinde yer alan gösterimlerinden farklýlýklar gösterebilir. Gerektiðinde diðer plan türlerine iliþkin gösterimler kullanýlabilir.
Uygulama ve izleme
MADDE 16 – (1) Ýlgili kurum ve
kuruluþlarca hazýrlanan sektörel planlarýn havza veya bölge düzeyindeki mekânsal strateji planlarýna ve çevre düzeni planlarýna uyumu saðlanýr.
(2) Mekânsal strateji planlarýnýn uygulamalarý, ilgili kurum ve
kuruluþlarýn faaliyet raporlarýndan da faydalanýlarak hazýrlanacak raporlar ile izlenir. Bu raporlar,
uygulama döneminde belirlenen sorunlar ve seçenekli çözüm önerilerini içerecek biçimde hazýrlanýr, ilgili kurum ve kuruluþlar ile koordinasyon içerisinde deðerlendirilir ve gerektiðinde güncellemeler yapýlýr.
(3) Yeni geliþmeler ve bölgesel dinamikler dikkate alýnarak ihtiyaç duyulan dönemlerde mekânsal strateji planlarý revize edilir.
Veri yapýsý ve analizler
MADDE 17 – (1) Mekânsal strateji
planlarýnýn hazýrlanmasý sürecinde, aþaðýda genel baþlýklar halinde belirtilen konular ile diðer konularda ilgili kurum ve kuruluþlardan veriler
elde edilir; bu veriler kapsamýnda etüt ve analizler yapýlýr:
a) Planlama
alanýnýn dünya ve bölgesindeki yeri;
coðrafi konumu ve tanýmý, ekonomik iliþkileri, uluslararasý ve bölgesel geliþmeler, taraf olunan uluslararasý ve ikili antlaþmalar ve kuruluþlar, uluslararasý antlaþmalardan gelen yükümlülükler ve benzer konular.
b) Geliþmesi kýsýtlanacak veya özel koþullara sahip alanlar; deprem, heyelan, taþkýn, iklim deðiþikliði gibi belirli bir tehlikenin söz konusu olduðu alanlar, biyolojik çeþitlilik açýsýndan önemli olan, tarýmsal ekosistemler ve ormanlar, tatlý su ekosistemleri
ve su kaynaklarý, kýyý ekosistemleri gibi endemik türlerin bulunduðu veya ekolojik açýdan önemli alanlar ile doða koruma alanlarý, özel çevre koruma bölgeleri, milli park,
tabiatý koruma alaný, yaban hayatý koruma alaný, sit alanlarý ve benzer
konular.
c) Yerleþmeler sistemi ve þehirleþme; yerleþme kademelenmesi, yerleþmeler arasý iliþkiler, yerleþme büyüklükleri, nüfus deðiþimleri ve demografik eðilimler, yerleþmelerin sosyal yapýlarý, uzmanlaþma alanlarý, odak noktalarý, kentsel dönüþüm odaklarý, cazibe
merkezleri, konut stratejileri, yeni kentler, kýr kent iliþkisi ve kent-bölgeler ve benzer
konular.
ç) Sektörlerin mekânsal eðilimleri; kalkýnma planý, sektörel
(tarým, sanayi, madencilik, ulaþým, hizmetler, ticaret, turizm, konut, inþaat vb.) planlar ve ulusal strateji belgeleri ile üst ölçekli planlarda öngörülen sektörel
geliþmeler, stratejik yatýrýmlar, geliþme odak ve koridorlarý, yeni kentler, üretim bölgeleri, bölgesel ölçekli kamu projeleri ve yatýrým kararlarý, kültür ve turizm koruma ve geliþim bölgeleri ve benzer konular.
d) Temel altyapý ve ulaþým; karayolu, denizyolu, demiryolu ve havayolu taþýmacýlýðý, limanlar, havaalanlarý, demiryollarý, karayolu aðlarý, Trans-Avrupa ulaþým sistemi vb. projeler, enerji nakil hatlarý ve koridorlarý, enerji altyapýlarý ve potansiyelleri, boru hatlarý, lojistik
merkezler, kara, deniz ve hava giriþ kapýlarý ve benzer konular.
(2) Gerekli görülmesi halinde planýn yeri ve niteliðine göre ilave etüt ve analizler
ilgili kurum ve kuruluþlarla iþbirliði içerisinde yapýlýr.
ALTINCI BÖLÜM
Çevre Düzeni Planlarýna Dair Esaslar
Planlama alaný
MADDE 18 – (1) Çevre düzeni planý; coðrafi, sosyal, ekonomik, idari, mekânsal ve fonksiyonel nitelikleri açýsýndan benzerlik gösteren bölge, havza veya en
az bir il düzeyinde yapýlýr.
