Gıda,Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
ÇİFTÇİ
KAYIT SİSTEMİNE DAHİL OLAN ÇİFTÇİLERE MAZOT, GÜBRE
VE TOPRAK
ANALİZİ DESTEKLEME ÖDEMESİ
YAPILMASINA
DAİR TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2014/20)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğ, mazot, gübre ve toprak
analizinin birim alan üzerinden desteklenmesine ilişkin usul ve esasları
belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, mazot, gübre ve toprak analizi destekleme uygulamalarında görev
alacak kurum ve kuruluşların belirlenmesi, tarımsal faaliyette bulunan
çiftçilere mazot, gübre ve toprak
analizi destekleme ödemesi ile ödemeye ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım
Kanununun 19 uncu maddesi ile 7/4/2014 tarihli ve 2014/6091 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 2014 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere
İlişkin Kararın 15 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu
Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş.’yi,
c) Bilgi İşlem Merkezi: Bakanlık merkez teşkilatı
bünyesindeki bilgi işlem birimini,
ç) BÜGEM: Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğünü,
d) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yaracı veya ortakçı
olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresi
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
e) Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS): 27/5/2014
tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği
ile Bakanlık tarafından oluşturulan çiftçilerin kayıt altına alındığı
tarımsal veri tabanını,
f) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüğünü,
g) İl/ilçe keşif komisyonu: Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliğine dayanılarak oluşturulan il/ilçe keşif komisyonunu,
ğ) İl/ilçe tahkim komisyonu: Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliğine dayanılarak oluşturulan il/ilçe tahkim komisyonunu,
h) İl/ilçe tespit komisyonu: Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliğine dayanılarak oluşturulan il/ilçe tespit komisyonunu,
ı) MGTAD İcmal 1: İlçe müdürlüğü tarafından ÇKS’ye aktarılan bilgilere göre her köy/mahalle için
çiftçi detayında mazot, gübre ve toprak analizi desteği hakedişlerini
gösteren ve bir örneği Ek 3’te yer alan belgeyi,
i) MGTAD İcmal 2: İlçe müdürlüğü tarafından İcmal 1’deki
bilgilere göre her ilçe için köy/mahalle detayında mazot, gübre ve toprak
analizi desteği hakedişlerini gösteren ve bir
örneği Ek 4’te yer alan belgeyi,
j) MGTAD İcmal 3: İl müdürlüğü tarafından İcmal 2’deki
bilgilere göre her il için ilçe detayında mazot, gübre ve toprak analizi
desteği hakedişlerini gösteren ve bir örneği Ek
5’te yer alan belgeyi,
k) Tarım arazisi: ÇKS Yönetmeliğine göre tanımlanan ve
aynı yönetmeliğe göre ÇKS’de kayıtlı olan
arazileri,
l) Tarımsal faaliyet: Doğal kaynakları uygun girdilerle
birlikte kullanarak yapılan her türlü üretim ve yetiştirme faaliyetlerini,
m) Yönetmelik: 27/5/2014
tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliğini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Ödeme
Esasları
Ödeme
yapılacak çiftçiler
MADDE 5 – (1)
Ödemeler, 2014 üretim yılında ÇKS’ye kayıtlı olan
ve bu Tebliğde mazot, gübre ve
toprak analizi destekleme uygulamaları ile ilgili belirtilen usul ve
esaslara göre tarımsal faaliyette bulunan çiftçilere yapılır.
Ödemeye
esas arazi büyüklüğü
MADDE 6 – (1)
Çiftçilere, üretim yılı içerisinde işledikleri ÇKS’de
kayıtlı tarım arazisi büyüklüğü dikkate alınarak mazot, gübre ve toprak
analizi destekleme ödemesi yapılır. Müracaat ettikleri toplam arazi miktarı
1 dekarın altında olan çiftçilere mazot, gübre ve toprak analizi destekleme
ödemesi yapılmaz.