Plan ilke ve esaslarý
MADDE 19 – (1) Çevre düzeni planlarý hazýrlanýrken;
a) Varsa mekânsal strateji planlarýna uygunluðun saðlanmasý,
b) Yeni geliþmeler ve bölgesel dinamiklerin dikkate alýnmasý,
c) Ýlgili kamu kurum ve kuruluþlarýnýn mekânsal kararlarý etkileyecek nitelikteki bölge planý, strateji planý ve belgesi, sektörel yatýrým kararlarýnýn dikkate alýnarak deðerlendirilmesi,
ç) Sürdürülebilir kalkýnma amacýna uygun olarak ekolojik ve ekonomik
kararlarýn bir arada deðerlendirilmesi,
d) Tarihi, kültürel yapý ile orman alanlarý, tarým arazileri, su kaynaklarý ve kýyý gibi doðal yapý ve peyzajýn korunmasý ve geliþtirilmesi,
e) Doðal yapýnýn, ekolojik dengenin ve
ekosistemin sürekliliðinin korunmasý amacýyla arazi kullaným bütünlüðünün saðlanmasý,
f) Ulaþým aðýnýn arazi kullaným kararlarýyla birlikte ele alýnmasý suretiyle imar planlarýnda güzergahý netleþtirilecek yollarýn güzergah ve yönünün genel olarak belirlenmesi,
g) Çevre sorunlarýna neden olan kaynaklara yönelik önleyici strateji ve politikalarýn belirlenerek arazi kullaným kararlarýnýn oluþturulmasý,
ð) Ýmar planlarýna esas olacak þematik ve grafik dil kullanýlarak arazi kullaným kararlarý ile koruma ve geliþmenin saðlanmasý,
h) Afet
tehlikelerine iliþkin mevcut raporlar ve jeolojik etütler dikkate alýnarak afet risklerini azaltýcý önerilerin dikkate alýnmasý,
esastýr.
(2) Çevre düzeni planlarýnýn hazýrlanmasý sürecinde, planlama alaný sýnýrlarý kapsamýnda aþaðýda genel baþlýklar halinde belirtilen konular ile diðer konularda
ilgili kurum ve kuruluþlardan veriler elde edilir; bu veriler kapsamýnda analiz, etüt ve araþtýrmalar yapýlýr:
a) Sýnýrlar.
b) Ýdari ve bölgesel yapý.
c) Fiziksel ve
doðal yapý.
ç) Sit ve diðer koruma alanlarý, hassas alanlar, doðal karakteri korunacak alanlar.
d) Ekonomik yapý.
e) Sektörel geliþmeler ve istihdam.
f) Demografik
ve toplumsal yapý.
g) Kentsel ve kýrsal yerleþme alanlarý ve arazi kullanýmý.
ð) Altyapý sistemleri.
h) Yeþil ve açýk alan kullanýmlarý.
ý) Ulaþým sistemleri.
i) Afete maruz
ve riskli alanlar.
j) Askeri
alanlar, askeri yasak bölgeler ve güvenlik bölgeleri.
k) Planlama
alanýna yönelik bölgesel ölçekli kamu projeleri ve yatýrým kararlarý.
l) Her tür ve ölçekteki plan, program ve stratejiler.
m) Göller, barajlar, akarsular, taþkýn alanlarý, yeraltý ve yüzeysel su kaynaklarý ve benzeri hidrolojik, hidrojeolojik alanlar.
n) Çevre sorunlarý ve etkilenen alanlar.
(3) Çevre Düzeni Planlarýnýn hazýrlanmasý sürecinde planlama alaný sýnýrlarý kapsamýndaki tüm veriler 1/25.000 ölçekli harita hassasiyetinde hazýrlanýr.
(4) Plan hazýrlýk sürecinde ihtiyaç duyulan veri,
bilgi ve belgeler; ilgili veriyi hazýrlamakla sorumlu
kurum ve kuruluþlardan, bilimsel çalýþmalardan ve uzmanlarca arazide yapýlacak çalýþmalardan elde edilir.
(5) Planlama sürecinde coðrafi bilgi sistemleri ve uzaktan algýlama yöntemleri kullanýlarak güncellenebilir ve sorgulanabilir sayýsal veri tabaný oluþturulur.
Revizyon ve deðiþiklikler
MADDE 20 – (1) Çevre düzeni planýnýn ihtiyaca cevap vermediði hallerde veya planýn vizyonu, amacý, hedefleri,
stratejileri, ilke ve politikalarý açýsýndan plan ana kararlarýný, sürekliliðini, bütünlüðünü etkilemesi halinde çevre düzeni planý bütününde revizyon yapýlýr. Çevre düzeni planý revizyonu;
a) Nüfusun yerleþim ihtiyaçlarýnýn karþýlanamamasý,
b) Planýn temel strateji ve politikalarýný deðiþtirecek bölgesel ölçekli yatýrýmlarýn ortaya çýkmasý,
c) Yeni
verilere baðlý olarak, sonradan ortaya çýkabilecek ve bölgesel etkiye yol açabilecek arazi
kullaným taleplerinin oluþmasý,
ç) Yeni geliþmeler ve bölgesel dinamiklerde deðiþiklik olmasý,
durumunda yapýlýr.
(2) Çevre düzeni planý ana kararlarýný, sürekliliðini, bütünlüðü bozmayacak nitelikte, plan deðiþikliði yapýlabilir. Çevre düzeni planý deðiþikliklerinde;
a) Kamu yatýrýmlarýna,
b) Çevrenin korunmasýna,
c) Çevre kirliliðinin önlenmesine,
ç) Planýn uygulanmasýnda karþýlaþýlan güçlükler ve maddi hatalarýn giderilmesine,
d) Deðiþen verilere baðlý olarak planýn güncellenmesine,
dair yeterli, geçerli ve gerekçeleri açýk olan, altyapý etkilerini deðerlendiren raporu içeren teklif ve
talepler; idarece planýn temel hedef, ilke, strateji ve politikalarý kapsamýnda teknik ve yasal çerçevede deðerlendirmeye alýnarak sonuçlandýrýlýr.
YEDÝNCÝ BÖLÜM
Ýmar Planlarýna Dair Esaslar
Ýmar planý ilkeleri
MADDE 21 – (1) Ýmar planlarý, varsa kadastral durum iþlenmiþ, en son onaylý halihazýr
haritalar üzerine çizilir. Kýyý alanlarýnda yapýlan imar planlarýnda onaylý kýyý kenar çizgisinin
paftalarda gösterilmesi zorunludur.
(2) Nazým ve uygulama imar planlarý gerekli görülmesi halinde eþ zamanlý olarak hazýrlanabilir. Nazým imar planý kesinleþmeden uygulama imar planý onaylanamaz. Ancak, onay yetkisinin ayný idarede bulunmasý halinde nazým ve uygulama imar
planlarý eþ zamanlý olarak
onaylanabilir.
(3) Ýmar planlarý, planlama alanýna iliþkin inceleme, araþtýrma, etüt ve eþik analizi çalýþmalarýnýn deðerlendirilmesinden elde edilen senteze dayalý olarak hazýrlanýr.
(4) Ýmar planlarýnýn, yeterliliði haiz müellifler tarafýndan kanun ve yönetmelik hükümlerine göre gerekli teknik
araþtýrmalar yapýlarak hazýrlanmasý zorunludur. Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak hazýrlanan planlar ve bu planlara iliþkin revizyon, ilave ve deðiþiklik teklifleri yetkili idarelere karar alýnmasý için sunulur.
(5) Ýmar planlarýnda, planlama alanýnýn niteliðine göre mevzuatta öngörülen saðlýk koruma bantlarý, güvenlik bölgesi ve benzeri
koruma kuþaklarý gösterilir. Ýmar planlarý, varsa stratejik
gürültü haritalarý ve eylem planlarý dikkate alýnarak hazýrlanýr ve planlarda bu konuda gerekli tedbirler alýnýr.
(6) Onaylý jeolojik-jeoteknik veya mikro bölgeleme etüt raporu bulunmayan alanlarda imar planlarý hazýrlanamaz.
(7) Ýmar planýna esas onaylý jeolojik-jeoteknik etüt veya mikro bölgeleme raporlarýndaki yerleþime uygunluk
durumu haritalarýna uyulmasý zorunludur. Ýmar planlarýnýn hazýrlanmasýnda, varsa öncelikle mikro bölgeleme etütleri, yoksa yerleþim alanýnýn planlanmasýna yönelik uygun jeolojik-jeoteknik
etütler kullanýlýr.
(8) Çevre kirliliði oluþturmayan mevcut
veya ilave ihtiyaç duyulan sosyal ve teknik altyapý alanlarýnýn, öncelikle söz konusu
hizmetleri yürütmekle yükümlü kurum ve kuruluþlarýn varsa kendi mülkiyeti veya tasarrufundaki alanlar üzerinde planlanmasý esastýr.
(9) Ýnsan saðlýðý ve güvenliði üzerinde doðrudan veya dolaylý olumsuz etkileri olan enerji nakil hatlarý, dere koruma kuþaklarý, taþkýn risk alanlarý, afete maruz
alanlar ve benzeri alanlara iliþkin kurum ve
kuruluþ görüþleri imar planlarýna yansýtýlýr.
(10) Ýmar planlarýnda Ticaret+Konut, Ticaret+Turizm+Konut,
Turizm+Ticaret karma kullaným alanlarýnda konut kullanýmýna da yer verilmesi halinde, konut kullaným oranlarý belirtilerek, konut kullanýmýnýn gerektirdiði sosyal ve teknik
altyapý alanlarýnýn ayrýlmasý zorunludur. Ýmar planlarýnda konutun yer aldýðý karma kullanýmlarda konut
kullaným oranýnýn belirtilmediði hallerde en fazla % 30 konut kullanabileceði varsayýlýr.
(11) Ýmar planlarýnda, özel proje alaný olarak belirlenen yerlerde nüfus veya yapý yoðunluðu ile kullaným ve yapýlaþmaya iliþkin kararlar
belirtilir.
(12) Ýmar planlarýnda araç trafiðinin azaltýlmasý, toplu taþýma ve yaya öncelikli bir ulaþým sisteminin kurgulanmasý esastýr. Toplu taþým araçlarýnýn kullanýmýnýn teþvik edilmesi amacýyla park et -
devam et sisteminin yaygýnlaþtýrýlmasýna ve toplu taþým duraklarýnýn veya istasyonlarýnýn bulunduðu etki alanýnda otopark
alanlarý ayrýlmasý ve birbirine entegre olmasýna iliþkin imar planlarýnda kararlar getirilir.
(13) Ýmar planlarýnda afet ve acil durumlarda ihtiyaç duyulabilecek açýk alan, yol ve diðer mekânsal ihtiyaçlar gözetilir.
(14) Ýmar planlarýnda, sosyal altyapýya yönelik standartlarýnýn saðlanabilmesi açýsýndan imar adalarýnýn çok küçük ve parçalý oluþturulmayacak þekilde imar yollarýnýn düzenlenmesi esastýr.