Ödeme
miktarı
MADDE 7 – (1) 5 inci
maddede belirtilen çiftçilere dekar başına mazot, gübre ve toprak analizi
destekleme ödemesi yapılır. Toprak analizi desteği dekar başına 2,5 TL’dir.
(2) Mazot ve gübre destekleme ödemeleri üç ana ürün
grubunda alan bazlı olarak aşağıdaki tabloda
belirtildiği şekliyle yapılır.
Sıra
No
|
Ürün Grupları
|
Mazot Destekleme
Tutarı
(TL/dekar)
|
Gübre Destekleme
Tutarı
(TL/dekar)
|
1
|
Peyzaj ve süs bitkileri, özel çayır, mera ve orman emvali alanları
|
3,1
|
4,3
|
2
|
Hububat, yem bitkileri, baklagiller, yumru bitkiler, sebze ve
meyve alanları
|
4,6
|
6
|
3
|
Yağlı tohumlu bitkiler ve endüstri bitkileri alanları
|
7,5
|
7,5
|
(3) ÇKS’ye kayıtlı 50 dekar ve
üzeri her bir tarım arazisinin gübre destekleme ödemesinden
yararlanabilmesi için, her 50 dekarlık alan için bir analiz olmak üzere
Bakanlıkça yetkilendirilmiş laboratuvarlarda 1/1/2014 tarihi ile 1/9/2014 tarihi arasında toprak
analizi yaptırılması zorunludur. 50 dekarın altındaki tarım arazisi için bu
şart aranmaz.
(4) Toprak analizi desteği ödemesinden faydalanmak
isteyen çiftçilerin, Bakanlıkça yetkilendirilmiş laboratuvarlarda
1/1/2014 tarihi ile 1/9/2014 tarihi arasında
toprak analizi yaptırması zorunludur. Her toprak analizine en fazla 50
dekar için ödeme yapılacaktır. Her analiz en fazla 50 dekarlık bir tarım
arazisini temsil eder.
Ödemeler
için gerekli finansman ve ödeme planı
MADDE 8 – (1) Mazot,
gübre ve toprak analizi destekleme ödemeleri için gerekli finansman
bütçenin ilgili kalemlerine tahsis edilen ödeneklerden karşılanır.
Ödemeler, Bakanlık tarafından Bankaya kaynak aktarılmasını müteakip,
il/ilçe müdürlüklerince ÇKS’deki kayıtlara göre
oluşturulan onaylı MGTAD İcmal 1’lere göre, Banka aracılığıyla, ilgili
şubelerde daha önce çiftçiler adına açılan veya açılacak olan hesaplara
yapılır.
(2) 2014 üretim yılı mazot, gübre ve toprak analizi
destekleme ödemesi planı, mazot,
gübre ve toprak analizi desteklemesi başvurusu yapan çiftçilere ait
bilgilerin, ÇKS’ye girişinin il ve ilçelerde
tamamlanmasını müteakiben Bakanlık tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uygulama
Görevli
kurum ve kuruluşlar
MADDE 9 – (1) Mazot,
gübre ve toprak analizi desteği uygulaması, BÜGEM, tahkim komisyonları,
il/ilçe müdürlükleri, keşif ve tespit komisyonları tarafından yürütülür.
Başvuruların
kabulü
MADDE 10 – (1) Mazot,
gübre ve toprak analizi desteğinden faydalanmak isteyen çiftçilerin, bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren 31/12/2014 günü mesai saati
bitimine kadar ilçe müdürlüklerine, merkez ilçede ise il müdürlüklerine
başvuru yapmaları gerekmektedir. Kadastro görmemiş köylere ilişkin tahkim
komisyonlarınca yapılan çalışma planına göre her köy için son müracaat
tarihi, 31/12/2014 tarihinden önce olmak kaydıyla
belirlenir ve bu tarih 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununa
göre ilgili muhtara tebliğ edilir.