Eþik analizi
MADDE 22 – (1) Planlarýn hazýrlanmasý sürecinde yerleþilebilir alanlarýn belirlenmesi amacýyla, kurum ve kuruluþlardan alana iliþkin toplanan doðal ve fiziki bilgilerin, alana özgü yapýlan etütler ile diðer tüm veriler birlikte deðerlendirilmek
suretiyle, gerek duyulan ölçeklerde halihazýr haritalar üzerinde üst üste çakýþtýrýlmasý ile eþik analizi hazýrlanýr.
(2) Eþik analizinde; topografik, jeolojik-jeoteknik, hidrojeolojik yapý özellikleri ile arazi kullanýmý, tarým ve orman alanlarý, içme suyu havzalarý, sit ve diðer koruma alanlarý, hassas alanlar, kýyý, altyapý, doðal ve fiziki veriler ile afet tehlikeleri analiz
edilerek bir arada deðerlendirilir.
(3) Ýmar planlarýnýn hazýrlanmasý sürecinde eþik analizinin yapýlmasý zorunlu olup, plan kararlarýnýn oluþturulmasýnda temel plan altlýðý olarak kullanýlýr.
Nazým imar planý
MADDE 23 – (1) Nazým imar planýnda karar düzeyi ve içerikleri bakýmýndan, uygulama imar planýndaki detay kararlar alýnmamasý esas olup, uygulamaya dönük kararlar uygulama imar planlarýnda belirlenir.
(2) Ýhtiyaç duyulmasý halinde, nazým imar planlarýnda, sosyal ve teknik altyapý alanlarý ve kamuya ayrýlan alan dengeleri
gözetilmek suretiyle uygulama imar planlarýnýn yapým etaplarý belirlenebilir.
(3) Ulaþým sisteminin yolculuklarýn mesafesini kýsaltacak þekilde tasarlanmasý esastýr.
(4) Park, çocuk bahçesi, oyun alaný, meydan gibi açýk alanlarýn mahalle ve semt ölçeðinde merkezlerle birlikte tasarlanmasý esastýr.
(5) Açýk ve yeþil alan ile diðer sosyal ve
teknik altyapý alanlarý bir bütün olarak, eriþilebilir þekilde merkezlerle birlikte planlanmalýdýr.
(6) Nazým imar planlarýnýn hazýrlanmasý sürecinde, planlama alaný sýnýrlarý kapsamýnda aþaðýda genel baþlýklar halinde belirtilen konularda ilgili kurum ve kuruluþlardan veriler elde edilir; bu veriler kapsamýnda analiz, etüt ve araþtýrmalar yapýlýr:
a) Ýdari sýnýrlar.
b) Jeolojik,
jeomorfolojik, hidrolojik ve hidrojeolojik yapý.
c) Yerleþme alanlarýnýn karakteristik özellikleri ile mekânsal geliþme eðilimleri ve potansiyelleri.
ç) Yenileme, saðlýklaþtýrma, dönüþüm bölgelemeleri.
d) Ýklim özellikleri.
e) Bitki örtüsü.
f) Toprak
niteliði ve tarýmsal arazi kullanýmý.
g) Ekolojik yapý (ekosistem tipleri, flora ve fauna varlýðý).
ð) Koruma statüsü verilmiþ alanlar, hassas alanlar (sit alanlarý, uluslararasý sözleþmelerle korunan alanlar, sulak alanlar, özel çevre koruma bölgeleri, milli
park, tabiat parký, tabiat anýtý, tabiatý koruma alaný, yaban hayatý geliþtirme alaný, yaban hayatý koruma alaný, tür koruma alaný, içme suyu havzalarý koruma alanlarý ve diðerleri).
h) Orman
alanlarý, mera, yaylak, kýþlak alanlarý.
ý) Kültür ve turizm geliþim ve koruma bölgeleri, turizm merkezleri.
i) Organize
sanayi bölgeleri, kapasite ve doluluk oranlarý.
j) Genel peyzaj
öðeleri, makroform analizi.
k) Demografik
yapý ve nüfusun demografik özellikleri (yaþ, cinsiyet, çalýþma, eðitim, medeni hal).
l) Sosyal yapý.
m) Ekonomik yapý.
n) Ana ulaþým sistemi (Karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu, terminal, gar,
liman ve havalimaný).
o) Çevre sorunlarý.
ö) Lojistik merkez alanlarý.
p) Sektörel yapý (tarým, sanayi, hizmet, ulaþým, enerji, maden, konut vb.).
r) Katý atýk depolama, geri kazaným ve bertaraf tesisleri.
s) Ýçme suyu ve atýk su arýtma tesisleri.
þ) Atýk su deþarj yerleri.
t) Tarýmsal sulama alanlarý.
u) Ruhsatlý maden sahalarý.
ü) Askeri alanlar, askeri yasak bölgeler ve güvenlik bölgeleri, mania planlarý.
v) Doðal afet tehlikeleri ve kentsel riskler, varsa risk yönetimi ve sakýným planlarý.
y) Mevcut arazi
kullanýmý, yapýlaþma durumu, mülkiyet yapýsý.
z) Çevre düzeni planý kararlarý ve yürürlükteki imar planlarý.
Uygulama imar planý
MADDE 24 – (1) Uygulama imar planlarýnýn tamamý bir aþamada yapýlabileceði gibi sosyal ve
teknik altyapý alaný dengeleri gözetilerek etaplar halinde de yapýlabilir.