(2) İl müdürlükleri merkez ilçelerde, ilçe
müdürlüklerinin yapmakla yükümlü oldukları görevleri yapar. İlçe
müdürlükleri, köy/mahalle seviyesinde belli bir sıraya göre başvuruları
değerlendirir. Çiftçiler, ÇKS’de kayıtlı oldukları
il/ilçe merkezlerine başvurur ve teslim ettikleri belgelerdeki bilgilerin
doğruluğundan sorumludurlar. Başvuru yapan çiftçilerin bilgilerinde
değişiklik olması halinde, Yönetmelik kapsamında ÇKS’deki
bilgilerini güncellemesi gereklidir.
Mazot,
gübre ve toprak analizi destekleme ödemesi başvuruları
MADDE 11 – (1)
Çiftçiler, Ek 1’deki başvuru dilekçesi ile yararlanmak istedikleri
destekleri işaretleyerek başvuruda bulunurlar. Ayrıca 50 dekar ve üzeri her
bir tarım arazisi için gübre destekleme ödemesi ile toprak analizi
destekleme ödemesinden yararlanmak isteyen çiftçiler Bakanlıkça
yetkilendirilmiş laboratuvarca onaylanmış
Ek-2’deki Toprak Analizi Formu ile müracaatta bulunurlar. Mazot, gübre ve
toprak analizi destekleme ödemesi, ÇKS’de kayıtlı
olan çiftçilerin tarımsal faaliyette bulunduğu arazileri üzerinden dekar
başına yapılır.
İstenecek
bilgi ve belgeler
MADDE 12 – (1) 2014
üretim yılı mazot, gübre ve toprak analizi destekleme ödemesinden
faydalanmak isteyen çiftçilerin Yönetmelik kapsamında 2014 üretim yılı ÇKS
kaydını yaptırmaları ve aşağıda belirtilen bilgi ve belgelerle il/ilçe
müdürlüklerine müracaat etmeleri gerekmektedir.
a) Mazot, gübre
ve toprak analizi desteği başvuru dilekçesi (Ek-1),
b) ÇKS’ye kayıtlı her bir 50
dekar ve üzeri tarım arazisinin gübre destekleme ödemesinden
yararlanabilmesi için Toprak Analizi Formu (Ek-2) ve analiz raporu,
c) Toprak analizi desteğinden faydalanmak isteyen
çiftçilerin Toprak Analizi Formu (Ek-2) ve analiz raporu.
Askı
işlemleri
MADDE 13 – (1) İlçe
müdürlüklerinin talebi üzerine il müdürlükleri tarafından mazot, gübre ve
toprak analizi destekleme ödeme icmalleri oluşturulur. İlçe müdürlüklerince her ilçe merkezinin
EK-3’teki MGTAD İcmal 1’i ilçe merkezinde ve köyün/mahallenin MGTAD İcmal
1’i kendi köyünde/mahallesinde ilgili ilçe müdürlükleri veya muhtarlıklar
marifetiyle on gün süreyle askıya çıkarılır. Askıya çıkma tarihi ve saati
ile askıdan indirme tarihi ve saati tutanağa bağlanır. Tutanak muhtar
ve/veya aza tarafından güncel tarihle imzalanır. Askı süresince herhangi
bir itiraz olmaz ise icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra
yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz. ÇKS’ye mazot,
gübre ve toprak analizi destekleme ödemesi ile ilgili arazi
miktarının eksik girilmesi durumunda, askı süresinde hatanın düzeltilmesi
amacıyla başvurusu yapılmayan arazilerin eksik kısmı için mazot, gübre ve toprak analizi destekleme
ödemesi yapılmaz.