(2) Nazým imar planlarý üzerinde gösterilen sosyal ve
teknik altyapý alanlarýnýn konum ile büyüklükleri, toplam standartlarýn altýna düþülmemek, nazým imar planýnýn ana kararlarýný, sürekliliðini, bütünlüðünü ve genel iþleyiþini bozmamak ve hizmet etki alaný içinde kalmak þartý ile ilgili kurum ve kuruluþlarýn görüþü dikkate alýnarak uygulama
imar planlarýnda deðiþtirilebilir.
(3) Uygulama
imar planlarýnda, bölgenin ihtiyacýna yönelik çocuk bahçesi, yeþil alan, otopark, cep otoparký, yol boyu otopark, durak cebi, aile saðlýk merkezi, mescit, karakol, muhtarlýk, trafo gibi sosyal ve teknik altyapý alanlarýný artýrýcý küçük alan gerektiren fonksiyonlar ayrýlabilir ve bu fonksiyonlarýn konulmasý nazým imar planýna aykýrýlýk teþkil etmez.
(4) Uygulama
imar planlarýnda yapýlaþma koþullarýna iliþkin olarak; ayrýk, bitiþik, blok yapý nizamý ile Taban Alaný Kat Sayýsý (TAKS), Kat Alanlarý Kat Sayýsý (KAKS), emsal, bina yüksekliði, yapý yaklaþma mesafeleri belirlenir.
(5) Araç trafiðine ayrýlmýþ þerit sayýsýný azaltmamak ve ilgili TSE standartlarýna uymak kaydýyla; taþýt yollarýnýn yaya, engelli ve bisiklet kullanýmýna ayrýlmýþ kýsýmlarýnýn geniþlikleri, nazým imar planýnda deðiþikliðe gerek olmaksýzýn uygulama imar planýnda artýrýlabilir.
(6) Uygulama
imar planlarýnda, öncelikle
engelliler, çocuklar ve yaþlýlar gibi kamu ortak mekânlarýný kullanmakta zorluk çeken ve hareket kýsýtlýlýðý bulunan kiþilerin kentsel
kullanýmlara, sosyal altyapý alanlarýna eriþimini ve kullanýmýný saðlayýcý ve kolaylaþtýrýcý tedbirlerin alýnmasý amacýyla tasarým ilkeleri geliþtirilmesi esastýr.
(7) Uygulama
imar planlarýnda yaya ve bisiklet yollarý ile bisiklet park yerleri uygulama ilkeleri geliþtirilmesi esastýr.
(8) Ýlgili mevzuatýna göre koruma altýna alýnmýþ, tescil edilmiþ doðal ve kültürel varlýklar, bunlarýn ayrýlmaz parçasý olan eklentileri, bahçe avlu duvarlarý, varsa tescilli tek yapýlarýn koruma alanlarý, sokak dokularý gibi bütünleyici unsurlarý ile varsa koruma
alan sýnýrlarý planlarda ayrýntýlý olarak gösterilir. Ayrýca, varsa tescile deðer yapýlarýn tespit edilmesi halinde deðerlendirilmek üzere ilgili idaresine bildirilmesi esastýr.
(9) Nazým imar planlarýnda karma kullaným olarak
belirlenen fonksiyonlarýn, uygulama imar planlarýnda ayrýþtýrýlmasý esastýr.
(10) Uygulama
imar planlarýnýn hazýrlanmasý sürecinde, aþaðýda genel baþlýklar halinde belirtilen konularda ilgili kurum ve
kuruluþlardan veriler elde edilir; bu veriler kapsamýnda aþaðýdaki analiz ve araþtýrmalar yapýlýr:
a) Nazým imar planý kararlarýnýn analizi.
b) Planlama
alanýnýn sýnýrlarý.
c) Mevcut yapý yoðunluðu ve doku analizi.
ç) Yapý adalarýnýn ve yapýlarýn konumu ve özellikleri.
d) Yapýlaþma ve yaklaþma mesafeleri.
e) Mevcut nüfus yoðunluðu ve daðýlýmý.
f) Sosyal
altyapý tesisleri.
g) Teknik
altyapý tesisleri.
ð) Mülkiyet yapýsý ve kamu mülkiyetindeki alanlar.
h) Tescilli
eser, anýt vb. tarihi ve kültürel varlýklar.
ý) Hizmetlere eriþilebilirlik.
i) Afet
tehlikelerinin dikkate alýndýðý yerleþime uygunluk
durumunu belirlemeye yönelik jeolojik etütler.
j) Topografya,
eðim vb. eþikler.
k) Göl, baraj, akarsu, taþkýn alaný, yeraltý ve yüzeysel su kaynaklarý vb. hidrolojik, hidrojelojik yapý.
l) Ulaþým sistemi ve kademelenmesi, durak-istasyon noktalarý.
m) Trafik düzeni ve güvenliði, yollar ve kavþaklar ile ilgili ilkeler, yapý ve tesislerden
karayoluna geçiþ yolu baðlantýsý yapýlabilecek kesimler.
n) Yaya bölgeleri, yaya ve bisiklet yollarý.
o) Otopark
kapasitesi ve daðýlýmý.
ö) Açýk ve kapalý alan kullanýmlarý ve iliþkileri.
p) Toplanma
alanlarý.
r) Hizmet
alanlarýnýn yer seçimi ve büyüklüðü.
s) Kentsel
tasarým projesi yapýlacak alanlar ve
ilkeleri.
þ) Ulaþým güzergahlarý.
t) Havalimaný, liman ve iskeleler.
u) Gar ve
istasyon alanlarý.
ü) Lojistik alanlar.
Ýmar planý revizyonu ve ilaveleri
MADDE 25 – (1) Ýmar planlarýnýn ihtiyaca cevap vermediði veya uygulamasýnýn mümkün olmadýðý durumlar ile üst kademe plan kararlarýna uygunluðunun saðlanmasý amacýyla planýn tamamýnýn veya plan ana kararlarýný etkileyecek bir kýsmýnýn yenilenmesi için bu Yönetmelikte belirtilen ilke, esas ve standartlara uygun olarak imar
planlarýnda revizyon yapýlýr.
(2) Ýmar planlarýnýn ihtiyaca cevap vermediði durumlarda, mevcut plana bitiþik ve mevcut planýn genel arazi kullaným kararlarý ile süreklilik, bütünlük ve uyum saðlayacak biçimde, bu Yönetmelikte belirtilen ilke, esas ve standartlara
uygun olarak ilave imar planý yapýlabilir.
Ýmar planý deðiþiklikleri
MADDE 26 – (1) Ýmar planý deðiþikliði; plan ana kararlarýný, sürekliliðini, bütünlüðünü, sosyal ve teknik altyapý dengesini bozmayacak nitelikte, kamu yararý amaçlý, teknik ve nesnel gerekçelere dayanýlarak yapýlýr.
(2) Ýmar planlarýnda sosyal ve teknik altyapý hizmetlerinin iyileþtirilmesi esastýr. Yürürlükteki imar planlarýnda öngörülen sosyal ve teknik altyapý standartlarýný düþüren plan deðiþikliði yapýlamaz.
(3) Ýmar planlarýnda bulunan sosyal ve teknik altyapý alanlarýnýn kaldýrýlmasý, küçültülmesi veya yerinin deðiþtirilmesine dair plan deðiþiklikleri zorunluluk olmadýkça yapýlmaz. Zorunlu hallerde böyle bir deðiþiklik yapýlabilmesi için:
a) Ýmar planýndaki durumu deðiþecek olan sosyal ve teknik altyapý alanýndaki tesisi gerçekleþtirecek ilgili yatýrýmcý Bakanlýk veya kuruluþlarýn görüþü alýnýr.
b) Ýmar planýnda yer alan yol hariç sosyal ve teknik
altyapý alanlarýnýn ve kamuya ait sosyal ve kültürel tesis alanlarýnýn kaldýrýlabilmesi veya küçültülmesi ancak bu tesislerin hitap ettiði hizmet etki alaný içinde eþdeðer yeni bir alanýn ayrýlmasý suretiyle yapýlabilir. Eþdeðer alanýn ayrýlmasýnda yüzölçümü ve konum özellikleri
korunur. Bu alanlarýn yerinin deðiþtirilmesinde, mevcut plandaki hizmet etki alanýna göre ayný uygulama etabý veya bölge içinde kalmasý, yaya eriþim mesafelerinin dikkate alýnmasý ve yeni tespit edilen alanýn tesisin yapýlmasýna müsait olmasý zorunludur.
c) Düzenleme ortaklýk payýndan elde edilen
alanlarýn yüzölçümleri toplamýnýn altýna düþülmemek kaydýyla, plan deðiþikliði ile kaldýrýlan yol alanlarýnýn miktarlarý, düzenleme ortaklýk payýndan oluþturulan park, çocuk bahçesi, meydan gibi açýk ve yeþil alanlarda kullanýlabilir. Ancak yol
hariç düzenleme ortaklýk payýna tabi bir kullanýmýn kamu ortaklýk payýna tabi bir kullanýma dönüþtürülmek istenilmesi halinde, düzenleme ortaklýk payýna tabi alanýn hizmet edeceði etki alanýnda eþdeðer bir alan ayrýlýr.
(4) Kat adedi
veya bina yüksekliðini artýran imar planý deðiþiklikleri, yörenin yerleþim özellikleri, dokusu ve kimliði dikkate alýnmak suretiyle, þehrin veya alanýn yakýn çevresinin silüeti, yapýlarýn güneþe göre cephesi ve yönlenmesi özelliklerini olumsuz yönde etkilememesi
esas alýnarak yapýlýr.
(5) Ýmar planýnda verilmiþ olan inþaat emsalinin, kat adedinin, ifraz þartlarýnýn deðiþtirilmesi sonucu nüfus yoðunluðunun artýrýlmasýna dair imar planý deðiþikliklerinde:
a) Artan nüfusun ihtiyacý olan sosyal ve teknik altyapý alanlarý standartlara uygun olarak plan deðiþikliðine konu alana hizmet vermek üzere ayrýlýr.
b) Nüfus yoðunluðuna baðlý olmaksýzýn, kat adedinin artýrýlmasýnýn istenmesi durumunda; önerilecek kat adetlerinin tayininde aþaðýdaki formüle göre bulunacak bütün yollardaki karþýlýklý bina cepheleri arasýndaki asgari uzaklýk saðlanacaktýr.