(2) MGTAD İcmal 1’lerinin askıda kalma süresi zarfında
maddi hatalara ilişkin olarak yapılan yazılı itirazlar il/ilçe
müdürlüklerine yapılacak olup, askı süresi ve bu sürenin bitiminden
itibaren on gün içerisinde değerlendirilir. İncelenen çiftçi dosyalarında
gerçeğe aykırılığın bulunmaması ve askı süresince itiraz edilmemesi ya da
itirazların değerlendirilerek sonuçlandırılması halinde, ÇKS’den alınan Ek 4’teki MGTAD İcmal 2’ler ilçe
müdürlüklerince düzenlenip, onaylanır ve il müdürlüğüne gönderilir. İlçe
müdürlüklerinden alınan MGTAD İcmal 2’ler ve il müdürlüğünün onayladığı
merkez ilçe MGTAD İcmal 2’si ile ÇKS’den alınan
Ek 5’teki mazot, gübre ve toprak analizi desteği İcmal 3’ün uyumu kontrol
edilir.
(3) Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden sonra askı
süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler
dışında çiftçinin beyanı ile ÇKS’de yapılacak
güncellemeler mazot, gübre ve toprak analizi destekleme ödemesine esas
olmaz.
(4) Değerlendirme sonucunda MGTAD İcmal 1’ler
düzeltilemez ya da bilgi ve belgelerle ilgili aykırılık, şikâyet ve/veya
ihbar bulunması nedeniyle MGTAD İcmal 1’ler oluşturulamaz ise, durum ilçe
tahkim komisyonuna intikal ettirilir. İlçe tahkim komisyonunca
çözümlenemeyen konular il tahkim komisyonuna gönderilir.
(5) İlçe müdürlüklerinden alınan MGTAD İcmal 2’lerde
gerçeğe aykırılık olması ya da il müdürlüklerine intikal eden şikâyet
ve/veya ihbar olması durumunda, il müdürlüklerince bu sorunlar çözülmeye
çalışılır. Çözüme kavuşturulamayan konular, il tahkim komisyonuna
bildirilir. İl tahkim komisyonunda çözümlenemeyen konular ise BÜGEM’e gönderilir.
(6) MGTAD İcmal 2’lerde gerçeğe aykırılığın bulunmaması
ya da il müdürlüklerine intikal eden şikâyet ve/veya ihbarların, il
müdürlüklerince çözümlenmesi hâlinde, ödemeye esas MGTAD İcmal 3’ler BÜGEM’e gönderilir.
Tahkim
komisyonlarının görevleri
MADDE 14 – (1) Tahkim
komisyonları, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanması sırasında ortaya çıkan
ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl tahkim komisyonu;
merkez ilçede, ilçe tahkim komisyonunun görevlerini de yapar. Yönetmelikte
belirtilmiş olan görevlerine ilave olarak aşağıdaki görevleri yapar:
a) Gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli
hukuki işlemlerin yapılması için karar alır ve ilgili mercilerce
uygulanması yönünde girişimde bulunur. Gerçeğe aykırı beyanda bulunan
çiftçilerin mazot, gübre ve toprak analizi destekleme ödemelerinden
faydalandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Eğer, mazot, gübre ve
toprak analizi destekleme ödemesi yapılmış ise yapılan ödemenin tamamı geri
alınır. Ayrıca, gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden merci
ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
b) Sahtecilik ve/veya kamu kurumunu dolandırmak gibi bir
kastı olmaksızın, fazla mazot, gübre ve toprak analizi destekleme
ödemesinden yararlanan çiftçilerin, kendi rızaları ile fazla aldıkları
miktarları iade etmeleri halinde, mazot,
gübre ve toprak analizi destekleme ödemelerinden faydalanmalarına
devam etmeleri ve haklarında cezai işlem yapılmamasına ilişkin karar verir.
c) Mazot, gübre ve toprak analizi destekleme ödemesinden
faydalanmak üzere başvuruda bulunan çiftçilere ilişkin bilgilerin zamanında
ÇKS’ye girilmesini sağlamak üzere her türlü
tedbiri alır.