K = [(Y1 +
Y2)/2] + 7,00 m
Yukarýdaki formülde;
K = Karþýlýklý bina cepheleri arasýndaki mesafe
(metre),
Y1 = Yolun bir
cephesine önerilecek yapýnýn yüksekliði,
Y2 = Yolun diðer cephesinde önerilecek yapýnýn yüksekliðini,
ifade eder.
c) Parsellerin
birleþtirilmesi ve yapý düzeni deðiþikliði içeren, kat adedinin artýrýlmasýna yönelik uygulama imar planý deðiþikliklerinde de yukarýdaki formüle uyulmasý esastýr.
(6) Ýmar planýnda gösterilen yollarýn geniþletme, daraltma ve güzergahýna ait imar planý deðiþikliklerinde:
a) Devamlýlýðý olan bir yolun belli bir kesimde þerit sayýsý azaltýlamaz ve daraltýlamaz.
b) Yollarýn kaydýrýlmasýnda, mülkiyet ve yapýlaþma durumu dikkate alýnýr.
c) Ýmar planlarýndaki geliþme alanlarýnda geçiþ amaçlý 3,00 metreden dar yaya yolu, 10,00 metreden dar
trafik yolu açýlamaz; yerleþik alanlarda mülkiyet ve yapýlaþma durumlarýnýn elverdiði ölçüde yukarýdaki standartlara
uyulur. Ancak parseller 7,00 metreden dar yollardan mahreç alamaz.
ç) Ýmar planý deðiþikliði ile taþýt geri dönüþ kurbu olmayan çýkmaz yol ihdas edilemez.
d) Ýmar planlarýnda Karayollarý Genel Müdürlüðünün sorumluluðunda olan
karayollarýnda yapýlacak her türlü deðiþiklikte bu Kuruluþtan alýnacak görüþe uyulur.
e) Plan alanýndaki trafik hacimleri ile yeni getirilen kullanýmlarýn trafik üretme ve trafik çekme hacimleri dikkate alýnarak yol ve kaldýrým geniþlikleri
belirlenir.
(7) Yoðunluk artýran veya kentsel ulaþým sistemini
etkileyen imar plan deðiþikliklerinde, kentsel teknik altyapýya yönelik etkilerin belirlenmesi ve gerekli önlemlerin alýnmasý amacýyla ayrýca kentsel teknik altyapý etki deðerlendirmesi raporu, analizi hazýrlanýr veya hazýrlatýlýr.
SEKÝZÝNCÝ BÖLÜM
Koruma Amaçlý Ýmar Planlarýna Dair Esaslar
Koruma amaçlý imar planý hazýrlama ilkeleri
MADDE 27 – (1) Koruma amaçlý imar planlarýnýn hazýrlanmasýnda aþaðýdaki ilkelere uyulur:
a) Koruma amaçlý imar planlarý, varsa etkileþim geçiþ sahalarý da göz önünde bulundurularak ve sit alanýnýn bütününü kapsayacak þekilde veya uygun
görülen etaplar halinde, içinde bulunduðu yerleþme ile iliþkileri kurularak hazýrlanýr.
b) Tabiat varlýklarý, doðal, tarihi, arkeolojik, kentsel ve kentsel arkeolojik
sitler ile koruma statüsü bulunan diðer alanlarýn çakýþtýðý yerlerde ilgili bakanlýklarýn koruma ve kullanma esaslarýna iliþkin görüþü alýnýr.
c) Koruma amaçlý imar planlarýnýn hazýrlanmasý aþamasýnda tespit edilen sorunlarýn çözümü ve tarihi, kültürel, doðal çevrenin yaþanabilir ve sürdürülebilir biçimde korunabilmesi
için alana özgü stratejiler ile gerektiðinde tescilli kültür varlýklarý ile sit alanlarý içindeki faaliyetlerin ve yapý stokunun deprem, sel baskýný, heyelan, yangýn, kaya düþmesi ve benzeri
afetlere karþý daha dayanýklý ve güvenli hale getirileceðine iliþkin hedefler, stratejiler ve uygulama esaslarý belirlenir.
ç) Koruma amaçlý imar planlarýnýn hazýrlandýðý alanýn nitelikleri gözetilerek ayrýca tarihi, kültürel ve doðal yapýsýna iliþkin yapýlmýþ araþtýrmalar da deðerlendirilerek
kullaným kararlarý ve yapýlaþma koþullarý belirlenir.
d) Koruma amaçlý imar planlarýnda ilgili mevzuatý gereði oluþturulan Tabiat
Varlýklarýný Koruma Bölge Komisyonu veya
Kültür Varlýklarýný Koruma Bölge Kurullarýnýn uygunluk kararlarý alýnmadan plan onaylanamaz.
e) Koruma amaçlý imar planý; daha geniþ alanlarý kapsayan bir planýn parçasý olmasý halinde, plan bütününde diðer alanlarla sürekliliði, bütünlüðü, uyumu ve eriþilebilirliði dikkate alýnarak bütünleþik bir yaklaþým ile hazýrlanýr.
f) Doðal sit alanlarýna ait koruma amaçlý imar planý bölge komisyonu kararý ile birlikte,
tabiat varlýklarý ve doðal sitler ile, tarihi arkeolojik, kentsel, kentsel arkeolojik
sitler ve diðer koruma statülerinin çakýþtýðý alanlarda ise ilgili Bakanlýklarýn görüþü alýndýktan sonra ilgili Tabiat Varlýklarýný Koruma Bölge Komisyonu
kararý ile birlikte Bakanlýða sunulur.