ç) Kadastro görmeyen köyler için son müracaat tarihini
ve keşif ve tespit komisyonlarının çalışma takvimini belirler. Kadastro
görmeyen mahallerde tespit komisyonlarınca yapılan çalışmalar mülkiyetin
tespitine esas çalışma değildir.
d) Keşif ve tespit komisyonları çalışmalarına yardım
edilmediği, çalışmaların engellendiği keşif ve tespit komisyonu tutanağı
ile belirlenen köylerin mazot, gübre ve toprak analizi desteği kapsamından
çıkarılmasına karar alabilir.
e) Yapılan arazi tespitlerinin sağlıklı olmasını teminen kadastro programına alınan yerlerde, kadastro
çalışmalarından da faydalanılması için gerekli tedbirleri alır.
Uygulamaların
denetimine ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 15 – (1) Mazot,
gübre ve toprak analizi desteği uygulamasının denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Uygulamadan
Yararlanamayacaklar
Uygulama
dışında kalacak çiftçiler
MADDE 16 – (1)
Aşağıdaki çiftçiler mazot, gübre ve toprak analizi destekleme
uygulamasından yararlanamaz:
a) 2014 üretim yılı ÇKS kaydı olmayanlar.
b) 12 nci maddede istenen
belgelerle birlikte süresi içinde başvuru yapmayanlar.
c) Askı listelerinde isminin bulunmaması durumunda, askı
süresi sonuna kadar hatalı kayıtların düzeltilmesi için yazılı başvuru
yapmayanlar.
ç) Kamu kurum ve kuruluşları.
Desteklemeye
tabi olmayacak araziler
MADDE 17 – (1)
Aşağıdaki araziler mazot, gübre ve toprak analizi destekleme uygulaması
kapsamı dışındadır:
a) 2014 üretim
yılı ÇKS kaydı yapılmayan araziler.
b) Üretim yılı içerisinde herhangi bir üretim ya da
üretim gayesiyle toprak işlemesi yapılmamış olan boş araziler.
c) Kadastro geçmemiş birimlerde, tapu sicil
müdürlüklerinden onaylı tapu zabıt kaydına sahip olmayan çayır vasıflı
araziler.
ç) Askı listelerinde toplam arazi miktarının hatalı
olması durumunda, askı süresi sonuna kadar hatalı kayıtların düzeltilmesi
için yazılı başvurusu yapılmayan araziler.
d) Orman ve tesis kadastrosu tamamlanmamış ormanla
ilişkili alanlarda, Orman Genel Müdürlüğü temsilcisinin de bulunduğu tespit
komisyonlarınca düzenlenen raporlarda, tarım arazisi haline getirilmediği
tespit edilen araziler.
e) Tapuda tescili bulunmayan mülkiyeti ihtilaflı olup
da, mazot, gübre ve toprak analizi desteği askı işlemleri sırasında
taraflardan birisince itiraz konusu yapılan araziler.
f) Keşif ve tespit komisyonları çalışmalarına yardım
edilmediği, çalışmaların engellendiği keşif ve tespit komisyonu tutanağı
ile belirlenen ve tahkim komisyonu tarafından mazot, gübre ve toprak
analizi desteği kapsamı dışında bırakılmasına karar verilen mahallerdeki
araziler.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 18 – (1) Bu
Tebliğde belirlenen ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen belgelerin
kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar. Bu
yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere ödemeye neden olanlar ile
haksız yere ödemelerden yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla
gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar hakkında ilgili mevzuatta
öngörülen yaptırımlar uygulanır.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi
ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin
yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve
tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu
tutulurlar.
(3) Destekleme ödemelerinden, idarî hata sonucu
düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı
tespit edilen üreticiler, beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmazlar.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 19 – (1)
15/6/2012 tarihli ve 28324 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt
Sistemine Dahil Olan Çiftçilere Mazot, Gübre ve
Toprak Analizi Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2012/40)
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 20 – (1) Bu
Tebliğ 1/1/2014 tarihinden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|