Planlar Bakanlýk tarafýndan uygun
bulunmasý halinde onaylanýr.
g) Planlama aþamasýnda sit alaný sýnýrlarý içerisinde tescilli olmayan ancak tescile konu
olabilecek kültür ve tabiat varlýklarý hakkýnda envanter çalýþmasý yapýlarak ilgili kurul veya komisyonlarýn onayýna sunulur.
ð) Koruma amaçlý imar planlarýnda yenileme alanlarý belirlenmesi
durumunda yenileme projelerinin planda getirilmiþ kararlara uygun hazýrlanmasý esastýr.
h) Koruma amaçlý imar planlarýnda sit alanýnýn bütününü olumsuz etkileyecek, mevcut korunmasý gerekli deðerleri bozacak ya da yok edecek, geleneksel kentsel
doku özelliklerini olumsuz yönde deðiþtirecek yeni iþlev dönüþümlerine iliþkin plan deðiþikliði yapýlamaz.
ý) Uygulama imar planlarýnda mevcut tarihi yapýlarýn, sokak dokularýnýn korunmasý ve yenilenmesini saðlayacak kararlar
alýnýr.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Bütünleþik Kýyý Alanlarý Planlarýna Dair Esaslar
Planlama alaný
MADDE 28 – (1) Planlama alaný sýnýrý; kýyý ve coðrafi, ekonomik,
sosyal, tarihsel ve ulaþým bakýmýndan etkileþimde olduðu doðal çevre, kullaným ve faaliyetler
esas alýnarak ve gerektiðinde ilgili kurum
ve kuruluþlarýn görüþleri alýnarak Bakanlýkça belirlenir.
Planlama ilkeleri
MADDE 29 – (1) Planlarda, bölgesel düzeyde, kýyý alanlarýna yönelik sektörel
eðilimler, öngörüler ve hedeflere dayalý mekânsal stratejiler; kýyý alanlarý ve etkileþim alanlarýna odaklý olarak bütünsel bir yaklaþýmla geliþtirilir. Buna göre planlar hazýrlanýrken;
a) Kýyý alanlarýnda sürdürülebilir geliþme ilkesi doðrultusunda; hassas ekosistemler korunarak doðal ve kültürel kaynaklardan yararlanmada sektörler ve faaliyetler arasý uyumun saðlanmasý,
b) Kýyýya denizden veya karadan eriþilebilirlik, kýyýlardan yararlanmada kamu yararý ve eþitlik ilkesi çerçevesinde stratejilerin geliþtirilmesi,
c) Kýyý alanlarýnda yetki ve
sorumluluðu olan kurumlar ve idareler ile kýyýda faaliyet gösteren sektörler arasý uyum ve eþgüdüme yönelik yönetim modelinin
oluþturulmasý, planlama ve yönetime iliþkin uygulama araçlarýnýn geliþtirilmesi,
ç) Kýyýlarla ilgili bölgesel ve il düzeyinde yapýlacak planlara ve çalýþmalara yol göstermesi, þematik ve grafik
planlama dili kullanýlarak hazýrlanmasý,
d) Planlama sürecinde kýyý alanlarýnýn mevcut profilinin çýkarýlmasý,
e) Var olan
potansiyeller ve fýrsatlarla birlikte sorunlar ve kýsýtlarýn ortaya konulmasý,
f) Alana iliþkin güncel bilgilerden hareketle alt bölgeler özelinde mekânsal geliþme ve planlama stratejilerinin tarif edilmesi,
g)
Stratejilerin hayata geçirilmesini saðlayacak ve kolaylaþtýracak katýlýmcý bir yönetim modelinin
geliþtirilmesi,
esastýr.
(2) Bütünleþik kýyý alanlarý planlarýnýn hazýrlanmasý sürecinde, aþaðýda genel baþlýklar halinde belirtilen konularda ilgili kurum ve
kuruluþlardan veriler elde edilir; bu veriler kapsamýnda deniz, akarsu, göl, gölet ve kara tarafýndaki etkileþim bölgelerine iliþkin aþaðýdaki analiz, etüt ve araþtýrmalar yapýlýr:
a) Kýyý ekosistemi.
b) Afet tehlikeleri
(deprem, heyelan, kaya düþmesi, su baskýnlarý, tsunami,vb.).
c) Dalga ve rüzgâr iklimi, su çevrim özellikleri, deniz akýntýlarý, fýrtýna kabarmasý, deniz seviyesi yükselmesi.
ç) Kýyý kenar çizgisi ve sahil þeridi uygulamalarý.
d) Ana ulaþým baðlantýlarý (Karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu).
e) Limanlar,
ticari iskeleler, balýkçý barýnaklarý, boru hatlarý, tersaneler.
f) Deniz
ticareti ve deniz ulaþýmý.
g) Doðalgaz ve petrol ürünleri depolama iletim ve rafineri tesisleri.
ð) Turizm ve konaklama tesisleri, yat ve kruvaziyer turizmi.
h) Balýkçýlýk, su ürünleri ve balýk çiftlikleri.
ý) Ýçmesuyu sistemi, katý atýk yönetimi ve hava kalitesi.
i) Sahil güvenlik, dalýþa yasak b |